Een aantal miners zijn butthurt, vanwege de Honk Kong agreement. Waarbij een aantal afspraken gemaakt zijn, Core zou met een hardfork plan komen voor een blocksize increase.Wat in mijn ogen segwit ook is, behalve dat het gedeployed kan worden als softfork en het een stuk veiliger maakt. Een aantal miners zagen hier niets in, en bleven aansturen op een hardfork.
Het hele blocksize debate is ook niet nieuw. We hebben Bitcoin Classic/XT gehad die zich op die punt richt, maar ook een aantal officieuze proposals. 8MB blocks, Bitpay had ook een proposal volgens mij. Maar segwit activatie vereist. 95% en niet 75% vooral bij LTC. Miners weten dat ze dat kunnen tegenhouden en daardoor een hardfork zouden kunnen eisen of zelfs creeren.
Ook blijkt de eis voor een hardfork nu ook andere motieven te hebben. Voornamelijk voor bitmain, (en pools die eigendom zijn van bitmain btc.com/antpool/ stake in ViaBTC en GBminers) Bitmain heeft in hun miners een truukje ingebouwd waarbij ze de hoeveelheid werk die gedaan word als miner hoger laat zijn dan het werkelijk is. Maar dit truukje is meestal zichtbaar aan version bits en/of transactie ordering in een block. (Een block hoort van hoogste fee naar laagste fee te lopen volgens de spec, versionbits worden gebruikt voor BIP9 activatie van bijvoorbeeld Segwit). Maar er is ook een manier om een soort van transactiongrinding te doen. Waarbij er met 14 transacties (dacht ik) nodig zijn om sneller uit te zijn.
Een flink aantal mensen in de bitcoingemeenschap zijn daar een beetje klaar mee. Omdat het hele blocksize debat ge-escaleerd is. Met een flinke kloof in de bitcoin gemeenschap tot gevolg. "/r/bitcoin vs /r/btc", "BitcoinCore vs BitcoinU
nlimited" , "Blockstream vs Ver/JihanWu". Dus zijn er een aantal mensen die verandering willen brengen in de manier waarop protocol changes doorgezet kunnen worden, omdat een miner van 5% al proposals tegen kan houden. Bitcoin U
nlimited probeerd dat met een concensus mechanisme dat eige
nlijk aanstuurd op een lelijke hardfork. En nu gaan er vanuit Core stemmen op om via een user activated softfork, segwit alsnog te activeren.
De manier van stemmen is nu ook echt drama.
Dat heeft de 1 april grap van f2pool wel duidelijk gemaakt.
https://www.blocktrail.co...07603853987306c2c72723042
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.