iRacing: 2015 Seizoen 1 t/m 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 122 Laatste
Acties:
  • 314.015 views

Onderwerpen

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19

Arfman

Drome!

Zo zie ik het ook in het filmpje inderdaad. Dat zou ook de beste oplossing zijn, totdat we quantumcomputers hebben. Stel je voor dat we ooit, in de toekomst, dynamic marbles krijgen die realtime voor iedereen worden gesynchroniseerd ...

Ander nieuws: de Radical en HPD gaan samen rijden volgend seizoen (bron Tony: http://members.iracing.co...list/3325620.page#9134843)

Kan een leuke serie worden. Hopelijk iets van 30-45 minuten races. Vraag me alleen af of ik me weer in de track schedule discussie ga mengen, dat is elke 12 weken een moddergevecht van heb ik jou daar ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ThiJor
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 17:51
En dan de Corvette DP, Ford GT en C-Spec in de IMSA? Dat lijkt me geen slechte optie. Wat gebeurt er met de Riley DP, terugtrekken uit de officiële series vermoed ik?

Mijn iRacing profiel

• dabelg
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-06 09:18
deRidder schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:38:
[...]

Oke, ik dacht dat ze dat in het filmpje op youtube hadden gezegd. Maar nu ik het terug kijk staat er inderdaad 'soon'. Waarschijnlijk wishful thinking.

[...]

Ik denk ook dat ze dit doen. Lijkt me de enigste realistische oplossing (qua computer kracht). In het filmpje zie je ook dat de marbels gewoon een platte textuur is op de baan en zeker geen 3D objecten.
Dat vind ik dan weer jammer ze mogen wel wat random FFB rumble toepassen op die plaatsen :+

Mijn iRacing profiel / YouTube / Twitch.TV

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:39

Niellie41

[object Object]

ThiJor schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:38:
En dan de Corvette DP, Ford GT en C-Spec in de IMSA? Dat lijkt me geen slechte optie. Wat gebeurt er met de Riley DP, terugtrekken uit de officiële series vermoed ik?
Lijkt me een inkoppertje toch? Dit doen ze met alle auto's die vervangen worden door een nieuw model.

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Ik denk dat de huidige rijders waar we liever vanaf willen in de IMSA gewoon overstappen naar de nieuwe DP en het probleem gewoon niet opgelost is. Die blijven gewoon de snelste auto willen rijden en vinden dat de langzamere klasses aan de kant moeten.

Maar, ik ga gewoon weer een seizoen CSpeccen :+ Al met al vind ik het wel mee vallen. Tegenwoordig ga ik als het moet gewoon midden op de baan rijden (hairpin op mosport bv) zodat ik ze geen kans geef om het puntje van hun splitter er naast te zetten :)

En de laatste keer dat ik echt dom weg van de baan gerost ben is geloof ik alweer een paar weken geleden op Spa in een practice door een HPD die dacht door mij heen te kunnen in Eau rouge/Radillon

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• deRidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 12:11
dabelg schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

Dat vind ik dan weer jammer ze mogen wel wat random FFB rumble toepassen op die plaatsen :+
Ik weet het niet, voel je marbels echt door je stuur heen?
Misschien als er een hele berg light, maar ik denk dat je vooral grip verlies heb wat je sowieso door je FFB voelt.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja marbels voel je echt in je stuur. Dat komt omdat raceauto's zo strak zijn afgeveerd en je vastgesnoerd zit in een racestoel. Dan voel je bijna alles. Zowel in je kont als in je stuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy55 op 06-08-2015 15:52 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• gtrNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11 11:44
Voel je het dan in het chassis/beweging auto of door het stuur?

iRacing Profiel

• -PassY-
Het lijkt me als je last hebt van een flatspot, het ongeveer het zelfde moet zijn.

alleen bij marbles heb je stukje wat uitsteekt, bij een flatspot mis je weer een stukje band

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja je voelt je stuur wel klappen, zeker als je geen stuurbekrachtiging hebt. Ja je voelt het ook meteen door het chassis. Misschien ken je het gevoel dat je stuur gaat trillen als je een loodje uit je wiel verliest. Nou dat gevoel krijg je ook als je over stukje rubber heen rijdt. En als het blijft plakken, dan trilt je stuur zowat van je auto af (althans zo lijkt het).

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Linc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2024

Linc

mzzl

Ja dat is ook altijd leuk met rally rijden als je dan een schep zand in je velg krijgt. Als je dan wat harder rijdt, denk je minstens dat heel de auto uit elkaar dondert :D Na elke proef even de velgen weer schoonmaken.

http://www.slobmotorsport.nl - iRacing Profiel

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Volgens Team Redline is dit een oude foto van Max. Kan wel kloppen want op een andere foto had hij een veel beter stuurtje.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CLmSdPJWcAIr6iz.jpg

[ Voor 95% gewijzigd door Niellie41 op 06-08-2015 17:35 ]

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11330571_100854270267316_1014236768_n.jpg

En 3 OLEDS :9~

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:05
Hij mag wel wat naar voren schuiven lol.

Mijn iRacing profiel

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dacht dat iemand de loterij had gewonnen maar het is Max.. :p

• PatrickPost1972
  • Laatst online: 14-06-2024
Denk dat hij er niet veel voor betaald heeft.....

iRacing Profiel Game Pc

• BobvK
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09-2022
Als iemand zin heeft in een change of pace, vanaf deze week kun je bijna iedere week een NASCAR wagen op een road course rijden. Heerlijk is dat zeg! :9~

Deze week Class A en B op Watkins Glen, Volgende week de B op Mid-Ohio, en dan 2 weken later de B op Road America en de Trucks op Mosport. En dan is er in week 12 nog een keer trucks @ Mosport bij de Road Warrior series.

Samen met de Skip de enige wagens die ik echt gecontroleerd kan laten glijden in iracing zonder de controle te verliezen. Heb deze week al 2 races gedaan. :)

Mijn iRacing profiel

• ThiJor
Ik heb de vlagstatus eindelijk kunnen programmeren voor mijn Pro-Race and TC lukt ook, behalve op de Ford GT. Net zoals de andere auto's met TC wordt de status van TC gemeld via dcTractionControl. Voor de BMW bijvoorbeeld gaat die van 1 tot 6 met 1 = off end 2 tot 6 een telkens sterkere waarde voor de TC.

Voor de Ford GT daarentegen gaat dcTractionControl van 1 tot 3, maar wordt TC uitgeschakeld via een aparte toggle switch. Ik vermoed dat de status van die switch zou gemeld moeten worden door variable dcTractionControlToggle, maar die is niet zichtbaar in de telemetry. De TC status LED zal dus niet werken voor de Ford GT :'(

Tenzij iemand een andere manier weet?

Mijn iRacing profiel

• NickThissen
Zoiets kun je het beste in het SDK topic vragen, daar kijken genoeg mensen die er meer vanaf weten. TC heb ik zelf nog nooit iets mee gedaan maar ben het wel tegen gekomen in dat topic, misschien even paar pagina's terug zoeken.

Mijn iRacing profiel

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

BobvK schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:55:
Als iemand zin heeft in een change of pace, vanaf deze week kun je bijna iedere week een NASCAR wagen op een road course rijden. Heerlijk is dat zeg! :9~

Deze week Class A en B op Watkins Glen, Volgende week de B op Mid-Ohio, en dan 2 weken later de B op Road America en de Trucks op Mosport. En dan is er in week 12 nog een keer trucks @ Mosport bij de Road Warrior series.

Samen met de Skip de enige wagens die ik echt gecontroleerd kan laten glijden in iracing zonder de controle te verliezen. Heb deze week al 2 races gedaan. :)
Ik doe zaterdag weer mee. Ik hoorde eerder van Justing dat de auto heel goed is op Watkins Glen.

• ThiJor
NickThissen schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:09:
Zoiets kun je het beste in het SDK topic vragen, daar kijken genoeg mensen die er meer vanaf weten. TC heb ik zelf nog nooit iets mee gedaan maar ben het wel tegen gekomen in dat topic, misschien even paar pagina's terug zoeken.
David Tucker heeft al gereageerd en hij zegt dat de toggle inderdaad niet werkt, al een tijdje niet. "Maybe for next season..."

Mijn iRacing profiel

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Niellie41 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:34:
Volgens Team Redline is dit een oude foto van Max. Kan wel kloppen want op een andere foto had hij een veel beter stuurtje.
[afbeelding]
Poeh, wat een slechte setup.... Scherm staat te hoog en ook nog eens zo'n meter of 3 te ver weg :/

Woohoo, goede manier om je oval iRating omhoog te krijgen voor de niet oval rijders :)

Road course race met de Sprint Cup car is altijd heerlijk. Met Sonoma was ik om 3:00 maandag ochtend opgestaan om die race niet te hoeven missen.

Vorig jaar was Watkins Glen een fuel savings race, helaas werd ik dus ook 2de in de 2de split omdat ik een extra stop moest maken.
Niellie41 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:12:
[...]

Ik doe zaterdag weer mee. Ik hoorde eerder van Justing dat de auto heel goed is op Watkins Glen.
Ik verwacht wel teamorders, ik moet punten scoren voor het kampioenschap :)

Nog even over die performance waar eerder over werd gesproken. Paar weken terug heb ik de boel opnieuw geinstalleerd en daarbij ook meteen de nieuwste NVidia drivers geinstalleerd. Ik heb zo'n idee dat deze niet lekker werken met iRacing (of DirectX 9 all together). Voor mijn gevoel mis ik zo'n 40fps. Voorheen had ik nooit het gevoel bezig te zijn met fps, maar tijdens Spa zat ik soms op 45fps :|

Ik gebruik een NVidia 760 met de meest actuele Windows 8.1 drivers en ben dus eigenlijk niet tevreden.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14

Fuelke

Forza Ferrari

The_FrankO schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:54:
Woohoo, goede manier om je oval iRating omhoog te krijgen voor de niet oval rijders :)
Is dat nu nog niet gefixed 8)7

Ik win maar zelden, volgens de stats heb ik nog geen oval zege, maar in 2010 heb ik wel twee keer op Milwaukee gewonnen in de Star Mazda, maar helaas was dat volgens iRacing een road course overwinning want in een road racing series ...

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• NickThissen
Over de BES Pro series:
quote: Tony
To answer one question we are going to move the team count up from 3 team members to at least 4 maybe 5. The minimum driver count for a race stays at 2 so you can have any or all of the of the 4/5 race so long as there are 2 drivers.

Mijn iRacing profiel

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 13:00

derx666

mecker ende blaet

Nog even over die performance waar eerder over werd gesproken. Paar weken terug heb ik de boel opnieuw geinstalleerd en daarbij ook meteen de nieuwste NVidia drivers geinstalleerd. Ik heb zo'n idee dat deze niet lekker werken met iRacing (of DirectX 9 all together). Voor mijn gevoel mis ik zo'n 40fps. Voorheen had ik nooit het gevoel bezig te zijn met fps, maar tijdens Spa zat ik soms op 45fps :|

Ik gebruik een NVidia 760 met de meest actuele Windows 8.1 drivers en ben dus eigenlijk niet tevreden.
versie 327.xx is de driver die het bij mij het beste doet....

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Ik verwacht wel teamorders, ik moet punten scoren voor het kampioenschap :)
Wat dan? Zoiets?

• Arfman

Arfman

Drome!

"Netcode" :D

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-11 13:52
NickThissen schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:27:
Welkom!

4. Ja, sterker nog verreweg alle series waarvoor je content moet kopen kun je als 'rookie' niet eens aan meedoen. Je moet beginnen in de rookie series en daar gebruiken ze natuurlijk de basis content die iedereen heeft. Daar zul je de eerste paar weken wel zoet mee zijn. Sowieso geen content gaan kopen tot je zeker weet dat je het leuk vind.
Dank je! En als je je D-class license hebt. Kun je dan nog steeds met enkel de basic content vooruit, of wordt het dan erg 'nodig' om auto's/tracks te kopen?

Ik ga morgen trouwens een G27 ophalen.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Je kunt zo lang de mazda blijven rijden als je wil, je wordt verplicht tot niks. Maar het wordt pas echt leuk als je wat content hebt.
Het beste is de aanbiedingen als 100$ voor 75$ en 25$ voor 20$ te pakken, de abbo verleningen als ze in de aanbieding zijn (1jr voor 49$ of 2 voor 99 ofzo). Verder kun je geld verdienen door te rijden. Als je minimaal 8 weken van de 12 in een seizoen een officiele race rijdt krijg je daar credits voor. 4$ voor een C/D licentie serie, 7$ voor een A/B lic. serie, met een max. van $10 per seizoen (dus 40$ per jaar).
Als je content aanschaft kun je dat het beste elke keer per 6 stuks doen, omdat je dan de meeste korting krijgt (20% uit m'n hoofd).

Goedkoop zal het niet worden, en als je alle content wilt bezitten kost dat behoorlijk wat $$$, maar je krijgt er naar mijn mening de beste online sim voor terug.

Cube Nuroad Race (2022)

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-11 11:44
De makers van Fanaleds lezen hier mee toch? Het zou fijn zijn als we in een toekomstige versie per versnelling de shiftlight (rpm shift) kunnen opegeven.

SLIMax Manager III kan dat maar ik gebruik toch liever Fanaleds :P

[ Voor 18% gewijzigd door glnk op 06-08-2015 23:13 ]

• Red Baron
  • Laatst online: 06-11 10:54
Misschien moet je het even posten in hun feature request subforum?
http://fanaleds.com/forum/viewforum.php?f=2

iRacing Profiel - Radicals Online - CyclingMaster parser

• -PassY-
glnk schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 23:10:
De makers van Fanaleds lezen hier mee toch? Het zou fijn zijn als we in een toekomstige versie per versnelling de shiftlight (rpm shift) kunnen opegeven.

SLIMax Manager III kan dat maar ik gebruik toch liever Fanaleds :P
Dat kan toch al? Ik weet vrij zeker dat ik voor de Cspec andere waardes heb staan default. Kwestie van de auto toevoegen, alle velden invullen en gaan.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Wat Dave bedoelt is dat de shifts lights per versnelling ingesteld kunnen worden.
Dus voor de 1ste versnelling anders dan voor de 2de etc....

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• dabelg
ThiJor schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:58:
Ik heb de vlagstatus eindelijk kunnen programmeren voor mijn Pro-Race and TC lukt ook, behalve op de Ford GT. Net zoals de andere auto's met TC wordt de status van TC gemeld via dcTractionControl. Voor de BMW bijvoorbeeld gaat die van 1 tot 6 met 1 = off end 2 tot 6 een telkens sterkere waarde voor de TC.

Voor de Ford GT daarentegen gaat dcTractionControl van 1 tot 3, maar wordt TC uitgeschakeld via een aparte toggle switch. Ik vermoed dat de status van die switch zou gemeld moeten worden door variable dcTractionControlToggle, maar die is niet zichtbaar in de telemetry. De TC status LED zal dus niet werken voor de Ford GT :'(

Tenzij iemand een andere manier weet?
Hoor het wel als je het wil sharen :)
Ben niet goed in deze script en hoe weer je welke waarden je kan gebruiken ergens een tabel ? Had Lars tijdje terug gevraagd als je bb en Tc veranderd hij de waarde toont op display nooit iets van gehoord :(

[ Voor 11% gewijzigd door dabelg op 07-08-2015 11:46 ]

• -PassY-
JoepW schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:09:
Wat Dave bedoelt is dat de shifts lights per versnelling ingesteld kunnen worden.
Dus voor de 1ste versnelling anders dan voor de 2de etc....
ja, dat bedoel ik. Ergens in fanaleds (ben nu op het werk, dus kan niet kijken), kan je de auto opgeven, en dan per gear aangeven wanneer de shiftlights moeten gaan vollopen en daarna knipperen.

Hardware of profiles optie dacht ik, maar ben niet 100% zeker.

• ThiJor
dabelg schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:11:
[...]

Hoor het wel als je het wil sharen :)
Ben niet goed in deze script en hoe weer je welke waarden je kan gebruiken ergens een tabel ? Had Lars tijdje terug gevraagd als je bb en Tc veranderd hij de waarde toont op display nooit iets van gehoord :(
Ik zal je straks mijn script voor de Ford GT doorsturen. Dan kan je die eens uitproberen en laat je maar weten wat je anders zou willen.

Mijn iRacing profiel

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

-PassY- schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:30:
[...]

ja, dat bedoel ik. Ergens in fanaleds (ben nu op het werk, dus kan niet kijken), kan je de auto opgeven, en dan per gear aangeven wanneer de shiftlights moeten gaan vollopen en daarna knipperen.

Hardware of profiles optie dacht ik, maar ben niet 100% zeker.
Maar dat is niet per versnelling. ;) Die instellingen gelden voor alle versnellingen. Er is dus één getal voor alle versnellingen. Bijvoorbeeld, 6000 rpm als ideaal schakel punt. Dan gaat het lampje bij elke versnelling op 6000 rpm branden.

Dave wilt graag een getal invoeren voor elke versnelling. Dus in het zelfde voorbeeld, 6000 rpm voor 1e versnelling. 6100 rpm voor 2e. etc. Dit kan dus niet op het moment.

Verwijderd

Downforce settings, wat voor effect hebben ze nu. Natuurlijk geven ze meer of minder neerwaartse druk, maar wat zijn de bijwerkingen waarbij de belangrijkste natuurlijk is wat is het effect op de topsnelheid.

Met het vooruitzicht op de GES, waarbij ik verwacht dat er gekwalificeerd moet worden in de huidige Riley, een mooi moment om even wat feiten te checken. Allereerst de top snelheid test. Talladega is een prachtige track om dit uit te proberen.

M'n mond viel een beetje open bij de resultaten. 46 mph = 76 km/h verschil in topsnelheid tussen minimale en maximale downforce.

De tweede testronde wordt het effect van rijhoogte, rake en dynamische rake (spring) bekijken.

De derde test wordt onderzoeken wat het effect is van alle bovenstaande settings op de balans/rondetijden.

Afbeeldingslocatie: http://wit9.home.xs4all.nl/dpdownforce.jpg

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Niellie41 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:56:
[...]

Maar dat is niet per versnelling. ;) Die instellingen gelden voor alle versnellingen. Er is dus één getal voor alle versnellingen. Bijvoorbeeld, 6000 rpm als ideaal schakel punt. Dan gaat het lampje bij elke versnelling op 6000 rpm branden.

Dave wilt graag een getal invoeren voor elke versnelling. Dus in het zelfde voorbeeld, 6000 rpm voor 1e versnelling. 6100 rpm voor 2e. etc. Dit kan dus niet op het moment.
Dank je Niel dat je het nogmaals aan Pascal uitlegt. Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg :+
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:58:
Downforce settings, wat voor effect hebben ze nu. Natuurlijk geven ze meer of minder neerwaartse druk, maar wat zijn de bijwerkingen waarbij de belangrijkste natuurlijk is wat is het effect op de topsnelheid.

Met het vooruitzicht op de GES, waarbij ik verwacht dat er gekwalificeerd moet worden in de huidige Riley, een mooi moment om even wat feiten te checken. Allereerst de top snelheid test. Talladega is een prachtige track om dit uit te proberen.

M'n mond viel een beetje open bij de resultaten. 46 mph = 76 km/h verschil in topsnelheid tussen minimale en maximale downforce.

De tweede testronde wordt het effect van rijhoogte, rake en dynamische rake (spring) bekijken.

De derde test wordt onderzoeken wat het effect is van alle bovenstaande settings op de balans/rondetijden.

[afbeelding]
Dat is een errug pittig verschil, idd.

• -PassY-
ja, had niet helemaal door dat het per versnelling moest zijn :+ Tijd voor weekend :p

Ik denk dat Rake ook best veel kan schelen. Volgens mij met een training voor de 3h van Suzuka reed je ook een stuk achter me aan. Op een gegeven moment vroeg je nog hoeveel vleugel ik had staan, wat het zelfde was. Alleen ik had weinig rake, en jij weer veel. Maar inlopen op de rechte stukken in de draft deed je nauwlijks.
Krijg het wel eens vaker te horen dat mijn auto best hard loopt op de rechte stukken, terwijl ik de achterkant vaak maar 2-3mm lager heb liggen dan andere. Dus rake moet wel wat uitmaken denk ik.

Verwijderd

-PassY- schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:37:
ja, had niet helemaal door dat het per versnelling moest zijn :+ Tijd voor weekend :p

Ik denk dat Rake ook best veel kan schelen. Volgens mij met een training voor de 3h van Suzuka reed je ook een stuk achter me aan. Op een gegeven moment vroeg je nog hoeveel vleugel ik had staan, wat het zelfde was. Alleen ik had weinig rake, en jij weer veel. Maar inlopen op de rechte stukken in de draft deed je nauwlijks.
Krijg het wel eens vaker te horen dat mijn auto best hard loopt op de rechte stukken, terwijl ik de achterkant vaak maar 2-3mm lager heb liggen dan andere. Dus rake moet wel wat uitmaken denk ik.
Dat verschilt ook flink per auto. Als rake uitmaakt, kunnen harde of zachte veren achter ook behoorlijk invloed hebben op de top snelheid. Jouw setup had een kleinere rake en zachtere springs. Daarnaast hebben Camber, Toe en versnellingen natuurlijk ook invloed op de top snelheid.

In de GES maakte rake geen drol uit voor de RUF Track, ook de hoogte van de splitter had geen effect op de topsnelheid. Wel kon je de rear wing halveren als je de gurney aan zette. Dan had je ongeveer evenveel downforce, maar ging de wagen toch harder op het rechte stuk.

• -PassY-
ik ga denk ik vanavond ook maar weer eens wat testen :) Klinkt als of er ergens nog veel te winnen valt :D

• dabelg
Voor fordgt maakt rake wel uit. Ik gebruik rake vooral op gebrek aan stabiliteit in snelle bochten te corrigeren . Je kan druk op voorwielen verhogen waardoor je meer stuur creëert (loose) je verliest er wel topsnelheid. Iemand die hier een workshop dampers kan geven ? Ivm motec Paul ofzo ? Echt alles wat ik doe maakt setup slechter tenzij ik extreem tegen logica inga :( vraag me af wat ideaal is voor dampers ( curbs nemen is Springrate + dampers maar hoe snel moet een damper nu een curb dampen ????

Verwijderd

dabelg schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:21:
Voor fordgt maakt rake wel uit. Ik gebruik rake vooral op gebrek aan stabiliteit in snelle bochten te corrigeren . Je kan druk op voorwielen verhogen waardoor je meer stuur creëert (loose) je verliest er wel topsnelheid. Iemand die hier een workshop dampers kan geven ? Ivm motec Paul ofzo ? Echt alles wat ik doe maakt setup slechter tenzij ik extreem tegen logica inga :( vraag me af wat ideaal is voor dampers ( curbs nemen is Springrate + dampers maar hoe snel moet een damper nu een curb dampen ????
Deze legt het wel aardig uit. Ik heb uiteindelijk de bumps in motec kunnen vinden, maar deze zien er niet zo mooi uit als in de uitleg en ben er ook nog niet achter hoe zich dit vertaald naar aanpassingen in de setup.

http://www.kaztechnologie...-Book-by-Jim-Kasprzak.pdf

Het verschil kennen tussen high speed en low speed bumps is wel handig om te weten. Curbs zijn altijd high speed.

Een ideale wereld is er niet, bij een super bumpy track lijkt het me het meest stabiel dat curbs e.d. ongeveer gelijk gedempt worden, tenzij je de achterkant wil laten omspringen.

Vooralsnog is het voor mij niet meer een handling aspect.

Bumps

Stiffen front (+) Increased understeer, less grip on bumpy surfaces.
Stiffen rear (+) Increased oversteer, less grip on bumpy surfaces.
Soften front (-) Increased oversteer, increased grip on bumpy surfaces.
Soften Rear (-) Increased understeer, increased grip on bumpy surfaces.

Rebounds

Stiffen front (+) Increased understeer at entry/exit of corner, more responsive handling.
Stiffen rear (+) Increased oversteer at entry/exit of corner, more responsive handling.
Stiffen both (+) More responsive handling.
Soften front (-) Increased oversteer at entry/exit of corner, less responsive handling.
Soften rear (-) Increased understeer at entry exit of corner, less responsive handling.
Soften both (-) Less responsive handling.

• nickkoole
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11-2024
-PassY- schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:20:
ik ga denk ik vanavond ook maar weer eens wat testen :) Klinkt als of er ergens nog veel te winnen valt :D
zijn er meer geintresseerde die gaan oefenen?? misschien een sessie opzetten??

iRacing Profiel

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:48:
[...]

Deze legt het wel aardig uit. Ik heb uiteindelijk de bumps in motec kunnen vinden, maar deze zien er niet zo mooi uit als in de uitleg en ben er ook nog niet achter hoe zich dit vertaald naar aanpassingen in de setup.

http://www.kaztechnologie...-Book-by-Jim-Kasprzak.pdf

Het verschil kennen tussen high speed en low speed bumps is wel handig om te weten. Curbs zijn altijd high speed.

Een ideale wereld is er niet, bij een super bumpy track lijkt het me het meest stabiel dat curbs e.d. ongeveer gelijk gedempt worden, tenzij je de achterkant wil laten omspringen.

Vooralsnog is het voor mij niet meer een handling aspect.

Bumps

Stiffen front (+) Increased understeer, less grip on bumpy surfaces.
Stiffen rear (+) Increased oversteer, less grip on bumpy surfaces.
Soften front (-) Increased oversteer, increased grip on bumpy surfaces.
Soften Rear (-) Increased understeer, increased grip on bumpy surfaces.

Rebounds

Stiffen front (+) Increased understeer at entry/exit of corner, more responsive handling.
Stiffen rear (+) Increased oversteer at entry/exit of corner, more responsive handling.
Stiffen both (+) More responsive handling.
Soften front (-) Increased oversteer at entry/exit of corner, less responsive handling.
Soften rear (-) Increased understeer at entry exit of corner, less responsive handling.
Soften both (-) Less responsive handling.
En je kan met de shocks ook de gewichtsverplaatsing finetunen van voor naar achter en vice versie en ook links-rechts en vv. ;)

En ook goed om te weten dat een hoger getal in iRacing meer demping betekent. En meer demping is dus meer weerstand tegen de beweging in.
Dus stijver = hoger getal.
nickkoole schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:16:
[...]

Vanavond hebben we visite. Misschien van het weekend of volgende week?

[ Voor 6% gewijzigd door JoepW op 07-08-2015 14:40 ]

• -PassY-
nickkoole schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:16:
[...]

ik was eigenlijk meer van plan om vanavond gewoon een IMSA sessie te joinen, en daar wat te gaan klooien en meten.

En heel misschien nog even Daytona (oval) om te kijken hoeveel het scheelt in pure topsnelheid.

En zoals Wim ook al aangaf, Rake is best een factor. Als ik te veel onderstuur heb, en ik kom er niet meer uit met ARB/dempers, dan ga ik net zolang de achterkant omhoog krikken tot ik te vreden ben :) Alleen op banen zoals Daytona en Monza wil ik best een compromis maken omdat daar de rechte stukken lang genoeg zijn. RMurica vind ik nog altijd een twijfel gevalletje om een groot compromis te maken.

• glnk
Niellie41 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:56:
[...]

Klopt. Voor sommige autos zou het handig zijn.

Een simpel voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14361078/shiftrpm.png
Dat laatste schakelmoment bij 2:35 is hoe het verloop er ongeveer uit moet zien. Maar de andere zijn duidelijk te vroeg geschakeld, terwijl ik alles op hetzelfde toerental geschakeld heb. Het kan zo 2 tiende per ronde schelen als je het goed doet. En dat zijn 2 tienden die een hele stint hetzelfde voordeel geven. Dit is de gemakkelijkste manier om tijd te winnen want opschakelen is niet moeilijk. :)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Ziet er wel interessant uit, maar hoe bepaal je uiteindelijk het beste schakelpunt? Lijkt me een beetje overdreven om 20x te proberen, en dan de "beste" uit te kiezen. Het lijkt me dat er een makkelijkere manier zou moeten zijn.

Cube Nuroad Race (2022)

• glnk
  • Stel je shiftlight in op een punt dat jou optimaal lijkt.
  • Zoek een vlak en kaarsrecht stuk asfalt. Ik gebruik de backstraight van Indianapolis oval.
  • Start in de 2de versnelling op +/- 50kmh de bocht voor het rechte stuk op.
  • Gas geven wanneer de weg vlak en recht is en door de versnellingen heen schakelen op de shiftlight die je ingesteld hebt.
  • Telemetry data laden in Atlas en een grafiekje maken met longitudinal G force en engine rpm
  • Liniaal erbij pakken en de longitudinal g force lijnen per versnelling analyseren.
  • Het doel is simpel; je wilt zo veel mogelijk longitudinal g force (acceleratie), zo lang mogelijk. Ideaal (in theorie) is een lineair aflopende grafiek waar je zo je liniaal langs kan leggen. Dat is niet haalbaar want je hebt met andere factoren te maken (luchtweerstand etc) maar je kan het wel zo dicht mogelijk bij dat ideaal brengen.
Na één keer meten en analyseren heb je wel een goed idee waar je moet schakelen hoor. Bij sommige auto's is het totaal niet voor de hand liggend waar het optimale schakelpunt ligt. Bijvoorbeeld de Cadillac CTS-V met veel koppel onderin terwijl de motor enorm veel toeren kan maken. Of de McLaren GT3 met de turbo motor. Uiteindelijk zijn ze sneller wanneer je vroeg opschakelt.

• NickThissen
Ik denk dat derx bedoelt: dat je op die manier alleen maar drie opties ziet: te vroeg geschakeld, te laat geschakeld, of precies goed, toch? Stel dat je ziet dat je te laat schakelt, hoe weet je dan hoeveel eerder je moet schakelen, behalve maar een random aantal RPM eerder proberen en dan nog eens dezelfde analyze doen en hopen dat het nu wel precies goed is?

Ik meen me te herinneren dat je ook naar een curve kon kijken (acceleratie vs nog iets dacht ik) waaruit je dan in een keer het goede schakelpunt kan halen. Maar geen idee meer hoe dat ging...

[ Voor 26% gewijzigd door NickThissen op 07-08-2015 16:46 ]

Mijn iRacing profiel

• glnk
Als je te laat schakelt zie je de acceleratie g's afbuigen op het einde van de versnelling en schiet dat mogelijk weer omhoog in de volgende versnelling. Je kan de engine rpm lijn zichtbaar maken in de grafiek en aflezen op dat punt of (in gedachten) doortrekken om in te schatten hoeveel rpm dat ongeveer moet zijn. De bevestiging krijg je natuurlijk door een tweede meting en analyse te doen.

• glnk
Jammer dat er geen virtuele dyno is waar je de auto's op kan testen :D

• ThiJor
Je kan ook voor iedere versnelling de volledige Long G-force/rpm bekomen, of toch van het rpmbereik waarvan je vermoedt dat het schakelpunt zou moeten liggen. Als je dan de grafieken van glnk plot in Atlas of MoTec is het ideale schakelpunt het snijpunt tussen de verschillende versnellingen.

Ik dacht dat ik van mijn testrun screenshots had gemaakt, maar ik vind ze niet meer terug.

Mijn iRacing profiel

• NickThissen
ThiJor schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:35:
Je kan ook voor iedere versnelling de volledige Long G-force/rpm bekomen, of toch van het rpmbereik waarvan je vermoedt dat het schakelpunt zou moeten liggen. Als je dan de grafieken van glnk plot in Atlas of MoTec is het ideale schakelpunt het snijpunt tussen de verschillende versnellingen.

Ik dacht dat ik van mijn testrun screenshots had gemaakt, maar ik vind ze niet meer terug.
Zoiets kan ik me herinneren inderdaad ja. In ieder geval iets waarmee je in een run kon zeggen "6392 RPM", en niet "het is in ieder geval lager dan 6000 maar ik moet nog eens 6 keer testen om te weten hoeveel". Misschien is het minder nauwkeurig op die manier en kun je later nog finetunen, ik heb geen idee.

Mijn iRacing profiel

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-11 10:50

Nascar op road circuits is altijd leuk *O*
Gisteren een race in de Fixed B gereden.
Doordat ik de laagste iRating van het veld had en mij niet gekwalificeerd had, begon ik als laatste. Wat ik eigenlijk ook helemaal niet erg vond, want ik ging de race in met 5 rondjes training.
Uiteraard ging het in de eerste ronde al mis en er waren er een aantal uit de pits gestart, zodat ik al snel richting de top 10 ging. Vervolgens krijg ik in de Carousel een tikje op de achterkant van iemand die van achteraf kwam en een beetje ongeduldig was. Uitkomen van de Carousel had hij blijkbaar verwacht dat ik direct naar rechts ging om goed te zitten voor de volgende bocht. Maar dat rechte stuk is lang genoeg om dat ook wat verderop te doen. Dus meneer moest remmen en was zijn run kwijt, vervolgens een heel recht stuk een hoop geblaat over Playing Games, blocken, Europa, Nascar, Road races en blabla.

Verder heb ik niet meer geluisterd, het enige wat ik nog hoorde was dat hij hem in de volgende bocht er weer in zou laten lopen. En dat deed hij dus ook in de laatste bocht, ik was er dus al een beetje op voorbereid maar toch was het genoeg om mij de bocht volledig te laten missen en daarmee 3 plaatsen te verliezen. Gelukkig waren ze zacht genoeg om de race wel met 0 incs te finishen.

Iets later in de race flikt hij weer zo'n soort geintje bij iemand anders. Die spinde "gelukkig", gelukkig omdat ik er een plekje mee won en omdat de dader zo tenminste nog een beetje straf kreeg doordat hij er ook wat incs bij kreeg. En ook tegen hem weer een hoop geblaat over moeders en zussen etc.

Als hij al die energie van dat geouwehoer nou eens in het rijden had gestoken, had hij in de eerste ronde misschien op de baan gebleven en gewoon zijn 4e startpositie behouden ipv terugvallen naar p18 en had hij misschien ook wel op een fatsoenlijke manier in kunnen halen.

Uiteindelijk ben ik toch nog 14 geworden. Na 6 weken niet gereden te hebben en zo ff in te stappen ben ik daar ben ik niet ontevreden over, zeker omdat p12 maar 1,6sec voor mij zat.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

• glnk
NickThissen schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:55:
[...]

Zoiets kan ik me herinneren inderdaad ja. In ieder geval iets waarmee je in een run kon zeggen "6392 RPM", en niet "het is in ieder geval lager dan 6000 maar ik moet nog eens 6 keer testen om te weten hoeveel". Misschien is het minder nauwkeurig op die manier en kun je later nog finetunen, ik heb geen idee.
Het hoeft niet zo exact te zijn want je kan toch niet op de single digit rpm schakelen. :D Het is al lastig genoeg om met precisie van 100rpm te schakelen. Als 100rpm je marge is dan zit je goed. Je moet je eigen shiftlights ook zo afstellen dat het je helpt bij het timen van een shift en niet perse een 1:1 projectie van de virtuele shiftlights in de auto. Je shiftlights moeten zo afgesteld zijn dat je niet als een gek hoeft te focussen op de lampjes. Neem je eigen reactie vermogen ook mee en stel bijv de shiftlights 50rpm lager dan optimaal af zodat je zonder er tijdens de race over na te denken altijd in de juiste range schakelt.

[ Voor 15% gewijzigd door glnk op 07-08-2015 18:12 ]

Verwijderd

glnk schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:25:
[...]

Klopt. Voor sommige autos zou het handig zijn.

Een simpel voorbeeld:

[afbeelding]
Dat laatste schakelmoment bij 2:35 is hoe het verloop er ongeveer uit moet zien. Maar de andere zijn duidelijk te vroeg geschakeld, terwijl ik alles op hetzelfde toerental geschakeld heb. Het kan zo 2 tiende per ronde schelen als je het goed doet. En dat zijn 2 tienden die een hele stint hetzelfde voordeel geven. Dit is de gemakkelijkste manier om tijd te winnen want opschakelen is niet moeilijk. :)
Interessant stuk Dave d:)b

Snap helemaal wat je met de virtuele dyno zou willen onderzoeken. Weet je toevallig ook een manier om het koppel te vinden? Ik kan me alleen bedenken door de versnelling iets hoger en of lager te maken en dan kijken bij hoeveel toeren de auto het beste versnelt direct na het teruggaan in toeren.

Kwa toeren deed ik eigenlijk altijd op gevoel en had geen idee anders dan ground speed om dat te checken. Heb voor de Riley gekeken en warempel!

In Motec kun je de acceleraties gemakkelijk over elkaar leggen en is het alleen getalletjes vergelijken. In het voorbeeld hieronder, 2 accelleraties vanaf hetzelfde punt.

De rode lijn schakel ik tussen 6850-6900 toeren, de groene tussen 7000-7050. Met name in de laatste shift zie je wat Dave bedoelt heel duidelijk terug in de acceleratie.

Op dit stukje baan was het schakelen op 7000-7050 al 0.06s sneller dan het schakelen op 6850-6900.

Afbeeldingslocatie: http://wit9.home.xs4all.nl/daytonashifting.jpg

• -PassY-
Heb al 35gb aan data schijnbaar :+ Dus even de rondes van gister bekeken en rondes van monza een paar weken terug.

Als ik eerder naar zijn 6 schakel (CSpec), dan kan ik ietsjes tijd winnen. Aan het einde van zijn 5 lopen de G-krachten iets af, om vervolgens weer ietsjes omhoog te schieten. Zie ook dat ik standaard ongeveer 150rpm later naar zijn 6 ga dan alle andere versnellingen. Lijkt me ook de oorzaak.

De rest zit ik al redelijk goed. De lijn blijft doorlopen, maar straks eens kijken hoeveel tijd het gaat schelen op RAmerica.

damm, intressante dingen dit :)

• glnk
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Weet je toevallig ook een manier om het koppel te vinden?
Het is wel mogelijk maar erg complex om het nauwkeurig te doen zonder dyno. Als je het wil uitzoeken met telemetry moet je rekening houden met mogelijke hellingen in het circuit en het gewicht van de auto en weerstand van de banden en luchtweerstand etc etc :P

Daar heb je een dyno voor. Daar heb je veel van die variabelen niet.

[ Voor 7% gewijzigd door glnk op 07-08-2015 20:03 ]

• deRidder
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:03:
...

Weet je toevallig ook een manier om het koppel te vinden?

...
Ik heb hier een idee voor. Heb het nooit geprobeerd omdat het enorm veel moeite zou kosten. Je zou dan de ruwe telemetry data moeten analyseren met een zelf geschreven programma die data punten vergelijkt en zo de Drag en Torque kan afschatten.

Motec kan dit niet omdat het een directe matrix inversie vereist of zelfs een least squares estimation.
Je hebt meerdere onbekende, dus je kan het niet direct van een grafiek aflezen.

Ik heb de pure theorie uitgeschreven voor mezelf in formules, maar of het werkt is maar de vraag omdat je misschien teveel last hebt van ruis. Ik wil dit eigenlijk al heel lang proberen, maar tijd is het probleem.

Jammer eigenlijk dat iRacing niet zulke data geeft. Maar ook wel begrijpelijk.

• NickThissen
Kan Motec / Atlas dat niet dan? Anders gewoon exporteren naar een csv file ofzo en dan matlab / python / een ander data verwerking programma erop los laten, moet toch wel te doen zijn? Als je hulp nodig hebt laat maar weten, dit soort dingen doe ik vaak genoeg, moet ik wel uitkomen :)

Mijn iRacing profiel

• NickThissen

Wil hier misschien wel aan mee doen, heb je wat meer details? Welke series zijn dat? De A class series kan ik nog niet (ben pas B ), maar de NIS rijdt hetzelfde zie ik. Heeft die alleen vanacht en morgenochtend een race of hoe zit dat? Welke serie raad je aan?

Heb je misschien wat goeie setups voor die auto's?

Mijn iRacing profiel

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

NiS fixed is morgen om 12:00 en 18:00, deze race is 90 rondjes lang (net zoals in het echt). De NiS fixed heeft elke week 4 races.

• deRidder
Zelf doe ik ook mee aan dit feest.

Maar als je niet gewend ben aan de Gen6 van de NiS, dan raad ik de B series aan. Beide open en fixed zijn deze week ook op Watkins Glen. Fixed is 20 rondes. Open 40 dacht ik?

In ieder geval, de B wagen is veel makkelijker te rijden. Hij voelt heel erg hetzelfde als de A wagen qua grip en ook je rempunten zijn hetzelfde, maar hij heeft iets minder vermogen en is dus veel makkelijker uit de bochten.

• NickThissen
Bedankt. Laat maar dan, dat red ik al niet. Zondag open neem ik aan?

Ik heb beide B auto's niet (alleen de oude).

Mijn iRacing profiel

• deRidder
Zondag open om 16:00.
NickThissen schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:48:
Kan Motec / Atlas dat niet dan? Anders gewoon exporteren naar een csv file ofzo en dan matlab / python / een ander data verwerking programma erop los laten, moet toch wel te doen zijn? Als je hulp nodig hebt laat maar weten, dit soort dingen doe ik vaak genoeg, moet ik wel uitkomen :)
Ik ken Motec / Atlas niet zo heel goed, misschien heb ik er overheen gekeken. Ben matlab gewend, veel makkelijker met matrices dan python. Misschien kan ik van het weekend wel wat proberen te knutselen.

[ Voor 93% gewijzigd door deRidder op 07-08-2015 22:50 ]

• Niellie41

Niellie41

[object Object]

Ik vind de Cup auto's wel een stuk onvoorspelbaarder dan de V8 Supercars, maar bij de Cup auto's kan je de auto wel makkelijker opvangen. Mijn PB is nu een 1:12.0, maar ik heb dus geen idee hoe ik dat heb geflikt. De ene keer heb ik wel wheel hop, de andere keer niet. Ben benieuwd naar de race.

[ Voor 9% gewijzigd door Niellie41 op 07-08-2015 22:53 ]

• dabelg
pffff man man juist een lekkere race gehad met Anders jongens.

echt vechten voor de kleinste punten in die topsplit BSS. verlies wel een hoop tijd in pitstraat snap niet hoe die toppers dat doen voor mij ging alles perfect en verlies 3 sec op anders

results http://members.iracing.co...nid=14332179&custid=25253

Verwijderd

Meer power dan grip!

• -PassY-
Nou, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik altijd te laat schakelde in de CSpec :D

Verschilt inderdaad per versnelling lichtjes, maar als het tussen de 8100-8200 is, en met zijn 5 naar 6 tussen 8000-81000, dan moet dat beter zijn dan de 8200-8300 die ik altijd deed.

Straks maar eens kijken wel toerental het beste is om een rollende start in te doen :+ Ik wil nog wel eens een plekje verliezen voor het eerste rem punt namelijk. En dit alles lijkt me daar ook bij te helpen :)

Verwijderd

Van de week wat youtube video's van de Daytona Prototype bekeken. De twee mooiste waren toch helmet cam/headmount.

Mooi om te zien hoe Jordan test hoeveel grip er zit in de banden.

Die van Fred vind ik wel interessant. Denk er aan om misschien de GES te gaan streamen via m'n Mobiel (die heeft wel voldoende upload) en zo'n headmount is wel tof.

Voor de 2015 DP kon ik vinden dat die 30/60% meer downforce hadden en ongeveer 100PK meer.

YouTube: Testing the new Riley - Fred
YouTube: Watkins Glen Daytona Prototype Test with Jordan Taylor - /DRIVER'S EYE - Jordan Taylor

Voor wie zich weleens afvraagt wat bumpstops doen. Daarmee kun je de dynamische rijhoogte beïnvloeden. De volgende 2 plaatjes laten heel duidelijk zien wat het verschil is tussen bumpstop en geen bumpstop. Snelheid en locatie op de baan gelijk, een setup max bumpstop ander minimale bumpstop.

Afbeeldingslocatie: http://wit9.home.xs4all.nl/dpbumpstopmin.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wit9.home.xs4all.nl/dpbumpstopmax.jpg

Waarom is dit interessant? Daarmee kun je de rake van de wagen beinvloeden en daarmee in snelle bochten wat meer of minder downforce op de voorwielen creëren. Ook kun je daarmee voorkomen dat een auto bottomed.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2015 12:53 ]

• aicaramba
Nou. Ik heb een G27 en iracing. Het valt niet mee hoor.. Al even met de mazda op lime rock park test gereden, maar onder de 1:02.50 lukt me nog niet, wat schijnbaar niet echt snel is. Ook vlieg ik nog wel eens van de baan :P

Edit: Het lukt me nu om wat meer r ondes achter elkaar te rijden zonder van de baan te schieten, maar de tijd wordt er nog niet echt beter op.

BTW. Mijn shift indicator leds op het stuur werken niet in Iracing. Ze doen het wel, maar in iracing werken ze niet. Ik heb geprobeerd wat vinkjes aan/uit te zetten, maar ik krijg ze nog niet werkend.

[ Voor 43% gewijzigd door aicaramba op 08-08-2015 16:14 ]

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Oefenen oefenen en heel belangrijk oefenen ;)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

wat Joep zegt :P

Cube Nuroad Race (2022)

• aicaramba
Hmm. Nog iets met het stuur. Ik had het spel net afgesloten en opnieuw opgestart, maar nu lijkt het stuur anders te reageren. Ik heb hem opnieuw gecalibreerd, maar dat heeft niet geholpen.

Het voelt nu alsof er bijna geen weerstand is bij het sturen, wanneer ik het stuur bijna recht heb. Die weerstand is veel lager dan hiervoor. Enig idee welke slider daar voor zorgt?

Verwijderd

dabelg schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:18:
pffff man man juist een lekkere race gehad met Anders jongens.

echt vechten voor de kleinste punten in die topsplit BSS. verlies wel een hoop tijd in pitstraat snap niet hoe die toppers dat doen voor mij ging alles perfect en verlies 3 sec op anders

results http://members.iracing.co...nid=14332179&custid=25253
NICE *O*

• derx666

derx666

mecker ende blaet

aicaramba schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:25:
Hmm. Nog iets met het stuur. Ik had het spel net afgesloten en opnieuw opgestart, maar nu lijkt het stuur anders te reageren. Ik heb hem opnieuw gecalibreerd, maar dat heeft niet geholpen.

Het voelt nu alsof er bijna geen weerstand is bij het sturen, wanneer ik het stuur bijna recht heb. Die weerstand is veel lager dan hiervoor. Enig idee welke slider daar voor zorgt?
Heb je zeker linear FFB aangezet. Met een G27 zou ik dat niet doen, aangezien je dan de kleine forces bijna niet voelt. G27: Linear uit, minforce op 10-15% (even uitproberen wat het beste voelt).

Voor uitgebreide settings zie iRacing forum: http://members.iracing.com/jforum/posts/list/2023748.page

Cube Nuroad Race (2022)

• aicaramba
derx666 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:36:
[...]

Heb je zeker linear FFB aangezet. Met een G27 zou ik dat niet doen, aangezien je dan de kleine forces bijna niet voelt. G27: Linear uit, minforce op 10-15% (even uitproberen wat het beste voelt).

Voor uitgebreide settings zie iRacing forum: http://members.iracing.com/jforum/posts/list/2023748.page
Thnx. Lineair had ik uit staan en mn minforce was 14%, dus wel ongeveer, wat je voor schrijft.

• NickThissen
Zag dat de Star Mazda op Iowa oval reed deze week, vroeger veel leuke races gehad dus maar mee gedaan, is echt een leuke baan voor die auto. Het is in principe vol gas maar in de draft moet je goed uitkijken dat je niet te hoog uitkomt (of gewoon een betere setup hebben misschien) en het is heel makkelijk inhalen. In het begin lekker rustig aan gedaan, werd links en rechts ingehaald maar dacht laat ze maar gaan. Toen langzaam terug gaan inhalen, paar cautions gehad, en de laatste herstart met 10 to go lag ik 3e. Deze keer wel aggressief in het begin omdat ik anders alles zou verliezen, 2e plek gewonnen en toen helaas weer een caution met 3 to go (dus race over), zonder caution had ik hem misschien nog wel gewonnen want zat goed in de draft. Morgen nog eens doen denk ik :)
Ik heb wel een aardige setup gekregen (beter dan wat op het forum staat) dus als iemand ook wil proberen bij deze (alleen niet zomaar verder sharen weet niet of ik hem zomaar mag sharen): https://www.dropbox.com/s...TimMarlow_15S3_R.sto?dl=0
Heeft 19 L fuel wat met cautions veel te veel is maar hele race zonder cautions is een klikje lager misschien krap (heb ik gehoord) en zoveel maakt het ook niet uit... en dan kun je in de cautions lekker vol gas + rem om je voorbanden warm te houden.

Mijn iRacing profiel

• aicaramba
Ik wilde wat gaan ghost racen, maar wanneer ik op watch now klik gebeurt er niets :(.
Ik voldeed wel aan de requirements.

• mickeyhouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 17:14
Ik doe een aantal weken Project Cars (PS4), maar heb me toch aangemeld voor iRacing vandaag.
Jezus wat een verschil, daarbij vergeleken lijkt Project Cars meer een arcade game.
M'n favo baan, Spa Francorchamps gekocht + de Z4, heerlijke combo.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Welkom ;)

• aicaramba
Even een update. Ik heb de software van logitech geïnstalleerd en nu zijn de force feedback, shift indicator lights en weerstand bij het sturen in het midden van het wiel allemaal goed.

Verder heb ik de iracing website geprobeerd in de Edge browers. Via die browser kan ik wel spectaten en ghostrijden.

Nu lijkt alles goed te werken :D

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
En dat terwijl er wordt aangeraden de Edge browser niet te gebruiken. Bijzonder..

• Kyp5ki
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-08 17:35
Hier ook zo'n twee weken geleden met Iracing begonnen en met veel plezier moet ik zeggen. Eerste week vooral op de oval maar deze week toch vooral op de circuits en een race gewonnen dus dat helpt ook. Ben niet de snelste maar probeer vooral clean en slim te rijden. Voorlopig nog lekker in de Mazda blijven rijden en daarna maar is op zoek naar een andere leuke serie.

iRacing Profiel

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Ook welkom en wederom:

"Verder zou het leuk zijn als je in je handtekening hier op GoT een link plaatst naar je iRacing profiel. Dan kunnen members van iRacing je ook in iRacing vinden. (Hier de uitleg hoe je dat doet)

En verder kan je je registreren in onze rijdersdatabase EN op onze site (beetje ingewikkelde procedure, sorry) om alle faciliteiten te kunnen gebruiken: Hier kan je de instructie daarvoor vinden"

Let op: Ik krijg nogal eens 'registratie-aanvragen' van mensen die geen activiteit ontplooien hier op het forum en ook niet hier te vinden zijn: Zoek een tweaker.
Die aanvragen wijs ik af...

Veel plezier verder ;)

[ Voor 17% gewijzigd door JoepW op 09-08-2015 15:30 ]

• deRidder
Voor de geïnteresseerde; een paar dagen geleden zei ik dat ik een idee had om de torque (en daarme power) curve uit de telemetry te kunnen halen. Het heeft me een goede dag gekost want bij zulke berekeningen kom je altijd wiskundige details tegen waar je van tevoren niet over hebt nagedacht. Ik denk dat het toch gelukt is en commentaar op de methode en resultaten zijn welkom.

Methode:
stap 1
Rij met volle snelheid op Daytona door de eerste bocht. Op de back-stretch trap je de koppeling in en je laat de auto rollen tot het einde van het rechte stuk. Omdat de motor is losgekoppeld, komt alle decceleratie van rol- en luchtweerstand. Door genoeg samples te nemen (het hele recht stuk op 60fps), kan je de deze parameters schatten met bijvoorbeeld een Least Squares.

stap 2
Rij vervolgens rustig naar de back-strech in een versnelling naar keuze. Zorg dat je lage toeren draait, en zodra je op het rechte stuk ben accelereer je vol gas tot je de rev-limiter raakt. Omdat je al een model voor de weerstand hebt, kan je bij deze run precies berekenen hoeveel kracht door de motor geleverd wordt om de gemeten acceleratie te behalen. Koppel dit met de RPM, converteer het naar koppel en vermogen, en je hebt de power- en torque-curves.

stap 3
Herhaal stap 2 voor een reeks versnellingen. Elke versnelling heeft namelijk zijn eigen verliezen.

Resultaat:
Ik heb dit uitgevoerd voor de CSpec, met het volgende als resultaat. Je ziet dat elke versnelling zijn eigen verlies heeft, omdat de transmissie in principe anders is. De onderste lijnen zijn het koppel en vermogen geleverd aan de wielen. Door te corrigeren voor de verliezen en de resultaten vervolgens te middelen heb ik ook een schatting gemaakt van het koppel en vermogen direct bij de motor.

Zelf vind ik het geloofwaardige resultaten, maar laat weten wat jullie er van vinden!

Afbeeldingslocatie: http://krister.softlion.nl/iRacing/PowerTorqueCSpec.png

Conclusie:
Het is mogelijk om power- en torque-curves met behulp van telemetry te vinden. Maar makkelijk is anders. Verder, door stap 1 te herhalen voor verschillende afstelling van een vleugel bijvoorbeeld, zou je de invloed op de luchtweerstand in theorie kunnen meten. Maar praktisch gezien is daar teveel ruis voor. Zelfs als je topsnelheid 5kph lager zou liggen, is de verandering in CD zo laag dat je het niet kan meten met deze methode.

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wow deRidder, daar heeft nog wat werk in gezeten. Kan het echt 2 tiende op een rondje opleveren?!
derx666 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 20:36:
[...]
versie 327.xx is de driver die het bij mij het beste doet....
Volgens mij had ik deze voor mijn reinstall. Upgraden naar Windows 10 gaat dan echter niet :(

Gister ochtend was de NiS race op Watkins Glen. Na een goede start heb ik de hele race mijn eigen tempo kunnen rijden en was dus erg blij met het resultaat.

Vandaag heb ik de XFinity Ford Mustang gekocht. Na zo'n lange tijd alleen een B license te hebben gehad werd het maar eens tijd om die A license op oval te krijgen. Zojuist mijn eerste race in de XFinity gereden, ook op Watkins Glen. Het was voor mij even omschakelen van de Gen6, ik mis toch behoorlijk wat vermogen. De auto lijkt daardoor ook wat meer onderstuurt. Toch een poleposition tijd neergezet met een 1:14.9.

Ik dacht, ik zal die Amerikanen eens laten zien hoe het moet. Echter wordt ik om mijn oren gereden door een Pro driver die nog de Peak Antifreeze op Kentucky had gewonnen :'(

Doet goede zaken voor mijn iRating zo'n road course week, nu al 113 erbij.

Nog met dank aan Niel voor de prachtige paint
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/The_FrankO/XFinity%20Watkins%20Glen.png
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/The_FrankO/XFinity%20Watkins%20Glen2.png

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Verwijderd

deRidder schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:51:
Voor de geïnteresseerde; een paar dagen geleden zei ik dat ik een idee had om de torque (en daarme power) curve uit de telemetry te kunnen halen. Het heeft me een goede dag gekost want bij zulke berekeningen kom je altijd wiskundige details tegen waar je van tevoren niet over hebt nagedacht. Ik denk dat het toch gelukt is en commentaar op de methode en resultaten zijn welkom.

Conclusie:
Het is mogelijk om power- en torque-curves met behulp van telemetry te vinden. Maar makkelijk is anders. Verder, door stap 1 te herhalen voor verschillende afstelling van een vleugel bijvoorbeeld, zou je de invloed op de luchtweerstand in theorie kunnen meten. Maar praktisch gezien is daar teveel ruis voor. Zelfs als je topsnelheid 5kph lager zou liggen, is de verandering in CD zo laag dat je het niet kan meten met deze methode.
Slim om het zo te doen. In de sim is rol en luchtweerstand ook een geisoleerde omgeving.

Waarden zien er ook wel realistisch uit. _/-\o_

• deRidder
The_FrankO schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:11:
Wow deRidder, daar heeft nog wat werk in gezeten. Kan het echt 2 tiende op een rondje opleveren?!
Misschien. Ik geef hier gewoon een wiskundig resultaat, hoe je dit in de praktijk kan gebruiken om sneller te worden moet je aan iemand anders vragen. :P Daar heb ik de ervaring niet voor.
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:44:
[...]

Slim om het zo te doen. In de sim is rol en luchtweerstand ook een geisoleerde omgeving.

Waarden zien er ook wel realistisch uit. _/-\o_
Dankje! Waarschijnlijk weet jij beter hoe je nu sneller kan zijn in de C-Spec met dit?

• -PassY-
Road America delivers AGAIN!!! Meeste lol met broek aan van dit jaar denk ik.

gevecht tussen 4 Cspec (waarvan ik 1). Na de pitstops kwam alles weer bij elkaar om vervolgens 2-3-4 wide over het rechte stuk te gaan met nog wat HPD's in de buurt

Uiteindelijk 3de geworden, maar had net zo goed 1ste, of laatste kunnen worden :D Straks maar eens een filmpje ervan maken :p Want als ik alles hier moet gaan tikken, dan ben ik nog wel even een paar uur bezig :+ Kon alleen P2 niet aanvallen vanwege banden, alleen bijhouden.

Moet nu alleen wel uitkijken dat ik niet onder de A4.00 kom :+ Op het scherpst van de snede pak je toch wel eens een incje hier en daar mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door -PassY- op 09-08-2015 17:58 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Dat zijn de mooie races inderdaad d:)b

Benieuwd naar het filmpje.

• -PassY-
Arfman schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:12:
Dat zijn de mooie races inderdaad d:)b

Benieuwd naar het filmpje.
Dat komt volgende week :) Net gegeten, en zo eerst de Cheese it 350 kijken op tv :p

/edit: voor proefje zit er niet in. Fraps en W10 werken niet out of the box bij mij schijnbaar. Of ik heb zwart beeld bij het afspelen, of na 10s een onherstelbare error.

Maar ik hoor het volkslied van de USA, dus ik ga even wat gefrituurde boter en bier erbij pakken :9

[ Voor 34% gewijzigd door -PassY- op 09-08-2015 20:04 ]

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
deRidder schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:51:
Voor de geïnteresseerde; een paar dagen geleden zei ik dat ik een idee had om de torque (en daarme power) curve uit de telemetry te kunnen halen. ....
Slimme opzet!
Dank voor het werk.
Nu nog ff voor alle auto's en alle versnellingen ;)
Vrijwilligers? :+

• deRidder
JoepW schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:15:
[...]

Slimme opzet!
Dank voor het werk.
Nu nog ff voor alle auto's en alle versnellingen ;)
Vrijwilligers? :+
Als iemand mijn resterende auto's betaald. Voor road zijn dat er nog maar 11. O-)

Nee, maar als iemand dit serieus wilt hebben voor een specifieke auto voor een league ofzo, kan ik dat wel doen.

• NickThissen
Mooi werk :)

Hmm de stroom valt ineens helemaal uit hier tijdens qualy. De groep waar m'n pc in zit knalde er steeds uit maar was niks 'geks' aan het doen behalve iRacing. Bleef er maar uit knallen, pc er even afgehaald en toen bleef hij wel aan. Pc weer er aan en nu blijft hij ook aan :S Snap er niks van... hoop niet dat hij straks weer eruit knalt wilde eigenlijk racen :p

Mijn iRacing profiel

• ThiJor
Dit was mijn enige officiële race in de IMSA deze week: http://members.iracing.co...id=14331766&custid=119326

De dag ervoor had ik het ook geprobeerd en we hadden echt een super Ford GT veld met Roope Turkkila, Kevin C Ford, Leonardo Corti en mezelf, SoF van 5000+. Spijtig genoeg kwamen de HPD's voor een keer niet opdagen en ging hij niet officieel.

Mijn iRacing profiel

• NickThissen
Nou dat was snel voorbij. Ongeluk voor me, miniem klein beetje wiel spin om het te ontwijken, rustig weer op het gas in de 4e versnelling --> weg. Gewoon 0 grip en op een recht stuk breekt hij uit naar links de muur in. Onverklaarbaar. Wat een kut bandenmodel op die Corvette, zo ongelooflijk gevoelig voor track temp. Vorige week was het helemaal prima en kon je na een spin nog gewoon rijden, deze week en op silverstone is het gewoon drama. Zo jammer....

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

m'n oval seizoen is ook weer begonnen en hoe... Een vage contact kostte me topsnelheid waardoor ik in de draft niet kan inlopen op m'n tegenstanders. En dan wordt 't lastig, heel dicht op de voorganger rijden leverde af en toe ineens een gebrek aan grip op de voorwielen op waardoor je van 't gas moet. Later exit T4 springt de achterkant weg en overcorrigeer ik... Nog minder topsnelheid... Bij het afremmen voor een spinnende wagen kwam er een met volle snelheid op de bumper, weer repairs al vielen die wel mee. Even later breekt de wagen uit bij het insturen van T1 met een man of 8 kort achter me... Wonder boven wonder niemand geraakt en ving ik bij de exit van T2 de wagen gelukkig nog op.
Denk je het wel gehad te hebben, kort voor 't einde springt de wagen weer weg bij het uitkomen van T4 en wederom overgecorrigeerd. Dit keer was de muur echter wel de duidelijke overwinnaar en was m'n race gedaan.

Gelukkig is de seizoensopener een special event die niet meetelt voor 't kampioenschap. Positieve noot is dat ik geen yellows heb veroorzaakt :p
Pagina: 1 ... 81 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.