Het grote Nikon F mount objectieven-topic v2015 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 42.238 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46
Ja ok. Maar wat ik dus wil uitdokteren is of de lens consistent back focussed met een vast onderwerp en de camera op statief op een paar meter afstand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

En eenmaal daar aangekomen kan het nog een keer gechecked worden.

Zitten afwijkingen niet vooral in een afwijking van de positie van de AF sensoren / focus mirror?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afwijking kan ook in de lens zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 120284 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:38:

Zitten afwijkingen niet vooral in een afwijking van de positie van de AF sensoren / focus mirror?
Dan zou hij dit bij meerdere lenzen gemerkt hebben. Het kan hoor, want ik heb dat met mijn 450D gehad, maar als je bij andere lichtsterke lenzen deze afwijking niet tegenkomt, zit het in de lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anoniem: 120284 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:38:

Of in het algoritme in de lens welke reageert op de aanwijzingen van de body. Die heeft Sigma ook maar zelf moeten verzinnen. ;)

@PdeBie:
Check dan ook of er verschil is tussen 18 en 35 mm, dat zag ik in 'de verhalen' terug komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2015 14:55 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Universal Creations schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:48:
[...]

Dan zou hij dit bij meerdere lenzen gemerkt hebben. Het kan hoor, want ik heb dat met mijn 450D gehad, maar als je bij andere lichtsterke lenzen deze afwijking niet tegenkomt, zit het in de lens.
Klopt, maar daarvoor heeft de D7000 een AF fine tune optie. Dit was echter dermate erg dat ik mijn D7000 opnieuw heb laten kalibreren. Hierna had ik het probleem niet meer met mijn lenzen.

Met deze 18-35 heb ik het weer wel.
Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:54:
[...]

Of in het algoritme in de lens welke reageert op de aanwijzingen van de body. Die heeft Sigma ook maar zelf moeten verzinnen. ;)

@PdeBie:
Check dan ook of er verschil is tussen 18 en 35 mm, dat zag ik in 'de verhalen' terug komen.
Klopt, dit heb ik ook gelezen. Ga dit zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben je al aan testen toegekomen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nope, helaas niet. Na afgelopen zondag de camera niet eens meer van mijn bureau afgepakt. Stiekem wel even de lens geaaid. Hij is zo mooi....... <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb je al bedacht hoe je het gaat testen? Of print je gewoon zo'n schaalverdeling uit en ga je daarop focussen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
PdeBie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:20:
Nope, helaas niet. Na afgelopen zondag de camera niet eens meer van mijn bureau afgepakt. Stiekem wel even de lens geaaid. Hij is zo mooi....... <3
Hoe vind je het gewicht? Hij is even zwaar als mijn 70-200 f4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sj44k13 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:19:
Dan kun je denk ik het beste zelf zeggen wat je van het gewicht zegt, want iedereen is anders. Aangezien je zelf een lens hebt met hetzelfde gewicht, kun je het gewoon uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sj44k13 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:19:
[...]

First I was like this:
Afbeeldingslocatie: http://www.bodybuilding-pics.com/43/thumbnails/Arnold_Schwarzenegger_831.jpg

Maar tegenwoordig:
Afbeeldingslocatie: http://criticalmas.com/wp-content/uploads/2009/03/commando.jpg

:+
Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:25:
Heb je al bedacht hoe je het gaat testen? Of print je gewoon zo'n schaalverdeling uit en ga je daarop focussen. :P
Combinatie van inderdaad die schaalverdeling en door vaste objecten ergens te plaatsen (auto ergens op parkeerterrein ofzo) en dan vanaf statief focussen op de diverse brandpuntafstanden en spelen met het diafragma.

[ Voor 35% gewijzigd door PdeBie op 29-10-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:24

bobcom

Dedicated dabbler

PdeBie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:29:
...........
Combinatie van inderdaad die schaalverdeling en door vaste objecten ergens te plaatsen (auto ergens op parkeerterrein ofzo) en dan vanaf statief focussen op de diverse brandpuntafstanden en spelen met het diafragma.
Kijk ook eens naar de zogeheten "dot tune" truuk voor Nikon. Kan een hoop werk / tijd schelen. Hier een videocollege van 20 minuten over een af-tuning techniek die je in 5 minuten uitvoert.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 01:06
Zijn hier users die ervaring hebben met de nieuwe sigma 18-200 en ik ervaring hebben met de nikon 18-200 VRII?
Zoek me suf naar een vergelijking op basis van kwaliteit en dus niet bang for bucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 01:06
Lijkt het nou alsof de nikon iets beter is over sommige delen? Het is avond en dan gaan de oogjes achteruit. :)

Edit: Heb nu nog in de ochtend een keer gekeken en de verschillen lijken nog groter. Kwalitatief is in mijn ongetrainde ogen de Nikon verreweg beter.

Klopt dit?

[ Voor 16% gewijzigd door Chadi op 02-11-2015 09:52 . Reden: de oogjes zijn weer fris ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:46
Omtrent AF-tuning. Ik heb mijzelf de LensAlign + FocusTune combo gekocht. Ik ga volgende week ijsvogels fotograferen en ik wil zeker zijn dat mijn 200-500 mooi gekalibreerd is met mijn D800.

Toch niet zo'n makkelijke opgave:

https://dl.dropboxusercon...0mm_AFA_151101_104711.pdf

Als ik manueel kijk op de testfoto's, met name naar de ruler dan merk ik dat mijn DOF het beste is verdeeld op -3. Iets wat de PDF hierboven ongeveer bevestigd.

Ik ga deze vrijdag opnieuw kalibreren. Eens kijken of ik dezelfde testresultaten heb. Ik vind het soms raar dat er zoveel verschil kan zitten zoals bij +1. Denkende dat ik schiet op een stabiele Gitzo statief, met een sluitertijd van 1/2000 met mirror lock-up en met een kabel shutter release ...

Nu ik moet eerlijk toegeven; ik denk in real life shooting dat je afgaande op de foto's weinig verschil merkt tussen -3 en 0 zoals in mijn geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Catscratch op 02-11-2015 09:56 ]

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar heb ik ook wel eens naar zitten kijken, maar 80 euro voor een stukje plastic met streepjes ging mij toch wel wat stappen te ver. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:19
In de aanloop naar de feestdagen ben ik op zoek naar een leuke aanwinst voor m'n vaders hobby.
Ik heb echter onvoldoende technische kennis, dus hoop ik hier wat hulp te vinden :)

Mijn vader heeft volgend materiaal:
- body D7000
- Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX (kitlens)
- Nikon AF-S 55-300mm F/4.5-5.6G ED VR DX (goedkope lens)

De kitlens is zijn favoriete lens, hij gebruikt deze voor reisfotografie en indoor fotografie. Hij is erg te vinden voor het feit dat hij niet te vaak moet wisselen van lens. Nu ben ik dus op zoek naar een upgrade voor die kitlens, die er onderhand redelijk verweerd uit ziet.

In eerste instantie dacht ik aan de Nikkor 18-140mm. Alleen is de prijs daarvan relatief hoog, bij een nieuwe body is die een stuk goedkoper dan los. Daarnaast wil ik graag een kwalitatieve upgrade/investering doen ipv nog een kitlens, tenzij deze 140mm lens echt goed is natuurlijk (daar ontbreek ik dus kennis).

Bij wijze van spreken zou ik liever 700 tot 800 euro uitgeven aan een goede upgrade ipv 500 aan een 'so so' aankoop met slechts een marginale verbetering tov wat hij nu heeft. Deze zaken heb ik reeds opgevangen ivm wat hij eventueel zou willen:
- iets lichtsterker, hij komt vaak op plaatsen waar hij niet mag flitsen
- iets meer zoom, zonder meteen naar de 200 of 300mm te moeten grijpen.

Daarom kom ik voorlopig uit op de Nikon AF-D 24-85mm f/2.8. Alleen is dit een fullframe lens, dus als ik mij niet vergis gaat hij in de wide angle iets verliezen en in de zoom wat winnen? Los daarvan weet ik niet of het zo'n goed idee is om fullframe lenzen te gebruiken op een crop body.

Dus ja, mijn vraag is dus eenvoudig, zijn er logische upgrades onder de 1000 euro (en liefst rond de 700 euro) voor deze 18-105mm lens?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Kapoen schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:05:
In de aanloop naar de feestdagen ben ik op zoek naar een leuke aanwinst voor m'n vaders hobby.
Ik heb echter onvoldoende technische kennis, dus hoop ik hier wat hulp te vinden :)

- body D7000

De kitlens is zijn favoriete lens, hij gebruikt deze voor reisfotografie en indoor fotografie. Hij is erg te vinden voor het feit dat hij niet te vaak moet wisselen van lens. Nu ben ik dus op zoek naar een upgrade voor die kitlens, die er onderhand redelijk verweerd uit ziet.

In eerste instantie dacht ik aan de Nikkor 18-140mm. Alleen is de prijs daarvan relatief hoog, bij een nieuwe body is die een stuk goedkoper dan los. Daarnaast wil ik graag een kwalitatieve upgrade/investering doen ipv nog een kitlens, tenzij deze 140mm lens echt goed is natuurlijk (daar ontbreek ik dus kennis).

Bij wijze van spreken zou ik liever 700 tot 800 euro uitgeven aan een goede upgrade ipv 500 aan een 'so so' aankoop met slechts een marginale verbetering tov wat hij nu heeft. Deze zaken heb ik reeds opgevangen ivm wat hij eventueel zou willen:

Daarom kom ik voorlopig uit op de Nikon AF-D 24-85mm f/2.8. Alleen is dit een fullframe lens, dus als ik mij niet vergis gaat hij in de wide angle iets verliezen en in de zoom wat winnen? Los daarvan weet ik niet of het zo'n goed idee is om fullframe lenzen te gebruiken op een crop body.

Dus ja, mijn vraag is dus eenvoudig, zijn er logische upgrades onder de 1000 euro (en liefst rond de 700 euro) voor deze 18-105mm lens?
Puur afgaand op wat ik zelf weet (als in dit is wat ik niet op hoef te zoeken):

Een 24-70 F/2.8 zou een mooie upgrade zijn voor de kitlens, al verlies je dan wel wat aan bereik. De nikon varianten vallen ruim buiten het budget (tenzij tweedehands geen probleem voor je is). Maar een zeer goed alternatief is de pricewatch: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD Nikon (deze staat ook nog op mijn eigen lijstje :9). Hiermee voldoe je zeker aan zijn wens voor een lichtsterke lens.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met zowel de 24-85 als met de 24-70 verlies je aan beide kanten bereik. Je hebt geen groothoek meer en je hebt minder telebereik. Je krijgt er ook nog behoorlijke zware lompe lens voor terug. Je kunt dan nog beter kijken naar een pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
Je verliest wel iets aan telebereik, maar je hebt wel meer lichtsterkte over het hele bereik (ongeveer 1 stop, wat dus 2x zoveel licht doorlaat).
Zowel meer zoom als meer lichtsterkte kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Universal Creations schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:27:
Ja inderdaad, ik had nog een 'of' moeten zetten bij de mogelijke upgrades :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
Kapoen schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:05:

- body D7000

Op een crop camera zou ik de 24-85mm f/2.8-4 (let op, geen f/2.8 op 85mm!) niet nemen, je hebt echt werkelijk geen groothoek meer. Verder is de lens ok, maar niet meer dan dat.

Is de tamron 24-70mm f/2.8 of tamron 28-75mm f/2.8 niet een betere keuze als je al iets in dat bereik met f/2.8 zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36
Universal Creations schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:27:
Met zowel de 24-85 als met de 24-70 verlies je aan beide kanten bereik. Je hebt geen groothoek meer en je hebt minder telebereik. Je krijgt er ook nog behoorlijke zware lompe lens voor terug. Je kunt dan nog beter kijken naar een pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
Je verliest wel iets aan telebereik, maar je hebt wel meer lichtsterkte over het hele bereik (ongeveer 1 stop, wat dus 2x zoveel licht doorlaat).
Heb zelf ook een D7000 en de 18-105 de deur uit gedaan voor de sigma 17-70 2.8-4 contemporary. Erg fijne upgrade ten opzichte van de 18-105. Sneller en betere autofocus. Beeldkwaliteit ook beter naar mijn mening en ook de brouwkwaliteit voelt beter aan. Heerlijke lens en nog vrij betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:23

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom een upgrade als die lens het blijkbaar nog prima doet? Wordt hij niet blijer van een leuke aanvulling? Bijvoorbeeld een UWA lens? Een snelle prime? Een macro lens?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36
Fiber schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:25:
Waarom een upgrade als die lens het blijkbaar nog prima doet? Wordt hij niet blijer van een leuke aanvulling? Bijvoorbeeld een UWA lens? Een snelle prime? Een macro lens?
Deze zaken heb ik reeds opgevangen ivm wat hij eventueel zou willen:

Afgaande op de wensen en de eerdere reacties met soortgelijke lenzen die werden gesuggereerd dacht ik dat het een goede suggestie was.

Volgens mij is er echter niet echt een lens die beide dingen combineert (meer zoom en lichtsterker). Alle lichtsterkere objectieven hebben een kleiner zoomrange. Zelf zou ik niet een 24-xx kiezen op crop. Ik heb ooit een 24-120 (fullframe lens van Nikon) gehad op mijn D7000 maar miste echt het stuk van 18-24. Wellicht zou ik dat nu minder hebben sinds ik een 10-20mm UWA heb, maar als walkaround ben ik tevreden met mijn 17-70 range.

35mm f/1.8 is een leuke en betaalbare prime (rond de 170 euro), maar persoonlijk vind ik die vaak niet wijd genoeg voor indoor low light situaties (vanuitgaande dat die locaties waar hij niet mag flitsen indoor zijn).

Lichtsterke UWA's kom je uit bij bijvoorbeeld een tokina 11-16 (of 11-20) f/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27
bartpostma schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:14:
[...]

Heb zelf ook een D7000 en de 18-105 de deur uit gedaan voor de sigma 17-70 2.8-4 contemporary. Erg fijne upgrade ten opzichte van de 18-105. Sneller en betere autofocus. Beeldkwaliteit ook beter naar mijn mening en ook de brouwkwaliteit voelt beter aan. Heerlijke lens en nog vrij betaalbaar.
Die Sigma nóg sneller dan die 18-105 Nikon? Nou dat kan ik mij bijna niet voorstellen. Die 18-105 is de snelste lens die ik heb in mijn arsenaal van 10 lenzen (op de kit 18-55 na). Beeldkwaliteit zal wel kunnen. Bouwkwaliteit vrijwel zeker.

Ik heb de Tamron 17-50 sp 2.8. Mis helaas de beeldstabilisatie maar verder prima lens. Geen snelle af. Wel scherp.
Ging voor puur lichtwinst en dan wil ik 2.8 op het hele bereik. Anders kan ik net zo goed bijna weer een standaard lens pakken imho.

Zit nog wel te denken aan de Sigma 17-50 2.8 om de beeldstabilisatie maar vooral de snellere af. Maar ach ik gebruik deze lens tot nu toe zo weinig dat ik het nu wel even prima vind. Je blijft bezig geld uitgeven.
Spendeer het liever aan een UWA, die heb ik nog niet. Ik denk dat ik op dat vlak maar die Sigma 12-24 eens in de toekomst ga kopen. Die is fullframe. Ik wil niet teveel geld meer spenderen aan dx/dc/di-ii lenzen omdat ik in de toekomst een fullframe wil.

Scherpte vind ik trouwens wel belangrijk maar ach je moet je er niet op verkijken. Die tests zeggen wel iets en ik let er ook wel op maar zo doorslaggevend zijn die in veel situaties niet.
Meeste lenzen die ik heb gehad of heb zijn wel scherp. Als een foto niet scherp is, ligt dat vaak aan mij, niet aan de lens. Of aan de omstandigheden.
Komt bij, zolang ik niet afdruk op 100%, zal je het verschil echt nauwelijks kunnen waarnemen.
Tel daar de media bij op zoals foto-vervagende apps/internet/browsers en slechte zoom-algoritmes mits het origirneel niet afgebeeld op 100%....tja waar doe je het dan voor toch?

Ken Rockwell heeft trouwens een mening over scherpte:
http://www.kenrockwell.com/tech/lens-sharpness.htm
(van de andere kant roept ie soms hoe scherp een lens wel niet is :P )

[ Voor 30% gewijzigd door Harribo op 03-11-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt de Sigma 17-50 f/2.8 OS en niet de 18-50 f/2.8. De 18-50 heeft namelijk geen stabilisatie.
En de Sigma 12-25 moet een 12-24 zijn. Wil je per se zo wijd? Want dat is wel extreem en daarnaast is niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ach ja slordig zeg van mij, zal het even aanpassen. Dank je.
Ja maar extreem kan ook mooi zijn op zijn tijd. Die minder scherpte (?) neem ik dan wel op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Fiber schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:25:
Er zit al wat sleet op deze lens, af en toe heeft hij blijkbaar problemen met het focusen. Daarbij is het lichtgevoelige aspect ook belangrijk voor hem (misschien iets meer dan extra bereik).
Aan een prime heb ik ook nog gedacht, maar dat ziet hij niet echt (meer) zitten. Hij wil het comfort van een zoomlens behouden.

Een macro lens is ook een mogelijkheid inderdaad, daar heeft hij er nog geen van. Alleen loop ik daar het risico dat hij het maar niets vind natuurlijk. Dat moet ik nog eens polsen bij hem. In ieder geval denk ik voor deze te gaan moest hij toch interesse hebben: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Kapoen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:59:
[...]

Er zit al wat sleet op deze lens, af en toe heeft hij blijkbaar problemen met het focusen. Daarbij is het lichtgevoelige aspect ook belangrijk voor hem (misschien iets meer dan extra bereik).
Aan een prime heb ik ook nog gedacht, maar dat ziet hij niet echt (meer) zitten. Hij wil het comfort van een zoomlens behouden.

Een macro lens is ook een mogelijkheid inderdaad, daar heeft hij er nog geen van. Alleen loop ik daar het risico dat hij het maar niets vind natuurlijk. Dat moet ik nog eens polsen bij hem. In ieder geval denk ik voor deze te gaan moest hij toch interesse hebben: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8
Je kan dan ook voor pricewatch: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Nikon) gaan. Staat goed bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Is er nog een specifieke reden dat je die versie aanraad en niet de nieuwere pricewatch: Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon)?
Voor non-macro en/of handheld gebruik lijkt me de VC toch wel een aardige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik heb de versie hiervan zonder vc
Kan je aanraden om toch vc te nemen als je snelle close-ups wilt maken
Anders zit je altijd vast aan een sluitertijd van 1/90 sec of nog minder. Dat gaat dan weer ten koste van een hogere iso of minder scherptediepte, das jammer

Waarschijnlijk zal de af met die usd ook sneller zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Harribo op 04-11-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PdeBie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:20:
Begrijp ik nu goed dat jij een lens van dik zevenhonderd euro koopt en dan de moeite niet neemt om te kijken of hij goed werkt? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:59

Grozno

acts without consequence!

Waarom zou je, bij €700,- ga ik er van uit dat ie goed werkt. ;)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Insinueer jij nu dat de problemen die PdeBie ervaart gewoon door eigen onkunde zijn gekomen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:01:
[...]

Begrijp ik nu goed dat jij een lens van dik zevenhonderd euro koopt en dan de moeite niet neemt om te kijken of hij goed werkt? :D
Niet iedereen heeft een zee van vrije tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:40:
[...]

Dit dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Dit weekend dik 2 uur bezig geweest met het fine-tunen van mijn Nikon 200-500 met mijn D800. Op 500mm zit ik op -2, op 200mm op +1.

Graag in volgende Nikon bodies ook de mogelijkheid om 2 AF-Tuning waarden op te slaan; één op min en één op max zoom. ;)

Nu aangezien ik de lens toch het meest ga gebruiken op 500mm heb ik hem op -2 laten staan.

Dit weekend mijn vervroegd eindejaarscadeau mogen bestellen van mijn vrouw, een Nikon 50mm F1.4G. :P
Er rust nu een zware taak op mijn schouders om haar ook nog iets leuks te vinden .... :|

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Had je toch de Sigma moeten halen ;) Dan had je met de USB dock wel de mogelijkheid gehad voor AF tunen op meerdere focale lengtes (en ik dacht ook focus afstanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
henkie196 schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:45:
Had je toch de Sigma moeten halen ;) Dan had je met de USB dock wel de mogelijkheid gehad voor AF tunen op meerdere focale lengtes (en ik dacht ook focus afstanden).
Ik heb lang genoeg getwijfeld welke lens te kopen!

[weinig onderbouwd statement]
Ik troost mij met de gedachte dat je (inderdaad) de Sigma kan tunen op 16 punten, omdat er grotere afwijkingen mogelijk zijn omdat de lens voor verschillende merken is gemaakt ...
[/weinig onderbouwd statement]

;)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:40:
Ik ook niet, maar alles is een kwestie van prioriteit. Tijd heb je niet, tijd maak je. :)

Maar ik kan wel begrijpen dat het niet de hoogste prioriteit heeft, er zullen toch wel wat uurtjes in gaan zitten en je wilt het nauwkeurig nakijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

-2 en +1, ik ben wel benieuwd of dat überhaupt merkbaar is als je het niet zou corrigeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Maar kennelijk zou zo'n USB dock voor alle andere merken ook wel fijn zijn ;)

In ander nieuws: Lenstip heeft een review staan van de nieuwe 16-80 f2.8-4. Conclusie: Te duur voor de optische prestaties. En tamelijk bagger AF, die resultaten zijn om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Orion84 schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:56:
-2 en +1, ik ben wel benieuwd of dat überhaupt merkbaar is als je het niet zou corrigeren.
Als ik eerlijk moet zijn. Nee. Als ik op de horizontale ruler ga kijken, is overal de 0 lijn scherp. Als je goed kijkt zie je wel dat je DOF niet overal 100% gelijkmatig is verdeeld, maar dat is mierenneuken imho. Ik denk dat al die backfocus en frontfocus verhalen meer tussen de 2 oren zit.

Nuja controlefreak die ik ben, wil ik toch al m'n lenzen testen als ik tijd heb. :)

Frank Lenaerts

• henkie196
  • Niet online
Lensrentals heeft een aantal van die nieuwe 24-70-/2.8 VRs eens bekeken.

Conclusie lijkt te zijn dat Nikon de 24-70/2.8 VR vooral ontworpen lijkt te hebben om een gelijke performance over het frame te hebben. Of zo gelijk mogelijk, in ieder geval. Niet de allerhoogste centrum resolutie, dus, maar wel behoorlijk goede hoeken. Vooral op 70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Laatst online: 25-03 13:22
Ik heb pas mijn d50 vervangen door de d750 met de 24-120 kit lens. Nu valt mij op dat als ik scherp stel en de ontspanknop loslaat vlakdaarna een soort klik hoor en het beeld ligt zie verschuiven. Herkend iemand dit en hoort dit? Heb de AF niet gefinetuned.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
drernie schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:39:
Ik heb pas mijn d50 vervangen door de d750 met de 24-120 kit lens. Nu valt mij op dat als ik scherp stel en de ontspanknop loslaat vlakdaarna een soort klik hoor en het beeld ligt zie verschuiven. Herkend iemand dit en hoort dit? Heb de AF niet gefinetuned.
Net getest, dat hoor/zie ik niet met 50 mm F/1.4. De focus blijft liggen waar de camera als laatste heeft scherpgesteld. Wat voor instellingen gebruik je?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Ik heb diverse instellingen veranderd, maar die extra klik blijft. Het lijkt wel een soort vergrendeling. Dat het beeld verschuift zoals ik eerder aangaf is eerder de trilling van mijn hand. Heb niet het idee dat er iets veranderd in de scherpte.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

drernie schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:39:
Is die 24-120 de vr versie ?
Dan heb je kans dat je de vr loopwerk hoort klikken

Ik hoor ook een klik met mijn 18/55 vr

Zet je vr even uit om het te controleren

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 15-11-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Anoniem: 8819 schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:03:
[...]

Is die 24-120 de vr versie ?
Dan heb je kans dat je de vr loopwerk hoort klikken

Ik hoor ook een klik met mijn 18/55 vr

Zet je vr even uit om het te controleren
Inderdaad, als ik de VR uitzet hoor ik het niet. Bedankt voor de tip. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

drernie schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:30:
[...]

Inderdaad, als ik de VR uitzet hoor ik het niet. Bedankt voor de tip. _/-\o_
Ik had het zelfde probleem
Alleen niet alle vr lenzen doen het
Er is dus wel een kwaliteit verschil kwa productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464138

Beste Tweakers,

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een Sigma 30mm f/1.4 art (Nikon) en er viel mij na een uurtje schieten iets op: als ik een foto maak, dan lijkt hij net op een ander punt te focussen dan de bedoeling is.
Ik ben het vervolgens een beetje gaan testen en het lijkt erop dat het objectief telkens iets dichterbij focust (frontfocus) - niet gigantisch, maar onhandig voor precisiewerk en genoeg om me een klein beetje teleur te stellen. ;(
Ook lijkt er een verschil te zijn tussen focussen via de viewfinder en live view. Als voorbeeld hieronder twee foto's: eerst een foto met focus via de viewfinder en daarna - zonder de focus en de positie vd camera aan te passen - een foto met focus via liveview.
Het punt waar ik op focus is de eerste 'a' in 'kaart'.

viewfinder

liveview

Wat raden jullie mij aan? Terugsturen (Coolblue)? Laten kalibreren door Sigma? Of toch zelf zo'n dock aanschaffen? Mijn voorkeur gaat niet uit naar de laatste optie - ik geef liever niet nog meer geld uit.

Edit: de foto's zijn vanaf iets meer dan 30cm geschoten. Hoe de focus is op grotere afstanden weet ik nog niet, dat heb ik nog niet kunnen testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 464138 op 16-11-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Lodestijn, welke Nikon body bezit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Ik zou eerst eens wat meer testen ook op langere afstand en ook met een focus chart proberen. Dan heb je geen andere letters in de weg zitten die je AF kunnen beïnvloeden. De AF punten van je camera zijn vaak groter dan de blokjes die je ziet. Daardoor is AF op de K ook best mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 670812 op 16-11-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prozac[NL] schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:51:
Lodestijn, welke Nikon body bezit je?
Nikon D3200
Anoniem: 670812 schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:52:
Ik zou eerst eens wat meer testen ook op langere afstand
Ik ben zeker van plan het ook op iets grotere afstanden te testen.
Anoniem: 670812 schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:52:
en ook met een focus chart proberen. Dan heb je geen andere letters in de weg zitten die je AF kunnen beïnvloeden. De AF punten van je camera zijn vaak groter dan de blokjes die je ziet. Daardoor is AF op de K ook best mogelijk.
Een goed idee, moet ik wel ergens anders gaan printen, mijn printer doet het niet meer. :P Het is echter wel zo dat ik het nu meerdere keren getest heb met verschillende plaatjes/teksten etc, en elke keer ligt de focus net iets dichterbij, ik weet niet of zo'n chart echt verschil gaat maken.
Met mijn goedkope kitlens heb ik geen enkel probleem! Net een vergelijkbare test gedaan en met mijn kitlens is de focus gewoon net iets preciezer. Wel is er wederom een klein verschil tussen de viewfinder en live view, maar nu is dat verschil verwaarloosbaar klein. Toegegeven, met de Sigma zijn de verschillen wat duidelijker te zien vanwege de beperkte scherptediepte, maar toch is te zien dat de kitlens focust waar ik wil dat hij focust en dat is bij de Sigma niet helemaal het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Anoniem: 464138 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:11:

[...]

Een goed idee, moet ik wel ergens anders gaan printen, mijn printer doet het niet meer. :P Het is echter wel zo dat ik het nu meerdere keren getest heb met verschillende plaatjes/teksten etc, en elke keer ligt de focus net iets dichterbij, ik weet niet of zo'n chart echt verschil gaat maken.
Het kan best zijn dat je AF natuurlijk er iets naast zit. Maar nu heb je te veel in de weg zitten wat mogelijk de AF beïnvloed, en je andere test foto's hebben mogelijk hetzelfde. Met een focus chart zoals hieronder heb je dat een stuk minder door dat je focus in een groot wit vlak ligt, waardoor je beter kan zien wat de afwijking is. En je niet mogelijk een afwijking ziet wat wordt veroorzaakt door een AF punt die groter is dan je denkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/forums/attachments/38-photographic-technique/27684d1234036251-focus-chart-revisited-20090207-imgp7798.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:31:
[...]

Het kan best zijn dat je AF natuurlijk er iets naast zit. Maar nu heb je te veel in de weg zitten wat mogelijk de AF beïnvloed, en je andere test foto's hebben mogelijk hetzelfde. Met een focus chart zoals hieronder heb je dat een stuk minder door dat je focus in een groot wit vlak ligt, waardoor je beter kan zien wat de afwijking is. En je niet mogelijk een afwijking ziet wat wordt veroorzaakt door een AF punt die groter is dan je denkt.
Je hebt gelijk, bedankt, ik zal zo'n chart gebruiken en meer tests doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Het probleem is ook dat een D3200 geen AF-tune functie heeft. Anders kon je dit gemakkelijk corrigeren in je camera. Als je je lens terugstuurt en een nieuwe vraagt. De kansen zijn groot dat daar weer een afwijking op zit. Je enige manier om dit te corrigeren is via de USB mount vrees ik.

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Catscratch schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:40:
Het probleem is ook dat een D3200 geen AF-tune functie heeft. Anders kon je dit gemakkelijk corrigeren in je camera. Als je je lens terugstuurt en een nieuwe vraagt. De kansen zijn groot dat daar weer een afwijking op zit. Je enige manier om dit te corrigeren is via de USB mount vrees ik.
Waarschijnlijk. :(

Ik heb toch het idee dat hij er nogal vaak naast zit. Ik heb hier een Buddhabeeldje staan. Als ik focus op een oog zit hij er in meerdere foto's behoorlijk naast, bijvoorbeeld de buik die in focus is. Dit is vanaf een iets grotere afstand, ongeveer zestig cm, elke keer met een statief.
Ik weet dat het nauw luistert op f/1.4, maar dit is net wat te inconsistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 23:24

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Liveview gebruiken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat lost het probleem niet op. Daarnaast ben je lang niet altijd in staat live view te gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Anoniem: 464138 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:54:
[...]

Ik heb toch het idee dat hij er nogal vaak naast zit. Ik heb hier een Buddhabeeldje staan. Als ik focus op een oog zit hij er in meerdere foto's behoorlijk naast, bijvoorbeeld de buik die in focus is. Dit is vanaf een iets grotere afstand, ongeveer zestig cm, elke keer met een statief.
Ik weet dat het nauw luistert op f/1.4, maar dit is net wat te inconsistent.
Ik zou hem terugsturen of een camera kopen met af fine tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

Die sigma 35mm f1.4 art lens is ergens toch wel een vergiftigd geschenk. Mijn Nikon 85mm f1.8 moet er niet voor onder doen maar als ik bijvoorbeeld vergelijk met m'n trouwe 50mm f1.8 lijkt die plots niet scherp meer. De 105mm f2.8 doet het dan wel weer nog altijd ongezien goed.

Ik overweeg op termijn de 24-70mm f2.8 (non VR) aan te schaffen voor als ik met 1 lens alles wil kunnen coveren. Maar heb nu al schrik dat de scherpte het gewoon niet haalt :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464138 schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:54:
[...]

Ik heb toch het idee dat hij er nogal vaak naast zit. ...
En test je ook met manuele focus? Bolletje ter bevestiging normaal in zoeker.
Wat mss ook kan helpen is de focus op een andere knop zetten dan de ontspanner (geen idee of dat kan op je model) of tijdelijk bevestigend geluid activeren om zeker te zijn dat je de focus goed vast blijft houden bij half indrukken ontspanner.
Zelfde lens in winkel gaan testen om te bevestigen dat het aan de lens ligt? Of omgekeerd op een andere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 11:39

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je consequent last hebt van back/front focus dan zal het bolletje in de zoeker hier ook last van hebben, gebruiken de zelfde sensoren (fase detectie) ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 478829 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:58:
Die sigma 35mm f1.4 art lens is ergens toch wel een vergiftigd geschenk.
Het gaat hier om de 30mm f/1.4 art en dat is toch echt een andere lens qua scherpte.
Mijn Nikon 85mm f1.8 moet er niet voor onder doen maar als ik bijvoorbeeld vergelijk met m'n trouwe 50mm f1.8 lijkt die plots niet scherp meer. De 105mm f2.8 doet het dan wel weer nog altijd ongezien goed.

Ik overweeg op termijn de 24-70mm f2.8 (non VR) aan te schaffen voor als ik met 1 lens alles wil kunnen coveren. Maar heb nu al schrik dat de scherpte het gewoon niet haalt :-(.
Je schiet fullframe? Anders zou ik die 24-70 echt niet zo snel overwegen als all-in-one lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reacties!

Ik heb - tussen het werk door, dat moet namelijk ook gebeuren ;) - nog wat testen uitgevoerd. Met een focus chart lijkt hij telkens net een tikje voor de nul te focussen, maar niet zo dramatisch als ik vreesde. Ik heb op 30, 40 en 60 cm gemeten, de resultaten zweven een beetje tussen min of meer goed tot ongeveer 4mm naar voren. Vanwege het weer en tijdgebrek heb ik buiten nog niet kunnen testen.

Aan de ene kant denk ik: hij lijkt er maar een tikkie naast te zitten, misschien valt daar wel mee te leven en heb ik er in de praktijk niet zo veel last van.
Aan de andere kant denk ik: ik merk nu al dat hij niet altijd 'pakt' wat ik wil hebben - focussen op f/1.4 is al lastig genoeg zonder een beetje frontfocus.
Ik maak liever gebruik van de viewfinder.
Sj44k13 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:51:

[...]

Ik zou hem terugsturen of een camera kopen met af fine tune.
Ik ben voorlopig nog niet van plan om een nieuwe camera te kopen, hij is pas twee jaar oud en bevalt prima.

Ik denk er nog even over na wat ik ga doen, het zou jammer zijn om hem terug te moeten sturen - die bokeh! :9 Coolblue denkt iig goed mee, ik kan hem gewoon terugsturen als ik wil, of omruilen voor een ander exemplaar etc.

PS de chromatische aberratie is ook niet zo best en niet helemaal op te lossen in Lightroom, maar dat wist ik van tevoren al en vind ik eigenlijk niet zo'n groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:12:
[...]

Het gaat hier om de 30mm f/1.4 art en dat is toch echt een andere lens qua scherpte.

[...]

Je schiet fullframe? Anders zou ik die 24-70 echt niet zo snel overwegen als all-in-one lens.
Aha mijn fout. Ik dacht al zo'n knaller van een lens dat hoort niet.

Ja is allemaal full frame of groter hier.
Ventieldopje schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:09:
Als je consequent last hebt van back/front focus dan zal het bolletje in de zoeker hier ook last van hebben, gebruiken de zelfde sensoren (fase detectie) ;)
Oei dat was een slecht voorstel dan :-) en de biep zal ook wel op basis van die sensoren werken dan.

Maar moet het probleem zich dan niet bij alle lenzen stellen? Als het in de body zit.

In elk geval doet coolblue zeker niet moeilijk met omruilen. Zelf voor ander model of zo. Ik zou echt in de winkel gaan proberen, neem een laptop mee om op groot scherm te evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 478829 schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:40:
Aha mijn fout. Ik dacht al zo'n knaller van een lens dat hoort niet.
Ook hele goede lenzen kunnen hier last van hebben.
Ja is allemaal full frame of groter hier.
In dat geval: Sigma 50/1.4 Art erop en gaan.
Oei dat was een slecht voorstel dan :-) en de biep zal ook wel op basis van die sensoren werken dan.
Ja, dat is natuurlijk allemaal aan elkaar gekoppeld.
Maar moet het probleem zich dan niet bij alle lenzen stellen? Als het in de body zit.
Als het probleem in de body zit wel ja, maar het lijkt er nu gewoon op dat de lens afwijkende informatie doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 23:24

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Anoniem: 464138 schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:31:
[...]
Ik maak liever gebruik van de viewfinder.
Je kan de body van je D3200 laten calibreren en het objectief omwisselen maar die AF is gewoon niet nauwkeurig genoeg.
Als je een 24 megapixel camera met cropsensor op f/1.4 scherp wilt hebben dan heb je iets van een D7100 nodig. Of liveview.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Calibreren is niet zo'n slecht idee. Weet je in iedergeval dat het aan de lens ligt. Ik had flink last van backfocus met mijn d3200 en de nikon 105mm 2.8 en dat was geheel over nadat ik de combinatie naar Nikon had gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Anoniem: 478829 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:58:
Schitterende lens hoor. Ik heb deze van sinds ze op de markt is gekomen. Enkel in de hoeken durf je wel wat scherpte verliezen. Blijkbaar veel beter in de nieuwe variant, maar dan mag je (naar mijn mening) veel te veel euro's ophoesten ...
Anoniem: 464138 schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:31:
Aan de ene kant denk ik: hij lijkt er maar een tikkie naast te zitten, misschien valt daar wel mee te leven en heb ik er in de praktijk niet zo veel last van.
Aan de andere kant denk ik: ik merk nu al dat hij niet altijd 'pakt' wat ik wil hebben - focussen op f/1.4 is al lastig genoeg zonder een beetje frontfocus.
Ik ben zelf een mierenneuker en voor mij zou dat echt in orde moeten zijn. Ik heb sinds dit weekend nu ook een Nikon 50mm F1.4G. 'k moet ze nog afstellen, maar dat moet juist staan. Zeker met zo'n beperkte DOF.

Sigma heeft geen dienst ergens in NL waar je even langs kan gaan? Oftewel raden ze je gewoon de USB mount aan. Da's dan ook de reden waarom ze op de markt is. Bekijk het als een investering als dit niet je laatste Sigma lens gaat zijn. :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb besloten het objectief terug te sturen, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Anoniem: 8819 schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:27:
[...]

Ik had het zelfde probleem
Alleen niet alle vr lenzen doen het
Er is dus wel een kwaliteit verschil kwa productie
Hebben alle 24-120 mm vr lenzen dit en moet ik mij hierover zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat klikje is gewoon normaal bij VR (evenals het beetje verspringen van het beeld). Ik snap ook niet precies wat suijkerbuijk bedoelt met dat niet alle VR lenzen dit hebben.

VR lenzen hebben een lenselement dat zwevend is opgehangen en met een mechanisme verplaatst kan worden om te compenseren voor trillingen. Op het moment dat je de sluiterknop indrukt activeer je dat VR mechanisme, laat je hem los, dan stop het. Die klik is gewoon het element dat terugspringt naar zijn neutrale positie (en daardoor verspringt je beeld dus ook iets). Je zat er dus ook helemaal niet ver vandaan met je idee dat het iets van een vergrendeling is.

[ Voor 57% gewijzigd door Orion84 op 17-11-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Orion84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:00:
Dat klikje is gewoon normaal bij VR (evenals het beetje verspringen van het beeld). Ik snap ook niet precies wat suijkerbuijk bedoelt met dat niet alle VR lenzen dit hebben.
misschien bedoelt hij andere merken zoals Sigma of tamron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat zou inderdaad kunnen. Ik heb hier in elk geval een aantal Nikon lenzen (van relatief simpele consumenten lenzen tot een professionele telelens) die het allemaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee alle vr lenzen klikken
Maar sommige klikken harder van geluid (meer hoorbaar)
Dat al wat ik weet toen ik zelf zocht over mijn vr lens
Maar mijn vr 55/200 hoor ik niet klikken maar je ziet het wel door de Zoeker dat de beeld word aangepast

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 17-11-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De 105mm micro tikt enorm terwijl ik bijvoorbeeld de vr van de 70-200 f4 niet hoor zonder mijn oor tegen de lens te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Catscratch schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 08:47:
[...]

Schitterende lens hoor. Ik heb deze van sinds ze op de markt is gekomen. Enkel in de hoeken durf je wel wat scherpte verliezen. Blijkbaar veel beter in de nieuwe variant, maar dan mag je (naar mijn mening) veel te veel euro's ophoesten ...
Bedoel je dan de VR versie? Want dat is idd nog een pak duurder en heb ik er zelf ook niet voor over.

Wat echt goede zoom objectieven betreft heb in zelf alleen de 80-200mm f2.8 (pre VR) en die is super maar ik gebruik zelden zo'n bereik.

Ik wacht nog ff af wat de 24-70 betreft. Mss heb ik ooit een moment dat ik vloek dat ik ze niet heb en dan kan ik zonder aarzelen bestellen.
Catscratch schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 08:47:
[...]
Ik ben zelf een mierenneuker en voor mij zou dat echt in orde moeten zijn. Ik heb sinds dit weekend nu ook een Nikon 50mm F1.4G. 'k moet ze nog afstellen, maar dat moet juist staan. Zeker met zo'n beperkte DOF.

Sigma heeft geen dienst ergens in NL waar je even langs kan gaan? Oftewel raden ze je gewoon de USB mount aan. Da's dan ook de reden waarom ze op de markt is. Bekijk het als een investering als dit niet je laatste Sigma lens gaat zijn. :)
Die USB dinges kost nog geen 50 EUR. Als je meerdere sigma lenzen hebt en vaak volledig open of snelle focus momenten hebt zou ik dat zeker aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:10:
[...]

Ook hele goede lenzen kunnen hier last van hebben.

[...]

In dat geval: Sigma 50/1.4 Art erop en gaan.

[...]
Ik verwacht maandag levering :-) ben zo tevreden over de 35mm art dat ik niet lang moest twijfelen.

Ik gebruik mijn nikkor 50mm f1.8 vaker de laatste tijd door de komst van onze baby. Was al een tijdje de ander 50mm en 58mm nikkor lenzen aan het vergelijken maar zag op dxomark niets wat het prijsverschil goed kon praten. De goedkope 1.8 die ik heb scoort al 17mp en had al een manuele 1.4. De Otus kan ik niet verantwoorden :-).

Benieuwd wat de nieuwe 20mm art gaat presteren. Dan nog een 85mm en ik hoef geen nikkor glas meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 478829 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:29:
Was al een tijdje de ander 50mm en 58mm nikkor lenzen aan het vergelijken maar zag op dxomark niets wat het prijsverschil goed kon praten.
De 58/1.4 is een overpriced lens. Voor dat geld heb je ook 6 tweedehands Sigma 50/1.4 EX lenzen die optisch gelijk presteren en een zachte bokeh hebben.
De goedkope 1.8 die ik heb scoort al 17mp en had al een manuele 1.4. De Otus kan ik niet verantwoorden :-).
Sigma 50/1.4 Art doet niet veel onder voor de Zeiss qua scherpte. Wide open is de Otus iets beter, vanaf f/2 is er geen verschil meer. Het score model van DxO slaat nergens op trouwens.
Benieuwd wat de nieuwe 20mm art gaat presteren. Dan nog een 85mm en ik hoef geen nikkor glas meer.
http://www.lenstip.com/in...est=obiektywu&test_ob=457
en voor de 85mm heeft Sigma ook al deze zeer goed presterende 85/1.4: http://www.lenstip.com/in...est=obiektywu&test_ob=277

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PdeBie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:50:
Ik heb nog niet kunnen testen of het consistent is. Dit ga ik een keer uitdokteren. Het lijkt vooral te gebeuren als ik een groot diafragma combineer met een onderwerp op een paar meter afstand wanneer ik focus door de viewfinder. Als ik met live view focus is hij wel elke keer spot-on.

Dit wordt overigens bevestigd door enkele verhalen die ik op internet lees. Die hebben hetzelfde issue. Dus even kijken of het bij mij ook echt zo is door wat testjes te doen.
Onderhand heb ik er één gehuurd voor het weekend. Vandaag de hele dag in het wild geschoten, conclusie is dat hij niet altijd goed focust. Op oneindig veel vaker dan dichtbij. Het lijkt inconsistent, de scherpte op het focuspunt varieert. Liveview of handmatig is spatzuiver. Morgen eens gecontroleerde tests doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:30:
[...]

Sigma 50/1.4 Art doet niet veel onder voor de Zeiss qua scherpte. Wide open is de Otus iets beter, vanaf f/2 is er geen verschil meer. Het score model van DxO slaat nergens op trouwens.
De Sigma 1.4 Art en de Nikon 1.8g zit nog steeds wel 630 gram tussen, ook niet onbelangrijk lijkt me zo.

Iedere keer als ik die Sigma 1.4 lenzen zie met hun prachtige prestaties ben ik snel genezen van aankoop-neigingen als ik het gewicht zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Klein vraagje tussendoor om in de goede richting geduwd te worden. Een vriendin van mij heeft een D3200 met de 18-55 kitlens. Nu reist zij heel erg veel de wereld over en wil zij graag wat meer zoom. Belangrijker vindt zij het dat ze niet steeds van lens hoeft te wisselen.

Ik kom dan uit op de Tamron 18-270mm PZD aangezien haar budget rond de €300,00 ligt, het liefst niet meer. Belangrijk is AF en beeldstabilisatie. Zij is een absolute amateur en fotografeert op standje AUTO, maar daar hoop ik binnenkort verandering in aan te brengen. Voor haar is een foto van goede kwaliteit voldoende, zij is geen pixeljunk.

Is er naast deze lens een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591 schreef op zondag 22 november 2015 @ 03:15:
... Een vriendin van mij heeft een D3200 met de 18-55 kitlens. Nu reist zij heel erg veel de wereld over en wil zij graag wat meer zoom. Belangrijker vindt zij het dat ze niet steeds van lens hoeft te wisselen.

Ik kom dan uit op de Tamron 18-270mm PZD aangezien haar budget rond de €300,00 ligt, het liefst niet meer. Belangrijk is AF en beeldstabilisatie.

...

Is er naast deze lens een goed alternatief?
Nikon AF‑S 18‑105mm F/3.5‑5.6G VR ED DX niets? Kost maar 200 EUR en heeft stabilisatie. Op een crop camera al heel wat bereik. 270mm voor crop lijkt me wat overkill.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 478829 op 22-11-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:18

Barrycade

Through the...

Mijn schoonvader had een 18-270 van Tamron op zijn D7000. Voor het doel wat je omschrijft een prima lens.

Wat vertekening het en der maar niet echt storend. Prima VC (heet het bij Tamron geloof ik) en een ongekend bereik.

Prima travellens.

Leuk voorbeeldje (mijn schoonvader geschoten) wat je er mee kan doen:
18 mm
18 mm

270 mm torentje links
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/etLNYkLi0COUFiTpV6R9B0km/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mijn oom heeft zo'n ding voor het gemak, maar is niet helemaal tevreden met de optische prestaties. Het is niet slecht maar je bewerkt qua scherpte gewoon dat het een compromis is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

@HCPL

Ik heb de 18-105 en die heeft een te klein zoombereik. Zij gat echt de hele wereld over en dan ook naar donker Afrika op safari. Een goede allround lens is dan een must omdat zij niet veel wil wisselen en niet teveel gewicht wil meezeulen. Zij backpacked daarnaast ook nog.

@Barrycade/Gonadan

Zou je het erg vinden als ik die foto's even opsla en ze aan haar laat zien. Dan heeft zij een beeld erbij wat de lens qua zoom aankan. Ik had al wat reviews gelezen over de Tamrom en die is als allround lens niet slecht. Zoals Gonadan al aangeeft lever je wel wat in maar dat is een compromis dat jemoet aanvaarden als je met zo'n lens op pad gaat.

Vergelijkbare lenzen van andere merken zijn veel duurder maar of ze heel veel toevoegen wat betreft scherpte vraag ik mij af. Ik ga in ieder geval haar aanbevelen deze lens te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Had Nikon maar een 18-135 STM kloon, dat was ideaal geweest. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet om te mierenneuken, maar de Canonversie is toch echt wel beter qua optiek, of ik moet me flink vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar doelde ik op inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Eerder deze maand stelde ik hier een vraag ivm aankoopadvies. De optelsom van jullie advies en een goede argumentatie van barktus, waarvoor mijn dank aan iedereen _/-\o_ , hebben geleid tot deze aankoop:
Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm (macro).

Het idee om de zoomlens van m'n vader te vervangen door een betere kwaliteitslens heb ik laten varen, vanwege het kostenplaatje (meerdere lenzen) en het risico dat hij wil overstappen naar een full frame body. Moest zijn favoriete 18-105 kitlens toch nog de geest geven in de periode dat hij nog werkt met een crop body, zie ik hem eerder nog een ander exemplaar kopen.

Dus het is een macrolens geworden, iets dat hij nog niet heeft. Aangezien deze lens ook geschikt is als portretlens en lichtsterker is dan zijn huidige lenzen zal hij er zeker mee uit de voeten kunnen denk ik.
Waarschijnlijk zal hij eerst wat vloeken om vervolgens blij als een kind aan de slag te gaan met een nieuw soort fotografie (vziw heeft hij nog nooit aan macrofotografie gedaan in de 30+ jaren dat hij al bezig is met fotografie).

Rest me nog één vraag, in de Tweakers pricewatch wordt er voor de Nikon versie 2x verwezen naar deze lens, met verschillende prijzen:
full frame versie
aps-c versie
In de winkel waar ik deze lens heb gekocht, heb ik meerdere keren expliciet gevraagd welk type lens dit was, en men antwoordde full frame. Dat was voor mij ook een voorwaarde om deze lens aan te schaffen, zodanig dat m'n pa ook met een full frame body nog iets heeft aan dit objectief. Het was de enige versie die men te koop aanbood (voor Nikon).

Tokina zelf verwijst ook maar naar één soort lens op hun eigen product pagina's: link
Ongeacht het body type dat je kiest kom je op deze pagina uit. Dus nu vraag ik me af waarom in de pricewatch een aps-c versie staat die blijkbaar niet bestaat? Moet ik me nu zorgen maken dat ik misschien toch per ongeluk een crop lens heb gekocht? Ik heb het ding reeds ingepakt, maar volgens mij stond er toch echt 'FX' op de doos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als ik het moet gokken denk ik dat hij voor fullframe is. Voor Canon staat er namelijk maar één versie in de PW elke voor zowel EF als EF-S geschikt is. Dan lijkt mij dat voor Nikon hetzelfde, als het op fullframe past, past het toch ook op crop? Ik denk dat het niet logisch is dat er voor crop een apart item is opgenomen in de PW. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Er is geen crop versie van die lens. Dus dat is een foutje in de pricewatch.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Ok, dan ben ik gerustgesteld, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:24

bobcom

Dedicated dabbler

Verkeer in dubio of als standaard walk-around op mijn D7100 de (dx)18-105 kit beter is dan de (fx) 24-120 (3,5-5,6) . Voor groothoek heb ik de Tokina 12-24, dus dat sluit aardig aan, en met de 24-120 win ik een klein stukje op tele, Ben behoorlijk tevreden over de 18-105, maar wel nieuwsgierig hoe de beeldkwaliteit van de 18-105 en de 24-120 (op crop) zich tot elkaar verhouden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 09:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

@ Tuintje; de 18-200 is volgens Ken Rockwell (weet niet hoe zijn reviews hier gewaardeerd worden, maar hier de bijna vervelend enthousiaste review: http://kenrockwell.com/nikon/18200.htm) de heilige graal als het aankomt op lenzen met een flink zoombereik en prima optische kwaliteiten. Heb je deze al bekeken? Nieuw buiten budget, maar een occasion met garantie is heel ruim haalbaar: http://www.kamera-express...3-5-5-6g-ed-vr-occasion6/

[ Voor 40% gewijzigd door DominoNL op 30-11-2015 17:41 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.