De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➑ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste
Acties:
  • 366.895 views

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ojee:
Message from syslogd@linux-xnkn at Jan 16 10:48:43 ...
 kernel:[ 2869.316626] Uhhuh. NMI received for unknown reason 39 on CPU 3.

kernel:[ 2869.316635] Do you have a strange power saving mode enabled?

kernel:[ 2869.316638] Dazed and confused, but trying to continue

Achja, ik kan nog rustig doorwerken, maar toch wel interessant... De schuldige zal wel de Windows-VM zijn.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

dcm360 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:51:
Story of my life ...

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-12 18:35
dcm360 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:51:
Ojee:
 kernel:[ 2869.316626] Uhhuh. NMI received for unknown reason 39 on CPU 3.

kernel:[ 2869.316635] Do you have a strange power saving mode enabled?

Achja, ik kan nog rustig doorwerken, maar toch wel interessant... De schuldige zal wel de Windows-VM zijn.
Min of meer de status van een van mijn VPSen op dit moment. No idea wat er gebeurt (is), maar IO-spikes en alles. Zonder reden.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/3671

Steam uninstall update? script voor linux:
rm -rf "$STEAMROOT/"*

Source:
https://github.com/lrusak...912b04b83abf41205eb804b31

Author heeft wel "scary!" als comment erboven gezet :D :P

[ Voor 40% gewijzigd door Gamebuster op 16-01-2015 11:32 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-12 18:35
Gamebuster schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:28:
https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/3671

Steam uninstall script voor linux:
rm -rf "$STEAMROOT/"*

Source:
https://github.com/lrusak...912b04b83abf41205eb804b31

Author heeft wel "scary!" als comment erboven gezet :D :P
Bumblebee'd!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Nu nog even vooraf 'STEAMROOT=/home' intikken natuurlijk :P

Al zou ik (als ik van Steam af zou willen) toch maar gewoon gaan voor 'zypper rm steam'.

• Gamebuster
schijnt dat als je je steammap verwijderd, dat al je data recursief verwijderd wordt vanuit /

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:43
.Gertjan. schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:54:
[...]

Klopt, ik ben zelf ook rond die leeftijd begonnen met simpele scriptjes en Visual Basic. Maar daar ben ik zelf ingedoken en geprobeerd mijn kennis te verrijken. Dat is toch wel iets anders dan een vader die ziet dat zijn zoon graag games speelt en denkt dat hij snel programmeur kan worden ;)
Ja precies, die context had ik er niet uitgehaald. Maar als de zoon in kwestie interesse heeft, zou ik tegen hem zeggen "Go for it"!
Gropah schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:34:
[...]

Opzich ben ik daar ook wel gemotiveerd voor, maar er zijn genoeg mensen die dat niet zijn. Overigens moet wel gezegd worden dat een goede website niet perse een DB hoeft te hebben (dacht ik tenminste) en je ook prima met DB's kan werken zonder ooit een website er aan te koppelen. Heb zelf bijvoorbeeld best wel genoten van het vak wat over database ontwerp ging (hoewel je de NORMA tool er wel erg bij door je strot geduwd kreeg)
Websites zonder database heb ik al in tijden niet meer gemaakt, hoe simpel de database structuur ook is. Andersom zal vaker voorkomen lijkt me.

[ Voor 38% gewijzigd door ZpAz op 16-01-2015 11:51 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

ZpAz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:47:
[...]
[...]
Websites zonder database heb ik al in tijden niet meer gemaakt, hoe simpel de database structuur ook is. Andersom zal vaker voorkomen lijkt me.
Definieer 'database'; een database is niets meer een een verzameling data die op een specifieke manier gemodelleerd is zodat informatieprocessen er gebruik van kunnen maken.

Blogposts opgeslagen als JSON-blobs in een bepaalde directory, met een vast gedefinieerde naam, zou je ook kunnen beschouwen als een database. In dat opzicht is het vrij ongebruikelijk om een website op te leveren zonder database (behalve statische sites).

Als je 'database' definieert als 'database in een RDBMS', dan wordt het steeds normaler om een website zonder 'database' op te leveren.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gropah schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:28:
Daar staat dan wel weer tegen over dat ik bijvoorbeeld echt niet een goede website kan maken, want "html 5, javascript enzo is niet interessant". Men verwacht echter wel half dat je dat in je vrije tijd jezelf een keer aanleert.
Tja, volg je een specifieke opleiding tot frontender of is het meer een algemene opleiding?

Het probleem met een algemene opleiding is namelijk dat het v akgebied zo breed is dat je aan het einde (met enkel je schoolkennis) eigenlijk niets kan.
Ik verwacht van iemand die net van school komt dat die zelf een richting heeft gekozen en daar in zijn vrije tijd verder mee is gegaan. Aangezien een school nooit de diepte in kan gaan als het een algemene opleiding betreft.

Zou je JavaScript in de diepte op school krijgen, wil je dan JQuery of wil je Vanilla JS of moet het toch maar een mengelmoes zijn, of moet het Angular worden. Dat is allemaal specifiek voor de toepassing / het bedrijf en er valt bijna niets algemeens in te geven

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:46

StM

Het probleem is dan ook dat minstens de helft dat niet doet en (imo) eigenlijk waardeloos is voor de arbeidsmarkt... En ook de reden waarom best wel wat managers die ik ken liever hbo'ers hebben dan WO'ers omdat die laatsten helemaal geen kaas van de praktijk hebben gegeten en je echt vanaf scratch kan beginnen.

Een goede WO'er is meer waard dan een hbo'er, maar het is wel een zeldzame soort...

[ Voor 12% gewijzigd door StM op 16-01-2015 12:28 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
StM schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:28:
Het probleem is dan ook dat minstens de helft dat niet doet en (imo) eigenlijk waardeloos is voor de arbeidsmarkt... En ook de reden waarom best wel wat managers die ik ken liever hbo'ers hebben dan WO'ers omdat die laatsten helemaal geen kaas van de praktijk hebben gegeten en je echt vanaf scratch kan beginnen.

Een goede WO'er is meer waard dan een hbo'er, maar het is wel een zeldzame soort...
Tja, maar die mensen hebben wmb dan ook geen interesse in het vakgebied (heel cru gezegd)

Als je interesse erin hebt dan zou je zien dat school je niets in de diepte leert en dan zou je zelf uit interesse de voor jou interessante onderdelen oppakken.
Heb je er echter geen interesse in, tja... Dan ben je waardeloos als je van school afkomt, maar ik vraag me af hoe waardevol je zou zijn ook al had je de kennis wel, je mist wmb de interesse.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:43
Korben schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:00:
[...]

Definieer 'database'; een database is niets meer een een verzameling data die op een specifieke manier gemodelleerd is zodat informatieprocessen er gebruik van kunnen maken.

Blogposts opgeslagen als JSON-blobs in een bepaalde directory, met een vast gedefinieerde naam, zou je ook kunnen beschouwen als een database. In dat opzicht is het vrij ongebruikelijk om een website op te leveren zonder database (behalve statische sites).

Als je 'database' definieert als 'database in een RDBMS', dan wordt het steeds normaler om een website zonder 'database' op te leveren.
Ik schaar zeker niet enkel relationele databases onder databases.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• StM

StM

Jup, klopt. maar imo zou gewoon het niveau flink omhoog moeten ipv de output van de opleidingen kunstmatig verhogen en zo een hele berg geld te verspillen en het diploma te reduceren tot krantenpapier. Dan haal je het gewoon niet als je je het niet eigen maakt, of het je nu interesseert of niet.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
ZpAz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:35:
[...]

Ik schaar zeker niet enkel relationele databases onder databases.
Ik moet serieus binnenkort eens kijken naar NoSQL databases enz.
Alleen momenteel geen tijd (door school :()

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
.Gertjan. schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:54:
Als je de nieuwsgierigheid hebt, dan is het nu de perfecte tijd. Ik moest mijn kennis uit een boekje en de help files halen, tegenwoordig heb je een zo goed als onuitputtelijke bron van informatie (hoewel dat de keus voor bv een taal weer lastig maakt). Daarnaast zijn er nu ontzettend veel opensource/gratis tools en frameworks om je vaardigheden op te botvieren. :)
Maar dat is wel precies de houding die leidt tot 15.000 opnieuw uitgevonden (niet noodzakelijkerwijs ronde) wielen, een chronisch gebrek aan systematisch veiligheidsdenken, en heel veel slechte gewoontes. Slecht voor de mensen die het leren en slecht voor het vakgebied. De kwaliteit zou veel beter kunnen als we als sector iets meer aandacht zouden hebben voor kwaliteit aan de basis, inclusief het opleiden van jongeren.

(En staat los van het aanleren van basisvaardigheden aan de jongeren voor de vervolgopleiding.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
sky- schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:07:
[...]

Goh. :9

Je zegt nu NA de opleiding. Lijkt me logisch toch? Na een studie ben je niets. Je hebt een papiertje, that's it. Zijn (even een dwarstraat) genoeg mensen die natuurkunde hebben gestudeerd en uiteindelijk aan het programmeren geslagen zijn. Ik vraag om verschillen van opleiding en jij noemt alleen "is natuurlijk enorm verschillend". 8)7
In een mbo informatica opleiding leer je niet hoe je wetenschappelijke artikelen moet schrijven. Bij een universitaire informatica opleiding leer je dat wel.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

incaz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:41:
[...]

Maar dat is wel precies de houding die leidt tot 15.000 opnieuw uitgevonden (niet noodzakelijkerwijs ronde) wielen, een chronisch gebrek aan systematisch veiligheidsdenken, en heel veel slechte gewoontes. Slecht voor de mensen die het leren en slecht voor het vakgebied.
Dit is voor een groot deel te ondervangen door kritisch te kijken. Veel mensen hanteren het principe "als het werkt, dan is het prima" en nemen klakkeloos dingen over van een ander. Wanneer je kritisch bent op de geboden oplossing en probeert te begrijpen wat er gebeurt steek je er veel van op.

Ik neem zelf niet zomaar iets aan (iets met eigenwijs :+ ) en probeer altijd te begrijpen wat er nou gebeurt en vooral ook waarom. Dat boost je analytische vermogen en zorgt ervoor dat je de opgedane kennis in de toekomst kan toepassen op vergelijkbare situaties. :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:27

Firesphere

Yoshis before Hoshis

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• incaz
.Gertjan. schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:27:
Ik neem zelf niet zomaar iets aan (iets met eigenwijs :+ ) en probeer altijd te begrijpen wat er nou gebeurt en vooral ook waarom. Dat boost je analytische vermogen en zorgt ervoor dat je de opgedane kennis in de toekomst kan toepassen op vergelijkbare situaties. :)
Analytisch vermogen ontwikkelen is prima, maar het is tamelijk dom om te willen dat iedereen al die zaken opnieuw uitfiltert, als je in plaats daarvan bestaande kennis gericht zou kunnen delen zodat mensen meer tijd hebben om de zaken te verbeteren en nieuwe dingen te ontwikkelen, ipv hetzelfde nog eens doen. Er is een reden dat we kinderen niet elke keer opnieuw het schrift laten ontwikkelen, of een jaar opsluiten met de Bijbel en zeggen 'je mag er pas uit als je het kunt lezen'. Daar brengen we lijn in aan, omdat dat een stuk makkelijker gaat en kinderen des te sneller het lezen kunnen gebruiken om andere kennis op te doen.

Volgens mij zouden we programmeren op dezelfde manier moeten benaderen: kinderen vroegtijdig vertrouwd maken met de basisprincipes en wat toepassingen zodat ze dat kunnen gebruiken om mee te ontwikkelen, ipv ze te vragen om de (voor het overgrote deel slechte) tutorials en documentatie door te spitten en zelf te snappen wat wel en niet goed is.

Wat dat betreft staat dat elitaire 'we maken de toegang lekker moeilijk, zodat wij ons als heel exclusief kunnen zien omdat wij al die hordes wel genomen hebben' me gewoon erg tegen. En het leidt tot slechtere software, makkelijker misbruik van de onkunde van anderen, en een gemis voor veel mensen die er heel veel aan gehad zouden kunnen hebben maar het toevallig niet zijn tegengekomen.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:16

F.West98

Alweer 16 jaar hier

WTF
C#:
1
2
3
var DBdata = db.Table.ToList(); // alles lokaal ophalen
var processed = DBdata.Select(veryHeavyProcessing); // werkt gewoon
var processed2 = DBdata.AsParallel().Select(veryHeavyProcessing); // de veryHeavyProcessing-functie krijgt not-lazy-loaded entities

Als ik bij het debuggen naar de waardes van de .ToList() kijk is alles gewoon lazyloaded.
* F.West98 gaat eens onderzoeken.....

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Als je een .ToList() doet worden geneste objecten niet mee opgehaald voor zover ik weet.

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 16-01-2015 20:11 ]

We are shaping the future

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Maar in de debugger worden ze wel getoond........
Maar daar zat ik ook al naar te zoeken

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoe bedoel je lazy loading? Uiteraard ga je in een AsParallel niet je lazy loading objecten kunnen krijgen omdat de context al gesloten is (andere thread), maar de debugger zal ze wel laten zien.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gamebuster
Ik ben benieuwd of er nog een artikel over komt op t.net. Ik vind het wel artikel-waardig :)

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Megamind schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:43:
Hoe bedoel je lazy loading? Uiteraard ga je in een AsParallel niet je lazy loading objecten kunnen krijgen omdat de context al gesloten is (andere thread), maar de debugger zal ze wel laten zien.
Ik bedoel dat ik dacht dat een ToList ook alle elementen al lazy loadt. Niet dus. Maar hoezo zie je in een debugger dan wel alle elementen? Maakt die een losse DBContext?

• Megamind
F.West98 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:53:
[...]

Ik bedoel dat ik dacht dat een ToList ook alle elementen al lazy loadt. Niet dus. Maar hoezo zie je in een debugger dan wel alle elementen? Maakt die een losse DBContext?
Zal te maken hebben met de thread waar de debugger opzit, die zal wel de thread gebruiken waar de context ook gemaakt is misschien?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
Met lazy worden de objecten toch pas geladen wanneer ze opgevraagd worden?
Raad eens wat je debugger doet ;)

let the past be the past.

• Megamind
SPee schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 00:19:
Met lazy worden de objecten toch pas geladen wanneer ze opgevraagd worden?
Raad eens wat je debugger doet ;)
Het punt was dat de code al in een andere thread zit (door AsParallel), maar de debugger blijkbaar niet dezelfde thread gebruikt want de debugger laadt wel die luie tabellen.

• Sebazzz
  • Laatst online: 16:00

Sebazzz

3dp

Feanathiel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:30:
[...]

Al een lookup proberen te maken? Voor die zeven waardes van DayOfWeek hoef je het ook niet te laten.
En met T4 automatisch genereren :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
F.West98 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:50:
WTF
C#:
1
2
3
var DBdata = db.Table.ToList(); // alles lokaal ophalen
var processed = DBdata.Select(veryHeavyProcessing); // werkt gewoon
var processed2 = DBdata.AsParallel().Select(veryHeavyProcessing); // de veryHeavyProcessing-functie krijgt not-lazy-loaded entities

Als ik bij het debuggen naar de waardes van de .ToList() kijk is alles gewoon lazyloaded.
* F.West98 gaat eens onderzoeken.....
Interessant, nooit bij stil gestaan. Maar zoals de rest al aangeeft is het op zich logisch vanwege de andere threads.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ja, ik dacht dus dat de ToList alles eerst ophaalde. Want dat had ik uit een eerder probleem geconcludeerd.

En toen maakte ik alles parallel, en ohja, shit, nu allerlei delegates en functies toevoegen om de invokes goed te laten gaan. Toen maar even een 'omweg' gemaakt. Misschien ooit nog handig voor anderen (of is zoiets heel erg bad practice?)
https://gist.github.com/FWest98/1dc43251d0e5a457cfd9
(ja die laatste kan mooier)

[ Voor 7% gewijzigd door F.West98 op 17-01-2015 02:33 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

incaz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:36:
[...]
Analytisch vermogen ontwikkelen is prima, maar het is tamelijk dom om te willen dat iedereen al die zaken opnieuw uitfiltert, als je in plaats daarvan bestaande kennis gericht zou kunnen delen zodat mensen meer tijd hebben om de zaken te verbeteren en nieuwe dingen te ontwikkelen, ipv hetzelfde nog eens doen.
Probleem is daarbij helaas dat de definitie van goed nogal eens wil verschillen per persoon. Dat is een van de hoofdredenen waarom er zoveel verschillende oplossingen zijn. ICT-ers hebben er nogal een handje van om andermans werk/kennis in twijfel te trekken en het wiel opnieuw uit te vinden.

Het pre-filteren van de informatie voordat je het overbrengt aan een ander is een taak die ik niet graag op mijn bordje zou willen hebben. Je bent dan namelijk verantwoordelijk voor hetgeen die persoon leert en zorgt er dan dus voor dat hij geen/minder andere invalshoeken krijgt te zien.

Ik denk dat een opleiding (zeker HBO/WO) de studenten bewust moet maken van het feit dat er verschillende oplossingen zijn en je de instrumenten aanreikt om deze oplossingen te kunnen waarderen. Of je daar uiteindelijk de beste uitkiest weet je nooit zeker, maar door kritisch te kijken pak je wel een oplossing die het beste aansluit bij jouw probleem/kennis/ervaring.

Ik zie geregeld bij juniors dat ze een plakje StackOverflow code overnemen (en dan vaak blind voor het antwoord met de meeste stemmen of het vinkje gaan) zonder dat ze begrijpen wat de code doet en welk probleem er wordt opgelost. Als ik een stukje code vind, neem ik enkel over wat ik begrijp en pas ik de oplossing toe op een manier die past in mijn software. Ik neem dus geen hele code listings over, maar enkel het stuk wat er toe doet en zorg ik ervoor dat ik weet wat het doet.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 16:54
Klote 4launch. Ik ben blij dat ik ook een RMA kan indienen op de CoolerMaster site.

En nu weer aan het werk.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

F.West98 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 02:19:
Ja, ik dacht dus dat de ToList alles eerst ophaalde. Want dat had ik uit een eerder probleem geconcludeerd.

En toen maakte ik alles parallel, en ohja, shit, nu allerlei delegates en functies toevoegen om de invokes goed te laten gaan. Toen maar even een 'omweg' gemaakt. Misschien ooit nog handig voor anderen (of is zoiets heel erg bad practice?)
https://gist.github.com/FWest98/1dc43251d0e5a457cfd9
(ja die laatste kan mooier)
Dit is heel erg bad practice, want je gebruikt reflectie (en dat is langzaam) en zoekt dingen op met strings (wat onveilig en foutgevoelig is). Waarom niet zoiets als dit?

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
void TryInvoke(Action action)
{
    if (InvokeRequired)
    {
        Invoke(action);
    }
    else
    {
        action();
    }
}

T TryInvoke<T>(Func<T> action)
{
    if (InvokeRequired)
    {
        return (T) Invoke(action);
    }
    else
    {
        return action();
    }
}

void DoSomething()
{
    Task.Run(() => 
             {
                Thread.Sleep(15000);
                var result = 1 + 2;
                TryInvoke(() => Label1.Text = result.ToString());
             });
}

Zo heb je veel minder functies nodig, en alles wordt compile-time gecontroleerd. Ik weet niet hoe de rest van je code er uit ziet, maar als je async/await kunt gebruiken, is het natuurlijk nog simpeler en leesbaarder.

C#:
1
2
3
var result = await LongCalculationAsync();

Label1.Text = result.ToString();

Of kijk anders eens naar Progress<T>.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Kobus Post
  • Laatst online: 20-12 21:04
Aanstaande donderdag op sollicitatie gesprek voor stage. Wordt de eerste keer dat ik op sollicitatie gesprek ga, iemand nog tips?

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:42
Gewoon jezelf zijn en niet betweterig, maar hou ook zeker niet je mond als je weet dat de andere partij uit zijn nek lult. Dat is zo ongeveer het enige wat echt belangrijk is IMO. Daarnaast uiteraard even kijken wat voor soort bedrijf het is. Beetje awkward om in een pak aan te komen bij een bedrijf waar ze allemaal zowat in hun onderbroek lopen (of andersom). Mocht het overigens voorkomen dat je ergens aankomt waar ze allemaal in pak zijn en jij niet kan je uiteraard altijd zeggen dat je er geen meer hebt die je past (beetje liegen mag altijd natuurlijk :P)

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

F.West98 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:07:
[...]

Lookup?
Maar anyway, offtopic voor hier.

[...]
Gewoon een dictionary maken. Dat het in ieder geval is pre-processed, zodat je zo snel mogelijk de waardes kan opzoeken.
Sebazzz schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 00:39:
[...]

En met T4 automatisch genereren :P
Opzich wel een mooie oplossing. :) Aan de andere kant zouden enums ook niet vaak gewijzigd moeten worden.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Korben schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:00:
[...]

Dit is heel erg bad practice, want je gebruikt reflectie (en dat is langzaam) en zoekt dingen op met strings (wat onveilig en foutgevoelig is). Waarom niet zoiets als dit?

Zo heb je veel minder functies nodig, en alles wordt compile-time gecontroleerd. Ik weet niet hoe de rest van je code er uit ziet, maar als je async/await kunt gebruiken, is het natuurlijk nog simpeler en leesbaarder.

C#:
1
2
3
var result = await LongCalculationAsync();

Label1.Text = result.ToString();

Of kijk anders eens naar Progress<T>.
Hmm dat is wel een goed idee ja. Ook een stuk flexibeler.

Await/async is hier geen optie, ik heb meerdere taken die data uit een DB halen, die processen en in ListViews zetten, die ik het liefst tegelijk uitvoer (en die gewoon een void zijn). Ook wil ik deze functie graag herbruiken op andere plekken, om maar een deel van de data te verversen. Dus vandaar de Invokes.
Als je een Async functie direct await (zoals in jouw voorbeeld) heeft dat toch ook geen snelheidsverschil t.o.v. een niet-async functie?
Feanathiel schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:45:
[...]

Gewoon een dictionary maken. Dat het in ieder geval is pre-processed, zodat je zo snel mogelijk de waardes kan opzoeken.

[...]

Opzich wel een mooie oplossing. :) Aan de andere kant zouden enums ook niet vaak gewijzigd moeten worden.
In dit geval heb ik de DayOfWeek enum als voorbeeld genomen, maar het gaat om meerdere mogelijke enums en dus niet alleen deze. Je kan moeilijk voor álle enums een dictionary maken :+

[ Voor 18% gewijzigd door F.West98 op 17-01-2015 18:10 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
Caelorum schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:23:
Daarnaast uiteraard even kijken wat voor soort bedrijf het is. Beetje awkward om in een pak aan te komen bij een bedrijf waar ze allemaal zowat in hun onderbroek lopen (of andersom).
Nouja, ik ben van mening: je kan beter overdressed zijn dan underdressed ;).

Ik had bij mijn eerste sollicitatie ook een pak aan, en bijna gelijk zeiden ze dat ik overdressed was maar ze waren blij dat ik niet in 'slonskleding' aan kwam zetten.

En daarnaast, het is soms heel lastig om te weten wat de kledingstijl is. Bij sommige bedrijven zijn programmeurs niet netjes qua kleding, maar dan zijn er veel consultants die in pak lopen; wat moet je dan aanhouden qua kleding? ;)

In mijn algehele kleedstijl zie ik er 'netter' uit dan wat ik veel tegenkom in mijn vakgebied. Niet dat ik in pak loop, maar wel dat ik eigenlijk zo direct naar een klant zou kunnen.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Als programmeur kun je beter gewoon netjes en verzorgd aankomen. In pak is vrijwel altijd een overkill tenzij je weet dat het een functie betreft waarbij je oftewel bij klanten gaat zitten, of daar veel in aanmerking mee gaat komen. Denk aan zo'n bedrijf als capgemini, waar imo het wel 'verstandig' is om in pak te komen bij je sollicitatie.
Ik ben namelijk ook nergens iets tegen gekomen waarbij je intern zit te coden in pak. Sterker nog als je bij ons zo binnenloopt in pak neem ik je eigenlijk al niet meer serieus, en dan heb ik het over functies puur als 'programmeur'.

Als stagiere bij een "normaal" bedrijf? Gewoon netjes, bijv. een blouse.

edit;

Niet om nu alles over één kam te scheren maar een goede programmeur zit haast niet in pak. Je bent een geek. Als ik iemand moest aannemen puur voor programmeren heb ik meer vertrouwen in zo'n 'gast' met lang haar en wat metal op dan een klein ventje die zijn eerste pak heeft gekocht die net niet goed zit. Ja heel veel vooroordelen hier, maar stiekem werkt het wel zo.

[ Voor 22% gewijzigd door Douweegbertje op 17-01-2015 23:49 ]

• Megamind
Ik ken wel iemand die in pak moet verschijnen om te programmeren, die werkt dan wel weer bij de FBI :P

• wouterwouter2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Caelorum schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:23:
Gewoon jezelf zijn en niet betweterig, maar hou ook zeker niet je mond als je weet dat de andere partij uit zijn nek lult. Dat is zo ongeveer het enige wat echt belangrijk is IMO. Daarnaast uiteraard even kijken wat voor soort bedrijf het is. Beetje awkward om in een pak aan te komen bij een bedrijf waar ze allemaal zowat in hun onderbroek lopen (of andersom). Mocht het overigens voorkomen dat je ergens aankomt waar ze allemaal in pak zijn en jij niet kan je uiteraard altijd zeggen dat je er geen meer hebt die je past (beetje liegen mag altijd natuurlijk :P)
Je kunt ook even bellen en vragen wat de kledingstijl is natuurlijk.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-12 14:38
Ah kom op je solliciteerd niet voor bankdirecteur. Gewoon spijkerbroek en een fatsoenlijk overhemd kan je weinig verkeerd doen toch :)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Douweegbertje schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:46:
Als programmeur kun je beter gewoon netjes en verzorgd aankomen. In pak is vrijwel altijd een overkill tenzij je weet dat het een functie betreft waarbij je oftewel bij klanten gaat zitten, of daar veel in aanmerking mee gaat komen. Denk aan zo'n bedrijf als capgemini, waar imo het wel 'verstandig' is om in pak te komen bij je sollicitatie.
Ik ben namelijk ook nergens iets tegen gekomen waarbij je intern zit te coden in pak. Sterker nog als je bij ons zo binnenloopt in pak neem ik je eigenlijk al niet meer serieus, en dan heb ik het over functies puur als 'programmeur'.

edit;

Niet om nu alles over één kam te scheren maar een goede programmeur zit haast niet in pak. Je bent een geek. Als ik iemand moest aannemen puur voor programmeren heb ik meer vertrouwen in zo'n 'gast' met lang haar en wat metal op dan een klein ventje die zijn eerste pak heeft gekocht die net niet goed zit. Ja heel veel vooroordelen hier, maar stiekem werkt het wel zo.
Dus omdat iemand liever het onzekere voor het zekere neemt en maar gewoon netjes gaat, ipv het "misschien normale" bij een bedrijf neem jij diegene direct niet meer serieus? Fijne manier om nieuwe sollicitanten direct af te wijzen dan, kom op zeg. Het is toch gewoon een keuze?

Ik ben tot nu toe bij alle sollicitaties voor mijn "echte werk" in pak gegaan, gewoon omdat ik me dan netter en meer op mijn gemak voel dan wanneer ik per ongeluk underdressed binnenkom. Het probleem met underdressed is dat dát juist vaak een naar gevoel achterlaat bij mensen die je sollicitatie afnemen, overdressed is gewoon een kwestie van "Oh trouwens, je mag in 't bedrijf best in normale kleding wandelen hoor", waarna de persoon de volgende keer waarschijnlijk ik nette blouse en broek komt.

Een programmeur kan je trouwens totaal niet beoordelen op z'n kledingkeuze, je zegt het zelf al: Je gaat liever voor een gast met lang haar en wat metal op dan de persoon in het pak. Laat het nou zo zijn dat ik genoeg langharige gasten ken die te lui voor woorden zijn en de kantjes er vanaf lopen terwijl de mensen in pak probeerden alles netjes te doen en hard wilden werken.

Kledingkeuze is trouwens niet dé bepalende factor of het "kleine ventje in het net iets te grote pak" niet naar metal luistert (of iets met metal heeft, piercings ofzo? Snapte niet helemaal hoe je je opmerking bedoelde); ikzelf ben (al dan niet klein, met 2 meter ben ik meestal juist te groot voor de pakken :+ ) een fervent luisteraar van metal, ga graag naar concerten en ben daar dan ook te vinden met net teveel bier en een shirt van één van de vorige concerten waar ik ben geweest, maar daarnaast ben ik graag netjes gekleed op m'n werk, al is 't maar in een overhemd of net vest. Dat pak gebruik ik dan voor de eerste indruk van hoe ik op de werkvloer ben (netjes, op tijd en niet slonzig) en voor wanneer ik naar zwaar zakelijke meetings moet in 't buitenland of wanneer de opperchef (hoogste directeur van 't bedrijf) bijvoorbeeld langskomt.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maak er anders eens een topic over. Zo te zien nog een hoop te leren, maar dat is hier natuurlijk niet de juiste plek ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor het over/under dressed gebeuren. Trek vooral iets aan waar jij jezelf fijn in voelt, dat is het allerbelangrijkste. Voor de meeste dev functies zal er echt niet verwacht worden dat jij helemaal strak in pak komt, maar aan de andere kant zal er ook niet snel iemand over vallen.

Iets overdressed zal niet zo'n probleem zijn, maar iets underdressed ook niet. Kijk je moet natuurlijk niet in je klusoutfit aankomen, maar dat is vast niemand van plan. Verder kan je inderdaad van te voren wel redelijk inschatten wat er verwacht wordt a.h.v. de functie en het bedrijf waar je solliciteerd. Bij een financiele instelling is de dresscode meestal een stuk formeler dan bij een technisch bedrijf. Als je voor een sales functie solliciteerd ga je doorgaans ook wat netter.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Cartman!
  • Niet online
Als iemand bij ons overdressed binnen komt lopen krijgt ie een "punt" aftrek omdat ie zich totaal niet heeft verdiept in wat voor bedrijf we zijn en dat vind ik erg belangrijk.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cartman! schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:50:
Als iemand bij ons overdressed binnen komt lopen krijgt ie een "punt" aftrek omdat ie zich totaal niet heeft verdiept in wat voor bedrijf we zijn en dat vind ik erg belangrijk.
Dat vind ik eigenlijk nogal kortzichtig. Natuurlijk ga je dan wel meer kijken of een persoon wel bij het bedrijf past, maar voor een sollicitatiegesprek komen mensen nou eenmaal vaak netter dan dat ze normaal gekleed gaan. Als je het meteen als "punt" aftrek rekent doe je je bedrijf IMHO te kort.

Er is natuurlijk wel een verschil in de mate dat je overdressed bent. Je gaat niet in een enorm duur maatpak solliciteren voor een functie van automonteur. Maar als je doorgaans in jeans en een sweater zou lopen kan je best wat netter naar je sollicitatiegesprek.

[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 18-01-2015 10:55 ]

• Cartman!
  • Niet online
Bij het bedrijf passen is enorm belangrijk vind ik. Iemand die graag bij ons wil komen werken kan met een paar klikken al wel vinden hoe de cultuur is bij ons.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:04
Cartman! schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:03:
Bij het bedrijf passen is enorm belangrijk vind ik. Iemand die graag bij ons wil komen werken kan met een paar klikken al wel vinden hoe de cultuur is bij ons.
Maar als je sollicitatie de eerste (real-life) klik is? Dan gelijk puntje eraf?

• Cartman!
  • Niet online
Voor mij persoonlijk wel ja. Als je ergens graag wilt werken dan kun je zeker een paar minuten pakken om meer uit te vinden over het bedrijf.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-12 14:38
Zou voor mij niet uitmaken, diegene neemt tenminste de moeite zich fatsoenlijk te kleden. Weliswaar iets te goed, maar dat is wel bij te sturen dat die dat de volgende keer niet meer hoeft te doen.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Cartman! schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:50:
Wat nou als ie zich heel erg kan vinden in de casual stijl van het bedrijf, maar toch vind dat je netjes naar een sollicitatie moet komen? IMO een beetje kortzichtig.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15

Acid_Burn

uhuh

Staat er bij jullie op de website dan wat de dresscode is? Zo niet, hoe moet die persoon dan weten of die al dan niet overdressed is?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Douweegbertje schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:46:

Je kleding dient ook te passen bij je leeftijd/ervaring. Als stagiair is het vreemd om in een heel duur pakt te komen (hoewel ik ooit een stagiair heb gezien die in een smoking wist te verschijnen). Je moet een nette en verzorgde indruk maken. Dat kan in pak, maar ook gewoon in een net gestreken overhemd (uiteraard ook met broek en schoenen ;) ).

Ik, daarentegen, kan het niet maken om in versleten jeans en een verwassen shirt bij een klant op bezoek te komen. Met mijn ervaring, functie en eigen bedrijf wordt er verwacht dat ik op een bepaalde manier gekleed ga (ik ben vaak ook meer sales/consultant op dat moment).

Uiterlijk vertoon is helaas bij veel mensen heel belangrijk in de keus voor een leverancier. Pas liep deze discussie in het ZZP/Freelance topic over auto's...
Er zijn zoveel verschillende soorten mensen, dus ook zoveel verschillende soorten programmeurs. Ik voel mijzelf op mijn werk beter in een net overhemd dan in een trui/t-shirt. Het gaat erom dat je iets kiest dat bij je past, dan ben je op je best. Ik ben iemand die houdt van verzorgd. gestructureerd en mooie dingen, dus dat is ook terug te zien in mijn verzorging, maar ook bijvoorbeeld mijn bureau (digitaal en fysiek). :) Dat zie je ook terug in mijn werk, ik zal niet snel een stuk werk afraffelen, maar werk door tot in de perfectie. Dus afhankelijk van de rol kan iemand strak in pak, best wel passen in het profiel dat je zoekt.

Ik ken genoeg mensen die zich niet comfortabel voelen in een pak, dat zie je dan ook direct en eerlijk gezegd, dat ziet er gewoon niet uit. Zelf vind ik het totaal geen probleem om in pak rond te lopen en voel mij daardoor ook niet beperkt. :)
Woy schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:47:
Voor het over/under dressed gebeuren. Trek vooral iets aan waar jij jezelf fijn in voelt, dat is het allerbelangrijkste. Voor de meeste dev functies zal er echt niet verwacht worden dat jij helemaal strak in pak komt, maar aan de andere kant zal er ook niet snel iemand over vallen.
Bij kleine bedrijven kan het soms wel gebeuren dat er een verzoek komt om op een bepaalde dag iets meer dressed te verschijnen, omdat er bijvoorbeeld klanten/prospects op bezoek komen. Mij maakt het over het algemeen niet uit hoe mijn werknemers erbij lopen, maar als er een zeer gewaardeerde klant komt meld ik dat wel even aan de mensen. Het is dan aan hen om te bepalen wat ze er mee doen, ik wil ze niet verplichten om dan iets bepaalds aan te trekken, maar als ze besluiten om met die kennis in hun "kloffie" te komen, dan zegt dat wel iets over de persoon.
Cartman! schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:08:
Voor mij persoonlijk wel ja. Als je ergens graag wilt werken dan kun je zeker een paar minuten pakken om meer uit te vinden over het bedrijf.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb bij diverse bedrijven gewerkt waar je weinig informatie kunt vinden over de cultuur. Daarnaast zijn heel veel bedrijven waar ik gewerkt heb meer dan enkel ICT, dus is het lastig een goed beeld te krijgen van waar je terecht komt.

Ik wens eventuele sollicitanten dan ook veel succes bij het vinden van de cultuur van mijn bedrijf ;)

• Cartman!
  • Niet online
Acid_Burn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:13:
Staat er bij jullie op de website dan wat de dresscode is? Zo niet, hoe moet die persoon dan weten of die al dan niet overdressed is?
Dat wordt wel duidelijk uit de vele filmpjes die van ons bedrijf te vinden zijn hoor, die je overigens vrij makkelijk kunt vinden via onze site ook. Als iemand via een recruiter komt legt die altijd al uit wat onze bedrijfscultuur is.

• StM

StM

Hoe meer uiterlijk vertoon hoe sterker ik het gevoel heb dat ik belazerd word en dat die persoon iets te verbergen heeft dan wel te compenseren. Mij impress je er iig absoluut niet mee en ik weiger er ook zelf aan mee te doen. Nog nooit een pak aangehad en dat hoop ik nog lang vol te houden. En ja, ik ga ook gewoon zo naar klanten.

Daar is 1x een probleem van gemaakt en achteraf ben ik daar ook absoluut niet rouwig om. Dat ging om gebakken lucht BV (aka consultency) waar het echt alleen maar draaide om bedrijven geld afhandig te maken door middel van mooie praatjes en bar weinig inhoud.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

.Gertjan. schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:17:
[...]
Ik, daarentegen, kan het niet maken om in versleten jeans en een verwassen shirt bij een klant op bezoek te komen. Met mijn ervaring, functie en eigen bedrijf wordt er verwacht dat ik op een bepaalde manier gekleed ga (ik ben vaak ook meer sales/consultant op dat moment).

Uiterlijk vertoon is helaas bij veel mensen heel belangrijk in de keus voor een leverancier. Pas liep deze discussie in het ZZP/Freelance topic over auto's...

[...]
Grappig, ik - als directeur - loop bijna altijd in spijkerbroek rond. Klanten nemen daar nooit aanstoot aan en vinden dat juist bij ons passen. Alleen als ik naar een gala of awarduitreiking o.i.d. ga trek ik een pak aan. Voor de gelegenheid heb ik wel gewoon (maat)pakken in de kast hangen.

Hetzelfde geldt voor auto's. Privé rijd ik een een opvallende sportwagen, maar als ik naar een klant ga is dat met een 107 of Yaris. Dat zijn de auto's die voor de deur van het kantoor staan van wheels4all. :)

[ Voor 10% gewijzigd door orf op 18-01-2015 13:08 ]

• StM

StM

Er zit ook een groot verschil tussen een spijkerbroek en een spijkerbroek. ;) Versleten, gaten, verwassen en andere rare fratsen zijn het weer het andere uiterste.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De cirkel is rond
That's right, bitches! :7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 14:56
Wat is dat toch met het fout schrijven van "je solliciteert"? Je loopT, dus ook: je solliciteerT.

• azerty
  • Laatst online: 20:35
-O-

Een zwarte dag in de geschiedenis van irritatie 8 :+

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

orf schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:06:
[...]
Grappig, ik - als directeur - loop bijna altijd in spijkerbroek rond. Klanten nemen daar nooit aanstoot aan en vinden dat juist bij ons passen. Alleen als ik naar een gala of awarduitreiking o.i.d. ga trek ik een pak aan. Voor de gelegenheid heb ik wel gewoon (maat)pakken in de kast hangen.
Ik loop over het algemeen ook gewoon in een spijkerbroek rond hoor ;) Enkel als ik naar klanten ga voor nieuwe sales of voor kennismaking met nieuwe onderdelen van het bedrijf wil ik mij wat meer "dress to impress" kleden. Maar meestal gebeurt dat als ik naar klanten van klanten moet, dan zit ik vaak met mensen om de tafel die een redelijk hoge functie bekleden (hoofd ICT/directie). Mijn rol is dan meestal het vertegenwoordigen van de ICT van mijn klanten als consultant / inhouse-CIO.

Meestal stem ik het wel af met de klant hoor, als zij in een spijkerbroek gaan, dan is het lullig als ik in pak ga. Maar over het algemeen ken ik mijn klanten goed genoeg om te weten hoe zij naar een bepaald event gaan :)

edit:
Overigens zullen velen er ook geen aanstoot aan nemen hoor. Maar het gaat mij er dan vaak om hoe ik mij erbij voel. Ik vind dat ik best een pak kan hebben en voel mij daar iets zakelijker/professioneler door. Als ik dat meer zou hebben met een nette spijkerbroek, zou dat mijn voorkeur denk ik hebben :)
Hetzelfde geldt voor auto's. Privé rijd ik een een opvallende sportwagen, maar als ik naar een klant ga is dat met een 107 of Yaris. Dat zijn de auto's die voor de deur van het kantoor staan van wheels4all. :)
Ik heb er over getwijfeld of ik mijn opvallende auto wel zakelijk moest gaan gebruiken. Ik heb een speciale uitvoering van de 207 RC die best wel opvalt :) Maar aan de andere kant past hij dan wel weer perfect bij mij :) Mocht ik hem toch iets too much vinden, val ik gewoon terug op mijn oersaaie muisgrijze 308 :+

[ Voor 8% gewijzigd door .Gertjan. op 18-01-2015 14:11 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Merethil schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:58:
[...]

Dus omdat iemand liever het onzekere voor het zekere neemt en maar gewoon netjes gaat, ipv het "misschien normale" bij een bedrijf neem jij diegene direct niet meer serieus? Fijne manier om nieuwe sollicitanten direct af te wijzen dan, kom op zeg. Het is toch gewoon een keuze?

Ik ben tot nu toe bij alle sollicitaties voor mijn "echte werk" in pak gegaan, gewoon omdat ik me dan netter en meer op mijn gemak voel dan wanneer ik per ongeluk underdressed binnenkom. Het probleem met underdressed is dat dát juist vaak een naar gevoel achterlaat bij mensen die je sollicitatie afnemen, overdressed is gewoon een kwestie van "Oh trouwens, je mag in 't bedrijf best in normale kleding wandelen hoor", waarna de persoon de volgende keer waarschijnlijk ik nette blouse en broek komt.

Een programmeur kan je trouwens totaal niet beoordelen op z'n kledingkeuze, je zegt het zelf al: Je gaat liever voor een gast met lang haar en wat metal op dan de persoon in het pak. Laat het nou zo zijn dat ik genoeg langharige gasten ken die te lui voor woorden zijn en de kantjes er vanaf lopen terwijl de mensen in pak probeerden alles netjes te doen en hard wilden werken.

Kledingkeuze is trouwens niet dé bepalende factor of het "kleine ventje in het net iets te grote pak" niet naar metal luistert (of iets met metal heeft, piercings ofzo? Snapte niet helemaal hoe je je opmerking bedoelde); ikzelf ben (al dan niet klein, met 2 meter ben ik meestal juist te groot voor de pakken :+ ) een fervent luisteraar van metal, ga graag naar concerten en ben daar dan ook te vinden met net teveel bier en een shirt van één van de vorige concerten waar ik ben geweest, maar daarnaast ben ik graag netjes gekleed op m'n werk, al is 't maar in een overhemd of net vest. Dat pak gebruik ik dan voor de eerste indruk van hoe ik op de werkvloer ben (netjes, op tijd en niet slonzig) en voor wanneer ik naar zwaar zakelijke meetings moet in 't buitenland of wanneer de opperchef (hoogste directeur van 't bedrijf) bijvoorbeeld langskomt.
Je reageert iets te emotioneel in je eerste paragraaf :p Cartman verwoord het eigenlijk ook prima, maar laat ik dan mijn stukje iets wat netter uitleggen. Wij hebben een informele sfeer, we praten ook op een bepaalde manier met elkaar, noem het maar "luchtig". Dus je bent niet alleen overdressed als je hier komt in een pak, je past hier gewoon niet dan qua instelling. Voor ons is het heel belangrijk dat je in het team past, of je nu kunt programmeren of niet is dan zowat een randzaak..
Dus ja, het klopt wat je zegt dat je iemand als programmeur niet kan beoordelen op kleding, maar dat is ook niet geen wat daarmee direct beoordeelt gaat worden. Uiteindelijk zal je één van de mensen zijn die solliciteert en iemand die dan niet in pak komt en een goed gevoel geeft gaat zeer zeker 'winnen' van je; oftewel je wordt niet serieus genomen in de procedure.

Verder is het naar mijn mening heel simpel om te zien hoe je je moet kleden, ik heb meerdere malen gesolliciteerd en ik was nooit verkeerd gekleed. Dat is deels onderzoek, maar ook gewoon weten hoe een bedrijf ongeveer in elkaar zit. Tegenwoordig hebben veel bedrijven ook een website, waar foto's staan van medewerkers waarop je kunt zien hoe ze zich kleden. Daarbij staan in de vacatures ook vaak hints..
In elk geval er is geen excuus om overdressed of underdressed te zijn. Een nette broek/schoenen + blouse is altijd goed, tenzij je zeker weet dat je in pak moet. Klaar..
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb bij diverse bedrijven gewerkt waar je weinig informatie kunt vinden over de cultuur. Daarnaast zijn heel veel bedrijven waar ik gewerkt heb meer dan enkel ICT, dus is het lastig een goed beeld te krijgen van waar je terecht komt.

Ik wens eventuele sollicitanten dan ook veel succes bij het vinden van de cultuur van mijn bedrijf ;)
Op je website staat "Wij werken niet voor onze klanten, wij werken met onze klanten!" wat al een vorm van informaliteit is. Je collega staat met een overhemd op linkedin, jij staat met een overhemd+jasje op linkedin. Daarbij zijn jullie nog relatief jong, en heb jij zowel een directeurs als 'uitvoerende' functie, waarop ik dus nooit in pak zou komen maar gewoon casual netjes. Zo moeilijk is het ook weer niet :+

[ Voor 10% gewijzigd door Douweegbertje op 18-01-2015 14:44 ]

• Cartman!
  • Niet online
Ik denk juist dat Douweegbertje het beter verwoordt dan ik, precies dat namelijk.

• Douweegbertje

Douweegbertje

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Je kunt het ook omdraaien. Als ik werk zoek dan ben ik op zoek naar een werkplek met informele sfeer. Ik trek dus per definitie geen pak aan. Blijkt bij het solliciteren dat ik eigenlijk wel een pak had moeten dragen, weet ik gelijk dat het geen plek is waar ik mij op m'n gemak zou voelen :)

Ik heb nog nooit in m'n leven een pak gedragen...

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Chief discussiewinnaar? :+

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Volgens mij is er hier iets mis gegaan met de timings:
PageLoaded 4,039.15
:D
Ik kan me niet voorstellen dat er letterlijk iemand meer dan een uur heeft zitten wachten tot alles loaded was :D

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Linkdump: Bret Victor - The Future of Programming

• Cartman!
  • Niet online
Software Engineer bij Mirabeau
+++++ +++[- >++++ ++++< ]>+++ ++++. <++++ +[->+ ++++< ]>+++ ++.++ ++++. +++++ ++.<+ +++[- >---- <]>-. .<+++ [->++ +<]>+ .++++ +++++ .<+++ +++++ +[->- ----- ---<] >--.- .<+++ [->++ +<]>+ +.+++ +++.< Klik hier voor onze vacature van Software Engineer
Grappig

• azerty

• Cartman!
  • Niet online
Ik bedoel vooral dat ik de advertentie leuk vind, pak je precies de doelgroep mee.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik zag'm ook al en dacht "Brainfuck. Laat maar hangen"
Het spreekt wel aan, maar nalopen was mij teveel moeite :P

ARGH!
CSV-import faalt, omdat fucking NL notatie voor nummers!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
Een nette spijkerbroek + overhemd is meestal inderdaad prima. Bij ons zullen degene die de sollicitant interviewen ook zoiets aanhebben. Wij hebben weleens sollicitanten gehad die in een slobber t-shirt aankwamen en die scoort toch echt wel punten minder. Ookal hebben wij een informele sfeer (alleen naar de klant toe moeten we soms in pak. Ligt beetje aan de klant en situatie :) ) verwachten we toch wel dat een persoon zich kleed naar de gelegenheid. Een sollicitatie is toch wel een iets meer officiële gelegenheid dan een avond in de kroeg ofzo.

Nothing to see here!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Rutix schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:16:
Een nette spijkerbroek + overhemd is meestal inderdaad prima. Bij ons zullen degene die de sollicitant interviewen ook zoiets aanhebben. Wij hebben weleens sollicitanten gehad die in een slobber t-shirt aankwamen en die scoort toch echt wel punten minder. Ookal hebben wij een informele sfeer (alleen naar de klant toe moeten we soms in pak. Ligt beetje aan de klant en situatie :) ) verwachten we toch wel dat een persoon zich kleed naar de gelegenheid. Een sollicitatie is toch wel een iets meer officiële gelegenheid dan een avond in de kroeg ofzo.
Ik kom zoals ik ben. Dus slobbertrui, lame-ass t-shirt, dat soort zaken :)

Meestal kunnen ze dat ook wel waarderen. Als je je anders voordoet dan je bent, dan heb je ook een probleem.

Mijn laatste sollicitatiegesprek had ik geloof ik een Dropkick Murphys t-shirt en een vaal/versleten "Unplugged" jack aan...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En dan weten ze meteen "dat is me d'r eentje!".

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

bwerg schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:33:
En dan weten ze meteen "dat is me d'r eentje!".
Volgens mij sta ik al wel ongeveer bekend als iemand die zich geen fuck aantrekt van wat anderen vinden :P

Als ik me goed herinner was de reactie op mijn vraag "Moet ik in 3-delig komen?" ongeveer dit:
Dan ben je meteen kansloos

[ Voor 50% gewijzigd door Firesphere op 18-01-2015 16:38 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Firesphere schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:15:

CSV-import faalt, omdat fucking NL notatie voor nummers!
CSV :/ :r :')

Meest kansloze dataoverdrachtformaat ooit.

We are shaping the future

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 14:56
Precies. Iedereen weet dat JSON gepresenteerd als XML de way to go is.

[ Voor 43% gewijzigd door Avalaxy op 18-01-2015 17:17 ]

• incaz
Ja, precies, wie wil er nou CSV als je ook XML kunt hebben!
/spuit elf

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je kan toch ook prima JSON, XML en CSV combineren in 1 bestand? :+

(overigens heb ik hier nog een mooie spreadsheet waarin d-m-y en y-m-d door elkaar zitten. Daar moet nog eens een scriptje tegenaan...)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Douweegbertje schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:37:
Op je website staat "Wij werken niet voor onze klanten, wij werken met onze klanten!" wat al een vorm van informaliteit is. Je collega staat met een overhemd op linkedin, jij staat met een overhemd+jasje op linkedin. Daarbij zijn jullie nog relatief jong, en heb jij zowel een directeurs als 'uitvoerende' functie, waarop ik dus nooit in pak zou komen maar gewoon casual netjes. Zo moeilijk is het ook weer niet :+
Minstens driedelig verwacht ik ;)
Nee, klopt, business casual is een veilige keus. Meestal zit ik bij een sollicitant gewoon ook business casual aan tafel. Maar goed, het speelt natuurlijk ook wel mee dat je mij "kent" vanaf het forum dus misschien al een beetje een indruk hebt van mij :)

Maar ik check wel een beetje de signalen of de persoon tegenover mij zich ook in pak zou kunnen vertonen als dat voor zijn functie nodig is. Als ik een senior zoek die ook vaak bij klanten komt, zou ik daar sterker op letten dan een junior ontwikkelaar die vooral in-house zit. Daarnaast denk ik dat ik wel iemand ben van het kaliber "laten we lekker normaal doen" (daarom voer ik ook nog een uitvoerende titel), een junior strak in pak naar een klant sturen zou ik niet snel doen, maar mijzelf misschien wat meer. Kwestie van aanvoelen/inschatten op dat moment denk ik :)

Overigens hoeft het niet eens een pak te zijn waaraan je iemands stijl kunt aflezen, er zijn ook mensen die in een t-shirt/polo er erg verzorgd en strak uit kunnen zien. Als je iemand zoekt met veel precisie en hoge eisen aan zichzelf en zijn werk kan je dat vaak snel aflezen.
Maar goed, hier komt interesse voor coaching/"personen lezen" naar voren. Werk al een tijdje samen met mensen die dieper in coaching zitten en heb van hen wel wat pointers gekregen hoe je daar op kan letten :P
Douweegbertje schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:45:
[...]
:9 ja ik moet altijd bij overhemd aan een hemdje denken dus het is altijd blouse bij mij gebleven -O-
Een collega heeft mij in het verleden zo vaak moeten corrigeren dat een blouse voor vrouwen is, dat ik dat niet snel meer zal vergeten :+ Helaas heb ik nu wel de neiging om iedereen ook te corrigeren (maar kon het nog net onderdrukken hier op het forum).

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Alex) schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:11:
[...]

CSV :/ :r :')

Meest kansloze dataoverdrachtformaat ooit.
Over't algemeen vind ik het prima werken. Vooral omdat ik excel-sheets van Bol.com moet importeren. Dan is converteren naar CSV echt de beste optie ;)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Firesphere schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:42:
[...]

Over't algemeen vind ik het prima werken. Vooral omdat ik excel-sheets van Bol.com moet importeren. Dan is converteren naar CSV echt de beste optie ;)
Alleen erg jammer dat CSV bestanden vaak niet komma gescheiden zijn (whats in a name) en dat ze vaak stampvol zitten met cultuur-specifieke data. Nummeropmaak? Gewoon lekker zoals de machine/server staat ingesteld.
Vaak lukt het Excel niet eens om een CSV van een andere machine te verwerken...

Nu kan je dat soort geklooi ook hebben met XML of welk ander bestand, maar in CSV lijken partijen er vooral een potje van te maken. :'(

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

.Gertjan. schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:45:
[...]

Alleen erg jammer dat CSV bestanden vaak niet komma gescheiden zijn (whats in a name) en dat ze vaak stampvol zitten met cultuur-specifieke data. Nummeropmaak? Gewoon lekker zoals de machine/server staat ingesteld.
Vaak lukt het Excel niet eens om een CSV van een andere machine te verwerken...

Nu kan je dat soort geklooi ook hebben met XML of welk ander bestand, maar in CSV lijken partijen er vooral een potje van te maken. :'(
Daar heb ik dan weer geen last van, ik converteer de XLSX zelf via een importer naar CSV, dus de data is bijna altijd omgezet naar hoe ik het wil/verwacht :)

En anders kan ik't handmatig, maar ben ik een half uur bezig met het omzetten.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
Firesphere schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:20:
[...]

Ik kom zoals ik ben. Dus slobbertrui, lame-ass t-shirt, dat soort zaken :)

Meestal kunnen ze dat ook wel waarderen. Als je je anders voordoet dan je bent, dan heb je ook een probleem.

Mijn laatste sollicitatiegesprek had ik geloof ik een Dropkick Murphys t-shirt en een vaal/versleten "Unplugged" jack aan...
:) Dat is natuurlijk prima! Dan weten wij ook meteen of je in het team past of niet :p

Nothing to see here!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Rutix schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:59:
[...]

:) Dat is natuurlijk prima! Dan weten wij ook meteen of je in het team past of niet :p
Volgende keer trek ik wel een net t-shirt aan, ok?

spoiler:
Met daar overheen de meest ranzige slobbertrui die ik kan vinden

Waar werk je?

• incaz
.Gertjan. schreef op zondag 18 januari 2015 @ 17:45:
Is dat niet deels omdat veel van die exports nog ouder zijn dan xml?
(Maar het gezeur met scheidingstekens is inderdaad wel een groot drama bij csv. Waarom ze niet gewoon overal semicolon als separator hebben genomen zodat de decimaaltekens niet uitmaken ontgaat me nog steeds. Ok, dan was 'comma separated' misschien niet de juiste naam geweest. Maar het leven was er wel aanmerkelijk makkelijker door geworden :) )

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tab gebruiken als separator, werkt altijd ;)

(Ik gebruik csv veel om runtime data op te slaan om te kunnen analyseren in excel)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• azerty

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik was teleurgesteld toen ik de pagina in Firefox opende, die was namelijk hetzelfde als in Opera (het werkt dus blijkbaar ook met de oude Opera).

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

.oisyn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:13:
Tab gebruiken als separator, werkt altijd ;)

(Ik gebruik csv veel om runtime data op te slaan om te kunnen analyseren in excel)
Tab? Het heet "Comma Separated", dus gewoon komma's met dubbele aanhalingstekens als delimiter is zoals het hoort!

Best bizar eigenlijk, hoe weinig mensen de moeite nemen om feedback te geven, ook al vraag je er expliciet om in het geval van een error.
Ik maak me er zelf ook schuldig aan, maar dat apathisch "ow, doet het niet, ik ga wel ergens anders naartoe" is eigenlijk best bizar, als je't vergelijkt met hoe heftig er wordt gereageerd als er in de "echte" wereld iets kapot is.

[ Voor 34% gewijzigd door Firesphere op 18-01-2015 22:05 ]

• P-Storm
  • Laatst online: 22-12 21:28
Of het staat voor character separated, en dan klopt en tab wel. Maar inderdaad excel en andere exports maken er een zooitje van, en nog niet gesproken over sommige parsers.

• RobertMe
  • Laatst online: 21:33
dcm360 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:58:
Ik was teleurgesteld toen ik de pagina in Firefox opende, die was namelijk hetzelfde als in Opera (het werkt dus blijkbaar ook met de oude Opera).
Oude Opera :9~, ik denk dat ik nooit ga overstappen naar iets anders (ook niet nieuwe Opera). Opera 12 heeft nog steeds teveel fijne features die in geen andere browser zitten. Ik kan bv echt niet meer zonder tabs aan de zijkant, en dan ook maar meteen de visual tabs erbij. En heb nu bv mijn draadloze muis leeg, en de spacial navigation (shift + pijltjes) werkt dan nog altijd zo goed :*), ik snap niet waarom schijnbaar geen enkele andere browser dat heeft overgenomen, en je daarin alleen kunt navigeren door tab te gebruiken, wat in Opera dan alleen maar navigeren tussen tekstvelden is, in plaats van alle links. Of natuurlijk de mouse gestures (die volgensmij wel ook in de nieuwe Opera zitten?)
Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.