Op aanraden van een vriend, toch ook hier op Tweakers mijn ervaringen met de Nest Thermostaat delen. Na de een korte periode geëxperimenteerd te hebben met Nest V2 (aan/uit), direct V3 bestelt voor opentherm. Helaas ben ik nu terug bij af.
De (gesimuleerde) modulatie van Nest V3 leek het in eerste instantie prima te doen. De radiatoren werden niet gloeiend heet, zoals bij aan/uit. En nogal belangrijk het leek allemaal behaaglijker in huis. Maar na terugkomst van onze vakantie en de laatste software update van Nest veranderde alles, in negatieve zin.
De temperatuur begon te schommelen tussen de 17-19 graden. Maar het grootste probleem was dat het ook echt niet warmer dan 19 graden werd. Al zette ik de temperatuur op 30. En dit is wat ik allemaal heb geprobeerd.
- Alle waarden van de ketel gecontroleerd, gereset en volgens monteur instellingen ingesteld.
- De bedrading nagelopen.
- De draadjes omgedraaid.
- De Nest op nieuw geïnstalleerd
- Een volledige reset Nest.
- Een volledige reset van de ketel.
- De Nest op handmatig en de ketel op hoge/lage Ionische waarden testen (ja toen werden de radiatoren warm)
- De Nest softwarematige op aan/uit zetten. (En meer tips zijn welkom.)
De support van Nest reageerde eerst heel snel, en droeg oplossingen aan. Telefonisch aantal zaken besproken, maar nadat ik mijn bevindingen terug mailde, is het akelig stil bij support.
Conclusie, niets hielp en het werd was nog steeds maar 18 graden. Het lijkt er dan ook op, dat de manier hoe Nest opentherm heeft geïmplementeerd niet i.c.m. mijn ketel (Itho Daaldrop) werkt. Het blijft sluieren en het lijkt wel een gematigde rustig opwarmende radiator, alleen niet warm genoeg.
Afgelopen vrijdagavond was ik (en mijn hele gezin met mij) het zat, we hadden het koud, te koud. De enige oplossing leek mij om de bekabeling van zowel de ketel als de heatlink aan te sluiten op aan/uit. Vervolgens de Nest ook in stellen op aan/uit. En ja, het werd warm.
Conclusie 250E verder, puur voor een groter display t.o.v. V2.