MrN schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:02:
Ja dat de transformator vervangen moet worden ben ik al achtergekomen. Iemand hier een aanrader voor een goede transformator die bij een bouwmarkt is te halen? Of is elke met een hoger voltage geschikt?
Nee die bel of gong is er niet meer en de draad van de oude deurbel naar binnen is ook niet aangelsoten op de meterkast zie de laatste 2 fotos. Dit is nog door de oude eigenaar gedaan vermoedt ik maar hoe en waarom weet ik niet. Ik woon hier inmiddels 6 jaar en er is letterlijk nergens een fysieke bel of gong. Vraag is waar de loshangende kabel straks op moet worden aangesloten.
Gaan dus nog wel wat dingen nodig zijn voor alles gaat werken.
Gisteren bij mij de Hello aangesloten en beltrafo vervangen. Ben ook geen techneut, maar viel mij heel erg mee.
Als je geen gong hebt, moet je nagaan of je die überhaupt wilt gaan gebruiken of dat je enkel meldingen op je telefoon wilt ontvangen en daarnaast mogelijk de bel wilt laten overgaan op een Nest Mini of iets dergelijks.
Ik heb wel een gong en die heb ik ook aangesloten, maar in de app weer uitgeschakeld. De bel gaat bij mij nu dus over op mijn slimme speakers en ik krijg een melding op mijn telefoon.
Maar even terug naar jouw situatie: eerst een beltrafo regelen. Er is een aantal voorgesteld in dit topic. Ik heb zelf gekozen voor een Gacia, maar anderen zullen ook werken. Deze heb ik:
https://www.vekto.nl/belt...2npQevEAQYASABEgLpkfD_BwE
In jouw situatie trek je de oude beltrafo uit de meterkast en plaats je de nieuwe (kun je zo vastklikken op de dinrail). Als het goed is lopen er nu 2 draden van 1 van je automaten(stoppen) naar de oude beltrafo. Die trek je uit de oude beltrafo en stop je in onderkant van de nieuwe.
Op de bovenkant van de nieuwe beltrafo heb je 4 ingangen. 0, 8, 12 en 24 volt. 1 kabel naar de deurbel (maakt niet uit welke) stop je in de 0 en de andere in de 12 of 24 (ik heb hem in 24v, maar 12 moet ook werken). Er moet dus sowieso een dubbele draad van de beltrafo naar de bel (het knopje waar je op drukt) lopen. Is die draad er niet, dan zul je die nog moeten trekken. Belkabel kun je wel bij de bouwmarkt halen. Ik heb vernomen dat er ook speakerkabel voor gebruikt wordt, maar dat is niet handig te steken. Je zou ook nog 2 korte installatiekabels op de 0 en 12/24 kunnen aansluiten en die kunnen verlengen dmv een kroonsteen. En dan dus een dunnere kabel naar de bel trekken.
Buiten aan de muur even kijken waar het knopje zit. Daar komen 2 draadjes naar buiten die je in de Hello schroeft.
En dat is het, mits je geen gong plaatst. Plaats je wel een gong, dan moet de 'puk' er nog tussen. Al kun je die er sowieso tussenplaatsen, ook zonder gong.
Ga je een gong plaatsen, dan kun je beter eerst een schemaatje googlen voor het aansluiten van een reguliere bedrade deurbel met gong en vervolgens ga je met de installatie van de Hello aan de gang.
Niet vergeten de hoofdschakelaar in de meterkast even uit te schakelen.

Succes!
[Voor 9% gewijzigd door KlaasjeNL op 19-10-2020 12:42]