Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:51
Hoi allen,

even een vraagje wat betreft de AF fine tuning van mijn D7000.

Ik ben in het bezit van de Nikon D7000 met daarop de volgende lenzen:

pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)

De D7000 heeft een hele handige AF fine tune optie, waarmee je kleine autofocus probleem kan bij stellen, bijvoorbeeld bij back-focussing.

Ik moet echter bij beide lenzen de AF fine tune optie naar -19 zetten, wil ik goed focussen. Als ik via Live view scherp stel (gebruikt een andere methode van focussen), is hij wel spot-on!

Dus nu mijn vraag:
Zou er iets met mijn body zijn? Of heb ik net toevallig twee mislukte lenzen?

Ik vind het gewoon frapant dat ik met beide lenzen naar -19 moet om correct te focussen. Het duidt dus meer op een probleem in de body.

Ik zit erover na te denken om zaterdag aanstaande terug te gaan naar de winkel (foto patent in Utrecht) met de body om eens navraag te doen. Maar eerst hier even checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
Dat lijkt mij niet helemaal kloppen, dan zou er op zijn minst verschil in moeten zitten tussen de Nikon en de Tamron. Wellicht wat speling tussen de mount en de lens? Toch maar even terug gaan aar de winkel in ieder geval :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De lenzen zitten zo vast als een huis, dus als er speling is moet het millimeterwerk (of nog kleiner) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
even retourtje Nikon service center in Beverwijk, mits je garantie hebt.

als er echt niets aan de hand is kost het je 75 euro onderzoekskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Wat je kunt doen om kosten te voorkomen is om een mede-tweaker te vragen om eens met een andere Nikon body te proberen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ventieldopje schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:58:
Wat je kunt doen om kosten te voorkomen is om een mede-tweaker te vragen om eens met een andere Nikon body te proberen.
Om uit te sluiten of het aan de lenzen ligt? Stom, niet eens aan gedacht. :F
Ik kan mijn oude D50 body daarvoor pakken (ligt bij mijn ouders te verstoffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

stomme vraag wellicht, maar hoe staat de dioptrie-correctie van de zoeker van je camera?

edit: inderdaad wellicht stom; want -naar ik aanneem- bekijk je het resultaat op de foto, en niet (alleen) door de zoeker? Dan maakt het niet uit of het in de zoeker wel/niet scherp is... 8)7 :z

[ Voor 53% gewijzigd door pipo76 op 03-11-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dan zou AF adjustment ook geen verschil maken bovendien zul je dan altijd de foto onscherp zien door de foto zonder dat het focus punt verlegd wordt ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
pipo76 schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:32:
stomme vraag wellicht, maar hoe staat de dioptrie-correctie van de zoeker van je camera?

edit: inderdaad wellicht stom; want -naar ik aanneem- bekijk je het resultaat op de foto, en niet (alleen) door de zoeker? Dan maakt het niet uit of het in de zoeker wel/niet scherp is... 8)7 :z
stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden. Maar de dioptrie correctie staat correct op mijn ogen ingesteld. ;)
Al heeft dat verder geen zin.

Ik ga donderdag naar de winkel toe en dan kijken wat ze te zeggen hebben en kunnen betekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 04-11-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe heb je de fine-tuning uitgevoerd? En heb je zonder die fine-tuning ook daadwerkelijk serieuze problemen met mis focus in de praktijk?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb de fine-tuning uitgevoerd volgens een tutorial die ik op internet had gevonden. Statief + bepaalde afstand/hoek van de uitgeprinte tekening.
Als ik de fine-tuning uitzet ligt de focus op zeker enkele cm's verder weg op het kalibreer papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
het is een bekend "probleem" met de D7000 en de D5100 serie, dat ze niet super afgesteld uit de fabriek komen. bij de D7000 kun je het via de Fine adjust goeddeels afstellen (zoals jij al gedaan hebt) bij de D5100 kan dat in zn geheel niet.

heb de mijne (D5100) terug laten sturen naar Nikon voor calibratie, scheelde enorm veel. was gewoon onder garantie, kostte me niks. was de camera geloof ik 10 dagen kwijt.

mn foto's zijn in de praktijk een stuk scherper geworden, zeker in combinatie met de 35mm f1.8 lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat je het via die AF adjust kan bijstellen klopt wel, maar ik moet dus bij al mijn lenzen helemaal naar de uiterste waarden. En dat lijkt me niet te kloppen.

Ik ga de camera opsturen en dan zien we wel wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Klopt, dat was ik vergeten bij mijn verhaaltje te vertellen.

Een kleine afwijking (per lens) is normaal, daar is het hele AF fine tune voor bedoeld. Dat je echter alle waardes tot het uiterste (1kant op) aan moet passen hoort niet. Een afwijking van +/- 5 is normaal als de body verder prima zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Helaas nog niet eerder aan toegekomen, maar afgelopen zaterdag de body naar de winkel gebracht. Zij sturen hem op naar Beverwijk en nu is het dus afwachten wat er gebeuren gaat en of dit een gevalletje garantie is (waar ik overigens wel vanuit ga).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zojuist telefoontje gekregen dat de body terug is en gekalibreerd is. *O*

Helaas zit ik dit weekend in Luxemburg en heb ik niet eerder dan maandag tijd om hem op te halen.
Neem mijn oude Nikon D50 nu mee naar Luxemburg om foto's te maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nikon D7000 is weer thuis bij het baasje! :D *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Mooi! Ik hoop dat je net zoveel verschil ziet als ik (maar ik had op m'n D5100 helemaal geen AF fine tune, dus alles dichter bij "0" was mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
PdeBie schreef op maandag 22 december 2014 @ 09:11:
Nikon D7000 is weer thuis bij het baasje! :D *O*
Wat was je kwijt als ik vragen mag?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Helemaal niets. Viel onder de garantie. Heb het toestel net 1.5 jaar.
jorisjan schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:57:
Mooi! Ik hoop dat je net zoveel verschil ziet als ik (maar ik had op m'n D5100 helemaal geen AF fine tune, dus alles dichter bij "0" was mooi meegenomen
Het is echt stukken verbeterd. Alleen met de Tamron heb ik nu nog een kleine misfocus. Heb dat kunnen herstellen met een AF-fine tune van -2. De 50mm is spot-on.

pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
heb mijn D7000 ook laten nakijken door Nikon, maar mijn Tokina 11-16 staat nu op -20 !!! Het zij zo..
Pagina: 1