[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 114 Laatste
Acties:
  • 644.709 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Zojuist een Synology DS1815+ en een DS916+ binnen gekregen inclusief 8x WD Red 4TB schijven.
Nu wil ik graag in de DS1815+ 4 schijven plaatsen en in de DS916+ ook 4 schijven plaatsen.

De DS1815+ gaat gebruikt worden voor professionele fotografie bestanden op te slaan. Hier komen dus alle RAW en bewerkte foto's op.

De DS916+ komt op een externe locatie te staan als "off-site" back-up. Hier komen alleen de bewerkte foto's op te staan. De RAW bestanden zijn echter erg groot en hoeven daarom ook niet geback-up te worden, wanneer ik de bewerkte foto's al heb.

Nu zit is echter met een vraag. Ik wil graag 3 van de 4 harde schijven benutten voor opslag met 1 "fail-over" schijf. Nu dacht ik dus aan RAID-5 maar Synology heeft ook SHR (Synology Hybrid RAID). Ik heb me hier even in verdiept door enkele berichten hierover te lezen. Maar toch is me niet helemaal duidelijk wat het verschil hierin is en voor welke keuze ik het beste kan gaan.

Tevens moet het ook mogelijk blijven om bij de DS1815+ gemakkelijk hdd's kan toevoegen, aangezien ik nog 4 slots overhoudt en dus in de toekomst de mogelijkheid wil behouden tot uitbreiding (nog 4x 4TB bijvoorbeeld).

Dus in mijn situatie gaan voor RAID-5 of SHR?
(12TB opslag *3 schijven* en 4TB fail-over *1 schijf*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:42
Klevertje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:11:
Zojuist een Synology DS1815+ en een DS916+ binnen gekregen inclusief 8x WD Red 4TB schijven.
Nu wil ik graag in de DS1815+ 4 schijven plaatsen en in de DS916+ ook 4 schijven plaatsen.

De DS1815+ gaat gebruikt worden voor professionele fotografie bestanden op te slaan. Hier komen dus alle RAW en bewerkte foto's op.

De DS916+ komt op een externe locatie te staan als "off-site" back-up. Hier komen alleen de bewerkte foto's op te staan. De RAW bestanden zijn echter erg groot en hoeven daarom ook niet geback-up te worden, wanneer ik de bewerkte foto's al heb.

Nu zit is echter met een vraag. Ik wil graag 3 van de 4 harde schijven benutten voor opslag met 1 "fail-over" schijf. Nu dacht ik dus aan RAID-5 maar Synology heeft ook SHR (Synology Hybrid RAID). Ik heb me hier even in verdiept door enkele berichten hierover te lezen. Maar toch is me niet helemaal duidelijk wat het verschil hierin is en voor welke keuze ik het beste kan gaan.

Tevens moet het ook mogelijk blijven om bij de DS1815+ gemakkelijk hdd's kan toevoegen, aangezien ik nog 4 slots overhoudt en dus in de toekomst de mogelijkheid wil behouden tot uitbreiding (nog 4x 4TB bijvoorbeeld).

Dus in mijn situatie gaan voor RAID-5 of SHR?
(12TB opslag *3 schijven* en 4TB fail-over *1 schijf*)
Als je even speelt met deze tool van Synology, zie je precies de verschillen tussen RAID-5/SHR als je nieuwe schijven toevoegt.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
GermanPivo schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:14:
[...]

Als je even speelt met deze tool van Synology, zie je precies de verschillen tussen RAID-5/SHR als je nieuwe schijven toevoegt.
Dit heb ik uiteraard gedaan. Echter blijft me vraag dan onbeantwoord aangezien ik bij SHR en RAID-5 gewoon dezelfde uitkomst krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:42
Klevertje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:18:
[...]

Dit heb ik uiteraard gedaan. Echter blijft me vraag dan onbeantwoord aangezien ik bij SHR en RAID-5 gewoon dezelfde uitkomst krijg.
Kijk eens wat er gebeurt als je 4x4tb plaatst en daarna besluit om er twee van 5tb bij te stoppen of een combinatie van 2x4tb en 2x6tb. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 12-12-2016 13:21 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:29
GermanPivo schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:20:
Kijk eens wat er gebeurt als je 4x4tb plaatst en daarna besluit om er 6tb bij te stoppen.
Beetje slecht voorbeeld he. :P
Maar 2x 6TB toevoegen geeft je een goed beeld van de voordelen van SHR (lees: 4TB meer opslag beschikbaar. :))

Edit:
Je hebt je reactie gewijzigd zie ik, maar het is wel duidelijk nu. :)

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 12-12-2016 13:28 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
SmiGueL schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:23:
[...]

Beetje slecht voorbeeld he. :P
Maar 2x 6TB toevoegen geeft je een goed beeld van de voordelen van SHR (lees: 4TB meer opslag beschikbaar. :))

Edit:
Je hebt je reactie gewijzigd zie ik, maar het is wel duidelijk nu. :)
Had ook naar het volgende gelezen:
https://www.synology.com/...me_diskgroup_what_is_raid

en naar:
https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

Begrijp ik hieruit dan dat SHR "beter" is? Flexibeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Klevertje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:34:
[...]

Had ook naar het volgende gelezen:
https://www.synology.com/...me_diskgroup_what_is_raid

en naar:
https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

Begrijp ik hieruit dan dat SHR "beter" is? Flexibeler?
Voor twee schijven maakt het niets uit, vanaf drie schijven zou ik persoonlijk SHR gebruiken.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
pven schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:37:
[...]

Voor twee schijven maakt het niets uit, vanaf drie schijven zou ik persoonlijk SHR gebruiken.
Ja er zitten in beiden nassen 4 schijven. De DS1815+ kan uiteindelijk vol komen te zitten met 8 schijven.
Maar wat is dan precies het verschil met SHR en RAID-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Klevertje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:41:
[...]

Ja er zitten in beiden nassen 4 schijven. De DS1815+ kan uiteindelijk vol komen te zitten met 8 schijven.
Ken je deze https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator ? Dan kan je uitproberen wat het allemaal doet zonder dat je echt iets stuk maakt. ;)

Het grote voordeel van SHR is dat je schijven niet dezelfde omvang hoeven te hebben, bij RAID-5 (en ook RAID-1) is dat wel aan te raden.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Klevertje schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:41:
[...]

Ga je er ooit een disk groter of kleiner dan 4T in stoppen? Kies dan SHR. Anders kan je RAID5 pakken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-02 11:40
niet zeker of deze vraag hier hoort, maar hoop dat iemand me kan helpen:

ik heb mijn website via webstation staan en via domein provider (1&1) een a record dat verwijst naar mijn extern IP adres en daar dan een let's encrypt certificaat voor. Nu zou ik graag een subdomain (dsm.mijndomein.com) laten doorverwijzen naar dsm maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Zijn er nog mensen die dit zo doen en hoe kregen jullie dit voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik verwijs niet door naar een IP adres, maar ik verwijs door naar de DDNS van synology.
Dat zie je verder niet in de browser, dat werkt voor mij prima. DSM.domein.nl blijft dan in de browser zichtbaar.

Je hebt ook nog eens geen problemen als je IP adres veranderd.

https://www.synology.com/...minCenter/connection_ddns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 07:25

elsinga

=8-)

Ik doe dat. Gewoon een extra A record met die subdomeinnaam (volledig) naar hetzelfde IP adres laten wijzen. Dan in Web Stattion een extra virtual host opnemen en die naar de juiste webfolder laten wijzen. Eventueel een extra LE certificaat aanvragen voor die domeinnaam en aangeven dat dat certificaat gebruikt moet worden.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-06 23:32
Ik zit met een probleem waar waarschijnlijk een simpele oplossing voor is, maar ik weet niet waar te beginnen.

Als ik een torrent wil downloaden via een magnet link moet ik nu altijd manueel de link kopieren, tabblad wisselen en via het menu van download station toevoegen.

Echter als ik via een torrent file download gaat dat hele proces automagisch matisch. ik hoef enkel op de torrent te klikken in mijn browser.
Het lijkt me dat dat voor magnet links ook wel zo simpel kan, ik weet alleen niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
elsinga schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:56:
Ik doe dat. Gewoon een extra A record met die subdomeinnaam (volledig) naar hetzelfde IP adres laten wijzen. Dan in Web Stattion een extra virtual host opnemen en die naar de juiste webfolder laten wijzen. Eventueel een extra LE certificaat aanvragen voor die domeinnaam en aangeven dat dat certificaat gebruikt moet worden.
Welke webfolder verwijs je dan naar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

De folder (in de Web share meestal) waar je de content hebt staan.

Voorbeeldje: in de share Web staan bij mij verschillende folders:\elsinga.net, \pc5e.nl, \download.elsinga.net (en meer, maar da's niet zo belangrijk). In die folders staat of de Joomla installatie voor de website of staat een statische HTML zooi die een website voorstelt. Ik heb in Webstation ingesteld dat elsinga.net 80/443 en www.elsinga.net 80/443 verwijzen naar \elsinga.net, pc5e.nl en www.pc5e.nl verwijzen naar \pc5e.nl en download.elsinga.net 80/443 naar \download.elsinga.net. Uiteraard heb ik op mijn dns server al die vijf FQDN's laten verwijzen naar het externe IP adres van mijn DS412+ en staat op mijn router poort 80 en poort 443 geforward naar het interne IP adres van mijn DS412+.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik sta op t punt een 216+II te kopen en heb momenteel een DS213+. Ik wil vooral gebruik gaan maken van Virtualbox/Docker en denk dat die 1GB veel te weinig gaat zijn en las over een RAM upgrade. Wat voor soort RAM moet ik daarvoor dan precies kopen, gewoon hetzelfde DDR3 als in m'n reguliere PC gaat of moet t een bepaalde afmeting hebben?

edit: DDR3 SODIMM kom ik tegen, kleiner dus... maakt t merk/type nog veel uit?

Wil tevens mogelijk de overstap maken van Kodi naar Plex zodat ik geen jailbroken apple hardware meer nodig heb en de NAS transcoding kan doen.

edit: Ik lees dat de DS216+II geen transcoding doet in Plex Server? Dat zou wel erg jammer zijn :o

[ Voor 32% gewijzigd door Cartman! op 14-12-2016 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 15:47
Cartman! schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:58:
Ik sta op t punt een 216+II te kopen en heb momenteel een DS213+. Ik wil vooral gebruik gaan maken van Virtualbox/Docker en denk dat die 1GB veel te weinig gaat zijn en las over een RAM upgrade. Wat voor soort RAM moet ik daarvoor dan precies kopen, gewoon hetzelfde DDR3 als in m'n reguliere PC gaat of moet t een bepaalde afmeting hebben?

edit: DDR3 SODIMM kom ik tegen, kleiner dus... maakt t merk/type nog veel uit?

Wil tevens mogelijk de overstap maken van Kodi naar Plex zodat ik geen jailbroken apple hardware meer nodig heb en de NAS transcoding kan doen.

edit: Ik lees dat de DS216+II geen transcoding doet in Plex Server? Dat zou wel erg jammer zijn :o
http://blog.fedorov.com.a...ry-in-synology-ds216.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 20-06 13:41
Volgens mij staat ergens in dit topic een link naar een excel file wat Plex zou moeten kunnen met een DS216+ II

Ik ben zelf geen Plex gebruiker, ik vond performance om te huilen op een DS415+ maar goed zijn genoeg liefhebbers...

maar wat bedoel je precies met jailbroken apple hardware??

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:34
Kodi vereist een jailbreak van je iOS device, die is niet in de App Store te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Begrijp ik, begrijp link naar plex niet zo goed.. of hij heeft een nieuwe apple tv? Maar goed daar heb je weer andere apps waarbij transcoding niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zit met 2 ipads nog steeds op iOS8 vast en zou graag naar iOS10 gaan maar dan kan ik geen Kodi meer gebruiken. Ook lijkt t me sowieso handig als ik in de trein films van thuis kan kijken op een lagere bitrate en dat is iets dat Kodi niet kan. Als de performance heel slecht is laat ik dat gaan, de support voor Docker vind ik veel belangrijker. Kodi kan ik evt nog werkend krijgen door zelf een eigen build te signen met een developer account van Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-06 15:51
Ok, stukje duurder stuk misschien geen optie maar ik vermeld het toch maar even: ram upgrade ds716+ is plug and play en als je docker wilt draaien zijn de twee extra cores ook handig.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:50:
Ok, stukje duurder stuk misschien geen optie maar ik vermeld het toch maar even: ram upgrade ds716+ is plug and play en als je docker wilt draaien zijn de twee extra cores ook handig.
Ga ik zeker nog even overwegen ja, dank voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
en draait plex ook beter op...

maar goed zou zelf dan eerder naar DS Video kijken en Plex als backup gebruiken mocht DS Video het formaat niet ondersteunen.. heb je gewoon ios10.

DS video benut wel de 216+ en of 716+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Had ik eerder al bekeken en toen viel de Dual vs Quad niet op :') Vroeg me al af waarom deze dan een stuk duurder moest zijn. Kans is groot dat het de DS716+II gaat worden.

DS Video eerder gebruikt en vond dat gewoon niet zo mooi en uitgebreid als bijv Kodi, zal het nog eens een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik zag dat je virtualbox wil draaien. Waar je wel op moet letten of dat goed draait. Ik heb het werkend gehad (3rd party package) maar dat is na een dsm update stuk gegaan. Of daar een fix voor is gekomen weet ik niet. Ook is Windows als vm niet echt een hele soepele ervaring. Ook plex moet je goed nakijken/navragen of dat goed werkt qua performance.

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 14-12-2016 11:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Weet niet hoe lang geleden dat is? Maar er is een schil update geweest en ziet er beetje als Plex uit.

Er zit nu ook ondertitels support in.. offline transcoding etc.. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:51:
Ik zag dat je virtualbox wil draaien. Waar je wel op moet letten is of virtualbox erop draait. Ik heb het werkend gehad maar dat is na een dsm update stuk gegaan. Ook is Windows als vm niet echt een hele soepele ervaring. Ook plex moet je goed nakijken/navragen of dat goed werkt qua performance.
Virualbox zou voor Vagrant zijn om daarin Docker te kunnen draaien (zijn we op werk mee bezig en werkt erg lekker), geen interesse in Windows dus verder. Kan helaas weinig vinden over het draaien van Vagrant op Synology.
Quakie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:51:
Weet niet hoe lang geleden dat is? Maar er is een schil update geweest en ziet er beetje als Plex uit.
Een jaar of 3 denk ik. Plex ben ik geen fan van de UI ook overigens, ik ben een enorme fan van de aanpasbaarheid van Kodi... Screenshots zien er overigens best netjes uit nu :)
Er zit nu ook ondertitels support in.. offline transcoding etc.. etc..
Ondertitels lijkt me basiseis 1 ja, offline transcoding voel ik weinig voor want ik zou het dan alleen on the fly willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Cartman! schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:54:
[...]

Virualbox zou voor Vagrant zijn om daarin Docker te kunnen draaien (zijn we op werk mee bezig en werkt erg lekker), geen interesse in Windows dus verder. Kan helaas weinig vinden over het draaien van Vagrant op Synology.
Docker is beschikbaar als Synology package en kun je dus direct draaien. Of begrijp ik je verkeerd?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:16:
[...]
Docker is beschikbaar als Synology package en kun je dus direct draaien. Of begrijp ik je verkeerd?
Synology ondersteunt geen Docker Compose zover ik weet. Ik ben zelf bezig met de workflow van Docker (Compose) binnen Vagrant en zou dit ook graag toepassen op Synology maar daarvoor heb ik dus Vagrant nodig eigenlijk :)

offtopic:
Het enige command wat er hoeft te gebeuren is dan dus "vagrant up" en binnen Vagrant worden dan de benodigde containers voor de app aangemaakt en beheerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 14-12-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik ken Vagrant niet maar ik dacht dat docker-compose standaard is geïnstalleerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Iemand die dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
elsinga schreef op woensdag 14 december 2016 @ 06:53:
De folder (in de Web share meestal) waar je de content hebt staan.

Voorbeeldje: in de share Web staan bij mij verschillende folders:\elsinga.net, \pc5e.nl, \download.elsinga.net (en meer, maar da's niet zo belangrijk). In die folders staat of de Joomla installatie voor de website of staat een statische HTML zooi die een website voorstelt. Ik heb in Webstation ingesteld dat elsinga.net 80/443 en www.elsinga.net 80/443 verwijzen naar \elsinga.net, pc5e.nl en www.pc5e.nl verwijzen naar \pc5e.nl en download.elsinga.net 80/443 naar \download.elsinga.net. Uiteraard heb ik op mijn dns server al die vijf FQDN's laten verwijzen naar het externe IP adres van mijn DS412+ en staat op mijn router poort 80 en poort 443 geforward naar het interne IP adres van mijn DS412+.
ok tot zover ben ik mee, maar ik probeer ***.com door te verwijzen naar disk station manager zodat ik mijn Synology via het internet via die URL kan benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Dit is wat er momenteel is geinstalleerd: (laatste DSM versie)

root@DS716:~# docker version
Client:
 Version:      1.11.2
 API version:  1.23
 Go version:   go1.4.2
 Git commit:   eabacaa-synology
 Built:        Sat Jun 18 19:01:00 2016
 OS/Arch:      linux/amd64

Server:
 Version:      1.11.2
 API version:  1.23
 Go version:   go1.4.2
 Git commit:   eabacaa-synology
 Built:        Sat Jun 18 19:01:00 2016
 OS/Arch:      linux/amd64
root@DS716:~#

root@DS716:~# docker-compose version
docker-compose version 1.7.0, build 0d7bf73
docker-py version: 1.8.0
CPython version: 2.7.9
OpenSSL version: OpenSSL 1.0.1e 11 Feb 2013
root@DS716:~#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:43:
[cmd]root@DS716:~# docker-compose version
docker-compose version 1.7.0, build 0d7bf73
Dat is goed nieuws, dank voor het checken :)

update: DS716+II inmiddels besteld :)
update2: reepje met 8GB ram ook :9

[ Voor 12% gewijzigd door Cartman! op 14-12-2016 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

boosterbosch schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:22:
[...]

ok tot zover ben ik mee, maar ik probeer dsm.travellingbelgian.com door te verwijzen naar disk station manager zodat ik mijn Synology via het internet via die URL kan benaderen.
Ah, daarvoor kun je beter de reverse proxy gebruiken. :) Ga naar Configuratiescherm, Toepassingsportaal en dan tabblad Reverse Proxy. Maak een extra host aan met als protocol HTTPS, hostnaam dsm.travellingbelgian.com en poort 443. Bij de bestemming vul je in: HTTPS, localhost, poort 5001. En als je dan ook nog op je Synology een Lets Encrypt certificaat aanvraagt voor dsm.travelingbelgian.com dan kun je voortaan via HTTPS bij je DSM interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32
Mijn 215J geeft aan dat volume 1 is vastgelopen. Ik heb maar 1 schijf in mijn NAS zitten. Kan iemand mij helpen hoe ik hier log files van kan zien? Want ik kan dit niet echt vinden in de DSM. Ik heb een smart test uitgevoerd en daar lijkt alles ok.

De schijf is maar 1.5 jaar oud vandaar dat ik vraagtekens zet of de schijf daadwerkelijk echt overleden is. Ik kan namelijk wel gewoon bestanden openen op de schijf.

power on hours 7400
power cycle count 8300
Load Cycle Count 8600

Ik heb een nieuwe 3TB schijf besteld zodat ik iigv de hele schijf over kan zetten. (ik heb slechts mijn belangrijke bestanden gebackupped op een usb schijf, niet alles).

Dus eigenlijk zou ik willen weten, wat er nou precies kapot is aan de schijf. En welke bestanden zijn er eventueel beïnvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
elsinga schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:08:
[...]

Ah, daarvoor kun je beter de reverse proxy gebruiken. :) Ga naar Configuratiescherm, Toepassingsportaal en dan tabblad Reverse Proxy. Maak een extra host aan met als protocol HTTPS, hostnaam dsm.travellingbelgian.com en poort 443. Bij de bestemming vul je in: HTTPS, localhost, poort 5001. En als je dan ook nog op je Synology een Lets Encrypt certificaat aanvraagt voor dsm.travelingbelgian.com dan kun je voortaan via HTTPS bij je DSM interface.
Super! Werkt perfect. Enige wat ik nu nog moet voor elkaar krijgen is dat als ik naar http://***.com ga hij automatisch naar https doorverwijst maar dat krijg ik nog niet voor elkaar

• elsinga

elsinga

=8-)

Ga naar Configuratiescherm, Netwerk, tabblad DSM Instellingen en vin daar HTTP verbindingen automatisch omleiden naar HTTPS aan. Dat zou het moeten doen.

Hiervoor moet je op de reverse proxy ook poort HTTP/80 toestaan uiteraard, anders wil de initiele verbinding niet. Ikzelf gebruik dit niet, HTTP werkt gewoon niet. ;)

• Quakie
Cartman! schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:54:
[...]
Ondertitels lijkt me basiseis 1 ja, offline transcoding voel ik weinig voor want ik zou het dan alleen on the fly willen gebruiken.
sorry was niet volledig, ik bedoel het downloaden van ondertitels indien ze niet aanwezig zijn.

Veel plezier met je aankoop!

• Cartman!
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:24:
[...]
sorry was niet volledig, ik bedoel het downloaden van ondertitels indien ze niet aanwezig zijn.
Oh, dat is een handige feature waar ik ook niet zonder zou willen inderdaad. Mooi :)
Veel plezier met je aankoop!
Dat zal wel lukken, dank :)

• boosterbosch
elsinga schreef op donderdag 15 december 2016 @ 06:56:
Ga naar Configuratiescherm, Netwerk, tabblad DSM Instellingen en vin daar HTTP verbindingen automatisch omleiden naar HTTPS aan. Dat zou het moeten doen.

Hiervoor moet je op de reverse proxy ook poort HTTP/80 toestaan uiteraard, anders wil de initiele verbinding niet. Ikzelf gebruik dit niet, HTTP werkt gewoon niet. ;)
het bizarre is, dat is inderdaad hoe ik het heb ingesteld, maar het als ik naar http://***.com ga, gaat hij niet naar https://***.com

[ Voor 17% gewijzigd door boosterbosch op 15-12-2016 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zet mijn DSM nooit meer open nadat ik door een heel suf lek in DSM gehackt ben. De enige poort richting de NAS die open staat is OpenVPN en daarvoor heb ik 1 user gemaakt die enkel van vpn gebruik mag maken. Als je dan eenmaal ingelogd iets wil doen moet je gebruik maken van je persoonlijke username+password.

• boosterbosch
Cartman! schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:00:
Ik zet mijn DSM nooit meer open nadat ik door een heel suf lek in DSM gehackt ben. De enige poort richting de NAS die open staat is OpenVPN en daarvoor heb ik 1 user gemaakt die enkel van vpn gebruik mag maken. Als je dan eenmaal ingelogd iets wil doen moet je gebruik maken van je persoonlijke username+password.
snap ik wel ... ik gebruik VPN voor al mijn apps maar had graag DSM beschikbaar via het net aangezien ik op mijn werk niet kan VPN'en.

Plus ik gebruik een lang gecompliceerd wachtwoord en 2FA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
boosterbosch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:10:
Maar daar heb je dus niks aan als er een lek in DSM zelf zit. De hack van mijn NAS werd mede mogelijk gemaakt doordat er een formulier bestond waar je files kon uploaden zonder rechten te hebben en ze daarna kon uitvoeren. Daar helpt geen wachtwoord of 2FA tegen. Laten we hopen dat t nooit meer gebeurt zoiets maar ik heb er van geleerd en hou m'n NAS zo dicht als mogelijk.

• Quakie
Cartman! schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:15:
[...]

Maar daar heb je dus niks aan als er een lek in DSM zelf zit. De hack van mijn NAS werd mede mogelijk gemaakt doordat er een formulier bestond waar je files kon uploaden zonder rechten te hebben en ze daarna kon uitvoeren. Daar helpt geen wachtwoord of 2FA tegen. Laten we hopen dat t nooit meer gebeurt zoiets maar ik heb er van geleerd en hou m'n NAS zo dicht als mogelijk.
Heb je hier nog oorspronkelijk informatie over?

neem even aan dat het formulier bereikbaar was via de DSM poorten? Dus als je geen forward had staan waren ze niet bij het formulier uitgekomen?

ik heb zelf ook de dsm poorten openstaan maar dan een andere dan default. Ik heb VPN maar aangezien poorten toch open staan gebruik ik die ook op de apps..

• boosterbosch
Quakie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:25:
[...]

neem even aan dat het formulier bereikbaar was via de DSM poorten? Dus als je geen forward had staan waren ze niet bij het formulier uitgekomen?

ik heb zelf ook de dsm poorten openstaan maar dan een andere dan default. Ik heb VPN maar aangezien poorten toch open staan gebruik ik die ook op de apps..
goed punt ... van de week maar eens alle standaard poorten aanpassen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
boosterbosch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:10:
[...]

snap ik wel ... ik gebruik VPN voor al mijn apps maar had graag DSM beschikbaar via het net aangezien ik op mijn werk niet kan VPN'en.

Je kan de openVPN server van de Synology ook via poort 443 laten werken ;)
Hier op het werk zijn ze ook van mening dat sinds kort alles dicht moet staan, behalve 80,8080,443 en wat unnamed' poorten die belangrijk zijn "voor de werking"
Helaas niet bekend welke dit verder zijn, dus ik heb mijn ovpn op 443 gezet, en heb daarna full acces ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 13:54
FreshMaker schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:27:
[...]

Je kan de openVPN server van de Synology ook via poort 443 laten werken ;)
Hier op het werk zijn ze ook van mening dat sinds kort alles dicht moet staan, behalve 80,8080,443 en wat unnamed' poorten die belangrijk zijn "voor de werking"
Helaas niet bekend welke dit verder zijn, dus ik heb mijn ovpn op 443 gezet, en heb daarna full acces ;)
Precies, gewoon andere poort gebruiken en werken doet het ;)

• Cartman!
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:25:
[...]
Als ik erop ga zoeken kom ik heel veel zaken tegen dus welke het exact was weet ik niet... hier iig een zoekterm: https://www.google.nl/sea...-8#q=synology+dsm+exploit

Je kan DSM zekerop een andere poort openzetten maar daarmee maak je de exploits zelf dus niet ongedaan. De kans is alleen minder groot dat je dan gehackt wordt omdat er misschien niet de moeite genomen wordt om op andere poorten t checken of er DSM draait. Het enige risico wat ik nog neem nu is dus dat OpenVPN package goed beveiligd is dus ;)

• elsinga

elsinga

=8-)

boosterbosch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:40:
[...]

het bizarre is, dat is inderdaad hoe ik het heb ingesteld, maar het als ik naar http://dsm.travellingbelgian ga, gaat hij niet naar https://dsm.travellingbelgian.com

[afbeelding]

[afbeelding]

staat hier ergens iets verkeerd?
HTTP is standaard poort 5000, dat zou wel eens fout kunnen zijn.

Overigens draait bij mij DSM voor iedereen met meer dan standaard rechten met 2FA.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:34
Wellicht moet je die eerste inderdaad 'gewoon' instellen op HTTP en poort 5000, dan kan DSM hem zelf oppakken en omzetten naar HTTPS (het vinkje bij het andere screenshot).

• Cartman!
  • Niet online
OpenVPN op port 443 is top maar kreeg dit eerder niet voor elkaar, zal dit nog eens proberen.

• kraats
  • Laatst online: 00:32

kraats

Ik rol

dutchgio schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:06:
Wellicht moet je die eerste inderdaad 'gewoon' instellen op HTTP en poort 5000, dan kan DSM hem zelf oppakken en omzetten naar HTTPS (het vinkje bij het andere screenshot).
boosterbosch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:40:
[...]

het bizarre is, dat is inderdaad hoe ik het heb ingesteld, maar het als ik naar http://dsm.reizendebelg ga, gaat hij niet naar https://dsm.reizendebelg.com

[afbeelding]

[afbeelding]

staat hier ergens iets verkeerd?
Ik denk dat de redirect dan gaat naar poort 5001, terwijl je 'm naar 443 wilt hebben.
Misschien is het handiger een .htm met redirect naar https in een apart mapje te zetten voor http://dsm.reizendebelg.com en de reverse proxy zoals nu voor https te laten verwijzen naar :5001

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• boosterbosch
dutchgio schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:06:
als ik dat doe dan gaat hij voor mij gewoon naar HTTP

• schumi2004
Ik zou ook even je URL veranderen cq verwijderen (en de quoters vragen dit ook te doen) want nu weet straks zo'n beetje iedereen waar deze te vinden is.

• boosterbosch
schumi2004 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:25:
Ik zou ook even je URL veranderen cq verwijderen (en de quoters vragen dit ook te doen) want nu weet straks zo'n beetje iedereen waar deze te vinden is.
zo gauw het werkt pas ik dit wel even aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Cartman! schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:08:
OpenVPN op port 443 is top maar kreeg dit eerder niet voor elkaar, zal dit nog eens proberen.
Dit is ook pas DSM6 ( op een eenvoudige manier ) mogelijk
Hiervoor moest je in de configbestanden en over SSH zaken aanpassen, en bijhouden na elke update.
Nu sinds 6.0 kun je je eigen poort kiezen.

Enige nadeel, voor zover ik zag, is dat je geen https websites meer kan hosten op die poort ( via webstation )

• Cartman!
  • Niet online
FreshMaker schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:30:
[...]
Dit is ook pas DSM6 ( op een eenvoudige manier ) mogelijk
Dat verklaart ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

• Cartman!
  • Niet online
Ga ik proberen op de DS716+II die net binnen is gekomen... nu nog even een nieuwe schijf erbij kopen want anders kom ik een schijf te kort om alle data over te zetten ;)

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-06 14:28
Ik heb wat advies nodig.

Samen met een collega zzp'er verzorg ik de opmaak van diverse lokale weekbladen. Dit hebben we tot nu toe redelijk kunnen scheiden. Zij pakte per week haar deel op en ik pakte mijn deel op. Bestanden uitwisselen deden we via dropbox, maar dat begint nu te klein te worden. Daarom zijn we opzoek naar een servertje om onze bestanden weg te zetten zodat we beide in elkaars bestanden kunnen.

Nu heb ik net even geprobeerd om met mijn prive synology een cloudserver op te zetten. Dat is makkelijk, maar daar liep ik tegen het volgende probleem aan, namelijk dat alles dus naar mijn harde schijf gesynced wordt. In het begin niet zo erg. Maar over een jaar zijn we weer een paar 100 GB verder en dan hebben we deze beide dus ook op onze lokale schijf staan. Veilig, ja we hebben dan immers 4 backups, handig? wat mij betreft niet.

Dus mijn vraag, hoe stel ik de nas dan het beste in, zodat we beide via een snelkoppeling makkelijk de NAS kunnen benaderen, maar dat niet alles zoals bij de cloudserver, ook nog eens lokaal opgeslagen wordt. Waarschijnlijk is het heel makkelijk, maar ik moet even weten hoe dit heet, in DSM, dan kom ik er waarschijnlijk zelf wel uit met wat googlen.

//* edit; ik ga overigens hiervoor een nieuwe synology aanschaffen.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Rudolf schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:19:

Dus mijn vraag, hoe stel ik de nas dan het beste in, zodat we beide via een snelkoppeling makkelijk de NAS kunnen benaderen, maar dat niet alles zoals bij de cloudserver, ook nog eens lokaal opgeslagen wordt. Waarschijnlijk is het heel makkelijk, maar ik moet even weten hoe dit heet, in DSM, dan kom ik er waarschijnlijk zelf wel uit met wat googlen.

Je kunt gebruik maken van WebDAV via HTTPS op je Synology. De integratie met Windows is niet geheel perfect, maar uiteindelijk kun je hiermee wel doen wat je wilt.

• Cartman!
  • Niet online
Misschien VPN icm een samba of nfs share (afhankelijk van t OS)?

• NIMIC
  • Niet online
Hoe werk je nu? Iedere week een map ofzo?

Je kunt natuurlijk ook kiezen om alleen bepaalde mappen te synchroniseren naar je eigen harde schijf.
Misschien is een map per jaar dan al voldoende voor je.

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb wat advies nodig.

Samen met een collega zzp'er verzorg ik de opmaak van diverse lokale weekbladen. Dit hebben we tot nu toe redelijk kunnen scheiden. Zij pakte per week haar deel op en ik pakte mijn deel op. Bestanden uitwisselen deden we via dropbox, maar dat begint nu te klein te worden. Daarom zijn we opzoek naar een servertje om onze bestanden weg te zetten zodat we beide in elkaars bestanden kunnen.

Nu heb ik net even geprobeerd om met mijn prive synology een cloudserver op te zetten. Dat is makkelijk, maar daar liep ik tegen het volgende probleem aan, namelijk dat alles dus naar mijn harde schijf gesynced wordt. In het begin niet zo erg. Maar over een jaar zijn we weer een paar 100 GB verder en dan hebben we deze beide dus ook op onze lokale schijf staan. Veilig, ja we hebben dan immers 4 backups, handig? wat mij betreft niet.

https://www.transip.nl/stack/

Zelfde idee als dropbox, meer ruimte ;)

[Cloud storage] "Stack" van TransIP

• DukeBox
  • Laatst online: 22:45
...Dat is makkelijk, maar daar liep ik tegen het volgende probleem aan, namelijk dat alles dus naar mijn harde schijf gesynced wordt...
Je kan per folder aangeven welke je wel en niet gesynced wilt hebben :?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
Vertrouwen jullie zulke bedrijven genoeg om privé data op te zetten :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DukeBox
Grolsch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:00:
Je kan het encrypten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:00:
[...]

Definieer 'privé data'

Dit gaat over samenwerking in opmaak, geen staatsgeheimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
FreshMaker schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 05:56:
[...]

Definieer 'privé data'

Dit gaat over samenwerking in opmaak, geen staatsgeheimen
Het ging met niet om die casus, maar om mijn eigen casus.

Ik heb ook een NAS, regelmatig backup van laptop naar nas, en van nas naar externe disk.

Hier staat wel informatie in die de rest van de wereld niet hoeft te weten, waaronder de administratie van een aantal BV's.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:24:
[...]

Het ging met niet om die casus, maar om mijn eigen casus.

Ik heb ook een NAS, regelmatig backup van laptop naar nas, en van nas naar externe disk.

Hier staat wel informatie in die de rest van de wereld niet hoeft te weten, waaronder de administratie van een aantal BV's.
Mijn antwoord ging over zijn vraag, er word nu Dropbox gebruikt, en men komt ruimte tekort.
Als jij jouw bedrijfsdata online wilt opslaan ( imho al een slecht idee )dan moet je zelf uitzoeken of de partij daar geschikt voor is.

Vandaar de opmerking definieer privé.

TransIP is een NL bedrijf, wat niet zomaar spontaan opgekomen is dit jaar.
Ik heb er een aantal stack's in gebruik, variërend van mijn online foto-backup ( dus ja, ik vertrouw ze ) tot aan mijn mobiele usbstick.

Alleen zit er in mijn data geen gevoelige informatie, dus als iemand zich stiekem tegoed wil doen aan de vakantiefoto's op Texel of mijn 4000 screenshots verzameld de afgelopen 16 jaar ... be my guest

Mijn mening is nog steeds dat als je iets niet openbaar wilt hebben, je het domweg niet online moet opslaan, encryptie of niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 16:32
Kerst staat voor de deur en ik probeer uit alle macht nog wat te bedenken voor mezelf voor onder de boom. Nu zat ik te denken aan een UPS voor (o.a.) m'n DS414. Dan is deze: pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN een prima ding toch? Als ik het goed begrijp sluit je die middels een USB kabel ook aan op de NAS en als de stroom wegvalt, krijgt de NAS een seintje om netjes af te sluiten (correct me if I'm wrong)?

Of heb ik verkeerde verwachtingen van deze UPS?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Klopt, ik heb de iets zwaardere.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Welke? En waarom? Heb je er meer apparatuur aan hangen (router / modem / RPi / enz)?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Zoiets moet ik ook nog steeds eens aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 09:42

Rhapsody

In Metal We Trust

M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:58:
Kerst staat voor de deur en ik probeer uit alle macht nog wat te bedenken voor mezelf voor onder de boom. Nu zat ik te denken aan een UPS voor (o.a.) m'n DS414. Dan is deze: pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN een prima ding toch? Als ik het goed begrijp sluit je die middels een USB kabel ook aan op de NAS en als de stroom wegvalt, krijgt de NAS een seintje om netjes af te sluiten (correct me if I'm wrong)?

Of heb ik verkeerde verwachtingen van deze UPS?
Klopt. Ik heb al een aantal jaar dat model. Paar keer daadwerkelijk gebruikt.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:20:
Welke? En waarom? Heb je er meer apparatuur aan hangen (router / modem / RPi / enz)?
De 700. Let op dat niet alle poorten zijn beveiligd.
Klopt, router, modem, RPi, Synology, USB disk, ...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb de 700G en bevalt erg goed, heb er eigenlijk enkel de NAS aan hangen want de rest boeit me niet zo veel. Je sluit het aan met USB en als je power backup uiteindelijk te krap wordt dan zal de NAS zichzelf uitschakelen. Je kan overigens ook instellen dat ie na een X aantal minuten al gaat afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Duidelijk. Ik zal er wss alleen nog m'n Netgear router aan hangen en verder wss niets. Misschien het Ziggo modem.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 00:32

kraats

Ik rol

Pfff.. het kost even wat moeite als je zo neurotisch bent als ik; migratie van een DS712+ naar een 8GB DS716+II waarbij ik gelijk van twee 2TB schijven in SHR-1 naar twee losse btrfs volumes op 1TB SSD en 6TB HDD ga. En ik dus geen enkele instelling kwijt wil raken :)

Tot nu toe ziet het er goed uit. Ik heb het volgende gedaan:
- Alle packages op DS712+ gestopt, machine down gebracht en één schijf verwijderd.
- Daarna SSD op plaats van die schijf gezet en opgestart
- op SSD een Volume2 aangemaakt, waarna hij automatisch ook de systeempartities gaat clonen naar die schijf.
- DS712+ weer uitgezet en SSD overgezet in DS716+II
- Deze opgestart en met DS-Finder opgezocht en migrate uitgevoerd. Hij heeft nu een DHCP-adres
- Ingelogd in DS716+ en gemaakte (EXT4) Volume2 verwijderd en nieuwe btrfs Volume1 aangemaakt
- Nieuwe 6TB schijf geplaatst en btrfs Volume2 aangemaakt
- van de Configbackup van de DS712+ alleen de Shared Folders settings teruggezet op DS716+II (rest stond nog goed)
- Shared folders die ik op /Volume2 wil hebben daarheen verplaatst
- als root ingelogd op SSH van DS716+II en /etc/exports aangepast zodat /volume1 en /volume2 per NFS gedeeld worden
- DS712+ opgestart en NFS mappen /volume1 en /volume2 van de DS716+II gemount in een losse folder
- in SSH op DS712+ een kopieerslag gestart naar de gemounte folder, ook van de verborgen mappen op /volume1 dus inclusief applicatiedata

En met dat kopiëren is hij nu nog mee bezig. Maar lijkt er op dat alles nu precies zo gaat als ik wil :D

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Weet iemand hier of de DS216j geschikt is om veel torrents te laten seeden? Denk aan meer dan 1000 torrents van gemiddelde grootte van 300mb, waarbij er maar tegelijkertijd maar enkelen actief zijn hooguit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Iemand anders ook problemen met Synology DDNS? (synology.me)
Resolven lukt niet meer.

Heeft zichzelf opgelost...

[ Voor 39% gewijzigd door technorabilia op 17-12-2016 19:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-06 09:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Michiel1231 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:18:
Weet iemand hier of de DS216j geschikt is om veel torrents te laten seeden? Denk aan meer dan 1000 torrents van gemiddelde grootte van 300mb, waarbij er maar tegelijkertijd maar enkelen actief zijn hooguit?
Qua processor kracht zal dat wel geen issue zijn lijkt me (zolang enkele actief zijn). Echter wat dit met het ramgeheugen gebruik doet?
Een 216j heeft maar 512MB, dat lijkt mij het voornaamste probleem?.

(de cpu in dit soort apparaten is wel een beperking qua download / upload snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 12:17
Ik heb een nas met dsm 6 waarop ik notestation, download station en via docker serviio en een minecraft server draai (en daar gaat nog meer bij komen). Ik draai alle dockers in host modus zodat ze goed vindbaar zijn binnen mijn netwerk voor mijn tv en de ipads.

Ik wil graag al deze applicaties van buitenaf kunnen benaderen. De te bewandelen route lijkt mij ddns aan te zetten en de verschillende poorten in mijn router te forwarden. Misschien een adres kopen en die doorsturen naar synologies ddns service voor een betere naam.
Maar al die poorten onthouden wordt wel irritant. Op welke manier kan ik zorgen dat bijvoorbeeld www.philipsnas.nl/notestation gaat doorlinken naar notestation op mijn nas en www.philipsnas.nl/minecraft naar minecraft en www.philipsnas.nl/dsm naar de reguliere admin ui op de nas?

Het valt mij bijzonder tegen wat er online gevonden kan worden. Ik heb in dit draadje wel gelezen hoe ik van buitenaf bij de poorten kan komen maar niet om die gebruikersvriendelijker te maken met namen ipv poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Philip J. Dijkstra schreef op zondag 18 december 2016 @ 02:27:
Het valt mij bijzonder tegen wat er online gevonden kan worden. Ik heb in dit draadje wel gelezen hoe ik van buitenaf bij de poorten kan komen maar niet om die gebruikersvriendelijker te maken met namen ipv poorten.
Ik denk dat je op de verkeerde manier zoekt ....
Probeer de reverse proxy anders eens, volgens mij was dat ook zo bij 'thetravvelingbelgian' ( eerder in de draad )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Via reverse proxy inderdaad. Het wordt dan bijvoorbeeld notestation.philipsnas.synology.me als je het via Synology DDNS zou doen.
Instellen van reverse proxy kan via de DSM GUI of door handmatig de nginx configuratie aan te passen (als je er bijvoorbeeld nog een password op wilt zetten).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen van Docker DSM zijn en het kopen van een licentie? Is dan het hele DSM systeem losgekoppeld en in een aparte container geplaatst? Waarom zou je dit willen?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redboyke
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 05:57
Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:31:
Ik heb een DS916+ en sindskort hem ik Serviio 1.7 draaiend in een Docker container wat me heel goed bevalt.
Voorheen weerhield Serviio het hibernaten van mijn NAS, nu zet ik 's avonds de container uit, werkt hibernation en kan ik toch nog op elk gewenst moment contact maken via m'n ipad.

Tot nu toe werk ik naar volle tevredenheid met Download Station maar ik lees veel mensen die Sabnzbd, Deluge, etc in Docker containers draaien. Spotweb snap ik maar waarom gebruikt men Download Station (met chrome plugin op pc client) niet voor de downloads die je met je client pc tegen komt?

Ik heb bijzonder veel lol gekregen in spelen met Docker maar vraag me nu wel af wat de toegevoegde waarde is van afstappen van Download Station. Kan iemand daar wat over vertellen?
Download station heeft geen categorieën. als je dan die chrome plugin zou gebruiken moet je alles nog gaan verplaatsen en in de juiste video map steken. anime en series en films staan bij mij allemaal apart.

was toevallig vandaag aan het kijken welke torrentclient ik zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik begrijp er niets van. Ik kan een aantal van mijn Shared Folder niet meer benaderen via een 'normale user-account'. Het gaat om de standaard folders Music & Video. Wanneer ik met een admin inlog kan ik ze wel benaderen. Heb alle settings doorlopen en alles staat voor de normale gebruiker op Read / Write. In de user-permission, in group-permission en ook in shared-folder permission... overal staat het vinkje goed.
Ik connect via AFP op Mac met Sierra (10.12.2). Ik heb geprobeerd om NFS (voor Kodi) uit te schakelen. Een nieuw aangemaakte shared folder connect ie wel. Permission voor Audio Station en Video Station staan allemaal goed. Heeft iemand een idee waar ik nog naar moet kijken of hoe ik het probleem op kan sporen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Erhnam schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:43:
Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen van Docker DSM zijn en het kopen van een licentie? Is dan het hele DSM systeem losgekoppeld en in een aparte container geplaatst? Waarom zou je dit willen?
Ik denk dat dit een van de voordelen is:

Synology DSM can be containerized and run as a Docker image on a Btrfs shared folder with little performance impact, thanks to Docker’s lightweight software virtualization solution. Taking advantage of the Btrfs file system, the entire containerized system can be easily protected by taking snapshots and replicating it to a recovery site.
dicespark schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:49:
Ik begrijp er niets van. Ik kan een aantal van mijn Shared Folder niet meer benaderen via een 'normale user-account'. Het gaat om de standaard folders Music & Video. Wanneer ik met een admin inlog kan ik ze wel benaderen. Heb alle settings doorlopen en alles staat voor de normale gebruiker op Read / Write. In de user-permission, in group-permission en ook in shared-folder permission... overal staat het vinkje goed.
Ik connect via AFP op Mac met Sierra (10.12.2). Ik heb geprobeerd om NFS (voor Kodi) uit te schakelen. Een nieuw aangemaakte shared folder connect ie wel. Permission voor Audio Station en Video Station staan allemaal goed. Heeft iemand een idee waar ik nog naar moet kijken of hoe ik het probleem op kan sporen?
Je zou nog eens de rechten kunnen bekijken via de commandline en met elkaar vergelijken. Let ook op het plus teken bv. rwxrwxrwx+

Een plus wil zeggen dat er acl permissies actief zijn. Deze kun je nakijken via synoacltool.

[ Voor 42% gewijzigd door technorabilia op 19-12-2016 22:06 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
kraades schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:42:
[...]

Ik denk dat dit een van de voordelen is:

Synology DSM can be containerized and run as a Docker image on a Btrfs shared folder with little performance impact, thanks to Docker’s lightweight software virtualization solution. Taking advantage of the Btrfs file system, the entire containerized system can be easily protected by taking snapshots and replicating it to a recovery site.
Klinkt zeker handig maar na 1 jaar is dit een betaalde feature toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Cartman! schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:15:
[...]

Klinkt zeker handig maar na 1 jaar is dit een betaalde feature toch?
Volgens mij wel. Ik denk dat dit bedoeld is voor zakelijk gebruik.

Ik heb zelf wel virtualdsm draaien zodat je een dsm testomgeving kunt aanhouden om eea te testen. Dat vind ik wel een uitkomst.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Michiel1231 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:18:
300milibit aan bestanden moet geen probleem zijn, dat past makkelijk in de 512MB cache.
Ga je meer data seeden, dan hangt een beetje af hoeveel random IO er gegenereerd wordt en hoeveel bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
kraades schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:42:
Je zou nog eens de rechten kunnen bekijken via de commandline en met elkaar vergelijken. Let ook op het plus teken bv. rwxrwxrwx+
Bedankt, ik heb nu alles via CHMOD even terug gezet, de plus is weg en de permissies zijn nog gewoon via DSM te regelen. Dit lijkt het probleem op te lossen. Blijft wel een mysterie hoe het zo ver is gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
dicespark schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:49:
Heb ik ook. Ik geef/gaf Beta 6.1 de schuld wegens het updaten van SAMBA naar versie 4 geloof ik...
Bij mij is het groter trouwens.. onder mijn admin account zie ik niet alles. Log ik in via AFP heb ik wel alles...

Draai jij toevallig ook de beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:12:
[...]
Draai jij toevallig ook de beta?
Nope, gewoon de updates die DSM zelf aandraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sinds 2 dagen een apart probleem dat volgens mij veroorzaakt wordt door mijn Synology's. Thuis heb ik een 415+ staan en bij mijn ouders een 115j. Laatstgenoemde gebruik ik als externe backup locatie voor foto's en andere data die ik graag wil beschermen. Heeft vooralsnog altijd prima gewerkt. Geen vast tijdschema voor de backup; wanneer ik weer een zwik foto's op de 415+ heb gezet, start ik handmatig een taak hiervoor.

Momenteel mislukt het maken van een backup keer op keer. Sterker nog, het helpt mijn complete Ziggo verbinding om zeep. Alles valt offline en ik moet de stekker uit het modem verwijderen om het opnieuw op te starten. Niet erg handig dus en ik vind ook geen zinnige informatie op Google. Ook het rechtstreeks aan het modem hangen van de NAS, helpt niet. Wie herkent dit en heeft een goede tip?

Edit: als ik in de log kijk, zit er tussen het starten van de backup en het wegvallen van de verbinding omgeveer drie kwartier.

Edit2: net ff live meegekeken met een backup taak. Na zo'n 20 minuten was mijn Ziggo lijn dood en moest het modem herstart worden.

[ Voor 13% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2016 21:57 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).