Wouter en andere bekenden van het eindmix proces: vriend van me wilt z'n mix meer hebben klinken zoals oude early 90's house. Over het algemeen valt het mij op dat het allemaal meer mist in de high-end (veelal toch 8 bit samples uit het trackertijdperk), maar het heeft ook wel een bepaalde vibe waar ik m'n vinger niet op kan leggen. Als je de apparatuur wilt emuleren waar doorheen geleid werd destijds (Mackie desks?), wat is de beste software oplossing daarvoor?
Verwijderd
Alles boven de 12kHz wegtieten.
En over je hele nummer een vari pitch gooien zodat het net zo instabiel is als een taperecorder.
Ik roep maar wat.
En over je hele nummer een vari pitch gooien zodat het net zo instabiel is als een taperecorder.
Ik roep maar wat.
- Met een bitreducer je samples terugschroeven naar 12-bit
- Alle dingen die uit een VST komen resamplen en in een sampler gooien.
- Waves Tape (emulatie) op de masterbus
- High end wegsnijden idd.
- Overdrive op de drums, of parallelle compressie, waarbij je de compressor compleet tot snot jaagt en dan ergens 5-25% van het verrotte signaal terugmixt bij het orgineel.
Ben zelf ook met zoiets bezig. Moet de drums nog ff goed uitmixen want het staat nu wel heel hard, maar je krijgt het punt er wel uit denk ik.
https://soundcloud.com/sjoewe/mr-g-banger/s-w35as
- Alle dingen die uit een VST komen resamplen en in een sampler gooien.
- High end wegsnijden idd.
- Overdrive op de drums, of parallelle compressie, waarbij je de compressor compleet tot snot jaagt en dan ergens 5-25% van het verrotte signaal terugmixt bij het orgineel.
Ben zelf ook met zoiets bezig. Moet de drums nog ff goed uitmixen want het staat nu wel heel hard, maar je krijgt het punt er wel uit denk ik.
https://soundcloud.com/sjoewe/mr-g-banger/s-w35as
Jaren 90 werden gekenmerkt doorapNia schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:40:
vriend van me wilt z'n mix meer hebben klinken zoals oude early 90's house.
- veel compressie (dynamisch en dan vooral de gehele track in 1x door de compressor)
- veel compressie (lage bitrates)
- veel compressie (mono samples)
- veel compressie (samples zo kort mogelijk maken,en ipv een sampler de samples zelf gewoon in pitch verhogen/verlagen)
- veel compressie, alles wat 2 of meer tracks kost bouncen naar een enkele track
en compensatie van die compressie door er een bult reverb overheen te gooien.
Gebruik's een oude tracker of sampler en probeer je filesize zo laag mogelijk te houden, doe daar alle cliche JP8080 en Korgt Prophecy geluiden overheen en je bent er wel.
Klinkt mijn mix een beetje 90's? Ik vind zelf en hoop van wel.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fPczQgtPyvM]
Volledige track hier: https://soundcloud.com/vincent-nap/v-nap-patchy-mix-v3
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fPczQgtPyvM]
Volledige track hier: https://soundcloud.com/vincent-nap/v-nap-patchy-mix-v3
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Nou is die Waves Tape een high-end machine emulatie terwijl je in de gemiddelde 90s studio blij kon zijn als je DAT had.Sjoewe schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:49:
Wat betreft plugins: http://www.pluginboutique.com/product/4-Synth/1158-VirtualCZ - niet onderschatten, is vaak gebruikt. Ook de Korg M1 plugin helpt.
Een hoop geluidjes die je tegenwoordig uit een VA zou trekken kwamen toen uit romplers, dus heb je samples die altijd in dezelfde fase starten.
Ik zou het voornamelijk in de arrangementshoek; gesamplede tribal-loops van een Braziliaans radiostation met 66% swing over een setje 909 samples (dus geen deep-sampled spul met allerhande emulatie-zwik er bij), leuke jongedame die er bij zingt (geen Autotune, want dat verknoeit je effect), en heel belangrijk: geen automation. Vroeger was je blij als je je mixer 1 keer goed instelde, fade-ins waren tot daar aan toe en je modwheel in Atari Cubase kon nog wel helpen bij simpele fade-ins of filter cutoffs die langzaam opengingen en zo, maar niet die complextro-gekheid.
Oh ja, en natuurlijk een ijzersterke hook/melodie. En een economie die niet in gruzels ligt, een underground die nog bestaat en een party-scene die niet gedomineerd wordt door EDM bro typjes
teveel zooi, te weinig tijd
True, maar met een beetje tweaken kan je die VST's aardig verneukt laten klinken. Ben wel benieuwd of er een cassette-tape emulatie is, dat is wel echt de ultieme 90's trick natuurlijk.Yoozer schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:26:
Nou is die Waves Tape een high-end machine emulatie terwijl je in de gemiddelde 90s studio blij kon zijn als je DAT had.
Wij namen vroeger gewoon de apparaten via de mackie op een 2e hands 8-track op hoor, dat is wat die waves ook emuleert. Later zijn we rechstreeks op CD-recorders en de eerste HD recorders overgestapt. Het "wobbly" van de tape zorgde wel voor een soort detune-achtig effect, maar in die tijd wou je juist het strakke van digitaal opnemen.Yoozer schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:26:
[...]
Nou is die Waves Tape een high-end machine emulatie terwijl je in de gemiddelde 90s studio blij kon zijn als je DAT had.
pfwah, waardeloos ook. Al die moeite om je midi gesynct binnen te laten komen, zipdisks die klikken en al je tracks kwijt, korgjes die ontstemd raken, complete tracks die minder dan 8MB aan samples kon bevatten.
Over vroagah gesproken, kwam tijdens de verhuizing mijn oude 4-track casetterecorder tegen, als ik nog oude casettebandjes terugvind zal ik ze digitaliseren en uploaden
Ah, ik dacht dat er alleen high-end Studer shizzle in zat, geen Portastudios en zovlaaing peerd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:46:
Wij namen vroeger gewoon de apparaten via de mackie op een 2e hands 8-track op hoor, dat is wat die waves ook emuleert.
Onze eerste CD was op mijn portable Minidisc-speler gezet (doet ook wonderen voor je geluidskwaliteit, urgh) en van daaruit op CD gebrand. 2 bus van de Spirit mixer > MD > analoge out > AWE64 of zo.Later zijn we rechstreeks op CD-recorders en de eerste HD recorders overgestapt. Het "wobbly" van de tape zorgde wel voor een soort detune-achtig effect, maar in die tijd wou je juist het strakke van digitaal opnemen.
...Slaapkamertje met 0,0 akoestische treatment, synthesizers op dozen en van de kringloop bij elkaar gesprokkelde tafeltjes, hi-fi speakers als monitors, Cubasis (nog niet eens Cubase!) op Windows 95, een MIDI-interface met 3 poorten op de printerpoort (en de rest daisy-chainen), Behringer Virtualizer als effect (en de rest van de effecten was niet-bestaand of on-board only), 909 kick uit de MC-303, bootdisks voor een Akai S2000...pfwah, waardeloos ook. Al die moeite om je midi gesynct binnen te laten komen, zipdisks die klikken en al je tracks kwijt, korgjes die ontstemd raken, complete tracks die minder dan 8MB aan samples kon bevatten.
maar mooi was die tijd
teveel zooi, te weinig tijd
Verwijderd
En tegenwoordig kan je een multitrack studio op je smartphone of tablet draaien.
Je hoeft nu geen halve techneut te zijn om muziek te kunnen maken.
Je hoeft nu geen halve techneut te zijn om muziek te kunnen maken.
Whoops
[ Voor 77% gewijzigd door apNia op 29-04-2015 14:58 ]
Verwijderd
Vandaag weer eens lekker muziek gemaakt. Niet te moeilijk alhoewel het stiekem best wel subtiel is met verborgen geluidjes. De lead is met de hand ingespeelt en zo opgenomen.
Deze track wordt de titel track van mijn volgende album. Wat meer een verzamel album gaat worden van alle nummers die bij elkaar passen.
Deze track wordt de titel track van mijn volgende album. Wat meer een verzamel album gaat worden van alle nummers die bij elkaar passen.
Woei, klinkt lekker wouter. Ik hou wel van dit soort muziek. Blijft boeien ondanks de 7+ minuten (lange nummers is normaal is bij dit soort ambient / electronica achtig spul).
[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 29-04-2015 20:29 ]
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Lekker wouter 
Also, heel erg bedankt iedereen hier voor de reacties mbt de oldschoolerij
Also, heel erg bedankt iedereen hier voor de reacties mbt de oldschoolerij
Hupsakee, heb gisteravond mijn track afgemaakt:
[Soundcloud: https://soundcloud.com/oliver-bouchoms/olivier-bouchoms-electro-track]
Vind 'm wel lekker. Heb Sylenth1 gebruikt en samples afgezocht, de white noise effecten heb ik ook zelfgemaakt, net als de synths. Wat vinden jullie er van?
[Soundcloud: https://soundcloud.com/oliver-bouchoms/olivier-bouchoms-electro-track]
Vind 'm wel lekker. Heb Sylenth1 gebruikt en samples afgezocht, de white noise effecten heb ik ook zelfgemaakt, net als de synths. Wat vinden jullie er van?
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Beetje soeperig OB1, mix is rommelig (geen definitie) in volume tussen elementen is niet in orde (de kick verzuipt onder het feestgedruis)
Als je graag meer wilt bezig zijn met patches zou ik me wat meer op YouTube tutorials richten waar ze leads and such maken.
Als je graag meer wilt bezig zijn met patches zou ik me wat meer op YouTube tutorials richten waar ze leads and such maken.
Zou het beter zijn als ik de kick iets harder zet/EQ en de white noise effecten wat zachter zet? Dan upload ik wel een nieuwe versie, het masteren heb ik mij nog niet echt in verdiept.Dan zou ik denk ik ook wat meer bass nodig hebben, ik heb nu twee 5 inch studio speakers (JBL LSR 305).apNia schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:37:
Beetje soeperig OB1, mix is rommelig (geen definitie) in volume tussen elementen is niet in orde (de kick verzuipt onder het feestgedruis)
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Masteren is niet hetzelfde als je mix goed krijgen OB1. En dat tweede is zeker de moeite waard om je tijd in te steken. Het masteren is een final stage ding en gebeurt vaak met slechts 1 wav file of wat stems. Je zal met mastering eigenlijk bijna niet je mix goed krijgen. Je mix goed krijgen is de dingen goed in balans krijgen, en dat doe je grotendeels door je oren goed te gebruiken, en ja, dat moet je trainen. Leer elementen individueel te beoordelen in een mix, soort 'solo' terwijl alles nog aan staat en beoordeel hoe dat staat tot de rest van de elementen. Wat is belangrijk? Wat is de meat van je track? De kick, de lead en de bassline? Laat die prominent zijn en elkaar niet al te veel in de weg zitten (sidechainen, de boel een octaaf ophogen of een andere sound vinden die minder botst).
Vergelijk desnoods met een track die je mooi vindt, een track die je voorbeeld is geweest voor deze track, leg ze naast elkaar en kijk wat daar mooi is, en waarom dat niet werkt in jouw track.
Vergelijk desnoods met een track die je mooi vindt, een track die je voorbeeld is geweest voor deze track, leg ze naast elkaar en kijk wat daar mooi is, en waarom dat niet werkt in jouw track.
Oke, bedankt voor je tips. Sidechainen kende ik al, maar maar gebruikte ik niet veel. Ik zal er goed voor gaan zitten. Ik moet nog veel leren
[ Voor 9% gewijzigd door OB1 op 30-04-2015 12:14 ]
Sidechainen is nagenoeg een must met dergelijke muziek. Je krijgt er veel meer punch van in je track.
Daarbij is het ook wel verstandig om aandacht te schenken aan je arrangement. De track heeft nu weinig diepgang en ik merk dat ik verveeld raak.
Leren is geen straf, geniet er juist van
Daarbij is het ook wel verstandig om aandacht te schenken aan je arrangement. De track heeft nu weinig diepgang en ik merk dat ik verveeld raak.
Leren is geen straf, geniet er juist van
Je bent 13 uilebal. Tuurlijk moet je nog veel leren. Accepteer dat dat gewoon zo is en dat je daar al met al minstens drie jaar aan kwijt bent (als je niks anders zou doen dan muziek maken), dan geniet je er van. Ik produceer voor de lol nu zo'n 18 jaar, waarvan de laatste 4 wat serieuzer. En ik durf nu pas te zeggen dat ik het hele spelletje grotendeels begrijp. Superleuk juist al dat leren
Omnisphere 2 is vandaag uitgekomen. De site van Spectrasonic kan de belangstelling niet zo goed aan 
Wat zit erin? Veel nieuwe waveforms en filters, flink veel nieuwe samples en de mogelijkheid om je eigen samples in te laden.
Wat zit erin? Veel nieuwe waveforms en filters, flink veel nieuwe samples en de mogelijkheid om je eigen samples in te laden.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Verwijderd
Als je bedenkt dat bijv een SAE opleiding kijkt dan is dat een voltijds opleiding van 1 of 2 jaar en dan ken je de basics nog maar van het mixen. En met zelfstudie kom je idd ook heel ver (en dat kost alleen je eigen tijd).
En iedereen is bij het begin begonnen en dan is het een kwestie van doorzetten en afhankelijk van hoe snel je het oppikt kom je verder.
Qua boeken is het bijna alleen engelstalig.
En dan is een interessant boek: Mixing Audio van Bobby Owinsky
Qua mastering is er geen officiële opleiding. Dan kan je wel als stagiair bij een mastering engineer beginnen maar die laat je alleen binnen als je al behoorlijk zo niet uitstekend kan mixen. Zelf geef ik wel eens een workshop mastering maar dat is dan meer theorie aangevuld met wat praktijk voorbeelden die aansluiten bij de kennis van degenen die wat bij wil leren. Het daadwerkelijk in de vingers krijgen heeft zijn tijd nodig.
Zodan, jij hebt erg veel vooruitgang geboekt!OB1 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:31:
Hupsakee, heb gisteravond mijn track afgemaakt:
[audio]
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Dank je wel! Leuk om zo'n reactie te zien, doet veel goedyGiDoRp schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:34:
[...]
Zodan, jij hebt erg veel vooruitgang geboekt!Lekker doorgaan!
Die bassline klinkt zo bekend maar kan er maar niet opkomen waarvan, ik dacht een ouder hardstyle/trance plaatje. Het klinkt erg lekker voor de rest en het blijft boeien ook! Top!Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:13:
Vandaag weer eens lekker muziek gemaakt. Niet te moeilijk alhoewel het stiekem best wel subtiel is met verborgen geluidjes. De lead is met de hand ingespeelt en zo opgenomen.
[audio]
Goeie video waar een hoop mensen zich eens aan zouden moeten houden 
Peerd ende anderen, hebben jullie enig idee hoe je de hiss bereikt aan het einde van deze samples. Ik zoek er al jaren naar nav een track, maar hoor het nu voor het eerst in sampled uit een pack. Het lijkt mij geen white noise uit de synth om eerlijk te zijn, maar meer als een bijwerking van een specifiek soort amp oid.
http://www77.zippyshare.com/v/W1AfF2fx/file.html
http://www77.zippyshare.com/v/i0YB9rY5/file.html
http://www77.zippyshare.com/v/W1AfF2fx/file.html
http://www77.zippyshare.com/v/i0YB9rY5/file.html
Ik weet niet wat voor soort ruis het is, maar als je zoiets zelf wilt maken check even deze site: http://mynoise.net/noiseMachines.php
Allerlei soorten ruis, regen, vogeltjes en andere (on)natuurlijke achtergrondgeluiden.
Allerlei soorten ruis, regen, vogeltjes en andere (on)natuurlijke achtergrondgeluiden.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:55:
8-bit quantisatieruis?

Ja ruis zoek ik dus niet. Het klinkt als een artifact van distortion ofzo.2mb schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:35:
Ik weet niet wat voor soort ruis het is, maar als je zoiets zelf wilt maken check even deze site: http://mynoise.net/noiseMachines.php
Verwijderd
Quantisatieruis klinkt als een subtiele bitcrusher. En dat hoor je vaak bij de fade outs van samples.
Het klinkt inderdaad als het terugschroeven van de bit-rate door een sampler.
Probeer deze eens, is niet zozeer een bit-crusher als een bit reducer:
http://www.toneboosters.com/tb-timemachine/
Ies kratis!
Probeer deze eens, is niet zozeer een bit-crusher als een bit reducer:
http://www.toneboosters.com/tb-timemachine/
Ies kratis!
je kan natuurlijk ook gewoon in je DAW-app of editor naar 8bit converten, zo te zien doet deze niet veel anders.
Kennen jullie deze al?
Radium is a music editor with a new type of interface: http://users.notam02.no/~kjetism/radium/
Kwam net voorbij op Hacker News, dus wordt inmiddels redelijk gehypet.
Radium is a music editor with a new type of interface: http://users.notam02.no/~kjetism/radium/
Kwam net voorbij op Hacker News, dus wordt inmiddels redelijk gehypet.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Volgens mij is het gewoon een delay of reverb effect, volgens mij ben ik het wel eens tegengekomen toen ik door de presets van Fabfilter Timeless 2 zat te browsen.apNia schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:25:
[...]
[afbeelding]
[...]
Ja ruis zoek ik dus niet. Het klinkt als een artifact van distortion ofzo.
Twee weekjes geleden hoorde ik iemand praten over je passie volgen.. en toen ging ik bij mij zelf eens nadenken over mijn leven en over mijn passie.. en toen kwam ik er toch al snel bij dat mijn echte passies in mijn leven mijn zoontje en muziek zijn.
Omdat ik een alleenstaande vader ben en dus savonds niet het huis uit kan ( de kleine man slaapt dan ) zit ik veel thuis en nu vergooi ik veel tijd aan gamen. Ik vind dit super tof en leuk maar door het verhaal over je passies volgen no mather wat wil ik me toch bezig gaan houden met muziek produceren en eventueel draaien (thuis/bij vrienden) Qua draaien heb ik alleen een beetje ervaring met vinyl. ( Kut wel is wat aan bij een maat van me )
Nu had ik dus een set up samen gesteld voor me zelf en hoopte dat jullie ervaren peeps mij wat advies konden geven/ wilde helpen.
De muziek waar ik me mee bezig houd is techno en ik wil aan de slag in Ableton Live ( Suite 9 ).
Start Set up:
- Ableton Push
- Adam A3X
- Auralex MoPads
- Focusrite Scarlett 2i2
- ProCab XLR kabel gold connectors
Als computer gebruik ik een i7 windows laptop met 8gb ram. ( Misschien dat ik de ram uit moet breiden maar dat is geen probleem. ) Alles zal gewoon in de woonkamer komen te staan tot ik me nieuwe huis heb gekocht waar ik een kamer zal toewijden tot home studio.
Mis ik nog iets en heeft iemand op of aanmerkingen over deze set up? Zelf twijfel ik een beetje of de Adam a3x genoeg bereik in laag zal hebben voor het produceren van techno. (dit is van wat ik heb gelezen rondom het web, heb ze zelf nog niet kunnen horen)
Alvast bedankt
Omdat ik een alleenstaande vader ben en dus savonds niet het huis uit kan ( de kleine man slaapt dan ) zit ik veel thuis en nu vergooi ik veel tijd aan gamen. Ik vind dit super tof en leuk maar door het verhaal over je passies volgen no mather wat wil ik me toch bezig gaan houden met muziek produceren en eventueel draaien (thuis/bij vrienden) Qua draaien heb ik alleen een beetje ervaring met vinyl. ( Kut wel is wat aan bij een maat van me )
Nu had ik dus een set up samen gesteld voor me zelf en hoopte dat jullie ervaren peeps mij wat advies konden geven/ wilde helpen.
De muziek waar ik me mee bezig houd is techno en ik wil aan de slag in Ableton Live ( Suite 9 ).
Start Set up:
- Ableton Push
- Adam A3X
- Auralex MoPads
- Focusrite Scarlett 2i2
- ProCab XLR kabel gold connectors
Als computer gebruik ik een i7 windows laptop met 8gb ram. ( Misschien dat ik de ram uit moet breiden maar dat is geen probleem. ) Alles zal gewoon in de woonkamer komen te staan tot ik me nieuwe huis heb gekocht waar ik een kamer zal toewijden tot home studio.
Mis ik nog iets en heeft iemand op of aanmerkingen over deze set up? Zelf twijfel ik een beetje of de Adam a3x genoeg bereik in laag zal hebben voor het produceren van techno. (dit is van wat ik heb gelezen rondom het web, heb ze zelf nog niet kunnen horen)
Alvast bedankt
Verwijderd
Is toch een leuk setje?
Misschien kan er nog een keybord/controller bij om baslijntjes en melodieën te spelen.
Adams worden typisch veel in de techno scene gebruikt en veel mensen nemen dat over.
Maar er is in dat segment erg veel keuze en dat maakt het lastig om te kiezen (zelfs voor een kenner).
En als je moet letten op je volume is een headset ook erg handig.
Misschien kan er nog een keybord/controller bij om baslijntjes en melodieën te spelen.
Adams worden typisch veel in de techno scene gebruikt en veel mensen nemen dat over.
Maar er is in dat segment erg veel keuze en dat maakt het lastig om te kiezen (zelfs voor een kenner).
+1 voor een keyboard. Als je het grotere focusrite broertje koopt (2i4) dan heb je tevens een standaard midi interface en kun je volstaan met een of andere synth/keyboard van marktplaats, meestal hebben die wel een midi interface. Alleen nieuwere controllers / synths kun je vaak ook via usb aansluiten.
Ik denk dat je beter monitoren kan kopen met een grote woofer, mijn JBL speakers hebben een 5 inch woofer, maar veel bass komt er niet uit. Je zou eens kunnen kijken naar de M-Audio BX6, of een set 5 inch monitoren en een subwoofer, zeker bij techno wil je veel laag hebben. Een keyboard is ook zeker handig.
Verwijderd
Grote van speakers hang ruwweg voornamelijk af van de omvang van de ruimte en akoustiek.
In een kleinere kamer hebben grote speakers weinig zin omdat je dan meer dan genoeg volume hebt en enorm veel last van staande golven zodat je aan dat extra laag nog niets hebt.
Voor de mensen die drumstellen willen opnemen een interessante video met tips:
https://vimeo.com/126444211
In een kleinere kamer hebben grote speakers weinig zin omdat je dan meer dan genoeg volume hebt en enorm veel last van staande golven zodat je aan dat extra laag nog niets hebt.
Voor de mensen die drumstellen willen opnemen een interessante video met tips:
https://vimeo.com/126444211
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2015 14:52 ]
De Focusrite Scarlett 2i2 heeft geen XLR uitgang maar gewoon een jack uitgang dus een Procab jack naar XLR kabel kopen.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Hey OB1, jij was toch een KSHMR fan? Check Splice: https://splice.com/tiesto/tiesto-kshmr-secrets-drop
Projectfile van Ableton
Projectfile van Ableton
Dat de adams veel in de techno scene worden gebruikt wist ik niet.. was gewoon puur eigen keuze, maar zat ook te denken aan Eve Audio.Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:59:
Is toch een leuk setje?
Headset wou ik later aanschaffen aangezien ik ook in-ears heb van Shure al zou het volume wel een "probleem" worden.
Thanks! Dat is misschien wel een slimme zet om meer future proof te zijn.mekkieboek schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 23:50:
+1 voor een keyboard. Als je het grotere focusrite broertje koopt (2i4) dan heb je tevens een standaard midi interface en kun je volstaan met een of andere synth/keyboard van marktplaats, meestal hebben die wel een midi interface. Alleen nieuwere controllers / synths kun je vaak ook via usb aansluiten.
Ik las juist dat de M-audio BX6 tegen vielen? alles blijft natuurlijk persoons gebonden. Ik zal hem even op me lijstje schrijven om ook naar deze te luisteren.OB1 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 10:50:
Ik denk dat je beter monitoren kan kopen met een grote woofer, mijn JBL speakers hebben een 5 inch woofer, maar veel bass komt er niet uit. Je zou eens kunnen kijken naar de M-Audio BX6, of een set 5 inch monitoren en een subwoofer, zeker bij techno wil je veel laag hebben. Een keyboard is ook zeker handig.
Dankjewel, ik had niet goed gelezenaudiojunk schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 15:34:
De Focusrite Scarlett 2i2 heeft geen XLR uitgang maar gewoon een jack uitgang dus een Procab jack naar XLR kabel kopen.
En voor iedereen;
Ik zat er aan te denken om een keyboard/synth erbij te halen alleen was bang dat ik dan misschien in 1 keer teveel op mijn nek haal. Vandaar dat het mij slim leek om eerst de push goed onder de knie te krijgen en er daarna pas een keyboard/synth bij te halen. Of denken jullie dat dit allemaal wel mee zal vallen?
Herkenbaar verhaal (afgezien van het alleenstaande vader + kid(s) gedeelte)Kern schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:20:
Twee weekjes geleden hoorde ik iemand praten over je passie volgen.. en toen ging ik bij mij zelf eens nadenken over mijn leven en over mijn passie.. en toen kwam ik er toch al snel bij dat mijn echte passies in mijn leven mijn zoontje en muziek zijn.
...
Ik heb altijd al een grote passie gehad voor muziek, vroeger als kind veel piano gespeeld, ook concerten en jarenlang niks zelf met muziek gedaan afgezien van het luisteren ervan.
Nu wil ik toch wel weer eens zelf wat met muziek gaan doen, qua electronische muziek luister ik vooral naar techno/minimal/deep house/progressvie house/lounge en verder nog veel andere muziekstijlen zoals classic rock/indie rock/etc.
Ik heb van de week een midi keyboardje gekocht en Ableton geïnstalleerd, ik merk wel dat dit programma een flinke leercurve heeft, ik heb wel dingen in mijn hoofd zitten maar momenteel lukt het nog niet om iets uit het programma te krijgen wat maar een beetje in de buurt komt daarvan.
Ik heb inmiddels een paar beats in elkaar geklikt en probeer nu een beetje wat van die arrangement view door te krijgen (wat nog niet lukt)
Dit is mijn allereerste probeersel in Ableton: https://soundcloud.com/gi...reersteprobeersel/s-MRVbN
Het is niet bedoeld als serieuze track maar is meer een probeersel in een poging om het programma een beetje onder de knie te krijgen.
Als iemand nog tips heeft voor goede tutorials voor met name de basics en/of in de richting van minimal/techno dan houd ik me aanbevolen.
Edit: oh, en (gratis) plug-ins of sample packs die jullie aanbevelen zijn ook welkom uiteraard
[ Voor 5% gewijzigd door gise op 10-05-2015 01:37 ]
Ik heb beide, dit is mijn persoonlijke mening:Kern schreef op zondag 10 mei 2015 @ 00:10:
Ik zat er aan te denken om een keyboard/synth erbij te halen alleen was bang dat ik dan misschien in 1 keer teveel op mijn nek haal. Vandaar dat het mij slim leek om eerst de push goed onder de knie te krijgen en er daarna pas een keyboard/synth bij te halen. Of denken jullie dat dit allemaal wel mee zal vallen?
Begin met jezelf de vraag te stellen: kan ik iets zinvols uit toetsen halen? Snap ik akkoorden toonladders en dat soort spul? Weet ik hoe ik datgene wat er in mijn hoofd zit snel uit die toetsen kan halen?
Kan je hier telkens ja op antwoorden? Ga dan primair voor een keyboard.
Heb je nu en dan een neen en wil je zo weinig mogelijk een muis in handen hebben, dan zou ik primair voor push gaan. Hou er wel rekening mee dat je met push nogal vastzit aan Ableton.
Ik ben muziekschool gestart in de hoop ooit iets uit keys te kunnen halen, maar tot die tijd merk ik dat push een verdraaid handig ding is om snel een idee in een clip te krijgen.. Voor de nieuwprijs van keys of push koop je ze overigens beide op een 2de handsite.
You don't need eyes to see, you need vision
edit: never mind, ik kan niet lezen
[ Voor 92% gewijzigd door apNia op 10-05-2015 09:50 ]
Verwijderd
Wat Ableton betreft, er worden cursussen gegeven in het land (ook door gecertificeerde trainers).
Zou het eerst alleen met Push proberen, misschien heb je daar genoeg aan en anders kun je later altijd nog uitbreiden.Kern schreef op zondag 10 mei 2015 @ 00:10:
[...]
Zou de Push wel eerst eens testen want de pads vallen wel een beetje tegen, je moet best wel hard drukken.
Ik heb zowel de Maschine MK2 en Push maar de pads van de Maschine zijn gewoon beter en sinds de 2.2 update heb je ook scale,chords en arpeggiator.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Wat een prachtige track, zat er geboeid naar te luisteren. Hele goede vibes en geen minuut saai.Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:13:
[audio]
Kan ik hier een download van krijgen?
Edit: Ah ik zie de flac op soundcloud, beter kan niet!
[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 11-05-2015 04:43 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Laat de synth nog maar even achterwege, die zijn duur en er is al veel goeds te verkrijgen als VST plugin. Pas als je wat verder bent zul je nl wat specifiekere eisen gaan stellen aan wat voor synth je precies wilt en dat is het goede moment om er pegels tegenaan te gooien.Kern schreef op zondag 10 mei 2015 @ 00:10:
[...]
Midikeyboards zijn daarentegen goedkoop en extreem handig om als invoerapparaat te gebruiken, daar kun je geen miskoop aan doen om er eentje in huis te hebben.
Dankjewel. Ik heb de pads van de push wel eens gevoeld en ik had er geen moeite mee maar ik heb dan ook geen vergelijkings materiaal met andere pads omdat ik daar nooit mee heb gespeeld ( zoals bijv. de Maschine MK2 ) Ik wil het toch graag bij de push houden omdat ik me hier nu al lekker aan in het verdiepen ben als voorbereidend werk voor me aankoopaudiojunk schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:32:
[...]
Zou het eerst alleen met Push proberen, misschien heb je daar genoeg aan en anders kun je later altijd nog uitbreiden.
Zou de Push wel eerst eens testen want de pads vallen wel een beetje tegen, je moet best wel hard drukken.
Ik heb zowel de Maschine MK2 en Push maar de pads van de Maschine zijn gewoon beter en sinds de 2.2 update heb je ook scale,chords en arpeggiator.
Top adviesvlaaing peerd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:40:
[...]
Laat de synth nog maar even achterwege, die zijn duur en er is al veel goeds te verkrijgen als VST plugin. Pas als je wat verder bent zul je nl wat specifiekere eisen gaan stellen aan wat voor synth je precies wilt en dat is het goede moment om er pegels tegenaan te gooien.
Midikeyboards zijn daarentegen goedkoop en extreem handig om als invoerapparaat te gebruiken, daar kun je geen miskoop aan doen om er eentje in huis te hebben.
Over de monitor speakers ben ik nog steeds niet uit.. lijkt erop dat ik hier pas een besluit over kan nemen na te luisteren in de winkels. Elke speaker heeft wel negatieve en positieve reviews en er is altijd wel weer iemand die zegt dat een andere beter is.
Wat midi controllers betreft: de AKAI MPK series en die van Novation zijn goed. Check die 
And always steer away from M-Audio
[ Voor 37% gewijzigd door apNia op 11-05-2015 19:41 ]
Novation maakt idd goede keys voor geen geld. Launchkey 49 is zeker een goeie. Mijn launchkey 61 is enkel maanden terug verkocht voor 90 EUR, was geen jaar oud...
Omdat ik voor m'n pianoles een te groot verschil voelde tussen de les piano en de launchkey.
Mijn oog was al gevallen op AKAI MPK als ik er voor eentje ga.. denk dat de AKAI Mini MPK MK2 wel moet voldoen om mee te beginnen.apNia schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:40:
Wat midi controllers betreft: de AKAI MPK series en die van Novation zijn goed. Check die
De Novations ogen ( op de fotos ) wel cheaperig.. is dit in het echt ook zo ?
Ik vond ze OK voor het geld. Ze kosten geen drol dus je kan niet verwachten dat ze in gelakt massief hout komen
Ik zou wel geen 25 keys versie meer kopen, je loopt zo tegen de beperkingen van 1 hand aan...
Mijn upgrade traject was launchkey 25 -> launchkey 61 -> Yamaha digitale piano. Voorgangers telkens verkocht met 30% à 40% verlies.
Mijn upgrade traject was launchkey 25 -> launchkey 61 -> Yamaha digitale piano. Voorgangers telkens verkocht met 30% à 40% verlies.
30 a 40 procent verlies is niet veel. Dus dat heb je wel netjes gedaan.Yalopa schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:36:
Ik vond ze OK voor het geld. Ze kosten geen drol dus je kan niet verwachten dat ze in gelakt massief hout komenIk zou wel geen 25 keys versie meer kopen, je loopt zo tegen de beperkingen van 1 hand aan...
Ik dacht zelf juist dat 25 wel fijn zou zijn.. alleen niet bij stil gestaan over de 1hand beperking..
Teveel opties in dit wereldje haha.. ik moet gewoon knoop doorhaken en lekker ervoor gaan
AKAI's ben ik erg over te spreken, kun je doen, Novation, Behringer, Alesis, Roland en Korg zou ik ook even bekijken.
Vraag voor jezelf ook nog even af:
- wil je alleen toetsen + mod/pitchwiel of wil je ook knoppen, pads en faders?
- inderdaad of je 49 of meer toetsen wilt, ik zou alleen de 25 toetsen nemen als er sprake is van ruimtegebrek.
- of je aanslaggevoelige toetsen wilt, niet alle keyboards hebben dat namelijk.
Al met al zul je tussen de 50 en de 150,- wel klaar moeten zijn.
Vraag voor jezelf ook nog even af:
- wil je alleen toetsen + mod/pitchwiel of wil je ook knoppen, pads en faders?
- inderdaad of je 49 of meer toetsen wilt, ik zou alleen de 25 toetsen nemen als er sprake is van ruimtegebrek.
- of je aanslaggevoelige toetsen wilt, niet alle keyboards hebben dat namelijk.
Al met al zul je tussen de 50 en de 150,- wel klaar moeten zijn.
Wut: het zou wel iconisch zijn om zo'n apparaat erbij te hebben 
http://www.theguardian.co...w-instruments-808-909-303
http://www.theguardian.co...w-instruments-808-909-303

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Die zijn echt al eeuwen uit BtM909 
(Artikel komt uit feb 2014)
(Artikel komt uit feb 2014)
[ Voor 28% gewijzigd door apNia op 13-05-2015 10:06 ]
Oh, ik zeg niet dat het nieuw is... Maar ik GGO deze wel 
Heb jij 'em al dan?
Heb jij 'em al dan?
Die apparaten zijn goed in een klassiek geluid creëren. Ik zou voor een 808 of een 303 vooral voor een VST gaan. Snap heel goed als het je genre is of je het fijn vindt iets fysieks te hebben dat je daar voor zou gaan. Enige hardware die op dit moment op m'n wishlist staat is een MS20 mini en een Moog Sub37. Maar eigenlijk heb ik ze niet nodig, is gewoon voor de heb
Ja dat is het ook gewoon... Puur hebben om het hebben
Verwijderd
Om het hebben?
Als je het niet gebruikt wat je hebt kan je het net zo goed verkopen en aan iets uitgeven wat je wel gebruikt toch?
TR-8 is een goed product wat goed klinkt en goed te gebruiken is. Maar als je de D16 serie kijkt van drum plugins dan zijn dat hele goede alternatieven.
Als je het niet gebruikt wat je hebt kan je het net zo goed verkopen en aan iets uitgeven wat je wel gebruikt toch?
TR-8 is een goed product wat goed klinkt en goed te gebruiken is. Maar als je de D16 serie kijkt van drum plugins dan zijn dat hele goede alternatieven.
Iets hebben om het hebben is niet hetzelfde als het niet gebruiken w01ter, de heb-factor wint het alleen van de bruikbaarheids-factor.
Inderdaad D16 spul is vet
En voor de 303 heb je gasten die er echt hun halve leven aan hebben gespendeerd om het na te maken.
Inderdaad D16 spul is vet
En voor de 303 heb je gasten die er echt hun halve leven aan hebben gespendeerd om het na te maken.
Als je snel bent en genoeg plek hebt, er staat op MP een jv-80 synth van Roland voor 100,-. Die geeft je 5 octaven (61 keys), volocity én aftertouch (hoewel je met dat laatste moet uitkijken voor RSI). Qua synth is het maar zozo (heb 'm zelf gehad vroegah, zelfs met sound expansiemodules is het geluid niet bijzonder in vgl met moderne vst's). Maar als midi keybord is ie best OK. En je krijgt nog wat sliders, pitchbend- en modulatie controllers, ook via midi.Kern schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:41:
Ik dacht zelf juist dat 25 wel fijn zou zijn..
Als de studio gast even naar de WC gaat ... snel even ...
mezelf zijn. T' valt niet mee om altijd de proffesional uit te hangen wanneer je daar in werkelijkheid veel te lollig voor bent.
mezelf zijn. T' valt niet mee om altijd de proffesional uit te hangen wanneer je daar in werkelijkheid veel te lollig voor bent.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Er gaat geen VST of sample pak tegen die TR-8 opkunnen. Je hebt echt in no-time beats gemakt, het gevoel ze live op de knoppen te manipuleren is ook tof.
Verwijderd
Kom jongens! Muziek maken is geen wedstrijdje. TR-8 is een tof ding mijn TR-808 vind ik helemaal geweldig en als iemand een plugin goed gebruikt vind ik het ook te gek.
Wat wouter zegt dus...
Je hebt tal van grote namen die werken met 25 keys. Maar dat ligt ook heel erg aan het genre. Bij de meeste muziek die ik maak is melodie niet zo van belang (ik maak vooral boze brulgeluiden tussen de E en G key) , dus daar werkt het prima. Maar als ik meer met melodien aan het kloten ben zijn de 49 keys wel erg fijn.Kern schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:41:
Ik dacht zelf juist dat 25 wel fijn zou zijn.. alleen niet bij stil gestaan over de 1hand beperking..
Teveel opties in dit wereldje haha.. ik moet gewoon knoop doorhaken en lekker ervoor gaanAlleen nog even wachten tot ik weer in nederland ben.
Dan ga ik liever voor minimaal een 49 keys in de toekomst .. een melodietje kunnen spelen kan nooit kwaadapNia schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:37:
Wat wouter zegt dus...
[...]
Je hebt tal van grote namen die werken met 25 keys. Maar dat ligt ook heel erg aan het genre. Bij de meeste muziek die ik maak is melodie niet zo van belang (ik maak vooral boze brulgeluiden tussen de E en G key) , dus daar werkt het prima. Maar als ik meer met melodien aan het kloten ben zijn de 49 keys wel erg fijn.
ja Wouter, Apnia, Kaos stelletje bitches! Er kan maar 1 de keizer zijn

Meer karma dan ik in totaal, haha
ik moet ook weer eens iets gaan maken, maar eerst eens goed leren dit weekend en volgende week :0
EN WIE IS MR_PETIT?!
Nieuwe synth is uit, zit er wel vet uit: http://eplex7.com/spherumfxresynthesizer.html
Alleen heeft Mac geen vst support
Alleen heeft Mac geen vst support

hmmmm, dat dan maar eens proberen. Kan alleen gaan exe's draaien natuurlijk.
Zou iemand misschien de VST file naar mij kunnen sturen van de demo?
Zou iemand misschien de VST file naar mij kunnen sturen van de demo?
Mac heeft inderdaad VST support, maar niet op dezelfde manier als Windows. Vandaar dat je WIN VST hebt en Mac VST. Staat ook onderaan de pagina van Spherum FX: 
WIN VSTs zijn altijd(?) .dlls als ik me niet vergis, waar Mac VSTs .vsts zijn. Ze zijn ook niet onderling verwisselbaar geloof ik. Verklaart ook waarom er zat VSTs zijn die niet op beide platformen gebruikt kunnen worden (o.a. versie 1 van dBlue Glitch).

WIN VSTs zijn altijd(?) .dlls als ik me niet vergis, waar Mac VSTs .vsts zijn. Ze zijn ook niet onderling verwisselbaar geloof ik. Verklaart ook waarom er zat VSTs zijn die niet op beide platformen gebruikt kunnen worden (o.a. versie 1 van dBlue Glitch).
Verwijderd
Re-synthesis is niet echt nieuw.
Maar het is nogal freaky spul.
Hartmann Neuron was de laatste hardware synth maar die is gigantisch geflopt vanwege buggy en te duur.
Maar het is nogal freaky spul.
Hartmann Neuron was de laatste hardware synth maar die is gigantisch geflopt vanwege buggy en te duur.
Jongens kap er maar mee. Deze man wint van ons allemaal :
Ben nu een tijdje aan het producen, van alles en nog wat (geen vast genre).
Heb er ontzettend veel plezier in en vind t tof om dingen te creëren die ik tof vind
Hier een remix/remake waarmee ik bezig ben: https://soundcloud.com/luukwa/strobe-remix-niet-af/s-mPWwm
Als je opbouwende feedback voor me hebt, graag!
Heb er ontzettend veel plezier in en vind t tof om dingen te creëren die ik tof vind
Hier een remix/remake waarmee ik bezig ben: https://soundcloud.com/luukwa/strobe-remix-niet-af/s-mPWwm
door te luisteren naar je medetweaker en te rewiren.

come on baby, I know you like it.
Wat is Rewire überhaupt? Hoor er veel over de laatste tijd.
Verwijderd
Je kan ook een Korg Karma kopen.
Dan heb je ook meer karma.
En ook wel even zoet want dat is best wel uitgebreid en vrij lastig onder de knie te krijgen.
Dan heb je ook meer karma.
En ook wel even zoet want dat is best wel uitgebreid en vrij lastig onder de knie te krijgen.
Track klinkt wat 'leeg', omdat ik de vocals niet heb kunnen bemachtigen, maar uiteindelijk vind ik 'm best wel leuk.
https://soundcloud.com/dj...assic-remix-free-download
https://soundcloud.com/dj...assic-remix-free-download
Verwijderd
Klinkt prima.Luukwa schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:54:
Klinkt prima.Madferit28 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:28:
Track klinkt wat 'leeg', omdat ik de vocals niet heb kunnen bemachtigen, maar uiteindelijk vind ik 'm best wel leuk.
Verwijderd
Jelle
Bij dat nummer vind ik de overgangen niet zo natuurlijk klinken. En volgens mij heeft dat te maken met de verschillende toonsoorten (toonladders) die je gebruikt.
Bij dat nummer vind ik de overgangen niet zo natuurlijk klinken. En volgens mij heeft dat te maken met de verschillende toonsoorten (toonladders) die je gebruikt.
Komt u maar danvlaaing peerd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:20:
[...]
feedback is altijd opbouwend!
[afbeelding]
Hahahahah wat een klotegrap. De gaskamer in met die grapvlaaing peerd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:20:
[...]
feedback is altijd opbouwend!
[afbeelding]
Tof ding, niet eens zo duur voor wat ie kan (zie ik in de manual). Bevalt ie een beetje als controller?Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 23:37:
Controllers? Morgen de Beatstep binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door mekkieboek op 20-05-2015 21:15 ]
Verwijderd
Studio One komt met een versie 3.
En een gratis volledig (edoch beperkte) werkende 'test' versie?
http://www.gearjunkies.co...-introduces-studio-one-3/
En een gratis volledig (edoch beperkte) werkende 'test' versie?
http://www.gearjunkies.co...-introduces-studio-one-3/
FUCK YES! Nu beschikbaar. I love you wouter!
Zit al zo lang op 3 te wachten
Overweegde twee maanden geleden nog versie 2 te kopen, maar toch maar gewacht op versie 3. Snap niet dat Studio One niet bepaald de populairste DAW is
Zit al zo lang op 3 te wachten
Overweegde twee maanden geleden nog versie 2 te kopen, maar toch maar gewacht op versie 3. Snap niet dat Studio One niet bepaald de populairste DAW is
Verwijderd
Na lange tijd druk te zijn met andere dingen weer een nummer van mij:
Dit maal geheel in het sterk verbeterde FL Studio 12.
Plus een paar nieuwe synths zoals: FM8 , Monark en Harmless.
Ik leer steeds meer bij , maar ik heb het gevoel dat ik meer wil leren.
------------------------------------------------------------------------------------------
De gratis versie van Studio One 3 heb ik ook wel belangstelling voor.
Wanneer is die te downloaden? Er staat iets van coming soon.
Dan heb ik 3 DAW's waar ik met veel plezier in kan werken:
FL Studio 12
Maschine 2
Studio One 3
Dit maal geheel in het sterk verbeterde FL Studio 12.
Plus een paar nieuwe synths zoals: FM8 , Monark en Harmless.
Ik leer steeds meer bij , maar ik heb het gevoel dat ik meer wil leren.
------------------------------------------------------------------------------------------
De gratis versie van Studio One 3 heb ik ook wel belangstelling voor.
Wanneer is die te downloaden? Er staat iets van coming soon.
Dan heb ik 3 DAW's waar ik met veel plezier in kan werken:
FL Studio 12
Maschine 2
Studio One 3
Grrrrr, enige stomme aan Studio One 3 so far is dat de mixer nog steeds geen undo's kent.
Dennis >> coming soon staat er. Je kan de demo van Pro al proberen op de site. De Artist versie (die volgens mij voldoende is voor je) is maar 99 euro.
Dennis >> coming soon staat er. Je kan de demo van Pro al proberen op de site. De Artist versie (die volgens mij voldoende is voor je) is maar 99 euro.
Dit topic is gesloten.