Soultaker schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:39:
[...]
Eh, wat

Zowel je geld als je spaargeld wordt minder waard (hoewel de inflatie ook praktisch nihil is momenteel), dus ga je er ook helemaal niets vooruit. Als dit typisch is voor je economisch inzicht kun je maar beter je schulden aflossen.

(Wel eerst schulden met hogere rentepercentage, zoals je hypotheek [voor zover mogelijk] aflossen; daar bespaar je wel echt mee.)
Je moet het dan ook niet op een spaarrekening zetten, maar gewoon gebruiken.

Als je het nu echt kan missen, dan inderdaad gewoon altijd zoveel mogelijk aflossen. Zoals ik zei, zelf heb ik naast mijn hypotheek geen schulden. En ik hoop dat ik die ooit gewoon kan 'aftikken'.
Mijn idee was, en dan lichtelijk overdreven, je hebt 10 jaar terug 30k geleend, vandaag de dag leef je redelijk luxe, maar de lening was renteloos. Over 50 jaar is die 30k schuld nog steeds 30k schuld. Tegen die tijd is er echter zoveel inflatie geweest, dat die 30k geen "jaarsalaris" meer is, maar een "maandsalaris".
Zoals ik zei, lichtelijk overdreven. Daarnaast hang je wanneer er geen inflatie is maar deflatie. Maar exact zoals jij zegt; "je geld wordt minder waard". Dus over 50 jaar los je 30k makkelijker af dan nu.
Dit is zo'n beetje waar ik op hoop voor mijn huis. De waarde is afgelopen jaren flink gedaald. Heb mijn eerste huis op de top van de
markt bubbel gekocht. Ik verwacht niet dat ik het verlies ooit weer terug "verdien". Maar, een huis mag best geld kosten van mij. Je woont er, en "gebruikt" het object. Waar ik op hoop, is dat het verlies dat ik maak tegen de tijd zo weinig is geworden door de inflatie, dat ik me er niet meer druk om kan maken.
Wat dat betreft, zou hyperinflatie wel een uitkomst zijn. Ipv dat je dan uiteten gaat, loop je naar de bank om je hypotheek (inclusief boete) even af te lossen.
[/dreaming]