Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Piet91 Goedkope / gratis alternatieven voor een nieuwe 5V DC-voeding met precies die pin en 3 meter snoer:
  • De meegeleverde UK adapter gebruiken met een UK-> NL-reisstekker van enkele euro's
  • De meegeleverde UK adapter niet gebruiken maar het snoer en stekker wel. Die sluit je vervolgens aan op een semi-willekeurige 5V adapter die je nog hebt liggen (wel minimaal 1,5A natuurlijk).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Piet91 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:44:
Heeft iemand een goede website voor een 5V -> DC adapter?

Familie van mij heeft een Amcrest IP camera gekocht uit de UK en heeft dus een EU power supply nodig.
De meegeleverde adapter is (als het goed is) zo'n 2.5 - 3 meter lang, 5V, 1,5A en heeft een DC pin van 3.5 x 1.35mm.
Wat ik op de gebruikelijke sites vind is eigenlijk weinig waard. Of de kabels zijn veel te kort (soms maar een meter) of de juiste DC-plug is niet beschikbaar. Of ze zijn weer veul te duur.

Iemand tips?
Even een USB lader ergens uit een la trekken en een kabeltje erbij maken?

Maar die UK adapter is toch ook 220v gespecificeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 13-07-2020 17:26 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:20:
@Piet91 Goedkope / gratis alternatieven voor een nieuwe 5V DC-voeding met precies die pin en 3 meter snoer:

• De meegeleverde UK adapter gebruiken met een UK-> NL-reisstekker van enkele euro's
Beetje bulky, maar misschien wel het makkelijkst inderdaad.
• De meegeleverde UK adapter niet gebruiken maar het snoer en stekker wel. Die sluit je vervolgens aan op een semi-willekeurige 5V adapter die je nog hebt liggen (wel minimaal 1,5A natuurlijk).
Helaas zit de kabel aan de adapter vast.
memphis schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:25:
Even een USB lader ergens uit een la trekken en een kabeltje erbij maken?
Ik heb hier nog wel een 3M USB-micro-USB kabel liggen. Had ook al over gedacht om de micro-USB te vervangen door een 1.35mm pin. Denk niet dat we hier een 3.5 x 1.35mm pin hebben maar ga nu maar even zoeken.

EDIT: nope; alleen maar 5.5mm gevonden.
Maar die UK adapter is toch ook 220v gespecificeerd?
Het is deze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je kunt het kabeltje ook van die UK adapter afknippen en aan een USB kabel knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Piet91 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:43:
Helaas zit de kabel aan de adapter vast.
Zoals @memphis al aangeeft bedoelde ik dat je dan het snoer even doorknipt. Je gaat die adapter toch verder niet gebruiken in dat scenario, dus hij heeft z'n snoertje ook niet meer nodig ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@memphis en @Gizz Geloof niet dat ze een 5V adapter over hebben die meer dan 1.5A levert.
Dus ik denk dat ik toch maar ga blijven rondzoeken naar een 5V adapter met evt. een langere kabel.
Misschien dit i.c.m. dit.
Of dit i.c.m. dit voor wat meer flexibiliteit (meerdere DC-pins beschikbaar mocht de camera tóch niet over 3.5 x 1.35mm aansluiting beschikken)

Kost wel weer €20 voor een simpele 5V voeding maar ja...

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 13-07-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ben je een Tweaker of niet? Ik snap het probleem niet. Als je toevallig een USB lader in huis het zal die vast 2A zijn, veel USB laders zijn dat.

Een losse USB stekker kost helemaal geen drol en anders een lange USB kabel. Knippen, strippen, krimpkousjes erbij, solderen en je hebt je kabel.

Maar blijkbaar moet het plug and play zijn.....

En echt, zo'n verloopstekker hoeft niet groot te zijn, met een beetje zoeken hier een redelijk platte: https://www.onlinekabelsh...3tCwJ8EAQYASABEgJI4vD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 23:46
Schinnen-groen schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Gisteren heb ik een app op mijn telefoon gezet die misschien uitkomst kan bieden bij dit soort zaken. Het heet Google Lens.
Ik gebruik heb om wat planten te determineren. Een beetje mee gespeeld voor de installatie, maar nagenoeg elk spul dat ik fotografeer, wordt gevonden. Misschien een idee om deze eens uit te proberen? Hij vond ook meteen een vervanging voor een afstandbediening die 12 jaar oud was. Het is commercieel spul, maar werkt wel en is gratis.
Kleine offtopic tip: Google Lens is fantastisch voor generieke dingen, maar voor het determineren van planten is er natuurlijk PlantNet. Voor de vogelliefhebber kan ik BirdNet aanraden trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Hi, weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb een vraag over het laden van batterijen.

Ik ga een BT boombox maken met accu, nu heb ik nog een 8Ah GEL accu liggen van 12v.

Deze heb ik al een jaar of 2 niet gebruikt, maar ik gebruikte hem met een solarpaneel en charger voor een lampje.

De batterij meet 8 volt, dus ging ik hem opladen met solarcharger om te kijken of hij weer tot leven is te wekken en lading houd. So far so good, behalve dat opeens de Solarcharger defect is geraakt 😭
Open gemaakt, maar niks duidelijks te zien.

Ik heb ook nog een 220vac/ 24V batterij charger en een 120Ah GEL accu van zelfde type. (Waarschijnlijk ook ontladen tot een volt of 8)

Nu dan eindelijk mijn vraag: kan ik om te testen deze 24v charger gebruiken om de lege accu's te laden?

Ideaal is het niet, maar het is enkel een test of de kleine batterij nog werkt. Of geven deze 2 accus in serie (24v) van verschillende capaciteit, maar zelfde accutype problemen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een 24v lader op een 12v accu gaat nooit werken.

Een loodaccu wordt met een CC/CV laadprincipe geladen, CC (constant current) is nodig om de stroom te beperken wanneer de accu wat leger is en veel stroom kan trekken en als de spanning op nivea is gaat het over in een CV (constant voltage) om de accu niet met een overspanning te laden.

Iedere vorm van een regelbare voeding met spanning en stroom instelling kan je dus gebruiken. En anders haal je bij de bouwmarkt voor 2 tientjes een simpele auto-acculader of je koop voor een paar tientjes een B6 modelbouwlader waarmee je ook andere vormen van accu's kunt laden, altijd handig om in huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

memphis schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:20:
Een 24v lader op een 12v accu gaat nooit werken.

Een loodaccu wordt met een CC/CV laadprincipe geladen, CC (constant current) is nodig om de stroom te beperken wanneer de accu wat leger is en veel stroom kan trekken en als de spanning op nivea is gaat het over in een CV (constant voltage) om de accu niet met een overspanning te laden.

Iedere vorm van een regelbare voeding met spanning en stroom instelling kan je dus gebruiken. En anders haal je bij de bouwmarkt voor 2 tientjes een simpele auto-acculader of je koop voor een paar tientjes een B6 modelbouwlader waarmee je ook andere vormen van accu's kunt laden, altijd handig om in huis te hebben.
1. Ik heb dus 2 accus van verschillende capaciteiten, die in serie is 24V ( vandaar die lader)
Maar kan dat, 2 behoorlijk uit elkaar liggende capaciteiten?
2. Ik heb geen regelbare voeding, wel een 12v dc adapter
3. Juist dat kopen is een beetje een dingetje waar ik woon in Spanje, dus vandaar dat ik eerst wil testen voordat ik iets online probeer te bestellen

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, 2 accu's van ongelijke capaciteit in serie gaat een onbalans geven waardoor 1 accu meer spanning voor zijn kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

Welke koelplaat zouden jullie gebruiken voor een GBU8K waar slechts 2A door gaat? De meeste geschikte koelplaten die ik vind zitten ongeveer rond de junction-ambient uit de datasheet. Dan heeft het waarschijnlijk ook niet veel nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik denk niet dat koeling echt nodig is. Volgens de sheet is de forward spanning van de diode iets minder dan 0.9v bij 2A, dus praat je over 3.6W bij 2 diodes en een halve periode. Dus wordt er in totaal 1.8W gedissipeerd.

Wil je koeling zou ik een plaatje aluminium in een U buigen en er tegenaan schroeven of een geribde blok in een dezelfde oppervlakte zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door memphis op 26-07-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe precies zijn zenerdiodes in de praktijk? Ik zou graag dit schema bouwen, maar zonder trimmer. Heb snel even wat berekeningen gedaan en zelfs 0.1V verschil op zenerspanning heeft al groot effect. https://www.electroschema...-level-indicator-circuit/.
Is er een manier om het wat meer onafhankelijk te maken van toleranties? Weerstanden heb je in voldoende precisie, maar voor voltage references loopt de prijs aardig op.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 122462 op 27-07-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een zener is redelijk precies maar hoezo lopen voltage referenties hoog op? Maast simplele voltage referentie is een lineaire voltage regulator zoals een 7805.

Het schema waarnaar je verwijst lijkt mij niet zo'n ptobleem als de zener 0.1v afwijkt, op de 12v accu zal het verschil 0.2v zijn, boeit dat voor een simpele boordspanning indicator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12
@Anoniem: 122462 Die 1N4735A heeft een tolerantie van 5%. Als we even alle andere toleranties buiten beschouwing laten, betekent dit dat de 10,5 V detectie dan ergens tussen de 9,975 V en de 11,025 V zou liggen. Vandaar die trimmer dus, om die tolerantie weg te nemen. Na die éénmaal afgeregeld te hebben, zou de spanning dan redelijk constant moeten zijn, al heeft stroom, temperatuur,... uiteraard wel een invloed. Dat kan terug een paar % zijn maar zoals @memphis zegt, lijkt 0,2V mij ook niet zo belangrijk bij een loodaccu. En het is een indicator, geen meter ;) Waarom wil je geen trimmer gebruiken? Een andere oplossing is bijvoorbeeld een LM4040 gebruiken, die zijn er vanaf 1% of lager en heb je ook al voor minder dan 1 euro, dat lijkt mij niet te duur?

@memphis Geen slecht idee om een 78Lxx te gebruiken als referentie, daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan :) Die heeft uiteraard ook een tolerantie van een paar % maar die spanningsstabilisator kan een groter bereik aan in belasting.

[ Voor 57% gewijzigd door D-Three op 27-07-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hier een soortgelijk schema zonder potmeter. Hier wordt een 3v3 zener gebruikt welke je ook kunt vervangen voor een 3.3v voltage regulator.

Afbeeldingslocatie: https://homemade-circuits.com/wp-content/uploads/2015/01/carbatteryvoltagemonitorcircuit-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het idee is om dit bij een PB137 te gebruiken, als indicatie dat de accu volledig geladen is. De spanningsdeler zou dan berekend worden zodat de laatste led aangaat bij 13.4-13.5V. Het probleem is dus dat door toleranties dit boven de 13.7V kan komen, en de led dus nooit aan gaat want de PB137 gaat niet hoger.
Als het moet komt er een trimmertje op, maar had manueel werk liefst vermeden.

Had mss wel beter een nieuw topic gestart bedenk ik mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat gaat niet werken. Wanneer die spanning gehaald is is de accu nog maar voor een 60 tot 70% vol.

Een loodaccu laadt namelijk volgens het CC/CV principe, zie ook de specs van die PB137
Je kunt beter de stroom meten. Als de stroom nog maar een paar honderd mA is kan je zeggen dat de accu redelijk vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoeveel vermogen kan je eig kwijt in een plastieken gesloten behuizing (+-100x160x60)? Is 5-10W nog doenbaar?
Ben eens aan het kijken op RS en Farnell, maar het aantal behuizingen met openingen is op 1 hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

5-10W warmteontwikkeling of verbruikt het geheel 5-10W?
Moet denk ik wel kunnen. Als het om die PB137 gaat kan je ook een gat in de behuizing maken, een aluminium plaat aan de buitenkant er tegenaan schroeven/kitten en aan de binnenkant in het gat die PB137 er tegenaan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gaat inderdaad over die PB137. Aangezien er een 10 tal van gemaakt moeten worden zet ik hem liever met koelblok op PCB. Met draden aansluiten op PCB is ook iets..
Echt jammer dat ze niet meer enclosures maken met openingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 122462 op 29-07-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je toegang hebt tot een CNC frees kan je zelf heel simpel een sleuf of gaatjes patroon erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GNo5cVi24a8lSI0wfS6rtKjpVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpQkJQzSt1nQ1449YbOcDBTR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een inbouw magnetron uit de muur getrokken, omdat de magnetron zelf niet meer werkt. Hij gaat wel aan, draait voor 15 seconden maar schakelt zichzelf erna weer uit. Niets wordt ook warm. Omdat ik dacht dat het wel een zekering kon zijn, stuit ik op een geschakelde voeding ipv een ouderwetse magnetron travo. Is het de moeite waard om die PCB er uberhaubt uit te halen en te checken of er een zekering kapot is of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Pjw8z9ic1z8paiCAD15uaj9zwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KtPuOTNe3TKycXkixnM2gFs.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus een printplaat met daarop een geschakelde voeding, en geen traditionele transformator. Ik denk wel 2x na voordat ik daarin ga zitten kloten eerlijk gezegd.

Kreeg een lekkere schok bij uitbouw. Had het ding in de handen, en trok de stekker eruit, voor 1 moment ging zowat de gehele aarding door m'n armen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Anoniem: 58485

oeps te snel

Wat een toeval, vandaag óók bezig geweest met onze 9 jaar oude Whirlpool combimagnetron.
Made in Sweden, dus volgens de geleerden de moeite waard om te repareren.

Eén van de ventilatoren draaide niet meer, je hoorde het relais ook flink tekeer gaan welke deze ventilator zou moeten inschakelen, soort van flipperkast. Dus maar meteen alle 4 relais vervangen. Toch bezig, dus ook alle elco's op diezelfde print vervangen.

Wat ook toeval is, ook een klap van de 230V gehad. Stekker vergeten eruit te halen tijdens de test-run. Hoe dom kun je zijn. Goede aardlek-test, dat wel. Volgende keer gebruik ik wel weer de test-knop van de aardlekschakelaar. O-)

Het apparaat werkt weer als een zonnetje.

[ Voor 125% gewijzigd door PD2JK op 29-07-2020 16:19 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij functioneert gewoon nog, alles werkt, ook als je 'm fysiek aanzet, maar het warmt niet op en het slaat na 12 tot 15 seconden automatisch af. Dat gebeurd alleen als de zekering van de magnetron zelf gesprongen is.

Afbeeldingslocatie: https://applianceexpresstx.com/wp-content/uploads/2017/08/transformer-846x635.jpg

Zo herinner ik me de PSU van de magnetron, niet een compleet geschakelde voeding met heatsinks en al afgeschermd onder het magnetron element. Kon ook niet zien of er een zekering zat, moet het uitbouwen als ik er uberhaubt bij wil komen.

Kan er restspanning op staan op zo'n geschakelde voeding? Vast wel, gezien er caps bij en op zitten ... Anders laat ik 'm wel 48 uur staan zonder stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Caps ontladen met een geschikte belasting kan ook, peertje/LED-lamp?

Misschien is de magnetronbuis stuk? Met dat onderdeel zou ik persoonlijk niet teveel mee klooien. Maar dat heeft meer te maken met mijn gebrek aan kennis. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil alleen checken of de zekering nog in tact is. Als die stuk is is die te vervangen. Is het iets anders fuck it komt er wel een compleet nieuwe magnetron. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je 'm weet te vinden kun je 'm doormeten toch? :)

Al betwijfel ik of de buis / transformator apart gezekerd is.

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 29-07-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Hebben mensen hier ervaring met het "misbruiken" van I2S op bv een ESP32?
Ik vroeg mij af of ik bv mijn eigen bitstream kan maken, ipv I2S protocool.

Voordeel van i2s is dat deze lekker snel is, als ik het goed begrepen heb, op helft van ESP32 clock.
Die kan op 240Mhz gezet worden.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit in mijn code kan verwerken.
Normaal een hoog of laag doorsturen is niet snel genoeg, dus blijkbaar moet ik dat op een andere manier doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-07 21:06
@P.Mouse Misschien kun je je vraag beter in het grote esp topic stellen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1621249

Eventueel zou je de toepassing/probleem nog iets kunnen toelichten...

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
ydderf schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:48:
@P.Mouse Misschien kun je je vraag beter in het grote esp topic stellen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1621249

Eventueel zou je de toepassing/probleem nog iets kunnen toelichten...
Het hoeft niet perse een ESP32 te zijn voor mijn toepassing.
Uiteindelijk is het doel om een snel PWM signaal te creëren, maar ook meer gewoon omdat het interessant is om op deze manier doen.
Daarnaast is het gebruiken na i2s ook niet specifiek voor de ESP32, maar kan ook op andere systemen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@Anoniem: 122462 Kijk eens bij TME naar power supply enclosures: https://www.tme.eu/en/kat...t=100&currency=EUR&page=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

P.Mouse schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:49:
Hebben mensen hier ervaring met het "misbruiken" van I2S op bv een ESP32?
Ik vroeg mij af of ik bv mijn eigen bitstream kan maken, ipv I2S protocool.

Voordeel van i2s is dat deze lekker snel is, als ik het goed begrepen heb, op helft van ESP32 clock.
Die kan op 240Mhz gezet worden.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit in mijn code kan verwerken.
Normaal een hoog of laag doorsturen is niet snel genoeg, dus blijkbaar moet ik dat op een andere manier doen?
Dat kan. Je hebt gelijk dat het tot op de helft van de clock kan, maar in dit geval is dat niet de CPU clock maar de APB clock; aangezien die 80MHz is heb je een theoretische max van 40MHz. Normaliter gebruik je DMA als je bron: je hebt een array aan data waarvan de bits je bitstream voorstellen en vertelt I2S dan om die data via DMA te laden en uit te spugen. Je wilt misschien zoeken op voorbeelden van mensen die hiermee composite video gegenereerd hebben, uit mijn hoofd hebben iig Bitluni en Cnlohr dit gedaan, maar er zijn meer voorbeelden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 14:33
Beste allemaal, ik heb een probleem en ik hoop dat ik een paar knappe koppen mag lenen om dit op te lossen. Het zit als volgt: mijn zonnepanelen omvormer is een maand na het verlopen van de garantie stuk gegaan. Ik heb als de idioot verantwoordelijke mens dat ik ben meteen de omvormer van de muur getrokken en maar eens gekeken waar het probleem lag. Niet meer dan 30 minuten later bleek dat de goedkope relais vervaardigd van Chinesium de geest hadden gegeven. Ik heb beide relais vervangen door twee Finder 40.62.9.012.4000 relais.

2 maanden lang heeft de omvormer zonder problemen kunnen choochen tot hij deze week wederom een relay check fault had. De Finder relais zitten namelijk 2 A onder de rating van de originele relais. Ik kan echter nergens andere relais vinden van dezelfde formfactor met minimaal 12A en 2x wisselcontacten.

Dit is wat er voorheen in zat (maar niet goed leverbaar is): https://nl.mouser.com/Pro...ei1rCqCCFNymsxIVmIQ%3D%3D

En dit was mijn halfbakken oplossing: https://www.conrad.nl/p/f...elcontact-1-stuks-1973624

Dus, is er iemand die mij kan helpen een goede vervangende relais te vinden? Of kan ik maar beter gaan zoeken naar een nieuwe omvormer.

EDIT: misschien handig om erbij te vermelden: het betreft een Eversolar TL2000 omvormer die Eneco heeft aangesmeerd aan de vorige bewoner.

[ Voor 5% gewijzigd door Kraanmachinist op 04-08-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Kraanmachinist schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:44:
Beste allemaal, ik heb een probleem en ik hoop dat ik een paar knappe koppen mag lenen om dit op te lossen. Het zit als volgt: mijn zonnepanelen omvormer is een maand na het verlopen van de garantie stuk gegaan. Ik heb als de idioot verantwoordelijke mens dat ik ben meteen de omvormer van de muur getrokken en maar eens gekeken waar het probleem lag. Niet meer dan 30 minuten later bleek dat de goedkope relais vervaardigd van Chinesium de geest hadden gegeven. Ik heb beide relais vervangen door twee Finder 40.62.9.012.4000 relais.

2 maanden lang heeft de omvormer zonder problemen kunnen choochen tot hij deze week wederom een relay check fault had. De Finder relais zitten namelijk 2 A onder de rating van de originele relais. Ik kan echter nergens andere relais vinden van dezelfde formfactor met minimaal 12A en 2x wisselcontacten.

Dit is wat er voorheen in zat (maar niet goed leverbaar is): https://nl.mouser.com/Pro...ei1rCqCCFNymsxIVmIQ%3D%3D

En dit was mijn halfbakken oplossing: https://www.conrad.nl/p/f...elcontact-1-stuks-1973624

Dus, is er iemand die mij kan helpen een goede vervangende relais te vinden? Of kan ik maar beter gaan zoeken naar een nieuwe omvormer.

EDIT: misschien handig om erbij te vermelden: het betreft een Eversolar TL2000 omvormer die Eneco heeft aangesmeerd aan de vorige bewoner.
Finder 40.61.7.012.0000 komt uit dezelfde serie en heeft volgens mij ook dezelfde maten.
is 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
@P.Mouse Die had ik inderdaad ook gevonden maar deze heeft enkel 1x wisselcontact. Ik neem aan dat dit niet zomaar uitwisselbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Sprite_tm schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Dat kan. Je hebt gelijk dat het tot op de helft van de clock kan, maar in dit geval is dat niet de CPU clock maar de APB clock; aangezien die 80MHz is heb je een theoretische max van 40MHz. Normaliter gebruik je DMA als je bron: je hebt een array aan data waarvan de bits je bitstream voorstellen en vertelt I2S dan om die data via DMA te laden en uit te spugen. Je wilt misschien zoeken op voorbeelden van mensen die hiermee composite video gegenereerd hebben, uit mijn hoofd hebben iig Bitluni en Cnlohr dit gedaan, maar er zijn meer voorbeelden.
Thanks voor de tip :)
40Mhz is wel weer een klein beetje te weinig.

Als je dan tot 1% of 2% PWM stappen wilt, houd je nog maar 400-800kHz over.
Tenzij je zo'n bitstream nauwkeurig kunt delayen (verschuiven), dan kun je met een XOR nog leuke dingen doen (+ frequentie verdubbeling als bonus).

Het uitgangspunt is om rond de 2-5Mhz PWM signaal uit te sturen moet 1-2% stappen
Ik ken nog wel andere manieren om die te doen, maar het leek mij interessant om zoiets te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
@Kraanmachinist
Dei Song Chuan's zijn normaal geen slechte relais, ze worden door APC gebruikt in hun smart-ups-en

Maar dat soort stromen zijn in die bouwvorm niet heel makkelijk nee.

[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 04-08-2020 16:02 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Kraanmachinist schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:55:
@P.Mouse Die had ik inderdaad ook gevonden maar deze heeft enkel 1x wisselcontact. Ik neem aan dat dit niet zomaar uitwisselbaar is.
Excuses, ik had even over dat detail heen gekeken, je zoekt dus naar een DPDT
Of dat zomaar uitwisselbaar is, hangt volledig van de schakeling af.

Ik zal eens verder speuren.
Sine schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:02:
@Kraanmachinist
Dei Song Chuan's zijn normaal geen slechte relais, ze worden door APC gebruikt in hun smart-ups-en

Maar dat soort stromen zijn in die bouwvorm niet heel makkelijk nee.
Het is wel verdacht dat het moeilijk is om een vervangbaar relay te vinden in dezelfde pasvorm.
Ik trek zeker geen conclusies, maar net niet helemaal de specs kunnen halen zal mij niets verbazen.
DPDT in dit maatje is mij ook niet bekend.
Ik kan me heel vaag nog een oudere range van FINDER herinneren, maar dat is wel 10-15 jaar terug ofzo.

[ Voor 43% gewijzigd door P.Mouse op 04-08-2020 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
Plan B zou kunnen zijn met een paar draden een wat steviger relais aan de print te hangen.

Wat doen die relais eigenlijk? En worden inderdaad alle contacten gebruikt?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
Aangezien het een chinese omvormer is is duidelijke documentatie laat staan service manuals niet te vinden. Ik heb ook niet de kennis in huis om dat af te leiden door de printplaat goed te bekijken, ik ben nog maar een student. Ik denk dat een grote socket oid met wat draden erop beunen dan nog wel de beste optie is. Als ik mijn foto's van de vorige keer zo bekijk lijkt het dat de 2x wisselcontacten wel worden gebruikt en ik gok dat het wordt gebruikt om de AC uitvoer te schakelen. Ik zal hem vandaag of morgen wel weer even uit elkaar halen voor wat goede foto's, misschien worden we daar wat wijzer van.

Wel alvast bedankt voor het meedenken, scheelt een hoop als je er niet alleen voor staat!

edit:

@P.Mouse Ik denk ook niet dat we precies de specs kunnen halen, daarom hoopte ik de vorige keer al dat een goede Finder relais van 10 A voldoende zou zijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door Kraanmachinist op 04-08-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@Kraanmachinist Je hebt het over 2x wisselcontact maar de originele relais waar je naar linkt op Mouser heeft toch geen wisselcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met 1 maand buiten garantie kan je je nog wel beroepen op garantie. Sowieso is er binnen Nederland nog een hoop voor elkaar te krijgen binnen de consumentenrecht. Heb je dat ding uit Azië, dan heb je misschien een probleem maar kan het zeker geen kwaad om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
@D-Three Daar zeg je me wat, deze werd gelinkt ergens op een forum dus daar ben ik maar mee gegaan. Ik heb de oude relais nog liggen dus misschien als het 1x wisselcontact blijkt te zijn is het stukken makkelijker!

@memphis Dit heb ik ook onderzocht als mogelijkheid destijds maar uiteindelijk leek het niet handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@Kraanmachinist Ja, het lijkt mij vreemd omdat dat Finder relais van Conrad een DPDT is met 8 pinnen, terwijl dat Song Chuan relais er maar 6 heeft. Heb je 2 pootjes afgeknipt? Of zoals in onderstaande video, een socket waarvan 2 pootjes zijn afgeknipt?

[ Voor 20% gewijzigd door D-Three op 04-08-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
Ja ik heb inderdaad een socket gebruikt waarbij ik twee pins heb verwijderd. Beetje dom van me dat ik hier niet bij heb stilgestaan. Ik zal proberen vandaag even wat tijd te vinden om de pcb los te halen voor wat duidelijke foto's. Als het wel gewoon een 1x wisselcontact kan zijn scheelt dat een boel.

Wel mild verontrustend: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1YVZmw2RZzRAU_y0-3A8wCTZ3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snCgXdXjYF7icqVCEs2vgo5b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het gevoel dat ik hem maar beter kan solderen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zijn er inmiddels al andere prototype clubs die flex PCB's maken?
PCBWay begint namelijk steeds duurder te worden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 12:51
LED-Maniak schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:54:
Zijn er inmiddels al andere prototype clubs die flex PCB's maken?
PCBWay begint namelijk steeds duurder te worden.
Ik ben zelf erg tevreden met eurocircuits.
En voor assemblages gebruiken we europeancircuits

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Klinkt niet als heel veel betaalbaarder dan pcbway.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

P.Mouse schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Thanks voor de tip :)
40Mhz is wel weer een klein beetje te weinig.

Als je dan tot 1% of 2% PWM stappen wilt, houd je nog maar 400-800kHz over.
Tenzij je zo'n bitstream nauwkeurig kunt delayen (verschuiven), dan kun je met een XOR nog leuke dingen doen (+ frequentie verdubbeling als bonus).

Het uitgangspunt is om rond de 2-5Mhz PWM signaal uit te sturen moet 1-2% stappen
Ik ken nog wel andere manieren om die te doen, maar het leek mij interessant om zoiets te proberen.
Je zou eens naar delta-sigma kunnen kijken... in theorie evenveel quantization noise als PWM, maar omdat het een stuk hoger in het frequentiebereik ligt kan je het er veel makkelijker uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@LED-Maniak Onlangs heb ik flex/rigid besteld bij pcbcart. Flex hebben ze ook. Al denk ik wel dat pcbcart over het algemeen duurder is dan pcbway. En voor flex moet je wel een offerte vragen en dat duurt een paar dagen. Maar je kan eens prijs vragen om te vergelijken met iets wat je onlangs hebt besteld bij pcbway.

@itcouldbeanyone Eurocircuits heeft geen 'echte' flex ;) Maar die gebruik ik ook regelmatig, zeker als het snel moet gaan. Hun kwaliteit is altijd prima en ik ben nog geen enkele tegenhanger tegen gekomen die zo'n goede website heeft als eurocircuits. European Circuits ken ik niet, die gebruik je voor voor professionele doeleinden waarschijnlijk? Nu ja, er zijn veel bestukkers :P
Kraanmachinist schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:01:
Ja ik heb inderdaad een socket gebruikt waarbij ik twee pins heb verwijderd. Beetje dom van me dat ik hier niet bij heb stilgestaan. Ik zal proberen vandaag even wat tijd te vinden om de pcb los te halen voor wat duidelijke foto's. Als het wel gewoon een 1x wisselcontact kan zijn scheelt dat een boel.
Wel... Volgen de datasheet die je hebt gegeven is het geen 1 wisselcontact maar 2 NO contacten. ;) Ik denk dat je best nog even nakijkt welke relais er origineel op zat :P
Wel mild verontrustend: [Afbeelding]

Ik heb het gevoel dat ik hem maar beter kan solderen. :+
Dat vind ik iets meer dan mild verontrustend. Dat zal dan ook de oorzaak zijn van die error. Die relaisvoeten zijn trouwens maar gespecificeerd voor 10A. Solderen zou ik ook aanraden.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 05-08-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Sprite_tm schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:40:
[...]

Je zou eens naar delta-sigma kunnen kijken... in theorie evenveel quantization noise als PWM, maar omdat het een stuk hoger in het frequentiebereik ligt kan je het er veel makkelijker uitfilteren.
klopt sterker nog dat gaat prima met bv een flip flop, 2e orde krijg je de noise ook nog redelijk goed.
Lekker goedkoop, krijg je x2 frequentie bonus met bv een xor, instelbaar qua frequentie en nog redelijk lineair.
Self oscillerend zou ook nog kunnen.

Ik had alleen gehoopt het "all-in-one" te doen, zeker met een ESP32 omdat die twee cores heeft.
Daarnaast kun je dan gelijk allerlei andere fancy signalen uithoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
D-Three schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:41:

[...]

Wel... Volgen de datasheet die je hebt gegeven is het geen 1 wisselcontact maar 2 NO contacten. ;) Ik denk dat je best nog even nakijkt welke relais er origineel op zat :P

[...]

Dat vind ik iets meer dan mild verontrustend. Dat zal dan ook de oorzaak zijn van die error. Die relaisvoeten zijn trouwens maar gespecificeerd voor 10A. Solderen zou ik ook aanraden.
Heb de project-prullenbak doorgespit en ik heb de originele gevonden, de song chuan 894H-2AH1-F-C. Ik denk dat het maar tijd is om te stoppen met die internetadviezen die ik eerder had gevonden en dat ik maar gewoon deze koop en er netjes op soldeer. Zo te zien zijn ze op voorraad bij Mouser in ruil voor een stevige verzendskosten maar dat neem ik maar op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb hier een 6 pins IC met MLF package.

De opdruk is:
4CPPS
1916
+

Pin 6 lijkt VCC want daar zit een condensator op.
Pin 2 komt data op binnen.

Zou dit een microcontroller kunnen zijn? Hij werkt als een 1-wire chip maar als ik via 1-wire het IC uitlees dan bestaat deze volgens maxim helemaal niet. Krijg daarom het idee dat het wellicht een microcontroller is of iets dergelijks. Ik kan helaas helemaal niets vinden online als ik hier naar zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 12:51
LED-Maniak schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:41:
Ik heb hier een 6 pins IC met MLF package.

De opdruk is:
4CPPS
1916
+

Pin 6 lijkt VCC want daar zit een condensator op.
Pin 2 komt data op binnen.

Zou dit een microcontroller kunnen zijn? Hij werkt als een 1-wire chip maar als ik via 1-wire het IC uitlees dan bestaat deze volgens maxim helemaal niet. Krijg daarom het idee dat het wellicht een microcontroller is of iets dergelijks. Ik kan helaas helemaal niets vinden online als ik hier naar zoek.
Hier de datasheet

https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX1916.pdf

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Het is geen LED maar een onewire eeprom geheugen IC(of emulator hiervan). Hij reageert op ongeveer dezelfde basis commando's als het 1-wire protocol, maar zeker niet alles en vaak ook anders.

MAX1916 zit weinig protocol in.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Sprite_tm schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:40:
[...]

Ik zat ook nog te denken om een asm(nop) delay loop te gebruiken.
Ik weet alleen niet zo goed hoe nauwkeurig/constant die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

P.Mouse schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:16:
[...]

klopt sterker nog dat gaat prima met bv een flip flop, 2e orde krijg je de noise ook nog redelijk goed.
Lekker goedkoop, krijg je x2 frequentie bonus met bv een xor, instelbaar qua frequentie en nog redelijk lineair.
Self oscillerend zou ook nog kunnen.

Ik had alleen gehoopt het "all-in-one" te doen, zeker met een ESP32 omdat die twee cores heeft.
Daarnaast kun je dan gelijk allerlei andere fancy signalen uithoesten.
Ik bedoel delta-sigma in software via de I2S output :) geen externe componenten nodig en je kan nog steeds random waveforms maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Sprite_tm schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:29:
[...]

Ik bedoel delta-sigma in software via de I2S output :) geen externe componenten nodig en je kan nog steeds random waveforms maken.
interessant!!!!
Nooit aan gedacht., maar waarom idd ook niet.
Mijn ervaring zit ook veel meer in de analoge kant (en PCB design), zoals je misschien hebt gemerkt! :)

Ik heb al een aantal voorbeelden kunnen vinden, maar weet jij zo welke limieten en variabelen hier een rol bij spelen praktisch gezien?
Denk dan aan max PWM freq, min duty cycle en eventueel ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

P.Mouse schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:12:
[...]

interessant!!!!
Nooit aan gedacht., maar waarom idd ook niet.
Mijn ervaring zit ook veel meer in de analoge kant (en PCB design), zoals je misschien hebt gemerkt! :)

Ik heb al een aantal voorbeelden kunnen vinden, maar weet jij zo welke limieten en variabelen hier een rol bij spelen praktisch gezien?
Denk dan aan max PWM freq, min duty cycle en eventueel ruis
Pfoei, dat is een complexe vraag. Ik ben nog niet wakker genoeg om de berekeningen te doen, dus ik ga je verwijzen naar een PDFje wat je meer kan vertellen: Hier. Staar je trouwens niet dood op de snr-rate, het geintje van delta-sigma is dat het aan noise shaping doet en de meeste troep aan de bovenkant van je spectrum zit zodat je het er makkelijk af kan filteren.

Also, geen idee of het boeiend is voor je toepassing, maar als je geinteresseerd bent in een analoog signaal: je kan de I2S hardware ook doorschakelen naar de interne DACs. Als je dat doet kan je twee 8-bit analoge signalen genereren met een snelheid in de MHz'en. Je zou dat kunnen combineren met (evt noise-shaped) dithering en op die manier een analoog signaal met een lagere bitrate maar hoger aantal bits kunnen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 11-08-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Sprite_tm schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Pfoei, dat is een complexe vraag. Ik ben nog niet wakker genoeg om de berekeningen te doen, dus ik ga je verwijzen naar een PDFje wat je meer kan vertellen: Hier. Staar je trouwens niet dood op de snr-rate, het geintje van delta-sigma is dat het aan noise shaping doet en de meeste troep aan de bovenkant van je spectrum zit zodat je het er makkelijk af kan filteren.

Also, geen idee of het boeiend is voor je toepassing, maar als je geinteresseerd bent in een analoog signaal: je kan de I2S hardware ook doorschakelen naar de interne DACs. Als je dat doet kan je twee 8-bit analoge signalen genereren met een snelheid in de MHz'en. Je zou dat kunnen combineren met (evt noise-shaped) dithering en op die manier een analoog signaal met een lagere bitrate maar hoger aantal bits kunnen maken.
Ruis is niet meest belangrijke.
Wat ik zei, ik wil voor PWM toch wel ergens rond de 2MHz uitkomen (hoger is leuker, maar niet meer realistisch denk ik). Minimaal stappen (duty cycle) van 1%.
Met 8 bit zou je daar ruim boven moeten zitten, echter kun je de stap natuurlijk niet kleiner maken dan je hoogste (interne) clock freq.
Dit is goed genoeg voor enkel PWM en blokgolf en evt triangle wave/sawtooth.
Voor sinus (achtige) signalen wil ik toch het liefst wel 16bits of beter.
Wellicht mag dat afhankelijk van de frequentie, dus bij hogere frequenties hoeft de performance niet meer zo goed.

Mijn originele idee was om sinus gewoon via een i2s DAC te doen tot 192kHz of zelfs 384kHz
Waar gaat het over tegenwoordig :+ :+ , ik kan de tijd met 12-14bits DACs nog herinneren, waren we al blij dat we 44,1kHz konden halen! :+ 8)7

De basis was om dit idee zo simpel mogelijk te houden, maar aangezien een ESP32 zo goedkoop is, en vooral ook 2 cores heeft (anders zit je namelijk altijd in de knoop), is het nu een beetje van waarom ook niet.

edit: ik zit net even het documentje te lezen, maar iets 24 3/4 bits noemen, is wel een beetje apart :? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:22
P.Mouse schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Ruis is niet meest belangrijke.
(....)
Voor sinus (achtige) signalen wil ik toch het liefst wel 16bits of beter.
Wellicht mag dat afhankelijk van de frequentie, dus bij hogere frequenties hoeft de performance niet meer zo goed.
(....)
edit: ik zit net even het documentje te lezen, maar iets 24 3/4 bits noemen, is wel een beetje apart :? :X
Bovenstaande snippets uit jouw verhaal houden allemaal verband met elkaar.

Bij PWM en delta-sigma is ruis wel degelijk zo'n beetje de belangrijkste parameter. Beide technieken gebruiken meestal (maar niet noodzakelijk) een 1-bit bitstream om het signaal te representeren.

Bij conventionele ADC's en DAC's met een R-2R laddernetwerk ligt het aantal bits eenduidig vast in het ontwerp. Belangrijke parameters zijn daarbij de maximale uitsturing en de ruisvloer, die vooral wordt bepaald door de quantisatieruis. Hieruit volgen het dynamisch bereik en de SNR.

Deze laatste wordt bepaald door het aantal bits: ieder extra bit in het laddernetwerk verdubbelt de resolutie
en -in het ideale geval- halveert de quantisatieruis. De SNR neemt dan ook toe met 6 dB per extra bit.

In formule: SNR = 6.02 N + 1.76 dB, waarbij N de woordbreedte van de ADC of DAC is.

Zo kan met een 8-bits converter een SNR van 50 dB worden bereikt en met een 16-bitter 98 dB.

Bij PWN en delta-sigma reken je andersom: de ruis wordt eerst berekend aan de hand van je ontwerp. Daaruit volgt dan de ENOB (effective number of bits), wat in feite de resolutie en het dynamisch bereik van je converter bepaalt.

Voorbeeld: stel dat de ruisvloer van je ontwerp op -65 dB tov. de maximale uitsturing ligt.
De ENOB wordt dan (65 - 1.76) / 6.02 = 10.5 bits.

Omdat je niet gebonden bent aan een vaste topologie van bv. een R-2R laddernetwerk met N trappen, kan het effectieve aantal bits cijfers achter de komma hebben. 24 3/4 bits is dus helemaal niet zo gek.

Overigens kan je zowel bij 1-bitters (PWM, delta-sigma) als bij N-bitters (R-2R) resolutie en bandbreedteie tegen elkaar uitwisselen. Wil je meer bandbreedte, dan verlaag je de resolutie. Of andersom.
Voorwaarde daarvoor is wel dat je dithering en filtering gebruikt. Bij een ADC wordt soms extra ruis uit het ingangssignaal toegevoegd (of een zaagtand), met daarna post-processing na de ADC met een digitaal filter.

Noise shaping biedt inderdaad het voordeel dat je een groot deel van de ruisenergie verplaatst naar hogere frequenties in het spectrum, wat wegfilteren eenvoudiger maakt. De ENOB neemt daarmee toe.
Uit het bericht van Sprite_tm zou je de indruk kunnen krijgen dat noise shaping iets is dat je er automatisch bij krijgt als je delta-sigma gebruikt, en dat is geenzins het geval. Noise shaping is iets dat je moet toevoegen aan je ontwerp: je moet de quantisatieruis in een feedback loop terugvoeren in je systeem om noise shaping te kunnen realiseren.

Je vermeldt in je messages wel dat je resoluties van 8 en 16 bit wilt realiseren, maar niet wat de hoogste frequenties zijn van de output signalen die je wilt bereiken.
Met name voor 16 bit conversie kan je dan al snel vastlopen met de maximale bitrates van je PWM of delta-sigma streams, tenzij je je beperkt tot laagfrequente output signalen.

Je voorstel om eenvoudige I2S DAC's te gebruiken zou dus best wel eens de beste oplossing kunnen zijn.

Hmm...veel langer verhaal geworden dan ik gedacht had. Moet maar eens aan het werk, maar daar is het veel te warm voor....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
ReneK schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Bovenstaande snippets uit jouw verhaal houden allemaal verband met elkaar.

Bij PWM en delta-sigma is ruis wel degelijk zo'n beetje de belangrijkste parameter. Beide technieken gebruiken meestal (maar niet noodzakelijk) een 1-bit bitstream om het signaal te representeren.

Bij conventionele ADC's en DAC's met een R-2R laddernetwerk ligt het aantal bits eenduidig vast in het ontwerp. Belangrijke parameters zijn daarbij de maximale uitsturing en de ruisvloer, die vooral wordt bepaald door de quantisatieruis. Hieruit volgen het dynamisch bereik en de SNR.

Deze laatste wordt bepaald door het aantal bits: ieder extra bit in het laddernetwerk verdubbelt de resolutie
en -in het ideale geval- halveert de quantisatieruis. De SNR neemt dan ook toe met 6 dB per extra bit.

In formule: SNR = 6.02 N + 1.76 dB, waarbij N de woordbreedte van de ADC of DAC is.

Zo kan met een 8-bits converter een SNR van 50 dB worden bereikt en met een 16-bitter 98 dB.

Bij PWN en delta-sigma reken je andersom: de ruis wordt eerst berekend aan de hand van je ontwerp. Daaruit volgt dan de ENOB (effective number of bits), wat in feite de resolutie en het dynamisch bereik van je converter bepaalt.

Voorbeeld: stel dat de ruisvloer van je ontwerp op -65 dB tov. de maximale uitsturing ligt.
De ENOB wordt dan (65 - 1.76) / 6.02 = 10.5 bits.

Omdat je niet gebonden bent aan een vaste topologie van bv. een R-2R laddernetwerk met N trappen, kan het effectieve aantal bits cijfers achter de komma hebben. 24 3/4 bits is dus helemaal niet zo gek.

Overigens kan je zowel bij 1-bitters (PWM, delta-sigma) als bij N-bitters (R-2R) resolutie en bandbreedteie tegen elkaar uitwisselen. Wil je meer bandbreedte, dan verlaag je de resolutie. Of andersom.
Voorwaarde daarvoor is wel dat je dithering en filtering gebruikt. Bij een ADC wordt soms extra ruis uit het ingangssignaal toegevoegd (of een zaagtand), met daarna post-processing na de ADC met een digitaal filter.

Noise shaping biedt inderdaad het voordeel dat je een groot deel van de ruisenergie verplaatst naar hogere frequenties in het spectrum, wat wegfilteren eenvoudiger maakt. De ENOB neemt daarmee toe.
Uit het bericht van Sprite_tm zou je de indruk kunnen krijgen dat noise shaping iets is dat je er automatisch bij krijgt als je delta-sigma gebruikt, en dat is geenzins het geval. Noise shaping is iets dat je moet toevoegen aan je ontwerp: je moet de quantisatieruis in een feedback loop terugvoeren in je systeem om noise shaping te kunnen realiseren.

Je vermeldt in je messages wel dat je resoluties van 8 en 16 bit wilt realiseren, maar niet wat de hoogste frequenties zijn van de output signalen die je wilt bereiken.
Met name voor 16 bit conversie kan je dan al snel vastlopen met de maximale bitrates van je PWM of delta-sigma streams, tenzij je je beperkt tot laagfrequente output signalen.

Je voorstel om eenvoudige I2S DAC's te gebruiken zou dus best wel eens de beste oplossing kunnen zijn.

Hmm...veel langer verhaal geworden dan ik gedacht had. Moet maar eens aan het werk, maar daar is het veel te warm voor....
Klopt helemaal, hier wordt dan trouwens ook altijd zo leuk "misbruik" van gemaakt bij audio DAC's
Die worden bv prima 32 bits genoemd, maar komen niet veel verder dan 105dB SNR 8)7

Nadeel om een i2s dac tenemen is dat de bandbreedte beperkt is tot 192kHz (bij 384khz samplerate).
Hoger kan, maar ik weet niet of een ESP32 dat aan kan + dac zijn vrij prijzig. 768khz samplerate is mogelijk vandaag de dag (bizarrrr 8)7 )

Volgens mij had ik de rest al opgegeven?
Dus max frequentie voor PWM op ongeveer 2Mhz.
Pure square wave mag hoger.
Sinus liefst nog hoger, maar ik weet niet wat realistisch is.
Misschien is dan uiteindelijk gewoon de vraag, hoeveel kun je maximaal uit een ESP32 persen?

Zoals ik al zei, ik heb jaren ervaring in ontwerpen van analoge elektronica en audio.
Ik heb wel wat ervaring met programmeren in ucontrollers, maar een delta-sigma in software maken is toch wel nieuwe koek voor mij.
Mijn eerste idee ontstond gewoon met een simpele d flip flop en een oscillator, daar haal je die snelheden wel mee. (makkelijker zelfs)
Maar ja, daar wil je dan ook weer een schermpje bij etc etc en frequenties ed netjes instellen is een beetje een gedoe.
Dus dan kom je langzaam tot het idee om niet gewoon alles in een IC te doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
P.Mouse schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:15:
[...]

Klopt helemaal, hier wordt dan trouwens ook altijd zo leuk "misbruik" van gemaakt bij audio DAC's
Die worden bv prima 32 bits genoemd, maar komen niet veel verder dan 105dB SNR 8)7
32 bits is meestal marketing praat. Of het gaat om de woordbreedte van digitale filters e.d. en dan noemen ze de hele DAC gelijk maar 32 bits omdat dat lekker klinkt.
Een 32 bits converter valt vrijwel niet te maken, dat betekent een dynamic range van bijna 200 dB. Alleen al qua ruis kan geen schakeling dat aan.
Volgens mij had ik de rest al opgegeven?
Dus max frequentie voor PWM op ongeveer 2Mhz.
Pure square wave mag hoger.
Sinus liefst nog hoger, maar ik weet niet wat realistisch is.
Bedoel je met die 2 MHz de schakelfrequentie van je PWM signaal, of de gewenste bandbreedte van het opgewekte analoge signaal? Dat maakt nogal een verschil.
Ik heb wel wat ervaring met programmeren in ucontrollers, maar een delta-sigma in software maken is toch wel nieuwe koek voor mij.
Mijn eerste idee ontstond gewoon met een simpele d flip flop en een oscillator, daar haal je die snelheden wel mee. (makkelijker zelfs)
Maar ja, daar wil je dan ook weer een schermpje bij etc etc en frequenties ed netjes instellen is een beetje een gedoe.
Dus dan kom je langzaam tot het idee om niet gewoon alles in een IC te doen. 8)
Wil je snel resultaat hebben, dan zou ik voor een externe I2S DAC gaan.
Wil je kennis opdoen met delta-sigma, dan moet je je wellicht eerst meer verdiepen in de theorie hierachter met evt. de nodige signaalprocessing.
Met een softwarematige delta-sigma ADC of DAC ben je altijd beperkt vwb. bandbreedte van het analoge signaal, al kan je soms door een bestaande interface te misbruiken (al dan niet in combinatie met DMA) tot hogere frequenties komen. Je kunt natuurlijk ook externe delta-sigma ADC's of DAC's gebruiken. Het hangt vooral van je toepassing af.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Edit: Whoops, zie dat het hierboven al veel beter uitgelegd is.

[ Voor 97% gewijzigd door Sprite_tm op 13-08-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
ReneK schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:40:
[...]

32 bits is meestal marketing praat. Of het gaat om de woordbreedte van digitale filters e.d. en dan noemen ze de hele DAC gelijk maar 32 bits omdat dat lekker klinkt.
Een 32 bits converter valt vrijwel niet te maken, dat betekent een dynamic range van bijna 200 dB. Alleen al qua ruis kan geen schakeling dat aan.

[...]

Bedoel je met die 2 MHz de schakelfrequentie van je PWM signaal, of de gewenste bandbreedte van het opgewekte analoge signaal? Dat maakt nogal een verschil.

[...]

Wil je snel resultaat hebben, dan zou ik voor een externe I2S DAC gaan.
Wil je kennis opdoen met delta-sigma, dan moet je je wellicht eerst meer verdiepen in de theorie hierachter met evt. de nodige signaalprocessing.
Met een softwarematige delta-sigma ADC of DAC ben je altijd beperkt vwb. bandbreedte van het analoge signaal, al kan je soms door een bestaande interface te misbruiken (al dan niet in combinatie met DMA) tot hogere frequenties komen. Je kunt natuurlijk ook externe delta-sigma ADC's of DAC's gebruiken. Het hangt vooral van je toepassing af.
De schakelfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
En wat voor signalen wil je gaan opwekken? Je hebt het over blokgolven en sinussen, maar over welke bandbreedtes praten we? En wat is de gewenste resolutie c.q. SNR?

Je schrijft dat je ervaring hebt met audio. Gaat het om audio toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
ReneK schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 07:57:
[...]

En wat voor signalen wil je gaan opwekken? Je hebt het over blokgolven en sinussen, maar over welke bandbreedtes praten we? En wat is de gewenste resolutie c.q. SNR?

Je schrijft dat je ervaring hebt met audio. Gaat het om audio toepassingen?
Het gaat om een soort van functiegenerator.
Volgens mij kun je met een 2Mhz signaal toch wel 1Mhz sinus maken?
Daarnaast dus de gebruikelijke dingen als sawtooth, triangle ed.

16bits zou wel fijn zijn, maar ik weet niet of dat haalbaar is?
Voor de hogere frequenties niet zo heel interessant ook denk ik.
Eventueel zou het tot 92kHz met een externe DAC kunnen om zo betere performance te krijgen voor de sinussen.
Als het wel allemaal via ESP32 kan, is dat natuurlijk wel mooier.
Eigenlijk is mijn vraag eerder andersom, hoeveel valt er uit een ESP32 te halen, (zonder externe DAC's ed)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
P.Mouse schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Het gaat om een soort van functiegenerator.
Volgens mij kun je met een 2Mhz signaal toch wel 1Mhz sinus maken?
Als 2 MHz i.d.d. de schakelfrequentie is (dwz. de bitrate van de I2S output): bij lange na niet.

Je moet dan ofwel de bitrate aanzienlijke verhogen, ofwel je beperken tot sinussen van
veel lagere frequenties.

Ter vergelijking: de bitstream audio DAC's uit de begintijd van de CD spelers hadden
dacht ik een bitrate van zo'n 10 à 14 MHz (even uit mijn hoofd) voor het opwekken van
audiosignalen tot 20 kHz.
16bits zou wel fijn zijn, maar ik weet niet of dat haalbaar is?
16 bits met PWM betekent een enorme word lengte, wat meestal onpraktisch is.

Met bv. een 32-bits word lengte uit een I2S poort heb je een pulstrein van slechts 32 bits. Daarmee
kan je 32 discrete niveau's bereiken na low-pass filltering, ofwel je hebt een 5-bits DAC gemaakt
met slechts zo'n 32 dB dynamisch bereik.
De meeste I2S poorten gaan bij mijn weten tot 16, 24 of 32 bits. Langere woordlengte is mogelijk door
meer woorden naadloos achter elkaar uit te braken middels DMA. Met 8 32-bits woorden heb je al 256 bits bereikt, goed voor een 8-bits DAC.

Delta-sigma gebruiken ipv. PWM betekent dat je de bits optimaal verspreidt over de woorden in plaats van bij elkaar gegroepeerd, wat een betere verspreiding van de quantisatie ruis geeft over de Nyquist bandbreedte (=bitrate / 2). De resolutie wordt echter ook met delta-sigma niet beter dan met PWM.

Pas in combinatie met flinke oversampling en noise shaping kan je de ruis voldoende laag krijgen binnen de signaalbandbreedte. Noise shaping verdeelt de ruisenergie op een betere manier, waardoor
de ruisvloer binnen de signaalbandbreedte verder verlaagt. Alleen dan krijg je een goede SNR en een beetje behoorlijke sinussen uit je ontwerp.
Noise shaping goed implementeren is echter een vak apart en vergt meer dan alleen maar
oversampling.

Of je moet genoeg hebben aan een 5-bits resolutie voor je sinus. Voor een 1 MHz sinus heb je dan een
bitrate nodig van 1 MHz x 2 x 32 = 64 Mbps (zonder verdere oversampling of noise shaping).
Eventueel zou het tot 92kHz met een externe DAC kunnen om zo betere performance te krijgen voor de sinussen.
Ik denk dat dat de beste oplossing is en verreweg de mooiste signalen geeft. De meeste I2S interfaces
moeten een 92 kHz (of bedoel je 96 kHz of 192 kHz, meer gebruikelijk in de audio wereld?)
wel aan kunnen sturen, dacht ik. Maar daarmee haal je natuurlijk geen sinus van 1 MHz.
Als het wel allemaal via ESP32 kan, is dat natuurlijk wel mooier.
Eigenlijk is mijn vraag eerder andersom, hoeveel valt er uit een ESP32 te halen, (zonder externe DAC's ed)?
Ik zou daar niet teveel van verwachten als je ook 1 MHz sinussen wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
ReneK schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Als 2 MHz i.d.d. de schakelfrequentie is (dwz. de bitrate van de I2S output): bij lange na niet.

Je moet dan ofwel de bitrate aanzienlijke verhogen, ofwel je beperken tot sinussen van
veel lagere frequenties.

Ter vergelijking: de bitstream audio DAC's uit de begintijd van de CD spelers hadden
dacht ik een bitrate van zo'n 10 à 14 MHz (even uit mijn hoofd) voor het opwekken van
audiosignalen tot 20 kHz.

[...]

16 bits met PWM betekent een enorme word lengte, wat meestal onpraktisch is.

Met bv. een 32-bits word lengte uit een I2S poort heb je een pulstrein van slechts 32 bits. Daarmee
kan je 32 discrete niveau's bereiken na low-pass filltering, ofwel je hebt een 5-bits DAC gemaakt
met slechts zo'n 32 dB dynamisch bereik.
De meeste I2S poorten gaan bij mijn weten tot 16, 24 of 32 bits. Langere woordlengte is mogelijk door
meer woorden naadloos achter elkaar uit te braken middels DMA. Met 8 32-bits woorden heb je al 256 bits bereikt, goed voor een 8-bits DAC.

Delta-sigma gebruiken ipv. PWM betekent dat je de bits optimaal verspreidt over de woorden in plaats van bij elkaar gegroepeerd, wat een betere verspreiding van de quantisatie ruis geeft over de Nyquist bandbreedte (=bitrate / 2). De resolutie wordt echter ook met delta-sigma niet beter dan met PWM.

Pas in combinatie met flinke oversampling en noise shaping kan je de ruis voldoende laag krijgen binnen de signaalbandbreedte. Noise shaping verdeelt de ruisenergie op een betere manier, waardoor
de ruisvloer binnen de signaalbandbreedte verder verlaagt. Alleen dan krijg je een goede SNR en een beetje behoorlijke sinussen uit je ontwerp.
Noise shaping goed implementeren is echter een vak apart en vergt meer dan alleen maar
oversampling.

Of je moet genoeg hebben aan een 5-bits resolutie voor je sinus. Voor een 1 MHz sinus heb je dan een
bitrate nodig van 1 MHz x 2 x 32 = 64 Mbps (zonder verdere oversampling of noise shaping).

[...]

Ik denk dat dat de beste oplossing is en verreweg de mooiste signalen geeft. De meeste I2S interfaces
moeten een 92 kHz (of bedoel je 96 kHz of 192 kHz, meer gebruikelijk in de audio wereld?)
wel aan kunnen sturen, dacht ik. Maar daarmee haal je natuurlijk geen sinus van 1 MHz.

[...]

Ik zou daar niet teveel van verwachten als je ook 1 MHz sinussen wilt maken.
Normaal is de formule voor freq van i2s ; samplerate * bitrate * kanalen.
Dat is echter wanneer je deze gebruikt als bitstream.
Dus voor 16 bit 44.1kHz, stereo, kom je uit op 1.4Mhz
Dat is echter natuurlijk niet de master clock van het systeem, typisch 12.288Mhz.

Het is mij alleen een beetje onduidelijk tot welke samplerate en bitrate de ESP32 kan.
Maar zoals ik al zei, zou ik het vraagstuk eerder omdraaien, en kijken wat er uit een ESP32 te halen valt.
Een andere manier is dus gewoon twee blokgolven uit te spugen.
1 van die blokgolven delay/phase shift je dan om dan middels een externe XOR een PWM te creëren.
De vraag is dan tot hoe klein en nauwkeurig je dan kunt delayen.
Als ik het goed begrijp is dan de helft van de master clock, dus 120Mhz = 8.33ns.
Als je dit dan als kleinste stap ziet, bv een 1.2Mhz signaal creëren, met duty cycle stappen van 1%.
Door de XOR wordt dat x2 dus 2,4Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
P.Mouse schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Dus voor 16 bit 44.1kHz, stereo, kom je uit op 1.4Mhz
Dat is echter natuurlijk niet de master clock van het systeem, typisch 12.288Mhz.
12.288 MHz klinkt al een stuk beter dan de eerder genoemde 2 MHz.
Het is mij alleen een beetje onduidelijk tot welke samplerate en bitrate de ESP32 kan.
Maar zoals ik al zei, zou ik het vraagstuk eerder omdraaien, en kijken wat er uit een ESP32 te halen valt.
Hangt een beetje van de chip af. Soms gaan peripherals als I2S niet verder dan de standaard voorschrijft, soms wordt het alleen maar beperkt door de gebruikte technology van de chipfabricage en kan je veel hoger clocken. Dat moet in de electrical specifications van de chip staan.
Een andere manier is dus gewoon twee blokgolven uit te spugen.
1 van die blokgolven delay/phase shift je dan om dan middels een externe XOR een PWM te creëren.
De vraag is dan tot hoe klein en nauwkeurig je dan kunt delayen.
Als ik het goed begrijp is dan de helft van de master clock, dus 120Mhz = 8.33ns.
De peripheral clock is bij veel ARM chips i.d.d. de helft van de master clock. Ik zie dat de ESP32 een Xtensa LX6 processor gebruikt. Ik ken die chip verder niet, maar het lijkt een beetje vreemde eend in de bijt. Intern gebruikt-ie wel wat ARM ideeën, zoals de ABP bus structuur, maar het lijkt verder geen ARM chip te zijn.
Het ziet er meer uit als een core processor waar chip designers zelf een SoC mee kunnen maken.
Hoe dat zit met peripheral clocks durf ik niet te zeggen.
Als je dit dan als kleinste stap ziet, bv een 1.2Mhz signaal creëren, met duty cycle stappen van 1%.
Door de XOR wordt dat x2 dus 2,4Mhz.
Dat lijkt me een werkbaar idee.
Maar hoe wil je die delay realiseren? Heeft de ESP32 daar hardware support voor in de chip?
Als je twee blokgolven onderling wilt kunnen shiften in 8.33 ns stapjes moet je de boel wel heel strak in de hand houden. Misschien kan je met interne timers en DMA de boel zodanig aansturen dat je alles onderling goed fasestar en gecontroleerd kunt houden, maar het lijkt me best een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
ReneK schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

12.288 MHz klinkt al een stuk beter dan de eerder genoemde 2 MHz.

[...]

Hangt een beetje van de chip af. Soms gaan peripherals als I2S niet verder dan de standaard voorschrijft, soms wordt het alleen maar beperkt door de gebruikte technology van de chipfabricage en kan je veel hoger clocken. Dat moet in de electrical specifications van de chip staan.

[...]

De peripheral clock is bij veel ARM chips i.d.d. de helft van de master clock. Ik zie dat de ESP32 een Xtensa LX6 processor gebruikt. Ik ken die chip verder niet, maar het lijkt een beetje vreemde eend in de bijt. Intern gebruikt-ie wel wat ARM ideeën, zoals de ABP bus structuur, maar het lijkt verder geen ARM chip te zijn.
Het ziet er meer uit als een core processor waar chip designers zelf een SoC mee kunnen maken.
Hoe dat zit met peripheral clocks durf ik niet te zeggen.

[...]

Dat lijkt me een werkbaar idee.
Maar hoe wil je die delay realiseren? Heeft de ESP32 daar hardware support voor in de chip?
Als je twee blokgolven onderling wilt kunnen shiften in 8.33 ns stapjes moet je de boel wel heel strak in de hand houden. Misschien kan je met interne timers en DMA de boel zodanig aansturen dat je alles onderling goed fasestar en gecontroleerd kunt houden, maar het lijkt me best een uitdaging.
We beginnen een beetje in herhaling te vallen :+ :D
Ik had dit idee al wat posts eerder naar voren gebracht, je zou bv kunnen delayen door een asm(nop) delay in de loop op te kunnen nemen.
Volgens mij is die vooral afhankelijk van de nauwkeurigheid van het kristal?
Overhead ed is denk ik minder een probleem omdat het vooral om een relatief verschil gaat?

Of dit hardware matig kan weet ik niet, ik heb er al op zitten zoeken, maar ik kon niet echt iets erover vinden.
Vandaar dat ik dacht gewoon een i2s bitstream te misbruiken.
1 bitje representeert dan een stapje in de duty cycle.
Met een enkele chunk heb je dan maar 24 mogelijkheden (hoewel er nog wat extra bits op de i2s lijn zitten volgens mij?)
Maar je zou dat kunnen uitbreiden natuurlijk.
Zie het een beetje als een seriële bit stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
P.Mouse schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

We beginnen een beetje in herhaling te vallen :+ :D
Klopt ;-)
Ik had dit idee al wat posts eerder naar voren gebracht, je zou bv kunnen delayen door een asm(nop) delay in de loop op te kunnen nemen.
Volgens mij is die vooral afhankelijk van de nauwkeurigheid van het kristal?
Nauwkeurigheid en/of stabiliteit van het kristal spelen i.h.a. geen enkele rol, tenzij je frequenties wilt opwekken die op 6 of meer cijfers achter de komma nauwkeurig zijn.
Overheid ed is denk ik minder een probleem omdat het vooral om een relatief verschil gaat?
De overheid speelt hier geen enkele rol in! ;-)

Vwb. een asm loop: met simpele microcontrollers kon je dat vroeger vaak wel zo doen.

De ESP32 heeft zo te zien een redelijk complexe processor, en de timing van een asm loop
is dan vaak niet zo nauwkeurig c.q. stabiel als in jouw geval nodig is (zeg binnen 1 of 2 CPU clock
cycles). Bij moderne chips spelen vaak een heleboel zaken een rol die de executietijd van een reeks
instructies beïnvloeden. Denk daarbij aan interrupts, bus priority van andere peripherals, DMA, cache hits en misses, etc. Als je met een moderne microcontroller een blokgolf opwekt in asm (of C/C++) en je
bekijkt die op een scope zie je meestal dat-ie vol met jitter zit. Lijkt me niet wenselijk voor jouw toepassing.

Ik zie dat ESP32 modules vooral bedoeld zijn voor WiFi en Bluetooth toepassingen. Ik weet niet wat voor OS er op dat ding draait (Mongoose??), maar het heeft ongetwijfeld een TCP/IP stack en een Bluetooth stack aan boord. Dat betekent ook dat er allerlei achtergrondprocessen lopen die jouw asm loop verstoren, met nog
meer jitter als gevolg.

Uit het oogpunt van jitter lijkt het me daarom toch beter om te kijken wat je met overige on-chip peripherals kunt doen om stabiele blokgolven uit de I2S poort te krijgen. Soms kan dat door timers en DMA kanalen enigszins te "misbruiken".
Of dit hardware matig kan weet ik niet, ik heb er al op zitten zoeken, maar ik kon niet echt iets erover vinden.
Vaak moet je eerst de nodige ervaring met zo'n chip opdoen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Vandaar dat ik dacht gewoon een i2s bitstream te misbruiken.
1 bitje representeert dan een stapje in de duty cycle.
Met een enkele chunk heb je dan maar 24 mogelijkheden (hoewel er nog wat extra bits op de i2s lijn zitten volgens mij?)
24 analoge niveau's is maar erg weinig, dat komt overeen met een 4.5 bit DAC. Omdat I2S streams zowel bits voor L als R kanalen bevat, kan je het aantal bits wel verdubbelen, maar het is nog steeds erg weinig.

Door DMA te gebruiken kan je de bitstream echter eindeloos verlengen tot N * 24 bit. DMA zorgt er ook voor dat de bits naadloos op elkaar aansluiten. Het is dan slechts een kwestie van een tabel in RAM voorbereiden met de hele bitstream daarin voorbereid, en deze via DMA automatisch te laten transferren naar de I2S output.

Vwb. je eerste opmerking: e.e.a. begint inderdaad in herhaling te vallen. Ik heb andere dingen te doen die ook mijn aandacht nodig hebben. Ik denk dat Sprite_tm en ik je voldoende informatie hebben gegeven om dingen verder uit te zoeken. Doe ermee wat je wilt.
Wat je met een ESP32 kunt bereiken op de manier die jij voorstelt durf ik niet te zeggen, ik ken de chip daarvoor niet goed genoeg. Misschien moet je voor meer kennis van de mogelijkheden van deze chip voor jouw toepassing op zoek naar een meer specifiek ESP32 forum ipv. Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ter vervanging van een serielamp (die vaak nog te hoogohmig is), zou ik een 230v AC testbox willen maken die de spanning uitschakelt bij het overschrijden van een bepaalde stroom. Een soort van programmeerbare regelbare resettable fuse did. Eventueel met Arduino.
Tot mijn verbazing is daar vrij weinig voorbeelden van te vinden. Heeft iemand al zoiets gemaakt die ik zou kunnen gebruiken als referentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Automatische stop toch?

Je moet denk ik op zoek naar een stroomsensor met een HALL sensor en dan wel iets dat AC aan kan.

Even een snelle zoektocht:

Daarachter kan je van alles maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Hahaha, mijn doos is ouder dan 2002 :P Of toch dozen :) Kabels gooi ik niet zo snel weg. Komen altijd wel eens van pas, al is het maar een stuk uit te knippen om iets te herstellen. Floppy's daarentegen hou ik toch al erg lang niet meer bij. Echt nog gebruikt zal bijna 20 jaar geleden zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D-Three schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:13:
Hahaha, mijn doos is ouder dan 2002 :P
...
Ehhh; dat klinkt wel heel dubbelzinnig... O-) :+

Je weet dat dat bericht bij 'De Speld' staat? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
ehtweak schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:34:
[...]

Ehhh; dat klinkt wel heel dubbelzinnig... O-) :+

Je weet dat dat bericht bij 'De Speld' staat? ;)
Ik ken de website niet maar het is wel duidelijk dat het satirisch is ;) Ik reageer gewoon op @memphis omdat het inderdaad (deels) wel herkenbaar is :P En ja, het klinkt dubbelzinnig :X Maar daarom niet onjuist :D :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:50
Ik denk dat ik nog een doos van de jaren '80 heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand ervaring met LCD schermpjes zoals deze? https://www.tinytronics.n...ay-240*320-pixels-ili9341
Kunnen ze jaren aan een stuk blijven aanstaan? Wat is de verwachte levensduur ongeveer?

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kan je een HDMI en displayport van een moederbord losmaken en verlengen door er draden tussen te solderen? En dat ze dan nog blijven werken natuurlijk :+

Ik heb een projectje met een moederbord in een behuizing van een defecte NES, maar ik wil de poorten mooier reorganiseren en de ruimte is redelijk beperkt dus verlengkabels gaat niet werken

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:28
V.z.i.w. moet hdmi 100 ohm balanced twisted pair zijn.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:59
Je hebt op ali ook hdmi naar ffc kabel verloopjes, wellicht is dat klein genoeg?
Anders: kort houden, paren twisten en het beste er van hopen. 'T zou zo maar eens nog net wel kunnen werken.

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

base_ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:11:
V.z.i.w. moet hdmi 100 ohm balanced twisted pair zijn.
Oké jammer, dus het is niet gewoon een kwestie van verlengen met kabels. Ik ga er vanuit dat dit ook geldt voor (mini)displayport?
USB kan ik wel gewoon simpel verlengen op deze manier toch?

En als ik een female HDMI of DP kabel op maat knip en die draden dan op het bord soldeer?
Springuin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:07:
Je hebt op ali ook hdmi naar ffc kabel verloopjes, wellicht is dat klein genoeg?
Anders: kort houden, paren twisten en het beste er van hopen. 'T zou zo maar eens nog net wel kunnen werken.
Daar had ik idd ook al naar gekeken. Maar dat kost minimaal 6 euro per poort en dan ook nog zo'n 2 euro verzendkosten erbij (AliExpress)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Markos Ze zijn allemaal wel te verlengen maar zeker bij HDMI en DP zijn de toleranties niet zo groot. Ook bij USB moet moet je al opletten maar tot USB 2 kan je ze nog redelijk goed verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even hier mijn gal spugen (sorry daarvoor)

Dus mijn Anycubic photon s scherm is defect (iets te ver naar beneden en scherm kapot, waarom hangen ze het scherm niet op met 4 veren, dan gaat dat scherm minder snel kapot :F), doen ik die open en zien ik het volgende
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5PZGmt0.jpg

Zijkant
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TpDtQK7.jpg

Tjien waarom brengt anycubic de usb wel naar buiten maar niet de RJ45???? Is hun soft en firmware dan ZOOO SLECHT, dat ze niet overweg kunnen met ethernet? Dat zou het vboor veel mensen het veel handiger maken om zo'n printers te gebruiken zonder telkens met de usb stick over en weer te gaan.

edit: heb netwerk en 12V voeding ingestoken en na een tijdje word de hoek waar de regelaar voor de sparten staat heel heel.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 11-10-2020 11:41 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Tja, je krijgt waar je voor betaald natuurlijk. Ik heb hier een anycubic kossel staan, en uit de doos knalde direct de buck converter er uit. Heel gedoe om een nieuw board te krijgen. Het is een zeer capabele 3D printer waarbij je belachelijk veel krijgt voor de aanschaf van 180,-. Koop je iets van een Europees bedrijf heb je dit soort gedoe minder, maar dan betaal je wen factor 2 tot 5 meer voor. In de Creality community (heb ook een CR10) zie je hetzelfde hoewel dat wel een stuk verbeterd is. In beide gevallen valt het mij echter op dat de kennis van hun eigen product echt beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja ze ontwerpen het zelf of laten het doen want hun naam staat effectief op het pcb. In ieder geval ik kan het nog altijd escaleren als ik geen nieuw bord krijg (komt blijkbaar van ome Alie).

Spijtig van de feature set, ding heeft enorm veel mogelijkheden en dan laten ze die liggen :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:05
Hoe zouden jullie het volgende oplossen, een h-brug die een stroom van ~8A moet schakelen. (hooguit 1 keer per 5 seconde schakelen) en een ingangsspanning van 1V-22V.
Onderste FETs is geen probleem, de bovenste zijn wat lastiger.
Paar opties:
  • bovenste FET Nchannel en een 30V voeding uit de 24V voeding maken, standaard bootstrap werkt niet want het mag niet de hele tijd schakelen.
  • Bovenste FET Pchannel, -5V maken uit beschikbare +5V met charge pump en met een opto schakelen.
  • Bovenste FET Pchannel, -5V maken uit beschikbare +5V met charge pump en met PNP transistor een nchannel mosfet schakelen die weer de -5V op de gate schakelt.
  • Bovenste FET Pchannel, -5V maken uit beschikbare +5V met charge pump en dan een dual supply comperator op de gate van de pchannel mosfet. Ene ingang van de comperator dan aan het deatime circuittje en de andere aan een vast punt van 2V ofzo en dat is dan het schakel niveau.
Bij 1-5V zal de stroom lager zijn dus dat de rdson wat hoger is bij maar -6V is niet zo erg.
Relais is helemaal makkelijk maar dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Samoht93 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:14:
Hoe zouden jullie het volgende oplossen, een h-brug die een stroom van ~8A moet schakelen. (hooguit 1 keer per 5 seconde schakelen) en een ingangsspanning van 1V-22V.
Onderste FETs is geen probleem, de bovenste zijn wat lastiger.
Paar opties:
  • bovenste FET Nchannel en een 30V voeding uit de 24V voeding maken, standaard bootstrap werkt niet want het mag niet de hele tijd schakelen.
  • Bovenste FET Pchannel, -5V maken uit beschikbare +5V met charge pump en met een opto schakelen.
  • Bovenste FET Pchannel, -5V maken uit beschikbare +5V met charge pump en met PNP transistor een nchannel mosfet schakelen die weer de -5V op de gate schakelt.
  • Bovenste FET Pchannel, -5V maken uit beschikbare +5V met charge pump en dan een dual supply comperator op de gate van de pchannel mosfet. Ene ingang van de comperator dan aan het deatime circuittje en de andere aan een vast punt van 2V ofzo en dat is dan het schakel niveau.
Bij 1-5V zal de stroom lager zijn dus dat de rdson wat hoger is bij maar -6V is niet zo erg.
Relais is helemaal makkelijk maar dat is geen optie.
Ik weet niet wat je precies probeert te doen, maar een tijdje terug heb ik zelf een H brug moeten maken voor een projectje. Heb dit toen toevallig vrij uitgebreid gedocumenteerd:

Electronics & Home Automation: H-bridge for controlling phone bell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 19:53

MsG

Forumzwerver

Iemand die weet hoe dit model in technische termen heet? Ik kan hem op Farnell niet vinden namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_9qFAGJIEenHGv0lXNnQaQJsic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZDhGwrPnJ1Uk326FnQnYQdd.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer een powerlan-setje te fixen, qua reset switch namelijk, en die hebben deze 3 pin, pinout.

Ik zie ze wel op AliExpress maar dan duurt het weer 1000 jaar of moet je er 100 kopen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21
MsG schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:28:
Iemand die weet hoe dit model in technische termen heet? Ik kan hem op Farnell niet vinden namelijk:

[Afbeelding]

Ik probeer een powerlan-setje te fixen, qua reset switch namelijk, en die hebben deze 3 pin, pinout.

Ik zie ze wel op AliExpress maar dan duurt het weer 1000 jaar of moet je er 100 kopen.
Dat is een tactile switch. Bij Farnell, through hole en side actuated. Alhoewel ik de versie met een bevestigingspin nog niet in het wild heb gezien. meestal zijn het er twee, maar goed een beetje knutselaar krijgt er wel eentje ingesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:10

decramy

root@birdie:~#

De laatste tijd ben ik bezig om een I/O-shield PCB te ontwerpen voor gebruik met een Arduino Mega; ik wil mijn wandschakelaars centraal bekabelen en dan via MQTT updates geven aan bijvoorbeeld HassIO.

Nu gaf een vriend van me aan dat als je iets van buiten je enclosure wilt aansluiten (zoals de wandschakelaars), je rekening moet houden met leaking en creepage. De termen zijn me inmiddels bekend, maar ik vroeg me af hoe ik dat dan oplos. Zo wil ik de schakelaars eigenlijk voeden vanaf mijn I/O-shield en koppelen aan een input van de Arduino. Maar dan zou je 2 losse voedingen moeten gebruiken, zodat blikseminslag mijn Arduino niet sloopt?

Kennen jullie zinnige pagina's/video's waarin beschermingsmaatregelen in praktische zin uitgelegd zijn waardoor je betere PCB's kunt ontwikkelen?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:05
Je wilt de 230V schakelen met relais op je I/O shield?
Dan moet je inderdaad rekening houden met afstanden tussen de laagspanning (arduino) en de hoogspanning.
Clearance is afstand door lucht en creepage is de afstand over een oppervlak.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.smps.us/pcbtracespacing.html

Afhankelijk van je systeem moet je dan basic insulation of reinforced insulation gebruiken, In jouw geval waarschijnlijk reinforced insulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:10

decramy

root@birdie:~#

Ja, ik wilde mijn 230V gaan schakelen met relais gestuurd door dit board. Wel in een twee-traps opstelling omdat de arduino niet voldoende stroom levert om een 230V relais te schakelen. De tweede trap wilde ik met "standaard" DIN-mountable relais gaan doen.

Maar wat die vriend dus aangeeft is dat je met de externe connecties (die naar de wandschakelaar gaat) rekening moet houden met eventuele blikseminslag (lees: 1000V). Wat zijn hierin best practices?

Heeft er iemand een voorbeeld van het gedegen scheiden van de voeding, voor gebruik richting de arduino en naar de wandschakelaars?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@decramy Voor blikseminslag hoef je niet bang te zijn. Of eigenlijk, net zo bang als nu. Met andere woorden, daar ga je absoluut niets tegen kunnen doen.

Wel moet je veel beter tegen storingen (en ESD) kunnen. Naast het feit dat dit de state van je pin kan beinvloeden (je leest misschien even LOW ook al trekt je switch niet naar GND) is ook het probleem dat zo'n storing de boel kan opdrijven boven of onder de voedingsspannign. En dat vindt je Arduino niet zo leuk. Een RC filter op je ingang kan al heel veel opvangen.

Daarnaast schottky diodes naar de voedingsrail (clamp diodes) die dit kunnen afvoeren naar de rails. Deze zitten standaard al in de Arduino maar die kunnen niet heel veel hebben. En op de rail kan dan weer een TVS diode om de boel te clampen. Je kan dit ook gecombineerd krijgen, bijvoorbeeld de USBLC6-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@decramy Gewoon als 'tweede' trap relais nemen die op 12V of 24V werken. Die kan je dan gewoon schakelen met FET's en heeft jouw arduino niks te maken met 230V. Voor huistoepassingen kunnen bistabiele relais interessant zijn, die hoef je maar maar met een korte puls te bekrachtigen om die van stand te laten veranderen en daarna blijven ze in die stand. Scheelt weer iets in verbruik voor verbruikers die erg lang aan staan.

Voor de lange kabels, wat @Septillion zegt. Er zal zeker wel iets nodig zijn omdat kabels antennes zijn. Ook reflecties kunnen voor een probleem zorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 19-10-2020 21:27 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 112 Laatste