Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Allewijn
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Ik kreeg het idee dat het altijd wel comfortabel was. Huis is uit 2005, goed geïsoleerd en volgens de Nest (en een externe temp. meter) was het in die tussentijd ook altijd circa 20 graden.

Maar je hebt gelijk, dit vaker korte stoken, is misschien weel gunstiger dan twee tot drie keer per dag hard/langer gas geven...

Is (voor mij) gewoon wel vreemd dat het 'uit het niets' qua stookgedrag ineens zo ontzettend veranderd is.
Het kan komen door het weer (Nest kijkt ook naar buitentemperaturen meen ik), of omdat ie toch anders in is gaan leren... Maar dat doet ie dan wel erg traag, want sinds begin oktober deed hij het al op de 'andere manier'...

• Jan Dee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:43
Qosmic schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:15:
@Allewijn als de stookuren niet veranderd zijn, of zelfs gunstiger (zoals nu?) dan zou ik me er niet te druk om maken.

het lijkt me ook logisch dat hij steeds wat bijstookt, want met die grote blokken die je eerst had, koelde je huis dan niet af?
Want als je kijkt naar 23 november, dan was hij klaar met stoken om 05.00 en begon pas weer rond 17.00.
Kan me niet voorstellen dat het in de tussenliggende tijd continu 20 graden is geweest zonder bij te stoken
Wél als het stoken had gezorgd voor een hogere temperatuur. Als het stoken pas stopt bij het bereiken van de gewenste temperatuur is het te laat, het opwarmen gaat dan nog wel even door, zeker bij vloerverwarming. De thermostaat leert op deze wijze en ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad een aanpassing is aan het stookschema op basis van de ervaringen van de afgelopen tijd. Oktober was ook niet echt een koude maand.

• chiefcamaro
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-03 19:55
Hoi :)

Ik heb een Nefit topline hrc30 (modulerend) en vandaag de Nest v3 erop aangesloten. Helaas ontvang ik een h73 foutmelding op de nest. Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

Alvast bedankt.

chiefcamaro wijzigde deze reactie 28-11-2018 19:49 (38%)
Reden: Relevante tekst

• Jan Dee
chiefcamaro schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:24:
Hoi :)

Ik heb een Nefit topline hrc30 (modulerend) en vandaag de Nest v3 erop aangesloten. Helaas ontvang ik een h73 foutmelding op de nest. Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

Alvast bedankt.
Van de Nest site:
Je ziet de foutcode H73 met de melding 'Er is een draadloze verbinding, maar OpenTherm wordt niet gedetecteerd. Controleer je installatie'.

Als je tijdens de installatie de foutcode H73 ziet

Verifieer dat je verwarmingssysteem OpenTherm ondersteunt. Raadpleeg de documentatie bij het systeem of neem contact op met de fabrikant. Of er staat misschien ergens op je systeem een OpenTherm-logo.

Controleer de bedrading van de Heat Link. Vergelijk de bedrading van de Heat Link met de bedradingsschema's in de installatiehandleiding. Als je de bedrading moet aanpassen, schakel je eerst de stroom van je systeem en de Heat Link uit.

Let op: Het is belangrijk dat je jezelf, je systeem en je thermostaat beschermt. Schakel in de zekeringkast de stroom naar je systeem uit voordat je de bedrading aanpast.

Als je systeem geen ondersteuning biedt voor OpenTherm, moet je tijdens de installatie de aan/uit-bediening selecteren in plaats van OpenTherm. Open Instellingen > Apparatuur > Pro-Setup om de instelling voor de bediening van de ketel te wijzigen.

Als je na de installatie de fout H73 ziet

Hoewel de fout H73 meestal optreedt tijdens of net na de installatie van de thermostaat, kan hij soms ook verschijnen als je de thermostaat al een tijdje gebruikt.

Controleer of de stroom naar je ketel niet is uitgeschakeld.

Als de schakelaar die de stroomvoorziening van de ketel regelt, aan staat maar de ketel geen stroom krijgt, laat je je systeem door een Nest Pro bij jou in de buurt controleren.
=================================================================

Waarschijnlijk is de Nest heat-link niet correct op de Nefit aangesloten. Ik kan mij herinneren dat dit bij Nefit op een wat speciale manier moet. In ieder geval niet zo simpel als bij een Remeha

• losealot
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 30-01 21:07
Ik zie hier een gelijkaardig probleem. Waar de ketel vroeger zelden boven de 45 graden kwam, stookt hij sinds een week telkens tot het maximum van 70. Misschien een softwareprobleem die OpenTherm modulatie in de war brengt?

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:28
Onze nest stookt veel's nachts terwijl we heerlijk liggen te pitten (vanaf ca. 22 uur gaan we naar bed). We hebben vloerverwarming en een woning van een paar jaar oud, goed geïsoleerd dus.
Wat zouden jullie aanpassen zodat we overdag kunnen genieten van de contactwarmte met de vloer?
Ik heb zojuist schema helemaal gewist, alhoewel daar niet veel in stond (19,5 graden elke ochtend om ca. 8 uur).

Kees_B wijzigde deze reactie 01-12-2018 16:03 (18%)

PV Output

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:55
Kees_B schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:01:
Onze nest stookt veel's nachts terwijl we heerlijk liggen te pitten (vanaf ca. 22 uur gaan we naar bed). We hebben vloerverwarming en een woning van een paar jaar oud, goed geïsoleerd dus.
Wat zouden jullie aanpassen zodat we overdag kunnen genieten van de contactwarmte met de vloer?
Ik heb zojuist schema helemaal gewist, alhoewel daar niet veel in stond (19,5 graden elke ochtend om ca. 8 uur).

[Afbeelding]
Als je wil dat je 's nachts minder stookt zou je rond 21:30 er 0,5 of 1 graad vanaf kunnen halen, en dan voor de ochtend weer terug naar 19,5. Maar vloerverwarming en temperatuurswisselingen werken niet zo snel samen.

Probeer zelf eens een handmatig schema te maken met zo min mogelijk temperatuurwisselingen. Ik zie op je afbeelding dat je meermaals per dag dezelfde temperatuur instelt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• Allewijn
  • Niet online
@Kees_B : volgens mij zie ik in je geschiedenis ook icoontjes die duiden op auto away/home functie. Klopt dat?
Zo ja, kun je dat met vloerverwarming beter uit zetten. Gewoon een continue temp instellen van 20 graden. Als die temp eenmaal in stenen zit kost het minder energie om het zo te houden dan om steeds iets te verhogen.
Dus Thuis/afwezig functie uit zetten.

Verder, bevalt 19.5 graden? Voelt dat wel comfortabel stilzittend 's avonds?

Hier ook vloerverwarming, continue op 20.5, gehele beneden verdieping zonder enige extra radiator...

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:02
Ik laat de vloerverwaming (beneden puur, rest is radiatoren) op 21 savonds en terug naar 20 als we naar bed gaan. Bij afwezig 19.5 dat werkt vrij goed. Lichte temp verschillen natuurlijk, hoog heeft geen nut moet zo stabiel mogelijk blijven.

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• Allewijn
  • Niet online
tcviper schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:25:
Ik laat de vloerverwaming (beneden puur, rest is radiatoren) op 21 savonds en terug naar 20 als we naar bed gaan. Bij afwezig 19.5 dat werkt vrij goed. Lichte temp verschillen natuurlijk, hoog heeft geen nut moet zo stabiel mogelijk blijven.
En heb je dit wel eens vergeleken met ALTIJD op 20.5 (of 21) te laten staan qua gasverbruik / stookgedrag in de Nest?
Zoals ik ook al aan @Kees_B adviseerde, is met (hoofd)vloerverwarming een continue temp vaak het meest interessant...

• tcviper
Allewijn schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:51:
[...]

En heb je dit wel eens vergeleken met ALTIJD op 20.5 (of 21) te laten staan qua gasverbruik / stookgedrag in de Nest?
Zoals ik ook al aan @Kees_B adviseerde, is met (hoofd)vloerverwarming een continue temp vaak het meest interessant...
Nee nog niet geprobeerd, denk je dat dat toch beter is dan? :)

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• Kees_B
Ethirty schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:30:
[...]

Als je wil dat je 's nachts minder stookt zou je rond 21:30 er 0,5 of 1 graad vanaf kunnen halen, en dan voor de ochtend weer terug naar 19,5. Maar vloerverwarming en temperatuurswisselingen werken niet zo snel samen.
Dat heb ik nu ingesteld, gaan we een weekje proberen.
Probeer zelf eens een handmatig schema te maken met zo min mogelijk temperatuurwisselingen. Ik zie op je afbeelding dat je meermaals per dag dezelfde temperatuur instelt.
Dat moet ik iets nuanceren, dat doet nest zelf na bijvoorbeeld even weg boodschappen doen. Schema was geheel leeg, stond alleen 19,5 ingesteld op 8 uur. In principe raken we de hele dag de thermostaat niet aan.
Allewijn schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:35:
@Kees_B : volgens mij zie ik in je geschiedenis ook icoontjes die duiden op auto away/home functie. Klopt dat?
Zo ja, kun je dat met vloerverwarming beter uit zetten. Gewoon een continue temp instellen van 20 graden. Als die temp eenmaal in stenen zit kost het minder energie om het zo te houden dan om steeds iets te verhogen.
Dus Thuis/afwezig functie uit zetten.
Klopt, die gedachte volg ik ook helemaal, dat was ook de gedachte van mijn simpele schema. Alleen vind ik het zo nutteloos dat "toevallig" elke keer 's nachts het huis warm gestookt wordt. Ik heb eerst de tip van vorige quote opgevolgd, wellicht dat ik volgende week de thuis/afwezig-functie uitzet.
Verder, bevalt 19.5 graden? Voelt dat wel comfortabel stilzittend 's avonds? Hier ook vloerverwarming, continue op 20.5, gehele beneden verdieping zonder enige extra radiator...
Ja dat bevalt wel, als ik het echt koud vind zetten we de houtkachel aan en dan is het binnen no time 23 graden.

PV Output

• HarryMdevries
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-02 17:27
Misschien dat de vraag eerder is gesteld maar kon deze niet zo snel vinden.
Ik heb sinds een paar dagen de thermostaat V3 hangen en in het begin lichte de thermostaat op als je de temperatuur veranderende via de app op je telefoon of IPad, dit doet hij niet meer.

Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-03 19:31

GeNiTaLiX

Naapje

Weet iemand of er al iets omzeild kan worden met de nest thermostat e API. Schijnbaar is dit de enige versie (EU) die niet in te lezen is.

Hierdoor kan ik mijn best thermostat niet toevoegen aan mijn home systeem.

• YoGi_Berra
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@HarryMdevries
Licht de thermostaat wel op als je hem handmatig wijzigt en licht hij wel op als je langsloopt?
Via bedrading aangesloten of USB?

YoGi_Berra wijzigde deze reactie 04-12-2018 09:19 (2%)
Reden: typo: het was vroeg

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-03 13:25

TommyGun

Stik er maar in!

HarryMdevries schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:43:
Ik heb sinds een paar dagen de thermostaat V3 hangen en in het begin lichte de thermostaat op als je de temperatuur veranderende via de app op je telefoon of IPad, dit doet hij niet meer.

Wat kan dit zijn?

Heeft die van mij nooit gedaan vziw :?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-03 21:30
Afgelopen maand, na eerst een Tado overwogen te hebben, toch een Nest gekocht. De bijkomende maandelijkse kosten van de V3+ waren voor mij toch een doorn in het oog. Kwam mooi uit dat de Nest in de BF aanbieding was dus mooi een paar euro kunnen besparen op de aanschaf.

De plaatsing dit weekend zelf gedaan en alles was daarna vrij snel ingesteld. Moet zeggen dat dit goed in elkaar zit! Wel even lopen kloten met het warm water, deze deed het de afgelopen alleen als je op de boostknop drukte. Zojuist achtergekomen dat ik bij de ketel het verkeerde protocol had ingesteld (dom), OpenTherm stond nog niet aan in de Nest waardoor die dus watervraag van de warmwaterkraan compleet negeerde.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

• HarryMdevries
  • Laatst online: 06-02 17:27
YoGi_Berra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:06:
@HarryMdevries
Licht de thermostaat wel op als je hem handmatig wijzigt en licht hij wel op als je langsloopt?
Via bedrading aangesloten of USB?
Ben er vandaag achter gekomen dat overdag de nest wel reageerde op aanpassingen via de app maar zodra het wat donker wordt in de woonkamer hij dit niet meer doet.
Zal een instelling zijn vermoed ik in de thermostaat dat hij dit niet doet....

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:09

Roy

Hobbies?

Ik krijg het maar niet voor elkaar om mijn Nest Hello te koppelen aan mijn Google Home Hub. Als ik op de bel druk krijg ik wel een notification op alle smartphones en tablets die verbonden zijn, maar de Home Hub geeft niet direct beeld van de deurbel en ook geen gesproken informatie. In de home hub kan ik wel gewoon op 'camera' klikken en dan de camera van de Hello bekijken, maar de trigger dat de Home Hub moet zeggen dat er iemand aanbelt, en direct beeld geeft is er niet.
Ik heb al meerdere 'oplossingen' voorbij zien komen; van het aanzetten van de optie 'persoonlijke dingen delen' tot het unlinken van Nest en weer toevoegen.

Iemand dit al werkend gekregen?

Inderdaad...

• DustMan4u
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-03 13:00
Roy schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:38:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om mijn Nest Hello te koppelen aan mijn Google Home Hub. Als ik op de bel druk krijg ik wel een notification op alle smartphones en tablets die verbonden zijn, maar de Home Hub geeft niet direct beeld van de deurbel en ook geen gesproken informatie. In de home hub kan ik wel gewoon op 'camera' klikken en dan de camera van de Hello bekijken, maar de trigger dat de Home Hub moet zeggen dat er iemand aanbelt, en direct beeld geeft is er niet.
Ik heb al meerdere 'oplossingen' voorbij zien komen; van het aanzetten van de optie 'persoonlijke dingen delen' tot het unlinken van Nest en weer toevoegen.

Iemand dit al werkend gekregen?
Hier erg lang aan het prutsen geweest om het aan de praat te krijgen maar uiteindelijk gelukt.

Bij mij lag het aan de optie 'Web- en app-activiteit' in het menu 'Activiteitsopties' welke aangezet moest worden. Kennelijk had ik dit in mijn google domeinaccount gedisabled staan. Na deze voor het domein ge-enabled te hebben en vervolgens in de assistant app de optie aangezet te hebben werkt het bij mij :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: ANET A6 Printer | Mijn Thingiverse Profiel

• Kees_B
Ethirty schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:30:
[...]

Volgens mij is het gelukt 8)
's Morgens lekker warme voeten ipv 's nachts onnodig opwarmen.

PV Output

• Ethirty
Kees_B schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]
Als je zo vroeg al naar bed gaat, dan kan de verwarming toch al veel eerder dan middernacht naar beneden?

En dan Eco (Home/Away assist) uitzetten zodat de verwarming niet onnodig uit gaat als je even naar de winkel heen en weer gaat.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• Kees_B
Ethirty schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:33:
[...]

Als je zo vroeg al naar bed gaat, dan kan de verwarming toch al veel eerder dan middernacht naar beneden?

En dan Eco (Home/Away assist) uitzetten zodat de verwarming niet onnodig uit gaat als je even naar de winkel heen en weer gaat.
Eens, die kan een paar uur vroeger.

Die assist laat ik liever wel aan, gezien we soms een hele dag niet thuis zijn. Eco-temperatuur staat trouwens ook op 18,5 graden, dus dat zou geen verschil maken.

Kees_B wijzigde deze reactie 07-12-2018 13:38 (8%)

PV Output

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:09

Roy

Hobbies?

DustMan4u schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:47:
[...]

Hier erg lang aan het prutsen geweest om het aan de praat te krijgen maar uiteindelijk gelukt.

Bij mij lag het aan de optie 'Web- en app-activiteit' in het menu 'Activiteitsopties' welke aangezet moest worden. Kennelijk had ik dit in mijn google domeinaccount gedisabled staan. Na deze voor het domein ge-enabled te hebben en vervolgens in de assistant app de optie aangezet te hebben werkt het bij mij :)
Hmm, doet het helaas niet bij mij. Dit stond al aan bij het account wat ik gebruik voor de Home Hub. Zou het aan taalinstellingen of zo kunnen liggen?

Inderdaad...

• Rietveldusa
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-03 18:22
hallo,

ik heb mij een Nest Hello aangeschaft, ik heb ook een compatibele transfo en gong gekocht, maar nu is mijn vraag, loop ik vanaf de nest hello deurbel naar de gong met 2 draadjes, en vanuit de gong naar de transfo in de zekering kast? of moet ik vanaf de hello deurbel met 2 draadjes naar de transfo, en vanaf de transfo met 2 draadjes naar de gong?

Alvast bedankt.

• ludonis
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08-02 18:07
Heeft er iemand ervaring met de Nest Secure lijn, in die zin van de Nest Guard en Nest Detect? Gezien deze tegen de aankondigingen vorig jaar in nog niet te verkrijgen zijn in Europa via de normale weg, twijfel ik er aan om deze te importeren. Heeft er iemand hier ervaring mee of enige inzichten waarom deze in Europa nog niet beschikbaar zijn?

• tcviper
Rietveldusa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:29:
hallo,

ik heb mij een Nest Hello aangeschaft, ik heb ook een compatibele transfo en gong gekocht, maar nu is mijn vraag, loop ik vanaf de nest hello deurbel naar de gong met 2 draadjes, en vanuit de gong naar de transfo in de zekering kast? of moet ik vanaf de hello deurbel met 2 draadjes naar de transfo, en vanaf de transfo met 2 draadjes naar de gong?

Alvast bedankt.
Als je de app gebruikt op je telefoon en de installatie volgt wordt alles precies uitgelegd in de app.

• tcviper
ludonis schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 07:15:
Heeft er iemand ervaring met de Nest Secure lijn, in die zin van de Nest Guard en Nest Detect? Gezien deze tegen de aankondigingen vorig jaar in nog niet te verkrijgen zijn in Europa via de normale weg, twijfel ik er aan om deze te importeren. Heeft er iemand hier ervaring mee of enige inzichten waarom deze in Europa nog niet beschikbaar zijn?
Omdat ze niet voldoen aan Europese/NL richtlijnen, volgens iemand die ik ken bij Nest. Ik zou dat zeker voorlopig nog even niet hierheen halen. Als die producten klaar zijn voor de EU markt, komen ze wel uit ;)

• Rietveldusa
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-03 18:22
tcviper schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:48:
[...]

Als je de app gebruikt op je telefoon en de installatie volgt wordt alles precies uitgelegd in de app.
Ok ik ga hem straks ophalen bij bpost. Dan zie ik het wel. Bedankt

• Allewijn
  • Niet online
Kees_B schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]
En als je nu je aantal stookuren / gasverbruik vergelijkt met toen je geen nacht verlaging ingesteld had? Want dan weet je pas echt of het 'gelukt' is...

• Allewijn
  • Niet online
In mijn Nest energiegeschiedenis (ik heb een continue 24/7 temp van 20.5 graden ingesteld ivm hoofdvloerverwarming), zie ik soms (zoals gisteren) het icoontje van een poppetje staan.
Daarbij staat dan: 'door je aanpassing ligt het verbruik boven het week gemiddelde'
Maar ik pas nooit wat aan... Staat altijd op dezelfde temp en raak de ring fysiek nooit aan en ook in app verander ik de temp nooit.
Hoe kan dit/wat wordt bedoeld?

• timt1961
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08-03 18:13
Heeft iemand hier een aansluit schema voor een Nest Thermostat E (NL versie ) op een Danfoss AMZ-112 stadsverwarmings klep ?

Aangesloten volgens het schema dat de app aangaf: de klep gaat netjes open, maar gaat niet meer dicht.
Het is hier nu erg warm... ;-(

• TabacosPrimeros
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Ben in de markt voor een nieuwe thermostaat. Verleden jaar een huis gekocht, oude Honeywell CM901 thermostaat laten hangen maar nu merk ik dat de thermostaat om de haverklap aanspringt (en dus de mazoutketel aanspringt).

https://1drv.ms/f/s!ApcOlSvyNtZ3nusoXnlmf6jZ6rZiqA

Denken jullie dat het mogelijk is om een nest learning thermostaat te koppelen op deze "oude" installatie?

Alvast bedankt voor de tips! (ben niet vies om dit te vervangen - maar van verwarmingen heb ik geen kaas gegeten).

• Ethirty
Ik moest, net als waarschijnlijk elke Nederlander, even opzoeken wat een mazoutkachel is. Jullie verwarmen in België nog serieus met stookolie?

Ik denk dat we dat in Nederland zelfs nooit gehad hebben en ik gok dat Nest daar ook niet geheel op voorbereid is. Maar als er een relais is wat je kan aansturen, dan zou het in theorie moeten kunnen. Ik zou eerder eerst met verduurzamen beginnen, lijkt me dat zo'n kachel nooit efficient en comfortabel kan verwarmen (als ik denk aan ons vroegere gaskachel-systeem: heet naast de kachel, koud in de rest van het huis)

#team_UTC+1

• El_Bandito
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20-12-2018
Rietveldusa schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:29:
hallo,

Alvast bedankt.
http://i63.tinypic.com/2s6m3yc.jpg

;)

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22-03 20:54

RoRoo

Certified Prutser

Ik heb een vraagje waar ik zo snel niet een antwoord op weet te vinden, mocht ik hier fout zitten met mijn vraag: alvast excuses.

Mijn huis wordt verwarmd middels stadsverwarming en ik heb nu sinds een jaar een Nest hangen in de woonkamer. En dat werkt eigenlijk helemaal goed. Setting: altijd op 16 graden en als we het koud krijgen zetten we zelf de nest op 19 á 20 graden.

Model Display-3.4
Heat Link
Connection Wired and wireless
Model Amber-2.5

Nu is het zo (en dat was vroeger waarschijnlijk ook zo) dat Nest zegt dat de kamer de juiste temperatuur heeft en de klep v/d stadsverwarming zal sluiten.

Alleen sinds een maand of wat werk ik vaker thuis op zolder en nu blijkt het natuurlijk touwtandjes koud te zijn op de zolder omdat de kachel daar ook ophoudt met verwarmen op het moment dat de klep dicht gaat. Want.. de woonkamer staat op de gewenste temp.

Nu wil ik dus eigenlijk in alle kamers slimme thermostaatknoppen ophangen om daar ook de temp te meten en aan de hand daarvan de klep open/dicht te zetten.

Is dat überhaupt mogelijk met de Nest, of moet ik terug naar het old-school systeem:
1 knop in woonkamer: klep open of dicht. en op elke kachel een thermostaat kraan. (dit heeft me jaren terug een naheffing van €900 gekost omdat de klep stuk was en hele zomer open was blijven staan. niet gemerkt omdat de kranen dicht zaten)

Alvast dank voor jullie input.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-03 15:57

Snappie88

Mr. Hollywood

jdh009 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:10:
De plaatsing dit weekend zelf gedaan en alles was daarna vrij snel ingesteld. Moet zeggen dat dit goed in elkaar zit! Wel even lopen kloten met het warm water, deze deed het de afgelopen alleen als je op de boostknop drukte. Zojuist achtergekomen dat ik bij de ketel het verkeerde protocol had ingesteld (dom), OpenTherm stond nog niet aan in de Nest waardoor die dus watervraag van de warmwaterkraan compleet negeerde.
Stomme vraag wellicht, maar waar gebruik je de warm water boost precies voor? Ik zit vanwege jouw bericht in de app nu te kloten en zie dat deze functie bij mij uit staat (wel makkelijk te activeren, dus goed aangesloten), maar behalve het comfort van direct warm water (waartegenover meer stookkosten staat, correct?) is er weinig spannends aan, niet?

Overigens vandaag de Nest Protect x2 besteld, morgen binnen! Kan ik weer lekker verder knutselen in m'n SmartHome :9

Surfin' paradise!

• jdh009
  • Laatst online: 22-03 21:30
Snappie88 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:37:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar waar gebruik je de warm water boost precies voor? Ik zit vanwege jouw bericht in de app nu te kloten en zie dat deze functie bij mij uit staat (wel makkelijk te activeren, dus goed aangesloten), maar behalve het comfort van direct warm water (waartegenover meer stookkosten staat, correct?) is er weinig spannends aan, niet?

Overigens vandaag de Nest Protect x2 besteld, morgen binnen! Kan ik weer lekker verder knutselen in m'n SmartHome :9
Doordat ik het protocol van opentherm vergeten was in te stelen stond de thermostaat alleen op verwarming aan/uit. Hierdoor gaf de ketel geen warm water wanneer ik de kraan open had. Voor ik het probleem gevonden had was de boostknop de enige manier om met warm te kunnen douchen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

• Cruzer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 09:18
Ik heb nu sindskort een Nest V3, werkt prima, heb een vast schema ingesteld en aan/uit afwezigheidsfunctie. (geofencing + sensoren van de nest).

Stel ik zou mijn WI-FI uitzetten werkt Geo-fencing + de aan/uit sensoren van de nest dan ook? Dus stel ik heb thuis mijn Wi-Fi uitgezet gaat mijn verwarming dan ook terug van bv 20 naar 16 graden (afwezigheidstemp = 16 graden)?

Ik ben mij van bewust als mijn WIFI uit staat ik de Nest niet op afstand kan bedienen. Maar gaat mij om of Geofencing en de aan/afwezigheidsfunctie werkt.

When the pink is snookered, Go for the brown

• YoGi_Berra
  • Nu online
Cruzer schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:24:
Ik heb nu sindskort een Nest V3, werkt prima, heb een vast schema ingesteld en aan/uit afwezigheidsfunctie. (geofencing + sensoren van de nest).

Stel ik zou mijn WI-FI uitzetten werkt Geo-fencing + de aan/uit sensoren van de nest dan ook? Dus stel ik heb thuis mijn Wi-Fi uitgezet gaat mijn verwarming dan ook terug van bv 20 naar 16 graden (afwezigheidstemp = 16 graden)?

Ik ben mij van bewust als mijn WIFI uit staat ik de Nest niet op afstand kan bedienen. Maar gaat mij om of Geofencing en de aan/afwezigheidsfunctie werkt.
Volgens hen wel

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22-03 15:42
HarryMdevries schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:43:

Wat kan dit zijn?

Ik ervaar met mijn NEST precies hetzelfde. Na installatie (een paar maanden geleden) lichtte het scherm inderdaad op als je de temperatuur veranderde via de app. Sinds een paar weken doet hij dit niet meer. Ik heb toen gevonden dat je de NEST ook kunt herstarten, dus dit meteen uitgevoerd. Na de herstart werkte het oplichten voor een dag of zo, en daarna ineens weer niet. Tot op heden geen permanente oplossing gevonden. Ik kan me ook niet herinneren dat er in de tussentijd een update op de NEST is geïnstalleerd wat dit eventueel heeft aangepast.

Als ik dit probeer is het inderdaad wel altijd 's avonds en dus donker buiten. Ik zal het voor de zekerheid morgen overdag eens proberen.

• Jan Dee
Cruzer schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:24:

Als je Wifi in huis uit hebt staan, kun je de Nest alleen bedienen op het apparaat zelf. Een eventueel programma zal ie blijven uitvoeren. Maar het contact met andere apparaten, zoals je telefoon, is er natuurlijk niet. Dus zal de Nest ook niet kunnen reageren op het al dan niet in de buurt zijn van je telefoon.

• bryanvan
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-03 12:47
Ook ik heb een tijdje al een Nest v3 op de plank liggen (sinds black friday) en wilde hem gisteren aansluiten. Nu denk ik dat ik het juiste aansluitmechanisme heb gevonden, maar ik zou het graag nog even willen laten valideren door jullie:

Situatie:
- Nest v3
- Intergas Kompakt 28/24 (handleiding)
- Huidige thermostaat - Honeywell (ronde) modulerend

Zover ik het begrepen heb moet ik nu het volgende doen:

Stap 1:
De thermostaat beneden eraf halen, de Nest v3 ophangen en de twee draadjes monteren op de Nest.
Stap 2:
De Heat Link boven ophangen naast de CV ketel met de 2 draadjes (die nu op 11 en 12 zitten van de ketel) in de Heat Link op de OT1/OT2 .
Stap 3:
Een nieuwe kabel leggen (simpele belkabel?) vanaf de Heat Link naar 11 en 12 van de ketel.
Stap 4:
Stroomvoorziening, hier heb ik nog een groot vraagteken. Ik heb 1 stopcontact voor de ketel en dat is het. Ik zie het niet zitten om hier een verlengsnoer op te hangen. Ik lees overal dat je de Heat Link via de ketel kan voorzien van stroom. Hoe zou ik dat moeten aanpakken? Stroom (220V) komt nu aangesloten op poort 2 en 4 in de ketel. Moet ik dan simpelweg een nieuwe 220V stroomkabel erbij in schroeven in deze 2 gaatjes? Of kan ik ze in andere poorten schroeven, bijvoorbeeld 3 en 6 gezien ik geen vloerverwarming heb?

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe men het voor elkaar krijgt om stroom vanuit de ketel te gebruiken voor de Heat Link... Men zegt altijd "lus het door" of de meeste verbinden een eigen 220V stekker aan de Heat Link, wat ik dus niet wil.

Kan iemand mij hier helpen :)?

PSN: bryanlost

• Cruzer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 09:18
Jan Dee schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:08:
[...]

Als je Wifi in huis uit hebt staan, kun je de Nest alleen bedienen op het apparaat zelf. Een eventueel programma zal ie blijven uitvoeren. Maar het contact met andere apparaten, zoals je telefoon, is er natuurlijk niet. Dus zal de Nest ook niet kunnen reageren op het al dan niet in de buurt zijn van je telefoon.
Duidelijk maar zal de Nest dan wel terugvallen op de ecostand doordat aanwezigheidssensor niks detecteert?

When the pink is snookered, Go for the brown

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:18
bryanvan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:13:
Ook ik heb een tijdje al een Nest v3 op de plank liggen (sinds black friday) en wilde hem gisteren aansluiten. Nu denk ik dat ik het juiste aansluitmechanisme heb gevonden, maar ik zou het graag nog even willen laten valideren door jullie:

Situatie:
- Nest v3

Stap 1:
De thermostaat beneden eraf halen, de Nest v3 ophangen en de twee draadjes monteren op de Nest.
Stap 2:
De Heat Link boven ophangen naast de CV ketel met de 2 draadjes (die nu op 11 en 12 zitten van de ketel) in de Heat Link op de OT1/OT2 .
Stap 3:
Een nieuwe kabel leggen (simpele belkabel?) vanaf de Heat Link naar 11 en 12 van de ketel.
Stap 4:
Stroomvoorziening, hier heb ik nog een groot vraagteken. Ik heb 1 stopcontact voor de ketel en dat is het. Ik zie het niet zitten om hier een verlengsnoer op te hangen. Ik lees overal dat je de Heat Link via de ketel kan voorzien van stroom. Hoe zou ik dat moeten aanpakken? Stroom (220V) komt nu aangesloten op poort 2 en 4 in de ketel. Moet ik dan simpelweg een nieuwe 220V stroomkabel erbij in schroeven in deze 2 gaatjes? Of kan ik ze in andere poorten schroeven, bijvoorbeeld 3 en 6 gezien ik geen vloerverwarming heb?

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoe men het voor elkaar krijgt om stroom vanuit de ketel te gebruiken voor de Heat Link... Men zegt altijd "lus het door" of de meeste verbinden een eigen 220V stekker aan de Heat Link, wat ik dus niet wil.

Zoiets?

• bryanvan
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-03 12:47
Hmm zou potentieel kunnen, maar vraag me af of dat niet hetzelfde effect geeft als een verlengdoos eraan hangen. Ik heb het idee (wellicht onterecht) dat dit minder veilig is voor het gebruik van een CV ketel.

Was het stappenplan verder wel ok :)?

PSN: bryanlost

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:18
bryanvan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:30:
[...]Hmm zou potentieel kunnen, maar vraag me af of dat niet hetzelfde effect geeft als een verlengdoos eraan hangen. Ik heb het idee (wellicht onterecht) dat dit minder veilig is voor het gebruik van een CV ketel.

Was het stappenplan verder wel ok :)?
CV ketel trekt niet zoveel stroom hoor. Wat elektronica en een pomp, misschien 150W max. Dus geen probleem. Rest van je stappenplan lijkt me prima.

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22-03 15:42
PatrickPR schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:26:
[...]

Ik ervaar met mijn NEST precies hetzelfde. Na installatie (een paar maanden geleden) lichtte het scherm inderdaad op als je de temperatuur veranderde via de app. Sinds een paar weken doet hij dit niet meer. Ik heb toen gevonden dat je de NEST ook kunt herstarten, dus dit meteen uitgevoerd. Na de herstart werkte het oplichten voor een dag of zo, en daarna ineens weer niet. Tot op heden geen permanente oplossing gevonden. Ik kan me ook niet herinneren dat er in de tussentijd een update op de NEST is geïnstalleerd wat dit eventueel heeft aangepast.

Als ik dit probeer is het inderdaad wel altijd 's avonds en dus donker buiten. Ik zal het voor de zekerheid morgen overdag eens proberen.
Ik heb dit zojuist dus nog geprobeerd, en nu licht inderdaad het scherm wel op. Het zal wel te maken hebben met de lichtsensor, en als die meet dat het te donker is dat dan de NEST het scherm ook niet activeert. Op zich wel logisch, maar je moet maar net weten dat dit normaal gedrag is.

• Dennis118
  • Laatst online: 09-02 14:50
Hallo allemaal, mogelijk herkend iemand dit probleem;

Sinds vandaag een Nest hello bij de voordeur hangen. Aangesloten zoals voorgeschreven. Nu heb ik het probleem dat als er in bel gepraat wordt dat er een enorme echo plaatsvind. Dus als ik bijv "hallo" zeg in de bel dan wordt dit door de bel herhaald. De app staat geinstalleerd op een samsung galaxy s9+. Het is overigens zo, dat mn vrouw welke een LG gsm telefoon heeft hier geen last van heeft. Lijkt dus aan de app in combinatie van mijn s9 te liggen. Heb de app al verwijderd en opnieuw geinstaleerd. In de instellingen is hierover niets te vinden. Inmiddels klantenservice van Nest gebeld. Ruim een uur met ze aan de telefoon gezeten, maar zij kunnen me ook niet helpen en geven mn s9 de schuld. Iemand misschien ervaringen of nog belangrijker een oplossing?

Alvast bedankt

• Allewijn
  • Niet online

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:50
Heb vandaag ook mijn Nest gen 3 aangesloten en schrok toen hij direct op 24 graden stond na aansluiten (uur niet gestookt en voelde verre van 24 graden). Nu na een uurtje of 3 en enkele updates staat hij op 21 graden. Hoger dan zou moeten volgens mij. Vreemd dat je de temperatuur niet kan aanpassen met een offset.

Oneplus One Review & Specificaties

• Roy1985
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:22
barrymossel schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:48:
Heb vandaag ook mijn Nest gen 3 aangesloten en schrok toen hij direct op 24 graden stond na aansluiten (uur niet gestookt en voelde verre van 24 graden). Nu na een uurtje of 3 en enkele updates staat hij op 21 graden. Hoger dan zou moeten volgens mij. Vreemd dat je de temperatuur niet kan aanpassen met een offset.
Op begin na installatie wordt Nest intern warm door opladen van batterij e.d., dus geef inderdaad eerste uur te hoge waarde aan.

• barrymossel
Hij lijkt het nu inderdaad prima te doen. Maar wat een verschil tussen modulerend en aan/uit zeg. Schijnbaar hadden we (in ons huurhuis) gewoon een OpenTherm ketel. Blij dat ik daar achter kwam. Nu niet meer die vieze warmte (en geur) van de radiatoren ineens.
Vooralsnog een prima aankoop geweest. Wel een beetje irritant dat het scherm iedere keer aanslaat als we er langs lopen...

• Ethirty
barrymossel schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:33:
Wel een beetje irritant dat het scherm iedere keer aanslaat als we er langs lopen...
Dan zet je dat toch uit. Scheelt ook weer een beetje in de nauwkeurigheid, want met het scherm aan warmt de thermostaat zelf ook op.

#team_UTC+1

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-03 15:35
Ik zet de thermostaat handigmatig op “Away” wanneer we langere tijd van huis zijn en hiermee het schema willen over-rulen.

Eco-temperature staat op max 9 graden:

Na inschakeling van de auto away feature lijkt de thermostaat toch het schema te prefereren boven de Eco temperatuur van 9 graden:

Terwijl op de support pagina van Nest staat vermeld:
If you use the Nest app to set your Nest home to Away mode, all your thermostats will switch automatically to Eco Temperatures. They’ll switch back to heating or cooling when someone comes home or if they sense motion.
Zie ik een instelling over het hoofd?

• Ethirty
Er is toch helemaal geen handmatige "away” meer, alleen eco en uit? Maar probeer hem anders op eco te zetten, doet hij volgens mij wat je wil en reageert hij niet op beweging tot je hem handmatig weer aan zet.

#team_UTC+1

• barrymossel
Ethirty schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:23:
Er is toch helemaal geen handmatige "away” meer, alleen eco en uit? Maar probeer hem anders op eco te zetten, doet hij volgens mij wat je wil en reageert hij niet op beweging tot je hem handmatig weer aan zet.
Zie screenshot hierboven. Bovenste cirkel met Away is de optie om te kiezen voor thuis en afwezig...

• Ethirty
Had het ondertussen ook gevonden, maar zo te zien doet dat dus niet zoveel voor je thermostaat. Misschien bedoeld voor de andere Nest producten?

#team_UTC+1

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:56

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik heb een vreemd probleempje met mijn Nest.

Ik ben verhuisd en mijn Nest V2 blijft in mijn oude koopwoning achter. Omdat ik al het WiFi spul meegenomen heb en mijn Nest account in de thermostaat stond heb ik deze een reset gegeven.

De Nest daarna zo simpel mogelijk ingesteld en gekoppeld aan de Heat link, volgens het menu zou dat bedraad moeten zijn (Al dacht ik dat dit alleen voor voeding was?).

Nu echter blijkt dat de verwarming op vol vermogen staat te branden. Het is onwijs heet in de woning.

Iemand enig idee? Hij staat op Eco en zelfs dan blijft hij branden.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• barrymossel
Ethirty schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:04:
Had het ondertussen ook gevonden, maar zo te zien doet dat dus niet zoveel voor je thermostaat. Misschien bedoeld voor de andere Nest producten?
Volgens mij slaat hier Eco stand aan wanneer iedereen Afwezig is.
Donstil schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:20:
Ik heb een vreemd probleempje met mijn Nest.

Ik ben verhuisd en mijn Nest V2 blijft in mijn oude koopwoning achter. Omdat ik al het WiFi spul meegenomen heb en mijn Nest account in de thermostaat stond heb ik deze een reset gegeven.

De Nest daarna zo simpel mogelijk ingesteld en gekoppeld aan de Heat link, volgens het menu zou dat bedraad moeten zijn (Al dacht ik dat dit alleen voor voeding was?).

Nu echter blijkt dat de verwarming op vol vermogen staat te branden. Het is onwijs heet in de woning.

Iemand enig idee? Hij staat op Eco en zelfs dan blijft hij branden.
Weet je zeker dat je de Nest hebt ingesteld zoals je de Heat Link hebt aangesloten? Dus OpenTherm v.s. Aan/Uit?

barrymossel wijzigde deze reactie 25-12-2018 10:32 (55%)
Reden: toevoeging

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

barrymossel schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:29:
[...]

Volgens mij slaat hier Eco stand aan wanneer iedereen Afwezig is.

[...]

Weet je zeker dat je de Nest hebt ingesteld zoals je de Heat Link hebt aangesloten? Dus OpenTherm v.s. Aan/Uit?
Ja zover ik weet wel. Hij staat gewoon op Aan/Uit. Heeft noot OpenTherm gewerkt daar omdat de ketel dat niet ondersteund.

• YoGi_Berra
  • Nu online
@Donstil als een CV vol gaat branden is meestal een kabel niet goed aangesloten. Loop die even door. Is de CV ook gereset ?

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

YoGi_Berra schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:18:
@Donstil als een CV vol gaat branden is meestal een kabel niet goed aangesloten. Loop die even door. Is de CV ook gereset ?
Nee de CV is zo gebleven. Bedrading ook, drie jaar geleden aangesloten altijd goed gewerkt tot de reset.

Ik ga daar voor de zekerheid toch even naar kijken dan maar :)

• rik
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09-03 16:04
Misschien een behoorlijk slowchatgehalte maar ik moet het toch proberen. Jullie zijn m’n laatste kans ;-)

Volgende week betrek ik een nieuwe woning. In huidige woning heb ik stadsverwarming, en radiatoren die ik via Zwave en Zipabox aanstuur, incl zonering. Op de deuren zitten sensoren zodat de verwarming uit gaat indien nuttig. Geen Nest, want die kan naar mijn weten niets met dat alles.

Maar dan het nieuwe huis, ook stadsverwarming, en daar ligt zowel beneden als boven vloerverwarming. Elk vertrek heeft een klokthermostaat, tot zover de ‘automatisering’.

Ik probeer mezelf ervan te overtuigen een Nest v3 te halen. Dan gaat de verwarming aan als er daadwerkelijk mensen thuis zijn. Maar ja, opwarmen kost 3 a 4 uur, en dat snapt Nest dankzij z’n Radiation modus, maar heel zinnig is dat dan waarschijnlijk niet.
Op afstand de verwarming uit en inschakelen doe je ook niet, met zo’n aanlooptijd.
De Nest leert potentieel wel ons leefritme, maar door de trage vloerverwarming kan hij daar verder weinig meer mee dan de bestaande klokthermostaat.

Het enige dat de Nest dan lijkt te bieden, is een mooi getal op de muur dat de temperatuur aangeeft.

En het betekent dan een Nest in elke ruimte, lijkt me?

Mis ik hier nu iets (gemak/comfort, functionaliteit) of heeft een Nest gewoon geen doel in mijn situatie? 😅

rik wijzigde deze reactie 25-12-2018 15:22 (5%)

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-03 16:30
Ik heb deze week ook een Nest V3 besteld, mijn oude situatie is het volgende:

Nefit Smartline HR. (meer info kon ik niet echt vinden op de ketel zelf...)
Toon thermostaat beneden.
Bij de ketel hangt een kastje dat met ik geloof 2 kabels is aangesloten vanaf de ketel. Stroom vanuit stopcontact gaat ook naar het kastje, en onderin in dat kastje van Toon gaat er een kabel naar beneden vermoedelijk naar Toon thermostaat.

Volgens wat zoekwerk zou mijn thermostaat niet via opentherm werken dus alleen aan/uit. Weet iemand of de Toon installateur normaal gesproken de niet standaard ondersteunde ketels klaar maakt voor Opentherm? Want zoals ik heb gelezen zou er dan een converter tussen moeten (https://wifithermostaten....-opentherm-converter.html) Maar die zie ik nergens eronder hangen... Of is toon ook gewoon aan/uit?

Ik denk zelf dat ik gewoon aan/uit heb en als dat dus zo is wat heb ik nodig om mijn nest aan te sluiten? Ik las dat de heatlink ook stroom nodig heeft maar er geen adapter ofzo in de doos zit? Dus ik moet een stekker van bijv. een computerkabel ofzo knippen een aansluiten op 220? Ik zal vanavond proberen naar boven te gaan (vlizotrap dus irritant) en dan maak ik wel even foto's van de aansluitingen..
En ik neem aan dat ik beneden op de plek waar toon nu zit ik stroom voor de nest nodig heb, die ik hopelijk van de toon aansluiting kan gebruiken?

Iemand hier van Toon naar Nest gegaan?

• rik
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09-03 16:04
Weet iemand of de Amerikaanse versie van de Nest Hello (NC5100US) ook gewoon in Nederland te gebruiken is? Op eBay zijn er namelijk genoeg te vinden voor een prikkie.

• barrymossel
Rohit schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:56:
Ik heb deze week ook een Nest V3 besteld, mijn oude situatie is het volgende:

Nefit Smartline HR. (meer info kon ik niet echt vinden op de ketel zelf...)
Toon thermostaat beneden.
Bij de ketel hangt een kastje dat met ik geloof 2 kabels is aangesloten vanaf de ketel. Stroom vanuit stopcontact gaat ook naar het kastje, en onderin in dat kastje van Toon gaat er een kabel naar beneden vermoedelijk naar Toon thermostaat.

Volgens wat zoekwerk zou mijn thermostaat niet via opentherm werken dus alleen aan/uit. Weet iemand of de Toon installateur normaal gesproken de niet standaard ondersteunde ketels klaar maakt voor Opentherm? Want zoals ik heb gelezen zou er dan een converter tussen moeten (https://wifithermostaten....-opentherm-converter.html) Maar die zie ik nergens eronder hangen... Of is toon ook gewoon aan/uit?

Ik denk zelf dat ik gewoon aan/uit heb en als dat dus zo is wat heb ik nodig om mijn nest aan te sluiten? Ik las dat de heatlink ook stroom nodig heeft maar er geen adapter ofzo in de doos zit? Dus ik moet een stekker van bijv. een computerkabel ofzo knippen een aansluiten op 220? Ik zal vanavond proberen naar boven te gaan (vlizotrap dus irritant) en dan maak ik wel even foto's van de aansluitingen..
En ik neem aan dat ik beneden op de plek waar toon nu zit ik stroom voor de nest nodig heb, die ik hopelijk van de toon aansluiting kan gebruiken?

Iemand hier van Toon naar Nest gegaan?
Via de link die je zelf post kun je zien dat je ketel zowel aan/uit als OpenTherm aankan. Als je via OpenTherm een thermostaat wilt aansluiten dan heb je schijnbaar een EMS-OT convertor nodig. Als jij die niet hebt, dan zul je die kunnen aanschaffen. Voor aan/uit heb je niets extra's nodig.

Netstroom kun je via een stekker aansluiten ja.

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19-03 15:49

stefimke

Fire Walk With Me

rik schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:28:
Weet iemand of de Amerikaanse versie van de Nest Hello (NC5100US) ook gewoon in Nederland te gebruiken is? Op eBay zijn er namelijk genoeg te vinden voor een prikkie.
Ben ik ook wel benieuwd naar...

Evenals naar 24V bellen, de enige die er enigszins subtiel uitziet kan ik bij Conrad vinden: https://www.conrad.nl/p/g...-v-max-85-db-a-wit-431564

In onze voortuin (in het beeld van een potentiele deurbelcamera) staan wat laagstam-boompjes waarin in de lente+zomer bladeren zitten die wapperen... triggeren die false alerts bij de Nest Hello? (aangezien hij op een gedeeld pad + trottoir gericht zou staan wil ik geen Aware abo ivm privacy-gedoe).

stefimke wijzigde deze reactie 30-12-2018 14:33 (24%)

• Rohit
Het is gelukt! Zelf alles gedaan, oude verlengsnoer geknipt en gestript en aangesloten op de NL aansluiting. Ketel naar heatlink > 2 kabels naar 2-3 op de heatlink. Heatlink naar Nest op T1 en T2.

Kan het scherm niet altijd aanblijven? Vond ik wel fijn van toon dat ik vanaf de bank kon zien hoe warm het momenteel was. Iemand nog tips qua instellingen? Heb een combiketel Nefit smartline HR, tussenwoning met radiatoren. Nest geïnstalleerd in de woonkamer.

Rohit wijzigde deze reactie 29-12-2018 22:20 (40%)

• SD5k
  • Laatst online: 14:28

SD5k

>4&X

Rohit schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:17:
Het is gelukt! Zelf alles gedaan, oude verlengsnoer geknipt en gestript en aangesloten op de NL aansluiting. Ketel naar heatlink > 2 kabels naar 2-3 op de heatlink. Heatlink naar Nest op T1 en T2.

Kan het scherm niet altijd aanblijven? Vond ik wel fijn van toon dat ik vanaf de bank kon zien hoe warm het momenteel was. Iemand nog tips qua instellingen? Heb een combiketel Nefit smartline HR, tussenwoning met radiatoren. Nest geïnstalleerd in de woonkamer.
Ik weet niet of dat kan, maar ik zou het sowieso afraden, dat beïnvloed de temperatuurmeting een beetje.

• Rohit
SD5k schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:13:
[...]

Ik weet niet of dat kan, maar ik zou het sowieso afraden, dat beïnvloed de temperatuurmeting een beetje.
Dan maar steeds vragen Hey Google, hoeveel graden is het in de woonkamer?

En hoezo kan ik via de app niet zien hoe warm het nu is?

Rohit wijzigde deze reactie 30-12-2018 21:34 (9%)

• Link123
  • Laatst online: 31-01 22:46
Onze nest gaat niet automatisch in eco mode als we afwezig zijn. Dit terwijl in de activieitenlog is te zien dat “de mobiel” afwezig is en er geen activiteit in het huis is. Iemand enig idee hoe dit kan.

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik had in mijn oude huis een Nest V2 en nooit problemen gehad. Nu in mijn nieuwe huis i.v.m. HomeKit voor een Tado gegaan, onwijs spijt van, was steeds koud in de woning etc. Nu dus maar weer een Nest V3 besteld en de Tado retour gestuurd.

Nu komt de vraag. Dat ding komt morgen binnen, kan ik ergens in het menu makkelijk schakelen (en/of testen) tussen aan/uit en OpenTherm? De ketel is geschikt en zover ik kan zien zitten alle draden goed maar toch kreeg ik met de Tado alleen warmte met aan/uit. Zou het graag met de Nest opnieuw proberen.

• robbinonline
  • Laatst online: 09:38

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Link123 schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:59:
Onze nest gaat niet automatisch in eco mode als we afwezig zijn. Dit terwijl in de activieitenlog is te zien dat “de mobiel” afwezig is en er geen activiteit in het huis is. Iemand enig idee hoe dit kan.
Zelfde probleem hier ook sinds een aantal weken.
Donstil schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:09:
Ik had in mijn oude huis een Nest V2 en nooit problemen gehad. Nu in mijn nieuwe huis i.v.m. HomeKit voor een Tado gegaan, onwijs spijt van, was steeds koud in de woning etc. Nu dus maar weer een Nest V3 besteld en de Tado retour gestuurd.

Nu komt de vraag. Dat ding komt morgen binnen, kan ik ergens in het menu makkelijk schakelen (en/of testen) tussen aan/uit en OpenTherm? De ketel is geschikt en zover ik kan zien zitten alle draden goed maar toch kreeg ik met de Tado alleen warmte met aan/uit. Zou het graag met de Nest opnieuw proberen.
Ja dat kan

robbinonline wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:19 (47%)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• iRbn
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:08
Iemand hier met een 12V beltrafo & een werkende Nest Hello? Ik herinner me dat de Hello vroeger minimaal 16V nodig had om te werken, maar nu lees ik dit op de Nest website:
Nest Hello needs to be powered by wires delivering 16 - 24 V AC, and at least 10 VA (in North America) or 12 - 24 V AC and at least 8 VA (in Europe).
Ik heb namelijk een 12V 15VA trafo dus in dat geval zou de Hello gewoon kunnen werken zonder aanpassingen. Iemand ervaringen hiermee?

• tcviper
Donstil schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:09:

Ja hoor dat zit bij het instellingsmenu. Daarnaast kun je homekit ook toevoegen bij Nest dmv Homebridge. 😀

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

tcviper schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:34:
[...]

Ja hoor dat zit bij het instellingsmenu. Daarnaast kun je homekit ook toevoegen bij Nest dmv Homebridge. 😀
Ja dat had ik idd. Werkte opzich wel aardig dus ga dat maar weer van stal halen.

Ben benieuwd of inloggen met mijn Nest ID op de nieuwe dan voldoende is. Die API die je moest maken is er immers nog enz.

• funkiej
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-03 12:27
bryanvan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:13:

Situatie:
- Nest v3

Stap 1:
Stap 2:
Stap 3:
Stap 4:

Was het inmiddels al gelukt? Ik heb gelukkig extra stopcontacten bij mijn ketel, maar mbt je stappenplan moet je de heatlink volgens mij niet naar 11 en 12, maar 6 en 7 uit mijn hoofd verbinden (tenminste als je OT gebruikt).

Dus:
Stap 1:
Stap 2:
De Heat Link boven ophangen naast de CV ketel en de draadjes die nu in je ketel op 11 en 12 zitten, connect je nu op de heat link op T1 en T2.
Stap 3:
Een nieuwe kabel leggen (simpele belkabel?) vanaf de Heat Link OT1 en OT2 naar 6 en 7 van de ketel.
Stap 4:
Stroomvoorziening.....

• Vern
  • Laatst online: 21-03 19:42

Vern

technoob

Rohit schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:17:

Mooi dat het gelukt is bij jou. Zit in exact zelfde situatie: met een Nefit Smartline HR van Eneco Toon naar Nest 3. Maar ik krijg OpenTherm niet werkend. Dat ging met de Toon wel prima dmv een Nefit Converter. Ik heb die converter nu tussen de ketel en de heatlink gezet, aangesloten op 11 en 12 OT in de heatlink.

Heb jij OpenTherm werkend ? Met een converter ertussen ? Indien zonder converter, waar heb je de draden op de ketel aangesloten. En op de heatlink op 2 en 3 ???

:?

- of je stopt de stekker er in -

• Rohit
Vern schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Mooi dat het gelukt is bij jou. Zit in exact zelfde situatie: met een Nefit Smartline HR van Eneco Toon naar Nest 3. Maar ik krijg OpenTherm niet werkend. Dat ging met de Toon wel prima dmv een Nefit Converter. Ik heb die converter nu tussen de ketel en de heatlink gezet, aangesloten op 11 en 12 OT in de heatlink.

Heb jij OpenTherm werkend ? Met een converter ertussen ? Indien zonder converter, waar heb je de draden op de ketel aangesloten. En op de heatlink op 2 en 3 ???

:?
Mijne was door Eneco al op aan/uit dus zonder converter.. dus hoe het in de ketel aangesloten is geen idee.. op de heatlink idd 2-3
Volgens mij moet je voor de nest een ander soort converter hebben.. hierboven ergens in me post had ik volgens mij een linkje gezet naar de converter.

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:12
Ik heb mijn Nest Learning v3 vlak voor kerst opgehangen. In deze periode was ik dus anders thuis dan ik doorgaans ben, en heeft ie waarschijnlijk niet goed kunnen leren wat mijn gedrag is.
Is er een optie om het leerproces te resetten zodat ie opnieuw begint met leren?

Wat me ook opvalt is dat ik hem toch steeds blijf bijstellen.
Heb hem ingesteld op 20c, in principe is dat een comfortabele temperatuur.
De Nest zegt op een gegeven moment van 'alsjeblieft, hier is je 20c'. Maar dan vind ik het nog frisjes en de overige thermometers in huis geven aan dat het dan 18/19c is. Meet ie wel goed? Of is het een kwestie van 'dan maar 20.5c gebruiken'?

Zorian wijzigde deze reactie 02-01-2019 18:19 (41%)

• Ethirty
Zorian schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:17:
Ik heb mijn Nest Learning v3 vlak voor kerst opgehangen. In deze periode was ik dus anders thuis dan ik doorgaans ben, en heeft ie waarschijnlijk niet goed kunnen leren wat mijn gedrag is.
Is er een optie om het leerproces te resetten zodat ie opnieuw begint met leren?

De Nest zegt op een gegeven moment van 'alsjeblieft, hier is je 20c'. Maar dan vind ik het nog frisjes en de overige thermometers in huis geven aan dat het dan 18/19c is. Meet ie wel goed? Of is het een kwestie van 'dan maar 20.5c gebruiken'?
Ik heb een v2 maar de sensoren of de manier van stoken heb ik nooit als comfortabel ervaren. Na een paar jaar heb ik het opgegeven en tel ik er sowieso 0,5° bij op om de gewenste temp te halen.

Het stookgedrag is dan ook: stoken bij een halve graad onder en stoppen bij een halve graad boven de doel-temp. En dan heb ik het liever iets te warm dan iets te koud.

Draaiend aan de ring kan je ook aan de streepjes zien dat van 20 naar 20,5 in meerdere kleine stapjes is verdeeld. Mijn - via de scheduler - ingestelde doel van 20,5 is volgens de api nu 20,77. En de verwarming is net afgeslagen, dus het is hier nu ruim 21 graden :')

#team_UTC+1

• barrymossel
Zorian schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:17:

Hier hetzelfde. Ik zet hem dus vaak gewoon op 21 graden.

• EvertG
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-03 22:52
iRbn schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:23:
Iemand hier met een 12V beltrafo & een werkende Nest Hello? Ik herinner me dat de Hello vroeger minimaal 16V nodig had om te werken, maar nu lees ik dit op de Nest website:

[...]

Ik heb namelijk een 12V 15VA trafo dus in dat geval zou de Hello gewoon kunnen werken zonder aanpassingen. Iemand ervaringen hiermee?
Ik heb hem vandaag geïnstalleerd, gewoon op mijn huidige beltrafo (8V) en het werkt gewoon.
Had al een nieuwe trafo besteld maar die komt morgen pas dus ik dacht vandaag, kijken hoever ik kom. Nou, ver genoeg dus en wat mij betreft kan die nieuwe trafo direct weer retour als alles zo blijft werken als nu.

• Rohit
Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om de huidige temperatuur af te lezen met de app? Ik vind dat echt slecht dat dat niet kan... Als ik de app open zie ik alleen de huidig ingestelde temperatuur...

• Roy1985
Rohit schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:22:
Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om de huidige temperatuur af te lezen met de app? Ik vind dat echt slecht dat dat niet kan... Als ik de app open zie ik alleen de huidig ingestelde temperatuur...
Dat kan gewoon hoor....

Klik op je thermostaat je ziet dit:

Je ziet 2 waarden, ingestelde temperatuur en huidige temperatuur.

• Rohit
Roy1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Dat kan gewoon hoor....

Klik op je thermostaat je ziet dit:

[Afbeelding]

Je ziet 2 waarden, ingestelde temperatuur en huidige temperatuur.
Wat is de huidige temperatuur dus? Wat er in dat cirkel in het midden staat of in de ring? bij jou dus 18 momenteel?

• Roy1985
Rohit schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:48:
[...]

Wat is de huidige temperatuur dus? Wat er in dat cirkel in het midden staat of in de ring? bij jou dus 18 momenteel?
Wat denk je? Waarom zou de thermostaat op 20 stoken als die op 18 ingesteld staat?
Uiteraard is 20 de ingestelde temperatuur en 18 de huidige temperatuur.

• DubbelU
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-03 09:35
Ik heb sinds kort een Nest Hello waar ik erg tevreden over ben. Ik heb alleen geen aparte bel/gong op mijn trafo meer zitten. Aangezien ik dacht dat het belgeluid wel van mijn 2 ipad mini's zou komen? Ik gebruik dus 2 mounted Ipad mini's als station voor alles in mijn huis. Weet iemand of ik het belgeluid daar hard kan laten uitkomen?

• DarkFly
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Hier sinds kort de Nest E thermostaat geïnstalleerd. Installatie was erg eenvoudig. Wel geeft de app twee temperaturen aan, die de Nest E thermostaat meet en de temperatuur gemeten via de Heat Link E. Nu gaat de Nest E voor verwarmen en alles uit van temperatuur die het apparaat zelf meet en niet van de Heat Link. Is het zo in te stellen dat er wordt uitgegaan van de Heat Link E ipv de Nest E?

• SD5k

SD5k

>4&X

DarkFly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:19:
Hier sinds kort de Nest E thermostaat geïnstalleerd. Installatie was erg eenvoudig. Wel geeft de app twee temperaturen aan, die de Nest E thermostaat meet en de temperatuur gemeten via de Heat Link E. Nu gaat de Nest E voor verwarmen en alles uit van temperatuur die het apparaat zelf meet en niet van de Heat Link. Is het zo in te stellen dat er wordt uitgegaan van de Heat Link E ipv de Nest E?
Meet jouw heatlink de temperatuur? Hangt die niet naast de CV ketel?

• DarkFly
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Bij de Nest E heb je de Heat Link E, net iets anders als bij de andere Nest thermostaten. De Heat Link E hangt op de plek van de oude thermostaat. Daarnaast heb je een losse thermostaat, de Nest E. Beide meten de temperatuur. Door de plaatsing zit er bij ons iets verschil tussen deze twee.

DarkFly wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:44 (7%)

• Rohit
Hier ook Nest v3, temp ingesteld op 20 en temp in de woonkamer is dan 19.5... altijd een 0.5 graad lager dus.. Misschien softwarematig ingesteld om te compenseren voor apparaat warmte?

Rohit wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:14 (25%)

• ja3
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:45
Rohit schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:14:
Hier ook Nest v3, temp ingesteld op 20 en temp in de woonkamer is dan 19.5... altijd een 0.5 graad lager dus.. Misschien softwarematig ingesteld om te compenseren voor apparaat warmte?
Heb je onderstaande al eens doorgelezen? Wel jammer dat je het niet zelf kunt aanpassen. https://nest.com/nl/suppo...ow-the-target-temperature

• mvbodengraven
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-03 14:55
Hallo allen,

Ik heb een vraag m.b.t. het aansluiten van een Nest Thermostaat E. Ik krijg deze namelijk op het moment niet werkend op mijn CV ketel via Open Therm. Hopelijk kan iemand mij helpen hoe ik het voor elkaar kan krijgen.

Mijn materialen:
Nefit Smartline HR(C)
Nefit Opentherm Converter
Nefit Easy Moduline Connect adapter
Nest Thermostat E - Slimme thermostaat

Wat ik begrepen heb is dat Nefit ketels niet standaard OT zijn en dat ze een eigen protocol hebben vandaar de easy connect adapter en converter

Ik heb nu als volgt alles aangesloten maar Open Therm is niet te activeren.

Ketel via OT aansluiting --> Easy Connect adapter --> OT converter --> Heatlink OT 1 en OT 2 --> Wifi verbinding met Nest Thermostat E.

Helaas krijg ik de foutcode H153 geen OT verbinding gevonden.

Wie kan mij helpen om de verbinding toch via OT in te stellen?

• Vern
  • Laatst online: 21-03 19:42

Vern

technoob

mvbodengraven schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:18:
Hallo allen,

Ik heb een vraag m.b.t. het aansluiten van een Nest Thermostaat E. Ik krijg deze namelijk op het moment niet werkend op mijn CV ketel via Open Therm. Hopelijk kan iemand mij helpen hoe ik het voor elkaar kan krijgen.

Mijn materialen:
Nefit Smartline HR(C)

Wat ik begrepen heb is dat Nefit ketels niet standaard OT zijn en dat ze een eigen protocol hebben vandaar de easy connect adapter en converter

Ketel via OT aansluiting --> Easy Connect adapter --> OT converter --> Heatlink OT 1 en OT 2 --> Wifi verbinding met Nest Thermostat E.

Ik heb ongeveer dezelfde samenstelling (Nefit Smartline), alleen de thermostaat V3. Met Eneco Toon altijd de OT converter gebruikt en OT werkte daarmee prima. Bij de Nest krijg ik OT hiermee niet aan de praat en dat hier meer gelezen, foutmelding H73 of zo. Geen oplossing gevonden, ik kan je dus niet helpen :| . Nu dus gewoon aan/uit en dat werkt met onze vloerverwarming wel prima.

- of je stopt de stekker er in -

• Balskyy
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 12-02 16:18
Sinds kort ook een NEST v3. aangesloten op een Remeha m39c, aansluiten ging vrij vlot en gemakkelijk.
Echter wel een vraag ik heb op de begane grond vloerverwarming en op de tussen verdieping 3 radiatoren en 1 op zolder.

Nu heb je bij NEST dus keuzen vloerverwarming of radiatoren geeft dit verschil aan opwarmen?
Nu woon ik hier net maar zag nu dat NEST 13 uur gisteren heeft opgewarmd ik heb de temp op 17,5 staan.

Staat op OpenTherm ook me NEST.

Heeft iemand hier ervaring mee? zo ja? waar hebben jullie de temp standaard staan voor vloerverwarming beneden?

Balskyy wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:50 (3%)

• SD5k

SD5k

>4&X

mvbodengraven schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:18:
Hallo allen,

Mijn materialen:
Nefit Smartline HR(C)

Ik heb zelf een Nefit ketel waar je geen OT converter voor nodig hebt, maar ik heb zelf bij de installatie van de Heatlink (Nest v3) de Nefit Easyconnect er tussenuit gehaald en dat werkte meteen. Dus dat zou ik eerst proberen.

• Jimmy J.
  • Registratie: november 2017
  • Nu online
Klopt het dat de home/away functie (aan de hand van geolocatie van de telefoon) het schema in de Nest app overschrijft? Dus als in mijn schema staat dat het om 17:15 uur 20C° moet zijn omdat ik dan terug ben van mijn werk, werkt dat niet als ik die gehele terugweg 'Away' ben? De verwarming springt dan pas aan als ik thuis kom?

• Roy1985
Jimmy J. schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:52:
Klopt het dat de home/away functie (aan de hand van geolocatie van de telefoon) het schema in de Nest app overschrijft? Dus als in mijn schema staat dat het om 17:15 uur 20C° moet zijn omdat ik dan terug ben van mijn werk, werkt dat niet als ik die gehele terugweg 'Away' ben? De verwarming springt dan pas aan als ik thuis kom?
Als jij Away bent houdt de thermostaat zich niet aan het schema.
Hij zal dus pas aanspringen zodra je thuis komt.
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True