[Ervaringen] Plex Media Server - Deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 75.039 views

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 20:43

zerocool82

Ignorance causes chaos

Topicstarter

Plex Media Server

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-iEqZBNypQ3M/U7UJIxcisaI/AAAAAAAAwP8/YeMN6TTwGSk/s1600/plex.png
Introductie
Plex is een gecentraliseerd home media weergavesysteem met een krachtige centrale server (de Plex Media Server) die deze media als streams aanbiedt aan een verscheidenheid van Plex apps (zogenaamde clients). De Plex Media Server is beschikbaar voor Windows, Linux, FreeBSD, OS X en diverse nas-apparaten. Het kan de media aanbieden aan clients op dezelfde machine, binnen het lokale netwerk of zelfs over het internet. Plex apps zijn beschikbaar voor de eerder genoemde besturingssystemen, maar bijvoorbeeld ook voor iOS, Android, Windows Phone, Google TV en Chromecast. Het programma bevat een eigen App Store, waar plug-ins kunnen worden uitgewisseld. Via deze plug-ins kan bijvoorbeeld content van diverse streaming-diensten worden bekeken. Daarnaast is er PlexPass, een betaalde dienst die eerder toegang tot nieuwe versies biedt, naast korting op 'Premium features'.

Onderstaande figuur geeft weer op welke wijze Plex werkt:

Afbeeldingslocatie: https://support.plex.tv/hc/en-us/article_attachments/200786543/plex-infographic.jpg

Plex Media Server (OS, NAS-apparaten) en Plex apps
Plex Media Server (OS):
  • Windows
  • OS X
  • Linux (Ubuntu, Fedora, CentOS)
  • FreeBSD / FreeNAS
Plex Media Server (NAS-apparaten):

Een groot aantal NAS-apparaten wordt ondersteund, waaronder:
  • Asustor (Intel)
  • Drobo (ARM)
  • Netgear ReadyNAS (Intel, ARM)
  • QNAP (Intel, ARM)
  • Synology (Intel, ARM, PowerPC)
  • unRAID (Intel)
Een volledige lijst is hier beschikbaar.

Plex apps:

Plex heeft een groot aantal apps, die gebruikt kunnen worden om mediabestanden van de Plex Media Server (PMS) af te spelen, waaronder:
  • Desktop PC apps (OS X, Windows of Linux)
  • Amazon Fire TV
  • Android "stick" apparaten (waaronder Chromecast)
  • GoogleTV
  • Roku
  • Smart TV (Samsung, VIZIO, Opera TV)
  • PlayStation
  • Xbox
  • Android (mobiel)
  • iOS (mobiel)
  • Windows Phone 8 (mobiel)
  • Windows 8.1 (mobiel)
  • Raspberry Pi
  • Apple TV
Daarbij kunnen mediabestanden (via Plex) op alle apparaten worden afgespeeld, die de mogelijkheid bieden om mediabestanden af te spelen en een internet browser hebben, zelfs 3D films op een Nintendo 3DS.

FAQ
:? Waar moet ik beginnen?

Er is een uitgebreide handleiding aanwezig op de Plex website zelf. Hier is toegelicht hoe je Plex installeert, welke instellingen je dient te gebruiken, hoe je je bibliotheken beheert etc. Tevens zijn er verschillende links opgenomen met meer informatie.

:? Wat is beter, XBMC/Kodi of Plex?

Er zijn vele discussie gevoerd over de vraag of XBMC/Kodi of Plex beter is, o.a. op Lifehacker en Maximum PC zijn ze vergeleken. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Het is tevens mogelijk om XBMC/Kodi te combineren met Plex door middel van de XBMC/Kodi addon PleXBMC. PleXBMC integreert de XBMC/Kodi frontend met de Plex Media Server backend, waardoor een deel van de voordelen van zowel Plex en XBMC/Kodi gecombineerd kunnen worden. De meest recente stabiele versie is v3.6.1. De meest recente beta versie is v4.0.0beta4.

:? Plex herkent mijn DVD (VIDEO_TS) en mijn ISO/IMG bestanden niet?

Plex biedt geen ondersteuning voor ‘disk images’, omdat deze de structuur en de inhoud van een DVD of Blu-Ray ‘kopieren’. Deze type bestanden sluiten niet aan bij het idee van het Plex ‘ecosysteem’. De inhoud zou vaak zijn verborgen achter ingebouwde menu’s. Deze menu’s kunnen vaak ook niet goed worden weergegeven in een deel van de Plex apps die beschikbaar zijn / apparaten die worden ondersteund. Tevens wordt, voor series, het benaderen van een individuele aflevering bemoeilijkt doordat er vaak verschillende afleveringen op één DVD / Blu-Ray beschikbaar zijn. Aanbevolen wordt om deze typen bestanden om te zetten naar een meer algemeen en meer geaccepteerd type bestand.

:? Wat is het verschil tussen Direct Play, Direct Stream, Transcoding?

Plex heeft de volgende drie mogelijkheden voor het afspelen van media bestanden:
  • Direct Play: De ‘client’ kan het bestand / de container (bijvoorbeeld .mkv, .avi etc.), evenals de video en audio streams, direct afspelen. Het bestand is 100% ‘compatible’ met de ‘client’. De PMS stuurt het bestand rechtstreeks naar de ‘client’ zonder hier wijzigingen op door te voeren. Deze optie vraagt bijna niets van de processor van je PMS.
  • Direct Stream: De ‘client’ kan niet overweg met het bestand / de container, maar wel met de video en audio streams in het bestand / de container. De video en audio tracks worden geextraheerd uit het bestand, worden opgeslagen in een bestand / container waar de ‘client’ wel mee overweg kan. Dit vindt plaats ‘on-the-fly’ door de PMS. Deze optie vraagt zeer weinig van de processor van je PMS. Er is tevens geen verlies in videokwaliteit.
  • Transcoding: De ‘client’ kan niet overweg met het bestand / de container en tevens niet met de video en audio streams in het bestand / de container. De video en audio tracks, evenals het bestand / container, worden omgezet door de PMS. Deze handelingen kunnen bestaan uit het omzetten van de audiostream, omzetten van de videostream, wijzigingen van het formaat van de video indien deze te groot is. De PMS stuurt het bestand vervolgens naar de ‘client’. Deze optie vraagt veel van de processor van je PMS.
:? Wat voor processor heb ik nodig voor de server (PMS)?

Er is (uiteraard) geen eenduidig antwoord hierop. Mede doordat dit afhankelijk is van o.a. de media die afgespeeld dient te worden en of er ondertitels worden gebruikt. Plex heeft een uitgebreide beschrijving beschikbaar.

Grofweg bieden de volgende PassMark scores een goede richtlijn:
  • 1080p/10Mbps: 2000 PassMark
  • 720p/4Mbps: 1500 PassMark
NAS-apparaten:
Er is een overzicht beschikbaar waarop is aangegeven of een NAS-apparaat in staat is een bestand (audio, SD, HD (720p) en HD (1080p)) wel of niet te transcoden (transcoding support, single client).

:? Wat is Plex Pass?

Plex is gratis te gebruiken, maar Plex Pass is het ‘abonnement’ van Plex. Deze kan worden afgenomen voor €4,99 per maand, €39,99 per jaar of €149,99 voor onbepaalde tijd. De prijzen zijn op 29 september 2014 aanzienlijk verhoogd. Plex Pass geeft je enkele voordelen zoals:
  • Sync-optie waarmee je Plex-bestanden lokaal op apparaten kan opslaan om offline te bekijken.
  • De mogelijkheid om content van clouddiensten als Dropbox toe te voegen.
  • Sneller toegang tot nieuwe functies, bijvoorbeeld de mogelijkheid om Plex te gebruiken op de Xbox, PlayStation, VIZIO Smart tv’s.
  • Gratis downloaden van apps (Android, Roku etc.).
  • Automatisch verzamelen van hoge kwaliteit trailers, interviews en extra’s voor de films in je bibliotheek.
Naast deze voordelen is de Plex Pass ook bedoeld om de ontwikkelaars van Plex te ondersteunen.
:? Is er een Plex app beschikbaar voor mijn (smart) televisie?

Voor zover ik kon nagaan geeft het volgende overzicht weer of er wel of geen Plex app beschikbaar is:

Samsung:
Plex app beschikbaar. Echter niet volledig officieel, de Plex app wordt ontwikkeld door de ontwikelaars ‘HD1080’ en ‘Orca’ en is sinds 2012 beschikbaar. Je Samsung tv dient in elk geval Internet@TV of Smart Hub te ondersteunen. De meest recente versie is v2.003 (in augustus 2015 uitgebracht). Op dit moment wordt deze versie door Samsung getest. Oudere versies en beta versies zijn tevens beschikbaar kunnen vanaf USB worden uitgevoerd.

Panasonic:
Plex app niet beschikbaar. Plex maakt gebruik van jQuery, wat door Panasonic gezien wordt als een 'hack', waardoor ze Plex als app niet toelaten.

LG:
Plex app beschikbaar. Er was een LG Plex app (MediaLink), maar deze is niet meer aanwezig in de 2013/2014/2015 LG smart televisies. Er is echter een onofficiële Plex app beschikbaar: PLAYz. Deze kan eenvoudig worden gekocht en geïnstalleerd via de LG app store (LG Smart World). Het kan zijn dat je de app niet kan vinden, pas dan je landeninstelling aan van Nederland naar (bijvoorbeeld) de UK.

Tevens kan je de app handmatig installeren en testen. Hiervoor dien je het zip bestand met de app te downloaden. Na uitpakken van het zip bestand is er een folder met een nummer aanwezig, dit nummer is de applicatie ID. Vervolgens maak je op een USB stick (FAT32 geformatteerd) een folder ‘lgapps’ aan en hierin de folder ‘installed’. In de folder ‘installed’ plaats je de folder met de applicatie ID (in de map "[letter]:/lgapps/installed"). Vervolgens sluit je de USB aan op de TV en ga je naar ‘MyApps’.Vervolgens selecteer je het USB logo, waarna je het logo van PLAYz zou moeten zien en je daarmee de app kan opstarten.

Philips:
Plex app niet beschikbaar, enkel voor de Philips televisies waarbij Android geïntegreerd is.

Sony:
Plex app beschikbaar.

:? XBMC/Kodi heeft een plugin, waarom heeft Plex hiervoor geen plugin?

XBMC/Kodi en Plex zijn zeer verschillende oplossingen. Het grootste verschil, met betrekking tot de kanalen ('channels'), is dat de Plex kanalen draaien op de Plex Media Server en deze bedoeld zijn om de inhoud aan te bieden aan een breed scala aan apps op meerdere platformen (mogelijk gelijktijdig). XBMC/Kodi is echter ontwikkeld als één enkel programma dat draait op één systeem tegelijk. Dit betekent dat sommige oplossingen die gebruikt kunnen worden voor XBMC/Kodi plugins, zoals het openen van een apart venster in je browser om content te bekijken, niet praktisch en functioneel zijn voor Plex kanalen. Daarbij is het Plex Channel Framework (waarmee kanalen kunnen worden ontwikkeld) totaal anders dan wat XBMC/Kodi gebruikt voor XBMC/Kodi plugins.

Er is echter een oplossing, er is een niet ondersteunde en onofficiële appstore beschikbaar die het mogelijk maakt om (niet ondersteunde) plugins / channels te vinden, te downloaden, te installeren, bij te werken en (indien nodig) te deïnstalleren. Op Github wordt bijgehouden welke plugins / kanalen er beschikbaar zijn. Let op, op dit moment is de repository op Github offline gehaald. Men is bezig op dit te herstellen.

:? XBMC/Kodi heeft mijn bestanden gescand, maar hoe weet ik of Plex geen bestanden ‘gemist’ heeft?

Er is een plugin/channel aanwezig om je bibliotheken te scannen op bestanden die niet in je Plex database aanwezig zijn. Deze plugin kan worden gedownload via de niet ondersteunde en onofficiële ‘appstore’ of handmatig worden toegevoegd. Let op, op dit moment is de repository op Github offline gehaald. Men is bezig op dit te herstellen.

:? Mijn ‘gedeelde’ gebruikers krijgen niet automatisch ondertitels in beeld, terwijl ik dit zelf wel krijg?

Tcviper beschrijft hoe je dit toch kan instellen.

:? SAMSUNG: De Plex app op mijn Samsung TV speelt 3D films niet (automatisch) af?

De Plex app kan automatisch Half SBS (Side-By-Side) en Half TAB (Top-And-Bottom/ Over-Under) afspelen. Dit moet echter wel blijken uit de bestandsnaam, hierin dient ‘3D’ aangegeven te zijn en of het Half SBS of Half TAB betreft.
  • ”HSBS”, “H-SBS” or “Half-SBS” voor Side-By-Side.
  • “HTAB”, “H-TAB”, “Half-TAB” or “HALF-OU” voor Top-And-Bottom/ Over-Under content.
:? SAMSUNG: Een MKV bestand speelt niet af op mijn Samsung apparaat?

Sommige MKV bestanden kunnen niet door het Samsung apparaat worden afgespeeld. Eén van de symptomen kunnen zijn dat een media bestand start, een ronddraaiend icoon verschijnt waarbij de Samsung Plex app terugkeert naar het home scherm. Orca (ontwikelaar Samsung app) heeft een Windows tool ontwikkeld (Orca's MKV Fix tool, gebaseerd op MKVToolNix) om deze MKV bestanden te repareren, zodat deze (mogelijk) wel af zijn te spelen. Tevens is er Linux tool beschikbaar.

:? SAMSUNG: De Plex app op mijn Samsung TV speelt geen ondertitel tracks af die zijn ‘embedded’ in het mediabestand en speelt geen losse SUB/IDX ondertitels tracks af?

Niet alle Samsung modellen zijn in staat om ‘embedded’ ondertitels af te spelen. Aanbevolen wordt om deze ondertitels uit het MKV bestand te exporteren, aangezien externe ondertitels door alle Samsung modellen worden ondersteund (subtitle engine van de Samsung Plex app zelf in plaats van de interne Samsung API). Dit kan tevens door middel van de eerder genoemde Orca's MKV Fix tool.

VOBSUB (.sub/.idx) en PGS (Presentation Grapic Stream) ondertitels (‘image based’ ondertitels) kunnen niet door middel van een ‘overlayed’ ondertitel worden weergegeven (voornamelijk gebruikt bij de afspeeloptie ‘Direct Playback’). Deze dienen vastgelegd (‘embedded’) te worden in het mediabestand (enkel mogelijk bij afspeelopties ‘Direct Streaming’ en ‘Transcoding’). Zoals toegelicht vragen deze opties wel het e.e.a. van de processor van de PMS. Het vastleggen (‘embedding’) van ondertitels vraagt tevens het e.e.a. van de processor van de PMS.

Indien je NAS/PC die niet aankan, is er nog een mogelijkheid om het bestand (met de ondertitel) af te spelen via ‘Direct Playback’. De ondertitel stream dient dan wel extern beschikbaar te zijn en tevens van het type .SRT of .SMI (‘text based’). In geval van een MKV bestand kan de ondertitel stream geëxporteerd worden uit het MKV bestand met behulp van Orca's MKV Fix tool. Vervolgens kunnen de .sub / .idx bestanden worden omgezet naar een .SRT bestand. Orca adviseert de tool VobSub/SubResync. Ik liep tegen een aantal problemen aan, de OCR (Optical Character Recognition) om de ‘image based’ ondertitel om te zetten naar een ‘text based’ ondertitel had veel ‘hulp’ nodig bij het herkennen van letters en maakte veel fouten. De tool Subtitle Edit werkt m.i. veel beter. Hier wordt toegelicht hoe deze tool werkt (en met welke instellingen). Denk er wel aan om voor de OCR de Nederlandse taal en het Nederlandse woordenboek toe te voegen. Deze tool werkt vervolgens volledig automatisch.

Links & filmpjes

Links

Meer informatie:ReviewsFilmpjes

Introductiefilmpje van Plex:

Starten met Plex:

Toelichting / tot slot
Ik ben zelf onlangs overgestapt van XBMC/Kodi naar Plex in verband met de 'overstap' van Arctic Cooling MC001-N (OpenELEC) naar een Samsung UE55H6400 (TV) met Plex app. Ik had hierbij een aantal vragen / problemen, echter op Tweakers kon ik maar weinig informatie vinden of de informatie is heel erg verspreid over verschillende topics (terwijl het XBMC/Kodi topic inmiddels uit 15 delen en duizenden reacties bestaat…). Het topic wat enigszins (in het algemeen) over Plex gaat is (voor zover ik kon nagaan) een topic binnen Apple Talk, dat meer specifiek gaat over de iOS app van Plex en de TS is inmiddels ruim 4 jaar oud. In overleg met de moderators is dit topic deel 2 in de Plex reeks (met een volledig nieuwe TS) en is het topic binnen Apple Talk deel 1 in de Plex reeks: [Plex/Nine] Ervaringen & Discussie deel I (met accent op iOS client)

Er is uitgebreide informatie beschikbaar op de Plex website en het Plex forum, echter verwacht ik dat wij op Tweakers elkaar nog voldoende kunnen helpen / kennis kunnen delen (en het liefst alle informatie zo veel mogelijk bij elkaar kunnen verzamelen). Daarom heb ik dit topic aangemaakt. Het topic zal in eerste instantie dan ook niet gericht zijn op instructies / handleidingen (deze zijn reeds uitgebreid beschreven op de Plex website zelf) maar meer gericht op algemene informatie over Plex, problemen waar men tegen aan loopt of advies over bepaalde instellingen (oftewel ‘discussies en ervaringen’). Er zijn een aantal specifiek FAQ’s toegevoegd voor de Plex Samsung app, gezien ik hier zelf tegenaan liep. Deze zijn waarschijnlijk ook (deels) toe te passen op andere Plex clients.

Let op: dit is een eerste opzet, ik ben het e.e.a. verder aan het aanvullen. Opmerkingen, tips en verbeteringen zijn welkom via DM.

Voor meer ‘apparaat specifieke’ (apparaten waar de Plex client op wordt uitgevoerd) vragen zijn er uiteraard ook specifieke topics aanwezig, waaronder:To do:
  • Op dit moment niets, mocht je wat missen / tips hebben laat het mij weten.

[ Voor 77% gewijzigd door zerocool82 op 13-08-2015 11:16 . Reden: Controle links, update t.a.v. Samsung plex app, update t.a.v. unsupported app store, bijwerken links naar nieuw Plex forum. ]

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
bokkow schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:05:
Het zal misschien iets simpels zijn waar ik glad overheen heb gekeken maar ik krijg het niet voor elkaar in de app op mijn iPad of iPhone voor subtitles te kiezen. Nu worden automatisch de voorkeurs instellingen voor taal gebruikt om ondertiteling te kiezen door de server. Ik zou graag ondertiteling uit willen zetten of kunnen wisselen tussen talen. Iemand hier al eens mee gestoeid?
Als het goed heb zie je het onderstaande. Als je meerdere kanalen audio en ondertitels hebt zouden ze hier selecteer baar moeten zijn. Klik op Audio of Subtitles en je kan ze aanpassen.
Afbeeldingslocatie: http://a3.mzstatic.com/eu/r30/Purple3/v4/ed/40/88/ed4088de-0408-29df-f930-3802091f94e7/screen322x572.jpeg

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:10
Voor degene die ondertitels standaard aan willen zetten voor 'gedeelde' gebruikers:

Als je de Plex bibliotheek (library) deelt met derden via myplex dan kun je op dit moment helaas nog niet instellen dat die gebruikers ook automatisch ondertiteling in beeld krijgen op hun clients. Voor je eigen account kun je dat heel gemakkelijk via de plex server interface doen bij Instellingen (Settings) en dan Talen (Language).

Er is een manier om dit wel aan het werk te krijgen ook voor derden dus die streamen vanaf jouw server. Deze manier houd wel in dat je eenmalig per gebruiker de plex database aan dient te passen maar daarna werkt het wel automatisch.

De database vind je bij de Linux installatie van Plex server in /var/lib/plexmediaserver/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Server/Plug-in\ Support/Databases/ dit pad kan iedereen zo terug vinden voor OSX en Windows ;) Het bestand heet: com.plexapp.plugins.library.db

Zodra je dus weet waar de database staat,
• Zet Plex server uit (exit)
• Gebruik een sqlite database editor voor het openen van de database (.db). Zoals bijvoorbeeld Base voor OSX.
• Klik de Tabel accounts en dan data.
• Bewerk de rij handmatig voor default_audio_language en default_subttitle_language naar nl of en (nederlands of engels) of welke taal dan ook
• Bewerk tevens de auto_select_subtitle (1 = laten zien met andere taal, kies 2 voor altijd ondertiteling laten zien) en auto_select_audio (1 = aan, 0 =uit ) rij zoals in de screenshot
• Zodra je klaar bent voor iedere gebruik sla je de database op en herstart je Plex server.

Afbeeldingslocatie: http://www.techconnect.nl/tmp/plexdb.jpg

That's it :)

ps. maak altijd even eerst een backup van je database bestand voordat je gaat beginnen!

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 20:43

zerocool82

Ignorance causes chaos

Topicstarter
thibautb schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 07:12:
[...]

Mijn server is dus ook mijn computer waar ik al mijn andere dingen op doe, die heeft gewoon heel veel opslag en is daarom ook handig daarvoor. Ik ga dus naar de webinterface van plex dus http://127.0.0.1:32400/ en dan kan ik via daar alles gewoon bekijken alsof ik als een client aan het kijken ben + ik kan de instellingen veranderen.
thibautb schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:38:
Ik bedoel van mijn server zelf dus, maar mijn clients niet. De kwaliteit hangt ervan af, ik probeer altijd het hoogste. Het komt wel nooit voor op 768p is mij opgevallen.

Ja ik heb de laatste update van plex een week geleden denk ik geinstalleerd.

Ik heb het dus alleen dan denk ik op Direct Play, want de server leest het dus van mijn schijven af.
Maar welke instellingen gebruik je voor de web player? Het gaat om de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://support.plex.tv/hc/en-us/article_attachments/200860573/settings_web_player.png

• t-bob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-04 17:22
FREAKJAM schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 20:08:
Waar lees jij dat je Plex moet herinstalleren, want dat staat nergens in de tekst? Ik stel voor dat je de tekst nog eens duidelijk doorleest, want je doet klaarblijkelijk iets verkeerd.

[...]

En als je verder even logisch nadenkt en Googled op "install channel mac osx plex" kom je direct op de volgende url uit.

Anyways, download de plugin van de desbtreffende github site en sla deze op in de juiste folder.
Je krijgt dan bijvoorbeeld ~/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-Ins/plugin.bundle.

Controleer de structuur van je plugin, herstart PMS en klaar is kees. Test het desnoods met een totaal andere willekeurige plugin.
Ik denk waarom het niet gaat, de plugins kan ik alleen maar plakken in;
ik ga naar alle programma's naar plex rechtermuis toon pakket inhoud,
- content
- Resources -
en in die map staat een plug-ins daar plak ik de plugins van de Bundle kanalen in.

De map waar jij over schrijft daar staat geen map met plex mediaserver bij.
kijk waar ik ze had geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-02-25%2011.50.51_zpstfrwezqr.png

En daar zie je de bundle plugins bij staan.

Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-02-25%2011.51.16_zpsxloypyyt.png

En hier is de map waar het eigelijk in moet zitten, maar zie daar staat nergens een map van Plex Mediaserver bijstaan.

Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-02-25%2011.57.23_zpsmfyep9zj.png

[ Voor 12% gewijzigd door t-bob op 25-02-2015 11:58 ]

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 09:42

psyy138

blackbulls.nl

tcviper schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:53:
Voor degene die ondertitels standaard aan willen zetten voor 'gedeelde' gebruikers:

Als je de Plex bibliotheek (library) deelt met derden via myplex dan kun je op dit moment helaas nog niet instellen dat die gebruikers ook automatisch ondertiteling in beeld krijgen op hun clients. Voor je eigen account kun je dat heel gemakkelijk via de plex server interface doen bij Instellingen (Settings) en dan Talen (Language).

Er is een manier om dit wel aan het werk te krijgen ook voor derden dus die streamen vanaf jouw server. Deze manier houd wel in dat je eenmalig per gebruiker de plex database aan dient te passen maar daarna werkt het wel automatisch.

De database vind je bij de Linux installatie van Plex server in /var/lib/plexmediaserver/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Server/Plug-in\ Support/Databases/ dit pad kan iedereen zo terug vinden voor OSX en Windows ;) Het bestand heet: com.plexapp.plugins.library.db

Zodra je dus weet waar de database staat,
• Zet Plex server uit (exit)
• Gebruik een sqlite database editor voor het openen van de database (.db). Zoals bijvoorbeeld Base voor OSX.
• Klik de Tabel accounts en dan data.
• Bewerk de rij handmatig voor default_audio_language en default_subttitle_language naar nl of en (nederlands of engels) of welke taal dan ook
• Bewerk tevens de auto_select_subtitle (1 = laten zien met andere taal, kies 2 voor altijd ondertiteling laten zien) en auto_select_audio (1 = aan, 0 =uit ) rij zoals in de screenshot
• Zodra je klaar bent voor iedere gebruik sla je de database op en herstart je Plex server.

[afbeelding]

That's it :)

ps. maak altijd even eerst een backup van je database bestand voordat je gaat beginnen!
Ik probeer bovenstaande ook werkend te krijgen maar ik zie alleen het account administrator, verder niet mijn "gedeelde" gebruikers. Moet ik deze dan handmatig toevoegen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z1SWDt3.png

O.R.C. Black Bulls Rugby

• t-bob
wat moet ik proberen met zonder.
ik krijg alleen de kanalen van icefilm en die andere plugins film kanalen niet te zien wat ik heb gedownload. :'(

deze kanalen heb ik wel die staan standaard in plex.
Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-02-25%2011.40.12_zpsavlg54mm.png

[ Voor 33% gewijzigd door t-bob op 25-02-2015 11:47 ]

• t-bob
z1rconium schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:48:
[...]

code:
1
/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-Ins/
En daar heb ik de map van plugins van Plex nu ook in geplaatst, en nog niets te zien als ik plex open.

Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-02-25%2012.09.56_zpsfux0tmu6.png

[ Voor 4% gewijzigd door t-bob op 25-02-2015 12:12 ]

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 09:42

psyy138

blackbulls.nl

Ferra schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:36:
[...]

Kan je instellen dat je een 1080p film op 720p wilt streamen?
Jup.

EDIT:
Het enige wat je hoeft te doen is de "remote play" vast in te stellen op 720p.
Daardoor streamt hij alle content op max 720p, zelf heb ik 1080p zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oK9ut1u.png

[ Voor 37% gewijzigd door psyy138 op 27-02-2015 13:13 ]

O.R.C. Black Bulls Rugby

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:40
t-bob schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:14:
[...]

Alle plugins heb ik erin gezet,
aangevink in plex en de talen 1 en 2 taal op nederlands gezet.
in de video kanalen ss plex of full movie on reddit een of andere film geselecteerd maar er komen geen onder titels.
En voor dat de film begint en op play drukt kan je ook zien, ondertiteling geen.
Wederom lees je niet goed wat ik zeg.
Je moet een film opnieuw toevoegen of refreshen in je library (via de web client) wil je nieuwe subtitles toevoegen aan je database.
Je kunt in de webclient aan de linkerzijde van de desbetreffende film/serie kiezen voor "vernieuwen". Dan controleert hij of er nieuwe subs zijn en dan download (bezig met downloaden metadata krijg je dan onderin je browser te zien) hij deze. Je kunt dan gelijk zien welke subs hij voor je heeft gedownload. Mocht je er niet uit komen, controleer altijd je logs. Elke plugin heeft zijn eigen logfile.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x2cLgIXl.png

[ Voor 12% gewijzigd door FREAKJAM op 10-03-2015 19:07 ]

is everything cool?

• t-bob
Die functies van jou heb ik niet als ik een film selecteer uit een van de video kanalen . :'(

Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-03-11%2011.49.59_zpssu5o5jza.png

Die zijn er alleen van de films in mijn eigen mappen.

Afbeeldingslocatie: http://i682.photobucket.com/albums/vv182/sjeng1957/Schermafdruk%202015-03-11%2012.01.39_zpsskcgxvtj.png

[ Voor 55% gewijzigd door t-bob op 11-03-2015 12:03 ]

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-04 01:13
Plaatje voor de duidelijheid. Plex herkent de episodes ook met deze naamgeving.

Afbeeldingslocatie: http://www.jordanliesdek.nl/misc/plexmappen4.png

[ Voor 51% gewijzigd door nadroJ op 21-03-2015 13:52 ]

Sowieso schrijf je zo!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
FREAKJAM schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:03:
Je permissies goed zetten nadat je de film hebt gekopieerd. Nu is root waarschijnlijk de owner van de file.

Met ls -l kun je de huidige owner/rechten zien.
Kan je dat even in nl uitleggen? Volgens mij kan ik toch niet appart mijn bestanden bekijken in plex en dus ook niet veranderen in plex? Kan ik anders de bestanden via filezilla niet koperien met een ander account dat plex wel kan lezen?

edit: Ik begrijp ongeveer wat ze met die link bedoelen maar ik dat is linux en freenas is freebsd als dat zou uitmaken maar ik vind nergens wat ik precies moet ingeven?

dit is wat ik krijg

Afbeeldingslocatie: http://fs2.directupload.net/images/150524/5yjdbw4f.png

[ Voor 19% gewijzigd door thibautb op 24-05-2015 14:17 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
FREAKJAM schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:21:
Je moet wel even cwd'en naar het pad waar al je films staan. (Net als met filezilla browse je naar de juiste folder). Doen eens ls -l in een map van een film die is gedownload met couchpotato? Als het goed is zie je dan de user/owner die wel wordt herkend door plex.

In de map waar je nu zit staan bestanden met root als owner en group wheel. (Waarschijnlijk je home map). Wat je ook nog kunt doen is de film die je manueel downloadt parkeren in de map waar ook je normale couchpotato downloads staan en coachpotato het renamen/verplaatsen laten afhandelen.
Dit is wat ik nu dus heb bij degene van couchpotatoe
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/qgzydwvnf/plexperm1.png

en deze heb ik zelf gekopierd

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ugae7adcn/plexpermi.png

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Jelv schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:39:

[...]

Probleem ken ik niet.. Vertaling is via Get Localization al flink aangepakt. Als je even helpt met stemmen kan die binnenkort met een update mee. https://plex.getlocalization.com/plexios7/
Dit probleem heb ik dus
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1789510/IMG_2512.PNG
Als ik kies voor instellingen (3 strepen) en de server kies, krijg ik wel de lijst met inhoud. Maar dus niet op het hoofdscherm.

Reeds gezien van de vertaling. gelukkig...
Spijtig dat je niet gewoon je een eigen taal kan kiezen in de app.

Battle.net: NagaByrd#2844

Verwijderd

CptChaos schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:18:
Yep, zeker goede tip, ik zit ook al te spelen ermee op mijn Ubuntu VM. Dat Samsung Remote ziet er wel interessant uit, maar begrijp niet helemaal wat het is. Kan je dan vanuit die interface de TV besturen? Want mijn TV staat en niet altijd aan en heeft een dynamisch IP-adres vanuit de DHCP-server. Ik snap dat ik er een lease aan kan hangen, maar als dat niet perse nodig is, doe ik dat liever niet, eigenlijk.

Enige minpuntje wat ik heb; mocht je bepaalde extra dingen willen, zoals van systeem info, dan zegt hij niet altijd wat je ervoor nodig hebt. Dit geeft hij dan wél aan op de console, terwijl de github niet echt een FAQ heeft met veel gestelde vragen. Zo kreeg ik net een foutmelding, dat hij niet kon resizen (geen idee voor welke module), omdat PIL niet geïnstalleerd was. Dat bleek dus (na een korte Google zoektocht) de Python Image Library te zijn.

EDIT:
Voor Ubuntu een guide gevonden: http://www.htpcguides.com/install-htpc-manager-ubuntu-linux/

EDIT2:
Heb mijn TV nu ook aan de tool hangen, kan dan inderdaad zender aanpassen e.d, grappig. :) Dan heb ik dus de app niet perse meer nodig.
You should set a static ip on the tv. You can find a simple faq in the wiki and guides installation guide for a many os on htpcguides.com

The samsung remote looks like this
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7502XVI.png

Open a issue on github if you have any problems.

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 09:44
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:57:
[...]

Op iOS kan ik enkel direct stream en play activeren. Die stonden beide al aan.
Ah ik zie het. Je kan wel tijdens het afspelen de videokwaliteit precies instellen, zie:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/205671108

Via dit Afbeeldingslocatie: https://support.plex.tv/hc/en-us/article_attachments/202021128/video_settings.png icoontje links onderin.

[ Voor 16% gewijzigd door jooncheez op 27-10-2015 17:30 ]

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.