Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtGruber
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Dat klopt inderdaad.
En tot 22/12/2015 werd ook wel degelijk 1) én 2) beloofd op Nests support-pagina over Opentherm, en op hun homepage.

Op 22/12/2015 hebben ze "2)" ingetrokken op de support-pagina en op 23/12/2015 ook op hun homepage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 10:27

robertwebbe

Robert Webbe

Maar punt 2 lijkt me een software issue, dat zullen ze vast kunnen oplossen in een toekomstige update.

Alleen wel een beetje jammer dat ze daar pas mee komen nadat die op de markt is gebracht. Het zou Nest sieren als ze dan gewoon een statement maken dat je je Nest 3 mag terug sturen en je je geld terug krijgt. Dan zou mij wel vertrouwen geven.

[ Voor 56% gewijzigd door robertwebbe op 11-01-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 10:41

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

robertwebbe schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:56:
Maar punt 2 lijkt me een software issue, dat zullen ze vast kunnen oplossen in een toekomstige update.

Alleen wel een beetje jammer dat ze daar pas mee komen nadat die op de markt is gebracht. Het zou Nest sieren als ze dan gewoon een statement maken dat je je Nest 3 mag terug sturen en je je geld terug krijgt. Dan zou mij wel vertrouwen geven.
Dat schijnt wat ingewikkelder te zijn dan het zo lijkt. Hun algoritme is hier (nog) niet op gebaseerd, ze moeten dan een geheel andere ontwikkelen. Dit zijn echter de verhalen die aan mij verteld zijn door een aantal Nest PRO leden.

De vraag is echter of ze het allemaal wel belangrijk vinden, het zal mij niks verbazen als ze het eea aanpassen aan de huidige software waardoor alles volgens hun nog beter doorheeft wanneer bepaalde temperaturen bereikt zijn etc.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

robertwebbe schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:44:
Volgens mij gaat de modulatie discussie toch over 2 verschillende dingen:

1) de communicatie tussen de thermostaat met de ketel (bijvoorbeeld via aan/uit contact of via OpenTherm modulatie)

2) de aansturing tussen thermostaat met de ketel (bijvoorbeeld 100% aan/uit of in verschillende deellasten).

Zover ik begrepen heb doet de Nest v3 wel aan modulatie voor communicatie tussen de thermostaat en de ketel maar niet aan verschillende deellasten, toch?

Blijkbaar vinden sommigen dat ook aan de 2e voorwaarden voldaan moet worden om te kunnen spreken over een modulerende thermostaat en anderen weer niet. Kunnen we in de discussie dit wellicht beter benoemen zodat de gemoederen niet te hoog gaan oplopen?
Ik denk dat iedereen wel weet dat punt 1 werkt, daar is verder ook geen discussie over hier. OpenTherm wordt gewoon ondersteund. Als er in het topic over 'modelerend aansturen' wordt gesproken heeft volgens mij iedereen het over een variabele warmtevraag door de thermostaat.
Desondanks een goed idee om het er expliciet bij te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nou, dat expliciet vermelden lijkt mij niet nodig? OpenTherm-communicatie geeft je de mogelijkheid om als thermostaat modulerend aan te sturen, maar dat hóeft geenszins.

Kijk naar de huidige Nest: het enige wat hij m.b.v. OpenTherm naar je ketel communiceert (even kort door de bocht) is wel of geen warm CV-water met een temperatuur zoals jíj die ingesteld hebt als "voorlooptemperatuur" in je Pro-settings.. Een andere watertemperatuur gebruikt 'ie niet.
Ja, leuk Nest, maar die temperatuur kan ik net zo makkelijk op m'n ketel instellen en ga ik echt niet 10x per dag op de Nest verstellen ofzo. In de praktijk betekent dat dus dat 'ie gelijkwaardig is aan een aan/uit-thermostaat, waarbij ik die "voorlooptemperatuur" gewoon op de ketel zelf ingesteld heb.. Preciés hetzelfde.. Ondanks OpenTherm-gebruik van de Nest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:32:
Nou, dat expliciet vermelden lijkt mij niet nodig? OpenTherm-communicatie geeft je de mogelijkheid om als thermostaat modulerend aan te sturen, maar dat hóeft geenszins.

Kijk naar de huidige Nest: het enige wat hij m.b.v. OpenTherm naar je ketel communiceert (even kort door de bocht) is wel of geen warm CV-water met een temperatuur zoals jíj die ingesteld hebt als "voorlooptemperatuur" in je Pro-settings.. Een andere watertemperatuur gebruikt 'ie niet.
Ja, leuk Nest, maar die temperatuur kan ik net zo makkelijk op m'n ketel instellen en ga ik echt niet 10x per dag op de Nest verstellen ofzo. In de praktijk betekent dat dus dat 'ie gelijkwaardig is aan een aan/uit-thermostaat, waarbij ik die "voorlooptemperatuur" gewoon op de ketel zelf ingesteld heb.. Preciés hetzelfde.. Ondanks OpenTherm-gebruik van de Nest..
Dat klopt. Dat is ook waar iedereen het over heeft.
robertwebbe bedoelde alleen dat de term 'moduleren' technisch gezien ook opgevat kan worden als de electrische modulatie van het OpenTherm protocol over de 2 lijns verbinding naar de ketel toe.

Maar zoals ik inderdaad ook al zei is daar volgens mij helemaal geen verwarring over in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nou, dan zou je Ethernet ook modulerend kunnen noemen en DOCSIS van Ziggo via de coax ook 8)7 Digitale TV überhaupt.. Heck, elk digitale signaal wordt somehow ergens op gemoduleerd.. HDMI, S/PDIF, alles..
Nee, denk niet dat 'ie 't zó ver zocht eerlijk gezegd?

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 11-01-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:56:
Nou, dan zou je Ethernet ook modulerend kunnen noemen en DOCSIS van Ziggo via de coax ook 8)7 Digitale TV überhaupt.. Heck, elk digitale signaal wordt somehow ergens op gemoduleerd.. HDMI, S/PDIF, alles..
Nee, denk niet dat 'ie 't zó ver zocht eerlijk gezegd?
Daarom dacht ik ook niet dat die verwarring überhaupt hier in het topic bestond, maar als die er wel zou bestaan het goed was die te benoemen.

@robertwebbe, enlighten us :P

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 11-01-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homme
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 20:35
** verwijderd **

Vraag is niet meer relevant :)

[ Voor 71% gewijzigd door Homme op 11-01-2016 17:00 ]

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
robertwebbe schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:44:
Blijkbaar vinden sommigen dat ook aan de 2e voorwaarden voldaan moet worden om te kunnen spreken over een modulerende thermostaat en anderen weer niet.
Wie vind dan van niet? De PR afdeling van Nest?

Ook de overheid is er vrij duidelijk over wat ze onder een modulerende thermostaat verstaan.
Definitie voor het wettelijk verplichte ErP label:
Modulerende kamerthermostaat, voor gebruik met modulerende verwarmingstoestellen: een elektronische kamerthermostaat die de temperatuur regelt van het water dat de verwarmingsketel verlaat naargelang van de gemeten afwijking van de kamertemperatuur ten opzichte van instelpunt van de kamerthermostaat. De regeling wordt bereikt door modulering van de output van het verwarmingstoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
maxnl schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:16:
[...]

Wie vind dan van niet? De PR afdeling van Nest?

Ook de overheid is er vrij duidelijk over wat ze onder een modulerende thermostaat verstaan.
Definitie voor het wettelijk verplichte ErP label:

[...]
Da's wel interessant:
Wat is de ErP, oftewel de Europese richtlijn ecologisch ontwerp, en in welke ErP-klasse valt de Nest Learning Thermostat?
(…)

ErP-klasse van de 3e generatie Nest Learning Thermostat
Klasse IV indien aangesloten op het verwarmingssysteem via aan/uit (+2%).

Klasse VI indien aangesloten op het verwarmingssysteem via OpenTherm (+4%).

(…)
Definitie van temperatuurregelaarklassen

(…)

— Klasse VI — Weercompensatieregeling plus kamersensor, voor gebruik met modulerende verwarmingstoestellen: een watertemperatuurregelaar voor het verwarmingstoestel die het instelpunt van de temperatuur van het water dat de verwarmingsketel verlaat, varieert naargelang van de heersende buitentemperatuur en de geselecteerde weercompensatiecurve. Een kamertemperatuursensor monitort de kamertemperatuur en past de parallelle verplaatsing van de compensatiecurve aan om het kamercomfort te verbeteren. De regeling wordt bereikt door modulering van de output van het verwarmingstoestel.
't ErP-label klopt dus niet eens.. :o Kunnen we Nest nu op Europees niveau aanklagen? :+

Overigens heb ik ook liever dat de Nest niet alléééééén naargelang de buitentemperatuur de voorlooptemp. aanpast, maar ook gewoon tijdens 't simpele "bijstoken".. Dus buiten de weersomstandigheden om zeg maar.. Maargoed, aangezien 'ie sowieso niets met de temperatuur doet, voldoet 'ie sowieso niet aan z'n ErP-label :+

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 11-01-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:56
Je zou ze er altijd mee kunnen confronteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
menzo schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:46:
Je zou ze er altijd mee kunnen confronteren.
Ze hebben al een nieuwe FW belooft.. Als die kut met peren is, kunnen we altijd nog 't ErP-label als troef achter de hand houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Osiris schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:14:
't ErP-label klopt dus niet eens.. :o Kunnen we Nest nu op Europees niveau aanklagen? :+
Da's meer iets voor de overheid.
Die je als consument uiteraard wel kunt tippen

ACM zou Nest en de verkopers dan bijvoorbeeld een boete van max. 450k per overtreding op kunnen leggen voor misleidende handelspraktijken
Maar zou liever zien dat ze dat in ontwikkel uren stoppen.
Overigens heb ik ook liever dat de Nest niet alléééééén naargelang de buitentemperatuur de voorlooptemp. aanpast, maar ook gewoon tijdens 't simpele "bijstoken"..
Vraag me af of ie dat ook niet hoort te doen onder de noemer "een kamertemperatuursensor monitort de kamertemperatuur en past de parallelle verplaatsing van de compensatiecurve aan".
Maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 12-01-2016 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat van die parallele verplaatsing vat ik nog niet echt..

Enige uitleg om zo'n weercompensatiecurve: https://www.frenchentree....ture-setting/#post-812721

Maar dan zonder parallele verplaatsing door de kamertemperatuur.. Denk alleen wel dat je gelijk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Laatst online: 21:32
Vanochtend is my Nest geudate:

5.1.6rc4
Geüpdatet 12 jan 2016 07:11

Ben benieuwd wat hij vandaag doet.

Ik de menu's of online geen "verschillen" kunnen vinden

[ Voor 21% gewijzigd door rvdgaag op 12-01-2016 08:23 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

rvdgaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:20:
Vanochtend is my Nest geudate:

5.1.6rc4
Geüpdatet 12 jan 2016 07:11

Ben benieuwd wat hij vandaag doet.
Helaas zie ik alleen dit.

Versie 5.1.6 [volledige naam 5.1.6rc4] - uitgebracht op 11 januari 2016

Bugfixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelam
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 16:03
Ongelooflijk dat er vandaag een update uitkomt 8)7 ; ik heb 'm gisteren van de wand geschroefd, vandaag retour naar Coolblue. Gekozen voor de 'veilige' weg. Wacht even af wat de updates op de Nest doen, anders waarschijnlijk toch een ThermoSmart uitproberen ;)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze Nest update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
Ben blij dat ik geen Nest meer heb als ik dit zo lees. Bovendien zou ik bij mijn nieuwe Nefit ketel ook een tussenstukje van 50 euro moeten kopen om de Nest überhaupt met mijn Nefit te kunnen laten communiceren.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

rimave schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:26:
Bovendien zou ik bij mijn nieuwe Nefit ketel ook een tussenstukje van 50 euro moeten kopen om de Nest überhaupt met mijn Nefit te kunnen laten communiceren.
Dat moet je voor alle OpenTherm thermostaten als je een Nefit ketel gebruikt. Nefit vind het leuk om zijn eigen communicatieprotocol te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Eerste merkbare bugfix is dat de Nest nu dichter bij echte temperatuur meet, de afwijking nu +0,7 graden.

Aangezien de Nest alles op halve graden afrond zou het verschil theoretisch kleiner kunnen zijn.

2 metingen zijn 16.3 graden, Nest meet 17 graden (kan 16.6 zijn) afwijking is dus nu minimaal 0.3 graden en max 1.1 graden.

Voorverwarmen begint nu 2 uur voordat het programma start (om 2 graden te verhogen) dus dat is RUK :(

[ Voor 13% gewijzigd door rvdgaag op 12-01-2016 12:59 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 22:59

bonyuri

Investigator!

rvdgaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:49:
Eerste merkbare bugfix is dat de Nest nu dichter bij echte temperatuur meet, de afwijking nu +0,7 graden.

Aangezien de Nest alles op halve graden afrond zou het verschil theoretisch kleiner kunnen zijn.

2 metingen zijn 16.3 graden, Nest meet 17 graden (kan 16.6 zijn) afwijking is dus nu minimaal 0.3 graden en max 1.1 graden.

Voorverwarmen begint nu 2 uur voordat het programma start (om 2 graden te verhogen) dus dat is RUK :(
Jammer dat je geen Tado hebt:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45572773

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Jammer dat je hiervoor moet bellen om het aan te passen :+
Beide settings zouden gewoon door jou als gebruiker zelf in te stellen moeten zijn. Het is toch van de zotte dat als deze functies niet goed werken je moet gaan bellen om ze te corrigeren (als dat überhaupt al kan).
Net zoals functies als stooklijn, boiler temperatuur etc etc

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yUBUNpu.png

(Overigens heb ik ze beide nog niet hoeven wijzigen omdat het out-of-the box gewoon knap werkt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:15

St@m

@ Your Service

Mijn Nest hangt, de monteur gaf aan dat hij inderdaad niet bij alle cv ketels moduleert. Ik heb een Intergas, en volgens de monteur moduleert ie daar wel mee. We gaan het zien. Vooralsnog heeft de Nest nog niets hoeven doen. Het is 19 graden in huis.. Zon schijnt.

Monteur heeft getest en gaf aan dat de cv niet vol ging branden toen ik de Nest op 20 graden zette. Ik heb er nog helemaal geen verstand van, dus zal het eens in de gaten gaan houden.

[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 13-01-2016 11:51 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 08:56
St@m schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:50:
Mijn Nest hangt, de monteur gaf aan dat hij inderdaad niet bij alle cv ketels moduleert. Ik heb een Intergas, en volgens de monteur moduleert ie daar wel mee. We gaan het zien. Vooralsnog heeft de Nest nog niets hoeven doen. Het is 19 graden in huis.. Zon schijnt.

Monteur heeft getest en gaf aan dat de cv niet vol ging branden toen ik de Nest op 20 graden zette. Ik heb er nog helemaal geen verstand van, dus zal het eens in de gaten gaan houden.
Dat kan je zien door op het schermpje van je CV te kijken, komt de temperatuur te staan als er warm water gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Pino112 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Dat kan je zien door op het schermpje van je CV te kijken, komt de temperatuur te staan als er warm water gevraagd wordt.
Verwar alleen niet de actuele watertemperatuur met gevraagde temperatuur .
De watertemperatuur zal natuurlijk niet per direct op de gevraagde temperatuur zitten. Het is van belang om te kijken wat de thermostaat aan de ketel vraagt. Bij mijn ketel kan ik dit niet zien op het display helaas (wel via de thermostaat, die deze gegevens via OpenTherm toonbaar maakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20
St@m schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:50:

Dit doet ie inderdaad niet meteen. Ik heb zelf het gevoel dat ie bij het inschakelen even kort een lage temperatuur vraagt en daarna altijd naar de 'voorloop' temperatuur gaat. Na een aantal minuten branden is mijn aanvoertemperatuur ALTIJD 65 graden, de ingestelde voorlooptemperatuur. Ook als het in de kamer 19,5 graden is en ik 20 instel. Nest heeft aangegeven dat dankzij de ondersteuning van OpenTherm de Nest kan bepalen hoe hard de ketel brandt en daardoor energie kan besparen. En zelfs dat daarbij rekening kon worden gehouden met de buitentemperatuur. Stond letterlijk op de website. Geen idee of het er nu nog zo staat, maar dat klinkt in mijn oren toch als moduleren (in de vorm van aanvoertemperatuur aanpassen) en dat doet ie NIET.

Jouw monteur kan gezien hebben dat ie in de eerste minuut na warmtevraag inderdaad niet volledig ging branden, of hij heeft gezien dat de ketel niet volledig brandt omdat hij zelf moduleert op retourtemperatuur. Maar ik geloof er niks van dat er ketels bestaan waarbij hij wel echt moduleert zoals bv. een Chronotherm dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardtarget
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-08 16:56
Ik heb ook een intergas ketel, een HReco36 dus volgens mij het nieuwste model.
Met de Honeywell thermostaat moduleerd hij tussen de 40 en 65 graden

Als ik van 15 naar 18 wil dan gaat hij meteen naar 65 graden. Wanneer ik bv van 19,5 naar 20 wil met 45 graden.

Met de nest ging de temperatuur ongeacht wat de temperatuur meteen naar 65 graden, dus niet eerst 1 minuut op lage temperatuur.

Ben benieuwd of er nog meer van dit soort ervaringen komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfr
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

dfr

Op https://nest.com/nl/suppo...ing-Thermostat-do-with-it

daar staat vrij duidelijk: Op dit moment moduleert de Nest Thermostat de watertemperatuur van je ketel niet rechtstreeks

Het lijkt me sterk dat er in sommige gevallen wel wordt gemoduleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Niks modulatie ook niet na de update ! Temperatuur schommelt bijna 1 graad ! Comfort is dus KLOTE

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/281fptv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik heb in december voor mijn verjaardag ook een nest gekregen maar ik vind het 3x niks zonder modulatie. De verwarming stinkt naar verbrand stof en wordt gloeiend heet. Dit was voorheen nooit zo en juist erg comfortabel. Zou dit nou update moeten zijn die het verbeterd en heeft iemand na 2 week de koop ongedaan gemaakt?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Laatst online: 10-10 22:59

bonyuri

Investigator!

TimDJ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:29:
Ik heb in december voor mijn verjaardag ook een nest gekregen maar ik vind het 3x niks zonder modulatie. De verwarming stinkt naar verbrand stof en wordt gloeiend heet. Dit was voorheen nooit zo en juist erg comfortabel. Zou dit nou update moeten zijn die het verbeterd en heeft iemand na 2 week de koop ongedaan gemaakt?
Ik heb na 2 weken mijn Nest v3 weer teruggestuurd naar CoolBlue.
Volgens mij kun je naar Nest zelf tot een maand lang terugsturen.

Ik ben erg benieuwd of Nest ooit nog met de beloofde upgrade komt, het zou mij niets verbazen als het nog een paar maanden duurt...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

rvdgaag schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:45:
Niks modulatie ook niet na de update ! Temperatuur schommelt bijna 1 graad ! Comfort is dus KLOTE

[afbeelding]
En zo gaat het nu al sinds de release. Het ergste voor mij is dat ik dit soort dingen voel, behoorlijk erg.

Ik heb NEST de laatste dagen meerdere keren benaderd, er wordt niet eens meer op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een verlate New Years Day bug:
Smart Home: Nests Neujahrs-Bug lässt Kunden bibbern
Gelukkig is het in de VS niet echt koud :+ (en in het koude kikker land ook niet)
Resident Evil?

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2016 18:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:45
bonyuri schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:57:
[...]

Ik heb na 2 weken mijn Nest v3 weer teruggestuurd naar CoolBlue.
Volgens mij kun je naar Nest zelf tot een maand lang terugsturen.

Ik ben erg benieuwd of Nest ooit nog met de beloofde upgrade komt, het zou mij niets verbazen als het nog een paar maanden duurt...
Ik heb met Nest de afspraak staan dat ik 30 dagen na de update omtrent OpenTherm de nest mag retourneren en mijn geld terug krijg. Op dit moment heb ik mijn oude thermostaat weer aangesloten en het comfort is weer zoals het zou moeten zijn. Als ik de nest aansluit duurt het opwarmen van de woning ongelofelijk lang, denk hierbij aan 5 uur voor een verschil van 16.5 naar 19 graden (volgens de nest)

Comfort vergeleken is het met de nest op 19 graden gewoon koud ten opzichte van mij oude thermostaat op 19 graden. Tevens heeft de oude thermostaat binnen een uur het huis (woonkamer) van 17 naar 19.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10-2023
dfr schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:57:

Het lijkt me sterk dat er in sommige gevallen wel wordt gemoduleerd
Ik heb die van mij nu twee weken hangen, en lijkt wel degelijk te moduleren. Als ik paar dagen ben weg geweest en de temperatuur van 9 naar 19 wil krijgen stookt hij de boel flink op; grote witte wolken uit mijn CV buiten. Als ik van 17,5 naar 19 wil ergens in de loop van de dag dan is het een heel flauw wolkje uit de CV (en hoor je hem ook daadwerkelijk minder hard branden).

CV is een Remeha Avanta uit 2008

Wat ik me kan voorstellen is dat de Nest via OpenTherm aan/uit aangeeft plús de temperatuur die het moet worden. Daarmee weet de CV dan dat hij flink zijn best moet doen, of maar een beetje. Ok; de Nest moduleert dan inderdaad niet direct (zoals ze zelf ook zeggen); maar de CV wel... _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door willemvleeuwen op 14-01-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
willemvleeuwen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:34:
[...]

Ik heb die van mij nu twee weken hangen, en lijkt wel degelijk te moduleren. Als ik paar dagen ben weg geweest en de temperatuur van 9 naar 19 wil krijgen stookt hij de boel flink op; grote witte wolken uit mijn CV buiten. Als ik van 17,5 naar 19 wil ergens in de loop van de dag dan is het een heel flauw wolkje uit de CV (en hoor je hem ook daadwerkelijk minder hard branden).

CV is een Remeha Avanta uit 2008

Wat ik me kan voorstellen is dat de Nest via OpenTherm aan/uit aangeeft plús de temperatuur die het moet worden. Daarmee weet de CV dan dat hij flink zijn best moet doen, of maar een beetje. Ok; de Nest moduleert dan inderdaad niet direct (zoals ze zelf ook zeggen); maar de CV wel... _/-\o_
Je verhaal klopt niet. Ik heb ook genoemd type ketel.
De ketel blijft, ongeacht temperatuursverschil, vollast branden. Hij gaat alleen minder hard branden nadat hij de ingestelde voorlooptemperatuur CV water bereikt heeft !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

willemvleeuwen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:34:
[...]

Ook in dit geval denk ik dat de ketel eventueel moduleert op retourtemperatuur. Bij een lagere kamertemperatuur is de retourtemperatuur lager omdat de radiatoren meer warmte kwijt kunnen. De ketel zal dan harder kunnen werken om de retourtemperatuur omhoog te krijgen.

Edit: en wat goodLUCk51 hierboven zegt natuurlijk ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 14-01-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
goodLUCk1951 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:26:
[...]

Je verhaal klopt niet. Ik heb ook genoemd type ketel.
De ketel blijft, ongeacht temperatuursverschil, vollast branden. Hij gaat alleen minder hard branden nadat hij de ingestelde voorlooptemperatuur CV water bereikt heeft !!
Hmm ok; je zult gelijk hebben. Maar zoals ik zeg; overdag heb ik hem nog nooit vollast zien/horen branden. Het is niet anders dan met de Remeha Celcia die ik hiervoor had. Komt dat dan omdat de voorloop temperatuur altijd bereikt is?

[ Voor 5% gewijzigd door willemvleeuwen op 14-01-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
willemvleeuwen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:00:
[...]

Hmm ok; je zult gelijk hebben. Maar zoals ik zeg; overdag heb ik hem nog nooit vollast zien/horen branden. Het is niet anders dan met de Remeha Celcia die ik hiervoor had. Komt dat dan omdat de voorloop temperatuur altijd bereikt is?
Via de + knop op de ketel zie je bij T1 de actuele voorlooptemp. Zolang deze lager ligt dan de max. ingestelde waarde moet je eens checken of er momenten zijn dat er een verschil is in de hoogte van het toerental van de ventilator. Is de nF waarde (x 100), te vinden door 4x de + toets in de drukken. Bij mij is ie steeds 35 en loopt alleen terug na het bereiken (T1) van de bij mij ingestelde max. voorlooptemp. van 65 gr. C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 19:41
Ik moet zeggen dat mijn Nest wel steeds beter mijn huis begint te leren kennen. Hier een temperatuurverloop van deze avond:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/16bimfp.png

Temperatuurval is ~0,5 graden. Natuurlijk wacht ik nog steeds op het moduleren van de temperatuur, want ik heb een convector hangen (Jaga DBE) en die doet het gewoon comfortabeler met een constante aanvoer van warm water ipv aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
goodLUCk1951 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:22:
[...]
max. voorlooptemp. van 65 gr. C.
Zou je dan niet eens 75 proberen? Dat staat ook als default in de handleiding van Remeha (Aanvoer T_SET). Ik heb een heel constant temperatuurverloop daarmee en dus een hele rustige CV...

nF net gecheckt, stond op 0 (klopt want is nu niets nodig)
Nest naar 19,5 gezet: nF klimt naar 10
Nest naar 21 gezet: nF klimt naar 29
Warm water vol aan: nF klimt naar 50

Over de Nest; bij mij ging het geheel ook pas na 1,5e week rustiger werken. Hij heeft echt even nodig om te zien wat er gebeurd blijkbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door willemvleeuwen op 14-01-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
willemvleeuwen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:45:
[...]

Zou je dan niet eens 75 proberen? Dat staat ook als default in de handleiding van Remeha (Aanvoer T_SET). Ik heb een heel constant temperatuurverloop daarmee en dus een hele rustige CV...

nF net gecheckt, stond op 0 (klopt want is nu niets nodig)
Nest naar 19,5 gezet: nF klimt naar 10
Nest naar 21 gezet: nF klimt naar 29
Warm water vol aan: nF klimt naar 50

Over de Nest; bij mij ging het geheel ook pas na 1,5e week rustiger werken. Hij heeft echt even nodig om te zien wat er gebeurd blijkbaar.
Heb de Nest nu zowat een maand actief en na 3 weken op advies van Nest team voorlooptemp. verlaagd van 75 naar 65. Vanaf het begin blijft de Nest zich gedragen als een aan/uit thermostaat met bijbehorende temperatuur schommelingen ! Neem aan dat jij ook de Nest 3the hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
goodLUCk1951 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:06:
[...]
Vanaf het begin blijft de Nest zich gedragen als een aan/uit thermostaat met bijbehorende temperatuur schommelingen ! Neem aan dat jij ook de Nest 3the hebt.
Hoe staat het met de isolatie van de rest van je huis? Bij mij duurt het zo'n 15 uur om 3 graden af te koelen (met ramen dicht ;) ). Wellicht gaat dit bij jou sneller? Het is natuurlijk niet gek dat Nest bij elk huishouden anders functioneert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:45
Mag ik vragen hoe jullie de temperatuur in een grafiek krijgen? Waarmee meten jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
willemvleeuwen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:14:
[...]

Hoe staat het met de isolatie van de rest van je huis? Bij mij duurt het zo'n 15 uur om 3 graden af te koelen (met ramen dicht ;) ). Wellicht gaat dit bij jou sneller? Het is natuurlijk niet gek dat Nest bij elk huishouden anders functioneert...
Isolatie is OK.
Mijn referentie is gebaseerd op het gebruik van een Honeywell Chronotherm IV modulation afgelopen meerdere jaren. Hierbij liep mijn Remeha variabel (zeker niet altijd op vollast) gerelateerd naar noodzakelijk temp. vraag, waarbij de temp. schommelingen min. waren. Ik denk dat je de eerste bent waarbij de Nest moduleert, ondanks dat Nest zelf aangeeft dat dit er nog niet is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
goodLUCk1951 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:33:
[...]
Ik denk dat je de eerste bent waarbij de Nest moduleert, ondanks dat Nest zelf aangeeft dat dit er nog niet is !
Ik denk dus dat de Nest zelf niet moduleert zoals ze ook aangeven. Als ik mbv de API van Nest uitlees zie ik ook geen OpenTherm en/of Modulatie keys... Kan natuurlijk dat ze dit nog weglaten, maar ik gok dat Nest er gewoon nog niet klaar voor is.

Bij mij gaat de CV wel 'moduleren'; zoals Nest ook op hun website aangeeft;
De Nest Thermostat gebruikt momenteel OpenTherm om je verwarmingsketel te laten weten wanneer deze moet in- of uitschakelen. De thermostaat laat je ketel weten wanneer de temperatuur in je huis beneden de gewenste temperatuur daalt en je condensatieketel gebruikt deze informatie om intern te moduleren.
Dat laatste gaat bij mij blijkbaar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
willemvleeuwen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:40:
[...]

Ik denk dus dat de Nest zelf niet moduleert zoals ze ook aangeven. Als ik mbv de API van Nest uitlees zie ik ook geen OpenTherm en/of Modulatie keys... Kan natuurlijk dat ze dit nog weglaten, maar ik gok dat Nest er gewoon nog niet klaar voor is.

Bij mij gaat de CV wel 'moduleren'; zoals Nest ook op hun website aangeeft;

[...]
Dat laatste gaat bij mij blijkbaar goed...
Ja mijn ketel moduleert óók wel, maar daarom gaat er alsnog 60 °C (voorlooptemp ingesteld in de Nest) water door m'n radiatoren.. 't Moduleren van de ketel voorkomt alleen dat 't niet nóg verder doorstijgt of dat m'n ketel zegt: "Ja ho, dit vind ik niet leuk meer, ik kap er mee en zet de brander uit.."

Alleen wil je geen 60 °C hete radiatoren als dat niet nodig is |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 15-01-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
Janaart schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:24:
Mag ik vragen hoe jullie de temperatuur in een grafiek krijgen? Waarmee meten jullie dit?
Er zijn meerdere tools voor; ben ook wel benieuwd waarmee de rest het doet. Specifiek voor Nest doe ik het met een zelf geschreven tooltje via de (officiele) API. Google eens op NestGraph; is wel e.e.a. over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Nest registreert de temp op 0.5 graden schaal, dan krijg je al snel een gladde grafiek als je hem uitleest.

Mijn digitalSTROM domotica systeem registreert op 0.1 graden nauwkeurig en dan krijg je toch echt dit:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/9zsi7s.jpg

Vanuit mijn Netatmo weerstation ziet het er zo uit

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14oaplc.jpg

Conclusie, jojo temperatuurverloop

[ Voor 7% gewijzigd door rvdgaag op 15-01-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Op welke setting hebben jullie de avanta ketel staan (P4)? hierin is ook nog verschil hoe de ketel reageert op de thermostaat.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:48:
Op welke setting hebben jullie de avanta ketel staan (P4)? hierin is ook nog verschil hoe de ketel reageert op de thermostaat.
Ik heb de P4 op "regelaar-afhankelijk" (fabrieksinstelling) staan. Communiceert een andere stand beter met Nest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ik heb (nog) geen nest, maar weet wel dat deze stand het gedrag beinvloed, wellicht heeft willem het anders staan.

Wellicht een goede actie om alles uit te sluiten vermelden wat de settings zijn van de CV, dus P1-6.

[ Voor 31% gewijzigd door [RNMC] Viper op 15-01-2016 08:59 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:58:
Ik heb (nog) geen nest, maar weet wel dat deze stand het gedrag beinvloed, wellicht heeft willem het anders staan.

Wellicht een goede actie om alles uit te sluiten vermelden wat de settings zijn van de CV, dus P1-6.
Mijn instellingen op de Remeha Avanta zijn:
P1: 75 gr. ( op Nest staat op advies van Nest-team deze (voorloop)temp. op 65 gr. Ingesteld)
P2:: 60 gr.
P3: CV aan en WW aan
P4: regelaar afhankelijk
P5: geen anticipatiestroom bij aan/uit thermostaat.

Verzoek aan Willemvleeuwen om zijn instellingen op te geven !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
U vraagt, wij draaien;

Remeha Avanta (2008):
P1: 60, dit is grappig; want in mijn Nest heb ik deze op 75 staan... Deze 60 is dan dus door de CV monteur hier gedaan gok ik...
P2: 60
P3: 1 = CV aan / WW aan
P4: 2 = Regelaar afhankelijk
P5: 0 = Geen anticipatieweerstand bij aan/uit
(P6: 1 = Display gaat uit na 3 minuten)

Verder zelfde als goodLUCk1951 (/fabriek) dus... Daarom ook nog maar even mijn instellingen van de Nest;

Aanloop: 75
WW: 60
Software: 5.1.6rc4

[ Voor 18% gewijzigd door willemvleeuwen op 15-01-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Mijn NEST lijkt echt de weg kwijt te zijn. Eerst volgt hij het schema om te verwarmen totaal niet meer op, vandaag begint hij om 13:00 om op 18:00 op temperatuur te zijn.
Wordt zo moedeloos van dit apparaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
willemvleeuwen schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:48:
U vraagt, wij draaien;

Remeha Avanta (2008):
P1: 60, dit is grappig; want in mijn Nest heb ik deze op 75 staan... Deze 60 is dan dus door de CV monteur hier gedaan gok ik...
P2: 60
P3: 1 = CV aan / WW aan
P4: 2 = Regelaar afhankelijk
P5: 0 = Geen anticipatieweerstand bij aan/uit
(P6: 1 = Display gaat uit na 3 minuten)

Verder zelfde als goodLUCk1951 (/fabriek) dus... Daarom ook nog maar even mijn instellingen van de Nest;

Aanloop: 75
WW: 60
Software: 5.1.6rc4
Verwacht niet dat het positief bijdraagt, maar heb de P1 ook eens teruggezet naar 60 gr. en staat dan nu ook lager dan betreffende instelling op de Nest !
Onder het motto "niet geschoten is altijd mis !"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ik verwacht dat met de P1 60 graden de nest rustiger gaat regelen, hij heeft niet dezelfde hoeveelheid warmte die hij kan benutten en dus zal hij eerder/langer moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Net opgehangen, dus te kort om te zeggen of hij goed werkt.

Aanloop 70
Ww 60
Sw 5.1.3rc1 en 2.0rc5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Nadat ik gistermiddag in een soort van kou zat en gisteravond ineens de truien uit moesten omdat de Nest de CV aan het porren was ben ik er ook klaar mee.

Allereerst denk ik dat mijn Nest, in z'n voetje, verkeerd staat. Ik wil hem dus verplaatsen naar een plek waar de temperatuur sneller (en consequenter) de Nest bereikt.
Vraag 1: Moet ik dan de hele nest recette? Hier staat namelijk dat alleen Auto Away gereset moet worden... maar True Radiant veranderd in mijn geval ook!
Pino112 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:03:
Dit vind ik dus allemaal lastig om te constateren (hoewel het zo simpel lijkt). Hier wat foto's. Concludeer ik dit goed? Betreft een Vaillant ecoTEC ketel.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GEknfiaKbA8ZDdsqkxIS8HKT/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nkD6U3MNDuKfjyahOa9LvAGh/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Zw6m96Ev5SAwo5Atkg8MRJjg/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZJnTfAqfKA6XS2f5SzxTPIb5/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0PjMGocw3exJ3bvGyfFLEAe9/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/VqblQryvbGTgSWClr7xtQqyK/medium.jpg

De eerste foto lijkt me de huidige temperatuur die de ketel stookt. De tweede is de ingestelde temperatuur (die correspondeert met de foto's van de Nest, ook 75). De derde is de druk (duh) en de vierde foto is de warmwatertemperatuur voor de kranen, neem ik aan.

Vraag 2: Ik kreeg van Nest ook het advies om de aanvoertemperatuur op 60 te zetten. Dat kan ik dus in de Nest doen, en vervolgens past hij dat in de ketel aan, right?

Vraag 3: En tenslotte. Ik had een schema aangemaakt in de app van Nest. Al twee weken lang passen we de temperatuur handmatig om 22:30 aan. Hij verschuift het schema niet (!). Dat blijft stug op 23:00 staan. Waarom wil hij dit niet leren? :?

[ Voor 4% gewijzigd door iAR op 17-01-2016 10:18 . Reden: kleine wijzigen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Ethirty

Who...me?

iAmRenzo schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:06:
Vraag 3: En tenslotte. Ik had een schema aangemaakt in de app van Nest. Al twee weken lang passen we de temperatuur handmatig om 22:30 aan. Hij verschuift het schema niet (!). Dat blijft stug op 23:00 staan. Waarom wil hij dit niet leren? :?
Er zijn in het schema 2 soorten aanpassingen: degene die Nest er zelf inzet op basis van wat hij leert en degene die je er met de hand inzet. Die laatste blijven altijd staan, hoeveel je ook aanpast daarna. Misschien moet je dat vaste punt zelf even aanpassen naar 22:30.

Persoonlijk heb ik het hele auto-schema vrij snel uitgezet. Ik heb 3 punten (2 hoger en 1 lager) per dag ingeprogrammeerd, de rest doe ik wel handmatig. De ene avond vind ik 20 warm zat, de andere vind ik 21 nog kil.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 21:50
Sinds vorige week ook in het bezit van de Nest V3, maar nog niet naar volle tevredenheid. De Nest oogt prachtig en de app werkt prima, maar ook ik heb last van het Opentherm probleem. Ik gebruik de Nest in combinatie met de Remeha Quinta 28c. De temperatuur schommelingen zijn duidelijk merkbaar en dat is niet erg comfortabel. Daarnaast is de weergegeven temperatuur van de Nest hoger dan de werkelijke temperatuur in de ruimte. Dit kan in de praktijk tussen de 0,1 en 0,9 graden afwijken.

De Nest draait nu met firmware 5.1.6.rc4 en ik vraag me af of dit de update zou moeten zijn die het OpenTherm probleem oplost voor zover dat kan.

[ Voor 4% gewijzigd door postvoordennis op 17-01-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
postvoordennis schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:13:
Sinds vorige week ook in het bezit van de Nest V3, maar nog niet naar volle tevredenheid. De Nest oogt prachtig en de app werkt prima, maar ook ik heb last van het Opentherm probleem. Ik gebruik de Nest in combinatie met de Remeha Quinta 28c. De temperatuur schommelingen zijn duidelijk merkbaar en dat is niet erg comfortabel. Daarnaast is de weergegeven temperatuur van de Nest hoger dan de werkelijke temperatuur in de ruimte. Dit kan in de praktijk tussen de 0,1 en 0,9 graden afwijken.

De Nest draait nu met firmware 5.1.6.rc4 en ik vraag me af of dit de update zou moeten zijn die het OpenTherm probleem oplost voor zover dat kan.
Nee die update moet nog komen ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

postvoordennis schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:13:

Nee.
Je had je beter wat uitgebreider moeten inlezen voordat je dit apparaat kocht. Het is, voor zover ik lees, geen probleem. Gewoon iets wat er niet is. Of het er ooit nog komt is onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

master_viper schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:01:
[...]

Nee.
Je had je beter wat uitgebreider moeten inlezen voordat je dit apparaat kocht. Het is, voor zover ik lees, geen probleem. Gewoon iets wat er niet is. Of het er ooit nog komt is onduidelijk.
Ben ik het niet helemaal mee eens. In productaankondigingen werd er gesproken over de modulerende werking, en ondanks dat ze nu de marketingteksten hebben aangepast, is het niet heel duidelijk te lezen dat de Nest niet modulerend aanstuurt. Daarnaast stuurt vrijwel élke thermostaat die openTHerm ondersteund modulerend. Het is daarom niet gek dat mensen 'OpenTherm' automatisch associeren met 'moduleren'.

Persoonlijk denk ik dat moduleren niet komt met een software update, maar pas met een nieuwe (fysieke) uitvoering. Nest ziet de thermostaat als een nieuw mobieltje: om de zoveel jaar een nieuwe in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
EddoH schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:43:
[...]

Persoonlijk denk ik dat moduleren niet komt met een software update, maar pas met een nieuwe (fysieke) uitvoering.
Dan voldoet de Nest v3 niet aan z'n geclaimde ErP-rating ;) Kunnen ze denk ik simpelweg niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Osiris schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:54:
[...]

Dan voldoet de Nest v3 niet aan z'n geclaimde ErP-rating ;) Kunnen ze denk ik simpelweg niet maken.
Klopt, doet hij nu ook niet, adverteren er toch mee. Ik moet het nog maar zien, die update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Ik ben benieuwd. Momenteel wordt de nieuwe Nest geïnstalleerd thuis. In combinatie met een Intergas ketel en een Brink hetelucht systeem. Weet niet precies of het centraal afzuigsysteem ook op de Nest aangesloten kan worden...

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20
[...]

Nee.
Op de website staat (stond?) letterlijk dat dankzij OpenTherm de ketel harder en zachter kon werken, al naar gelang wat nodig was. Dat klinkt toch behoorlijk als moduleren, niet? Er stond zelfs bij dat het afhankelijk van de buitentemperatuur kon. Dus ja, het is wel degelijk beloofd en ik voel me nu ook genaaid omdat het er niet in zit. De onder/overshoot van de V2 was een duidelijke vermindering van het comfort in huis (t.o.v. de Chronotherm) en dat had met de V3 gewoon opgelost moeten zijn. Prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Waar ik veel meer benieuwd naar ben is hoeveel m3 gas jullie verbruiken nu (ik werk ook vanuit thuis, dus verwarming staat nu zowat hele dag aan op ca 20-21 graden). Gisteren ca 30m3 verbruikt, vandaag tot nu toe: 12:40u - 18m3. Ik kan helaas de data van vorig jaar niet meer zien (toen hadden we Toon), maar vind dit behoorlijk veel. Nu is het huis ook vrij groot en vrijstaand, maar vraag me af of dit niet wat erg veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
tcviper schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:40:
Waar ik veel meer benieuwd naar ben is hoeveel m3 gas jullie verbruiken nu (ik werk ook vanuit thuis, dus verwarming staat nu zowat hele dag aan op ca 20-21 graden). Gisteren ca 30m3 verbruikt, vandaag tot nu toe: 12:40u - 18m3. Ik kan helaas de data van vorig jaar niet meer zien (toen hadden we Toon), maar vind dit behoorlijk veel. Nu is het huis ook vrij groot en vrijstaand, maar vraag me af of dit niet wat erg veel is.
Puur gasverbruik zegt natuurlijk niet alles.. Moet je per "graaddag" bekijken enzo, daar heb je wel van die sites voor.. Zie 't CV-tuning-topic geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Osiris schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:48:
[...]

Puur gasverbruik zegt natuurlijk niet alles.. Moet je per "graaddag" bekijken enzo, daar heb je wel van die sites voor.. Zie 't CV-tuning-topic geloof ik.
Klopt, i log sinds oktober dan ook via Domoticz (p1 poort) en zie dat we normaal per dag ca 20-22m3 doen. Nu is dat dus ca 30m3 per dag sinds de temperatuur buiten meer is gezakt. Heb alleen helaas geen stats van vorig jaar jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tcviper schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:50:
[...]

Klopt, i log sinds oktober dan ook via Domoticz (p1 poort) en zie dat we normaal per dag ca 20-22m3 doen. Nu is dat dus ca 30m3 per dag sinds de temperatuur buiten meer is gezakt. Heb alleen helaas geen stats van vorig jaar jammer genoeg.
30 kuub gas per dag?!? Dat is of een heeel groot huis, of je doucht urenlang?
Ter vergelijking: een vrijstaande stolpboerderij van een kennis verbruikt zo'n 18m3 gas in deze dagen. Vrijstaande woning van een collega ~15m3. Mijn simpele tussenwoning ~7m3 op de koudste dagen.
Ik vind 30m2 echt extreem veel, hoewel e.e.a. natuurlijk wel afhangt van de bezetting en grootte van je huis.

[ Voor 26% gewijzigd door EddoH op 18-01-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
EddoH schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:10:
[...]

30 kuub gas per dag?!? Dat is of een heeel groot huis, of je doucht urenlang?
Ter vergelijking: een vrijstaande stolpboerderij van een kennis verbruikt zo'n 18m3 gas in deze dagen. Vrijstaande woning van een collega ~15m3. Mijn simpele tussenwoning ~7m3 op de koudste dagen.
Ik vind 30m2 echt extreem veel, hoewel e.e.a. natuurlijk wel afhangt van de bezetting en grootte van je huis.
Er word hier alleen smorgens door ons twee gedoucht, verder niet.
Het is een totale oppervlakte van ca 900m2. Met apart gastenverblijf in de tuin (die CV staat op 15 eigenlijk nu constant). Ik heb onder kantoor aan huis dus ja verwarming staat wel hele dag nu aan, maar heb het idee dat woonkamer snel afkoelt (dat zie je zodra verwarming uit staat). Maar goed, daar is denk ik buiten extra isolatie weinig aan te doen (huis is van 1965, aanbouw van 2001).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tcviper schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:19:
[...]

Er word hier alleen smorgens door ons twee gedoucht, verder niet.
Het is een totale oppervlakte van ca 900m2. Met apart gastenverblijf in de tuin (die CV staat op 15 eigenlijk nu constant). Ik heb onder kantoor aan huis dus ja verwarming staat wel hele dag nu aan, maar heb het idee dat woonkamer snel afkoelt (dat zie je zodra verwarming uit staat). Maar goed, daar is denk ik buiten extra isolatie weinig aan te doen (huis is van 1965, aanbouw van 2001).
900m2 is natuurlijk wel erg groot, dan wordt het moeilijker vergelijken. Vooral omdat er met zo'n oppervlakte veel meer potentiele warmtelekken kunnen zijn dan je bij een simpeler huis hebt. En een apart gastenverblijf zal dan ook niet helpen, die heeft weer 4 extra 'lekkende' muren ten opzichte van een gastenruimte binnenshuis. Ik betwijfel of de boerderij waar ik het over had 900m2 aan oppervlakte is.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 18-01-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
goodLUCk1951 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:19:
[...]
Verwacht niet dat het positief bijdraagt, maar heb de P1 ook eens teruggezet naar 60 gr. en staat dan nu ook lager dan betreffende instelling op de Nest !
Onder het motto "niet geschoten is altijd mis !"
En, ben wel benieuwd; is de Nest inderdaad rustiger nu?

Wat me nu met de koudere dagen opvalt is dat de Nest zelf bedenkt dat hij vroeger moet beginnen met voorverwarmen om op aangegeven tijd op de juiste temperatuur te zijn. _/-\o_ Dat vind ik duidelijk 'slim'. Het heeft dan wel niets met moduleren van de CV te maken, maar dit deed mijn vorige (modulerende) thermostaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op aanraden van een vriend, toch ook hier op Tweakers mijn ervaringen met de Nest Thermostaat delen. Na de een korte periode geëxperimenteerd te hebben met Nest V2 (aan/uit), direct V3 bestelt voor opentherm. Helaas ben ik nu terug bij af.
De (gesimuleerde) modulatie van Nest V3 leek het in eerste instantie prima te doen. De radiatoren werden niet gloeiend heet, zoals bij aan/uit. En nogal belangrijk het leek allemaal behaaglijker in huis. Maar na terugkomst van onze vakantie en de laatste software update van Nest veranderde alles, in negatieve zin.
De temperatuur begon te schommelen tussen de 17-19 graden. Maar het grootste probleem was dat het ook echt niet warmer dan 19 graden werd. Al zette ik de temperatuur op 30. En dit is wat ik allemaal heb geprobeerd.
  • Alle waarden van de ketel gecontroleerd, gereset en volgens monteur instellingen ingesteld.
  • De bedrading nagelopen.
  • De draadjes omgedraaid.
  • De Nest op nieuw geïnstalleerd
  • Een volledige reset Nest.
  • Een volledige reset van de ketel.
  • De Nest op handmatig en de ketel op hoge/lage Ionische waarden testen (ja toen werden de radiatoren warm)
  • De Nest softwarematige op aan/uit zetten. (En meer tips zijn welkom.)
De support van Nest reageerde eerst heel snel, en droeg oplossingen aan. Telefonisch aantal zaken besproken, maar nadat ik mijn bevindingen terug mailde, is het akelig stil bij support.

Conclusie, niets hielp en het werd was nog steeds maar 18 graden. Het lijkt er dan ook op, dat de manier hoe Nest opentherm heeft geïmplementeerd niet i.c.m. mijn ketel (Itho Daaldrop) werkt. Het blijft sluieren en het lijkt wel een gematigde rustig opwarmende radiator, alleen niet warm genoeg.
Afgelopen vrijdagavond was ik (en mijn hele gezin met mij) het zat, we hadden het koud, te koud. De enige oplossing leek mij om de bekabeling van zowel de ketel als de heatlink aan te sluiten op aan/uit. Vervolgens de Nest ook in stellen op aan/uit. En ja, het werd warm.

Conclusie 250E verder, puur voor een groter display t.o.v. V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:56
Wat is de maximale watertemperatuur op de Nest en op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtGruber
Wanneer heb je die Nest V3 gekocht?

Als dat nl. vóór 21 december zou zijn, dan stond de "oude" communicatie van Nest nog online waarin beweerd werd dat hij de watertemperatuur moduleerde.
Dan kan je eventueel overwegen om je thermostaat terug te brengen naar de winkel omdat je een kat in een zak kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
willemvleeuwen schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:49:
[...]

En, ben wel benieuwd; is de Nest inderdaad rustiger nu?

Wat me nu met de koudere dagen opvalt is dat de Nest zelf bedenkt dat hij vroeger moet beginnen met voorverwarmen om op aangegeven tijd op de juiste temperatuur te zijn. _/-\o_ Dat vind ik duidelijk 'slim'. Het heeft dan wel niets met moduleren van de CV te maken, maar dit deed mijn vorige (modulerende) thermostaat niet.
Mijn Nest is inderdaad wat rustiger geworden, m.n. de temp. overflow bij het van nacht- naar dagtemperatuur brengen is nu minimaal. Dit doordat tijdens het opwarmen, na bereiken watertemp. 60 gr., de ketel zelf in warmtelevering terugschakelt. Dat wat natuurlijk vanuit de Nest geregeld zou moeten worden. Je aangegeven ervaring van eerder starten met opwarmen bij wat koudere dagen heb ik ook, maar dat deed mijn vorige Chronotherm ook en zelfs nog meer dat nu (nog) ontbreekt bij Nest !! Het blijft dus wachten wat een software update hierin gaat bieden
Is er al een update-datum bekend ??

[ Voor 17% gewijzigd door goodLUCk1951 op 18-01-2016 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 21:50
[...]

Nee.
Daar ben ik het niet mee eens. Achteraf gezien had ik uiteraard beter eerst Tweakers kunnen raadplegen, maar dat is achteraf. Een vriend van me was erg tevreden over de NEST V2, dus toen ik zag dat de NEST V3 OpenTherm ondersteunde had ik die gekocht. Het staat op de verpakking en zo werd de V3 ook gepresenteerd.

Zie de post van Sepio:
Sepio schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:18:
[...]

Hieronder de oude Nederlandse tekst. De Engelse tekst had ik een paar dagen terug al in dit forum toegevoegd.

Wat is OpenTherm en wat kan de 3e generatie Nest Learning Thermostat hiermee?
OpenTherm is een taal waarin ondersteunde thermostaten en cv-installaties met elkaar kunnen communiceren. De 3e generatie Nest Thermostat kan deze taal gebruiken om informatie te verzenden naar een verwarmingssysteem dat compatibel is met OpenTherm. Zo helpt de thermostaat je energie te besparen en houdt hij het nog behaaglijker in huis.

Via OpenTherm kan de Nest Thermostat de temperatuur regelen van zowel het warme water in je boiler als het water dat wordt gebruikt om je huis te verwarmen. Dat is belangrijk omdat de meeste oudere verwarmingsketels alleen een eenvoudige aan/uit-regeling hebben: ze staan ofwel aan en verwarmen op volle kracht, of ze staan uit en verwarmen helemaal niet. Ze kunnen niet de specifieke temperatuur bepalen van het water waarmee je ketel je huis verwarmt. Maar modernere ketels kunnen moduleren, een techniek die een middenweg mogelijk maakt tussen op volle kracht en helemaal niet verwarmen. Hiermee kan de hoeveelheid gas die wordt gebruikt om je huis te verwarmen indien nodig worden vermeerderd of verminderd.

Het is vergelijkbaar met rijden op de snelweg: je geeft meestal gemiddeld gas om een aangename snelheid te behouden, zodat je op een prettige manier en op tijd op je bestemming aankomt. Maar soms moet je even versnellen om een langzamere auto in te halen of gevaar te ontwijken. Modulatieketels werken ongeveer hetzelfde: ze kunnen als dat nodig is meer of minder gas gebruiken om je te helpen energie te besparen zonder dat je aan comfort inboet. Maar je hebt iets nodig om de ketel aan te sturen. In dit geval zit de Nest Thermostat achter het stuur. Hij gebruikt zijn geavanceerde algoritmen om je ketel te instrueren meer of minder gas te gebruiken.

Hoe verbetert de Nest Thermostat de modulatie met OpenTherm?
De 3e generatie Nest Thermostat kan modulatie nog efficiënter maken. Met behulp van zijn lerend vermogen en geavanceerde algoritmen houdt hij rekening met factoren zoals de huidige weersomstandigheden, de temperatuur in je huis, de temperatuur die je hebt ingesteld en nog veel meer om ervoor te zorgen dat de ketel altijd optimaal moduleert. Als het weer bijvoorbeeld omslaat en het begint te sneeuwen, laat de Nest Thermostat de ketel weten dat er meer gas nodig is om de temperatuur in huis aangenaam te houden.

Wat moet ik doen om OpenTherm met de Nest Thermostat te laten werken?
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden tijdens de installatie, zodat je Nest Thermostat en je verwarmingssysteem met ondersteuning voor OpenTherm goed kunnen samenwerken. Je hebt een paar extra draden nodig voor de Heat Link van de Nest Thermostat. Als je een bedrade OpenTherm-thermostaat vervangt, kun je de bestaande OpenTherm-signaaldraden opnieuw gebruiken voor je Nest Learning Thermostat. Maar om je Nest Thermostat en OpenTherm optimaal te benutten, moet je de Nest Thermostat draadloos verbinden met de Heat Link. Dit werkt niet hetzelfde als het verbinden van je thermostaat met het wifi-netwerk in je huis, maar het maakt allemaal deel uit van het normale instellingsproces.

Belangrijk: De Heat Link wordt op je verwarmingssysteem aangesloten met elektrische bedrading. De Nest Thermostat moet daarom door een professional worden geïnstalleerd.

Hoe weet ik of mijn verwarmingssysteem compatibel is met OpenTherm?
Je kunt eenvoudig zien of je verwarmingssysteem OpenTherm ondersteunt door te kijken of het logo (zie rechts) op je ketel staat. De Nest Thermostat werkt met OpenTherm. Je vindt het OpenTherm-logo daarom ook op de verpakking.

Als je je ketel niet goed kunt bereiken of het OpenTherm-logo niet ziet, betekent dat niet meteen dat je ketel niet compatibel is. Neem contact op met de fabrikant van je verwarmingssysteem en vraag naar het model dat je hebt om het zeker te weten.

Sommige ketels zijn niet direct compatibel met OpenTherm maar kunnen er wel mee werken via een OpenTherm-adapter. Veel thermostaten gebruiken een OpenTherm-adapter. Het is dus mogelijk dat je ketel er al een heeft. In dat geval kan een Nest Pro de adapter gebruiken voor de Nest Thermostat. Een Nest Pro kan je ook vertellen of je systeem een adapter nodig heeft en of hier extra installatiekosten aan verbonden zijn.

Laatst bijgewerkt: 17-11-2015

In de nieuwe tekst blijft er weinig van het bovenstaande mooie "verhaal" over.
Op de Facebook pagina van NEST Nederland wordt in ieder geval gesproken alsof de komende update de oplossing wordt voor volledige OpenTherm ondersteuning. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt:

Klinkt goed! En hoe staat het met de update om de Nest v3 te laten moduleren?
Er is op dit moment nog geen nieuws over die update. Deze zal automatisch geinstalleerd worden op je Nest Thermostat als deze verbonden is met internet.

Krijgt de nest v2 ook deze update? Zelf hebben wij sinds december de combi remeha calenta + de nest. Helaas blijkt dat wij niet de v3 hebben gekregen bij de combi aankoop maar de v2. Toch zouden wij graag modulair willen verwarmen vooral gezien dat deze als een combi is verkocht dus dat je er ook vanuit gaat dat deze de ketel op de juiste manier kan aansturen.
De 2e generatie Nest Thermostat blijft altijd software updates krijgen. Helaas is voor het OpenTherm protocol andere hardware nodig. Deze zit alleen in de 3e generatie van de Nest Thermostat.

Werkte het maar zo mooi zoals op de luchtballon..... Zakt te laag en dan gassen als een wilde en dan weer bloedheet.....beetje jammer. Wordt zo wel een hele dure aan/uit thermostaat. Tijd voor een goede update , ASAP
De update voor de 3e generatie Nest Thermostat zal spoedig komen. Met deze update zal je Nest Thermostat samen met je modulerende CV-ketel zorgen voor meer comfort in je huis.

Geen idee, weet wel dat het nog (steeds) niet goed is. Ketel start op bij 20,5 gr om vervolgens een halve minuut later aan te geven dat het 20 gr is. Dan ramt hij door naar tot bijna 21 gr en schakelt dan de ketel uit, temp loopt geleidelijk op naar 22 gr. Hij geeft dus te laat signaal voor aangaan, ik denk dat de schakelmomenten te groot zijn. Hier een Remeha Calenta (modulerende ketel). Volgens mij moet het zo zijn dat bij een ingestelde temperatuur van 21, hij de kachel (langzaam en modulerend) laat starten zodra de temperatuur naar 20,8 is gezakt. Hij communiceert dus niet (goed) wat hij laat de kachel 100% knallen terwijl hij eigenlijk moet aangeven "rustig bij warmen".
De software-update die de opentherm-functionaliteit van de Nest-thermostaat zal uitbreiden is nog niet uitgebracht. Als u nu hetzelfde gedrag ziet als ter tijde van de installatie is dat normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Mooie post met duidelijke info, volledig mee eens. Ik hoop dat Nest hier iets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Heb sinds december de Nest V2 (want stadsverwarming, dus geen modulerende ketel).
Nu heb ik zelf een schema ingegeven. Bijvoorbeeld 21 graden altijd om 17:30.
Nu kom ik net thuis , is het pas 18,5 graad. De Nest staat wel aan.
Begint hij pas om 17:30 met verwarmen? Ik was in de veronderstelling dat hij zo slim was dat hij om 17:30 zorgde dat het 21 graden was ( en dus eerder aanspringt )

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
De V3 springt iig zéker wel eerder aan, soms zelfs 2 uur van te voren :X

Ik gok dat 'ie 't allemaal nog wat beter moet leren ofzo? Misschien is 'ie de oude buitentemperaturen gewend en weet 'ie niet zo goed hoe hij met de kou om moet gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Osiris schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:52:

Ik gok dat 'ie 't allemaal nog wat beter moet leren ofzo? Misschien is 'ie de oude buitentemperaturen gewend en weet 'ie niet zo goed hoe hij met de kou om moet gaan..
Hier springt ie om half 6 aan om het om 8 uur warm te hebben smorgens (met deze temperaturen) ;) Ligt denk ik ook aan de grootte van het huis enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
Osiris schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:52:
Bij mij was de V3 soms meer dan een uur te vroeg op temperatuur, om vervolgens vrolijk door te verwarmen tot bijna een graad boven de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 19:00
Dat heet ook wel overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja echt 100 % lekker regelen en "intelligent zijn" doet 'ie niet hè :P Hopelijk is 't een kwestie van info verzamelen en aanleren.. Mijn V3 heeft deze temperaturen nog nooit meegemaakt immers.

'k Had zondag m'n Nest eens een proef-schemaatje gegeven: i.p.v. de "nachtstand" op 16 °C, 's ochtends vroeg alvast "opbouwen" vanaf standaardtemp 14 °C (toch weer 2 graden lager 's nachts, maar erg groot verschil om in één keer [want de Nest blijft doorstoken, ondanks dat de retourtemp gelijk is aan je voorlooptemp... Wat enigszins nutteloos is IMO, je kunt beter die radiatoren de kans geven om hun hitte af te geven i.p.v. je ketel op een laag efficient niveau te laten draaien..] richting comfy 18 °C te gaan, vandaar opbouwen): per uur een half graadje omhoog, beginnend bij 14,5 °C om 6:00. Als ik nu de history van gisteren bekijk, begínt 'ie een uur te vroeg, terwijl de CV uiteindelijk maar 15 tot 25 minuten (inschatting van de Nest-history-grafiek) nodig heeft om daadwerkelijk dat halve graadje te verwarmen..
Hopelijk heeft 'ie dat vanochtend beter gedaan..

[ Voor 137% gewijzigd door Osiris op 19-01-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Het gekke is ook , dat hij hier ook om 5:30 sochtends al stond te draaien. dat merkte ik toen de kleine wakker werd. Maar ik zit nu in de history van deze week te kijken in domoticz , en daar zie ik dat de temp pas stijgt om 6:30 (terwijl de nest eerst op deze tijd de ingestelde temp had bereikt door om 05:30 te gaan draaien)

Ik zie net in de app de optie VROEG AAN. Deze moet aan staan om de temperatuur op de ingestelde tijd te bereiken :)

[ Voor 16% gewijzigd door degroot op 19-01-2016 18:57 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
degroot schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:52:
Het gekke is ook , dat hij hier ook om 5:30 sochtends al stond te draaien. dat merkte ik toen de kleine wakker werd. Maar ik zit nu in de history van deze week te kijken in domoticz , en daar zie ik dat de temp pas stijgt om 6:30 (terwijl de nest eerst op deze tijd de ingestelde temp had bereikt door om 05:30 te gaan draaien)

Ik zie net in de app de optie VROEG AAN. Deze moet aan staan om de temperatuur op de ingestelde tijd te bereiken :)
Die optie zie ik nergens staan? Waar zie je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 14:41
Osiris schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:25:
Ja echt 100 % lekker regelen en "intelligent zijn" doet 'ie niet hè :P Hopelijk is 't een kwestie van info verzamelen en aanleren.. Mijn V3 heeft deze temperaturen nog nooit meegemaakt immers.

'k Had zondag m'n Nest eens een proef-schemaatje gegeven: i.p.v. de "nachtstand" op 16 °C, 's ochtends vroeg alvast "opbouwen" vanaf standaardtemp 14 °C (toch weer 2 graden lager 's nachts, maar erg groot verschil om in één keer [want de Nest blijft doorstoken, ondanks dat de retourtemp gelijk is aan je voorlooptemp... Wat enigszins nutteloos is IMO, je kunt beter die radiatoren de kans geven om hun hitte af te geven i.p.v. je ketel op een laag efficient niveau te laten draaien..] richting comfy 18 °C te gaan, vandaar opbouwen): per uur een half graadje omhoog, beginnend bij 14,5 °C om 6:00.....
Als het huis kan afkoelen tot 14 of 16 graden had je het geld dat de nest kost beter in isolatie gestoken volgens mij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:12:
[...]

Die optie zie ik nergens staan? Waar zie je dat?
in de iOS app ( zal overal wel hetzelfde zijn ) ga je naar instellingen->nest sense->vroeg-aan , de 4e optie van bovenaf

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
degroot schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:15:
[...]

in de iOS app ( zal overal wel hetzelfde zijn ) ga je naar instellingen->nest sense->vroeg-aan , de 4e optie van bovenaf
Hebben we het hier over de officiële Nest-app versie 5.2.2 ? Bij mij zie ik, evenals tcviper, hierin ook geen "vroeg-aan" !!

[ Voor 7% gewijzigd door goodLUCk1951 op 19-01-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:16:
[...]

Als het huis kan afkoelen tot 14 of 16 graden had je het geld dat de nest kost beter in isolatie gestoken volgens mij :).
In een huis van 1926? De vliering is zo goed als mogelijk geisoleerd, dubbelglas voor 't grootste deel en het schuine dak zit ook vol glaswol.. 't Is gewoon oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
goodLUCk1951 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Hebben we het hier over de officiële Nest-app versie 5.2.2 ? Bij mij zie ik, evenals tcviper, hierin ook geen "vroeg-aan" !!
Denk dat ie bedoelt True Radiant.
Is sowieso Engels bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ozjPzsa.png

[ Voor 35% gewijzigd door degroot op 20-01-2016 07:14 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodLUCk1951
In mijn Nest-app heet dit "True Radiant" !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtGruber
Het hangt er normaal gezien van af wat voor soort verwarming je in het setupmenu gekozen hebt, hoe de aanwarmvervroeging heet.

Bij radiatoren en vloerverwarming wordt de naam van die optie "True Radiant".
Bij forced air zou het "Vroeg-aan" moeten heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 14:41
Osiris schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:25:
[...]

In een huis van 1926? De vliering is zo goed als mogelijk geisoleerd, dubbelglas voor 't grootste deel en het schuine dak zit ook vol glaswol.. 't Is gewoon oud :P
Dan is het lastiger natuurlijk. Maar 14 graden moet je nog eens overdenken, dat is de temperatuur dat water begint te condenseren op koudebruggen (die je ongetwijfeld hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:50:
[...]

Dan is het lastiger natuurlijk. Maar 14 graden moet je nog eens overdenken, dat is de temperatuur dat water begint te condenseren op koudebruggen (die je ongetwijfeld hebt).
Voor zover ik weet heeft 't de 14 °C nog nooit gehaald hoor, niet eens onder de 15 °C. Maar is wel iets om over na te denken, thanks :)
Pagina: 1 ... 16 ... 72 Laatste