Gelukkig is jouw antwoord luid en duidelijk
meer OT: succes met de afhandeling mensen.
meer OT: succes met de afhandeling mensen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Blijkbaar moeten ze toch het e.e.a. uitwerken. En onze zaak zal natuurlijk niet de enige zaak zijn die ze moeten behandelen. Gewoon rustig afwachten, hoe vervelend dat ook is.AMD1800 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:52:
Waarom duurt dit zo lang dan? Het lijkt me toch niet erg lastig om te beslissen over die depotstorting. Of zijn er meer beslissingen die moeten worden genomen?
Is het mogelijk om ze een deadline te geven, om te voorkomen dat we gewoon aan het lijntje worden gehouden?
Ze hebben inderdaad liggen slapen of in ieder geval hun tijd genomen. Toevallig vroeg Andre gisteren ook al om een update (mensen worden ongeduldig, geheel begrijpelijk) en ik heb vervolgens een half uur met de geschillencommissie gebeld. Dat gesprek kreeg nogal een rare wending, zoals ik Andre ook liet weten:iPersia schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:27:
Inmiddels is het precies 2 weken verder, heb je nog steeds niks gehoord van ze? Liggen ze te slapen ofzo duurt wel erg lang om een besluit te nemen zeg.
Ik zal hier schriftelijk op gaan reageren. Ik wil sowieso meer duidelijkheid en tevens een verzoek indienen om dit te herzien, dan wel met een geschiktere oplossing te komen. 80 geschillen indienen met dezelfde klacht m.b.t. dezelfde koopovereenkomst (hetzelfde product bij dezelfde verkoper) en ook met dezelfde argumenten en bewijzen slaat werkelijk nergens op.Geachte heer, mevrouw,
In vervolg op het telefoongesprek van vanmorgen berichten wij u het
volgende.
Allereerst excuses voor het feit dat wij niet zo snel hebben kunnen reageren
als gebruikelijk. Intern is overleg gevoerd over de te volgen procedure met
betrekking tot deze klacht. Wij zullen uw geschil als individueel dossier
doorbehandelen en niet als groepsklacht.
Tevens heeft u te kennen gegeven dat er aan de telefoon verzekerd zou zijn
dat uw klacht als groepsklacht behandeld kan worden. Uit het dossier hebben
wij niet kunnen achterhalen dat dit inderdaad aan u is toegezegd, nog los van
het feit dat dergelijke informatie niet aan de telefoon verstrekt mag worden
aangezien de klacht inhoudelijk beoordeeld wordt wanneer deze schriftelijk bij
De Geschillencommissie aanhangig wordt gemaakt.
Het is niet mogelijk dat u in één dossier als gemachtigde optreedt namens
een aantal andere klagers. Een ieder die een klacht heeft dient deze
zelfstandig aanhangig te maken. U kunt in deze dossiers desgewenst wel als
gemachtigde optreden indien de klager u machtigt. Aan de hand van de aard
van de geschillen kan bekeken worden of het allemaal identieke zaken
betreft. Daarnaast dient uit het verweer van de ondernemer te blijken of deze
identiek reageert in alle dossiers.
De ondernemer heeft aangegeven dat er geen sprake is van allemaal
identieke gevallen. Wanneer niet alle klachten compleet identiek zijn, kan
überhaupt van een groepsklacht geen sprake zijn.
Wij zullen nu de ondernemer om inhoudelijk verweer gaan vragen in uw
dossier. Van het verloop van de procedure zullen wij u op de hoogte houden.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Geschillencommissie Thuiswinkel
Goede, maar dat lijkt mij geen reden om verschillende uitspraken te doen. Alleen het bedrag verschilt hierbij, dag valt makkelijk te specificeren bij een uitspraak.mark-k schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:48:
Een ander verschil is het betaalde bedrag, sommigen hebben nog een kortingsbon van 10 euro gebruikt. Verder zouden ze inderdaad identiek moeten zijn, we hebben zelfs allemaal exact dezelfde klachtenbrief ingestuurd...
Er zijn al 2 eerdere klachten behandeld. In 1 zaak is al uitspraak gedaan en in die andere werd dat binnenkort verwacht. Wat de uitkomst daarvan is? Geen idee. Dat kon die medewerker mij niet vertellen en ik heb niks kunnen vinden op hun site. Voortreffelijk zoeksysteem ook; je kunt niet eens op datum sorteren...AMD1800 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:18:
Kan een iemand niet gewoon een individueel geschil starten, waarna de uitkomst van dat geschil als jurisprudentie geldt voor de anderen?
Het gaat gewoon om de van / voor prijs. Dat iemand cashback, kortingscodes of wat dan ook gebruikt doet er niet toe. Het enige verschil is dus het tijdstip van de koop en de koper zelf natuurlijk.mark-k schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:48:
Een ander verschil is het betaalde bedrag, sommigen hebben nog een kortingsbon van 10 euro gebruikt. Verder zouden ze inderdaad identiek moeten zijn, we hebben zelfs allemaal exact dezelfde klachtenbrief ingestuurd...
Ik ga eerst eens reageren op deze brief en vragen om dit besluit te herzien dan wel nader te motiveren. Daarnaast wil ik graag een kopie van die eerdere uitspraak inzien. Dan kunnen we in ieder geval al een klein beetje zien hoe de wind waait bij de geschillencommissie.Als ze bij hun standpunt blijven ga ik deze klacht sowieso doorzetten en zal ik Andre vragen om jullie per mail een stappenplan toe te sturen inclusief het dossier.iPersia schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:30:
Echt misselijk makend dit, eerst vertellen ze je dat het wel kan en vervolgens weer van niet. Gaat ze dus puur om het geld. Anyway wanneer volgt jou uitspraak? Duurt dat ook nog een jaartje voordat ze een uitspraak doen of otto nog moet leveren of wat?
[ Voor 5% gewijzigd door Freakster86 op 20-06-2015 21:43 ]
[ Voor 35% gewijzigd door mark-k op 21-06-2015 10:29 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Jij kunt wel vinden dat er geen sprake is van een prijsfout, maar Otto beroept zich daar nu wel op. De prijs was ook gunstig. En als velen hier het de moeite vinden om meer dan een half jaar na dato deze TV voor deze prijs nog na te jagen, geeft dat aan dat de prijs wel óntzettend gunstig moet zijn geweest. Misschien wel té óntzettend gunstig. En ja, in dergelijke gevallen heb je als consument een onderzoeksplicht. Dus als je destijds Otto hebt gecontacteerd kan dat kan zometeen wel het verschil maken tussen je gelijk krijgen of niet.mark-k schreef op zondag 21 juni 2015 @ 10:27:
Maar we hebben hier wel gehoord van meerdere mensen die het nagevraagd hadden. Plus dat otto ook gewoon geleverd heeft bij een paar mensen dus er was absoluut geen sprake van een prijsfout.
Bij elke aanbieding moeten vragen of het wel echt een aanbieding is slaat natuurlijk ook nergens op. Als dat de rede is ga ik bij de volgende aanbiedingsronde 7000 emails sturen of alle prijzen wel kloppen...
PeeFizz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:03:
Ik denk dat een heel relevant verschil ook is of kopers aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Lang niet iedereen zal contact op hebben genomen met Otto om de juistheid van de prijs te controleren, iets wat wel vereist is als je in een geval als dit je gelijk wilt halen. Ik vermoed dat ze hierop doelen.
I ben van mening dat het controleren van de prijs een beetje overbodig is. Op een bepaald moment kan ik dat punt wel begrijpen maar niet in dit geval. Er was werkelijk niets waar door je zou twijfelen of de prijs wel zou kloppen. Ja de prijs was gunstig maar niet te gunstig, het was niet een prijs waar je bij dacht, dit is niet mogelijk zo goedkoop.PeeFizz schreef op maandag 22 juni 2015 @ 07:46:
[...]
Jij kunt wel vinden dat er geen sprake is van een prijsfout, maar Otto beroept zich daar nu wel op. De prijs was ook gunstig. En als velen hier het de moeite vinden om meer dan een half jaar na dato deze TV voor deze prijs nog na te jagen, geeft dat aan dat de prijs wel óntzettend gunstig moet zijn geweest. Misschien wel té óntzettend gunstig. En ja, in dergelijke gevallen heb je als consument een onderzoeksplicht. Dus als je destijds Otto hebt gecontacteerd kan dat kan zometeen wel het verschil maken tussen je gelijk krijgen of niet.
Precies, van het scenario "te mooi om waar te zijn" was hier geen sprake. En zoals hierboven al werd aangegeven, het feit dat Otto voor die prijs wel een x-aantal tv's heeft uitgeleverd zorgt ervoor dat dit argument helemaal ongeldig is, aangezien Otto hierdoor zelf al aangeeft dat het geen prijsfout was.AndreStarTrek schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:15:
[...]
[...]
I ben van mening dat het controleren van de prijs een beetje overbodig is. Op een bepaald moment kan ik dat punt wel begrijpen maar niet in dit geval. Er was werkelijk niets waar door je zou twijfelen of de prijs wel zou kloppen. Ja de prijs was gunstig maar niet te gunstig, het was niet een prijs waar je bij dacht, dit is niet mogelijk zo goedkoop.
Daarbij als we de prijs moeten controleren dan kunnen we wel bij elke bestelling eerst mailen of bellen, dat lijk me geen gewenste situatie. Je moet er in eerste instantie gewoon vanuit kunnen gaan dat de prijs klopt. Tenzij het zo laag is maar dan praten we in 10x lager dan normaal, het befaamde nulletje vergeten.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Heb je op het intake-formulier dan aangegeven dat je rekeningen nog niet betaald hebt en dat er nog een openstaand bedrag is van €151?Freakster86 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:50:Ondertussen ook al een depotstortingsverzoek ontvangen voor het doorzetten van de klacht als individuele klacht.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
U heeft een van onze medewerkers telefonisch gesproken over het indienen van een groepsklacht.
De procedure bij De Geschillencommissie is als volgt.
Iedere consument dient zelfstandig zijn klacht in, betaalt het klachtengeld en vult het klachtenformulier in. In het geval van een groot aantal klachten over hetzelfde onderwerp tegen dezelfde ondernemer zullen wij bepalen wat de verdere gang van zaken zal zijn. Vervolgens zullen wij de consumenten die een klacht hebben ingediend daarover informeren.
Wij nemen geen anonieme klachten in behandeling, met andere woorden: u kunt niet uw klacht indienen namens 78 klagers. Wel kunt u als gemachtigde van een of meerdere klagers optreden, de klagers kunnen dat aangeven op het klachtenformulier.
Volgens mij bedoelen ze dat we allemaal een individuele klacht moeten indienen. Vervolgens kunnen wij Freakster dan machtigen om ons te vertegenwoordigen.FlyEragon schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:41:
Dit snap ik niet:
Wij nemen geen anonieme klachten in behandeling, met andere woorden: u kunt niet uw klacht indienen namens 78 klagers. Wel kunt u als gemachtigde van een of meerdere klagers optreden, de klagers kunnen dat aangeven op het klachtenformulier.
Dit hebben we toch gedaan door een machtiging af te geven met naam en al?
Waarna hij naar alle zittingen dient te komen om hetzelfde verhaaltje af te draaien. Lijkt me de oplossing ook niet echtAMD1800 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:53:
[...]
Volgens mij bedoelen ze dat we allemaal een individuele klacht moeten indienen. Vervolgens kunnen wij Freakster dan machtigen om ons te vertegenwoordigen.
ReactieGeachte heer, mevrouw,
In vervolg op het telefoongesprek van vanmorgen berichten wij u het volgende.
Allereerst excuses voor het feit dat wij niet zo snel hebben kunnen reageren als gebruikelijk. Intern is overleg gevoerd over de te volgen procedure met betrekking tot deze klacht. Wij zullen uw geschil als individueel dossier doorbehandelen en niet als groepsklacht.
Tevens heeft u te kennen gegeven dat er aan de telefoon verzekerd zou zijn dat uw klacht als groepsklacht behandeld kan worden. Uit het dossier hebben wij niet kunnen achterhalen dat dit inderdaad aan u is toegezegd, nog los van het feit dat dergelijke informatie niet aan de telefoon verstrekt mag worden aangezien de klacht inhoudelijk beoordeeld wordt wanneer deze schriftelijk bij De Geschillencommissie aanhangig wordt gemaakt.
Het is niet mogelijk dat u in één dossier als gemachtigde optreedt namens een aantal andere klagers. Een ieder die een klacht heeft dient deze zelfstandig aanhangig te maken. U kunt in deze dossiers desgewenst wel als gemachtigde optreden indien de klager u machtigt. Aan de hand van de aard van de geschillen kan bekeken worden of het allemaal identieke zaken betreft. Daarnaast dient uit het verweer van de ondernemer te blijken of deze identiek reageert in alle dossiers.
De ondernemer heeft aangegeven dat er geen sprake is van allemaal identieke gevallen. Wanneer niet alle klachten compleet identiek zijn, kan überhaupt van een groepsklacht geen sprake zijn. Wij zullen nu de ondernemer om inhoudelijk verweer gaan vragen in uw dossier. Van het verloop van de procedure zullen wij u op de hoogte houden.
Met vriendelijke groet,
Brief 26-6Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw brief d.d. 18 juni 2015. Ik kan mij helaas niet vinden in het besluit dat u heeft genomen. Ik wil u vragen om dit besluit te heroverwegen dan wel nader te motiveren.
Uit uw brief maak ik op dat u van mening bent dat een groepsklacht niet mogelijk is en dat elke klacht zelfstandig aanhangig moet worden gemaakt. Deze stelling komt vreemd op mij over, daar ik op voorhand navraag heb gedaan bij uw organisatie over de mogelijkheid van een groepsklacht. Er werd, na een duidelijke schets van de klacht, aangegeven dat deze klacht in aanmerking zou komen voor een groepsklacht. Gelet op voorgaande had ik niet verwacht dat u hier nu op terug zou komen.
Daarbij stelt u dat dit geen identieke zaken zijn en om die reden niet als groepsklacht kan worden behandeld. Uit uw brief blijkt echter niet waarom dit geen identieke zaken zijn, enkel dat Otto van mening is dat dit hier niet zo is. Het lijkt mij niet dat in een geval als deze de mening van de tegenpartij de enige reden is dat het hier geen identieke zaken betreft. Ik wil u dan ook vragen om dit verder op te helderen. Naar mening gaat het hier om 78 koopovereenkomsten die in alle relevante opzichten gelijk zijn aan elkaar. Door deze klacht niet als groepsklacht te behandelen, wordt het voor de consument enkel lastiger gemaakt zijn gelijk te halen. Dit lijkt mij in ieder geval niet de bedoeling.
Uw beslissing verplicht 78 mensen om eigenhandig een klacht in te gaan dienen met exact dezelfde klacht, argumenten en bewijzen etc. Daarbij stelt u dat de andere benadeelden in dat geval mij kunnen machtigen, maar u kunt denk ik ook wel inzien dat dit ook voor mij nogal belastend is. Deze beslissing zorgt daarbij tevens voor onnodig veel werk voor uw organisatie daar er 78 dossiers apart moeten worden behandeld. Het lijkt mij dus duidelijk dat uw besluit voor alle betrokkenen consequenties heeft waar niemand echt op zit te wachten. Ik verzoek u dan ook uw besluit te herzien. Mocht u onverhoopt bij uw standpunt blijven wil ik u vragen uw besluit nader te motiveren.
Tevens wil ik u vragen mij een kopie toe te sturen van de uitspraak of uitspraken die al over dit onderwerp zijn gedaan. Uw medewerker liet mij weten dat er in ieder geval al in één zaak een uitspraak was gedaan, maar ik kan deze uitspraak helaas zelf niet via uw website achterhalen.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
ReactieGeachte heer,
Naar aanleiding van uw brief dd. 18 juni 2015 kan ik u als volgt berichten.
U heeft een van onze medewerkers telefonisch gesproken over het indienen van een groepsklacht. De procedure bij De Geschillencommissie is als volgt.
Iedere consument dient zelfstandig zijn klacht in, betaalt het klachtengeld en vult het klachtenformulier in. In het geval van een groot aantal klachten over hetzelfde onderwerp tegen dezelfde ondernemer zullen wij bepalen wat de verdere gang van zaken zal zijn. Vervolgens zullen wij de consumenten die een klacht hebben ingediend daarover informeren.
Met vriendelijke groet,
Brief 3-7Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw brief d.d. 26 juni 2015. Graag reageer ik op uw schrijven.
U stelt dat u geen anonieme klachten in behandeling neemt. Graag wijs ik u op de bijlage van deze brief. U ziet daar dat ik 78 machtigingen in mijn bezit heb. In overleg met een van uw collega’s is destijds besloten dat ik deze machtigingen (nog) niet hoefde toe te voegen aan het dossier, omdat het uploaden zeer tijdrovend zou zijn. Er zou toen wel een aantekening worden gemaakt in het dossier dat ik deze machtigingen zo nodig kan overleggen. Dat u nu stelt dat deze klacht namens anonieme klagers is ingediend, is dus onjuist. Wanneer u het nodig acht om deze machtigingsformulieren alsnog toe te voegen aan het dossier, dan hoor ik dat graag.
Vooralsnog zie ik geen overtuigende reden dat deze klacht niet als zijnde groepsklacht kan worden behandeld. Ik wil u vragen om de vraag en verzoek uit mijn vorige brief d.d. 22 juni 2015 te beantwoorden, te weten: waarom dit niet als identieke zaken worden gezien en of u mij een kopie van de al gedane uitspraken kan toesturen.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. In afwachting van uw reactie verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
De geschillencommissie heeft inhoudelijk geen enkel argument gegeven voor het feit dat dit niet als identieke zaken wordt gezien. Ze stellen heel simpel dat zij een afweging maken tussen enerzijds ons argument, dat het identieke zaken betreft en anderzijds de stelling van Otto, dat het geen identieke zaken zijn. Dat lijkt mooi, maar "als Otto zegt dat het geen identieke zaken zijn, dan zal het als individuele klachten worden behandeld."Geachte heer, mevrouw,
Onder verwijzing naar onze brief van 26 juni 2015 berichten wij u nogmaals dat de klacht in behandeling zal worden genomen zoals vermeld in de derde alinea van deze brief.
De alinea luidt: “Iedere consument dient zelfstandig zijn klacht in, betaalt het klachtengeld en vult het vragenformulier in. In het geval van een groot aantal klachten over hetzelfde onderwerp tegen dezelfde ondernemer zullen wij bepalen wat de verdere gang van zaken zal zijn. Vervolgens zullen wij de consumenten die een klacht hebben ingediend daarover informeren”.
Het is derhalve niet mogelijk dat u namens ruim 70 anderen een klacht indient, ook al beschikt u over machtigingen van deze personen. U kunt wel namens deze klagers als gemachtigde optreden mits de klagers hiervan melding maken op het individueel door hen ingevulde klachtenformulier.
De wederpartij heeft aangegeven dat het niet om allemaal identieke klachten zou gaan. De wederpartij zal zich daarover in het verweer uitlaten. Er is een vergelijkbaar dossier onder de commissie. Zodra de uitspraak definitief is zal deze aan de betreffende partijen worden toegezonden.
Met vriendelijke groet,
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
[ Voor 8% gewijzigd door AndreStarTrek op 07-07-2015 11:20 ]
Rotterdam
Jazeker, soort van in ieder geval.iPersia schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:17:
Nog nieuws??
Na lang nadenken ben ik van mening dat optie 1 vooralsnog een stap te ver is. Er lopen nu 2 (of 3?) zaken bij de geschillencommissie over deze klacht. In 1 (of 2?) is reeds uitspraak gedaan en in onze (mijn) zaak zal dit ook wel redelijk snel gaan wanneer Otto haar verweer eenmaal heeft ingediend. Het lijkt mij zinnig om die uitspraak eerst af te wachten alvorens te beslissen over het starten van een nieuw traject (waar ook ik geen enkele ervaring mee heb / nu even de tijd niet voor heb)warcow schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:43:
Eigenlijk dus 2 opties:
1. Los van de geschillencommissie direct naar een advocaat stappen en op die manier ons allen in 1 keer laten vertegenwoordigen.
2. Iedereen afzonderlijk een geschil indienen bij de geschillencommissie.
Het is mij om het even wat het wordt, ik ben best bereid ergens voor te betalen. In geval van optie 2 is het misschien een idee een simpel stappenplan voor iedereen op te stellen zodat het duidelijk is wat er moet gebeuren?
Geachte heer/mevrouw,
Via deze weg wil ik een klacht indienen over de beslissing van 18 juni 2015 om dossier 94908 niet als groepsklacht te behandelen. Deze beslissing heeft ruim 6 weken op zich laten wachten, is naar mijn mening niet gemotiveerd (ondanks meerdere verzoeken) en geeft geen blijk van een zorgvuldige en transparante belangenafweging en biedt geen inzicht in de werkwijze van de geschillencommissie.
De beslissing om dit dossier niet als groepsklacht te behandelen heeft tot gevolg dat er 78 dezelfde dossiers worden aangemaakt en 78 zittingen zullen plaatsvinden. Dit is voor geen enkele partij aan te merken als een efficiënte werkwijze. De reden achter deze beslissing lijkt vooralsnog enkel de mening van de wederpartij weer te geven, namelijk dat het geen identieke zaken zijn. Dat lijkt voor de geschillencommissie voldoende te zijn om de klachten, die aan de groepsklacht ten grondslag liggen, niet als identieke zaken te zien. Het feit dat de tegenpartij deze mening pas in het verweer zal onderbouwen, en dus vooralsnog niet kenbaar heeft gemaakt, getuigt niet van een geheel onpartijdige beslissing van de geschillencommissie. Verdere argumenten c.q. onderbouwing ontbreken. Gezien deze feiten kan er naar mijn mening niet van een zorgvuldige belangenafweging en transparante werkwijze in deze zaak worden gesproken. De verzoeken van mijn kant om deze beslissing nader te motiveren zijn eveneens niet beantwoord.
Graag verwijs ik voor de volledigheid naar het betreffende dossier; dossiernummer 94908. Daar kunt u de correspondentie in zijn volledigheid inzien. Gemakshalve heb ik kopieën van de betreffende correspondentie bijgevoegd. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bij voorbaat dank voor uw hulp. In afwachting van uw reactie verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
Dat heb ik geprobeerd, maar zonder succes. Uitspraken publiceren ze nadat ze die hebben geanonimiseerd, maar wanneer dat is? En of er nu al uitspraak is gedaan in 1 of 2 zaken is mij ook niet duidelijk. Telefonisch en per post krijg je andere antwoorden. Via hun website heb ik tot op heden nog niks kunnen vinden.AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:16:
Is het ook een optie om die andere uitspraken op te vragen? Dan hebben we een indicatie van de mogelijke uitspraak.
Optie 1 is voor mij onbekend terrein. Als individu procederen is iets anders dan procederen namens een grote groep. Het kost tijd om dat allemaal uit te zoeken. Die tijd heb ik nu helaas niet. Daarnaast ben ik van mening dat het vooralsnog onnodig is om twee trajecten naast elkaar te starten.AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:16:
En wat betreft optie 1: wat bedoel je met er tijd insteken? Moet je dan ook voor je uitspraak ergens heen? En is er verder dan nog gerechtelijke expertise vereist (waar wij dan zelf op de een of andere manier aan moeten komen)?
Oeps. Het was gisteren blijkbaar toch te laat voor mij. Ik bedoelde hier optie 2, sorry.Freakster86 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 02:11:
Optie 1 is voor mij onbekend terrein. Als individu procederen is iets anders dan procederen namens een grote groep. Het kost tijd om dat allemaal uit te zoeken. Die tijd heb ik nu helaas niet. Daarnaast ben ik van mening dat het vooralsnog onnodig is om twee trajecten naast elkaar te starten.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Stem daarom met je portemonee.Pietervs schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:58:
Bijzonder leerzaam, dit verhaal.
Blijkbaar ben je als consument dus aan de goden overgeleverd, als je een geschil hebt met een leverancier.
[ Voor 30% gewijzigd door eL_Jay op 20-07-2015 14:52 ]
Niet helemaal waar. OTTO heeft ook geleverd (zonder rechterlijke druk, maar na flink aandringen) bij een router die 200 hoorde te kosten, maar voor 50 euro geleverd is.eL_Jay schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:50:
[...]
Stem daarom met je portemonee.
Ik boycot per definitie bewezen slechte verkopers en OTTO takes the cake.
Los daarvan is Dell volgens mij de enige partij die ooit heeft uitgeleverd bij een prijsfout (gratis 512GB ssd's in een laptop).
OTTO lijkt wel vaker lokkertjes toe te passen, maar de rechter oordeelde tot dusver altijd in het voordeel van OTTO (otto-arrest)
voor Freakster btw voor de informatievoorziening
BCC heeft ook laptops uitgeleverd voor een prijs van 449 euro terwijl deze 900 euro kosten.Waah schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:09:
[...]
Niet helemaal waar. OTTO heeft ook geleverd (zonder rechterlijke druk, maar na flink aandringen) bij een router die 200 hoorde te kosten, maar voor 50 euro geleverd is.
Waah schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:09:
[...]
Niet helemaal waar. OTTO heeft ook geleverd (zonder rechterlijke druk, maar na flink aandringen) bij een router die 200 hoorde te kosten, maar voor 50 euro geleverd is.
Tja, dat zijn pijnlijke fouten voor bedrijven.SpX schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:02:
[...]
BCC heeft ook laptops uitgeleverd voor een prijs van 449 euro terwijl deze 900 euro kosten.
Tja, wat zijn slechte verkopers? Otto is geen klein bedrijf, maar verschuilt zich achter een niet-werkende geschillencommissie, blijkbaar.eL_Jay schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:50:
[...]
Stem daarom met je portemonee.
Ik boycot per definitie bewezen slechte verkopers en OTTO takes the cake.
Los daarvan is Dell volgens mij de enige partij die ooit heeft uitgeleverd bij een prijsfout (gratis 512GB ssd's in een laptop).
OTTO lijkt wel vaker lokkertjes toe te passen, maar de rechter oordeelde tot dusver altijd in het voordeel van OTTO (otto-arrest)
Absoluut!voor Freakster btw voor de informatievoorziening
[ Voor 27% gewijzigd door Pietervs op 20-07-2015 16:08 . Reden: aanvulling ]
Die Router heb ik ook staan maar was dat niet Neckermann? Wehkamp heeft me ooit een laptop geleverd voor 400 euro minder o.i.d. moest je wel uiteindelijk de prijsfout betalen maar kreeg je dan als tegoed voor terug. Dit heb ik toen ook gedaan en geen spijt van gehad, een mooie laptop voor een goede prijs en dat Wehkamp tegoed is netjes opgebruikt aan producten die ik toch nodig had, denk aan luiers e.d. Sommige bedrijven komen je dus toch wel tegemoet.Waah schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:09:
[...]
\[*afgelopen*] Netgear WNDR4700 - OttoTimminator schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:09:
[...]
Die Router heb ik ook staan maar was dat niet Neckermann?
Het kost je tijd in de zin vanAMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:26:
[...]
Oeps. Het was gisteren blijkbaar toch te laat voor mij. Ik bedoelde hier optie 2, sorry.
https://www.degeschillenc...nten/uitsprakenoverzicht/AMD1800 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:26:
Plus, kun je een linkje geven naar waar die uitspraken zouden moeten staan?
In zekere zin wel ja. Iedere consument kan deze (simpele) weg bewandelen om zo zijn gelijk proberen te halen, maar van een grote groep wordt dus verwacht dat elke gedupeerde zelfstandig actie onderneemt. Gezamenlijk optreden wordt ontmoedigd/onmogelijk gemaakt. De stelling dat dit geen identieke zaken zijn, wordt onderbouwd met 'dat is wat Otto zegt'. Wanneer je om uitleg/nadere motivering of iets dergelijks vraagt krijg je gewoon nul op rekest of roepen ze 'dit is de procedure'.Pietervs schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:58:
Bijzonder leerzaam, dit verhaal.
Blijkbaar ben je als consument dus aan de goden overgeleverd, als je een geschil hebt met een leverancier.
Ik heb naar aanleiding van deze beslissing gebeld met de geschillencommissie. Op mijn vraag op basis van welke argumenten zij tot deze beslissing waren gekomen, kreeg ik te horen dat zij overleg hadden gehad met de tegenpartij (Otto) en de brancheorganisatie (Thuiswinkel). De consumentenbond werd niet genoemd, dus of die ook zijn gehoord over deze kwestie?Pietervs schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:58:
[...]
Wat mij in het hele verhaal niet duidelijk is geworden: wat zegt de Consumentenbond nou eigenlijk over dit verhaal? Of is die niet ingeschakeld?
[...]
En dat is dus 1 van de dingen die ik niet vind kloppen je hebt gewoon geen enkel middel om je gelijk aan te tonen.Freakster86 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:03:
In zekere zin wel ja. Iedere consument kan deze (simpele) weg bewandelen om zo zijn gelijk proberen te halen, maar van een grote groep wordt dus verwacht dat elke gedupeerde zelfstandig actie onderneemt. Gezamenlijk optreden wordt ontmoedigd/onmogelijk gemaakt. De stelling dat dit geen identieke zaken zijn, wordt onderbouwd met 'dat is wat Otto zegt'. Wanneer je om uitleg/nadere motivering of iets dergelijks vraagt krijg je gewoon nul op rekest of roepen ze 'dit is de procedure'.
Geen idee om zelf eens bij de Consumentenbond te informeren? Of Radar of iets dergelijks?[...]
Ik heb naar aanleiding van deze beslissing gebeld met de geschillencommissie. Op mijn vraag op basis van welke argumenten zij tot deze beslissing waren gekomen, kreeg ik te horen dat zij overleg hadden gehad met de tegenpartij (Otto) en de brancheorganisatie (Thuiswinkel). De consumentenbond werd niet genoemd, dus of die ook zijn gehoord over deze kwestie?
Er is dus een uitspraak in een eerdere klacht...Freakster86 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:16:
In ander nieuws:
- Reactie op klacht ontvangen.
- Kopie eerdere uitspraak ontvangen.
Zal het vanavond even inscannen.
Sorry, was er niet meer aan toe gekomen. Ga het nu even inscannen.MikeT80 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 14:33:
[...]
Er is dus een uitspraak in een eerdere klacht...
Dit maakt het geheel interessant! (Of juist niet)
Wat was in dit geval de uitspraak? (eindconclusie lijkt mij voldoende)
[ Voor 73% gewijzigd door Freakster86 op 02-08-2015 15:39 ]
Waarom heb je slechts van één uitspraak een kopie ontvangen? Staat de andere dan wel al in het uitsprakenoverzicht? Volgens mij loopt dat overzicht een paar jaar achter.Freakster86 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:42:
[...]
Er zijn al 2 eerdere klachten behandeld. In 1 zaak is al uitspraak gedaan en in die andere werd dat binnenkort verwacht.
[ Voor 41% gewijzigd door rdjnl op 02-08-2015 21:02 ]
Ik denk dat ik destijds verkeerd ben geïnformeerd en dat er maar één zaak aanhangig is gemaakt? Ik kan in ieder geval geen tweede zaak vinden.rdjnl schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:56:
[...]
Waarom heb je slechts van één uitspraak een kopie ontvangen? Staat de andere dan wel al in het uitsprakenoverzicht? Volgens mij loopt dat overzicht een paar jaar achter.
Ik verwacht half augustus het verweer van Otto. Hoe lang het duurt tot er daarna een zitting wordt gepland weet ik niet.rdjnl schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 20:56:
Je hebt toch een zaak lopen bij de geschillencommissie ivm deze kwestie? Otto beschikt zelf natuurlijk wel over deze informatie.
Wanneer verwacht je de uitspraak in jouw zaak?
[ Voor 13% gewijzigd door AndreStarTrek op 02-08-2015 23:24 ]
Gezien de beslissing kan ik op het moment niet anders als hier in meegaan.AndreStarTrek schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:23:
Ik wacht jou zaak nog even af Freakster86. Deze uitspraak heeft alle schijn van partijdigheid, ze proberen dat in de eerste brief te verwerpen, I am not buying it. De manier dat ze alles verwerpen van de consument maakt mij achterdochtig.
Als ik hier mee de kans misloop om het te kunnen indienen, so be it.
Deze uitspraak leest behoorlijk goed overdacht. Ik durf rustig te beweren dat deze uitspraak niet anders is dan wat een rechter zou zeggen.AndreStarTrek schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:23:
Deze uitspraak heeft alle schijn van partijdigheid
Het hele verhaal op die prijsfout is van één persoon die deze mening had, namelijk de persoon die de topic titel heeft geëdit. Dat maak het nog niet waar maar dit word nu wel mee genomen als bewijs, dit is gewoon een vreemde gang van zaken. Het FEIT is, dat otto via meerdere manieren kenbaar heeft gemaakt dat het om een aanbieding ging, dit weegt niet minder dan één topic titel dat een suggestie maakt van prijsfout.Croga schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:05:
[...]
Deze uitspraak leest behoorlijk goed overdacht. Ik durf rustig te beweren dat deze uitspraak niet anders is dan wat een rechter zou zeggen.
Let op dat ze de verdediging van Otto, kenbare vergissing in prijs, keihard verwerpen. Waar deze klager het op verliest, en wat waarschijnlijk de reden is dat Otto stelt dat dit geen 78 gelijke overeenkomsten zijn, is het feit dat klager vertelt heeft dat hij op verschillende fora gelezen had dat deze aanbieding bestond en dat het aannemelijk is dat op deze fora al te lezen was dat het hier om een prijsfout ging. Daarmee kan er geen koop overeenkomst ontstaan omdat de koper weet dat de verkoper het niet voor die prijs wil verkopen.
Dat is wat er zo fout is aan deze uitspraak, het moet gaan om feiten en regelgeving. Nou is het net of moeders een ruzie oplost tussen 2 broer's waar er gekeken word wat 'redelijk' zou moeten zijn en in dit geval naar mij idee met een voorkeur voor een broer. Dat is niet hoe zo zaak bekeken moet worden. Otto heeft zich aan de wet te houden en de geschillen commissie hoort dat zo te beoordelen en dat is niet zo gebeurd.Dit soort zaken gaan niet over harde feiten, ze gaan over datgene wat waarschijnlijk is. En daarmee gaat het gros van de 78 klagers hier bakzeil halen; het is heel waarschijnlijk dat deze 78 allemaal geweten hebben dat het over een fout gaat.
Daar ben ik het grotendeels wel mee eens, maar de argumenten van de geschillencommissie vind ik niet echt sterk.Croga schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:05:
[...]
Deze uitspraak leest behoorlijk goed overdacht. Ik durf rustig te beweren dat deze uitspraak niet anders is dan wat een rechter zou zeggen.
Let op dat ze de verdediging van Otto, kenbare vergissing in prijs, keihard verwerpen. Waar deze klager het op verliest, en wat waarschijnlijk de reden is dat Otto stelt dat dit geen 78 gelijke overeenkomsten zijn, is het feit dat klager vertelt heeft dat hij op verschillende fora gelezen had dat deze aanbieding bestond en dat het aannemelijk is dat op deze fora al te lezen was dat het hier om een prijsfout ging. Daarmee kan er geen koop overeenkomst ontstaan omdat de koper weet dat de verkoper het niet voor die prijs wil verkopen.
Dit soort zaken gaan niet over harde feiten, ze gaan over datgene wat waarschijnlijk is. En daarmee gaat het gros van de 78 klagers hier bakzeil halen; het is heel waarschijnlijk dat deze 78 allemaal geweten hebben dat het over een fout gaat.
Disclaimer: IANAL, IAJANOAJ (I am just a nephew of a Judge)
En wat betekend "aan de wet houden" dan?AndreStarTrek schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:32:
Dat is niet hoe zo zaak bekeken moet worden. Otto heeft zich aan de wet te houden en de geschillen commissie hoort dat zo te beoordelen en dat is niet zo gebeurd.
Ja wetten zijn niet altijd duidelijk maar in deze worden ze ook niet aangehaald of weerlegd, dus ik ga er vanuit dat ze deze niet echt gebruikt hebben en meer op basis van onderbuikgevoel een beslissing gemaakt hebben.Croga schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:42:
[...]
En wat betekend "aan de wet houden" dan?
Wetten zijn niet gemaakt om een eenduidig antwoord op geschillen te geven. Als dat zo zou zijn dan zouden we geen rechters nodig hebben. Een rechter (en in dit geval de geschillencommissie) interpreteerd de wet en past die toe op praktijk situaties naar het doel van de wet.
Dat betekend dus ook dat in alle gevallen waar een geschil is, de specifieke situatie bekeken moet worden. Dat is exact wat er hier gedaan is. De manier waarop deze bestelling tot stand gekomen is maakt aannemelijk dat de koper wist dat Otto niet bedoelt heeft het object voor deze prijs aan te bieden. En dat betekend dus dat er geen koopovereenkomst kan ontstaan.
Dus in plaats van objectief op de overeenkomst in te gaan, proberen ze subjectief de klant te evalueren? Heb je ooit jouw Tweakers-gebruikersnaam kenbaar gemaakt aan Otto of hebben ze dat zelfstandig aangenomen?Freakster86 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:29:
Ik kreeg zojuist mail dat het verweer van Otto was binnen gekomen.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Dat komt door de naar iedereen gestuurde mail van 22 april. Helaas stonden daar alle mail adressen openlijk in.Exar schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:06:
Ik krijg spam binnen met waarschijnlijk een malware link van "Vereniging Otto TV". Wel jammer want ik had niet verwacht dat een medetweaker zo onvoorzichtig met onze emailadressen zou omgaan... alle adressen zijn ook gewoon zichtbaar van de anderen.![]()
[ Voor 63% gewijzigd door Brad Pitt op 12-09-2015 16:13 ]
Nickname does not reflect reality
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Nextron schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 02:51:
[...]
Dus in plaats van objectief op de overeenkomst in te gaan, proberen ze subjectief de klant te evalueren? Heb je ooit jouw Tweakers-gebruikersnaam kenbaar gemaakt aan Otto of hebben ze dat zelfstandig aangenomen?
Success morgen!Freakster86 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 00:03:
Zittingsdatum is bekend: 30 september. Uiterlijk een maand later de uitspraak.
Bedankt
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Haha, nee. Met een zitting van max. 30 minuten heb ik ook weinig tijd om live updates te gevenGeckoo schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:49:
gewoon een live blog!
is er trouwens een webcam feed van rechtzaken?
[ Voor 17% gewijzigd door iPersia op 30-09-2015 20:33 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
[ Voor 79% gewijzigd door gambieter op 22-10-2015 03:08 ]
Artikel 16.5 NUIndien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Afijn, lang verhaal kort: naar mijn idee heeft de Geschillencommissie de (oude) AV verkeerd/onredelijk uitgelegd. Zij stellen dat mijn zienswijze rechtens onjuist is, maar motiveren dit verder niet. Plan is nu dus om naar de rechter te stappen om dit bindend advies van tafel te krijgen.De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Ik krijg steeds meer het idee, dat het één grote poppenkast is en ze alles uit de kast halen om het vaandel hoog te houden (voor Otto).Freakster86 schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:43:
Ja, de uitspraak is inmiddels binnen. Ik wou even wachten tot ik meer kon vertellen en door drukte is het er even niet van gekomen hier een bericht te plaatsen. Excuses daarvoor. Ik zal even kort de huidige stand van zaken opsommen.
De Geschillencommissie heeft mij niet ontvankelijk verklaard. Zij zijn van mening dat ik te laat een geschil aanhangig heb gemaakt (6 mei 2015) en om die reden (op verzoek van Otto) niet ontvankelijk moet worden verklaard. Ze zijn dus niet inhoudelijk ingegaan op de klacht.
De redenatie hierachter is dat ik op 27 november 2014 of in ieder geval medio december 2014 wist of had moeten weten dat ik er met Otto in onderling overleg niet meer uit zou komen. Naar mening van de Geschillencommissie is op dat tijdstip dus een geschil ontstaan en is er een termijn van 3 maanden gaan lopen. Welk van die tijdstippen je ook als uitgangspunt neemt, 6 mei 2015 is dan in ieder geval te laat.
Ik ben het hier echter niet mee eens en mijn lezing van artikel 16 en 17 AV heb ik op de zitting ook nader toegelicht. Ik ben namelijk van mening dat pas in maart, na een mislukte bemiddelingspoging van Thuiswinkel, een geschil is ontstaan. Met de lezing van de Geschillencommissie maakt het o.a. niet uit... ik wou hun AV gaan quoten... die hebben ze dus aangepast...
- dat Otto nooit op mijn brief heeft gereageerd
- dat Otto naar anderen toe zich plots op een kennelijke vergissing ging beroepen
- dat Otto nooit heeft aangegeven van mening te zijn dat er sprake is van een geschil
- dat Otto op mijn klacht van 18-2-2015 gewoon heeft gereageerd, zonder het woord geschil te noemen.
- dat Thuiswinkel daarna nog heeft bemiddeld en er dus sprake moet zijn geweest van een klacht in de ogen van Thuiswinkel én Otto
![]()
Artikel 16.5 OUD:
[...]
Artikel 16.5 NU
[...]
Afijn, lang verhaal kort: naar mijn idee heeft de Geschillencommissie de (oude) AV verkeerd/onredelijk uitgelegd. Zij stellen dat mijn zienswijze rechtens onjuist is, maar motiveren dit verder niet. Plan is nu dus om naar de rechter te stappen om dit bindend advies van tafel te krijgen.
Otto en de geschillencommissie hebben het voor elkaar. We waren volgens mij met 165 mensen aan het begin. Gezien de tijd die eroverheen gegaan is, is er geen eiser meer over.FlyEragon schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:45:
Lang geleden, maar any updates?
[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 22-06-2016 10:01 ]
Top dat je nog even reageertFreakster86 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:29:
Door tijdgebrek (en gemakzucht) had ik de zaak doorgezet naar de rechtsbijstand. Enkele maanden later is daar intern besloten dat de zaak niet mocht worden doorgezet. Kosten baten analyse verhaal. Na genoegdoening van hun kant heb ik er ook maar een punt achter gezet.
Het was een leerzaam traject. Ik ben iig weer wat illusies armer betreffende thuiswinkel en vooral de geschillencommissie. Je gelijk krijgen middels die weg lijkt gemakkelijker, maar niks is minder waar.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq