Ik wist niet dat je werkeloos thuis zat, maar gefeliciteerd!memphis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:15:
Voor wie wisten dat ik alweer een tijd werkeloos thuis zat, sinds gister weer aan het werk. Niet meer in de ICT maar in een ruimte met heel veel soldeer- en meetgereedschap. En nog lekker dichtbij huis ook!
Bedankt, ben er ook blij mee, een plek waar ik ook naar op zoek was.BladeSlayer1000 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:47:
[...]
Ik wist niet dat je werkeloos thuis zat, maar gefeliciteerd!
Was al vorig jaar april wegbezuinigd vanwege dat ik inhuur was. Mocht na 4 maanden lang solliciteren en afwijzingen weer voor een project van 2 maanden op de oude werkplek terug komen met uitzicht op meer. Die uitzicht op meer vanwege een grote actie was er wel ware het niet dat ik volgens de ABU CAO aan mijn 6e contract zat en bij een verlenging in vaste dienst moest komen. Ach, maar een klein faaldingetje in de wet "werk en zekerheid" die ook de hele benaming teniet doet want bij 95% is dat dus gewoon opzouten....
Met nog 2 andere persoonlijke tegenslagen heb ik een half jaar niet veel gedaan, moest eerst even de tijd voor mijzelf nemen.
Nou ja, na vele sollicitaties weer eens op een mindere functie (assemblagemedewerker) gesolliciteerd en bleek dat ze ook een functie voor reparateur open hadden staan, en daar zit ik nu.
Balen om te horen, maar ben blij voor je dat alles weer beter gaat! Ik heb sinds 1 maand nu ook een vast contract gekregen na 2 jaar met een tijdelijk contract te hebben gewerkt, en daarvoor meerdere sollicitaties gehad die op niets uitliepen onder het mom van 'je voldoet niet aan de wensen' (ik noem het meer discriminatie van mijn beperking). Ik herken dus de gevoelens.memphis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:31:
[...]
Bedankt, ben er ook blij mee, een plek waar ik ook naar op zoek was.
Was al vorig jaar april wegbezuinigd vanwege dat ik inhuur was. Mocht na 4 maanden lang solliciteren en afwijzingen weer voor een project van 2 maanden op de oude werkplek terug komen met uitzicht op meer. Die uitzicht op meer vanwege een grote actie was er wel ware het niet dat ik volgens de ABU CAO aan mijn 6e contract zat en bij een verlenging in vaste dienst moest komen. Ach, maar een klein faaldingetje in de wet "werk en zekerheid" die ook de hele benaming teniet doet want bij 95% is dat dus gewoon opzouten....
Met nog 2 andere persoonlijke tegenslagen heb ik een half jaar niet veel gedaan, moest eerst even de tijd voor mijzelf nemen.
Nou ja, na vele sollicitaties weer eens op een mindere functie (assemblagemedewerker) gesolliciteerd en bleek dat ze ook een functie voor reparateur open hadden staan, en daar zit ik nu.
Succes met je nieuwe baan.
Nu blijkt er ook niet al te kritisch met de stopmask om te zijn gegaan en zijn er een aantal IC pinnen voorzien van soldermask.

Eens zien hoe ze dit gaan oplossen...
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hoorde vandaag pas van de grote brand die daar van vrijdag op zaterdag is geweest.
Wat een drama zeg. Voor zover ik weer zaten in die hogere torens die helemaal afgebrand zijn ook de paternosters en alle voorraad aan componenten?
Met de huidige leverproblematiek is dat nog een ramp op zich.
Een productielijn is misschien op korte tijd nog wel op te tuigen, maar een dergelijke voorraad onderdelen is vandaag de dag niet zomaar even aangevuld.
Van ons bedrijf liggen er ook nog kant en klaar producten op afroep. Ik heb ook nog geen idee of die bij de brand verloren zijn gegaan.
Dan zou je zowel kunnen paste/lijm dispensen als pick & place.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb totnogtoe weinig te klagen van JLCPCB, je kunt gewoon klagen in je orderpagina en dan sturen ze je replacements.LED-Maniak schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:30:
Fijne f*ck up van JLCPCB. Eerste wat ik ontdekte was dat er tekst miste.. Nou oke, kan gebeuren.
Nu blijkt er ook niet al te kritisch met de stopmask om te zijn gegaan en zijn er een aantal IC pinnen voorzien van soldermask.Alles goed en wel in de Gerber files.
Eens zien hoe ze dit gaan oplossen...
Yep, heb ik gedaan. Er zit een luchtklep in die met 12V wordt aangestuurd via een FET+vrijloopdiode vanaf een MCU. De MCU leest gewoon de waarde van een potmeter uit waarmee je hem instelt. MCU vervangen met wat anders en voilà. Uurtje werk misschien.LED-Maniak schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:16:
Zou je die YDL-983A soldeer dispensers van aliexpress kunnen ombouwen zodat ze in plaats van kort vacuum, dit met een ander pedaal lang doen?
Dan zou je zowel kunnen paste/lijm dispensen als pick & place.

JLCPCB heeft 9 dollar retour gestuurd voor de PCB's. Beetje vreemd, want ik heb 30 dollar shipping betaald. Je verwacht toch een volledige refund zodat je zonder extra kosten opnieuw kan bestellen..

Ik ben opzoek naar een regelbare labvoeding. 0-30V 0-10A liefst 2 aparte regelbare uitgangen (zal waarschijnlijk niet lukken met mijn budget). budget 200 euro
Is meer om af en toe wat te testen. Denk aan kleine motortjes, verschillende spanningen voor verschillende printplaatjes en andere kleine componenten.
Wat vinden jullie van het merk Velleman:
https://www.megekko.nl/pr...145gHzEAQYASABEgJRTvD_BwE
Of is dit een slecht merk en kan ik beter naar een andere merken kijken?
edit: link aangepast
[ Voor 13% gewijzigd door Pjotter87 op 06-12-2018 15:50 ]
https://rdtech.nl.aliexpr...nav-list.2.71d05bc5hS5oYj
lekker compact en oude laptopvoedingen heb ik zat. Enige nadeel is dat er zo'n mini ventilatortje in zit dat echt een tyfusherrie maakt.
tevens: Je link doet het niet. En check ook eleshop.nl, heeft wel een goed aanbod van dit soort apparatuur
[ Voor 31% gewijzigd door mcDavid op 06-12-2018 15:50 ]
Ik wil zelf niet te veel hoeven knutselen. Nu is het geen probleem iets zelf in een behuizing te moeten schroeven.
https://nl.aliexpress.com...8148356.14.30d34343OkKfs9
maar hier moet ik dan ook weer een geschikte power supply bij zoeken en die heb ik er dan weer los bij liggen. En dat wil ik niet.
Ik worstel al een tijd met AVRootloader en TinySafeBoot samen met een CH340 maar krijg het onmogelijk draaiend.

Rook/waterschade ik vrees ervoorM a r c o schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:06:
Hier nog medewerkers van Prodrive op het forum?
Hoorde vandaag pas van de grote brand die daar van vrijdag op zaterdag is geweest.
Wat een drama zeg. Voor zover ik weer zaten in die hogere torens die helemaal afgebrand zijn ook de paternosters en alle voorraad aan componenten?
Een productielijn is misschien op korte tijd nog wel op te tuigen, maar een dergelijke voorraad onderdelen is vandaag de dag niet zomaar even aangevuld.
Van ons bedrijf liggen er ook nog kant en klaar producten op afroep. Ik heb ook nog geen idee of die bij de brand verloren zijn gegaan.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Over softuart. Er zijn er een aantal maar iets als AVRootloader kan niet tegen moderne windows + usb->serial.mux schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:32:
Bootloader op wat voor protocol?
FBoot zou ook goed zijn maar krijg ik zonder AVR studio niet gecompileerd.
Het is vooral dat ik de optie open wil houden om na het wegzenden van een boardje nog eea. te kunnen updaten.
Het werkt
Blijkbaar zat er een bug in de code die welk gefixt was voor mega's maar niet voor tiny's.. Even melding van maken.
[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2018 23:13 ]
Het gaat om een Preh 450/ 2x 500k ohm (k1289) nu wil ik in plaats hiervan een andere dual gang 500k lineaire potmeter gaan gebruiken heb alleen nog niet de juiste potmeter gevonden.
De Preh potmeter ipv 6 pinnen aan weerszijde aan de bovenkant van de potmeter nog losse weerstanden aangesloten welke geen verschil in weerstand laten zien bij het roteren van de potmeter.
Mijn vraag is nu waar dienen deze weerstanden voor en hoe hou ik hier rekening mee met het aansluiten van een vervangende potmeter?

Zie hier de link naar de repair manual: https://elektrotanya.com/...064_sch.pdf/download.html
Even een stuk uit het schema:Ltvo schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:34:
Een tijdje gelden heb ik een: "grundig volltransistor konzertgerät 8064" radio meubel gekocht. De volume regelaar hiervan is krakerig en soms valt er een kanaal weg. Vandaar dat ik de potmeter hiervan wil vervangen.
Het gaat om een Preh 450/ 2x 500k ohm (k1289) nu wil ik in plaats hiervan een andere dual gang 500k lineaire potmeter gaan gebruiken.
Echter heeft de Preh potmeter ipv 6 pinnen aan weerszijde aan de bovenkant van de potmeter nog losse weerstanden aangesloten welke geen verschil in weerstand laten zien bij het roteren van de potmeter.
Mijn vraag is nu waar dienen deze weerstanden voor en hoe hou ik hier rekening mee met het aansluiten van een vervangende potmeter?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie hier de link naar de repair manual: https://elektrotanya.com/...064_sch.pdf/download.html

De weerstanden die je aan de potmeter hebt zitten zijn volgens mij R44, R47 en R48 (plus nog drie voor het andere kanaal)
Ik heb ook even wat pinnen genummerd op de potmeter, ik denk (maar dat moet je even meten) dat als de potmeter aan de ene kant staat dat 1 en 2 door verbonden worden en aan de andere kan dan 3 en 4
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Nu vraag ik me af welke vervanging ik moet gaan zoeken voor deze oude potmeter?
Een standaard potmeter zoals hieronder lijkt me geen optie
https://nl.aliexpress.com...-4ca8-94ef-dbcce147877f-4
Neem ook even een kijkje bij Reichelt https://www.reichelt.nl/L...08ecf974f3a45861924522bc9
0-30V en 0-10A dan kom ik bijv uit op deze https://www.reichelt.nl/l...eaktech-6226-p214837.html
My favorite programming language is solder.
De vorm van jouw pot lijkt op een ALPS, misschien heeft dit merk iets dat er op lijkt?
Alternatief is dat je de pot reviseert/schoonmaakt. Dit heb ik laatst ook nog gedaan en is niet moeilijk: Spuit er Kotakt 60 spray in, draai de knop tig keer en laat de boel even inwerken. Spoel het daarna goed uit in een bakje alcohol. De spray mag niet achterblijven want het is op termijn corrosief. Laat hem drogen en doe er een druppie goede olie (of kontakt 61) in zodat hij weer lekker soepel loopt.
Edit: Die extra aftakking is voor de loudness schakeling. ALPS heeft inderdaad pots met een extra aftakking maar geen twee takken, voor zover ik kan zien.
[ Voor 17% gewijzigd door Ploink op 10-12-2018 23:17 ]
E-VSA is op een single tube 18~42 Watt.. in een dubbele opstelling 18~26W....
ik zou het gewoon "kunnen" proberen gezien de tubes toch wel aan het eind van hun nuttige levensduur zijn en vervangen dienen te worden.. alleen is armatuurtje natuurlijk weer veul te klein om er even lekker aan te sleutelen...
404 Signature not found
Bij ons is het 'alle hens aan dek' om ze zo snel mogelijk weer aan de gang te krijgen.M a r c o schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:06:
Hier nog medewerkers van Prodrive op het forum?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
www.pcbshopper.com is daar ook handig voor.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
[ Voor 172% gewijzigd door Ploink op 16-12-2018 13:21 ]
Heb nu een Weller TCP-S, maar die tipjes zijn ook zo vreselijk duur en per temperatuur moet je weer een ander puntje.
Ziet er interessant uit. Ik overweeg ook al een tijdje om een heatgun aan te schaffenMsG schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:05:
Omdat ik ook vaker tegenkom dat ik een hetelucht soldeerbout nodig heb en ik daarnaast een beetje zat te struinen op internet. Heb ik net een Aoyue 968 gekocht. Ik kom daar wel goede ervaringen over tegen.
Heb nu een Weller TCP-S, maar die tipjes zijn ook zo vreselijk duur en per temperatuur moet je weer een ander puntje.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Ik kom zoiets tegen bijv: https://nl.aliexpress.com...or-Hakko/32884632036.html
Zijn lekker plakkerig en vloeien goed in de oven. Alleen de flux die achterblijft wordt wat hard.
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.3a654c4dhLiWt1
Nog Ayoue-mensen hier? Waar halen jullie de soldeerpunten? Ik zie ze goedkoop op AliE maar zie ze ook ietsje duurder bij NL-winkels. Maar als dat gewoon dezelfden zijn kan ik ze beter zelf importeren. Ik heb bij de set nu maar 1 soldeerpunt, bij mijn Magnastat had ik ook een wat dikkere, voor de warmte-overdracht wat beter denk ik.
Soldeersysteempje werkt leuk. Wel een beetje groot op m'n bureau, de afzuiging werkt boven verwachting, geen fluxdampen meer in m'n neus of ogen. Ledjes van de aan/uit van de hetelucht en afzuiging branden niet, misschien nog maar eens repareren, maar anders dan dat lijkt alles goed te werken, en het setje lijkt echt 1 keer gebruikt te zijn.
Voorlopig heb ik nu voor verticale right angle switches gekozen en deze dicht op elkaar gezet. Het is krap maar gaat net goed.
Die SPDT dip switches zien er wel interessant uit.
Aangezien we het toch over switches hebben:
Hoeveel aandrukkracht zou een tactile switch aankunnen?
Ik heb een apparaat dat een bewegende arm heeft die een knop moet indrukken. De arm schat ik drukt met 3~4kg. Als ik een tactile switch gebruik dan is dat direct een hard stop op de switch. Micro switches zijn te groot(ik heb ~6mm diepte om in te bouwen) en die NC schakelaars te diep. Eigenlijk moet de schakelaar gewoon schakelen en dan de arm tegen een extern hard stop laten aanlopen.
Iets als bijvoorbeeld een zachte o-ring achter de PCB? Of een veer? Of rubber foam(maar hoe lang blijft dat goed..)?
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 21-12-2018 16:41 ]

https://www.ebay.com/itm/...itive-0-20kg/182972460457
Ik hoef alleen te weten dat de arm druk. Dus eigenlijk wil ik iet als een tact switch waar een pogo pin op geplakt is dat de knop snel ingedrukt is en de pogo dan nog 3mm verder ingedrukt kan worden tot het tegen een eindstop zit.
Zat nog te denken aan een lichtsluis/distance sensor, maar dat maakt het ook weer ingewikkelder dan een simpele schakelaar.
Deze dingen zouden perfect zijn, maar dan mag hij maximaal 8mm diep zijn:

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 21-12-2018 22:15 ]
Ik heb vandaag een led-strip aangesloten op een MeanWell APV-35-12. De ledstrip werkt naar behoren. Echter komt er een raar licht piepend geluid uit de voeding. Wanneer ik de belasting (ledstrip) loskoppel wordt dit geluid behoorlijk luid. Met mijn andere voeding MeanWell LPV--12 heb ik dit probleem niet.
Mijn vraag is nu; wat kan dit veroorzaken. Of heb ik toevallig een "maandagochtend moddeletje"?
Tweelaags prints heb ik wel eens sneller gehad (JLCPCB met DHL), maar voor vierlaags is dit een record!
Misschien een Chinees modelletje? Meanwell wordt vermoedelijk veel nagemaakt. Als hij komt van Conrad, Farnell etc dan zal het wel ok zijn, maar als het de goedkoopste is van Ebay/Ali...jeroenk86 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:19:
Hoi mede-tweakers.
Ik heb vandaag een led-strip aangesloten op een MeanWell APV-35-12. De ledstrip werkt naar behoren. Echter komt er een raar licht piepend geluid uit de voeding. Wanneer ik de belasting (ledstrip) loskoppel wordt dit geluid behoorlijk luid. Met mijn andere voeding MeanWell LPV--12 heb ik dit probleem niet.
Mijn vraag is nu; wat kan dit veroorzaken. Of heb ik toevallig een "maandagochtend moddeletje"?

Maar het piepen komt ook voor bij merk produkten zoals usb laders, heb hier een originele Sony die vooral piept als het laden klaar is. Dit fenomeen heet "coil whine" en daar is veel over te vinden op het internet.
Is een magneetje en reed relais niet een optie?LED-Maniak schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:12:
Dat maakt het ingewikkeld. Wel creatief!
Ik hoef alleen te weten dat de arm druk. Dus eigenlijk wil ik iet als een tact switch waar een pogo pin op geplakt is dat de knop snel ingedrukt is en de pogo dan nog 3mm verder ingedrukt kan worden tot het tegen een eindstop zit.
Zat nog te denken aan een lichtsluis/distance sensor, maar dat maakt het ook weer ingewikkelder dan een simpele schakelaar.
Deze dingen zouden perfect zijn, maar dan mag hij maximaal 8mm diep zijn:
[Afbeelding]
Wellicht een spoeltje dat aan het trillen is? Even wat smeltlijm op doen.jeroenk86 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:19:
Hoi mede-tweakers.
Op de arm mag niets geplaatst worden.Boudewijn schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:21:
[...]
Is een magneetje en reed relais niet een optie?
Ik heb net gekeken naar hoe sterk drukkracht van de arm is volgens de datasheet en dat is ongeveer 4kg. Ik ga het nu gewoon proberen om direct op de knop te drukken. Die 6x6mm knopjes kunnen wel iets aan(met je vinger druk je dat ook snel..). Gaat hij kapot, dan ga ik er een veermechanisme achter ontwerpen. Werkt ook dat niet.. dan een optische oplossing.
Jawel, want de arm loopt op een gegeven moment tegen een harde aanslag. Dus als je een slappe veer indrukt, is de druk op de knop veel lager. Zelfde voor optische detectie.mcDavid schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:18:
Van een veer wordt de druk niet lager. Een optisch systeem kan die arm al helemaal niet tegenhouden... De oplossing lijkt me toch echt een mechanische aanslag maken, los van de schakelaar.
Ik zat dus eerst te denken om achter de knop een stuk rubber te plaatsen wat een millimeter ingedrukt kan worden, dan krijgt de knop niet de volle pond van de arm te zien omdat de arm daarvoor al in zijn aanslag zit.
Maar waarschijnlijk is het onnodig complex en kan de schakelaar het aan. Eerst eens testen.
Als je de hoogte had kon je een microswitch gebruiken inderdaad, die heeft nog wat travel over na het schakelen.
Misschien leuk voor de mede elektronicanerds hier:
Proeflidmaatschap Magazine Elektor
Ons kerstgeschenk voor u: Elektor 4 maanden gratis lezen
Met code "XMAS18-NL" krijgt u een Elektor proeflidmaatschap helemaal gratis. Deze aanbieding is slechts geldig t/m 26 december 2018. Pak uw cadeau dus vandaag nog uit!
Het Elektor Team wenst u fijne feestdagen!
https://www.elektormagazi...r-nieuwsbrief-lezers-2018Lees Elektor 4 maanden gratis en vrijblijvend en ontvang:
2 x Elektor (print): dubbelnummer 3-4/2019 en 5-6/2019 als gedrukte editie in uw brievenbus
3 x Elektor (digitaal): dubbelnummer 1-2/2019, 3-4/2019 en 5-6/2019 als PDF
Vier maanden volledige toegang tot het Elektor-online-archief vanaf 1990
Vier maanden toegang tot alle edities van Elektor Business Magazine (Engels)
Vier maanden minimaal 10% korting in de Elektor Shop
Toegang tot meer dan 750 Labs projecten
En meer!
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik zag het op Facebook voorbij komen. Zelf vanaf school lid geweest van de ELEX en later de Elektuur Maar ergens rond 2001 mee gestopt, De schakelingen die ze toen publiceerden waren of te ingewikkeld, te duur, hadden moeilijk verkrijgbare componenten of totaal niet interessant. Oit een lader gemaakt rond de ICS-1700 chip maar heeft nooit goed gewerkt dus heb ik zelf een reflex lader met een TEA1100 ontworpen en gemaaktMsG schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:16:
Even een crosspost uit het Centraal aanbiedingen topic:
Misschien leuk voor de mede elektronicanerds hier:
Proeflidmaatschap Magazine Elektor
https://www.elektormagazi...r-nieuwsbrief-lezers-2018
Zeker ook nu met het internet is het veel makkelijker geworden om schakelingen te zoeken die naar je smaak zijn, hetzij via de vele elektronica projecten pagina's als ook via applicatieschema's van IC's.
Ik vermoed dat het een soort van wanhoop actie is om nieuwe leden te werven.....
[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 26-12-2018 13:45 ]
Overigens wel altijd nog fan gebleven van de halfgeleider gids, de juli/augustus dubbeldikke nummer maar ook die werd mwr bijna 20 euro gewoon veel te duur.
Mijn eigen abonnement heb ik een paar jaar geleden ook opgezegd, kwam zo weinig interessants voorbij voor het geld dat het kost (ruim 100 euro/jaar toendertijd, is nu zelfs nog meer).
americanradiohistory
onder andere Everyday Electronics, Elektor (UK), Electronique Practique, Popular Electronics, en nog vele andere...
Was ik zelf even zoet mee.
Rudi.
Mijn werkgever heeft ook 25 jaar lang een abonnement op elektor, en ik kijk er dan wel eens in maar ben tot nu toe geen schakeling tegengekomen die mij interesse trekt, en dan heb ik het nog niet over de prijzen..
Edit; weet iemand toevallig een programma voor windows 10 wat ongeveer werkt zoals autoCAD, alleen dan gratis of dat je eenmalige licentie moet kopen voor een redelijke prijs?
[ Voor 18% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 26-12-2018 22:47 ]
Je kunt bij AutoCAD van alles krijgen, van simpele 2D CAD tot 3D simulation dus exact wat wil je doen? (Ik zie gratis iPad apps en abonnementen van 260 euro per maand. Veel keus..)BladeSlayer1000 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:18:
wat ongeveer werkt zoals autoCAD,
I don't like facts. They have a liberal bias.
AutoCAD is een CAD software om 2D en 3D tekeningen te maken, alle andere software die erbij zit zijn industrie specifieke tools. Het geen wat ik wil doen is 3D tekeningen maken.burne schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:52:
[...]
Je kunt bij AutoCAD van alles krijgen, van simpele 2D CAD tot 3D simulation dus exact wat wil je doen? (Ik zie gratis iPad apps en abonnementen van 260 euro per maand. Veel keus..)
Ik heb geen iPad of tablet maar een windows PC, en wil juist niet maandelijks gaan betalen voor een programma wat ik hooguit 8* per jaar ongeveer 1 a 2 dagen gebruik.
Ik kwam net Blender tegen dat is gratis en opensource. Helaas zit daar alleen weer een hoop spul bij zoals video editing en game creation wat ik niet gebruik.
Ik zal morgen eens kijken of Blender gemakkelijk te gebruiken is en al het onnodige kan uitvinken.
Joh. Ik heb tussen 1992 en 2001 een paar honderd AutoCAD licenties verkocht, vaak in combinatie met een dikke 386/486/Pentium, een Weitek coprocessor en een videokaart van een paar duizend guldens.BladeSlayer1000 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:07:
[...]
AutoCAD is een CAD software om 2D en 3D tekeningen te maken
Het lag er dik bovenop, maar op een of andere manier heb je het toch gemist.

Blender is niet wat je wilt. Blender is voor funky animaties, niet voor millimeter-nauwkeurige tekeningen.Het geen wat ik wil doen is 3D tekeningen maken.
Je hebt nog altijd niet weten te melden wat je van plan bent met CAD. Wat wil je maken?
Ooh sorry, zie nu pas dat ik de opmerking verkeerd heb gelezenburne schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:17:
[...]
Joh. Ik heb tussen 1992 en 2001 een paar honderd AutoCAD licenties verkocht, vaak in combinatie met een dikke 386/486/Pentium, een Weitek coprocessor en een videokaart van een paar duizend guldens.
Het lag er dik bovenop, maar op een of andere manier heb je het toch gemist.

Moet misschien niet zo laat reageren
Zo'n idee had ik ook al van blender.Blender is niet wat je wilt. Blender is voor funky animaties, niet voor millimeter-nauwkeurige tekeningen.
Je hebt nog altijd niet weten te melden wat je van plan bent met CAD. Wat wil je maken?
Ik maak soms behuizingen voor projecten en zoals nu wil ik graag een ladekast ontwerpen voor in mijn kast.
[ Voor 0% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 27-12-2018 00:27 . Reden: Kleine fout verbeterd ]
Bedankt voor de tip. Tot nu toe alleen de betaalde versie gevonden.MsG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:33:
Probeer Fusion360 eens. Dat is gratis tot 100K productie en vrij populair.
Bij deze nog wat linkjes.
Trial download: https://www.autodesk.com/products/fusion-360/free-trial
Terms of service: https://www.autodesk.com/...web-services-entitlements
Licentie activeren: https://knowledge.autodes...nsing-for-Fusion-360.html
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Tim_bots schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:01:
[...]
Bedankt voor de tip. Tot nu toe alleen de betaalde versie gevonden.
Bij deze nog wat linkjes.
Trial download: https://www.autodesk.com/products/fusion-360/free-trial
Terms of service: https://www.autodesk.com/...web-services-entitlements
Licentie activeren: https://knowledge.autodes...nsing-for-Fusion-360.html

Bedankt, heb vanmiddag een tijd lopen puzzelen en dit is inderdaad waar ik naar zocht.
Edit: Maar ik gebruik ook de gratis versie van Fusion. Vind Onshape nog wel prettiger werken, maar is alleen online en je ontwerpen zijn allemaal voor iedereen zichtbaar....
[ Voor 43% gewijzigd door kvandt op 27-12-2018 18:11 ]
Ik vraag mij af hoe hij van binnen er uit ziet. 'k heb laatst een ander op aliexpress gekocht die door middel van frictie moet pompen, maar als hij een tijdje draait dan pompt hij niet meer..
Wellicht dat deze met een tandwiel of iets werkt?
Misschien heb je hier iets aan?LED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:02:
Heeft iemand deze peristaltische pomp?
Ik vraag mij af hoe hij van binnen er uit ziet. 'k heb laatst een ander op aliexpress gekocht die door middel van frictie moet pompen, maar als hij een tijdje draait dan pompt hij niet meer..
Wellicht dat deze met een tandwiel of iets werkt?
[Afbeelding]
Dat is degene die met frictie werkt en ik al heb(en het dus heel slecht doet).Roamor schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:18:
[...]
Misschien heb je hier iets aan?
[YouTube: Inside a Chinese peristaltic pump from ebay.]
Wilde een set bestellen met verschillende draden en kleuren en kwam erachter dat je verschillende diktes heb. Nu soldeer ik niet zo vaak en zoek daarom een dikte voor algemeen gebruik op laagspanning. Zelf dacht ik aan 22 AWG. Maar misschien is het beter om voor algemeen gebruik 20 AWG te gebruiken.
Om een voorbeeld te geven. Ik wilde een eigenbouw toetsenbord maken met een paar speciale toetsen voor de PC. Andere keren gaat het om een draadje in de speelgoed bij de kinderen (iets op batterijen).
==
hoi
Daar zijn met minimaal gegoogle kant en klare tabellen voor de vinden. Diameter, weerstand, maximale stroom etc.Eusebius schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:24:
Welke draad met hoeveel AWG heb ik nodig voor huis-, tuin- en keukengebruik?
Een peristaltische pomp heet zo omdat 'ie het peristaltisch principe gebruikt om te pompen.LED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:02:
Ik vraag mij af hoe hij van binnen er uit ziet.
Je plaatje is van een pomp met een transparant deksel met daaronder drie rollers die over een siliconenslang rollen. Dat geeft hetzelfde effect als peristalsis.
De wikipedia-pagina heeft zelfs een animatie van hoe een en ander werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door burne op 29-12-2018 13:35 ]
Weet ik. Zoals gezegd, ik heb er een en heb hem al uit elkaar gehaald omdat hij niet meer werkt.burne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:34:
[...]
Een peristaltische pomp heet zo omdat 'ie het peristaltisch principe gebruikt om te pompen.
Je plaatje is van een pomp met een transparant deksel met daaronder drie rollers die over een siliconenslang rollen. Dat geeft hetzelfde effect als peristalsis.
De wikipedia-pagina heeft zelfs een animatie van hoe een en ander werkt.
Die ik heb werkt met frictie tussen de rollers. Het is niet accuraat, piept en houdt er vanzelf mee op.
Het gaat mij specifiek om de pomp in het plaatje. Als hij met een tandwiel tussen de rollers werkt is de betrouwbaarheid veel hoger.
Volgens mij hanteren we hier in Europa een ander stelsel dan AWG.Eusebius schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:24:
Welke draad met hoeveel AWG heb ik nodig voor huis-, tuin- en keukengebruik?
Wilde een set bestellen met verschillende draden en kleuren en kwam erachter dat je verschillende diktes heb. Nu soldeer ik niet zo vaak en zoek daarom een dikte voor algemeen gebruik op laagspanning. Zelf dacht ik aan 22 AWG. Maar misschien is het beter om voor algemeen gebruik 20 AWG te gebruiken.
Om een voorbeeld te geven. Ik wilde een eigenbouw toetsenbord maken met een paar speciale toetsen voor de PC. Andere keren gaat het om een draadje in de speelgoed bij de kinderen (iets op batterijen).
Voor het lichte elektronica werk heb je voldoende aan 0.5mm^2 en eventueel 0.25mm^2
0.5 kan op korte afstanden tot een halve meter met gemak 3A verwerken.
Je bedoelt dat de 'rollers' niet rollen maar enkel over de slang schuiven?LED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:37:
[...]
Die ik heb werkt met frictie tussen de rollers. Het is niet accuraat, piept en houdt er vanzelf mee op.
Dat moet je fabrikanten dan nog eens uitleggen. Cat-5e is 'gewoon 24 AWG, en Cat-6 23 AWG.memphis schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:38:
[...]
Volgens mij hanteren we hier in Europa een ander stelsel dan AWG.
20 AWG is 0.5mm2 en kan volgens de tabellen 10-12A hebben indien ondersteund en voldoende gekoeld. 0.25mm2 is 23AWG en kan 5-6A hebben in vergelijkbare omstandigheden.Voor het lichte elektronica werk heb je voldoende aan 0.5mm^2 en eventueel 0.25mm^2
0.5 kan op korte afstanden tot een halve meter met gemak 3A verwerken.
[ Voor 51% gewijzigd door burne op 29-12-2018 13:50 ]
Nee.burne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:44:
[...]
Je bedoelt dat de 'rollers' niet rollen maar enkel over de slang schuiven?
De gladde as van de motor zit tegen de gladde rollers gedrukt. Door middel van frictie zou de motor de rollers moeten ronddraaien, wat na een tijdje niet meer werkt als de frictie verdwenen is. Het is een mechanisch bagger ontwerp.
In de video van bigclive is het goed te zien, ook de comments er onder hebben het er over.

Nu lijk je de keuze te hebben tussen of een 8 euro kostende peristaltische pomp, of een van 100 euro. Terwijl ze met een onderdeeltje van een paar cent een fatsoenlijke pomp hadden kunnen maken. Ik kan lukraak allemaal pompjes gaan kopen op aliexpress en hopen dat er een goede tussen zit, maar dat is nogal kostbaar.
Onderstaande pompjes zijn leuk en betaalbaar, maar je kan niet zien of ze hetzelfde principe gebruiken. Ook is er nergens een fabrikant te ontdekken.
https://nl.aliexpress.com...ing-pump/32380235550.html
https://nl.aliexpress.com...ical-Lab/32232837030.html
[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 29-12-2018 13:53 ]
Dank, met 0,5mm / 20 AWG zit ik voor kleine projecten dus goed.burne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:44:
[...]
20 AWG is 0.5mm2 en kan volgens de tabellen 10-12A hebben indien ondersteund en voldoende gekoeld. 0.25mm2 is 23AWG en kan 5-6A hebben in vergelijkbare omstandigheden.
==
hoi
https://www.conrad.nl/p/v...48980_pla-813461&vat=trueteaser schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:41:
Kan er iemand een goede striptang aanbevelen voor hobbygebruik? Het wordt nu echt wel tijd om te stoppen met sukkelen met een stanleymesje...
Deze heb ik maar dan bij Reichelt vandaan. Werkt perfect!

naar volle tevredenheid, alleen als ik veel moet strippen dan gebruik ik liever een weidmuller stripax of voor superdunne draadjes precisiestripper
Ze gebruiken allemaal hetzelfde principe, want het maakt de pomp goedkoop. Door het zo te doen heb je genoeg aan een motor met een dun asje en wat plastic rollers. Voeg een versnellingsbak toe en het wordt gelijk een stuk duurder:LED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:48:
[...]
Onderstaande pompjes zijn leuk en betaalbaar, maar je kan niet zien of ze hetzelfde principe gebruiken. Ook is er nergens een fabrikant te ontdekken.
https://www.banggood.com/...ID=49554&cur_warehouse=CN
(linkje aangepast, dennisdeal is duurder dan banggood en te dom om de watermerken uit de gestolen foto's te halen..)
Ik heb de stripax en de fatmax (van Stanley) naast elkaar op een lopende band gezien. Na twee jaar begon de Stanley wat slapjes te worden, maar je koopt bijna 6 stuks fatmax voor de prijs van een stripax, dus ik denk dat het voor de meeste mensen uit kan:base_ schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:22:
alleen als ik veel moet strippen dan gebruik ik liever een weidmuller stripax

[ Voor 47% gewijzigd door burne op 30-12-2018 17:31 ]
Dat linkje is exact hetzelfde ontwerp maar dan met een tandwielboxje er achter. Dus dezelfde levensduur problemen.burne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:28:
[...]
Ze gebruiken allemaal hetzelfde principe, want het maakt de pomp goedkoop. Door het zo te doen heb je genoeg aan een motor met een dun asje en wat plastic rollers. Voeg een versnellingsbak toe en het wordt gelijk een stuk duurder:
https://www.dennisdeal.co...rium-lab-analytical-water
Na heel flink zoeken inmiddels ontdekt dat degene die ik in de foto liet zien wél met tandwielen op de rollers en de uitgaande motor as werkt en dus een stuk consistenter moet zijn(alleen maakt daardoor wat meer lawaai). Nu weer twee weken wachten.
!remindme 2 weeksLED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:38:
[...]
Na heel flink zoeken inmiddels ontdekt dat degene die ik in de foto liet zien wél met tandwielen op de rollers en de uitgaande motor as werkt en dus een stuk consistenter moet zijn(alleen maakt daardoor wat meer lawaai). Nu weer twee weken wachten.
My favorite programming language is solder.
Zat ook al naar membraanpompen te kijken, werken ook erg goed, alleen het schoonmaken is zo'n gedoe.
Vooral belangrijk om een goede te gebruiken, zelfs voor hobbygebruik. Het bespaart wat frustratieteaser schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:41:
Kan er iemand een goede striptang aanbevelen voor hobbygebruik? Het wordt nu echt wel tijd om te stoppen met sukkelen met een stanleymesje...
Zelf gebruik ik al jaren een Facom, gelijkaardig aan dit model maar dan een ouder type (zwart). Deze is ongelooflijk veelzijdig en kan alles aan van dikkere tot dunnere draden. Volledig automatisch (geen kabeldiktes instellen zoals je met oudere striptangen soms moest doen). En al redelijk wat gebruikt en doet het nog steeds perfect. Als je echter meestal heel erg fijne draden moet doen, zou ik hem niet aanraden, de tang is wat groot. En waarschijnlijk ook niet erg goedkoop al weet ik geen prijs meer.
Maar toevallig heb ik onlangs een Weicon geleend, gelijkaardig aan die van LED-Maniak (maar dan de blauwe). Ik was positief verrast, een erg goed ding en zeker voor die prijs! Veel lichter en handiger in gebruik dan de Facom, ik overwoog even om hem te kopen, de enige reden waarom niet is omdat mijn striptang ook nog goed werkt. Dus ik zou de Weicon zeker ook durven aan raden, zeker als je veel fijnere draden doet.
LED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:56:
[...]
https://www.conrad.nl/p/v...48980_pla-813461&vat=true
Deze heb ik maar dan bij Reichelt vandaan. Werkt perfect!
Soms knalt mij stop eruit als ik mijn DeWalt DW745 zaagtafel aangesloten via een Kärcher WD 3 P stofzuiger aanzet. Dit gebeurd alleen als ik de zaag+stofzuiger een tijdje niet gebruikt heb en het voor mijn gevoel koud of vochtig is buiten. Het lijkt mij dat dit door de gelijktijdige aanloopstroom van de zaagftafel en stofzuiger komt.
In de zomer had ik hier geen last van. Ik kan het volgens mij voorkomen door eerst de stofzuiger een keer aan/uit te zetten en vervolgens gaat de combinatie dan goed.
Wat is hier de oplossing voor? Ik ben op zich OK met het eerst aan/uit zetten van mijn stofzuiger als workaround, maar ben wel benieuwd of hier een simpele oplossing voor is.
Nieuwe bordjes zien er steeds beter uit. En dan alsnog de prijs van 4 layer PCBs omlaag.. Als dat zo doorzet is er haast geen reden meer om 2 laags PCBs te maken. Wat een tijd zeg.
Als je een 3D prinbter hebt is zelf printen misschien ook nog een optie?LED-Maniak schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:48:
[...]
Nee.
De gladde as van de motor zit tegen de gladde rollers gedrukt. Door middel van frictie zou de motor de rollers moeten ronddraaien, wat na een tijdje niet meer werkt als de frictie verdwenen is. Het is een mechanisch bagger ontwerp.
In de video van bigclive is het goed te zien, ook de comments er onder hebben het er over.
[Afbeelding]
Nu lijk je de keuze te hebben tussen of een 8 euro kostende peristaltische pomp, of een van 100 euro. Terwijl ze met een onderdeeltje van een paar cent een fatsoenlijke pomp hadden kunnen maken. Ik kan lukraak allemaal pompjes gaan kopen op aliexpress en hopen dat er een goede tussen zit, maar dat is nogal kostbaar.
https://nl.aliexpress.com...ing-pump/32380235550.html
https://nl.aliexpress.com...ical-Lab/32232837030.html
Bijv: https://www.thingiverse.com/thing:1696019
of https://www.thingiverse.com/thing:1134817
Deze gebruiken geen frictie richting rollers, maar worden direct aangedreven en zullen het probleem niet heben.
Bedankt voor het meedenken!Dr.Roelski schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:32:
[...]
Als je een 3D prinbter hebt is zelf printen misschien ook nog een optie?
Bijv: https://www.thingiverse.com/thing:1696019
of https://www.thingiverse.com/thing:1134817
Deze gebruiken geen frictie richting rollers, maar worden direct aangedreven en zullen het probleem niet heben.
Ik heb er iets teveel nodig om dat lonend te maken.
Voor een test heb ik onderstaande gekocht. Werkt met tandwielen en verende rollers(zodat ze je slang niet volledig kapot drukken). Voor dat geld kan ik hem niet zelf maken.
https://www.aliexpress.co...92-466e-a158-56076fb97a68
Yep, voor klanten doe ik tegenwoordig niet eens meer moeilijk om 2-laags PCBs te bestellen - behalve als ik echt persé 0,6mm dikke bordjes wil hebben ofzo. Standaard 4-laags, want het kost toch praktisch niks meer. En dat maakt signal routing 100x makkelijker. Volgende stap: flex PCBs en MCPCBs omlaag in prijsHans1990 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:42:
Nog even verder inhakend op recente PCB discussie:
[YouTube: How prototype PCBs have improved over the years]
Nieuwe bordjes zien er steeds beter uit. En dan alsnog de prijs van 4 layer PCBs omlaag.. Als dat zo doorzet is er haast geen reden meer om 2 laags PCBs te maken. Wat een tijd zeg.