Universal Creations schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:57:
[...]
Met een spiegelreflex is een groothoek lens niet compacter dan bijvoorbeeld een 50mm. Mijn Zeiss 100mm is niet langer dan mijn Zeiss 21mm. Daarnaast is het zeker niet altijd waar dat een grotere camera ervoor zorgt dat mensen je in de gaten hebben. Het is veel belangrijker dat je opgaat in het straatbeeld, de tijd neemt voor een shot, dan een compacte camera hebben. De beroemde Leica straatfotografen hadden met een Leica M echt niet zo'n kleine camera.
Vat het dan ook niet persoonlijk op, jouw 100mm valt enorm mee.
Doelde meer op zoomlenzen van 100mm en langer. Die Leica M is ook geen klein apparaat, maar inclusief lens alsnog wel minder opvallend/pointy dan een gemiddelde (gripped) spiegelreflex met een zoomlens.
Tsja, dat is maar net hoe je fotografeert. Het verhaal van een foto kan in kleine dingen zitten. De marktkoopman die zijn waar overhandigt aan een klant kan een prima verhaal vertellen en zo'n foto schiet ik graag met 100mm en groot diafragma. Het voordeel is dat je er dan niet met je neus bovenop hoeft te staan.
Prima toch?
De reden waarom ik hiermee kom, is juist niet om te vertellen dat je het zo moet doen. Het is juist om aan te geven dat er meer is dan 35mm straatfotografie, uwa landschappen, 135mm portretten en 500mm wildlife...
Waar schrijf ik dat je het perse zo moet doen
Het leuke van straatfotografie is dat je het voor mijn part met een schoenendoos met een pinhole erin kan doen met wat fotopapier, een compactcamera of met een 2000mm telelens.
Ik probeer alleen aan te duiden dat er diverse voor en nadelen zijn van het gebruik van verschillende focusafstanden/apparatuur, wat effect heeft op je manier van schieten, hoe anderen jou benaderen/op je reageren, en wat voor invloed dat heeft op het eindresultaat. Dingen waar je op het eerste oog niet meteen bij stil staat. Als je net begint is het natuurlijk wel 'veiliger' en makkelijker om te beginnen met een wat langere focuslengte. Om vreemden ongevraagd van heel dichtbij te fotograferen moet je toch ergens een drempel over.
De uitdaging van een wat langere lens/kleinere beeldhoek waarbij je wat verder van je onderwerp af staat is om er alsnog genoeg context/verhaal in te krijgen. Omgekeerd is het met een ultrawide de uitdaging om zo dicht mogelijk bij je onderwerp te komen, om zo min mogelijk overbodige/storende elementen in beeld te hebben.
En voor de rest scheelt het natuurlijk ook wel of je redelijk subtiel casual gekleed bent, rustig over straat wandelt en 'past' in het straatbeeld, of met een knaloranje trainingspak aan de gang gaat, en op mensen af rent met de camera in je hand
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."