All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Gebruik een full license hier. Maar wel vaker bij een grotere Windows update gehad dat ik opnieuw de install key en license moest invoeren. Versie 7 trouwens, het is nu opgegaan in het licentiemodel van fusion360 dacht ik.SnowDude schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:29:
Zijn er meer eagle gebruikers hier? Ik had altijd een educational versie, maar het lijkt er op dat dat niet meer werkt.
Dat wordt toch maar eens andere software zoeken.
Ik ga toch kicad en easy eda maar eens testen
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De draaiknoppen verplaatsten een sleepcontact op een enkelzijdige printplaat. Daar zit geen "glijmiddel" op zoals bij de draaiknop van een universeelmeter.
Weet iemand welk soort smeermiddel hiervoor wordt gebruikt? Gewoon dunne olie?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Niks mis met EasyEda, voor de simpele designs gebruik ik het regelmatig, vooral inderdaad omdat er echt een enorme database is aan footprints doe klaar zijn.SuperKris schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:50:
Kikad kon ik niet echt vrienden mee worden, maar ik vindt EasyEDA vooralsnog echt fantastisch. Vooral wegens de gigantische database an componenten en footprints, het cloud systeem waarmee je in een lokaal programma kan werken, of via apparaat in de browser, en de integratie met JLCPCB waar ik toch al mijn assemblies laat maken.
Daar gaat toch altijd meeste werk en vooral tijd in zitten.
KiCad zie ik in de huidige vorm nergens naar toe gaan, vooral heel erg inconsistent.
Qua interface is het een draak, daar schijnen ze nu (eindelijk) iets aan te doen met versie 6 (laten we het hopen).
Anders kun je Diptrace proberen, dat lijkt erg veel op het oude Protel.
Ze gaan ook nog eens uitermate goed om met adviezen en kritieken (dat kunnen we niet zeggen van bepaalde gratis software......)
Ik heb inderdaad ondertussen twee kleine bordjes met easyEda gemaakt. Inderdaad de integratie met jlcpcb is heerlijk. Ik liet daar ook al mijn pcb’s assembleren en dit is zo fijnSuperKris schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:50:
Kikad kon ik niet echt vrienden mee worden, maar ik vindt EasyEDA vooralsnog echt fantastisch. Vooral wegens de gigantische database an componenten en footprints, het cloud systeem waarmee je in een lokaal programma kan werken, of via apparaat in de browser, en de integratie met JLCPCB waar ik toch al mijn assemblies laat maken.
Ik wilde de koperbanen op de print, waar de sleepcontacten elke keer overheen lopen, beschermen tegen beschadiging.D-Three schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:00:
@Schinnen-groen Waar wil je dat op doen? Op het sleepcontact?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ikzelf gebruik eagle, met een premium licentie.SnowDude schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:38:
Ik had altijd een student licence maar die werkt niet meer. En om nou 500 euro per jaar uit te gaan geven voor 10 hobby bordjes per jaar is wel een beetje te gortig.
...
Deze licentie "kreeg" ik bij de Fusion 360 Personal licentie.
Toen ik mijn Fusion 360 Personal vernieuwde begin dit jaar, werd de eagle licentie ook vernieuwd.
Maar dat is dus 500 euro per jaar tegenwoordig. Dat is me toch echt te duur voor hobby werk.erazer33 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:05:
[...]
Ikzelf gebruik eagle, met een premium licentie.
Deze licentie "kreeg" ik bij de Fusion 360 Personal licentie.
Toen ik mijn Fusion 360 Personal vernieuwde begin dit jaar, werd de eagle licentie ook vernieuwd.
De interface van Eagle moet je maar van houden. Ik vind het zeer nonintuitief. Kicad werkt in dat opzicht wel redelijk fijn, maar je moet wel even doorhebben hoe libraries daar worden gemaakt, en welke footprints je linked voor generieke componenten. De rest wees wel redelijk voor zich IMO.
Die gebrek aan harde koppeling in libraries kan erg krachtig maken, want je kan symbols en footprints dus mixen en matchen (als je quick'n'dirty iets in elkaar wilt fietsen). Echter normaliter in Altium maak ik zelfs voor elk waarde en footprint weerstand een los (database) onderdeel zodat ik daar direct MPNs achter kan hangen. Ik heb dus eigenlijk zelden dat ik 'zomaar' losse componenten in mijn design sleep.
Het voordeel hiervan is dat, op een gegeven moment, alles waar ik zelf mee teken ook 'bekend' goed is. Zo heb ik wel eens fouten in voorgemaakte libraries gevonden, o.a. STM32 bij Kicad. Erg vervelend als je dan wel de tijd, geld en moeite neemt om er borden mee te maken, maar niet die vijf(tien) minuten neemt om even een fatsoenlijk (wat ook punt van dicsussie kan zijn) symbool en footprint te tekenen.
EasyEDA heb ik geen ervaring mee. Een browser tool kan leuk multi-platform zijn, maar ik houd het liever bij desktop tools. Grote community library kan een plus zijn, wederom, als die redelijk foutvrij zijn om snel iets in elkaar wilt fietsen.
Maar goed dat zijn mijn 2cts.
De personal license is gratis hoor. Ik weet niet waar je die 500 euro vandaan haalt. Begin dit jaar heb ik beide licenties gewoon gratis verlengd.SnowDude schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:09:
[...]
Maar dat is dus 500 euro per jaar tegenwoordig. Dat is me toch echt te duur voor hobby werk.
Tenzij je natuurlijk for-profit ontwerp doet, dan is het een ander verhaal..
Edit:
Ter verduidelijking: ik heb nooit een betaalde versie van Eagle gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door erazer33 op 30-04-2021 15:17 ]
Ik heb er geen ervaring mee en kan er dus enkel over zeggen dat het zeker geen dunne olie isSchinnen-groen schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:24:
[...]
Ik wilde de koperbanen op de print, waar de sleepcontacten elke keer overheen lopen, beschermen tegen beschadiging.
[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 01-05-2021 20:15 ]
Bedankt voor de tip. De weerstanden zijn 250mW smd's en die wil ik vervangen door 1W 1% weerstanden. Dat is nauwkeurig genoeg voor mijn doel en het kan dan ook wat meer stroom hebben. Ik gebruik die als snelle voorschakelweerstand bij het testen van 5V/12V led verlichting met kleine stroomsterke. Scheelt weer gefrunnik met weerstanden en experimenteerbordje.D-Three schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Ik heb er geen ervaring mee en kan er dus enkel over zeggen dat het zeker geen dunne olie isGoogle eens op 'potentiometer lubricant', dan zal je wel iets vinden. Wat wil je met die weerstandsbank gaan doen? Waarom de weertanden vervangen?
Nu ben ik een complete noob; ik weet niet eens hoe de componenten heten; laat staan wat ze doen. Hoewel, die grote ronde dingen zijn capacitors geloof ik, en dan zitten er hier en daar wat gelijkrichters op. Dat grote zwarte ding met gele sticker erop is de trafo en er zit een zekering in (die ook netjes in het circuit zit.).
Eerst maar een foto:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/igALgvfGWNMdmhvqUNr2BHLj.jpg?f=user_large)
Zodra ik uit Quarantaine mag wil ik een soldeerapparaatje en wat andere toebehoren scoren zodat ik de onderdelen eraf kan halen en doormeten etc.
Nu viel me 1 ding meteen in negatieve zin op. De adapter heeft zo'n mickey-mouse (C5/C6) connector. Maar de middelste pin (ground) zit helemaal nergens aan vast. Is dat al een eerste teken aan de wand?
En zien jullie al zo direct no-go's?
[img]error.jpg[/img]
Verder is het lastig om zo wat over de voeding te zeggen. Als je de onderkant van de print bekijkt kun je misschien nog wat zeggen over de spacing tussen high- en low voltage kant. Maar de isolatiewaarde van de trafo is volgens mij niet echt (non-destructief) te testen.
Dat is natuurlijk niet hoe de diverse keuringsinstantie werken en ernaar kijken.memphis schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:57:
Wat heb je aan randaarde (middelste pin) als je hem toch veelal in een stopcontact zonder randaarde steekt? Daarnaast ook genoeg van dit soort voedingen die met een 2-aderige plug werken.
In dit geval gaat het om een dubbel geïsoleerde behuizing en is randaarde in principe niet nodig.
Dus een stekker met randaarde is zeker niet altijd nodig @mcDavid
Dit valt onder Class II (niet hetzelfde als Class 2)
Wanneer randaarde wel wordt gebruikt in zo'n soort voeding, verandert dit het product volgens mij direct naar een Class I.
In heel veel gevallen zit er wel een 3-prong connector op, maar wordt de randaarde niet aangesloten.
[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 07-05-2021 16:42 ]
IBM Unveils World's First 2 Nanometer Chip Technology
https://newsroom.ibm.com/...Semiconductors#assets_all
YouTube: IBM Unveils World's First 2 Nanometer Chip Technology
[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 08-05-2021 22:21 ]
Het is niet mijn intentie om een werkende adapter over te houdenmcDavid schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:13:
Wat memphis zegt idd. Maar het is volgens mij wel non-conform. Dit apparaat had gewoon een C7/C8 connector en eurostekker moeten hebben.
Verder is het lastig om zo wat over de voeding te zeggen. Als je de onderkant van de print bekijkt kun je misschien nog wat zeggen over de spacing tussen high- en low voltage kant. Maar de isolatiewaarde van de trafo is volgens mij niet echt (non-destructief) te testen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5qNdTGK8xOSa0pDCufSF6YLr.jpg?f=user_large)
De afstand tussen high en low voltage lijkt mij redelijk standaard.
Wel zit er in het high-volteage deel en behoorlijke slordige klodder soldeer welke een brug lijkt te vormen tussen 2 banen. (onderin de print). Uiteindelijk lijkt dit weer doorgeslepen te zijn.
Ik heb geprobeerd een detailfoto te maken, maar krijg het niet scherper dan dit.
:strip_exif()/f/image/zMQ1JaS6mQ0dKBZ78rpZyWfc.jpg?f=fotoalbum_medium)
De pinnen die lekker ondergeklodderd zijn, lijken van het zwarte blok linksboven D7 (dat vastgebout zit aan de metalen zijwand) af te komen, en mogelijk een van de pootjes van de grijze (diode?) daarnaast.
:strip_exif()/f/image/igALgvfGWNMdmhvqUNr2BHLj.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 17% gewijzigd door Niekleair op 09-05-2021 20:39 ]
[img]error.jpg[/img]
Mijn vader heeft een tweetal LED 'floodlights' geplaatst in de tuin, om wanneer nodig werklicht te kunnen hebben in de tuin als het donker is.
Nu blijven deze lampen heel lichtjes branden wanneer ze eigenlijk uit zouden moeten zijn. Hij heeft ze momenteel aangesloten op klik-aan-klik-uit kastjes voor outdoor gebruik, maar ik weet niet of dat nu de oorzaak is.
Een van de spotjes, foto met flits:
:strip_exif()/f/image/LF5bQ3UFj5UBKBCux3obMaeF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfde spotje, zonder flits, al het licht komt van de floodlight zelf. Camera maakt het feller dan het daadwerkelijk is, maar het is vooral dat het in het zicht zit en dat het daarmee niet 'mooi' oogt:
:strip_exif()/f/image/DazEGx6B8rMCPxazguJnxhOt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij had het ook al aan een collega van hem gevraagd die meer bedreven is met Electra, die gaf aan dat het vaker voor komt.
Is er iets wat wij kunnen doen om ervoor te zorgen dat de lampen helemaal geen licht meer geven indien de schakelaar uit is? Beide lampen vertonen dit gedrag en zitten op andere groepen/schakelaars.
Nu weet ik dat het mogelijk is dat er middels inductie toch (kleine) spanningsverschillen te meten, ook al is aan het begin van een leiding/kabel de schakelaar in de uit-positie. Zou dit hier nu het geval zijn? Ik heb te weinig verstand van Elektra om te kunnen inschatten in welke hoek ik naar een mogelijke oplossing kan zoeken, als die er überhaupt al is.
Zonder grappen, pool de stekker eens om.Liquid-Man schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:46:
Ik ga er even van uit dat ik hier in het juiste topic mijn vraag stel.
Mijn vader heeft een tweetal LED 'floodlights' geplaatst in de tuin, om wanneer nodig werklicht te kunnen hebben in de tuin als het donker is.
Nu blijven deze lampen heel lichtjes branden wanneer ze eigenlijk uit zouden moeten zijn. Hij heeft ze momenteel aangesloten op klik-aan-klik-uit kastjes voor outdoor gebruik, maar ik weet niet of dat nu de oorzaak is.
[Afbeelding]
Zelfde spotje, zonder flits, al het licht komt van de floodlight zelf. Camera maakt het feller dan het daadwerkelijk is, maar het is vooral dat het in het zicht zit en dat het daarmee niet 'mooi' oogt:
[Afbeelding]
Hij had het ook al aan een collega van hem gevraagd die meer bedreven is met Electra, die gaf aan dat het vaker voor komt.
Is er iets wat wij kunnen doen om ervoor te zorgen dat de lampen helemaal geen licht meer geven indien de schakelaar uit is? Beide lampen vertonen dit gedrag en zitten op andere groepen/schakelaars.
Nu weet ik dat het mogelijk is dat er middels inductie toch (kleine) spanningsverschillen te meten, ook al is aan het begin van een leiding/kabel de schakelaar in de uit-positie. Zou dit hier nu het geval zijn? Ik heb te weinig verstand van Elektra om te kunnen inschatten in welke hoek ik naar een mogelijke oplossing kan zoeken, als die er überhaupt al is.
En ander moet je even een schakelaar maken die zowel live als neutral (fase en nul) afschakelt.
Ik had hetzelfde probleem met een ledstripje hier.
Helemaal het bijzondere was dat ik de stekker van de lamp met 1 pool tegen de aarding in de stekkerdoos hield en dat toen ook de lamp hetzelfde licht vertoonde. Er was dus geen compleet circuit.
Ik zal vanavond de stekker eens omdraaien maar ik vermoed dat het niets uithaalt.
Mij staat iets bij dat er voor dimmers een extra belasting mogelijk is om de lekstroom bij de LED weg te trekken.
Electroboom
Steve Mould
Door de capacitieve koppeling over de schakelaar gaan de ledjes alsnog aan.
De stekker omdraaien kan wel degelijk effect hebben. Mijn LED lamp van de Hornbach heeft hetzelfde probleem.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Eerst stekker omdraaien proberen. KaKu schakeld maar 1 pool als ik me niet vergis, en NL stekkers zijn niet zo strak in wat fase en wat nul is. Je schakelt nu waarschijnlijk de nul, en de fase blijft op de lamp zitten. Dat is genoeg om een led lamp te laten gloeien.Liquid-Man schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:46:
Ik ga er even van uit dat ik hier in het juiste topic mijn vraag stel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betreft een oude auto, en ik heb wel eens met Hall sensortjes lopen freubelen, maar ik heb bij deze motor geen goeie plek om magneetjes te plaatsen.
Wel heb ik een elektronische verdeler (123 ignition), welke dus 12v krijgt en een uitgang welke de negatieve kant van de primaire spoel van de bobine onderbreekt voor de vonk.
Nu kan ik wel met een optocoupler gaan rommelen, parallel op die uitgang, en kijken of het een beetje stabiel is en hij niet komt te overlijden door spanningspieken, maar als ik telkens verschillende componenten moet proberen en combineren moet ik ook telkens weer de motorruimte in duiken met draaiende motor.
Eerder al eens deze pagina gevonden, en da's een simpele opstelling met een 100k weerstand, zenerdiode en filter. Als ik dat dan nog eens via een optocoupler binnen haal lijkt mij dat een goede basis?
http://www.dgp.toronto.ed...92project/tachsignal.html
Al denk ik dat het schema niet helemaal correct is, en dit de juiste manier is:
/f/image/nMMrZfGZNCO1sovHrK0GiySB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door _ferry_ op 24-05-2021 17:21 ]
Tot nu toe gebruikte ik seeedstudio om protypes te maken (paar keer per jaar).
Zijn er (betaalbare) firma's binnen de EU of weet er iemand eentje die geregistreerd is?
Via mijn ex-werkgever heb ik enkele malen bij Icape besteld. Dat was een van de goedkoopste 'Europese' (komt ook gewoon uit China) die ik had gevonden. Maar ik weet niet of je dit kan als particulier.
Van https://aisler.net/ zijn er ook wel goede recensies maar ik heb er nog nooit besteld.
[ Voor 59% gewijzigd door D-Three op 31-05-2021 07:43 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Hier en daar wil ik best wel een beetje meer betalen, maar het gemak tov de meeste Chinese PCB fabrikanten is ver te zoeken.
Nog steeds vaak alles handmatig, custom project uploads en order processing ed, ipv duidelijke kosten vooraf.
Dat werkt gewoon echt waardeloos.
Om er maar een te citeren;
"Our related team had noticed the upcoming policy, and they are preparing for it. For individual user orders less than 150 Euros in EU countries, we will register IOSS to help you pay VAT on your behalf. There should be more detail announcement in the end of June."
Ik verwacht dat shops zoals Aliexpress ook zoiets zullen gaan doen.
Die invoerkosten zullen er alleen zijn wanneer dergelijke shops niet officieel geregistreerd staan.memphis schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:51:
Veel shops buiten de EU kunnen de BTW voor je afhandelen maar dat neemt de eventuele invoerkosten nog niet weg.
Wanneer ze dat wel zijn, vervallen naar mijn weten deze invoerkosten, en heb je enkel de 21% BTW die je er bovenop moet betalen.
/f/image/9l0GZpogAnFmhqH34kBofVVT.png?f=fotoalbum_large)
Het snoer wordt gevoed door de volgende voeding;
:strip_exif()/f/image/ZB2xSHUQH6B3GTwfba3pqtkp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag het lichsnoer dimmen, kan ik de voeding vervangen voor een andere 24v voeding en dan dmv PWM de felheid regelen of dient dit snoer perse te worden gevoed door een speciale LED constant current voeding?
die kerstverlichtingsviedingen zijn vaak wel CC en die worden ook pwm gedimdAteGjalt schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:02:
Lijkt mij idd een gewone 24VDC voeding. Stekker lijkt ook heel erg op een die ik heb voor kerstverlichting (mijne slagje groter voor extra functies), daar zit een afstandbediening bij en daarmee kan ik onder andere de lampen dimmen. Misschien dat je zo'n een kan vinden, scheelt je wat werk.
Voor mijn aquarium word er fan aangestuurd dmv van sensor en geschakeld via 230v.
Nu is het zo dat hij aan en uit gaat bij een bepaalde temperatuur om te koelen. Ik zou hem graag altijd een bepaalde rpm willen geven. Zodat hij nooit uit gaat. Zodra hij word geschakeld moet hij naar vol vermogen.
Wie heeft een idee hoe dit te realiseren.
Is het een 230V fan, of zit er elektronica tussen?Remco Tr schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:09:
Wie kan mij op weg helpen.
Voor mijn aquarium word er fan aangestuurd dmv van sensor en geschakeld via 230v.
Nu is het zo dat hij aan en uit gaat bij een bepaalde temperatuur om te koelen. Ik zou hem graag altijd een bepaalde rpm willen geven. Zodat hij nooit uit gaat. Zodra hij word geschakeld moet hij naar vol vermogen.
Wie heeft een idee hoe dit te realiseren.
In het eerste geval: Zet een condensator parallel met de schakelaar. Als de schakelaar open staat, zit die dus in serie met de ventilator, en beperkt zo de stroom. Als de schakelaar dicht zit, is de condensator kortgesloten en staat hij aan als normaal.
Ik denk wel dat het vooral werkt met een kleinere condensator in combinatie met stevige schakelaar, anders zal de stroompiek bij het inschakelen van de schakelaar de contacten vast kunnen lassen.
Daarnaast is het rendement van een AC motor ook niet geweldig (afhankelijk van de snelheidsreductie) als je het toerental zo beperkt, maar toch wordt het regelmatig zo gedaan.
Dat gezegd, een C is niet altijd de ideale methode, wat voor en ventilator hebben we het over?
Die groene aan de zijkant zijn van Phoenix (of een kopie) dus ik zou daar eens rond kijken.Jasps schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:30:
Hoi,
heeft iemand enig idee welke type connectoren dit zijn? Helaas staat nergens in de documentatie het type nr vermeld. Ik ben opzoek naar de counter parts zoals weergeven in de onderste afbeelding. Pitch is of 7.5 of 7.62mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.phoenixcontac...nD8PbZokywabzL5A9XdIyk!/#
Het is een simpel 80mm 12v fan met adaptor 230>12v.marcop23 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Is het een 230V fan, of zit er elektronica tussen?
In het eerste geval: Zet een condensator parallel met de schakelaar. Als de schakelaar open staat, zit die dus in serie met de ventilator, en beperkt zo de stroom. Als de schakelaar dicht zit, is de condensator kortgesloten en staat hij aan als normaal.
Ik denk wel dat het vooral werkt met een kleinere condensator in combinatie met stevige schakelaar, anders zal de stroompiek bij het inschakelen van de schakelaar de contacten vast kunnen lassen.
Daarnaast is het rendement van een AC motor ook niet geweldig (afhankelijk van de snelheidsreductie) als je het toerental zo beperkt, maar toch wordt het regelmatig zo gedaan.
Aah, in dat geval wil/moet je aan de 12V kant regelen. Daar kun je zelfs pc hardware voor gebruiken.
Zalman had jaren geleden een fan control blokje, er zal tegenwoordig nog steeds wel iets in die richting zijn.
Lekker lomp kan ook door er een weerstand tussen te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 07-06-2021 00:21 ]
Het ding is dat de sensor de verwarming of de koeling schakelt. Het gaat dus via 230v. Misschien 2 circuits van 12v. 1 via de geschakelde 230v de andere gewoon via stopcontact met weerstand. Als er geschakeld word komt er meer spanning op fan te staan.Sine schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:21:
@Remco Tr
Aah, in dat geval wil/moet je aan de 12V kant regelen. Daar kun je zelfs pc hardware voor gebruiken.
Zalman had jaren geleden een fan control blokje, er zal tegenwoordig nog steeds wel iets in die richting zijn.
Lekker lomp kan ook door er een weerstand tussen te zetten.
Weidmuller OMNIMATE Power BV Series?Jasps schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:30:
Hoi,
heeft iemand enig idee welke type connectoren dit zijn? Helaas staat nergens in de documentatie het type nr vermeld. Ik ben opzoek naar de counter parts zoals weergeven in de onderste afbeelding. Pitch is of 7.5 of 7.62mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De rode vlakjes aan de bovenkant lijkt mij een losse keying.

Of een Phoenix, type2?

bedankt de PC4 serie had ik ook gevonden, de Weidmuller nog niet. Die lijkt er ook verdacht veel op. Ik ga ze beide bestellenpep_82 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:39:
[...]
Weidmuller OMNIMATE Power BV Series?
De rode vlakjes aan de bovenkant lijkt mij een losse keying.
[Afbeelding]
Of een Phoenix, type2?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua veiligheidsmaatregelen heb ik de aanbevolen zekering voor de transformator gezet, varistors op de SSR uitgangen en stuur ik de AQY via een transistor aan vanwege het hoog-ishe verbruik voor een GPIO pin.
/f/image/fXnTmDGWWyTeqyxtTLtYJFJZ.png?f=fotoalbum_large)
Er bestaat een kans dat je BC547s niet een hoog genoege hfe hebben om deze stroom te schakelen met deze base current.
Ib = (3,3 - 0,6)/(22k) = 0,12 mA
De minimale hfe volgens de datasheet is 110, dus in dat geval Ic_max = 0,12 * 110 = 13,5 mA
Stroom door LED: (5 - 1,8 [Vf standaard rood ledje])/220 = 14,5 mA
Stroom door ingang SSR: (5 - 1,14 [worst case Vf in datasheet])/220 = 17,5 mA
14,5 + 17,5 > 13,5
Hogere base current instellen dus. Maar waarom gebruik je niet gewoon een logic level mosfetje voor het schakelen?
C2 is overigens niet nodig omdat de DC converter een ingangscondensator en -filter ingebouwd heeft, maar kan waarschijnlijk ook geen kwaad. Zorg dat je C3 niet bij de uitgang van de converter maar bij de pin van de ESP plaatst.
En je gebruikt de +5v en de -5v voor je 5 volt voeding, dus 10v..... teminste als je echt de dual voltage output gebruikt....
[ Voor 27% gewijzigd door memphis op 09-06-2021 00:26 ]
@BrtH Daar heb ik geen goede reden voor. Eigenlijk is dit al een gedownscalede versie: ik ben van een veel te zwaar mechanisch relais naar een veel te zware SSR naar deze nog steeds dubbele specs hebbende photomos gegaan. (Inrush I=0,45A holding I=0,25A) Bedrijfszekerheid als in uit=uit en stuk=uit speelde in ieder geval een rol bij de keuze voor solid state. De optocoupler voegt misschien weinig toe.
Als die werkelijk de SLC module heeft genomen en niet de DLC module klopt zijn schema. De common pin is N.C. bij en SLC. Zie de datasheet. Bij een DLC module gaat alles op in de magische rook, het is niet een heel sterk ontwerp van Meanwell. Persoonlijk zou ik het drop-in replaceable maken.memphis schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:16:
Nogmaals, je 5v is geen 5v!
Je hebt gelijk, SLC staat voor de single voltage versie.pep_82 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:57:
[...]
Als die werkelijk de SLC module heeft genomen en niet de DLC module klopt zijn schema. De common pin is N.C. bij en SLC. Zie de datasheet. Bij een DLC module gaat alles op in de magische rook, het is niet een heel sterk ontwerp van Meanwell. Persoonlijk zou ik het drop-in replaceable maken.
Om dezelfde reden lijkt mij de V20E25P dan ook ergggg krap.
Wat betreft de base weerstand voor de transistor, niet te moeilijk doen met berekenen of simuleren
Maar vragen die ik heb na het zien van het schema:
- Werken de kleppen niet gewoon met DC?
- Hoeveel stroom vragen de kleppen? Dit omdat de 1A van de opto alleen te halen is als Ron typical is, anders heb je te veel warmte.
- Welke vochtsensoren gebruik je? Daar je ze geen Vcc geeft. Resistieve sensoren zullen erg hard oxideren.
- MOV onder constante overspanning zal slijten. Ik zou dan ook zelf kijken naar een snubber.
Naast het vervangen van alle caps, overweeg ik ook enkele transistoren en opamps te vervangen in de play en record amplifier en de DBX unit.
De transistoren die er nu inzitten zijn 2SC1000's (GL en BR) . Deze hebben de reputatie vrij noisy te zijn/worden. Ik schik ze te vervangen door BC550's.
De 2SA750's door SA992's
en de 2SA1222E's door KSC1845
Er zijn van ieder model transistors nog submodellen naar hfe, er valt binnen de vervangende transistoren steeds wel een submodel te vinden met een gelijkaardige hfe.
Afaik zijn de vervangers redelijk low-noise transistors die kunnen gebruikt worden, maar graag confirmeer ik dit met jullie. Ik kan het schema ook beschikbaar maken indien nodig.
Ik schik van iedere vervanger er een 10/20-tal te kopen om dan een zo goed als mogelijk matched pair uit te halen. Alvast bedankt!
Ik weet dat onder andere het Nederlandse JP-fluids DC solenoids heeft, maar ze zijn niet erg gangbaar en vaak een stuk duurder.Septillion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:35:
Ik zou zelf de B versie wat spannend vinden met een 24VAC trafo ervoor. 24VAC is na gelijkrichten al 34V. Zonder load zal dit waarschijnlijk nog wat stijgen en de B versie mag maar 36V aan. Zou zelf ook gewoon niet de moeite namen om er een isolated converter tussen te zetten eigenlijk.
Om dezelfde reden lijkt mij de V20E25P dan ook ergggg krap.
Wat betreft de base weerstand voor de transistor, niet te moeilijk doen met berekenen of simulerenTe veel base stroom (voor de collector stroom) is niet erg. Dus mijn goto is gewoon 1k.
Maar vragen die ik heb na het zien van het schema:
- Werken de kleppen niet gewoon met DC?
- Hoeveel stroom vragen de kleppen? Dit omdat de 1A van de opto alleen te halen is als Ron typical is, anders heb je te veel warmte.
- Welke vochtsensoren gebruik je? Daar je ze geen Vcc geeft. Resistieve sensoren zullen erg hard oxideren.
- MOV onder constante overspanning zal slijten. Ik zou dan ook zelf kijken naar een snubber.
De 24VAC kleppen die ik wil gaan gebruiken:
- Inrush tussen 0,29 - 0,45A
- Holding van 0,091 - 0,25A
De vochtsensoren zijn van Vegetronix VH400, de 5V voedingslijn daarvoor had ik in het schema nog niet ingetekend.
Wat zou dan een slimme opzet zijn voor de voeding? In principe is al het (hand)soldeerwerk vanaf 0805 mogelijk, als het ontwerp maar goed zit. Alles van de SLC serie valt precies buiten de specs, ik heb het doorgerekend met de onbelaste correctiefactor en dan komt het op max 39,9VDC uit, belast op 32V.
Ik heb ook nog nagedacht over een 2x12V transformator, zodat de conversieslag maar van 15V naar 5V moet, maar dan klapt de transformator er richting de kleppen alsnog elke keer zo goed als onbelast in.
Zou een simpele 1N4007 als snubber goed werken in dit geval?
Voor de kleppen gaat de onbelaste spanning van de trafo geen punt zijn. Zodra je die aanstuurt trekt die de boel wel goed. Maar de DCDC moet zijn werk doen met nagenoeg onbelaste trafo.
Qua stroom moet het wel kunnen inderdaad. Diode als "snubber" werkt prima in DC (zelfs een 1N4148 nog wel), niet bij AC.
Om deze RPi te voeden vanuit mijn auto gebruik ik een LM2596 buck converter die de 12V van de auto omlaag brengt naar 5.1V.
Dit werkt, maar het probleem is dat die buck converter erg irritant hoog-frequent gepiep (coil whine) produceert. Omdat de RPi ook via de AUX-poort op de autoradio zit aangesloten, kan ik ditzelfde geluid ook over de speakers horen als ik het volume erg hoog zet. Bij normale volumes komt het meeste geluid echter uit de voeding zelf.
Is dit normaal? Kan ik hier iets aan doen?
Ik heb een beetje zitten zoeken maar kan er nog niet helemaal wijs uit worden. De switching frequentie van de LM2596 zou hoog genoeg moeten zijn dat het niet hoorbaar is (150 kHz). Is las echter ook iets over pulse skipping / discontinuous mode, waarin hij effectief op lagere frequenties schakelt bij lage load. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
In de datasheet hebben ze het over een optioneel ripple filter dat ik zou kunnen toevoegen. Dat valt nog te proberen, maar ik neem aan dat ik daarmee alleen de storing op de audio (over de speakers) kan verminderen, niet de coil whine.
Thoughts?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Daarnaast zou het nog kunnen dat de chip zelf zich heel anders gedraagt dan de chips van TI, omdat die waarschijnlijk Chinese namaak zijn.
Heb je een oscilloscoop trouwens?
De ingangscondensator lijkt inderdaad kleiner dan spec (100 ipv 470 uF). De uitgangscondensator is wel volgens spec (220 uF). Op de inductor staat "470". Dit zal wel 470 uH betekenen? In de datasheet staat maar 68 uH voorgeschreven.marcop23 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:11:
Ik zou eens controleren of de in- en uitgangscondensator, en ook de inductor, gekozen zijn volgens het datasheet van TI. Ik heb al eens bordjes gehad waar ze echt significant kleiner waren, en waardoor het convertertje volgens mij gewoon instabiel was.
Nee, helaas niet. Die zou wel van pas komen hier inderdaad.Heb je een oscilloscoop trouwens?
Uit eerdere topics kwam ik aantal dingetjes al tegen. Zo heb ik onderand al een kleine labvoeding Korad 3005P, wellicht een tweede erbij is handig. Verder zou ik een breadboard en wat klein spul moeten inslaan. Heb al wat esd spul en andere handige dingen. Ook sugon t26 van mijn vriendin gekregen. Ik kan we redelijk solderen al, maar nooit schakelingen zelf ontworpen, en dat wil ik heel graag leren.
Maar nu adviseerde een vriend van me om ook goede multimeter te kopen. Nu ik een hele kleine electronica introductie heb gekeken snap ik ook wel de nut van een preciesere dan een aleca van 8 euro
Om natuurkunde/wiskunde te leren heb ik ook een doel nodig, en wil aan de gang met gitaar pedaaltjes,… en misschien wat simpelere schakelingen om ze echt te doorgronden (met de bijkomende wetten van ohm etc).
Nu zou ik graag wat advies willen hebben met welke bench multimeter te beginnen voor deze doeleinde. Ik gok dat ook een oscilloscoop & functiegenerator nodig heb voor deze doelen.
Waar kan ik goed mee beginnen zonder al honderden euros uit te geven?
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Hmm, dat lijkt allemaal redelijk volgens spec. Wel aan de krappe kant, maar niet verschrikkelijk. Ik vermoed dat het een 47 µH inductor is, en dat lijkt me prima.Compizfox schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:21:
[...]
De ingangscondensator lijkt inderdaad kleiner dan spec (100 ipv 470 uF). De uitgangscondensator is wel volgens spec (220 uF). Op de inductor staat "470". Dit zal wel 470 uH betekenen? In de datasheet staat maar 68 uH voorgeschreven.
[...]
Nee, helaas niet. Die zou wel van pas komen hier inderdaad.
Wat denk je dat ongeveer de belasting is? Om in CCM te blijven heb je een bepaalde stroom nodig:
Met 47 µH, 150 kHz, Vin = 13V en Vuit = 5V kom je op een stroom van ca. 220 mA. Zo te zien is dat in de buurt van het verbruik van de Pi. Verandert of verdwijnt de toon van de piep als je de Pi zwaarder belast? Zo niet, dan zou ik het niet in de PFM zoeken.
De belasting varieert natuurlijk enorm, en de coil whine wordt inderdaad beïnvloed door het gebruik van de RPi. Als die idle is hoor je slechts een zachte repetitieve puls, maar als die wat aan het doen is, is het een hele symfonie.marcop23 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Hmm, dat lijkt allemaal redelijk volgens spec. Wel aan de krappe kant, maar niet verschrikkelijk. Ik vermoed dat het een 47 µH inductor is, en dat lijkt me prima.
Wat denk je dat ongeveer de belasting is? Om in CCM te blijven heb je een bepaalde stroom nodig:
[Afbeelding]
Met 47 µH, 150 kHz, Vin = 13V en Vuit = 5V kom je op een stroom van ca. 220 mA. Zo te zien is dat in de buurt van het verbruik van de Pi. Verandert of verdwijnt de toon van de piep als je de Pi zwaarder belast? Zo niet, dan zou ik het niet in de PFM zoeken.
En ja, voedingen heb je nooit genoeg. Maar als je er één hebt kan je echt al wel beginnen. In gitaar pedels heb je in het algemeen ook maar de beschikking over een enkele voeding. Als je audio wilt doen kan een oscilloscoop nog wel erg handig zijn. Maar ook daarvoor zou ik nog even wachten en eerst eens een projectje doen of beginnen met een goedkope USB geluidskaart als basic oscilloscoop (is wel software voor).
Ofwel, een DMM is wel onmisbaar om te beginnen. Daarna zaken als breadboards, dupond wires, experimenteer print en componenten. De rest is allemaal gewoon het volgende level van de hobby. Net als bij elke hobby wil je daarna altijd meer en beter tools
Het heeft idd geen nut om heel veel geld uit te geven aan iets dat compleet overkill is voor jouw projectjes
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
En true, @Fordox een geluidskaart met out kun je ook tonen en sweeps genereren. Ik zou er dan zelf wel achterkomen wat handig is om bij te kopen. Denk dat ik vast zaken vergeet als bepaalde tangetjes e.d.
Thanks beide!

* kleine zijkniptang https://www.conrad.nl/p/c...nder-facet-139-mm-1312381
* Puntbektang met een hoek https://www.conrad.nl/p/c...45-gebogen-152-mm-1312387
* Zijwaartse striptang https://www.conrad.nl/p/c...tang-08-tot-26-mm-1312390
Die 3 hierboven gebruik ik dagelijks voor mn werk
Oh en een iFixit setje is ook aan te raden.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Oeh, heel fijn! Thanks... ik was aan het kijken maar kreeg wat wisselende info betreft tangen.Fordox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:18:
De handigste tangen voor elektronica zijn er in mijn optiek maar 3:
* kleine zijkniptang https://www.conrad.nl/p/c...nder-facet-139-mm-1312381
* Puntbektang met een hoek https://www.conrad.nl/p/c...45-gebogen-152-mm-1312387
* Zijwaartse striptang https://www.conrad.nl/p/c...tang-08-tot-26-mm-1312390
Die 3 hierboven gebruik ik dagelijks voor mn werkMeer dan dit heb je bijna niet nodig.
Oh en een iFixit setje is ook aan te raden.
iFixit; check; ik heb deze al
[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 14-06-2021 11:47 ]
Voor meetapparatuur zou ik hier eens kijken: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/prototyping/meten
Zo'n DIY handheld oscilloscoop bevalt me prima, en is voor een beginner ook prima te doen lijkt me.
Naar aanleiding van de tips -waarvoor dank- heb ik wat verbeteringen doorgevoerd:Septillion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:16:
@Recoil Ik zit niet zo in het wereldje van waterkleppen. Maar in theorie werkt een gewone elektromagneet ook op DC dus geen idee waarom ze lastig te krijgen zijn. Als je de kleppen al hebt kan je ze natuurlijk makkelijk testen op DC. Want via DC sturen is gewoon makkelijker.
Voor de kleppen gaat de onbelaste spanning van de trafo geen punt zijn. Zodra je die aanstuurt trekt die de boel wel goed. Maar de DCDC moet zijn werk doen met nagenoeg onbelaste trafo.
Qua stroom moet het wel kunnen inderdaad. Diode als "snubber" werkt prima in DC (zelfs een 1N4148 nog wel), niet bij AC.
- TVS als bescherming voor de SSR
- Andere SSR, de AQV255
- Andere buck converter, nu ongeisoleerd (Recom R-78HB5.0-0.5L, max 70V in)
- 1K weerstand op de BC547 gate
- 5V voor grondsensoren meegenomen
Heb ik het hiermee allemaal wat beter gedimensioneerd en beveiligd? Daarnaast heb ik een alternatieve buck converter getekend op het schema, is er een reden om hier niet voor te kiezen?
/f/image/4REMLWkqkZZVkK0RSEw4VlsQ.png?f=fotoalbum_large)
Je zou voor de LM2596 kunnen kiezen ja. Maar dan moet je wel even goed de datasheet lezen wat betreft keuze van input condensator, output condensator en de spoel. Daar zijn wat kanttekenen voor.
Daarnaast is 220Ω voor een moderne led waarschijnlijk al een aardige schijnwerper
Voor de sensoren zou je nog kunnen overwegen om een simpel RC filter in het design op te nemen. Misschien heb je het niet nodig maar dan kan je er altijd gewoon een 0Ω op zetten. Maar blijk je het wel nodig te hebben dan zit het er.
Anoniem: 58485
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9urqANWTBiKLZQ6UnZc2ToQ.jpg?f=user_large)
Dus, wil it bang?
Ik heb als lader gegevens: 4c24020
Total max power 56watt
Input 100-240V (VAC)
50/60HZ
Het betreft een accu voor een scootmobiel (ik ken het type scootmobiel ook niet)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik kreeg op een iPhone o.a. een hele pdf met allerlei laders etc.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Deze 128 LED zaklamp werkt op 6x AA en kent totaal geen weerstand of andere stroomregeling. Uitgerekend op basis van wat gevonden specs van UV LEDs en de gemeten stroom (700mA) kom ik uit op 32 rijen van 4 in serie geschakelde LED's.
Omdat ik het geheel op 3x 18650 cellen wil gaan voeden met ook nog eens een kleine schakeling voor op de camera hotshoe zoek ik of een low voltage drop 700mA CC regulator of een 10v (of adjustable) spanningsregulator gezien bij een leeg pakket de spanning rond de 10.5v hangt.
Omdat het als flitser om kortstondige pulsen gaat wil ik de stroom ook regelbaar kunnen maken. Uiteraard kan ik ook alleen met een weerstand direct op de accu werken maar als de accu leger raakt beïnvloed dat ook heel sterk de lichtsterkte.
Na wat zoekwerk op een LM78D10 uit gekomen maar niet echt makkelijk leverbaar.
Iemand nog suggesties?
Normaal varieert men bij flitsers niet de flitssterkte maar de duur.
Ik zou zelf voor een stuurbare stroombron gaan, en dat kan heel simpel (en snel) met een tweetal torretjes. met een 7810 ben je al 2V kwijt voordat je begonnen bent.
[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 25-06-2021 16:53 ]
De LM788D10 zou bij 500mA een minimale voltage drop van 0.5v nodig hebben en max 0.8v, dat is precies 3.6v per lithium cel.
Ik was ook al een LD29080 tegen gekomen die tot 800mA aan kan met een nog lagere benodigde voltage drop.. Eventueel kan ik er 2 parallel zetten en iedere uitgang een weerstand richting de 350 tot 400mA stroombegrenzing., dan kom ik in de range van 0.35v voltage drop en hou ik 1 tot 1.5v over voor een serieweerstand
De meeste camera's gaan niet sneller dan 1/250 sec voor het flitssignaal, wil je sneller moet je een (E)TTL koppeling hebben. en voor het werk wat ik er mee ga doen zal het toch tussen de 1/100 tot 1/250 sec liggen en kan ik de stroom nog wel verder opjagen.
De lamp zoals die nu is maakt eigenlijk misbruik van de interne weerstand van de AA cellen om de stroom te brgrenzen, zet ik er direct 9v op welke gestabiliseerd blijft zal denk ik de stroom nog verder oplopen dus mogelijk kan ik ook nog naar 9.5v toe.via een lagere spanningsregelaar met een zener tussen de GND pin of een adjustable. En via een simpele meerstanden schakelaar en verschillende stroombegrenzende weerstanden kan ik de lichtsterkte een beetje inregelen.
Binnenkort eerst even bij een krinloop kijken voor een oude flitser.
Ik heb er in mijn geval (led slave trigger) een bestaande flitser voor omgebouwd, die IGBT die de buis onderbreekt kan ook prima een ledje schakelen
Hoe zeker ben je van die 4 in serie? Want 6xAA is 9V, gedeeld door 4 is 2,25 V per LED. Terwijl UV LEDs juist een notoir hoge Vf hebben, afhankelijk van de golflengte zo'n 3,2 tot wel 5,5 V.memphis schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:06:
Ben bezig met een flitser op basis van een UV zaklamp.
Deze 128 LED zaklamp werkt op 6x AA en kent totaal geen weerstand of andere stroomregeling. Uitgerekend op basis van wat gevonden specs van UV LEDs en de gemeten stroom (700mA) kom ik uit op 32 rijen van 4 in serie geschakelde LED's.
Omdat ik het geheel op 3x 18650 cellen wil gaan voeden met ook nog eens een kleine schakeling voor op de camera hotshoe zoek ik of een low voltage drop 700mA CC regulator of een 10v (of adjustable) spanningsregulator gezien bij een leeg pakket de spanning rond de 10.5v hangt.
Omdat het als flitser om kortstondige pulsen gaat wil ik de stroom ook regelbaar kunnen maken. Uiteraard kan ik ook alleen met een weerstand direct op de accu werken maar als de accu leger raakt beïnvloed dat ook heel sterk de lichtsterkte.
Na wat zoekwerk op een LM78D10 uit gekomen maar niet echt makkelijk leverbaar.
Iemand nog suggesties?
Daarnaast is de 10,5 V die je noemt eerder de nominale dan de lege spanning voor een 3S Li-ion batterij. Leeg is afhankelijk van hoe ver je wil ontladen 3,2-2,8 V per cel (datasheet zegt vaak 2,5 als absoluut minimum).
[ Voor 7% gewijzigd door BrtH op 25-06-2021 20:40 ]
Maar ik heb dan ook naar LED drivers gekeken, zeker omdat 700mA een waarde is dat veel voor komt maar qua voltage drop zit je niet gunstiger. Misschien maar eens naar een boostconverter kijken, dan kan ik wel 2 cellen of zelfs 1 cel Li-Ion gebruiken. Uiteraard kan ik ook naar 4 xellen maar dan wordt het weer zoveel ruimte die ik dan net weer niet zal hebben.Sine schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:31:
Dan ga zeker voor een stroombron, dan heb je geen enkele spanningsregeling nodig.
Ik heb er in mijn geval (led slave trigger) een bestaande flitser voor omgebouwd, die IGBT die de buis onderbreekt kan ook prima een ledje schakelen
Gezien er nergens weerstanden of andere componenten zitten betekent het dat er een een groot aantal parrallel geplaatste strings van een gelijk aantal seriegeschakelde LED's zittenBrtH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:14:
[...]
Hoe zeker ben je van die 4 in serie? Want 6xAA is 9V, gedeeld door 4 is 2,25 V per LED. Terwijl UV LEDs juist een notoir hoge Vf hebben, afhankelijk van de golflengte zo'n 3,2 tot wel 5,5 V.
Daarnaast is de 10,5 V die je noemt eerder de nominale dan de lege spanning voor een 3S Li-ion batterij. Leeg is afhankelijk van hoe ver je wil ontladen 3,2-2,8 V per cel (datasheet zegt vaak 2,5 als absoluut minimum).
Met 128 LED's kom ik kom ik met 2 LED's te laag op spanning en te hoog op de stroom uit, met 3 LED's kom ik niet uit en met 4 LED's wel. Met 4 LED's zit ik op 32 parrallel strings en dus uitgaande van +/- 20mA zit ik al snel op een 640mA
Maar wat boeit het? ik kom voor het geheel uit op een gemeten 700mA bij een 9v batterijspanning waar ik prima vanuit kan gaan en genoeg ruimte heb voor een hogere intensiteit vanwege de korte flits puls. Als het zover is hang ik hem nog wel even aan een labvoeding en als die uit elkaar ligy kan ik ook de voltage over de LED's meten.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/jiRIbvib69nWqS06fuZ6HMyd.gif?f=user_large)
Als je het linkse schema gebruikt kun je de transistor die de LED stroom te verwerken krijgt vervangen door een mosfet.
Met de 2k2 die naar de plus gaat kun je het geheel in en uit schakelen, dat kost je enkel de Vf van de linker transistor, dus zo'n 0,6V
Of je zet nog een transistor over de linker, dan kun je met een low-level signaar het ding uitschakelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 25-06-2021 22:39 ]
Ik ben toen ook nog best ver gegaan in stroom, enkele malen hoger dan wat in de datasheet stond. De aansturing was echter maar een paar tientallen microseconden.
Vandaar die mosfetmemphis schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:20:
Je vergeet dat de C-E spanning ook nog snel tot boven de 1v kan oplopen
Het liefst eentje met een lage gate capaciteit als het echt snel moet.
/f/image/bqiZ9vAtKv4E2UuttiUPbUwU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Sine op 26-06-2021 09:04 ]
Ah, dat is inderdaad iets om te proberen. Heb wel een voorraadje BUZ11 liggen, zal eens een proefopzetje maken. De sluiter op de hotshoe van de camera is een maakcontact, dus deze in serie met R5 moet gaan werken.Sine schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:50:
[...]
Vandaar die mosfet
Het liefst eentje met een lage gate capaciteit als het echt snel moet.
[Afbeelding]
Om een idee te geven, hier gebruikt als lamp
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zZ9RmiqCxLUbPBIzHVbZzEa6.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door memphis op 26-06-2021 10:59 ]
Zet dan ook even een weerstandje van 10k oid op de plek waar nu Q3 zit om de gate capaciteit te ontladen.
Als je de 'aan' tijd instelbaar wilt is er vast wel iets leuks te bedenken met een CD4098, of zelfs een 7555
Voor het inregelen van mij S-TTL had ik 3us tot 100us pulsjes nodig, dat ging prima met een 4098
Mijn toepassing was iets anders
Hoewel je daar ook leuke dingen met UV kunt doen.
:strip_exif()/f/image/IQSaG02BqYpdBFuK21zLBwbi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Sine op 26-06-2021 11:55 ]
De hotshoe schakelt net zo lang dat de sluiter actief is om de sensor te belichten. en vereist in principe geen extra pulsgenerators of verlengers hoewel ik daar wel aan heb zitten denken. Ik heb idd ook een goedkope LED ringflitser die gewoon iets van een seconde oplicht. Dat werkt niet goed met snelle shots achter elkaar.
Om eventuele inschakelvertragingen te voorkomen wil je ook dat alles zo snel mogelijk erin komt, dus zo weinig mogelijk electronica, zeker als je sneller wilt gaan dan 1/250 sec. Mijn Youngnuo EX600 gaat probleemloos tot 1/8000 sec.