sbmuc schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:01:
[...]
Ik accepteer niks van EA, ik koop al een lange tijd geen EA games meer, inderdaad o.a. vanwege het gehele premium gebeuren, slechte ondersteuning en halve games releasen.
Betreft Overwatch, nee je mist geen gameplay met het missen van wat cosmetics. Maar wat ik hufterig vind is dat blizzard heeft aangegeven dat je alle ingame items kan vrijspelen. En ja, dat klopt nu ook wel mits je tussen nu en de 22e als een idioot gaat spelen. Alle items vrijspelen in 3 weken tijd is vrijwel onmogelijk. Per lvl up 1 lootbox, per lootbox zit 1 summer item? 100 items = 100 lvl's, no way dat ik 100 lvl's up ga in 3 weken tijd(en dat is zondere duplicate items..)... Tijd om ontslag te nemen, vriendin te dumpen 20 uur per dag overwatch here I come! Of 2 uur salaris inleveren voor alle items die ik wil... nee principieel niet.
Niets hufterigs aan, je kan alle items vrijspelen. Ja je hebt er geluk voor nodig en veel uren. Ja het is een limited time offer op deze unieke loot. Ja de kans dat je alles vrijspeelt is minimaal. Maar dat is nu eenmaal hoe economie werkt.
Je creëert een kunstmatige schaarste, je wilt graag een zeldzame skin hebben die alleen tijdelijk beschikbaar is (dit is ook zo in LoL). Dus je kan of veel spelen en hopen dat je hem krijgt, of lootboxes kopen en hopen dat je hem krijgt. Bij beide methode heb je geen 100% garantie op de item.
Per lootbox zit
minimaal 1 olympic item. Dit kunnen er dus ook meer zijn.
Kijk ook even naar bijvoorbeeld Counterstrike. Dit spel kost ook geld in de aanschaf, daarna kan je wapenskins krijgen door te spelen. Echter zijn sommige skins alleen te krijgen uit crates. Die crates zijn dan ook nog eens op een limited time offer beschikbaar. Daardoor is er nu een levende geldhandel ontstaan in rare skins etc.
Doe mij maar de opzet van Overwatch met crates en randomness die je niet kan ruilen. Vergeet daarnaast ook niet dat het hosten van de Overwatch servers/inhuren van personeel om cheaters te bannen, bugs te fixen etc ook niet gratis is. Ja een eenmalige betaling is leuk maar dit houdt een game niet eeuwig in de lucht. Geld moet gegenereerd worden.
Vroeger (denk aan HL1, CS:Source etc) hoste iedereen zelf een gameserver. Dit betekende dat de developers geen onderhoudskosten hadden aan het draaiende houden van de gameservers. Slechts een licentieserver hoefde actief te zijn om te controleren of je serial geldig was en of je gebanned was.
Nu worden alle servers gehost door de developers. Het voordeel hiervan is dat de kwaliteit van je gameplay hoger is. Je hebt niet meer random dat server A goed speelt en server B hele tijd lagged. Heb je last van instabiliteiten dan wordt dit door de developers zo spoedig mogelijk opgelost.
Je betaald dus met de lootboxes direct de hosting/ondersteuning/ontwikkeling van Overwatch. Te vaak kijken mensen langs dit stukje.
Bottom line: Je bent niet verplicht om mee te betalen aan het in leven houden van de dienstverlening. Genoeg andere spelers die dit doen door gezamenlijk boxes te kopen. Het is alsof je bij de kermis staat om touwtje te trekken. Je betaald een bedrag en krijgt een prijs. Welke prijs weet je niet, maar toch speel je mee. Klaag je op de kermis daarna dat je niet alle prijzen kan trekken die ze hebben omdat ze er maar twee dagen staan? Nee daar speel je ook en zie je volgende keer wel weer welke prijzen er dan zijn. Jouw voorheen gewonnen prijzen zijn daardoor bijzonder geworden en zorgen ervoor dat je jezelf op een manier kan onderscheiden van de rest van de speler

.