Experience is what you get when you don't get what you want.....
Pizza!
Alleen de tekst die er nu voor in de plaats staat maakt me ook niet echt veel wijzer.
Zodra de door u bestelde artikelen leverbaar zijn, kunt u de levering de volgende dag in uw Klantenrekening volgen. Klik daar op de gewenste levering.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Verwijderd
Hier het zelfde.Thaimaster schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:13:
De bestelling staat nu niet meer op Mijn Otto, daar stond hij vanmorgen nog wel maar is hij nu verdwenen.
Ik heb op 17-11 op verzoek van OTTO €45,00 overgemaakt, maar die centen zijn nog niet terug.
Zojuist een klacht ingediend via het klachtenformulier van de website. Je kan hier echter maar een zin of 3 in kwijt. Type je meer, dan kun je het formulier niet versturen.........
Uw e-mail is doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling.
Onze excuses voor de gang van zaken
Met vriendelijke groet,
Had je een mail aan klacht@ottobv.nl gestuurd, of aan een ander adres?lothar schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:57:
In uw mail heeft u een vraag over de Panasonic TV en u geeft aan dat u het niet eens bent met de annulering.
Als je een klacht naar de gewone kanaal stuurt en ze lezen het sturen ze het naar het klachtencentrum. Verschil maakt dus niet echt uit.musicfreak schreef op maandag 24 november 2014 @ 17:26:
[...]
Had je een mail aan klacht@ottobv.nl gestuurd, of aan een ander adres?
Vandaar dat je het ook beter per mail kan doen ipv hun formulier. Wordt uiteindelijk door dezelfde mensen behandeldVerwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:06:
[...]
Hier het zelfde.
Ik heb op 17-11 op verzoek van OTTO €45,00 overgemaakt, maar die centen zijn nog niet terug.
Zojuist een klacht ingediend via het klachtenformulier van de website. Je kan hier echter maar een zin of 3 in kwijt. Type je meer, dan kun je het formulier niet versturen.........
[ Voor 47% gewijzigd door GSOD op 24-11-2014 17:58 ]
Beste heer xxxx,
U klacht (of opmerking) is doorgegeven aan desbetreffende afdeling
Door de grote vraag naar de TV is er geen voorraad meer. Otto heeft geprobeerd de voorraad aan te vullen, dit is helaas niet gelukt omdat de TV uit het assortiment gaat.
Ik vertouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
NAAM verwijderd
OTTO
Klantenservice
Ik ben gezien hoe Otto te werk is gegaan van overtuigd dat dat ze nalatig zijn geweest, dit zeg ik om de volgende redenen:
- Maandag 17-11-2014 uiterlijk Dinsdag 18-11-2014 had Otto kenbaar moeten maken dat ze niet konden leveren als het om een prijsfout zou gaan.
- Gezien punt 1 is de vraag is het een prijsfout? Ik zeg van niet, site was overal consistent de prijs van 149,99 was overal het zelfde inclusief vergelijking sites als kieskeurig.nl. Daar bij waren genoeg banners en foto’s waar 75% te zien waren die overeenkwamen met de normale prijs. Het is naar mij idee niet van belang dat de percentage auto gegenereerd zouden zijn dit omdat je anders alle prijzen in twijfel kan gaan trekken. Verder is dit ontkracht door dat er mensen geleverd hebben gekregen voor de prijs van 149,99.
- Otto is zeer onduidelijk met zijn communicatie, klanten service geven allemaal een zeer wisselend antwoord of zelfs geen enkele communicatie. Opsomming: Er word geleverd, prijsfout, geen vergelijkbaar product, geannuleerd, levering over 2 weken, geen bericht
- Veel mensen hebben mail ontvangen dat het product niet meer leverbaar zou zijn en er geen ander vergelijkbare producten verkrijgbaar zou zijn. Als het om een op = op artikel zou gaan dan schrijft de wet voor dat dit kenbaar gemaakt moet worden bij de geadverteerde artikel. Zo niet dan mag Otto niet verwachten van de consument, dat die er vanuit moet gaan dat het om een beperkte voorraad gaat. Het argument er is geen vergelijkbaar geprijsd product dat is natuurlijk niet waar. Voor 600 euro de door hun aangegeven normale prijs zijn er genoeg TVs te koop. Dat hun een hoge normale prijs opgeven kunnen wij als consument niks aan doen en niet van belang.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ook aangegeven dat ze in het geval dat ze de Panasonic niet kunnen leveren maar een alternatief moeten aanbieden.
Ben benieuwd.
Verwijderd
Zag de aanbieding pas redelijk laat en leuke aanbieding.
Besteld om cadeau te geven.
Dan blijkt er ware run te zijn geweest en een bedrijf dat koppeling voorraadbeheer en website niet op orde heeft.
Ga daar geen energie in stoppen en heb zelf geannuleerd, scheelt heleboel ergernis en mailtjes.
Gaat op de zwarte lijst bij mij, samen met Bol.com en hun prijsfouten.
Ik heb weer een andere invalshoek, ik ga door en zie wel waar het schip strand zonder enige verwachtingen.Verwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:26:
Heb een iets andere invalshoek.
Zag de aanbieding pas redelijk laat en leuke aanbieding.
Besteld om cadeau te geven.
Dan blijkt er ware run te zijn geweest en een bedrijf dat koppeling voorraadbeheer en website niet op orde heeft.
Ga daar geen energie in stoppen en heb zelf geannuleerd, scheelt heleboel ergernis en mailtjes.
Gaat op de zwarte lijst bij mij, samen met Bol.com en hun prijsfouten.
Het stadium van opgeven ligt nog ver weg, zeker gezien de huidige ontwikkelingen.
Nicemirod schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:57:
Ik kreeg vandaag een mail van Otto (nav mijn klacht) dat ik 2 tv's zou hebben (heb er echter maar 1 besteld) en dat het door mij betaalde bedrag terug gestort gaat worden, terwijl ik via acceptgiro had bestel...
http://www.tvstore.nl/pro...512.1372485680.1416839946
En wat wil je hiermee zeggen als ik vragen mag?Vonkie schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 01:39:
De A6 is in de aanbieding bij Coolblue, blijkbaar wel leverbaar..............
Het draait in deze topic om de 'Panasonic TX-L42B6ES Zilver' de door jou genoemde tv is een 'Panasonic TX-42AS600E'. Dit is duidelijk zowel visueel als typenummer een andere tv.Vonkie schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 01:39:
De A6 is in de aanbieding bij Coolblue, blijkbaar wel leverbaar..............
Verwijderd
[/quote]
Dat als de wil er zou zijn bij Otto er altijd nog wel wat te regelen zou zijn, niet meer niet minder.
Dus ik ben wel benieuwd naar de uitkomt van diegene die hier een jurist naar ging laten kijken (GameOn volgens mij?).
Hun laatste contact met mij is dat de tv geleverd gaat worden, dan kan ik daar (juridisch) vanuit gaan dat de annulering opgeheven is (toch?).
Zelf maar de volgende reactie hierop verstuurd:
Ik denk dat er wellicht wat te halen valt als we een groep vormen en een iemand/een paar de correspondentie laten afhandelen. Bij een laptop van Bol is dit ook al eerder succesvol gebleken.Geachte OTTO,
Ik heb zojuist als antwoord dezelfde mail gehad die aanleiding was voor mijn mail. Met andere woorden, er is dus niet ingegaan op mijn klacht en argumentatie van jullie kant ontbreekt hierdoor ook. Ik ga niet akkoord met jullie eenzijdige annulering en verzoek u om uw verplichting na te komen om mij een gelijkwaardig alternatief aan te bieden.
Ik zal mijn voorgaande mail bijvoegen:
KNIP
Met vriendelijke groet,
Overigens heeft Otto nu ook al wel genoeg laten blijken dat het geen prijsfout was, dus daar kunnen ze niet meer mee aankomen.
[ Voor 7% gewijzigd door danielkraak op 25-11-2014 11:15 ]
Misschien een idee om een nieuw topic hierover te maken. Lijkt me wat overzichtelijker en effectiever.danielkraak schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:13:
Ik denk dat er wellicht wat te halen valt als we een groep vormen en een iemand/een paar de correspondentie laten afhandelen. Bij een laptop van Bol is dit ook al eerder succesvol gebleken.
Ah Boldanielkraak schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:13:
Ik heb naar aanleiding van het annuleringsmailtje Freakster86's mailvoorbeeld gestuurd. Ik krijg nu net gewoon letterlijk hetzelfde annuleringsmailtje als reactie daarop.. Met andere woorden, ze gaan gewoon niet in op het verzoek te leveren/lezen je mailtje niet (verrassing!).
Zelf maar de volgende reactie hierop verstuurd:
[...]
Ik denk dat er wellicht wat te halen valt als we een groep vormen en een iemand/een paar de correspondentie laten afhandelen. Bij een laptop van Bol is dit ook al eerder succesvol gebleken.
Overigens heeft Otto nu ook al wel genoeg laten blijken dat het geen prijsfout was, dus daar kunnen ze niet meer mee aankomen.
Ik heb maar weer een korte reactie terug gestuurd. Verwezen naar de inhoud van mijn eerdere mail met de mededeling dat ik ze nogmaals verzoek en zo nodig sommeer de koopovereenkomst na te komen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Helaas ook nog geen reactie gehad van Arnoud Engelfriet. Prima dat er een nieuw topic komt voor de afhandeling.
We gaan gewoon hier verderFlyEragon schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:57:
Prima dat er een nieuw topic komt voor de afhandeling.
Dat is ook nooit ter sprake geweest volgens mij. Het was al vrij snel duidelijk dat het om een voorraadprobleem ging. Even naast hun brakke bestel/voorraad systeemdanielkraak schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:13:
"Ik zie dat hij nu is uitverkocht, maar kunt u dan wel gewoon zeggen dat ik mijn bestelling in ieder geval gewoon krijg of dat jullie misschien-"
"Ja, sowieso, sowieso, anders zou ik die melding zien in het systeem, daarom geef ik u aan, u krijgt waarschijnlijk nog een van de laatsten die er waren."
"Dus niet dat ik over een paar dagen een e-mail krijg 'we hebben toch te weinig voorraad, uw bestelling is geannuleerd'?"
"Nee, nee."
Vervolgens krijgt iedereen inclusief ik precies de mail "de voorraad is op"
Edit: Zojuist gebeld, zoals verwacht doet Otto de TrustPilot-score eer aan, meer dan 5x excuses en expliciet je naam zeggen kan er bij Otto niet vanaf. Zelfs dat een klantenservice-medewerker je een toezegging doet dat iets geleverd kan worden maakt niet uit, gewoon dikke pech.
[ Voor 17% gewijzigd door MacorgaZ op 25-11-2014 15:07 ]
Bambu Lab P1S Combo

u bedoelt er was te weinig te verkopen ?
Zoals u wilt meneer.......excuses en succes met uw klacht...prettige dag verder
Enige optie lijkt me om af te wachten of er juridisch wat te regelen valt. Het is duidelijk dat Otto niet uit klantvriendelijkheid dik verlies gaat maken door ons TV's te geven voor ruim onder de kostprijs
Geachte OTTO,
Op 15 november 2014 heb ik bij u een televisie besteld van het type Panasonic LED-TV TX L42B6ES. Het bestelnummer is BESTELNUMMER.
Op 21 november 2014, verneem ik van u per email dat bovengenoemde televisie niet meer kan worden geleverd. U stelt dat er onvoldoende voorraad is en dat u geen gelijkwaardig alternatief heeft kunnen vinden. U sluit de mail af met de mededeling dat u om die redenen mijn bestelling annuleert.
Gelukkig beseft u zelf ook dat dit geen juiste handelswijze is en ontvang ik op 23 november nog een mail van u waarin wordt gemeld dat jullie mijn bestelling niet zijn vergeten, maar dat de levertijd wel is verlengd.(de levertijd wordt hiermee "komt binnen twee weken")
Uiteraard wacht ik deze verlengde levertijd af en stel ik u in de gelegenheid om de door ons afgesloten koopovereenkomst na te leven.
Ten overvloede, want u geeft zelf aan tot levering over gaan in de mail van 23 november, meld ik alvast dat ik niet met een eenzijdige annulering akkoord kan gaan.
Mocht het door mij bestelde model toch niet meer leverbaar blijken dat ik ontvang ik graag een alternatief voorstel van u.
Graag ontvang ik zo spoedig mogelijk de door mij bestelde televisie.
Met vriendelijke groet,
Zojuist antwoord gekregen en hun aanpak lijkt te zijn de boot af te houden.
Waarschijnlijk hebben we de beste kansen als we inderdaad gezamenlijk Otto aanschrijven.
[ Voor 84% gewijzigd door gambieter op 25-11-2014 17:52 ]
const { signature } = await fetchProfile()
Voor dat iedereen weer verder gaat posten lees AUB eerst even de nieuwe TS.
!!!!!!! Opgelet !!!!!!!
Ik vind het een doodlopend pad om continue over de aanschafprijs te gaan praten. Ook heeft Otto nooit over een voorraadfout gesproken. Het is juridisch gezien op dit moment niet relevant.
was het even vergeten maar we wachten toch eerst de "Twee weken" af.....
voor dat we een actie gaan doen.....??
ik wil otto wel een kans geven.... ik wacht wel ff
voor de rest wil ik me hier wel bij aansluiten...met gezamelijke verwerkening daarvan
Verwacht niet dat die 2 weken wachten nog enkele nut zal hebben, gezien de bestelling definitief uit je account is gehaald. Dat gezegd hebbende voor je zover ben om een team bij elkaar te krijgen en een brief te maken ben je al gouw 2 weken verder. Dit kan dus gewoon gelijk tijdig en zodra je 2 weken verder ben dan kan de brief direct de deur uit.spykes22 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:02:
Hallo
was het even vergeten maar we wachten toch eerst de "Twee weken" af.....
voor dat we een actie gaan doen.....??
ik wil otto wel een kans geven.... ik wacht wel ff
voor de rest wil ik me hier wel bij aansluiten...met gezamelijke verwerkening daarvan
er staat nu:
zodra de door u bestelde artikelen leverbaar zijn, kunt u de levering de volgende dag in uw Klantenrekening volgen. Klik daar op de gewenste levering.
OF toch niet "weg" ..??? staat dit bij jullie ook..?
wel teleurstellend is dit... ik had eerst nog hoop dat het via de normale weg nog goed zou gaan
[ Voor 33% gewijzigd door spykes22 op 25-11-2014 22:32 ]
Verwijderd
Zie de openingspost op pagina 1. Daar staat alles vermeldVerwijderd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 02:09:
Hallo, ben nieuw hier en heb precies hetzelfde verhaal als de rest, zelfde e-mails ontvangen etc, en ook uit mijn account is hij verwijderd, is er al een groep waar ik me bij kan aansluiten om gezamenlijk dit aan te vechten?
Verwijderd
Otto en normale afhandeling in 1 zin is hilarisch, op zich hebben ze de TV wel geleverd, het waren er alleen niet zoveel.spykes22 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:27:
wel teleurstellend is dit... ik had eerst nog hoop dat het via de normale weg nog goed zou gaan
Vergeten op=op erbij te zetten.
Nu rustig afwachten op een meer inhoudelijke reactieIn uw mail heeft u een vraag over uw bestelling van een tv.
Uw e-mail is door een andere afdeling in behandeling genomen.
Mochten zij nog vragen hebben dan nemen zij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Ik heb dezelfde reactie ontvangen en op basis van hun mail verwacht ik dat ze geen verdere vragen hebben....Freakster86 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:32:
Mail nummer 2 is hier binnen.
[...]
Nu rustig afwachten op een meer inhoudelijke reactie
'otto heeft geprobeerd haar voorraad via leveranciers aan te vullen. Echter dit specifieke type wordt niet meer geleverd. Ook is een gelijkwaardig alternatief uit dezelfde prijsklasse is niet voorhanden gebleken.'
Geen beslissing is geen kosten wat hun betreft.
Heb inmiddels een kleine 70 aanmeldingen binnen
Namens alle tweakers bvb dank voor je inzet!AndreStarTrek schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:34:
* Update *
Staat iedereen die de lijst heeft ingevuld daar al in? Of verwacht je een aparte DM?AndreStarTrek schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:34:
* Update *
Verwijderd
Ik stel daarom ook voor in de gezamelijke brief aan Otto aan te geven dat we naast het nemen jurische stappen ook de publiciteit zullen opzoeken door het versturen van persberichten aan redacties van landelijke media, via sociale media de consumentenbond en tros radar. Dat zal Otto namelijk klanten gaan kosten en daar zullen ze dus gevoelig voor zijn.
Nee, de lijst die ik aan het maken ben staat los van de eerdere lijst. Dit heeft te maken omdat in die lijst geen persoonlijke gegevens bevatten en die zijn wel nodig.Altijdgriep schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:10:
[...]
Staat iedereen die de lijst heeft ingevuld daar al in? Of verwacht je een aparte DM?
Verwijderd
Hoe dan ook. Ik vind het een goed initiatief om dit met zijn allen te doen. Ik ben heel benieuwd wat er hier uit zal komen. Ik hoop op de tv of een goed alternatief.
Klopt het dat ik in de gehele topic maar 2 mensen kan vinden die de tv geleverd hebben gekregen?
Volgens de lijst hebben 6 of 7 personen de TV ontvangen.Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:59:
Klopt het dat ik in de gehele topic maar 2 mensen kan vinden die de tv geleverd hebben gekregen?
Ik had de start-topic aanpassing niet gezien, daarom had ik me nog niet opgegeven. (ook al staat het in mega-tekst bij een nieuwe reactie)Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:59:
Ik heb me inmiddels ook aangesloten via Andrestartrek. Ik moet zeggen dat ik 70 inclusief die van mij 71 aanmeldingen best weinig vind. Of heeft de rest gewoon afgehaakt?
Hoe dan ook. Ik vind het een goed initiatief om dit met zijn allen te doen. Ik ben heel benieuwd wat er hier uit zal komen. Ik hoop op de tv of een goed alternatief.
Dus: wil je dit avontuur verder meemaken
Dit zal vast met de beste bedoelingen zijn opgesteld, maar je vraagt onnodig veel privé gegevens van mensen. Daarnaast kan ik je nu al zeggen dat je enkel gezamenlijk kunt optreden tot het moment dat thuiswinkel waarborg zegt "wij kunnen niks meer voor je doen" en dat punt zal zeer snel komen gezien de reactie van OTTO tot dusver. Daarna mag iedereen _individueel_ een klacht indienen bij de betreffende commissie (voor zover ze die procedure nog niet hebben aangepast) of je kunt gezamenlijk naar de rechter stappen. Dat laatste gebeurt bijna nooit vanwege de gemoeide kosten en de complexiteit.Voor en achternaam:
Straatnaam en huisnummer:
Plaats en Postcode:
Email adres:
Servicenummer(klantnummer):
Aantal besteld:
Datum besteld:
Niet om iedereen te ontmoedigen
Toch maar eens rechtsbijstand om advies vragen en kijken in hoeverre zij de kosten van een eventuele procedure vergoeden
Als dat klopt ga ik er wel mee door. Als Otto bij iedereen die 77 euro mag vergoeden wordt het pas echt een dure grap voor ze.
Laat maar..
Daar sluit ik me bij aan. Dat is ook de reden dat ik me niet aangemeld heb. Ik vind dat je veel te veel gegevens vraagt zonder daarbij duidelijk te maken waarom die nodig zijn.Freakster86 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:15:
Ik heb de TS net ook even doorgenomen en op basis daarvan heb ik toch wel een aantal op/aanmerkingen. In een ver verleden heb ik de HP laptop actie geleid tegen Bol.com (met succes). Niet dat je denkt; wie is die gek
[...]
Dit zal vast met de beste bedoelingen zijn opgesteld, maar je vraagt onnodig veel privé gegevens van mensen.
(knip)
Mijn voorstel: Servicenummer, aantal besteld, datum besteld. Als het via DM gaat is emailadres overbodig. OTTO kan aan de hand van het servicenummer de bestelling zien en controleren.
En mocht email adres per se noodzakelijk zijn, welk email adres bedoel je dan? Het email adres wat ik gebruik voor Tweakers of het email adres waarmee ik met OTTO communiceerde? Lang leve de emailaliassen!
[ Voor 23% gewijzigd door rud op 27-11-2014 19:37 ]
Ik wil ook graag mee doen met de gezamenlijke actie maar sluit mij aan bij Freakster86 en rud...het lijkt me dat een Otto servicenummer voldoende moet zijn naast aantal en besteldatum.rud schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:33:
[...]
Daar sluit ik me bij aan. Dat is ook de reden dat ik me niet aangemeld heb. Ik vind dat je veel te veel gegevens vraagt zonder daarbij duidelijk te maken waarom die nodig zijn.
Mijn voorstel: Servicenummer, aantal besteld, datum besteld. Als het via DM gaat is emailadres overbodig. OTTO kan aan de hand van het servicenummer de bestelling zien en controleren.
En mocht email adres per se noodzakelijk zijn, welk email adres bedoel je dan? Het email adres wat ik gebruik voor Tweakers of het email adres waarmee ik met OTTO communiceerde? Lang leve de emailaliassen!
Laat maar..
Hoe kan ik me aanmelden voor die lijst? Want google docs staat op view only voor mij.fm77 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:23:
[...]
Volgens de lijst hebben 6 of 7 personen de TV ontvangen.
Laat maar..
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
DM heb ik gestuurd maar die lijst doet er niet meer toe dan begrijp ik? Daar heb ik nooit op gestaan namelijk.
Laat maar..
Hij heeft het over de lijst waarop staat wie wanneer heeft besteld en of het geleverd is. Dat is een andere lijst dan die Andre maakt.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Strekking; jammer maar kunnen niet leveren en hebben geen alternatief...
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Idem dito.evilknevil schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:19:
Zojuist een brief ontvangen van de klantenservice (logisch wanneer je zelf alles via mail doet
Strekking; jammer maar kunnen niet leveren en hebben geen alternatief...
Yup, same here. Heb me ook zojuist pas aangemeldWaah schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:26:
[...]
Ik had de start-topic aanpassing niet gezien, daarom had ik me nog niet opgegeven. (ook al staat het in mega-tekst bij een nieuwe reactie)
Dus: wil je dit avontuur verder meemakenmeld je dan even aan via de startpost. Kost niks (pas als er kosten komen wordt er opnieuw een lijst aangemaakt zoals ik het lees, voor wie verder wil).
How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...
Ik ben nog rechtenstudent, maar ik kreeg vanochtend als onderdeel van mijn recht en ICT studie vwb de koop op afstand nog het fameuze Otto arrest behandeld. (de tv van 999 euro voor 99,90 en later 90) Dus na afloop heb ik bij de docent ingehaakt op het arrest door deze casus te vermelden.fm77 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:23:
Het zou wel fijn zijn als er iemand die enigszins juridisch is aangelegd van te voren kan aangeven wat onze kansen zijn... Zit er zo'n iemand hier?
Volgens het hof in het arrest dien je als gemiddelde consument bij een afprijzing van 999 naar 99,90 euro je moeten afvragen of de verkoper dit wel zo bedoeld had (juridisch dus of je wel af mocht gaan op de verklaring en of die wel overeenstemt met de wil aldus 3:33 BW, zo ja dan heb je gerechtvaardigd erop mogen vertrouwen door 3:35 BW. Dit had je moeten onderzoeken ogv 3:11 BW en dan wist je dat dit niet de bedoeling was) Door dit na te vragen had je het dus kunnen weten en daarnaast is de flinke afprijzing ook maatgevend.
Maar hier ligt het anders, de afprijzing betrof geen 90% en 900 euro verschil maar 75% en 450 euro. Bovendien was het in het Otto arrest zo dat het een verkeerde koppeling was van de prijs aan een televisie ipv de televisiebeugel. Het was dus geen aangekondigde aanbieding zoals nu wel blijkt door de banner - 75% op een aparte categorie met meerdere toestellen. Allemaal dingen die het nu anders maakt.
Er stond ook geen op = op vermelding bij, Otto wilde dus voor die prijs van de Panasonic televisie af. Echter de voorraad zal inderdaad beperkt geweest zijn tot zeg maximaal 10 stuks. Dan is het de vraag of het inherent aan een afprijzing is dat je als gemiddelde consument moet begrijpen dat er een beperkte voorraad is. De docent gaf aan dat het ergens wel impliciet aangenomen zou moeten worden. Bovendien blijft de onderzoeksplicht staan natuurlijk. Ook bij deze aanbieding. Dat Otto de aanbieding zolang heeft aangehouden zou komen volgens de docent omdat Otto.nl toestemming nodig heeft van het Duitse moederbedrijf om iets op de site aan te passen. Daarnaast was het weekend, dus was er geen personeel waarschijnlijk om meteen in te grijpen.
Naar aanleiding van het Otto arrest ging de docent langs bij diverse groepen rechters om de casus voor te leggen. En hij peilde ook bij welke korting je sowieso geen gerechtvaardigd vertrouwen eraan zou kunnen ontlenen. Van 1000 naar 100 is dat zo, maar bij 600 naar 150? Dat kun je niet per definitie zo zeggen, dus het is de moeite waard. Maar ook daarbij zijn de algemene voorwaarden van belang, voor zover ze van toepassing zijn (staan er bepalingen op de grijze of zwarte lijst) en in hoeverre je in rechte nakoming kan eisen.
Uhhh het is toch niet relevant dat hele prijsfout gedoe? Otto heeft zelf toegegeven dat de prijs klopt (ze hebben het tenminste niet ontkend), echter ze geven aan dat ze niet kunnen voldoen aan de vraag. Dus is het niet iets met nakoming van een overeenkomst?Joosie200 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:21:
[...]
...
Er stond ook geen op = op vermelding bij, Otto wilde dus voor die prijs van de Panasonic televisie af. Echter de voorraad zal inderdaad beperkt geweest zijn tot zeg maximaal 10 stuks. Dan is het de vraag of het inherent aan een afprijzing is dat je als gemiddelde consument moet begrijpen dat er een beperkte voorraad is. De docent gaf aan dat het ergens wel impliciet aangenomen zou moeten worden. Bovendien blijft de onderzoeksplicht staan natuurlijk. Ook bij deze aanbieding. Dat Otto de aanbieding zolang heeft aangehouden zou komen volgens de docent omdat Otto.nl toestemming nodig heeft van het Duitse moederbedrijf om iets op de site aan te passen. Daarnaast was het weekend, dus was er geen personeel waarschijnlijk om meteen in te grijpen.
Blijkbaar heeft een klein aantal te horen gekregen dat het een prijsfout betreft.
[ Voor 47% gewijzigd door Exor op 28-11-2014 19:31 ]
Heel de prijsfout arrest is op deze casus niet van toepassing. Het gaat hier om het niet nakomen van een koopovereenkomst. Otto heeft niet aangegeven dat het om een op=op aanbieding ging. Bovendien stond de aanbieding tot maandag rond het middaguur nog online.Joosie200 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:21:
[...]
Naar aanleiding van het Otto arrest ging de docent langs bij diverse groepen rechters om de casus voor te leggen. En hij peilde ook bij welke korting je sowieso geen gerechtvaardigd vertrouwen eraan zou kunnen ontlenen. Van 1000 naar 100 is dat zo, maar bij 600 naar 150? Dat kun je niet per definitie zo zeggen, dus het is de moeite waard. Maar ook daarbij zijn de algemene voorwaarden van belang, voor zover ze van toepassing zijn (staan er bepalingen op de grijze of zwarte lijst) en in hoeverre je in rechte nakoming kan eisen.
Er is ook navraag gedaan door tweaker leden waar gemeld werd dat de Led TV's geleverd zouden worden.
[ Voor 5% gewijzigd door simon2000 op 28-11-2014 19:55 ]
simon2000 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:53:
[...]
Heel de prijsfout arrest is op deze casus niet van toepassing. Het gaat hier om het niet nakomen van een koopovereenkomst.
Niet direct relevant, maar wel indirect verwant (tv's die afgeprijsd zijn bij Otto). Voor de rest komt het inderdaad aan op het vorderen van nakoming van de overeenkomst.Exor schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:29:
[...]
Uhhh het is toch niet relevant dat hele prijsfout gedoe? Otto heeft zelf toegegeven dat de prijs klopt (ze hebben het tenminste niet ontkend), echter ze geven aan dat ze niet kunnen voldoen aan de vraag. Dus is het niet iets met nakoming van een overeenkomst?
Blijkbaar heeft een klein aantal te horen gekregen dat het een prijsfout betreft.
Inmiddels 120 plus aanmeldingen.
Even te verduidelijking, niemand verplicht ik aan mij de informatie te verstreken. Het enige wat ik heb proberen te doen is de boel te verspoedigen door alvast te beginnen met gegevens te verzamelen. Gegeven moment ga je denken welke gegevens kunnen handig zijn voor dit en daar kwam dit lijstje uit.
Moraal van het verhaal is dat ik dit niet elke dag doe en dus ook maar wat verzin wat op dat moment een goed idee lijk. Verder blijf ik wel achter mij besluit, ik vermoed dat volledige informatie verstrekken aan Otto tegen over alleen klant nummer veel indrukwekkender zal zijn dan alleen een lijst met nummertjes. Met volledige informatie laat je aan Otto zien dat je er moeite voor heb gedaan en het ziet er veel georganiseerder uit.
Ik ben er bewust van dat je niet zomaar je gegevens aan een onbekend persoon wil geven. Dat gevoel zal ik waarschijnlijk nooit weg kunnen nemen. Enige wat ik wederom kan zeggen is dat ik de gegeven vertrouwelijk hou en dat er maar 2 partijen de gegevens ooit zullen in zien en dat ben ik en Otto. Je sta uiteraard vrij om te kiezen welke gegeven je bereid om te verstrekken.
Enige waar ik niet genoegen mee neem is als iemand niet zijn email adres op geef. Zonder mail neem ik de aanvraag niet in behandeling. Ik ben niet van plan om via het DM systeem iedereen op de hoogte te houden. Met 120+ aanmelders is dat gewoon niet doenlijk, dus verder contact gaat via email en massamail moet tot de mogelijkheid behoren.
Veel mensen kijken op tegen het schrijven van dagvaardingen, conclusies en aktes. Overigens moet je voor het uitbrengen van een dagvaarding ongeveer 100 euro betalen, dus zit je snel op 175 euro.warcow schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:22:
Kantonrechter is toch een stap die we als individu ook gemakkelijk kunnen maken? Kost als ik het goed heb 77 euro maar als je wint krijg je die vergoed..
Een consument kan onmogelijk weten dat de beoogde prijs 999 euro was. In het arrest wordt hier niet naar gekeken, maar naar wat vergelijkbare televisies in de markt kosten. En die kosten tussen de 700 en 1300 euro.Joosie200 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:21:
Volgens het hof in het arrest dien je als gemiddelde consument bij een afprijzing van 999 naar 99,90 euro je moeten afvragen of de verkoper dit wel zo bedoeld had (juridisch dus of je wel af mocht gaan op de verklaring en of die wel overeenstemt met de wil aldus 3:33 BW, zo ja dan heb je gerechtvaardigd erop mogen vertrouwen door 3:35 BW.
[ Voor 91% gewijzigd door Perkouw op 29-11-2014 20:39 ]
Verwijderd
[ Voor 84% gewijzigd door gambieter op 30-11-2014 18:40 ]
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Het is ook helemaal geen prijsfout! Ze kunnen alleen niet (meer) leveren en doen net alsof er geen alternatief is... maar er zijn natuurlijk wel genoeg alternatieven.itsalex schreef op zondag 30 november 2014 @ 18:29:
Ook de prijs is in orde dus daar hebben ze ook geen poot om op te staan want simpelweg is € 149 een reële prijs voor een platte TV en al is het een 50 inch of een 32 inch, maakt niets uit en is het een afprijzing, kijk naar Wehkamp die tv's 32 inch leveren voor € 220,-. Kijk maar in Duitsland hoe goedkoop tv's daar worden aangeboden dus het kan.
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Ook het vragen "wat nu?" past in die categorie.
Ik heb wel een mailtje gehad met sorry screw you, maar nog altijd geen centen.
Heb ook nog later een mailtje ontvangen met dat de tv over 1-2 weken zal komen maar dat zal automatisch geweest zijn.
Daarnaast even wat punten die ik in mijn bezwaar tegen de annulering heb gezet:
- Doordat ik direct heb betaald en een bestelbevestiging van OTTO heb ontvangen is er een overeenkomst tot stand gekomen. (belangrijk om aan te geven dat er een overeenkomst tot stand is gekomen.)
- Ten tijde van het bestellen was de tv op voorraad.
- Vanwege deze feiten (hiervoor genoemde 2 punten) is de verkoper, OTTO, volgens Burgerlijk Wetboek Boek 7, Artikel 46f, lid 3, verplicht om “een zaak van gelijke kwaliteit en prijs te geven”. (Duidelijk maken dat ze hier niet onderuit kunnen. Beter nog zou zijn als uit een artikel in een wetboek of jurisprudentie blijkt dat kwaliteit in dergelijke gevallen leidend is en dat het bedrag waar de tv voor is afgeprijst minder van belang is.)
- Ik heb het ook nog gehad over de zwarte versie van de bestelde tv, die voor €370 euro te koop was, om te laten zien dat ook naar deze prijsklasse gekeken kan worden voor alternatieven. Als de zwarte versie namelijk nog wel op voorraad was, hadden ze die tv natuurlijk moeten uitleveren.
Verwijderd
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_03-12-2014Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:47:
Art. 7:46f BW is in naar ik meen juli 2014 vervallen. Alle wetgeving inzake de koopovereenkomst op afstand is verplaatst naar boek 6 BW. Houd daar rekening mee.
Je hebt gelijk.
Als een product niet leverbaar is, wordt het lastiger. Want hoe kun je een winkel dwingen iets te leveren dat niet meer te krijgen is? Maar daarbij moet je wel onderscheid maken tussen nooit meer leverbaar (uitverkocht, uit productie) en nu even niet leverbaar. Het laatste is geen reden tot annuleren. Pas als het product echt nooit meer zal komen, kan de overeenkomst worden geannuleerd. Je hebt dan recht op je geld terug (art. 7:46f lid 2 BW).
Wil je als consument blijven wachten, dan mag dat ook. De winkel kan niet eenzijdig besluiten dat jij wil annuleren omdat het product lange tijd niet leverbaar is – tenzij de periode zó lang is dat je redelijkerwijs niet langer nakoming kunt eisen. Maar dan hebben we het over meerdere maanden zo niet járen aan wachttijd.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Dit topic is niet bedoeld als organisatieplek, dus niet voor donaties, aanstellen van een verantwoordelijke, werving van users om dit te regelen, enzovoort. Het forum is er voor discussie, niet voor organisatie en werving.
Waar het topic wel voor is: discussie, nieuws, ontwikkelingen e.d.
Waar het topic niet voor is: oproepen, organisatie, werving, donaties e.d.
Eventuele discussie/vragen/opmerkingen hierover NIET in dit topic, daar is Shopping Forum - Feedbacktopic voor