Dat dacht ik al. Hij verwarmt dan niet onnodig het warm water toch? De ketel zou pas aan moeten slaan als ergens de warme kraan wordt open gezet.Beatman schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:24:
[...]
Zo heb ik het ook ingesteld voor warm water. Werkt prima.
Ik heb niet heel veel verstand van ketels. Maar dit is het volgende wat ik heb gevonden over moduleren: sommige cv-ketels hebben ook een modulerende pomp, maar een modulerende cv-ketel heeft niet per definitie ook een modulerende pomp.
Bron: http://centrale-verwarmin...modulerende-cv-ketels.php
Bron: http://centrale-verwarmin...modulerende-cv-ketels.php
Nee, de ketel slaat inderdaad pas aan bij warmtevraag. Wel zit er op veel ketels een comfortstand die de warmtewisselaar op temperatuur houden zodat je snel warm water hebt. M.i. zou de warmwaterfunctie daarvoor moeten zijn, zodat hij alleen op spitsmomenten dat blokt warm houdt. Maar zo werkt het helaas niet.Hulkr_ schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:47:
[...]
Dat dacht ik al. Hij verwarmt dan niet onnodig het warm water toch? De ketel zou pas aan moeten slaan als ergens de warme kraan wordt open gezet.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Vreemd. Ingestelde temperaturen hanteert hij wel, echter is de radiator of erg warm of uit. Iets wat ik met mijn oude Bosch thermostaat niet had, die ging netjes moduleren op de OT bus.Fanman schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:36:
Erg vreemd allemaal, die modulerende problemen die mensen melden.
Ik heb de V3 nu ongeveer een week hangen, en werkt naar mijn gevoel perfect.
In de ochtend start de netst eerder met verwarmen dan de opgegeven tijd.
Gaande weg in de dag worden de radiatoren nooit extreem heet (tenzij ik de temperatuur heel hoog instel)
Einde dag gaat de Nest netjes eerder stoppen dan het schema omdat het altijd nog wel even warm blijft thuis.
Alleen de auto-away heb ik uitgezet.
Als ik in de ochtend na mijn werk ga, schakelt het systeem uit na een uurtje. En dat vindt mijn vrouw en dochter weer niet leuk als zij drie minuten later uit bed komen
Nest V3
Remeha Avanta CW4 (zeven jaar oud)
-= Very annoying forum person =-
Zou je eens precies kunnen vertellen wat al je instellingen zijn in de Nest?Fanman schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:36:
Erg vreemd allemaal, die modulerende problemen die mensen melden.
Ik heb de V3 nu ongeveer een week hangen, en werkt naar mijn gevoel perfect.
In de ochtend start de netst eerder met verwarmen dan de opgegeven tijd.
Gaande weg in de dag worden de radiatoren nooit extreem heet (tenzij ik de temperatuur heel hoog instel)
Einde dag gaat de Nest netjes eerder stoppen dan het schema omdat het altijd nog wel even warm blijft thuis.
Alleen de auto-away heb ik uitgezet.
Als ik in de ochtend na mijn werk ga, schakelt het systeem uit na een uurtje. En dat vindt mijn vrouw en dochter weer niet leuk als zij drie minuten later uit bed komen
Nest V3
Remeha Avanta CW4 (zeven jaar oud)
En kun je bevestigen dat (d.m.v. op de "+"-toets op je Avanta te drukken) de "t1"-temperatuur op bijvoorbeeld 40 graden blijft steken, terwijl de "nF" terugloopt van zijn initiele waarde (standaard 35) én je voorlooptemperatuur in de Nest hoger dan dat staat? Dan is hij namelijk écht aan 't moduleren
Dat verwarmen van tapwater gaat hier (v3) niet goed. Link is enkel aangesloten op OT en heb het tapwater in de Nest op 65gr. staan. Blijft koud... Meer kan ik niet vinden qua instellingen tapwater.Hulkr_ schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:00:
Ik heb dus mijn Nest moeten instellen op aan/uit wat betreft water en voor verwarming staat hij op OpenTherm. Toch wil hij een schema hebben voor warm water en buiten dat schema werkt het warm water inderdaad niet. Gezien ik die instelling op aan/uit heb hoeft er toch geen schema voor worden gebruikt? Hij gaat toch alleen aan als er vraag is. Dat zou toch prima 24u per dag kunnen zijn? Ik heb namelijk een combiketel en geen boiler die verwarmt moet worden. Iemand een idee?
Hoe/waar heb jij dat aan/uit tapwater ingesteld, op de ketel?
Schijnbaar zijn er instellingen te veranderen met een pro-id, maar dat is enkel voor instalatiebedrijven zo lijkt.
Boyzonderman houd van stekkers!
Op de Nest zelf moet je dat wijzigen. Je moet naar de instellingen van apparaat geloof ik (moet je even zoeken) waar informatie staat over heatlink, enz. Daar staat ook 'pro-configuratie'. Ik kon gewoon in dat menu komen. Daar wijzigde ik type ketel naar 'andere ketel'. Vervolgens krijg je een menu waarin je alles in kan stellen. Ik heb mijn verwarming op OpenTherm en warm water op aan/uit. Let op, lees een aantal posts terug. Je moet in je app even wijzigen wanneer het warm water aan wordt gezet. Ik heb mijn schema op 24u per dag gezet.Bzm schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:21:
[...]
Dat verwarmen van tapwater gaat hier (v3) niet goed. Link is enkel aangesloten op OT en heb het tapwater in de Nest op 65gr. staan. Blijft koud... Meer kan ik niet vinden qua instellingen tapwater.
Hoe/waar heb jij dat aan/uit tapwater ingesteld, op de ketel?![]()
Schijnbaar zijn er instellingen te veranderen met een pro-id, maar dat is enkel voor instalatiebedrijven zo lijkt.
Wat een drama is dat Nest product zeg. Al een uur in de wacht bij de telefonische helpdesk ivm een defecte Protect, initiële wachttijd zou 10 minuten zijn.
Nest is nu wel aardig actief bezig op Twitter (DM) qua informatie verzamelen moet ik zeggen.
Ben benieuwd!
Verwijs ze ook even door dat er meer mensen zijn (onder andere op Nest forum) met hetzelfde probleem. Ik kom via de techsupport niet verder...Osiris schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:22:
Nest is nu wel aardig actief bezig op Twitter (DM) qua informatie verzamelen moet ik zeggen.Ben benieuwd!
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Heb ik ook al gedaan via mijn support ticket, via Twitter en via hun eigen forum. Ik heb wel het idee dat het kwartje begint te vallen bij Nest. We zullen zien :-)bonyuri schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:28:
[...]
Verwijs ze ook even door dat er meer mensen zijn (onder andere op Nest forum) met hetzelfde probleem. Ik kom via de techsupport niet verder...
Zoals gezegd ben ik in contact met NEST over het probleem met moduleren zoals meerdere van jullie ondervinden. Ze zijn op de hoogte en volgen deze discussie hier.
Zouden personen met een NEST V3 mij een DM kunnen sturen, kunnen aangeven of je een probleem met moduleren hebt (ik hoor het dus ook graag als het wel werkt!), details over het probleem en je type ketel. Dan kan ik dat doorspelen naar NEST en krijgen we hopelijk snel een verklaring.
Zouden personen met een NEST V3 mij een DM kunnen sturen, kunnen aangeven of je een probleem met moduleren hebt (ik hoor het dus ook graag als het wel werkt!), details over het probleem en je type ketel. Dan kan ik dat doorspelen naar NEST en krijgen we hopelijk snel een verklaring.
DM gestuurdOlaf schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:43:
Zoals gezegd ben ik in contact met NEST over het probleem met moduleren zoals meerdere van jullie ondervinden. Ze zijn op de hoogte en volgen deze discussie hier.
Thanks, dit werktHulkr_ schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:26:
[...]
Op de Nest zelf moet je dat wijzigen. Je moet naar de instellingen van apparaat geloof ik (moet je even zoeken) waar informatie staat over heatlink, enz. Daar staat ook 'pro-configuratie'. Ik kon gewoon in dat menu komen. Daar wijzigde ik type ketel naar 'andere ketel'. Vervolgens krijg je een menu waarin je alles in kan stellen. Ik heb mijn verwarming op OpenTherm en warm water op aan/uit. Let op, lees een aantal posts terug. Je moet in je app even wijzigen wanneer het warm water aan wordt gezet. Ik heb mijn schema op 24u per dag gezet.
DM verstuurdOlaf schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:43:
ook een dm verstuurd.Olaf schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:43:
Vandaag toen ik thuis kwam was het zo'n 16 graden. Na de thermostaat op 19 gezet te hebben ging de cv aanvoer temperatuur geleidelijk met zo'n 2 graden per minuut omhoog tot 66 graden en stond het modulatie percentage van de cv pomp op 30%. De cv-retour temperatuur was continu zo'n 8 graden koeler.maxnl schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:06:
[...]
Gaat de CV-temperatuur sneller omhoog als je de thermostaat flink hoger zet in vergelijking tot als je maar een half graadje doet?
En de aan/uit thermostaat die je vroeger had, zat wel op dezelfde ketel aangesloten?
Heb even de handleiding van je ketel erbij gezocht, om te kijken of er wellicht nog andere verschillen met mijn eigen keteltje zijn.
En wat me opviel is dat jouw ketel een instelling lijkt te hebben die het ophogen van de water temperatuur standaard tot 2 graden per minuut beperkt.
Toen de temperatuur van 19 graden bijna bekijkt was ging de cv aanvoer temperatuur terug naar 45 graden en stond het modulatie percentage van de pomp op 60%.
Toen de temperatuur van 19 graden bereikt was stond de cv aanvoer temperatuur op 43 graden en het modulatie percentage van de pomp op 30%.
DM verstuurd.
Ondertussen lijkt het er op dat de historie functionaliteit het ook niet meer doet.Hij geeft aan "Geen gebruikersgegevens beschikbaar". Ook ervaar ik na een week nog steeds overshoots van een halve graad. Deze overshoots voelen erg warm aan en lijkt me ook erg energieverspillend.
Ondertussen lijkt het er op dat de historie functionaliteit het ook niet meer doet.Hij geeft aan "Geen gebruikersgegevens beschikbaar". Ook ervaar ik na een week nog steeds overshoots van een halve graad. Deze overshoots voelen erg warm aan en lijkt me ook erg energieverspillend.
Als een halve graad erg warm aanvoelt zou je er voor de volledigheid eens een andere thermometer naast moeten houden. Ik ervaar een graad verschil als "net niet lekker" en "net lekker". Halve graden gebruik ik sowieso zelden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Bij mij zijn er van zondag geen gegevens. Normaal kreeg ik altijd de volgende dag de gegevens van de dag ervoor. Vandaag krijg ik pas die van woensdag binnen. Die van donderdag heb ik ook nog nieteXisTa schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:04:
DM verstuurd.
Oh jongens, hier gaan ze klanten mee verliezen. Ik hoop dat ze snel door hebben dat de ondersteuning en kwaliteit op dit moment te wensen over laat.
Hierbij een screenshot van mijn Fibaro domotica systeem. Vannacht had ik de nest op continue 17 graden ingesteld. In de screenshot zie je de events die de nest thermostaat gedurende twee uur doorgegeven heeft. De temperatuur blijft continu rond de 17 graden hangen ook de rest van de nacht gaat op dezelfde wijze door. Pas in de ochtend toen het weer tijd was zie ik de temperatuur weer omhoog gaan. Ik heb dus geen last van overhoots.
Hier nog een grafiekje met daarin de buitentemperatuur, de temperatuur van de nest en die van een andere indoor temperatuursensor. De momenten waarop de nest zijn temperatuur veranderd ging dit volgens planning.
Hier nog een grafiekje met daarin de buitentemperatuur, de temperatuur van de nest en die van een andere indoor temperatuursensor. De momenten waarop de nest zijn temperatuur veranderd ging dit volgens planning.
[ Voor 39% gewijzigd door Sepio op 11-12-2015 20:57 ]
De waardes die ik zie zijn ook bijna altijd 30%, 60% of 90%. Heel af en toe zie ik hem kort op iets anders staan zoals 50%. Zijn dit misschien de 3 standen.Oxellaar schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:58:
[...]
Dan lijkt hij idd te moduleren, want pompmodulatie zit vaak gekoppeld aan brandermodulatie.
Wel leuk dat jij die modulatie van je pomp kunt uitlezen, terwijl er helemaal geen modulerende pomp in een 225C zit![]()
Die heeft gewoon een ouderwetse 3 standen pomp, twee stuks zelfs......
Bij mij heeft de ketel die limitering niet, en knalt ie met bijna 10 graden per minuut naar de 65.Vandaag toen ik thuis kwam was het zo'n 16 graden. Na de thermostaat op 19 gezet te hebben ging de cv aanvoer temperatuur geleidelijk met zo'n 2 graden per minuut omhoog tot 66 graden en stond het modulatie percentage van de cv pomp op 30%.
Ook als Nest de ketel dus maar heel even aanzet voordat hij het weer welletjes vind, kan hij dat halen, wat wellicht verklaard dat ik wel last van overshoots heb.
Brande toen nog wel, en was niet alleen aan het nadraaien?Toen de temperatuur van 19 graden bijna bekijkt was ging de cv aanvoer temperatuur terug naar 45 graden en stond het modulatie percentage van de pomp op 60%.
Sepio schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:27:
Hierbij een screenshot van mijn Fibaro domotica systeem. Vannacht had ik de nest op continue 17 graden ingesteld. In de screenshot zie je de events die de nest thermostaat gedurende twee uur doorgegeven heeft. De temperatuur blijft continu rond de 17 graden hangen ook de rest van de nacht gaat op dezelfde wijze door. Pas in de ochtend toen het weer tijd was zie ik de temperatuur weer omhoog gaan. Ik heb dus geen last van overhoots.

Vanacht is er hier ook weinig gebeurt, en is alleen rond half 7 's ochtends even aangeslagen.
Maar zodra overdag de temperatuur hoger ingesteld wordt is het zig-zaggen.
Nee, de pomp moet handmatig op een andere stand gezet worden.Sepio schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:45:
[...]
De waardes die ik zie zijn ook bijna altijd 30%, 60% of 90%. Heel af en toe zie ik hem kort op iets anders staan zoals 50%. Zijn dit misschien de 3 standen.
In de handleiding staat bij parameter 9: pompmodulatie (nvt)
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Gister is mijn Nest, samen met een Vaillant ecoTec Plus geïnstalleerd.
Ik schrok een beetje van de spook verhalen die ik hier las. Hoe kan ik het beste ten strijde gaan om te kijken of de modulerende aansturing goed werkt? heb natuurlijk niet voor niets een nieuwe ketel...
Overigens moet ik vandaag nog flink ontluchten, er borrelt weer vanalles
Straks leert de Nest de verkeerde dingen.
Overigens vroeg ik me ook af: het verschil tussen afwezig en gewoon een lagere temperatuur... hoe moet ik dat zien? Stel ik een lagere temperatuur in als ik naar werk ga zodat hij leert dat hij dan lager moet? En is afwezig als ik 'spontaan' weg ben?
Ik schrok een beetje van de spook verhalen die ik hier las. Hoe kan ik het beste ten strijde gaan om te kijken of de modulerende aansturing goed werkt? heb natuurlijk niet voor niets een nieuwe ketel...
Overigens moet ik vandaag nog flink ontluchten, er borrelt weer vanalles

Overigens vroeg ik me ook af: het verschil tussen afwezig en gewoon een lagere temperatuur... hoe moet ik dat zien? Stel ik een lagere temperatuur in als ik naar werk ga zodat hij leert dat hij dan lager moet? En is afwezig als ik 'spontaan' weg ben?
Hier een V3 met een Bosch HRC 35 II, halve graad overshoot vaak, na het zakken van de temp met 1 graad start het verwarmen weer, tussendoor wordt de radiator koud. Bij branden van de ketel gaat dit wel stapsgewijs (modulerend) echter het behouden van de temperatuur is schokkerig.
vannacht is de Nest geupdate blijkbaar naar versie RC7, ben benieuwd wat er veranderd is.
vannacht is de Nest geupdate blijkbaar naar versie RC7, ben benieuwd wat er veranderd is.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik krijg net ook een melding dat de software is geüpdatet naar 5.1.5rc7. Volgens mij stonden in het changelog geen rc's dus het blijft afwachten of er wat verbetert.
[ Voor 41% gewijzigd door Beatman op 12-12-2015 10:40 ]
zo fijn he dat ze onze spullen met rc's aka beta zooi uitleveren.
Nest is zeer slecht bezig. Zelfs te lui om een bandje aan te passen dat 10 minuten zegt maar 3 uur moet zijn.
Jazeker, 3 uur en 3 x getimed
Mijne lijkt na een week te moduleren, maar nog niet overtuigend. Ik ga er vanuit dat dit nog steeds aan het leren is.
Nest is zeer slecht bezig. Zelfs te lui om een bandje aan te passen dat 10 minuten zegt maar 3 uur moet zijn.
Mijne lijkt na een week te moduleren, maar nog niet overtuigend. Ik ga er vanuit dat dit nog steeds aan het leren is.
Is er ergens een uitgebreide Nest V3 thermostaat handleiding te vinden. Ik zie een introductiegids en een installatiehandleiding. Maar een uitgebreide "gebruikers" handleiding kan ik niet vinden.
Zo had ik gisteren avond een oranje druppel op het display staan. Volgens het schema had de thermostaat gedurende de nacht naar 12 graden moeten gaan maar in plaats daarvan is het de hele nacht 17 graden gebleven. Dit snap ik niet en in de introductiegids is er niks over te vinden.
Zo had ik gisteren avond een oranje druppel op het display staan. Volgens het schema had de thermostaat gedurende de nacht naar 12 graden moeten gaan maar in plaats daarvan is het de hele nacht 17 graden gebleven. Dit snap ik niet en in de introductiegids is er niks over te vinden.
Ik weet niet of 'rc' bij Nest voor beta staat. Ik heb al meer dan een jaar een v2 en alle versies tot nu toe eindigen altijd op rcX, ook voor de Protect en de Heatlink.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik ben vooral benieuwd wat er verbeterd is bij Nest update RC7
Ze zijn volgens mij wel er mee bezig.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Dit zie ik net voorbij komen op het Nest forum:
Version 5.1.5 - released December 10, 2015
For now, this software update is only available for European thermostats and a limited number of thermostats in the US and Canada. It will be made available to every Nest Thermostat in January 2016.
Early-On bug fixes
Improved compatibility for OpenTherm combi boilers
Connectivity bug fixes
Version 5.1.5 - released December 10, 2015
For now, this software update is only available for European thermostats and a limited number of thermostats in the US and Canada. It will be made available to every Nest Thermostat in January 2016.
Early-On bug fixes
Connectivity bug fixes
Hier stookt ie nog steeds op de "voorloop" temperatuur van 65 graden, en niet minder.EricDH schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:13:
Dus vermoed dat die fix alleen betrekking heeft op de warm tap water problemen die sommige hadden. Daar zelf geen last van gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 12-12-2015 14:40 ]
Ik ken de details van jouw installatie natuurlijk niet, maar 65 graden bij traditionele plaatradiatoren lijkt mij erg weinig. Heeft de installatie geen moeite om het huis warm te krijgen?maxnl schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:40:
[...]
Hier stookt ie nog steeds op de "voorloop" temperatuur van 65 graden, en niet minder.
Dus vermoed dat die fix alleen betrekking heeft op de warm tap water problemen die sommige hadden. Daar zelf geen last van gehad.
intentionally left blank
De volledige installatie is slechts 2 jaar oud, en bestaat uit moderne Jaga convectoren en een convector put.pjeterinfo schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:52:
Ik ken de details van jouw installatie natuurlijk niet, maar 65 graden bij traditionele plaatradiatoren lijkt mij erg weinig. Heeft de installatie geen moeite om het huis warm te krijgen?
Zit minder water in en warmt juist erg snel op, maar koelt ook sneller af.
Met convectoren zou dat inderdaad geen probleem moeten zijn. Staat true radiant ingeschakeld?
[ Voor 21% gewijzigd door pjeterinfo op 12-12-2015 15:04 ]
intentionally left blank
Dat bij mij inderdaad nu verholpen. Zojuist de instellingen weer teruggezet naar combiketel en het water wordt weer keurig warm.maxnl schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:40:
[...]
Hier stookt ie nog steeds op de "voorloop" temperatuur van 65 graden, en niet minder.
Helaas 
Wél: 5.1.5 RC7
Géén: modulatie
Stookt gewoon weer volgas door tot 60 °C om de woning op temperatuur te houden
Wél: 5.1.5 RC7
Géén: modulatie

Opgehangen na anderhalf uur. Niet normaal zeg. Wat een firma. Alleen maar met standaard reacties reageren op kritiek of support vragen of op hun eigen forum. Helpdesk niet te bereiken. Lame, very lame voor hun overpriced spullen. Als je zoveel wil vragen voor je producten, zorg dan ook dat je support in orde is. En al helemaal als het spul ook niet werkt, cq doet wat ze beloven en adverteren.m-ruiter227 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:06:
Daarom kun je ook beter even nu via Olaf van Tweakers een PM sturen, dan word vanuit daar alles rechstreeks gecommuniceerd met NestUltraSub schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:06:
[...]
Opgehangen na anderhalf uur. Niet normaal zeg. Wat een firma. Alleen maar met standaard reacties reageren op kritiek of support vragen of op hun eigen forum. Helpdesk niet te bereiken. Lame, very lame voor hun overpriced spullen. Als je zoveel wil vragen voor je producten, zorg dan ook dat je support in orde is. En al helemaal als het spul ook niet werkt, cq doet wat ze beloven en adverteren.
overigens werkt het ding bij mij nu prima, warmt precies goed op en koelt op tijd af naar 15 graden terug (voor slapen gaan), ook met modulatie, kan in Fibaro mooi zien hoe temperatuur verloop gaat overdag en dan zie je dus dat ie langzaam maar zeker beetjes bij warmt.
[ Voor 17% gewijzigd door tcviper op 12-12-2015 16:08 ]
Zelfde, wel de firmware update, geen verschil en zeker geen modulatie.
Gedrag:
vraag temp 22 graden.
actuele temp 21,5 graden
Verwarming 14min tot 22 graden.
Na 10min actuele temp 22,5 graden.
Geen verwarming voor 01u5min
actuele temp 21,5 graden
etc etc
Gedrag:
vraag temp 22 graden.
actuele temp 21,5 graden
Verwarming 14min tot 22 graden.
Na 10min actuele temp 22,5 graden.
Geen verwarming voor 01u5min
actuele temp 21,5 graden
etc etc
Mijn Nest thermostaat is al lang verkocht, was aan het bellen voor de Protect die het na 11 maanden al niet meer doet. (is geen topic voor, dus vandaar hier maar even gedropt)tcviper schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:07:
[...]
Daarom kun je ook beter even nu via Olaf van Tweakers een PM sturen, dan word vanuit daar alles rechstreeks gecommuniceerd met Nest
overigens werkt het ding bij mij nu prima, warmt precies goed op en koelt op tijd af naar 15 graden terug (voor slapen gaan), ook met modulatie, kan in Fibaro mooi zien hoe temperatuur verloop gaat overdag en dan zie je dus dat ie langzaam maar zeker beetjes bij warmt.
[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 12-12-2015 16:13 ]
Aaaah okUltraSub schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:12:
[...]
Mijn Nest thermostaat is al lang verkocht, was aan het bellen voor de Protect die het na 11 maanden al niet meer doet. (is geen topic voor, dus vandaar hier maar even gedropt)
Ik ben benieuwd of Nest doorheeft wat de kracht van mond-op-mond-reclame is. Vooral van een technisch onderlegde community als Tweakers.
Laatst vertelde een vriend van me dat hij zijn bestelde telefoon aan de deur (letterlijk, de bezorger kwam z'n gloednieuwe, bestelde telefoon brengen) geweigerd had n.a.v. kritische kanttekeningen bij dat telefoonmerk van mijn kant en overweegt nu zeer sterk een ander merk. Zoiets hoeft zich maar van persoon naar persoon te verspreiden.
Afijn, we gaan zien hoe Nest dit debacle op gaat lossen…
Da's natuurlijk het mooie van zo'n upgradable, internet-connected geval: het ís mogelijk lijkt me
De vraag is alleen: hoe behandelt Nest z'n klanten (in dit topic te lezen niet heel erg juist merk ik aan sommigen?) en hoe lang moeten we wachten
Laatst vertelde een vriend van me dat hij zijn bestelde telefoon aan de deur (letterlijk, de bezorger kwam z'n gloednieuwe, bestelde telefoon brengen) geweigerd had n.a.v. kritische kanttekeningen bij dat telefoonmerk van mijn kant en overweegt nu zeer sterk een ander merk. Zoiets hoeft zich maar van persoon naar persoon te verspreiden.
Afijn, we gaan zien hoe Nest dit debacle op gaat lossen…
[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 12-12-2015 16:48 ]
Eerder al met die instelling gespeelt, en gaat ie niet van moduleren.pjeterinfo schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:03:
Met convectoren zou dat inderdaad geen probleem moeten zijn. Staat true radiant ingeschakeld?
Maar zal eens kijken of het wel de pieken en dalen iets kan afzwakken als ik dat wat langer aan laat staan.
==
Weet alleen niet of ze zelf uberhaupt wel Nederlands personeel hebben die deze discussie kan volgen, of de Nederlandse support en PR uitbesteed hebben, en afhankelijk zijn van wat die wel of niet doorspelen...Osiris schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:32:
Ik ben benieuwd of Nest doorheeft wat de kracht van mond-op-mond-reclame is. Vooral van een technisch onderlegde community als Tweakers.
@NestNL kan Nederlands in ieder gevalmaxnl schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:24:
[...]
Weet alleen niet of ze zelf uberhaupt wel Nederlands personeel hebben die deze discussie kan volgen, of de Nederlandse support en PR uitbesteed hebben, en afhankelijk zijn van wat die wel of niet doorspelen...
Vandaag is versie 5.1.5 naar mijn Nest gepushed. Deze heeft het bovenstaande probleem opgelost!Preaper schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:45:
Vandaag heb ik geprobeerd om zelf de Nest thermostaat te installeren (3e generatie). Ik heb een AWB Thermomaster 3HR 28T uit 2004. Ik kwam een heel eind maar uiteindelijk werkt met de Nest thermostaat het warme tapwater niet(C.V. werkte wel goed). De ketel wil met de Nest thermostaat niet in boiler-bedrijf gaan - dat wil zeggen dat de ketel op de 'C.V. zonder warm tapwater'-modus gaat en ik hem er niet vanaf kan halen.
Dit probleem herken ik, want de thermostaat die er reeds op zat (Ramses 850 top - tevens OpenTherm) produceerde hetzelfde probleem zodra hij de ketel op 'eco mode' probeerde te zetten. Het terugplaatsen van de Ramses thermostaat heeft het warme tapwater weer mogelijk gemaakt (zolang ik de eco modussen vermijd) - dus ik heb niets gesloopt.
Het viel mij al op dat ik als 'soort apparaat' moet kiezen voor een 'ander apparaat' ipv combiketer. Dan krijg ik meer instelmogelijkheden voor tapwater (o.a. dat dit ook via opentherm moet worden geregeld), maar geen enkele combinaties van instellingen heeft er toe geleid dat de ketel op 'C.V. & tapwater'-modus springt
Ik objecteer, u eer.
Ik krijg deze zojuist ook voor mijn V2
Software 5.1.5rc7
Geüpdatet 12 dec 2015 18:14
Werkt gewoon aan/uit met een 19 jaar oude ACV Delta diesel HR combiketel, tot nu toe zonder problemen.
Software 5.1.5rc7
Geüpdatet 12 dec 2015 18:14
Werkt gewoon aan/uit met een 19 jaar oude ACV Delta diesel HR combiketel, tot nu toe zonder problemen.
[ Voor 37% gewijzigd door Arnoud2 op 12-12-2015 18:23 ]
Ontdekte net dat na de firmware wijziging van afgelopen nacht de voorloop temperatuur op 75 graden is gezet door nest in plaats van 65 graden. Dat wil ik niet dus handmatig terug gezet ! De temp blijft schommelen met tussendoor koude radiatoren.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Kan ook zijn dat de Twitter door het Nederlandse PR bureau dat onderaan de persberichten staat verzorgt wordt.
Of het externe callcenter dat doet.
Op zich niets mis mee verder, en doen Nederlandse bedrijven ook.
Maar of die ook de taak hebben gekregen om forums in de gaten te houden, en in staat zijn technische problemen goed te vertalen en door te spelen is een andere vraag...
==
Wel de update ontvangen, maar bij mij staat hij nog steeds netjes op 65.rvdgaag schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:06:
Ontdekte net dat na de firmware wijziging van afgelopen nacht de voorloop temperatuur op 75 graden is gezet door nest in plaats van 65 graden. Dat wil ik niet dus handmatig terug gezet !
Had je bij Nest geklaagd over kou?
Misschien dacht een medewerker behulpzaam te zijn.
Bij mij ook 5.1.5 ontvangen maar nog steeds geen moduleren. Hier heb ik een Intergas 36/30 hangen.
Ik zie de optie voor een persoonlijkbericht hier niet meer staan. Waar kan ik die terugvinden?
Ik zie de optie voor een persoonlijkbericht hier niet meer staan. Waar kan ik die terugvinden?
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Bij mij het zelfde verhaal, mijn oude Remeha w21eco werkt nu prima als 'combiketel'.Beatman schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:05:
[...]
Dat bij mij inderdaad nu verholpen. Zojuist de instellingen weer teruggezet naar combiketel en het water wordt weer keurig warm.
Trouwens, dat uitlezen data dmv google docs xls met script krijg ik niet aan de praat. Blijft hangen bij het inloggen terwijl @&ww juist zijn aangepast.https://community.nest.com/thread/7919?start=0&tstart=0
[ Voor 25% gewijzigd door Bzm op 13-12-2015 10:18 . Reden: toevoeging ]
Vandaag ook een bericht van Nest support gehad, dat het met de nieuwe versie toch echt zou moeten werken zolang "true radiant" maar aan staat.pjeterinfo schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:03:
Maar heb het gister met de nieuwe firmware vier uur lang aan gehad, en geen verschil gemerkt.
Ketel geeft nog steeds altijd binnen minuten aan dat hij op 65 stookt, en pieken en dalen zijn nog steeds even groot.
Ter vergelijking heb ik daarna mijn oude thermostaat terug gehangen. Ook daarbij zijn temperatuur verschillen meetbaar, maar die zijn hooguit halve i.p.v. hele graden.

Links van 4 tot 8 PM zie je Nest met nieuwe firmware en "true radiant" aan. Daarna mijn oude Remeha iSense terug.
Vorige week ook een 3rd-gen Nest op OpenTherm op mijn AWB ketel gehangen. Aantal issues wel:
En waar is die micro-USB aansluiting op de Heat Link voor? Staat nergens beschreven voor zover ik kan zien.
Overigens las ik hier een discussie over het draaien van "RC" versies, maar dat is maar net wat er aan release management gebeurt. Er zijn genoeg projecten die een Release Candidate promoveren tot final release versie. Daarom is het ook een release candidate. Mochten er geen problemen meer gevonden worden met een RC versie, dan die onveranderd releasen.
Als ik nu een review zou schrijven zou ik het op schaal 1-10 een 5 geven. Geen aanrader in elk geval.
- Het zoveel besproken modulatie issue. Zelfde hier, alleen 87 graden gloeinde radiatoren of koud.
- Overshoots. Echt heel irritant. Van 15 graden naar 20.5 ingesteld, maar bereikt dan makkelijk 22.5. Heeft natuurlijk te maken met bovenstaande punt, maar leren doet hij niet...
- Temperatuurmeting lijkt te worden beïnvloed door het 'spelen' met de thermostaat. Als ik tien minuten lang voor de thermostaat beweeg (bedoeld of onbedoeld) en het scherm de hele tijd aangaat is het plots 2 graden warmer met koude radiatoren. Ja dag... dat is gewoon de thermostaat die zelf warm wordt en zijn eigen sensor beïnvloedt!
- Wireless. Wachtwoord van mijn Technicolor Ziggo/UPC modem wordt niet geaccepteerd. Andere access point kan hij wel mee verbinden, dus doet het daar maar mee... Wel fijn dat hij 5GHz kan!
- "Boiler" Ik begrijp er geen snars van, want ik heb geen boiler maar je moet hem wel zo instellen? Want dat is het tap water? En dat staat volgens de Nest permanent aan. In de app dus altijd "Hot water: on". Wat is hier de bedoeling van? De ketel is gewoon uit op die momenten.
- Temperatuurbereik tapwater instelling moet nu opeens via Nest. Op de ketel kan ik in het menu nu niets meer aanpassen, elke aanpassing is binnen een seconde ongedaan gemaakt... Op zich geen probleem, maar ik vind het wel raar dat het bereik een stuk kleiner is, voorheen kon ik tot de 70 dacht ik, nu tot 64 graden.
- Geen enkele kabel voor de heat link meegeleverd. Waarom wel schroeven (twee teveel zelfs!), USB adapter, USB kabel en al die zut die je niet gebruikt in normale gevallen, maar geen paar meter kabel om het aan te sluiten op je ketel? En ook geen eens een netsnoer voor de Heat Link? Echt raar wat mij betreft.
- Nu twee keer gehad dat de Heat Link de weg kwijt was en de thermostaat was maar aan het zeuren "Cannot control this equipment" met de N80 code (geen wireless verbinding met Heat Link maar is OpenTherm ingesteld). Na opnieuw pairen met de Heat Link doet hij het weer.
- Base/montageplaat is erg dik. Ten opzichte van mijn Honeywell round moest ik dus nieuwe schroeven gaan kopen (lange M3 schroeven), want het scheelt zo'n 10-15 mm in dikte vanaf de afwerkplaat tot de inbouwdoos in de muur. Ook waren de koppen van de M3 schroeven niet groot genoeg voor de Nest en moesten er nog ringetjes bij... Beetje maf. En die elektronica van de base kan toch ook *IN* de inbouwdoos denk ik dan... nu is het een lege doos met de nest als nog grotere pukkel aan de muur...
- app tekortkomingen. Als je de app op Android in de achtergrond hebt en hem later weer opent laat hij verouderde informatie zien voor een tijdje. Pas als hij zelf heeft bedacht dat hij moet vernieuwen update hij zonder feedback plots. Je weet dus bij openen app nooit of het oude informatie is of dat hij al geladen is. Dat is een minpunt voor de user experience. Ook is het het jammer dat er geen widget is ofzoiets. Geen Google Material design guidelines, maar weer een heel eigen UI. Schedule instellen gaat heel lastig vind ik. Je kan makkelijk een paar graden te hoog instellen en dan is het lastig weer op de juiste te krijgen. Veel gepriegel. Zowel op tablet als op telefoon. En ja gewoon wel erg kale app verder. Je kan er de basics mee, maar had meer verwacht. Bijvoorbeeld notificaties, sync met Google calendar, etc.
En waar is die micro-USB aansluiting op de Heat Link voor? Staat nergens beschreven voor zover ik kan zien.
Overigens las ik hier een discussie over het draaien van "RC" versies, maar dat is maar net wat er aan release management gebeurt. Er zijn genoeg projecten die een Release Candidate promoveren tot final release versie. Daarom is het ook een release candidate. Mochten er geen problemen meer gevonden worden met een RC versie, dan die onveranderd releasen.
Als ik nu een review zou schrijven zou ik het op schaal 1-10 een 5 geven. Geen aanrader in elk geval.
[ Voor 34% gewijzigd door gertvdijk op 13-12-2015 14:21 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Achterop je thermostaat zit er ook eentje. Ik gok voor diagnose/onderhoud bij Nest zelf, want zelf kan je er niks mee.gertvdijk schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:45:
#team_UTC+1
Ja die is voor power. Voor als je hem in de houder op tafel zet.Ethirty schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:20:
Achterop je thermostaat zit er ook eentje.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Heeft iemand zijn Nest ook daadwerkelijk al terug gestuurd? Of gaan jullie wacht op die (eventuele) firmware update? Ik heb er maar een hard hoofd in...
Ik ga niks terug sturen, het werkt prima en kan er alleen nog maar beter op worden met updates.bonyuri schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:37:
Heeft iemand zijn Nest ook daadwerkelijk al terug gestuurd? Of gaan jullie wacht op die (eventuele) firmware update? Ik heb er maar een hard hoofd in...
Ik wacht nog tot en met 20 december. 23 december moet hij teruggestuurd zijn (mocht hem iets langer proberen van CoolBlue)bonyuri schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:37:
Ik heb er ook een hard hoofd in. Teveel overshoots, niet moduleren, geen juiste temperatuur. Dan is het weer te koud in de kamer, springt dat kloteding eindelijk een keer aan, gaat hij veel te lang door daardoor het weer te warm is. Ik kan het nog beter handmatig doen dan heb ik er minder last van.
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef (over de Nest V3 opentherm) vermoed ik nu toch ook dat het moduleren niet (goed) werkt. Ik merk vandaag dat de radiator de ene keer warm is en de andere keer koud.
De temperatuur die de nest doorgeeft is echter wel redelijk continu. Hij hangt ook halverwege de woonkamer. Zodra de verwarming afgekoeld is, dan word het in de buurt van de radiator koeler. Pas als die koelere lucht bij de thermostaat is dan sprint ie weer aan en hij blijft aan totdat de warme lucht weer bij de thermostaat is. Maar.. Voordat die warme lucht daar is is het in de buurt van de radiator al weer te warm. Halverwege de kamer is de temperatuur redelijk stabiel. Maar vlak bij de radiator is dan weer te koud en dan weer te warm.
Het overzicht van vorige week zondag met mijn oude modulerende thermostaat (Honeywell chronotherm modulation touch).
En het overzicht van vandaag waarbij je de temperatuur continue ziet verspringen.
Ik blijf het raar vinden dat het de eerste dag wel beter leek te werken. (Deze dag bleef de radiator volgens mij de hele dag gelijkmatig warm).
Ps. In het historie overzicht zie je ook aan de blokjes dat de verwarming of aan of uit staat. Ik zou daar halfhoge blokjes verwachten als de verwarming maar op 50% vermogen draait.
De temperatuur die de nest doorgeeft is echter wel redelijk continu. Hij hangt ook halverwege de woonkamer. Zodra de verwarming afgekoeld is, dan word het in de buurt van de radiator koeler. Pas als die koelere lucht bij de thermostaat is dan sprint ie weer aan en hij blijft aan totdat de warme lucht weer bij de thermostaat is. Maar.. Voordat die warme lucht daar is is het in de buurt van de radiator al weer te warm. Halverwege de kamer is de temperatuur redelijk stabiel. Maar vlak bij de radiator is dan weer te koud en dan weer te warm.
Het overzicht van vorige week zondag met mijn oude modulerende thermostaat (Honeywell chronotherm modulation touch).
En het overzicht van vandaag waarbij je de temperatuur continue ziet verspringen.
Ik blijf het raar vinden dat het de eerste dag wel beter leek te werken. (Deze dag bleef de radiator volgens mij de hele dag gelijkmatig warm).
Ps. In het historie overzicht zie je ook aan de blokjes dat de verwarming of aan of uit staat. Ik zou daar halfhoge blokjes verwachten als de verwarming maar op 50% vermogen draait.
[ Voor 41% gewijzigd door Sepio op 13-12-2015 16:36 ]
Verwijderd
fyi,
mijn blogpost Nest https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/ ge-update.
Nieuwe metingen met Nest v2 i.c.m. release 4.5.1 en 5.1.5rc7. vooralsnog helaas geen verbeteringen merkbaar in mijn situatie. Te grote temperatuur schommelingen.
Iemand al metingen gedaan met de Nest v3 opentherm?
mijn blogpost Nest https://hrubingh.wordpress.com/nest-thermostaat/ ge-update.
Nieuwe metingen met Nest v2 i.c.m. release 4.5.1 en 5.1.5rc7. vooralsnog helaas geen verbeteringen merkbaar in mijn situatie. Te grote temperatuur schommelingen.
Iemand al metingen gedaan met de Nest v3 opentherm?
Op het moment dat ze dingen adverteren die het product niet doet, ben je in principe niet aan een termijn gebonden. Maakt onderdeel uit van het conformiteitsbeginsel.hardtarget schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:46:
Ik wacht nog tot en met 20 december. 23 december moet hij teruggestuurd zijn (mocht hem iets langer proberen van CoolBlue)
Maar stuur hem zelf toch binnen de zichttermijn terug, om discussie hierover te voorkomen.Artikel 17, lid 2 BW7:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Ik houd dit forum nog wel in de gaten wanneer ik hem teruggestuurd heb. Misschien als ik dan veel positieve reacties lees dat ik dan wel weer een Nest bestel. Misschien wel bij de 2e kansjes van CoolBluemaxnl schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:34:
[...]
Op het moment dat ze dingen adverteren die het product niet doet, ben je in principe niet aan een termijn gebonden. Maakt onderdeel uit van het conformiteitsbeginsel.
[...]
Maar stuur hem zelf toch binnen de zichttermijn terug, om discussie hierover te voorkomen.
Net ook even zitten kijken naar eventueel een andere Tado, Evohome of iets dergelijks.
Probleem is wel dat ik een draadloze moet hebben
Als ik hier de verhalen lees over te hete radiatoren en dan weer koude.
Dat herken ik wel. Mijn Nest is in de 3e dag nu.
Ik heb het in het weekend een beetje bij gehouden. Ik heb ook wel koude radiatoren. Maar de gewenste temperatuur blijft lang behouden. In mij. Huis (goede isolatie). Ik merk het aan comfort als de radiatoren niet meer stralen en dan is de temperatuur nog op gewenst.
Hoe past modulatie wel/niet in dit verhaal?
Dat herken ik wel. Mijn Nest is in de 3e dag nu.
Ik heb het in het weekend een beetje bij gehouden. Ik heb ook wel koude radiatoren. Maar de gewenste temperatuur blijft lang behouden. In mij. Huis (goede isolatie). Ik merk het aan comfort als de radiatoren niet meer stralen en dan is de temperatuur nog op gewenst.
Hoe past modulatie wel/niet in dit verhaal?
Via moduleren kan een thermostaat een ketel veel preciezer aansturen.
Dus als de gemeten temperatuur 19,5 is en het setpoint staat op 20 graden, dan zou de ketel met een lagere temperatuur moeten gaan verwarmen.
Als het verschil groter is moet er ook met een hogere temperatuur verwarmd worden.
Daarnaast, en dat vind ik nog het belangrijkste, kan er ook "preventief" verwarmd worden.
Door bijvoorbeeld water van een graad of 30 door de radiotoren te sturen kun je een huis ook op temperatuur houden.
Dat mis ik nog het meest aan Nest. Het is of te koud, of te warm, echt lekker wordt het nooit...
Dus als de gemeten temperatuur 19,5 is en het setpoint staat op 20 graden, dan zou de ketel met een lagere temperatuur moeten gaan verwarmen.
Als het verschil groter is moet er ook met een hogere temperatuur verwarmd worden.
Daarnaast, en dat vind ik nog het belangrijkste, kan er ook "preventief" verwarmd worden.
Door bijvoorbeeld water van een graad of 30 door de radiotoren te sturen kun je een huis ook op temperatuur houden.
Dat mis ik nog het meest aan Nest. Het is of te koud, of te warm, echt lekker wordt het nooit...
Ondanks de negatieve verhalen hier toch maar eentje "aangeschaft" via Essent. Daar ga ik toch niet weg, dus kon net zo goed even verlengen met cadeau. Zal wel eind januari worden dat dat ding hangt.
Heb nu een Chronoterm Vision Modulation, maar die is een paar keer gestuiterd van de muur, dus het scherm is gebarsten en de temperatuur is altijd 2 graden meer dan dat ding aangeeft (ja, is al bijgewerkt in het admin menu, maar kon maar + of - 4 graden, de afwijking was 6).
Ben erg benieuwd en ik ga er eigenlijk wel vanuit dat er een fw upgrade komt om de problemen die sommigen hebben op te lossen (mocht ik zelf ook problemen krijgen).
Al het technische geneuzel
over zelf temperatuur instellen op de ketel e.d. Ik weet niet eens hoe ik moet ontluchten of water moet bijvullen (mannetje voor. ja heel erg, maar het interesseert me niet en ik wil het niet weten).
Dus daar ga ik me in ieder geval niet aan storen
Heb nu een Chronoterm Vision Modulation, maar die is een paar keer gestuiterd van de muur, dus het scherm is gebarsten en de temperatuur is altijd 2 graden meer dan dat ding aangeeft (ja, is al bijgewerkt in het admin menu, maar kon maar + of - 4 graden, de afwijking was 6).
Ben erg benieuwd en ik ga er eigenlijk wel vanuit dat er een fw upgrade komt om de problemen die sommigen hebben op te lossen (mocht ik zelf ook problemen krijgen).
Al het technische geneuzel
Dus daar ga ik me in ieder geval niet aan storen
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik weet niet precies hoe het in het verhaal past van moduleren, maar bij Nest gaat de rode draad om energie besparen, zonder (al te veel) op comfort in te leveren. De ketel uit en de restwarmte uit de plaat gebruiken is wellicht toch gunstiger voor je energieverbruik dan je ketel op een laag pitje door te laten stoken.bonyuri schreef op maandag 14 december 2015 @ 08:10:
Via moduleren kan een thermostaat een ketel veel preciezer aansturen.
Het lerende effect van de Nest zou bijvoorbeeld door kunnen krijgen dat je huis te snel afkoelt door de verwarming helemaal uit te zetten, waardoor die later alsnog besluit om zachtjes te blijven branden. Maar goed, dat is mijn theorie. Tot nu toe lees ik vooral ervaringen over wat Nest *niet* doet. Hopelijk kunnen ze de problemen door firmware updates snel tackelen.
Mijn huis is zo goed geïsoleerd, dat ik met een kwartiertje branden weer een paar uur vooruit kan, dus daar zou een modulerende verwarming alleen maar zonde zijn van de kosten.
#team_UTC+1
Gisteravond was ik er helemaal klaar mee met die temperatuurschommelingen. Mijn vrouw zat ook steeds te klagen dat het dan weer koud was en dan weer warm.
Ik had de Nest uitgeschakeld en de wireless Honeywell ingeschakeld (5 seconden werk).
Ik had mijn vrouw niks gezegd, maar ze vroeg mij na een uurtje of ik iets aan de verwarming had gedaan vanwege dat het zo aangenaam was. Zelf merkte ik het ook meteen, geen overshoots meer.
Nu gaat hij weer lekker een paar keer per uur bijverwarmen met 40 graden ipv 1 ker per 60 a 80 minuten op vol vermogen.
Mijn huis koelt best snel af, gisteravond had ik de verwarming om 23:00 uitgezet en 1 uur later was het al 1,5 graad kouder.
Als die nest dus er minstens 1 uur over doet om weer eens aan te gaan is het ook niet zo'n wonder dat het steeds zo koud is in huis.
De komende dagen houd ik het topic in de gaten en blijft de Nest uit en de Honeywell aan
Ik had de Nest uitgeschakeld en de wireless Honeywell ingeschakeld (5 seconden werk).
Ik had mijn vrouw niks gezegd, maar ze vroeg mij na een uurtje of ik iets aan de verwarming had gedaan vanwege dat het zo aangenaam was. Zelf merkte ik het ook meteen, geen overshoots meer.
Nu gaat hij weer lekker een paar keer per uur bijverwarmen met 40 graden ipv 1 ker per 60 a 80 minuten op vol vermogen.
Mijn huis koelt best snel af, gisteravond had ik de verwarming om 23:00 uitgezet en 1 uur later was het al 1,5 graad kouder.
Als die nest dus er minstens 1 uur over doet om weer eens aan te gaan is het ook niet zo'n wonder dat het steeds zo koud is in huis.
De komende dagen houd ik het topic in de gaten en blijft de Nest uit en de Honeywell aan
Dit klopt niet. Een ketel heeft een hoger rendement als hij op lager vermogen verwarmt. Dat betekent per definitie dat de kosten per J hoger zijn bij het op 100% vermogen verwarmen. Ook al gebruik je de 'restwarmte' na het bereiken van het setpoint om het huis langere tijd warm te houden (met overshoot), dan verdien je dit 'verloren' rendement niet terug.Ethirty schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:52:
[...]
Ik weet niet precies hoe het in het verhaal past van moduleren, maar bij Nest gaat de rode draad om energie besparen, zonder (al te veel) op comfort in te leveren. De ketel uit en de restwarmte uit de plaat gebruiken is wellicht toch gunstiger voor je energieverbruik dan je ketel op een laag pitje door te laten stoken.
Het lerende effect van de Nest zou bijvoorbeeld door kunnen krijgen dat je huis te snel afkoelt door de verwarming helemaal uit te zetten, waardoor die later alsnog besluit om zachtjes te blijven branden. Maar goed, dat is mijn theorie. Tot nu toe lees ik vooral ervaringen over wat Nest *niet* doet. Hopelijk kunnen ze de problemen door firmware updates snel tackelen.
Mijn huis is zo goed geïsoleerd, dat ik met een kwartiertje branden weer een paar uur vooruit kan, dus daar zou een modulerende verwarming alleen maar zonde zijn van de kosten.
Daarnaast is het verschil tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur van invloed op het verliezen van warmte. Hoe hoger het temperatuurverschil, hoe grote het warmteverlies. Een overshoot is ongunstiger dan een lagere temperatuur omdat het temperatuurverschil groter wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 14-12-2015 11:55 ]
Bij mij moduleert de v3 ook niet, maar met opwarmen begint hij wel op een hele lage temperatuur en loopt dan heel langzaam door naar de maximum temperatuur als de ingestelde temperatuur nog niet is bereikt. Van overshoots heb ik niet veel last. Ik heb hem momenteel in de houder staan bij de grootste radiator in de buurt, maar denk dat ik hem naar de andere kant van de kamer ga verplaatsten waar ik de bank heb staan en hem toch aan de muur bevestig. De muren zijn best koud, dus misschien gaat hij dan wat langer stoken om de juiste temperatuur te bereiken en wordt het wat aangenamer.. Ik zet zelf de temperatuur een slag hoger als ik het te koud vind worden. Daar moet hij ook van leren denk ik dan maar
Aha, dus ik kan nu ipv 'andere ketel' ook gebruik maken van 'combiketel'?Bzm schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:00:
[...]
Bij mij het zelfde verhaal, mijn oude Remeha w21eco werkt nu prima als 'combiketel'.
Trouwens, dat uitlezen data dmv google docs xls met script krijg ik niet aan de praat. Blijft hangen bij het inloggen terwijl @&ww juist zijn aangepast.https://community.nest.com/thread/7919?start=0&tstart=0
Verwijderd
Probeer het maar als je een combiketel hebt zou ik willen zeggen. Heb je wel de nieuwe firmware, de 5.1.5rc7? Bij die vorige versie deed hij het inderdaad niet maar nu wel. Minutje wachten na overzetten naar 'combiketel' en dan de warme kraan open zetten ter controle. Wordt het toch niet heet zal je hem terug moeten zetten maar ik heb goede hoop aangezien het bij mij werkt met een nogal oude ketel.Hulkr_ schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:39:
[...]
Aha, dus ik kan nu ipv 'andere ketel' ook gebruik maken van 'combiketel'?
Ook even mijn duit in het zakje doen na wat geëxperimenteer gisteren.
Ik heb sinds vorige week dinsdag een Nest v3 in mijn (Vlaamse) huis hangen.
Die is bedraad en draadloos verbonden met de Heat Link.
In de kelder hangt een Daalderop Combifort 32/80+ aan de muur, die OpenTherm ondersteunt.
De Heat link is met zijn OpenTherm-aansluitingen met de OT-aansluitingen van de ketel verbonden.
De maximum aanvoertemperatuur is op de ketel ingesteld op 75°C.
Een handigheidje aan mijn ketel is dat, als ik de Reset-knop ingedrukt houd, ik het setpunt van de cv-aanvoertemperatuur kan zien dat van de ketel gevraagd wordt.
Welnu, die temperatuur is altijd gelijk aan wat ik heb opgegeven als "voorlooptemperatuur" in het pro-configuratiemenu van de Nest.
Gisteren was het in mijn living 21°C.
Ik zet de thermostaat op 21,5°C. De ketel gaat aan, de gevraagde watertemperatuur is 55°C.
Ik zet de thermostaat op 30°C. De gevraagde watertemperatuur blijft gewoon 55°C.
Nul komma nul modulatie.
Ik kan wel zien dat de OpenThermfunctionaliteit werkt, bv. aan het feit dat de tapwatertemperatuur in nachtverlaging gaat volgens mijn tapwaterschema.
Ik zit dus nu met een hele dure - de facto - aan/uit-thermostaat, die door Nest zelf daarentegen wel degelijk geadverteerd wordt als een modulerende:
https://nest.com/nl/suppo...ing-Thermostat-do-with-it
Dat is je reinste consumentenbedrog.
In Belgïe is dat nog altijd verboden, en ik veronderstel in Nederland ook.
Ik heb sinds vorige week dinsdag een Nest v3 in mijn (Vlaamse) huis hangen.
Die is bedraad en draadloos verbonden met de Heat Link.
In de kelder hangt een Daalderop Combifort 32/80+ aan de muur, die OpenTherm ondersteunt.
De Heat link is met zijn OpenTherm-aansluitingen met de OT-aansluitingen van de ketel verbonden.
De maximum aanvoertemperatuur is op de ketel ingesteld op 75°C.
Een handigheidje aan mijn ketel is dat, als ik de Reset-knop ingedrukt houd, ik het setpunt van de cv-aanvoertemperatuur kan zien dat van de ketel gevraagd wordt.
Welnu, die temperatuur is altijd gelijk aan wat ik heb opgegeven als "voorlooptemperatuur" in het pro-configuratiemenu van de Nest.
Gisteren was het in mijn living 21°C.
Ik zet de thermostaat op 21,5°C. De ketel gaat aan, de gevraagde watertemperatuur is 55°C.
Ik zet de thermostaat op 30°C. De gevraagde watertemperatuur blijft gewoon 55°C.
Nul komma nul modulatie.
Ik kan wel zien dat de OpenThermfunctionaliteit werkt, bv. aan het feit dat de tapwatertemperatuur in nachtverlaging gaat volgens mijn tapwaterschema.
Ik zit dus nu met een hele dure - de facto - aan/uit-thermostaat, die door Nest zelf daarentegen wel degelijk geadverteerd wordt als een modulerende:
https://nest.com/nl/suppo...ing-Thermostat-do-with-it
Dat is je reinste consumentenbedrog.
In Belgïe is dat nog altijd verboden, en ik veronderstel in Nederland ook.
Nu wéét ik dat m'n huis niet heel erg lekker geïsoleerd is.. 't Is uit 1926. Zit niet héél veel dubbelglas in et cetera, natuurlijke ventillatie, dat soort ongein.. Maareuh, 2+ uur Nest? 

Dat is precies waar de berichten de afgelopen week over gaan. Iedereen heeft hier last van.LtGruber schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:16:
[...]
Ik zit dus nu met een hele dure - de facto - aan/uit-thermostaat, die door Nest zelf daarentegen wel degelijk geadverteerd wordt als een modulerende [...]
Mijn Nest is nu voor de derde keer in iets meer dan een week offline. Nu al de hele ochtend. Ben niet thuis, dus kan niet zien wat er aan de hand is, maar het verdere netwerk thuis kan ik wel bij, dus daar ligt het niet aan. Echt vervelend; koop je zo'n ding om op afstand de boel te regelen is hij regelmatig WiFi kwijt en heeft ie een power cycle nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door gertvdijk op 14-12-2015 12:58 ]
Ik kan het niet meer aanzien, een dom ding van €249,- heb zonet een retouraanvraag gedaan. Heb ik mooi €249,- in de pocket, meer comfort en gasbesparing. Alleen geen bediening op afstand en autoafwezig.
Wanneer ik mijn honeywell de gehele dag gewoon aan laat bespaar ik nog steeds gas doordat er steeds maar klein beetje bijverwarmd moet worden.
Ik wens iedereen veel sterkte en succes met de V3.
Zodra alle ziektes verholpen zijn koop ik misschien wel weer de Nest, of anders de V4 of een Evohome
Wanneer ik mijn honeywell de gehele dag gewoon aan laat bespaar ik nog steeds gas doordat er steeds maar klein beetje bijverwarmd moet worden.
Ik wens iedereen veel sterkte en succes met de V3.
Zodra alle ziektes verholpen zijn koop ik misschien wel weer de Nest, of anders de V4 of een Evohome
Ik heb de elf meldingen die ik van jullie gekregen heb in het weekend aan Nest doorgespeeld en ik zie dat er inmiddels hier ook weer mensen met problemen bij zijn gekomen.
In afwachting van een reactie van het bedrijf heb ik al een bericht gepubliceerd: nieuws: Gebruikers Nest V3 klagen over modulatieproblemen
Wellicht dat meer mensen zich nu melden en/of oplossingen hebben gevonden.
Zodra Nest met een verklaring of een oplossing in het vooruitzicht stelt, zal ik een nieuw bericht plaatsen.
In afwachting van een reactie van het bedrijf heb ik al een bericht gepubliceerd: nieuws: Gebruikers Nest V3 klagen over modulatieproblemen
Wellicht dat meer mensen zich nu melden en/of oplossingen hebben gevonden.
Zodra Nest met een verklaring of een oplossing in het vooruitzicht stelt, zal ik een nieuw bericht plaatsen.
Interessant om te lezen. Ik krijg de V3 deze week of volgende week. Ik ga jullie zeker op de hoogte brengen van mijn bevindingen.
Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.
Dat soort tijden zie ik ook regelmatig. Jaren 30 huisOsiris schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:06:
Nu wéét ik dat m'n huis niet heel erg lekker geïsoleerd is.. 't Is uit 1926. Zit niet héél veel dubbelglas in et cetera, natuurlijke ventillatie, dat soort ongein.. Maareuh, 2+ uur Nest?
[afbeelding]
http://www.xbmcfreak.nl/
Heel fijnOlaf schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:08:
Wel bijzonder dat 't nu toch al best wel een tijdje speelt en het nog niet eens bevestigd is door Nest..

Heb ook sinds de eerste dag dat V3 uit kwam deze geïnstalleerd en in gebruik.
Merk zelf ook goed dat de radiatoren erg warm worden zodra de thermostaat maar iets hoeft te verwarmen. Heb dit nog niet bekeken op de warmte vraag van de CV zelf (zal dit is uit proberen te zoeken).
Dit resulteert ook best wel in overshoots van temperatuur. Wat erg goed te zien is in de grafiek van afgelopen donderdag tussen 10:00 en 20:00

Moet wel zeggen dat dit nog met een oudere software versie was. De thermostaat is pas afgelopen zaterdag over gegaan op versie 5.1.5rc7.
De CV waarop dit is aangesloten is een Vaillant HR Solide Plus via OpenTherm.
Blijf dit sowieso in de gaten houden en ga dit wat beter uitzoeken.
Merk zelf ook goed dat de radiatoren erg warm worden zodra de thermostaat maar iets hoeft te verwarmen. Heb dit nog niet bekeken op de warmte vraag van de CV zelf (zal dit is uit proberen te zoeken).
Dit resulteert ook best wel in overshoots van temperatuur. Wat erg goed te zien is in de grafiek van afgelopen donderdag tussen 10:00 en 20:00

Moet wel zeggen dat dit nog met een oudere software versie was. De thermostaat is pas afgelopen zaterdag over gegaan op versie 5.1.5rc7.
Na een jaar tevreden gebruik heb ik vrijdag Nest V2 vervangen door de V3 (Ketel Remeha Avanta CW3)
Opentherm en modulatie was wat ik miste bij de V2 dus toen de V3 uitkwam onmiddellijk besteld.
Observaties tot nu toe?
1.Het display warmt zichzelf op als het aan gaat wanneer je er vaak langs loopt, Nest denkt dan dat het 0,5 tot 1 graad warmer is....Gevolg is undershoot van de temp. Noodgedwongen de functie dan maar op "drukken" ingesteld.
(de V2 had hier geen last van, werd niet "zelf" warmer)
2. Na 3 dagen is de Nest nog steeds niet lekker ingeregeld, het is te warm of te koud, hopelijk wordt dat beter..
3. .Modulatie? Ik merk (nog?) geen verschil, de verwarming is heet of koud, nooit continu warm wat met mijn chronotherm IV 2 jaar geleden wel gebeurde bij constante temperatuurvraag.
Conclusie? Het is een AAN/UIT thermostaat die aan-uit schakelt via het opentherm protocol zonder modulatie
(En dat deed V2 zelfs nog beter...misschien was die beter ingeregeld, dus ik geef het nog een week)
Ik hoop dat er softwarematige een oplossing voor komt!
Nu heb ik voor €250 een verbetering gekocht die geen verbetering blijkt te zijn...
En mijn oude V2 reeds op marktplaats verkocht voor €125......
Nest, ik ben nog niet blij
Opentherm en modulatie was wat ik miste bij de V2 dus toen de V3 uitkwam onmiddellijk besteld.
Observaties tot nu toe?
1.Het display warmt zichzelf op als het aan gaat wanneer je er vaak langs loopt, Nest denkt dan dat het 0,5 tot 1 graad warmer is....Gevolg is undershoot van de temp. Noodgedwongen de functie dan maar op "drukken" ingesteld.
2. Na 3 dagen is de Nest nog steeds niet lekker ingeregeld, het is te warm of te koud, hopelijk wordt dat beter..
3. .Modulatie? Ik merk (nog?) geen verschil, de verwarming is heet of koud, nooit continu warm wat met mijn chronotherm IV 2 jaar geleden wel gebeurde bij constante temperatuurvraag.
Conclusie? Het is een AAN/UIT thermostaat die aan-uit schakelt via het opentherm protocol zonder modulatie
(En dat deed V2 zelfs nog beter...misschien was die beter ingeregeld, dus ik geef het nog een week)
Ik hoop dat er softwarematige een oplossing voor komt!
Nu heb ik voor €250 een verbetering gekocht die geen verbetering blijkt te zijn...
En mijn oude V2 reeds op marktplaats verkocht voor €125......
Nest, ik ben nog niet blij
Ik meende dat Osiris dit ook al zag. Schoot mij net te binnen: Wat voor nadelig effect heeft dit op het zelf-lerend vermogen van de Nest?iBrigitte schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:26:
Imho gewoon een grove designfout van een enorm amateuristisch bedrijf. Dit is toch echt wel een beginnersfout die men, itt OpenTherm, waarschijnlijk niet kan herstellen met een firmware upgrade. Voor mij een reden om met een wijde boog om Nest heen te lopen eigenlijk.
Wat heb je rond 11:00 gedaan joh, een aansteker onder de thermometer gehouden?dikketienes schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:24:
[afbeelding]

Maareh, alle gekheid op een stokkie: was dit helemaal in het begin nadat je hem geïnstalleerd had? Want de Nest moet natuurlijk wel het e.e.a. "aanleren"..
Gisteren overstag gegaan en ook een Nest v3 gehaald.
Op mijn gemakje aangesloten met een maat van me. Vijfmaal de handleiding lezen en bedrading controleren, ketel op OpenTherm zetten e.d. (maar waarom geen netsnoer?
)
Alles aangesloten, maar eerst geen warm water en geen verwarming. Uiteindelijk via wat googlen en dit topic eruit gekomen dat mijn cv ketel een brug moet op klemmen 3 en 4 (Vaillant vhr 24-28c) en dat de configuratie op 'andere ketel' moet met voor beide warmtebronnen OpenTherm geactiveerd.
En nu loop ik tegen hetzelfde probleem als vele mensen hier. Ding moduleert niet, maar stampt volgas of niet
Ik heb Olaf al een pm gestuurd zodat hij meer informatie heeft.
Wel een fancy apparaat, toegegeven
maar 250 euro voor iets wat mijn oudere thermostaat beter kan.... Meh.
Volgens Domoticz blijft de Nest wel lang hangen op dezelfde temperatuur, maar die geeft ook standaard een graden teveel weer vergeleken met de oudere thermostaat (is overigens een Chronoterm IV)
Op mijn gemakje aangesloten met een maat van me. Vijfmaal de handleiding lezen en bedrading controleren, ketel op OpenTherm zetten e.d. (maar waarom geen netsnoer?

Alles aangesloten, maar eerst geen warm water en geen verwarming. Uiteindelijk via wat googlen en dit topic eruit gekomen dat mijn cv ketel een brug moet op klemmen 3 en 4 (Vaillant vhr 24-28c) en dat de configuratie op 'andere ketel' moet met voor beide warmtebronnen OpenTherm geactiveerd.
En nu loop ik tegen hetzelfde probleem als vele mensen hier. Ding moduleert niet, maar stampt volgas of niet
Wel een fancy apparaat, toegegeven
Volgens Domoticz blijft de Nest wel lang hangen op dezelfde temperatuur, maar die geeft ook standaard een graden teveel weer vergeleken met de oudere thermostaat (is overigens een Chronoterm IV)
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Rode vlakken zijn dus de tijd dat de CV aan heeft gestaan.Osiris schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:06:
[...]
Wat heb je rond 11:00 gedaan joh, een aansteker onder de thermometer gehouden?
Maareh, alle gekheid op een stokkie: was dit helemaal in het begin nadat je hem geïnstalleerd had? Want de Nest moet natuurlijk wel het e.e.a. "aanleren"..
De grafiek is van 6 dagen nadat ik hem geïnstalleerd heb, lijkt me dus niet dat hij dan nog erg veel moet leren.
GedurfdBeerkeeper schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:17:
Gisteren overstag gegaan en ook een Nest v3 gehaald.
Dit schijnt dus opgelost te zijn in FW-versie 5.1.5rc3. Wellicht moet jouw Nest zich nog even updaten?Beerkeeper schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:17:
Ja da's wel bijzonder ja..dikketienes schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:25:
[...]
Rode vlakken zijn dus de tijd dat de CV aan heeft gestaan.
De grafiek is van 6 dagen nadat ik hem geïnstalleerd heb, lijkt me dus niet dat hij dan nog erg veel moet leren.
Overigens vraag ik me ook af wat we zelf zouden kunnen doen m.b.t. de warmteproductie in het apparaat.. Wellicht het display op lage helderheid zetten o.i.d.? Minder licht = minder stroom door de LED's = minder warmteproductie? Of zal 't het grotere scherm zelf zijn?
Maar op z'n minst een irritant en bijzondere design flaw.. Nóg eentje

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 14-12-2015 17:37 ]
Voor mij was het punt aangebroken dat ik moest besluiten om de Nest te houden of deze terug te sturen, het is het laatste geworden.
Afgelopen weekend heb ik de Nest een dag uitgeschakeld en vervangen door de Chronotherm. Met een aparte sensor heb ik vervolgens de temperatuur van de ruimte gelogd. Waar de Chronotherm de temperatuur dicht bij de ingestelde temperatuur weet te houden, schommelt deze bij de Nest. Een afwijking van ruim 1.5 graad (zowel plus als min) ten opzichte van de ingestelde temperatuur komt regelmatig voor. Deze schommelingen zijn zeer goed merkbaar.
Ik blijf het topic volgen en eigenlijk hoop ik dat Nest er in slaagt om het probleem op te lossen. Wat mij betreft is het nog steeds de mooiste thermostaat...
Afgelopen weekend heb ik de Nest een dag uitgeschakeld en vervangen door de Chronotherm. Met een aparte sensor heb ik vervolgens de temperatuur van de ruimte gelogd. Waar de Chronotherm de temperatuur dicht bij de ingestelde temperatuur weet te houden, schommelt deze bij de Nest. Een afwijking van ruim 1.5 graad (zowel plus als min) ten opzichte van de ingestelde temperatuur komt regelmatig voor. Deze schommelingen zijn zeer goed merkbaar.
Ik blijf het topic volgen en eigenlijk hoop ik dat Nest er in slaagt om het probleem op te lossen. Wat mij betreft is het nog steeds de mooiste thermostaat...
De mijne is vandaag al verstuurd, verstandige keuzeTimmy schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:42:
Voor mij was het punt aangebroken dat ik moest besluiten om de Nest te houden of deze terug te sturen, het is het laatste geworden.
Ik zie dat de firmware is geupdate rond 19:15 gisteravond. Ik heb tot 18:30 zitten klungelenOsiris schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:30:
[...]
GedurfdMaar ik begrijp dat je pas na je aankoop dit topic tegenkwam.
[...]
Dit schijnt dus opgelost te zijn in FW-versie 5.1.5rc3. Wellicht moet jouw Nest zich nog even updaten?
Zojuist de instelling aangepast naar combiketel. Warm water en verwarming blijft behouden! Nu even expres de ruimte laten afkoelen zodat hij zodadelijk weer kan proberen te moduleren
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
De brug op 3 en 4 is volgens mij niet nodig, ik heb het iig niet gedaan.Beerkeeper schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:17:
Oeps, foutje
[ Voor 94% gewijzigd door peptalk op 14-12-2015 18:23 ]
Heb even nog verder gekeken naar mijn WiFi connectie issues. Wel verbonden, maar geen IP (DHCP). Wat blijkt? De Nest renewt gewoon niet op tijd. Nadat zijn lease is verlopen zie ik geen enkele DHCP request meer voorbij komen tot een paar uur later (lijkt random moment), en vervolgens is mijn DHCP server razendsnel met het antwoorden en werkt alles weer. Access Point geeft geen disconnects, puur IPv4 dat niet werkt. Nest is het enige apparaat dat problemen heeft op mijn netwerk momenteel.
Meer mensen last van? Ik zie dus dit op de Nest in de technical info:

Wel Ping maar geen IP adres?

Totaal geen last van, ding is al meer dan een week nu verbonden zonder enige verlies van verbinding. Waar heb je je DHCP server (router) lease tijd op staan? (1440 minuten hier).gertvdijk schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:23:
Heb even nog verder gekeken naar mijn WiFi connectie issues. Wel verbonden, maar geen IP (DHCP). Wat blijkt? De Nest renewt gewoon niet op tijd. Nadat zijn lease is verlopen zie ik geen enkele DHCP request meer voorbij komen tot een paar uur later (lijkt random moment), en vervolgens is mijn DHCP server razendsnel met het antwoorden en werkt alles weer. Access Point geeft geen disconnects, puur IPv4 dat niet werkt. Nest is het enige apparaat dat problemen heeft op mijn netwerk momenteel.
Hoe maak je die grafiek???dikketienes schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:24:
[afbeelding]
3600 seconden (1u), testnetwerkje.tcviper schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:20:
Totaal geen last van, ding is al meer dan een week nu verbonden zonder enige verlies van verbinding. Waar heb je je DHCP server (router) lease tijd op staan? (1440 minuten hier).
Na paar keer proberen nu eindelijk verbonden met mijn Ziggo/UPC modem (Technicolor), maar na paar minuten besluit hij uit zichzelf weer terug te gaan naar mijn eigen access point. Vermoedelijk omdat die een veel sterker signaal heeft...
Hier ook geen WiFi problemen. Ding doet het prima op het moduleren na. Llaat ik dat nou net erg belangrijk vinden