Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gwannoes schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:35:
Sloopexemplaar zal even oude knoppen hebben, met grote kans dat ze binnenkort weer afbreken.
Hier braken ze af omdat een plank in de kast afbrak :X . Niet vanwege ouderdom .

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik kom nog even terug op de vraag van een paar pagina's terug. Ik wil in auto een backup accu laden. Dit Ik heb alleen de hogere laadspanning 13,5-14,5V om te detecteren dat er geladen mag worden. De accu's mogen elkaar niet ontladen.

Ik had nu dit bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/puerZXdzuY1A2okZV7MSwFZ3/full.png

Zodra de spanning links boven de 13V komt schakelt de comparator de uitgang laag en gaat de P-channel FET in geleiding zodat de accu geladen wordt.

(De GPIO is om de accu los te koppelen zodat de accuspanning gemeten kan worden)

Dat is althans mijn theorie. Klopt dit een beetje?

[ Voor 7% gewijzigd door SuperKris op 20-03-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Beetje eng... onder de 13v hou je een onduidelijk potentiaalverschil tussen de + en - van de opamp. ik zou op een halve spanning gaan zitten, dus iets van een 5 of 6v zener (referentiespanning is beter) op de + en een weerstandsdeler gemaakt met 1% weerstanden op de - en desnoods een klene intelpot er tussenin.

Dan krijg je ook een duidelijk negatief potentiaalverschil als je onder de 13v komt.

En een weerstand voor de backup accu is wel zo verstandig om de stroom iets te beperken mocht de accu wat leeg zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Als de backup voeding hoger is dan de normale accu zal de body diode van de fet gaan geleiden. Als je de auto start zal de hoofd accuspanning flink inzakken dus dan gebeurd dit. Grote kans dat de fet dit niet overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Inderdaad, je moet dus een diodeloze FET hebben of anders een relais schakelen....

Even een ander vraagje.....
Ik heb bulklader voor NiCad accu's bestaande uit een 19" kast met 8 laadmodules als een soort schuifkaart in de kast. Bij 1 module is de st62t10b6 processor defect. Daar is nog wel aan te komen maar de software niet, is de software uit een ander te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
memphis schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:32:
Beetje eng... onder de 13v hou je een onduidelijk potentiaalverschil tussen de + en - van de opamp. ik zou op een halve spanning gaan zitten, dus iets van een 5 of 6v zener (referentiespanning is beter) op de + en een weerstandsdeler gemaakt met 1% weerstanden op de - en desnoods een klene intelpot er tussenin.

Dan krijg je ook een duidelijk negatief potentiaalverschil als je onder de 13v komt.

En een weerstand voor de backup accu is wel zo verstandig om de stroom iets te beperken mocht de accu wat leeg zijn.
Dat is absoluut waar! Daar had ik even niet aan gedacht. Een 5v zener + spanningsdeler is een veel betere optie.

Betreffende de zener; Ik heb hier niet hele veel ervaring mee maat na even inlezen heb ik geleerd dat deze zich heel anders gedragen dan in mijn versimpelde beeld van wat een zener doet. Ik heb bijvoorbeeld een 1N4733 liggen. Als ik deze met een 10K weerstand in serie en van een spanning van 10 tot 15V uitga,heb ik dan een beetje een stabiele referentie spanning? En bij een weerstand van 100K?
Samoht93 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 07:24:
Als de backup voeding hoger is dan de normale accu zal de body diode van de fet gaan geleiden. Als je de auto start zal de hoofd accuspanning flink inzakken dus dan gebeurd dit. Grote kans dat de fet dit niet overleeft.
Ook helemaal niet aan gedacht.... thanks voor de tip. Dat zou betekenen dat ik nog een diode voor of na de FET moet zetten. Dit geeft echter weer een spanningsval naast die al over de FET komt.

Een relais is dan wel weer een optie, maar ik deze nemen relatief veel ruimte in op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 10:59
SuperKris schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:46:
Ik kom nog even terug op de vraag van een paar pagina's terug. Ik wil in auto een backup accu laden. Dit Ik heb alleen de hogere laadspanning 13,5-14,5V om te detecteren dat er geladen mag worden. De accu's mogen elkaar niet ontladen.

Ik had nu dit bedacht:
[Afbeelding]

Zodra de spanning links boven de 13V komt schakelt de comparator de uitgang laag en gaat de P-channel FET in geleiding zodat de accu geladen wordt.

(De GPIO is om de accu los te koppelen zodat de accuspanning gemeten kan worden)

Dat is althans mijn theorie. Klopt dit een beetje?
Magic word is een laadstroomrelais of diodeblok, maar een tweaker wil het zelf maken 8)
Check dit topic even: https://www.circuitsonline.net/forum/view/134108
Daar staat deze schakeling in: https://dmohankumar.wordp...or-switch-design-trick-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
memphis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:02:
Inderdaad, je moet dus een diodeloze FET hebben of anders een relais schakelen....
Of 2 FETs back to back zetten.

Maar sowieso is dit niet echt een fijne oplossing omdat de laadstromen enorm hoog kunnen oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
pep_82 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:36:
[...]

Magic word is een laadstroomrelais of diodeblok, maar een tweaker wil het zelf maken 8)
Check dit topic even: https://www.circuitsonline.net/forum/view/134108
Daar staat deze schakeling in: https://dmohankumar.wordp...or-switch-design-trick-4/
Een diode was plan 1 inderdaad. Je hebt dan alleen een voltage drop en en je kan niet loskoppelen om te meten. Een zogenaamd "intelligent" relais is leuk hoor. Deze zit ook in de camper waar het om gaat om de start en huishoud accu te koppelen. Dit is echter voor een centraal geplaatste besturing met arduino. De backup is voor een alarm/GPS module met simkaart. De centrale besturing is een PCB met heel veel aansluitingen die ook worden ook gebruikt om het alarm door te lussen. Op deze PCB wil ik de backup accu plaatsen om de GPS module van stroom te voorzien tijdens het loskoppelen van de accu's

Momenteel zit alles op een expirimenteerprint en heb nog een paar vierkante cm over om hier een laadcircuit voor te bouwen.
Samoht93 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Of 2 FETs back to back zetten.

Maar sowieso is dit niet echt een fijne oplossing omdat de laadstromen enorm hoog kunnen oplopen.
Hoe bedoel je 2 FET's? Wat kan je daarmee wat niet kan met een FET en een diode?

Volgens mij zijn de laadstromen niet al te hoog. Een degelijk accutje trekt niet meet dan 2-3A voor zover ik kan vinden. De IRF9520 die ik nog heb liggen heeft een Rdson van 0.6 ohm, dus meer dan een paar watt zal het niet worden.

Ik begin nu echter toch weer te neigen naar een simpele diode. In plaats van het voltage meten kan ik ook een ACS712 gebruiken om de stroom te meten. Hiermee kan ik ook aardig meten hoe vol de accu is.

Misschien is dit toch simpler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SuperKris schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:21:

Betreffende de zener; Ik heb hier niet hele veel ervaring mee maat na even inlezen heb ik geleerd dat deze zich heel anders gedragen dan in mijn versimpelde beeld van wat een zener doet. Ik heb bijvoorbeeld een 1N4733 liggen. Als ik deze met een 10K weerstand in serie en van een spanning van 10 tot 15V uitga,heb ik dan een beetje een stabiele referentie spanning? En bij een weerstand van 100K?
Een standaard 0.25w zener wil graag een paar mA hebben om op een goede stabiele spanning te komen, dat kan je in de specsheet van je gekozen zener wel terug vinden. Ik hanteer een 1 tot 2mA als het alleen om een referentie voor een hoogohmige belasting gaat (zoals dit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
memphis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:46:
[...]

Een standaard 0.25w zener wil graag een paar mA hebben om op een goede stabiele spanning te komen, dat kan je in de specsheet van je gekozen zener wel terug vinden. Ik hanteer een 1 tot 2mA als het alleen om een referentie voor een hoogohmige belasting gaat (zoals dit).
Dus met 10K zou ik op ca. 1mA komen en zit ik dus wel goed toch?

Ik ben ook van plan deze zeners te (1N4730) in serie met een 10k weerstand te gebruiken om 12V te detecteren op een 5V digitale pin van een arduino. Hoe lager de stroom hoe beter natuurlijk maar 1mA lijkt mij op zich prima hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fX4jEaptSdLalwldUhttrBHU/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb een namaak accu voor m'n Canon DSLR gekocht. Vandaag ontvangen, dus ik dacht hem eens aan de tand te voelen, heb een Turnigy Accucel 6 lader die ook kan ontladen.

De batterij is 7,4V (2 cellen vermoed ik) en is gespecced op 1040mAh. Heb hem leeggetrokken met 0,5A en toen kwam ik op 664mAh. Maar nu twijfel ik wat nou een representatieve ontladingswaarde is. Heb hem nu leeg laten lopen, maar heb eigenlijk geen idee of hij nou best goed is (60% van geadverteerde capaciteit) of ruk (hij 'mist' 400mAh).

Hoe test je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gewoon ook laden met je accucell. De 1e keer zal die mogelijk niet de beoogde capaciteit halen maar dan doe je nog een onlading en laden, dan moet je accu op conditie zijn. Zo werk ik ook met mijn modelbouw accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@ThinkPad het beste test je met een enigszins representatieve ontlaadstroom. Ik heb geen idee wat een DSLR gemiddeld gebruikt, maar denk dat'ie normaliter langer dan 2 uur op een accu kan werken? Dan mag je dus een wat lagere ontlaadstroom kiezen.

Maar verwacht geen compleet andere uitslag hoor, als je mazzel hebt kom je dan tot 700-750 mAh of zo. Als je pech hebt kom je lager uit. Het is geen exacte wetenschap.

Normaalgesproken mag je natuurlijk wel verwachten dat je cel zijn gespecificeerde capaciteit haalt. Ook als het een aftermarket product is. Maar ook is bekend dat er ontzettend veel troep verkocht wordt, zeker als je de goedkope chinese marktsites afzoekt. Dus of het "best goed" is, is aan jezelf. Als je de goedkoopste prul gezocht hebt die je kon vinden, zou ik zelf niet klagen. Was het een redelijk merk met een redelijke prijs, dan zou het me tegen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
memphis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:10:
Gewoon ook laden met je accucell. De 1e keer zal die mogelijk niet de beoogde capaciteit halen maar dan doe je nog een onlading en laden, dan moet je accu op conditie zijn. Zo werk ik ook met mijn modelbouw accu's
Is de capaciteit ook niet afhankelijk van de laadstroom? Die kan ik namelijk ook instellen. Of is het puur een kwestie van dat het laden dan langer duurt? (glas volschenken of voldruppelen bij wijze van spreken).

@mcDavid Heb er €11 voor betaald, incl. lader. Dus ik schaar het dan onder 'best goed', gezien een originele accu €50 kost.

Ik zou de originele accu eens met dezelfde stroom kunnen ontladen om het te kunnen vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb trouwens van DX een 2650mAh accu voor mijn Canon EOS-80D geregeld, was ook iets van 12 euro en daarbij een dual port lader.

Maar inderdaad met 1 of een 0.5A moet je die accu goed kunnen laden.Meer dan 1C moet je niet gaan met die goedkope dingen, wil je iets meer veiligheid kan je ergens er tussenin zitten, 700mA is een prima laadstroom voor 1.5 uur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
80D gaat een veel grotere batterij in, dat type batterij heb ik ook nog gehad bij mijn 50D.
De batterij die ik nu heb (LP-E17) is echt een klein friemeldingetje (45g).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

memphis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:37:

[..] Meer dan 1C moet je niet gaan met die goedkope dingen [..]
In theorie.. _O- In theorie zou je een accu met 100C moeten kunnen laden zonder reductie in levensduur. Alleen: wanneer is je accu vol? Want: het overladen is wat er schade toebrengt aan je accu, en hoe langer of hoe krachtiger je overlaadt, hoe groter de schade.

Je ziet wel eens toepassingen waar er met hele grote stromen geladen wordt. Raketten worden vlak voor het afschieten geladen, soms in 10 seconden. Da's 360C. Maar: iets wat binnen een minuut toch explodeert zal weinig last hebben van de ingeleverde levensduur.

Omgekeerd is het een stuk rustiger. Als je een nette Δv/Δt-lader hebt en met 0.1C laadt is morgenochtend je accu vol en loop je geen kans op schade door overladen.

Duur of goedkoop maakt niet uit, enkel de kwaliteit van je lader. Een dure merkbatterij aan een slechte snellader gaat net zo snel stuk als een cel van 100% Chinesium. Het kost je alleen meer geld.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Overladen gebeurt niet, de lader heeft een vol detectie en daarnaast zal aan het eind de laadstroom minimaal geworden zijn. Alleen de maximale laadstroom in he cc/cv proces kan schadelijk zijn. Hier zitten gewoon Li-Ion cellen in het algemeen op die max 1C geladen willen worden zonder schade of aantasting van de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
burne schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:16:
[...]
Omgekeerd is het een stuk rustiger. Als je een nette Δv/Δt-lader hebt en met 0.1C laadt is morgenochtend je accu vol en loop je geen kans op schade door overladen.
Hangt af van type accu. Bij NiMh gaat -Δv/Δt detectie met 0.1C niet werken.
In ieder geval niet met de laad-ic's die ik tot nu toe gebruikt heb.
Die hebben een laadstroom van minimaal 0.5C nodig om de -Δv/Δt detectie correct te laten kunnen werken.

"Successful charge termination requires a charge rate between C/2 and 2C. Lower rates may not produce the battery voltage and temperature profile required for charge termination."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

memphis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:29:
Overladen gebeurt niet, de lader heeft een vol detectie
En die werkt altijd perfect, ongeacht de laadtoestand van de accu, de temperatuur, ouderdom of vieze contacten.
M a r c o schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:32:
[...]

Hangt af van type accu. Bij NiMh gaat -Δv/Δt detectie met 0.1C niet werken.
Wat je aanhaalt is volgens mij iets uit de documentatie van een fabrikant die zegt dat zijn implementatie C/2 tot 2C veronderstelt. NiMH is sowieso een draak om te laden. Zelfs met 1C is je -Δv een paar millivolt en als je dat met een goedkope microcontroller in de directe omgeving van een lader wilt meten moet je aardig je best doen om dat ruisarm te houden. En in bepaalde omstandigheden treedt er ook geen Δt op bij het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:31:
[...]
En die werkt altijd perfect, ongeacht de laadtoestand van de accu, de temperatuur, ouderdom of vieze contacten.
[...]
Wat je aanhaalt is volgens mij iets uit de documentatie van een fabrikant die zegt dat zijn implementatie C/2 tot 2C veronderstelt. NiMH is sowieso een draak om te laden. Zelfs met 1C is je -Δv een paar millivolt en als je dat met een goedkope microcontroller in de directe omgeving van een lader wilt meten moet je aardig je best doen om dat ruisarm te houden. En in bepaalde omstandigheden treedt er ook geen Δt op bij het laden.
Dit komt uit de datasheet inderdaad van de LTC4011 welke ik gebruik voor NiMh.
Dat gaat tot nu toe met ca 1000 exemplaren prima (met 1C).

terminatie treed hierbij op bij: –10mV/minuut of +1°C/minuut.
Wanneer hij 3 achtereenvolgende samples (30sec interval) meet die minimaal deze verschillen laten zien stopt hij met laden. daarbovenop zitten nog beveiligingen op maximale laadtijd, en maximale absolute temperatuur.

Naar mijn metingen zijn de -ΔV en ΔT bij 1C duidelijk aanwezig, maar bij onder 0,5C worden deze inderdaad zodanig laag dat ze onder de criteria van het IC vallen.
Afbeeldingslocatie: https://www.analog.com/-/media/analog/en/products/image/typical-application-diagrams/ltc/ltc4011-6222.png?w=900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yep, NiMh geeft geen goede delta piek bij lagere laadstromen maar daartegen als je op 0.1C laadt hoef je niet bang te zijn voor overlading, de accu kan de overlading prima verwerken zonder direct schade op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
ik zou zelf voor NiMh toch eerder 0.05C aanhouden als maximum langdurige trickle charge current.
edit: maar je hebt wel gelijk. 0.1C geeft geen schade en zorgt nog niet voor venting, maar zorgt wel voor opwarming van de accu. bij 0.1C adviseren ze toch een timer te gebruiken op ca 15 uur.
Voor permanente trickel charge adviseren ze 0.03-0.05C.

[ Voor 56% gewijzigd door M a r c o op 22-03-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kroeggenoten, ik heb nog een oud campingkoelboxje staan en zat te spelen met de gedachte om er een klein zonnepaneeltje aan te hangen voor koeling op locatie. Zonder accu, mppt, dc-dc converter om het allemaal licht, draagbaar en strandbestendig te houden.
De meeste paneeltjes die ik tegenkom hebben een openklemspanning van rond de 18-20V, onder optimale omstandigheden krijgt het peltier element dus wat meer dan 12V te verduren maar dat moet ie toch wel kunnen hebben?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Hmm tijd om eens in deze kroeg een pintje te drinken.
Helaas is mijn vaatwasser tegen gaan sputteren met als symptomen permanent water inlaten en wegpompen. Tevens reageert hij niet meer op knoppen en geeft het display een cryptische "188".

Nu blijkt er voor zover ik kan zien een triac op geblazen (zie rood omcirkeld en detail foto).
Als ik de baantjes volg dan komen ze uit bij de stekker met "zug" aan de andere zijde van de printplaat, de strekker er naast is gemarkeerd als "ausl". Wat mij doet vermoeden dat dit de aansturing is van de inlaat en uitlaat magneetventielen. Ik moet nog even de multimeter op het magneetventiel zetten om te kijken of deze nog enige ohmse weerstand bezit of is doorgeslagen. Ik heb inmiddels beide magneetventielen doorgemeten en kom op 2300 ohm, lijkt me niet abnormaal.

Nu zijn de vragen:
  1. Of er enige kans is om de triac te vervangen, of dat ze verwachting is dat de microprocessor / andere componenten dus danig op hun duvel hebben gehad dat het bij voorbaad kansloos is.
  2. Alle overige buurmannen/vrouwen lijken van hetzelfde model en hebben als code "z3m y050", zie ook de detail foto. Ik kom wel een lading "z3m"'s tegen, maar zo gauw geen "y050", en ik heb geen idee wat hierin de verschillen zijn, danwel waar te zoeken, dus als er iemand beter in thuis is zou ik graag op weg geholpen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gYzouOVTAWAGI7EBKUQ1YNQO/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xseyyePMxxCSmoU5VBGodiNn/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EyPOfOjX4FhL19LL59OE10wU/thumb.jpg

Datasheet wat ik tegen kwam over z3m: https://www.datasheetq.com/Z3M-doc-ST-Microelectronics

Als ik dan een poging doe bij mouser kom ik op: https://nl.mouser.com/STM...fZ1y95u7qZ1yxz61oZ1z0w9fx

Maarja .. welke "Max. houdstroom Ih" en welke "Stroom voor ingangstrigger - Igt " :?

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 26-03-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
gekkie schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:18:
Hmm tijd om eens in deze kroeg een pintje te drinken.
Helaas is mijn vaatwasser tegen gaan sputteren met als symptomen permanent water inlaten en wegpompen. Tevens reageert hij niet meer op knoppen en geeft het display een cryptische "188".

Nu blijkt er voor zover ik kan zien een triac op geblazen (zie rood omcirkeld en detail foto).
Als ik de baantjes volg dan komen ze uit bij de stekker met "zug" aan de andere zijde van de printplaat, de strekker er naast is gemarkeerd als "ausl". Wat mij doet vermoeden dat dit de aansturing is van de inlaat en uitlaat magneetventielen. Ik moet nog even de multimeter op het magneetventiel zetten om te kijken of deze nog enige ohmse weerstand bezit of is doorgeslagen. Ik heb inmiddels beide magneetventielen doorgemeten en kom op 2300 ohm, lijkt me niet abnormaal.

Nu zijn de vragen:
  1. Of er enige kans is om de triac te vervangen, of dat ze verwachting is dat de microprocessor / andere componenten dus danig op hun duvel hebben gehad dat het bij voorbaad kansloos is.
  2. Alle overige buurmannen/vrouwen lijken van hetzelfde model en hebben als code "z3m y050", zie ook de detail foto. Ik kom wel een lading "z3m"'s tegen, maar zo gauw geen "y050", en ik heb geen idee wat hierin de verschillen zijn, danwel waar te zoeken, dus als er iemand beter in thuis is zou ik graag op weg geholpen worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Datasheet wat ik tegen kwam over z3m: https://www.datasheetq.com/Z3M-doc-ST-Microelectronics

Als ik dan een poging doe bij mouser kom ik op: https://nl.mouser.com/STM...fZ1y95u7qZ1yxz61oZ1z0w9fx

Maarja .. welke "Max. houdstroom Ih" en welke "Stroom voor ingangstrigger - Igt " :?
Je moet de Z0103MN SOT-223 chip hebben.

Het "y050" deel is zo goed als zeker de productie datum

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:17:
Kroeggenoten, ik heb nog een oud campingkoelboxje […] zonnepaneeltje […] onder optimale omstandigheden krijgt het peltier element dus wat meer dan 12V te verduren maar dat moet ie toch wel kunnen hebben?
Het probleem is dat peltier-elementen het niet zo fijn vinden als de 'warme' kant te warm wordt.
TL;DR: Het kan nét goed gaan, of het kan snel afgelopen zijn, want het verband tussen overtemperatuur en levensduurverkorting is verre van lineair.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
memphis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:02:
Even een ander vraagje.....
Ik heb bulklader voor NiCad accu's bestaande uit een 19" kast met 8 laadmodules als een soort schuifkaart in de kast. Bij 1 module is de st62t10b6 processor defect. Daar is nog wel aan te komen maar de software niet, is de software uit een ander te lezen?
Dat hangt er van af of de read protection fuse gebrand is, zie p63 http://www.littlediode.co...atasheets-ST6/ST62T10.PDF

Hang de mcu aan een programmer: als je hem uitleest en je krijgt alleen 0-en of F-jes dan is hij waarschijnlijk beveiligd en niet uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

base_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Dat hangt er van af of de read protection fuse gebrand is, zie p63 http://www.littlediode.co...atasheets-ST6/ST62T10.PDF

Hang de mcu aan een programmer: als je hem uitleest en je krijgt alleen 0-en of F-jes dan is hij waarschijnlijk beveiligd en niet uit te lezen.
Kijk, dat moet te controleren zijn. Ik gaat het in de groep gooien, even kijken of de programmers die we nu gebruiken ook met deze overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:17:

De meeste paneeltjes die ik tegenkom hebben een openklemspanning van rond de 18-20V, onder optimale omstandigheden krijgt het peltier element dus wat meer dan 12V te verduren maar dat moet ie toch wel kunnen hebben?
Peltiers moet je officieel aansturen uit een stroombron, en niet uit een spanningsbron. Als je een 100W zonnepaneel aan een 100W peltier hebt hangen zal er niet gauw iets vreemds gebeuren. Mocht je paranoide zijn: hang een 16 volt zener over je peltier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ik zou me eerder zorgen maken over de fan, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kELAL schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Het probleem is dat peltier-elementen het niet zo fijn vinden als de 'warme' kant te warm wordt.
TL;DR: Het kan nét goed gaan, of het kan snel afgelopen zijn, want het verband tussen overtemperatuur en levensduurverkorting is verre van lineair.
Aan de warme kant zit een ventilator, kan er eventueel wel een extra bij hangen. Ik verwacht niet dat ie uren op 16V gaat lopen.
burne schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Peltiers moet je officieel aansturen uit een stroombron, en niet uit een spanningsbron. Als je een 100W zonnepaneel aan een 100W peltier hebt hangen zal er niet gauw iets vreemds gebeuren. Mocht je paranoide zijn: hang een 16 volt zener over je peltier.
Zener is geen slecht idee. 100W zal ie nooit bereiken, we hebben het hier over een autokoelbox en een paneeltje van 30W ofzo :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 04:06
kan iemand mij hier verder helpen? Vanuit school moeten we een Nucleo F411RE gebruik om een stukje c++ te schrijven, nu is dit niet een heel groot probleem komende vanuit de Arduino omgeving.

Nu krijg ik alleen de interrupt functie niet werkend met mijn buttons. De button op het bordje zelf functioneert wel met interrupt, alleen op een willekeurige ingang doet hij het niet.

Zie ik iets over het hoofd? De interrupt is dus wel goed gedefinieerd op de "USER_BUTTON"
Ik kan nergens vinden welke I/O geschikt is voor interruptIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Daar ben ik weer... Hopelijk tolereren jullie mijn amateuristische pogingen nog even en kunnen jullie feedback geven op onderstaand schema.

Ik heb hem weer wat verder aangepast.
- Lagere zener voor betere referentie bij lagere spanning
- N-channel MOSFETS ivm betere eigenschappen
- toevoeging van een beveiliging voor te diep ontladen

Ik heb de boel even op een breadboard getest. Op zich lijkt het redelijk te werken hoewel ik zonder de daadwerkelijke accu's niet heel goed kan testen.

Het geheel gebruik ongeveer 1mA en ik denk dat die vooral in referentie zit.

Waar ik niet helemaal uit kwam is hoe ik er voor kan zorgen dat er geen stroom terug loopt naar de "hoofd" accu. Wanneer ik de voeding lostrek blijft de spanning op de "ingang" staan. Alleen door de linker diode toe te voegen kan ik dit voorkomen.

Hopelijk willen jullie wat feedback geven voordat ik het daadwerkelijk ga bouwen. Een real life test wordt voorlopig niet heel makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZmWQRNyWMrmQCuDnZe74gua/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
SnowDude schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:05:
[...]
Je moet de Z0103MN SOT-223 chip hebben.

Het "y050" deel is zo goed als zeker de productie datum
Thx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
coster1 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:13:
Ik kan nergens vinden welke I/O geschikt is voor interruptIn
TLDR: dit kan je uitvogelen met de documentatie van de gebruikte software library, of de reference manual van het door jou gebruikte device.
quote: Datasheet
Up to 81 GPIOs can be connected to the 16 external interrupt lines
Dat lijkt alsof (bijna?) alle GPIOs te gebruiken zijn, zolang je het maar goed instelt.

---------------

Gebruik je hiervoor de HAL drivers van ST, of andere software libraries? Als je zelf je low-level code schrijft, of er met een library niet uitkomt, vind ik het zelf altijd wel prettig om te kijken wat de hardware eigenlijk moet doen. Op die manier zie je hoe het door jou gewenste signaal door de hardware vloeit.

De reference manual van de STM32F411RE microcontroller die op je Nucleo bordje zit is hierbij je grootste vriend. Hoofdstuk 10.2 beschrijft hoe dit in jouw microcontroller zou moeten werken en wat er zoal geconfigureerd moet worden.

Uiteindelijk werkt er een boel hardware samen voor het afhandelen van een externe interrupt voordat je bij je interrupt handler bent. Grote kans dus dat je ook nog moet kijken naar andere hoofdstukken in de reference manual. Voor zover ik kan zien moet je in ieder geval zorgen dat de volgende onderdelen goed ingesteld staan (in willekeurige volgorde):

- GPIO
- External interrupt/event controller (hst 10.2)
- SYSCFG voor het selecteren van de juiste bron voor de gewenste EXTI
- NVIC voor de gewenste externe interrupt en handler.
- (RCC zodat de gebruikte peripherals aan staan)

Als je dus een library gebruikt, zal deze dus de genoemde hardware moeten configureren. In principe hoef je je dan niet druk te maken over de reference manual en kan je mijn verhaal negeren. Lees dan vooral de bijbehorende documentatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Even mijn blijdschap delen:
Het is me gelukt om 2 Bluetooth Low Energy devices (zelf geschreven C code) te laten connecten met mijn zelfgeschreven Android app (ik had 5 weken geleden 0,0 ervaring met object georiënteerd programmeren). Ondertussen is het me ook gelukt om sensor data over te sturen over beide connecties.

Ik heb vanavond iets om een pilsje op te drinken :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
Shit. Had ik een leuk boardje gemaakt met CH330N. Want mooi klein usb serial convertertje voor weinig. Is het nu uitverkocht bij LCSC. Chinezen. :N

Ik kan wel met V-USB aan de slag maar vraag mij af hoe betrouwbaar dat werkt als je er 50 rondstuurt en moet werken op verschillende USB poorten.

Heuj! Weer op voorraad :D

Bijzonder hoe er gewoon nergens een leverancier is te vinden behalve LCSC.

[ Voor 48% gewijzigd door LED-Maniak op 31-03-2019 11:59 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
SuperKris schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:01:
Daar ben ik weer... Hopelijk tolereren jullie mijn amateuristische pogingen nog even en kunnen jullie feedback geven op onderstaand schema.

Ik heb hem weer wat verder aangepast.
- Lagere zener voor betere referentie bij lagere spanning
- N-channel MOSFETS ivm betere eigenschappen
- toevoeging van een beveiliging voor te diep ontladen

Ik heb de boel even op een breadboard getest. Op zich lijkt het redelijk te werken hoewel ik zonder de daadwerkelijke accu's niet heel goed kan testen.

Het geheel gebruik ongeveer 1mA en ik denk dat die vooral in referentie zit.

Waar ik niet helemaal uit kwam is hoe ik er voor kan zorgen dat er geen stroom terug loopt naar de "hoofd" accu. Wanneer ik de voeding lostrek blijft de spanning op de "ingang" staan. Alleen door de linker diode toe te voegen kan ik dit voorkomen.

Hopelijk willen jullie wat feedback geven voordat ik het daadwerkelijk ga bouwen. Een real life test wordt voorlopig niet heel makkelijk.

[Afbeelding]
Mag ik toch nog een keertje om advies bedelen? :)

Mijn schematje lijkt te werken, maar accu's moet je een beetje voorzichtig mee zijn en ik ben niet helemaal zeker van het ontwerp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 11:03
(jarig!)
Recentelijk met een aantal collega's een projectje afgerond! Een kado voor een andere collega die zn PhD heeft gehaald!

De Flansoroid 3000! Gebaseerd op een bestaand projectje: https://learn.adafruit.com/raspberry-pi-selfie-bot/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bM8REEo.jpg

Het is weer een beetje uit de hand gelopen ;)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Prachtig ding weer!

Bij JLCPCB is het goedkoper om 2x10 PCB's te bestellen dan 1x20. Ik heb dus nu bepaalde tekst op de print 90 graden gedraaid en tweemaal 10 besteld. Dit werd approved. :+ Tip! ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
@Bladeslayer Nice! Leuk project. Ook de afwerking is heel netjes. Bedankt voor het delen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
SuperKris schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:29:
[...]

Mag ik toch nog een keertje om advies bedelen? :)

Mijn schemaatje lijkt te werken, maar accu's moet je een beetje voorzichtig mee zijn en ik ben niet helemaal zeker van het ontwerp.
Kan misschien gesimuleerd worden om te testen en door te meten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:39
Voor de sterrenhemel op de slaapkamer, maak ik gebruik van een tijdrelais. Nu heb ik afgelopen weekend het een en ander wat mooier weggewerkt, maar de sterrenhemel wil niet meer uit gaan.
Het gaat om (een oudere versie van) dit model: Afbeeldingslocatie: https://img.thexmod.com/prod_pics/1439-3.jpg

A1 en A2 zitten op het lichtnet aangesloten, evenals 15 (fase). Op B zit een schakeldraad die ook 230V schakelt.
Voor de uitgang heb ik 18 aangesloten, welke naar een trafo gaat waar ook een nul op aangesloten is.
Het probleem is dat ik ten alle tijden 230V AC meet tussen 18 en A2 (nul).

Het relais is ingesteld op functie 82.

Als ik op de schakelaar druk (die aan B hangt) zie ik het relais schakelen en het LEDje gaat branden. Na een tijdje gaat het LEDje ook weer uit, maar dit maakt voor de uitgangsspanning niets uit.

Heb ik misschien toch ergens iets verkeerd aangesloten of kan ik beter op zoek naar een nieuw relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Meet eens tussen 15 en 18 als het relais niet aangesloten is. Je zou hier dan geen contact mogen hebben. Is dat wel zo zou het kunnen zijn dat de contacten van het interne relais aan elkaar gelast zitten (mogelijk door te zware inschakelstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
SuperKris schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:31:
Meet eens tussen 15 en 18 als het relais niet aangesloten is. Je zou hier dan geen contact mogen hebben. Is dat wel zo zou het kunnen zijn dat de contacten van het interne relais aan elkaar gelast zitten (mogelijk door te zware inschakelstroom)
Aan zoiets zat ik inderdaad zelf ook al te denken. Zal het vanavond eens meten.
Overigens: hoe voorkom ik een eventuele te zware inschakelstroom? Ik schakel nu gewoon via een schakelaar die aan het lichtnet hangt en dat heeft voorheen ook jaren prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
maikel schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:40:
[...]

Aan zoiets zat ik inderdaad zelf ook al te denken. Zal het vanavond eens meten.
Overigens: hoe voorkom ik een eventuele te zware inschakelstroom? Ik schakel nu gewoon via een schakelaar die aan het lichtnet hangt en dat heeft voorheen ook jaren prima gewerkt.
De relais die hier in zitten lijken mij niet al te zwaar gezien de specs. Een Ith van 6A is best aan de lage kant om direct verlichting te schakelen. Een paar 100W aan gloeilampen gaat dan nog wel, maar LED drivers kunnen nogal hoge inschakelstromen hebben waardoor het aantal watt aan LED drivers dat je kan schakelen aardig terug loopt.

Je kan er een zwaarder relais achter plaatsen of een tijdrelais nemen met een zwaarder uitgevoerd relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
SuperKris schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:02:
[...]

De relais die hier in zitten lijken mij niet al te zwaar gezien de specs. Een Ith van 6A is best aan de lage kant om direct verlichting te schakelen. Een paar 100W aan gloeilampen gaat dan nog wel, maar LED drivers kunnen nogal hoge inschakelstromen hebben waardoor het aantal watt aan LED drivers dat je kan schakelen aardig terug loopt.

Je kan er een zwaarder relais achter plaatsen of een tijdrelais nemen met een zwaarder uitgevoerd relais.
Ik gebruik deze voor de sterrenhemel: dat is een microcontroller en twee RGB-LEDjes. :) Dat zal ie wel aankunnen, lijkt me. :)
Het ging me meer om de stuurspanning: ik trigger het relais via een normale schakelaar in de slaapkamer die aan het lichtnet hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
SuperKris schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:31:
Tussen 15 en 18 meet ik nu 0,7ohm. }:|
Het vreemde is wel dat ik het relais wel hoor schakelen. Maar goed, waarschijnlijk dus tijd om een nieuw relais te bestellen. Gelukkig kosten die geen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

maikel schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:38:
[...]

Het vreemde is wel dat ik het relais wel hoor schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Relais_arbeit.png

Het anker beweegt en dat hoor je, maar de contacten zijn aan elkaar gelast en komen niet los van elkaar als 'ie afvalt.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Relais_ruhe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ah ja, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Beste idee van de dag: *even* een soldering anders leggen.

..Ahhh fuck, stond nog spanning op het bordje. :/ *poef*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

LED-Maniak schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:09:
Beste idee van de dag: *even* een soldering anders leggen.

..Ahhh fuck, stond nog spanning op het bordje. :/ *poef*
Bij ons op het werk betekent dat roze koeken trakteren, kom maar op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
memphis schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:49:
[...]

Bij ons op het werk betekent dat roze koeken trakteren, kom maar op 8)
Aii aii aii.. Tweemaal roze koeken vandaag. Blijkbaar heb ik mijn Sam L10 ook nog eens gesloopt door de PLL klok output op 48MHz te zetten waar 32MHz is toegestaan. Nu is het bordje echt stuk. :+ :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nou, waar blijven ze?

Gangmakers mag ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
In mijn zoektocht naar een alternatief voor de energieslurpende Attiny84A had ik de volgende alternatieven gevonden:

- Atmel SAM L 10 - 32 bit ARM M23 core
- Atmel Tiny 1607 - 8 bit nieuwe AVR type

De SAM L 10 ben ik al een tijdje mee aan het stoeien maar alhoewel hij op 32MHz draait en significant minder gebruikt, lijkt hij bij dezelfde operatie veel trager te zijn.. Waar dit nou door komt is mij niet duidelijk.

Nu begon ik dus te twijfelen of de tiny1607 dit ook zou zijn(ik dacht dat deze dezelfde instructieset heeft maar blijkbaar compileert hij anders).

Ik wilde dit vergelijken met de .lss assembly code voordat ik alle drie de bordjes ging programmeren.

- Attiny84A: 3 ASM instructies - sbic rjmp sbi (=4 clock cycles)
- Attiny1607: 4 ASM instructies - ldd sbrc rjmp std (=7 clock cycles)
- SAML10: 4 ASM instructies - ldr tst bne.n str

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
int main(void)
{

DDRB |= (1<<PB1);

while (1) 
    {
        while(PINB & 1<<PB2);
            PORTB |= (1<<PB3);
        while(!(PINB & 1<<PB2));
            PORTB &= ~(1<<PB3);
    }
}

Dit is de gegenereerde code in de lss file met optimalisatie -O1

Attiny84A
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
00000034 <main>:

int main(void)
{

DDRB |= (1<<PB1);
  34:   b9 9a           sbi 0x17, 1 ; 23

while (1) 
    {
        while(PINB & 1<<PB2);
  36:   b2 99           sbic    0x16, 2 ; 22
  38:   fe cf           rjmp    .-4         ; 0x36 <main+0x2>
            PORTB |= (1<<PB3);
  3a:   c3 9a           sbi 0x18, 3 ; 24
        while(!(PINB & 1<<PB2));
  3c:   b2 9b           sbis    0x16, 2 ; 22
  3e:   fe cf           rjmp    .-4         ; 0x3c <main+0x8>
            PORTB &= ~(1<<PB3);
  40:   c3 98           cbi 0x18, 3 ; 24
    }
  42:   f9 cf           rjmp    .-14        ; 0x36 <main+0x2>

Attiny1607:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
00000094 <main>:
#include <avr/io.h>

int main(void)
{
     PORTB.DIRCLR = PIN0_bm;
  94:   e0 e2           ldi r30, 0x20   ; 32
  96:   f4 e0           ldi r31, 0x04   ; 4
  98:   81 e0           ldi r24, 0x01   ; 1
  9a:   82 83           std Z+2, r24    ; 0x02
     PORTB.DIRSET = PIN1_bm;
  9c:   82 e0           ldi r24, 0x02   ; 2
  9e:   81 83           std Z+1, r24    ; 0x01

while (1) 
    {
        while(PORTB.IN & (PIN0_bm));
            PORTB.OUTSET = PIN1_bm;
  a0:   92 e0           ldi r25, 0x02   ; 2
     PORTB.DIRCLR = PIN0_bm;
     PORTB.DIRSET = PIN1_bm;

while (1) 
    {
        while(PORTB.IN & (PIN0_bm));
  a2:   80 85           ldd r24, Z+8    ; 0x08
  a4:   80 fd           sbrc    r24, 0
  a6:   fd cf           rjmp    .-6         ; 0xa2 <main+0xe>
            PORTB.OUTSET = PIN1_bm;
  a8:   95 83           std Z+5, r25    ; 0x05
        while(!(PORTB.IN & (PIN0_bm)));
  aa:   80 85           ldd r24, Z+8    ; 0x08
  ac:   80 ff           sbrs    r24, 0
  ae:   fd cf           rjmp    .-6         ; 0xaa <main+0x16>
            PORTB.OUTCLR = PIN1_bm;
  b0:   96 83           std Z+6, r25    ; 0x06
    }
  b2:   f7 cf           rjmp    .-18        ; 0xa2 <main+0xe>

AT SAM L10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
int main(void)
{
 464:   b510        push    {r4, lr}
    /* Initializes MCU, drivers and middleware */
    atmel_start_init();
 466:   f240 1361   movw    r3, #353    ; 0x161
 46a:   f2c0 0300   movt    r3, #0
 46e:   4798        blx r3

GPIO_dirout(A, 18);
 470:   f243 0300   movw    r3, #12288  ; 0x3000
 474:   f2c4 0300   movt    r3, #16384  ; 0x4000
 478:   2280        movs    r2, #128    ; 0x80
 47a:   02d2        lsls    r2, r2, #11
 47c:   609a        str r2, [r3, #8]
    GPIO_dirin(A, 19);
 47e:   2280        movs    r2, #128    ; 0x80
 480:   0312        lsls    r2, r2, #12
 482:   605a        str r2, [r3, #4]

while (1){
        while(GPIO_read(A,19));
 484:   22c0        movs    r2, #192    ; 0xc0
 486:   05d2        lsls    r2, r2, #23
 488:   2180        movs    r1, #128    ; 0x80
 48a:   0309        lsls    r1, r1, #12
            GPIO_set(A, 18);
 48c:   2080        movs    r0, #128    ; 0x80
 48e:   02c0        lsls    r0, r0, #11
        while(GPIO_read(A,19));
 490:   6a13        ldr r3, [r2, #32]
 492:   420b        tst r3, r1
 494:   d1fc        bne.n   490 <main+0x2c>
            GPIO_set(A, 18);
 496:   6190        str r0, [r2, #24]
        while(!GPIO_read(A,19));
 498:   6a13        ldr r3, [r2, #32]
 49a:   420b        tst r3, r1
 49c:   d0fc        beq.n   498 <main+0x34>
            GPIO_clr(A, 18);
 49e:   6150        str r0, [r2, #20]
        while(GPIO_read(A,19));
 4a0:   e7f6        b.n 490 <main+0x2c>

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2019 15:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Supermagneet besteld (en geleverd):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cKPKGlA.jpg

Ik hoop dat de postbode er niet al te veel van schrok.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 14-04-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooi spul he? Ik heb ook een veel te dikke magneet op ali besteld.
Deze maakte ik open in de lift : https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dn9eoR5

Toen mocht ik de magneet van de stalen liftdeur zien te trekken (deur open en zijwaarts geschoven :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:09:
In mijn zoektocht naar een alternatief voor de energieslurpende Attiny84A had ik de volgende alternatieven gevonden:

- Atmel SAM L 10 - 32 bit ARM M23 core
- Atmel Tiny 1607 - 8 bit nieuwe AVR type

De SAM L 10 ben ik al een tijdje mee aan het stoeien maar alhoewel hij op 32MHz draait en significant minder gebruikt, lijkt hij bij dezelfde operatie veel trager te zijn.. Waar dit nou door komt is mij niet duidelijk.

Nu begon ik dus te twijfelen of de tiny1607 dit ook zou zijn(ik dacht dat deze dezelfde instructieset heeft maar blijkbaar compileert hij anders).

Ik wilde dit vergelijken met de .lss assembly code voordat ik alle drie de bordjes ging programmeren.

- Attiny1607: 4 ASM instructies - ldd sbrc rjmp std (=7 clock cycles)
- SAML10: 4 ASM instructies - ldr tst bne.n str

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
int main(void)
{

DDRB |= (1<<PB1);

while (1) 
    {
        while(PINB & 1<<PB2);
            PORTB |= (1<<PB3);
        while(!(PINB & 1<<PB2));
            PORTB &= ~(1<<PB3);
    }
}

Dit is de gegenereerde code in de lss file met optimalisatie -O1

Attiny84A
code:
1
...

Attiny1607:
code:
1
...

AT SAM L10:
code:
1
[..]
Voor de Attiny1607 kan je eens kijken naar virtual ports. Deze mappen de input/output registers naar het bit I/O space van de AVR core.

De AVR kan namelijk registers 0 t/m 31 (meen ik) direct manipuleren met bit set/clr instructies. Als het daarbuiten iets moet wijzigen (een |= of &= operatie), moet de AVR core een read-modify-write (RMW) cycle doen. Dit is de reden waarom OUTSET en OUTCLR bestaan, zodat de read-modify niet meer nodig is.

De RMW is vaak benodigd op ARM chips met I/O, aangezien de CPU registers gebruikt worden voor locale stack informatie. Op ARM Cortex-m3 en opwaarts heb je ook bitbanding, wat de bit-level SET en CLR functionaliteit voor de CPU core emuleert (helaas niet voor peripherals of DMA :'( ). Ik weet niet of dat op de Cortex-m23/m33 aanwezig is, volgens mij hebben ze bitbanding afgedankt als ouderwetse feature.

Daarintegen heb je daarvoor ook exclusive read/writes (LDREX/STREX). Je kan dan een exclusive lock op een register plaatsen, en de RMW cyclus herhalen indien er van buitenaf (interrupts) wijzigingen waren gepleegd in die tijd.

Het voordeel van bitbanding is dat de bit operations atomic in hardware zijn. Dat zijn bit set/clr en OUTSET/OUTCLR ook. Een kale (LDR, STR) read-modify-write niet. Met exclusive locks wordt dat in software geemuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:36:

Toen mocht ik de magneet van de stalen liftdeur zien te trekken (deur open en zijwaarts geschoven :P )
Dan ben je blij dat je 'm niet op de achterwand van de lift plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa met een bewegende deur (lees geen deur) ben je blij dat ie stilstaat ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hans1990 schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:45:
[...]

Voor de Attiny1607 kan je eens kijken naar virtual ports. Deze mappen de input/output registers naar het bit I/O space van de AVR core.

De AVR kan namelijk registers 0 t/m 31 (meen ik) direct manipuleren met bit set/clr instructies. Als het daarbuiten iets moet wijzigen (een |= of &= operatie), moet de AVR core een read-modify-write (RMW) cycle doen. Dit is de reden waarom OUTSET en OUTCLR bestaan, zodat de read-modify niet meer nodig is.

De RMW is vaak benodigd op ARM chips met I/O, aangezien de CPU registers gebruikt worden voor locale stack informatie. Op ARM Cortex-m3 en opwaarts heb je ook bitbanding, wat de bit-level SET en CLR functionaliteit voor de CPU core emuleert (helaas niet voor peripherals of DMA :'( ). Ik weet niet of dat op de Cortex-m23/m33 aanwezig is, volgens mij hebben ze bitbanding afgedankt als ouderwetse feature.

Daarintegen heb je daarvoor ook exclusive read/writes (LDREX/STREX). Je kan dan een exclusive lock op een register plaatsen, en de RMW cyclus herhalen indien er van buitenaf (interrupts) wijzigingen waren gepleegd in die tijd.

Het voordeel van bitbanding is dat de bit operations atomic in hardware zijn. Dat zijn bit set/clr en OUTSET/OUTCLR ook. Een kale (LDR, STR) read-modify-write niet. Met exclusive locks wordt dat in software geemuleerd.
Ahhhh, kijk! Super. Ik had er al wat over gelezen maar wist niet dat de virtual ports dergelijke impact had. Dat is mooi nieuws, want de 1607 verbruikt (veel) minder op een hogere kloksnelheid.

De M23 core heeft een PORT_IOBUS die direct manipulatie van de I/O in een single cycle zou moeten kunnen doen. Toch heb ik een slechtere performance er mee dan met een AVR op 20MHz. Met een 60% snellere klok had ik dat niet direct verwacht. De flanken van de port lijken minder stijl te zijn dan de AVR, wellicht dat het hier in zit. Het duurt nu ongeveer 460ns om op de pin change te reageren(14 clock cycles). Dat is een heel stuk trager dan je zou verwachten als ik de ASM lees dus ergens klopt er nog iets niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:47:
[...]

Ahhhh, kijk! Super. Ik had er al wat over gelezen maar wist niet dat de virtual ports dergelijke impact had. Dat is mooi nieuws, want de 1607 verbruikt (veel) minder op een hogere kloksnelheid.

De STM23 core heeft een PORT_IOBUS die direct manipulatie van de I/O in een single cycle zou moeten kunnen doen. Toch heb ik een slechtere performance er mee dan met een AVR op 20MHz. Met een 60% snellere klok had ik dat niet direct verwacht. De flanken van de port lijken minder stijl te zijn dan de AVR, wellicht dat het hier in zit. Het duurt nu ongeveer 460ns om op de pin change te reageren(14 clock cycles). Dat is een heel stuk trager dan je zou verwachten als ik de ASM lees dus ergens klopt er nog iets niet..
Er is nog wel een klein verschil tussen periode tijd en latency. De PORT_IOBUS is bedoeld om de latency te verlagen. Dat komt omdat deze speciale bus direct op de CPU wordt aangesloten, itt de hele AHB cross switch (welke overal bij kan) met daarachter nog: AHB <> APB vertaling slagen, clock domein synchronisatie tussen de APB bus en peripheral(s), en uiteindelijk een register ingeduwd.

Ik heb de ATSAML11 zelf nog niet gebruikt, maar ik had al wel gezien dat de clock control best geavanceerd is. Ik zag dat je namelijk meerdere clock domains kan definieren, en per peripheral kan kieze waar ze op draaien. Dat wilt dus ook zeggen dat de interfacing tussen elke peripheral en bus waarschijnlijk meer zaken betreft dan je denkt:

- Clock gating om de clock naar de peripheral uit te zetten. Ik denk dat deze wel redelijk bekend is. Zo wordt het namelijk gedocumenteerd in de publieke RTL (aka registers) ;)
- Maar het is ook goed mogelijk dat ze power gating doen om de peripheral en delen van de bus interfacing echt helemaal uit zetten.
- Synchronisatie tussen het APB bus clock domein en de peripheral clock domein. Deze synchronisatie heeft vaak ook handshaking benodigd, omdat bij afwijkende clocks 1 kant op communiceren trager is dan de andere kant op.

Door deze synchronisatie kan het zomaar betekenen dat I/O code best wel traag is. En ik bedoel dan echt enkele klokslagen voordat een I/O read of write voltooid is. Gelukkig zie je door pipelining en hazard management daar niet altijd iets van.

Dat betekent dat als je een read-modify-write cyclus doet je eerst moet wachten op een read commando (synchroon = bus latency), daarna modificeert (1 cycle) en write (1 cycle + bus latency). Indien er sprake is van een onopgeloste read-after-write hazard, kan er nog een pipeline stall optreden ook (maar ik geloof niet dat zo'n moderne ARM core daar veel last van gaat hebben). Indien je de PORT_IOBUS gebruikt en de bus latency flink kan verlagen, zal uiteraard de periode tijd dat ook doen, maar niet tot het aantal fysieke instructies meer.
Zelfs al zou je dus een hardware atomic instructie hebben, zal je bij de terugkoppeling in je demo code alsnog een soort read-wait-write cycle krijgen. 8)7

Schrik niet: als je een moderne CPU core *zelf* neemt, zal dat waarschijnlijk echt maar een klein fractie zijn van het totale power budget van zo'n chip. Qualcomm heeft al een ARM Cortex-m0 laten zien die 9 uA/MHz uit kwam.
De speciale saus die vendors er over smijten is niet alleen marketing (kijk: meer MHz en kB geheugen want 45nm ofzo) en de peripherals, maar ook intelligente bus en clock domein technieken om de chip daadwerkelijk zuiniger te maken. De Qualcomm chip was wel enorm uitgekleed, dus kleine peripheral bussen.. wat de zaak een stuk eenvoudiger maakt.

Op kleinere processen wordt het namelijk relatief steeds duurder om grotere fanouts te doen, welke digitale bussen uiteraard gewoon zijn. Vooral als een bus een dozijn aan peripherals aan vast heeft hangen, gaat dat relatief veel power kosten om met fcpu mee te laten tikken.

Soms zie je dat deze low-power "speciale saus" bij enkele fabrikanten niet echt in huis is, waarschijnlijk omdat het de verkoop doelgroep niet is. Zo meen ik dat NXP in zijn LPC serie betrekkelijk weinig low-power optimalisaties heeft, waarschijnlijk omdat hun markt industrial, automative e.d. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Ik ben wat elektronica bakjes aan 't opruimen en kom ineens een aantal kristallen tegen waarvan ik niet weet welke het zijn (laat staan dat ik weet waarvoor ik ze toen-der-tijd gekocht heb 8)7)

Foto van internet, maar het zijn dus precies deze:
Afbeeldingslocatie: https://opencircuit.nl/resources/content/d947062bf1c7d/crop/400-320/16MHz-Crystal-Oscillator-HC-49S.jpg

Met bovenop de tekst:

R160NKB1w
(heel misschien is de 0 een O)

Zegt dit iemand iets?

Google vind 0,0 hierop :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
Klinkt als 16MHz

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Das ook zéker het meest waarschijnlijke :) (i.v.m. het geklooi met Arduino's)
Alleen super raar typenummer, en nóg vreemder dat Google er letterlijk helemaal niets over kan vinden :?

Maareh, thanks! Ik leg ze in 't 16Mhz bakje.

[ Voor 5% gewijzigd door Atmoz op 17-04-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
LED-Maniak schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:09:
Zou je code niet vlotter kunnen met BLT/BST instructies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 18-09 22:46
Voor een achteruitrijcamera zoek ik een (ronde) waterdichte connector (male en female, Ø5mm kabel) met 4 pinnen voor composite video, +12VDC en GND. Het liefst met een O-ring dichting, of dat nou met een schroefverbinding is of een latch, als het maar goed blijft zitten nietwaar :).

Ik zat zelf te denken aan een DIN-connector of anders GX12/GX16 maar ik heb het idee dat deze niet waterdicht zijn? Verder vond ik bij onze Chinese vrienden 'M12' of 'LP12' stekkers bijvoorbeeld: LP-12-C04PE-02-001

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mqZHt4wJkdbvBvYvPXnVpFJG/full.png

Deze zijn ook verkrijgbaar in M16/20/24, maar M12 is voor mij voldoende. Helaas kan ik die lokaal (NL) niet krijgen. Is het soms een kopie van een bekende stekker? Of weet iemand nog een beter alternatief :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Een M12 is een prima waterdichte connector die goed verkrijgbaar is en betaalbaar. Ze zijn bijna allemaal IP67 maar ga dan wel voor een versie met schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@SuperKris Bedankt, zijn M12 connectoren generiek? Heb je misschien een merk of linkje voor mij :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Puch-Maxi schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:06:
@SuperKris Bedankt, zijn M12 connectoren generiek? Heb je misschien een merk of linkje voor mij :).
In principe zijn M12 connectoren generiek maar je hebt wel verschillende coderingen. A is meest standaard. Dan heb je nog B voor profibus, D, voor ethernet, X voor gigabeit, etc. Die zijn onderling niet uitwisselbaar, maar elke andere male female combo met hetzelfde aantal pinnen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@SuperKris Bedankt voor de duw in de goede richting IEC61076-2-101 :).
Ik herinner me opeens dit topic SuperKris in "Waterdichte M/V 4p kabel stekker voor daisy chain RS485" :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Super bedankt voor de uitleg!

Deel van het probleem met trage reactiesnelheid zit hem blijkbaar ook in de ingang die ik gebruikt heb(een FET met pull-up weerstand). De FET had al een input capacitance van 560pF(!!). Toen ik die verving met een van 22pF ging het ineens een stúk sneller. Maar nog steeds niet zo snel als met een AVR, pull-up flink verlaagd en het ging weer wat sneller. Maar nog steeds trager dan de AVR.

Als ik de rise-fall time van de ingang weglaat dan zou ik ergens rond de 150-200ns uit moeten komen als ik een sneller input circuit heb.

"SN74LVC1G38 Single 2-Input NAND Gate With Open-Drain Output" zou het moeten oplossen.

Weer lekker testen deze pasen. :)

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2019 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Puch-Maxi schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:57:
Voor een achteruitrijcamera zoek ik een (ronde) waterdichte connector (male en female, Ø5mm kabel) met 4 pinnen voor composite video, +12VDC en GND. Het liefst met een O-ring dichting, of dat nou met een schroefverbinding is of een latch, als het maar goed blijft zitten nietwaar :).
https://www.banggood.com/search/waterproof-connector.html

https://www.aliexpress.co...Text=waterproof+connector

En als je ze snel wilt hebben (ali/banggood is vaak 2-3 weken wachten..) is het Banggood EU-warenhuis misschien een optie:

https://eu.banggood.com/wh_buy/Eu/Waterproof-connector.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag is het eindelijk gelukt om de 11A zekering van de Fluke DMM op te blazen. Op zoek naar een vervanging dus. Dan vind ik, na lang zoeken, een prijs van ruim 14 Euro. Niet normaal! Oh ja, excl. verzendkosten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@burne Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht :).

@Schinnen-groen Jep, heb ik ook een keer gedaan. Dat doe je hopelijk niet te vaak, ze zijn schrikbarend duur!

https://nl.farnell.com/fl...ridge-11a-1000v/dp/546720
https://www.conrad.nl/p/f...ning-voltcraft-enz-126357
https://www.conrad.nl/p/v...ff-inhoud-1-stuks-1661490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miljaar heb ooit eens een paar oled schermpjes gekocht van iemand op circuits online maar nu weet ik de pin out niet meer. Ik weet nog wel wat de i2c en spanning zijn maar er zit/zat een 5 de draad aan en dat is bij i2c normaal niet.

Oled pcb's hebben 9 aansluitingen om ook in SPI aan te sturen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
@Schinnen-groen Auw, ik herken het gevoel een paar weken geleden hetzelfde gebeurt door een collega :-(

Gelukkig zijn de kosten voor mijn werkgever maar ik schrok inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Damic schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:56:
Miljaar heb ooit eens een paar oled schermpjes gekocht van iemand op circuits online maar nu weet ik de pin out niet meer. Ik weet nog wel wat de i2c en spanning zijn maar er zit/zat een 5 de draad aan en dat is bij i2c normaal niet.

Oled pcb's hebben 9 aansluitingen om ook in SPI aan te sturen.
fototje?

O-led die "ooit" eens gekocht is kan ondertussen spontaan overleden zijn('k heb er een doos van liggen..).

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@LED-Maniak
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dH13LbQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8DyECKO.jpg

Tja ik had er toen maar 2 gekocht blijkbaar. Moet nu eventjes zien hoe het weer zat met de bibliotheken in Arduino IDE altijd gezeik. van <> naar " "

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 22-04-2019 20:22 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort, maar weet even niet waar ik het anders kan vragen?
De bedoeling is dat ik op 2 plekken in de tuin, RGBW led strips wil plaatsen met een totale lengte van ongeveer 8 meter, aangestuurd door een H801 Led controller en een 12v adapter. Ik heb een kabelgoot onder de grond liggen en wil daar dus de bekabeling voor de ledstrip in trekken. Nu was mijn gedachte om een UTP cat5e kabel te gebruiken hiervoor, maar ik weet niet of dit verstandig is? Ik heb 5 aders nodig en de buis onder de grond is bijna 15 meter en laat ik nu nog een utp kabel van 20 meter hebben liggen. Iemand die mij advies kan geven of een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Gaat alle stroom door dat enkele stuk van 15 meter? Dan zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:33:
Wat bedoel je precies?
Van de 8? aders ga ik er 5 gebruiken (RGBW+) Het zullen 2 stukken van elk ongeveer 4 meter worden, het einde van die 15 meter wordt dan opgesplits naar die twee stukken van 4 meter Led strip.

[ Voor 30% gewijzigd door vwtune op 30-04-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
vwtune schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:21:
[...]
Wat bedoel je precies?
Van de 8? aders ga ik er 5 gebruiken (RGBW+) Het zullen 2 stukken van elk ongeveer 4 meter worden, het einde van die 15 meter wordt dan opgesplits naar die twee stukken van 4 meter Led strip.
Dat UTP bedoeld is voor data, en met zijn dunne aders niet geschikt is voor de hoge stroom (want laagspanning) voor die led strips over zo'n lange afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
M a r c o schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:53:
[...]

Dat UTP bedoeld is voor data, en met zijn dunne aders niet geschikt is voor de hoge stroom (want laagspanning) voor die led strips over zo'n lange afstand.
Oke, dus met andere woorden: niet doen?
Misschien nog een suggestie voor een bepaalde kabel te gebruiken met meerdere aders maar niet al te dik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
heb je specs van de led strip? (stroom per meter, of stroom per led + aantal leds per meter)
dan weet je hoeveel stroom er gaat lopen, en kan je inschatten wat voor kabel je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
M a r c o schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:00:
heb je specs van de led strip? (stroom per meter, of stroom per led + aantal leds per meter)
dan weet je hoeveel stroom er gaat lopen, en kan je inschatten wat voor kabel je nodig hebt.
Ze geven aan: 7-8 Watt per meter ,60 leds per meter (5050SMD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Yikes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ben je nu een LED aan het mishandelen? :N

Of is dat een UV laser? :o

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 30-04-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat is een 2.5W 405nm laserdiode met een vreselijke beam quality. Gelukkig zit > 99,99% van het vermogen in dat ene overbelichte puntje.

Als je goed kijkt zie je de rook van het gat wat 'ie in het karton brandt.

De bijbehorende CNC-machine is nog onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
burne schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:18:
Dat is een 2.5W 405nm laserdiode ...
waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Van Banggood, maar je kunt ze ook op Ali Express, Ebay en Amazon vinden.

Deze kwam toevallig uit de UK dus is er veel eerder dan de CNC die uit China moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LED-Maniak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:33:
Even natte vinger: goedkope UTP is 28AWG, dus maximaal 1.4A Bij 12 volt kun je ongeveer 17W voeden. Per aderpaar, en je hebt er vier. Dus als je belastingen verdeelt over paren zou het net aan passen.

Als je duurdere 26 of 24 AWG utp hebt is het geen enkel probleem om 32W aan LED's te voeden met UTP.

32W aan LED's is een hoop, als je dat altijd op 100% hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
burne schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:13:
[...]

Van Banggood, maar je kunt ze ook op Ali Express, Ebay en Amazon vinden.

Deze kwam toevallig uit de UK dus is er veel eerder dan de CNC die uit China moet komen.
Goede prijs wel,

Ik betaalde een jaar terug ongeveer 40 euro voor een enkele 0.5w UV 405nm laser..

Bedankt voor de link ga ik hier maar even op toepassen:
https://hackaday.io/project/165264-my-way-of-etching-pcbs

die 0.5w moet toch 4x over de PCB heen voordat het koper zichtbaar wordt :P

edit: eenheid vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
burne schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:22:
[...]
Even natte vinger: goedkope UTP is 28AWG, dus maximaal 1.4A Bij 12 volt kun je ongeveer 17W voeden. Per aderpaar, en je hebt er vier. Dus als je belastingen verdeelt over paren zou het net aan passen.

Als je duurdere 26 of 24 AWG utp hebt is het geen enkel probleem om 32W aan LED's te voeden met UTP.

32W aan LED's is een hoop, als je dat altijd op 100% hebt staan.
Hij wil alleen 64W over 1 kabel doen (8W x 2 x 4 meter)

Wanneer je de GND ook over 4 aders doet, kun je stellen dat je per aderpaar dus 16 Watt hebt.
ofwel 1,33A. (indien het vermogen evenredig over de kleuren is verdeeld).
Ik zie in de meeste tabellen overigs lagere current ratings dan wat jij aangeeft (met name bij multicore kabels). Al zou die 1.33A bij 24 AWG volgens mij nog net gaan.

een ander punt is ook de spanningsval over de kabel.
Als je een 12V voeding hebt, en een goede 24 AWG koper!! kabel, dan heb je al 0,7 1,3 V spanningsval ongeveer.
met een 28AWG alu kabel zou dit zelfs 1,7 3,3 V zijn.

De vraag is dan hoeveel spanningsval toelaatbaar is bij ledstrips. Daar heb ik zelf niet zo'n ervaring mee.

edit: foutje in berekening, waarden aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

M a r c o schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:00:
[...]

De vraag is dan hoeveel spanningsval toelaatbaar is bij ledstrips. Daar heb ik zelf niet zo'n ervaring mee.
Je stuurt meestal LED's aan met een stroombron en dan is het geen probleem tenzij je hele extreme dingen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
LED-strips hebben gewoon voorschakelweerstanden dus dat gaat niet op.

Hoeveel licht je overhoudt is erg afhankelijk van de kleur. Rood en groen zal prima gaan, blauw en wit zal een stuk minder licht geven. Dit omdat rode en groene LED's een lagere spanningsval hebben, en dus een beetje verschil op de 12V lijn minder impact heeft.

[ Voor 65% gewijzigd door mcDavid op 01-05-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
@burne een LED stuur je ideaal aan met een stroombron inderdaad, maar zoals @mcDavid zegt, heb je bij een led-strip dacht ik gewoon een PWM geregelde spanningsbron, waarbij de voorschakelweerstand de stroom bepaald. Een lagere spanning op de led-strip = minder spanningsval over de VSW, is een lagere stroom door de LED, en dus minder helderheid.
Dit zal inderdaad per kleur verschillen, maar dit betekend ook dat je bij kleurmenging, afwijkende kleuren kan gaan krijgen.

edit: ik was overigens nog mis met de waarden in mijn berekening. spanningsval is hoger. ik zal de originele post nog even aanpassen. (had 8 meter ingevuld ipv 15)

[ Voor 14% gewijzigd door M a r c o op 01-05-2019 17:00 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 113 Laatste