Douweegbertje schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:46:
Ik ben namelijk ook nergens iets tegen gekomen waarbij je intern zit te coden in pak. Sterker nog als je bij ons zo binnenloopt in pak neem ik je eigenlijk al niet meer serieus, en dan heb ik het over functies puur als 'programmeur'.
Als stagiere bij een "normaal" bedrijf? Gewoon netjes, bijv. een blouse.
Je kleding dient ook te passen bij je leeftijd/ervaring. Als stagiair is het vreemd om in een heel duur pakt te komen (hoewel ik ooit een stagiair heb gezien die in een smoking wist te verschijnen). Je moet een nette en verzorgde indruk maken. Dat kan in pak, maar ook gewoon in een net gestreken overhemd (uiteraard ook met broek en schoenen

).
Ik, daarentegen, kan het niet maken om in versleten jeans en een verwassen shirt bij een klant op bezoek te komen. Met mijn ervaring, functie en eigen bedrijf wordt er verwacht dat ik op een bepaalde manier gekleed ga (ik ben vaak ook meer sales/consultant op dat moment).
Uiterlijk vertoon is helaas bij veel mensen heel belangrijk in de keus voor een leverancier. Pas liep deze discussie in het ZZP/Freelance topic over auto's...Niet om nu alles over één kam te scheren maar een goede programmeur zit haast niet in pak. Je bent een geek. Als ik iemand moest aannemen puur voor programmeren heb ik meer vertrouwen in zo'n 'gast' met lang haar en wat metal op dan een klein ventje die zijn eerste pak heeft gekocht die net niet goed zit. Ja heel veel vooroordelen hier, maar stiekem werkt het wel zo.
Er zijn zoveel verschillende soorten mensen, dus ook zoveel verschillende soorten programmeurs. Ik voel mijzelf op mijn werk beter in een net overhemd dan in een trui/t-shirt. Het gaat erom dat je iets kiest dat bij je past, dan ben je op je best. Ik ben iemand die houdt van verzorgd. gestructureerd en mooie dingen, dus dat is ook terug te zien in mijn verzorging, maar ook bijvoorbeeld mijn bureau (digitaal en fysiek).

Dat zie je ook terug in mijn werk, ik zal niet snel een stuk werk afraffelen, maar werk door tot in de perfectie. Dus afhankelijk van de rol kan iemand strak in pak, best wel passen in het profiel dat je zoekt.
Ik ken genoeg mensen die zich niet comfortabel voelen in een pak, dat zie je dan ook direct en eerlijk gezegd, dat ziet er gewoon niet uit. Zelf vind ik het totaal geen probleem om in pak rond te lopen en voel mij daardoor ook niet beperkt.

Woy schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:47:
Voor het over/under dressed gebeuren. Trek vooral iets aan waar jij jezelf fijn in voelt, dat is het allerbelangrijkste. Voor de meeste dev functies zal er echt niet verwacht worden dat jij helemaal strak in pak komt, maar aan de andere kant zal er ook niet snel iemand over vallen.
Bij kleine bedrijven kan het soms wel gebeuren dat er een verzoek komt om op een bepaalde dag iets meer dressed te verschijnen, omdat er bijvoorbeeld klanten/prospects op bezoek komen. Mij maakt het over het algemeen niet uit hoe mijn werknemers erbij lopen, maar als er een zeer gewaardeerde klant komt meld ik dat wel even aan de mensen. Het is dan aan hen om te bepalen wat ze er mee doen, ik wil ze niet verplichten om dan iets bepaalds aan te trekken, maar als ze besluiten om met die kennis in hun "kloffie" te komen, dan zegt dat wel iets over de persoon.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb bij diverse bedrijven gewerkt waar je weinig informatie kunt vinden over de cultuur. Daarnaast zijn heel veel bedrijven waar ik gewerkt heb meer dan enkel ICT, dus is het lastig een goed beeld te krijgen van waar je terecht komt.
Ik wens eventuele sollicitanten dan ook veel succes bij het vinden van de cultuur van mijn bedrijf