Douweegbertje schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 18:51:
[...]
Die haalde ik er zelf bij, maar dat is even zo 123 het eerste voorbeeld van iemand waarvan ik weet dat het geen enkele wiskundige som gaat oplossen maar totaal niet achterlijk is of sterker nog niet onderwezen is...
Ik val misschien meer over het woordje triest. Het is niet triest als iemand iets niet weet, of als iemand ergens niet goed in is. Zulke "opmerkingen" werden vroeger door de stoere gasten op school gezegd; "Triest als je X niet kan" of "Triest als je Y niet durft". Daarom dus

Ok, misschien val je over het woordje triest, maar waarom heb je het daar dan niet meteen over?
Vind je het anders als ik zeg: "Ik vind het tamelijk slecht dat volwassen mensen dit blijkbaar niet altijd kunnen"?
BasieP schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:01:
't gaat weer nergens over, maar toch:
Het is gewoon bewezen dat we dingen die we niet gebruiken ook niet onderhouden en dus afleren. Rekenen is daar gewoon onderdeel van. Wanneer je nog regelmatig rekent (wat Patriot misschien doet) hou je het bij, en zul je wel slagen voor je toets.
Echter hou ik dat ook niet bij en zal ik ook zakken voor me toets. Dat maakt mij (en ik gok zo'n 10 miljoen anderen) niet 'triest'.
Ik heb jou, noch de 10 miljoen (ik hoop ten zeerste dat dat is overdreven) anderen, niet triest genoemd. Ik vind de situatie, dat zoveel volwassenen dit niet kunnen, triest (of slecht, of vervelend, of jammer, negatief in ieder geval). Ik vind het ook triest dat er mensen omkomen in het verkeer, terwijl slechts een deel van die mensen daar zelf iets aan heeft kunnen doen.
Ik weet zeker dat ik ook wel iets kan dat Patriot niet kan. Laat ik hem dan vooral triest noemen. Maak ik vrienden mee.
Nou nou, het is niet alsof ik een willekeurige vaardigheid heb uitgekozen en mensen die dat niet kunnen heb besloten aan te vallen. We zijn in een situatie beland waarbij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking (volgens jou bijna 60%) van de Nederlandse bevolking zo'n toets niet voldoende af kan ronden. Ik heb het niet over 10'en hoor, maar een voldoende mag toch wel het streven zijn?
Als zoveel mensen de kennis die zij op school hebben opgedaan na, pak hem beet, 10 jaar weer kwijt zijn en we daarmee akkoord gaan. Tsja, dan blijf ik 'triest' een treffend woord vinden om de huidige situatie te beschrijven.
Bovendien zou het heel saai zijn als we allemaal hetzelfde konden.

Ugh, dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje een dooddoener

Laten we mensen niet aansporen om zich te verbeteren omdat het anders zo saai wordt?