Eduardboon schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:04:
Heb je op PC nou echt een nadeel als je "maar" 70FPS draait in plaats van 154 (60hz tegen 144hz monitoren)?
Hoor van veel mensen dat bij 60-70 fps de input lag niet leuk is, zelfs met vsync uit. Overweeg de PC versie aan te schaffen, maar niet als een hoge framerate als 70 geen goede ervaring kan geven.
Is 144 hz lekkerder spelen? Absoluut, maar je zal ingame nooit zoiets hebben van: kak, hij speelt overduidelijk op 144 hz! Het verschil is minimaal, maar lekker meegenomen.
Er is wel onderscheid tussen refresh rate en input lag, met name in Overwatch. Hoe hoger de refresh rate van je monitor, hoe sneller je kan reageren op wat je ziet. Dat verschil is is (1/60) - (1/144) = 9,8 ms. Ter referentie, je gemiddelde reactietijd op visuele input zal ergens tussen de 180 en 220 ms liggen, dus je kan zelf beslissen in hoeverre je denkt dat die 9,8 ms doorslaggevend zal zijn.
Maar voor de overall input lag telt het wel op.
Input lag: muis+kb + refreshrate + monitor response time + verwerkingstijd van de 'tick'. Die laatste heet in Overwatch 'SIM time' en die is mede gekoppeld aan je FPS die de game rendert. (te zien met CTRL + N in-game), ongeacht hoeveel fps je monitor weer kan geven. Ook wordt dit beïnvloed door bepaalde grafische settings (vsync, post processing etc), je CPU/RAM en achtergrondprocessen. Een versimpeld voorbeeld:
Voorbeeld Case 1:
Ingame-FPS Locked op 70 fps + CPU processing -> Bijvoorbeeld SIMtime van 20 ms (waarvan 14 ms gekoppeld aan je framerate)
Monitor 60 hz -> 16 ms
Monitor refresh time -> 5 ms
Standaard USB muis -> 10 ms
Standaard USB toetsenbord -> 10 ms
Totaal input-lag: 50 - 61 ms
Voorbeeld Case 2:
Ingame-FPS Locked op 300 fps + CPU processing -> Bijvoorbeeld SIMtime van 4 ms (waarvan 3,3 ms gekoppeld aan je framerate)
Monitor 144 hz -> 6,9 ms
Monitor refresh time -> 1 ms
1000 hz USB muis -> 1 ms
PS/2 toetsenbord -> 1 ms
Totaal input-lag 13/14 ms
Een verschil van zeg 40/50 ms ongeveer, welke je effectief bij je ping op kan tellen, dat is wel duidelijk voelbaar in game en zorgt voor veel soepelere gameplay ervaring, maar het verschil door randapparatuur (monitor/muis/kb) is dus relatief kleine. Het belangrijkste heb je zelf in de hand; hoe hoger je in-game FPS en hoe lager je grafische settings, hoe lager je input lag. Je kan dat zelf in-game perfect testen door te proberen de SIM time zo laag mogelijk te krijgen.
Ergo, ik lock mn fps op mn minimale fps wat ik ten aller tijden ingame haal, 250 voor mij, ook al heb ik een 144 hz scherm, met de allerlaagste grafische settings en minimale achtergrondprocessen zodat de SIM time nu op 3,4 ms uitkomt. Bij vrienden van me ben ik 25+ ms SIM times tegen gekomen door combinatie van mindere hardware en te hoge settings. Persoonlijk vind ik die 20 ms winst meer dan de moeite waard. Helpt het een goede speler met maringale, iets betere prestaties? Ongetwijfeld, maar dat valt nooit te kwantificeren.
Het is primair gewoon quality of life en speelt lekkerder/soepeler.