Verslag van de NES race van de #99 GoT team 2 Ford GT:
Quali:
Op zaterdag hadden we een goeie qualificatie sessie. Nadat de eerste run mislukte maar snel de pits ingegaan voor verse banden. De 2e run iets minder risico genomen, en een goeie banker neergezet die op dat moment goed was voor P5. Toen was de druk er wel vanaf, en kon ik er vol voor gaan. Na nog eens een setje vers rubber gehaald te hebben lukte het om nog eens 0.1s van m'n tijd af te rijden, wat resulteerde in een P4 op de grid.
Race:
Ik had begrepen dat de start pas na de startlijn (en dus niet de tijdlijn aan het begin van de start straight) zou zijn, alleen gingen ze in de FGT's dus al op de tijdlijn op het gas. Gelukkig zat ik wel klaar, en reageerde ik snel genoeg waardoor we geen plekje verloren.
Ik maakte in het begin net teveel foutjes om Michel de Jonge van Madcape bij te blijven, en zo liep de top 3 langzaam maar zeker bij ons vandaan. Achter ons begon Asbury langzaam aan te dringen, en nadat ik rond lap 10-15 een fout maakte, konden ze er makkelijk voorbij. De rest van de stint toch weer in m'n ritme kunnen komen, en zo ging ik na 27 rondes de pits in. Pitstop ging perfect, en zo kwam ik voor Asbury weer de pits uit. Helaas was dat niet van lange duur, want wederom konden ze profiteren van een foutje van mij, en werden we weer terug verwezen naar p5. Tegen het einde van de stint ging eerst Asbury de pits in (volgens mij voor een penalty), en vlak daarna viel ook MadCape ineens weg, en het bleek dat ze gecrasht waren. Jammer voor hun, maar goed voor ons. Zo lagen we ineens op P3. We merkten wel dat we iets minder lang konden doorrijden dan we gehoopt hadden, en na exact 2 uur racen kwam ik de pits in om het stuur over te geven aan Dirk. Wat wel gelukt was was om de auto schade vrij te houden. Zeker met de vreemde moves die sommige HPD's en GT1's maakten was ik daar wel blij om. Wat ik wel jammer vond (en dat is hierboven ook al gezegd) was dat sommige auto's (MadCape en in mindere mate Asbury) verschrikkelijk veel offtracks pakten, terwijl ik op dat moment mijn best deed om iig binnen de lijnen te blijven. Na een protest laat in mijn 1e stint richting MadCape, en de NFA die erop volgde, besloten wij om het dan ook maar niet meer zou nauw met de tracklimits te nemen, met als gevolg dat de tijden omlaag gingen, en de inc-count flink omhoog. Ik snap dat het voor RC verschrikkelijk moeilijk is om dit te beoordelen, omdat ze heel moeilijk live kunnen zien wanneer iemand een offtrack pakt, en of ze er tijd mee winnen. Maargoed, we hopen dat dit ooit nog eens door iRacing opgelost kan worden.
Na mijn 2 stints stapte Dirk in de auto. Hij had eerst een aantal rondes nodig om comfortabel te worden, maar daarna ging het gas er stevig op. Helaas kon hij tegen het einde van z'n stint Kevin Siggy van Torrent niet voorblijven, maar dat was geen schande, die gast reed gewoon verschrikkelijk hard. Zo waren we weer terug op P4. Tijdens de pitstop van Dirk bleek dat Racing Lions wederom 1 ronde later kon stoppen, en toen zagen we de bui eigenlijk al een beetje hangen, we gingen het niet halen met nog maar 2 stops... Tijdens de 2e stint van Dirk zijn we flink aan het rekenen geslagen, en hebben we besloten om Wim ipv 2 lange stints (wat niet zou gaan lukken) 3 kortere stints te laten rijden. We kwamen uit op ong. 60-65L per stint, en zo de pitstop ingesteld op 65L. We hadden op dat moment een ga van ong. 35s. naar de Racing Lions achter ons, maar we wisten ook dat Joep Gelissen daar in zou stappen voor de laatste 2 stints, en dat hij ook behoorlijk rap zou zijn. Zo kwam Dirk in ronde 111 binnen na een geweldige 2e stint, waarbij hij op momenten de snelste FGT op de baan was.
Tijdens de pitstop waarbij Wim instapte bleek dat we ons een klein beetje vergist hadden. We hadden geen rekening gehouden met de driverswap tijd, en zo kwam het dat de crew al klaar was met tanken, maar we nog ong. 10s nodig hadden voor de driverswap... AARGGHHH stom stom stom... We hadden 80L moeten tanken, en de volgende stints moeten verdelen in 55 en 50 liter... tsja... leermomentje... Maar wel bijna een heel duur leermomentje.
RL kon 2 rondes langer doorrijden, maar nadat zij hun stop hadden gemaakt was het verschil opgelopen tot ong. 40s. Aangezien Wim met minder fuel reed hoopten we dat we daarop iets uit konden lopen. We hadden echter geen rekening gehouden met Joep... Wim had in zijn 1e stint verschrikkelijk veel last van verkeer en veel onderstuur, waardoor Joep met zijn volle tank fuel het gat gelijk kon houden. Na zijn 1e pitstop ging het ineens veel beter, en ging hij verschrikkelijk rappe tijden rijden. RL had ons tijdens onze pitstop weer ingehaald, en reden ong 10-12s voor ons. Tot een ronde of 6-7 in Wim z'n 2e stint waar hij eerst gedivebombed werd aan het einde van de backstraight door een GT1. Wim ging wijd, maar de GT1 kwam niet fatsoenlijk weg uit de hairpin, waardoor ze elkaar in de volgende bocht weer tegenkwamen. De GT1 probeerde nu buitenom te gaan, en Wim werd op een hele krappe binnenlijn gedwongen. Toen hij probeerde te accelereren ging het mis, en spinde hij. Er werden wat woorden gezegd dat ik hier niet zal herhalen, maar de strekking lijkt me duidelijk

We verloren ong. 8s door de spin, en zo was het gat naar Joep ineens een sec. of 18-20... Dat zou krap gaan worden.... Toen werd het stil aan de kant van Wim, en Dirk en ik zagen wat er gebeurde. Wim ging los... De achterstand liep langzaam terug, en toen RL hun pitstop gemaakt hadden was het verschil weer zo'n 40s. Dat was niet genoeg om nog een pitstop te maken. We hadden berekend dat we ong. 42-45s nodig zouden hebben. Wim had nog 11 rondes tot aan z'n laatste pitstop, en hij reed in die rondes continu 2:06 of 2:07 laag. Toen hij uiteindelijk in ronde 152 de pits indook was het verschil zo'n 45s, dus we wisten dat het krap zou worden. Na wat meer rekenen kwamen we op 55L voor de laatste stop, waarbij we ong. 1.5 rondes marge zouden hebben op de finish. Die bleken we ook wel nodig te hebben. Na het tanken en nieuw rubber kon hij weer verder, en op het moment dat Wim van de pitlimiter af ging kwam Joep net over de timinglijn. In turn 1 was het verschil zo'n 4s. WOEHOE we hadden het gered. Nu moest Wim het alleen nog afmaken, en dat deed hij met verve. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik denk dat ik zelden zo zenuwachtig geweest ben als tijdens die laatste stint, maar het was nergens voor nodig. Wim reed nagenoeg foutloos. Een paar rondes voor het einde begon ineens de voorsprong naar RL hard op te lopen, en wij dachten dat ze fuel moesten saven. Het bleek echter dat Joep geraakt was door een andere auto. Op dat moment wisten we bijna zeker dat we P4 zouden halen. Toen Joep in de voorlaatste ronde (voor ons dan) nog werd ingehaald door de raceleider kon P4 ons niet meer ontgaan. De laatste ronde van Wim was dan ook voor mijn gevoel al bijna een victory lap

. Wat een race... We hadden uiteindelijk na 6 uur wel 153 incs, maar geen enkele keer contact gehad met een andere auto.
Bij deze wil ik Wim en Dirk bedanken voor een geweldige race, hun hulp bij het uitvogelen van een setup, wat zeker in de warmup naar de race nog best een uitdaging was, en de support tijdens de race. Thanks mannen !! Natuurlijk hoort Robbert er ook bij, die tijdens de race op TS nog morele steun gegeven heeft, aangezien hij helaas dit weekeinde niet kon racen door omstandigheden. Super dat je nog even online kwam!
Ook natuurlijk Niel en Egil voor een van de beste Endurance racing leagues, en Racing Lions voor een geweldige race.
GoT team 1 gefeliciteerd met jullie zwaarbevochten P6, jammer van de schade, anders had er willicht nog meer ingezeten. RL gefeliciteerd met P5, gelukkig zijn we jullie net voorgebleven

Zonde van Fenix, want ik denk dat jullie een flinke concurrent voor de topposities geweest waren.