Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lodo schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:37:
[...]

Ja, dat is zeker waar. Ik heb al meerdere malen met psychologen gesproken, dat is niet echt een oplossing. Ze bieden mij alleen maar medicijnen aan om mijn boosheid te onderdrukken, maar dat heeft ook zijn bijwerkingen.

Ik zit nou eenmaal zo in elkaar. Ik snap ook wel dat dit wordt gezien als een slachtofferrol en dat is prima. Maar voor mij wordt het dan moeilijk om nog op een normale manier met andere mensen om te gaan, aangezien ik dan ook altijd zal verwijzen naar een slachtoffer rol en dat die mensen zich er maar over heen moeten zetten, zo is normale omgang onmogelijk.
Wederom kruip je in de slachtofferrol, als je je niet geholpen voelt ga je naar een ander. Dit is een land waar dit kan, gebruik het. (pyscholoog is wellicht te licht voor je, overweeg eens alternatieven als psychiater, dagbehandeling, cursussen etc).
Wel goed dat je ziet dat je problemen hebt.
Doe je aan sport ? Zo niet, overweeg het....een moe lichaam (het "goede" moe van sporten), zorgt voor rust in je kop.
Maar goed, ik kan alleen maar als ervaringsdeskundige praten en ben geen professional.

Ga wat met je problemen doen, je bent nog maar 22 en moet nog een heel leven. Ga geen doem scenario's voor jezelf uittekenen. Met de jaren wordt het makkelijker en kun je beter relativeren en vind je meer rust.

[ Voor 4% gewijzigd door KillerAce_NL op 03-11-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubic X schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:11:
Ondanks het gezeik op de TS hier kan ik mij helemaal in hem vinden. Ik ben 23, verdien slechts €2200 bruto en dat is absoluut geen vetpot. Voor die €2200 moet je dan wel 40 uur werken waardoor je amper vrije tijd hebt door de week (in de avond doe je boodschappen, wassen, schoonmaken, etc.), daarnaast wordt je wel aan alle kanten genaaid omdat je geen toeslagen meer krijgt of mag je aan het eind van het jaar honderden euro's terugbetalen aan de (r)overheid omdat je werkt (zie dit jaar bijvoorbeeld...).

Soms denk ik ook wel eens dat €1100 netto 'verdienen' (bijstand) helemaal niet zo gek is: je krijgt allerlei toeslagen (maximale huurtoeslag, zorgtoeslag, etc), krijgt kortingen (korting op rijbewijs (ja echt!), korting op uitjes (zwembaden, pretparken, etc.), tegemoetkoming voor wasmachine,tv en computer en dergelijke, enzovoort). Die €1100 netto is dan ook echt netto. Daarvoor heb je wel 24/7 vrije tijd...

Het is niet dat ik niet wil werken (ik werk nu ook, al vanaf mijn 16de gedaan) maar het levert tot €3000 in de maand gewoon geen fuck op in Nederland.
De bijstand is allang niet meer zo'n vet pot als jij hier nu voorspiegelt hoor, dat was misschien ooit zo maar in Nederland moet keihard bezuinigd worden dus mensen in de bijstand leveren in principe ook gewoon in.

En wow € 2200 brutto zou ik ook wel willen verdienen, dus stuur me even een DM dan regelen we dat ik jou salaris krijg en jij het mijne 8) Nee even serieus, ik vind gewoon niet dat je wat te klagen hebt als je als 22/23 jarige al zoveel verdient en je kunt altijd wel een paar jaartjes langer bij hotel mama blijven wonen als je wat meer wilt sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:32
@Cubic X; een hoop mensen die ook gewoon een fatsoenlijke opleiding hebben gehad (mijzelf inclusief) verdienden op hun 23e minder dan 2000 euro bruto per maand. Dus zo slecht is 2200 euro echt niet. Van dat geld koop je gewoon een leuk appartementje namelijk. Daarnaast moet bijna iedereen die fulltime werkt gewoon 40 uur in de week aan de bak.

Ik ben 't wel met je eens dat er aan de andere kant ook een hoop mensen zijn die het systeem zo weten te beïnvloeden dat ze netto onder de streep méér overhouden aan een uitkering (inclusief alle toeslagen) dan wanneer je 40u per week werkt. Maar dat is een morele keuze waar ik, en ik denk de meeste mensen met fatsoen, totaal geen respect voor kan opbrengen.

Voor 2200 bruto per maand kun je gewoon een appartementje en een autootje kopen, en ook gewoon gezond eten en af en toe op vakantie. Maar voor je 30e ben je over het algemeen gewoon nog aan de beurt: je moet je bewijzen, groeien in kennis, ervaring en respect van je werkgever enzovoorts. Vanaf ongeveer 27-28 begin je vaak (niet altijd) pas echt wat te merken van je inzet in de vorm van inkomen waar je écht meer mee kan. Voor die tijd kun je er ook alles mee, maar dan in mindere mate.

Maar zowel aan Cubic X en de TS: ik kan me vergissen, maar het lijkt bijna wel of jongeren verwachten na 2-5 jaar werken een dusdanig inkomen te hebben dat ze zich veel vrijheid kunnen kopen (in de vorm van een groter huis, leuke auto, enz.). Ik denk dat dat nogal een misconceptie is, en dat je je niet moet vergissen dat je met ±22 jaar eigenlijk maar net om de hoek komt kijken. Ook al kún je voor je leeftijd veel, over de hele linie genomen ben je op je 22e gewoon nog een broekie die zichzelf de komende jaren eerst nog maar eens moet bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:46

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik denk toch echt dat je de situatie van bijstand iets te rooskleurig inschat. Veel gemeenten werken er ook naar toe dat wanneer je in de bijstand komt ook gewoon wat terug zal moeten doen voor de maatschappij. Dat 24/7 vrije tijd is dus onzin, zo werkt het echt niet.

Voor de rest prima dat je klaagt dat je het te weinig vindt, kan ik mij best voorstellen. Maar de enige die er wat aan kan doen is jijzelf. Maak die energie niet op aan negativiteit en stop het in iets positiefs.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Dat bijstand verhaal is natuurlijk een beetje naïef gelul. Daar kom je vanzelf wel op terug wanneer je merkt hoeveel vrijwel je inlevert wanneer je in een bijstand terecht komt.

Mooi ook dat iedereen nog even meld dat je 'gelukkig geen kinderen' hebt :-)
Ik zou er ook niet aan beginnen als ik dit zo lees :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ondanks het gezeik op de TS hier kan ik mij helemaal in hem vinden. Ik ben 23, verdien slechts €2200 bruto en dat is absoluut geen vetpot.
Ten eerste: je bent pás 23, dus je hebt nog alle tijd om ervaring op te doen en te groeien in je salaris.

Ten tweede: je verdient ál €2200. Dat is echt geen slecht salaris voor iemand van jouw leeftijd (en dus hoogstwaarschijnlijk ook geen 5+ jaar ervaring ;)).
Voor die €2200 moet je dan wel 40 uur werken waardoor je amper vrije tijd hebt door de week (in de avond doe je boodschappen, wassen, schoonmaken, etc.), daarnaast wordt je wel aan alle kanten genaaid omdat je geen toeslagen meer krijgt of mag je aan het eind van het jaar honderden euro's terugbetalen aan de (r)overheid omdat je werkt (zie dit jaar bijvoorbeeld...).
En dat heeft iedereen die 40 uur per week werkt. Je laat het nu klinken alsof alleen jij het zo 'slecht' hebt :)
Soms denk ik ook wel eens dat €1100 netto 'verdienen' (bijstand) helemaal niet zo gek is: je krijgt allerlei toeslagen (maximale huurtoeslag, zorgtoeslag, etc), krijgt kortingen (korting op rijbewijs (ja echt!), korting op uitjes (zwembaden, pretparken, etc.), tegemoetkoming voor wasmachine,tv en computer en dergelijke, enzovoort). Die €1100 netto is dan ook echt netto. Daarvoor heb je wel 24/7 vrije tijd...
Je snapt hopelijk zelf ook wel waar de naam 'bijstand' voor staat. Dat is namelijk in het leven geroepen om mensen die het niet zo goed hebben in het leven bij te staan.

Dat er in dit topic nou al meerdere mensen van 22-23 jaar oud zijn die de bijstand zien als lekker geld op je rekening gestort krijgen terwijl je de tijd van je leven hebt, vind ik toch wel een sneue aangelegenheid. Ik ben zelf maar paar jaartjes ouder, maar ik ontkom er bijna niet aan 'de jeugd van tegenwoordig...' te denken ;(
Het is niet dat ik niet wil werken (ik werk nu ook, al vanaf mijn 16de gedaan) maar het levert tot €3000 in de maand gewoon geen fuck op in Nederland.
Het levert je een zelfstandig leven op. En als je het een béétje slim aanpakt heb je ook een baan waar je plezier aan beleeft.

Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken. Zonder in de bijstand te gaan zitten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ondanks het gezeik op de TS hier kan ik mij helemaal in hem vinden. Ik ben 23, verdien slechts €2200 bruto en dat is absoluut geen vetpot. Voor die €2200 moet je dan wel 40 uur werken waardoor je amper vrije tijd hebt door de week (in de avond doe je boodschappen, wassen, schoonmaken, etc.), daarnaast wordt je wel aan alle kanten genaaid omdat je geen toeslagen meer krijgt of mag je aan het eind van het jaar honderden euro's terugbetalen aan de (r)overheid omdat je werkt (zie dit jaar bijvoorbeeld...).

Ow please komop zeg.
Zolang je 1 baan hebt, geen kinderen en geen andere verplichtingen, stelt dat schoonmaken en koken ook niet zoveel voor...
Misschien ga je nu eens waarderen dat je ouders er altijd voor je waren...

tijd voor jezelf ? VOORDAT je kinderen hebt en NADAT ze het huis uit zijn :+

Hou ook aub eens op met die achterlijk geenstijl/pvv standpunten te volgen, als alleenstaande kom je nog niet eens aan 700,-

Maar goed als je in een klein hok wil wonen ZONDER toekomstperspectief en op straat wil hangen terwijl al je vrienden werken...Be my guest, maar dan niet later om een participatie budget vragen om toch maar weer naar school te kunnen om een baan te kunnen krijgen... :X

Echt de wereld op zijn kop, sommigen hebben het écht te goed gehad bij hun ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lodo schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:37:
Ja, dat is zeker waar. Ik heb al meerdere malen met psychologen gesproken, dat is niet echt een oplossing. Ze bieden mij alleen maar medicijnen aan om mijn boosheid te onderdrukken, maar dat heeft ook zijn bijwerkingen.
Als ze je alleen maar medicijnen aanbieden, moet je zoeken naar een andere psycholoog. Net als met een processor of een moederbord, mag je best wat onderzoek doen, en gaan voor de psycholoog die het beste bij jou past.
Ik zit nou eenmaal zo in elkaar.
Ergo, je wil niet veranderen. Of zit je toch niet helemaal nou eenmaal zo in elkaar? Je kunt veranderen he? Dat weet je toch?
Ik snap ook wel dat dit wordt gezien als een slachtofferrol en dat is prima. Maar voor mij wordt het dan moeilijk om nog op een normale manier met andere mensen om te gaan, aangezien ik dan ook altijd zal verwijzen naar een slachtoffer rol en dat die mensen zich er maar over heen moeten zetten, zo is normale omgang onmogelijk.
Mensen behandelen jou zoals het beeld is dat jij ze geeft. En ja, als mensen eenmaal vast zitten in dat beeld, kan het moeilijk zijn dat los te laten, maar er zijn nog miljarden andere mensen op de wereld bij wie je iedere keer met een schone lei begint.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Om de topicstarter en Cubic X een beetje een vergelijking te geven, wat cijfers van mijn eerste huis en wat ik toen verdiende en kwijt was aan vaste lasten (ongeveer). Dan kun je zien wat je met 2200+ euro in de maand kunt doen en dat dat láng zo slecht niet is als 22-jarige.

Inkomen bruto: 1800 euro (±1320 netto), Hypotheek 129.500 euro
- Hypotheek per maand op 3.2% rente (toen 6 jaar vast): ±350 euro
- VvE: 105 euro
- Boodschappen per maand: ±120 euro (voor mij alleen)
- Levensverzekering i.v.m. hypotheek: 91 euro
- Zorgverzekering: ±80 euro
- Alle extra verzekeringen: ±80 euro (inboedel, rechtsbijstand e.d.)
- Auto verzekering & wegenbelasting: ±70 euro
- Benzinekosten: 50 euro (de rest haalde ik uit reiskostenvergoeding)
- Overige extra's: ±100 euro (omgerekend per maand aan auto onderhoud, gamen e.d.)

Over per maand om te sparen en vakanties e.d.: ongeveer 274 euro. Is dat een vetpot? Nee. Maar met 400 euro meer per maand (ongeveer 250 netto), heb je dus ruim 500 euro voor sparen/vakanties e.d. pér persoon. Om dan te zeggen dat als je minder dan 3000,- verdiend je geen "fuck" over houdt vind ik érg kortzichtig en eigenlijk nog redelijk inhalig. Zeker als je op je 22e, om heel kort door de bocht te zijn, gewoon weinig te vertellen hebt qua inkomen en werk.

Als je op je 22e meer wilt verdienen zul je voor jezelf moeten beginnen, of wel dusdanig veel kennis hebben dat een bedrijf je graag meer opslag wilt geven. Maar de nogal negatieve reacties op een op zich prima inkomen voor iemand die zo jong is vind ik een behoorlijk kortzichtige kijk op 't leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik zou iemand die 50 uur per week véél vindt absoluut nooit aan willen raden om voor zichzelf te beginnen. Voor ondernemers is 60 uur gebruikelijk.

En wat betreft een huis buiten Rotterdam: ik heb een flatje in Delft in de aanbieding. Ca. 70m2, bus op 100 m afstand, station Delft Zuid op 5 minuten lopen, net opgekanpt, voor 110.000 euro. Dat is nog geen 4x je huidige salaris, dus nog steeds te financieren. Staat nog niet op Funda dus als je snel bent kunnen we een deal maken. :)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 12:22
Hoogleraar wijsgerige antropologie dr. Jan Bosch, zaliger: ‘Het wezen van arbeid kunnen we slechts zien in verbinding met de zorg om het bestaan. Deze zorgende bezigheid van de mens staat tegenover de mogelijkheid om te genieten van het bestaan. Het genieten van het bestaan is nader bezien het uiteindelijke doel van alle arbeid.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:16
2200.....

Min salaris waarmee ik 5 jaar terug mijzelf en mijn vriendin van eten voorzag. Na 1 jaar sparen (met alleen mijn salaris ) een huis gekocht op 4 km afstand van werk.
Nu heb ik mijzelf bewezen en gestegen in loon maar daar moet je voor blijven werken ander ben je geen developer maar een typmiep die hetzelfde blijft doen en zeker geen 3k gaat verdienen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43

FreakNL

Well do ya punk?

joramoudenaarde schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:39:
Om de topicstarter en Cubic X een beetje een vergelijking te geven, wat cijfers van mijn eerste huis en wat ik toen verdiende en kwijt was aan vaste lasten (ongeveer). Dan kun je zien wat je met 2200+ euro in de maand kunt doen en dat dat láng zo slecht niet is als 22-jarige.

Inkomen bruto: 1800 euro (±1320 netto), Hypotheek 129.500 euro
- Hypotheek per maand op 3.2% rente (toen 6 jaar vast): ±350 euro
- VvE: 105 euro
- Boodschappen per maand: ±120 euro (voor mij alleen)
- Levensverzekering i.v.m. hypotheek: 91 euro
- Zorgverzekering: ±80 euro
- Alle extra verzekeringen: ±80 euro (inboedel, rechtsbijstand e.d.)
- Auto verzekering & wegenbelasting: ±70 euro
- Benzinekosten: 50 euro (de rest haalde ik uit reiskostenvergoeding)
- Overige extra's: ±100 euro (omgerekend per maand aan auto onderhoud, gamen e.d.)

Over per maand om te sparen en vakanties e.d.: ongeveer 274 euro. Is dat een vetpot? Nee. Maar met 400 euro meer per maand (ongeveer 250 netto), heb je dus ruim 500 euro voor sparen/vakanties e.d. pér persoon. Om dan te zeggen dat als je minder dan 3000,- verdiend je geen "fuck" over houdt vind ik érg kortzichtig en eigenlijk nog redelijk inhalig. Zeker als je op je 22e, om heel kort door de bocht te zijn, gewoon weinig te vertellen hebt qua inkomen en werk.

Als je op je 22e meer wilt verdienen zul je voor jezelf moeten beginnen, of wel dusdanig veel kennis hebben dat een bedrijf je graag meer opslag wilt geven. Maar de nogal negatieve reacties op een op zich prima inkomen voor iemand die zo jong is vind ik een behoorlijk kortzichtige kijk op 't leven.
274 euro om te sparen als je ook nog een eigen auto hebt is gewoon geen fuck. Dat is gewoon moderne armoede. Prima om mee te beginnen, maar ik zou er niet blij van worden als ik heel mijn leven "maar" 274 over had om van te "leven" per maand.. Niet dat ik zo materialistisch ben hoor, maar toch. Alles wordt duurder en als je straks kinderen hebt (als je dat uberhaupt wil) wil je die toch ook alles kunnen bieden...

Ik snap de TS wel. Maar hij zal er zelf aan moeten werken om dat te verbeteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 08:06
Misschien niet helemaal on-topic maar met de post van Cubic X erbij misschien toch even melden dat ik dit de laatste tijd erg veel tegenkom bij sollicitanten op de zaak. Schoolverlaters zonder relevante papieren die zonder ook maar enige vorm van bewijs van kunnen 3k met wagen, laptop en mobiel eisen voor een functie waar je normaal gesproken net geen 2k als startersloon zonder andere voordelen krijgt zijn schering en inslag. In het begin toen ik zo'n kerels over de vloer kreeg maakte ik er nog veel woorden aan vuil, tegenwoordig wijs ik ze kort de deur met de woorden dat ze zich moesten schamen.

Ter vergelijking mijn startersloon was 1400 euro bruto (15 jaar terug) en ik had wel een hoog diploma ondertussen zit ik wel op een veelvoud hiervan, maar ben zelfstandig ondernemer geworden en werkweken van 60 tot 80 uur zijn mij niet vreemd.

En ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die het op deze manier moet doen. Maar de jongste generatie die op de arbeidsmarkt terechtkomt heeft een enorm vertekend beeld gekregen. Of dit nu te wijten is aan de onderwijsinstellingen die hen te veel beloven of aan andere factoren weet ik niet, maar ik weet wel dat velen van een koude douche terugkomen na hun eerste sollicitatieronde na het al of niet afstuderen.

Het ligt echt aan jezelf, je zal moeite moeten doen om ergens te geraken en zonder jezelf aan te pakken en je ingesteldheid om te gooien vrees ik dat dat onmogelijk zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:06
Ts heeft realiteitscheck nodig .. ga moeite doen voor een hoger salaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@FreakNL: Het was ook niet m'n "hele leven", maar alleen het eerste jaar. Ik ben behoorlijk gestegen in inkomen in de jaren erna. En het was ook ruim 400 euro minder per maand dan wat de TS verdient, dus voor de TS (en Cubic X) om te zeggen dat 2200 euro "geen fuck waard is" op je 22e vind ik erg overtrokken. En 275 euro per maand kunnen sparen is ongeveer het gemiddelde in Nederland, dus moderne armoede vind ik ook redelijk overtrokken ;)

@ItsValium; Ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Bij m'n vorige werkgevers een hoop jongeren gezien in de loop der jaren, die met hooguit 2-5 jaar "werkervaring" onder de riem vonden dat ze "recht" hadden op meer (of beter, op véél, gezien hun leeftijd). Recht hebben doe je sowieso niet zo snel m.b.t. inkomen in mijn ogen. Zoiets verdien je en bewijs je, en niet alleen op 22-jarige leeftijd.

Mijn punt is puur dat ±2200 euro voor een ±22-jarige gewoon geen slecht salaris is. Zeker niet gezien de relatief beperkte jaren werkervaring. Tuurlijk zijn er jongeren die meer verdienen, maar er zijn er meer die mínder verdienen. Op zo'n jonge leeftijd heb je jezelf amper bewezen, en ook al heb je (naar je eigen mening misschien) meer dan gemiddelde kennis, dan nog moet je dat eerst de komende jaren maar bewijzen en wat échte ervaring met die kennis op doen. Als je werkgever dan nog steeds geen inkomen naar ervaring wil geven is het goed tijd om verder te kijken in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 14:34

Shunt

Boe

FreakNL schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:19:
[...]

274 euro om te sparen als je ook nog een eigen auto hebt is gewoon geen fuck. Dat is gewoon moderne armoede. Prima om mee te beginnen, maar ik zou er niet blij van worden als ik heel mijn leven "maar" 274 over had om van te "leven" per maand.. Niet dat ik zo materialistisch ben hoor, maar toch. Alles wordt duurder en als je straks kinderen hebt (als je dat uberhaupt wil) wil je die toch ook alles kunnen bieden...
Heb jij enig idee wat armoede betekent ?
Als je nu echt denkt dat als je kan sparen, een auto kunt rijden, fatsoenlijk kunt eten, redelijke woonruimte hebt en ook nog eens dingen kunt doen die je leuk vind kan je echt gewoon NIET praten over enige vorm van armoede.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

daarom noem ik het ook moderne armoede.

Natuurlijk is het geen echte armoede. Je verdient precies genoeg om te wonen en een piepklein beetje te sparen. Natuurlijk, je hebt het goed. Dak boven je hoofd, etc. Maar dan houdt het ook op. Nooit een extraatje, nooit jezelf iets kunnen gunnen, nooit die dure vakantie in Australië , etc.

Nogmaals , je hebt het niet slecht in vergelijking met echte armoede. Maar ik vind het niet genoeg voor mezelf, ik ambieer iets meer dan alleen werken om te kunnen overleven. Dat kun je decadent vinden. Maar ik werk er hard genoeg voor, om dat mezelf te kunnen gunnen. En dat moet de TS dus ook doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb echt met gróte verbazing dit topic gelezen. Ik ben zelf bijna 25, verdien €400,- per maand meer (bruto uiteraard) en hou nóg minder over wegens omstandigheden. Ik heb een vriendin thuis zitten die momenteel arbeidsongeschikt is en ik verdien teveel zodat zij geen uitkering kan aanvragen. Zeuren daarover? Nee hoor. Waarom? Omdat ik heel erg blij moet zijn dat ik op mijn leeftijd zo'n loon heb met alléén maar een MBO opleiding en wat verdwaalde certificaten. Blijkbaar doe ik iets goed en ben ik dat waard. Dat ben jij dus ook. Je bent 22 en verdient 2250 per maand. Dat ben jij dus waard voor het bedrijf waar je voor werkt. Geloof mij: Dat. Is. Veel. Ga je dat eens beseffen. Ga beseffen dat elke maand €400,- over houden érg veel is. Sta ook even stil bij het feit dat je ook nog vakantiegeld krijgt. Jij kunt dit waarschijnlijk inzetten om lekker samen op vakantie te gaan (leuk! echt, dat meen ik!), maar vele anderen kijken uit naar hun vakantiegeld om het de volgende dag nog uit te moeten geven aan achterstallig onderhoud aan hun huis, auto of andere zaken die echt moeten.

Kap met zelfmedelijden, grow up en get real. Wees blij met wat je hebt en je hebt daarnaast ook nog het vooruitzicht dat binnen korte tijd (enkele jaren, ja dat is kort) je vriendin ook kan gaan werken. Ik hoop dat je dan heel erg hard moet lachen om wat je nu allemaal vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:39:
daarom noem ik het ook moderne armoede.

Natuurlijk is het geen echte armoede. Je verdient precies genoeg om te wonen en een piepklein beetje te sparen. Natuurlijk, je hebt het goed. Dak boven je hoofd, etc. Maar dan houdt het ook op. Nooit een extraatje, nooit jezelf iets kunnen gunnen, nooit die dure vakantie in Australië , etc.

Nogmaals , je hebt het niet slecht in vergelijking met echte armoede. Maar ik vind het niet genoeg voor mezelf, ik ambieer iets meer dan alleen werken om te kunnen overleven. Dat kun je decadent vinden. Maar ik werk er hard genoeg voor, om dat mezelf te kunnen gunnen. En dat moet de TS dus ook doen....
Een auto is natuurlijk geen vereiste, zeker niet als je in de buurt van je werk woont. En de mensen die roepen dat €300-400 per maand overhouden veel te weinig is doen net alsof je salaris heel je leven hetzelfde zal blijven.

Ga hard werken en zorg ervoor dat je meer gaat verdienen, in plaats van in een hoekje gaan zitten en piepen dat je het zo slecht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Lodo schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:16:
Over het algemeen gaat dit wel goed, begonnen op 1600 euro, zit nu op 2250 euro in de maand voor 40 - 50 uur, maar toch bekruipt mij het gevoel dat werken weinig zin heeft.
Volgens mij doe je dan iets fout. vriend van me heeft met iets meer dan dat salaris, 5 jaar geleden een 4 kamer appartement gekocht met 70m2. En de huizenprijzen zijn nu een stuk lager dan toen.

Volgens de hypotheker kan je 150.000 euro lenen. Als je niet in een grote stad gaat wonen, heb je voor dat bedrag ook een heel leuk starters appartementje met 4 kamers.
In kleine stadjes of dorpen heb je die al voor zo'n 110.000 tot 130.000. Dan kan je nog onder je max hypotheek zitten en zijn je maandlasten ook lager dan 700 in de maand na hypotheekrenteaftrek.

[ Voor 12% gewijzigd door tilburgs82 op 03-11-2014 21:45 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hahn, dat doe ik toch :)

En idd, om ge beginnen is het meer dan prima. :) ik zeur ook niet, ik geef aan dat ik blij ben dat ik nu meer verdien dan 7 jaar geleden. En heb ook nog de ambitie om dat nog iets te laten stijgen. Maar dat zal ik toch echt zelf moeten bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

tilburgs82 schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:42:
[...]

Volgens mij doe je dan iets fout. vriend van me heeft met iets meer dan dat salaris, 5 jaar geleden een 4 kamer appartement gekocht met 70m2. En de huizenprijzen zijn nu een stuk lager dan toen.

Volgens de hypotheker kan je 150.000 euro lenen. Als je niet in een grote stad gaat wonen, heb je voor dat bedrag ook een heel leuk starters appartementje met 4 kamers.
In kleine stadjes of dorpen heb je die al voor zo'n 110.000 tot 130.000. Dan kan je nog onder je max hypotheek zitten en zijn je maandlasten ook lager dan 700 in de maand na hypotheekrenteaftrek.
Als je wel in de grote stad gaat wonen ook... Ik heb recent ons ruime (ca 100m2) 4 kamer, jaren '30 appartement verkocht voor €109.000. Dan zit je in Den Haag, op loopafstand van HS. Na HRA kost dat tegenwoordig, wat, 450 euro/mnd of zoiets? Overigens ook gekocht toen ik een vergelijkbaar inkomen had als TS nu.

Maar goed: TS heeft gelijk: als je rijk wil worden, schiet werken voor een baas niet op. Dan met je eigen baas worden. Maar eigen baas, is ook eigen knecht...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
FreakNL schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:46:
Hahn, dat doe ik toch :)

En idd, om ge beginnen is het meer dan prima. :) ik zeur ook niet, ik geef aan dat ik blij ben dat ik nu meer verdien dan 7 jaar geleden. En heb ook nog de ambitie om dat nog iets te laten stijgen. Maar dat zal ik toch echt zelf moeten bewerkstelligen.
Neemt niet weg dat dat 'moderne armoede' noemen compleet belachelijk is. Eigen woning + eigen auto + €100 per maand aan o.a. gaming + €200+ per maand sparen is net zo armoedig als een fietsrit naar de jumbo een ruimtereis naar de maan is. Het is exact hetzelfde als TS die van mening is dat hij meer zou moeten verdienen/over houden zonder meer te gaan werken, een betere baan te zoeken of ergens op te besparen maar gewoon de slachtofferrol inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het is makkelijk om de TS te bestoken met rekensommen en vergelijkingen maar ik denk dat we het probleem er niet mee oplossen.
Voor zover ik zijn reacties begrepen heb heeft de TS een (diep) ontevreden gevoel over de huidige staat van zijn leven. Ondanks dat hij niet te beroerd is om zelf zijn broek op te houden en uren te maken op het werk ervaart hij stagnatie in het verwachte succes/geluk dat hem dat zou brengen.
Hij heeft last van depressieve gevoelens en die zorgen ervoor dat hij niet optimaal kan relativeren. Ondanks dat hij het in vergelijking niet slecht heeft en volgens vele hier niet zou mogen klagen, staat hij nu op een punt in z'n leven waarbij het goed uitkijken is om niet helemaal stil te vallen. Want als na enig denken en rekenen een van de opties zouden zijn om te stoppen met werken denk ik dat hij op de rand staat van een depressie. Deze gevoelens redeneer je niet weg met het feit dat hij het zo slecht nog niet heeft want zo zit hij (het) inderdaad niet in elkaar. Dus een klein beetje respect voor het probleem van de TS mag wel vind ik.

Het moge duidelijk zijn dat je van een bijstands-uitkering niet alleen vele malen minder geld overhoud (want dat is in principe ook niet de bedoeling van een uitkering) maar ook nog eens jezelf opzet voor een wereld van uitzichtloosheid en dodelijke verveling.
Het ergens anders je geluk zoeken lijkt nog best een aannemelijke optie, maar in dezelfde gedachte gang zou je ook binnen Nederland die stap kunnen overwegen. Kijk eens of je bij een andere werkgever aan de gang kunt, of eventueel iets voor jezelf te beginnen. Ook bijscholing is een goed advies omdat je naast je kansen op een beter toekomst ook nog eens een gezonde uitdaging krijgt.
Ook op het gebied van huisvesting zou je jezelf een plezier doen door jezelf iets meer te informeren over de mogelijkheden en eventueel een stappenplan op te zetten om op het gewenste resultaat uit te komen.

Als laatste zou ik de TS op het hart willen drukken dat hij eerst eens werk maakt om met zijn deprimerende gedachtes om te gaan door professionele begeleiding te zoeken voordat het uit de hand loopt. Want het is zonde om jezelf zo te pesten ondanks je het allemaal best goed voor elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Andries, ik neem nergens de slachtoffer rol aan. Ik heb hard gewerkt om mezelf meer te gunnen. Want ik vond het niet genoeg voor mezelf. Als anderen dat wel genoeg vinden is dat wat mij betreft prima. Laat ik het erop houden dat ik het VOOR MEZELF armoedig vond, of dat naar algemene maatstaven ook zo is laat ik dan maar in het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
FreakNL schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:06:
Andries, ik neem nergens de slachtoffer rol aan. Ik heb hard gewerkt om mezelf meer te gunnen. Want ik vond het niet genoeg voor mezelf. Als anderen dat wel genoeg vinden is dat wat mij betreft prima. Laat ik het erop houden dat ik het VOOR MEZELF armoedig vond, of dat naar algemene maatstaven ook zo is laat ik dan maar in het midden :)
Dat impliceerde ik ook niet, het was ook al duidelijk dat je de jaren erna gewoon gewerkt hebt en meer bent gaan verdienen. Sommige opmerkingen van TS geven dat idee echter wel, daar ging het dan ook over. Wel blijf ik erbij dat 'relatief weinig luxe' moderne armoede noemen te ver gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Om toch even een weerwoord te geven aan m'n voorbeeldje: ik verdiende toen in m'n eerste jaar van daar wonen 1800 bruto (met inderdaad ±274 euro spaargeld per maand). Ik was daar natuurlijk net zo min tevreden mee, maar ik had het zeker niet slecht. Ik kocht elk jaar wel een andere/nieuwe computer omdat ik dat graag wilde, kocht in die tijd best dure kleding en toch ook nieuwe meubels omdat ik nét een nieuw huisje had. Maar ik heb in die jaren van m'n ±23-30e (en in die tussentijd samen gaan wonen en verhuisd) knalhard gewerkt om hogerop te komen. Dat is gelukt, en nu hou ik een stuk meer over. Helemaal omdat ik ook nog eens ben gaan samenwonen :)

Ik doelde er ook niet op dat je tevréden moet zijn met je inkomsten of met hoeveel geld je per maand over houdt. Maar je hoeft in mijn ogen ook zeker niet óntevreden zijn als je een dergelijk bedrag verdient, op een dergelijk jonge leeftijd. Groeien doe je de komende jaren toch nog wel als je inderdaad zo hard werkt, dus dat ga je voor je 30e ook zeker goed merken in dat geval.

Als je zo diep ontevreden bent met waar je nu met deze leeftijd en inkomen, staat in je leven, misschien moet je dan eens kijken waaróm je ontevreden bent. Een huis kopen is het probleem niet, sparen ook niet zo te zien (400 is best veel om te sparen op die leeftijd)… maar;
- ben je blij met het soort werk wat je doet?
- ben je blij met het bedrijf waar je werkt?
- heb je de indruk dat je baas/werk je, als je deze inzet blijft tonen en je werk goed doet, je ook naar ervaring en kennis wil gaan belonen met de tijd?
- ben je blij met je vriendin waar je mee samen woont of samen wílt wonen?
- ben je blij met de locatie waar je nu woont?
- kun je, als je wilt kopen, een betaalbaar huis in je gewenste buurt vinden waar je de ruimte hebt om verder te groeien?

Volgens mij, als je op het meerendeel van dit soort vragen "ja" kan beantwoorden, dan heb je toch genoeg reden om blij te zijn met wat je hebt in mijn ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
Alsof het makkelijk wordt gemaakt om in de bijstand te komen.
Het UWV zal zoveel mogelijk proberen om je aan het werk te krijgen. Inclusief dwingen om te gaan voor de slechtste betaalde baantjes.
En als je verwijtbaar handelt, dan wordt je ook nog gekort. Heb je nog minder inkomen.

En dat zal je gesteldheid en je relatie ook niet ten goede komen. Nog meer problemen en stress.
Nee... Op je 22ste werken voor een loon hoger dan vele van hier, is niet om over te klagen. Vraag anders maar in het "wat verdient" topic. Met HBO begin je pas 2 jaar later (en verdien je niet meer). Of, nou ja, ontvangt. We verdienen allemaal meer dan we krijgen ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Rond de 22-25 wil je op een gegeven moment je eigen plek, maar helaas is woonruimte erg duur op veel plekken in NL, waardoor je een groot deel van je inkomen aan wonen uitgeeft. De woningmarkt is vaak gericht op 2-verdieners, dus als single of enige kostwinner is dat zeer ongunstig. Omdat je relatief weinig verdient vanwege je leeftijd en omdat je de enige kostwinnaar bent blijft er weinig geld over om te sparen. Het is natuurlijk best frustrerend als je de helft van je inkomen aan je huurbaas moet geven. Dan is een gevoel van jaloersheid voor de overbuurman met bijstandsuitkering en toeslagen best te begrijpen als je er even doorheen zit na een drukke dag. Overal in Nederland hoor je mensen hun beklag doen over de afbraak van sociale voorzieningen en de grote hoeveelheid belasting die de "hardwerkende Nederlander" moet betalen, zulke uitspraken beïnvloeden ongewenst toch je denken.

Waar het echter om draait is dat je nog enorm veel potentie hebt. Je bent jonger dan 25, je kunt nog bijna alles doen waar je je ooit van droomde en kunt nog makkelijk leren. Je baas weet dat ook en zal je daarvoor in de toekomst ook moeten belonen. De bijstandsuitkering en toeslagen gaan niet omhoog, maar jouw loon wel. 40 uur werken in de week is veel, maar je hebt nog steeds enorm veel vrije tijd. En het mooie is dat dit ook geldt voor je partner. Als je ervoor kiest om beiden te werken, dan is er financieel opeens een heleboel mogelijk.

Wil je meer tijd? Bespaar dan tijd uit door bv op 1 moment in de week boodschappen te doen en voor meerdere dagen tegelijk te koken.
Wil je meer geld? Zorg dat je het extra loon waard bent (als je huidige baas dat niet snapt kun je op zoek naar een andere werkgever). Veel leeftijdsgenoten besparen expres op woonkosten door heel klein te wonen of een woning te delen zodat ze 1-2 jaar hard kunnen sparen voor een eigen huis of het aflossen van studieschuld. Een eigen woning op je 22e is best luxe ten opzichte van de situatie van veel leeftijdsgenoten!
Ben je ontevreden? Schrijf op waar je niet tevreden mee bent of wat oneerlijk is en ga eraan werken zodat dit zo snel mogelijk recht gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ondanks alle rekensommetjes kan ik me ook wel ergens vinden in de TS.

Het gaat denk ik ook niet om het geld, maar om de vrijheid. De realisatie dat zelf als hij twee keer zoveel verdient het nog steeds hetzelfde is. Gewoon werken blijft gewoon werken. Nee, dan ga je nooit een groot huis, die dikke auto, of de maanden lange wereldreis krijgen. Je weet wel, al die dingen waarvan je als kind dacht "later als ik groot ben ga ik dat ook". Nu begint 'later' realiteit te worden, en blijkt dat je niets van die dromen waar gaat kunnen maken. Je vooruitzicht: nog 45 jaar zo doorwerken en soms eens een extraatje. Dat kan ontzettend benauwend zijn (voor mij althans wel). Is dit het nu, denk je dan. Al die jaren als kind voorbereiden en leren op het 'echte' leven, wat dan een soort Sisyphus-ervaring (die van die rollende steen) blijkt te zijn.

Ik kan je overigens vertellen dat, tenzij je op de een of andere manier echt bakken met geld gaat verdienen, het nooit echt genoeg zal zijn. Met 5k in de maand betaal je wat meer belasting en huur (want dan wil je eigenlijk een huis van 5 ton kopen dat je niet kan betalen) en drink je wat duurdere wijn, maar de basis blijft behoorlijk hetzelfde.

Helaas kan ik je niet echt advies geven over hoe hier mee om te gaan. Gewoon doorgaan. Kop in het zand, en fantaseren over 'later', al weet je nu eigenlijk wel dat er niet heel veel zal veranderen. Waar ik zelf ook veel aan heb is goed met familie en vrienden omgaan.

Dit is overigens een vrij bekende vorm van depressie/opgroeien, ontzettend veel mensen van midden twintig hebben daar last van. Je moet proberen je er niet al te veel door te laten beinvloeden en gewoon doorgaan, om vervolgens je plezier juist in de kleinere dingen van het leven te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 26-06-2016 18:38 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:10
https://www.reddit.com/r/...nt_be_sad_because_others/

Ook vertellen dat hij maar naar de phycholoog moet gaan lijkt me niet echt motiverend om gelukkig te worden. Waarschijnlijk kan hij prima zelf wat aan de situatie en denkwijze veranderen met wat nieuwe informatie en een begin makend met een concrete wijziging in de situatie.

Ik denk dat het meer een algemeen probleem is: vrijwel iedereen die (legaal) werkt levert het grootste deel in als belasting.
Zelf heb ik de hele zomervakantie 80 uur per week als onbetaald stagair gewerkt. Dat is ook doorbijten, maar je investeert in een betere baan later, en enorm veel levens- en werkervaring. Als student en ook als werkende op jouw leeftijd zit je sowieso niet op een rechte lijn omhoog naar meer welvaart. Elk uur dat ik in de bibliotheek zit te zwoegen kost me alleen maar weer een paar euro van m'n spaarrekening (godzijdank nog niet hoeven lenen).

Als je gelukkig wilt worden is mijn gedachte, ofwel keihard werken tot je wat ruimte hebt om van je geld te genieten, ofwel plezier halen uit je werk en je hele leven hard moeten blijven werken zoals hierboven terwijl ik dit typte ook verscheen:
Zoijar schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:38:
Het gaat denk ik ook niet om het geld, maar om de vrijheid. De realisatie dat zelf als hij twee keer zoveel verdient het nog steeds hetzelfde is. Gewoon werken blijft gewoon werken. Nee, dan ga je nooit een groot huis, die dikke auto, of de maanden lange wereldreis krijgen. Je weet wel, al die dingen waarvan je als kind dacht "later als ik groot ben ga ik dat ook". Nu begint 'later' realiteit te worden, en blijkt dat je niets van die dromen waar gaat kunnen maken. Je vooruitzicht: nog 45 jaar zo doorwerken en soms eens een extraatje. Dat kan ontzettend benauwend zijn (voor mij althans wel). Is dit het nu, denk je dan. Al die jaren als kind voorbereiden en leren op het 'echte' leven, wat dan een soort Sisyphus-ervaring (die van die rollende steen) blijkt te zijn.
Weet wel dat ze niet voor niets zeggen 'geld maakt niet gelukkig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mooie stelling, helaas is er nog zoiets als een reality check. Ongeacht of anderen het beter of slechter hebben: objectief gezien heeft TS het niet slecht. Dát mag gewoon gezegd worden.
Ook vertellen dat hij maar naar de phycholoog moet gaan lijkt me niet echt motiverend om gelukkig te worden. Waarschijnlijk kan hij prima zelf wat aan de situatie en denkwijze veranderen met wat nieuwe informatie en een begin makend met een concrete wijziging in de situatie.
Waarom niet? Zeker aangezien hij aangeeft daar al ervaringen mee te hebben, lijkt het erop dat hij er niet gaat komen met enkel wat goedbedoelde adviezen van vreemden.
Ik denk dat het meer een algemeen probleem is: vrijwel iedereen die (legaal) werkt levert het grootste deel in als belasting.
I call BS. In Nederland is de gemiddelde belastingdruk 38%. Dat is dus níet "het grootste deel". Sterker nog, met relatief eenvoudige middelen kun je die belastingdruk zelfs onder de 20% krijgen (koophuis bijv.)
Als je gelukkig wilt worden is mijn gedachte, ofwel keihard werken tot je wat ruimte hebt om van je geld te genieten, ofwel plezier halen uit je werk en je hele leven hard moeten blijven werken zoals hierboven terwijl ik dit typte ook verscheen:
Of een middenweg: zowel plezier halen uit je werk, als uit je vrijetijdsbesteding. En dat kan alleen door je gedachten te veranderen.

Ow, en pro-tip: wacht daar niet te lang mee! Chronisch depressieve gedachten zijn een stuk lastiger te behandelen dan de eerste keer dat je daarmee worstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Ardana, ik ben 't eens met het meeste wat je zegt, behalve over de belastingdruk :)
Het inkomende geld vangt gemiddeld 38% belastingdruk, maar het uitgaande geld vangt ook nog eens 21% BTW. Dat is in mijn ogen van elke euro die je verdient 38% belasting én 21% BTW. Dat voelt, met welk rekensommetje ik er ook op los laat, toch aan als een "meerendeel" :)

Maar ik ben 't zeker met je eens dat de TS misschien eens moet kijken waar z'n ontevredenheid cq. ongelukkigheid vandaan komt. Want zo te horen komt dat niet (of niet alleen) van z'n werk/inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

joramoudenaarde schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:56:
@Ardana, ik ben 't eens met het meeste wat je zegt, behalve over de belastingdruk :)
Het inkomende geld vangt gemiddeld 38% belastingdruk, maar het uitgaande geld vangt ook nog eens 21% BTW. Dat is in mijn ogen van elke euro die je verdient 38% belasting én 21% BTW. Dat voelt, met welk rekensommetje ik er ook op los laat, toch aan als een "meerendeel" :)

Maar ik ben 't zeker met je eens dat de TS misschien eens moet kijken waar z'n ontevredenheid cq. ongelukkigheid vandaan komt. Want zo te horen komt dat niet (of niet alleen) van z'n werk/inkomen.
Maar dat is 21% van 63%, dus ca 13%. Wordt 51% als je al je loon consumptief besteed.

Maar goed, als je gemeentebelastingen, autobelasting, etc meetelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

joramoudenaarde schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:56:
Dan mag je toch maar weer even terug naar school, want met 38% inkomsten belasting en 21% BTW, is de totale belastingdruk 1 - 0.68 * (1 / 1.21) = 0.488, oftewel 48.8%.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke en hoe oud was je pa toen hij wel alles kon kopen en doen wat z'n hartje begeerde? Ook 22? Ik denk jonger joh! Sterker nog, je bent aan de late kant. De meeste van jouw leeftijd hebben het al helemaal gemaakt in het leven en verdienen bakken met geld.

Aan de andere kant...er is ook hoop! 67 minus 22, dat is 45. Zoveel jaar moet jij MINSTENS nog met het idee leven dat werken geen zin heeft. Tenzij je wakker wordt en een iets realistischer kijk op het leven krijgt natuurlijk. Dat zou het allemaal wat dragelijker maken voor jezelf.

Hebben je leeftijdgenootjes het financieel wel erg breed?

Vertrekken uit Nederland? En dan? Dan moet je ook werken. Of ga je in het buitenland van de wind leven?

Wie niet steelt of erft, moet werken tot hij sterft!

Succes met je leven!

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/zuinig/N/8299/Nty/1/search/true/searchType/qck/sc/books_all/index.html?_requestid=672441

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@rannasha: niet nodig die opmerking. Ik gaf ook aan dat het voor m'n gevóel "het meerendeel" was, daarom zette ik 't ook tussen haakjes. En 48,8% blijft een hoop voor het werk wat je zelf verzet om vervolgens zo'n percentage in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
joramoudenaarde schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:14:
@rannasha: niet nodig die opmerking. Ik gaf ook aan dat het voor m'n gevóel "het meerendeel" was, daarom zette ik 't ook tussen haakjes. En 48,8% blijft een hoop voor het werk wat je zelf verzet om vervolgens zo'n percentage in te leveren.
Je kan wel constant stilstaan bij het feit dat je belastingen moet betalen en hoeveel dat wel niet kost, maar je zou ook kunnen kijken naar wat je daadwerkelijk overhoudt en wat je daarmee wél mee kunt. Belastingen gaan (voorlopig :+) niet weg en je wordt er geen greintje gelukkiger van als je bij elke storting van je salaris gaat bedenken hoeveel het was geweest zonder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Daarbij besparen belastingen ook veel voor je. Als een soort verzekering betalen we met z'n allen gezamenlijk een aantal grote kostenposten. Persoonlijk vind ik dat in Nederland bovengemiddeld goed geregeld in vergelijk met andere landen.

Voor wat betreft TS, dit lijkt heel erg op het dertigersdilemma:
http://www.bol.com/nl/p/h...dilemma/1001004007524077/

Een bekend fenomeen, ook wel begrijpelijk, maar deels gecreerd door een verkeerd wereldbeeld. We denken recht te hebben op bepaalde 'luxe' die 15 jaar geleden nog echt als luxe beschouwd werd. De tering naar de nering zetten is iets belachelijks tegenwoordig, dan bijvoorbeeld maar lenen en alsnog je eigen wereld 'maken'. En rondom je zie je steeds meer voorbeelden van mensen die wel dingen doen die jij eigenlijk ook al wil doen, vooral aangedreven door Facebook. Daar lijkt het soms alsof jij de enige bent die niets te melden heeft terwijl mensen om je heen de halve wereld over gaan. En jij hebt dat recht ook...

En ergens is het ook wel gezond om zo te denken, want zo ga je wel doelen stellen er ergens naar toe werken. Dat is beter dan de situatie accepteren en zo 45 jaar doorgaan, wat vroeger veel gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het grappige is, dat je wel ziet wat iemand doet (bijv. die reis van 3 maanden naar Thailand), maar niet ziet wat iemand er voor heeft moeten laten. Maar dat soort mensen hoor je daar ook meestal niet over: die heeft een doel in z'n hoofd, en zorgt dat hij er komt.

Van buitenaf lijkt het dan alsof het iemand is aan komen waaien, maar stiekem heeft hij er erg hard voor gewerkt, en er erg veel voor gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor de 22-jarige liefhebbers van de bijstand, dit zijn de actuele niveaus (op 1 juli bepaald).

Samenstelling huishouden
Hoogte in euro's
Alleenstaand
635,-
Gehuwd/Samenwonend
1270,90*
Alleenstaand ouder
889,63

* Gehuwde/Samenwonende hebben samen maximaal recht op dit bedrag. Dus niet ieder zo'n bedrag.

Waar 1100 euro netto vandaan moet komen weet ik dan niet, je haalt dan alleen door samen te wonen maar het is dan zoals ik eerder aangaf gemaximeerd op 1270,90 voor twee personen samen. In je eentje heb je een stuk minder.

Je kan dit aanvullen door aanspraak te maken op regelingen, subsidies e.d. maar ik denk dat het geen feest zal worden. Vergeet overigens niet dat een hoop gemeenten iets terug vragen voor de uitkering. Je zal dan verplicht worden om te werken voor je uitkering. Ook ondernemen gemeentes andere stappen om je uiteindelijk weer aan het werk te krijgen. Ze gaan niet zomaar accepteren dat jij je hele leven op hun kosten leeft. De standaard plichten zijn er in ieder geval op gericht om je te dwingen zo snel mogelijk te werken.
André schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:41:
Voor wat betreft TS, dit lijkt heel erg op het dertigersdilemma:

Een bekend fenomeen, ook wel begrijpelijk, maar deels gecreerd door een verkeerd wereldbeeld. We denken recht te hebben op bepaalde 'luxe' die 15 jaar geleden nog echt als luxe beschouwd werd. De tering naar de nering zetten is iets belachelijks tegenwoordig, dan bijvoorbeeld maar lenen en alsnog je eigen wereld 'maken'. En rondom je zie je steeds meer voorbeelden van mensen die wel dingen doen die jij eigenlijk ook al wil doen, vooral aangedreven door Facebook. Daar lijkt het soms alsof jij de enige bent die niets te melden heeft terwijl mensen om je heen de halve wereld over gaan. En jij hebt dat recht ook...
Het is vooral het idee bij mensen tussen de 20-30 dat ze alles moeten hebben. Fantastisch carrière maken en aan je persoonlijke ontwikkeling werken, dikke leasebak voor de deur en de meeste wilde vakanties. Dan ook nog even een huis kopen en je moet ook die geweldige vriend/vriendin hebben. Dit beeld wordt dan ook flink gepushed via social media en iedereen deze droom probeert te leven. Dan snap ik wel dat iedereen overspannen raakt. Je werkt je een ongeluk om deze illusie in stand te kunnen houden om mee te kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door CMD-Snake op 03-11-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorien935
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2021
Mijn 2 cents als ouwe lul(36): Ik denk dat je depressieve gevoelens wel overheersen, maar ik kan me helemaal vinden in het gevoel, dat je als jongere je helemaal te pleuris werkt, vaak al snel verantwoordelijkheden krijgt in een organisatie, regelmatig als jonge ICT-er uit moet leggen aan oud-gedienden hoe de ICT wereld in elkaar zit en soms ook nog veel geld oplevert voor het bedrijf. En dat allemaal voor een relatief laag loon.

Punt is: Iedereen begint onderaan de ladder. Dat kun je onterecht vinden, maar dat is de realiteit.
Alleen door hard te blijven werken, steeds te werken aan je skillset, communicatie, leiderschap etc zul je echt beter worden en zijn er ook bedrijven die daarvoor willen betalen.

No offense, maar heb je skills die een hoger loon waard zijn? Webdevelopers zonder opleiding zijn er legio. Het is een start, maar groei door naar een volgende stap. Als je meer ervaring en zeldzamere skills opdoet, dan groeit je loon vanzelf mee. Mijn loon is in 14 jaar tijd verachtvoudigd en niet door te blijven doen wat ik toen deed.

Dat alles vraagt wel durf en doorzettingsvermogen. Dat laatste heb je wel volgens mij, maar durf je ook de risico's te nemen die daarbij horen? Fouten maken en daarvan leren is een must in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seckzipantsz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06-2023
Beste Lodo,

Zelf ben ik ook 22 jaar oud. Echter studeer ik fulltime, daarnaast heb ik een eigen bedrijf wat van mij 20-60 uur per week vraagt, niet overdreven. Mijn verdiensten zijn dan ook niet slecht voor een student. Je maakt het sommetje "ik houd €400,- over voor hard werken" in je hoofd. Is mijn harde werken het wel waard?

Ik denk dat je vergeet wat voor waardigheid werk je hoort te geven. Iets bereiken, een doel in je leven, een ambitie, doorgroeien etc.

Als je in de bijstand zit, kom er dan eens uit. Vreselijk lijkt me dat. En verder nog iets, als je thuis zit. Verbruik je veeeeeeel meer geld. Ik werk vanuit huis als bouwkundig ontwerper en als ik thuis zit verbruik ik zoveel boodschappen die ik als ik op locatie zit zeker niet opmaak.
Ik zou als ik jou was kijken wat maakt me gelukkig? En niet alleen, naar de cijfers kijken.

Er is zoveel om voor te leven, stel doelen! Haalbaar het liefst. En alsjeblieft geen zelfmedelijden, er zijn zo veel mensen die het slechter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk onderwerp!

Topic starter heeft gewoon het idee dat hij in de ratrace zit. Hij werkt naar zijn doen hard, houdt geld over elke maand, hij heeft een vriendin dus elke nacht naast een warm lichaam, wat wil je nou nog meer? Een huisje in de buurt van het station, en niet al te duur ;)

Maar Topic starter ziet ook de andere kant van de maatschappij, mensen die niks doen en een huisje + uitkering krijgen (en misschien stiekem nog wat bijklussen). <dit soort mensen moet je gewoon lekker aangeven>

Helaas heb je mensen in de maatschappij die misbruik maken van het systeem. En je hebt ook mensen die daadwerkelijk "recht" hebben op een uitkering + huisje. Dan is het heel fijn dat dit in Nederland zo geregeld is!
Niemand hoeft hier in armoede te leven. Het is misschien soms frusterend als je ziet dat mensen er een zooitje van maken en via allerlei instanties voor een prikkie een leuke woonruimte hebben. Tja dat is het leven. Je hebt ook mensen die een ouwe auto kopen en voor een prikkie rijden, maar voor de meeste kost die ouwe auto gewoon een hoop geld.

Ik zou zeggen, spaar een jaartje (of twee) door, maak een reis over de wereld, en je bent waarschijnlijk blij als je weer in NL bent. Ja je betaald in NL een hoop belasting, en misschien kan je beter nederbelg of duitser worden. Fiscaal kan dit misschien best aantrekkelijk zijn.

Als je ziet dat het elders leuker is, dan ga je daar toch wonen? Alleen wonen je vrienden en familie nog steeds in NL, dus of je dat er voor over hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 02:17 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ardana schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:44:
Het grappige is, dat je wel ziet wat iemand doet (bijv. die reis van 3 maanden naar Thailand), maar niet ziet wat iemand er voor heeft moeten laten. Maar dat soort mensen hoor je daar ook meestal niet over: die heeft een doel in z'n hoofd, en zorgt dat hij er komt.
De grootste klagers over mensen die iets "groots" doen of kopen hebben meestal een spiegeltje nodig richting hun eigen uitgavenpatroon. "Waar doen ze het allemaal van???"... Nou, waarschijnlijk door niet weer een nieuwe wagen voor de deur te hebben en niet telkens de nieuwste mobiel aan te rukken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja je zet natuurlijk alleen de leuke dingen op Facebook, daarom is het ook een heel vertekend beeld van de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 12:22
Gedeelte uit een column in een regionaal dagblad:
"Waar eindigt armoede? Zelfs een echtpaar op bijstandsniveau (1.495,20 euro bruto per maand) wordt met toeslagen (zoals huurtoeslag) geacht hiervan te kunnen leven in Nederland. Een heel pregnant voorbeeld werd onlangs in Het Financieele Dagblad uiteengezet door Annemarie van Gaal. Ze noemt een ongehuwde moeder met twee tieners. Zij behoort toch tot de financieel kwetsbare groep in de samenleving? Rekent u even mee?
Zij heeft een uitkering van 1083 euro en ontvangt daarnaast een huurtoeslag van 297 euro, zorgtoeslag van 72 euro, kindgebonden budget van 148 euro, alleenstaande ouderkorting van 79 euro, bijzondere kinderbijstand van 60 euro en kindertoeslag van 168 euro. Dit alles is samen per maand 1907 euro, netto!
Zij ontvangt ook nog gemeenteregelingen als kwijtschelding rioolheffing e.d. en kan daardoor meer dan netto 2.000 euro ontvangen.
Bedenk nu wel dat het modale inkomen in Nederland (dat is het meest voorkomende inkomen) netto neerkomt op 1.866 euro per maand. Daar komt dan eventueel nog kinderbijslag bij. En dat wordt met werken verdiend!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:03:
Ik vind 400 euro weinig, stel wij moeten beiden naar het ziekenhuis en de wasmachine gaat stuk. Dan ben je zo 1000 - 1100 euro kwijt. Of misschien wil ik wel een nieuwe computer, dan moet ik 1 jaar sparen. Dat vind ik te gortig.
Ik hou zelf maar een paar tientjes over aan het einde van de maand. Als er bij mij een situatie gebeurt zoals jij schetst dan zit ik in de schulden. Toch, geen haar op mijn hoofd die er over denk om in de bijstand te gaan. :F
CMD-Snake schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:48:
Het is vooral het idee bij mensen tussen de 20-30 dat ze alles moeten hebben. Fantastisch carrière maken en aan je persoonlijke ontwikkeling werken, dikke leasebak voor de deur en de meeste wilde vakanties. Dan ook nog even een huis kopen en je moet ook die geweldige vriend/vriendin hebben. Dit beeld wordt dan ook flink gepushed via social media en iedereen deze droom probeert te leven. Dan snap ik wel dat iedereen overspannen raakt. Je werkt je een ongeluk om deze illusie in stand te kunnen houden om mee te kunnen doen.
Komt dat niet omdat deze generatie opgegroeid is met ouders die dat veel eenvoudiger konden bereiken dan wijzelf? We meten ons aan de vorige generatie alleen het is deze generatie wel wat lastiger geworden allemaal.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2014 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Misschien was mijn '€2200 bruto stelt geen fuck voor in NL' wat overdreven achteraf (een nacht slapen doet altijd wonderen) :) . Ik kan me inderdaad prima redden met €2200 bruto en houd nog geld over, maar toch overheersen de gevoelens dat werken min of meer gestraft wordt in Nederland. Met een beetje inkomen verlies je vrijwel meteen alle toeslagen, wordt je genaaid door de belastingdienst (dubbel als je spaargeld hebt...ook zo iets achterlijks) en wordt je echt gebruikt als 'werkpaard' voor de overheid. Misschien is het allemaal niet zo erg, maar het feit dat veel mensen dit zo voelen (ik ben echt niet de enige 23 jarige die dit voelt) moet de politiek toch aan het denken zetten.

Een redelijk huis kopen in de stad (in het noorden in dit geval, niet de randstad) is echt niet mogelijk met €2200 bruto (als single).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:03
De belangrijkste reden om te blijven werken op die leeftijd is ervaring op doen en een netwerk en reputatie opbouwen. Gewoon bezig zijn. Hiermee kom je eerder uit die 'cirkel'. De kans op depressiviteit is groter als je niet bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 13:57
Cubic X schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 07:55:
Een redelijk huis kopen in de stad (in het noorden in dit geval, niet de randstad) is echt niet mogelijk met €2200 bruto (als single).
Waar moeten we aan denken bij 'redelijk'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien was mijn '€2200 bruto stelt geen fuck voor in NL' wat overdreven achteraf (een nacht slapen doet altijd wonderen) :) . Ik kan me inderdaad prima redden met €2200 bruto en houd nog geld over, maar toch overheersen de gevoelens dat werken min of meer gestraft wordt in Nederland. Met een beetje inkomen verlies je vrijwel meteen alle toeslagen, wordt je genaaid door de belastingdienst (dubbel als je spaargeld hebt...ook zo iets achterlijks) en wordt je echt gebruikt als 'werkpaard' voor de overheid. Misschien is het allemaal niet zo erg, maar het feit dat veel mensen dit zo voelen (ik ben echt niet de enige 23 jarige die dit voelt) moet de politiek toch aan het denken zetten.

Met een uitkering kun je ook geen redelijk huis kopen. Als je vriendin straks klaar is met haar studie hebben jullie een dubbel inkomen en dan heb je het goed. Dat is gewoon de huidige tijd, bijna niemand kan nog met een enkel inkomen en geen startkapitaal en geen hulp van de ouders een huis kopen.

Maar met 2200 per maand heb je het ook al redelijk goed. Uitkeringen liggen te hoog in Nederland, dat ben ik wel met je eens (is immers niet bedoelt voor roken, auto rijden, op vakantie gaan). Mensen in een uitkeringen moeten om daar uit te komen trouwens banen accepteren die veel minder verdienen als 2200 per maand wat niet goed werkt als motivator (minimumloon is 1600 per maand)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom moet de politiek hierover nadenken ? Hier moeten we gewoon allemaal doorheen, dit komt omdat we een collectief vormen en gezamenlijk onze welvaart hoog houden.
Wil je het anders: Verhuis naar Amerika, de rewards zijn groter, maar ook de risico's.
Dus meer verdienen en overhouden, maar niet aankloppen bij de staat als je een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:22
Leerzaam topic dit; begrijp wel weer iets beter wat er mis is en gaat met veel mensen in NL. Slachtoffer van het systeem spelen terwijl je netto nog nauwelijks belasting betaalt. Wordt pas leuk als je wat meer verdient, 52 cent van elke euro alvast zien verdampen voor mensen die ik in 'rondkomen in de Schilderswijk' zie motiveert ook niet echt.

Tegelijk ook een geruststelling dat er genoeg mensen zijn die wel gewoon hard werken en zichzelf niet als slachtoffer van het systeem zien :) Je doet het immers voor je zelf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:49
TS heeft hier een mooi topic opgezet, veel reacties. Hoe gaat het inmiddels met TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49
Wat ik trouwens wél eens ben met een eerdere poster is dat je "een hele tijd" op hetzelfde niveau blijft.

Je krijgt eerst afbouw van allerlei zaken:
Huurtoeslag, zorgtoeslag, tegenwoordig ook heffingskortingen. Dus dat je inkomen minder hard netto is zeer terecht.

Een van mijn ex-collega's kreeg er op een gegeven moment bruto 100 euro bij waar hij grofweg 10 van overhield door de opstapling van regelingen (ook inkomensafhankelijke kinderbijslag).
Volgens mij had hij wel de meest beroerde situatie te pakken, maar ik schrok wel een beetje toen ik het idd met hem doorrekende.

Dat is het nadeel van allerlei inkomensafhankelijke regelingen... je loon wordt een hele tijd afgevlakt dus "voelt" het minder nuttig om meer te verdienen/je best te doen.

Echter neemt niet weg: als je je werk leuk vind (bij mij een randvoorwaarde!) is het niet erg wat je verdient.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Ik vind het ook enigszins zorgwekkend dat TS aangeeft dat hij geen opleiding heeft. Wanneer je dan aangeeft dat je als starter ontevreden bent over een hoop zaken, dan merk je dat dit weinig sympathie teweeg brengt bij medemensen.
Daarom zou ik graag aan Lodo de vraag terug willen stellen: Wat verwacht je precies van het leven?

Het is duidelijk dat je ontevreden bent, dat is een heel herkenbaar gevoel voor velen van ons. Maar geef eens een paar concrete doelen, die je graag op je 22ste had willen verwezenlijken? En nog een paar waarvan je hoopt dat je ze op je 27ste hebt verwezenlijkt?

Wanneer je doel is: "Zonder opleiding, na 3 jaar werkervaring, fluitend €3000 euro netto in de maand verdienen en nog eens 10 weken betaald verlof per jaar, om op vakantie naar Afrika te gaan" dan lijkt me dit onrealistisch. Ik weet dat je dit nergens aangeeft, maar het is altijd goed om voor jezelf te vragen "Wat wil ik, wat kan ik realistisch verwachten, en hoe kan ik dat bereiken?"
Ik denk dat wanneer je echt concreet gaat nadenken over wat je precies verwacht van het leven, dat je zult merken dat er een hoop te halen valt. En dat de bijstand niet de oplossing is om meer uit het leven te halen dan nu.

Volgens mij is je probleem en gevoel niet zozeer van financiële aard (hoewel ik zeker niet ontken dat dit gevolgen heeft voor de mentale gemoedstoestand) maar meer van psychologische aard.
Ik herken enkele verschijnselen, gedachtes en cirkelredeneringen waar je in zit. Ik ben zelf geen psycholoog, en ik denk ook niet dat je het antwoord op je vragen hier op het forum gaat vinden.
Wellicht niet onverstandig om hier echt professionele hulp te zoeken? Dus niet een dokter die je een paar kalmeringspillen voorschrijft, maar echt een psycholoog waarmee je goede gesprekken kunt voeren en die de juiste vragen stelt. Een paar dagen op internet rondsurfen zou je toch zeker een paar adressen moeten opleveren van mensen waar je bij terecht kunt. Veel success met je situatie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

echt leven jullie in een heel ander land ofzo.
Toen ik 28 was verdiende ik 2500 (ok met leaseauto) bruto mijn vriendin studeerde en had echt de meest relaxte tijd van mijn leven. Lekker in een huurwoning in Hoofddorp, leuk werk en echt nul verantwoordelijkheden. Wilden we eens uit eten gaan prima deden we dat. Nee dat deden we niet elke week maar dat maakt het de te leuker als je het wel een keer doet.

Nu 8 jaar later koophuis met een hypotheek die onderwater, staat een kinderdagverblijf waar ik netto elke maand 600 euro naar toe mag bengen en een kind waar je altijd voor moet klaarstaan en spontane dingen die een stuk moeilijker zijn.
Mijn leven is nog steeds hardstikke leuk maar wel een stuk minder zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:31
Ik denk dat de verwachtingen of eisen van een aantal flink te hoog zijn.
Het met €2200,- niet redden.. blabla, maar €400,- over houden, blabla...*

2 jaar geleden ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin. Zij kreeg minder dan die €2200,-, maar kon wel een appartement (100m²) kopen (in Den Haag en superlocatie, alles in de buurt en loopafstand strand). De tijd daarvoor en erna heeft zij ook nog gewoon een auto.
Dit appartement hebben wij helemaal opnieuw opgeknapt en ingericht (jaar mee bezig geweest).
Door omstandigheden zat ik 1 jaar zonder werk (en dus zonder inkomen).
Ik heb toen wel mijn auto moeten verkopen, maar ja, prioriteiten stellen, dus geen probleem.
Mijn vriendin, heeft enkel op haar loon, haar lasten kunnen betalen en mij dat hele jaar op kunnen vangen.
Dus wat nou met €2200,- kun je niks.

Inmiddels heb ik ook weer mijn werk en salaris.
En aangezien wij het gered hebben op 1 salaris, kun je zeggen (dat als wij willen, dus niet veel kopen/luxe eten etc) mijn gehele salaris (of op z'n minst €1000,-) weg kunnen leggen om te sparen.

Ja, het was 2 jaar even 'moeilijk' en niet direct kunnen kopen wat je wou.
En ja, grote vakantie zat er destijds ook niet in.
Maar we hebben nu wel een eigen huisje, lekker ingericht naar onze smaak, allebei makkelijke verbinding met ons werk en we kunnen nu makkelijk kopen en/of sparen.
Maar dat is nu dus omdat er een tweede verdiener in het spel is. (hint: je vriendin).

*Ja, als je nóg meer wilt, dan moet je nóg meer doen óf meer laten.
Maar ga niet doen alsof je het financieel zo slecht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik ben zelf ook een (web) developer zonder opleiding, wel wat meer ervaring, namelijk bijna 20 jaar, je salaris zou een stuk hoger kunnen liggen, maar dan zou ik je adviseren om eens een paar keer van baan te wisselen, zorgen dat je kennis gewilt is, en bereid zijn om te verhuizen, om heel eerlijk te zijn valt het me op dat zeker buiten de grote steden de salarissen in de webbranche enorm lager zijn, ik schat gemiddeld wel 30 procent, zeker bij de kleinere toko's. En wat betreft woonruimte? Ik zou de kat even uit de boom kijken, de markt is verre van stabiel en huren is op dit moment nog steeds een goede optie al was het maar omdat je nergens aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TrailBlazer schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:42:
Toen ik 28 was verdiende ik 2500 (ok met leaseauto) bruto mijn vriendin studeerde en had echt de meest relaxte tijd van mijn leven. Lekker in een huurwoning in Hoofddorp, leuk werk en echt nul verantwoordelijkheden. Wilden we eens uit eten gaan prima deden we dat. Nee dat deden we niet elke week maar dat maakt het de te leuker als je het wel een keer doet.

Nu 8 jaar later koophuis met een hypotheek die onderwater, staat een kinderdagverblijf waar ik netto elke maand 600 euro naar toe mag bengen en een kind waar je altijd voor moet klaarstaan en spontane dingen die een stuk moeilijker zijn.
Heerlijk vergelijkbaar :D Denk dat TS en leeftijdgenoten niet half weten hoe ontzettend fijn je leven is als je net werkt en nog alle vrijheid van de wereld hebt :)

nb; we werken ook nog 's minder om lekker bij de kids te zijn, dus dat kost ons ook nog 's een boel geld elke maand.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-11-2014 09:45 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
TrailBlazer schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:42:

Keuzes die je zelf maakt, ik vind het persoonlijk erger dat ik actief moet meebetalen aan een kind van jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Zoijar schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:38:
Ondanks alle rekensommetjes kan ik me ook wel ergens vinden in de TS.

Ik kan je overigens vertellen dat, tenzij je op de een of andere manier echt bakken met geld gaat verdienen, het nooit echt genoeg zal zijn. Met 5k in de maand betaal je wat meer belasting en huur (want dan wil je eigenlijk een huis van 5 ton kopen dat je niet kan betalen) en drink je wat duurdere wijn, maar de basis blijft behoorlijk hetzelfde.
+1! Alle dingen die je nu verlangt zijn er ook in de smaak 2x zo duur, 10x zo duur en 100x zo duur. Als je inkomen stijgt dan stijgen de kosten van vrijwel alles gewoon mee. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, de supermarkt of brandstofkosten worden niet oneindig duurder bijvoorbeeld. Denk echter maar niet dat je ooit alles zult kunnen doen dat je verlangt. De enige uitweg daaruit is leren om tevreden te zijn met wat je hebt. Dat is niet altijd even makkelijk en je zult mij ook echt niet horen beweren dat ik dat ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:47:
[...]

Keuzes die je zelf maakt, ik vind het persoonlijk erger dat ik actief moet meebetalen aan een kind van jouw.
Net zoals de rest van NL meebetaald heeft voor de kinderen van je ouders. Doe ff normaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MB54 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 07:05:
Gedeelte uit een column in een regionaal dagblad:
"Waar eindigt armoede? Zelfs een echtpaar op bijstandsniveau (1.495,20 euro bruto per maand) wordt met toeslagen (zoals huurtoeslag) geacht hiervan te kunnen leven in Nederland. Een heel pregnant voorbeeld werd onlangs in Het Financieele Dagblad uiteengezet door Annemarie van Gaal. Ze noemt een ongehuwde moeder met twee tieners. Zij behoort toch tot de financieel kwetsbare groep in de samenleving? Rekent u even mee?
Zij heeft een uitkering van 1083 euro en ontvangt daarnaast een huurtoeslag van 297 euro, zorgtoeslag van 72 euro, kindgebonden budget van 148 euro, alleenstaande ouderkorting van 79 euro, bijzondere kinderbijstand van 60 euro en kindertoeslag van 168 euro. Dit alles is samen per maand 1907 euro, netto!
Zij ontvangt ook nog gemeenteregelingen als kwijtschelding rioolheffing e.d. en kan daardoor meer dan netto 2.000 euro ontvangen.
Bedenk nu wel dat het modale inkomen in Nederland (dat is het meest voorkomende inkomen) netto neerkomt op 1.866 euro per maand. Daar komt dan eventueel nog kinderbijslag bij. En dat wordt met werken verdiend!"
Het is in NL barslecht geregeld voor alleenstaande werkenden met kinderen. Maar dat is niet de situatie van TS. Hij is niet alleenstaand en heeft geen kinderen. Samenwonend zouden ze in de bijstand max EUR 1270 samen kunnen krijgen in de bijstand, maar alleenstaand max EUR 635. Op dit moment verdient hij bruto EUR 2250, netto dus EUR 1700 ofzo. In de bijstand zou hij ruim EUR 1000 minder krijgen per maand dan in huidige situatie. Hij woont onzelfstandig dus heeft geen recht op huurtoeslag. Zorgtoeslag van EUR 72. Joepie. Houdt hij nog steeds zo'n EUR 950 per maand netto minder over dan nu. Op dit moment houdt hij EUR 400 in de maand over, in de bijstand zou hij bij gelijkblijvende situatie EUR 550 tekort hebben :X

Dus ja, werk loont wel degelijk als je geen kinderen hebt als alleenstaande. Als je serieus meent dat bijstand (of trouwens willekeurige andere uitkering) loont, nodig ik je uit om het een keer uit te proberen. Dan ga je wel anders piepen :o

Maar TS, je negeert nu al meerdere keren de vraag:

Wat betaal je nu aan huur :?

Zoals Nare_man en ik al meerdere keren geroepen hebben, Rotterdam is geen Amsterdam en je kunt prima op minimumloon (waar jij al boven zit) een appartement huren. Net even op Funda gekeken en voor EUR 550/m heb je een 3-kamer appartement van 72m^2 op de Pleinweg. Geen paleis, wel je 'eigen stek' waar jij en je vriendin rustig kunnen zitten op een practische locatie. Als je 2 kamers en 50m^2 genoeg vindt heb je uitgebreide keus voor minder dan EUR 500. Als je vriendin afgestudeerd is en jullie beide werk hebben (en dus meer geld beschikbaar hebben) kun je kijken waar zij werk vindt en wat dan het handigste is met wonen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
KillerAce_NL schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:01:
[...]

Net zoals de rest van NL meebetaald heeft voor de kinderen van je ouders. Doe ff normaal. :+
Dat de overheid en werkgever mee moet betalen vind ik nogal een verschil, we hebben het hier ook niet over lullige bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

tja is goed maar dan moeten we ook zorgen dat alle inkomstenbelasting die mijn zoon later gaat betalen op geen enkele manier ten goede van jou gaat komen ok. Immer jij hebt niet meebetaald aan de ontwikkeling van mijn zoon dus ook geen recht op zijn arbeid later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:07:
[...]

Dat de overheid en werkgever mee moet betalen vind ik nogal een verschil, we hebben het hier ook niet over lullige bedragen.
Pff wat een gecherry pick weer. Voor jou is ook betaald, kinderen zijn en blijven de toekomst of je daar nu voor of tegen bent. En wat hier boven gezegd wordt.
Stoffel schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:54:
[...]

+1! Alle dingen die je nu verlangt zijn er ook in de smaak 2x zo duur, 10x zo duur en 100x zo duur. Als je inkomen stijgt dan stijgen de kosten van vrijwel alles gewoon mee. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, de supermarkt of brandstofkosten worden niet oneindig duurder bijvoorbeeld. Denk echter maar niet dat je ooit alles zult kunnen doen dat je verlangt. De enige uitweg daaruit is leren om tevreden te zijn met wat je hebt. Dat is niet altijd even makkelijk en je zult mij ook echt niet horen beweren dat ik dat ben.
Geen +1 in mijn geval, maar je conclusie is wel zo simpel. Veel mensen (zie het in mijn omgeving) leren gewoon niet tevreden te zijn en sommigen komen daar (helaas) hun hele leven nooit achter. Er is altijd meer, beter, duurder, etc. Zolang je niet uitzoekt wat jou nu echt tevreden stelt en hoe je dat kun bereiken zul je het ook nooit zijn.
Mij maakt het juist gelukkig dat ik samen met mijn vrouw een kind kan krijgen, huisje kan kopen en fijn kan leven op 2 modale salarissen. Wetende dat ik er nog veel onzekerheden en risico's zijn die je door de jaren heen probeert af te dekken en te vermijden. Daar hoort een leven werken bij, maar ik heb een prima baan en leuke collega's, kortom ik ga met plezier naar m'n werk.
Dat je meer wil verdienen, soms wat meer uitdaging wil en baaldagen hebt doet daar in mijn geval niet vanaf, dat komt vanzelf ben ik van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet lullig bedoelt, maar dit lijkt me niet een discussie die je met een 22 jarige moet gaan voeren. Wat weet je nu op die leeftijd? Kan zich ook weinig inbeelden van hoe hij er over 10 jaar over denkt, dat zal heel anders zijn. Kortom, nutteloze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:13:
Niet lullig bedoelt, maar dit lijkt me niet een discussie die je met een 22 jarige moet gaan voeren. Wat weet je nu op die leeftijd? Kan zich ook weinig inbeelden van hoe hij er over 10 jaar over denkt, dat zal heel anders zijn. Kortom, nutteloze discussie.
Klopt je mag het eigenlijk niet zeggen en mijn reactie als 22 jarige zou ook geagiteerd zijn, maar nu ik langzaam tegen de 30 ga lopen kan ik enkel beamen dat voor genoeg zaken leeftijd er wel degelijk toe doet (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
TrailBlazer schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:11:
[...]

tja is goed maar dan moeten we ook zorgen dat alle inkomstenbelasting die mijn zoon later gaat betalen op geen enkele manier ten goede van jou gaat komen ok. Immer jij hebt niet meebetaald aan de ontwikkeling van mijn zoon dus ook geen recht op zijn arbeid later.
Word een beetje offtopic, maar je gelooft ook in Ponzi Schemes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voor de 22-jarige liefhebbers van de bijstand, dit zijn de actuele niveaus (op 1 juli bepaald).

Samenstelling huishouden
Hoogte in euro's
Alleenstaand
635,-
Gehuwd/Samenwonend
1270,90*
Alleenstaand ouder
889,63

* Gehuwde/Samenwonende hebben samen maximaal recht op dit bedrag. Dus niet ieder zo'n bedrag.

Waar 1100 euro netto vandaan moet komen weet ik dan niet, je haalt dan alleen door samen te wonen maar het is dan zoals ik eerder aangaf gemaximeerd op 1270,90 voor twee personen samen. In je eentje heb je een stuk minder.

Je kan dit aanvullen door aanspraak te maken op regelingen, subsidies e.d. maar ik denk dat het geen feest zal worden. Vergeet overigens niet dat een hoop gemeenten iets terug vragen voor de uitkering. Je zal dan verplicht worden om te werken voor je uitkering. Ook ondernemen gemeentes andere stappen om je uiteindelijk weer aan het werk te krijgen. Ze gaan niet zomaar accepteren dat jij je hele leven op hun kosten leeft. De standaard plichten zijn er in ieder geval op gericht om je te dwingen zo snel mogelijk te werken.

...
Bijstand is idd niet zoveel te halen, als je slim bent probeer je een autisme/asperger indicatie te krijgen, dan heb je recht op een Wajong uitkering, dat is wat meer. Zeker als je HBO of WO hebt afgerond:
In de praktijk krijgen 98% van de jonggehandicapten de volledige uitkering, terwijl slechts 2% een gedeeltelijke uitkering ontvangen. In een aantal gevallen wordt het maatmanloon aangepast tot 1,5 keer van het minimumloon als de jonggehandicapten een hbo- of een wo-diploma heeft behaald.
Wikipedia: Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten

Een maat van me heeft een asperger indicatie, werkt niet, en krijgt de volle mep door WO bachelor. Hij houdt vol dat hij het heeft, maar ik geloof er weinig van. Hij maakt makkelijk contact met anderen, en ik zie weinig rariteiten op dat gebied, hij is gewoon een luie flikker.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 04-11-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:15:
[...]

Klopt je mag het eigenlijk niet zeggen en mijn reactie als 22 jarige zou ook geagiteerd zijn, maar nu ik langzaam tegen de 30 ga lopen kan ik enkel beamen dat voor genoeg zaken leeftijd er wel degelijk toe doet (uitzonderingen daargelaten).
Wat ons erg hielp toen we aan het begin van onze carriere dachten 'voor wie werken we eigenlijk, onszelf, of al die uitkeringtrekkers?' was flink reizen. Dan zie je in ene dat al die landen waar je in gedachten rijk en gelukkig ging worden zoveel nadelen hebben dat je toch weer gezellig in het gezapige Nederland terecht komt. Laat onverlet dat dingen hier beter maken nodig blijft, maar zie in de basis wel dat NL meerwaarde heeft.
[...]

Oh, wie gaat jouw pensioen betalen dan?

Tip: jij niet, want jij betaalt dat van je ouders ;)
Even los van dat anderen ook voor jou betaald hebben toen jij kleiner was.

Wel typerend voor het denken door een wc-rolletje; ik heb geen kind, dus wil niet aan dat van een ander betalen. Of, ik ben niet ziek, dus wil niet aan de ziekte van een ander betalen. Etc. Het idee van onze zorgstaat is dat je samen een minimum bestaan organiseert, voor iedereen. Doe je dat niet, hou je een grote groep mensen met 'pech' die arm en dakloos zijn en een groepje de toevallig niet ziek werden en rijke ouders hadden, die gewoon doorgaan met rijk zijn. Beetje als in de VS, waar armoede inmiddels de standaard is, maar ze dat onder het mom van vrijheid toch wel prettig vinden. Niet mijn ding, ondanks dat we inmiddels grootbijdragers aan de zorgstaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:27:
Oh, wie gaat jouw pensioen betalen dan?

Tip: jij niet, want jij betaalt dat van je ouders ;)
Even los van dat anderen ook voor jou betaald hebben toen jij kleiner was.
Ik betaal zelf voor mijn pensioen (als er tenminste nog wat van over blijft), mijn reactie was over het feit dat iemand loopt te klagen dat hij zoveel kwijt is aan kinderopvang, lekker boeiend, kinderen zijn een keuze, en dat gelul dat die kinderen voor mijn oude dag moeten zorgen daar ben ik klaar mee, ik wil helemaal niet dat anderen zich met mij bemoeien, laat staan met mijn financieele voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 10:51
hij is gewoon een luie flikker.
+1
Had ff een lach aanval!

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:17:
[...]

Word een beetje offtopic, maar je gelooft ook in Ponzi Schemes?
Kinderen zijn niet alleen een leuk iets voor de ouders het is van fundamenteel belang om een een samenleving te laten functioneren.
Ik ga nooit met de trein dus alle subsidie dus daar wil ik niet aan meebetalen.
Gevolg iedereen gaat met de auto en daar heb ik last van.

maar dit gaat off topic en ik denk niet dat ik het aan je verstand ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:27:
[...]

Wat ons erg hielp toen we aan het begin van onze carriere dachten 'voor wie werken we eigenlijk, onszelf, of al die uitkeringtrekkers?' was flink reizen. Dan zie je in ene dat al die landen waar je in gedachten rijk en gelukkig ging worden zoveel nadelen hebben dat je toch weer gezellig in het gezapige Nederland terecht komt. Laat onverlet dat dingen hier beter maken nodig blijft, maar zie in de basis wel dat NL meerwaarde heeft.
Verwek een kind elders en neem je verantwoordelijkheden. Dan word je erg snel met neus op de feiten gedrukt. EUR 400 over aan het eind van de maand te weinig? EUR 400 bruto inkomen is in veel delen van de wereld, zelfs delen van Europa al heel veel. En wasmachine van EUR 1000? 2e hands kopen van een 'liefdadigheidsdepot' voor EUR 50, na meerdere maanden sparen. GamePC? Ueberhaupt een PC is pas mogelijk als pa er eentje uit NL meeneemt die samengeklust is uit onderdelen van de kringloop, van ruilacties en af en toe op straat oude bakken vinden waar nog iets bruikbaars in zit. Pa die trouwens op dat moment nog studeerde (al was hij 26) en een bijbaantje had waar hij nog maar net z'n eigen kosten mee kon betalen :X

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat in NL geen echte armoede voorkomt - dat is er zeker, al heeft TS even zeker er geen last an - maar het zet vooral die geldbedragen in perspectief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
TrailBlazer schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:31:
[...]

Kinderen zijn niet alleen een leuk iets voor de ouders het is van fundamenteel belang om een een samenleving te laten functioneren.
Ik ga nooit met de trein dus alle subsidie dus daar wil ik niet aan meebetalen.
Gevolg iedereen gaat met de auto en daar heb ik last van.

maar dit gaat off topic en ik denk niet dat ik het aan je verstand ga krijgen.
Ah dus je vind het ook een goed idee dat als je bij de bakker staat je het bedrag afrekent wat de gene voor je kocht afrekend, nee dat ga je inderdaad niet aan mijn verstand krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:29:
[...]

Ik betaal zelf voor mijn pensioen (als er tenminste nog wat van over blijft), mijn reactie was over het feit dat iemand loopt te klagen dat hij zoveel kwijt is aan kinderopvang, lekker boeiend, kinderen zijn een keuze, en dat gelul dat die kinderen voor mijn oude dag moeten zorgen daar ben ik klaar mee, ik wil helemaal niet dat anderen zich met mij bemoeien, laat staan met mijn financieele voorziening.
Snap dat je het er niet over wilt hebben, maar je toont jezelf blind voor hoe het systeem werkt. Dat kunnen jij en ik niet leuk vinden, maar verandert niet hoe het nu eenmaal werkt. OVerigens nobel om zelf je eigen boontjes te doppen - doe ik ook, ga ik ook mee door. Maar stel je krijgt MS en je wordt over 5 jaar 100% afgekeurd, wedden dat je dan blij bent dat ik niet tegen je zeg 'joh, ik ben niet ziek, ik wil niet voor jou betalen'. Je hebt dan namelijk nooit en te nimmer genoeg geld betaald aan de zorgstaat om te kunnen stellen dat je 100% je eigen kosten dekt.

Ik word er dus wel eens moe van dat mensen die jong, gezond en kinderloos zijn in ene de overtuiging hebben dat ze geen onderdeel uitmaken van de samenleving die mogelijk heeft gemaakt dat ze nu doen wat ze doen. Gelukkig was ik zelf ook zo en snap ik langzamerhand steeds beter hoe onze Ponzi-scheme werkt en waarom het eigenljik een prima piramidespel is :+ (behalve dat deel dat de babyboomers zoveel geld gingen lenen om hun huizen duur mee te maken dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Samenstelling huishouden
Hoogte in euro's
Alleenstaand
635,-
Gehuwd/Samenwonend
1270,90*
Alleenstaand ouder
889,63

Je kan dit aanvullen door aanspraak te maken op regelingen, subsidies e.d. maar ik denk dat het geen feest zal worden.
De individuele gemeentes hebben de ruimte om de basisuitkering te verhogen met een bepaald percentage. Ik heb een tijdje in de bijstand gezeten als alleenstaande, toen hield ik er netto ongeveer 1000 euro aan over. Plus volledige huurtoeslag, plus jaarlijks 80 euro voor 'sociale activiteiten' (is bedoelt als bijdrage voor sportclub oid, maar ook prima op te drinken in de kroeg), plus tegemoetkoming ziektekosten (geen eigen risico meer), plus eens per 5 jaar een vergoeding gebruiksgoederen (concreet had ik toen het recht eens per 5 jaar een complete inboedel te kopen met een maximum bedrag per categorie, bijvoorbeeld 150 euro voor een koelkast, 300 voor een wasmachine, etcetera). Vakantiegeld was iets van 400 euro.
Toen ik weer ging werken begon ik met een contract voor 25 uur, en hield daar netto 1100 euro aan over. Maar weg waren de extra potjes, de huurtoeslag werd dik gehalveerd, en ik had qua ziektekosten weer gewoon een eigen risico.
Onder de streep ben ik er financieel op achteruit gegaan door weer te gaan werken, dus wat dat betreft kan ik de topic-titel volgen. Maar dat neemt niet weg dat ik hetzelfde weer gedaan zou hebben, thuiszitten is niet echt mijn grootste hobby, en mijn handje ophouden ook niet bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
V
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:36:
[...]

Snap dat je het er niet over wilt hebben, maar je toont jezelf blind voor hoe het systeem werkt. Dat kunnen jij en ik niet leuk vinden, maar verandert niet hoe het nu eenmaal werkt. OVerigens nobel om zelf je eigen boontjes te doppen - doe ik ook, ga ik ook mee door. Maar stel je krijgt MS en je wordt over 5 jaar 100% afgekeurd, wedden dat je dan blij bent dat ik niet tegen je zeg 'joh, ik ben niet ziek, ik wil niet voor jou betalen'. Je hebt dan namelijk nooit en te nimmer genoeg geld betaald aan de zorgstaat om te kunnen stellen dat je 100% je eigen kosten dekt.

Ik word er dus wel eens moe van dat mensen die jong, gezond en kinderloos zijn in ene de overtuiging hebben dat ze geen onderdeel uitmaken van de samenleving die mogelijk heeft gemaakt dat ze nu doen wat ze doen. Gelukkig was ik zelf ook zo en snap ik langzamerhand steeds beter hoe onze Ponzi-scheme werkt en waarom het eigenljik een prima piramidespel is :+ (behalve dat deel dat de babyboomers zoveel geld gingen lenen om hun huizen duur mee te maken dan)
Ik betaal al, ik moet er zwijgzaam mee instemmen, moet ik dan ook nog de huilverhalen van kinderopvang aanhoren? Daarnaast dat verhaal over ziek worden daar ben ik ook klaar mee, ik betaal me helemaal scheel aan premies, al 20 jaar, maar heb je wel eens gekeken wat je er voor krijgt als je daadwerkelijk in de situatie komt? Als je een hoog middeninkomen hebt, en je raakt arbeidsongeschikt, dan hou je echt niets over, zeker als je naar de lasten kijkt die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:42:
V
[...]

Ik betaal al, ik moet er zwijgzaam mee instemmen, moet ik dan ook nog de huilverhalen van kinderopvang aanhoren? Daarnaast dat verhaal over ziek worden daar ben ik ook klaar mee, ik betaal me helemaal scheel aan premies, al 20 jaar, maar heb je wel eens gekeken wat je er voor krijgt als je daadwerkelijk in de situatie komt? Als je een hoog middeninkomen hebt, en je raakt arbeidsongeschikt, dan hou je echt niets over, zeker als je naar de lasten kijkt die je hebt.
Als iemand gewoon meldt wat kinderopvang kost, wat maakt het dan een huilverhaal? Het is gewoon duur, dat mag niet gezegd worden?
Volg eens een cursus Metajuridica of iets dergelijks, de samenleving is niet voor niets op een bepaalde manier ingericht. Ik zie hier maar 1 iemand huilen en dat ben jij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:42:
V
[...]

ehm waar huil ik dan? Ik geef aan dat de TS op dit moment echt een zorgeloos leventje heeft. Blijkbaar werkt het woord kinderopvang bij jou als een rode lap op een stier. Ik heb zo het vermoeden dat ik met mijn inkomen nog steeds netto meer belasting betaal dan de meesten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:46

Kid Buu

Huh, Pietje?

Niet dat dat een reden mag zijn om in de bijstand te willen blijven verkeren. Maar kan me best voorstellen dat dat erg demotiverend werkt. Het gat tussen bijstand en een laag instaploon is gewoon erg klein, zo prikkel je mensen niet echt om uit de bijstand te komen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
*knip* probeer het nog eens, maar zonder de rant en de trollerige insteek.

[ Voor 86% gewijzigd door gambieter op 04-11-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:58
Schei toch uit.. Het probleem zit echt tussen je oren en je blijft, mits je dat niet aan gaat/wilt pakken daar overal mee tegenaan lopen. Je salaris is prima, je kansen zijn er zat maar als je alles weg wuift omdat het niet goed genoeg bevalt dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk omdat je het jezelf moeilijk wilt maken.

Trust me, been there done that. Het leven is een groot feest je moet alleen zelf de slingers ophangen.
en wanneer is het goed genoeg?
Wat zou jou nou helpen om het allemaal wel wat meer te zien zitten? dat je meer geld over houd in de maand? Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Men leeft vaak naar zijn/haar inkomen.

en qua werken. Welkom in de echte volwassen wereld, ik zou maar snel gaan proberen het leuk te gaan vinden want tot je 70e gaan ze je achter je broek aanzitten dat je moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Helaas) ben jij ook onderdeel van de samenleving en richt je die dus wel degelijk in.....schrijnend genoeg.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 04-11-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik mag van harte hopen dat jij geen toeslagen krijgt, geen studie hebt gedaan, geen uitkering krijgt, geen zorg hebt gebruikt in welk punt van je leven dan ook, niet naar school bent geweest, nooit een museum binnen bent gelopen, nooit gebruik hebt gemaakt van openbaar vervoer, en niet op de weg komt.

Kennelijk ben je namelijk geheel tegen het gezamenlijk oplossen van maatschappelijke problemen. Ik ben alleen bang dat je van veel van de bovenstaande voorzieningen wel degelijk gebruik (hebt) maakt...

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 04-11-2014 11:03 ]

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
heb het hele topic niet helemaal gelezen maar naar mijn mening heeft TS niets te klagen? Ik ben zelf 24 en verdien netto 2200 per maand (40uur+ bij een werkgever, 1 uur per dag voor een internetbedrijf vanuit huis). Dus 2 werkgevers ;)

Heb overigens wel een dikke leasebak en veel secundaire arbeidsvoorwaarden die mij toch wel het gevoel geven dat hard werken wel degelijk zin heeft.

Wat ik daarom ook niet snap van TS, waarom werk je in godsnaam voor dat salaris als je het er niet mee eens bent? Dan ga je toch ergens werken waar je meer kan verdienen? of je gaat studeren om vervolgens meer geld binnen te harken?

Ik ben misschien een idealist maar ik geloof in keuzes maken. Mijn vorige werkgever betaalde slecht en nam na 2 maanden ontslag om bij mijn huidige werkgever te gaan werken. Ik denk altijd maar zo, ben je niet tevreden? Doe er dan wat aan, en nee dat is niet in de bijstand gaan zitten.. dat is gewoon een idioot idee. Rijk worden doe je 10% met professie 10% geluk 80% communicatie, en dan bedoel ik lullen als brugman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Arne schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:01:
[...]

Ik mag van harte hopen dat jij geen toeslagen krijgt, geen studie hebt gedaan, geen uitkering krijgt, geen zorg hebt gebruikt in welk punt van je leven dan ook, niet naar school bent geweest, nooit een museum binnen bent gelopen, nooit gebruik hebt gemaakt van openbaar vervoer, en niet op de weg komt.

Kennelijk ben je namelijk geheel tegen het gezamenlijk oplossen van maatschappelijke problemen. Ik ben alleen bang dat je van veel van de bovenstaande voorzieningen wel degelijk gebruik (hebt) maakt...
Geen studie gedaan, nooit een uitkering gehad, en nooit terug hoeven vallen op een vangnet, het vervelende is dat mijn premies niet in verhouding staan tot de verzekering, als ik arbeidsongeschikt word krijg ik 70% van mijn laatst verdiende inkomen (op zijn best), denk je dat ik daar nog van kan rondkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:13

rob_erwt

What does this button do?

raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:05:
[...]

Geen studie gedaan, nooit een uitkering gehad, en nooit terug hoeven vallen op een vangnet, het vervelende is dat mijn premies niet in verhouding staan tot de verzekering, als ik arbeidsongeschikt word krijg ik 70% van mijn laatst verdiende inkomen (op zijn best), denk je dat ik daar nog van kan rondkomen?
Ja, want als je daarmee onder het bestaandminimum komt, krijg je aangevuld als bijstand. Oh wacht, die wilde je niet want wij hoeven niet voor je te betalen. Nee, dan kan je inderdaad niet meer rondkomen. Sneu voor je...

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
raptorix schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:05:
[...]

Ga je in de VS werken; mag je netto meer houden, maar als je dan iets overkomt krijg je een paar voedselbonnen.

Overigens snap ik wel een beetje waar je wellicht heen wilt - op dit moment rijdt iedereen te hard en het enige wat ze doen is de maximum snelheid verlagen. Hiermee dupeer je alleen de mensen die zich wel aan de snelheid houden. Je zou liever zien dat hardrijders worden gepakt en de maximum snelheid wordt gehandhaafd. Zo ook met sociaal vangnet, er wordt bijzonder veel misbruik van gemaakt, waardoor het vangnet steeds lager is komen te hangen, zodat je steeds harder en langer valt als je het wel nodig hebt en dus gaat twijfelen of je er uberhaupt nog wel aan mee moet betalen. Handhaving van bestaande regels zou dus meer effect moeten hebben dan het aanpassen van regels c.q. het verlagen van het vangnet.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-11-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
rob_erwt schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:08:
[...]

Ja, want als je daarmee onder het bestaandminimum komt, krijg je aangevuld als bijstand. Oh wacht, die wilde je niet want wij hoeven niet voor je te betalen. Nee, dan kan je inderdaad niet meer rondkomen. Sneu voor je...
Je snapt het concept van percentueel afdragen van premie op je inkomen, of is dat echt te lastig bevatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kid Buu schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:49:
Niet dat dat een reden mag zijn om in de bijstand te willen blijven verkeren. Maar kan me best voorstellen dat dat erg demotiverend werkt. Het gat tussen bijstand en een laag instaploon is gewoon erg klein, zo prikkel je mensen niet echt om uit de bijstand te komen.
Mee eens

Maar goed, als we de bijstandsuitkering omlaag gooien gaan alle uitkeringtrekkers weer zeuren dat ze niet rond kunnen komen. Minimum loon verhogen lijkt me ook weer geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:09:
[...]

Ga je in de VS werken; mag je netto meer houden, maar als je dan iets overkomt krijg je een paar voedselbonnen.

Overigens snap ik wel een beetje waar je wellicht heen wilt - op dit moment rijdt iedereen te hard en het enige wat ze doen is de maximum snelheid verlagen. Je zou liever zien dat hardrijders worden gepakt en de maximum snelheid wordt gehandhaafd. Zo ook met sociaal vangnet, er wordt bijzonder veel misbruik van gemaakt, waardoor het vangnet steeds lager is komen te hangen, zodat je steeds harder en langer valt als je het wel nodig hebt en dus gaat twijfelen of je er uberhaupt nog wel aan mee moet betalen. Handhaving van bestaande regels zou dus meer effect moeten hebben dan het aanpassen van regels die toch al niet werken.
Het probleem van collectieve verzekering heb ik nog niet zo een probleem mee, het punt is dat het echter geen verzekering is maar een belasting, aangezien het concept van een verzekering is, dat wanneer je door omstandigheden in de problemen komt je daar een compensatie voor krijgt. Echter het probleem in Nederland is dat de overheid continue eenzijdig de voorwaarden veranderd terwijl je daar niet aan kunt onttrekken.

En och het: Emigreer maar verhaaltje is wel heel makkelijk, ik zou ook kunnen suggereren dat anderen maar naar Cuba moeten vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anderen klagen niet? Jij bent blijkbaar zeer ontevreden, doe er dan zelf wat aan.
Als jij je wilt onttrekken aan zaken, moet je zelf vertrekken naar een plaats waar een overheid geen grip op je heeft (ik noem een noordelijk puntje Alaska oid).
Hoe kortzichtig kun je overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Raptorix, lijkt me handig dat je dit topic niet kaapt met je grote rant tegen de NL samenleving. Ga ff in een ander topic lekker het slachtoffer uithnagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
KillerAce_NL schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:19:
Raptorix, lijkt me handig dat je dit topic niet kaapt met je grote rant tegen de NL samenleving. Ga ff in een ander topic lekker het slachtoffer uithnagen.
Prima maar dan ontopic over salaris, en niet over dat kinderopvang zo duur is ok?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste