Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.606 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:11
Allen,
Ik heb een Synology 212j (ja, grootste fout van mijn leven), en ik merk dat ik geen 4K video kan afspelen op mijn 4K TV. (let op: geen streamen/transcoden dus, maar gewoon een SMB share)

Hij hapert bij het leven.
Ik vermoed dat er iets is wat het niet trekt, en ik vermoet mijn Synology.

Ik zie veel I/O wait, maar ik weet niet of dat "té" veel is. Of dat een bottleneck is zegmaar.
Iemand ervaring?
Het is wel een WD Green HDD in mirror. Met oude firmware...
Mijn netwerk is over het stroomnet. Feitelijk tot 300Mbit dus. (exacte throughput weet ik niet).
De TV is er voor gemaakt, dus dat zal wel los lopen.

Enig idee waar het beste te zoeken? Kan die trage Synology dat überhaupt wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

elbizarre schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:37:
Allen,
Ik heb een Synology 212j (ja, grootste fout van mijn leven), en ik merk dat ik geen 4K video kan afspelen op mijn 4K TV. (let op: geen streamen/transcoden dus, maar gewoon een SMB share)

Hij hapert bij het leven.
Ik vermoed dat er iets is wat het niet trekt, en ik vermoet mijn Synology.

Ik zie veel I/O wait, maar ik weet niet of dat "té" veel is. Of dat een bottleneck is zegmaar.
Iemand ervaring?
Het is wel een WD Green HDD in mirror. Met oude firmware...
Mijn netwerk is over het stroomnet. Feitelijk tot 300Mbit dus. (exacte throughput weet ik niet).

Enig idee waar het beste te zoeken? Kan die trage Synology dat überhaupt wel aan?
Ik had met mijn Raspberry Pi 2 (lokaal) ook dat hij via het stroomnet haperde. En toen een cheap-ass mini wifi dongle gebruikt, en toen werkte het beter. Dus ik vermoed dat het daar aan kan liggen. Ik zou zeggen, probeer echt bekabeld of met wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:33:
[...]

Maar als je naam.synology.me gebruikt maakt dat toch niet uit? Ik benader de nas vanaf een andere locatie.
Ik ben nu even de DSM aan het updaten en zal dan proberen of het wel werkt met DHCP uit
Als je gebruik maakt van een port forward in de router en naam.synology.me wordt geforward naar IP-adres 192.168.0.111 van je NAS en deze is nu 192.160.222 geworden dan gaat dat niet goed.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:38
elbizarre schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:37:

Elke synology kan dit aan. Ook jouw nas is snel genoeg om 4K te streamen. Wat zou je nodig hebben?? 50Mbit? Dat haalt je nas prima. Welke codecs gebruikt je 4K materiaal?

Ik vermoed dat je powerline de bottleneck is. 300mbit ga je nooit halen. Als je pech hebt haal je 10% van de snelheid.

Eenvoudig uit te testen natuurlijk door tijdelijk alles bekabeld te testen. Als je daarvoor tijdelijk nas en switch naast de tv moet leggen dan moet dat maar.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 19-02-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:11
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:40:
[...]

Ik had met mijn Raspberry Pi 2 (lokaal) ook dat hij via het stroomnet haperde. En toen een cheap-ass mini wifi dongle gebruikt, en toen werkte het beter. Dus ik vermoed dat het daar aan kan liggen. Ik zou zeggen, probeer echt bekabeld of met wifi
job schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:48:
[...]

Eenvoudig uit te testen natuurlijk door tijdelijk alles bekabeld te testen. Als je daarvoor tijdelijk nas en switch naast de tv moet leggen dan moet dat maar.
Ga ik vanavond proberen! Thanks alvast! :)

[ Voor 25% gewijzigd door elbizarre op 19-02-2016 13:57 . Reden: extra quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

kraats schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:44:
Elke poort die je wilt benaderen van buitenaf zul je in je router moeten openzetten, of dat middels UPnP laten doen. In je router moet je dus poort 5006 laten doorverwijzen (NAT) naar je Synology.
Heb je die Raspberry met Kodi ook op een andere locatie staan dan je Synology? Ik denk dat die niet zo makkelijk werkt met een VPN, zeker OpenElec niet. Ik denk dat daar FTP toch het meest handig voor is, dan.
Ah ik krijg net te horen dat de modem gereset is door ziggo. Dat verklaard een hoop, dan zijn mijn poort forwardingen ook verwijderd. Ik had DHCP al uitgezet en terug naar het oorspronkelijke IP gezet, maar zonder forwarding werkt het dan idd niet.

Maar is FTP beter dan WebDAV? Ik weet niet meer wat de reden was dat ik voor webdav ben gegaan. Ik gebruik nu iig de secure (5006) webdav verbinding. Maar als secure ftp (ftps of sftp?) beter is/werkt kan ik ook daar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hopelijk weten jullie het antwoord op het volgende:

Ik heb bij mijn broertje een 415+ ingesteld, voorzien van 2 schijven in RAID1 met 1 volume, die logischerwijs nu volume1 heet.
niet handig, want als hij wil uitbreiden op dit volume hadden we beter SHR kunnen kiezen, dus dat willen we rechtzetten...

nu had ik bedacht om er een schijf bij te zetten, die volume2 te maken en de inhoud van volume1 naar 2 te kopieren, dat gaat immers het snelst. als ik daarna volume1 weggooi en een SHR aanmaak met diezelfde set schijven, wordt dit dan volume1 of wordt dit dan volume3 omdat er al een volume2 bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Dat wordt weer volume1. Dat heb ik gehad toen ik namelijk volume1 wilde omzetten naar BTRFS.
Alles van vol1 overgezet naar vol2, toen vol1 wegmikken en opnieuw aanmaken en het werd gewoon weer volume1

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ZaZ schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:21:
Dat wordt weer volume1. Dat heb ik gehad toen ik namelijk volume1 wilde omzetten naar BTRFS.
Alles van vol1 overgezet naar vol2, toen vol1 wegmikken en opnieuw aanmaken en het werd gewoon weer volume1
Ah fijn, dank voor je antwoord.
intern van volume naar volume kopieren gaat een stuk vlotter als naar een USB share :) zeker als het om enkele honderden gigabytes gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ToBe schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:43:
Iemand een idee?
Ik activeer de VPN client op mijn NAS (DS214play) en maak verbinding met mijn VPN-provider. Op dat moment kan ik de websites en FTP-sites niet meer bereiken op mijn NAS vanaf Internet. ALs ik de client deactiveer, kan ik er direct weer bij.

Ik vermoed dat ik de server wel op mijn reguliere IP-adres kan bereiken, maar dat de NAS het antwoord via de VPN terug probeert te sturen.
Je dient je externe VPN ip te weten en bij je VPN provider de juiste port te forwarden richting je nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
HELP!

Ik heb een vraag, nadat ik mijn 3TB aan mijn DS216+ heb gehad wordt ie niet meer herkend als ik hem aan mijn Windows PC hang.

Staat dan in schijfbeheer dat de schijf niet geïnitialiseerd is. Heb toen heel dom op initialiseren met GPT geklikt, staat nu dat ik hem moet formatteren maar dat ga ik niet doen natuurlijk.

Heb net even met testdisk gegekeken en de data lijkt er wel gewoon op te staan maar als ik dan paar van die opties probeer zie ik ineens maar een 2TB partitie zonder data staan ;-(

Na schrijven van MBR heb ik nu 2Tb aan data terug maar mist dus bijna 1TB.
Na nog wat klooien is de hele schijf weer GPT en de volle 3Tb maar het wordt gezien als lege ruimte ;-(

[ Voor 15% gewijzigd door wimpie007 op 20-02-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

shameete schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:05:
[...]
Ah fijn, dank voor je antwoord.
intern van volume naar volume kopieren gaat een stuk vlotter als naar een USB share :) zeker als het om enkele honderden gigabytes gaat.
Voor de 20TB die ik in gebruik had, had ie anders wel een paar dagen nodig :X

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 23:22

mvds

Totally awesome!

ZaZ schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:51:
[...]
Voor de 20TB die ik in gebruik had, had ie anders wel een paar dagen nodig :X
20TB kopieren heeft ie enkele dagen nodig??? :? Doet ie dat over een RS232 link dan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
mvds schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:51:
[...]

20TB kopieren heeft ie enkele dagen nodig??? :? Doet ie dat over een RS232 link dan ofzo?
Met 100MB/s heb je al 55 uur nodig voor 20TB. Lijkt me toch niet heel raar via een enkele lan-kabel? en de gemiddelde HDD drive houd ook wel 160MB/s write wel op dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 22-02-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Het ging niet via een lan-kabel want het was volume naar volume, dus gewoon geïnitieerd in filestation.
Maar je hebt inderdaad iets van wat je HDD's aankunnen en daar komt ook nog eens bij dat ie van dezelfde HDD's (de volumes stonden in dezelfde RAID) moest lezen en schrijven, dus optimale write haal je sowieso al niet. Heb er geen sommetje van gemaakt, maar hij was ruim 2 dagen bezig.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:29
Ik heb een gruwelijke irritant probleem met cloudstation. Aangezien je steeds meer die virussen binnen ziet komen dat alles gelocked word wil ik toch maar eens met cloudstation gaan werken.

Ik wil het volgende voor elkaar krijgen:

D:\Dave\Documents\Mijn documenten syncen naar \\DISKSTATION\backup

Wat cloudstation vervolgens gaat doen is alles uit D:\Dave\Documents syncen. Vervolgens krijg ik ook een DR-PC-PCNaam map bij. Hij synct dus meer dan dat ik wil. Iemand bekend hiermee?

edit: zojuist een bureaublad folder aangemaakt en deze gesynct. Ook met deze regel wil het programma de volledige documents folder syncen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Deef_K op 22-02-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:08
Iemand die kan bevestigen of dit klopt?

Ik heb 2x 4TB schijven in mijn synology steken, ik maak gebruik van JBOD aangezien ik zo zoveel mogelijk opslag benut + Ik heb 2 externe harde schijven voor de belangrijkste mappen te backuppen.

Nu bedacht ik met net dat als ik 2 diskgroupen aanmaak (1 per schijf) en deze in jbod zet een extra 'veiligheid' zou hebben indieen 1 van de 2 schijven uitvalt.

Klopt het dat als deze 2 schijven in apparte groepen zet en 1 schijf begeeft het, ik gewoon nog aan de andere schijf kan? Op het synology forum heb ik hierover iets gevonden maar iemand die dit kan bevestigen?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:11
Is er een mogelijkheid om het gebruikte wachtwoord van de newsserver in Download Station te achterhalen?

Ik deel namelijk een account met iemand die net voor 4 weken op vakantie is vertrokken en zou de nieuwsgroepen graag ook op mijn computer installeren, maar ik kan op dit moment niet aan de betreffende email waar deze informatie in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:10

T.E

Een vraag. Ik heb een Synology DS213.
Voorheen als ik een bv een film deed downloaden op mijn pc en die via netwerk op de synology zette ging dat snel. Nu gaat het tergend langzaam. Zelfs een bestand van 5 gb duurt wel ruim een half uur.
Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herstart je client, server, router.
Probeer een andere client.
Probeer een andere server.
Probeer een andere kabel.
...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Een vraagje over Carddav server op de NAS. Ik heb dit vanmiddag ingesteld, en mijn iPhone kan ermee connecten. Mijn contacten staan allemaal in iCloud en ik wil die dus ook op mijn eigen NAS hebben staan. Hoe kan ik dit het makkelijkste syncen zodat mijn icloud contacten ook op de NAS komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hoe hebben jullie de backup van de packages en de Synology-software zelf geregeld?

Ik heb bv Mediawiki, Glacier Backup, Couch Potatoe, etc ... Uiteraard kan ik alles tar'en en veilig stellen, maar volgens mij krijg ik hem daarmee niet terug in DSM.

[ Voor 6% gewijzigd door pven op 24-02-2016 09:13 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zefl heb ik uitgezocht welke config, data etc. files belangrijk zijn voor de packages die ik gebruik. Hier maak ik een backup van. Als ik de package herinstalleer dan zet ik die files terug.
Maar echt optimaal is dat niet nee. Ik denk echter niet dat er een andere oplossing is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:31:
Zefl heb ik uitgezocht welke config, data etc. files belangrijk zijn voor de packages die ik gebruik. Hier maak ik een backup van. Als ik de package herinstalleer dan zet ik die files terug.
Maar echt optimaal is dat niet nee. Ik denk echter niet dat er een andere oplossing is.
Poeh, wat een werk inderdaad. Maar blijkbaar ga ik er niet aan ontkomen. :)

Het backuppen van de apps in /volume1 is zeker niet goed genoeg? Zijn er veel verstopte bestanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
pven schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:09:
[...]

Poeh, wat een werk inderdaad. Maar blijkbaar ga ik er niet aan ontkomen. :)

Het backuppen van de apps in /volume1 is zeker niet goed genoeg? Zijn er veel verstopte bestanden?
Het beste is denk ik gewoon alles qua settings per app documenteren in een word document...desnoods met screenshots ofzo. Zo nodig aanpassen als je wijzigingen doorvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat /var/packages bijvoorbeeld buiten /volume1 valt.

Theoretisch kun je natuurlijk een backup maken van /volume1 en /var/packages en ??? en deze na het herinstalleren van de package weer terug zetten. Maar dan zit je ook weer met mogelijke versieverschillen. Dus het blijft een beetje uitzoeken...

Alternatief is dat je Docker gaat gebruiken (niet op elk model beschikbaar). Dan draai je de applicatie in een Docker container i.p.v. dat je een pacage gebruikt.

Edit:
Oh ja, ik heb dus een script die een kopie maakt van de relevante settings en deze ergens op /volume1 zet...

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 24-02-2016 11:16 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:15:
Ik denk dat /var/packages bijvoorbeeld buiten /volume1 valt.

Theoretisch kun je natuurlijk een backup maken van /volume1 en /var/packages en ??? en deze na het herinstalleren van de package weer terug zetten. Maar dan zit je ook weer met mogelijke versieverschillen. Dus het blijft een beetje uitzoeken...
Ik ga het uitzoeken als ik tijd over heb. Saai projectje, maar wel de moeite. :Y)
Alternatief is dat je Docker gaat gebruiken (niet op elk model beschikbaar). Dan draai je de applicatie in een Docker container i.p.v. dat je een pacage gebruikt.
Helaas ondersteunt mijn DS410 geen Docker.
Edit:
Oh ja, ik heb dus een script die een kopie maakt van de relevante settings en deze ergens op /volume1 zet...
Aan zoiets zit ik ook te denken, of misschien een tar per applicatie. Ik ga er over nadenken. Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Laatst online: 30-09 18:40
Iemand hier die al is een OpenVPN client profile heeft aangemaakt die (stabiel) werkt?
Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg 't niet aan de praat. Op m'n router werkt 't wel, maar heb 't liever alleen op m'n Syno NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vanpeers schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:24:
Iemand die kan bevestigen of dit klopt?

Ik heb 2x 4TB schijven in mijn synology steken, ik maak gebruik van JBOD aangezien ik zo zoveel mogelijk opslag benut + Ik heb 2 externe harde schijven voor de belangrijkste mappen te backuppen.

Nu bedacht ik met net dat als ik 2 diskgroupen aanmaak (1 per schijf) en deze in jbod zet een extra 'veiligheid' zou hebben indieen 1 van de 2 schijven uitvalt.

Klopt het dat als deze 2 schijven in apparte groepen zet en 1 schijf begeeft het, ik gewoon nog aan de andere schijf kan? Op het synology forum heb ik hierover iets gevonden maar iemand die dit kan bevestigen?
JBOD (derived from "just a bunch of disks"): an architecture involving multiple hard disk drives, while making them accessible either as independent hard disk drives, or as a combined (spanned) single logical volume with no actual RAID functionality.
JBOD biedt geen enkele veiligheid.
Data heb je nu op schijf 1 of schijf 2 staan. Gaat 1 van de twee stuk dan ben je die data kwijt.
Je zou dan over moeten naar SHR of RAID1 moeten nemen.

Hier wat info:
http://www.synology-forum...gen/basic-jbod-of-raid-0/
volume vs disk groups: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=44721

Synology SHR webinar: YouTube: Synology Webinar - What is Synology Hybrid RAID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nuancering.
Met JBOD kun je nog wel bij de data op de disk die nog in orde is. Maar wat precies waar staat is onbepaald. Dan moet je inderdaad aparte volumes aanmaken.
Bij RAID0 (stripe) is dat niet het geval en ben je de hele handel kwijt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Cow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 14:32
Goedendag allen,

Ik ga binnenkort een DS415+ halen voor het o.a. hoofdopslag van foto's ( RAW en finished foto's ), video's, documenten aka alles wat nu verspreid zit over meerdere computers en in de toekomst uploaden naar een cloud backup ( Amazon Cloud of BackBlaze ).

Apparatuur die word gebruikt:

- MacBook Pro 15inch ( Foto, video editing )
- Windows PC
- 2tb WD passport voor temp backups als ik op locatie ben

Mijn vraag is het volgende:

Is het mogelijk wanneer mijn macbook is verbonden met de NAS dat de NAS bepaalde mappen op de mac de inhoud daarvan kopieert naar de nas, vervolgens gaat syncen met de cloud backup en dan de bestanden van originele locatie verwijderd.

Het is omdat ik vaak op locatie ben voor fotoshoots en/of video opnames waar mijn macbook snel vol raakt. Wil ik het copy/paste & delete gedrag automatiseren door kwestie verbinding te hebben met de macbook.

Is dat uberhaupt mogelijk is of word het toch copy paste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:08
Viper® schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:20:
[...]

[...]

JBOD biedt geen enkele veiligheid.
Data heb je nu op schijf 1 of schijf 2 staan. Gaat 1 van de twee stuk dan ben je die data kwijt.
Je zou dan over moeten naar SHR of RAID1 moeten nemen.

Hier wat info:
http://www.synology-forum...gen/basic-jbod-of-raid-0/
volume vs disk groups: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=44721

Synology SHR webinar: YouTube: Synology Webinar - What is Synology Hybrid RAID?
kraades schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:43:
Nuancering.
Met JBOD kun je nog wel bij de data op de disk die nog in orde is. Maar wat precies waar staat is onbepaald. Dan moet je inderdaad aparte volumes aanmaken.
Bij RAID0 (stripe) is dat niet het geval en ben je de hele handel kwijt.
Al vast bedankt voor beide antwoorden!

Inderdaad bij JBOD kan je nog aan je werkende disk. (vandaar dat ik vroeger dit over RAID0 heb gekozen)
Maar dit zou ik nu in mijn nieuwe setup willen voorkomen en dus kan kiezen welk op welke disk komt.

Ik had dus het volgende in gedachten (2x 4TB disks): per disk een JBOD diskgroup en volume aannmaken OF per disk een SHR diskgroup en volume aanmaken maar over de voordelen van SHR moet ik me nog inlezen.

Zou ik op deze manier alles op de zelfbepaalde schijf kunnen zetten en dus bij een crash nog aan de andere schijf kunnen?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:17
vanpeers schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:05:
[...]

[...]

Al vast bedankt voor beide antwoorden!

Inderdaad bij JBOD kan je nog aan je werkende disk. (vandaar dat ik vroeger dit over RAID0 heb gekozen)
Maar dit zou ik nu in mijn nieuwe setup willen voorkomen en dus kan kiezen welk op welke disk komt.

Ik had dus het volgende in gedachten (2x 4TB disks): per disk een JBOD diskgroup en volume aannmaken OF per disk een SHR diskgroup en volume aanmaken maar over de voordelen van SHR moet ik me nog inlezen.

Zou ik op deze manier alles op de zelfbepaalde schijf kunnen zetten en dus bij een crash nog aan de andere schijf kunnen?
Ik vermoed dat je nog steeds geen zekerheid hebt wat waar staat omdat een discgroup een groep is van meedere discs. Ik heb geen ervaringen ermee maar zoals ik het begrijp is het om meer flexibiliteit aan te leveren dus dat je dus 1 schijf voor meerdere dingen handig inzet zoals onderdeel van verschillende RAID configuratie.. De daadwerkelijke nieuwe volume bepaalt nog steeds zelf waar de data op komt.

HDD1 HDD2 HDD3 HDD4

Discgroup1 RAID1
HDD1 HDD2 (gedeeltelijk)
Discgroup2 RAID0
HDD2 HDD3 (gedeeltelijk)
Discgroup3 RAID5
HDD1 HDD2 HDD3 HDD4

Zoals gezegd, heb ik er geen ervaringen mee, maar ik zou zoiets verwachten...

[ Voor 72% gewijzigd door Quakie op 24-02-2016 16:54 . Reden: andere quote,en ander data.... ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:54
kraades schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:15:
pven schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:41:
Ik ga het uitzoeken als ik tijd over heb. Saai projectje, maar wel de moeite. :Y)
Is het een idee om dat script hier te delen? :P

Ik denk dat er wel meer mensen wat aan hebben. :)
Als deze automagisch alle settings.ini files, en/of andere relevante bestanden, files naar locatie X backupped. (bij handmatig starten of evt. als cronjob in te stellen) dan kan met een soortgelijk scriptje de boel ook met 1 klik weer terugezet worden.
Ik wil hem best aan vullen met de voor mij draaiende packages. :) (zijn eigenlijk alleen een paar standaard paketten, dus gok dat het weinig toevoegd..)

Een soort universeel backup script voor een tiental (meestgebruikte) packages dus.
De packages die je niet draait worden ook geen bestanden van gebackupped, dus het script hoeft niet package afhankelijk te worden.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:45

ChillPascal

In the end...

Heren,

Ik gebruik al jaren met alle plezier m'n Synology, maar sinds een aantal weken markeert Chrome de NAS als gevaarlijk. Ik krijg namelijk de "Beveiligingsfout" met de tekst "De volgende site bevat schadelijke programma's" etc.

Vanzelfsprekend download ik zo nu en dan wel eens wat, maar verder ook niet.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:38:
[...]

Is het een idee om dat script hier te delen? :P
Nou, mag geen naam hebben. Ik heb er momenteel bijna niks op draaien.

Relevante config files zijn:
PackageConfig
Couchpotato Server/volume1/@appstore/couchpotatoserver/var/settings.conf
SABnzbd/volume1/@appstore/sabnzbd/var/config.ini
SickBeard Custom/volume1/@appstore/sickbeard-custom/var/config.ini
ChillPascal schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:36:
Wat krijg je als je voor details kiest?

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 24-02-2016 18:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Heren,

Ik gebruik al jaren met alle plezier m'n Synology, maar sinds een aantal weken markeert Chrome de NAS als gevaarlijk. Ik krijg namelijk de "Beveiligingsfout" met de tekst "De volgende site bevat schadelijke programma's" etc.

Is je NAS "beschermd" met een (self signed) certificaat? Mogelijk dat deze niet meer voldoet aan de Google standaard voor "veilig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Heren,

Krijg je linksboven in je taakbalk een slotje met een kruisje ?
Als je er op klikt en dan details krijg je meer informatie.
Mogelijk is inderdaad je certificaat verlopen of niet meer geldig oid.

Ik heb de 5000 > 5001 https redirect aanstaan, ik krijg altijd de melding dat het niet veilig is, gewoon doordrukken >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 24-02-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Deze melding krijg ik te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2uzxeo3.png

Bij meer info staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/260xrlv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Krijg je die melding alleen als je hem vanaf extern benadert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat krijg je als je hier de url invoert?
https://www.google.com/tr...t/safebrowsing/diagnostic

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Viper® schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:33:
Krijg je die melding alleen als je hem vanaf extern benadert ?
Yep, als ik de NAS intern benader via het local IP adress gaat het goed. Hoewel, als ik op hetzelfde netwerk zit en ik gebruik de DNS, dan krijg ik wél de melding.
Dat is het tweede plaatje.
Als ik in het eerste plaatje op "Details" en vervolgens "Meer Informatie" wordt ik daar naartoe gelinkd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Lijkt wel of google je dns hosting niet lief vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt een verzoek indienen om weer van de lijst gehaald te worden?
https://www.google.com/transparencyreport/safebrowsing/faq

Heb je er nog iets bijzonders op gehost?

En wat krijg je als je de Synology Security Advisor via DSM uitvoert?

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 24-02-2016 21:25 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:51
vanpeers schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:05:
Inderdaad bij JBOD kan je nog aan je werkende disk.
Zo simpel werkt het niet helemaal. Een van de issues is dat bij EXT(2/3/4) FS de inode table verspreid over de JBOD array staat. Deze kun je dus wel afschrijven.

Met recovery software moet je dus al je HDD's scannen naar alle inodes (actief of inactief). Nadeel is dat je niet kan zien of de gevonden data wel de juiste (meest recente) is, het kan ook een oude kopie zijn (een van de bijwerkingen van het voorkomen van fragmentatie).
Gelukkig heeft dat de-fragmentatie proces wel als voordeel dat bestanden die de recovery software vind vaak wel te restoren zijn.

Persoonlijk heb ik nooit het nut ingezien van JBOD behalve dan als oplossing voor een setup met allemaal verschillende HDD's
Quakie schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:42:
Zoals gezegd, heb ik er geen ervaringen mee, maar ik zou zoiets verwachten...
Toch zit het anders, HDD/SSD's kun je alleen in zijn geheel toewijzen aan een disk group.
Een diskgroup bepaald het type raid dat je gebruikt over de betreffende HDD/SSD's.
Op een diskgroup kun je vervolgens volumes aanmaken, maar dat heeft niets meer met RAID te maken.
Je kunt overigens wel hot-spare HDD/SSD's aan meerdere disk groups toewijzen mits deze gelijk of groter zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 07:45
devastator83 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:33:
Hoi.

Momenteel bezit ik een DS211+, maar overweeg om over te schakelen naar een 4- of 5-bay NAS.

Ik had gedacht om N-1 disks in SHR te zetten, en dan de andere disk te gebruiken voor downloads (die na het extracten naar de SHR gekopieerd worden).

Is het mogelijk de download applicaties op het 'download' volume te installeren, zodat de andere disks kunnen suspenden terwijl ik download? Of zijn alle disks 'active' terwijl applicaties runnen ?
Is bovenstaande mogelijk ?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 23:22

mvds

Totally awesome!

Viper® schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:18:
[...]
Ik heb de 5000 > 5001 https redirect aanstaan, ik krijg altijd de melding dat het niet veilig is, gewoon doordrukken >:)
Ik heb voor €20 een certificaat gekocht, ben ik daar ook vanaf :P

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 14:10

Ginz

Trek Superfly 5 powered

mvds schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:36:
[...]

Ik heb voor €20 een certificaat gekocht, ben ik daar ook vanaf :P
En met DSM6 kan je gratis certificaten maken van Let's Enqrypt.

Maar ook ik heb nog een certificaatje van Comodo. Koste ongeveer hetzelfde en heb een mooie veilige verbinding

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:11

Ypho

Allround Nerd

Wellicht kunnen jullie me helpen. Ik ben (nog steeds) op zoek naar een vervanger voor mijn Netgear ReadyNAS, en wil overstappen naar Synology.

Nu heb ik hier een vergelijking tussen de DS216 modellen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik gebruik het vooral voor video streaming naar Kodi/Infuse (Raspberry Pi, Apple TV4), dus transcoding is geen must, maar wel eventueel handig mocht ik ooit iets willen als Plex. Nu zie ik dat de DS216+ en DS216play 4K transcoding ondersteunen (ok, naar 1080p), dus dat klinkt goed.

Daar maken ze vervolgens onderscheid tussen Group 1 en Group 2, en daar zit precies het gene wat ik niet helemaal snap:
Group 1: Transcode 4K video with H.264 up to 1080p
Group 2:Transcode 4K or H.265 video up to 1080p
Wat is hier de beste keuze in?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:18
Ypho schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:36:

[...]

Wat is hier de beste keuze in?
Vrijwel geen enkele synology NAS ondersteunt plex echt goed en vlot. Misschien de highend modellen vanaf de DS1515+. Alles daaronder is niet 1080p plexwaardig. De specificaties van synology slaan op video station, welke hardware acceleration gebruikt in tegen stelling tot plex. Video station is een gemankeerd product, het mag de meeste gangbare audio formaten niet decoderen (o.a. DTS). Synology wil daarvoor wel licenties nemen, maar de contentmaffia staat dat niet toe. In het verleden waren hiervoor 3rd party plugins, maar die lopen al heel wat DSM versies achter, en werken niet op de huidige DSM versies.

Wil je transcoden op je NAS, dan is de synology niet meteen een goed product.

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:11

Ypho

Allround Nerd

HEY_DUDE schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:43:
[...]
Wil je transcoden op je NAS, dan is de synology niet meteen een goed product.
In principe is dit ook niet nodig (was meer een "extraatje"), meeste formaten worden ondersteund door Kodi/Infuse. Maar wat dat betreft maakt het dus niet uit of ik een play of een plus aanschaf (voor wat betreft transcoding). Andere voordelen van plus tov play zijn voor mij niet interessant.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 14:10

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Heeft iemand hier ervaring met het uitbreiden van zijn SHR volume? En dan meer specifiek met het wijzigen van Stripe Cache door middel van de volgende commando?

code:
1
echo 16384 >/sys/block/md2/md/stripe_cache_size

Ik lees verschillende berichten van mensen die het met succes hebben gewijzigd, waardoor het toevoegen van een HDD (3TB) van 4 dagen is te reduceren naar een dagdeel.

Nou zou je zeggen, als je zoveel berichten leest waarom het succesvol is, waarom doe je het dan niet. Dat komt omdat ik 2 vragen heb:

- Waarom heeft Synology die cache standaard zo klein gemaakt? Ik heb 2GB in mijn DS415+, dus 256 bytes (ja, bytes, geen KB of MB) per schijf alloceren is wel een beetje weinig.

- Wat kan er fout gaan? Ik lees van 1 iemand op Reddit dat zijn NAS gebrickt is. Nou is dat er maar 1, maar zal Synology niet met een goeie reden die cache maar zo kleine hebben gehouden?

edit:
Hmmm... Dat is eigenlijk dus gewoon 1 vraag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ginz op 25-02-2016 22:10 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Weet iemand hier toevallig of het certificaat via letsencrypt nu wel of niet automatisch wordt verlengd in DSM 6 beta.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• SmiGueL
MeNTaL_TO schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:11:
Weet iemand hier toevallig of het certificaat via letsencrypt nu wel of niet automatisch wordt verlengd in DSM 6 beta.
Ik heb even in het Synology topic gekeken, en dit is wat ik kon vinden: :)
I have asked the support about this and according to them it auto-renews after 60 days. I am not sure how and if the port 80 needs to be open but according to them you don't have to worry about it.
Maar vraag jezelf goed af of je wel 24/7 poort 80 open wilt hebben staan.. (aka: forwarden naar je Synology)
Ik denk dat ik zou prefereren om het 4x per jaar handmatig te doen. (mocht het automatische proces niet lukken zonder deze poort te forwarden)

Dus: Forward tijdelijk poort 80 van router naar NAS, update certificate, gooi pooort 80 naar NAS weer dicht.
Zou wel een beetje jammer zijn als het zo zou moeten. :X Maar het kost je hoogstens 4x5 minuutjes per jaar..

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 26-02-2016 00:32 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
kraades schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:39:
Relevante config files zijn:
[...]
Aanvulling:
PackageConfig
NZBget/volume1/@appstore/nzbget/var/nzbget.conf
SickBeard/volume1/@appstore/sickbeard/var/config.ini

Nu nog ff een script bouwen die het automagischeert. :+

Edit:
Iemand was me voor. :Y) :z

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 26-02-2016 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:00
SmiGueL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:31:
[...]

Aanvulling:
PackageConfig
NZBget/volume1/@appstore/nzbget/var/nzbget.conf
SickBeard/volume1/@appstore/sickbeard/var/config.ini

Nu nog ff een script bouwen die het automagischeert. :+

Edit:
Iemand was me voor. :Y) :z
Ik ben eroverheen aan het lezen denk ik, maar had het topic waar je naar verwees doorgelezen, maar waar kan je het script vandaan halen?

Of ik moet er echt overheen lezen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
MdO82 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Ik ben eroverheen aan het lezen denk ik, maar had het topic waar je naar verwees doorgelezen, maar waar kan je het script vandaan halen?

Of ik moet er echt overheen lezen ;)
1e post, laatste 'paar' regels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SmiGueL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:10:
[...]

1e post, laatste 'paar' regels. ;)
|:( :$ zal eens een nieuwe bril halen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

SmiGueL schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 23:38:
[...]

Ik heb even in het Synology topic gekeken, en dit is wat ik kon vinden: :)

[...]

Maar vraag jezelf goed af of je wel 24/7 poort 80 open wilt hebben staan.. (aka: forwarden naar je Synology)
Ik denk dat ik zou prefereren om het 4x per jaar handmatig te doen. (mocht het automatische proces niet lukken zonder deze poort te forwarden)

Dus: Forward tijdelijk poort 80 van router naar NAS, update certificate, gooi pooort 80 naar NAS weer dicht.
Zou wel een beetje jammer zijn als het zo zou moeten. :X Maar het kost je hoogstens 4x5 minuutjes per jaar..
Hopelijk komt er een optie om de port aan te passen (ik heb die idd ook standaard op een andere port staan en zet deze even handmatig over. Maar goed, het is deze beta er pas bij gekomen, dus voor de release nog verbeteren. Wel jammer dat andere SSL certificaten bij mij niet meer werken en wel letsencrypt moest gaan gebruiken (webservice wilde niet starten).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:14
Heeft er iemand van jullie ervaring met agenda's in CalDav op de Synology? Het zit standaard ingebouwd in DSM dus ik heb geprobeerd een agenda op te zetten. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om vanaf een client (iPhone, iPad, Mac) verbinding te maken met de agenda.

Deze stappen heb ik doorlopen:
1) Configuratiescherm --> Bestandsservices --> WebDav (HTTP en HTTPS) inschakelen.
2) Vervolgens poorten open gezet, poorten zijn ook bereikbaar als ik een connectie maak middels WebDav.
3) Vervolgens CalDav inschakelen.
4) Nieuwe Shared Folder gemaakt genaamd 'agenda'
5) Nieuwe user gemaakt genaamd 'agenda' en rechten gegeven op bovengenoemde shared folder.
6) Via configuratiescherm -> bestandsservices --> WebDav --> Kalenderlijst --> nieuwe agenda toegevoegd genaamd test. Locatie is dus nu 'agenda/test'.

Vervolgens heb ik op mijn Mac geprobeerd in de normale calendar app geprobeerd deze CalDav agenda toe te voegen.
1) Voeg account toe
2) Andere CalDav account
3) Type account "handmatig"
4) gebruikersnaam 'agenda', wachtwoord: bijbehorend wachtwoord
5) serveradres: https://naam.synology.me:5006/agenda/test

Helaas krijg ik de melding "controle van accountnaam of wachtwoord mislukt". Als ik via WebDav verbinding maak met dezelfde gegevens kan ik wel de NAS mounten en zie ik ook de shared folder + map voor de agenda.

Iemand enig idee waar ik moet kijken? Is het serveradres wellicht fout? Ik gebruik exact hetzelfde alleen zonder toevoeging /agenda/test om in WebDav te mounten. Heb overigens ook https://naam.synology.me:5006/agenda en https://naam.synology.me:5006 geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:53:
[...]

- Klopt geen DTS ondersteuning, Synology krijgt geen licentie helaas.. Je zou even kijken of het (nog) werkt via 3rd party app ffmpeg. DS Video gebruikt hardware van je NAS waar Plex volledig in software draait en reden dat je 100% cpu load ziet.
Ik heb voor het eerst ook eens DS video gebruikt en krijg bij bijna elke film "The format of this video is not supported".
Eigenlijk weet ik het antwoord wel maar dat komt omdat ik overal een DTS geluidsspoor in heb zitten neem ik aan?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 20:54
Ik heb een vraag.

Mijn Syno hangt aan het web via een DDNS van Synology en via een eigen domein. Nu wilde ik eens testen of mijn logging en notificaties werkte en nu deed ik een testmail en daar stond ook in dat hij bij 169.254.90.1xx en zowaar kom ik dan ook op mijn NAS uit.....

Iemand een idee hoe dit kan, als ik namelijk een WHOIS doe op dat IP kom ik bij http://whois.arin.net/rest/org/IANA uit......

Ik kan ook het hele IP niet plaatsen of vinden ergens in de Syno zelf....

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Vandaag een DS716+ aangeschaft, begonnen met inrichten, gebruikers aangemaakt, DS Video ingesteld en begonnen met vullen. Daarna een update geinstalleerd 5.2-5644 Update 5. Echter is die nu al ongeveer 25 minuten bezig. Eerste 10 minuten met klokje, daarna melding dat hij aan het herstarten is maar dat duurt nu al een kwartier. Iemand een idee of dat normaal is. Blauwe LED knippert redelijk snel met een vast ritme.

Kan de NAS niet pingen, zie ook niet dat hij een nieuw IP adres heeft gekregen of iets dergelijks.

Er zit een externe USB disk aan (daar was ik data van aan het kopieren). Kan dit het probleem zijn? Vind het wat riskant om hem uit te zetten of de USB disk los te trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 26-02-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SpoekGTi schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:01:
Ik heb een vraag.

Mijn Syno hangt aan het web via een DDNS van Synology en via een eigen domein. Nu wilde ik eens testen of mijn logging en notificaties werkte en nu deed ik een testmail en daar stond ook in dat hij bij 169.254.90.1xx en zowaar kom ik dan ook op mijn NAS uit.....

Iemand een idee hoe dit kan, als ik namelijk een WHOIS doe op dat IP kom ik bij http://whois.arin.net/rest/org/IANA uit......

Ik kan ook het hele IP niet plaatsen of vinden ergens in de Syno zelf....
Een 169-adres is een APIPA-adres, dit is een ip-adres wat de machine zichzelf toewijst als er geen dhcp-server is (je modem bijvoorbeeld) vreemd is dan wel dat je erbij kan via het Web, je hebt maar 1 netwerkpoort in gebruik op je NAS ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 20:54
MdO82 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:06:
[...]

Een 169-adres is een APIPA-adres, dit is een ip-adres wat de machine zichzelf toewijst als er geen dhcp-server is (je modem bijvoorbeeld) vreemd is dan wel dat je erbij kan via het Web, je hebt maar 1 netwerkpoort in gebruik op je NAS ?
Yes maar 1 poortje in gebruik

Kan dat meekomen omdat ik de DNS server heb draaien voor een loopback (extern domein doet het niet via die brakke experiabox als ik intern zit)

Dat is het enige wat ik kan bedenken namelijk.

IPV6 staat allemaal uit
DHCP staat wel aan maar wordt op basis van MAC een vast IP gegeven door mijn router. Het is me nog nooit opgevallen namelijk.

Maar was naar een ding aan het zoeken, ik krijg namelijk sommig logs niet meer door gemaild en mijn Log center lijkt te zijn gestopt ergens in november....

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik DTS ondersteuning wil in DS Video is dat dan een kwestie van ffmpeg compileren met --enable-libdcadec aan? Of werkt dit anders???

Zoals je ziet staat het nu uit.
DS716> ffmpeg -codecs | grep -i dts
ffmpeg version 2.0.2 Copyright (c) 2000-2013 the FFmpeg developers
  built on Sep  4 2015 05:48:19 with gcc 4.6.4 (crosstool-NG 1.19.0)
  configuration: --prefix=/usr/syno --incdir='${prefix}/include/ffmpeg' --arch=i686 --target-os=linux --cross-prefix=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu- --enable-cross-compile --enable-optimizations --enable-pic --enable-gpl --enable-shared --disable-static --enable-version3 --enable-nonfree --enable-libfaac --enable-encoders --enable-pthreads --disable-bzlib --disable-protocol=rtp --disable-muxer=image2 --disable-muxer=image2pipe --disable-swscale-alpha --disable-ffserver --disable-ffplay --disable-devices --disable-bzlib --disable-altivec --enable-libopencore-amrnb --enable-libopencore-amrwb --enable-libmp3lame --disable-vaapi --disable-decoder=amrnb --disable-encoder=zmbv --disable-encoder=dca --disable-encoder=ac3 --disable-encoder=ac3_fixed --disable-encoder=eac3 --disable-decoder=dca --disable-decoder=eac3 --disable-decoder=truehd --cc=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-ccache-gcc --enable-yasm --enable-libx264 --enable-encoder=libx264
  libavutil      52. 38.100 / 52. 38.100
  libavcodec     55. 18.102 / 55. 18.102
  libavformat    55. 12.100 / 55. 12.100
  libavdevice    55.  3.100 / 55.  3.100
  libavfilter     3. 79.101 /  3. 79.101
  libswscale      2.  3.100 /  2.  3.100
  libswresample   0. 17.102 /  0. 17.102
  libpostproc    52.  3.100 / 52.  3.100
 ..A.LS dts                  DCA (DTS Coherent Acoustics)
DS716> 

Ik heb wel binaries voor Debian gevonden waar DTS encode/decode in zit maar als ik /volume1/@appstore/VideoStation/bin/ffmpeg vervang door deze versie dan werkt playback helemaal niet meer. Weet iemand raad?
DS716> ./ffmpeg -codecs | grep -i dts
ffmpeg version 3.0-static http://johnvansickle.com/ffmpeg/  Copyright (c) 2000-2016 the FFmpeg developers
  built with gcc 5.3.1 (Debian 5.3.1-8) 20160205
  configuration: --enable-gpl --enable-version3 --disable-shared --disable-debug --enable-runtime-cpudetect --enable-libmp3lame --enable-libx264 --enable-libx265 --enable-libwebp --enable-libspeex --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libfreetype --enable-fontconfig --enable-libxvid --enable-libopencore-amrnb --enable-libopencore-amrwb --enable-libtheora --enable-libvo-amrwbenc --enable-gray --enable-libopenjpeg --enable-libopus --enable-libass --enable-gnutls --enable-libvidstab --enable-libsoxr --enable-frei0r --enable-libfribidi --disable-indev=sndio --disable-outdev=sndio --enable-librtmp --enable-libmfx --cc=gcc
  libavutil      55. 17.103 / 55. 17.103
  libavcodec     57. 24.102 / 57. 24.102
  libavformat    57. 25.100 / 57. 25.100
  libavdevice    57.  0.101 / 57.  0.101
  libavfilter     6. 31.100 /  6. 31.100
  libswscale      4.  0.100 /  4.  0.100
  libswresample   2.  0.101 /  2.  0.101
  libpostproc    54.  0.100 / 54.  0.100
 DEA.LS dts                  DCA (DTS Coherent Acoustics) (decoders: dca ) (encoders: dca )
DS716> 

[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 26-02-2016 23:09 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Inmiddels ongeveer een uur geen verandering. Heb nu dus maar de USB hdd losgekoppeld. Maar tot nu toe nog geen verandering. Jammer, had het idee dat het wel een redelijk robuust systeem was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shinji schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:35:
Inmiddels ongeveer een uur geen verandering. Heb nu dus maar de USB hdd losgekoppeld. Maar tot nu toe nog geen verandering. Jammer, had het idee dat het wel een redelijk robuust systeem was.
Ik had ook zoiets. Ook een DS716+. Heb de stroom eraf moeten halen... :-(
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
kraades schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:42:
[...]

Ik had ook zoiets. Ook een DS716+. Heb de stroom eraf moeten halen... :-(
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Thanks, hier ook maar stroom er af gehaald dus. Helaas na weer aansluiten nog steeds hetzelfde. Uitgezet met knop (lang ingedrukt houden) en weer aangezet. Daarna nog steeds hetzelfde. Dit nog een paar keer herhaald.

En terwijl ik dit typ, komt hij weer tot leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik had ook zoiets van lekker is dat en ik stuur 'm terug. Maar ik heb het erna niet meer gehad dus ik heb het maar zo gelaten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:40:
[...]

Ik heb voor het eerst ook eens DS video gebruikt en krijg bij bijna elke film "The format of this video is not supported".
Eigenlijk weet ik het antwoord wel maar dat komt omdat ik overal een DTS geluidsspoor in heb zitten neem ik aan?
Ja, grote kans van wel, maar normaal zie je dat sound error melding. Waarschijnlijk nu een container welke hij sowieso spoor niet kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:36:
[...]

Ja, grote kans van wel, maar normaal zie je dat sound error melding. Waarschijnlijk nu een container welke hij sowieso spoor niet kan lezen.
In de meeste zit alleen een DTS spoor.
Ik probeer nu ffmpeg opnieuw te compileren voor de DS716+ maar dat valt niet mee zo blijkt.

Onderstaande configure zou volgens mij de oorspronkelijke ffmpeg zoals geleverd in DSM op moeten leveren maar er zijn nogal wat afhankelijkheden die ik zo snel niet kan oplossen. :-(
env CC=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-gcc
LD=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-ld
RANLIB=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-ranlib
CFLAGS=-I/usr/local/i686-pc-linux-gnu/i686-pc-linux-gnu/sys-root/usr/include -DSYNO_X64 -DSYNO_BRASWELL -O2 -I/usr/syno/include -D_LARGEFILE64_SOURCE -D_FILE_OFFSET_BITS=64 -g -DSYNO_PLATFORM=BRASWELL
LDFLAGS=-L/usr/local/i686-pc-linux-gnu/i686-pc-linux-gnu/sys-root/lib -L/usr/syno/lib
./configure --prefix=/usr/syno --incdir='${prefix}/include/ffmpeg' --arch=i686 --target-os=linux --cross-prefix=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu- --enable-cross-compile --enable-optimizations --enable-pic --enable-gpl --enable-shared --disable-static --enable-version3 --enable-nonfree --enable-libfaac --enable-encoders --enable-pthreads --disable-bzlib --disable-protocol=rtp --disable-muxer=image2 --disable-muxer=image2pipe --disable-swscale-alpha --disable-ffserver --disable-ffplay --disable-devices --disable-bzlib --disable-altivec --enable-libopencore-amrnb --enable-libopencore-amrwb --enable-libmp3lame --disable-vaapi --disable-decoder=amrnb --disable-encoder=zmbv --disable-encoder=dca --disable-encoder=ac3 --disable-encoder=ac3_fixed --disable-encoder=eac3 --disable-decoder=dca --disable-decoder=eac3 --disable-decoder=truehd --cc=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-gcc --enable-yasm --enable-libx264 --enable-encoder=libx264

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 27-02-2016 10:28 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:00:
[...]

In de meeste zit alleen een DTS spoor.
Ik probeer nu ffmpeg opnieuw te compileren voor de DS716+ maar dat valt niet mee zo blijkt.

Onderstaande configure zou volgens mij de oorspronkelijke ffmpeg zoals geleverd in DSM op moeten leveren maar er zijn nogal wat afhankelijkheden die ik zo snel niet kan oplossen. :-(
env CC=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-gcc
LD=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-ld
RANLIB=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-ranlib
CFLAGS=-I/usr/local/i686-pc-linux-gnu/i686-pc-linux-gnu/sys-root/usr/include -DSYNO_X64 -DSYNO_BRASWELL -O2 -I/usr/syno/include -D_LARGEFILE64_SOURCE -D_FILE_OFFSET_BITS=64 -g -DSYNO_PLATFORM=BRASWELL
LDFLAGS=-L/usr/local/i686-pc-linux-gnu/i686-pc-linux-gnu/sys-root/lib -L/usr/syno/lib
./configure --prefix=/usr/syno --incdir='${prefix}/include/ffmpeg' --arch=i686 --target-os=linux --cross-prefix=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu- --enable-cross-compile --enable-optimizations --enable-pic --enable-gpl --enable-shared --disable-static --enable-version3 --enable-nonfree --enable-libfaac --enable-encoders --enable-pthreads --disable-bzlib --disable-protocol=rtp --disable-muxer=image2 --disable-muxer=image2pipe --disable-swscale-alpha --disable-ffserver --disable-ffplay --disable-devices --disable-bzlib --disable-altivec --enable-libopencore-amrnb --enable-libopencore-amrwb --enable-libmp3lame --disable-vaapi --disable-decoder=amrnb --disable-encoder=zmbv --disable-encoder=dca --disable-encoder=ac3 --disable-encoder=ac3_fixed --disable-encoder=eac3 --disable-decoder=dca --disable-decoder=eac3 --disable-decoder=truehd --cc=/usr/local/i686-pc-linux-gnu/bin/i686-pc-linux-gnu-gcc --enable-yasm --enable-libx264 --enable-encoder=libx264
Jammer, zou mooi zijn als je het " kraakte" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Jammer, zou mooi zijn als je het " kraakte" :)
Ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar de oude ffmpeg/dts package en kijken wat daar nu precies in staat.

Voor VideoStation staan er diverse files m.b.t. ffmpeg incl. een apparmor restrictie maar of je daar dan files moet gaan vervangen of dat het anders kan? :?
DS716> find /volume1/@appstore/VideoStation -name ff*
/volume1/@appstore/VideoStation/apparmor/abstractions.pkg/VideoStation/ffmpeg
/volume1/@appstore/VideoStation/bin/ffmpeg
/volume1/@appstore/VideoStation/bin/ffmpeg27
/volume1/@appstore/VideoStation/bin/ffprobe
/volume1/@appstore/VideoStation/bin/ffserver
/volume1/@appstore/VideoStation/lib/ffmpeg
DS716> ls /volume1/@appstore/VideoStation/lib/ffmpeg
libavcodec.so.55    libavformat.so.55   libswresample.so.0
libavdevice.so.55   libavutil.so.52     libswscale.so.2
libavfilter.so.3    libpostproc.so.52
DS716>

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:18
kraades schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar de oude ffmpeg/dts package en kijken wat daar nu precies in staat.
Synology Package kun je hier downloaden, gevonden op dit forum.

Ik kan hem nu wel weer installeren in DSM5.2, maar het lukt me niet om af te spelen. Mogelijk zou een downgrade van video station kunnen helpen.

Hier een link naar een forum waarin ffmpeg gecompiled is voor serviio

DIe is er meer dan een jaar mee bezig geweest met compilen. Misschien zou hetzelfde package werken voor videostation, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Laatst online: 01-05 17:10
ik heb momenteel een gebruiker die 1 excel bestand niet of nauwelijks vanaf de NAS geopend konden krijgen.
Nu blijkt dus dat er meer dan 6 man tegelijk dat bestand hebben openstaan, dit gebruiken ze als een soort "bel lijst" voor klanten. Dit werkt dus niet.
weet iemand hiervoor nog een mooie oplossing? Oftewel met 6man aan een gelijk bestand werken - lezen / schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
erikvanhoutert schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:51:
weet iemand hiervoor nog een mooie oplossing?
Google Sheets?
HEY_DUDE schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:43:
[...]
Ik kan hem nu wel weer installeren in DSM5.2, maar het lukt me niet om af te spelen. Mogelijk zou een downgrade van video station kunnen helpen.
Het enige dat in de package zit is een nieuwe bin/ffmpeg die ergens buiten het standaard zoekpad wordt geplaatst.
Ik zie even niet hoe bv. VideoStation die zijn eigen ffmpeg, ffprobe etc. aan boord heeft hier dan ineens moet gaan werken met DTS ondersteuning. :?
Ik zal wel even iets missen...

[ Voor 107% gewijzigd door technorabilia op 27-02-2016 14:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ligt de synology.me eruit? Ik kan opeens mijn nas niet meer benaderen. Ik heb zowel de nas als de router/modem opnieuw opgestart maar dat maakte geen verschil. Ik kan wel via het lokale ip adres de nas benaderen. Ik heb nu ook poort 5000 t/m 5001 geforward naar de nas (dit was voorheen niet nodig overigens) maar nog steeds kan ik de nas niet benaderen via synology.me

Hier (http://www.websitedown.info/synology.me) zegt hij wel dat synology.me down is maar volgens mij is dat altijd het geval omdat het voor ddns is? Of is hij gewoon echt down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt hier gewoon. Wat staat er bij je DDNS in DSM?

[ Voor 48% gewijzigd door technorabilia op 27-02-2016 16:25 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

kraades schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:24:
Werkt hier gewoon. Wat staat er bij je DDNS in DSM?
Status: normaal

Op een andere locatie kan ik ook niet inloggen op naam.synology.me:5000 of 5001 (of zonder de poort erachter)
Alleen op hetzelfde netwerk met lokale ip lukt het.

Ik kan overigens wel webdav benaderen met winscp via naam.synology.me. Dus hij lijkt toch te werken, alleen het benaderen van de webportal (of hoe je het ook noemt) dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Ik heb zelf al een DS1010+ met DSM 5.2, ben dus bekend met Synology.

Heb nu recent een extra DS111 gekocht in V&A, deze kwam met DSM 6.0-7274 Beta (had de verkoper wel even mogen zeggen, maar dat terzijde)...
Ik ben niet dol op de beta's en wil dus downgraden naar 5.2

Ik vond dit topic: http://www.synology-forum...de-van-6-0-beta-naar-5-2/
Waarin wordt verwezen naar deze guide: http://www.synology-forum...sh-winscp-putty/msg134190

Ik kan inloggen als admin (en dus niet root) via SSH en SCP, maar heb geen rechten om de VERSION files aan te passen. :? Ik heb nog verder gezocht, maar kom overal zowat dezelfde instructies tegen.

Doe ik identiek hetzelfde op mijn DS1010+ met DSM 5.2, dan kan ik 't wel gewoon. Ik vermoed dat er dus in de laatste DSM iets veranderd is, waardoor deze instructies niet mer werken. Iemand enig idee hoe en wat?
Root account is replaced by administrators group credentials to log into SSH to enhance security.
Bron. Maar dat schijnt dus niet helemaal goed te zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaker36 op 27-02-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai geen DSM 6 maar je zou eens kunnen kijken of su werkt, hoe je passwd file en sshd_config file eruit ziet.
http://www.eldemonionegro...sh-keys-and-no-root-login
En anders een keer resetten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Tweaker36 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:40:

Ik kan inloggen als admin (en dus niet root) via SSH en SCP, maar heb geen rechten om de VERSION files aan te passen. :? Ik heb nog verder gezocht, maar kom overal zowat
[...]
Ze hebben default root access uitgezet en sudo toegevoegd, is een tikje veiliger.
om nu iets te editen als root zet je sudo voor je commando. of doe sudo su - dan krijg je root rechten.

Downgraden is geloof ik niet mogelijk - zegt synology zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Downgrade is inmiddels gelukt.

Met die nieuwe beveiliging kan je 't dus niet meer lekker gemakkelijk (grafisch) vanuit WinSCP doen.
Met de VERSION file uit een vorige firmware te halen en op een share te zetten, kan je 'm wel kopiëren i.p.v. dat je met vi moet gaan prutsen (heb ik geen verstand van, ziet er omslachtig uit). -> Guide <-

Dan deed ik nog wat verkeerd: ik zette de VERSION file van de laatste full (5.2-5644) terug, en dan doet ie zogezegd wel de update naar 5.2-5644-5; maar dat werkt dus niet. Je moet een oudere versie terugzetten (5.2-5592), zodat ie dan een upgrade naar 5.2-5644 kan doen. Dat doet ie wel. Nu een factory reset erachter en ik zit weer helemaal goed. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker36 op 28-02-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 18:56:
[...]

Status: normaal

Op een andere locatie kan ik ook niet inloggen op naam.synology.me:5000 of 5001 (of zonder de poort erachter)
Alleen op hetzelfde netwerk met lokale ip lukt het.

Ik kan overigens wel webdav benaderen met winscp via naam.synology.me. Dus hij lijkt toch te werken, alleen het benaderen van de webportal (of hoe je het ook noemt) dus niet
http://QuickConnect.to/Naam werkt wel, maar http://naam.synology.me niet voor DSM. Terwijl ik naam.synology.me weer wel kan gebruiken voor webdav. Ik begrijp er niets van.. Doe ik iets fout? Is er iets gewijzigd in DSM?

[ Voor 12% gewijzigd door Markos op 28-02-2016 13:13 . Reden: 2e deel klopte niet wat ik getypt had, dus verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iets veranderd in je port forwsrd settings op je router?
Staat je firewall op Syno aan? Zo ja is dat in orde?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Port forward is niet veranderd, maar nadat het niet meer werkte heb ik ook poort 5000 t/m 5001 geforward naar de nas, maar dat loste het ook niet op (was voorheen ook niet nodig)

Firewall staat aan en is niets in gewijzigd, bij LAN staat o.a. poort 5000 en 5001 (DSM, beheer gebruikersinterface) toegankelijk voor locatie Nederland.

Ik zit dus ook gewoon op een Nederlandse internetverbinding zonder VPN o.i.d. aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
quickconnect gebruikt ook forwarding rules, staan die nog in je router ?
Ik zou die 5000/1 er snel weer uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

De enige port forward die erin staan zijn 5005 en 5006. Verder forward de router niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Heb je quickconnect disabled/enabled ? upnp aan staan op je router ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

quickconnect is ingeschakeld en upnp staat aan op de router/modem.

Ik ben nu op een andere locatie en kan dus wel inloggen op dsm via http://quickconnect.to/naam en http://naam.quickconnect.to/ maar nog steeds niet via http://naam.synology.me

Opzich is door het gebruik van de quickconnect.to links het probleem opgelost om in DSM te komen en webdav werkt nog steeds via synology.me. Maar toch vind ik het vreemd dat synology.me niet meer werkt voor DSM. Dan moet er ergens toch iets mis gaan of fout ingesteld staan?

Misschien moet ik maar even contact opnemen met synology zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:51
Of straks in DSM6 (nu al in beta) Synology Spreadsheet. Dan hoef je niet ook allemaal google account aan te maken als je die nog niet hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34

ThaDude

Hang Loose

Naar 5 jaar lang een Ultra 2 (X86, Atom 1,6 Ghz) readynas te hebben gehad ben ik naar een nieuwe nas aan het kijken. Vooral omdat:
  1. Kunnen geen grotere disken dan 2TB in
  2. Support OS4 is niet meer van deze tijd
  3. Meeste nieuwe applicaties niet beschikbaar :'(
Nu heb ik destijds voor de readynas gekozen ivm de x86 processor + prijs. Ik zie veel modellen van Synology met andere processoren uitgevoerd. Hoe weet ik nu welke ik moet nemen en hoe performen ze t.o.v. mijn huidige readynas? Mijn huidige haalt maximaal 3 Mb/sec met downloaden op SSL. Daarnaast kan hij downloaden en uitpakken terwijl ik aan het kijken ben naar mijn favoriete series :)
Wat ik eigenlijk alleen maar doe is:
  • Sickbeard
  • Couchpotato
  • Autosub
  • Sabnzbd+ SSL nieuwsgroepen
  • Backup voor foto's
  • Uit en aan op specifieke tijden
Ik dacht zelf aan de ds214Play i.v.m. de de x86 processor. Maar las ook wel verhalen over afschrijving van Aardvark dat je beter een nieuwe kan kopen i.v.m. 5 jaar support en afschrijving. De 216 serie heeft dus zo'n andere CPU...

Iemand hier die een Synology heeft en mij kan vertellen hoe dit hierbij zit? Ben nl helemaal Synology NOOP :+

[ Voor 2% gewijzigd door ThaDude op 01-03-2016 07:57 . Reden: typo ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ThaDude schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:56:
Naar 5 jaar lang een Ultra 2 (X86, Atom 1,6 Ghz) readynas te hebben gehad ben ik naar een nieuwe nas aan het kijken. Vooral omdat:
  1. Kunnen geen grotere disken dan 2TB in
  2. Support OS4 is niet meer van deze tijd
  3. Meeste nieuwe applicaties niet beschikbaar :'(
Nu heb ik destijds voor de readynas gekozen ivm de x86 processor + prijs. Ik zie veel modellen van Synology met andere processoren uitgevoerd. Hoe weet ik nu welke ik moet nemen en hoe performen ze t.o.v. mijn huidige readynas? Mijn huidige haalt maximaal 3 Mb/sec met downloaden op SSL. Daarnaast kan hij downloaden en uitpakken terwijl ik aan het kijken ben naar mijn favoriete series :)
Wat ik eigenlijk alleen maar doe is:
  • Sickbeard
  • Couchpotato
  • Autosub
  • Sabnzbd+ SSL nieuwsgroepen
  • Backup voor foto's
  • Uit en aan op specifieke tijden
Ik dacht zelf aan de ds214Play i.v.m. de de x86 processor. Maar las ook wel verhalen over afschrijving van Aardvark dat je beter een nieuwe kan kopen i.v.m. 5 jaar support en afschrijving. De 216 serie heeft dus zo'n andere CPU...

Iemand hier die een Synology heeft en mij kan vertellen hoe dit hierbij zit? Ben nl helemaal Synology NOOP :+
De DS214play staat niet meer op de Synology site dus qua support zou ik daar niet al te veel meer van verwachten. Gezien je gebruik zou ik zeker een plus model overwegen zodat je een Intel processor hebt, bijvoorbeeld de DS216+. Dit is ook de laatste generatie dus je hebt nog lekker lang support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 15:23
Ik heb nog geen maand geleden support aangevraagd voor zowel mijn DS411+II als mijn DS1512+. Die beste mensen van Synology leveren gewoon support hoor. In hoeverre dat met de Intel CPU te maken heeft durf ik niet te zeggen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik had mijn vraag eerst even gesteld in het mini android topic, maar iemand gaf een mogelijke oplossing waardoor ik het beter hier kan vragen ;)

Ik heb een mini android-box staan hier die de series van mijn DS215+ haalt.
De rechten heb ik doormiddel van NFS op het ipadres van de box toegewezen.

Door een probleem in de software van de box of mijn dhcp server van mijn ziggo-modem wijzigt het ip-adres van de box wel eens.

Nu vertelde iemand mij dat je ook rechten kan zetten op een ip-range.
Iemand een idee hoe je dat kan doen in DSM ?

Ik probeerde het eerst dmv 192.168.178.* maar dat lijkt niet te werken.

Hoe kan ik de NFS-Share openstellen voor heel mijn netwerk ?

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 01-03-2016 13:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Die Bruine schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:54:
Ik heb nog geen maand geleden support aangevraagd voor zowel mijn DS411+II als mijn DS1512+. Die beste mensen van Synology leveren gewoon support hoor. In hoeverre dat met de Intel CPU te maken heeft durf ik niet te zeggen.
Klopt helemaal.. Synology laat op een gegeven moment support vallen qua DSM, Je kunt dan met oudere modellen bijv niet over stappen op DSM6.0. Als er wat is helpen ze uiteraard wel gewoon...

Vandaar dat ik ook naar prijs zou kijken.. als het gewoon een mooie aanbieding en NAS valt in je prestatie vewrachting kan je hem gewoon aanschaffen. Is het tientjeswerk dan kiezen voor laatste versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
ThaDude schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:56:
Naar 5 jaar lang een Ultra 2 (X86, Atom 1,6 Ghz) readynas te hebben gehad ben ik naar een nieuwe nas aan het kijken.

Voor een 'paar' tientjes extra zou ik een DS216+ halen.
  • DS216+ is bijna 2x zo snel (klik & klik)
  • DS216+ heeft 2 jaar langere support.
  • BTRFS! Zowel de DS214Play als de DS216+ heeft een Intel processor, maar aleen die laatste heeft ondersteuning voor nieuwe features als BTRFS en Docker. *Een misschien niet makkelijke RAM upgrade is in het geval van Docker wss wel gewenst*
Nu vergeet ik zo snel vast nog wel wat (weet dat hij ook 4K UHD transcoding ondersteund, maar de DS214Play is qua transcoding features wss beter)

Edit:
@ hieronder:
Ik had verwacht dat het prijsverschil wat minder was, ~€50, maargoed.
Wat betreft de snelheid dan de DS214Play: Deze kan prima aan wat jij er mee wilt doen, dus als je toch 's nachts (automagisch) download, en de extra snelheid interesseert je dus verder niet, dan is een snellere CPU natuurlijk zonde van het geld. Dan blijven alsnog de 2 jaar ondersteuning en BTRFS over, iets wat mij het prijsverschil ook wel waard zou zijn. :)

[ Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 01-03-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34

ThaDude

Hang Loose

SmiGueL schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Voor een 'paar' tientjes extra zou ik een DS216+ halen.
  • DS216+ is bijna 2x zo snel (klik & klik)
  • DS216+ heeft 2 jaar langere support.
  • BTRFS! Zowel de DS214Play als de DS216+ heeft een Intel processor, maar aleen die laatste heeft ondersteuning voor nieuwe features als BTRFS en Docker. *Een misschien niet makkelijke RAM upgrade is in het geval van Docker wss wel gewenst*
Nu vergeet ik zo snel vast nog wel wat (weet dat hij ook 4K UHD transcoding ondersteund, maar de DS214Play is qua transcoding features wss beter)
Dank _/-\o_ Helder verhaal! Al scheelt het nu bijna 80,- vraag is of de ds214Play natuurlijk al niet snel genoeg is..

Hoe zit het met aan en uit gaan van Synology apparaten? Mijn huidige NAS is aan 25 Watt en uit 0,04 Watt. Gaat een Synology nu slapen of gaan ze ook echt uit?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
ThaDude schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:07:
[...]

Dank _/-\o_ Helder verhaal! Al scheelt het nu bijna 80,- vraag is of de ds214Play natuurlijk al niet snel genoeg is..

Hoe zit het met aan en uit gaan van Synology apparaten? Mijn huidige NAS is aan 25 Watt en uit 0,04 Watt. Gaat een Synology nu slapen of gaan ze ook echt uit?
Ligt aan het model..

Je hebt modellen met system hibernation en dan verbruikt ie bijv maar 3 watt maar is ie wel bereikbaar via het netwerk.. Systeem ontwaakt en uiteraard schijven...

Je hebt ook modellen waarbij alleen schijven gaan slapen.

Echter werkt bovenstaande allemaal niet meer zodra je wat (synology of 3rd party) apps installeert. Er gebeurt dan zoveel dat er altijd wel iets je schijf doet ontwaken.. Nu kan je helemaal gaan ontleden hoe dat ontstaat maar vaak kan je er niks mee behalve app niet meer gebruiken.

kortom kijk naar wattage als unit aanstaat... Mijn 415+ gebruikt bijv 35watt en dat is met 2 schijven en 2 SSDs erin.

Pagina: 1 ... 62 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).