[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flexje schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:56:
Even een vraag waar ik op internet geen direct antwoord op heb kunnen vinden.

Bestaat er een mogelijkheid om een fysiek slotje te plaatsen op een vd synology NAS?

Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen, waarschijnlijk de Ds216+ II
Zoiets?
https://www.synology.com/...ks_work_with_Synology_NAS

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik probeer momenteel mijn digibete oom toegang te geven tot wat filmpjes op m'n nas.
Echter; wat is nou de simpelste manier?

- Secure WebDAV lukt niet native binnen windows 10.
- SFTP zelfde verhaal

Begrijp ik goed dat ik er niet aan ontkom om een programmatje te installeren voor de overdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:16:
Ik probeer momenteel mijn digibete oom toegang te geven tot wat filmpjes op m'n nas.
Niet wat jij voorsteld..
Waarom niet gewoon dsvideo ?
En anders dsfile..

Hoef je niets voor te installeren tenzij je oom nog geen browser heeft.

Beetje waar dat ding voor gemaakt is.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 25-01-2017 16:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:16:

- Secure WebDAV lukt niet native binnen windows 10.
- SFTP zelfde verhaal

Begrijp ik goed dat ik er niet aan ontkom om een programmatje te installeren voor de overdracht?
Ik weet niet of je NAS via DDNS of een ander domein (of mogelijk QuickConnect? nooit gebruikt) te benaderen is? Dat maakt onderstaande wat makkelijker namelijk.

Maar als je in DSM 'File Station' opent, op de te delen map gaat staan, dan rechtermuisknop en op 'Share file links' klikt dan krijg je een URL te zien die je zo door kunt sturen. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Hierboven; DSVideo en DSFile moet je alsnog iets voor installeren, en username/password etc instellen.
Maar misschien wel de beste oplossing. DS File heb ik niet draaien volgens mij, ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:40:
@Hierboven; DSVideo en DSFile moet je alsnog iets voor installeren, en username/password etc instellen.
Maar misschien wel de beste oplossing. DS File heb ik niet draaien volgens mij, ga ik eens naar kijken.
Voor de gedeelde linkjes van File Explorer hoef je overigens geen username/password in te voeren.

Je KUNT het uiteraard wel beveiligen met een wachtwoord zodat niet iedereen die je URL 'raadt' je gedeelde map kan bekijken. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Je kunt wel een Webdav share instellen in Windows, als je dat zelf eenmalig doet hoeft er daarna alleen maar zelf ingelogd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

Bedankt maar mijn fout, ik bedoelde eigenlijk iets om de station sleuven op slot te kunnen doen.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dutchgio schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:45:
Je kunt wel een Webdav share instellen in Windows, als je dat zelf eenmalig doet hoeft er daarna alleen maar zelf ingelogd te worden.
Ik krijg het niet voor elkaar om een secure WebDAV op te zetten. Overigens loop ik daar ook tegen een max aan van 4gb per transfer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
flexje schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:25:
Bedankt maar mijn fout, ik bedoelde eigenlijk iets om de station sleuven op slot te kunnen doen.
De DS716+II heeft per HDD slotjes (zie pagina 8)
Maar ik denk wel dat het een universele sleutel is dus mogelijk niet precies wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:40:
[...]

Maar ik denk wel dat het een universele sleutel is dus mogelijk niet precies wat jij zoekt.
Klopt, volgens mij is dat meer bedoeld zodat de disks er niet per ongeluk uit gaan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

SmiGueL schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:40:
[...]

Thanks maar idd niet echt wat ik zoek. Wil niet dat iemand 'per ongeluk' mijn schijfjes eruit haalt en meeneemt :)

Misschien zelf wat in elkaar zetten met beugels oid

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel dat je Synology wordt gestolen. Wat zijn dan manieren om aan te geven waar deze zich bevindt zodra deze wordt aangezet.
Ik vind wel dit: https://www.preyproject.com.
Maar in feite zou je ook het externe ip adres kunnen doorsturen via een cron job?
Heb je daar überhaupt iets aan om de locatie te achterhalen?
Meer relevante informatie (locatie?) verzamelen is denk ik niet mogelijk?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

kraades schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:24:
Stel dat je Synology wordt gestolen. Wat zijn dan manieren om aan te geven waar deze zich bevindt zodra deze wordt aangezet.
Je zou Synology kunnen vragen. Ieder device heeft een serie nummer. Zodra ze met de NAS connectie maken met de Synology services zouden ze het IP moeten weten.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00
flexje schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:01:
[...]

Thanks maar idd niet echt wat ik zoek. Wil niet dat iemand 'per ongeluk' mijn schijfjes eruit haalt en meeneemt :)

Misschien zelf wat in elkaar zetten met beugels oid
Misschien handiger om je NAS op een veilige plek te zetten? Anders kunnen ze de hele NAS toch ook meenemen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:40:
Ja, een browser.. :?

En voor webdav/ssh heb je net zo goed een account nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 14:09

elsinga

=8-)

Elke ddns service is goed genoeg om te weten wat het externe IP van je NAS is. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:24
Even een snelle vraag, ik wil een redirect hebben wanneer je typt mijnsite.nl/plex dat ie dus naar mijnsite.nl:32400/web gaat. Ik had het eerder zo gedaan door in mijn web directory een plex folder aan te maken met daarin een index.php met daarin de volgende code:

<?php
header('Location: http://mijnsite.nl:32400/web');
?>

Om een of andere reden werkt dit niet, iemand een idee? Krijg nu een page not found van synology. Draai DSM 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Omisys schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:20:
Om een of andere reden werkt dit niet, iemand een idee? Krijg nu een page not found van synology. Draai DSM 6.
Welke site krijg je te zien zonder /plex ? Als je dan naar je synology inlog gaat dan moet je waarschijnlijk nog mijnsite.nl aanmaken als site (vhost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
Dan krijg ik gewoon de login page te zien van de synology. Ik heb wel poort 80 geforward naar port 5000, anders krijg ik die webstation page te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Omisys op 26-01-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Waarom zo? Als je ingelogd bent bij Plex, kun je via https://plex.tv/web je eigen server bereiken.

Ik zou sowieso niet poort 5000/5001 beschikbaar maken voor buiten. Ik zou dan een plex.mijnsite.nl host creeren in DNS, en dan die host intern op de synology via reverse proxy redirecten (in syno settings) naar synology.host:34200

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Iemand toevallig nog een antwoord op mijn vraag?:

Buffalo in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
afterburn schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:30:
Waarom zo? Als je ingelogd bent bij Plex, kun je via https://plex.tv/web je eigen server bereiken.

Ik zou sowieso niet poort 5000/5001 beschikbaar maken voor buiten. Ik zou dan een plex.mijnsite.nl host creeren in DNS, en dan die host intern op de synology via reverse proxy redirecten (in syno settings) naar synology.host:34200
Omdat ik het zelf fijn vind op deze manier, het werkte altijd op DSM 5 zo. Nu ben ik geswitched van syno en zit ik op DSM6 en nu werkt het niet meer. Ik vroeg me gewoon af waarom het nu niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Dan zou ik het doen zoals ik beschrijf met de reverse proxy functionaliteit. Hoef je maar 1 poort (80) beschikbaar te maken naar buiten.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:39:
[...]

Ja, een browser.. :?

En voor webdav/ssh heb je net zo goed een account nodig.
Voor DS Video wel, maar dat is met mijn NAS geen succes. Heb een DS414, die is echt te traag.
Hoe benader jij DS File via de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05

tozzke

aka tozzert

Net was mijn DS415+ (draait 24/7) voor de 3e keer in 2 weken tijd niet meer bereikbaar :/.
Hij reageert wel op ping maar ssh werkt niet, DSM is onbereikbaar, apps als DS File e.d. werken niet meer en de sites van packages als NZBGet/Couchpotato/Sonarr geven ook geen teken van leven meer. Het enige wat "helpt", is de powerknop ingedrukt houden tot hij geforceerd afsluit en daarna weer aanzetten.
Na booten begint hij meteen met een data scrub maar in de logboeken is niets terug te vinden van een mogelijke oorzaak van het niet meer bereikbaar zijn.

In het log is de enige indicatie van wanneer hij onbereikbaar werd, de regel:
code:
1
Warning Systeem 2017/01/26 16:09:02 SYSTEM The UPS was disconnected.

Vervolgens na het geforceerd afsluiten en weer opstarten, is de eerste regel:
code:
1
Information Systeem 2017/01/26 16:57:38 SYSTEM The UPS was connected.

hij is uiteraard gekoppeld aan een UPS

Na het afronden van de data scrub zegt DSM dat alles weer in orde is... alleen heb ik er nu weinig vertrouwen in dat het niet wéér gebeurt binnen nu en een week :|

Ik draai DSM 6.0.2-8451 Update 9, SHR met 4 schijven in gebruik (3 WD Red 3TB en 1 WD Red 4TB (deze laatste heb ik vorig jaar erin gezet toen de 4e 3TB WD Red bad sectors aangaf))

Is er iemand die me kan helpen de oorzaak te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:19
tozzke schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:47:
Net was mijn DS415+ (draait 24/7) voor de 3e keer in 2 weken tijd niet meer bereikbaar :/.
Hij reageert wel op ping maar ssh werkt niet, DSM is onbereikbaar, apps als DS File e.d. werken niet meer en de sites van packages als NZBGet/Couchpotato/Sonarr geven ook geen teken van leven meer. Het enige wat "helpt", is de powerknop ingedrukt houden tot hij geforceerd afsluit en daarna weer aanzetten.
Na booten begint hij meteen met een data scrub maar in de logboeken is niets terug te vinden van een mogelijke oorzaak van het niet meer bereikbaar zijn.

In het log is de enige indicatie van wanneer hij onbereikbaar werd, de regel:
code:
1
Warning Systeem 2017/01/26 16:09:02 SYSTEM The UPS was disconnected.

Vervolgens na het geforceerd afsluiten en weer opstarten, is de eerste regel:
code:
1
Information Systeem 2017/01/26 16:57:38 SYSTEM The UPS was connected.

hij is uiteraard gekoppeld aan een UPS

Na het afronden van de data scrub zegt DSM dat alles weer in orde is... alleen heb ik er nu weinig vertrouwen in dat het niet wéér gebeurt binnen nu en een week :|

Ik draai DSM 6.0.2-8451 Update 9, SHR met 4 schijven in gebruik (3 WD Red 3TB en 1 WD Red 4TB (deze laatste heb ik vorig jaar erin gezet toen de 4e 3TB WD Red bad sectors aangaf))

Is er iemand die me kan helpen de oorzaak te achterhalen?
Laat de UPS (USB) er eens een paar weken uit? Want als de UPS aangeeft dat er een storing is gaat hij helemaal in failsave mode. Dus hij staat aan maar doet niets, dat is exact wat jij hebt.

Ik weet niet of een datascrub dan wel van toepassing is als hij zich netjes afsluit via de UPS, maar zeker het proberen waard om de UPS er eens uit te laten. Heb je op je mobiel PUSH berichten aan staan via de DSFinder app, misschien dat hij daar nog een reden pusht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05

tozzke

aka tozzert

stormfly schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:56:
[...]

Laat de UPS (USB) er eens een paar weken uit? Want als de UPS aangeeft dat er een storing is gaat hij helemaal in failsave mode. Dus hij staat aan maar doet niets, dat is exact wat jij hebt.

Ik weet niet of een datascrub dan wel van toepassing is als hij zich netjes afsluit via de UPS, maar zeker het proberen waard om de UPS er eens uit te laten. Heb je op je mobiel PUSH berichten aan staan via de DSFinder app, misschien dat hij daar nog een reden pusht?
Dat is een goeie ;)
Alleen had ik wel verwacht dat er iets meer in het log terug te vinden zou zijn op het moment hij daadwerkelijk in safe mode gaat. Sowieso stond het ingesteld dat hij pas na 10 minuten in safe mode zou moeten gaan als hij op de UPS zou gaan draaien.

Maar ik ga het zeker proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MikeyMan schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:41:
Voor DS Video wel, maar dat is met mijn NAS geen succes. Heb een DS414, die is echt te traag.
Hoe benader jij DS File via de pc?
Als je niet transcode is de belasting van DS Video (video station) nihil.
Beiden via de browser.. heet overigens tegenwoordig file station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 16:04
Ik ben aan het spelen met het draaien van wordpress in een docker container op mijn DS916+. Ik loop tegen een issue aan en mijn zeer beperkte kennis schiet te kort en het is ook lastig om iets te vinden via google dus ik hoop dat iemand hier het weet.

Ik heb een nieuwe wordpress container gemaakt en /var/www/html gemapt naar een folder op mijn NAS (in de docker share). Deze container draait prima. Wordpress wordt automatisch geïnstalleerd en ik kan ook plugins downloaden en installeren.

Nu heb ik een 2e wordpress container aangemaakt op dezelfde manier. In de gemapte folder heb ik echter de bestanden van mijn huidige wordpress site onder mijn domein neergezet. Dit om te kijken of ik mijn wordpress site zelf kan hosten op mijn NAS.

Ook deze site draait in een docker container op zich prima. Echter wanneer ik plugins wil installeren, vraagt wordpress om FTP gegevens (waarbij de ftp gegevens van de oude site al staan ingevuld). Weet iemand hoe ik dit moet fixen?

Volgens mij draait er geen ftp server in de wordpress docker dus ik weer niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen dat wordpress de files automatisch download net zoals dat ook in de verse wordpress container gebeurt.

Ik hoop dat iemand raad weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Die melding krijg je omdat Wordpress gedetecteerd heeft of hij mag schrijven in de directory waar de bestanden staan. Dat kan hij dus niet, daarom de vraag naar FTP gegevens. Zet je rechten goed en dan is de melding vanzelf weg :)

Als je doel is om "te kijken of ik mijn wordpress site zelf kan hosten op mijn NAS" lijkt het me een brug te ver om dit meteen vanuit een Docker container te gaan doen. Lijkt mij verstandig om dat te proberen buiten een Docker container, en als het werkt de boel pas te verhuizen :)

Deze vraag heeft trouwens weinig te maken met de NAS zelf. Dit is een "hoe krijg ik Wordpress werkend?". Is al verschillende keren beantwoord op dit forum, is vrij makkelijk te beantwoorden als je even had gegoogled en zou alzo in het Synology packages topic thuishoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Ik heb zoals ik al zei gegoogled en kon het niet goed vinden. De rechten stonden volgens mij goed en toch werkte het niet.

Wat nog nodig was, was het toevoegen van define('FS_METHOD', 'direct') aan wp-config.

De site draait nu in een container en werkt verder prima. Dus zo ver was die brug blijkbaar toch niet 8)

Ik zal andere vragen in het packages forum droppen (al is de scheidslijn wat vaag omdat ik hier ook diverse vragen, en antwoorden, zie omtrent DS file en noem maar op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Iemand de gouden tip? Ik heb een 416play met ineens hoge load op het volume (heb 1 volume). Ik heb alle packages gestopt, er wordt niks over de netwerkinterface heengetrokken, de rest van het appraat staat uit z'n neus te eten, maar het volume is constant tot tegen de 100% utilized, waardoor als ik wél iets wil doen (bv downloaden) de snelheid niet boven een paar kb/s uitstijgt...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5eU6jXp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:09
The_Admin schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:35:
Iemand de gouden tip? Ik heb een 416play met ineens hoge load op het volume (heb 1 volume). Ik heb alle packages gestopt, er wordt niks over de netwerkinterface heengetrokken, de rest van het appraat staat uit z'n neus te eten, maar het volume is constant tot tegen de 100% utilized, waardoor als ik wél iets wil doen (bv downloaden) de snelheid niet boven een paar kb/s uitstijgt...

[afbeelding]
suffe vraag.. heb je al wel een reboot gedaan?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
Prulleman schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:42:
[...]

suffe vraag.. heb je al wel een reboot gedaan?
Jup, zojuist voor de tweede keer, en hij start dan niet automatisch de packages die je handmatig hebt gestopt, dus das wel netjes. Er wordt nu wel een filmpje gekeken (dochter uit school :+ ) maar ~1mb/s up via NFS zou nog steeds geen volume utilization van 70+% (continu, uitschieters naar 100 blijven) moeten geven lijkt me. Het is een 4x3TB (7200rpm) RAID5 setup... 8)7

EDIT: in de log zie ik wat (video)conversie errors. Wat opmerkelijk is, want ik zie niet het 'conversie icoontje' bovenin draaien. Lijkt dus alsof hij toch nog op de achtergrond iets (poogt) te converteren. Eens even kijken hoe ik dat de nek omdraai (of m'n icoontje terugkrijg, conversie prima, maar wil wel zelf kunnen bepalen hoe wat waar...).

EDIT2: Even in File Indexing alles uitgevinkt bij photo/video/music, daarnaast op alle albums conversie uitgeschakeld, en zowel disk als volume utilization schommelt nu tussen de 1 á 3 % :') Later maar weer stap voor stap aanzetten...

[ Voor 35% gewijzigd door The_Admin op 30-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

The_Admin schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:35:
Iedere keer (10+) dat ik iets soortgelijks heb voorgehad (hoog gebruik van 'volume', voor de rest amper iets te zien) lag het aan een schijf die stuk aan het gaan was.
Check je smart-waardes eens? (daarop kon ik alvast iedere keer de schuldige aanduiden)

Edit: als het aan videoconversie zou liggen zou je cpu-belasting een stuk hoger moeten liggen

[ Voor 6% gewijzigd door roeleboel op 30-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
roeleboel schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Iedere keer (10+) dat ik iets soortgelijks heb voorgehad (hoog gebruik van 'volume', voor de rest amper iets te zien) lag het aan een schijf die stuk aan het gaan was.
Check je smart-waardes eens? (daarop kon ik alvast iedere keer de schuldige aanduiden)

Edit: als het aan videoconversie zou liggen zou je cpu-belasting een stuk hoger moeten liggen
Lijkt het toch geweest te zijn (zie 2e update). Het is wel een beestje met een redelijke CPU, dus wellicht dat het daarom vertekent? Anyhow, al die conversie/indexing uitgezet, daarna photo en videostation weer gestart, albumconversie uitgezet in photostation en hij dook omlaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 13:06

pietje63

RTFM

Hoge disk kan ook komen door gebruik SWAP. Wellicht een high res video die geconverteerd wordt waar veel geheugen voor nodig is?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-01 19:51
Momenteel verzorgt mijn Ziggo Ubee modem thuis de WIFI voor al mijn draadloze apparaten. Nu zie ik dat het mogelijk is om een USB WIFI netwerk adapter als WIFI hotspot te configureren in DSM. Voor ik een USB Wifi dongle aanschaf ben ik benieuwd naar Tips, Ervaringen, voor- en nadelen ten opzichte van de alternatieven.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
pietje63 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:44:
Hoge disk kan ook komen door gebruik SWAP. Wellicht een high res video die geconverteerd wordt waar veel geheugen voor nodig is?
Ja het blijft een beetje vaag, ik kan toch niet helemaal de vinger er op leggen. SABnzbd lijkt er wat mee te maken hebben, alhoewel die soms helemaal lijkt te 'choken' en dan download met een paar kb/s, dus dan zou je zeggen dat die volume util meteen weer in elkaar moet donderen. Van de week nog een eerste 'test' nzb'tje gedownload, die ging lachend met 8,5mb/s in één vlotte streep er doorheen, en nu schiet hij continu van 3 á 4 mb/s naar een tijdje 10/15 kb/s, volume util knalt als een malle door het dak, en is ook niet direct weer laag te krijgen met het stoppen van SABnzbd... Schiet mij maar lek.

Ook nu staat hij continu op 50/60% util, terwijl er momenteel via NFS (dus het apparaat doet zelfs NIKS aan encoding of wat dan ook) wordt gekeken, wat zo'n 800kb/s - 1mb/s up is... Video station en Audio station verwijderd, SABnzbd gestopt, alle conversie uit in Photo Station, en alle music/photo/video mappen uitgezet voor indexing, CPU rond de 40%, RAM rond de 50%. Disk util is wel vrij laag met 15-20%, maar het volume blijft onverminderd hoog. :/

[ Voor 4% gewijzigd door The_Admin op 31-01-2017 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
bootstrapped terminal:
ipkg install iotop
iotop

dan zie je wie er schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
z1rconium schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:48:
bootstrapped terminal:
ipkg install iotop
iotop

dan zie je wie er schrijft.
_O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
postgres: postgres photo [local] doet veel SELECT en UPDATE, en pakt daarmee continu +10% IO, daarnaast synomediaparserd die continu +1MB/s READ doet...

Lijkt dus toch weer iets van een photo conversie/indexing te zijn, terwijl dat beiden uitstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Bij het zoeken in dit topic kwam ik de vraag ook reeds tegen, maar zie dat er nog geen antwoord op gegeven is.

Ik moet binnenkort mijn schijven gaan vervangen in mijn Synology ivm de ruimte.
Ik heb er nu 1 WD Green van 1,5TB en 1 WD Red van 2TB inzitten.

Nu zijn de green schijven niet meer leverbaar en zijn deze inmiddels blue geworden.
Bij de Green schijven was het zo dat je deze softwarematig aan moest passen zodat ze gebruikt konden worden in een NAS.
Ben even kwijt wat dit precies was, maar is dit bij de Blue schijven ook nodig ?

En zijn de WD Blue schijven zonder problemen te gebruiken ?

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 31-01-2017 10:19 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

The_Admin schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:09:
postgres: postgres photo [local] doet veel SELECT en UPDATE, en pakt daarmee continu +10% IO, daarnaast synomediaparserd die continu +1MB/s READ doet...

Lijkt dus toch weer iets van een photo conversie/indexing te zijn, terwijl dat beiden uitstaat...
Als ik het goed begrijp zijn er twee processen
- file indexing; snel zoeken, ik heb het idee dat deze ook thumbs maakt (voor een thumb view in je verkenner of in je browser)
- media indexing (photo station e.d.)

heb je beide uistaan?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik ben sinds kort over gestapt van een Sitecom router naar een Asus RT-AC68U. Met een beetje stoeien is mijn Synology DS413 ook weer online te benaderen via http://......synology.me. Echter in het verleden was het intikken van de URL voldoende als ik dat nu doe dan is de Syno onbereikbaar gooi ik er :5000 of in geval van SabNZB :8080 achter dan kom ik er wel op. Hoe kan ik dit aanpassen zodat ik alleen aan de normale url voldoende heb?

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
The_Admin schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:09:

Heb je photostation uit staan ? Die gekke thumbnail creation die in elke folder zit zal ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
pietje63 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Als ik het goed begrijp zijn er twee processen
- file indexing; snel zoeken, ik heb het idee dat deze ook thumbs maakt (voor een thumb view in je verkenner of in je browser)
- media indexing (photo station e.d.)

heb je beide uistaan?
z1rconium schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:49:
[...]

Heb je photostation uit staan ? Die gekke thumbnail creation die in elke folder zit zal ook niet helpen.
Ja, ik had bij mijn weten beiden uitstaan. Nog wat verder gegraven, Photo Station was gewoon redelijk het padje kwijt, mogelijk doordat in de /photo/ map een paar complete backups van (Windows) user folders e.d. waren neergepleurd. Kortom; duizenden bestanden, waarvan een groot deel foto's, maar een nóg groter deel geen foto's. Die even weggemikt, Photo Station toen maar even verwijderd, en het ging al beter. SABnzbd lijkt ook nog een known issue te hebben (kwam ik na wat gegoogle) achter dat hij met een grote queue compleet over de zeik gaat, en daardoor dus iedere 10 seconden lijkt te 'freezen' en dan iets van een respawn doet ofzo, waardoor het volume het ook niet heel relaxt vindt dat er het ene moment met 5mb/s data tegenaan wordt gemikt, dan dat proces ineens kapt, om vervolgens met 10/15kb/s verder te modderen, en weer ineens omhoog te schieten.

Anyhow, de boel staat nu redelijk stabiel te downloaden, eea lijkt ook naast de lange queue te maken te hebben met de glitter skin van SAB, dus gebruik nu even een andere. Daarnaast nu NZBget geinstalleerd, eens kijken of die wat liever is voor m'n resources en wel netjes 5-6MB/s kan vasthouden bij een queue van meer dan twee items :')

Utilization is nu zo rond de 50/60%, maar dat bij een video die via NFS wordt afgespeeld, een installatie/configuratie van NZBget, en SAB die zo rond de 3 - 4 MB/s staat te downloaden vind ik dat niet zo gek.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Admin op 31-01-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
NFS doet geen pijn op je cpu, is puur file access.

SAB is erg zwaar voor CPU, ongeacht. NZBget ga je veel verschil van merken, die trekt die lijn gewoon vol zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:15

The_Worst

Unox

Punkbuster schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:01:
Heb nu in docker een aantal apps draaien en het bevalt zwaar goed!
- nzbget 17.1
- CouchPotato
- Sonarr
- spotweb
- mysql
Meer mensen deze apps draaien?
Ik ben mij aan het verdiepen in een NAS. Wat voor mij belangrijk is, is de responsetijd. Ik wil er alleen een storagesysteem van maken met NZBGet, Sickbeard en Radarr. Werkt dit goed? Wat voor een snelheden haal je met NZBget? Ik download nu met 60mB/s, is dat nog haalbaar?

Hoe veilig is het om het systeem aan het internet te hangen? Goede beveiliging en authenticatie mogelijk? Is het ook mogelijk om hele landen op voorhand te blokkeren?

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
60 miliByte zal geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:32
The_Worst schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:27:
[...]

Ik ben mij aan het verdiepen in een NAS. Wat voor mij belangrijk is, is de responsetijd. Ik wil er alleen een storagesysteem van maken met NZBGet, Sickbeard en Radarr. Werkt dit goed? Wat voor een snelheden haal je met NZBget? Ik download nu met 60mB/s, is dat nog haalbaar?

Hoe veilig is het om het systeem aan het internet te hangen? Goede beveiliging en authenticatie mogelijk? Is het ook mogelijk om hele landen op voorhand te blokkeren?
Ik heb 100mbit glas en die trek ik helemaal vol met Nzbget (ssl downloading RC4).
je vraag over beveiliging is een goede, ik ben nog al huiverig voor open poorten op mijn router. Dit heb ik dan ook niet. Ik heb 1 poort open.. en dan is UDP 443 naar mijn openvpn server. ( beveiligd met ta.key dh etc.)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:15

The_Worst

Unox

Punkbuster schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:44:
[...]

Ik heb 100mbit glas en die trek ik helemaal vol met Nzbget (ssl downloading RC4).
je vraag over beveiliging is een goede, ik ben nog al huiverig voor open poorten op mijn router. Dit heb ik dan ook niet. Ik heb 1 poort open.. en dan is UDP 443 naar mijn openvpn server. ( beveiligd met ta.key dh etc.)
Welk systeem heb je?

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
The_Worst schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:27:
White/blacklisten op land is gewoon mogelijk.
Hier en opsomming hoe ik de beveiliging destijds heb ingesteld:
SmiGueL schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:25:

[Algemeen] Als je kwaadwillenden / brute-forcers buiten wilt houden / wilt voorkomen:
- Verander sowieso poort 5000 naar een andere. Ik heb DSM & DS Video gewoon op een custom poort draaien.
Dit omdat 'heel het internet' weet dat Synology's op poort 5000 draaien. Als je hem veranderd naar iets als 8264 dan is de kans echt een STUK kleiner (*ik heb in 3 jaar nog nooit een ongewenste inlogpoging gezien*) dat ze daarop gaan proberen in te loggen.

- Admin + Guest account UITSCHAKELEN. Uiteraard wel eerst een custom admin account aanmaken. ;)
Dit zorgt er voor dat ze NAAST het wachtwoord ook de inlognaam moeten raden. ;)

- Configuratiescherm --> Beveiliging --> Automatisch Blokkeren ==> Automatisch blokkeren na 4 mislukte aanmeldpogingen binnen 30 minuten.

- [Rechtsbovenaan] Gebruiker --> Persoonlijk --> [Tabje] Account --> 2-stapsverificatie ==>
Nadat je dit hebt ingesteld kun je, sinds DSM 6.0, nadat je bent ingelogd je eigen pc's instellen als 'Vertrouwd apparaat' Dit zorgt ervoor dat je in het vervolg voor deze pc's je 2FA code nooit meer hoeft in te vullen. :)
*Lijkt misschien overkill, maar ik gebruik voor al mijn 'belangrijke' online accounts 2FA; Dus die paar keer per jaar dat ik die code moet invullen om in m'n NAS te komen is mij de veiligheid wel waard. :))

- Configuratiescherm --> Beveiliging --> Firewall ==> Firewall instelling zoals hierboven omschreven; Sta bijvoorbeeld alleen Nederland (+Belgie+Duitsland) EN je lokale IP reeks (192.168.x.x) toe om je NAS te benaderen.

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 31-01-2017 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:32
DS216+II }:O

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Een vraag aangezien ik niet zo heel veel verstand heb met de instellingen van mijn NAS.

Ik heb een Synology DS213+

Nu heb ik daar 2 schijven inztten van 3TB.

Raid type: Volume 1: SHR ( Synology Hybrid RAID ) 99% vol.
Volume 2: SHR 0% vol.

Nu geeft de synology aan dat de schijf vol zit.
Maar schijf 2 is nog niet gebruikt. Hoe kan ik deze ook gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een gedeelde map aanmaken op dat tweede volume en die gaan gebruiken?
Of een gedeelde map verplaatsen naar dat tweede volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Voor mijn DS1512+ heb ik een tooltje gemaakt dat de rapportage van de Storage Analyzer package uitleest en kan weergeven. De reden om aan tooltje te beginnen was dat de Synology package alleen een platte lijst weergeeft van dubbele bestanden, en een boomstructuur veel overzichtelijker is.
Bij het vullen van mijn NAS kwam data van verschillende pc's en ik had/heb er veel doublures in zitten. Van tijd tot tijd ruim ik eens wat op, maar de standaardfuncties van DSM zijn daarvoor dus maar matig.

Nu is het zo dat in DSM5 & 6 er bij elke rapportage cyclus er een dikke database aangemaakt wordt met owner root. Die kan ik via de tool met SSH verwijderen, alleen zijn daar in DSM6 sudo rechten nodig (voor het gebruik van rm).

Mijn NAS is niet open richting het internet en ik gebruik het admin account met een heel sterk wachtwoord. De SSH login doe ik ook alleen met username & password.
Voor mij zelf werkt het prima, maar hoe zou ik sudo/SSH rechten moeten laten instellen als anderen dit willen gebruiken?

Hoe het werkt? Ik heb in de Report Task Options het maximum opgegeven voor het zoeken naar dubbele bestanden op basis van bestandslengte (99999 bestanden). De Storage Analyzer schrijft tijdens het rapportage proces gezipte csv bestanden naar /homes/admin/synoreport. Voor de userinterface in DSM6 worden er ook nog grote analyzer.db bestanden geschreven, daar houd ik dan altijd alleen de laatste van over. Met een SSH login maak een lijst van alle bestanden en download die vervolgens met SCP. De applicatie kan dan daarna alle data inlezen.

SynoReport client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@biomass ik heb helaas niet het antwoord op je vraag, maar herken wel je ervaring dat de synotool sub-optimaal werkt. Wat ik helemaal mooi zou vinden - en volgens mij ook bij jouw vraag past - is als hij niet alleen dubbele bestanden herkent maar ook dubbele directories (dat ruimt makkelijker op!) of dubbele groepen bestanden (vooral last van met de backups van iphone foto's waar ik door de jaren heen verschillende systeme voor heb gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
T.E schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:23:
Een vraag aangezien ik niet zo heel veel verstand heb met de instellingen van mijn NAS.

Ik heb een Synology DS213+

Nu heb ik daar 2 schijven inztten van 3TB.

Raid type: Volume 1: SHR ( Synology Hybrid RAID ) 99% vol.
Volume 2: SHR 0% vol.

Nu geeft de synology aan dat de schijf vol zit.
Maar schijf 2 is nog niet gebruikt. Hoe kan ik deze ook gaan gebruiken?
SHR betekent dat de schijven worden gebruikt voor redundancy (1 mag er uitvallen), maar gezien je maar 2 schijven hebt, zit het dus vol. SHR met 2 disks heet RAID 1. Beide schijven zijn identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
biomass schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:55:
...
Nu is het zo dat in DSM5 & 6 er bij elke rapportage cyclus er een dikke database aangemaakt wordt met owner root. Die kan ik via de tool met SSH verwijderen, alleen zijn daar in DSM6 sudo rechten nodig (voor het gebruik van rm).
...
Als je ssh gebruikt kun je sudo toch gewoon meegeven als commando ?

code:
1
ssh <host/port> sudo <command>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

kraats

Ik rol

z1rconium schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:05:
[...]

SHR betekent dat de schijven worden gebruikt voor redundancy (1 mag er uitvallen), maar gezien je maar 2 schijven hebt, zit het dus vol. SHR met 2 disks heet RAID 1. Beide schijven zijn identiek.
Maar de kans is groot dat dat hier dus niet het geval is. Een SHR volume mag ook uit één schijf bestaan en het feit dat er twee SHR volumes bestaan en twee schijven in zitten is het aannemelijk dat beide schijven een apart SHR volume hebben waar er eentje van vol zit. Het tweede volume is dus nog te gebruiken door een shared folder daar naartoe te verplaatsen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
SHR - "Synology Hybrid RAID" kan niet uit 1 disk bestaan.

*edit* beetje vreemd, het mag geen RAID heten als je maar 1 disk hebt, maar ik lees in de documentatie dat het daadwerkelijk kan op een 1 of andere manier.

gaat ontgoocheld in een hoekje zitten

[ Voor 48% gewijzigd door z1rconium op 01-02-2017 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Disk of volume? :) Als je begint met één disk kun je hierop wél al een SHR volume aanmaken. Hij heeft dan nog geen redundantie maar kan dat in de toekomst wel door er een extra schijf aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Ja ik bedoelde disk, heb mn comment aangepast, heel vreemd iets dit, hoe zet je het uberhaupt op :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:45
MdO82 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:18:
Bij het zoeken in dit topic kwam ik de vraag ook reeds tegen, maar zie dat er nog geen antwoord op gegeven is.

Ik moet binnenkort mijn schijven gaan vervangen in mijn Synology ivm de ruimte.
Ik heb er nu 1 WD Green van 1,5TB en 1 WD Red van 2TB inzitten.

Nu zijn de green schijven niet meer leverbaar en zijn deze inmiddels blue geworden.
Bij de Green schijven was het zo dat je deze softwarematig aan moest passen zodat ze gebruikt konden worden in een NAS.
Ben even kwijt wat dit precies was, maar is dit bij de Blue schijven ook nodig ?

En zijn de WD Blue schijven zonder problemen te gebruiken ?
Ik heb in mijn oude Synology jaren probleemloos gedraaid met onaangepaste WD Green schijven. Ik meen dat het iets met de firmware van de schijven te maken had hoe de schijf reageert/omgaat met bad sectors. Mijn schijven zijn uiteindelijk aan ouderdom overleden (na 4-5 jaar 24/7 draaien). De opvolgers heb ik allemaal WD Red genomen omdat deze "speciaal" voor een NAS gemaakt zijn en deze lopen inmiddels ook al weer bijna 2 jaar mee. Ik weet niet naar welke capaciteit je kijkt en hoe je je NAS gebruikt, maar in een raid setup kun je best blue schijven proberen toch? Ik neem aan dat je een goede backup van je gegevens hebt buiten je NAS.

De Reds claimen iets zuiniger te zijn dan de Blue serie en je hebt een jaar extra garantie. Of dat de meerprijs van 30e bij 4 TB rechtvaardigt voor je, is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
gastje01 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:28:
[...]

Ik heb in mijn oude Synology jaren probleemloos gedraaid met onaangepaste WD Green schijven. Ik meen dat het iets met de firmware van de schijven te maken had hoe de schijf reageert/omgaat met bad sectors. Mijn schijven zijn uiteindelijk aan ouderdom overleden (na 4-5 jaar 24/7 draaien). De opvolgers heb ik allemaal WD Red genomen omdat deze "speciaal" voor een NAS gemaakt zijn en deze lopen inmiddels ook al weer bijna 2 jaar mee. Ik weet niet naar welke capaciteit je kijkt en hoe je je NAS gebruikt, maar in een raid setup kun je best blue schijven proberen toch? Ik neem aan dat je een goede backup van je gegevens hebt buiten je NAS.

De Reds claimen iets zuiniger te zijn dan de Blue serie en je hebt een jaar extra garantie. Of dat de meerprijs van 30e bij 4 TB rechtvaardigt voor je, is aan jou.
Dat laatste is natuurlijk ook een punt om mee te nemen.
Als ik mij niet vergis gebruik ik SHR.
Heb 1 schijf van 2TB en 1 van 1,5TB in totaal heb ik dus maar 1,5TB.

Overigens rammelen mijn schijven als een gek.
Zal kijken welke schijf het is, maar wat zou ik daar tegen kunnen doen?

Heb een geluidsopname gemaakt zal straks eens kijken of ik die kan posten

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:45
MdO82 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:23:
[...]

Dat laatste is natuurlijk ook een punt om mee te nemen.
Als ik mij niet vergis gebruik ik SHR.
Heb 1 schijf van 2TB en 1 van 1,5TB in totaal heb ik dus maar 1,5TB.
Dat is normaal, wanneer je ruimte hebt en SHR met gegevensbescherming gebruikt zal DSM je schijven spiegelen, al je data is op minimaal 1 andere schijf te vinden mocht er 1 uitvallen. Wanneer je ruimte hebt voor 2 schijven is dit logischerwijs 1:1. Je volume neemt dus altijd het formaat aan van de kleinste schijf. [/quote]
Overigens rammelen mijn schijven als een gek.
Zal kijken welke schijf het is, maar wat zou ik daar tegen kunnen doen?
Zitten ze goed bevestigd? (is het een stukje behuizing dat resoneert bijvoorbeeld) Of is het echt de schijf zelf? In dat geval: vervangen of negeren. Uitgebreide SMART test doen, wanneer hier niets uit komt kan ie vaak nog even door (garantie tot de deur >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
gastje01 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:36:
[...]

Dat is normaal, wanneer je ruimte hebt en SHR met gegevensbescherming gebruikt zal DSM je schijven spiegelen, al je data is op minimaal 1 andere schijf te vinden mocht er 1 uitvallen. Wanneer je ruimte hebt voor 2 schijven is dit logischerwijs 1:1. Je volume neemt dus altijd het formaat aan van de kleinste schijf.
Dat wist ik had het al een keer meegemaakt dat er een schijf defect was en had ik gelukkig mijn spullen nog :)
gastje01 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:36:
[...]

Zitten ze goed bevestigd? (is het een stukje behuizing dat resoneert bijvoorbeeld) Of is het echt de schijf zelf? In dat geval: vervangen of negeren. Uitgebreide SMART test doen, wanneer hier niets uit komt kan ie vaak nog even door (garantie tot de deur >:) )
Ik heb zojuist eens mijn WD Green schijf eruit getrokken.
Dat was toch al een wat oudere schijf dus had al mijn bedenkingen en wat een rust ineens ;)
Weten we wat we binnenkort eens kunnen gaan vervangen :)

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 01-02-2017 16:19 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:03
Heeft iemand al een mailserver werkend gekregen?
Ik heb een domein (alleen domein) en zou met Google mx records het allemaal werkend moeten krijgen schijnt maar wil niet echt werken.
Heeft iemand miisschien een handige tutorial. Google is niet echt behulpzaam merk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

cliors schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:27:
Heeft iemand al een mailserver werkend gekregen?
Ik heb een domein (alleen domein) en zou met Google mx records het allemaal werkend moeten krijgen schijnt maar wil niet echt werken.
Heeft iemand miisschien een handige tutorial. Google is niet echt behulpzaam merk ik.
ik draai MailPlus-Server met een eigen domein. Ik heb geen tutorial maar is niet heel spannend toch? Mail(Plus-)server installeren, intern testen met een smtp testtooltje, MX record naar je eigen externe ip-adres verwijzen, poorten open zetten in je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Buiten Synology Cloud Station Backup, kan er iemand een freeware tool aanraden waarmee ik data van de Windows PC van m'n moeder automatisch kan laten backuppen naar mijn NAS? (De 2 staan op een verschillend adres; anders zou het vanzelfsprekend zijn natuurlijk.)

Ik vind genoeg info voor local-NAS naar remote-NAS backup, maar niet van local-desktop naar remote-NAS...

Cloud Station Backup is de enige oplossing die ik voorlopig vind, maar die vind ik hiervoor niet wenselijk; ik wil niet real-time backuppen, wat de enige optie is met dat programma, enkel periodiek. Liefst met seeding mogelijkheid, aangezien ze op een beperkt ISP abo zit.

De backups zouden dan van bij mij richting m'n Amazon Cloud Drive vertrekken via Hyper Backup. Versioning is dan ook nog niet nodig.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:06
Buzz_Fuzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:26:
Buiten Synology Cloud Station Backup, kan er iemand een freeware tool aanraden waarmee ik data van de Windows PC van m'n moeder automatisch kan laten backuppen naar mijn NAS? (De 2 staan op een verschillend adres; anders zou het vanzelfsprekend zijn natuurlijk.)

Ik vind genoeg info voor local-NAS naar remote-NAS backup, maar niet van local-desktop naar remote-NAS...

Cloud Station Backup is de enige oplossing die ik voorlopig vind, maar die vind ik hiervoor niet wenselijk; ik wil niet real-time backuppen, wat de enige optie is met dat programma, enkel periodiek. Liefst met seeding mogelijkheid, aangezien ze op een beperkt ISP abo zit.

De backups zouden dan van bij mij richting m'n Amazon Cloud Drive vertrekken via Hyper Backup. Versioning is dan ook nog niet nodig.
Synology Active Backup (beta) al geprobeerd?

https://www.synology.com/en-us/beta/2017_ActiveBackup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
kraats schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:46:
[...]
ik draai MailPlus-Server met een eigen domein. Ik heb geen tutorial maar is niet heel spannend toch? Mail(Plus-)server installeren, intern testen met een smtp testtooltje, MX record naar je eigen externe ip-adres verwijzen, poorten open zetten in je router.
Ik zit al dagen te klooien met die andere mail server programma's. MailPlus-Server lijkt wat simpeler inderdaad.
Ben in ieder geval zo ver dat ik een email kon verzenden *O*
Helaas krijg ik wel bij het verzenden naar een @hotmail e-mailadres "Undelivered Mail Returned to Sender" (vanwege Hotmail does not relay dynamically-assigned IP ranges)
Misschien moet ik hier dan wellicht google smtp gegevens gebruiken om dit te voorkomen? (uitpluizen hoe)

Klopt het wat ik hieronder gedaan heb trouwens? Ip adres is wat ik krijg te zien op mijnip.nl
Moet ik google MX regels verwijderen hier?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0dnX3jB.jpg

Punt 2.
email ontvangen is tot op heden nog niet gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door cliors op 02-02-2017 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Maar alle MX-records staan nog naar de servers van Google. Als je die niet naar je eigen ip-adres verwijst komt de mail niet bij je aan (behalve als je in Google zelf kunt instellen dat alle mail gerelayed wordt naar jouw ip-adres?).
Je hebt nu je A-record (voor webserver) naar jezelf verwezen, maar naar mijn idee moet je dat voor je primaire MX-record ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Heeft iemand anders problemen met het backuppen naar Hidrive? Ik krijg al 24 uur een timed-out. Inmiddels een ticket aangemaakt bij Strato maar nog geen reactie.

Ik denk dat ik het weer aan de praat heb gekregen. Ik maakte eerste gebruik van de Hidrive-package maar nu maak ik gewoon gebruik van Hyper Backup. Daar werkt het schijnbaar wel.

[ Voor 36% gewijzigd door Lennyz op 02-02-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Buzz_Fuzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:26:
[...]
Veeam Endpoint Backup FREE doet het hier prima. Doet ook versioning en kan mailtjes sturen bij OK/Failed, wat ik zelf wel fijn vind om de boel in de gaten te houden. Veeam is natuurlijk ook een ontzettende bekende partij in de virtualisatiewereld, dus ik vertrouw er wel op :) Ik heb een netwerkshare gemaakt voor elke PC met een aparte user/password. Die vul je in Veeam in, vanuit Windows zelf kun je er dan niet bij, veilig tegen cryptolockers dus. Backuppen en restoren verloopt via de Veeam applicatie.
cliors schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 01:32:
[...]
Ik zit al dagen te klooien met die andere mail server programma's.
[...]
Naast instellen van de juiste DNS en MX-records moet je ook zorgen dat je de juiste SPF en PTR-records instelt. Op m'n werk zie ik steeds vaker dat mailservers strenger en strenger worden qua inkomende mail (om spam tegen te houden). Een ontbrekend/verkeerd SPF-record en/of PTR-record is vaak al een reden om het mailtje gelijk als spam te classificeren.

http://mxtoolbox.com/ is ook handig om dit soort dingen te beoordelen/testen.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2017 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:57:
Naast instellen van de juiste DNS en MX-records moet je ook zorgen dat je de juiste SPF en PTR-records instelt. Op m'n werk zie ik steeds vaker dat mailservers strenger en strenger worden qua inkomende mail (om spam tegen te houden). Een ontbrekend/verkeerd SPF-record en/of PTR-record is vaak al een reden om het mailtje gelijk als spam te classificeren.
Een van de meest basale dingen die een mailserver moet hebben om geen problemen te krijgen/hebben is een kloppende reverse lookup, maw je ip adres moet terug resolven naar het MX-record van je domein. Dit ga je achter een consumenten aansluiting bij een ISP niet voor elkaar krijgen. Een PTR in je eigen dns record is leuk, maar werkt alleen als je 1) eigenaar bent van het IP adres/reeks of 2) de eigenaar van dat IP adres/reeks zo vriendelijk is om in zijn DNS je domein op te nemen. Je eigen dns krijgt dat reverse lookup request niet eens binnen. Zo niet, sta je binnen de kortste keren op een blacklist.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
afterburn schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:10:
[...]
Dit ga je achter een consumenten aansluiting bij een ISP niet voor elkaar krijgen.
[...]
Dan zou ik er zelf persoonlijk al niet eens aan beginnen en mail naar je eigen domeinnaam aan de achterkant lekker afhandelen met O365/Gmail o.i.d. Zoals ik zei worden dit soort checks alleen maar strenger en strenger, je wilt dan niet op een blacklist komen met als resultaat dat je mails niet aankomen bij de afzender. Maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken, of je je mail in eigen beheer wil regelen :>

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:24:
[...]

Dan zou ik er zelf persoonlijk al niet eens aan beginnen en mail naar je eigen domeinnaam aan de achterkant lekker afhandelen met O365/Gmail o.i.d. Zoals ik zei worden dit soort checks alleen maar strenger en strenger, je wilt dan niet op een blacklist komen met als resultaat dat je mails niet aankomen bij de afzender. Maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken, of je je mail in eigen beheer wil regelen :>
Eens. Enigste wat eigenlijk goed werkt, is als je iets gebruikt als batch smtp dienst, waarbij je een 3de partij de MX host is en fungeert als een soort mail proxy/doorgeefluik naar je eigen mailserver. Dyn.com had in het verleden zo'n dienst, maar ik kan het nu niet terugvinden.

Ik had in het verleden ook zelf een mailserver draaien, maar uiteindelijk is het meer moeite dan het waard is. Tegenwoordig gebruik ik gmail for business voor mijn domeinen (gelukkig nog gratis) en dat werkt veel beter, en je beheert het ook zelf. Alleen het ijzer waar het op draait niet.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
kraats schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:59:
[...]
Maar alle MX-records staan nog naar de servers van Google. Als je die niet naar je eigen ip-adres verwijst komt de mail niet bij je aan (behalve als je in Google zelf kunt instellen dat alle mail gerelayed wordt naar jouw ip-adres?).
Je hebt nu je A-record (voor webserver) naar jezelf verwezen, maar naar mijn idee moet je dat voor je primaire MX-record ook doen.
Ik had ik ze al vrij gauw verwijderd, had m'n post moeten updaten, sorry.

Sinds gister staan de DNS instellingen als volgt. Ik heb ook wat extra opties toegevoegd, zoals SPF verificatie,DKIM en DMARC om dus bepaalde spam filters te passeren. (wil nog niet lukken met hotmail, maar goed)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oSKZWis.jpg

Als ik een test (test email server) uitvoer via mxtoolbox.com krijg ik alleen een error bij "SMTP Banner Check Reverse DNS does not match SMTP Banner"

Probleem is dus nog steeds dat ik geen emails kan ontvangen en verzonden emails belanden in de spam of worden geblokt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
afterburn schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:39:
[...]

Ik had in het verleden ook zelf een mailserver draaien, maar uiteindelijk is het meer moeite dan het waard is. Tegenwoordig gebruik ik gmail for business voor mijn domeinen (gelukkig nog gratis) en dat werkt veel beter, en je beheert het ook zelf. Alleen het ijzer waar het op draait niet.
Ik gebruik ook al jaar in jaar uit google apps en bijbehorende google mx records voor andere domeinen, maar kwam er dus 2 dagen geleden achter dat alles is gewijzigd naar gsuite en je geen nieuwe domeinen kan toevoegen tenzij je upgrade en betaald :)
Volgens mij 4 euro per maand, waar ik geen zin in heb.
Klinkt misschien gierig, maar waarom zou ik nog meer geld moeten uitgeven terwijl m'n DS1515+ het zou moeten kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door cliors op 02-02-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:57:
[...]

Veeam Endpoint Backup FREE doet het hier prima. Doet ook versioning en kan mailtjes sturen bij OK/Failed, wat ik zelf wel fijn vind om de boel in de gaten te houden. Veeam is natuurlijk ook een ontzettende bekende partij in de virtualisatiewereld, dus ik vertrouw er wel op :) Ik heb een netwerkshare gemaakt voor elke PC met een aparte user/password. Die vul je in Veeam in, vanuit Windows zelf kun je er dan niet bij, veilig tegen cryptolockers dus. Backuppen en restoren verloopt via de Veeam applicatie.
Veeam was ik ook tegen gekomen, en krijgt inderdaad blijkbaar veel lovende kritieken. Ik had had die misschien zelf wel gebruikt, had ik sinds vorig weekend niet Bvckup2 + Hyper Backup in gebruik genomen en inmiddels als 500GB naar Amazon Cloud Drive overgepompt :)

Ik zal die nog eens evalueren voor mezelf, maar voor zover ik kan zien in de docs, ondersteunt die geen backup targets via internet. Ik wil namelijk de PC van m'n moeder bij m'n moeder thuis naar de NAS bij mij thuis backuppen (en dit zonder afhankelijk te zijn van mijn desktop, dus rechtstreeks richting NAS)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Helaas, geen DS414 support, vermoedelijk is Btrfs een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
cliors schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:39:
[...]

Ik had ik ze al vrij gauw verwijderd, had m'n post moeten updaten, sorry.

Sinds gister staan de DNS instellingen als volgt. Ik heb ook wat extra opties toegevoegd, zoals SPF verificatie,DKIM en DMARC om dus bepaalde spam filters te passeren. (wil nog niet lukken met hotmail, maar goed)
[afbeelding]

Als ik een test (test email server) uitvoer via mxtoolbox.com krijg ik alleen een error bij "SMTP Banner Check Reverse DNS does not match SMTP Banner"

Probleem is dus nog steeds dat ik geen emails kan ontvangen en verzonden emails belanden in de spam of worden geblokt. :-(
Ik weet niet bij welke ISP je zit, maar sommige blokkeren inkomend en/of uitgaand mail verkeer over poort 25, dan bieden ze een relayhost/smarthost aan. Deze server is dan een proxy die jou inkomend en/of uitgaand mail verkeer controleert op spam voordat deze wordt doorgestuurd. ISP's willen namelijk niet dat hun IP's worden geblacklist en met deze setup hebben ze dat meer in eigen hand

De melding over reverse DNS lookup kan je negeren. Omdat deze door de ISP wortd beheerd

[ Voor 4% gewijzigd door FrankGNL op 02-02-2017 18:51 . Reden: typo, extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Domein geregistreerd bij transip.nl
Volgens mij las ik vandaag, tussen de 3000 andere pagina's die ik heb gelezen, dat hun poort 25 niet blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Niet online
cliors schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:55:
Domein geregistreerd bij transip.nl
Volgens mij las ik vandaag, tussen de 3000 andere pagina's die ik heb gelezen, dat hun poort 25 niet blokkeren.
Maar je Synology staat denk ik niet bij TransIP maar thuis, en daar wil je je mail op ontvangen. Dus heb je bijvb KPN, Ziggo, Vodafone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
McGreenNL schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:58:
[...]

Maar je Synology staat denk ik niet bij TransIP maar thuis, en daar wil je je mail op ontvangen. Dus heb je bijvb KPN, Ziggo, Vodafone?
Oh sorry 8)7
Ziggo.
Poort heb ik wel gewoon open staan via router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Niet online
cliors schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:59:
[...]

Oh sorry 8)7
Ziggo.
Kijk hier eens:
https://community.ziggo.n...lokkeerd-voor-ziggo-13680

En dan de post van willemb2, die heeft een screenshot geplaatst.

Om nog te checken of poort 25 open/dicht is, kan je via de command line het volgende uitvoeren:
telnet <extrern IP/domain> 25
Als je dan een connectie krijgt staat poort 25 open, zo niet staat deze dicht.
Dit kan door Ziggo zijn of door je eigen router.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankGNL op 02-02-2017 19:04 . Reden: niet gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
cliors schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:59:
[...]

Oh sorry 8)7
Ziggo.
Welk modem heb je ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
z1rconium schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:10:
[...]

Als je ssh gebruikt kun je sudo toch gewoon meegeven als commando ?

code:
1
ssh <host/port> sudo <command>
Ik gebruik een .NET SSH library, het kunnen aanroepen met sudo is het probleem niet. Het punt is meer dat je onder DSM 6 dan een user moet hebben die rm mag uitvoeren als root. Het liefst zou ik dat zo eenvoudig en veilig mogelijk inrichten. Het probleem is dat de login van de tool dan ook een backdoor kan worden voor je NAS (met rootrechten). Hoe hebben anderen dit ingericht?
pietje63 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 08:27:
@biomass ik heb helaas niet het antwoord op je vraag, maar herken wel je ervaring dat de synotool sub-optimaal werkt. Wat ik helemaal mooi zou vinden - en volgens mij ook bij jouw vraag past - is als hij niet alleen dubbele bestanden herkent maar ook dubbele directories (dat ruimt makkelijker op!) of dubbele groepen bestanden (vooral last van met de backups van iphone foto's waar ik door de jaren heen verschillende systeme voor heb gebruikt).
Het scannen van bestanden, wat de Storage Analyzer doet, is al een erg intensief klusje. Ik kan me wel voorstellen dat Synology daar gestopt is. Wanneer is een directory dubbel? Als er een kopie van een folder met foto's op je NAS rondslingert met 1 extra Windows thumbs.db? Strikt genomen niet, praktisch gezien wel. Om dubbele folders te vinden bewerk ik de gevonden bestandsnamen door de overeenkomende folders van rechts naar links in de originele bestandsnamen te vergelijken. Omdat je op basis van overeenkomende bestanden niet eenvoudig kunt vaststellen of de folders hetzelfde zijn, noem ik het in de tool ook Duplicate Candidates. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Ik gebruik een fritzbox 7390. Daar staat de port gewoon geopend.
De command telnet wil niet werken in cmd, maar hier http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ krijg ik de melding dat poort 25 gewoon open is.

Ik ga de smtp relay eens proberen welke McGreenNL aangaf.
Ik heb gebruik gemaakt van een smtp relay (poort 587 met mijn ziggo gegevens) en mails verzenden werkt nu prima, geen emails die in de spambox terecht komen (hotmail,gmail en een ander domein)

Mails ontvangen gaat niet 100% goed.
Emails van hotmail ontvang ik gewoon netjes, maar gmail en een ander domein weer niet :s Ik krijg ook geen terugkoppeling met een foutmelding of iets dergelijks.
Hoe dit dan weer kan begrijp ik niet.

Ik heb in het controlpanel van MailPlus Server onder kopje beveiliging "Postscreen inschakelen om het e-mail systeem te beschermen tegen spammers (DNSBL-instellingen)" UITGESCHAKELD.
Nu ontvang ik weer alle email. Waarom wordt gmail beschouwd als spam?

[ Voor 88% gewijzigd door cliors op 03-02-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben bezig met het configureren van mijn Synology DS216Play. Op dit moment heb ik de settings, om mijn NAS van buitenaf te benaderen, als volgt ingesteld:
poort 9999 forwarden in de router naar de https poort van de NAS
Dit werkt allemaal. Dus als ik naar: https://mijndomein.nl:9999 ga kan ik zonder probleem mijn NAS gebruiken. Nu ben ik aan het experimenteren met de reverse proxy op de NAS omdat ik eigenlijk de poorten wil sluiten.

Wat heb ik nu gedaan:
In het toepassingsportaal op de NAS heb ik in het tabblad "Reverse Proxy" het volgende ingesteld:
bronverkeer van https://nas.mijndomein.nl > localhost:9999

als ik nu naar https://nas.mijndomein.nl ga dan werkt het. Ook nadat ik portforwarding uit heb geschakeld. Nu heb ik een klein probleempje. Als ik nu naar http://nas.mijndomein.nl ga, dan stuurt hij me alsnog naar https://mijndomein.nl:9999 (welke dus niet meer werkt omdat die niet langer geforwarded wordt).

Mijn vraag is dus: hoe zorg ik ervoor dat wanneer ik naar http://nas.mijndomein.nl ga ik wordt omgeleid naar https://nas.mijndomein.nl

Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is je reverse proxy wel goed? Poort 9999?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
kraades schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:27:
Is je reverse proxy wel goed? Poort 9999?
Dat is gewoon een voorbeeld, maar de reverse proxy werkt gewoon.

Edit: ik heb de fout gevonden, deze zat in het index bestand in de root van de web folder :F

[ Voor 18% gewijzigd door miicker op 04-02-2017 23:37 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Om wat beter te beveiligen wil ik SSL gaan gebruiken op mijn NAS. Ik heb een certificaat via let's ecrypt op de NAS gegenereerd en dat gaat via het gebruik van https://<domein> nu prima.

Echter voor het beheer van mijn NAS log ik altijd lokaal in via een LAN ip-adres. Omdat de NAS nu alles doorstuurt naar HTTPS krijg ik van chrome de melding dat de site niet veilig is en zo.

Op zich logisch want mijn lokale ip 192.168 enz is niet mijn domeinnaam.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik mijn NAS lokaal kan blijven benaderen (desktop/filestation) met mijn LAN ip zonder dat de chrome browser daar elke keer over valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf gebruik in lokaal ook https://<domein>. Dat moet werken als je router NAT loopback ondersteunt en je firewall goed staat ingesteld.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
Ik kan de NAS inderdaad wel benaderen via de domeinnaam. Maar dan gaat het request dus naar buiten naar mijn domein en dan weer naar binnen.

Eigenlijk wil ik liever dat het request lokaal blijft. De NAS staat immers ook lokaal in mijn LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 14:11
dromer1967 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:27:
Ik kan de NAS inderdaad wel benaderen via de domeinnaam. Maar dan gaat het request dus naar buiten naar mijn domein en dan weer naar binnen.

Eigenlijk wil ik liever dat het request lokaal blijft. De NAS staat immers ook lokaal in mijn LAN.
Je kan ook je host file wijzigen... beetje smerig maar het werkt wel. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

dromer1967 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:27:

je router zal het verkeer niet het internet op sturen, maar het loopt dan inderdaad wel via je router. Een tweede optie is split-DNS voor je eigen netwerk. En als minst nette optie zoals hierboven genoemd je eigen hosts file aanpassen.

Pagina: 1 ... 98 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).