[afhandeling][Otto] Panasonic TX-L42B6 voor 149 euro

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPersia
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-03-2023
Echt misselijk makend dit, eerst vertellen ze je dat het wel kan en vervolgens weer van niet. Gaat ze dus puur om het geld. Anyway wanneer volgt jou uitspraak? Duurt dat ook nog een jaartje voordat ze een uitspraak doen of otto nog moet leveren of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
AMD1800 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:18:
Kan een iemand niet gewoon een individueel geschil starten, waarna de uitkomst van dat geschil als jurisprudentie geldt voor de anderen?
Er zijn al 2 eerdere klachten behandeld. In 1 zaak is al uitspraak gedaan en in die andere werd dat binnenkort verwacht. Wat de uitkomst daarvan is? Geen idee. Dat kon die medewerker mij niet vertellen en ik heb niks kunnen vinden op hun site. Voortreffelijk zoeksysteem ook; je kunt niet eens op datum sorteren...

En of dit als jurisprudentie geldt voor de rest. In zekere zin wel, maar het is nog altijd aan Otto om dan tot een schikking te komen. Als zij daar geen trek in hebben, dan kun je letterlijk 80 zittingen tegemoet zien...
mark-k schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:48:
Een ander verschil is het betaalde bedrag, sommigen hebben nog een kortingsbon van 10 euro gebruikt. Verder zouden ze inderdaad identiek moeten zijn, we hebben zelfs allemaal exact dezelfde klachtenbrief ingestuurd...
Het gaat gewoon om de van / voor prijs. Dat iemand cashback, kortingscodes of wat dan ook gebruikt doet er niet toe. Het enige verschil is dus het tijdstip van de koop en de koper zelf natuurlijk.
iPersia schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:30:
Echt misselijk makend dit, eerst vertellen ze je dat het wel kan en vervolgens weer van niet. Gaat ze dus puur om het geld. Anyway wanneer volgt jou uitspraak? Duurt dat ook nog een jaartje voordat ze een uitspraak doen of otto nog moet leveren of wat?
Ik ga eerst eens reageren op deze brief en vragen om dit besluit te herzien dan wel nader te motiveren. Daarnaast wil ik graag een kopie van die eerdere uitspraak inzien. Dan kunnen we in ieder geval al een klein beetje zien hoe de wind waait bij de geschillencommissie.Als ze bij hun standpunt blijven ga ik deze klacht sowieso doorzetten en zal ik Andre vragen om jullie per mail een stappenplan toe te sturen inclusief het dossier.

[ Voor 5% gewijzigd door Freakster86 op 20-06-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik denk dat een heel relevant verschil ook is of kopers aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Lang niet iedereen zal contact op hebben genomen met Otto om de juistheid van de prijs te controleren, iets wat wel vereist is als je in een geval als dit je gelijk wilt halen. Ik vermoed dat ze hierop doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Maar we hebben hier wel gehoord van meerdere mensen die het nagevraagd hadden. Plus dat otto ook gewoon geleverd heeft bij een paar mensen dus er was absoluut geen sprake van een prijsfout.

Bij elke aanbieding moeten vragen of het wel echt een aanbieding is slaat natuurlijk ook nergens op. Als dat de rede is ga ik bij de volgende aanbiedingsronde 7000 emails sturen of alle prijzen wel kloppen...

[ Voor 35% gewijzigd door mark-k op 21-06-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13
Nog steeds volg ik dit topic, wat een rare uitkomst van de Geschillencomissie. Ik ben ook erg benieuwd naar die uitspraken. Die moeten toch ergens te vinden zijn, en van de tweede binnenkort dan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:17
De uitspraken worden niet allemaal op de site gezet als ik het goed zie.
Een eigen zaak ergens vorig jaar kan ik ook op geen enkele manier terugvinden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeFizz
  • Laatst online: 30-01-2024
mark-k schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:27:
Maar we hebben hier wel gehoord van meerdere mensen die het nagevraagd hadden. Plus dat otto ook gewoon geleverd heeft bij een paar mensen dus er was absoluut geen sprake van een prijsfout.

Bij elke aanbieding moeten vragen of het wel echt een aanbieding is slaat natuurlijk ook nergens op. Als dat de rede is ga ik bij de volgende aanbiedingsronde 7000 emails sturen of alle prijzen wel kloppen...
Jij kunt wel vinden dat er geen sprake is van een prijsfout, maar Otto beroept zich daar nu wel op. De prijs was ook gunstig. En als velen hier het de moeite vinden om meer dan een half jaar na dato deze TV voor deze prijs nog na te jagen, geeft dat aan dat de prijs wel óntzettend gunstig moet zijn geweest. Misschien wel té óntzettend gunstig. En ja, in dergelijke gevallen heb je als consument een onderzoeksplicht. Dus als je destijds Otto hebt gecontacteerd kan dat kan zometeen wel het verschil maken tussen je gelijk krijgen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:58
Daar waar een aantal mensen de TV gewoon uitgeleverd heeft gekregen voor de aanbiedingsprijs is duidelijk dat het geen prijsfout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
PeeFizz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:03:
Ik denk dat een heel relevant verschil ook is of kopers aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Lang niet iedereen zal contact op hebben genomen met Otto om de juistheid van de prijs te controleren, iets wat wel vereist is als je in een geval als dit je gelijk wilt halen. Ik vermoed dat ze hierop doelen.
PeeFizz schreef op maandag 22 juni 2015 @ 07:46:
[...]

Jij kunt wel vinden dat er geen sprake is van een prijsfout, maar Otto beroept zich daar nu wel op. De prijs was ook gunstig. En als velen hier het de moeite vinden om meer dan een half jaar na dato deze TV voor deze prijs nog na te jagen, geeft dat aan dat de prijs wel óntzettend gunstig moet zijn geweest. Misschien wel té óntzettend gunstig. En ja, in dergelijke gevallen heb je als consument een onderzoeksplicht. Dus als je destijds Otto hebt gecontacteerd kan dat kan zometeen wel het verschil maken tussen je gelijk krijgen of niet.
I ben van mening dat het controleren van de prijs een beetje overbodig is. Op een bepaald moment kan ik dat punt wel begrijpen maar niet in dit geval. Er was werkelijk niets waar door je zou twijfelen of de prijs wel zou kloppen. Ja de prijs was gunstig maar niet te gunstig, het was niet een prijs waar je bij dacht, dit is niet mogelijk zo goedkoop.

Daarbij als we de prijs moeten controleren dan kunnen we wel bij elke bestelling eerst mailen of bellen, dat lijk me geen gewenste situatie. Je moet er in eerste instantie gewoon vanuit kunnen gaan dat de prijs klopt. Tenzij het zo laag is maar dan praten we in 10x lager dan normaal, het befaamde nulletje vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
AndreStarTrek schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:15:
[...]

[...]

I ben van mening dat het controleren van de prijs een beetje overbodig is. Op een bepaald moment kan ik dat punt wel begrijpen maar niet in dit geval. Er was werkelijk niets waar door je zou twijfelen of de prijs wel zou kloppen. Ja de prijs was gunstig maar niet te gunstig, het was niet een prijs waar je bij dacht, dit is niet mogelijk zo goedkoop.

Daarbij als we de prijs moeten controleren dan kunnen we wel bij elke bestelling eerst mailen of bellen, dat lijk me geen gewenste situatie. Je moet er in eerste instantie gewoon vanuit kunnen gaan dat de prijs klopt. Tenzij het zo laag is maar dan praten we in 10x lager dan normaal, het befaamde nulletje vergeten.
Precies, van het scenario "te mooi om waar te zijn" was hier geen sprake. En zoals hierboven al werd aangegeven, het feit dat Otto voor die prijs wel een x-aantal tv's heeft uitgeleverd zorgt ervoor dat dit argument helemaal ongeldig is, aangezien Otto hierdoor zelf al aangeeft dat het geen prijsfout was.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Achteraf gezien is het gewoon een dumpaanbieding geweest. De prijs was juist zo laag om die laatste paar exemplaren te verkopen, zodat ze weer meer ruimte hebben in hun magazijn.

Dat Otto hierbij plotseling vergeet dat hun voorraadbeheersysteem niet goed bijhoudt wanneer een product is uitverkocht, is niet ons probleem.

Ze zouden gewoon hun verlies moeten nemen, ons de tv's moeten geven waar wij recht op hebben en daarna hun systeem verbeteren, zodat er niet nog een keer zoiets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Korte update

De reactie op de brief van 18 juni heb ik inmiddels verstuurd. Ik heb uitgelegd dat de keuze om dit niet als groepsklacht te behandelen als een verrassing komt en heb ze gevraagd om dit besluit te heroverwegen, daar het voor alle betrokkenen beter (efficiënter) is om dit juist wel als groepsklacht te behandelen. Mochten ze bij hun besluit blijven, heb ik ze gevraagd om dit nader te motiveren aangezien het er nu op lijkt alsof de mening van Otto de enige reden is om dit niet als groepsklacht te behandelen.

Ondertussen ook al een depotstortingsverzoek ontvangen voor het doorzetten van de klacht als individuele klacht. Daarop heb ik gereageerd of ze de termijn die daarvoor staat, willen opschorten in afwachting van het nieuwe besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
Lijkt me een goede reactie. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.

Wat is de hoogte van de depotstorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
De prijs van de tv, dus 151 nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wellicht een idee om met de gedupeerden de krachten te bundelen (en kosten) en 1 test zaak maken waarna je bij een succes allemaal een rechtszaakje tegen Otto begint.

Van 1500euro x N leren ze een stuk meer dan van 150euro x N. Immers de gerechtelijke kosten worden afaik door de verliezende partij vergoed. Het is niet alsof dit de eerste keer is bij Otto (wel de meest kansrijke zo te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:24

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Freakster86 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:50:Ondertussen ook al een depotstortingsverzoek ontvangen voor het doorzetten van de klacht als individuele klacht.
Heb je op het intake-formulier dan aangegeven dat je rekeningen nog niet betaald hebt en dat er nog een openstaand bedrag is van €151?

Individueel maakt die depotstorting niet veel uit maar als groep is het lastiger. Beschouw je de vragen erg zwart-wit, dan heb ik nog geen rekening van Otto gezien en met betalen na levering is er op dit moment nog geen openstaand bedrag.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Reactie terug ontvangen op mijn vraag waarom dit geen identieke zaken zijn. Daar werd niet op ingegaan, slecht een "wij nemen geen anonieme klachten in behandeling" en een opsomming wat de procedure is bij de geschillencommissie. Ik heb ze gevraagd om alsnog in te gaan op mijn eerdere vraag waarom dit niet als identieke zaken wordt gezien en heb de lijst met namen/machtigingen meegestuurd.
U heeft een van onze medewerkers telefonisch gesproken over het indienen van een groepsklacht.
De procedure bij De Geschillencommissie is als volgt.

Iedere consument dient zelfstandig zijn klacht in, betaalt het klachtengeld en vult het klachtenformulier in. In het geval van een groot aantal klachten over hetzelfde onderwerp tegen dezelfde ondernemer zullen wij bepalen wat de verdere gang van zaken zal zijn. Vervolgens zullen wij de consumenten die een klacht hebben ingediend daarover informeren.

Wij nemen geen anonieme klachten in behandeling, met andere woorden: u kunt niet uw klacht indienen namens 78 klagers. Wel kunt u als gemachtigde van een of meerdere klagers optreden, de klagers kunnen dat aangeven op het klachtenformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Vreemde actie van de geschillencommissie. Ligt niet heel erg wakker van die tv maar kan hem nog altijd gebruiken en wil ook wel een individueel geschil indienen als het daar op aankomt. Als de otto en de geschillencommissie liever 80 zaken behandelen dan 1 dan doen we dat maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:58
Hoe veel kost het om individueel zo'n zaak te beginnen? Voor een paar losse euro's ben ik best geneigd om er achteraan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Dit snap ik niet:

Wij nemen geen anonieme klachten in behandeling, met andere woorden: u kunt niet uw klacht indienen namens 78 klagers. Wel kunt u als gemachtigde van een of meerdere klagers optreden, de klagers kunnen dat aangeven op het klachtenformulier.

Dit hebben we toch gedaan door een machtiging af te geven met naam en al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
FlyEragon schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:41:
Dit snap ik niet:

Dit hebben we toch gedaan door een machtiging af te geven met naam en al?
Volgens mij bedoelen ze dat we allemaal een individuele klacht moeten indienen. Vervolgens kunnen wij Freakster dan machtigen om ons te vertegenwoordigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Dat is toch niks anders dan de consument pesten? Sorry maar dat soort waanzin wordt mij teveel.
Ze weten precies wat er aan de hand is en wat er speelt, verschuilen achter onzinnge procedures is wat dit soort clubjes maar al te goed kunnen. Ze weten dat een overgrote meerderheid dan zal afhaken en dat is precies de doelstelling. Vraag me af of het niet mogelijk is om 1 individuele klacht af te ronden, en als dat met succes afloopt vervolgens een advocaat erop zetten om de resterende af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
AMD1800 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:53:
[...]

Volgens mij bedoelen ze dat we allemaal een individuele klacht moeten indienen. Vervolgens kunnen wij Freakster dan machtigen om ons te vertegenwoordigen.
Waarna hij naar alle zittingen dient te komen om hetzelfde verhaaltje af te draaien. Lijkt me de oplossing ook niet echt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
Als het keurmerk jullie klachten niet als groep wilt behandelen. Dan kan je toch ook buiten dat keurmerk om naar de rechter stappen? Dan is het mogelijk om alles in 1 keer te laten behandelen.

Het keurmerk is nu bezig om het klachtenaantal naar beneden te brengen door extra obstakels te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
De geschillencommissie... ze kunnen er wat van. Voor wie niet te veel wil lezen staat onderin een TL;DR.

Brief 18-6
Geachte heer, mevrouw,

In vervolg op het telefoongesprek van vanmorgen berichten wij u het volgende.

Allereerst excuses voor het feit dat wij niet zo snel hebben kunnen reageren als gebruikelijk. Intern is overleg gevoerd over de te volgen procedure met betrekking tot deze klacht. Wij zullen uw geschil als individueel dossier doorbehandelen en niet als groepsklacht.

Tevens heeft u te kennen gegeven dat er aan de telefoon verzekerd zou zijn dat uw klacht als groepsklacht behandeld kan worden. Uit het dossier hebben wij niet kunnen achterhalen dat dit inderdaad aan u is toegezegd, nog los van het feit dat dergelijke informatie niet aan de telefoon verstrekt mag worden aangezien de klacht inhoudelijk beoordeeld wordt wanneer deze schriftelijk bij De Geschillencommissie aanhangig wordt gemaakt.

Het is niet mogelijk dat u in één dossier als gemachtigde optreedt namens een aantal andere klagers. Een ieder die een klacht heeft dient deze zelfstandig aanhangig te maken. U kunt in deze dossiers desgewenst wel als gemachtigde optreden indien de klager u machtigt. Aan de hand van de aard van de geschillen kan bekeken worden of het allemaal identieke zaken betreft. Daarnaast dient uit het verweer van de ondernemer te blijken of deze identiek reageert in alle dossiers.

De ondernemer heeft aangegeven dat er geen sprake is van allemaal identieke gevallen. Wanneer niet alle klachten compleet identiek zijn, kan überhaupt van een groepsklacht geen sprake zijn. Wij zullen nu de ondernemer om inhoudelijk verweer gaan vragen in uw dossier. Van het verloop van de procedure zullen wij u op de hoogte houden.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Geschillencommissie Thuiswinkel
Reactie
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw brief d.d. 18 juni 2015. Ik kan mij helaas niet vinden in het besluit dat u heeft genomen. Ik wil u vragen om dit besluit te heroverwegen dan wel nader te motiveren.

Uit uw brief maak ik op dat u van mening bent dat een groepsklacht niet mogelijk is en dat elke klacht zelfstandig aanhangig moet worden gemaakt. Deze stelling komt vreemd op mij over, daar ik op voorhand navraag heb gedaan bij uw organisatie over de mogelijkheid van een groepsklacht. Er werd, na een duidelijke schets van de klacht, aangegeven dat deze klacht in aanmerking zou komen voor een groepsklacht. Gelet op voorgaande had ik niet verwacht dat u hier nu op terug zou komen.

Daarbij stelt u dat dit geen identieke zaken zijn en om die reden niet als groepsklacht kan worden behandeld. Uit uw brief blijkt echter niet waarom dit geen identieke zaken zijn, enkel dat Otto van mening is dat dit hier niet zo is. Het lijkt mij niet dat in een geval als deze de mening van de tegenpartij de enige reden is dat het hier geen identieke zaken betreft. Ik wil u dan ook vragen om dit verder op te helderen. Naar mening gaat het hier om 78 koopovereenkomsten die in alle relevante opzichten gelijk zijn aan elkaar. Door deze klacht niet als groepsklacht te behandelen, wordt het voor de consument enkel lastiger gemaakt zijn gelijk te halen. Dit lijkt mij in ieder geval niet de bedoeling.

Uw beslissing verplicht 78 mensen om eigenhandig een klacht in te gaan dienen met exact dezelfde klacht, argumenten en bewijzen etc. Daarbij stelt u dat de andere benadeelden in dat geval mij kunnen machtigen, maar u kunt denk ik ook wel inzien dat dit ook voor mij nogal belastend is. Deze beslissing zorgt daarbij tevens voor onnodig veel werk voor uw organisatie daar er 78 dossiers apart moeten worden behandeld. Het lijkt mij dus duidelijk dat uw besluit voor alle betrokkenen consequenties heeft waar niemand echt op zit te wachten. Ik verzoek u dan ook uw besluit te herzien. Mocht u onverhoopt bij uw standpunt blijven wil ik u vragen uw besluit nader te motiveren.

Tevens wil ik u vragen mij een kopie toe te sturen van de uitspraak of uitspraken die al over dit onderwerp zijn gedaan. Uw medewerker liet mij weten dat er in ieder geval al in één zaak een uitspraak was gedaan, maar ik kan deze uitspraak helaas zelf niet via uw website achterhalen.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Brief 26-6
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw brief dd. 18 juni 2015 kan ik u als volgt berichten.

U heeft een van onze medewerkers telefonisch gesproken over het indienen van een groepsklacht. De procedure bij De Geschillencommissie is als volgt.

Iedere consument dient zelfstandig zijn klacht in, betaalt het klachtengeld en vult het klachtenformulier in. In het geval van een groot aantal klachten over hetzelfde onderwerp tegen dezelfde ondernemer zullen wij bepalen wat de verdere gang van zaken zal zijn. Vervolgens zullen wij de consumenten die een klacht hebben ingediend daarover informeren.

Met vriendelijke groet,

Reactie
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw brief d.d. 26 juni 2015. Graag reageer ik op uw schrijven.

U stelt dat u geen anonieme klachten in behandeling neemt. Graag wijs ik u op de bijlage van deze brief. U ziet daar dat ik 78 machtigingen in mijn bezit heb. In overleg met een van uw collega’s is destijds besloten dat ik deze machtigingen (nog) niet hoefde toe te voegen aan het dossier, omdat het uploaden zeer tijdrovend zou zijn. Er zou toen wel een aantekening worden gemaakt in het dossier dat ik deze machtigingen zo nodig kan overleggen. Dat u nu stelt dat deze klacht namens anonieme klagers is ingediend, is dus onjuist. Wanneer u het nodig acht om deze machtigingsformulieren alsnog toe te voegen aan het dossier, dan hoor ik dat graag.

Vooralsnog zie ik geen overtuigende reden dat deze klacht niet als zijnde groepsklacht kan worden behandeld. Ik wil u vragen om de vraag en verzoek uit mijn vorige brief d.d. 22 juni 2015 te beantwoorden, te weten: waarom dit niet als identieke zaken worden gezien en of u mij een kopie van de al gedane uitspraken kan toesturen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groet,
Brief 3-7
Geachte heer, mevrouw,

Onder verwijzing naar onze brief van 26 juni 2015 berichten wij u nogmaals dat de klacht in behandeling zal worden genomen zoals vermeld in de derde alinea van deze brief.

De alinea luidt: “Iedere consument dient zelfstandig zijn klacht in, betaalt het klachtengeld en vult het vragenformulier in. In het geval van een groot aantal klachten over hetzelfde onderwerp tegen dezelfde ondernemer zullen wij bepalen wat de verdere gang van zaken zal zijn. Vervolgens zullen wij de consumenten die een klacht hebben ingediend daarover informeren”.

Het is derhalve niet mogelijk dat u namens ruim 70 anderen een klacht indient, ook al beschikt u over machtigingen van deze personen. U kunt wel namens deze klagers als gemachtigde optreden mits de klagers hiervan melding maken op het individueel door hen ingevulde klachtenformulier.

De wederpartij heeft aangegeven dat het niet om allemaal identieke klachten zou gaan. De wederpartij zal zich daarover in het verweer uitlaten. Er is een vergelijkbaar dossier onder de commissie. Zodra de uitspraak definitief is zal deze aan de betreffende partijen worden toegezonden.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

De geschillencommissie heeft inhoudelijk geen enkel argument gegeven voor het feit dat dit niet als identieke zaken wordt gezien. Ze stellen heel simpel dat zij een afweging maken tussen enerzijds ons argument, dat het identieke zaken betreft en anderzijds de stelling van Otto, dat het geen identieke zaken zijn. Dat lijkt mooi, maar "als Otto zegt dat het geen identieke zaken zijn, dan zal het als individuele klachten worden behandeld." :X Vandaar het gebrek aan argumentatie waarschijnlijk en het niet ingaan op enig argument. Een zaak moet eerst op zitting komen om erachter te komen dat er nog 77 identieke zaken op de plank li... oh nee, wacht, die zaken worden ook pas inhoudelijk op de zitting behandeld.... dus na de 78ste zaak komen ze tot de conclusie; hè, verrek, dat waren 78 identieke zaken.

Zojuist met ze gebeld naar aanleiding van die laatste brief, maar daar kwam bovenstaande dus uit. Begrip voor mijn standpunt kon ik krijgen, maar "dit is de procedure van de geschillencommissie". Inhoudelijk in gesprek gaan met de betreffende juridisch medewerker was niet mogelijk. Voor het dossier moest dat allemaal schriftelijk a.k.a. niet telefonisch bereikbaar.

TL;DR
Geschillencommissie luistert enkel naar Otto. Geeft geen inhoudelijk argumenten en stelt enkel: dien 78 losse klachten in, laat je 78 keer machtigen en dan zien we je 78 keer op zitting verschijnen. Pas op de zitting wordt inhoudelijk ingegaan op de klacht en kan worden bepaald of het identieke klachten zijn 8)7

Wat nu?
Depotbedrag moet ik voor 6 juli hebben overgemaakt, dus dat zal ik sowieso nog doen. Wat het verdere stappenplan moet worden ga ik dit weekend even bedenken. Jullie input is ook welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Eigenlijk dus 2 opties:

1. Los van de geschillencommissie direct naar een advocaat stappen en op die manier ons allen in 1 keer laten vertegenwoordigen.

2. Iedereen afzonderlijk een geschil indienen bij de geschillencommissie.

Het is mij om het even wat het wordt, ik ben best bereid ergens voor te betalen. In geval van optie 2 is het misschien een idee een simpel stappenplan voor iedereen op te stellen zodat het duidelijk is wat er moet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Wellicht dat de motivatie van de geschillencommissie om de zaken afzonderlijk te behandelen voortvloeit uit de 77 keer extra klachtengeld die zij kunnen incasseren wat toch ruim €2000 is. Die inhoudelijke behandeling zal waarschijnlijk niet verschillen wanneer iedereen hier dezelfde argumentatie aanvoert en Otto zal ook niet 78 verschillende verhalen ophangen.

Wanneer de uitslag van Freakster86's zaak positief besloten wordt kan de rest alsnog individueel verdergaan.

Het enige wat wel problematisch uit kan vallen is de termijn waarover dit al speelt, de commissie kan op verzoek van de ondernemer besluiten de zaak niet te behandelen wanneer meer dan drie maanden zijn verstreken sinds het ontstaan van het geschil (daar staat tegenover dat zowel de commissie als Otto erg traag communiceren en Otto's laatste reactie aan mij is dat de TV over twee weken wordt geleverd... vorig jaar dus).

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Misschien een optie om het gewoon voor te laten komen bij de geschillencommissie en daar het geheel aan te breng met de vraag waarom al deze zaken niet in één keer geregeld kan worden. Misschien dat daar verstandigere mensen zitten dan de mensen die achter de schermen werken.

Buiten dit zou ik geen andere ideeen aan kunnen dragen dan van @warcow, maar naar mij idee is 77x dit daar aandragen gewoon zottigheid.

[ Voor 8% gewijzigd door AndreStarTrek op 07-07-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Beetje belachelijk.. stomme is ook dat al die bedrijven (waaronder Otto bijv.) een vinger in de pap hebben bij die geschillencommissies. Dus geheel onpartijdig zullen die commissies niet zijn, of was dat thuiswinkel ofzo? m.i. is er i.i.g. niet écht een eerlijke vertegenwoordiging voor de consument t.o.v. bedrijven als Otto.

Hoe de GC het nu brengt is het ook wel een beetje triest, eerst allemaaaaaal een klacht indienen, en dan pas kijken we of ze hetzelfde zijn.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPersia
Nog nieuws??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Allereerst excuses voor de late reactie.
Jazeker, soort van in ieder geval.

Ten eerste heb ik een klacht ingediend bij de klachtencoördinator over de manier waarop de geschillencommissie met dit dossier (tot op heden) is omgegaan. De klachtbrief vind je onderaan deze post. Helaas nog geen reactie hierop mogen ontvangen.

Verder heb ik bericht gehad van de geschillencommissie dat Otto om uitstel heeft gevraagd. Ze hebben een maand extra de tijd gekregen om hun verweer in te dienen. Zal de 2e week van augustus worden denk ik zo.
warcow schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:43:
Eigenlijk dus 2 opties:

1. Los van de geschillencommissie direct naar een advocaat stappen en op die manier ons allen in 1 keer laten vertegenwoordigen.

2. Iedereen afzonderlijk een geschil indienen bij de geschillencommissie.

Het is mij om het even wat het wordt, ik ben best bereid ergens voor te betalen. In geval van optie 2 is het misschien een idee een simpel stappenplan voor iedereen op te stellen zodat het duidelijk is wat er moet gebeuren?
Na lang nadenken ben ik van mening dat optie 1 vooralsnog een stap te ver is. Er lopen nu 2 (of 3?) zaken bij de geschillencommissie over deze klacht. In 1 (of 2?) is reeds uitspraak gedaan en in onze (mijn) zaak zal dit ook wel redelijk snel gaan wanneer Otto haar verweer eenmaal heeft ingediend. Het lijkt mij zinnig om die uitspraak eerst af te wachten alvorens te beslissen over het starten van een nieuw traject (waar ook ik geen enkele ervaring mee heb / nu even de tijd niet voor heb)

Ik weet dat optie 2 ook niet ideaal is vanwege tal van redenen. Zo zal Otto zich hoogst waarschijnlijk beroepen op de termijn van 3 maanden (natuurlijk verwijst iedereen naar dit dossier, maar wat de geschillencommissie daarmee zal doen?) en ik gok dat de uitkomst hoogst waarschijnlijk hetzelfde zal zijn als in mijn zaak. Je loopt dus eigenlijk achter de feiten aan en weet al snel of het een gelopen race is of niet. Waarom zou je dan zelf een klacht indienen en niet gewoon deze zaak afwachten? De voornaamste reden is dat wanneer de uitkomst onverhoopt positief is, dat die uitkomst geen enkele invloed zal hebben op jullie (individuele) geschil met Otto. De uitkomst is enkel bindend voor partijen en niet voor derden. Je gokt in feite met 27,50 aan klachtgeld in de hoop een positieve uitspraak binnen te slepen. Dat is een afweging die iedereen zelf zal moeten maken.

Dus wat nu?
Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of hij/zij bereid is om een gokje te wagen met 27,50 en hier tijd in wil steken. Je kunt niks doen en afwachten (gezien de omstandigheden niet geheel onbegrijpelijk), maar ik vind het lastig in te schatten wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn. Voor beide opties valt wat te zeggen, maar ik leg de uiteindelijke keuze bij jullie neer.

Ik vond het idee van een stappenplan een goed idee en daar ben ik dus ook al mee bezig geweest. Ik probeer zoveel mogelijk voorwerk te doen, zodat iedereen met minimale inspanningen een klacht kan indienen. Ik probeer dit vanavond (uiterlijk morgenmiddag) op de mail te gooien richting Andre, zodat hij het naar iedereen kan doorsturen.

Dat is het enige wat ik voor nu kan doen. Updates m.b.t. mijn zaak zal ik hier uiteraard blijven delen.

Hieronder nog de klachtbrief die ik naar de klachtencoördinator heb gestuurd:
Geachte heer/mevrouw,

Via deze weg wil ik een klacht indienen over de beslissing van 18 juni 2015 om dossier 94908 niet als groepsklacht te behandelen. Deze beslissing heeft ruim 6 weken op zich laten wachten, is naar mijn mening niet gemotiveerd (ondanks meerdere verzoeken) en geeft geen blijk van een zorgvuldige en transparante belangenafweging en biedt geen inzicht in de werkwijze van de geschillencommissie.

De beslissing om dit dossier niet als groepsklacht te behandelen heeft tot gevolg dat er 78 dezelfde dossiers worden aangemaakt en 78 zittingen zullen plaatsvinden. Dit is voor geen enkele partij aan te merken als een efficiënte werkwijze. De reden achter deze beslissing lijkt vooralsnog enkel de mening van de wederpartij weer te geven, namelijk dat het geen identieke zaken zijn. Dat lijkt voor de geschillencommissie voldoende te zijn om de klachten, die aan de groepsklacht ten grondslag liggen, niet als identieke zaken te zien. Het feit dat de tegenpartij deze mening pas in het verweer zal onderbouwen, en dus vooralsnog niet kenbaar heeft gemaakt, getuigt niet van een geheel onpartijdige beslissing van de geschillencommissie. Verdere argumenten c.q. onderbouwing ontbreken. Gezien deze feiten kan er naar mijn mening niet van een zorgvuldige belangenafweging en transparante werkwijze in deze zaak worden gesproken. De verzoeken van mijn kant om deze beslissing nader te motiveren zijn eveneens niet beantwoord.

Graag verwijs ik voor de volledigheid naar het betreffende dossier; dossiernummer 94908. Daar kunt u de correspondentie in zijn volledigheid inzien. Gemakshalve heb ik kopieën van de betreffende correspondentie bijgevoegd. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Bij voorbaat dank voor uw hulp. In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
Is het ook een optie om die andere uitspraken op te vragen? Dan hebben we een indicatie van de mogelijke uitspraak.

En wat betreft optie 1: wat bedoel je met er tijd insteken? Moet je dan ook voor je uitspraak ergens heen? En is er verder dan nog gerechtelijke expertise vereist (waar wij dan zelf op de een of andere manier aan moeten komen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ik heb de mail naar Andre verstuurd met de vraag om deze te controleren op fouten alvorens hem aan jullie door te sturen.
AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:16:
Is het ook een optie om die andere uitspraken op te vragen? Dan hebben we een indicatie van de mogelijke uitspraak.
Dat heb ik geprobeerd, maar zonder succes. Uitspraken publiceren ze nadat ze die hebben geanonimiseerd, maar wanneer dat is? En of er nu al uitspraak is gedaan in 1 of 2 zaken is mij ook niet duidelijk. Telefonisch en per post krijg je andere antwoorden. Via hun website heb ik tot op heden nog niks kunnen vinden.
AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:16:
En wat betreft optie 1: wat bedoel je met er tijd insteken? Moet je dan ook voor je uitspraak ergens heen? En is er verder dan nog gerechtelijke expertise vereist (waar wij dan zelf op de een of andere manier aan moeten komen)?
Optie 1 is voor mij onbekend terrein. Als individu procederen is iets anders dan procederen namens een grote groep. Het kost tijd om dat allemaal uit te zoeken. Die tijd heb ik nu helaas niet. Daarnaast ben ik van mening dat het vooralsnog onnodig is om twee trajecten naast elkaar te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
Freakster86 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 02:11:

Optie 1 is voor mij onbekend terrein. Als individu procederen is iets anders dan procederen namens een grote groep. Het kost tijd om dat allemaal uit te zoeken. Die tijd heb ik nu helaas niet. Daarnaast ben ik van mening dat het vooralsnog onnodig is om twee trajecten naast elkaar te starten.
Oeps. Het was gisteren blijkbaar toch te laat voor mij. Ik bedoelde hier optie 2, sorry.

Plus, kun je een linkje geven naar waar die uitspraken zouden moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Bijzonder leerzaam, dit verhaal.
Blijkbaar ben je als consument dus aan de goden overgeleverd, als je een geschil hebt met een leverancier.

Wat mij in het hele verhaal niet duidelijk is geworden: wat zegt de Consumentenbond nou eigenlijk over dit verhaal? Of is die niet ingeschakeld?

Lijkt mij in ieder geval een idee om eens een actie te beginnen: e-mail, Twitter, Facebook, Instagram en zo nog wat social media om zowel de Consumentenbond erop te wijzen dat de Geschillencommissie een wassen neus is, en de consument erop te wijzen dat ze feitelijk rechteloos zijn als ze een contract aangaan met een grote organisatie die aangesloten is bij de SGC.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Pietervs schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:58:
Blijkbaar ben je als consument dus aan de goden overgeleverd, als je een geschil hebt met een leverancier.
Stem daarom met je portemonee.
Ik boycot per definitie bewezen slechte verkopers en OTTO takes the cake.
Los daarvan is Dell volgens mij de enige partij die ooit heeft uitgeleverd bij een prijsfout (gratis 512GB ssd's in een laptop).
OTTO lijkt wel vaker lokkertjes toe te passen, maar de rechter oordeelde tot dusver altijd in het voordeel van OTTO (otto-arrest)

d:)b voor Freakster btw voor de informatievoorziening

[ Voor 30% gewijzigd door eL_Jay op 20-07-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
eL_Jay schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:50:
[...]

Los daarvan is Dell volgens mij de enige partij die ooit heeft uitgeleverd bij een prijsfout (gratis 512GB ssd's in een laptop).
OTTO lijkt wel vaker lokkertjes toe te passen, maar de rechter oordeelde tot dusver altijd in het voordeel van OTTO (otto-arrest)

Niet helemaal waar. OTTO heeft ook geleverd (zonder rechterlijke druk, maar na flink aandringen) bij een router die 200 hoorde te kosten, maar voor 50 euro geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

Waah schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Niet helemaal waar. OTTO heeft ook geleverd (zonder rechterlijke druk, maar na flink aandringen) bij een router die 200 hoorde te kosten, maar voor 50 euro geleverd is.
BCC heeft ook laptops uitgeleverd voor een prijs van 449 euro terwijl deze 900 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

SpX schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:02:
[...]

BCC heeft ook laptops uitgeleverd voor een prijs van 449 euro terwijl deze 900 euro kosten.
Tja, dat zijn pijnlijke fouten voor bedrijven.

Maar de rol van de SGC vind ik toch wel bijzonder kwalijk: ze komen hier in ieder geval over alsof ze bewust en expres de zaken aan het traineren zijn, op geen enkele manier mee willen denken met de (mogelijk) gedupeerden en er eigenlijk alleen maar zitten om zoveel mogelijk geld binnen te harken door middel van procedures die zo lang uitgesteld zijn dat ze waarschijnlijk niet ontvankelijk verklaard gaan worden op het moment dat ze wel behandeld gaan worden...
eL_Jay schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:50:
[...]

Tja, wat zijn slechte verkopers? Otto is geen klein bedrijf, maar verschuilt zich achter een niet-werkende geschillencommissie, blijkbaar.
En daar kun je als consument toch niet vanuit gaan... :(
Absoluut! :)

[ Voor 27% gewijzigd door Pietervs op 20-07-2015 16:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 19:36
[...]

Die Router heb ik ook staan maar was dat niet Neckermann? Wehkamp heeft me ooit een laptop geleverd voor 400 euro minder o.i.d. moest je wel uiteindelijk de prijsfout betalen maar kreeg je dan als tegoed voor terug. Dit heb ik toen ook gedaan en geen spijt van gehad, een mooie laptop voor een goede prijs en dat Wehkamp tegoed is netjes opgebruikt aan producten die ik toch nodig had, denk aan luiers e.d. Sommige bedrijven komen je dus toch wel tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Timminator schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:09:
[...]

Die Router heb ik ook staan maar was dat niet Neckermann?
\[*afgelopen*] Netgear WNDR4700 - Otto
Nope, Otto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:26:
[...]

Oeps. Het was gisteren blijkbaar toch te laat voor mij. Ik bedoelde hier optie 2, sorry.
Het kost je tijd in de zin van

- aanpassen van de klachtbrief
- je eigen bijlagen maken (screenshots, brieven inscannen etc.)
- naar de zitting gaan (en dus tijd vrij nemen / reiskosten etc.)

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zo min mogelijk te doen en bijvoorbeeld die bijlagen buiten beschouwen houden, maar ik denk persoonlijk dat je met een uitgebreide klachtbrief sterker staat. De geschillencommissie moet in principe laagdrempelig zijn (je hoeft geen advocaat te zijn ;)), dus een klacht met 'ik wil mijn tv geleverd krijgen en anders een schadevergoeding om elders een andere tv te kopen" zou ook volstaan. Naar de zitting gaan is niet verplicht, maar natuurlijk kan het zo zijn dat je dingen moet toelichten of dat je moet ingaan op het verweer van de tegenpartij. Dat bedoelde ik met het kost tijd.
AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:26:
Plus, kun je een linkje geven naar waar die uitspraken zouden moeten staan?
https://www.degeschillenc...nten/uitsprakenoverzicht/

Je kunt enkel zoeken op trefwoord en that's it.
In zekere zin wel ja. Iedere consument kan deze (simpele) weg bewandelen om zo zijn gelijk proberen te halen, maar van een grote groep wordt dus verwacht dat elke gedupeerde zelfstandig actie onderneemt. Gezamenlijk optreden wordt ontmoedigd/onmogelijk gemaakt. De stelling dat dit geen identieke zaken zijn, wordt onderbouwd met 'dat is wat Otto zegt'. Wanneer je om uitleg/nadere motivering of iets dergelijks vraagt krijg je gewoon nul op rekest of roepen ze 'dit is de procedure'.
[...]
Wat mij in het hele verhaal niet duidelijk is geworden: wat zegt de Consumentenbond nou eigenlijk over dit verhaal? Of is die niet ingeschakeld?
[...]
Ik heb naar aanleiding van deze beslissing gebeld met de geschillencommissie. Op mijn vraag op basis van welke argumenten zij tot deze beslissing waren gekomen, kreeg ik te horen dat zij overleg hadden gehad met de tegenpartij (Otto) en de brancheorganisatie (Thuiswinkel). De consumentenbond werd niet genoemd, dus of die ook zijn gehoord over deze kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Freakster86 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:03:

In zekere zin wel ja. Iedere consument kan deze (simpele) weg bewandelen om zo zijn gelijk proberen te halen, maar van een grote groep wordt dus verwacht dat elke gedupeerde zelfstandig actie onderneemt. Gezamenlijk optreden wordt ontmoedigd/onmogelijk gemaakt. De stelling dat dit geen identieke zaken zijn, wordt onderbouwd met 'dat is wat Otto zegt'. Wanneer je om uitleg/nadere motivering of iets dergelijks vraagt krijg je gewoon nul op rekest of roepen ze 'dit is de procedure'.
En dat is dus 1 van de dingen die ik niet vind kloppen je hebt gewoon geen enkel middel om je gelijk aan te tonen.
[...]

Ik heb naar aanleiding van deze beslissing gebeld met de geschillencommissie. Op mijn vraag op basis van welke argumenten zij tot deze beslissing waren gekomen, kreeg ik te horen dat zij overleg hadden gehad met de tegenpartij (Otto) en de brancheorganisatie (Thuiswinkel). De consumentenbond werd niet genoemd, dus of die ook zijn gehoord over deze kwestie?
Geen idee om zelf eens bij de Consumentenbond te informeren? Of Radar of iets dergelijks? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Zitten we nog met een uiterlijke indieningsdatum voor een individueel geschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Zo snel mogelijk zou ik aanraden. Er is in beginsel een indieningstermijn van 3 maanden. Daarna kan de ondernemer vragen het geschil niet te behandelen. In ons geval ligt het wat ingewikkelder en wanneer je naar de groepsklacht verwijst, neem ik aan dat ze daar niet moeilijk over gaan doen.

In ander nieuws:
- Reactie op klacht ontvangen.
- Kopie eerdere uitspraak ontvangen.

Zal het vanavond even inscannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:58
Freakster86 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:16:

In ander nieuws:
- Reactie op klacht ontvangen.
- Kopie eerdere uitspraak ontvangen.

Zal het vanavond even inscannen.
Er is dus een uitspraak in een eerdere klacht...
Dit maakt het geheel interessant! (Of juist niet)
Wat was in dit geval de uitspraak? (eindconclusie lijkt mij voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
MikeT80 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 14:33:
[...]

Er is dus een uitspraak in een eerdere klacht...
Dit maakt het geheel interessant! (Of juist niet)
Wat was in dit geval de uitspraak? (eindconclusie lijkt mij voldoende)
Sorry, was er niet meer aan toe gekomen. Ga het nu even inscannen.

EDIT:

Reactie klacht
Reactie klacht - pagina 1/2

Eerdere Uitspraak - Consument verloren.
Uitspraak 1/3
Uitspraak 2/3
Uitspraak 3/3

Ondanks dat deze consument vier televisies heeft besteld, ben ik van mening dat de argumenten van de geschillencommissie niet overtuigend zijn. Zij stellen dat deze consument (ze houden de deur op een kier voor andere consumenten lijkt het) niet gerechtvaardigd mocht vertrouwen op het aanbod;
  • want er was sprake van een uitzonderlijk lage prijs voor het toestel als onderhavige
    Wat is uitzonderlijk laag voor een toestel met ongewilde specificaties tijdens een SALE?
  • want de anderskleurige versie de "reguliere" prijs vermeldde.
    Alsof bepaalde uitvoeringen niet een totaal verschillende prijs kunnen hebben?
  • want de consument is via internetfora op dit aanbod gewezen. *discussie over wat er waar stond vermeld* Vaststaat dat daar werd aangegeven dat de prijs foutief / aanbod ongewild was.
    Ze stellen iets vast zonder dat ze weten welke informatie op die internetfora stond vermeld.
Zodoende is de commissie overtuigd dat de consument op het moment van zijn bestellingen wist of begreep dat het een klaarblijkelijke fout betrof. En daarbij stippen ze ook nog aan dat het feit dat de consument 4 televisies in 4 losse bestellingen tussen 1 en 2 uur 's nachts heeft besteld, hun overtuiging sterkt.

[ Voor 73% gewijzigd door Freakster86 op 02-08-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:39
Freakster86 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:42:
[...]
Er zijn al 2 eerdere klachten behandeld. In 1 zaak is al uitspraak gedaan en in die andere werd dat binnenkort verwacht.
Waarom heb je slechts van één uitspraak een kopie ontvangen? Staat de andere dan wel al in het uitsprakenoverzicht? Volgens mij loopt dat overzicht een paar jaar achter.

Je hebt toch een zaak lopen bij de geschillencommissie ivm deze kwestie? Otto beschikt zelf natuurlijk wel over deze informatie.

Wanneer verwacht je de uitspraak in jouw zaak?

[ Voor 41% gewijzigd door rdjnl op 02-08-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
rdjnl schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:56:
[...]

Waarom heb je slechts van één uitspraak een kopie ontvangen? Staat de andere dan wel al in het uitsprakenoverzicht? Volgens mij loopt dat overzicht een paar jaar achter.
Ik denk dat ik destijds verkeerd ben geïnformeerd en dat er maar één zaak aanhangig is gemaakt? Ik kan in ieder geval geen tweede zaak vinden.
rdjnl schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:56:
Je hebt toch een zaak lopen bij de geschillencommissie ivm deze kwestie? Otto beschikt zelf natuurlijk wel over deze informatie.

Wanneer verwacht je de uitspraak in jouw zaak?
Ik verwacht half augustus het verweer van Otto. Hoe lang het duurt tot er daarna een zitting wordt gepland weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Ik wacht jou zaak nog even af Freakster86. Deze uitspraak heeft alle schijn van partijdigheid, ze proberen dat in de eerste brief te verwerpen, I am not buying it. De manier dat ze alles verwerpen van de consument maakt mij achterdochtig.

Als ik hier mee de kans misloop om het te kunnen indienen, so be it.

[ Voor 13% gewijzigd door AndreStarTrek op 02-08-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:58
AndreStarTrek schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:23:
Ik wacht jou zaak nog even af Freakster86. Deze uitspraak heeft alle schijn van partijdigheid, ze proberen dat in de eerste brief te verwerpen, I am not buying it. De manier dat ze alles verwerpen van de consument maakt mij achterdochtig.

Als ik hier mee de kans misloop om het te kunnen indienen, so be it.
Gezien de beslissing kan ik op het moment niet anders als hier in meegaan.
Het gaat natuurlijk wel om 4 tv's maar toch.
Ik vraag me serieus af of hier zonder publiciteit iets te winnen valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

Croga

The Unreasonable Man

AndreStarTrek schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:23:
Deze uitspraak heeft alle schijn van partijdigheid
Deze uitspraak leest behoorlijk goed overdacht. Ik durf rustig te beweren dat deze uitspraak niet anders is dan wat een rechter zou zeggen.

Let op dat ze de verdediging van Otto, kenbare vergissing in prijs, keihard verwerpen. Waar deze klager het op verliest, en wat waarschijnlijk de reden is dat Otto stelt dat dit geen 78 gelijke overeenkomsten zijn, is het feit dat klager vertelt heeft dat hij op verschillende fora gelezen had dat deze aanbieding bestond en dat het aannemelijk is dat op deze fora al te lezen was dat het hier om een prijsfout ging. Daarmee kan er geen koop overeenkomst ontstaan omdat de koper weet dat de verkoper het niet voor die prijs wil verkopen.

Dit soort zaken gaan niet over harde feiten, ze gaan over datgene wat waarschijnlijk is. En daarmee gaat het gros van de 78 klagers hier bakzeil halen; het is heel waarschijnlijk dat deze 78 allemaal geweten hebben dat het over een fout gaat.

Disclaimer: IANAL, IAJANOAJ (I am just a nephew of a Judge ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Croga schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:05:
[...]

Deze uitspraak leest behoorlijk goed overdacht. Ik durf rustig te beweren dat deze uitspraak niet anders is dan wat een rechter zou zeggen.

Let op dat ze de verdediging van Otto, kenbare vergissing in prijs, keihard verwerpen. Waar deze klager het op verliest, en wat waarschijnlijk de reden is dat Otto stelt dat dit geen 78 gelijke overeenkomsten zijn, is het feit dat klager vertelt heeft dat hij op verschillende fora gelezen had dat deze aanbieding bestond en dat het aannemelijk is dat op deze fora al te lezen was dat het hier om een prijsfout ging. Daarmee kan er geen koop overeenkomst ontstaan omdat de koper weet dat de verkoper het niet voor die prijs wil verkopen.
Het hele verhaal op die prijsfout is van één persoon die deze mening had, namelijk de persoon die de topic titel heeft geëdit. Dat maak het nog niet waar maar dit word nu wel mee genomen als bewijs, dit is gewoon een vreemde gang van zaken. Het FEIT is, dat otto via meerdere manieren kenbaar heeft gemaakt dat het om een aanbieding ging, dit weegt niet minder dan één topic titel dat een suggestie maakt van prijsfout.
Dit soort zaken gaan niet over harde feiten, ze gaan over datgene wat waarschijnlijk is. En daarmee gaat het gros van de 78 klagers hier bakzeil halen; het is heel waarschijnlijk dat deze 78 allemaal geweten hebben dat het over een fout gaat.
Dat is wat er zo fout is aan deze uitspraak, het moet gaan om feiten en regelgeving. Nou is het net of moeders een ruzie oplost tussen 2 broer's waar er gekeken word wat 'redelijk' zou moeten zijn en in dit geval naar mij idee met een voorkeur voor een broer. Dat is niet hoe zo zaak bekeken moet worden. Otto heeft zich aan de wet te houden en de geschillen commissie hoort dat zo te beoordelen en dat is niet zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Croga schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:05:
[...]

Disclaimer: IANAL, IAJANOAJ (I am just a nephew of a Judge ;))
Daar ben ik het grotendeels wel mee eens, maar de argumenten van de geschillencommissie vind ik niet echt sterk.

Wanneer je een aanbieding vindt via internetfora hoeft dat niet direct te betekenen dat het dan geen correct aanbod is. Zonder te weten wat daar exact is vermeld en op basis van welke informatie de consument tot zijn conclusie is gekomen, kun je naar mijn idee geen goede uitspraak doen over het gerechtvaardigd vertrouwen bij de consument. Hier zie je precies dat (ze discussiëren wat, maar niemand weet wat er precies staat) en de geschillencommissie gaat vervolgens min of meer af op hun 'gevoel' en neemt aan dat het duidelijk was dat het hier ging om een prijsfout.

Daar ben ik het (uiteraard) niet mee eens. Bij het ontbreken van een klantenservice op de zaterdag en de zondag is de consument aangewezen op zijn eigen vindingrijkheid. De consument probeert te voldoen aan zijn onderzoeksplicht. Dat meerdere mensen interesse hebben in een dergelijke aanbieding en elkaar vervolgens helpen met het onderzoeken van de juistheid van het aanbod is niet meer dan logisch. Hier op Tweakers stond er eerst [Prijsfout?] in de titel. Een vraagteken, omdat ook wij twijfelden. Vervolgens is men hier toch al redelijk snel tot de conclusie gekomen dat het aanbod en de prijs reëel waren. Een 50hz televisie in een verder 100hz markt. Lelijk zilver/grijs. Prijsverloop. SALE met erg hoge kortingen. Etc. Voor mij zijn er in ieder geval voldoende argumenten om aan te nemen dat een gemiddelde consument gerechtvaardigd mocht vertrouwen op het aanbod van dat moment.

Als je dan ook nog eens kijkt naar de periode na de aankoop: prijs is bevestigd aan meerdere mensen op maandagochtend; televisie heeft de gehele dag nog te koop gestaan; ze hebben alle voorraad uitgeleverd; initiële reden voor annuleren was geen voorraad (en geen prijsfout!); dan denk ik dat je met sterkere argumenten moet aankomen om het tegendeel aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

Croga

The Unreasonable Man

AndreStarTrek schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:32:
Dat is niet hoe zo zaak bekeken moet worden. Otto heeft zich aan de wet te houden en de geschillen commissie hoort dat zo te beoordelen en dat is niet zo gebeurd.
En wat betekend "aan de wet houden" dan?

Wetten zijn niet gemaakt om een eenduidig antwoord op geschillen te geven. Als dat zo zou zijn dan zouden we geen rechters nodig hebben. Een rechter (en in dit geval de geschillencommissie) interpreteerd de wet en past die toe op praktijk situaties naar het doel van de wet.
Dat betekend dus ook dat in alle gevallen waar een geschil is, de specifieke situatie bekeken moet worden. Dat is exact wat er hier gedaan is. De manier waarop deze bestelling tot stand gekomen is maakt aannemelijk dat de koper wist dat Otto niet bedoelt heeft het object voor deze prijs aan te bieden. En dat betekend dus dat er geen koopovereenkomst kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Croga schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:42:
[...]

En wat betekend "aan de wet houden" dan?

Wetten zijn niet gemaakt om een eenduidig antwoord op geschillen te geven. Als dat zo zou zijn dan zouden we geen rechters nodig hebben. Een rechter (en in dit geval de geschillencommissie) interpreteerd de wet en past die toe op praktijk situaties naar het doel van de wet.
Dat betekend dus ook dat in alle gevallen waar een geschil is, de specifieke situatie bekeken moet worden. Dat is exact wat er hier gedaan is. De manier waarop deze bestelling tot stand gekomen is maakt aannemelijk dat de koper wist dat Otto niet bedoelt heeft het object voor deze prijs aan te bieden. En dat betekend dus dat er geen koopovereenkomst kan ontstaan.
Ja wetten zijn niet altijd duidelijk maar in deze worden ze ook niet aangehaald of weerlegd, dus ik ga er vanuit dat ze deze niet echt gebruikt hebben en meer op basis van onderbuikgevoel een beslissing gemaakt hebben.

Op basis van wat had de koper dat moeten weten dan? En waar in het geheel is otto op zijn vingers getikt voor het misleiden van de consument?

Ik blijf het zeggen ze zijn niet onafhankelijk, dat kan ook niet want ze worden betaald door thuiswinkel waarborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ik kreeg zojuist mail dat het verweer van Otto was binnen gekomen. Even snel doorgekeken.

Verweer = 9 pagina's
Bijlagen = 4 stuks, ~40 pagina's

Mijn gehele posthistorie vanaf ~2012 lijkt als bijlage te zijn toegevoegd. Zelfs totaal irrelevante topics (Vodafone Openingsacties bijvoorbeeld) worden aangehaald om maar een beeld van mijn persoon te schetsen. Lekker bezig Otto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hmmm, ik lees nog eens wat posts hier en het lijkt erop dat er behoorlijk gedraaid wordt en er wordt van alles bij gehaald. Volgens mij moet er vooral bij de feiten gebleven worden Otto biedt X product aan met X banners die de prijs bevestigen en levert vervolgens X aantal TV's uit voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Freakster86 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:29:
Ik kreeg zojuist mail dat het verweer van Otto was binnen gekomen.
Dus in plaats van objectief op de overeenkomst in te gaan, proberen ze subjectief de klant te evalueren? Heb je ooit jouw Tweakers-gebruikersnaam kenbaar gemaakt aan Otto of hebben ze dat zelfstandig aangenomen?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
Ik krijg spam binnen met waarschijnlijk een malware link van "Vereniging Otto TV". Wel jammer want ik had niet verwacht dat een medetweaker zo onvoorzichtig met onze emailadressen zou omgaan... alle adressen zijn ook gewoon zichtbaar van de anderen. :X ;(

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Brad Pitt
  • Laatst online: 08:12
Exar schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:06:
Ik krijg spam binnen met waarschijnlijk een malware link van "Vereniging Otto TV". Wel jammer want ik had niet verwacht dat een medetweaker zo onvoorzichtig met onze emailadressen zou omgaan... alle adressen zijn ook gewoon zichtbaar van de anderen. :X ;(
Dat komt door de naar iedereen gestuurde mail van 22 april. Helaas stonden daar alle mail adressen openlijk in.

[ Voor 63% gewijzigd door Brad Pitt op 12-09-2015 16:13 ]

Nickname does not reflect reality

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:05

Falastine

Think about my signature...

Idd een spambericht lekker hoor

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
:|

Hier schrik ik van en ik vind dit oprecht kut :(

Zo te horen is de laatste (echte) mail niet in BCC verstuurd? Dat is inderdaad niet handig, maar dat zal geen kwade opzet van Andre zijn geweest neem ik aan. Jammer dat iemand op de mailinglijst van deze fout misbruik probeert te maken. Hopelijk kan iedereen zien dat deze mail spam is!

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet degene die de mails heeft verstuurd (heb niet eens toegang heb tot dit account), maar omdat de inhoud van die mails veelal van mij afkomstig was, voel ik me toch enigszins verantwoordelijk. Daarvoor mijn excuses.
Nextron schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 02:51:
[...]

Dus in plaats van objectief op de overeenkomst in te gaan, proberen ze subjectief de klant te evalueren? Heb je ooit jouw Tweakers-gebruikersnaam kenbaar gemaakt aan Otto of hebben ze dat zelfstandig aangenomen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Freakster86
  • Niet online
Zittingsdatum is bekend: 30 september. Uiterlijk een maand later de uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Jammer om te horen dat er gebruikt is gemaakt van de lijst om mensen te spammen. Niet dat ik er nu nog wat aan kan doen, maar het blijft mijn fout, dus Freakster86 je hoeft om geen enkele reden verantwoordelijk te voelen om dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mooi dat er een datum is :) ben erg benieuwd!

En de spam.... zo'n ramp is het in dit geval niet. Als je niet zag dat dit spam was :P . Ik heb het mailtje niet meer maar volgens mij was het zo'n standaard slechte engelse zin over erectiepillen of wat anders onzinnigs met een link.

Ooit bij Center Parcs gehad dat ze bij een actie iedereen in de CC hadden gezet met de melding dat niet alle huisjes beschikbaar waren. En iedereen deed toen reply all op dat mailtje, en daarna Reply All op elkaar. Dat is pas een feest met een paar honderd man :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
Freakster86 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 00:03:
Zittingsdatum is bekend: 30 september. Uiterlijk een maand later de uitspraak.
Success morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Bedankt :)

Ik zal proberen jullie morgen van een update te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

gewoon een live blog!
is er trouwens een webcam feed van rechtzaken?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Geckoo schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:49:
gewoon een live blog!
is er trouwens een webcam feed van rechtzaken?
Haha, nee. Met een zitting van max. 30 minuten heb ik ook weinig tijd om live updates te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 18:23
Top dat je volhardt en morgen de zitting hebt, erg benieuwd wat hier uit gaat komen.

Heel veel succes!

• iPersia
En is er nog een update freakster?

[ Voor 17% gewijzigd door iPersia op 30-09-2015 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Deze stilte voorspelt weinig goeds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

ga er vanuit dat hij naast GoT ook nog een eigen leeft heeft ;)
dus gewoon rustig afwachten.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Excuus, gisteren was een lange dag. Telefoon vergeten en pas erg laat thuis. De zitting verliep voorspoedig. Na iets meer dan een half uur liep ik met een redelijk goed gevoel weg. Ik heb mijn notitieblok niet bij, dus ik maak deze samenvatting even uit mijn hoofd. Mocht ik iets vergeten, dan zal ik dat later nog even toevoegen. Als je vragen hebt, stel ze gerust :)

Otto werd vertegenwoordigd door een advocaat uit Amsterdam. Na afloop de beste man gegoogeld. Zeer goede staat van dienst (voorheen 8 jaar De Brauw Blackstone Westbroek). Met een uurtarief van 275 euro zal dit voor Otto aardig in de kosten lopen... Iemand van Otto zou ook komen, maar diegene had onderweg vertraging opgelopen en was daarom halverwege maar omgekeerd, aldus die advocaat.

Na een welkomstwoord begon de voorzitter met een beknopte samenvatting van het geschil. In die samenvatting hoorde ik enkele dingen, die in mijn optiek wel van belang waren, niet terugkomen. Ook met de eerdere uitspraak van de GC in gedachte heb ik vervolgens alsnog op die punten de nadruk proberen te leggen. Ik heb mijn best gedaan het zo beknopt mogelijk te houden en niet al te veel de klacht opnieuw op te sommen. In principe vertelde ik niks nieuws, behalve dan dat de "kennelijke vergissing" pas 3,5 maand later schriftelijk aan mij persoonlijk kenbaar is gemaakt. Aan andere klanten pas na 1 maand. Otto's reacties daarop was dat de communicatie van haar kant niet de schoonheidsprijs verdient. Otto heeft dit standpunt niet eerder/meteen ingenomen omdat zij "de klanten niet onnodig boos wou maken", aldus de advocaat.

De advocaat van Otto ging vervolgens nog in op de niet ontvankelijkheid van dit geschil. De termijnen zouden zijn overschreden. Otto was van mening dat er op 27 november al een geschil was ontstaan. Ik heb dit weerlegd door naar de voorwaarden (artikel 16 en 17) van Otto te verwijzen. Het college leek dit niet helemaal te begrijpen, maar na nader uitleg van mijn kant gelukkig wel. Ik lees die termijnen als twee verschillende termijnen. De klachtfase en de geschilfase. Mijn standpunt is dat er pas na Thuiswinkel (februari, binnen 3 maanden ingediend) een geschil is ontstaan. Daarna is binnen 3 maanden het geschil aanhangig gemaakt. Ik heb het later nagelezen en ik blijf vooralsnog bij mijn lezing van de voorwaarden.

Verder is er gediscussieerd over gerechtvaardigd vertrouwen, wat ik dacht op het moment van bestellen, de prijs van de tv in de markt en het schade bedrag. Otto legde de nadruk op de schade van 450 euro die subsidiair werd gevorderd en de prijs van deze tv t.o.v. gelijkwaardige modellen. Ik werd neergezet als iemand die uit was op geld. Ook iemand van de GC stelde mij over de geldvordering een vraag. Ik heb uitgelegd dat ik primair een tv wil en geen geld. De schade die ik claim in geval van niet nakomen is het verschil in prijs met een alternatief. Een alternatief in dezen is in mijn ogen een vergelijkbare tv die ook een advies prijs heeft van 599,- (of lager). Welke tv dat is maakt mij in beginsel niet uit, noch wat op dat moment de marktwaarde is. Daarmee heb ik (en had ik ook al in mijn reactie op het verweer van Otto) de geldvordering genuanceerd, hetgeen voor de GC als logisch over leek te komen. Ook heb ik duidelijk gemaakt dat de prijs van 149,99 in mijn ogen niet abnormaal/uitzonderlijk laag was. Ik heb mijn 'onderzoek' voor de aankoop nogmaals kort opgesomd en aangegeven dat ik daardoor overtuigd was van de juistheid van het aanbod. Al met al denk ik de punten van Otto goed te hebben weerlegd.

Ik heb er een redelijk goed gevoel aan over gehouden en het is nu wachten op een beslissing over
- de ontvankelijkheid
- de kennelijke vergissing / gerechtvaardigd vertrouwen
- de koopovereenkomst / tekortkoming in de nakoming / schade

Binnen 4 weken wordt de uitspraak verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Thanks voor je verhaal Freakster86. Lijkt me best interessant zo'n zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 18:23
Top man, echt heel leuk om te lezen, heldere opsomming en voor mij als leek in dergelijke zittingen, komt het over dat je weldoordacht je antwoorden hebt geformuleerd. Ga er maar aan staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mooie vorderingen gemaakt Freakster86! Ik ben benieuwd wat hier uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPersia
*knip* dat heb je al eerder gevraagd, svp dit soort oneliner ongeduld achterwege laten.

[ Voor 79% gewijzigd door gambieter op 22-10-2015 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:45
We zijn inmiddels ruim 5 weken verder, heb je bericht ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Ja, de uitspraak is inmiddels binnen. Ik wou even wachten tot ik meer kon vertellen en door drukte is het er even niet van gekomen hier een bericht te plaatsen. Excuses daarvoor. Ik zal even kort de huidige stand van zaken opsommen.

De Geschillencommissie heeft mij niet ontvankelijk verklaard. Zij zijn van mening dat ik te laat een geschil aanhangig heb gemaakt (6 mei 2015) en om die reden (op verzoek van Otto) niet ontvankelijk moet worden verklaard. Ze zijn dus niet inhoudelijk ingegaan op de klacht.

De redenatie hierachter is dat ik op 27 november 2014 of in ieder geval medio december 2014 wist of had moeten weten dat ik er met Otto in onderling overleg niet meer uit zou komen. Naar mening van de Geschillencommissie is op dat tijdstip dus een geschil ontstaan en is er een termijn van 3 maanden gaan lopen. Welk van die tijdstippen je ook als uitgangspunt neemt, 6 mei 2015 is dan in ieder geval te laat.

Ik ben het hier echter niet mee eens en mijn lezing van artikel 16 en 17 AV heb ik op de zitting ook nader toegelicht. Ik ben namelijk van mening dat pas in maart, na een mislukte bemiddelingspoging van Thuiswinkel, een geschil is ontstaan. Met de lezing van de Geschillencommissie maakt het o.a. niet uit
  • dat Otto nooit op mijn brief heeft gereageerd
  • dat Otto naar anderen toe zich plots op een kennelijke vergissing ging beroepen
  • dat Otto nooit heeft aangegeven van mening te zijn dat er sprake is van een geschil
  • dat Otto op mijn klacht van 18-2-2015 gewoon heeft gereageerd, zonder het woord geschil te noemen.
  • dat Thuiswinkel daarna nog heeft bemiddeld en er dus sprake moet zijn geweest van een klacht in de ogen van Thuiswinkel én Otto
... ik wou hun AV gaan quoten... die hebben ze dus aangepast... 8)7

Artikel 16.5 OUD:
Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 16.5 NU
De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Afijn, lang verhaal kort: naar mijn idee heeft de Geschillencommissie de (oude) AV verkeerd/onredelijk uitgelegd. Zij stellen dat mijn zienswijze rechtens onjuist is, maar motiveren dit verder niet. Plan is nu dus om naar de rechter te stappen om dit bindend advies van tafel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Freakster86 schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:43:
Ja, de uitspraak is inmiddels binnen. Ik wou even wachten tot ik meer kon vertellen en door drukte is het er even niet van gekomen hier een bericht te plaatsen. Excuses daarvoor. Ik zal even kort de huidige stand van zaken opsommen.

De Geschillencommissie heeft mij niet ontvankelijk verklaard. Zij zijn van mening dat ik te laat een geschil aanhangig heb gemaakt (6 mei 2015) en om die reden (op verzoek van Otto) niet ontvankelijk moet worden verklaard. Ze zijn dus niet inhoudelijk ingegaan op de klacht.

De redenatie hierachter is dat ik op 27 november 2014 of in ieder geval medio december 2014 wist of had moeten weten dat ik er met Otto in onderling overleg niet meer uit zou komen. Naar mening van de Geschillencommissie is op dat tijdstip dus een geschil ontstaan en is er een termijn van 3 maanden gaan lopen. Welk van die tijdstippen je ook als uitgangspunt neemt, 6 mei 2015 is dan in ieder geval te laat.

Ik ben het hier echter niet mee eens en mijn lezing van artikel 16 en 17 AV heb ik op de zitting ook nader toegelicht. Ik ben namelijk van mening dat pas in maart, na een mislukte bemiddelingspoging van Thuiswinkel, een geschil is ontstaan. Met de lezing van de Geschillencommissie maakt het o.a. niet uit
  • dat Otto nooit op mijn brief heeft gereageerd
  • dat Otto naar anderen toe zich plots op een kennelijke vergissing ging beroepen
  • dat Otto nooit heeft aangegeven van mening te zijn dat er sprake is van een geschil
  • dat Otto op mijn klacht van 18-2-2015 gewoon heeft gereageerd, zonder het woord geschil te noemen.
  • dat Thuiswinkel daarna nog heeft bemiddeld en er dus sprake moet zijn geweest van een klacht in de ogen van Thuiswinkel én Otto
... ik wou hun AV gaan quoten... die hebben ze dus aangepast... 8)7

Artikel 16.5 OUD:

[...]

Artikel 16.5 NU

[...]

Afijn, lang verhaal kort: naar mijn idee heeft de Geschillencommissie de (oude) AV verkeerd/onredelijk uitgelegd. Zij stellen dat mijn zienswijze rechtens onjuist is, maar motiveren dit verder niet. Plan is nu dus om naar de rechter te stappen om dit bindend advies van tafel te krijgen.
Ik krijg steeds meer het idee, dat het één grote poppenkast is en ze alles uit de kast halen om het vaandel hoog te houden (voor Otto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ik ben verbaasd hoe makkelijk de geschillencommissie zulke uitspraken doet. En vooral ook de algemene voorwaarden veranderd. Mooi dat je die twee verschillende versies nog hebt kunnen vinden.
Het blijven ontzettend vuile spelletjes op deze manier. (Ik praat nu meer in het algemeen met betrekking tot recht, regels en grotere bedrijven/instanties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Lang geleden, maar any updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
FlyEragon schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:45:
Lang geleden, maar any updates?
Otto en de geschillencommissie hebben het voor elkaar. We waren volgens mij met 165 mensen aan het begin. Gezien de tijd die eroverheen gegaan is, is er geen eiser meer over. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 22-06-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Door tijdgebrek (en gemakzucht) had ik de zaak doorgezet naar de rechtsbijstand. Enkele maanden later is daar intern besloten dat de zaak niet mocht worden doorgezet. Kosten baten analyse verhaal. Na genoegdoening van hun kant heb ik er ook maar een punt achter gezet.

Het was een leerzaam traject. Ik ben iig weer wat illusies armer betreffende thuiswinkel en vooral de geschillencommissie. Je gelijk krijgen middels die weg lijkt gemakkelijker, maar niks is minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Freakster86 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:29:
Door tijdgebrek (en gemakzucht) had ik de zaak doorgezet naar de rechtsbijstand. Enkele maanden later is daar intern besloten dat de zaak niet mocht worden doorgezet. Kosten baten analyse verhaal. Na genoegdoening van hun kant heb ik er ook maar een punt achter gezet.

Het was een leerzaam traject. Ik ben iig weer wat illusies armer betreffende thuiswinkel en vooral de geschillencommissie. Je gelijk krijgen middels die weg lijkt gemakkelijker, maar niks is minder waar.
Top dat je nog even reageert :>
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld als organisatieplek, dus niet voor donaties, aanstellen van een verantwoordelijke, werving van users om dit te regelen, enzovoort. Het forum is er voor discussie, niet voor organisatie en werving.

Waar het topic wel voor is: discussie, nieuws, ontwikkelingen e.d.
Waar het topic niet voor is: oproepen, organisatie, werving, donaties e.d.

Eventuele discussie/vragen/opmerkingen hierover NIET in dit topic, daar is Shopping Forum - Feedbacktopic voor :)