Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 15:46
Ah, the all-famous generation Y unhappiness. :Y
Realiteit versus de verwachtingen waar je mee opgegroeid bent.

http://www.huffingtonpost...-y-unhappy_b_3930620.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:46

Kid Buu

Huh, Pietje?

Toch wil ik nog even kort reageren op Ortep:
Ortep schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:17:
[...]

Dat linkje is toch precies wat ik schreef? als hij geen echte overwaarde heeft zijn zijn schulden (hypotheek) even hoog als zijn bezit (huis). Zodra er wel overwaarde is krijgt hij geen bijstand. Of hij krijgt het wel, maar dan wordt het verstrekt als een lening en mag hij het afbetalen als zijn huis verkocht wordt.
Ze kunnen e zelfs opdragen je huis te verkopen, dat staat ook in het stuk wat je aanhaalt
Er wordt een overwaarde bedrag genoemd van 49.400,00 euro. Dat is dus totaal iets anders dan je schreef. Los daarvan vind ik het dan ook terecht dat je eerst dat zou aanspreken d.m.v. een lening. Anders zou die 5000 euro vermogen grens ook niet helemaal eerlijk zijn (wat eigenlijk niet al helemaal eerlijk is aangezien je overwaarde bijna 10 x dat bedrag mag zijn).

Overigens vind ik dit wel on-topic. Als werken geen zin heeft, dan zal het alternatief al snel iets als de bijstand inhouden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:56

icecreamfarmer

en het is

Overigens vind ik zijn vraag helemaal niet zo raar.
Waarom werken we en hoe komen we vooruit in het leven.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:22
Xqlusive schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:49:

De moeite waard mensen, dank voor het delen.

Overigens wel herkenbaar; overigens altijd weer een herinnering aan mijn eerste welkomstbijeenkomst aan de HvA informatica ergens vlak voor de millenium. Een rector staat voor een meute van 12-14 1e klassen vol toekomstige informatici. Het enige waar het over gaat in zijn wervelende speech is dat wij nodig zijn, speciaal zijn en zeker 5-8000 gulden startsalaris kunnen verwachten. IT-ers zijn de toekomst en de HvA gaat dat mogelijk maken.

Uiteindelijk studeerden 4 klassen af en hebben een aantal studenten best goed geboerd, maar zijn er ook genoeg die gewoon nog altijd beveiliger bij de Appie zijn. Prima baan, maar geen 8.000,- gulden baan in de IT.

Ben benieuwd hoe wij onze kinderen dan gaan opvoeden? Maken we daar weer een soort babyboomers van - zo van, wij hebben de economische crisis overleeft en de islamisering doorstaan - dus werk hard en maak er wat van? :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Xqlusive schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:49:

Mooie link inderdaad.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:12:
Ben benieuwd hoe wij onze kinderen dan gaan opvoeden? Maken we daar weer een soort babyboomers van - zo van, wij hebben de economische crisis overleeft en de islamisering doorstaan - dus werk hard en maak er wat van? :+
Ik ga met de smilie en het lijkt zacht gezegd onlogisch dat dat de boodschap wordt van een generatie die je kunt stereotyperen als 'ambitious, delusional, taunted' (en waar je dus 'disappointed' als gevolg aan kan toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:22
djengizz schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:27:
Ik ga met de smilie en het lijkt zacht gezegd onlogisch dat dat de boodschap wordt van een generatie die je kunt stereotyperen als 'ambitious, delusional, taunted' (en waar je dus 'disappointed' als gevolg aan kan toevoegen).
Als ik op de peuterspeelzaal van m'n dochter kijk denk ik eerder dat veel ouders er nog een schepje bovenop doen - immers, de teleurstelling moet dan maar door de kinderen goed gemaakt worden.

Enfin, terug naar of werken wel zin heeft. Tjah, ik werk niet alleen om van te leven, ik werk ook om me mentaal uitgedaagd te voelen. Mijn grootste risico in het leven een bore-out.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Kurkentrekker schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:37:
Mbt het dwingen van mensen tot vrijwilligerswerk of andere 'maatschappelijke' klusjes als ze in de bijstand zitten: dat kun je niet maken. Ik weet het, ik ga nu heel GoT over mij heen krijgen, maar ik vind dat wel met een reden.

Zo lang we in Nederland het minimumloon hebben, een bedrag waarvan we blijkbaar met z'n allen hebben afgesproken dat het niet toegestaan is om iemand die arbeid voor jou verricht, minder dan dit minimumloon te betalen. Daarnaast wordt voor een werknemer die minimumloon verdient, ook netjes WW opgebouwd en misschien zelfs een klein pensioen.

Als we echter mensen met een bijstandsuitkering dwingen om te werken om hun uitkering te behouden, dan hebben we de facto het minimumloon verlaagd van 1600 euro, naar 645 euro, zonder ww, pensioen, etc. Dat heeft vervolgens tot gevolg dat bedrijven en semi-overheden, banen zullen schrappen vanwege 'bezuinigingen', en vervolgens de ontslagen medewerkers weer terug krijgen als ontbetaalde gedwongen vrijwilliger. Er zijn legio voorbeelden van personen die gedwongen zijn om vrijwilligerswerk te doen, omdat er een arbeidsplaats is wegbezuinigd.

Daarnaast zijn gedwongen vrijwilligers, aanzienlijk minder gemotiveerd om het werk uit te voeren wat ze moeten doen. Iemand die een baan heeft gekozen en daarvoor beloond wordt, gaat met veel meer plezier naar zijn werk dan iemand die gedwongen wordt om iedere dag ergens te verschijnen, terwijl hij weet dat hij zwaar onder het minimumloon wordt betaald (een beetje het gevoel van TS, maar dan met een netto inkomen wat een factor 4 lager ligt ;)). Ongemotiveerde medewerkers leidt tot een hoger ziekteverzuim, slechtere prestaties, depressiviteit, en meer van die geldverslindede problemen.

Je krijgt dus twee problemen als je mensen dwingt tot werken voor een uitkering: defacto verlaging van het minimumloon (en dat is een andere discussie) en ongemotiveerde medewerkers, met alle gevolgen van dien.

Ik ben er helemaal voor om mensen in de bijstand zo hard als mogelijk te stimuleren en te helpen om weer aan betaald werk te komen. Dwingen om vrijwilligerswerk te doen vind ik echter onzin, om bovengenoemde redenen.
Sterker nog dat is bij bijvoorbeeld een aantal plantsoendiensten al gebeurd. Ik ben daar ook fel tegenstander van.
Als je het al doet maximaliseer het aantal uren tot zeg 8 per week. Of dat van elk gewerkt uur er €2 bij de uitkering wordt gedaan met een max van 20 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik ben een beetje overweldigd door het grote aantal reacties op mijn topic. Tevens werk ik momenteel 12 uur per dag dus ik moet even de tijd vinden om een goede reactie te schrijven.

Overigens wil ik wel iedereen bedanken voor zijn bijdrage, ik heb een hoop nieuwe inzichten gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat TS nodig heeft is een flinke trap onder zijn hol en vervolgens een maand of drie niets anders kunnen eten dan macaroni met kaas of aardappeltaart met uien en spekjes, tenzij hij om 6:30 s ochtends voor werk eerst even een krantenwijk doet.

Het is duidelijk dat je nog nooit hebt meegemaakt wat het is om ècht geen geld te hebben. Ik raad je serieus aan dat jezelf een keer te laten ervaren. Word je een beter mens van, met meer waardering voor wat je hebt.

Groet, een collega niet-opgeleide, die wel heeft meegemaakt hoe krap het kan zijn en daaruit de drive haalde om naar een topbaan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mmm... even letterlijk op de topic-titel ingaan:

Ja, werken heeft zin:
* je verdient meer dan in een uitkering (en zelfs als het minder is, is dat tijdelijk, zie punt 2)
* je salaris groeit veel harder dan in een uitkering (en zelfs als het niet groeit, zijn er nog andere voordelen)
* je kunt jezelf ontplooien (zelfs als je geen cursussen door je werk aangeboden krijgt - je krijgt automatisch updates in je vakgebied mee)
* je hebt afleiding en sociale contacten (collegae en klanten)
* je kunt goedkoper uit zijn doordat je niet 24/7 thuis zit (iig geen energie en verwarming 24/7)
* je hebt vaak voordelen uit secundaire arbeidsvoorwaarden
* je hebt meestal voordelen uit een pensioenvoorziening
* je hebt vooruitzichten op beter: vanuit werk is het makkelijker beter werk te vinden dan vanuit thuis
* sommigen zullen hun vrije tijd meer waarderen
* veel mensen halen plezier uit hun werk
* veel mensen is het hun eer te na om hun "handje op te houden" - werk geeft ze de mogelijkheid om dat niet te doen
* je automatisch hebt recht op de arbeidskorting en (indien je kinderen hebt) combinatiekorting waardoor je meer overhoudt van hetzelfde inkomen
* toeslagen etc. veranderen niet: bij gelijkblijvend inkomen heb je evenveel recht op toeslagen en inkomensafhankelijke regelingen ongeacht of dat uit uitkering of werk komt (ik ken 1 uitzondering, maar die wordt ook per 1/1/15 afgeschaft, de langdurigheidstoeslag).

Dus ja, zelfs als je er op korte termijn er financieel er niet op vooruit gaat, loont werk nog steeds. Dit lijstje uitprinten en overal in huis ophangen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:23:
Wat TS nodig heeft is een flinke trap onder zijn hol en vervolgens een maand of drie niets anders kunnen eten dan macaroni met kaas of aardappeltaart met uien en spekjes, tenzij hij om 6:30 s ochtends voor werk eerst even een krantenwijk doet.
...
Mwoah, kaas is best wel prijzig.

Wortelen en aardappelen, met wat uitjes erdoor maakt hutspot. Alle drie spotgoedkoop. Laatst 1 kilo wortelen + 1 kilo uien gehaald voor 1 euro samen :) En het kan goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidersense
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-04 14:47
Koop van je €400 elke maand een staatslot. En geef je zelf op voor de postcodeloterij. Als je rijkt wilt worden.

Één tip. Ga naar school en haal je diploma en certificaten! Je kan makkelijk een opleiding volgen en werken zoals de meeste studenten. Zo kan je meer geld verdienen.

Put that cookie down!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:04
Dit topic toont wel echt aan hoe verwaand mensen tegenwoordig zijn. De topicstarter verdient een PRIMA salaris voor zijn leeftijd, houd nog eens €400 per maand over (das dus €4800/jr, zat voor meerdere vakanties en leuke dingen) en is ook nog eens samen met een vriendin die vast ook nog wel iets verdiend.
Hij vind 400 per maand overhouden te weinig, snap niet hoe hij daarbij komt. Voorbeelden als "naar het ziekenhuis moeten" zijn ook raar, een ziekenhuis bezoek kan enorm veel kosten, daarvoor bestaan verzekeringen. En een nieuwe, goede wasmachine die lang mee gaat hoeft echt niet meer dan €400 te kosten.

Duidelijk opgegroeid met een heel ander uitgave patroon.

Denkt nu al zo, wordt er depressief van en wil emigreren. Doe dat aub dan ook maar gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Werken heeft geen zin.
Alleen van niet werken wordt je zo straatarm joh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creapYYY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:31
Jazco2nd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:08:
Dit topic toont wel echt aan hoe verwaand mensen tegenwoordig zijn. De topicstarter verdient een PRIMA salaris voor zijn leeftijd, houd nog eens €400 per maand over (das dus €4800/jr, zat voor meerdere vakanties en leuke dingen) en is ook nog eens samen met een vriendin die vast ook nog wel iets verdiend.
Hij vind 400 per maand overhouden te weinig, snap niet hoe hij daarbij komt. Voorbeelden als "naar het ziekenhuis moeten" zijn ook raar, een ziekenhuis bezoek kan enorm veel kosten, daarvoor bestaan verzekeringen. En een nieuwe, goede wasmachine die lang mee gaat hoeft echt niet meer dan €400 te kosten.

Duidelijk opgegroeid met een heel ander uitgave patroon.

Denkt nu al zo, wordt er depressief van en wil emigreren. Doe dat aub dan ook maar gauw.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 19:39

Accountant

Mindset+goal= Succes

De vraag die je jezelf stelt vind ik erg slim, de afweging om je hand op te houden daarentegen is een teken van zwakte in mijn ogen.

Ik heb geen ervaring met uitkeringen/bijstand maar de restricties die eraan kleven lijken mij geen prettig leventje. Dan ben ik toch liever baas over eigen geld.

Besef ook dat je het zeer zeker niet verkeerd hebt. Je bent nu op jonge leeftijd tot de conclusie gekomen dat je ontevreden bent probeer die onvrede dan in een drive om te zetten om uit die negatieve spiraal te komen. In plaats van richting de uitkering te denken, denk richting een maandinkomen van ?.000. Het zal niet makkelijk zijn maar waar een wil is is een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Accountant schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:49:
De vraag die je jezelf stelt vind ik erg slim, de afweging om je hand op te houden daarentegen is een teken van zwakte in mijn ogen.

Ik heb geen ervaring met uitkeringen/bijstand maar de restricties die eraan kleven lijken mij geen prettig leventje. Dan ben ik toch liever baas over eigen geld.

Besef ook dat je het zeer zeker niet verkeerd hebt. Je bent nu op jonge leeftijd tot de conclusie gekomen dat je ontevreden bent probeer die onvrede dan in een drive om te zetten om uit die negatieve spiraal te komen. In plaats van richting de uitkering te denken, denk richting een maandinkomen van ?.000. Het zal niet makkelijk zijn maar waar een wil is is een weg.
Baas over eigen geld, en over je eigen leven. Thuiszitten kost echt meer dan werken, denk aan stookkosten alleen al. Met werkuren weet je waar je aan toe bent, en je hebt tijdens je werkuren geen tijd om geld uit te geven. Mijn uitkerende instantie deed er destijds (terecht) alles aan om mij vooral niet het gevoel te geven dat ik een luizenleventje had. Onverwachte afspraken op zeer korte termijn, telefoontjes, huisbezoekjes, een veeeeel uitgebreidere administratie dan in mijn werkende leven, toestemming vragen aan mijn case-manager bij bezoekjes aan mijn ouders die aan de andere kant van het land wonen. Ik kreeg in die paar maanden dat ik thuiszat het gevoel dat ik veel tijd had waar ik niets mee kon doen, doordat men mij continu onder een bepaalde druk hield. En nogmaals, terecht in mijn ogen.
De snelste manier om er in salaris op vooruit te gaan is in mijn ervaring nog steeds van baan veranderen. De keren dat ik geswitched ben heeft dat telkens de grootste verhoging gebracht. En ik ben het helemaal met bovenstaande eens: geef er een positieve draai aan. Je wil meer, daar moet je voor werken en in investeren, op welke manier dan ook. Stel jezelf een positief doel, en ga daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Gelukkig vult er op Tweakers altijd wel een thread vol met hypocrieten. Uitspraken als "Toen ik begon...", "Ik had toen ik startte" allemaal hele leuke uitspraken, maar de tijden veranderen. Het is niet dat ELK jaar goedkoper wordt.

Wat betreft de TS, persoonlijk ben ik van mening dat je er veelste zwaar aan tilt. Je bent 22, hebt nog een ruime toekomst voor je en met wat inzet op de JUISTE plekken kun je er nog heel wat uithalen. Dat je vroeg opstaat (wat ik overigens niet eens heel vroeg vind aangezien mijn gemiddelde week bestaat uit enkele dagen 5 uur opstaan en enkele 6 uur) is een leuk verhaal maar daarmee onderbouw je niet dat je VEEL doet.

Je geeft aan dat je eigenlijk weinig tot geen papieren hebt, zorg dat je dat dan op orde krijgt. De markt is zeer langzaam weer aan het opkrabbelen en er zal over enkele jaren meer dan genoeg vraag zijn voor mensen uit jouw richting. Zorg dan dat je klaarstaat met je papieren en dan kun je cashen. Ik zat zelf in een soortgelijke situatie, maar medelijden hebben met mijzelf was geen optie. Daar werd mijn bankrekening niet mee gevuld. Ik vind dat de beide opties die je aangeeft totaal geen onderbouwing met zich meebrengen. Het gras is niet altijd groener bij de buren en omdat je je stoort aan de werkeloze medemens (die overigens daar ook niet altijd zelf voor kiest) dan maar het motto: "If you can't beat them join them" te hanteren is een vrij zwak argument.

Als ik je dan toch een advies mag geven (en het is hier meerdere malen al voorbij gekomen). Ga ervoor zorgen dat je papieren krijgt bij je beroep. Zodra de markt daadwerkelijk aantrekt heb jij werkervaring en papieren en zit je in een leeftijdsgroep die zeer gewild is, waarmee je uiteindelijk dus een ruim salaris zult binnenhalen.

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig ook altijd mensen die niet weten wat ze zeggen:

"Hypocriet (zelfst. nw):
iemand die voordoet bepaalde waarden te huldigen, maar zich er zelf niet aan houdt."

Wat is je punt nu? Het heeft in ieder geval niets met hypocrieten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Damienx2 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:07:
Gelukkig vult er op Tweakers altijd wel een thread vol met hypocrieten. Uitspraken als "Toen ik begon...", "Ik had toen ik startte" allemaal hele leuke uitspraken, maar de tijden veranderen. Het is niet dat ELK jaar goedkoper wordt.

Wat betreft de TS, persoonlijk ben ik van mening dat je er veelste zwaar aan tilt. Je bent 22, hebt nog een ruime toekomst voor je en met wat inzet op de JUISTE plekken kun je er nog heel wat uithalen. Dat je vroeg opstaat (wat ik overigens niet eens heel vroeg vind aangezien mijn gemiddelde week bestaat uit enkele dagen 5 uur opstaan en enkele 6 uur) is een leuk verhaal maar daarmee onderbouw je niet dat je VEEL doet.

Je geeft aan dat je eigenlijk weinig tot geen papieren hebt, zorg dat je dat dan op orde krijgt. De markt is zeer langzaam weer aan het opkrabbelen en er zal over enkele jaren meer dan genoeg vraag zijn voor mensen uit jouw richting. Zorg dan dat je klaarstaat met je papieren en dan kun je cashen. Ik zat zelf in een soortgelijke situatie, maar medelijden hebben met mijzelf was geen optie. Daar werd mijn bankrekening niet mee gevuld. Ik vind dat de beide opties die je aangeeft totaal geen onderbouwing met zich meebrengen. Het gras is niet altijd groener bij de buren en omdat je je stoort aan de werkeloze medemens (die overigens daar ook niet altijd zelf voor kiest) dan maar het motto: "If you can't beat them join them" te hanteren is een vrij zwak argument.

Als ik je dan toch een advies mag geven (en het is hier meerdere malen al voorbij gekomen). Ga ervoor zorgen dat je papieren krijgt bij je beroep. Zodra de markt daadwerkelijk aantrekt heb jij werkervaring en papieren en zit je in een leeftijdsgroep die zeer gewild is, waarmee je uiteindelijk dus een ruim salaris zult binnenhalen.
Jij snap de term hypocriet niet en je post een heel verhaal wat er niet toe doet, hij verdient al goed voor zijn positie. Hij heeft niets te klagen, en toch is hij niet tevreden, dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Damienx2 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:07:
Gelukkig vult er op Tweakers altijd wel een thread vol met hypocrieten. Uitspraken als "Toen ik begon...", "Ik had toen ik startte" allemaal hele leuke uitspraken, maar de tijden veranderen.
Ik zat zelf in een soortgelijke situatie, maar
Toch leuk dat je eerst anderen van hypocrisie beschuldigd, waarschijnlijk zonder enig idee wat het woord betekent, en dan zelf precies hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:03:
Gelukkig ook altijd mensen die niet weten wat ze zeggen:

"Hypocriet (zelfst. nw):
iemand die voordoet bepaalde waarden te huldigen, maar zich er zelf niet aan houdt."

Wat is je punt nu? Het heeft in ieder geval niets met hypocrieten te maken.
Dan heb je duidelijk merendeel van de posts niet gelezen. Tevens brachten ze ook weinig meerwaarde aan de input die de TS gaf.

Het punt is overigens simpel, maar aangezien jij moeite hebt met het vinden hiervan dan bij deze de uitleg.

TS geeft zijn situatie aan hoe die NU is. Vervolgens tal van posts over mensen die jaren geleden eens zijn gestart en dan de uitspraken "ik had -zoveel- minder als jou toen ik startte". 2250 bruto is geen vetpot, zeker niet in de tijd waar we nu in leven. Het is een redelijk salaris voor een 22 jarige zonder papieren maar ook niets meer. Dat men 5~10 jaar geleden met bijvoorbeeld 500 euro minder is gestart is totaal niet relevant. Destijds was je eigen risico op je zorgkosten bijvoorbeeld ook stukken minder, je had een ander belastingtarief, etc. etc.

Help je hier TS mee? Nee totaal niet. Geef hem advies over hoe hij zijn huidige situatie kan aanpakken en that's it.

Tevens je manier om te trachten een discussie uit te lokken ipv input leveren is er één uit het boekje!

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 13:24

Don Quijote

El Magnifico

Damienx2 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:44:
[...]

2250 bruto is geen vetpot, zeker niet in de tijd waar we nu in leven. Het is een redelijk salaris voor een 22 jarige zonder papieren maar ook niets meer.
Volgens mij raken we de realiteitszin hier een beetje kwijt. Het huidige modale salaris is per maand bruto € 2.585. TS is 22 staat aan het begin van zijn carrière, en heeft geen papieren. Met die informatie zou ik eerder aan een salaris rond het minimumloon denken. Als je dan in de buurt van modaal zit heb je niet een redelijk salaris. Dan heb je een uitstekend salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan heb je duidelijk merendeel van de posts niet gelezen. Tevens brachten ze ook weinig meerwaarde aan de input die de TS gaf.

Het punt is overigens simpel, maar aangezien jij moeite hebt met het vinden hiervan dan bij deze de uitleg.

TS geeft zijn situatie aan hoe die NU is. Vervolgens tal van posts over mensen die jaren geleden eens zijn gestart en dan de uitspraken "ik had -zoveel- minder als jou toen ik startte". 2250 bruto is geen vetpot, zeker niet in de tijd waar we nu in leven. Het is een redelijk salaris voor een 22 jarige zonder papieren maar ook niets meer. Dat men 5~10 jaar geleden met bijvoorbeeld 500 euro minder is gestart is totaal niet relevant. Destijds was je eigen risico op je zorgkosten bijvoorbeeld ook stukken minder, je had een ander belastingtarief, etc. etc.

Help je hier TS mee? Nee totaal niet. Geef hem advies over hoe hij zijn huidige situatie kan aanpakken en that's it.

Tevens je manier om te trachten een discussie uit te lokken ipv input leveren is er één uit het boekje!
Los van het feit dat je nog steeds geen punt maakt, heeft dat dus niets met hypocriet te maken. Zoals je kan zien was ik niet de enige die daar moeite mee had.
DivWhis laat duidelijk zien, dat je eigen realiteitszin niet helemaal strookt met de werkelijkheid. Genoeg mensen die na hun studie met 2k bruto mogen starten op latere leeftijd dan TS en dan echt niet allemaal reuzenstappen maken voor hun 30-35ste of zelfs ooit. In de huidige tijd dus.
En had ik al vermeld dat dit alles niets met hypocriet zijn te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
DivWhis schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:51:
[...]

Volgens mij raken we de realiteitszin hier een beetje kwijt. Het huidige modale salaris is per maand bruto € 2.585. TS is 22 staat aan het begin van zijn carrière, en heeft geen papieren. Met die informatie zou ik eerder aan een salaris rond het minimumloon denken. Als je dan in de buurt van modaal zit heb je niet een redelijk salaris. Dan heb je een uitstekend salaris.
Dit. Klaar :)
Zoals Jochem Meijer het zou zeggen, tijd voor "omdenken".

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:27:
Op mijn werk heb ik dagelijks te maken met mensen in de bijstand en gemeentes.

Eén ding heb ik al heel snel geleerd: ze zijn vaak erg creatief in zó vertellen van verhalen dat ze zelf de held zijn en de gemeente de schlemiel. Ik heb zo het vermoeden dat het verhaal iets anders in elkaar steekt, geen enkele gemeente waar ik mee werk houdt er zo'n beleid op na. Dat zou ook dom zijn.
Ik heb juist de ervaring dat er twee soorten bijstandsgerechtigden zijn, namelijk zij die er bewust voor kiezen, en zij die tegen wil en dank in de bijstand zijn beland. Wat deze mensen wel gemeen hebben is dat er sprake is van minimaal een onderliggend probleem is waardoor er een afstand met de arbeidsmarkt ontstaan is.

De redenen om uiteindelijk in de bijstand te belanden kunnen uiteindelijk enorm divers zijn, denk aan onvoldoende of niet gewilde scholing, geringe motivatie om te werken, een geflopte onderneming, situaties waarin het leven gewoon enorm tegenwerkt, en een recente groep van bijstandsgerechtigden zijn de 55+-ers die na 30/40 jaar dienstverband door faillissement of reorganisatie op straat zijn gebonjourd.

Feit is wel dat de uitvoering voor uitkeringen ook niet altijd een schoonheidsprijs verdient. Zelf ben ik in de crisis na een faillissement in de WW beland, en uiteindelijk betaalde mijn nieuwe werkgever sneller uit dan het UWV, sterker nog, zelfs het voorschot op de WW kwam later.

Extra zuur was ook nog eens dat ik 2 maanden daarvoor ook al geen loon heb gekregen, wat ook een normale gang van zaken is tijdens een faillissement. Een te kleine buffer, en je bent als gezin failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 26-06-2016 18:36 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 13:15
Slarioux schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:13:
Oh over salarissen gesproken, ga anders lekker de horeca in. Weet je wat een vestigingsmanager verdient bij La Place? 50+ uur per week, iedereen om je heen is (V)MBO niveau en je geeft leiding aan een man of zestig.

1800,- bruto.
Dat bedrag kan ik erg moeilijk geloven voor iemand die leiding geeft aan ~60 man, hoe weet je dit, en hoe zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 104% gewijzigd door Firefly III op 26-06-2016 18:35 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Bedankt voor alle replies, in het bijzonder de constructieve.

In mijn ogen worden er een hoop verkeerde aannames gemaakt, dat vind ik jammer, maar dat was ook wel te verwachten.

Ik ben niet opgegroeid in luxe of weelde, sterker nog, als kind hadden wij het altijd krap thuis. Ik heb periodes meegemaakt waarin er geen G/W/L in huis was of dat ik thuisloos was. Ik heb dus wel een notie van hoe het is om het krap te hebben.
Posts als deze vind ik nogal raar, het is namelijk een drogreden. Het feit dat ik geen papieren heb zegt niets over het salaris wat ik zou moeten verdienen, mijn toegevoegde waarde bepaald hoeveel ik zou moeten verdienen. Blijkbaar zijn er dus werkgevers die vertrouwen hebben in mijn toegevoegde waarde en daar ook voor willen betalen, ondanks het ontbreken van een papiertje.

Ik heb overigens bewust de keuze gemaakt om niet mijn school af te maken, namelijk omdat ik van mening ben dat ik mijzelf sneller en beter dingen kan leren. Voor zover gaat mij dat voor de wind.

De vergelijkingen die worden gedaan met andere salarissen missen het punt want ik probeer te maken. Dat anderen genoegen nemen met 1600 bruto p/m voor 40 uur werken per week, dat is prima. Als zij vinden dat die hoeveelheid geld een eerlijke beloning is voor hun tijd en moeite, alleen maar beter.

Ik heb dat alleen niet, ik kijk naar de moeite die ik doe en wat ik daar voor terug krijg. Onderaan de streep merk ik op dat ik niet gelukkig ben op deze manier. Ik wil dus meer.

Dit is hetzelfde als iemand die ze hele leven buschauffeur wil worden, als die gene daar gelukkig mee is, top! Maar betekent dat automatisch dat iemand die astronaut wil worden teveel eist?

Ik denk van niet.

Ik kan nu nog een hele lap tekst gaan schrijven, maar ik denk dat de volgende reply alles goed samenvat
Rond de 22-25 wil je op een gegeven moment je eigen plek, maar helaas is woonruimte erg duur op veel plekken in NL, waardoor je een groot deel van je inkomen aan wonen uitgeeft. De woningmarkt is vaak gericht op 2-verdieners, dus als single of enige kostwinner is dat zeer ongunstig. Omdat je relatief weinig verdient vanwege je leeftijd en omdat je de enige kostwinnaar bent blijft er weinig geld over om te sparen. Het is natuurlijk best frustrerend als je de helft van je inkomen aan je huurbaas moet geven. Dan is een gevoel van jaloersheid voor de overbuurman met bijstandsuitkering en toeslagen best te begrijpen als je er even doorheen zit na een drukke dag. Overal in Nederland hoor je mensen hun beklag doen over de afbraak van sociale voorzieningen en de grote hoeveelheid belasting die de "hardwerkende Nederlander" moet betalen, zulke uitspraken beïnvloeden ongewenst toch je denken.

Waar het echter om draait is dat je nog enorm veel potentie hebt. Je bent jonger dan 25, je kunt nog bijna alles doen waar je je ooit van droomde en kunt nog makkelijk leren. Je baas weet dat ook en zal je daarvoor in de toekomst ook moeten belonen. De bijstandsuitkering en toeslagen gaan niet omhoog, maar jouw loon wel. 40 uur werken in de week is veel, maar je hebt nog steeds enorm veel vrije tijd. En het mooie is dat dit ook geldt voor je partner. Als je ervoor kiest om beiden te werken, dan is er financieel opeens een heleboel mogelijk.

Wil je meer tijd? Bespaar dan tijd uit door bv op 1 moment in de week boodschappen te doen en voor meerdere dagen tegelijk te koken.
Wil je meer geld? Zorg dat je het extra loon waard bent (als je huidige baas dat niet snapt kun je op zoek naar een andere werkgever). Veel leeftijdsgenoten besparen expres op woonkosten door heel klein te wonen of een woning te delen zodat ze 1-2 jaar hard kunnen sparen voor een eigen huis of het aflossen van studieschuld. Een eigen woning op je 22e is best luxe ten opzichte van de situatie van veel leeftijdsgenoten!
Ben je ontevreden? Schrijf op waar je niet tevreden mee bent of wat oneerlijk is en ga eraan werken zodat dit zo snel mogelijk recht gezet wordt.
Vanaf nu probeer ik de frustraties die ik heb om te zetten in constructieve zaken, inplaats van boos tegen dingen aan te schoppen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, ik heb er enorm veel aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Lodo schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:13:
Ik heb dat alleen niet,ik kijk naar de moeite die ik doe en wat ik daar voor terug krijgg. Onderaan de streep merk ik op dat ik niet gelukkig ben op deze manier.Ik wil dus meer..
Dat jij er meer moeite voor doet, betekent niet dat wat je ermee bereikt ook meer waard is.

En als je meer wilt heeft werken dus zeker nog wel zin, want anders zul je nooit meer krijgen.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel verhaal.....

Vanaf nu probeer ik de frustraties die ik heb om te zetten in constructieve zaken, inplaats van boos tegen dingen aan te schoppen.

Ik zie vooral een 22 jarige die nog nat achter de oren is en nog niet de juiste mentaliteit heeft.
Maar met je laatste zinnen zet je wat mij betreft wel de stap om straks wel de juiste mentaliteit te krijgen.
1 tip over geluk en tevreden zijn. Je salaris gaat je daar echt niet mee helpen. Met je huidige instelling is namelijk ieder salaris te min.
Hopelijk kom je er met constructief denken, naar jezelf kijken en niet teveel naar anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Lodo schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:16:
Ik vind dit persoonlijk erg weinig voor de arbeid die ik hiervoor moet verrichten en dan neem ik nog niet eens de mentale problematiek (depressie) die ik ervaar door deze hopeloze situatie mee in de optelsom.
Advies: ga professionele hulp zoeken. Want alles dat je omschrijft anders dan je depressie moet je gewoon accepteren en die depressie moet je aan werken.

[/komt even bot een thread in en vertrekt ook gelijk weer]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:27:
[...]

Waarom ga je niet in Rotterdam huren om zo je reiskosten te minimaliseren? Het proces van verloedering is overigens al een aantal jaren goed gekeerd en de stad is tegenwoordig één van de hipste steden om naar toe te gaan, zie bijv. artikelen in de New York Times en de Rough Guide. Veel beter huur je een bescheiden appartement in een leuke, maar niet al te dure wijk, denk bijv. Provenierswijk of Liskwartier. Daar is het veel beter wonen dan in die pauperdorpen erom heen. Ik bedoel, Spijkenisse, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, allemaal plaatsen waar net zoveel tuig woont en problemen zijn en waar je echt nog niet dood gevonden wilt worden.
Ik denk dat iedereen daar een eigen mening over heeft. Na 10 jaar Kralingen en daar weggaan vanwege de tokkies op straat zou ik de Provenierswijk achter het station of het Liskwartier nou niet echt een verbetering vinden. In veel wijken is er nu eenmaal een straatleven van niet al te frisse mensen. Wat je dan de dorpen om Rotterdam noemt zijn woonsteden als Spijkenisse met meer dan 75 000 inwoners. Daar wonen mensen in een huis ipv op straat. Natuurlijk zijn daar minder nette wijken tussen, maar je hebt er ook straten waar er veel groen is en alleen maar vrijstaande huizen staan.

De topicstarter wilt misschien een premium lokatie voor een budgetprijs? Dicht bij CS kan je Kralingen niet noemen, maar ook daar koop je 100 m2 appartementen voor 110.000 euro. En met het salaris dat genoemd is kan je prima een hypotheek afsluiten om een dergelijke woning te kopen. Dan hou je maandelijks ook nog meer geld over dan duur huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
2200 euro met je 22ste en dan nog niet een woonruimte van 700 euro kunnen betalen. Met z'n 2en notabene!

Je hebt dus geen auto, geen hypotheek...waar gaat je geld in _hemelsnaam_ aan op ? Echt heel knap om gewoon te denken niet rond te kunnen komen van 1500 eur/maand exclusief huur. Je hebt dan óf een heel luxe bestaan óf je gooit je geld lukraak over de balk zonder dat je het zelf door hebt.

Menig 35 jarige onderhoud vrouw + 2 kinderen van 2200 eur/maand, in een woning van 700 euro. Dus dan moet jij ook jezelf wel kunnen bedruipen. Tijd om uit je 'ik ben zielig' rol te kruipen, jezelf een schop voor je hol te geven en eens goed in de spiegel te kijken en te denken : Ik heb het eigenlijk fantastisch, beter dan 80% van de Nederlanders en 90% van de Europeanen.

Ik snap sowieso dat hele cirkelredeneren van je niet : Een 2dehands autotje dat 1:20 rijd tik je voor een paar duizend europ de kop, da's een leuk begin. Dan kan je dus goedkopere woonruimte zoeken die níet heel dichtbij een station ligt, ga je gewoon lekker met de auto naar je werk. Het geld wat je daar mee weer bespaard steek je in een betere 2dehandse auto, of je regelt een lease.

zo simpel is het. Denken in oplossingen, niet in problemen. Tijd om je geld niet uit te geven aan feestjes, kant en klaar maaltijden, buiten de deur eten, merkkleding en sigaretten/drank/wiet/whatever (ik impliceer overigens niet dat je alcoholist bent of junky, het zijn alleen wel de typische dingen die bakken met geld kosten en absoluut niet noodzakelijk zijn om een leuk leven te hebben).

[ Voor 11% gewijzigd door majic op 16-11-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Posts als deze vind ik nogal raar, het is namelijk een drogreden. Het feit dat ik geen papieren heb zegt niets over het salaris wat ik zou moeten verdienen, mijn toegevoegde waarde bepaald hoeveel ik zou moeten verdienen. Blijkbaar zijn er dus werkgevers die vertrouwen hebben in mijn toegevoegde waarde en daar ook voor willen betalen, ondanks het ontbreken van een papiertje.
Je hebt in principe gelijk, maar op jouw leeftijd kun je nog niet veel werkervaring hebben en dan kijken werkgevers eerst naar je papiertje. De opleiding die je hebt gedaan is een indicatie van wat je financieel kan verwachten.
De vergelijkingen die worden gedaan met andere salarissen missen het punt want ik probeer te maken. Dat anderen genoegen nemen met 1600 bruto p/m voor 40 uur werken per week, dat is prima. Als zij vinden dat die hoeveelheid geld een eerlijke beloning is voor hun tijd en moeite, alleen maar beter.

Ik heb dat alleen niet, ik kijk naar de moeite die ik doe en wat ik daar voor terug krijg. Onderaan de streep merk ik op dat ik niet gelukkig ben op deze manier. Ik wil dus meer.
Hier ga je flink de fout in. Mensen denken niet "goh, 1600 is voor mij genoeg, ik ben klaar". Iedereen wil meer. Ze accepteren 1600 omdat het meer is dan de bijstand. Zelfs in de bijstand ben je nog niet vrij van werken. In steeds meer gemeentes wordt je dan aan het werk wordt gezet als papierprikker of stratenveger ofzo.

Ik betwijfel eerlijk gezegd of je meer geluk in het leven zou hebben als je meer zou verdienen. Geld maakt niet gelukkig is een beetje een dooddoener maar er zit wel een kern van waarheid in.
Denk eens na wat je zou doen als je 3.000 euro in de maand meer zou verdienen. Een huis? Een auto? Vakantie? Welke zaken zouden je leven echt veranderen op een postieve manier? Zijn het doelen die enigzins haalbaar zijn door 400 euro per maand te sparen?

Mooi zo, ik hoop dat het je goed gaat.

Mijn persoonlijke advies is proberen werk te vinden waar je gelukkig van wordt zodat het werk zelf voldoende beloning is dat je niet al je geluk uit geld hoeft te halen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is makkelijker te bereiken als je een duidelijk doel voor ogen hebt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]
  • Laatst online: 26-09 22:38

[NUT]

Heppiedepeppie

Lodo schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:16:
[snip] ...of stoppen met werken, de bijstand in gaan dan vanuit die positie bijklussen via webdevelopment... [/snip]
Je zegt een vriendin te hebben, die zal vast ook wel werken en jullie zullen vast ook wel (op een of andere manier geregistreerd) samen wonen?

Dit neem ik nu maar even aan: ik heb niet het gehele topic doorgelezen maar even een waarschuwing:

SOZAWE/DMO fraude bestrijding heeft een positie boven de wet (in de praktijk) en JIJ moet bewijzen dat de beschuldigingen die ZIJ uiten ongegrond zijn, zeker als ze je beschuldigen van fraude. In dat geval zonder enig bewijs gezien te hebben zullen ze je uitkering stoppen, beslag laten leggen op je lopende rekeningen (die bekend zijn bij de belastingdienst) en indien noodzakelijk geacht meteen een deurwaarder beslag laten leggen op alles in je huis.
Je krijgt een overeenkomst voor je neus waar je je handtekening onder MOET zetten anders gaan ze naar de rechter voor een directe uitzetting (de rechter in kwestie krijgt niet alleen JOUW fraude zaak onder ogen maar soms wel 500 in 1 keer, zal hij zich echt verdiepen in elke zaak die hij voorgelegd krijgt? Ik weet het antwoord wel: nee. 1 kam dus.)
De overeenkomst die je te tekenen krijgt is van het type "je bekend 100% schuld en wordt vrijwillig uit de uitkering gezet, daarnaast doe je afstand van alles wat je bezit als terug betaling van de onterecht ontvangen uitkering, door dit document te ondertekenen verklaar je dat je jezelf het recht op verdediging voor B&W en/of de rechtbank onthoud.". Je hebt in dat geval niets meer om van te leven en geen echte mogelijkheid meer om je te verdedigen tenzij je eigen vrienden/kennissen/familie je bij kunnen staan met (veel!) geld en daden.
Het bevechten van deze instanties kost minstens 6 maanden en je mag rekenen op een jaar. Heeft je sociale vangnet zo veel uithoudingsvermogen?
De rechtstaat waarin wij leven hoort andersom te werken, maar geloof me: het werkt zo. Dit weet ik uit eigen ervaring met een vriendin. Is dat 't risico waard om bij te klussen? Een mol/rat/verklikker kan in de kleinste hoekjes zitten...

Zij heeft een uitkering van een kleine 800 euro in de maand, netto. Hier bij komen natuurlijk enige vrijstellingen en 'voordeeltjes' waardoor ze per maand ongeveer 20 euro TE WEINIG over houd om alles van te kunnen betalen (ja, echt, een negatief bedrag) en geen gelegenheid meer om ergens in te snijden. Verhuizen is te duur (want geen spaargeld en de huur van haar woning is met aftrek van huursubsidie eigenlijk niet zo gek hoog). Gas, water, licht, ziggo abonnement en zorgverzekering kunnen niet (meer) goedkoper, of ze moet er 1 van weg doen ... wat me geen optie lijkt.

Ben je met z'n tweeën en werkt de ander zakt je uitkering naar een schamele 560 euro netto (zonder de rechten op vrijstellingen en 'voordeeltjes'). Woon je samen met een andere uitkeringsgerechtigde krijg je SAMEN 1150 euro om van te leven...

Je zegt nu 400 euro aan leuke/nuttige dingen te kunnen uitgeven? Koester ze.

Mijn 2 centen.

[ Voor 3% gewijzigd door [NUT] op 19-11-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
2250 bruto is geen vetpot, zeker niet in de tijd waar we nu in leven. Het is een redelijk salaris voor een 22 jarige zonder papieren maar ook niets meer. Dat men 5~10 jaar geleden met bijvoorbeeld 500 euro minder is gestart is totaal niet relevant. Destijds was je eigen risico op je zorgkosten bijvoorbeeld ook stukken minder, je had een ander belastingtarief, etc. etc.
€ 2250,- is een prachtig salaris voor een 22-jarige die net komt kijken, ook in deze tijd! Je moet gewoon niet teveel willen op zo'n leeftijd. Toen ik 22 was verdiende ik maar 1600 bruto (2003) en woonde in een goedkoop 2 kamer kutflatje. Nu verdien ik pas die 2200, op m'n 33ste! Ik heb een bak werkervaring en wat papiertjes en zou meer moeten verdienen maar ik klaag niet. Ik ben blij dat ik überhaupt werk heb. Ik woon inmiddels wat beter, maar niet boven mijn stand. Iedereen wil tegenwoordig maar alles dat een ander ook heeft, zoveel en zo snel mogelijk. Ik kan echt boos worden om figuren die net beginnen en dan klagen dat € 2200 weinig is. Ja, het leven is een stuk duurder geworden maar niet zo erg dat je met dit salaris krap bij kas moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 11:01
Net even de topic door gelezen maar wtf man. Met €2200,- niet kunnen rondkomen?
Ik werk ook in Rotterdam en ook in de zelfde branche maar heb er voor gekozen om niet in Rotterdam te wonen aangezien de huizen daar gewoon duurder zijn. Dus heb een appartement gekocht buiten Rotterdam (woon in Dordrecht). Dat kost mij met aftrek van de belastingdienst zo €400,- per maand aan hypotheek

Opsomming van wat ik allemaal kon doen (toen ik nog geen vriendin had)
- 4 jaar lang een Nissan 350z kunnen rijden (zo 30k km per jaar)
- 1x per week uit eten
- Kon kopen wat ik wilde (game pc van €3000,- was geen probleem).

Dus kan niet begrijpen dat jij niet kan rondkomen van jou en het salaris van je vriendin. Je moet alleen niet alles gelijk willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las dit bericht en ik zat vol verbazing te kijken. 2200 euro voor iemand van 22 die er niet eens voor geschoold is, is een bedrag waar velen voor in de rij zullen staan. Daarnaast is de bijstand voor mensen die om wat voor reden ook niet kunnen werken. De bijstand is dus niet bedoeld voor simpele zielen die vinden dat ze te weinig verdienen en op die manier maar gratis wat centjes willen ontvangen. Onthoud wel dat dat geld ergens vandaan moet komen.

Dus.. ik zou gaan voor je 1e optie! Ik wens je het beste en hoop dat je bakken vol geld en geluk mag vinden ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:35
Ik heb niet het hele topic gelezen maar slechts de eerste en laatste twee pagina's.

En ook ik denk dat TS er het meest verstandig aan doet om de verwachtingen wat bij te stellen.

Zelf ben ik nu 35 jaar en op mijn 23'ste van het HBO (Informatica) af gekomen (daarvoor 6 jaar VWO gedaan en 1 jaar langer dan normaal basisschool omdat ik moeite had om op gang te komen als kleuter, mede door visuele handicap). Ik ben toen met 1500 euro bruto begonnen met werken. We hebben het dan trouwens over 2002, nog aardig in de dotcom bubble crisis, etc.

Toen ik dat werk kreeg woonde ik nog bij mijn ouders in een dorp nabij Apeldoorn. Het werk was in Almere waar ik toen net m'n toenmalige vriendinnetje had leren kennen. Die woonde op kamers bij iemand in en ik ben daar bij in komen wonen. Ik ben pas op mijn 26'ste, inmiddels weer vrijgezel en een brutosalaris van €2010,- per maand, op mezelf gaan wonen in een bescheiden huurwoninkje (60 m2) van 450 euro per maand. Overigens wel op loopafstand van station Almere Centrum ;-).

Het leven was alleszins betaalbaar voor me met dat salaris en die huur. Ondanks dat ik met m'n toenmalige vriendin door verkeerde keuzes (en verkeerde vriendin :X ) ook nog eens een creditcard schuld van 3500 euro had opgebouwd, die ik daarna structureel ben gaan aflossen. Autokosten had ik (visuele handicap) uiteraard niet maar natuurlijk wel aardig wat OV-kosten voor m'n sociale contacten met vrienden en familie verspreid over het land.

Mijn eerste koopwoning (of beter gezegd, 'onze' met m'n huidige vriendin) is er pas in 2012 gekomen. Bescheiden 4-kamer eengezinswoning met 115 m2 woonoppervlak voor 820 euro bruto in de maand. En inmiddels een basissalaris van 2800 euro per maand plus wat benefits. Vriendin verdient een bescheiden salaris in de zorg met een 24 uurs contract.

Had ik er meer uit kunnen halen? Ja, vast wel. Maar ik ben nooit een streber geweest. 'Voldoende' is voor mij eigenlijk altijd goed geweest. Maar al met al heb ik denk ik weinig reden tot klagen over m'n leven tot nu toe. Eerlijk gezegd heb ik zelfs al meer bereikt en meer zelfstandigheid dan ik op mijn 16e dacht ooit te bereiken. Alleen al dat er steden bestaan waar ik wél relatief veilig kan fietsen was een eye-opener voor mij.

Natuurlijk spiegel ik me ook wel eens aan andere mensen of leeftijdsgenoten die in een groter huis wonen, een grotere (lease)auto rijden, een rijk sociaal leven met iedere avond wat te doen, én dat dan ook nog weten te combineren met kids (terwijl dat laatste voor mij nog steeds een stap 'te ver' is maar ondertussen de tijd wel dringt). En heel soms deprimeert het me stiekem wel eens. Maar toch, nog steeds ben ik er over het algemeen niet ongelukkig mee en hebben m'n vriendin en ik het goed als ik niet alleen kijk naar wat ik niet heb, maar vooral naar wat ik wel heb. En ik besef me maar al te goed dat ik het merendeel van wat ik wel of niet heb zelf in de hand heb gehad.

Nee, we veroorloven ons geen stationcar maar een bescheiden Nissan Micra'tje en we wonen ook niet in een kast van een huis of groot appartement in een hippe stad waar eigenlijk iedereen stiekem wil wonen.

Overigens ken ik zo ook iemand die simpel in de keuken bij de plaatselijk McDonald's werkt. Met een dito mager bruto salaris. Maar zelfs haar lukt het om in een koop appartementje van 40 m2 te wonen en rond te komen met een simpel maar betrouwbaar auto'tje. Het is krap en bv. de inrichting van haar huis heeft ze stapje voor stapje van iedere financiele meevaller bij elkaar moeten schrapen. Maar ze is er gelukkig mee en redt het. Tsja, het is in Almere in een wijk waar ik zelf niet 1 2 3 voor zou kiezen. Maar het kan dus wel degelijk, ook (of juist) in deze tijd.

Moraal ook richting de TS van dit verhaal: Het is maar helemaal wat je zelf van jezelf en je leven verwacht. Maar ik zou jouw brutosalaris op jouw leeftijd absoluut niet uitzichtloos noemen. Het leven is anno 2014 natuurlijk niet goedkoop, maar ook weer niet zo dramatisch veel duurder dan 12 jaar terug.

Maar je zal wel keuzes moeten maken en sommige van je verwachtingen eventueel daarop aanpassen. En die concessies kunnen dus op alle mogelijke gebieden gedaan worden: Waar je (niet) wil wonen, hoe groot je wil wonen, wat voor auto je wil rijden, hoe duur je boodschappen wil doen, etc. Maar dat geldt denk ik voor meer dan 80% van de Nederlanders. Niemand wil zogenaamd dood gevonden worde in mijn stad. Toch wonen er 200.000 mensen en die lopen echt niet allemaal met een donderkop over straat.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 19-11-2014 11:43 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat mij het meeste opvalt is de stelling van TS: "ik verdien meer dan ik nu krijg als je kijkt naar de inspanning die ik ervoor lever". Wat je verdient is echter niet (alleen) afhankelijk van wat jij zelf denkt dat jouw inspanning waard is, maar juist van wat een ander denkt dat jouw inspanning waard is. Kennelijk vindt jouw werkgever dat jouw inspanning nu € 2.200 waard is. Iets met vrije markt-werking.

Als jij denkt dat het meer waard is, heb je 3 mogelijkheden:
* je gaat voor jezelf beginnen omdat je denkt zo meer te kunnen verdienen
* je gaat ook voor je "gratis werk"-dingen geld vragen (boodschappen doen voor je moeder bijv.)
* je gaat op zoek naar een werkgever die je meer wil betalen.

Als geen van 3 lukt, of je wil geen van 3, dan verdien je kennelijk evenveel als dat je inspanningen waard zijn.

Echter, ik denk (maar goed, dat is invulling) dat geld niet hetgeen is dat maakt dat je het gevoel krijgt voldoende te verdienen tov je inspanning. Dat is eerder waardering. Ik zou dus eerder kijken naar hoe jij het gevoel gaat krijgen dat je gewaardeerd wordt, bij je werkgever én in je privé-leven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ik vind dit een beetje een zwartepieten-discussie

"Zwartepieten-discussie(zelfst. nw):
Een mogelijk nutteloze discussie die ver uit zijn verband is gerukt."

;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw.
Je verdient mij met alle gemak eruit!
Je kan €400 wegleggen!!!!

Mijn salaris ligt rond €1450 netto per 4 week.

Mijn vaste lasten zijn ook behoorlijk fors.

Huur 538
Gas en licht 148
Auto reiskosten 100 ziggo 40
Vodafone 50.00
Anderzorg 62.25
Water 15
Gemeente 27
Verzekering 81
Eten drinken 100
Kapper 16, 50
Wegenbelasting 21
Uitvaart 15
Totaal 1268.75

Kortom, ik hou veel minder over en werk er ook volle bak voor in de zorg.

geloof me, nergens is een vetpot en soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Ik mag altijd vrolijk wachten op mijn eindejaarsbonus om goed te kunnen sparen.

Dus die €400 extra wat jij hebt is een heel fijn bedrag.......

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-08 13:18
2250 is echt niet weinig, netto modaal inkomen is 1866 euro per maand. Van alle mensen die werken (dus inclusief de mensen die al 20 jaar werkervaring hebben en/of hoogopgeleid zijn en vaak een heel gezin onderhouden) verdienen de meeste mensen 1866 euro per maand netto. Jij zit daar al 334 euro boven, je verdient dus 18% meer dan wat de meeste mensen verdienen terwijl je jong en onopgeleid bent en geen kinderen hebt. Mijn vriendin en ik zitten niet in een goede buurt en betalen 1000e per maand voor 64 m2, we fietsen in 10 minuten naar utrecht centraal station en we verdienen allebij een paar honder euro per maand minder dan jij verdient, terwijl we tien jaar ouder zijn. Wij hebben ook nog geen auto.

edit - hmm zie nu dat dit een redelijk oude post is, ik reageerde op de TS nadat dit als hot topic onder de hoofdpagina verscheen

[ Voor 12% gewijzigd door Cerebriform op 19-11-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 15:48
Ik heb lang niet alles gelezen, maar ik krijg een beetje naar gevoel bij de instelling van de TS.

Natuurlijk is een drive om het beter te doen niet slecht, maar vergelijk jezelf hiervoor niet met een ander. Probeer je huidige situatie te verbeteren.

Als je denkt dat je meer waarde toevoegt dan beloond wordt, ga je op zoek naar een andere baan. Maar dan zul je met je salariseisen e.d. Tegen de opleidingseisen van organisaties aan gaan lopen.

Je salaris op dit moment is bijna conform een hbo-er met wat ervaring.

De motivatie om jezelf te verbeteren kun je onder andere tonen door opleidingen te doen en jezelf breder te ontwikkelen. Ik ben benieuwd hoe je de eigen verworven kennis en ervaring nu inzichtelijk maakt.....

Nou ja moraal van het verhaal: Wees tevreden met wat je hebt. Verbeter jezelf waar mogelijk en toon inzet en doorzettingsvermogen.
Doe een opleiding die je kennis en ervaring uitbreid, mogelijk kun je op deze manier bereiken wat je wilt.

En antwoord op de topictitel:
Werken heeft zin, als je er voldoening uit haalt en hey voorziet in je behoeftes.... Alles extra is een bonus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuckson809
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 15:53
Persoonlijk denk ik dat als je optie 2 serieus overweegt (in de bijstand kruipen en dan bijklussen), dit al genoeg zegt over je mentaliteit, aangezien je dan op kosten van anderen (ergo de belastingbetaler) wilt gaan wonen. Jouw salaris krijgen en dan zonder opleiding. Ik denk dat je in je handjes mag krijgen dat je dat verdient.

Los van dat ik me ook met de huidige uitknijpers in de regering nog afvraag of werken wel loont (ja, ik kan 12% vakantiegeld gaan inleveren), jouw situatie heeft daar domweg weinig mee te maken.

Kijk eens buiten de grote steden. Wonen in wat dunner bevolkte gebieden kan op velerlei vlakken een verademing zijn t.o.v. de grote stad, niet in de laatste plaats ook vanwege de woonlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:30
26 jaar hier, nu bijna een jaar een baan en een paar maanden geleden in mijn eentje een appartement gekocht van 67m2 in de omgeving Berkel & Rodenrijs. Maandsalaris is ongeveer gelijk, en ik hou nu ook 400 euro per maand over. Zit in een goede omgeving, appartement komt uit 2006 en daar ben ik echt heel blij mee. Verschil met huren zit hem erin dat ik in feite veel minder geld aan het weg gooien ben dan wanneer ik zou gaan huren. Over 30 jaar hoef ik niets meer te betalen (in theorie, even daargelaten wat er dan met belasting gebeurt en eventuele verhuizingen) en ik betaal nu aan hypotheek minder dan wanneer ik hetzelfde appartement zou gaan huren.

Voor die 400 euro die ik overhoudt in de maand kan ik alles doen wat ik wil! Ik kan elke week gaan stappen en dan nog hou ik geld over. Ja ok, een nieuwe computer koop ik niet zomaar, maar als ik dat echt zou willen heb ik dat binnen 2 a 3 maanden echt wel bij elkaar. Ik vergelijk het met mijn studenten leven, toen kwam ik rond met 150 a 200 euro per maand, en dat was echt een prima leventje, mij hoor je nu dus echt niet klagen. Daarnaast, je hebt ook nog iets als vakantiegeld (daar kan je van op vakantie gaan of iets anders leuks mee doen) en denk je dat je salaris stil blijft staan je hele carrière?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Even erg generaliserend, maar:

In loondienst word je in Nederland niet rijk. Je kan echt wel wat sparen, maar over het algemeen hou je niet ineens erg veel over of iets dergelijks, zeker in het stuk van 20k bruto naar 40k bruto is de marginale belastingdruk erg hoog door het wegvallen van rechten, toeslagen en woonmogelijkheden. Al met al is het op het moment voor veel mensen de broekriem aanhalen en zuiniger leven.

Wil je wel goed geld verdienen in Nederland, heb je de volgende drie opties:
A) Veel geld hebben en via investeringen geld verdienen
B) Hard carriere maken en hoog in het bedrijfsleven of semi-overheid aan de slag gaan
C) Voor jezelf beginnen in een markt die niet uitgeknepen wordt

A) is geen optie als je geen geld hebt.
B) is erg hard werken, vele lange dagen maken en uren politieke spelletjes spelen, en dan heb je een kans van slagen
C) is het heft in eigen handen nemen en ervoor zorgen dat de markt jou direct betaald wat je waard bent. Of dat dan hoger is dan je huidige salaris, blijkt dan wel.

Voor de rest zijn hier veel reacties al beter verwoord dan ik doe.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 11:01
En let op. Je gaat leven naar het geld wat je hebt.
Toen ik student was en thuis woonde kon ik rondkomen van de €70,- die ik per maand kreeg.
Een aantal jaar later en toen nog steeds thuis woonde met een salaris van €2200,- kwam ik net rond (oja maar begon wel met roken, uiteten gaan, elk weekend feesten, sportauto kopen).

Als er zoveel mensen zijn die van minder kunnen rondkomen waarom kan jij dat niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Cerebriform schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:57:
2250 is echt niet weinig, netto modaal inkomen is 1866 euro per maand. Van alle mensen die werken (dus inclusief de mensen die al 20 jaar werkervaring hebben en/of hoogopgeleid zijn en vaak een heel gezin onderhouden) verdienen de meeste mensen 1866 euro per maand netto. Jij zit daar al 334 euro boven, je verdient dus 18% meer dan wat de meeste mensen verdienen terwijl je jong en onopgeleid bent en geen kinderen hebt. Mijn vriendin en ik zitten niet in een goede buurt en betalen 1000e per maand voor 64 m2, we fietsen in 10 minuten naar utrecht centraal station en we verdienen allebij een paar honder euro per maand minder dan jij verdient, terwijl we tien jaar ouder zijn. Wij hebben ook nog geen auto.

edit - hmm zie nu dat dit een redelijk oude post is, ik reageerde op de TS nadat dit als hot topic onder de hoofdpagina verscheen
Wel appels met appels vergelijken. Bruto modaal inkomen is namelijk € 2.585. TS verdient bruto € 2.200, dus dan zit hij er wel degelijk onder. Niet dat dat slecht is natuurlijk, als je geen lange werkervaring hebt en geen diploma's en geen kinderen of hypotheek die onder water staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbetje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 16:09
vol verbazing heb ik dit gelezen, wat een klager!!
Ik ben 55 jaar, vanaf mijn 15e gewerkt, zwaar lichamelijk werk, maar door studie en vele cursussen op kunnen werken tot projectleider van een schildersbedrijf en verdiende €2600,00 netto per 4 weken. Ik ben nu terug gevallen tot een wia uitkering van iets meer dan €1650,00 per 4 weken. lichamelijk ben ik versleten door het zware werk, daar heb ik me dus 40 jaar de pleuris voor gewerkt!!
TS is 22 jaar en verdient €2250,00 bruto en kan het gewoon goed hebben.
Er is maar 1 ding wat je verdient, een schop onder je kl#ten!
Ga aan het werk en maak er wat van, als je ouder en wijzer bent, dan waardeer misschien wat je nu hebt!!

[ Voor 1% gewijzigd door robbetje op 19-11-2014 13:57 . Reden: kleine aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Cerebriform schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:57:

Zelfde hier.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13
Bonsaiboom schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:39:
Even erg generaliserend, maar:

In loondienst word je in Nederland niet rijk.
Dit geldt eigenlijk overal. Dit komt met name omdat in loondienst je beperkt wordt door de hoeveelheid uren die je kan werken. De enige factor die dan omhoog kan om rijk te worden is uurloon en dat wordt beperkt door hoeveel je oplevert voor je werkgever. Er zijn maar een paar uitzonderingen, de rest van de rijken is ondernemer of rijk geboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
True. Ik kan niet echt andere landen bedenken waarin iemand die in loondienst z'n kostje verdient veel meer koopkracht heeft dan een Nederlander. Ondanks de behoorlijke druk aan belastingen en premies die we hier hebben (of zeggen te hebben). En mijn definitie van "koopkracht" is dan gemakshalve even alles wat je overhoudt als je alle echt onvermijdbare kosten voor levensonderhoud en wonen hebt afgetrokken.

Verder wel eens met Bonsaaiboom wat betreft opties die je hebt als je meer / anders wil. Maar dan blijft idd over dat je ondernemer / ZZP'er moet worden (met de onzekerheden en verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken, zoals ook zelf zorgen voor een AOV en je pensioen, etc. )

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 19-11-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
robbetje schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:55:
Ik ben 55 jaar, vanaf mijn 15e gewerkt, zwaar lichamelijk werk, maar door studie en vele cursussen op kunnen werken tot projectleider van een schildersbedrijf en verdiende €2600,00 netto per 4 weken. Ik ben nu terug gevallen tot een wia uitkering van iets meer dan €1650,00 per 4 weken. lichamelijk ben ik versleten door het zware werk, daar heb ik me dus 40 jaar de pleuris voor gewerkt!!
TS is 22 jaar en verdient €2250,00 bruto en kan het gewoon goed hebben.
Er is maar 1 ding wat je verdient, een schop onder je kl#ten!
Ga aan het werk en maak er wat van, als je ouder en wijzer bent, dan waardeer misschien wat je nu hebt!!
Even heel bot maar, klets niet man! Dat jij je hebt laten uitbuiten betekent niet dat anderen dat ook moeten doen. Je geeft juist aan waarom hij dit niet zou moeten pikken ('de pleuris werken' voor weinig geld). Ik snap wel waar TS z'n beeld vandaan komt.

Met 2250 bruto kan je sinds een paar jaar echt bijna niets meer. Voedsel en energie zijn letterlijk 2x zo duur geworden. Dan moet je het inderdaad even 'zwaar hebben' en zuinig aan doen. TS: zet door, zeker met 2 inkomens heb je het straks goed voor elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Ahrnuld op 19-11-2014 15:54 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ahrnuld schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:48:
[...]

Even heel bot maar, klets niet man! Dat jij je hebt laten uitbuiten betekent niet dat anderen dat ook moeten doen. Je geeft juist aan waarom hij dit niet zou moeten pikken ('de pleuris werken' voor weinig geld). Ik snap wel waar TS z'n beeld vandaan komt.

Met 2250 bruto kan je sinds een paar jaar echt bijna niets meer. Voedsel en energie zijn letterlijk 2x zo duur geworden. Dan moet je het inderdaad even 'zwaar hebben' en zuinig aan doen. TS: zet door, zeker met 2 inkomens heb je het straks goed voor elkaar.
Beetje respectloos om te zeggen dat hij zich 40 jaar heeft laten uitbuiten... Ik lees een verhaal van iemand die letterlijk onderaan de ladder is begonnen en door hard werken op een salaris van 2600 euro netto uit kwam. Dat je nu met een HBO / WO papiertje op zak en vijf jaar werkervaring in de IT daar ver boven zit, doet daar toch niets aan af? We hebben niet allemaal informatica gestudeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
[...]

Waar heb je 't over? Voedsel en energie worden alleen maar goedkoper... En zijn ook zaken waar je uitstekend op kan besparen.
Het is eerder het gejank van de huidige generatie. Meteen een groot gezinshuis (en dan niet in een achterstandswijk of een god-forbid Vinex locatie), grote gezinswagen of anders eentje die het eerste weg is bij het verkeerslicht, de nieuwste Iphone (anders tel je niet mee), tablet en iMac. Vakantie natuurlijk naar Peru en niet naar Sauerland.
Tja, dan kom je er niet met een iets boven-modaal salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Met 2250 bruto kan je sinds een paar jaar echt bijna niets meer.
Even heel bot maar, klets niet man! Dit is wat ik op dit moment verdien. Met mijn huur van 530 p/mnd (3 kamer appartement in een fijne buurt) een gevulde koelkast en een auto voor de deur, houd ik genoeg over om nog wat leuke dingen te doen, of opzij te zetten voor de spaarrekening. Maar zoals al vaak aangegeven, moet je gewoon niet teveel willen. En helemaal niet boven je stand gaan leven zoals velen doen. Mijn overburen wonen in kasten van huizen van 6 ton, lekker voor ze maar wees tevreden met wat je hebt. "Kan je bijna niks" is echt zwaar overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:00:
[...]
Even heel bot maar, klets niet man! Dit is wat ik op dit moment verdien. Met mijn huur van 530 p/mnd (3 kamer appartement in een fijne buurt) een gevulde koelkast en een auto voor de deur, houd ik genoeg over om nog wat leuke dingen te doen, of opzij te zetten voor de spaarrekening. Maar zoals al vaak aangegeven, moet je gewoon niet teveel willen. En helemaal niet boven je stand gaan leven zoals velen doen. Mijn overburen wonen in kasten van huizen van 6 ton, lekker voor ze maar wees tevreden met wat je hebt. "Kan je bijna niks" is echt zwaar overdreven.
Dat jij aan een huur van 530 per maand kunt komen, betekent niet dat iedereen dat kan. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

In de afgelopen 10 jaar:
Brood 40% duurder
Kip 25% duurder
Stroom 40% duurder
enz enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Ahrnuld op 19-11-2014 16:17 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-09 22:17

Format-C

Tracing Rays

Groot huis? Who cares.
Grote auto? Boeie.
Dikke spaarrekening? Lekker belangrijk.
Ipad, iPhone, game PC? Whatever.

Geluk zit niet in dingen. Geluk zit in familie, vrienden, gezondheid, en in alles wat er om je heen is: vogels, de zon, de natuur, geluid, de wereld. Elke dag gezond wakker mogen worden... Hier mogen zijn.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Ahrnuld schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:07:
[...]

Dat jij aan een huur van 530 per maand kunt komen, betekent niet dat iedereen dat kan. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Ik ken er zat die nog minder betalen dan dat.

En die krijgen dat voor elkaar door 10 jaar ingeschreven te staan en dan via de lokale woningstichting een woning te krijgen.

En dan heb je het over 2 kamer appartement ala 45m2

Maar goed wel een aparte badkamer en keuken etc, voor 550 heb je 100m2 flat met 3 kamers via de woningstichting. ( bij ons in de buurt dan, en natuurlijk ex stook service en alle andere meuk )

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 19-11-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Kurkentrekker schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:57:
[...]
Beetje respectloos om te zeggen dat hij zich 40 jaar heeft laten uitbuiten... Ik lees een verhaal van iemand die letterlijk onderaan de ladder is begonnen en door hard werken op een salaris van 2600 euro netto uit kwam. Dat je nu met een HBO / WO papiertje op zak en vijf jaar werkervaring in de IT daar ver boven zit, doet daar toch niets aan af? We hebben niet allemaal informatica gestudeerd...
Tja, ik vindt dat je in het algemeen niet moet vinden dat iemand zeurt over zijn/haar inkomen omdat je zelf minder verdient, dat is een negatieve houding waar je niemand mee helpt, tenzij het echt om belachelijke bedragen gaat. TS krijgt geen exorbitant salaris en de vraag of het dan wel zin heeft om te werken is een heel terechte.

Als je jezelf die vraag nooit stelt, kan je ook niet op het antwoord uitkomen dat het uiteindelijk de moeite loont en op die manier gaan ook werken aan een hoger inkomen in plaats van denken dat het nooit verandert en daar dan gefrustreerd over zitten zijn. Met een beetje lange termijn inzicht is niets mis.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Mektheb schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:10:
[...]
En die krijgen dat voor elkaar door 10 jaar ingeschreven te staan en dan via de lokale woningstichting een woning te krijgen.
10 jaar!!!!! |:( dat is toch niet normaal, dan moet je je dus als kind al inschrijven om als twintiger een plek om te wonen te hebben.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ahrnuld schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:12:
[...]

10 jaar!!!!! |:( dat is toch niet normaal, dan moet je je dus als kind al inschrijven om als twintiger een plek om te wonen te hebben.
Yup, mijn broer en schoonzus waren 18 toen ze zich inschreven en mijn broer kreeg een woning op ze 27e en me schoonzus op der 29e.

Dat is inderdaad ook niet normaal, maar helaas we de waarheid als jij begint met inschrijven als je 25 ben dan kan je er naar fluiten.
En verdien je dan al een beetje wat dan verdien je teveel om in sociale huur te komen, en particulier te duur dus moet je kopen.

Exact zoals de VVD het wil.

[ Voor 27% gewijzigd door Mektheb op 19-11-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Format-C schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:09:
Groot huis? Who cares.
Grote auto? Boeie.

Geluk zit niet in dingen. Geluk zit in familie, vrienden, gezondheid, en in alles wat er om je heen is: vogels, de zon, de natuur, geluid, de wereld. Elke dag gezond wakker mogen worden... Hier mogen zijn.
En al die dingen kosten helaas geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahrnuld schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:07:
[...]
Valt nog best mee die huur. Er zijn zat appartementen van twijfelachtige kwaliteit, in slechte buurten, waar je 150 euro meer voor betaalt. Daarnaast is een relaxte woonomgeving mij ook heel wat waard. Voor mijn vorige appartement betaalde ik maar 320 euro maar daar kon ik mijn kont niet keren en de buurt was in rap tempo aan het verpauperen. Ik was er doodongelukkig. Het is mij die 110 euro extra absoluut waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Mektheb schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:13:
[...]
Exact zoals de VVD het wil.
Wat heeft de VVD hiermee te maken? Schaf svp. die idiote 'sociale' huur af, dan kan de prijs op de vrije markt misschien ook eens naar een normaal niveau.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:21:
[...]

Valt nog best mee die huur. Er zijn zat appartementen van twijfelachtige kwaliteit, in slechte buurten, waar je 150 euro meer voor betaalt. Daarnaast is een relaxte woonomgeving mij ook heel wat waard. Voor mijn vorige appartement betaalde ik maar 320 euro maar daar kon ik mijn kont niet keren en de buurt was in rap tempo aan het verpauperen. Ik was er doodongelukkig. Het is mij die 110 euro extra absoluut waard.
Kortom: mijn oorspronkelijke uitspraak had moeten zijn: Met 2250 bruto kan je sinds een paar jaar echt bijna niets meer, tenzij je al 10 jaar ingeschreven staat bij sociale huur en zo een knappe woning weet te vinden. Klinkt mij eerder als een oneerlijk kansspel dan marktwerking dit.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahrnuld schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:24:
[...]

Kortom: mijn oorspronkelijke uitspraak had moeten zijn: Met 2250 bruto kan je sinds een paar jaar echt bijna niets meer, tenzij je al 10 jaar ingeschreven staat bij sociale huur en zo een knappe woning weet te vinden.
Daar ben je zelf bij. Ik was gelukkig zo slim om mijzelf in te schrijven toen ik 17 (of 18, whatever) was. En toen ik eenmaal op mijzelf woonde, mij direct weer ingeschreven. Het was in beide keren niet in één keer raak. Ik heb drie keer gereageerd op een woning voordat ik hem kreeg toegewezen. Mijn langst ingeschreven periode was overigens 7 jaar. Echt niet zo moeilijk hoor, om al beginner een appartementje te vinden voor een leuk prijsje. Maar ja, tegenwoordig willen we gelijk een eengezinswoning, met een tuin en een oprit voor de deur want m'n vriendje heeft het ook :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:36
[...]
Ach er zijn mensen die daar een gezin met 4 schoolgaande kinderen van draaien en een dito auto om het hele spulletje te vervoeren. Toen had ik ook zo iets van misschien moet ik maar gewoon blij zijn dat ik dat allemaal alleen mag uitgeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36

Dat is naar mijn idee ook het enige waarmee je verder gaat komen.

Alle reacties die maar proberen te bewijzen hoeveel je nu al wel niet verdiend heb je niks aan. Zelfs iemand die 5.000 per maand krijgt kan nog vinden dat hij niet genoeg krijgt en vinden dat het bijna niet mogelijk is om van rond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
jip_86 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:30:
[...]

Ach er zijn mensen die daar een gezien met 4 schoolgaande kinderen van draaien en een dito auto om het hele spulletje te vervoeren. Toen had ik ook zo iets van misschien moet ik maar gewoon blij zijn dat ik dat allemaal alleen mag uitgeven :+
Inderdaad en die ken ik ook, en ik ken ze ook die met ze 2e wonen en beide 6k binnenharken per maand per persoon en elkaar alleen in het weekend spreken en met slapen :+.

Met een +- 70 uurige werkweek etc

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 19-11-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Even heel bot maar, klets niet man!
Neen, hij heeft de waarheid perfect verwoord.

De harde waarheid is dat een gemiddelde persoon nog nooit zo weinig gewerkt heeft voor zo veel geld, nog nooit zo veel heeft kunnen reizen, nog nooit zo veel kansen heeft gehad, en nog nooit zo veel vrije tijd. Velen onder ons hebben op 30 jaar een huis, hebben dat afbetaald tegen dat ze 50 zijn, en hebben een financiële vrijheid waar 80% van de wereldbevolking enkel maar van kan dromen.

Het klopt dat het de laatste paar jaren misschien ietsje moeilijker is geworden door de recessie, maar dat zal heus wel weer aantrekken.

Veel van onze ouders hadden lang niet de koopkracht die wij hebbben, laat staat onze grootouders.

Dat mensen nu minder tevreden zijn en zo veel keer meer gestresseerd, komt in de eerste plaats doordat ze zelf veel te veel verwachten (én én én én, nooit eens rust) & onze maatschappij veel rechtser en individualistischer geworden is.

Ga eens een paar jaar in China wonen (en dan niet als expat in Hongkong), Zuid-Amerika, Afrika, of zelfs Oost-Europa. Het klagen zal snel stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:00

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:12:
Ga eens een paar jaar in China wonen (en dan niet als expat in Hongkong), Zuid-Amerika, Afrika, of zelfs Oost-Europa. Het klagen zal snel stoppen.
Ik woon sinds anderhalf jaar in Praag/Tsjechië, en dat bevalt me in bijna alle opzichten prima. Ja ik krijg minder op mijn bankrekening gestort iedere maand, maar er gaat ook veel minder van af.

Soms heb ik het er met Nederlandse collega's wel eens over hoe het zou zijn wanneer we in Nederland soortgelijk werk en naar verhouding evenveel salaris zouden krijgen. Dan komen we keer op keer allemaal tot de conclusie dat we ondanks het hogere loon toch een stuk minder zouden overhouden onder aan de streep. Ik heb nog nooit zo snel zo veel kunnen sparen :)

Maarja, Tsjechië beschouwt zichzelf als Centraal-Europa, en in landen zoals Polen, Kroatië etc. liggen de lonen natuurlijk nog weer een stuk lager :+ Hoe het daar met levenskosten zit weet ik echter niet.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
Format-C schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:09:
Groot huis? Who cares.
Grote auto? Boeie.

Haha vind jij. Doe mij maar een mooie wagen ipv vogels die hem onder poepen.

En ja, dan wil ik graag met vrienden leuke dingen doen, maar daar is ook geld voor nodig he? Zelfs als je thuis een spelletje gaat zitten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Ahrnuld schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:24:
Kortom: mijn oorspronkelijke uitspraak had moeten zijn: Met 2250 bruto kan je sinds een paar jaar echt bijna niets meer, tenzij je al 10 jaar ingeschreven staat bij sociale huur en zo een knappe woning weet te vinden. Klinkt mij eerder als een oneerlijk kansspel dan marktwerking dit.
Met € 2250 bruto is het nog steeds mogelijk om redelijk luxe te leven. Koop een huis van rond de € 125.000, wat in heel veel gebieden in NL nog wel lukt, als je enigszins handig bent is het ook goed mogelijk om te kiezen voor een ex-huurwoning waarmee je in sommige plaatsen echt bang-for-your-buck creëert.

Haal vervolgens een auto op tussen de € 500,- en de € 2500. Een nieuwe Mini gaat je dan niet lukken, binnen de ring van Amsterdam wordt ook lastig als je groter wil wonen dan in een bezemkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent pas 22, kom klagen als jr 31 bent of later. Zijn er genoeg die minder hebben.

Heb jaren niet veel verdiend. Maar altijd goed gespaart. Gaat prima als je niet met geld gooit.

Nu ben ik midden 30 en ja mn inkomen ligt stuk hoger, maar toen ik 22 was moest ik t met een flatje van 500 en een inkomen van nog geen 1100 netto doen, was nog student.

Auto is ook niet echt duur. Mn eerste auto kocht ik met 19 en nooit zonder gedaan en nooit problemen gehad om die te betalen.

En tjah dagdromen mag en pissig zijn dat andere meer geld hebben mag ook. Maar doe t,niet te lang, word je zuur van.

En je hebt een vriendin. Dan zou je helemaal niks te klagen mogen hebben. Geniet daarvan, ze kan ook morgen vertrekken. Zit je daar met 400 euro op tafel en een lege flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:52
Weet niet waar jij woont maar uh mijn salaris ligt toch nog wel wat lager. Heb een auto, rijdt elke dag 30km naar me werk en weer 30 terug (deels wordt dit vergoed door werkgever) heb een eigen koop appartement 75m2 in de stad. Kan echt prima rond komen. Doe boodschappen bij de AH dus let nog niet eens op mijn uitgaven en daar valt echt een hoop te besparen door simpelweg voor Lidl te kiezen.

Misschien moet je eens een keer goed op je uitgaven letten. Dit op een rij zetten. Wegstrepen wat overbodig is. En lijkt het me handig als je vriendin ook een inkomen vergaart? Dit komt niet terug in je verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Thomas18GT schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:07:
[...]

Haha vind jij. Doe mij maar een mooie wagen ipv vogels die hem onder poepen.

En ja, dan wil ik graag met vrienden leuke dingen doen, maar daar is ook geld voor nodig he? Zelfs als je thuis een spelletje gaat zitten doen.
Tuurlijk is dat leuk. Maar het moet geen levensdoel zijn imho. En met je vrienden een pilsje drinken en wat gamen is natuurlijk niet zo duur als bijv een auto of huis. ;)

Je kan tevreden zijn met heeeeel weinig. Ik spreek uit ervaring.

Ben afgelopen jaar (dec 2012, op mn 36e) ALLES kwijtgeraakt wat ik had. Huis (gedwongen verkoop), heb op een vies zolderkamertje moeten slapen ergens (familie heb ik niet meer, op 1 zusje na), auto weg, zelfs fiets... En dat doet veel pijn, en je bent in het begin misschien wat verbitterd, en gaat in een slachtofferrol zitten, als je gewend bent nergens op te hoeven letten. Maar dat heeft geen zin. Het is zoals het is, en je moet blij zijn met wat je WEL hebt, ipv wat je niet (meer) hebt. En naar anderen kijken heeft ook geen zin. Je moet het toch allemaal zelf doen, als puntje bij paaltje komt. En ik heb nu een stuk minder (gaat echter wel snel beter nu), maar ben veel tevredener. Ik waardeer de kleine dingen meer. Heb de zaakjes net weer een week een beetje op de rit, en ik weet nu wel wat belangrijk is, en wat niet. Ik had eerst overvloed, nu ben ik tevreden met dat kleine beetje wat ik (momenteel) heb. :)

En er is maar 1 iemand die bepaalt waarmee je tevreden bent, en dat ben je zelf, en ALS je iets wilt zul je ervoor moeten werken, sparen en misschien wel leuke dingen moeten laten. Al dan niet voor een langere periode. Heb t aan den lijve ondervonden. En ik heb niet zoveel nodig om gelukkig te zijn. :)

Klinkt misschien een beetje sociaal gewenst dit hele verhaaltje, maar heb een hele hoop geleerd de afgelopen tijd. :)

En zoals de TS, 400 euro overhouden, is op zich best nice, als daar alles al vanaf is.

Kan je wat sparen, en zodra je dat gedaan hebt kan je 100 euro per week uitgeven, mocht je dat willen. Nou, daar kan je een hoop leuke dingen van doen. :) Denk dat er momenteel een hoop mensen in NL zijn die dat zouden willen.

Werken, en je best doen, dan komt de rest, het goeie, "vanzelf". Werken heeft iig wel zin.

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 19-11-2014 20:35 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:12:
[...]
Veel van onze ouders hadden lang niet de koopkracht die wij hebbben, laat staat onze grootouders.
Dan is dit een zinloze discussie, ik kan gewoon aantonen dat mijn ouders en grootouders met minder hard werken en een lager inkomen veel meer koopkracht hadden. Inclusief huis, auto, vakanties etc. Mijn opa kon met één redelijk normale baan een groot huis, een auto, de opvoeding van 7 kinderen met allerlei hobby's èn vakanties naar het buitenland betalen, mijn oma hoefde niet te werken. Kom daar nu nog maar eens om. Voor de grootouders van de andere kant gold precies hetzelfde, en dat waren echt geen hogeropgeleiden.

Dat is ook gewoon in de cijfers terug te lezen, verwacht je nu dat ik die bij het CBS allemaal voor je ga opzoeken en in een grafiek ga zetten voor je dit gelooft?

Als je koopkracht ziet als het kunnen kopen van ipads en telefoons etc, ja dan is het snel duidelijk, want die dingen waren er helemaal niet. Maar kijk naar de dingen die iedereen min of meer nodig heeft, zoals een huis. Dan heb je nu 2 inkomens nodig om te kopen wat 'vroeger' met 1 kon.

Sommige dingen waren ècht goedkoper, want er waren gewoon wat minder mensen om met elkaar te concurreren voor schaarse zaken (en minder idiote prijsopdrijvende constructies).

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Ik heb zo een beetje de eerste 150 reacties doorgelezen en deze laatste pagina. Het meerendeel komt neer op "niet zo zeuren" en "je moet er zelf wat van maken". Voor een TS die zich wat afvraagt en aangeeft met een depressie te kampen vindt ik sommige topic reacties best wel bot en zullen, hoe goed bedoeld ook, niet juist aankomen bij de TS.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar het volgende ?

a) Hoeveel zou je willen overhouden per maand met 40-50 uur (veel) werken ? Je geeft aan dat €400 misschien te weinig is en niet de vrijheid geeft die je wil.
b) Vind je 5 dagen werken, 2 dagen vrij een goede verhouding om daarin de dingen te doen die je leuk vindt ? Misschien is 4 dagen werken en 3 dagen vrij wel een betere verdeling. Je houdt minder over maar creëert wel meer rust, minder werkstress en een beter scheiding tussen werk/vrij.
c) "Heeft werken nog wel zin. Loont het nog wel" Wat zouden de alternatieven zijn om het inkomen te krijgen die je nodig hebt voor (jouw) levensstandaarden ? Bijstand, minder hard werken, criminaliteit, bijklussen, meer loon, de lotto winnen, lenen, bezuinigen, etc... Zoals al vaak genoemd is lijkt bijstand niet de beste optie.

Om terug te komen op je vraag over het sentiment delen in zoverre dat voor mij het erg hielp om 4 dagen te gaan werken om een beetje van dat werken, werken, werken, werken, weekend, werken, werken gevoel af te kunnen stappen.

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik zit exact in hetzelfe schuitje, de woningmarkt in Nederland is totaal verrot.
Even om een beeld te schetsen voor mensen die niet weten wat er allemaal gebeurd in Amsterdam: Als ik of een ander woningzoekende nu lang genoeg ingeschreven sta bij woningnet dan heb je een dikke kans dat je 600 - 700 euro betaald voor een 'sociale' huurwoning, voor veel mensen die in een lagere inkomensklasse zitten is dit onhaalbaar en ook niet erg sociaal te noemen. Vrije sector hoef je überhaupt niet te proberen want voor een beetje woning voor 2 mensen al snel 1000+ (en dan heb je mazzel) te betalen p/m exclusief. Anti-kraak heeft in een zeer korte tijd de plek ingenomen die sociale huur 'vroeger' had (4 jaar terug). Tegenwoordig betaal je al snel zo'n 300 tot 400 euro voor een anti-kraak woning waarmee je dus ook afstand doet van alle rechten die je normaliter als huurder hebt (ze kunnen je 2 weken van te voren zeggen dat je moet oprotten, ze kunnen te alle tijden binnen komen, en je moet bij veel bureau's aangeven als je bezoek krijgt) . Je ziet ook steeds meer mensen van in de 30 tot 40 jaar of alleenstaande ouders aanspraak doen op een anti-kraak woning.

Het is compleet gestoord als je ziet wat er gevraagd word voor huizen die mede dankzij de geldwolven van de 'sociale' woningbouw en anderzijds door de speculanten die woningen liever leeg laten staan dan dat ze er mensen in zetten. Leeg laten staan? JA LEEG! Want dan kopen ze een complex waar allemaal sociale huurwoningen inzitten, vervolgens pesten ze de bewoners eruit en laten ze de boel verkrotten. Op deze manier kunnen ze van sociale huurwoningen luxe appartementen bouwen (normaal zijn sociale huurwoningen beschermd). Als de overheid er werkelijk was voor het welzijn van iedereen dan hadden ze deze gasten allang aangepakt.

Ik zeg laat die krakers maar weer kraken want waar zij voor vochten in de jaren 80 en waar vele de vruchten van hebben geplukt daar is tegenwoordig niks meer van te zien! Dat zijn tenminste mensen die vechten voor idealen en het welzijn van de armere onder ons.

Het kraakverbod heeft deze ellende alleen maar in de hand geholpen, de belofte was enerzijds kraken te verbieden en ze te vervolgen (het zijn tegenwoordig criminelen) en anderzijds om eigenaren van leegstaande panden te sommeren om binnen 1 jaar invulling te geven aan hun leegstaande pand. Indien ze dit niet doen zou de gemeente ze een bekeuring geven, en als uiterste maatregel overgaan tot onteigening.

Weet je hoeveel boetes er zijn uitgedeeld over de afgelopen jaren sinds het kraakverbod?

0 8)7

Van de totale kantooroppervlakte in Amsterdam (ca. 7,5 miljoen m2) staat 17% leeg (ongeveer 1,3 miljoen m2) En dan heb ik het nog niet eens over leegstaande woningen :'(

Regering krijg de %$&^%$!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Livecrew011 op 19-11-2014 23:44 ]

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 13:24

Don Quijote

El Magnifico

Het is me allemaal wat. Al overwogen om niet in de duurste en populairste stad van Nederland te gaan wonen? Of vind je dat iedereen die dat wilt recht moet hebben op een gesubsidieerde woning in Amsterdam?

• merauder
[b]Jasper11 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:28:
Het kraakverbod heeft dit alleen maar in de hand geholpen, de belofte was enerzijds kraken te verbieden en ze te vervolgen (het zijn tegenwoordig criminelen) en anderzijds om eigenaren van leegstaande panden te sommeren om binnen 1 jaar invulling te geven aan hun leegstaande pand. Indien ze dit niet doen zou de gemeente ze een bekeuring geven, en als uiterste maatregel overgaan tot onteigening.

Weet je hoeveel boetes er zijn uitgedeeld over de afgelopen jaren sinds het kraakverbod?

0
Voor het kraakverbod had kraken nog bar weinig met idealisme te maken.

Ik ken zelf de kraakscene wel een beetje, en de meeste kraakpanden die ik in heb gezien waren voornamelijk crack-panden. Doorgaans beroepswerkelozen in een leeftijd tussen 25 - 45 die gekraakt woonden om een willekeurige verslaving het hoofd te bieden. Idealistische krakers zijn doorgaans echt een zeldzaamheid geworden.

Amsterdam is gewoon een enorm gewilde stad, en daar hangt nu eenmaal een prijs aan, net als dat er veel geld betaald wordt voor die ene zeldzame Flippo om een verzameling compleet te maken. Is niks straal verrot aan. Kantoorpanden inzetten lost een deel op, maar er blijft sprake van een wachtlijst van 12 jaar.

• Lennart-IT
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-07 07:44
dion_b schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:34:
[...]

Verwek een kind elders en neem je verantwoordelijkheden. Dan word je erg snel met neus op de feiten gedrukt. EUR 400 over aan het eind van de maand te weinig? EUR 400 bruto inkomen is in veel delen van de wereld, zelfs delen van Europa al heel veel. En wasmachine van EUR 1000? 2e hands kopen van een 'liefdadigheidsdepot' voor EUR 50, na meerdere maanden sparen. GamePC? Ueberhaupt een PC is pas mogelijk als pa er eentje uit NL meeneemt die samengeklust is uit onderdelen van de kringloop, van ruilacties en af en toe op straat oude bakken vinden waar nog iets bruikbaars in zit. Pa die trouwens op dat moment nog studeerde (al was hij 26) en een bijbaantje had waar hij nog maar net z'n eigen kosten mee kon betalen :X

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat in NL geen echte armoede voorkomt - dat is er zeker, al heeft TS even zeker er geen last an - maar het zet vooral die geldbedragen in perspectief.
400 bruto in andere wereld landen wordt daar geen eens belasting betaalt, vooral oost en zuid europe is ontduiking meer de norm. Daar betaal je in veel landen tussen de 20 en100 euro per maand aan huur. Netzoals wij hier vroeger na de noodplantsoen dankzij amerikaans geld grote rijtjes huizen hebben gebouwd in de 50, 60 en 70. Voor deze huizen werd vaak 10 gulden per week gevraagd, vele konden het amper opbrengen. Voor de exact zelfde huizen waar niets of weinig aan veranderd is vraagt men nu door de 440 euro. Belachelijk.

Het kader is anders, jou redenatie slaat nergens op. Omdat het ergens anders slechter is mag je niet klagen, intolleranter kan het niet worden. Heeft denk ook wat te maken met het egoisme wat hier de laatste decennium is gekweekt.
zacht schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:37:
[...]

De individuele gemeentes hebben de ruimte om de basisuitkering te verhogen met een bepaald percentage. Ik heb een tijdje in de bijstand gezeten als alleenstaande, toen hield ik er netto ongeveer 1000 euro aan over. Plus volledige huurtoeslag, plus jaarlijks 80 euro voor 'sociale activiteiten' (is bedoelt als bijdrage voor sportclub oid, maar ook prima op te drinken in de kroeg), plus tegemoetkoming ziektekosten (geen eigen risico meer), plus eens per 5 jaar een vergoeding gebruiksgoederen (concreet had ik toen het recht eens per 5 jaar een complete inboedel te kopen met een maximum bedrag per categorie, bijvoorbeeld 150 euro voor een koelkast, 300 voor een wasmachine, etcetera). Vakantiegeld was iets van 400 euro.
Toen ik weer ging werken begon ik met een contract voor 25 uur, en hield daar netto 1100 euro aan over. Maar weg waren de extra potjes, de huurtoeslag werd dik gehalveerd, en ik had qua ziektekosten weer gewoon een eigen risico.
Onder de streep ben ik er financieel op achteruit gegaan door weer te gaan werken, dus wat dat betreft kan ik de topic-titel volgen. Maar dat neemt niet weg dat ik hetzelfde weer gedaan zou hebben, thuiszitten is niet echt mijn grootste hobby, en mijn handje ophouden ook niet bepaald.
Is in 2001 nationaal afgeschaft en gemeentes hebben het gevolgd, hoewel sommige socialere gemeentes dit langer hebben geprobeerd vol te houden maar het wordt ze vrijwel onmogelijk gemaakt wegens de harde bezuinigingen. Tegenwoordig krijg je een lening en moet je het rente vrij terug betalen. Deze lening heeft een maximum van 200/300/400 euro, dus je bent verplicht goedkope energie inefficiente troep te kopen wat vaak binnen enkele jaren kapot is. Iemand die een langdurig uitzichtloze bijstand zit heeft in de bijstand recht na minimaal 2 jaar bijstand te hebben gekregen op een eenmalige bonus van 300 euro elk jaar, onder de noemer uitzichtloze situatie bijdrage. Denk hieraan mensen die letsel hebben opgelopen en nooit meer kunnen werken. Iemand die nog kan werken, maar geen werk kan vinden krijgt dit niet gezien dit geen reden is voor uitzichtloze situatie. Vakantie geld bestaat nog hoewel dat veel minder is. Eigen risico 375 euro en eigen bijdrage 400 euro moet gewoon door de bijstandstrekker worden opgehoest. Kortom, onzin. In de jaren 70, 80 en 90 werd er grof geprofiteerd en misbruik van gemaakt. Nu moeten we daar voor boeten. In amerika krijg je trouwens gewoon deze spullen gratis als je ze nodig hebt van goodwill of de gemeente zelf, en dat is verre weg van een sociaal land.

Mijn moeder heeft een kapotte rug, 3x fitness voor rug en borst spier oefeningen en lopen op een step om de rug te ontlasten. Tevensn 3x fysio per week zou haar goed doen en veel pijn verlichten. Gemeente weigert hier aan bij te dragen. Ik weet niet waar jij "activiteiten bijdrage" vandaan haalt maar dit is ook allang afgeschaft. Tevens kost 1x fitness bezoek 12 euro, met een abbonoment kost het 42 euro per maand. Het is omdat ik goed verdien en haar dit kan geven, maar wanneer ik zie hoe de gemeente hier met mensen omgaat en ze werkelijk als een crimineel behandeld heb ik inmiddels een extreme haat jegens de overheid.

Ik heb altijd de veronderstelling gehad dat ik in een sociaal land woon en dat er goed voor onze medemensen wordt gezorgd mits met handhaving, dit is in de laatste decennium afgebroken op een schandalige wijze. Waar onze groot ouders zo hard voor hadden gestreven is kapot gemaakt. Het wordt tijd dat we de zorg, openbaar vervoer weer terug nationaliseren ipv laten operen uit winstoogmerk. Ik zie niet in waarom ik nog belasting betaal. Schoolstelsel geprivatiseerd, scholen worden verplicht om samentesmelten om grotere klassen te creeéren zodat er nog meer winst wordt gemaakt voor de inmiddels aangeduide bestuursleden ipv 1 directeur terwijl de kwaliteit keldert. Onlangs lenen om naar school te gaan ingevoerd (rijken worden rijker armer worden armer), kinderopvang subsidies compleet weggescheert... ga zo maar door.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Livecrew011 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:28:
Ik zit exact in hetzelfe schuitje, de woningmarkt in Nederland is totaal verrot.
Even om een beeld te schetsen voor mensen die niet weten wat er allemaal gebeurd in Amsterdam: Als ik of een ander woningzoekende nu lang genoeg ingeschreven sta bij woningnet dan heb je een dikke kans dat je 600 - 700 euro betaald voor een 'sociale' huurwoning, voor veel mensen die in een lagere inkomensklasse zitten is dit onhaalbaar en ook niet erg sociaal te noemen.
Huursubsidie. En dat is direct een probleem, waarom zou je goedkoper gaan wonen als dat betekend dat je minder huursubsidie krijgt.

Maar nu staat er 10 jaar wachtrij om te gaan wonen in het populairste gebied van Nederland (vraag me niet waarom iedereen daar zo graag op elkaar wil zitten, maar goed het is nu eenmaal zo). Wat denk je dat er gebeurd als ze het nog goedkoper maken? Dan wordt die wachtrij 20 jaar. En allemaal gesubsidieerd.
Ik zeg laat die krakers maar weer kraken want waar zij voor vochten in de jaren 80 en waar vele de vruchten van hebben geplukt daar is tegenwoordig niks meer van te zien! Dat zijn tenminste mensen die vechten voor idealen en het welzijn van de armere onder ons.
Uhuh, en dan is iemand die een ramkraakt pleegt ook idealistisch bezig? Die wil immers ook dingen gratis waar de rest voor betaald, en als dat idealistisch is...

Net als ook degene boven me klaagt, het is allemaal heel makkelijk om te bedenken hoe je het anders wil doen. Ik zou ook willen dat er heel veel meer geld beschikbaar was voor sommige zaken. Maar dat is er niet. En dat is het hele punt, van de uitgaven is sociale zekerheid de grootste uitgavenpost. Kort gevolgd door de zorg. Vervolgens onderwijs. En dat is dus de werkelijkheid, als jij meer geld wilt uitgeven aan sociale woningbouw dan zijn dat je keuzes: A. Bezuinigen op sociale zekerheid, B. op zorg, C. op onderwijs. Of D. nog een belastingverhoging erdoorheen. En nee 'efficienter' werken, en soortgelijke oplossingen zijn geen oplossingen. Iedereen wil dat er meer gedaan wordt met minder, maar het hele punt is dat dat een stuk makkelijker te zeggen is dan door te voeren.

En tuurlijk er zijn topbestuurders (geweest) in de sociale woning sector die idioot veel geld toegeschoven kregen. Maar het probleem is dat dat op de totalen allemaal niet bijzonder veel indruk maakt. Ja het is fout, nee dat stoppen zorgt er niet voor dat we ineens woningen voor de helft van het geld kunnen huren.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Even om een beeld te schetsen voor mensen die niet weten wat er allemaal gebeurd in Amsterdam: Als ik of een ander woningzoekende nu lang genoeg ingeschreven sta bij woningnet dan heb je een dikke kans dat je 600 - 700 euro betaald voor een 'sociale' huurwoning, voor veel mensen die in een lagere inkomensklasse zitten is dit onhaalbaar en ook niet erg sociaal te noemen. Vrije sector hoef je überhaupt niet te proberen want voor een beetje woning voor 2 mensen al snel 1000+ (en dan heb je mazzel) te betalen p/m exclusief. Anti-kraak heeft in een zeer korte tijd de plek ingenomen die sociale huur 'vroeger' had (4 jaar terug). Tegenwoordig betaal je al snel zo'n 300 tot 400 euro voor een anti-kraak woning waarmee je dus ook afstand doet van alle rechten die je normaliter als huurder hebt (ze kunnen je 2 weken van te voren zeggen dat je moet oprotten, ze kunnen te alle tijden binnen komen, en je moet bij veel bureau's aangeven als je bezoek krijgt) . Je ziet ook steeds meer mensen van in de 30 tot 40 jaar of alleenstaande ouders aanspraak doen op een anti-kraak woning.

Het is compleet gestoord als je ziet wat er gevraagd word voor huizen die mede dankzij de geldwolven van de 'sociale' woningbouw en anderzijds door de speculanten die woningen liever leeg laten staan dan dat ze er mensen in zetten. Leeg laten staan? JA LEEG! Want dan kopen ze een complex waar allemaal sociale huurwoningen inzitten, vervolgens pesten ze de bewoners eruit en laten ze de boel verkrotten. Op deze manier kunnen ze van sociale huurwoningen luxe appartementen bouwen (normaal zijn sociale huurwoningen beschermd). Als de overheid er werkelijk was voor het welzijn van iedereen dan hadden ze deze gasten allang aangepakt.

Het kraakverbod heeft deze ellende alleen maar in de hand geholpen, de belofte was enerzijds kraken te verbieden en ze te vervolgen (het zijn tegenwoordig criminelen) en anderzijds om eigenaren van leegstaande panden te sommeren om binnen 1 jaar invulling te geven aan hun leegstaande pand. Indien ze dit niet doen zou de gemeente ze een bekeuring geven, en als uiterste maatregel overgaan tot onteigening.

0 8)7

Van de totale kantooroppervlakte in Amsterdam (ca. 7,5 miljoen m2) staat 17% leeg (ongeveer 1,3 miljoen m2) En dan heb ik het nog niet eens over leegstaande woningen :'(

Regering krijg de %$&^%$!!!
Je wéét dat wonen in Amsterdam met een krap budget nagenoeg onmogelijk is, óf je moet veel concessies doen. Klagen is dan ook nogal sneu en zinloos.

Ook ik heb een paar jaar terug gekeken wat mogelijk is in Amsterdam qua koop voor rond de 170K. Dan krijg je in het centrum een bezemkast met kartonnen wandjes, óf je woont buiten de ring in een morsig appartement.
Ik begrijp ook veel mensen niet die in Amsterdam willen wonen zodat ze kunnen laten zien dat ze in Amsterdam wonen.
Zelf heb ik twee belangrijke eisen: ruimte en rust. Toen viel Amsterdam al snel af.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• eymey
Amsterdam als voorbeeld aanhalen lijkt mij inderdaad ook vrij zinloos.

Amsterdam is nou eenmaal een juppenstad geworden. Met dito prijzen. Daar betaalbare woonruimte vinden, laat staan gesubsidieerd, lijkt me een utopie. Dan heb je wel een reality check nodig :P. Ze hebben niet voor niets Almere uit de grond gestampt. Dat is een pure voorstad van Amsterdam (ondanks de grootheidswaanzin van de gemeente hier).

Ik ben het er trouwens wel mee eens als je zegt dat met name de sociale huurmarkt compleet verklooid is. Want de persoon die ik hier al eerder aanraakte, die met een McDonald's salarisje in een koopflatje woont (overigens wel ook van een woningbouwstichting gekocht ,dus wel met iets meer zekerheden dan een 'gewone' huizenbezitter) heeft dat ook vooral gedaan omdat ze aan hypotheeklasten gewoon minder ging betalen dan aan sociale huur :')

Verwijderd

Ik kan maar 1 ding zeggen: De tering naar de nering zetten. Een inkomen van 2250 euro per maand is zeer netjes. Ik begon net als velen met minder. Daarnaast was ik zelfs een stuk ouder (25). Je hebt nog een lange weg te gaan en met de juiste houding zal dat ook lukken.

Vergeet niet dat een groot gedeelte van succes heeft te maken met houding. Als je de juiste houding hebt binnen je bedrijf zal dit opvallen en zal dit meestal beloond worden. Ik begon met 2200 euro bruto en moest een hokje huren in Haarlem van 675 euro per maand. Na een aantal jaren te hebben gespaard heb ik een huis gekocht van 200k. Ik lette wel erg goed op mijn uitgaven bijv geen dure boodschappen bij de AH maar naar de Aldi en de Lidl.

Save dit topic offline en haal het er weer eens bij over een jaar of 8 dan zul je hoogstwaarschijnlijk niet dat de vlag er weer heel anders bij hangt en waarschijnlijk heb je dan een mooi huis en wie weet wat wel niet allemaal meer.

*In een ogenblik kan gebeuren wat men in een heel jaar niet verwacht.*

Succes!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:32:

*In een ogenblik kan gebeuren wat men in een heel jaar niet verwacht.*
Inderdaad, en daarom kan je er maar beter van genieten. NU.

• justice strike
  • Laatst online: 14:49
ik denk dat het niet uitmaakt welk salaris je hebt, je zult altijd het gevoel hebben dat je alleen maar werkt om rond te komen. Het is een bepaalde manier van kijken naar de wereld, en dat veranderd niet als je meer verdient.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09 12:56
Interessant topic.

@ justice strike: Helemaal juist.

Wat mij opvalt aan de reacties en ook de insteek van de TS dat het veelal draait om geld. De reactie op de onvrede van de TS is: meer geld verdienen. Dat creeert veel onbegrip bij mensen die minder verdienen en het is ook niet de oplossing. Het is het beste deel van je leven dat je aan je werk besteedt. Geen enkel salaris is hoog genoeg om het beste deel van je leven voor te geven!

Mijn advies aan de TS:
Richt je op het doen van werk dat je graag doet, waar je goed in bent en waar je voldoening uit haalt. Focus niet op het geld.

Het doen van passend werk bij jouw persoon is al een enorme beloning op zichzelf. Het verrijkt het leven, geeft richting en zin. Je levert een bijdrage, bent creatief bezig en voelt je nuttig.
Als je gaat doen wat je graag doet, dan is het ook veel gemakkelijker om door de lastige stukken heen te bijten (vroeg opstaan, de minder leuke kanten van het werk ook met goede moed aanpakken).

Je zult gaan merken dat als je gaat doen wat leuk vindt en waar je goed in bent, dat het geld ook wel gaat komen. Maar belangrijker nog, je gaat meer tevreden zijn. Geld alleen gaat dat nooit voor je kunnen doen.

Werk dat je met plezier doet is belangrijker voor je tevredenheid dan een dik salaris. Zolang je maar genoeg geld betaald krijgt om een redelijk bestaan te leiden. Als dat laatste niet het geval is, gaat het je tevredenheid negatief beinvloeden (geldzorgen, etc).

Hoe eerder je begint met werk dat echt bij je past, hoe beter. Je hebt nu nog relatief weinig verantwoordelijkheden (geen kleine kinderen, etc), hoeft er nog geen hoge hypotheek van te betalen en je zult deze periode goed kunnen gebruiken om jezelf in de juiste plek te manouvreren.

Mensen die werken waar hun passie en talent elkaar ontmoeten, zijn het meest tevreden. Bij deze mensen is het vervolgens hun persoonlijk ambitie (lees: inzet, toewijding) die grotendeels bepaalt hoe succesvol ze zijn.

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
justice strike schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:18:
ik denk dat het niet uitmaakt welk salaris je hebt, je zult altijd het gevoel hebben dat je alleen maar werkt om rond te komen. Het is een bepaalde manier van kijken naar de wereld, en dat veranderd niet als je meer verdient.
Herkenbaar..

Als kind groei je op met het idee dat je kunt worden wat je wilt: advocaat, dokter, wetenschappers, de enige beperking is je persoonlijke interesse! Ik merk ook om me heen dat veel hbo-ers als enige reden opgeven dat ze geen academische opleiding hebben gedaan, is gebrek aan motivatie. Idem voor mbo-ers waarom ze geen hbo hebben gedaan. Terwijl er natuurlijk ook zoiets is als intellectuele beperkingen, tenslotte kan niet iedereen naar de universiteit...

Pas als je begint te werken begin je een beeld te krijgen van wat realistisch is, je startsalaris en bv. wat je teamlead verdient, je eigen potentiele carrierepad en dus ook hoe je leven eruit gaat zien. Dat vrijstaande huis en die mooie bmw/audi komen er waarschijnlijk nooit. In dat opzicht begrijp ik TS en zijn quarter life crisis wel.

Uiteindelijk gaat het imo om het vinden van een balans tussen tevreden zijn met wat je hebt, en honger om verder te groeien (zowel persoonlijk, professioneel als financieel).

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik probeer eigenlijk te begrijpen waarom het huis (grootte en locatie) en een auto zo belangrijk zijn voor de TS. Misschien gewoon een kwestie van zich willen profileren als iemand met de "minimale" bezittingen? Zou mij niks verbazen als een heleboel mensen een auto nemen die ze niet nodig hebben, puur omdat het zo "hoort".

Ik ken tweeverdieners zonder kinderen van rond de 40. Die verdienen allebei zo rond de 5000 Euro bruto per maand. Die wonen samen in een huis wat ze samen netto zo'n 700 Euro per maand kost. Dat is in de buurt van Amsterdam, terwijl ze allebei in Amsterdam werken.

Die mensen hebben geen auto en gaan op de fiets naar hun werk. Ze wonen in een appartementje van zo'n 60 vierkante meter. Ze fietsen ieders zo'n 30 minuten naar hun werk, iedere werkdag. En dezelfde afstand ook terug.

Ik vermoed dat ze samen zo'n 4000 Euro per maand kunnen sparen. Ja, dan kunnen ze 3 keer zo groot wonen midden in de stad. En ja, ze zouden een nieuwe Tesla kunnen kopen als vervoersmiddel. Maar ze hebben allebei gewoon een simpele fiets en een simpel appartement.

Zoals die kerel het ooit aan mij uitlegde: "Ik kijk thuis TV, ik eet, en ik slaap. Dat zou ik in theorie allemaal op zo'n 10 vierkante meter kunnen doen. En fietsen is mijn enige lichaamsbeweging, daarom blijf ik zo slank."

Douchen doet hij inderdaad op zijn werk, dus dat zou hij ook niet nodig hebben :+

Mijn punt: Genoegen nemen met minder dan wat je nodig denkt te hebben, maar in ieder geval minder dan wat je zou kunnen betalen, is meer dan prima. Een klein hutje buiten de stad en géén auto is toch ook gewoon een optie? Dan bespaar je maar 500 Euro per maand in plaats van de 4000 van de kerel waar ik het net over had. Who cares. Beter dan niks overhouden en iedere dag in de file staan.

Duur huis + auto:
Je woont groter, mooier, beter. En je kan iedere dag in de file staan met de auto. En de auto kost veel geld natuurlijk, maar kost ook geld in het onderhoud. En benzine is duur. Verzekeringen ook. Hallo vaste lasten. Je bent zometeen 5 jaar verder, veel geld kwijt, je hebt nauwelijks lichaamsbeweging, en je stressniveau is door alle rotzooi omtrent niet kunnen sparen (dus ook niet lekker op vakantie kunnen) bizar hoog.

Goedkoop huis + fiets:
Je woont kleiner, en je fietst iedere dag naar je werk. Geen stress in de file, geen hoge kosten voor het onderhoud van je fiets. En je krijgt gratis je lichaamsbeweging iedere dag. Je spaart tegelijk ook nog eens 250 Euro per maand, wat je makkelijk kan missen omdat je goedkoper woont en leeft. Je bent zometeen 5 jaar verder en hebt een bankrekening met 15.000 Euro erop.

En er vanuit gaande dat je carrière zich ook ontwikkelt zou je over de komende jaren ook het bedrag wat je iedere maand spaart kunnen verhogen. Laten we royaal zijn en zeggen dat je over 5 jaar zo'n 20.000 Euro gespaard kan hebben.

Koop voor 10.000 Euro tegen die tijd een bijna-nieuwe luxe Volkswagen Up, of iets dergelijks. En besteed de rest van het geld aan de inrichting van een huis wat je tegen die tijd wél kan betalen.

Verhuizen kan ook naar een andere regio in het eigen land. Pak Overijssel eens, genoeg bedrijven die daar zitten. En de kosten voor wonen zijn stukken lager. Mooie woningen voor weinig. En de salarissen zijn daar voor ervaren ICT-medewerkers niet bijzonder slecht.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Blue-eagle schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:35:
Duur huis + auto:
Je woont groter, mooier, beter. En je kan iedere dag in de file staan met de auto. En de auto kost veel geld natuurlijk, maar kost ook geld in het onderhoud. En benzine is duur. Verzekeringen ook. Hallo vaste lasten. Je bent zometeen 5 jaar verder, veel geld kwijt, je hebt nauwelijks lichaamsbeweging, en je stressniveau is door alle rotzooi omtrent niet kunnen sparen (dus ook niet lekker op vakantie kunnen) bizar hoog.
Koop voor 10.000 Euro tegen die tijd een bijna-nieuwe luxe Volkswagen Up, of iets dergelijks. En besteed de rest van het geld aan de inrichting van een huis wat je tegen die tijd wél kan betalen.
Dus eerst klein gaan wonen en geen auto om later wel een duurdere auto te kunnen kopen? Wat is daar het nut van?

Daarnaast staat je hele post vol met aannames.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bolletje schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:14:
[...]

[...]

Dus eerst klein gaan wonen en geen auto om later wel een duurdere auto te kunnen kopen? Wat is daar het nut van?
Klopt. Het nut daarvan is:
  1. Niet op dit moment een brik kopen met mogelijk veel gebreken;
  2. Niet op dit moment relatief veel geld kwijt zijn;
  3. Niet de komende jaren veel geld aan onderhoud kwijt zijn.
Later een duurdere auto kopen levert ook voordelen op:
  1. Je betaalt de eerste jaren niet voor APK keuringen;
  2. Je koopt een modernere auto met minder kans op gebreken;
  3. Je bent minder kwijt aan onderhoud de komende jaren;
  4. Vaak een beter brandstofverbruik dan oudere auto's.
Daarnaast staat je hele post vol met aannames.
Zo werkt een forum. Mensen zeggen dingen, andere mensen doen aannames. Als de informatie niet duidelijk genoeg is dan kunnen inderdaad verkeerde aannames worden gedaan.

Aannames in mijn post waren o.a. rond zijn motivatie om een auto te willen, en om groter te willen wonen. Ik zie nergens in dit topic ook maar enige logica van de TS naar voren komen, dus dan is mijn aanname niet eens zo heel verkeerd, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 14:49
TS kan ook een studie doen met een goed uitzicht op een hoger salaris als hij er echt zo over voelt. Voor alles moet je afzien, het is niet anders. Het is wel altijd zaak om een balans te vinden in nu en later. Sommige mensen zeggen soms ook, ik ben nu jong en ik wil nu leven, en die studeren niet (of minder) dat is opzich niet zo erg, maar dat zijn wel de keuzes die je moet maken

[ Voor 45% gewijzigd door justice strike op 21-11-2014 10:59 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Je ziet ook steeds meer mensen van in de 30 tot 40 jaar of alleenstaande ouders aanspraak doen op een anti-kraak woning.
Dat is (zeker als er kinderen bij betrokken zijn) een zorgwekkende ontwikkeling.

Antikraak is geen normale woonruimte omdat het niet voldoet aan de normen die we als samenleving stellen, vooral aan de stabiliteit van de woonsituatie. We hebben niet voor niets huurbescherming ingevoerd. Ik geloof dat het nadelig is voor kinderen om vaak en abrupt te moeten verhuizen. Als steeds meer mensen aangewezen zijn op antikraak als enige betaalbare woonruimte, komen kinderen in de knel. Dat is een teken dat je als samenleving niet mag negeren.

Daar moet ik wel bij zeggen dat er wat meer onderzoek nodig is. Zijn het mensen met zwaarwegende sociale of economische binding aan een bepaalde stad? Of zijn het mensen die een keuze hebben tussen antikraak in Amsterdam of een reguliere huurwoning op een andere plek? In dat laatste geval moet je ook de verantwoordelijkheid bij de mensen neerleggen. Een fatsoenlijk dak boven je hoofd is een mensenrecht. Wonen in Amsterdam is geen mensenrecht.
Het is compleet gestoord als je ziet wat er gevraagd word voor huizen die mede dankzij de geldwolven van de 'sociale' woningbouw en anderzijds door de speculanten die woningen liever leeg laten staan dan dat ze er mensen in zetten. [...]
Dit is de ouderwetse krakersretoriek.

In het geval van primaire levensbehoeften zoals woningen zijn er inderdaad grenzen aan de vrije markt. Zo zit er een economische instabiliteit bij een sterke schaarste: op het moment dat de huizenprijzen aanzienlijk sneller oplopen dan de kosten van een leegstaande woning (gemiddeld zo'n 6% per jaar), werkt de markt niet meer goed. Het kan in die situatie aantrekkelijker zijn om een huis leeg te laten staan, ondanks de grote vraag. De combinatie van leegstand en woningnood is het bestaansrecht van krakers.

De afgelopen jaren is dit natuurlijk niet van toepassing. Huizenprijzen zijn gedaald tot medio 2013 en sindsdien met een voorzichtig herstel bezig. Hoewel de markt op sommige plekken (AMS, UTR) best goed loopt, is van extreme schaarste geen sprake.
Van de totale kantooroppervlakte in Amsterdam (ca. 7,5 miljoen m2) staat 17% leeg (ongeveer 1,3 miljoen m2)
Kantoorruimte staat niet leeg omdat de markt zo snel stijgt dat speculanten hun panden vasthouden. Kantoorruimte staat leeg omdat er te weinig vraag is en teveel aanbod. En omdat ombouw naar woonruimte vaak niet betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:30
Ik heb de indruk dat OP en een aantal anderen hier ook verwachten dat ze dezelfde levensstandaard hebben als hun ouders vanaf het moment dat ze het huis uittrekken. Misschien moet je eens vragen hoe hun leven er uit zag rond de leeftijd van 20-22. Er is een heel grote kans dat zij ook klein begonnen zijn in een klein huurhuis of klein appartement. Zij hadden toen ook geen afbetaalde woning, een loon als ze nu hebben, ...
En oké, zij hadden misschien meer geluk met de huisprijzen, maar zij hadden dan wel rentes van 9-13% om te lenen.

OP heeft in mijn ogen een beetje een onrealistisch beeld. 400€ per maand sparen zit je al in de top 25% van Nederlandse gezinnen... Er zijn mensen die aan het eind van de maand moeten rekenen om rond te komen etc. Met 400 per maand kom je aan 5000€ per jaar. (daar kan je heel wat wasmachines, pc's, ... mee kopen waar je zo bezorgd om bent). Oké, je wasmachine breekt. Dan heb je een maand geen spaargeld. Maar over de volgende 6-10 jaar gezien heb je aan dat machine verder geen kosten. Een pc heb je toch ook op 2 maand bijeen gespaard.

Wat ik ook niet snap is dat je oplossing is om dan maar te stoppen met werken. Met je minimumloon zal je geen 400€ sparen. Of je mooie huis en auto hebben. Je wil dan in het zwart bijklussen. Good luck. Als jij als werkloze in een huis woont van 800/maand zal je zien hoe lang het duurt voor ze eens komen kijken. Is het dan ook de regering zijn fout als je de gevangenis in mag en een serieuse boete mag betalen ;-)

Het leven begint nog maar aan 22. Als je dan al kan sparen is dit een enorme stap vooruit. Zoek een huis op fietsafstand van het station, of zoek werk op fietsafstand van een plaats waar je wel wil/kan wonen. Of werk dat jou die auto/OV geeft om de verplaatsing te doen. Of werk van thuis uit. Spaar samen met je vriendin en koop een huis. Dit gebeurt niet allemaal op één dag. Huis zoeken om te huren is een werk van vele dagen/weken en vaak een aantal serieuze teleurstellingen. Huis kopen kan maanden duren voor je iets vindt. Maar uiteindelijk vind je wel iets.

Kop op en probeer wat positiever in het leven te staan. Ja het leven is duur, maar met zo'n beginnersloon is het echt niet moeilijk om er van te genieten en te doen wat je wil. Met zo'n loon kan je een goed huis huren, een mooie reis maken elk jaar en nog wat opzij zetten voor later. Een formule waar veel mensen niet rouwig om zouden zijn.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste