Verwijderd
Maar voor radio wil je helemaal geen gemaxte track want daar gaat dan ook weer multiband overheen en dan klinkt het juist beter als de track niet zo opgepompt is omdat 2x oppompen slechter klinkt dan 1x oppompen. Dat hebben een groepje ME's uitgeprobeerd nl.
Ah is dat het! HeldPruimenvlaai schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:47:
Ooh dat, moest het googlen want wist het zelf niet maar je bedoelt de slope (hellingshoek), op het forum van Reaper is een leuke thread erover:
http://forum.cockos.com/showthread.php?t=111819
Hogere frequenties hebben meer energie (immers energie = kracht * afgelegde weg, als je in dezelfde tijd een membraan 2x zo vaak heen en weer moet bewegen kost dat ook 2x zoveel energie), waardoor je met één octaaf erbij 3dB SPL (2x zoveel energie, sqrt(2) amplitude) meer energie hebt. Met een slope van 3dB/octaaf wordt pink noise (evenveel energie per octaaf, wat ook is hoe je slakkenhuis in het oor is ingericht, per octaaf ongeveer evenveel lengte) vlak.
Dat Voxengo Span voor 4.5dB/octaaf heeft gekozen als default (in te stellen met 'edit', rechtsboven naast de grafiek) maakt dus dat een vlakke lijn net een beetje dof zou moeten klinken. Zo te zien heeft Ableton helaas geen instelling voor de slope.
Grappig dat de curve instelbaar is.Inderdaad jammer dat die van Ableton geen instelbare curve/slope heeft, maar iig relaxed dat ik nu weet hoe het werkt.
Thanks voor je comments. Ik speel al een tijdje met de gedachten om een analogue filter aan te schaffen.Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 23:48:
En als ik er een analoge filter achter hangt dan klinkt het nog organischer. Maar de digitale filters van Yamaha zijn ook erg goed.
Maar ik ken eigenlijk alleen van horen zeggen de Waldorf 2-Pole en de Moogerfooger. Beiden best aan de prijs, zeker de Moog.
Maar wat zijn goede alternatieven? Is er een goede stompbox? En zijn modules standalone te gebruiken? Zo ja, wat voor behuizing/power supply dan? Zo'n Dave Smith Instruments DSM01 vind ik wel aantrekkelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door yGiDoRp op 22-05-2016 20:20 ]
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Ik ben iets aan het doen gebaseerd op Minor 9th akkoorden, de key is F minor. De pads zijn de akkoorden, de bass gebruikt de noten uit dat akkoord. Nu controleer ik de noten in de baslijn en zie ik dat de waneer ik noten gebruik uit dat akkoord deze eigenlijk niet in de key F minor liggen.
BVB: in de Key F minor zit het akkoord Gm dit bestaat uit G Bb en D, als ik Ableton laat controleren op key dan geeft deze aan dat D niet in de Key F minor zit.
is dat correct, en is het een probleem om in dit geval buiten de key te gaan? (op gehoor klinkt het overigens ok)
You don't need eyes to see, you need vision
Er zijn vele soorten mineur, maar als het hebt over de standaard mineur (aeolisch/natural minor) dan zit G mineur niet in de toonsoort van F mineur. Dat moet dan G verminderd zijn (G Bb Db).Yalopa schreef op zondag 22 mei 2016 @ 22:39:
Muziek theorie vraag:
Ik ben iets aan het doen gebaseerd op Minor 9th akkoorden, de key is F minor. De pads zijn de akkoorden, de bass gebruikt de noten uit dat akkoord. Nu controleer ik de noten in de baslijn en zie ik dat de waneer ik noten gebruik uit dat akkoord deze eigenlijk niet in de key F minor liggen.
BVB: in de Key F minor zit het akkoord Gm dit bestaat uit G Bb en D, als ik Ableton laat controleren op key dan geeft deze aan dat D niet in de Key F minor zit.
is dat correct, en is het een probleem om in dit geval buiten de key te gaan? (op gehoor klinkt het overigens ok)
Wat je vaak ziet als je dan toch een G als basnoot wil is Eb/G (Eb-G-Bb met als Bas een G) of gewoon wél een mineur als tweede trap. Dan zou je b.v. in F Dorisch kunnen schrijven.
Als het op gehoor goed klinkt moet je het sowieso wel doen, tenzij je je gehoord niet vertrouwd.
Ik ken geen bal van muziek theorie, maar ik weet dat je in key moet blijven om het goed te doen. Ik kan wel noten lezen, maar dan wel in "solfège" ipv "letters"
FF mijn werkwijze verduidelijken
1/ "jammin" tot er iets ontstaat vanwaar ik kan vertrekken en wat past bij de track die ik wil maken
2/ "Kies een key". Opzoeken in welke key dat was, (dat kan makkelijk met ableton push) of gewoon een key kiezen als het "jammin" eerder ritmisch, of een synthsound zoeken was, of het niets opgeleverd heeft. Om de een of andere reden kiest ik de key altijd in de gewone minor keys. Wellicht heb ik in een tutorial ooit gelezen dat dat de beste key is voor rustige house muziek
3/ zoek akkoorden: via een app autochords https://autochords.com zoek ik en interessante progressie, deze komen in pad in de track, ik kies een progressie in de key die ik eerder gekozen heb. De app toont klassieke akkoorden, maar in verschillende tutorials heb ik gelezen dat "Ninth" chords perfect zijn voor de muziekstijl die ik maak, op deze site zoek ik dan de "ninth" of "seventh" op van het akkoord http://www.pianochord.com/list-of-chords
4/ gebruik die noten voor de baslijn / leads .....
5/ speel met inversies om variatie te krijgen
In stap 4 stel ik dus vast dat een Gm9 een D bevat, terwijl D niet in de F mineur schaal ligt. volgens autochord is Gm een geldig akkoord in de F Mineur.
Hopelijk is mijn verhaal duidelijk, anders post ik deze avond wat screenshots....
(ik vertrouw redelijk op mn gehoor, tijdens het oefenen op piano hoor ik mijn eigen fouten meestal onmiddellijk)
Mijn assumptie was dus dat ik dan makkelijk van Gm naar Gm9 kon gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 23-05-2016 10:50 ]
Ik zal 'm ertussen zetten.
De TS is alweer een tijdje oud en word niet altijd even actief bijgewerkt, vandaar. Bedankt voor je bijdrage in elk geval!
Verwijderd
Let wel dat de meeste analoge filters gewoon mono zijn.yGiDoRp schreef op zondag 22 mei 2016 @ 20:19:
Thanks voor je comments. Ik speel al een tijdje met de gedachten om een analogue filter aan te schaffen.
Maar ik ken eigenlijk alleen van horen zeggen de Waldorf 2-Pole en de Moogerfooger. Beiden best aan de prijs, zeker de Moog.
Maar wat zijn goede alternatieven? Is er een goede stompbox? En zijn modules standalone te gebruiken? Zo ja, wat voor behuizing/power supply dan? Zo'n Dave Smith Instruments DSM01 vind ik wel aantrekkelijk.
Als je een stereo filter wilt dan ga je ook vaak dubbel zo hard bij de aanschafprijs.
Voor modulair ben je vaak het goedkoopst uit maar dan moet er nog een kast omheen (plus voeding).
Dus mag je weer wat optellen bij het aanschaf bedrag.
Oftewel een 2-pole is een van de goedkoopste zo niet de goedkoopste analoge filters.
(Of anders moet je naar zelfbouw pakketjes of ander boutique achtig spul kijken.)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2016 13:00 ]
Dat akkoorden in de toonladder moeten blijven is een losse stelregel - een makkelijke en altijdwerkende methode om akkoorden bij je gemaakte melodie te vinden, maar het is geen wet.Luapper schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:37:
[...]
Er zijn vele soorten mineur, maar als het hebt over de standaard mineur (aeolisch/natural minor) dan zit G mineur niet in de toonsoort van F mineur.
* Modaal overnemen, dus zoals hier gebeurt is Gm geen ladder-eigen akkoord. Omdat de verminderde 5 nogal veel spanning heeft kun je voor een wat "zoetere" overgang de reine 5 spelen.
* leitonen, als je in F-mineur speelt kun je best een Gmin spelen als het opvolgende akkoord een Es of een Des bevat.
* als je de boel "verbluest" kun je bij elk akkoord een dominant 7 akkoord spelen. Die zitten dan ook vaak niet in de toonladder.
* sub-dominante akkoorden, om naar een F-mineur te gaan is een C7 een mooi akkoord ervoor, om op die C7 te komen is G7 daar weer een mooi akkoord voor. Dus hoewel de toonladder Gmin-mol5 voorschrijft, kun je dus zowel Gmin als G7 spelen, mits het natuurlijk context heeft.
* Je kan altijd chromatisch (elke noot op het toetsenbord) stijgen of afdalen naar een nieuwe noot/akkoord. Wil je bijv dalen van Fmin naar C7, dan kun je de basnoot laten dalen van f-e-es-d-des-c. Daar zitten behoorlijk wat niet-laddereigen tonen in.
Dit maakt het misschien onnodig moeilijk voor Yalopa, maar hij hoeft zich niet onnodig druk te maken als het akkoord niet in de ladder zit. Want inderdaad -klinkt het, dan is het gewoon goed-

Ik zal mijn vraag wat vereenvoudigen:
kan je / mag je van een 5th chord zomaar een 9th chord maken?
[ Voor 40% gewijzigd door Yalopa op 23-05-2016 19:10 ]
Verwijderd
Van mij wel.Yalopa schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:56:
[afbeelding]
Thanks, die Waldorf is dan inderdaad wel interessant. Maar dat is toch iets voor later. Ik heb in korte tijd al teveel speelgoed gekocht.Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:58:
[...]
Let wel dat de meeste analoge filters gewoon mono zijn.
Als je een stereo filter wilt dan ga je ook vaak dubbel zo hard bij de aanschafprijs.
Voor modulair ben je vaak het goedkoopst uit maar dan moet er nog een kast omheen (plus voeding).
Dus mag je weer wat optellen bij het aanschaf bedrag.
Oftewel een 2-pole is een van de goedkoopste zo niet de goedkoopste analoge filters.
(Of anders moet je naar zelfbouw pakketjes of ander boutique achtig spul kijken.)
Mono is geen probleem, ik heb mijn VA synths nu toch al mono aangesloten en dan bevalt me prima.
Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT
Er is niemand die je het kan verbieden, dus ja.Yalopa schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:56:
Het kan mooi uitpakken, het kan minder smaakvol zijn, of gewoon heel lelijk. Als je wilt weten of het harmonisch "klopt" zul je toch wel wat theorie moeten leren. Het is niet zo moeilijk als het lijkt.
Als je in de toonsoort van C majeur zit, kun je elke noot uit de ladder toevoegen aan elk akkoord zonder dat je uit de toonsoort gaat.
C D E F G A B C.
Dus een Am9 is dan een mineur akkoord, A - C - E met een 9, de B (een hele noot+octaaf hoger dan je grondtoon). Dan gaat dus prima. Als je het op E doet: Em9 dan krijg je E - G - B - F#. Dan zie je dus dat die F# niet tonaal is en dus kan botsen met andere partijen. Maar mocht je ondervinden dat het niet het geval is, en de spanning die het veroorzaakt in je harmonie goed werkt, dan kun je dat natuurlijk gewoon doen.
Ik denk dat je op een gegeven moment veel sneller en creatiever werkt als je het uit je hoofd kunt, als ik dat stappenplan van je bekijk. Lijkt me geen fijne manier van muziek maken.
Zo eenvoudig is die vraag anders niet. Of je een 7, 9, 11 of 13 mag toevoegen al of niet flatted of sharp is net zo'n vraag of je dragon mag gebruiken in combinatie met knoflook. Of rode wijn bij vis.Yalopa schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:56:
In een karnavalskraker zou ik geen 9 akkoord verwachten. Maar verder zijn er geen simpele regels. Een toegevoegde 9 kan ook deel uitmaken van een (contra)melodielijn die door een akkoordenprogressie loopt. Het mag ook zelfs wringen, afhankelijk van welk akkoord erna komt.
Ik sluit me aan bij wat al eerder is gezegd, als het goed klinkt, klinkt het goed. En anders hou je een peer review door het (tussen)resultaat hier te delen. Peer composing en niet peerd composing, whaahaahaa.... ha... hum, jaja in de hoek, ik ga al...
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik heb zelf een aantal boeken en op het internet ook het nodige gelezen en ik denk dat ik de basis wel redelijk doorheb, maar met name het combineren van een melodie met akkoorden, loop ik nogal 's op vast en met wat ik hier dan allemaal lees snap ik er dan ineens heel weinig van (een beetje hetzelfde idee als Yalopa denk ik) en ontmoedigt me dat nogal om het weer 's goed op te pakken. Aan de andere kant moet ook ik het me misschien niet onnodig moeilijk maken me niet onnodig druk maken...
And I'm the only one and I walk alone.
Ik weet idd dat het mij zou helpen om theorie te leren, maar op dit punt heb ik niet echt de tijd om er een cursus bij te nemen (drukke job, druk privé leven) alles wat ik nog heb gaat naar rusten, piano lessen en muziek maken die ik leuk vind. Zelfstudie werkt simpelweg niet bij mij, ik er de discipline niet voor. in september toch maar op zoek naar een cursus en die er tussen rammen dus.
Dan kom je op methodes zoals ik ze gebruik, deze zijn idd niet ideaal, maar het is de enige methode die ik nu heb. Met mij zijn wellicht nog mensen die geen kaas gegeten hebben van de theorie en toch ook leuke muziek maken. Ik ga daarmee geen tracks maken die gereleased gaan worden, ik heb ook die ambitie niet. er zijn vast nog mensen hier die dergelijke methodes gebruiken.
Komen we op het punt wat iedereen eigenlijk wel aanhaalt: als het goed klinkt dan is het ok. Voor de track die ik nu doe ben ik via trial & error de juiste chord progressie aan het zoeken, en ik zoek gewoon door tot ik ze gevonden heb. Er zijn 8 akkoorden die ik in een volgorde moet zetten, dus ik ga ze vinden
Again, bedankt, en de peer review komt er hopelijk snel aan..
Er is nog wel een boek welke ik wil bestellen over orchestratie. Lijkt me erg vet.
Maar 't is zeker tof om meer muziektheorie te kennen.
Ardour lijkt me trouwens een hele toffe tool. Jammer dat universal audio niet wordt ondersteund... anders had het perfect geweest zijn. Werk graag met Linux.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Excuses als ik het nodeloos ingewikkeld heb gemaakt. Je hoeft dat niet allemaal te begrijpen hoor. Het punt wat ik duidelijk wil maken is dat er altijd een manier is om een bepaalde noot in te passen als je dat wil. De regels in muziek zijn eerder richtlijnen dan een wet.Yalopa schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:56:
[afbeelding]
Antwoord op je vraag is: al wil je er een Cmin11#9sus4 van maken, ja dat mag. Een belangrijkere vraag is: vind je het zelf ook mooi klinken?
Dan kun je Bitwig nog overwegen, werkt ook met Linux alleen moet je dan 300,- afvorken. Maar dan hoef je je Linux omgeving niet meer uit. Grote bezwaar is dat je niks aan je VST's hebt zoals Serum. Ik zal me binnenkort eens aan de Bitwig demo wagen. Maar ik vrees dat ik gewoon een Windows pc zal aanhouden voor Cubase en mijn voor day job uiteraard.gitaarwerk schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:00:
Ardour lijkt me trouwens een hele toffe tool. Jammer dat universal audio niet wordt ondersteund... anders had het perfect geweest zijn. Werk graag met Linux.
Uit een Bruna boekje 'Bluffen met Muziektheorie'PromoX schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:31:
Hoe komen jullie eigenlijk aan al die wijsheid? Dmv olgen van lessen of heel veel zelfstudie? Bepaalde boeken of websites die aan te raden zijn?

mekkieboek schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:26:
[...]
Mangoldproject is wel goed, heeft heel veel video's voor beginners tot gevorderden
Dikke dank! Speel al tijd piano, maar moet nog een hoop aan mijn technieken doen. Echt super fijne filmpjes.
Ik gebruik enorm veel VSTs dus, en de UAudio heeft ook speciale drivers nodig voor hun DSP platform. Dus denk dat ik het bij windows ga houden. Mijn workstation is ook wat te duur/goed om nu over te stappen op een mac met dezelfde specs.
[ Voor 25% gewijzigd door gitaarwerk op 24-05-2016 10:54 ]
In het verleden een opleiding lichte muziek gedaan voor gitaar en contrabas, daarnaast altijd geïnteresseerd geweest in hoe jazzmuziek werkt. Ik heb altijd als naslagwerk het boek "Eenvoudige algemene muziekleer" van Bernard Nelleke erbij. Begint simpel, je hoeft niet alles te leren en je kan snel de basisregels erop naslaan.PromoX schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:31:
Hoe komen jullie eigenlijk aan al die wijsheid? Dmv olgen van lessen of heel veel zelfstudie? Bepaalde boeken of websites die aan te raden zijn?
Dat gezegd moet je je niet teveel bezighouden met of het volgens de theorie wel klopt, ook Yalopa lijkt graag die bevestiging te willen hebben maar zo werkt het niet en ga je jezelf onnodig beperken.
Bij gevorderde muziekleer kom je erachter dat er veel uitzonderingen op de basisregels gelden en dat eigenlijk elke noot wel mogelijk is, zolang het maar context of onderbouwing heeft. En hoe complex muziek ook is, het komt er altijd op neer dat een ongetrainde luisteraar het waardeert of niet.
Dus als een ongetrainde luisteraar al kan bepalen of iets klinkt of niet, dan moet een homeproducer dat ook kunnen. Dus luister vooral of iets klinkt en als dat hetgeen is waar je naar op zoek was dan moet je je niet druk maken of het volgens theorie wel klopt.
mekkieboek schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:03:
[...]
Peer composing en niet peerd composing, whaahaahaa.... ha... hum, jaja in de hoek, ik ga al...

@Yalopa
Nou bedacht ik me dat je misschien die 9 akkoorden wel mooi gaat vinden, maar er vervolgens geen goeie melodie bij kan bedenken. Laat maar weten of dat het geval is, daar valt wat voor te verzinnen.
[ Voor 33% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-05-2016 14:02 ]
Okee, ik heb het even een paar dagen op me in laten werken, was niet zo bekend met het genre deep house, en ik had het inderdaad over de stiltes. Jouw track is zeker vanaf de tweede drop (de eerste is voor mij nog iets te deep house-ig) in de context van de nummers die je gaf helemaal perfect, petje afSustain schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:41:
[...]
Wat bedoel je precies met de term "staccato"? Bedoel je dat er veel stiltes zijn? Want dat is opzicht wel vaak zo bij DeepHouse. DeepHouse is vaak niet zo luid, maar vooral diep. Je voelt meer als dat je hoort zegmaar. En het is vaak best rustig, althans, de stijl die ik vooral luister. Bovendien is er niks wat meer impact heeft als stilte in muziek. Je kan doen wat je wilt, andere geluiden, automations, etc maar als je echt iedereens aandacht wilt moet je stilte momenten in je track gooien![]()
Maar alsje een voorbeeld kan geven van een timestamp uit mijn track snap ik misschien wat beter wat je bedoelt. In iedergeval bedankt voor de input!
Edit: Tracks die ik mooi vindt: YouTube: Josh Butler - Got a Feeling (Pleasurekraft vs. Bontan Remix) (Cover Art) YouTube: Leftwing & Kody - Keep On (Original Mix) opzicht behoorlijk anders als mijn track maar toch zijn dit eigenlijk de tracks die me hebben geinspireert juist voor deze track. Bovendien gooi ik nooit de track in m'n DAW als refference. Ik luister goed, noteer de elementen die ik hoor en rename tracks in FL naar deze elementen. Zo gebruik je dezelfde elementen maar krijg je toch niet zo'n kopie van de refference track zegmaar.
Zal 's kijken of die wat je noemt ook wat voor mij is, dank voor de tips!mekkieboek schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:26:
[...]
Uit een Bruna boekje 'Bluffen met Muziektheorie'Maar wat ik heb geleerd (still scratching the surface btw) heb ik van youtube. Mangoldproject is wel goed, heeft heel veel video's voor beginners tot gevorderden, Duane Shinn is ook zo eenje hoewel een nogal gedateerd. Of 7notemode voor een realitycheck, zodat ik weer eens zie hoe laag mijn lat nog steeds ligt
Ik zat me al af te vragen hoe ik ooit dat boek heb kunnen kopen, die zul je dan een keer eerder genoemd hebben. Die heb ik dus, samen met Muziektheorie voor Dummies, Mixing Secrets (is volgens mij ook wel 's langsgekomen in dit topic) en Dance Music Manual. In dat opzicht voldoende stof om een heel eind mee te komen. En zal er weer 's mee aan de slag gaan en mocht ik wat hebben, het hier posten.vlaaing peerd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:55:
[...]
In het verleden een opleiding lichte muziek gedaan voor gitaar en contrabas, daarnaast altijd geïnteresseerd geweest in hoe jazzmuziek werkt. Ik heb altijd als naslagwerk het boek "Eenvoudige algemene muziekleer" van Bernard Nelleke erbij. Begint simpel, je hoeft niet alles te leren en je kan snel de basisregels erop naslaan.
And I'm the only one and I walk alone.
Wel leuke tips over mixen ook. Veel inhoud.
Ook vandaag mijn (2e hands) Waldorf Blofeld binnen gekregen. Wilde graag een Q, maar budget vs wat krijg ik ervoor... Ga vanavond eens mee pielen
Verwijderd
Die PulseII is ook een kek bakkie voor wat je ervoor mag betalen.
Geen idee.. ik ben eigenlijk meer onder de indruk van de Q. Maar de meningen verschillen. Ik heb een Waldorf Microwave 1 gehad, en die was heel dik.Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:37:
Blofeld is een leuke synth. En IMHO beter klinkend dan een Q want die vind ik zo flinterdun klinken.
Die PulseII is ook een kek bakkie voor wat je ervoor mag betalen.
YouTube: Waldorf Q - demo (1 of 2) by syntezatory.net.pl Deze van Jexus demo is wel heel erg vet hoor... Zijn Blofeld demo vond ik minder. Maar voor 275,- mag ik niet klagen... :-)
(blofeld demo YouTube: Waldorf Blofeld - demo (1 of 2) by syntezatory.net.pl )
Overigens zijn die Jexus demo's super kick. Heel weird, maar gaaf.
[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 25-05-2016 14:49 ]
Verwijderd
Wat dat betreft zijn er tegenwoordig heel wat VA plugins die ik veel mooier vind klinken dan die wat oudere hardware VA's. Uiteraard dat smaken verschillen.
Hm.. Ik merk met de Blofeld (weinig zelf ge-edit), toch veel minder power heeft dan ik dacht.. maar dan zit ik met een hoogohmige hoofdtelefoon te luisteren ook, en zit nu even in purgatory (zonder sound card en midi kabels, dus 't is behelpen, haha)Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:52:
Heb ooit een keertje een Q+ bespeelt en daar werd ik niet echt enthousiast van.
Wat dat betreft zijn er tegenwoordig heel wat VA plugins die ik veel mooier vind klinken dan die wat oudere hardware VA's. Uiteraard dat smaken verschillen.
Zijn er VA's beschikbaar voor UAudio? Ik heb vooral alleen FX/Mastering spul gezien nog.apNia schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:55:
Welke VA's vind je mooi klinken dan wouter? Niet alleen UAudio
Overigens zit ik wel te denken om die Sausage plugin te halen.. lees er veel positieve verhalen over, en voor gitaar en synth lijkt ie me wel vet.
[ Voor 9% gewijzigd door gitaarwerk op 26-05-2016 09:05 ]
Zou kunnen,PromoX schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:01:
[...]
Ik zat me al af te vragen hoe ik ooit dat boek heb kunnen kopen, die zul je dan een keer eerder genoemd hebben.
dit topic is groot,
mijn geheugen een zeef
En Apnia belieft metertjes.
(eh? ja I suck at Haiku)
Verwijderd
UA maakt geen VA jonguh!apNia schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:55:
Welke VA's vind je mooi klinken dan wouter? Niet alleen UAudio
Maar Serum is vet, NI spul ook (vooral die moog emulatie), Arturia heeft ook leuke dingen (nieuwe Synclavier emu is erg diep). Massive en Sylent zijn wat ouder maar klinken nog steeds prima. En erg freaky is Aalto.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
lekker 90's die Duality. Pas op dat je niet in extreme cliché's gaat vervallen als je Amen breaks gebruikt, het is de meest gesamplede beat ooit, dus een heleboel truukjes ermee kunnen nogal afgezaagd worden. Ik denk dat je dus iets subtielers moet doen dan die phaser/flanger op de intro.Kain_niaK schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:48:
Twee drum and bass tracks waar ik mee bezig ben.
Verder is dnb geen dnb zonder subbas, misschien op bepaalde kickdrumaccenten een resonante lowpass sinusbas plaatsen.
Ik zal die andere nog ff een keer luisteren. Moet nu weer aan het werk.
Mooi werk Kain_naiK. Kei mooi. Die tweede vind ik gaaf door het alternatieve gebruik van instrumenten. Wel een beetje kort nog. De eerste is een leuk intro maar nog niet meer dan dat. It ain't fat until the lady sings over.Kain_niaK schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:48:
Twee drum and bass tracks waar ik mee bezig ben.
Gaat als een lopend vuurtje! Spread the news zodat ik wat aandacht heb op mijn verjaardag, altijd leuk.
Komt ook een videoclip, nummer is geinspireerd door de bosbranden in Fort McMurray. Ik heb daar nog gewerkt, voor wat filmpjes van de olie industrie zie mijn blogpost --> Kain_niaK en de output van zijn kop: AAAAh Bosbrand!
Hier een sneak listen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 29-05-2016 23:59 ]
Verwijderd
Percussie overheerst wel een beetje.
Was bezig met een OB-6 te bestellen en gezien lever mogelijkheden bij leverancier A heb ik hem ook bij B besteld en wie het eerst komt die het eerst maalt. Lang leve de Europese markt.
En je had al een Prophet 6 toch? Dream Team.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:50:
Was bezig met een OB-6 te bestellen en gezien lever mogelijkheden bij leverancier A heb ik hem ook bij B besteld en wie het eerst komt die het eerst maalt. Lang leve de Europese markt.
Verwijderd
Totdat er eentje bij de voordeur staat is het pas werkelijkheid.
Steekt leuk in elkaar! Vind het wel iets te netjes voor mijn smaak, had er misschien iets meer power ingebracht.
Was dit je inspiratie trouwens?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=pxu6iQ28arw"]YouTube: September - Cry for you[/video]
Lekkere track.
Tip die ik je wil meegeven is dat je nu heel erg je track bouwt in die 3 akkoorden, en dat alle partijen netjes die akkoorden volgen zodat het echt bijna losse blokjes worden. Het begon me een beetje te vervelen toen de piano erbij kwam en weer exact hetzelfde ging spelen.
Manieren om dit te verbeteren; spanningsboog vergroten door niet steeds op het 3e akkoord je oplossing te leggen of b.v. je melodieen niet zo sec de akkoorden laten volgen.
In je liedje zit al een diatonische toonladderyGiDoRp schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:59:
Bedankt voor de reacties!
@Kaos: Onderbewustzijn inspiratie misschien
@Luapper: Bedankt voor de feedback. Ik ga de volgende keer aan de slag met een diatonic ladder.
http://blog.dubspot.com/h...etter-chord-progressions/
Het vervolgens omdraaien en openbreken van de accoorden heb ik al een beetje door.
psn: jagermeistertim
Ik kwam iets tegen in mijn Youtube feed...
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4zzkalHmY10]
[ Voor 66% gewijzigd door yGiDoRp op 01-06-2016 22:02 ]
Verwijderd
Klinkt goed. Meer variatie kan ook wel.
@TTHEEBO1
Laat maar horen dan!
Ow yeah!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2016 12:21 ]
Iemand overigens nog een JP-8000/JP-8080 in de aanbieding voor een leuk prijsje?
Ik heb mn Universal Audio Apollo Firewire nu ook binnen (firewire best relaxed, kan m ook uitbreiden met thunderbolt... voor maar 700 euries

Ben overigens erg benieuwd naar Marshall Bluesbreaker en Fender Tweed plugins...
[ Voor 17% gewijzigd door gitaarwerk op 03-06-2016 16:12 ]
Verwijderd
En een keer peer zoveel tijd (paar jaar?) wordt die trail tijd weer eens geresetted.
Maar wacht bij koop van plugins op de jaarlijkse kortingsactie.
Dat scheelt flink centen. (Dan is het nog steeds prijzig maar soit)

Worden binnenkort geleverd vanuit Japan, voor in mijn Triton rackje.

Ga ik ergens volgende week ophalen. Ik had nog niks van Roland en ik vond het wel tijd worden...
Hoe heet die onderste? Ik zie zo gauw geen herkenbaar logo.
(ik zou ook die Legowelt synth verzameling youtube nog es kunnen kijken om erachter te komen).
[ Voor 34% gewijzigd door audiojunk op 03-06-2016 17:43 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Heb zelf nog versie 6. Heb er ook helaas geen tijd/geduld meer voor. Start een keer in de zoveel tijd nog wel eens het programma op maar kom nooit verder dan een loopje en ben er dan weer klaar mee
Ik koop hem zonder expanties, maar ik ga waarschijnlijk wel e.e.a. van Ebay bestellen later..audiojunk schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:40:
Bekende synth die Roland JV1080 met of zonder expansieboards? Vooral de dancecard nr6 was populair omdat deze uit de handel werd gehaald (geen royalties betaald voor sommige samples meen ik).
Verwijderd
Dat is een Dave Smith (en John Oberheim) OB-6. Het broertje van de Prophet 6 maar dan met een Oberheim sound engine wat heel veel op de Oberheim OB-X lijkt (Wikipedia: Oberheim OB-X)mekkieboek schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:17:
Hoe heet die onderste? Ik zie zo gauw geen herkenbaar logo.
Gloednieuw dus ik denk niet dat Legowelt hem al heeft alhoewel de synth zelf wel in het rijtje zou passen.
Instant 80ies sounds en ook nog interessante mogelijkheden om wat glitchy sounds te maken.
Net als de Prophet 6 heb je een beperkt bereik van mogelijkheden maar het geluid is wel super warm en organisch.
@ygidorp
JV 1080 is een leuke synth met enorm veel geluiden waar je met wat creativiteit nog veel meer uit kan halen. En maat had er een en ik heb er uren mee gespeeld. Die uitbreidingen zijn interessant als je ze voor een leuk prijsje op de kop kan tikken.
Deftig. Wat ik meteen al aardig vind, is dat ze zich niet hebben laten verleiden tot oled touchscreen met menu's en 3d animatie maar gewoon alleen knoppies en old school 7-segment displays.Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 19:47:
Dat is een Dave Smith (en John Oberheim) OB-6
Verwijderd
Plus dat je toch nooit tegen de relatief goedkope PC met software op kan boksen en je dus aangewezen bent op het unieke geluid. Kijk maar naar Reason 9. Daar zit bijna alles in om vette tracks mee te maken.
Zo'n synth is voor de liefhebbers.
edit:
Rob Papen komt met een multi virtuele instrument stacker:
Met een beetje slim programmeren kun je zo stemmen layeren zodat je sneller/makkelijker muziek kan maken.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2016 14:13 ]
Ik heb vandaag het een en ander geprobeerd. Ik vind het nog een beetje tegenvallen, maar te weinig tijd nog om goed te onderzoeken. Ik heb de versterkers geprobeert voor gitaar.Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:52:
Je kan UAD plugins altijd 2 weken trail proberen.
En een keer peer zoveel tijd (paar jaar?) wordt die trail tijd weer eens geresetted.
Maar wacht bij koop van plugins op de jaarlijkse kortingsactie.
Dat scheelt flink centen. (Dan is het nog steeds prijzig maar soit)
Ook een Blofeld VST editor gebruikt vandaag... proberen de Supersaw te bouwen van JP8000, maar oef... dat lukt gewoon niet. De Blofeld is veelste lief, of te rauw.. geen middenweg. Maar moet nog aardig leren om die sounds te bouwen. Wel redelijke "superstring"-saw kunnen bouwen, maar de gratis VST Superwave P8 is toch een heel stuk beter erin. Blofeld kan wel echt heel freaky sounds maken, zitten een beetje metalen ringetja aan die oscilatoren.. wel erg typisch waldorf sound ook. Wel lekker overigens.
De Oberheims klinken trouwens erg vet!
Maar moet weer eens een track produceren... daar gaat het topic tenslotte over
Een Access Virus doet een goede Supersaw en is veelzijdiger. Wel een koude klank, wat niet persé een nadeel is, maar onderstaande filmpje beluister dan heeft de Nova mijn voorkeur.
Roland Gaia heeft supersaw, is "nieuw" en technisch beter dan een JPxx, maar de knopjes voelen zo ontzettend cheap en fragiel aan... En dat ding is niet eens goedkoop, kost meer dan een tweedehands JP80xx.
Dan heb je ook nog SH32 en SH201....
V-Synth is waarschijnlijk de beste en meest veelzijdige optie, maar die mist dan weer veel knopjes en is duur.
Dus, in the end, maar een Nova kopen? Is een Ultra-/Micronova een beetje vergelijkbaar met de gewone Nova?
Verwijderd
Zelf heb ik een Novation gehad en hij beviel goed maar nu heb ik toch een Virus waarmee ik in de praktijk heel veel doe. Maar wat VA's betreft heeft de tijd niet stilgestaan en zijn de plugins steeds beter geworden en in staat om veel van die oudere hardware te overtreffen in geluidskwaliteit. Maar het hands on gevoel (inclusief lastige beperkingen) en charme van het apparaat zelf valt niet te emuleren.
Ik vind de software synths vaak het karakter missen, maar de kwaliteit is wel erg goed. Ik vond het juist zo opmerkelijk dat de beste synth van Superwave de gratis versie was, en alle andere die het meer moeten emuleren gewoon het niet halen. De eerste mooie softsynths vond ik persoonlijk die van Native Instruments (Reaktor was mijn eerste softsynths...gelijk lekker pittig). Weet niet hoe de mininova het doet VS supernova. Maar vind de Pads / soundscapes vaak weer van Novation synths erg prettig. Over algemeen vind ik nog steeds de Access Virus het meest veelzijdigste geluid als het aankomt op trance/dance producties. Met de synths als oberheim, prophet, moog weinig ervaring mee eigenlijk.
En is wat je zegt Wouter.. knopjes.... alhoewel me dat ook irriteerd van de blofeld. Maar met waldorf weet je dat je een aparte editor nodig hebt bij bijna al hun synths..
Maar die Overheim OB-6 Is trouwens echt een beest. Heerlijke sound, en heel warm
[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 07-06-2016 08:46 ]
Superleuke tijd, je hebt geen flauw idee wat je doet maar alles klinkt als een Beatport #1 track in je eigen oren. Maar veel plezier ermee, ik maak ook voornamelijk DeepHouse in FLTTHEEBO1 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:22:
Vandaag voor het eerst aan de slag gegaan met FL studio. Eerste DAW, eerste stappen als producer. Voor ik het wist was ik 3 uur verder! Qua muziek ga ik me ws vooral richten op deephouse achtige dingen, maar heb ook wel ideeën voor filmscores. Ik ga dit topic iig in de gaten houden en zal m'n creaties posten als ik het enigszins acceptabel vind ;-)
Ik verkies Serum over m'n Virus any day.
Thanks!Sustain schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:51:
[...]
Superleuke tijd, je hebt geen flauw idee wat je doet maar alles klinkt als een Beatport #1 track in je eigen oren. Maar veel plezier ermee, ik maak ook voornamelijk DeepHouse in FL
In mijn oren klinkt alles tot nu toe nogal playmobiel house... Ben tegelijkertijd maar een beetje met een keyboard aan het spelen om wat akkoorden te leren en wat ideeën op te doen over harmonie.
Mag ik vragen of er bepaalde plug-ins zijn die jij onmisbaar vindt voor deephouse? Ik heb de fruity edition, maar ben wel bereid wat aan te schaffen...
Verwijderd
Yep yep.
Sowieso zie je bij elke nieuwe generatie softsynths zaken die voorheen alleen met modulaire synths kon maken maar die twee werelden groeien steeds meer naar elkaar toe. En dan wel even wat gebruikersvriendelijker dan Reaktor.
Opzicht hebje (vooral in het begin) niet zo veel nodig. Ik zou zeggen, leer de stock FL plugins goed. Je kunt beter een aantal plugins goed kennen als er honderde hebben waar je niet eens van weet wat ze nou precies doen. Misschien wat Samples (Splice of gewoon een sample pack) kan handig zijn om mee te beginnen aangezien je waarschijnlijk niet je eigen drums gaat recorden en synthesizen en de stock FL samples best wel ruk zijn.TTHEEBO1 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:57:
[...]
Thanks!
In mijn oren klinkt alles tot nu toe nogal playmobiel house... Ben tegelijkertijd maar een beetje met een keyboard aan het spelen om wat akkoorden te leren en wat ideeën op te doen over harmonie.
Mag ik vragen of er bepaalde plug-ins zijn die jij onmisbaar vindt voor deephouse? Ik heb de fruity edition, maar ben wel bereid wat aan te schaffen...
Verder zijn plugins die ik in elk project gebruik: Valhalla Room & Valhalla Vintage Verb, Massive (hier maak ik mijn basses veel mee, en ik geloof dat jij geen Sytrus of Harmor hebt bij de Fruity Edition dus een synthesizer is wel handig, probeer eerst wat demo's). Daarnaast gebruik ik iZotope Ozone veel voor mix & mastering maar is nog redelijk irrilevant als je net begint. Stock FL EQ is ook prima, gebruik ik ook vaak en je hebt Fruity Limiter en Gross Beat voor sidechaining etc. Ik denk dat je wel ff vooruit kan zo.
Dus als ik jou was zou ik een aantal demo's uitproberen van Synthesizers (Massive, Sylenth1, Serum, etc) en misschien een sample pack aanschaffen. Verder gewoon lekker producen en plezier hebben. Je merkt vanzelf wel wat je mist/nodig hebt.
Veel plezier ermee
Thanks voor deze zeer uitgebreide reactie, hier kan ik zeker mee voort, ik ga lekker aan de slag en spelen. Evt een demo pakken zoals je al suggereert.Sustain schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:15:
[...]
Opzicht hebje (vooral in het begin) niet zo veel nodig. Ik zou zeggen, leer de stock FL plugins goed. Je kunt beter een aantal plugins goed kennen als er honderde hebben waar je niet eens van weet wat ze nou precies doen. Misschien wat Samples (Splice of gewoon een sample pack) kan handig zijn om mee te beginnen aangezien je waarschijnlijk niet je eigen drums gaat recorden en synthesizen en de stock FL samples best wel ruk zijn.
Verder zijn plugins die ik in elk project gebruik: Valhalla Room & Valhalla Vintage Verb, Massive (hier maak ik mijn basses veel mee, en ik geloof dat jij geen Sytrus of Harmor hebt bij de Fruity Edition dus een synthesizer is wel handig, probeer eerst wat demo's). Daarnaast gebruik ik iZotope Ozone veel voor mix & mastering maar is nog redelijk irrilevant als je net begint. Stock FL EQ is ook prima, gebruik ik ook vaak en je hebt Fruity Limiter en Gross Beat voor sidechaining etc. Ik denk dat je wel ff vooruit kan zo.
Dus als ik jou was zou ik een aantal demo's uitproberen van Synthesizers (Massive, Sylenth1, Serum, etc) en misschien een sample pack aanschaffen. Verder gewoon lekker producen en plezier hebben. Je merkt vanzelf wel wat je mist/nodig hebt.
Veel plezier ermee
Cheers!
Ik ga me niet uitspreken over de plugins van FL, ik ken ze niet, die van ableton ken ik wel en gebruik ik niet, omwille van de UI. De FX van ableton gebruik ik welTTHEEBO1 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:57:
[...]
Thanks!
Voor deep house gebruik ik volgende lijstje plugins (het zijn echt de usual suspects)
909 / 707 / 727 voor drums; elke DAW heeft deze aan boord (ikzelf gebruik een TR-8 en een novation drum station). Per uitzondering de 909 van ableton is goed.
Juno 106 voor pads / leads; https://tal-software.com/products/tal-u-no-lx onvoorstelbaar hoeveel ik deze gebruik, deze zit op al mn tracks. ook gratis te krijgen in deze vorm: https://tal-software.com/products/tal-u-no-62
SH101 voor bass: Ik gebruik de plugin van roland zelf, die is niet goedkoop en zuipt CPU, maar ik heb hem gratis gekregen bij een synth en hij is goed. TAL heeft ook een alternatief: https://tal-software.com/products/tal-bassline & https://tal-software.com/products/tal-bassline-101
Classic house piano: De korg M1. Ook deze plugin is betaalbaar bij korg zelf te halen. Instant vette piano en strings (het ding kan zeker meer)
303 acid: http://d16.pl/phoscyon klinkt goed en fun; wel aansturen vanuit de DAW, want onmogelijk te programmeren (getrouw aan het origineel geloof ik)
FM Bass: In mijn rijtje ontbreekt enkel nog een FM synth. Soms gebruik ik operator van ableton, maar de UI is echt ontmoedigend. FM8 schijnt goed te zijn, maar vind ik te duur.
Novation Bass Station / V station: betaalbare plugins, krijg je gratis bij verschillende novation of focusrite producten (keyboard / interface)
Deze is ook tof: https://tal-software.com/products/tal-elek7ro (algemeen is de free stuff van TAL super, helaas geen 64 bit OSX waardoor ik de betaalde versies gebruik)
Verder volledig akkoord met de stelling: beperk je plugins en leer deze goed kennen, je gaat er veel meer uit 5 plugins halen dan je uit 50 plugins haalt als beginner (zoals mezelf)
Tot slot; speel ook eens met samples; het is een compleet andere benadering, maar ongelofelijk welke leuke dingen er kunnen gebeuren.
[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 07-06-2016 22:10 ]
Heb je deze nooit geluisterd? Mijn super saw die ik van scratch in Serum hebt gemaakt. 4 keer Serum in een layer.apNia schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:22:
Serum doet ook een prima supersaw
[video]
Ik verkies Serum over m'n Virus any day.
Piano's was ik helemaal vergeten, ook belangrijk bij Deep House natuurlijk. Ik gebruik ook Korg M1, heeft wel leuke piano's voor Deep House al vind ik de built-in FX echt ruk maar effecten haal ik er meestal toch af en doe dit later in een bus. Nexus heeft ook redelijke piano's en je hebt FL Keys en hoe simpel deze ook klinkt kunje hem goed gebruiken om piano's te layeren.Yalopa schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:04:
[...]
Ik ga me niet uitspreken over de plugins van FL, ik ken ze niet, die van ableton ken ik wel en gebruik ik niet, omwille van de UI. De FX van ableton gebruik ik wel
Voor deep house gebruik ik volgende lijstje plugins (het zijn echt de usual suspects)
909 / 707 / 727 voor drums; elke DAW heeft deze aan boord (ikzelf gebruik een TR-8 en een novation drum station). Per uitzondering de 909 van ableton is goed.
Juno 106 voor pads / leads; https://tal-software.com/products/tal-u-no-lx onvoorstelbaar hoeveel ik deze gebruik, deze zit op al mn tracks. ook gratis te krijgen in deze vorm: https://tal-software.com/products/tal-u-no-62
SH101 voor bass: Ik gebruik de plugin van roland zelf, die is niet goedkoop en zuipt CPU, maar ik heb hem gratis gekregen bij een synth en hij is goed. TAL heeft ook een alternatief: https://tal-software.com/products/tal-bassline & https://tal-software.com/products/tal-bassline-101
Classic house piano: De korg M1. Ook deze plugin is betaalbaar bij korg zelf te halen. Instant vette piano en strings (het ding kan zeker meer)
303 acid: http://d16.pl/phoscyon klinkt goed en fun; wel aansturen vanuit de DAW, want onmogelijk te programmeren (getrouw aan het origineel geloof ik)
FM Bass: In mijn rijtje ontbreekt enkel nog een FM synth. Soms gebruik ik operator van ableton, maar de UI is echt ontmoedigend. FM8 schijnt goed te zijn, maar vind ik te duur.
Novation Bass Station / V station: betaalbare plugins, krijg je gratis bij verschillende novation of focusrite producten (keyboard / interface)
Deze is ook tof: https://tal-software.com/products/tal-elek7ro (algemeen is de free stuff van TAL super, helaas geen 64 bit OSX waardoor ik de betaalde versies gebruik)
Verder volledig akkoord met de stelling: beperk je plugins en leer deze goed kennen, je gaat er veel meer uit 5 plugins halen dan je uit 50 plugins haalt als beginner (zoals mezelf)
Tot slot; speel ook eens met samples; het is een compleet andere benadering, maar ongelofelijk welke leuke dingen er kunnen gebeuren.
FM synths gebruik ik ook regelmatig voor m'n basses (ik gebruik Sytrus, stock FL maar FM8 is ook goed afaik. Heb hem zelf ook niet maar wel videos van gezien dus kan niet echt oordelen) al moet ik wel zeggen dat het als beginnende producer niet echt noodzakelijk is om FM syntheses te leren. Ik zou eerst gewoon de basis goed door krijgen wat prima gaat met FL stock plugins en een goeie workflow opbouwen. Dan track arrangement en compositie leren, wat muziek theorie, en dan tracks maken (je kunt opzicht wel presets gebruiken, of alvast wat sounddesign leren) en dan goed leren mixen. Melodie en mix zijn echt extreem belangrijk. Als ik een goed melodie heb en een geluid goed in the track mix met een lekker ritme klinkt het vaak goed met bijna elk geluid.
En vooral veel plezier hebben zoals ik eerder al zei

Verwijderd
FM is pittig om mee te beginnen en heeft weinig toegevoegde waarde.
Gewoon lekker muziek maken en zo stapje voor stapje dingen bij leren is een chille manier om erin te rollen.
Zit wat in. Dan is de Nexus wel lekker op sich. Vind de samples die ze daar gebruiken erg goed. Alleen ze zijn wat te herkenbaar. (Nadeel eigenlijk met iedere goede sample base vind ik)Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:25:
Pianoteq heeft niet echt house piano's. Is wel vet maar voor een heel ander segment.
Hehe, FM7 van NI was mijn tweede softsynth. Wel een beest is dat vind ik. Mooie sounds mee gemaakt, maar best pittig. Ben je rustig dagen mee bezig. Maar de stock sounds zijn zeker niet verkeerd ook.FM is pittig om mee te beginnen en heeft weinig toegevoegde waarde.
Gewoon lekker muziek maken en zo stapje voor stapje dingen bij leren is een chille manier om erin te rollen.
[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 08-06-2016 14:00 ]

De Super JV ken ik eigenlijk niet.. eens kijken ^_^
Verwijderd
Daar is het FM programmeren super kut want je hebt membraan toetsen, twee 7 segment leds en een data slider.
Ik heb het geleerd op een TG77 en daar had je nog een LCD scherm. (En na een paar jaar had ik het wel redelijk door)
Beter is het om op FM8(of 7) te leren zodat je wat meer overzicht hebt en sneller een idee krijgt wat je aan het doen bent.
De TG77 is ook leuk..allemaal leuk

Art Vista is spot goedkoop en speelbaarder dan menig andere high end software piano's.gitaarwerk schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:44:
Voor piano's zou ik lekker Pianoteq gebruiken.. is wel wat high-end misschien voor electronische muziek, maar je kunt lekker veel tweaken.. en we zijn tweakers natuurlijkIk gebruik de Roland V-Piano
Ik heb nog maar een keer spijt gehad van het kopen van muziek software en dat was The Grand 3.
Ivory 2 is waarschijnlijk de beste software piano op de markt maar om daar alles uit te halen heb je een hele dure midi controller nodig. Ik heb hem zelf nog niet uitgeprobeerd.
Maar Art Vista grand piano is echt een super bruikbare piano en ook nog niet eens zo groot.
Ik speel wel eens in de kerk en veel kerken hebben van die stomme digital piano's of keyboards zoals casio en die dingen klinken voor geen meter. Dan neem ik mijn laptop me en gebruik midi over usb en dan sluit ik de jack kabel aan op mijn externe geluidskaart en dan lekker spelen. Klinkt stukken beter op die manier,
Maar goed het is allemaal persoonlijke voorkeur. Ik ben een harmonie junkie en die Art Vista heeft een piano gesampled die op een bepaalde manier getuned was die erge mooie harmonische overtonen produceert. Dus neem het met een korrel zout.
Maar pianoteq die geen samples gebruikt is te zwaar voor mijn laptop als ik ook een zooi andere VST's gebruik zoals Serum. Elke CPU besparing is dan een must. Dan gebruik ik dus liever een sampler.
Ik heb demo's gehoord waar de Ivory 2 ook super realistisch klinkt maar voor de rest klinken bijna alle software piano's heel erg onrealistich.
Behalve dus Art Vista.
Hier bijvoorbeeld -->
[ Voor 23% gewijzigd door Kain_niaK op 12-06-2016 21:21 ]
Verwijderd
The grand was desitjds wel een van de betere gesamplede piano's, maar nu vind ik het een stuk minder.Kain_niaK schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:14:
[...]
Art Vista is spot goedkoop en speelbaarder dan menig andere high end software piano's.
Ik heb nog maar een keer spijt gehad van het kopen van muziek software en dat was The Grand 3.
Zal eens proberen...Ivory 2 is waarschijnlijk de beste software piano op de markt maar om daar alles uit te halen heb je een hele dure midi controller nodig. Ik heb hem zelf nog niet uitgeprobeerd.
Maar Art Vista grand piano is echt een super bruikbare piano en ook nog niet eens zo groot.
Ben benieuwd. Ik heb natuurlijk een V-Piano staan, dus alles word gemodeld, ala pianoteq. Alleen er zit een ... heel digitaal geluidje in bij de v-piano, en dat hoor ik met de nieuwe monitoren te goed.. dus ben aan het kijken hoe dat eruit gaat... maar is denk ik een instelling. In alle opnames die er zijn gemaakt mee hoor ik het namelijk niet. Kan ook mn speelstyle zijn. Pianoteq vind ik overigens best fijn ook.
Dat doet ie zeker goed. Ik vind dat juist ook enorm prettg met de modeling pianos dat je die dingen kunt instellen ook.Ik speel wel eens in de kerk en veel kerken hebben van die stomme digital piano's of keyboards zoals casio en die dingen klinken voor geen meter. Dan neem ik mijn laptop me en gebruik midi over usb en dan sluit ik de jack kabel aan op mijn externe geluidskaart en dan lekker spelen. Klinkt stukken beter op die manier,
Maar goed het is allemaal persoonlijke voorkeur. Ik ben een harmonie junkie en die Art Vista heeft een piano gesampled die op een bepaalde manier getuned was die erge mooie harmonische overtonen produceert. Dus neem het met een korrel zout.
Absoluut. Nu heb ik een hele zware bak... dus mijn workstation kan wel wat hebben.. en draai nu dus ook een hoop op de UAD Apollo.Maar pianoteq die geen samples gebruikt is te zwaar voor mijn laptop als ik ook een zooi andere VST's gebruik zoals Serum. Elke CPU besparing is dan een must. Dan gebruik ik dus liever een sampler.
Ik heb demo's gehoord waar de Ivory 2 ook super realistisch klinkt maar voor de rest klinken bijna alle software piano's heel erg onrealistich.
Behalve dus Art Vista.
Hier bijvoorbeeld -->
[video]
De V-Piano heeft een vrij goede toetsenplank, en het fijnste ervan is dat hij bijna zo responsive is als een echte vleugel. Een ding mis is als je een hele staccato aanslag doet, dat ie daar een klein beetje laat afweten... 't is net niet kort genoeg. Gesamplede piano's missen wel heel erg die responsiveness, dus ben benieuwd of dat wel is zo met de Ivory.
Lekkerste is vooral lekker detunen en aan iedere noot rammelen totdat je de beste sound hebt gecreeerd.
YouTube: Roland V-Piano / Moon River - Totonho Monteiro leuk demootje, niet gebrand.. dus ook wel lekker voor de verandering.
Hij klinkt best coolVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 00:32:
Was vandaag lekker aan het muzieken en kwam een lekkere bass tegen waar ik een trackje omheen heb gebouwd. (Het is meer een schets dan een compleet nummer maar soit.)
[audio]
[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 13-06-2016 15:57 ]
Hier een kort loopje uit de track.
Zit 61 uur werk in de gehele track (9 minuten lang, maar ik moet em korter maken of hij zal te saai zijn) , maar ik ben er nog niet tevreden over. Het kan nog beter. En ik wil niet de aandacht verliezen dus ik zal moeten schrappen. 6 of 7 minuten zou beter zijn.
edit: en een hele andere noot. lol, mijn zusje heeft een videotje gemaakt over de eerste voetbalwedstrijd van frankrijk op het EK die ze op het grote scherm is gaan kijken. (ze woont parijs)
Ze ze er het SLECHTSTE nummer van mijn hele soundcloud onder ...

Het briljante MBFUTURE (de toekomst van matthijs bos) uit 2000 toen ik 15 was gemaakt met de demo versie van fruityloops. 2.1 of zo.
Ik lach me krom, misschien moet ik maar eens beginnen met het afwerken van tracks en bij het begin beginnen en dit trackje van 16 jaar geleden eens fatsoenlijk maken. De compositie is nog wel aardig.
edit: nee geen pic request voor mijn zusje. Ze stuurt met mails met PGP die ik niet kan lezen. Ze is erg op haar privacy gesteld.
[ Voor 70% gewijzigd door Kain_niaK op 13-06-2016 21:17 ]
Ik vind het nogal druk klinken eerlijk gezegd, nu ben ik al tijden niet meer thuis in wat trance zou moeten zijn, maar ik geraak niet in een natural high zeg maar. Er is ook ergens iets storend in de lead, ik denk dat het de slide is die je maakt, die op dat moment botst met je baslijn.Kain_niaK schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:37:
Mijn nieuwe trance release "Wildfire" komt binnenkort uit.
Hier een kort loopje uit de track.
Zit 61 uur werk in momenteel, maar ik ben er nog niet tevreden over. Het kan nog beter.
[audio]
61 uur.............. really? Niet lullig bedoeld, maar zoiets prak ik echt in een paar uur in elkaar.Kain_niaK schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:37:
Zit 61 uur werk in momenteel, maar ik ben er nog niet tevreden over. Het kan nog beter.
[audio]
Weet je apNia, jou vervelende en kleineerde reacties ga ik (onder andere) gebruiken als motivatie om echt iets goeds van wildfire te maken. Er komt een dag waar ik mijn brood verdien met mijn muziek en jij nog steeds zit te schreeuwen en Nibbits aan het eten bent.
[ Voor 85% gewijzigd door Kain_niaK op 14-06-2016 02:39 ]
Het klinkt verschrikkelijk op speakers. Komt omdat ik geen speakers heb behalve de ingebouwde van mijn laptop. Je hebt wel gelijk hoor. Het is erg druk. Kunst is om iets vol te doen klinken en toch transparant.Yalopa schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:36:
[...]
Ik vind het nogal druk klinken eerlijk gezegd, nu ben ik al tijden niet meer thuis in wat trance zou moeten zijn, maar ik geraak niet in een natural high zeg maar. Er is ook ergens iets storend in de lead, ik denk dat het de slide is die je maakt, die op dat moment botst met je baslijn.
Maar ik ben met wilfire nog niet zo ver dat ik kan gaan mixen. En daarna hopelijk kan ik wat studio tijd te pakken krijgen om het fatsoenlijk te missen. Zit momenteel veel te veel bas in de mix die ik op mijn koptelefoon niet zo goed hoor.
Dit topic is gesloten.