corbosman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:06:
Maar het idee is nou juist dat het een slimme thermostaat is. Alleen ze hebben em een lobotomy gegeven.
ik ben nog steeds benieuwd naar mensen die zeggen dat de nest v3 opentherm gewoon bedraad kan. De handleiding lijkt anders te suggereren.
Nagel op de kop corbosman.
Toen mijn "domme" klokthermostaat 2 jaar geleden stuk ging, heb ik voor een Nest gekozen omwille van de zeer specifieke functionaliteit die deze toen had.
Mijn vrouw - die voor het overige trouwens fantastisch is - vergat altijd om bij het buitengaan (onregelmatige vertrekuren) de verwarming lager te zetten. De oude klokthermostaat stond dus altijd ingesteld op het
laatst mogelijke uur dat ze vertrok, en dus werd het huis regelmatig verder voor niks verwarmd.
De bewegingssensor van de Nest zorgt er nu voor dat ongeveer 45 minuten nadat ze vertrokken is, de verwarming vanzelf wordt uitgeschakeld.
Vermits ze echter ook altijd vergeet om via de app de temperatuur al hoger te zetten als ze terug naar huis vertrekt om in haar praktijk te gaan werken, was het ook een absolute noodzaak dat
zelfs in Auto Away het klokprogramma gevolgd werd.
En tot voor een maand deed de Nest dat ook.
Die mevrouw van de support zei mij trouwens dat ik absoluut niet de enige was die hierover kloeg.
Veel beter ware geweest dat ze samen met die update de mogelijkheid hadden geboden om vanaf dan 2 soorten setpunten in te stellen:
- Een "zacht" setpunt, dat de verwarming instelt op die temperatuur pas op het moment dat er iemand binnen de geofence aankomt (de nieuwe manier dus);
- Een "hard" setpunt dat op het ingestelde uur, ongeacht de status van Auto Away, de verwarming op die temperatuur instelt (de oude manier dus). En dan kan je nog altijd bv. opleggen dat, als de Nest alsnog niemand binnen de 2 uur van dat setpunt ziet thuiskomen, hij terug in Auto Away gaat.
Wat dat andere topic betreft: de Nest werkt wel degelijk
niet naar behoren als Opentherm control unit, als hij enkel bedraad met de Heat Link verbonden is.
Ik spreek uit ondervinding.
De setpunten voor de watertemperatuur worden draadloos naar de Heat Link gestuurd, niet over de draad.
Ik weet dat omdat eens om de zoveel weken de Nest bij mij de draadloze verbinding verliest (en dat moet dan manueel op de thermostaat gereset worden, wie verzint dit?).
Als dat gebeurt en (en ik spreek opnieuw uit ervaring):
- De ketel was uit op het moment van verbindingsverlies => de ketel slaat niet meer aan, zelfs als het te koud wordt.
- De ketel was aan op het moment van verbindingsverlies => de ketel blijft gewoon doorstoken, als het moet over de 30 graden.
Aan de hand van mijn experimenten heb ik achterhaald dat bij Opentherm-bedrijf die draadverbinding enkel dient voor 2 dingen:
- Stroomvoorziening voor de Nest
- Sturing warm tapwater
[
Voor 20% gewijzigd door
LtGruber op 22-11-2017 11:37
]