De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➑ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 100 Laatste
Acties:
  • 366.895 views

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:27

Firesphere

Yoshis before Hoshis

dcm360 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:52:
Korea is toch in oorlog? En ze hebben er toch best snel internet? :P
Technisch gezien, is de Democratische Volksrepubliek Korea inderdaad in staat van oorlog met de Republiek Korea.

http://www.firebox.com/pr...-Universal-Remote-Control :D
Cannot actually be used to vaporise alien lifeforms -O-

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-12 14:28

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

dcm360 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:52:
Korea is toch in oorlog? En ze hebben er toch best snel internet? :P
Zuid-Korea heeft heel snel internet, Noord weet ik niet, en die zijn toch wat meer van de oorlog met Amerika enzo :P

Noord-korea heeft helaas geen data: (Hoe zou dat nou komen ;))
http://www.netindex.com/download/map

Afbeeldingslocatie: http://i3.mirror.co.uk/incoming/article4276885.ece/alternates/s2197/Kim-Jong-un.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Afvalzak op 14-01-2015 14:59 ]

Last.fm | Code Talks

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

dcm360 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:00:
Hm, tegenwoordig nog software moeten ontwikkelen op een pc met slechts 4GB RAM vind ik eigenlijk armoede. RAM kost echt niet veel, en als ik hier kijk heb ik met een paar webbrowsers, e-mail-client en PhpStorm open al 5,3GB RAM in gebruik (met Windows 7. Op mijn laptop met OpenSuse gaat dat iets minder hard geloof ik). Pasgeleden had ik zelfs bedacht dat het de investering wel waard was om naar 32GB geheugen in mijn thuisserver te gaan in plaats van 16GB, dus waarom bedrijven 16GB nou duur zouden moeten vinden kan er bij mij niet in (en dan is er waarschijnlijk niet eens ecc-geheugen nodig, wat ik wel in mijn server heb zitten).
Meestal zit er een stukje beheer bij e.d.. er zijn niet meer zo super veel bedrijven die alles in eigen beheer meer hebben en dus 'in the cloud' zitten (zoals wij). Daarom kost een bepaalde upgrade van geheugen na 4 maanden evenveel als jouw uitgave, behalve dat je dan door kan blijven betalen 'voor altijd'..
Hier waren ze er ook niet al te gretig op, maar uiteindelijk heeft de server nu 24gig geheugen. Qua kostenpost heel wat meer dan bijv. jouw eigen upgrade ;)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:06
Net een berichtje van Telegram. Volgens mij is de service niet zo heel rap, want... Feestdagen?

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/CuZI82XZ

:+

[ Voor 37% gewijzigd door Merethil op 14-01-2015 15:12 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Merethil schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:10:
Net een berichtje van Telegram. Volgens mij is de service niet zo heel rap, want... Feestdagen?

[afbeelding]

:+
Op tijd voor Chinees nieuwjaar! Sowieso een grotere doelgroep :+

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Afvalzak schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:51:
Ik denk dat als je een grafiekje maakt van terrorisme/oorlog per land vs internetsnelheid dat je zult zien dat er in landen met een lagere internetsnelheid ook meer oorlog is.
Amerika is altijd in oorlog, logisch ook aangezien ze daar inderdaad vet langzaam internet hebben. Wellicht dat Google Fiber iets aan de wereldvrede kan doen.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Douweegbertje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:08:
[...]

Meestal zit er een stukje beheer bij e.d.. er zijn niet meer zo super veel bedrijven die alles in eigen beheer meer hebben en dus 'in the cloud' zitten (zoals wij). Daarom kost een bepaalde upgrade van geheugen na 4 maanden evenveel als jouw uitgave, behalve dat je dan door kan blijven betalen 'voor altijd'..
Hier waren ze er ook niet al te gretig op, maar uiteindelijk heeft de server nu 24gig geheugen. Qua kostenpost heel wat meer dan bijv. jouw eigen upgrade ;)
De context was echter fysieke pc's. En dan eigenlijk nog pc's waar relatief duur personeel mee moet werken, en personeel dat moet wachten totdat een pc ergens klaar mee is is best wel jammer. De relatief kleine investering voor wat meer werkgeheugen kan zich best vlot terugverdienen als de productiviteit erdoor toeneemt.

Overigens, stel dat het extra werkgeheugen voor de server die ergens in een mistbank hangt 50 euro per maand kost (dat is ongeveer wat je stelde). Hoeveel productiviteitswinst heb je nodig om dat te dekken? Slechts een marginale hoeveelheid.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 17:18

markvt

Peppi Cola

SSD's, snellere processor relatief makkelijk aan te tonen dat het tijd oplevert.

Gewoon een dag loggen hoe vaak je wacht op zaken en dan uitrekenen hoe snel je het terug zou verdienen. (stel 15 minuten wachten per dag is met kosten van x per uur y per maand, dan heb je zo je ssd etc. terugverdient.)

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:16

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Afvalzak schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:57:
[...]

Zuid-Korea heeft heel snel internet, Noord weet ik niet, en die zijn toch wat meer van de oorlog met Amerika enzo :P
NK heeft officieel maar oorlog met 1 land, en dat is ZK ;). Vice versa voor ZK.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 14-01-2015 15:30 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-12 18:35
Mate op de werkvloer *O*

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 20:33
markvt schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:06:
grrrrr bizspark laat geen sql server 2014 of zelfs windows server 2012 toe ... jammer

Wat heb je nou aan windows server 2008 die geen meer mainstream support meer krijgt.
Ik kan ze hier nog gewoon downloaden, zowel Windows Server 2012(R2) als SQL Server 2014. Keys zijn ook nog beschikbaar.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 17:18

markvt

Peppi Cola

Jan_V schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:33:
[...]

Ik kan ze hier nog gewoon downloaden, zowel Windows Server 2012(R2) als SQL Server 2014. Keys zijn ook nog beschikbaar.
Voor productie

"What Products do I have access to for production and hosting?"
http://www.microsoft.com/bizspark/faqs.aspx

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11 08:31
Sh4wn schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:01:
http://securitychallenge.ewi.tudelft.nl/

Challenges zijn toch lastiger dan ik had verwacht :9 Niet dat ik echt super skilled hacker ben, maar ik kan bij de webchallenge vind ik niet zo snel een SQL Injection oid :>

Challenge 2 ben ik al een eindje mee opweg, reverse engineeren vind ik ook leuker.
Ow, beide challenges zijn niet zo moeilijk wanneer je de kwetsbaarheden gevonden hebt :P
Voor challenge 1 heb je drie manieren om administrator te worden en voor challenge 2 twee manieren om op de server te komen

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
Douweegbertje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:08:
[...]
Maar bij 'in the cloud' servers, zou je gewoon dynamisch kunnen schakelen (lijkt mij).
Gewoon schalen naar wat nodig is. Blijkt 8GB te weinig te zijn, dan uitbreiding aanvragen en (indien nodig) herstarten. Dat zou geen probleem meer moeten zijn. Bij virtuele omgevingen zou het niet meer moeten zijn dan een configuratie aanpassen.
Maargoed, je hebt altijd van die partijen die er moeilijk over doen. Die zijn dan duur en vragen overal geld voor, omdat ze het handmatig uitvoeren. Vergelijk dat maar met VPS providers waar je dat zelf kan regelen en je via een webinterface een server kan aanmaken/aanpassen/verwijderen/etc.
dcm360 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:22:
[...]
De context was echter fysieke pc's. En dan eigenlijk nog pc's waar relatief duur personeel mee moet werken, en personeel dat moet wachten totdat een pc ergens klaar mee is is best wel jammer. De relatief kleine investering voor wat meer werkgeheugen kan zich best vlot terugverdienen als de productiviteit erdoor toeneemt.

Overigens, stel dat het extra werkgeheugen voor de server die ergens in een mistbank hangt 50 euro per maand kost (dat is ongeveer wat je stelde). Hoeveel productiviteitswinst heb je nodig om dat te dekken? Slechts een marginale hoeveelheid.
Niet elk bedrijf heeft behoefte aan een verbeterde productiviteit. Wordt je "uurtje-factuurtje" uitgeleend, dan maakt het je baas niet uit wat je productiviteit is. Dat is aan je opdrachtgever (en zelfs daar is dat vaak niet het geval).

Sommige bedrijven zijn er inderdaad gevoelig voor, maar bij grote bedrijven is dat verdwenen. Daar gaat het aanvragen in een grote papieren molen. Of ze werken via thin-clients en dan kun je helemaal niets.

let the past be the past.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:10
Devven met een thin-client?
Oh, gruwel.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:27

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ger schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:40:
Oh, gruwel.
Gewoon wat voer uit de frituur geven :Y :Y)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Styxxy
  • Laatst online: 20:07
Ger schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:40:
Oh, gruwel.
:w :w
Werkt eigenlijk best goed hoor. We hebben personal VM's met dedicated resources van de blade server. (Is ook een dikke server waar enkel onze develop VM's op staan.) Werkt best vlot enzo. Uiteraard kan het niet tippen aan een laptop, maar de infrastructuurafdeling wou dit niet toestaan wegens "extra onderhoudswerk".

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:16

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Werken mensen nog met 4GB? :X
Ik zit hier met 11/24GB in gebruik. Als ik wat VM's aanzwengel en wat IDE's start zit ik al snel rond de 18GB...

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, het blijft inderdaad de keuze van de werkgever. Ik zou het echter jammer vinden als dat mijn producitiviteit hindert, en als dat te lang aan blijft houden zie ik er zelfs een reden in om op zoek te gaan naar een werkgever die wel fatsoenlijk gereedschap voor zijn werknemers aanschaft.

Overigens blijf ik zelf meestal wel onder de 12GB geheugengebruik zitten als ik aan het werk ben, met gamen soms wat hoger. Ik heb ook alleen maar 24GB in mijn pc zitten omdat ik 'ineens' 16GB RAM nog over had,

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Natuurlijk, dat klopt. En ik heb op precies dezelfde manier ook ineens 24GB :+ (ik dacht dat de 8GB kapot was, bleek niet zo te zijn)

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 11:15
Ik moet ineens denken aan een paar maanden geleden. Ik had op een andere locatie van mijn hogeschool een seminar over virtual reality. We hadden een vrouwelijke spreker over de Google Glass en een andere spreker over de Oculus Rift.

Mevrouw de Google Glass fan was een fotojournaliste en is een explorer ofzo. Wij gaan daar als technische informatica studenten heen om informatie te krijgen over de hardware. Ze vertelde dat ze meerdere versies had gehad. Ondertussen is de batterij sneller geworden en zit er een hogere processor in.

Man o man ik heb genoten die dag. Tot de dag van vandaag gebruiken wij de termen 'snellere batterij' en 'hogere processor' nog steeds.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Styxxy schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:20:
[...]

:w :w
Werkt eigenlijk best goed hoor. We hebben personal VM's met dedicated resources van de blade server. (Is ook een dikke server waar enkel onze develop VM's op staan.) Werkt best vlot enzo. Uiteraard kan het niet tippen aan een laptop, maar de infrastructuurafdeling wou dit niet toestaan wegens "extra onderhoudswerk".
Niets geks aan. Wij doen dat ook om onze data in een "protected omgeving" te hebben/houden. Qua kracht is dat meer dan een laptop kan geven, daarbij nog een 1000/1000 lijn, ook 'intern' zeg maar. Beat that. :+
SPee schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:36:
[...]

Maar bij 'in the cloud' servers, zou je gewoon dynamisch kunnen schakelen (lijkt mij).
Gewoon schalen naar wat nodig is. Blijkt 8GB te weinig te zijn, dan uitbreiding aanvragen en (indien nodig) herstarten. Dat zou geen probleem meer moeten zijn. Bij virtuele omgevingen zou het niet meer moeten zijn dan een configuratie aanpassen.
Maargoed, je hebt altijd van die partijen die er moeilijk over doen. Die zijn dan duur en vragen overal geld voor, omdat ze het handmatig uitvoeren. Vergelijk dat maar met VPS providers waar je dat zelf kan regelen en je via een webinterface een server kan aanmaken/aanpassen/verwijderen/etc.

[...]
Eh, dus omdat het simpel te schalen is, ga je het maar gratis weggeven? Of wat probeer je nu te zeggen?
Qua CPU/geheugen is alles mogelijk, alleen pas effectief na een reboot. Diskruimte kan on ze fly. Alleen we betalen gewoon wat we gebruiken.. Beetje 'raar' om niet extra te betalen voor iets extra's.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

http://channel9.msdn.com/...2015-with-Mads-Kristensen

Het ziet er zeker cool uit. Maar voor de basic setup is het ZO ENORM VEEL MEER WERK.
Situatie nu: Installeer angular uit NuGet. Eventueel in de CL.
"Geweldig snelle oplossing":
- Installeer grunt via je npm config
- Maak een grunt task die de bestanden uit bower mappen naar de wwwroot verplaatst (waarom die wwwroot ineens)
- Voeg angularjs toe als dependency in je bower config
- Laat bower updaten
- Voer de grunt task uit

Sure, het is vast flexibeler voor de geavanceerdere situaties, maar kom op, dit kan je toch moeilijk "sneller" noemen. Maar ook dingen als LESS compilatie, hij laat zien hoe je meerdere schemes kan maken, voor productie en dev bijvoorbeeld. En je kan de acties koppelen aan VS acties. Zo kan je een watcher laten uitvoeren on start van de IDE. Maar je kan nog steeds NIET een prod-less-ding doen als je publisht en een dev-less-ding als je enkel gaat debuggen. Dat is dan weer niet mogelijk (voor zover ze laten zien).

En IMO raken alle dependencies nu overal verspreid en wordt het één grote chaos.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
F.West98 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:34:
http://channel9.msdn.com/...2015-with-Mads-Kristensen

Het ziet er zeker cool uit. Maar voor de basic setup is het ZO ENORM VEEL MEER WERK.
Ze zijn heel druk bezig!
Als ik de podcasts van Scott Hanselman luister wordt het nog enorm omgegooid voordat VS2015 officieel uitkomt (of dan met een Update).

En daarnaast, ik heb er toch niet veel last van, schrijf de Front-end niet in Visual Studio. Ik maak alleen de backend (waar nodig) in Visual Studio ;)
(en ik gebruik zelf ook Ember i.p.v. Angular).

[ Voor 17% gewijzigd door Ryur op 14-01-2015 20:43 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik vertrouw erop dat het wel goed komt, of ik zal het gewoon niet gebruiken ( :+ ) maar op dit moment zoals het daar gepresenteerd wordt, neh, niet echt handig imo.

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

photofreak schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:19:
[...]

Ow, beide challenges zijn niet zo moeilijk wanneer je de kwetsbaarheden gevonden hebt :P
Voor challenge 1 heb je drie manieren om administrator te worden en voor challenge 2 twee manieren om op de server te komen
Als je de kwetsbaarheid eenmaal hebt is het niet zo moeilijk inderdaad ;)

Ben een beetje door mijn ideeën heen voor Challenge 1, maar vermaak mij prima nu met Challenge 2. Heb dit ding nu lokaal draaiend op mijn eigen PC, nu lekker met GDB en IDA de assembly doorspitten.

• photofreak
  • Laatst online: 23-11 08:31
Sh4wn schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:17:
[...]

Als je de kwetsbaarheid eenmaal hebt is het niet zo moeilijk inderdaad ;)

Ben een beetje door mijn ideeën heen voor Challenge 1, maar vermaak mij prima nu met Challenge 2. Heb dit ding nu lokaal draaiend op mijn eigen PC, nu lekker met GDB en IDA de assembly doorspitten.
Voor challenge 1 kan je sowieso eens naar SQL injectie kijken. Voor challenge 2 is een decompiler misschien iets makkelijker om mee te beginnen

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:46:
Ik vertrouw erop dat het wel goed komt, of ik zal het gewoon niet gebruiken ( :+ ) maar op dit moment zoals het daar gepresenteerd wordt, neh, niet echt handig imo.
Heb het even geprobeerd maar ik moet niets meer hebben van alle npm/bower/grunt/gulp dingen die het leven zoveel makkelijker zouden maken. Alleen maar meer gedoe. Handmatig downloaden en linken werkt voor de allermeeste gevallen veel en veel sneller.

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12 21:45
Een half jaar geleden de keus gemaakt om apps als aanvulling op ons systeem te gaan ontwikkelen met Xamarin. Inmiddels zijn deze live voor zowel Android als iOS (ik begin de iOS sdk zowaar te snappen, lang leve constraints). *O*

Al met al kan ik wel concluderen dat native mobile cross platform development toch wel degelijk goed mogelijk is. Nu nog even Windows Phone, maar dat is in feite gewoon WPF/Silverlight dus dat wordt peanuts :+

[ Voor 20% gewijzigd door Down op 14-01-2015 22:27 ]

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Down schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:26:
Al met al kan ik wel concluderen dat native mobile cross platform development toch wel degelijk goed mogelijk is.
Xamarin heeft toch helemaal geen native support? Ik dacht dat dat allemaal C# was?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

Het vreemdste aan Bower is dat je soms je library nog moet builden en dan heb je weer npm etc. nodig. Zit je dus altijd mee twee dependency managers. Knettergek.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-12 23:30

Scott

Ik ben, dus ik tweak

PrisonerOfPain schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 01:52:
[...]

Xamarin heeft toch helemaal geen native support? Ik dacht dat dat allemaal C# was?
Denk dat met native meestal wordt bedoeld dat het niet zomaar een web view is met een zooi HTML 5 erin. Xamarin is wel allemaal in C#, maar wordt naar "native" gecompileerd.

• RayNbow
  • Laatst online: 16:04

RayNbow

Kirika <3

Awesome... een video geupload naar YouTube en blijft op 95% processing hangen... Nog maar "1 minuut" te gaan...

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• WernerL
  • Nu online
[...]

Met native wordt volgens mij bedoeld dat het resultaat native is. Als in, de UI maakt gebruik van native componenten itt webapps. Titanium is om die reden ook 'native'. Alleen alle bussiness logic is JS, en dat wordt at runtime uitgevoerd.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Scott schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 04:42:
[...]

Denk dat met native meestal wordt bedoeld dat het niet zomaar een web view is met een zooi HTML 5 erin. Xamarin is wel allemaal in C#, maar wordt naar "native" gecompileerd.
Klopt, daarnaast mapt Xamarin alles netjes naar Objective-C/Java calls van het target framework. Een GUI element is dan ook echt een element uit het gui framework.

Kak Firefox... Schijnbaar gedraagt Firefox zich op het gebied van dropdowns verschillend in Windows 7 en Windows 8... Ik dacht dat we dat gezeik achter ons hadden gelaten na het hele IE debacle waar IE dropdowns liet renderen door het OS (waardoor je er zonder hack geen div overheen kon zetten)... :'( Op de een of andere manier is het lijstje breder dan het element waar hij invalt en knipt hij de rechterkant eraf...

Daarnaast heeft het briljante FF ook nog eens schijt aan een max-width van 100% op een img element. Als je vervolgens 100% als width toepast op het element doet hij wel wat je verwacht... :/ Zucht...

-O- Jeeej, frontend werk... -O-

edit:

Dit dus...

[ Voor 3% gewijzigd door .Gertjan. op 15-01-2015 10:16 ]

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Douweegbertje

Douweegbertje

<3 frontend :p Ik vind het serieus leuk werk (af en toe dan). Met name als je wat 'fancy' dingen moet/mag gebruiken om niet zo'n standaard website te bouwen.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:18:
<3 frontend :p Ik vind het serieus leuk werk (af en toe dan). Met name als je wat 'fancy' dingen moet/mag gebruiken om niet zo'n standaard website te bouwen.
Totdat je fancy spul tot op de grond affikt omdat je browser besluit toch net iets anders te doen dan verwacht... :'(

Fancy spul maken is leuk, maar zodra compatibility om de hoek komt kijken, zakt de moed mij in de schoenen...

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12 21:45
[...]

Zoals anderen ook al aangeven, het resultaat is inderdaad native. Je praat gewoon tegen de onderliggende sdk's van het platform en er rolt uiteindelijk een .apk of .ipa uit.

Leuk bijkomend effect, ik heb nu al zoveel in de iOS sdk zitten neuzen dat ik objective-c er bijna bij heb geleerd 8)7 (niet dat ik er blij van word overigens). Overigens ook een opvallend verschil, bij het uploaden van je app in de appstore duurt het momenteel gemiddeld 9 dagen (http://appreviewtimes.com/) voordat hij wordt beoordeeld, de playstore duurt vaak 2-3 uur. Ik snap dat Apple de kwaliteit van apps wil beoordelen, maar om nou ook elke simpele update en bugfix door deze molen te halen..

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Down schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:20:
[...]

Zoals anderen ook al aangeven, het resultaat is inderdaad native. Je praat gewoon tegen de onderliggende sdk's van het platform en er rolt uiteindelijk een .apk of .ipa uit.

Leuk bijkomend effect, ik heb nu al zoveel in de iOS sdk zitten neuzen dat ik objective-c er bijna bij heb geleerd 8)7 (niet dat ik er blij van word overigens). Overigens ook een opvallend verschil, bij het uploaden van je app in de appstore duurt het momenteel gemiddeld 9 dagen (http://appreviewtimes.com/) voordat hij wordt beoordeeld, de playstore duurt vaak 2-3 uur. Ik snap dat Apple de kwaliteit van apps wil beoordelen, maar om nou ook elke simpele update en bugfix door deze molen te halen..
Updates gaan volgens mij sneller door de molen. Maar die wachttijd is inderdaad redelijk bizar...

Nog leuker wordt het als ze je upload afkeuren (omdat ze de app niet snappen), je vervolgens netjes extra uitleg toevoegt, je vervolgens weer achteraan mag aansluiten... Mijn vorige app submit duurde volgen mij 20 dagen om in de store te krijgen... :/

Nou, mijn Firefox issue lijkt gerelateerd te zijn aan de breedte van het bovenliggende element, als deze een berekende breedte heeft die geen rond getal is dan breekt hij de rechterkant van de select-items eraf...

:X

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

.Gertjan. schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:20:
[...]

Totdat je fancy spul tot op de grond affikt omdat je browser besluit toch net iets anders te doen dan verwacht... :'(

Fancy spul maken is leuk, maar zodra compatibility om de hoek komt kijken, zakt de moed mij in de schoenen...
Vooral als het gaat om styling van form elementen, is het vrij vaak nog huilen... Maar verder vind ik het allemaal best wel meevallen tegenwoordig (IE9+). Met alleen CSS (transition) kan je ook al aardig wat leuks maken, dat gelukkig netjes degrades in oude browsers.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
F.West98 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:34:
Maar je kan nog steeds NIET een prod-less-ding doen als je publisht en een dev-less-ding als je enkel gaat debuggen. Dat is dan weer niet mogelijk (voor zover ze laten zien).
Zou wel moeten kunnen, aangezien ik dat nu al doe in VS met de Task Runner Explorer en Grunt Launcher. En die twee zijn de voorlopers van de tooling die ze in die video laten zien.

[edit]

Wat mij trouwens meteen opvalt aan die video is deze quote:

"You don't have to install any of these tools, VS does it for you. If you want to run it from the command line, you will have to install it yourself."

En tada, MS verneukt het dus weer. Waarom installeren ze niet gewoon die tooling fatsoenlijk mee. Dit is weer de deur open gooien voor versie conflicten en whatnot.

[ Voor 29% gewijzigd door Grijze Vos op 15-01-2015 10:48 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

OkkE schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:31:
[...]

Vooral als het gaat om styling van form elementen, is het vrij vaak nog huilen... Maar verder vind ik het allemaal best wel meevallen tegenwoordig (IE9+). Met alleen CSS (transition) kan je ook al aardig wat leuks maken, dat gelukkig netjes degrades in oude browsers.
Het valt mij op dat Chrome/Firefox zo nu en dan toch buiten de boot lijken te vallen bij bepaalde zaken. Misschien doordat ze een redelijk snelle doorlooptijd hebben. De afgelopen jaren zie ik inderdaad weinig ellende meer met IE (misschien ook omdat ik weet wat de beperkingen zijn), maar zie ik dat FF en Chrome zo nu en dan bijzondere interpretaties doen op styles.

Degrades gaan tegenwoordig inderdaad redelijk goed. Vroeger was dat nogal eens een drama, zeker met de oudere Opera browsers, die besloten om een definitie waar ze een deel niet van konden parsen gewoon te negeren. Als je dus een IE hack had gezet in een definitie skipte Opera gewoon de hele definitie... :X Gelukkig is dat (naar mijn weten) eruit gehaald, want dat zou de doodsteek zijn voor je css-degrades...

Verwijderd

Hoe blijf je op de hoogte van front end design trends en ontwikkelingen? Ik las dit laatst op een vacature maar ik dacht eigenlijk wel dat het volgen van tweakers.net wel genoeg was eerlijk gezegd.. Er stond ook bij dat je het gebruikersgedrag moet kunnen volgen maar dit heb ik ook nog nooit gedaan.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 10:53
Twitter; volg een aantal frontenders en aantal backends. Daar krijg je redelijk wat info van mee.

Read the code, write the code, be the code!

• OkkE

OkkE

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:49:
Hoe blijf je op de hoogte van front end design trends en ontwikkelingen? [...]
Zouit mijn hoofd een lijstje met wat interessante mensen:
Lea Verou, Paul Irish, Harry Roberts, Chris Coyier, Luke Wroblewski (?), Brad Frost, Addy Osmani (?), @simurai, ...

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Soultaker
  • Laatst online: 19:40
Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:18:
Met name als je wat 'fancy' dingen moet/mag gebruiken om niet zo'n standaard website te bouwen.
De mogelijkheden zijn ongekend!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59

orf

OkkE schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:06:
[...]

Zouit mijn hoofd een lijstje met wat interessante mensen:
Lea Verou, Paul Irish, Harry Roberts, Chris Coyier, Luke Wroblewski (?), Brad Frost, Addy Osmani (?), @simurai, ...
En http://alistapart.com/, http://www.smashingmagazine.com/ en hier een lange lijst: http://css-tricks.com/blogs-i-read/

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KTpxPCL.png

Derp

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 15-01-2015 13:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ik volg (op Twitter) een paar devvers en wat product (zoals frameworks, libraries etc) accounts. Er komt zoveel voorbij, ik haal er het leukste uit en dat zet ik in mijn read-it-later dingetje of ik kijk er meteen naar. Soms blijven dingen ook maanden liggen en ga ik op een nutteloos moment het alsnog bekijken.

Blogs lezen (en schrijven ook niet) ben ik geen persoon voor. Ik volg daarom ook geen feeds.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:49:
Hoe blijf je op de hoogte van front end design trends en ontwikkelingen?
webplatformdaily.org is wel een goeie.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-12 00:40

HMS

LOL, sommige reacties ook weer op de FP:

nieuws: Amsterdam wil jongeren leren programmeren

|:(

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Sowieso heel dat artikel :').

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ik ga die term wel als titel gebruiken.. "high-end fullstack programmeur"

• OkkE

OkkE

Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:15:
Ik ga die term wel als titel gebruiken.. "high-end fullstack web 2.0 programmeur"
FTFY. :)
Of is "web 2.0" zelfs bij de "Linken kan altijd"-mensen niet meer hip?

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 17:20
Zijn we niet bijna toe aan "web 2.5" of "web 3D"?

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Zo geef je mooi aan de hele wereld het idee dat software ontwikkeling niet zo heel moeilijk is. Ik denk dat de jongeren die echt interesse hebben in ontwikkelen hun weg toch wel vinden. Daarnaast krijg ik hierbij het onderbuikgevoel dat veel mensen het lezen als "hangjongeren" (was ook mijn eerste gedachte). Dan komt al snel het idee "als die het kunnen zal het wel niet zo heel moeilijk zijn"... :/

En ik moet al geregeld mensen remmen die mij vragen: "joh, mijn zoontje van 10 wil programmeren, dat is vast niet zo moeilijk. Wat raad jij hem aan om te lezen zodat hij het snel kan leren"... 8)7
Wethouder Kajsa Ollongren van Economische Zaken wil dat per jaar 250 jongeren leren programmeren aan de coding academies. In de komende vier jaar gaat dat naar verwachting 5,7 miljoen euro kosten.
Ik vind dat eigenlijk nog best een flinke som geld voor iets wat geen garanties biedt. Het kost per kop dan 5700 (zal uiteindelijk meer worden, want ICT & Overheid gaan niet goed samen). Vraag mij af hoe ze verwachten dat terug te gaan verdienen...

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 12:14

TheNephilim

Wtfuzzle

.Gertjan. schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:29:

[...]

Ik vind dat eigenlijk nog best een flinke som geld voor iets wat geen garanties biedt. Het kost per kop dan 5700 (zal uiteindelijk meer worden, want ICT & Overheid gaan niet goed samen). Vraag mij af hoe ze verwachten dat terug te gaan verdienen...
Programmeren op school vind ik nog niet zo gek, maar die coding academies...

Dergelijke initiatieven vind ik eigenlijk altijd kansloos. Doet me denken aan de HipHop workshops voor jongeren in de grote steden zoals Amsterdam/Rotterdam; allochtone jongeren. Ook zo'n gefaald project zonder garanties. Iemand haalde het al aan; wat er niet in zit kun je er ook niet uit halen. Het kost weer bakken met geld en het enige wat je doet is de kansen vergroten voor de mensen die toch al in de IT terecht komen.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik zou het een goede zaak vinden, in elk geval voor de basisdingen: problemen opdelen in stukjes, gestructureerd kunnen denken, het principe van nesting leren, basis logica, maar ook probleemopsporing, omdat dat eigenlijk een vaardigheid is die je vaak nodig hebt. Kan ook best op andere manieren geleerd worden trouwens, maar er is in het algemeen te weinig aandacht voor vind ik.

Wat wel heel erg nodig is, is dat er ook een paar didactici gaan kijken naar wat je mensen wilt leren en hoe dat het beste kan, vooral bij jongeren. Wat ik van de schoolopdrachten zie is abominabel en leert alleen maar de verkeerde dingen.
Zelfs scratch, dat toch aardig begint, maakt helaas niet de stap naar abstractie, waardoor precies het ophakken in handige stukjes en het opsporen van fouten in delen niet geleerd wordt. Terwijl dat toch wel goed zou kunnen volgens mij.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

TheNephilim schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:37:
[...]
Programmeren op school vind ik nog niet zo gek, maar die coding academies...
Dat ben ik wel met je eens. Het is niet slecht, maar dan zou ik het op vrijwillige basis doen en proberen mensen te interesseren voor het vak. Dan rollen ze er vanzelf in, snap niet waarom de gemeente zich ermee moet bemoeien en er een zak geld tegenaan moet smijten..
Het kost weer bakken met geld en het enige wat je doet is de kansen vergroten voor de mensen die toch al in de IT terecht komen.
Niet alleen dat, maar je krijgt misschien weer een mini-bubbel. Je trekt figuren aan die zien dat er dik geld is te verdienen en die puur voor het geld die hoek induiken. Sommige vallen direct door de mand, maar soms blijven dat soort figuren als een parasiet in de ICT wereld hangen... Persoonlijke frustratie :+
incaz schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:39:
Ik zou het een goede zaak vinden, in elk geval voor de basisdingen: problemen opdelen in stukjes, gestructureerd kunnen denken, het principe van nesting leren, basis logica, maar ook probleemopsporing,
Staat natuurlijk los van software ontwikkeling, dit zijn taken die een school/opleiding je sowieso zou bij moeten brengen.

Ik ben het met je eens dat die punten wel goed zijn om te trainen, want helaas wordt de huidige generatie nogal opgevoed in het thema van "ik snap het niet dus doe ik het niet", de nieuwsgierigheid naar oplossingen en oplossingsvaardigheden laten vaak te wensen over...
/opa :+

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

edit: ho, daar ging de bezem doorheen

TIL:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
Enum.TryParse<DayOfWeek>("onlycharachters", out theDay);
// werkt gewoon

Enum.TryParse<DayOfWeek>("674328", out theDay);
// enkel cijfers, werkt gewoon

Enum.TryParse<DayOfWeek>("62eencombinatie28", out theDay);
// een first chance FormatException die verder goed afgehandeld wordt, maar wel de debugger breakt

En dan dat in je sorter hebben zitten :'(

[ Voor 5% gewijzigd door F.West98 op 15-01-2015 19:01 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Enum.TryParse zou geen FormatException mogen gooien, zit dus dieper dan!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Megamind schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 19:17:
Enum.TryParse zou geen FormatException mogen gooien, zit dus dieper dan!
Hij gooit 'm en handelt 'm ook zelf weer af (first chance exception), en bij "continue" gaat 'ie ook gewoon verder, maar mijn debugger stopt wel. In tegenstelling tot enkel letters/cijfers.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ik heb trouwens op de HAVO wel "programmeren" gehad.. of beter gezegd "ICT les"... van de scheikunde leraar. Wat mijn voornaamste probleem is dat een fatsoenlijke IT'er niet voor de klas gaat staan, althans niet fulltime. Dat op de HAVO was één grote grap natuurlijk qua stof, maar op het MBO had ik na mijn stage al erm.. 5x meer kennis dan elke docent daar. Niet dat ik zo super goed ben, maar hun leren nooit iets bij en zitten misschien nu nog wat loopjes in PHP 4.x uit te leggen.
Goed op het HBO was het iets beter, althans qua algemene kennis maar vakinhoudelijk? nah.

Dat is uiteindelijk met vrijwel elk vak op het onderwijs, maar even stom gezegd veranderd Frans niet elke dag.. In de IT loopt het 1000x sneller dan andere vakken. Mijn vader heeft ooit 'bouw' gegeven als docent, maar die gaf al aan: "Dat kan ik nu nooit meer geven, want er is zoveel veranderd". Hoe moet dat dan in de IT?

Wat mij gewoon super lijkt zijn lessen van mensen uit het bedrijfsleven. En dan niet 2 uurtjes in de maand, maar misschien gewoon 20% van je totale opleiding uit dat soort lessen. Argumentatie? Ik heb in een half jaar stage veel meer geleerd dan die jaren school. Nu snap ik ook wel dat je deels theorie/praktijk heb en dat de één beter is in de boeken etc. maar ik zie anders niet hoe je het niveau omhoog kan halen van zowel docenten als leerlingen.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Wauw. Die exceptions zorgen dus ook dat het sorteren op die manier veeeel langer duurt........

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Klopt, exceptions zijn duur. Dit vanwege het opbouwen van de stacktrace enzo.

We are shaping the future

• RayNbow
  • Laatst online: 16:04

RayNbow

Kirika <3

Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:06:
Dat is uiteindelijk met vrijwel elk vak op het onderwijs, maar even stom gezegd veranderd Frans niet elke dag.. In de IT loopt het 1000x sneller dan andere vakken. Mijn vader heeft ooit 'bouw' gegeven als docent, maar die gaf al aan: "Dat kan ik nu nooit meer geven, want er is zoveel veranderd". Hoe moet dat dan in de IT?
Hoe dat moet in de IT? Gewoon, een goede basis aanleggen. Bijv. iets als SICP kun je altijd doceren, ongeacht wat momenteel hip is in de IT.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

F.West98 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:10:
Wauw. Die exceptions zorgen dus ook dat het sorteren op die manier veeeel langer duurt........
Al een lookup proberen te maken? Voor die zeven waardes van DayOfWeek hoef je het ook niet te laten.

• incaz
Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:06:
Dat is uiteindelijk met vrijwel elk vak op het onderwijs, maar even stom gezegd veranderd Frans niet elke dag.. In de IT loopt het 1000x sneller dan andere vakken.
Die misconceptie is volgens mij precies waarom je helemaal niet zoveel hebt aan mensen uit het bedrijfsleven... Het zijn niet de speeltjes en syntax die het vak maken. Zoals ik zei: een goede basis aan gestructureerd denken, logica, opdelen van verantwoordelijkheden, testen / opsporen van fouten, dat zijn belangrijke dingen. En die veranderen ook niet.

Bovendien is 'het bedrijfsleven' echt geen garantie voor een goede basis. De banken draaien vziw nog steeds op mainframes (dus hippe, flexibele, goed testbare software die aangepast kan worden aan de moderne wereld haal je daar niet meteen), ik heb ooit een door CapGemini of Ordina ontworpen database mogen inzien (en daarna mogen uitleggen waarom de cijfers die men daaruit had getrokken niet bleken te kloppen, klein foutje met normalisatie), en wat moet ik nog zeggen over SAP? Is dat echt wat je wilt aanleren als best practice?

Doe mij maar een goede basis voor de leerlingen.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

incaz schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:38:
[...]

Die misconceptie is volgens mij precies waarom je helemaal niet zoveel hebt aan mensen uit het bedrijfsleven... Het zijn niet de speeltjes en syntax die het vak maken. Zoals ik zei: een goede basis aan gestructureerd denken, logica, opdelen van verantwoordelijkheden, testen / opsporen van fouten, dat zijn belangrijke dingen. En die veranderen ook niet.

Bovendien is 'het bedrijfsleven' echt geen garantie voor een goede basis. De banken draaien vziw nog steeds op mainframes (dus hippe, flexibele, goed testbare software die aangepast kan worden aan de moderne wereld haal je daar niet meteen), ik heb ooit een door CapGemini of Ordina ontworpen database mogen inzien (en daarna mogen uitleggen waarom de cijfers die men daaruit had getrokken niet bleken te kloppen, klein foutje met normalisatie), en wat moet ik nog zeggen over SAP? Is dat echt wat je wilt aanleren als best practice?

Doe mij maar een goede basis voor de leerlingen.
Inderdaad, hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat leer je wel in de praktijk. Tijdens een stage of gewoon als junior. Op school moet je gewoon basiskennis opdoen: datastructuren, algoritmen. Logica, verzamelingenleer en relationele modellen. Low-level werking van processing units en programmeerparadigma's. Verschil tussen imperatief en declaratief leren. Beginnen met pseudocode en vervolgens omzetten in syntax.

Dat kun je prima van een oude grijze wijze man leren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Douweegbertje

Douweegbertje

Echter heb je het over de basis, maar vind jij de basis nu dan goed? Ik ben van mening dat ikzelf, ook al maar met mijn summiere ervaring van zo'n.. 7-8 jaar als programmeur zo'n basis veel beter zou kunnen uitleggen, los van het feit dat ik waarschijnlijk niet geschikt ben voor het docentschap :p
In elk geval, juist een ervaren persoon zou goed uitleggen hoe normalisatie werkt, en waarom je een datum niet als string moet opslaan etc.etc.
Varchar(255) all the way, docent boeit het niet en snapte waarschijnlijk er ook niets van.

Wat ik leerde was een grap, positief om te zien dat jullie blijkbaar wél iets boeiends hebben geleerd maar los van wat ITIL meuk heb ik amper iets zinnigs gehad.

Nja ik heb ook deels ervaring met wat mensen die 'junior' zijn, en met name de basis mist daar. In feite al die leuke dingen die jij opnoemt, zie ik bij beginners in het vak niet terug.

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Opleidingen zijn er om je een manier van denken / gedragingen aan te leren. Stages / werken leren je de praktijk.

Op een opleiding heb je praktijk voorbeelden om de stof begrijpbaar te maken. Maar voornamelijk gaat het niet zo zeer om je praktijk informatie te voeren, maar om de manier van denken je eigen te maken. Je intelligentie leren gebruiken, en zelf problemen weten te analyseren om zo de oplossing te vinden.

Hoe hoger het niveau van de opleiding, hoe hoger de abstractie en hoe minder de praktijk voorbeelden.

Vooral in de eerste jaren van iemands cariere zie je dan ook goed of hij in zijn opleiding echt heeft begrepen waar het om draaide, of dat hij gewoon de toetsen heeft zitten stampen. Begrijp de gedachtegang, en de meeste tentamens hoef je geen eens te leren. Heb je zitten stampen, dan krijg je het nog zwaar op de werkvloer.

• incaz
Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:00:
Echter heb je het over de basis, maar vind jij de basis nu dan goed?
Nee, ik vind die basis dramatisch slecht, had ik dat nog niet aangegeven? Maar volgens mij ligt dat niet alleen aan het gebrek aan technische kennis maar ook behoorlijk aan het gebrek aan idee wat je mensen aan wilt leren en hoe je dat het beste kunt doen. En daar is het bedrijfsleven ook niet goed in.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Feanathiel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:30:
[...]

Al een lookup proberen te maken? Voor die zeven waardes van DayOfWeek hoef je het ook niet te laten.
Lookup?
Maar anyway, offtopic voor hier.

edit:
Aha, thanks to dotPeek. Als het eerste teken een '+', '-', of een cijfer is, probeert hij de value eerst te casten naar het Underlying type van de Enum (in dit geval Int32), en DAT geeft een FormatException, die daarna keurig afgehandeld wordt en waarna er naar de string zelf gekeken wordt. Alleen duurt dat dus te lang. Tijd voor een custom Enum Parser :+

edit2:
Even wat metingen gedaan (gemiddelde van 1 miljoen parses per 'soort'):
"Something": 240.49 ns per parse
"1Somethin": 37178.57 ns per parse
"123456789": 485.63 ns per parse

:o
(sowieso, wat is het uberhaupt al snel)

edit3:
Mijn implementatie maakt gebruik van methods die minder direct in het systeem zitten (alles is natuurlijk internal enzo), maar alsnog, 2434 ns per parse. +- 20x zo snel :P

[ Voor 63% gewijzigd door F.West98 op 16-01-2015 00:15 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

incaz schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:20:
[...]

Nee, ik vind die basis dramatisch slecht, had ik dat nog niet aangegeven? Maar volgens mij ligt dat niet alleen aan het gebrek aan technische kennis maar ook behoorlijk aan het gebrek aan idee wat je mensen aan wilt leren en hoe je dat het beste kunt doen. En daar is het bedrijfsleven ook niet goed in.
Echter op de één of andere manier heb jij wel al een idee over hoe het dan wel zou kunnen, en jij zit in het bedrijfsleven. Wat is er mis mee om je optiek te delen aan studenten? Stages of junior functies is niet allemaal maar praktijk, maar ook een deel ervaring opdoen middels pure discussies waarin de basis begrippen nog worden uitgelegd alleen dan door iemand die er dagelijks er mee te maken heeft. Een stagiere ga je ook niet functioneel uitleggen hoe hij precies zijn code moet doen, althans daar zou hij weinig van leren.

Er zijn dagelijks lezingen en vrijwel wekelijks events omtrent IT. Hier zitten niet speciale "docenten" maar met name mensen met specifieke skills die dan een lezing houden (DEF CON anyone?). Afhankelijk van de lezing zijn het ook maar stukjes in kindertaal vertaald voor de 'it profs / geïnteresseerde' in de zaal waarbij dan uiteindelijk veel kennis wordt overgedragen zonder direct te zeggen van "zo moet het". Dat is dan meer voor de mensen die al met IT bezig zijn, maar daar leer je enorm veel van. Waarom zou je niet het zelfde doen maar dan een wat makkelijkere stof, voor studenten?

• .oisyn
  • Laatst online: 18:16

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Aan de mensen die het gezien hebben: ik uitte hier aan het begin van de avond even kort mijn ongenoegen over een bepaalde user (die hier nooit komt, dus jij bent het niet :P), maar dat had ik niet moeten doen aangezien het hier niet echt gewenst is. De post alsmede wat reacties zijn getrashed. Omdat ik niet houd van doofpotten vind ik het nodig om dit hier even te melden en me te verexcuseren, dus bij deze :).

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 16-01-2015 00:38 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:06
Natuurlijk, de dag waarop je vanuit huis wil werken omdat dat net wat makkelijker uitkomt is precies de dag dat UPC het nodig vindt om overdag de boel eens flink van onderhoud te voorzien.... Grapjassen, ze hebben het internet 11 minuten geleden afgesloten en hij gaat, volgens hun website, pas morgen (vandaag) om 17:00 weer beschikbaar zijn.

Wie oh wie heeft er een databundel van pakweg 10 GB die ik even mag misbruiken? :+

• alienfruit
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

Oops, "Insecure direct object reference" probleempje in mijn project. Nu stellen ze GUIDs voor ipv. nummers (e.g. van record ids/primary keys).

Toch fijn, dat er penetration testers zijn, want ik was toch vergeten om een authorisatiecheck te doen om de conversaties/chat messages. Zou kon je dus een conversatie ophalen via de API zonder dat je onderdeel was van het gesprek :o Snel opgelost gelukkig. Sta je toch even voor lul, haha!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:47:
[...]
Echter op de één of andere manier heb jij wel al een idee over hoe het dan wel zou kunnen, en jij zit in het bedrijfsleven.
Helaas geldt wel het stigma dat een docent voor dat vak kiest, omdat hij niet geschikt zou zijn voor het bedrijfsleven. Voor een aantal klopt dat ook, sommige zijn totaal de grip met de werkelijkheid en praktijk kwijt en leren de studenten zaken die totaal nergens over gaan. Ik spreek regelmatig met mensen die de huidige ICT opleidingen (Software Engineer) volgen en regelmatig gaan mijn nekharen recht overeind staan...

Man o man, wat wordt daar soms een bullshit verkondigd. Daarnaast worden de hobby/script kiddies als helden onthaald, want die hebben al iets gemaakt voordat ze aan de studie begonnen, dus die weten vast hoe het zit. Nou helaas is niets minder waar, want veel van die self-made guru's houden er dingen op na die je er in het bedrijfsleven graag uit wilt "slaan". Daarnaast ontstaat er bij sommige van die figuren een soort god-complex waardoor ze denken dat zij alles en iedereen de baas kunnen... :/

Zelf heb ik nog wel de ambitie om mijn kennis te delen met studenten/juniors. Vooral omdat ik kennisdeling ontzettend leuk vind om te doen en het ook erg boeiend vind om een frisse blik te ondervinden op bepaalde zaken. Sinds mijn eigen afstuderen ben ik bezig om met juniors en stagiaires te werken en ze de fijne kneepjes van het vak te leren. Want eerlijk is eerlijk, als ze net vers uit de schoolbanken komen kennen ze maar een heel klein deel van het vakgebied (sommige weten niet eens wat een pattern is of hebben geen fatsoenlijk onderwijs gehad in datamodelatie).

Zeker nu ik eigen baas ben, heb ik bijna altijd wel een of meerdere juniors/stagiairs in mijn omgeving om mee samen te werken. Daar snijdt het mes gelukkig aan 2 kanten, zij challengen mij op mijn kennis en ik kan ze (volgens henzelf) veel leren :) Daarnaast vind ik het ook leuk om het menselijke aspect van het vakgebied uit te oefenen :)

• incaz
Douweegbertje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:47:
Echter op de één of andere manier heb jij wel al een idee over hoe het dan wel zou kunnen, en jij zit in het bedrijfsleven. Wat is er mis mee om je optiek te delen aan studenten?
Mijn optiek delen is niet iets waar ze wat aan hebben. Een doordacht programma waar ze de basis op de juiste manier ontwikkelen wel, maar dat is iets dat niet zomaar in elkaar gezet is. De paar keer dat ik half en half gevraagd ben om een nieuweling wat te begeleiden liep ik juist keihard tegen de beperkingen op - en dan ging het om mensen die al redelijk wat opleidingsprogrammeren achter de rug hadden.

Ik denk dat er twee belangrijke verschillen zijn tussen jouw visie en de mijne:
1. het gaat m.i. niet om overdragen van kennis, maar van denkstrategieen: gestructureerd denken (in stapjes, samenhangende functies, abstractie etc), logica, syntax, foutopsporen en testbaarheid. Dat is meer een kwestie van oefenen en ontwikkelen, net als gevoel voor getallen of taal. Het werkt stukken beter voor iedereen als je daarbij kiest voor een logisch pad voor die ontwikkeling, zodat het als van nature de juiste kant op gaat. Bij rekenen en taal is daarover nagedacht door didactici. Over informatica is vrijwel niet nagedacht in dat opzicht.
De kennis, die kun je later altijd nog overdragen.

2. het gaat dus ook over een andere doelgroep. Niet de laterejaars it-studenten maar middelbare scholieren, en een deel zelfs op de basisschool. Het zijn ook vaardigheden die mi voor vrijwel iedereen belangrijk zijn, ook als de IT je vak niet wordt.

Daarnaast denk ik dat het wel een extra voordeel is dat er meerdere jongeren zijn die op deze manier in aanraking komen met iets waarvan ze misschien niet eens wisten dat ze het leuk vinden, en dat er daarnaast veel meer mensen in staat zullen zijn zich op vrij eenvoudige wijze uit te drukken in wat simpele technische systemen.
Dat is dan meer voor de mensen die al met IT bezig zijn, maar daar leer je enorm veel van. Waarom zou je niet het zelfde doen maar dan een wat makkelijkere stof, voor studenten?
Dat werkt pas als je een redelijke basis hebt om dingen aan op te hangen. Voor beginners is dat absoluut niet de weg, het compliceert de zaken, overweldigt veel mensen, leidt makkelijk tot klok-en-klepelsituaties, etc. Het doet ook niks om vaardigheden te verbeteren, het geeft alleen kennis. Het is dan ook typisch iets dat pas nuttig wordt als je een flinke basis hebt. Het is de reden waarom het switchen van taal als je in 1 taal al behoorlijk ervaren bent heel anders is dan het van niks leren van een bepaalde taal. Het geeft andere voor- en nadelen.

Daarnaast is het een behoorlijk inefficiente manier van specifieke kennis opdoen. Het sluit meestal maar zeer ten dele aan bij wat je zelf aan het doen bent - of er zit veel herhaling in, of het gaat juist veel te snel. Het is een prima manier om daarvoor in het algemeen je oren open te houden, zo kom je in aanraking met nieuwe richtingen enzo, maar het biedt vaak veel te weinig om het als efficiene opleiding te kwalificeren. En ik denk dat juist dat vrij willekeurig en zonder plan opdoen van kennis ook leidt tot de vaak ongebalanceerde kwaliteiten van code.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

.Gertjan. schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:18:
[...]

Helaas geldt wel het stigma dat een docent voor dat vak kiest, omdat hij niet geschikt zou zijn voor het bedrijfsleven. Voor een aantal klopt dat ook, sommige zijn totaal de grip met de werkelijkheid en praktijk kwijt en leren de studenten zaken die totaal nergens over gaan.
Niet geschikt voor het bedrijfsleven betekent niet automatisch een slechte docent.
Ik moet zeggen dat ik het meeste uit boeken heb gehaald, colleges skipte ik vaak. Maar als ik zie dat dezelfde boeken (Brookshear, Sommerville) nog steeds overal worden voorgeschreven, waarom hebben die mensen er dan ongeacht de docent zo weinig van opgestoken? Ik ben er niet zeker van of dit de beste boeken op dit gebied waren, maar (goede dan wel slechte) boeken en docenten hebben iets gemeenschappelijks: ze zetten je aan het denken en het uiteindelijke leren doe je zelf. En dat moest ik in mijn tijd nog met een veel beperkter internet dan tegenwoordig doen.

Informatica was bij mijn opleiding nog een ondersteunend vak ook. Van mensen die een informaticaopleiding volgen kan je toch wel enigszins verwachten dat ze alleen al uit interesse heel veel opsteken?

Ik denk ook dat die interesse het belangrijkst is, en niet of je gedegen onderwijs hebt gekregen. Genoeg steengoede developers die zonder onderwijs op een hoog niveau (niet "high level" in de vakinhoudelijke betekenis) terecht zijn gekomen. Weer anderen hebben zelfs van de beste docenten nauwelijks iets geleerd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Canaria schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:45:
[...]

Niet geschikt voor het bedrijfsleven betekent niet automatisch een slechte docent.
Dat zeg ik ook niet. Maar helaas geldt het wel voor een aantal ;)
In principe kan een dergelijke docent prima theorie bijbrengen, maar vaak proberen ze de praktijk na te bootsen op een HBO opleiding. Helaas ontbreekt die connectie bij veel docenten, dus gaat het mis op het moment dat ze praktijkgericht moeten werken.
Ik moet zeggen dat ik het meeste uit boeken heb gehaald, colleges skipte ik vaak. Maar als ik zie dat dezelfde boeken (Brookshear, Sommerville) nog steeds overal worden voorgeschreven, waarom hebben die mensen er dan ongeacht de docent zo weinig van opgestoken? Ik ben er niet zeker van of dit de beste boeken op dit gebied waren, maar (goede dan wel slechte) boeken en docenten hebben iets gemeenschappelijks: ze zetten je aan het denken en het uiteindelijke leren doe je zelf. En dat moest ik in mijn tijd nog met een veel beperkter internet dan tegenwoordig doen.
Wat mij vooral opvalt is dat veel vakken optioneel zijn geworden. Ik heb mensen gesproken die een SE opleiding deden en nooit een database hadden aangeraakt. Databases/datamodellen was een optioneel vak, wat tegenover game development stond. Tja wat denk je dan dat de meeste kiezen?

Daarnaast hoorde ik dat de HAN een vak "advanced programming" (of iets dergelijks) aanbood. Daar kreeg men in korte tijd 7 programmeertalen door de strot geduwd zonder verdere uitleg over de toepasbaarheid. Ik zou bij een vak met die naam meer iets verwachten in de vorm van systeem design en patterns.

Heb het idee dat veel opleidingen tegenwoordig proberen hip te zijn (bv door mobile development als vak te bieden), terwijl de primaire basis het bijbrengen van software engineer skills zou moeten zijn.
Informatica was bij mijn opleiding nog een ondersteunend vak ook. Van mensen die een informaticaopleiding volgen kan je toch wel enigszins verwachten dat ze alleen al uit interesse heel veel opsteken?
Zou je zeggen, maar helaas zijn er nogal wat luie studenten of studenten die zich willen specialiseren op een bepaald gebied en de rest er omheen uit het oog verliezen.
Ik denk ook dat die interesse het belangrijkst is, en niet of je gedegen onderwijs hebt gekregen. Genoeg steengoede developers die zonder onderwijs op een hoog niveau (niet "high level" in de vakinhoudelijke betekenis) terecht zijn gekomen. Weer anderen hebben zelfs van de beste docenten nauwelijks iets geleerd.
Klopt, het is denk ik een kwestie van nieuwsgierigheid, maar ook van aanleg. Je moet als ontwikkelaar een bepaalde denkwijze hebben. Als je die hebt, dan kom je er wel. Heb je die niet, dan kan je er een opleiding tegenaan gooien, maar dan komen ze alsnog niet al te ver.

Maar developers komen in veel soorten, sommige zijn erg abstract en zitten vooral op architectuur, sommige zijn meer van het kloppen van code.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Er is tegenwoordig een hoge competitie tussen opleidingen (binnen één onderwijsinstelling) en onderwijsinstellingen onderling om studenten te lokken. Een opleiding is gewoon een product dat verkocht moet worden. En als je adverteert met "leer hier saaie theorieën" en je concurrent met "leer hier mobile game development", dan kan die eerste het wel vergeten.

Daarnaast is er niet genoeg geld om de inhoud van vakken continue up-to-date te houden. Er gaat heel veel tijd (=geld) zitten in het maken van college's, practica, examens, et cetera. Een docent moet wel materiaal jaar-op-jaar hergebruiken, want geld voor het ontwikkelen en updaten is er niet. Om van de bureaucratische hel nog maar te zwijgen: wijzigingen aan vakken moeten getoetst worden, past het nog bij het curriculum, de leerdoelen, competenties, is het te moeilijk/makkelijk, et cetera. Dat stilstand = achteruitgang, daar wordt geen rekening mee gehouden. In dat opzicht vind men nog steeds dat eens goed = altijd goed.

Op universitair niveau is het vaak zo dat docenten eigenlijk onderzoekers zijn met een onderwijsverplichting. Elke minuut die wordt besteed aan onderwijs gaat van de onderzoekstijd af. Uiteindelijk wordt er wel geld voor beschikbaar gemaakt, maar alleen als er genoeg studenten zijn. (Herinner: studie = product, student = inkomsten). Bij de wat kleinere opleidingen is dat niet vol te houden. Zo heeft de UU onlangs besloten dat alle Masteropleidingen met minder dan 20 studenten per jaar (gemiddelde over 3 jaar) moeten stoppen.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:43
.Gertjan. schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:29:

En ik moet al geregeld mensen remmen die mij vragen: "joh, mijn zoontje van 10 wil programmeren, dat is vast niet zo moeilijk. Wat raad jij hem aan om te lezen zodat hij het snel kan leren"... 8)7
Ikzelf, en ik denk wel meer hier met mij zijn op die leeftijd begonnen. Ik vroeg het dan wel niet aan een ander, maar kwam een boekje met QBasic tegen. Daarmee ben ik begonnen. Het lijkt me dus dat dat toch wel kan. Sure ik maakte toen geen meesterwerken. Maar daar is het voor mij wel begonnen.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ik denk dat veel mensen op opleidingen ook compleet een slag missen. Je wordt namelijk begeleid om uiteindelijk een software ontwikkelaar te worden. Het nadeel van het onderwijs is dat ze, voordat je aan de opleiding begint, vaak een traject uitstippelen wat eigenlijk al weer verouderd is. Dit geeft niet, maar 3 jaar later is het (in sommige gevallen) dus erg verouderd en dus niet meer zo relevant, dat is helaas het nadeel van IT. Maar ik vind ook dat je op school geen hippe dingen moet leren. Maar de essentiele kennis - icm evt. een "hip" product.

Bepaalde theoretische kennis (zoals architectuur, relaties, OO, etc) wordt altijd wel gegeven en het is aan de student zelf om er iets mee te doen (seriously, verwachten dat de 'docent' alles voor doet? :')). Ik zag (en zie) een docent ook niet zozeer als iemand die het mij wel even ging uitleggen, maar iemand die zei wat je zo ongeveer moest doen (en waar je dan evt. wel vragen aan kan stellen). Op de universiteit is/was dat wel iets anders, omdat je meer moet inlezen in theorie en dit kunnen koppelen aan de 'werkelijkheid' of aan opdrachten. Alleen 9/10 van die colleges zijn slaapverwekkend en ik skipte die (ook op het hbo (dus niet HBO :+)) met enige regelmaat. Ik ging alleen naar het college wanneer ik er iets op kon steken.

Ik vind dat er voor sommige "skills" op opleidingen wel wat meer gehamerd mag worden. Zoals werken in groepsverband, time-management en (development) methodieken. Al vind ik ook niet (en dat heb ik ook zien gebeuren) goed om bijv. alleen SCRUM toe te passen. Maar helaas is het moeilijk om opleidingen zo divers te maken dat het voor iedereen perfect is.

Een (goede) developer word je niet tijdens je opleiding, is mijn mening. Het helpt je wel, maar het maakt je niet perse goed. Wat je vaak hoort is : "Ik leer veel meer tijdens stage", "Na 1 maand werken heb ik meer geleerd dan 4 jaar school". Tsja.

Ik zie mezelf nu nog als 'code developer', maar dat is absoluut niet wat ik wil blijven doen. Ik vind architectuur (en SQL) echt tof en wil me daar in de toekomst echt op gaan concentreren. Gelukkig ben ik met een paar mensen een side-project gestart waar ik mijn ei in kwijt kan. Is in de avonduren (en soms weekend) en erg leuk om te doen. Met 8 man samen aan een product werken waarin iedereen wel een (kleine) specialisatie heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door sky- op 16-01-2015 09:38 ]

• HuHu
  • Niet online
sky- schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:32:
... Je wordt namelijk begeleid om uiteindelijk een software ontwikkelaar te worden. ...
Nee.

Dat is echt compleet afhankelijk van het niveau, soort opleiding en wat de student er zelf mee wil.

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

HuHu schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:38:
[...]

Nee.

Dat is echt compleet afhankelijk van het niveau, soort opleiding en wat de student er zelf mee wil.
Geef mij maar aan wat er per opleiding precies verschilt. "wat de student er zelf mee wilt" - precies, ik zag school meer als begeleiding en met mij (op het hbo) zovele. Op het mbo was het iets anders, maar daar zaten (op wat uitzonderingen na) ook mensen die het wel goed vonden en deden wat ze opgedragen werd. Op de uni "gebeurt" er veel meer (en is meer onderzoek, zie onder), maar is het wat betreft mensen hetzelfde als op het hbo. Je moet het zelf doen. Dat is het belangrijkste.

Ik spreek trouwens over de opleiding (en relevant) : Informatica. Dus geen TI en/of BI.

[ Voor 11% gewijzigd door sky- op 16-01-2015 09:55 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij een universitaire studie kan je net zo goed worden opgeleid voor onderzoek. Dat is waar bij mijn studie in ieder geval meer nadruk op ligt dan op echt een software engineer worden. Exotische dingen die je jezelf niet snel aanleert, model based testing, cryptografie, compiler constructie, leuke dingen die je met statische typering in functioneel programmeren kan doen, etc. Ja, natuurlijk ook gewoon een paar programmeervakken, ook iets over databases, ook iets over een software-project in een team, dus die kant kan je ook wel op. Maar als ik in databases verder zou willen dan een paar leuke SQL-statements opstellen moet ik daar toch echt zelf wat voor doen.

Natuurlijk heb je dan ook wel een redelijke basis als softwareontwikkelaar, maar als je netjes de lijntjes volgt ga je toch meer richting onderzoek.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 16-01-2015 09:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

ZpAz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:31:
[...]

Ikzelf, en ik denk wel meer hier met mij zijn op die leeftijd begonnen. Ik vroeg het dan wel niet aan een ander, maar kwam een boekje met QBasic tegen. Daarmee ben ik begonnen. Het lijkt me dus dat dat toch wel kan. Sure ik maakte toen geen meesterwerken. Maar daar is het voor mij wel begonnen.
Klopt, ik ben zelf ook rond die leeftijd begonnen met simpele scriptjes en Visual Basic. Maar daar ben ik zelf ingedoken en geprobeerd mijn kennis te verrijken. Dat is toch wel iets anders dan een vader die ziet dat zijn zoon graag games speelt en denkt dat hij snel programmeur kan worden ;)

Als je de nieuwsgierigheid hebt, dan is het nu de perfecte tijd. Ik moest mijn kennis uit een boekje en de help files halen, tegenwoordig heb je een zo goed als onuitputtelijke bron van informatie (hoewel dat de keus voor bv een taal weer lastig maakt). Daarnaast zijn er nu ontzettend veel opensource/gratis tools en frameworks om je vaardigheden op te botvieren. :)

• HuHu
  • Niet online
sky- schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:42:
[...]

Geef mij maar aan wat er per opleiding precies verschilt. "wat de student er zelf mee wilt" - precies, ik zag school meer als begeleiding en met mij (op het hbo) zovele. Op het mbo was het iets anders, maar daar zaten (op wat uitzonderingen na) ook mensen die het wel goed vonden en deden wat ze opgedragen werd. Op de uni "gebeurt" er veel meer (en is meer onderzoek, zie onder), maar is het wat betreft mensen hetzelfde als op het hbo. Je moet het zelf doen. Dat is het belangrijkste.

Ik spreek trouwens over de opleiding (en relevant) : Informatica. Dus geen TI en/of BI.
Informatica op mbo, hbo of universiteit is natuurlijk enorm verschillend. In de vakken die studenten vrij kunnen kiezen, kunnen ze zelf de nadruk leggen op wat ze zelf willen. Naast "software ontwikkelaar" kun je toewerken naar een leidinggevende functie, adviseur, consultant, onderzoeker. Er zijn talloze en zeer diverse functies waar je in kunt na een informatica-opleiding, waarbij je geen "software ontwikkelaar" bent.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Update van Notepad++, krijg ik opeens een politiek boodschap voor mijn kiezen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4EVpWF6.png

In een wereld waar mensen moeilijk gaan doen over een kerstmuts op het VLC-icoon zal dit vast ook voor een hoop butthurt zorgen :X

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het is hopelijk niet bij elk nieuw tabblad? :P

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

HuHu schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:59:
[...]

Informatica op mbo, hbo of universiteit is natuurlijk enorm verschillend. In de vakken die studenten vrij kunnen kiezen, kunnen ze zelf de nadruk leggen op wat ze zelf willen. Naast "software ontwikkelaar" kun je toewerken naar een leidinggevende functie, adviseur, consultant, onderzoeker. Er zijn talloze en zeer diverse functies waar je in kunt na een informatica-opleiding, waarbij je geen "software ontwikkelaar" bent.
Goh. :9

Je zegt nu NA de opleiding. Lijkt me logisch toch? Na een studie ben je niets. Je hebt een papiertje, that's it. Zijn (even een dwarstraat) genoeg mensen die natuurkunde hebben gestudeerd en uiteindelijk aan het programmeren geslagen zijn. Ik vraag om verschillen van opleiding en jij noemt alleen "is natuurlijk enorm verschillend". 8)7

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zie mijn voorbeeld: dat is vooral onderzoek. Ja, ook tijdens de studie. Na de studie ben je dus eehm, toch wel een onderzoeker. :P Ja, natuurlijk zijn degenen die voor alles net een 6je hebben misschien ook daarin niet erg geschikt.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik lees hier veel over populisme bij opleidingen van informatica. Dat vind ik redelijk grappig. "Mijn" universiteit verwerkt wel nieuwe technieken in vakken, maar dan meestal alleen de wat meer de beproefde technieken en dan vaak alleen nog als het iets toevoegt. Vakken vervangen door "hippere" varianten/versies zoals mobile development gebeurd ook niet. Aan de ene kant is dat best wel mooi, want echt theoretische vakken zoals talen en automaten (wat gaat over talen die over (non)-deterministische machines moeten, bepaalbaarheid etc blijven er gewoon in zitten) en operating systems (waarbij je mag gaan knutselen aan de kernel van minix) er in blijven zitten

Daar staat dan wel weer tegen over dat ik bijvoorbeeld echt niet een goede website kan maken, want "html 5, javascript enzo is niet interessant". Men verwacht echter wel half dat je dat in je vrije tijd jezelf een keer aanleert.

Aangaande de professors enzo: Ja, er zijn een klein aantal waarvan je echt merkt dat die les geven omdat het moet, maar het gros van hen vind het ook niet erg om X aantal vakken per periode/jaar te geven. Ze zijn meestel wel gemotiveerd voor de stof die ze geven omdat het in hun eigen vak gebied zit en zodoende zijn colleges over het algemeen best goed te noemen (uitzonderingen daar gelaten). Natuurlijk worden er wel eens dingen verteld waarvan het doel niet geheel duidelijk is, maar daar valt mee te leven.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gropah schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:28:
Daar staat dan wel weer tegen over dat ik bijvoorbeeld echt niet een goede website kan maken, want "html 5, javascript enzo is niet interessant". Men verwacht echter wel half dat je dat in je vrije tijd jezelf een keer aanleert.
Ja, dat is soms wel jammer. Dat je weet dat je over een tijdje klaar bent, en dat je bij een sollicitatie moet zeggen "nope, nog nooit een mooie website of een goede database opgezet". Nou ja, dat kan je zelf nog bijleren.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

bwerg schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:32:
[...]

Ja, dat is soms wel jammer. Dat je weet dat je over een tijdje klaar bent, en dat je bij een sollicitatie moet zeggen "nope, nog nooit een mooie website of een goede database opgezet". Nou ja, dat kan je zelf nog bijleren.
Opzich ben ik daar ook wel gemotiveerd voor, maar er zijn genoeg mensen die dat niet zijn. Overigens moet wel gezegd worden dat een goede website niet perse een DB hoeft te hebben (dacht ik tenminste) en je ook prima met DB's kan werken zonder ooit een website er aan te koppelen. Heb zelf bijvoorbeeld best wel genoten van het vak wat over database ontwerp ging (hoewel je de NORMA tool er wel erg bij door je strot geduwd kreeg)

• n8n
  • Laatst online: 13:57

n8n

Heb vorige week een website opgeleverd zonder database, ik vond m vrij goed :+

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-12 14:28

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

n8n schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:40:
Heb vorige week een website opgeleverd zonder database, ik vond m vrij goed :+
Ik andersom, ik ben er vrij content mee ;)

Last.fm | Code Talks

Pagina: 1 ... 41 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.