iRacing: 2015 Seizoen 1 t/m 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 122 Laatste
Acties:
  • 314.015 views

Onderwerpen

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Ziet er goed uit _/-\o_

Komt ook overeen wat ik zelf ervaar als ik de CSpec rij. Tussen de 6000 en 7000rpm bochtuit, en je zit goed.
Alleen lijkt het wel of je nog altijd wheelspin hebt in zijn 2 iets boven de 7000rpm? Of het kan misschien het chassis zijn wat een klein beetje energie opneemt?

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• deRidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 12:11
Met die tweede torque piek net boven de 7000rpm kan je wel wiel spin hebben in zijn 2. Maar dan alleen in bochten denk ik. Teminste, op rechte stukken heb ik nooit echt last gehad van wiel spin in de CSpec.

En als je het over die kronkel had in de tweede versnelling rond de 7000rpm, denk ik dat dat wordt veroorzaakt door hobbels in de weg waar ik dit gemeten heb. :p
Je ziet namelijk exact dezelfde hobbel in de 3e versnelling, maar dan bij 5800 toeren.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Vanavond in ons Monday Tournament een klassieker! Wel met pitstop...
Afbeeldingslocatie: http://www.got-racing.eu/wp/wp-content/uploads/15-3-MT-09.png
Bron: http://www.got-racing.eu/...monday-tournament-15s3-w9

Tot vanavond ;)

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

BM

Moderator Spielerij
Ik ga proberen d'r weer eens bij te zijn, leuke combi, en pitstops zijn altijd leuk! :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• gtrNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 11:44
Al heel lang niet meer SM gereden, dus ga ook proberen er bij te zijn. Als ik niet weer tot laat op het werk zit moet dat wel lukken denk ik.

iRacing Profiel

• ThiJor
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 17:51
Nog nooit met de Star Mazda gereden eigenlijk, maar ik wil het wel eens proberen. Hopelijk haal ik het.

Mijn iRacing profiel

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:05
Deze week dezelfde combo in de officiele serie, leuk :)

Mijn iRacing profiel

• mickeyhouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 17:14
Ik heb een aantal ronden gereden op Spa met de Z4, gaat steeds beter (lees: ik hou 'm binnen de lijntjes).
Alles wat ik rij, doe ik met de knop "Test car on track".
Deze tijden worden niet geregistreerd toch?

Is er ook een manier om (buiten races om) officiele tijden te rijden die geregistreerd worden?
Lijkt me leuk om te zien hoe snel ik ben op een bepaalde baan.

Ik heb dus de Z4 en Spa aangeschaft.
Is er ook een mogelijkheid om op die combinatie een race te zoeken, zodat ik kan kijken of ik uberhaupt mee kan komen?

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-11 13:52
Volgens mij kun je time trials doen. Ik geloof dat dat is om tijden officieel te recorden zonder dat er andere mensen op de baan zitten.

Nou ben ik een nieuweling, dus ik weet het fijne er ook niet van, maar wellicht is dat wat je zoekt.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• mickeyhouse
Dank je, had ook over de Time Trials gelezen, maar kan nergens vinden waar ik die kan rijden wanneer ik dat wil.
Zag wel dat dat kon tijdens een officiele race zeg maar, maar lijkt me leuk om ook wanneer ik dat wil een goeie tijd te kunnen rijden.
Of ben ik nu te veel op zoek naar een arcade optie in een simulatiegame...?

• NickThissen
Om te oefenen kun je Time Trials of Practice doen. Bij practice zijn er andere mensen op de baan, maar kun je verder geen punten verliezen. Crashen is dan ook niet zo'n probleem (alhoewel het niet op prijs wordt gesteld als je andere mensen van de baan rijdt, want die zijn nou eenmaal ook aan het oefenen). Bij time trial rij je alleen, maar hier kun je wel punten mee winnen / verliezen. Namelijk je time trial rating (maar hoe die werkt is super ingewikkeld en onlogisch, kijken de meeste mensen helemaal niet naar) maar ook je safety rating, en die is wel erg belangrijk want die bepaald je licentie en dus welke races je mee mag doen.

Als je puur de auto / racen wil oefenen kun je het beste Practice gebruiken. Als je merkt dat je te veel foutjes maakt en jezelf wil dwingen om op de baan te blijven kun je time trial gebruiken. Als je de baan nog helemaal niet kent kun je het beste private test doen zodat je ook geen anderen lastig valt.

Welke races je kan doen met de Z4 en Spa kun je in de Store zien volgens mij. Als het goed is kun je per content (auto / track) ergens klikken om de series te laten zien die die content gebruiken, en wanneer. Kans is groot dat dat niet meer binnenkort is echter, de Z4 rijdt alleen in de GT3 serie(s) en die hebben Spa waarschijnlijk al gehad dit seizoen.

Je kan wel kijken of er toevallig een hosted sessie is, of er eentje zelf hosten (kost $0.50 per uur). Als je zelf wil gaan hosten kun je het beste een paar dagen daar voor al wat mensen gaan vragen of ze mee willen doen anders komt er natuurlijk niemand opdagen :)

Time trial en practice kun je vinden in de Race Now box, rechtsboven de groene knop Race. Je moet wel eerst een serie selecteren waar je in wil rijden en als er geen serie is met de Z4 op Spa momenteel (zoals ik al zei, denk het niet) dan kan dat dus niet en moet je het bij private test of hosted sessie houden.

Je kan het beste eerst kijken welke auto je leuk lijkt, dan kijken welke serie die rijdt, en dan welke tracks je daar voor moet hebben. Maar aangezien je pas net nieuw bent zou ik het houden op de rookie series met de content die je al hebt. De Z4 komt zeker vaak van pas dus je hebt echt geen miskoop gedaan ofzo, maar je kan nou eenmaal niet elke willekeurige combinatie elk uur van de dag in officiele sessies rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door NickThissen op 10-08-2015 13:01 ]

Mijn iRacing profiel

• -PassY-
NickThissen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:58:
Namelijk je time trial rating (maar hoe die werkt is super ingewikkeld en onlogisch, kijken de meeste mensen helemaal niet naar) maar ook je safety rating, en die is wel erg belangrijk want die bepaald je licentie en dus welke races je mee mag doen.
TT rating :D Win je een week. Krijg je -100 aan je broek. Win je een keer niet, lichte plus.

Al zo vaak overkomen 8)7 Ik heb het opgegeven

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• mickeyhouse
Super, dank voor de duidelijke uitleg.

Miskoop sowieso niet, vindt 't een heerlijke auto en een top baan, dus zelf oefenen is ook al leuk.

Ga gewoon flink oefenen de komende tijd, als ik er dan klaar voor ben dan ga ik rustig aan een race deelnemen onder het motto: "heel blijven is belangrijker dan winnen".

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19

Arfman

Drome!

Maar voordat je deel kunt nemen in een race met de BMW Z4 moet je minstens Class C rijder zijn. Ik gok (want je hebt je iRacing profiel nog niet in je sig staan dus ik weet niet wie je bent) dat je nog Rookie bent. Als dat zo is moet je je dus eerst opwerken naar een C klasse (Rookie -> D -> C) voordat je dus mee kunt doen aan officiële races.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• mickeyhouse
Goed gegokt.
Ga me eerst verdiepen in 't halen van de licenties en dan door.

• aicaramba
mickeyhouse schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:34:
Goed gegokt.
Ga me eerst verdiepen in 't halen van de licenties en dan door.
Het is niet mijn eigen ervaring, maar wat ik veel lees en hoor bij 'starter video's'. Probeer niet te snel nieuwe licenses te halen. Doe rustig aan en neem pas stappen om echt te gaan racen wanneer je je comfortabel voelt. Ik hoor bij veel video's dat de personen in kwestie achteraf hadden gewild dat ze niet zo snel mogelijk licenses hadden gehaald, omdat ze het idee hebben dat ze beter langere tijd in lagere license klassen hadden kunnen blijven rijden.

Ik ben zelf ook pas zaterdag begonnen, dus ik kan er niets over zeggen uit eigen ervaring. Maar dat is wat ik veel hoor.

Zelf heb ik nog alleen maar testrondes gereden. Ik wil eerst proberen om gewoon constante rondes te rijden met de mx5. Ik merk dat ik mezelf nog te veel naar snelle rondes push (1:02 in lime rock park) en daarom lig ik nog wel 1 van de 4 rondes in het gras.

[ Voor 22% gewijzigd door aicaramba op 10-08-2015 14:37 ]

• deRidder
Het is inderdaad het beste om niet teveel op de tijden van andere te letten. Anders ga je teveel pushen waardoor je juist tijd gaat verliezen door de apex te missen of er zelfs af te vliegen.

Door gewoon je eigen tempo te blijven rijden (niet gek laten maken door snellere mensen) ben je het meest consistent. En daar kom je het verste mee.

• mickeyhouse
Ja precies, dat is denk ik de manier om te volgen.
Ik ben meer arcade games gewend, waar ik de snelste tijd wil halen en niet de meest consistente rondes wil rijden.
Geduld en oefenen!

• NickThissen
De snelste tijd halen is hier ook nog steeds heel belangrijk, maar je moet eerst consistent rondjes kunnen rijden anders kom je helemaal nergens :)

De races zijn vrij lang vergeleken met arcade games, kortste is al gauw 20 minuten denk ik, de meeste liggen 30 - 45 minuten en soms nog veel langer (tot 24 uur vorig weekend). Iemand die af en toe wel een snel rondje kan rijden zal in zo'n race niks voor elkaar krijgen, terwijl iemand die 99% van de tijd een 'gewoon ok' rondje kan rijden veel hoger zal eindigen. (En de top rijders doen 100% van de tijd een super snel rondje ;) )

[ Voor 58% gewijzigd door NickThissen op 10-08-2015 16:42 ]

Mijn iRacing profiel

• Kyp5ki
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-08 17:35
Zo pak ik het op dit moment ook aan door te proberen om constante tijden te rijden maar moet zeggen dat ik het daar nog redelijk moeilijk mee heb tijdens het racen. Op lime rock park liggen mijn tijden tijdens de race tussen de 1.04 en 1.06 met af een toe een uitschieter in de 1.03 hoog. ben niet de snelste maar finish toch in dit tempo meestal zo rond de 5e plek omdat ik geen gekke dingen doe ik vind op dit moment finishen en veilig rijden belangrijker dan snel zijn. Snelle tijden komen vanzelf wel.

iRacing Profiel

Verwijderd

Mooi moment om weer een iRacing school te houden voor de nieuwere heren?

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Ik zat er ook aan te denken...
Ik zal weer eens wat plannen maken.

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22
JoepW schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:58:
Ik zat er ook aan te denken...
Ik zal weer eens wat plannen maken.
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:56:
Mooi moment om weer een iRacing school te houden voor de nieuwere heren?
Top idee, al ben ik al iets meer ervaren nu ga wel proberen mee te doen weer.
Heb van de vorige keren best veel geleerd, dus indien de datum uitkomt ben ik er gewoon weer bij. _/-\o_

iRacing Profiel

• Gruwel84
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-10 09:32
NickThissen schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:26:
Nou dat was snel voorbij. Ongeluk voor me, miniem klein beetje wiel spin om het te ontwijken, rustig weer op het gas in de 4e versnelling --> weg. Gewoon 0 grip en op een recht stuk breekt hij uit naar links de muur in. Onverklaarbaar. Wat een kut bandenmodel op die Corvette, zo ongelooflijk gevoelig voor track temp. Vorige week was het helemaal prima en kon je na een spin nog gewoon rijden, deze week en op silverstone is het gewoon drama. Zo jammer....
Ik ben een hele tijd weggeweest, deze week weer begonnen (gelukkig) en had een soortgelijk probleem. Dacht al dat het aan mij lag omdat ik er zo lang uit was geweest. Skippy en gt3 even geprobeerd en daar had ik nergens last van.

Op het forum van iR overigens gelezen dat de GT1 een 'cleanere' variant op de GT3 was. Maar op TS hoorde ik deze week dat het een crashfest blijkt te zijn?? Jammer, hoopte juist op het eerste toen ik hoorde van de populariteit van de GT1.

Komende week philip island maar eens proberen.

Ben er straks ook.

iRacing Profiel

• NickThissen
Crash fest valt heel erg mee, heb het zelf nog bijna niet gezien eigenlijk. Gebeuren wel wat ongelukjes maar niks dramatisch. Maar goed als je voor elk ongelukje je banden voor 3 rondjes aan gort rijdt dan is de lol er ook snel af. Komende paar weken zijn weer 'beter' weer volgens mij dus dan valt het mee, lijkt alleen bij warme track temp te zijn (dus clear skies bijv).

Mijn iRacing profiel

• -PassY-
Nou, ging weer lekker ... not.

Ging nog van het gas voor T2. En ik denk dat dat het probleem is geweest, je moet gas blijven houden in deze auto. Vervolgens dacht ik de auto onder controlle te hebben zonder iets geraakt te hebben aan de binnenkant op het gras. Zit er een bult in het gras waardoor ik terug de baan op vlieg midden in het veld -O-

zucht |:(

• aicaramba
Ik ben er achter gekomen dat ik niet de mx5 cup gebruikte, maar de roadster. Nu heb ik met de cup gereden. Die heeft sowieso betere overbrenging voor lime rock. En ik heb het idee dat ik sommige bochten wat sneller kan nemen. Nu kon ik redelijk consistent 1:01.xx rijden op lime rock full course.

• BM

BM

Moderator Spielerij
Leuke auto die SM, maar om een of andere reden ging het na de 1e helft van de training alleen maar bergaf. In Q geen goeie tijd neergezet, en in de race in een kwartier tijd heel vakkundig 3 keer mijn auto afgeschreven, met 2 fast repairs is dat dus einde race.

Geloof dat ik te weinig rijd om het gevoel er in te houden ofzo :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57
Ik zag de laatste tijd een hele discussie over optimale toerentallen om te schakelen.
Nu liep ik daarnet stomtoevallig tegen deze website aan, ik weet niet of deze al bekend is hier?
Wel interessante info!!

http://www.edracing.com/edr/Gear_Shifts.php

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22
Ik had wel een saaie race (na het ontwijken de eerste rondjes) en een mooie P5 eruit gehaald en in de leadlap gebleven.
Begreep alleen dat bandjes niet nodig waren, had ik dus wel gedaan.
Constant eigenlijk in de 1.16.(laag) wat ik ook wel nice vond eigenlijk.

iRacing Profiel

• deRidder
Sleepie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:51:
Ik zag de laatste tijd een hele discussie over optimale toerentallen om te schakelen.
Nu liep ik daarnet stomtoevallig tegen deze website aan, ik weet niet of deze al bekend is hier?
Wel interessante info!!

http://www.edracing.com/edr/Gear_Shifts.php
Heb die site wel eens eerder gezien. Volgens mij is die wel redelijk bekend onder alle iRacers.
Maar sowieso wel goed om soms te herhalen voor nieuwelingen.

• Gruwel84
Heerlijke race gehad, echt genoten!
Ik heb 1 fout gemaakt in de race; T2, in de muur gekomen en 1x quick repair.
Jammer, ik reed vrij constant de hele race, maar dat mocht de pret niet drukken voor mij.

Erg leuk om weer erbij te zijn.

iRacing Profiel

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 13:00

derx666

mecker ende blaet

Was inderdaad een leuke race. Eigenlijk zowat de hele race met Bas en Robbert gevochten. In het begin zat Joris er ook nog bij, maar die maakte ergens een fout en moest helaas afhaken.
Voor de pitstops lukte het me eerst Robbert in te halen nadat hij probeerde Bas in te halen na de lange straight. Hij zat aan de buitenkant, en ik kroop dicht achter Bas aan de binnenkant. Omdat hij langs de buitenkant toch veel snelheid verloor, kon ik er aan de binnenkant voorbij :) Dat was 1... Paar rondes later Bas op dezelfde plek buitenom ingehaald. Had een goeie run vanuit Moss corner, en kon vrij vroeg uit de draft om de poging te wagen. Ik had ong. 3/4 wagen voorsprong bij het ingaan van de rechterbocht na de straight, en kon dit vasthouden tot de volgende bocht linksaf, waarbij ik nu de binnenbocht had. Bas moest afhaken, en zo weer een plekje opgeschoven.
Bas zette nog een paar keer flink druk, maar ik wist er net voor te blijven, waarop hij ervoor koos om een vroege pitstop te maken. Ik probeerde flink te pushen om een gat te slaan, maar dat mislukte jammerlijk. In m'n inlap maakte ik een fout in Moss corner, en ging door het gras. Gelukkig raakte ik niks, maar verloor wel een aantal seconden, en moest ook Robbert weer voor laten gaan.
Pitstop ging ook niet geweldig, en lag na de pitstops zo'n 3s achter Bas. Ook Robbert kwam voor me de pits uit, en zat meteen in gevecht met Bas, waarbij ze 2 wide turn 2 in gingen. Hierdoor kon ik weer iets dichterbij komen, maar net toen ik weer aansluiting had ging ik wederom de mist in in Moss Corner... pfff...
Zo lag ik op zo'n 6s. achterstand op Bas en Robbert met nog 12minuten te gaan.
Tanden in het stuur, en gaan met die banaan.
Helas ging het niet veel later mis voor Bas in de voorlaatste bocht, en moest hij het gevecht voor P2 laten gaan. Ik was ondertussen in aan het lopen op Robbert, en met nog 2 rondes te gaan kwam ik er eindelijk dicht achter te zitten. Wederom een goeie exit uit Moss zorgde ervoor dat ik weer een aanval buitenom kon plaatsen, en wederom lukte het perfect. Nog 1 ronde te gaan....
Deze keer ging het een beetje mis in Moss corner, en had een een belabberde exit. Robbert moest ook wel wat van z'n gas, maar we reden eigenlijk zowat zij aan zij de straight naar boven, en gingen ook zowat gelijk de rechterknik in, hij aan de binnenkant, ik aan de buitenkant. We bleven eigenlijk ongeveer op gelijke hoogte, en zo ook de rechterknik in. Deze keer had ik het voordeel van de binnenbocht, maar deze keer kon Robbert mooi aan de buitenkant meerijden. Alles kwam aan op de laatste bocht...
Hier had ik nu het voordeel dan ik aan de buitenkant zat, en net wat eerder op m'n gas kon, waardoor ik uiteindelijk met iets van .06 voorsprong over de streep kwam...
Erg leuke race weer !! Goeie keuzes dit seizoen !!

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• ThiJor
derx666 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:13:
Was inderdaad een leuke race. Eigenlijk zowat de hele race met Bas en Robbert gevochten. In het begin zat Joris er ook nog bij, maar die maakte ergens een fout en moest helaas afhaken.
...
Dat klopt niet helemaal, vraag maar aan Robbert :P

Ik heb ook genoten van de eerste helft van de race. Ik kon in het begin aanhaken bij Paul en Nick totdat Nick een tankslapper kreeg en ik alleen achter Paul hing. Een rondje later had ik een momentje in Moss en zag 3 auto's voorbij komen: Marco, Bas en Robbert. Zo hebben we iets van een 10 rondjes treintje gereden, met Paul enkele seconden verder vanvoor. Op een bepaald moment kwam Robbert minder goed uit Moss en ik kon me er langs zetten voor de bocht op het einde van het rechte stuk. Ik zat wel aan de buitenkant en hield dan ook ruimte aan de binnenkant, maar Robbert gleed wat naar buiten waardoor we band op band contact hadden. Gevolg: 5 rondgegaan in de lucht of zo en auto afgeschreven.

Tow gepakt en terug de baan opgekomen, 5 seconden voor Nick, maar ik was mijn concentratie kwijt en had iets later opnieuw een crash. Toen maar gestopt.

Geen probleem van dat incident Robbert. Het was een tof gevecht en gewoon een raceincident voor mij.

Het was trouwens mijn eerste race in de Star Mazda voor mij en ik heb echt genoten van de auto. In het begin van de practice ging het wat minder goed met tankslapper na tankslapper, maar met de setup van Joep ging het prima!

[ Voor 45% gewijzigd door ThiJor op 11-08-2015 00:21 ]

Mijn iRacing profiel

• derx666

derx666

mecker ende blaet

hihi... oeps, dat klopt :) My bad...

Cube Nuroad Race (2022)

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:19

Hoogie2004

Whohooooo

Ik vond het gisteren wel erg gezellig, ik kwam alleen totaal niet in het ritme...

Nu heb ik die baan altijd wel vervelend gevonden, nooit echt heel snel op geweest, maar gisteren was wel het toppunt. Zie je toch dat bijna nooit meer rijden invloed heeft :+

My iRacing profile | Strava

• DutchDevil79
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-11 12:52

DutchDevil79

I race, therfore I am

Ja sorry nog Joris, ik dacht goed de binnenkant te houden. Maar liep toch wat meer naar buiten dan ik verwachtte. Maar goed het blijft natuurlijk een snelle bocht waar bij inhaal acties wel is wat fout kan gaan.

Raceverslag van mij heeft niet heel veel zin. Marco heeft dat wel goed verwoord in zijn stukje.

Wel blij dat het in de laatste ronde tussen mij en Marco wel goed ging. Was gaaf stukje racen zo.

iRacing Profiel

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
ThiJor schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:20:
...Het was trouwens mijn eerste race in de Star Mazda voor mij en ik heb echt genoten van de auto. In het begin van de practice ging het wat minder goed met tankslapper na tankslapper, maar met de setup van Joep ging het prima!
Het blijft een leuke auto.
Misschien met een groepje volgend seizoen weer eens flink wat tijd in de SM doorbrengen?

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:19

Hoogie2004

Whohooooo

JoepW schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:29:
[...]

Het blijft een leuke auto.
Misschien met een groepje volgend seizoen weer eens flink wat tijd in de SM doorbrengen?
Ahhh, de goeie ouwe tijd, de wekelijkse Star Mazda trainingen, samen een setup maken, was altijd erg leuk :)

My iRacing profile | Strava

• ThiJor
DutchDevil79 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:01:
Ja sorry nog Joris, ik dacht goed de binnenkant te houden. Maar liep toch wat meer naar buiten dan ik verwachtte. Maar goed het blijft natuurlijk een snelle bocht waar bij inhaal acties wel is wat fout kan gaan.

Raceverslag van mij heeft niet heel veel zin. Marco heeft dat wel goed verwoord in zijn stukje.

Wel blij dat het in de laatste ronde tussen mij en Marco wel goed ging. Was gaaf stukje racen zo.
Geen probleem Robbert. Inhalen in die bocht is inderdaad altijd een risico en aangezien ik Joep zijn setup gebruikte had ik zo al te weinig topsnelheid om er voorbij te draften.

Het alternatief was proberen een undercut te doen met de pitstops, maar wat is daar nu leuk aan :)

Mijn iRacing profiel

• NickThissen
Huh, heb ik iets gemist, lult Eric maar wat, of spoilt hij per ongeluk een nieuwe feature?
quote: Eric Hudec
We already have dynamic braking friction in the sim. If the brakes get too hot pad friction reduces and braking performance degrades. Also in fact, most of the pads in our models start out with relatively lower grip until they come up to temperature.
Volgens mij hebben we dit echt nog niet hoor...?

Mijn iRacing profiel

• gtrNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 11:44
Volgens mij is dit op hetzelfde moment gekomen als de piepende remmen als ze koud zijn. Volgens mij was dat 1-op-1 gemapped aan de remkracht en temperaturen.

iRacing Profiel

• NickThissen
Ik heb altijd gehoord dat rem temperatuur wel gemodeleerd is (daarom kun je ook je banden opwarmen door te remmen), maar dat het nog geen effect had op de remkracht. Eric zegt nu letterlijk dat dat wel effect heeft.

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

NickThissen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:01:
Ik heb altijd gehoord dat rem temperatuur wel gemodeleerd is (daarom kun je ook je banden opwarmen door te remmen), maar dat het nog geen effect had op de remkracht. Eric zegt nu letterlijk dat dat wel effect heeft.
Dat dacht ik ook. Vaag, want je zou verwachten dat de rem temperatuur dan wel in de telemetry terug te vinden is. Misschien vergist hij zich met de build met dynamische track temps, marbles en dx11 die hij nu groen en grijs speelt :+

• NickThissen
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:11:
[...]

Dat dacht ik ook. Vaag, want je zou verwachten dat de rem temperatuur dan wel in de telemetry terug te vinden is. Misschien vergist hij zich met de build met dynamische track temps, marbles en dx11 die hij nu groen en grijs speelt :+
Dat dacht ik ook al ja, zou best wel eens kunnen. Maar ik weet niet of ik al al die dingen wil verwachten voor komende build. Op het forum lijkt iedereen al overtuigd dat we over een paar weken al die dynamische dingen hebben maar ik heb er niks meer over gehoord op dat filmpje na dus het lijkt me heel erg sterk.

Mijn iRacing profiel

• ThiJor
Al dat dynamisch gedoe in komende build zou super zijn, maar ik verwacht het toch ook nog niet. Ik dacht trouwens dat daar DX11 voor nodig was?

Wat is er eigenlijk al bevestigd voor komende build? De Corvette DP is zo goed als zeker, maar voor de rest?

Mijn iRacing profiel

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:39

Niellie41

[object Object]

Nou zeker wil ik het ook niet noemen. Eerder verwacht. Daarnaast heb ik nog gelezen dat Modifieds NTM6 krijgen. Zelf denk ik dat de top NASCAR auto's ook wel NTM6 krijgen, want normaal krijgen die auto's prioriteit voor dat soort dingen.

Verder verwacht ik niets meer, zo wordt je niet teleurgesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Niellie41 op 11-08-2015 10:30 ]

• NickThissen
Ik had Tony gemaild of het ok was om voor de GES de nieuwe DP te gebruiken en hij zei dat dat ok was en dat het vrijwel zeker is dat hij met de nieuwe build komt. Zo niet, dan komt hij ietsje later, dus een mid-season (nou ja, week 1 of 2) release is ook mogelijk. We hoeven dus in ieder geval niet tot 2016 te wachten.

Mijn iRacing profiel

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

Phydomir

Dennis

ThiJor schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:20:
Ik dacht trouwens dat daar DX11 voor nodig was?
DX11 is niets meer dan een grafische toepassing. Heeft helemaal niets met de physics van de sim te maken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• ThiJor
Phydomir schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:47:
[...]

DX11 is niets meer dan een grafische toepassing. Heeft helemaal niets met de physics van de sim te maken.
Dan zal ik het verwarren met de dag-nacht overgang. We zullen wel zien zeker, speculeren zal alleen maar teleurstelling in de hand werken.

Mijn iRacing profiel

• Red Baron
  • Laatst online: 06-11 10:54
M'n teamgenoot Wyatt tipte me vorige week dat de Advanced Legends Cup op Lime Rock reed.
Enfin 13 races later :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IniEHRW.png

Een van de races was nog even tricky toen een backmarker voor me spinde in T6.
Ik dacht er nog wel langs te kunnen maar hij stuiterde zo hard terug uit de muur dat m'n auto echt behoorlijk krom was.
Ik realiseerde me pas na 2 rondjes dat je in die D serie nog een fast repair hebt, dus toen pas de pits opgezocht en halverwege de laatste ronde de leiding weer terug gepakt en zo m'n perfecte score in stand weten te houden :7

iRacing Profiel - Radicals Online - CyclingMaster parser

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Red Baron schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:20:
M'n teamgenoot Wyatt tipte me vorige week dat de Advanced Legends Cup op Lime Rock reed.

[afbeelding]

Ik dacht er nog wel langs te kunnen maar hij stuiterde zo hard terug uit de muur dat m'n auto echt behoorlijk krom was.
Ik realiseerde me pas na 2 rondjes dat je in die D serie nog een fast repair hebt, dus toen pas de pits opgezocht en halverwege de laatste ronde de leiding weer terug gepakt en zo m'n perfecte score in stand weten te houden :7
_/-\o_ :D

Verwijderd

Red Baron schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:20:

[afbeelding]

Euh dat is toch niet jouw irating?

• -PassY-
oval irating?

Verwijderd

Reed je lime rock reverse? B)

• Red Baron
  • Laatst online: 06-11 10:54
Dat is de oval rating inderdaad, die kun je leuk boosten deze weken.
Deze week is bijvoorbeeld de B-class op Mid Ohio en over 2 weken zijn de trucks ook nog op Mosport.

iRacing Profiel - Radicals Online - CyclingMaster parser

• -PassY-
Nu ik ER over na denk.

T1 word intressant dan. Uphill word downhill. En t3 hpef je niet meer op te offeren.

Misschien stiekem eens lime rock reversed doen :p

Verwijderd

Nog een filmpje van m'n geploeter zondag. Morgen gewoon weer met ~35 trucks aan de start op Pocono.

• NickThissen
Meer duidelijkheid over regels Blancpain series voor de geinteresseerde...
http://members.iracing.com/jforum/posts/list/3326727.page
o You do not have to actually drive to be awarded prize, just part of the team
Ok Bas ik ben wel backup :+

Mijn iRacing profiel

• deRidder
Kan iemand mij dit uitleggen?

Het is me nooit echt gelukt om een fuel-saving stint te doen. Dus ik dacht om na die power-curves, ook eens te proberen om de fuel-map van de CSpec te achterhalen. Dit is heel simpel:
Neem de fuel-level van de telemtry en differentieer dit zodat het verbuik in Liter/seconde krijgt. Als je dit deelt door je snelheid krijg je Liter/meter, of als je het deelt door je RPM krijg je Liter per omwenteling van de motor. Nu is dit het resultaat voor de 5e versnelling:

Afbeeldingslocatie: http://krister.softlion.nl/iRacing/CSpecFuel.png

Voor andere versnellingen zijn alleen de waardes op de middelste grafiek anders (de vorm is hetzelfde). De bovenste en onderste grafiek zijn voor alle versnelling hetzelfde.

Wat ik hier uit haal, is dat je relatief minder verbuikt tegen de rev-limiter. Dus short-shifting in de CSpec bespaard geen brandstof, maar is juist contraproductief?! :?
Kan dit kloppen, of ben ik gewoon gek aan het worden? 8)7

Of je moet zo schakelen dat je bij de volgende versnelling bij de 6000 of 6500 toeren komt, maar daar heb je amper vermogen.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Voor zover ik weet en aangetoond heb zien worden is dat fuel saven in iRacing bijna geheel wordt bereikt met vroeg gas los laten. ;)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Rudy heeft daar toch eens ooit iets mee gedaan kan ik me herinneren. Die kwam toen ook tot de conclusie dat het lijkt alsof iRacing brandstof verbruik berekend aan de hand van hoe diep het pedaal ingedrukt is. Niet hoe vroeg je schakelt, of in een hogere versnelling rijdt, maar puur de stand van het gaspedaal.

Of het klopt durf ik niet te zeggen, maar mijn ervaringen met fuelsaven zijn inderdaad: vroeg gas loslaten, niet blippen, auto meer (zonder throttle) laten rollen bocht in.

Cube Nuroad Race (2022)

Verwijderd

derx666 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:13:
Rudy heeft daar toch eens ooit iets mee gedaan kan ik me herinneren. Die kwam toen ook tot de conclusie dat het lijkt alsof iRacing brandstof verbruik berekend aan de hand van hoe diep het pedaal ingedrukt is. Niet hoe vroeg je schakelt, of in een hogere versnelling rijdt, maar puur de stand van het gaspedaal.

Of het klopt durf ik niet te zeggen, maar mijn ervaringen met fuelsaven zijn inderdaad: vroeg gas loslaten, niet blippen, auto meer (zonder throttle) laten rollen bocht in.
Klopt, eerder gas loslaten maakt echt het meeste verschil. Tot 10% besparen zonder echt veel tijd erop toe te geven.

Rechts remmers rijden daarom ook een stuk zuiniger, zonder daar iets voor te doen.

Afbeeldingslocatie: http://wit9.home.xs4all.nl/saving.jpg

• NickThissen
Volgens mij klopt je methode niet helemaal maar ik ben er nog niet achter waarom niet :p

Hoe kom je aan die eerste grafiek, wat differentieer je? Hoe krijg je 'fuel als functie van rpm'?

Mijn iRacing profiel

• deRidder
Bedankt voor de reacties. Ik wist dat vooral de auto laten rollen het meeste brandstof bespaard, maar ik verwacht wel op zijn minst een beetje effect van vroeger schakelen. En als je mij vraagt lijken deze curves heel erg op de power curves, dus alsof iRacing een directe link zet aan de geleverde power van de motor en het fuel verbuik.

Maar ik moet toch eens goed oefennen met besparen zonder teveel tijd te verliezen.
NickThissen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:34:
Volgens mij klopt je methode niet helemaal maar ik ben er nog niet achter waarom niet :p

Hoe kom je aan die eerste grafiek, wat differentieer je? Hoe krijg je 'fuel als functie van rpm'?
Ik neem de brandstof uit de telemetry, in liters. Dat differentieer ik, door het verschil te nemen tussen twee frames en te delen door de tijd stap per frame (1/60 s). Dus (frame 2 - frame 1) / (1/60). Ofwel, dL/dt.
Dan heb je L/s, de bovenste grafiek (ik heb er alleen mL van gemaakt).

Vervolgens kan je dit delen door je eigen snelheid: (L/s) / (m/s) = L/s * s/m = L/m.
Dus dit geeft je brandstof verbruik per afstand.

Voor de onderste grafiek deel ik L/s door de RPM, of eigenlijk revolutions per second, rev/s.
Dit geeft (L/s) / (rev/s) = L/s * s/rev = L/rev. Dus je verbruik per omwenteling van de motor. Dit heeft natuurlijk wel dezelfde vorm als Liter per meter omdat je afgelegde afstand direct gelinkt is aan je RPM. Alleen de eenheid is anders. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

• NickThissen
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je 'brandstof uit de telemetry' neemt dan krijg je toch brandstof als functie van tijd? Of in ieder geval brandstof elke frame 60x per seconde. Er moet dus nog een stap zitten waar je de x-as van tijd naar RPM omrekend. Als je bijv simpel aanneemt dat je bij versnellen je RPM lineair oploopt met de tijd dan blijft de as dezelfde vorm houden, maar dat is natuurlijk niet zo. Stel dat je aan het coasten bent bijvoorbeeld, de RPMs lopen dan langzaam omlaag maar als het goed is gebruik je geen fuel (denk ik). Ik mis hier iets volgens mij :+

Mijn iRacing profiel

• ThiJor
Het wordt puur berekend aan de hand van de positie van het gaspedaal, spijtig genoeg. Vroeg gas loslaten helpt dus, maar er zijn nog andere truukjes. Zo kan je bijvoorbeeld in de pits niet volgas geven tegen de pitlimiter aan, maar juist genoeg om de snelheid te houden. Of de tractiecontrole uitschakelen aangezien je met tractie controle makkelijker volgas gaat en tegen de TC knalt.

Mijn iRacing profiel

• deRidder
NickThissen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:06:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je 'brandstof uit de telemetry' neemt dan krijg je toch brandstof als functie van tijd? Of in ieder geval brandstof elke frame 60x per seconde. Er moet dus nog een stap zitten waar je de x-as van tijd naar RPM omrekend. Als je bijv simpel aanneemt dat je bij versnellen je RPM lineair oploopt met de tijd dan blijft de as dezelfde vorm houden, maar dat is natuurlijk niet zo. Stel dat je aan het coasten bent bijvoorbeeld, de RPMs lopen dan langzaam omlaag maar als het goed is gebruik je geen fuel (denk ik). Ik mis hier iets volgens mij :+
Ja, door de brandstof uit de telemetry te halen, krijg ik inderdaad brandstof als functie van tijd. Maar door de RPM uit de telemetry te halen, krijg je ook RPM als functie van tijd. Als je dan RPM/60 doet krijg je revs per second. Dus rev/s.

Als je de fuel en revs op elkaar deelt, valt de tijd weg omdat het beide functies van tijd zijn. L/s * s/rev = L/rev.

Maar ik denk waar wij miscommuniseren is dat deze grafieken onder volle acceleratie zijn. Dus van 4000rpm vol gas doorgetrokken tot de limiter, allemaal in de 5e versnelling.

Mijn idee was om zulke maps per versnelling te maken, zodat je kan zien wanneer je moet schakelen om brandstof te besparen.
ThiJor schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:11:
Het wordt puur berekend aan de hand van de positie van het gaspedaal, spijtig genoeg. Vroeg gas loslaten helpt dus, maar er zijn nog andere truukjes. Zo kan je bijvoorbeeld in de pits niet volgas geven tegen de pitlimiter aan, maar juist genoeg om de snelheid te houden. Of de tractiecontrole uitschakelen aangezien je met tractie controle makkelijker volgas gaat en tegen de TC knalt.
Dat zijn inderdaad ook goede tips. Dankje!

[ Voor 48% gewijzigd door deRidder op 12-08-2015 00:15 ]

Verwijderd

deRidder schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:13:
Ja, door de brandstof uit de telemetry te halen, krijg ik inderdaad brandstof als functie van tijd. Maar door de RPM uit de telemetry te halen, krijg je ook RPM als functie van tijd. Als je dan RPM/60 doet krijg je revs per second. Dus rev/s.

Als je de fuel en revs op elkaar deelt, valt de tijd weg omdat het beide functies van tijd zijn. L/s * s/rev = L/rev.

Maar ik denk waar wij miscommuniseren is dat deze grafieken onder volle acceleratie zijn. Dus van 4000rpm vol gas doorgetrokken tot de limiter, allemaal in de 5e versnelling.

Mijn idee was om zulke maps per versnelling te maken, zodat je kan zien wanneer je moet schakelen om brandstof te besparen.
enerievelies/warmte hebben er volgens mij ook wel invloed op.
Wikipedia: Brake specific fuel consumption

• NickThissen
ThiJor schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:11:
Ik hoor dit wel vaker maar heb er nooit bewijs voor gezien. Het is volgens mij vrij logisch dat de stand van je gaspedaal het meeste invloed heeft op verbruik maar het lijkt me lastig te bewijzen dat het echt de enige invloed is.
deRidder schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:13:
[...]
Ik denk dat het hier fout gaat. Je kijkt nu waar het fuel verbruik ligt bij maximaal acceleratie, wat volgens mij helemaal niet relevant is als je het over fuel saven hebt (aangezien je dan voornamelijk aan het liften bent en zeker niet vol gas aan het geven bent).

Om maar even zo te zeggen (ik kan het mis hebben hoor); als je op 5000 rpm zit terwijl je aan het coasten bent (geen gas) verbruik je lijkt me minder fuel dan als je op 5000 rpm zit tijdens acceleratie. Toch??

Wat je hier misschien wel aan kan zien is dat vroeg opschakelen inderdaad geen effect heeft (want dan heb je het wel over acceleratie). Dat is wel een beetje vreemd misschien ja.

[ Voor 5% gewijzigd door NickThissen op 12-08-2015 00:28 ]

Mijn iRacing profiel

• deRidder
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:21:
[...]

enerievelies/warmte hebben er volgens mij ook wel invloed op.
Wikipedia: Brake specific fuel consumption
Ah, dat is een goede. Ik dacht er ook al aan om die verhouding te testen maar heb ik nog niet gedaan. Ga ik morgen wel even doen. Maar ik denk dat daar dus min of meer een platte lijn uit gaat komen met iRacing.
NickThissen schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:24:
[...]

Ik denk dat het hier fout gaat. Je kijkt nu waar het fuel verbruik ligt bij maximaal acceleratie, wat volgens mij helemaal niet relevant is als je het over fuel saven hebt (aangezien je dan voornamelijk aan het liften bent en zeker niet vol gas aan het geven bent).

Om maar even zo te zeggen (ik kan het mis hebben hoor); als je op 5000 rpm zit terwijl je aan het coasten bent (geen gas) verbruik je lijkt me minder fuel dan als je op 5000 rpm zit tijdens acceleratie. Toch??
Ja, dat zeker. Maar ik wilde dus ook kijken hoeveel brandstof je kan besparen, puur door het schakelen en niet persee te liften. En dat blijkt dus nul te zijn.

Verder, vond je het onduidelijk omdat de x-as in de eerste grafiek RPM is en geen tijd? En inderdaad waar je het eerst over had dat je RPM niet zomaar lineair oploopt met de tijd. Dus dat je dat goed moet schalen.

Op elk frame heb ik de fuel flow in Liter/s berekent door te differentieren. Op elk frame weet je ook je RPM. Dus door je verbruik van frame 1 op de y-as te linken aan je RPM van frame 1 op de x-as, schaal je de tijd-as correct naar een RPM-as.

• NickThissen
deRidder schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:36:
[...]

Ah, dat is een goede. Ik dacht er ook al aan om die verhouding te testen maar heb ik nog niet gedaan. Ga ik morgen wel even doen. Maar ik denk dat daar dus min of meer een platte lijn uit gaat komen met iRacing.

[...]

Ja, dat zeker. Maar ik wilde dus ook kijken hoeveel brandstof je kan besparen, puur door het schakelen en niet persee te liften. En dat blijkt dus nul te zijn.

Verder, vond je het onduidelijk omdat de x-as in de eerste grafiek RPM is en geen tijd? En inderdaad waar je het eerst over had dat je RPM niet zomaar lineair oploopt met de tijd. Dus dat je dat goed moet schalen.

Op elk frame heb ik de fuel flow in Liter/s berekent door te differentieren. Op elk frame weet je ook je RPM. Dus door je verbruik van frame 1 op de y-as te linken aan je RPM van frame 1 op de x-as, schaal je de tijd-as correct naar een RPM-as.
Klopt, maar het is dus wel belangrijk dat de reden dat je naar rpm kijkt klopt. Als dit bijv tijdens coasten wsa dan is rpm vrij zinloos lijkt me.

Om maar iets stoms te zeggen: je kan op dezelfde manier ook fuel flow versus positie op de track tekenen. Of fuel flow vs bandendruk. Of fuel flow vs ride height. Allemaal vrij zinloos :p

Mijn iRacing profiel

• deRidder
Ja, de reden dat ik naar rpm keek, was omdat ik verwachte dat de motor een bepaalde rpm range zou hebben waar hij efficienter zou zijn zodat je brandstof kan besparen. Maar het viel me dus tegen dat zo'n gebied er niet is, had ik niet verwacht. ;)

edit: onder acceleratie!

[ Voor 5% gewijzigd door deRidder op 12-08-2015 00:46 ]

• aicaramba
Gisteren wilde ik een nieuwe baan verkennen met de mazda mx5 cup. Ik ging voor summit point. Eerst even 'test car on track' en reed na 2 rondjes 1:28,5. Ik zag nog wel dat ik bij sommige bochten nog makkelijk tijd kon winnen, maar ik ging even ghost rijden in een practice session.

Tot mijn grote verbazing klokte ik na 3 ronde de '2de' tijd met 1:27,8. De nummer 1 zat in de 1:25, dus ik zit er nog een flink stuk vanaf, maar ik was best verbaasd. Ik heb mijn tijd nog verbeterd naar 1:27,5, maar ik had niet veel tijd. Toen was mijn tijd al wel afgezakt naar de 4e plaats. Uiteindelijk heb ik maar 20 min gereden en ik denk dat ik er nog redelijke makkelijk wat vanaf kan halen.

Sowieso vind ik summit point makkelijker dan lime rock park. Ik vlieg veel minder snel van de baan en kan veel constanter rijden.

Ik vind het altijd lastig om in te schatten wat nou een redelijke tijd is voor een rookie.

Ik moet nog wel leren om te rijden zonder de driving line aan te hebben staan.

Kun je met de MX5 cup eigenlijk sneller remmen als je het pedaal niet volledig indrukt? ivm met brake locking? Ik vind het nog erg lastig om het remmen te balanceren, omdat het geen force feedback heeft. Het valt me op dat ik altijd eerder moet aanremmen dan de driving line aan geeft en als ik video's op youtube kijk zie ik ook dat mensen veel rustiger/gecontroleerder lijken te remmen.

Edit:
Wat is eigenlijk het voordeel van schakelen met koppeling en H-shifter t.o.v. sequentieel zonder koppeling?

Ik heb een koppeling en H-shifter (G27) alleen ik heb helaas niet de mogelijkheid om de H-shifter op een goede plek te plaatsen. Maar ik vraag me af wat de voordelen er van zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door aicaramba op 12-08-2015 08:31 ]

• Gruwel84
aicaramba schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:49:

Ik vind het altijd lastig om in te schatten wat nou een redelijke tijd is voor een rookie.

Ik moet nog wel leren om te rijden zonder de driving line aan te hebben staan.
Ik zou niet te zwaar tillen aan de 'tijd' van een rondje. ik zou gewoon proberen eens 10 15 rondjes achter elkaar te rijden die misschien 0.3s langzamer zijn dan je snelste maar allemaal binnen een marge van 0.5 seconden ziten. gewoon constant rijden binnen je kunnen.
Langzaam maar zeker zul je zien dat je rondetijden gaan zakken, je wint nu eenmaal geen 2 seconden in een half uur oefenen.

Driving line zou ik meteen uit zetten, leid alleen maar af, je kunt beter referentiepunten voor jezelf langs de baan gaan gebruiken om te remmen bijvoorbeeld. Dit kan van alles zijn; pionnen, takelwagen langs de baan, begin van een vangrail, of begin van kerbstones. Zo krijg je ook meer focus op de baan ipv maar naar die gekleurde streep kijken.

iRacing Profiel

• BM

BM

Moderator Spielerij
Gruwel84 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:32:
[...]
je wint nu eenmaal geen 2 seconden in een half uur oefenen.
Jawel hoor. Mijn 2e rondje op een nieuwe baan is vaak meer dan 2 seconde sneller dan mijn vorige snelste. En dat in minder dan 2 minuten :+

Maar helemaal eens met de tips die je verder geeft. Racelijn zo snel mogelijk uit (je kunt beter kijken naar de lijnen die anderen rijden imho). Daarna proberen constante tijden te rijden (bij voorkeur ook met een beetje leuke lijnen), tijden komen daarna wel. Zeker in de rookie series win je veel meer plaatsen door constant te rijden maar dan misschien wat trager, dan heel snel te zijn maar wel elke 3 ronden van de baan te vliegen.

Xbox

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
En het geluid van de banden zo hard mogelijk zetten en de rest zo zacht mogelijk.
Hierdoor kan je door het geluid van de banden leren tegen blokkeren aan te remmen.
Ik zal zien dat ik zsm een datum prik voor een iRacing School.

• aicaramba
Dat van de baan vliegen doe ik al een stuk minder dan dat ik zaterdag deed. Ik was gisteren in die 20 min maar 1x van de baan gevlogen. (Natuurlijk nog te veel). Maar ik zal driving line uit zetten. Al vind ik het wel fijn om even een idee te krijgen van de ideale race lijnen.

• Gruwel84
BM schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:09:
[...]

Jawel hoor. Mijn 2e rondje op een nieuwe baan is vaak meer dan 2 seconde sneller dan mijn vorige snelste. En dat in minder dan 2 minuten :+

Maar helemaal eens met de tips die je verder geeft. Racelijn zo snel mogelijk uit (je kunt beter kijken naar de lijnen die anderen rijden imho). Daarna proberen constante tijden te rijden (bij voorkeur ook met een beetje leuke lijnen), tijden komen daarna wel. Zeker in de rookie series win je veel meer plaatsen door constant te rijden maar dan misschien wat trager, dan heel snel te zijn maar wel elke 3 ronden van de baan te vliegen.
Ja klopt ja, als ik een nieuwe sessie start begin van de week, gaat het in het begin snel. Maar hij geeft aan al langer te zijn aan het oefenen, en dan 2 seconden achter de nr1 te staan. en juist die 2 seconden bedoel ik eigenlijk, dat gaat gewoon langzamer, gedurende de week kom je er steeds dichterbij, maar worden de mannen vooraan ook weer sneller.

Mijn punt was eigenlijk om niet teveel op die tijd te blijven focussen, desnoods alle tijdswaarnemingen uitzetten en gewoon elke ronde vaste referentiepunten creeren en steeds strakker gaan rijden. en erna eens kijke wat je hebt gereden;.

iRacing Profiel

• BM

BM

Moderator Spielerij
Gruwel84 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:14:
[...]
Mijn punt was eigenlijk om niet teveel op die tijd te blijven focussen, desnoods alle tijdswaarnemingen uitzetten en gewoon elke ronde vaste referentiepunten creeren en steeds strakker gaan rijden. en erna eens kijke wat je hebt gereden;.
Dat is ook wel een aardige (althans, vind ik). In kwalificatiesessies etc (waar de tijden er echt toe doen) gooi ik meestal ook alle interval schermpjes etc uit. Gewoon rijden en tijden komen wel :)

Xbox

• -PassY-
Hele tijd terug wel eens gekeken naar dit saven. Maar redelijk snel opgegeven omdat 5l saven maar 3-4s in de pits opleverd. Tijdens een stint van 30m mag je dus maar 3s "verliezen" met lift & coast.

Wat me wel is opgevallen, en waar ik nu echt op let is (en afgeleerd heb), is de stand van het gas tijdens het afremmen. Ik laat nu volledig het gas pendaal los ipv iets gas houden. Dit zorgt er toch voor, dat ik ongeveer 5L minder nodig heb dan de rest per race. Zo win ik toch die 3-4s :) Zonder aan snelheid te verliezen.

Saven door vroeg schakelen helpt niet. Of het effect is zo klein dat ik het niet merk :+

Wel weet ik dat de fuel save konig Roope Turkila een paar keer een IMSA race gereden heeft in de CSpec en maar 15l hoefde te tanken. Scheelt dus 10l met de rest, maar omdat ik maar 20l tank vaak, vind ik het niet de moeite om er meer tijd in te steken. Schijnbaar is mijn rechter al niet zo zwaar :)

Wil je dus saven, dan zou ik als eerste naar de stand van het gas kijken waar je geen gas hoeft te geven :)
.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Ik kan mij races herinneren met Roope op Maandag dat wij allemaal moesten pitten en hij gewoon niet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.got-racing.eu/wp/wp-content/uploads/school.png

We gaan weer een 'Rookie' iRacing School organiseren.

Vul in het doc hieronder jouw gegevens en beschikbaarheid in voor zondag as. en we gaan 'm inplannen!

http://goo.gl/forms/jJdWGDE5q4

• Andy2125
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-10 15:24
Ik zou met graag deelnemen aan de rookie school. Helaas ben ik maar op 1 van die donderdagen beschikbaar en dan kan ik alsnog in de paar dagen vooraf ingepland worden op het werk. Vul ik dan het formulier in, of hebben jullie liever van niet aangezien ik dus niet zeker ben of ik erbij kan zijn?

Afgelopen weekend was het trouwens ook weer bes tijd. Normaal schrijf ik altijd een verslagje hier maar vanwege de dramatische resultaten nog niet toe gekomen. Zaterdag kwam ik in de topsplit terecht en zat ergens achteraan het veld te strijden voor iets van de 30ste positie. Voor zover je kan strijden als je al voor de eerste pitstops regelmatig aan de kant moet vanwege die blauwe vlag :) Na ongeveer anderhalf uur moest ik er ook nog mee ophouden omdat mijn knie behoorlijk pijn begon te doen. Beetje vreemd, nooit eerder echt last van gehad.

Zondag nieuwe poging en alweer topsplit. Deze keer weliswaar een wat lagere sof, en kon zowaar rondrijden rond de 25ste plek :p. Ik begon wel een klein treintje achter mij te krijgen en maak vervolgens de belachelijke fout om met nog 2.5u te gaan ze proberen af te houden. Dat moest een keer fout gaan. Na t1 ga ik iets te ruim en verlies de controle over de wagen. Zelf de kwaliteit van de muur eens getest en verder gelukkig niemand gehinderd. Toen was de zin eigenlijk over en ben ik ermee gestopt.

[ Voor 64% gewijzigd door Andy2125 op 12-08-2015 10:28 ]

iRacing Profiel

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Gewoon invullen en je baas melden dat je een belangrijke privé afspraak hebt :)
En als je toch verhinderd bent ff van te voren melden...

• Andy2125
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-10 15:24
Ok, komt in orde!

iRacing Profiel

• -PassY-

• Gruwel84
Ingeschreven!

iRacing Profiel

• aicaramba
Eerst even kijken of ik mijn mic werkend krijg. Dat is me voorlopig met DotA en teamspeak nooit gelukt. Ik zou er wel graag bij willen zijn. Ik heb al ooit een aanvraag voor de GoT league gedaan, maar die is niet geaccepteerd, denk ik. Op zich logisch, want ik had helemaal niets gezegd over wie ik was op GoT enzo :P Misschien niet de beste methode.

[ Voor 42% gewijzigd door aicaramba op 12-08-2015 11:21 ]

• deRidder
-PassY- schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:02:
Hele tijd terug wel eens gekeken naar dit saven. Maar redelijk snel opgegeven omdat 5l saven maar 3-4s in de pits opleverd. Tijdens een stint van 30m mag je dus maar 3s "verliezen" met lift & coast.

Wat me wel is opgevallen, en waar ik nu echt op let is (en afgeleerd heb), is de stand van het gas tijdens het afremmen. Ik laat nu volledig het gas pendaal los ipv iets gas houden. Dit zorgt er toch voor, dat ik ongeveer 5L minder nodig heb dan de rest per race. Zo win ik toch die 3-4s :) Zonder aan snelheid te verliezen.

Saven door vroeg schakelen helpt niet. Of het effect is zo klein dat ik het niet merk :+

Wel weet ik dat de fuel save konig Roope Turkila een paar keer een IMSA race gereden heeft in de CSpec en maar 15l hoefde te tanken. Scheelt dus 10l met de rest, maar omdat ik maar 20l tank vaak, vind ik het niet de moeite om er meer tijd in te steken. Schijnbaar is mijn rechter al niet zo zwaar :)

Wil je dus saven, dan zou ik als eerste naar de stand van het gas kijken waar je geen gas hoeft te geven :)
.
Tijdens het remmen heb ik wel altijd geheel gas los. Ik moet gewoon wat oefennen met eerder van het gas afgaan en coasten denk ik.

Maar ik wil het ook niet zo zeer voor de IMSA gebruiken. Het is vooral handig voor langere endurance races denk ik.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

In de meeste officiële series is het niet echt interessant. In langere endurance races kan het best schelen.
Ben van nature al een redelijk zuinige rijder maar als ik er echt op ga letten dan kan het nog een stuk zuiniger.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

Op een langere baan als Le Mans is een extra lap een race winnende strategie, omdat je elke x pitstops een pitstop cadeau krijgt.

• mickeyhouse
Zo, 't heeft een uurtje gekost maar ingeschreven.
Dank voor het initiatief! _/-\o_

• -PassY-
Dan moet je denk ik als nog redelijk sparen om bv een pitstop uit te sparen.

Anders win je echt maar een paar secondes terug. Wat denk ik niet de moeite waard is. En mocht je geen voorsprong hebben opgebouwd, dan kan je ook geen gas bij geven omdat je die al niet bij je hebt. :)

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Het is heel erg situatie afhankelijk. Meestal gaat het bijvoorbeeld om een half rondje besparen om zo uiteindelijk een pitstop te besparen.

Zo hebben wij in de NES op Sebring en Spa een pitstop bespaard. Ook in de ZAC9 kon ik zo op Sebring een pitstop besparen waar andere wel naar binnen moesten.

• -PassY-
ow, volgens mij hebben we met de neo iedere keer een stop uitgespaard, maar helpen deed het niet :D

Maar inderdaad, gewoon per situatie/track bekijken. En hoe langer de race, des te meer het gaat tellen.

Verwijderd

-PassY- schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:46:
ow, volgens mij hebben we met de neo iedere keer een stop uitgespaard, maar helpen deed het niet :D

Maar inderdaad, gewoon per situatie/track bekijken. En hoe langer de race, des te meer het gaat tellen.
Wat Dennis ook zegt het gaan vaak niet om een hele ronde, maar een deel daarvan. Al reed hij in de zac 2 ronden zuiniger in de RUF dan ik dat kon.

Er speelt op een langere race natuurlijk ook me hoeveel tijd je opgeeft om die extra ronde te rijden. Je mag namelijk niet in de tijd die het kost een pitstop te besparen meer tijd toegeven dan je pitstop zou kosten...

• Kyp5ki
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-08 17:35
JoepW schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:10:
[...]
Ik kan mij races herinneren met Roope op Maandag dat wij allemaal moesten pitten en hij gewoon niet :)

[afbeelding]

We gaan weer een 'Rookie' iRacing School organiseren.

Vul in het doc hieronder jouw gegevens en beschikbaarheid in voor zondag as. en we gaan 'm inplannen!

http://goo.gl/forms/jJdWGDE5q4
Formulier ingevuld. Helaas voor mij ben ik op alle drie de donderdagen op vakantie

iRacing Profiel

• aicaramba
Net 17 rondes (170 corners) achter elkaar op summit point met in totaal 3 incident points in een practice session. Wel een redelijk lege baan, dus ik kwam maar een enkele keer in de buurt van iemand anders te rijden. De tijden waren op een aantal rondes na redelijk constant. De meeste in de 1:27. Een enkele uitschieter omhoog en een enkele uitschieter in de 1:26.

[ Voor 16% gewijzigd door aicaramba op 12-08-2015 20:30 ]

• Gogol
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 08:12
aicaramba schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:20:
Eerst even kijken of ik mijn mic werkend krijg. Dat is me voorlopig met DotA en teamspeak nooit gelukt. Ik zou er wel graag bij willen zijn. Ik heb al ooit een aanvraag voor de GoT league gedaan, maar die is niet geaccepteerd, denk ik. Op zich logisch, want ik had helemaal niets gezegd over wie ik was op GoT enzo :P Misschien niet de beste methode.
Ik had daar ook een probleem mee en heb dat opgelost door niet op system default te laten staan maar een specifiek apparaat te selecteren.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
quote: Chris Page
deploy a track update

CEST
Friday 2015-08-14 1000 Hosted Sessions Unavailable*
Friday 2015-08-14 1600 Service Unavailable
Friday 2015-08-14 1800 Service Restored