Hmmz, hier komt dus m'n sig
Gaaf, zoals ik het zie alleen de uitgangen met een weerstand gekoppeld dus piggy banken is best mogelijk.Gwannoes schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:20:
[...]
32 x 5532 dual opamp:
http://www.hifi.nl/artike...filosofie-en-schemas.html
Prijskaartje? De kant en klare zijn nogal prijzig als je pcb's wil vrezenC.44 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:16:
denk ik dat ik toch blijer ben met m'n zelfbouw cnctje (ook al is 't ding traag xD)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik doe meestal met een fohn de printplaat eerst voorverwarmen als er dikke kopere traces in de print zit. Dit maakt het solderen zelf een stuk gemakkelijker.itcouldbeanyone schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:15:
[...]
is allemaal nog met de hand. best lastig met dik koper voor mij is dit nieuw
laten het strac door een bedrijf bestukken
Mijn buren zijn zo blij met me:)
Ben al weer tijdje terug van vakantie.Heb me na jullie reacties geen zorgen meer gemaakt en heb ook geen problemen gehad.
Hebben jullie wel eens van een Stickvise gehoord? De search vind iig niks. Het is begonnen als project van iemand op Hackaday.io, en met hulp van Hackaday doorgegroeid tot product dat ook te koop is in hun store. Ik heb er een gemaakt en vind het een ideaal ding:
Hij kwam vorige maand ook voorbij bij Dave's mailbag. Zag er wel als een handig ding uit. Alleen persoonlijk heb ik er geen $30 voor over en ben ik niet handig genoeg met metaal voor een eigenbouwbeunAnthor schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:49:
Om even hier op terug te komen: Anthor in "De EL-kroeg - Deel 4"
Hebben jullie wel eens van een Stickvise gehoord? De search vind iig niks.
*Vanaf 20:10min
[ Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 18-09-2015 15:13 ]
Even kijken of ik wat vierkant staal heb. Aluminium wel.....
Nu nog een stofzuiger.mux schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:24:
Filmpjes van de x-carve!
[video]
[video]
Mijn buren zijn zo blij met me:)
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
kleinste wat ik gebruik is 603 SMD met spoorbreetde van 0.3 mm.wesleytjuh schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:17:
Zal geen enorm makkelijke klus zijn met zulk dik koper, zeker wanneer je zowel de ICs als overige componenten goed wilt assembelren. Nu heb je gelukkig geen echte fine pitch comopnenten dus met wat finetuning moet dat zeker goedkomen. Ga je de "tunnel" met elco's en fets actief koelen?
nee de fets worden pasief gekoeld. dat is voldoende, aangezien de grote aluminium plaat over het algemeen op een dik metalen achtergrond in hjet voertuig gemonteerd word.
die kan makkelijk zijn piek van 192Watt (warmte productie schakeling) daarin kwijt.(met een belasting van een 16KW DC motor)
Ben niet slim, maar wel dom
Voor een elektrische auto is 16kW best weinig, tenzij het een Twizy is ofzo. Voor een quad is het dan wel weer heel erg leuk, bergen met koppel en flink wat vermogen. En wat voor motor zit er dan aan, een BLDC motor? Of een asynchrone AC motor. Of kunnen beiden?
Ik vind dit eigenlijk wel interessant, heb ook wel interesse om zoiets zelf te maken. Gaat me alleen nog niet lukken met de kennis van nu
Ik ben namelijk al een tijdje opzoek naar enkele (zeg 10 stuks max) sping/shield finger connector maar het enige wat ik kan vinden zijn groothandels waar minimale orders van 1000 stuks niet vreemd is, minimale orders van €50 (farnell) of is er sprake van €20+ aan verzendkosten voor een order van nog geen €2...
Al met al dus niet bepaald idieaal, en is me ook te gortig.... Iemand een idee waar ik mogelijk dergelijke connectoren zou kunnen krijgen tegen een redelijke prijs?
Farnel heeft ze vanaf 50 stuks. Misschien wil iemand op dit forum ze voor je mee bestellen en naar je opsturen?Spekkie88 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 18:43:
Misschien dat mensen hier mij opweg kunnen helpen...
Ik ben namelijk al een tijdje opzoek naar enkele (zeg 10 stuks max) sping/shield finger connector maar het enige wat ik kan vinden zijn groothandels waar minimale orders van 1000 stuks niet vreemd is, minimale orders van €50 (farnell) of is er sprake van €20+ aan verzendkosten voor een order van nog geen €2...
Al met al dus niet bepaald idieaal, en is me ook te gortig.... Iemand een idee waar ik mogelijk dergelijke connectoren zou kunnen krijgen tegen een redelijke prijs?
Dat zou erg tof zijn, al kan je ze als het goed is ook per stuk bestellen.Ploink schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 22:42:
[...]
Farnel heeft ze vanaf 50 stuks. Misschien wil iemand op dit forum ze voor je mee bestellen en naar je opsturen?
Al zou ik er ook geen problemen mee hebben om 50 af te nemen mocht dat de levertijd ten goede komen...
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ik heb net onderstaande twee besteld..
Een is ESD safe voor IC's, transistoren en diodes, andere is voor weerstanden en condensatoren. Is het binnenkort tenminste weer netjes in huis

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2015 14:09 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Waarom zo? Proberen ze duidelijk te maken dat je een star ground moet gebruiken of is er een andere reden?
druk en typefouten voorbehouden

Kosten bij de action 2-3 euro per stuk.
Kwaliteit is beetje gammel, maar een paar weerstand rolletjes kunnen er in kwijt. Los zou ik niet doen.
ICs stop ik er ook niet in, want ESD idd.
Heb je een link naar die bakjes? Ben wel benieuwd hoeveel ze kosten
@lutkeveld: ja dat bedoelen ze wel. Je wilt niet dat de GND referentie van andere circuits verstoord wordt door de AC stromen van de DC/DC. Een manier om dat te doen/verbeteren is de AC stroompaden in de DC/DC te star grounden naar 1 punt en vervolgens met de rest van het GND plane.
Immers zal bij AAN periode de ingang cap + spoel + uitgang cap veel stroom lopen. Bij de UIT periode is dat de spoel, diode en uitgangs cap. Dus met een star GND zouden die "lokaal" blijven.
[ Voor 37% gewijzigd door Hans1990 op 20-09-2015 14:52 ]
Als je zoekt op esd smd storage box dan vind je ze op ebay.Hans1990 schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:48:
Ik heb een paar van deze bakjes:
[afbeelding]
Kosten bij de action 2-3 euro per stuk.
Kwaliteit is beetje gammel, maar een paar weerstand rolletjes kunnen er in kwijt. Los zou ik niet doen.
ICs stop ik er ook niet in, want ESD idd.
Heb je een link naar die bakjes? Ben wel benieuwd hoeveel ze kosten
De niet-ESD variant is 20 euro, de ESD variant 30 oid. Met honderden verschillende weerstanden en condensatoren(hele E12/E24 reeks + verschillende formaten) werkt dit sneller dan gewone doosjes met strips en zakjes.
Staan ook reviews online dat tot 0204 er in kan zonder er uit te vallen.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2015 15:16 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De ster aarde, schakelende regelaars zijn kritisch wat betreft layout.lutkeveld schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:47:
Kwam een schema tegen in een datasheet dat nogal raar getekend was:
[afbeelding]
Waarom zo? Proberen ze duidelijk te maken dat je een star ground moet gebruiken of is er een andere reden?
Ik hoop wel dat je nog wat aanpassingen doet voor je naar volume gaat. Met wat ik hier zie gaat een EMS toch wel wat issues hebben.itcouldbeanyone schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
en hij is klaar voor de test.
dit is mijn tweede prototype van mn ontwikkelde rijregeling, specs 345Amp 48Volt
nog ff paar weken, voordat er duizenden gemaakt worden.
klopt, het wordt in italie gemaakt.jeronimo schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:52:
[...]
Ik hoop wel dat je nog wat aanpassingen doet voor je naar volume gaat. Met wat ik hier zie gaat een EMS toch wel wat issues hebben.
alles wat smd kan gaat straks dan ook in smd.
bepaalde onderdelen zijn presfit.
koelblokken worden strax cnc gedaan.
alleen de mosfet's worden dan nog met de hand gesoldeerd (omdat deze eerst aan het koelblok vast zit en daarna pas gesoldeerdt kan worden
Ik loop ze al een hele tijd (intussen langer dan een jaar denk ikLED-Maniak schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:09:
Ik heb net onderstaande twee besteld..
[afbeelding]
[afbeelding]

More or lessLED-Maniak schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:09:
Hebben jullie ook overal zakken en doosjes met componenten die weer in een zakje zitten?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik denk dat Jeronimo ook vooral het gebrek aan "pads" bij bepaalde componenten bedoeld. Dus bijvoorbeeld onderaan waar de MLCC's en diodes lijken te zweven tussen 2 banen volledig gevuld met tin, dat zal tijdens de productie voor problemen zorgen. Handsolderen voor sommige componenten ontkom je inderdaad niet aan bij dit soort printen.itcouldbeanyone schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:11:
[...]
klopt, het wordt in italie gemaakt.
alles wat smd kan gaat straks dan ook in smd.
bepaalde onderdelen zijn presfit.
koelblokken worden strax cnc gedaan.
alleen de mosfet's worden dan nog met de hand gesoldeerd (omdat deze eerst aan het koelblok vast zit en daarna pas gesoldeerdt kan worden
Uit interesse, vanwaar de keuze om de productie helemaal in Italie onder te brengen?
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 20-09-2015 19:15 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik zoek een 12Mhz HC-49UP kristal.
Bij mouser kosten ze 28 cent per stuk.
Op ebay een stuk minder:
http://www.ebay.com/itm/1...27787?hash=item3f52904b2b
http://www.ebay.com/itm/H...54328?hash=item1c40e85d38
6 cent per stuk voor die laatste. Doen?
http://www.instructables....t-and-Masking-T/?ALLSTEPS
Alles in elkaar gezet en testen, doet het niet. Oorzaak is dat ik de verkeerde anti-statische zakken heb...
Weet iemand waar ik die zwarte (carbon) anti-statische zakken kan krijgen? Het gebruikelijke ebay levert niks op.
Producten bestellen. Dan krijg je ze er heel soms bijProAce schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:34:
Voor een project probeer ik de volgende sensoren te maken:
http://www.instructables....t-and-Masking-T/?ALLSTEPS
Alles in elkaar gezet en testen, doet het niet. Oorzaak is dat ik de verkeerde anti-statische zakken heb...
Weet iemand waar ik die zwarte (carbon) anti-statische zakken kan krijgen? Het gebruikelijke ebay levert niks op.
Graphite spray misschien een optie?
We gaan het zien! Ik had ook nog een stuk of wat BC817 nodig.. 0,77 cent per stuk(cent ja!). Mouser in aantallen >1.8k stuks is nog steeds 4 cent.mux schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:35:
@LED-Maniak: Ze zijn vrijwel altijd een graad slechter dan het origineel, maar verder is het prima. Je moet je ook bedenken dat Mouser/Farnell/Digikey op het kleinere spul vaak marges van ~40-60% hanteren.
74HC595D voor 4,4 dollarcent

Alle onderdelen bij binnenkort maar even heel erg goed inspecteren.
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2015 20:08 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
* LED-Maniak heeft eBay leeg gekocht.
Alleen spul als LPC1343, PAM8403, S25FL164K0XMFI011 kan ik nergens anders vinden.
[edit]
Oh damn! Bij Rochester Electronics kosten veel chips de helft van de prijs!
Heb ik net toch even echt veel teveel geld uitgegeven bij Mouser

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2015 20:36 ]
Dat zijn inderdaad de eerste dingen die mij opvielen. Ook het ontbreken van fiducials vraagt om verbetering. Een kinkje in de leads van de halfgeleiders op je koelprofiel zorgt er voor dat je verbinding niet zo onder spanning komt en langer heel blijft en zo zijn er nog wel wat aandachtspunten. Hebben je THT componenten thermal lands?wesleytjuh schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:14:
[...]
Ik denk dat Jeronimo ook vooral het gebrek aan "pads" bij bepaalde componenten bedoeld. Dus bijvoorbeeld onderaan waar de MLCC's en diodes lijken te zweven tussen 2 banen volledig gevuld met tin, dat zal tijdens de productie voor problemen zorgen. Handsolderen voor sommige componenten ontkom je inderdaad niet aan bij dit soort printen.
Uit interesse, vanwaar de keuze om de productie helemaal in Italie onder te brengen?
Ik zie al te vaak dat een designer denkt dat zijn werkende prototype vanzelf klaar is voor serie productie. Het tegendeel is waar.
Zie dit alsjeblieft niet als kritiek op het ontwerp, maar als verbetering op het deel waar de EMSer meer ervaring heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door jeronimo op 20-09-2015 21:19 ]
Moest gewoon niet zo moeilijk zoeken, de link in de instructable blijkt die van Farnell te zijn...LED-Maniak schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:59:
[...]
Producten bestellen. Dan krijg je ze er heel soms bij
Graphite spray misschien een optie?
Iemand die dit voor mij mee kan bestellen:
http://nl.farnell.com/mul...mm/dp/1687804?ost=1687804
omdat deze print binnen no time hemaakt moest worden was bij de pcb de koperlaag te dun. invb met koeling heb ik daarom diewesleytjuh schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:14:
[...]
Ik denk dat Jeronimo ook vooral het gebrek aan "pads" bij bepaalde componenten bedoeld. Dus bijvoorbeeld onderaan waar de MLCC's en diodes lijken te zweven tussen 2 banen volledig gevuld met tin, dat zal tijdens de productie voor problemen zorgen. Handsolderen voor sommige componenten ontkom je inderdaad niet aan bij dit soort printen.
mlcc vertint
daar zit een fabriek van ons. dat is eigenlijk de enige redene
"Amerikaanse voorraad. Verzendkosten: € 25,- per bestelling." betekent bij Farnell dat die 25 euro bovenop de normale verzendkosten komen. 50 stuks bestellen is dan een stuk goedkoper dan eentjeSpekkie88 schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:31:
[...]
Dat zou erg tof zijn, al kan je ze als het goed is ook per stuk bestellen.
Al zou ik er ook geen problemen mee hebben om 50 af te nemen mocht dat de levertijd ten goede komen...
Daarom vink ik meestal het vakje "Voorraad VS verbergen" aan bij de search
Ah, maar ik dacht dat ook bij jou link gezien te hebben vandaarPloink schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:40:
[...]
"Amerikaanse voorraad. Verzendkosten: € 25,- per bestelling." betekent bij Farnell dat die 25 euro bovenop de normale verzendkosten komen. 50 stuks bestellen is dan een stuk goedkoper dan eentje
Daarom vink ik meestal het vakje "Voorraad VS verbergen" aan bij de search

Dan is 50 inderdaad een stuk goedkoper.
Mocht er iemand een bestelling willen doen en dit voor mij mee willen bestellen hoor ik het graag
Goh, goeie vraag. Ik had al een paar Nema17's en Big Easy Drivers, die kosten per setje ongeveer 40 euro dacht ik. De rest is eigenlijk puur 18mm multiplex, een aantal rvs geslepen assen en bronzen lager bussen (allemaal eBay). De aandrijvende schroefdraden waren iets prijziger. De leadscrew nuts kunnen wel flink prijzig zijn, maar dat heb ik opgelost door 2 delrin platen te smelten tegen een heet stuk schroefdraad, werkt redelijk. Dan nog een voeding, een knockoff Arduino Mega en een paar Hall sensors en neodymium magneten voor de limitswitches.Raven schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:00:
[...]
Prijskaartje? De kant en klare zijn nogal prijzig als je pcb's wil vrezen
Verder heb ik nog wat gereedschap moeten kopen en als je dat allemaal bij elkaar telt denk ik dat ik gauw tegen de 500 euro heb gespendeerd aan 't geheel. En er zit nog steeds geen spindle op.
Ik heb al eens vaker gekeken naar die spindles die Inventables ook gebruikt, maar dan rechtstreeks van een chinese supplier (eBay oid). Ik heb alleen al meerdere horrorverhalen gelezen op o.a. CNCZone dat die dingen een ontiegelijke runout hebben, daar zit ik niet echt op te wachten bij spindles van ~200 euro. Dat is trouwens ook de reden waarom ik eigenlijk liever geen Dremel als spindle gebruik, runout is beetje absurd.
Ik overweeg nog steeds om een spindle te maken met een krachtige outrunner modelbouw motor, maar dan moet ik een manier vinden om eenvoudig (lees goedkoop) een lagerblok te maken en zo de runout te minimaliseren.
All in all had ik beter ook kunnen kijken naar een Shapeoko oid, die dingen zijn belachelijk snel op de X en Y as in vergelijking met mijnes.
Sorry voor de late reactie, ben van 't weekend naar de IAA in Frankfurt geweest

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Tonnen beter dan de eBay-spindles die nog meer kosten ook.
Inventables' quiet cut spindle is gewoon een ebay-spindle, en die dingen staan bekend om de relatief korte levensduur. Ze zijn uitstekend aan het begin, maar je kunt ze zeker bij gebruik op alu vaak na een jaar al weggooien. Nog duurder dan een Kress ook.
En precies om de reden dat jij nu langer over het bouwen en uitzoeken van je machine doet, heb ik een x-carve gekocht. Ding heb ik afgelopen donderdag in een uur of 4 opgezet en heeft al 20+ uur gedraaid dit weekend. Hij heeft tal van problemen met stijfheid en prestaties, maar dat wist ik al van tevoren en is grootendeels te fiksen met toekomstige upgrades. In de tussentijd heb ik een trage maar in ieder geval functionele machine
Want ik heb al meer dan genoeg projecten die nooit afkomen... speaking of which, ik moet echt heel ernstig die fancontroller en volumeknop gaan afmaken, want dat loopt al een halfjaar.
Kress heb ik inderdaad ook al vaak voorbij zien komen, maar ook die zijn nog steeds flink aan de prijs. Wel bewezen, dat dan weer wel. Het enigste wat me aan dergelijke oplossingen stoort is het gebrek aan speed control, het feit dat een Kress of Dremel gewoon een bepaalde spanning 't ding injaagt die bij load niet verandert.mux schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:40:
Ik zit er zelf over te denken om de stock 24V spindle op m'n x-carve te vervangen door een Kress 1050-1 (http://damencnc.com/en/tools/kress/kress-milling-motor/87). €170 voor een motor met dubbele ultra precision high speed 43mm lagers met 0.01 max runout. ER16.
Tonnen beter dan de eBay-spindles die nog meer kosten ook.
Inventables' quiet cut spindle is gewoon een ebay-spindle, en die dingen staan bekend om de relatief korte levensduur. Ze zijn uitstekend aan het begin, maar je kunt ze zeker bij gebruik op alu vaak na een jaar al weggooien. Nog duurder dan een Kress ook.
En precies om de reden dat jij nu langer over het bouwen en uitzoeken van je machine doet, heb ik een x-carve gekocht. Ding heb ik afgelopen donderdag in een uur of 4 opgezet en heeft al 20+ uur gedraaid dit weekend. Hij heeft tal van problemen met stijfheid en prestaties, maar dat wist ik al van tevoren en is grootendeels te fiksen met toekomstige upgrades. In de tussentijd heb ik een trage maar in ieder geval functionele machine
Want ik heb al meer dan genoeg projecten die nooit afkomen... speaking of which, ik moet echt heel ernstig die fancontroller en volumeknop gaan afmaken, want dat loopt al een halfjaar.
Ik moet je idd wel gelijk geven, achteraf had ik gewoon een dergelijk bouwpakket moeten kopen. Over 't algemeen valt 't zelf bouwen eigenlijk ook wel mee, ik ben zeker weer een ervaring rijker

De sketch die op de Mega draait... mjah daar ben ik dagen mee bezig geweest. Ook iets wat ik achteraf graag anders had gedaan. Wellicht dat ik daar eens met een RPi met schermpje oid aan ga experimenteren.
[ Voor 4% gewijzigd door C.44 op 21-09-2015 13:21 ]
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Yikes, alsnog prijzigC.44 schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:17:
[...]
Goh, goeie vraag. Ik had al een paar Nema17's en Big Easy Drivers, die kosten per setje ongeveer 40 euro dacht ik. De rest is eigenlijk puur 18mm multiplex, een aantal rvs geslepen assen en bronzen lager bussen (allemaal eBay). De aandrijvende schroefdraden waren iets prijziger. De leadscrew nuts kunnen wel flink prijzig zijn, maar dat heb ik opgelost door 2 delrin platen te smelten tegen een heet stuk schroefdraad, werkt redelijk. Dan nog een voeding, een knockoff Arduino Mega en een paar Hall sensors en neodymium magneten voor de limitswitches.
Verder heb ik nog wat gereedschap moeten kopen en als je dat allemaal bij elkaar telt denk ik dat ik gauw tegen de 500 euro heb gespendeerd aan 't geheel. En er zit nog steeds geen spindle op.
Sorry voor de late reactie, ben van 't weekend naar de IAA in Frankfurt geweest![]()
Nog leuke modellenauto's gezien?
[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 21-09-2015 14:33 ]
Oscar Wilde
geen hackerspaces/makerspaces in de buurt?Raven schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:32:
[...]
Yikes, alsnog prijzigDan hou ik het maar bij gaatjesprint en zelf gemaakte spoortjes door veel tin te gebruiken
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Oscar Wilde
Kom op dinsdag avond gezellig eens langs! =PRaven schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:43:
TkkrLab, aldus Google.
dan is er het meeste volk
[ Voor 10% gewijzigd door lordprimoz op 21-09-2015 14:45 ]
Absoluut een stuk duurder dan ik aanvankelijk gehoopt had. Maar door niet alle onderdelen, materialen en gereedschappen in 1 keer te kopen kun je 't idee houden dat 't goedkoop is. Totdat je een daadwerkelijke optelsom gaat maken...Raven schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:32:
[...]
Yikes, alsnog prijzigDan hou ik het maar bij gaatjesprint en zelf gemaakte spoortjes door veel tin te gebruiken
![]()
Nog leuke modellenauto's gezien?![]()
veel mooie auto's gezien, verbazingwekkend weinig modellen die over auto's hangen
Dan zit ik op schoollordprimoz schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:44:
[...]
Kom op dinsdag avond gezellig eens langs! =P
dan is er het meeste volk
JammerC.44 schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:46:
verbazingwekkend weinig modellen die over auto's hangen

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 21-09-2015 14:52 ]
Oscar Wilde
zaterdag middag is er ook volk, maar goed opzich is er bijna ieder avond wel iemand
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 21-09-2015 15:47 ]
Bij een TU of ES Electro? TU volg ik nog welwesleytjuh schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:47:
Wellicht kun je RS proberen, die zijn net wat goedkoper dan Farnell voor dat soort spul. Verder zou ik dit soort vragen eerder bij een TU of ES electro neerleggen denk ik. Wellicht een electro webshopje?
Of Technische Unie, Akkermans en een random webshop. Daar zou ik beginnen.
Ben er vandaag langs geweest na schooltijd met een klasgenoot. Rondleiding gekregen van een van de leden, lijkt me een erg leuke plek om te prutsen met electronica en gewoon te hangen.
druk en typefouten voorbehouden
"gewoon te hangen" - vooral datlutkeveld schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:45:
Ben er vandaag langs geweest na schooltijd met een klasgenoot. Rondleiding gekregen van een van de leden, lijkt me een erg leuke plek om te prutsen met electronica en gewoon te hangen.

Kunnen jullie mij helpen te begrijpen wat hier mis gegaan is? Is het relais van lage kwaliteit? Heb ik het verkeerde type voor deze toepassing? Ik vermoed het laatste want dit is het 2e bordje dat het begeeft, hoewel de eerste niet zo grondig kapot gegaan is dat de 230V op de hele schakeling kwam te staan
We do what we must because we can.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb een Lattice 4046 op het oog, maar ik vraag mij af hoe je dit programmeert. Ik heb namelijk geen idee of het aantal macro cells dat er in zitten voldoende is voor mij applicatie.
Met de CPLD wil ik 5x 8-bit waardes middelen en dan het gemiddelde op andere pinnen zetten. Lijkt mij niet al te ingewikkeld?
[edit]
Voor mijn gevoel wordt een CPLD al snel te klein of daarna meteen duur.
Is er een lijstje voor bijvoorbeeld CPLD en FPGA hoe groot bepaalde functies zijn? Zoals een adder, counter, shift register, etc?
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2015 15:59 ]
't is nogal een gedoe om een hele andere toolchain te onderhouden voor een enkele toepassing.
edit: belangrijke uitzondering: voor de hobby mag alles en hoef je nooit redenen aan te voeren.
edit 2: eh wow, 170MHz? Nee, dat gaat geen enkele MCU voor elkaar krijgen. 100% FPGA-terrein.
[ Voor 26% gewijzigd door mux op 22-09-2015 17:59 ]
Dat soort kleine dingen zijn slechts enkele LogicElements groot. Adder/counter gaat meestal in een DSP blok. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Lattice ICE40 serieLED-Maniak schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:43:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met CPLD's van lattice?
Ik heb een Lattice 4046 op het oog, maar ik vraag mij af hoe je dit programmeert. Ik heb namelijk geen idee of het aantal macro cells dat er in zitten voldoende is voor mij applicatie.
Met de CPLD wil ik 5x 8-bit waardes middelen en dan het gemiddelde op andere pinnen zetten. Lijkt mij niet al te ingewikkeld?
[edit]
Voor mijn gevoel wordt een CPLD al snel te klein of daarna meteen duur.
Is er een lijstje voor bijvoorbeeld CPLD en FPGA hoe groot bepaalde functies zijn? Zoals een adder, counter, shift register, etc?
Overigens zijn dit soort kleine berekeningen haast net zo makkelijk in een uC te doen idd
>170MHz signaal. Dat lukt een STM32F4 niet. Dus dan moet ik of een nog snellere(en significant duurdere) microcontroller kopen, of een kleine microcontroller + CPLD/FPGA.mux schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:48:
Hoe snel moet het gebeuren? Want CPLDs/FPGAs zijn echt bijna marginaal geworden met hoe goed goedkope MCUs nu zijn. Het is zeldzaam dat je er ooit nog eentje nodig hebt.
't is nogal een gedoe om een hele andere toolchain te onderhouden voor een enkele toepassing.
edit: belangrijke uitzondering: voor de hobby mag alles en hoef je nooit redenen aan te voeren.
De LC4046 is 3 dollar. Dat is nog wel een interessante prijs.
Mijn onderbuik zegt dat ik de schakeling moet opbouwen in de vhdl omgeving van lattice en dan kijken hoeveel ruimte dat kost. Correct gevoel?
Hmm, ik had gezocht naar adders en dat kwam snel al op 58 macrocells uit(12-bit).Thedr schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:01:
[...]
Dat soort kleine dingen zijn slechts enkele LogicElements groot. Adder/counter gaat meestal in een DSP blok. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Lattice ICE40 serie
Overigens zijn dit soort kleine berekeningen haast net zo makkelijk in een uC te doen idd
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2015 17:13 ]
Ik ben zelf FAE voor Altera devices en wil je graag helpen als je er niet uit komt.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
edit:
Zag zojuist wat leuks voorbijkomen op kickstarter, van seeedstudio:
https://www.kickstarter.c...open-source-and-modular-p
Een SOC met GSM + BLE voor $12,- Ontzettend klein en leuk hobbydingetje
[ Voor 40% gewijzigd door Thedr op 22-09-2015 20:18 ]
Om eerlijk te zijn (hoewel ik niet super veel praktijk ervaring heb met FPGA designs), klinkt 170MHz toch wel beetje als erg snel. Zo te horen ga je de getallen sommeren en daarna delen door 5. Je hebt dan 4 adders nodig (maximum 3 stages) plus 1 divider (1 stage). Al wil je het resultaat na 1 clock tick beschikbaar hebben, mag elke stage maar 1.47ns delay toe voegen.
Volgens mij houden veel low/mid-end FPGA 's toch wel op bij 0.5GHz operation frequency.
Ik zou er dus ook rekening mee houden dat je de tussenliggende resultaten moet pipelinen.
Buiten dat, het vermogen dat de trafo opneemt is afhankelijk van de belasting aan de secondaire kant.ResuCigam schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:49:
Dus als ik het goed begrijp is deze neontrafo een inductieve load? Dan zit ik ruim buiten de specs als ik de datasheet goed lees.Ik heb ook nog een Panasonic AQA211VL liggen, is die beter geschikt?
Ik heb ooit een 8kV trafo gesloopt met dit soort grappen. Zet er eens een vermogensmeter tussen om te zien hoeveel je werkelijk trekt uit het stopcontact, dat is vast een stuk meer dan op de trafo staat.
Bestaan er micro-switches die ik daarop zou kunnen solderen?
Voorbeeldplaatje:

Zie linksboven, dat *3.
Oscar Wilde
Er bestaan blijkbaar 1mm pitch DIP switches van Copal: http://www.digikey.com/en...-pitch-dip-slide-switches , maar wat jij wilt is eigenlijk een slide switch
[ Voor 6% gewijzigd door mux op 23-09-2015 11:54 ]
Ah kijk
Oscar Wilde
In eerste instantie denk ik dan aan een adapter (12V, 1.2A) die de geest gegeven heeft, onbelast komt daar net 12V uit, belast 9.82V... Andere adapter eraan (die wel doet wat ie moet doen
Zoals een 't een goed prutsert betaamt schroef je 't ding dan open (leuk die T8 schroefjes
Het voltage verandert niet op 't moment van de "crash" maar ik heb 't idee dat ie gewoon niet genoeg amps kan trekken? Nu heb ik meerdere, exact dezelfde, 12V 1A adapters liggen hier en ik vroeg me af of ik die gewoon parallel kan schakelen en dan 12V 2A krijg (ja dat is die gebrek aan caffeine vraag)? Dan weet ik iig of ik naar een 12V 1.2A+ brick moet gaan zoeken of dat 't gewoon aan 't ding zelf ligt.
Edit: wel valt me nu net op dat 't ding tijdens de crash een flinke pieptoon maakt en dat 't bij die input jack aardig warm is geworden, en daar zit niet zoveel (24v fuse, twee ferrite inductors? en een diode volgens mij)...
Edit 2: extraweird... als ik 't ding een tijdje aan laat op die werkende adapter dan crasht 't ding een tig aantal keren en dan ineens start ie wel volledig op. Als ik dan de adapter uittrek, een paar seconden weg laat en weer insteek start ie in 1 keer door. Nu heb ik 'm een tijdje langer zonder stroom gelaten en doet nu is 't weer crash crash crash crash.... eens kijken of het ding dadelijk weer helemaal start.
[ Voor 18% gewijzigd door C.44 op 23-09-2015 13:55 ]
Ahh dat is inderdaad een goed punt. Niet alles gaat blijkbaar in een klok tick. Ik kan de frequentie intern verdubbelen, maar dat helpt natuurlijk niet als je 3 of meerdere ticks nodig hebt..Hans1990 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:20:
Ik zou inderdaad ook eerst de code eens uitwerken en daarna kijken welk device je mee kan werken.
Om eerlijk te zijn (hoewel ik niet super veel praktijk ervaring heb met FPGA designs), klinkt 170MHz toch wel beetje als erg snel. Zo te horen ga je de getallen sommeren en daarna delen door 5. Je hebt dan 4 adders nodig (maximum 3 stages) plus 1 divider (1 stage). Al wil je het resultaat na 1 clock tick beschikbaar hebben, mag elke stage maar 1.47ns delay toe voegen.
Volgens mij houden veel low/mid-end FPGA 's toch wel op bij 0.5GHz operation frequency.
Ik zou er dus ook rekening mee houden dat je de tussenliggende resultaten moet pipelinen.
Vraag is natuurlijk of je je de extra delay van pipelining kunt veroorloven. Stel je zou op 200Mhz 5 kloktikken nodig hebben voor de hele berekening; 25ns delay voordat de uitkomst beschikbaar is. Voor veel toepassingen is dat meer dan snel genoeg. Throughput is wel 200MHz uiteraard (latency vs. bandwidth).LED-Maniak schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:41:
[...]
Ahh dat is inderdaad een goed punt. Niet alles gaat blijkbaar in een klok tick. Ik kan de frequentie intern verdubbelen, maar dat helpt natuurlijk niet als je 3 of meerdere ticks nodig hebt..
* Thedr gaat weer verder met processen op z'n camera met 4K@60fps.
[ Voor 5% gewijzigd door Thedr op 23-09-2015 14:02 ]
Ik denk dat je de divider even moet vergeten en meer in bit manipulaties dan in rekenfuncties moet denken. Google op 'Moving Average' en je komt van alles tegen.LED-Maniak schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:41:
[...]
Ahh dat is inderdaad een goed punt. Niet alles gaat blijkbaar in een klok tick. Ik kan de frequentie intern verdubbelen, maar dat helpt natuurlijk niet als je 3 of meerdere ticks nodig hebt..
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Meet de stroom eens en het zou ook een slechte soldering kunnen zijn. foto's zijn ook altijd welkomC.44 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:40:
Even basic vraagje tussendoor (gebrek aan caffeine), ik heb een VOIP adaptertje die aan gaat... na een tijdje gaat 't lcdtje een beetje helderder aan en begint ie met "booten". Na een paar seconden booten crasht 't ding.
In eerste instantie denk ik dan aan een adapter (12V, 1.2A) die de geest gegeven heeft, onbelast komt daar net 12V uit, belast 9.82V... Andere adapter eraan (die wel doet wat ie moet doen) en het ding doet EXACT 't zelfde. Backlight gaat aan, na een paar seconden ietsje feller (niet veel, maar merkbaar), boot tekst komt in beeld en 't ding crasht.
Zoals een 't een goed prutsert betaamt schroef je 't ding dan open (leuk die T8 schroefjes) en bekijk je de print. Geen lekkende caps, geen gebarsten inductors, geen opgeblazen traces, geen slechte soldeerverbindingen, helemaal in orde. Adapter eraan en meten op de input jack, ongeveer 12v. Soms een tiende of 2 eronder of er boven afhankelijk van hoe ik de multimeter probes erop duw.
Het voltage verandert niet op 't moment van de "crash" maar ik heb 't idee dat ie gewoon niet genoeg amps kan trekken? Nu heb ik meerdere, exact dezelfde, 12V 1A adapters liggen hier en ik vroeg me af of ik die gewoon parallel kan schakelen en dan 12V 2A krijg (ja dat is die gebrek aan caffeine vraag)? Dan weet ik iig of ik naar een 12V 1.2A+ brick moet gaan zoeken of dat 't gewoon aan 't ding zelf ligt.
Edit: wel valt me nu net op dat 't ding tijdens de crash een flinke pieptoon maakt en dat 't bij die input jack aardig warm is geworden, en daar zit niet zoveel (24v fuse, twee ferrite inductors? en een diode volgens mij)...
Edit 2: extraweird... als ik 't ding een tijdje aan laat op die werkende adapter dan crasht 't ding een tig aantal keren en dan ineens start ie wel volledig op. Als ik dan de adapter uittrek, een paar seconden weg laat en weer insteek start ie in 1 keer door. Nu heb ik 'm een tijdje langer zonder stroom gelaten en doet nu is 't weer crash crash crash crash.... eens kijken of het ding dadelijk weer helemaal start.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
De A'tjes heb ik nog niet gemeten. Heb wel 't hele ding even aan de 12V 10A voeding van m'n CNC gehangen, daar deed ie 't direct op. Lijkt er dus op dat m'n regelbare voltcraft voeding (ook zo'n adapter ding) wel 12V kan leveren maar geen 1.2A zoals erop staat. Oh wellDamic schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:20:
[...]
Meet de stroom eens en het zou ook een slechte soldering kunnen zijn. foto's zijn ook altijd welkom
A'tjes gemeten... neemt ~450mA op op die 10A voeding. Je zou denken dat ie dat ook van een 1.2A of 1A voeding zou moeten kunnen krijgen... Als ik echter de 1.2A voeding gebruik dan meet ik slechts 280mA aanvankelijk en dat loopt dan heel langzaam (1mA per seconde ongeveer) op naar ~345mA. Bij 345mA begint hij op te starten en een seconde of 3 later bij de crash meet ik nog maar 315mA. Vreemd.
[ Voor 28% gewijzigd door C.44 op 23-09-2015 15:52 ]
Laatste stuiptrekkingen van een stervende voedingC.44 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:47:
A'tjes gemeten... neemt ~450mA op op die 10A voeding. Je zou denken dat ie dat ook van een 1.2A of 1A voeding zou moeten kunnen krijgen... Als ik echter de 1.2A voeding gebruik dan meet ik slechts 280mA aanvankelijk en dat loopt dan heel langzaam (1mA per seconde ongeveer) op naar ~345mA. Bij 345mA begint hij op te starten en een seconde of 3 later bij de crash meet ik nog maar 315mA. Vreemd.

't is een Voltcraft voeding (die 12V 1.2A), kan zomaar normaal zijn voor dat dingPloink schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:33:
[...]
Laatste stuiptrekkingen van een stervende voeding

Bij die Voltcraft had ik dat al gedaan, blijft netjes rond de 12V hangen, soms een paar tienden er boven of onder maar geen rare dingen. De originele voeding doet 12V onbelast, en ongeveer 9.8V belast.JDTeunis schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:33:
Meet eens de spanning over die 1.2A en 1A, ik vermoed dat die inzakken zodra er wat stroom getrokken wordt.
Ik heb op dit moment een 12V 1A voeding die wel gewoon die ongeveer 450mA kan leveren en daar start 't ding dus ook gewoon normaal mee op. (Wat vreemd is omdat ik volgens mij die voeding eerder ook probeerde en toen deed ie 't daar niet op...)
Okee, ik zit nu nog in de oriënterende en inventariserende fase, maar ben alvast met een schuin oog naar wat praktische zaken aan het kijken, ook al ben ik daar nog niet.
Daarover gesproken, zijn er nog boeiende alternatieven voor een Arduino/Raspberry? Omdat nog niet alle wensen bij mij volledig bekend zijn, kan ik nog niet veel zeggen over de specs, behalve dat ik de GPIO nodig ga hebben. Meeste alternatieven en vergelijkingen die ik tegen kom, zijn gericht op XBMC met de RPi als mediacenter. Opdrachtgever wil graag een goede vergelijking van welke platforms realistisch zijn.
Ik ben al tegen gekomen:
- Banana Pi
- Beagle Bone
- Intel Galileo
- Tinkerforge
- oLinuXino
Maar ik heb vast belangrijke platforms nog niet gevonden?
Ik ga zelf wel filteren of ze aan de machinerichtlijn en mijn ISO normen kunnen voldoen.
Belangrijkste platforms zijn ARM, PIC, Atmel. Hier en daar PLC.
Zonder specs is er niet te zeggen wat je nodig hebt of wat realistisch is.
Simuleren van een stappenmotor is niet ingewikkeld. Neem een losse stappenmotor die je echt aanstuurt of schrijf de logica in software. Of doe er eentje na met een microcontroller.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 23-09-2015 21:03 ]
De machine is een one of a kind, intern al deels gebouwd, maar veel te ingewikkeld. Ik kan in het opstarten al op diverse punten iets doen wat niet moet of iets niet doen wat juist wel moet en ik heb een error. De machine doet een aantal stappen van een proces, maar dat moet ook geregistreerd worden. Derhalve had ik al bedacht dat een PLC zou afvallen, volgens mij kan een PLC niet zomaar automatisch registreren.
Omdat het een one of a kind is, had ik bedacht dat er gewoon een standaard programmeerplatform in kan, het liefst met een beetje recources. Een dedicated chip is naar mijn mening niet nodig, dat maakt het alleen maar nodeloos duur.
Met de simulatie van een stappenmotor hoopte ik echt op iets als bijv. een paar ledjes op rij, zoals je bij een motor in een H brug schakeling 2 LED's gespiegeld ten opzichte van elkaar tussen de polen zet en daarmee vooruit en achteruit draaien van de motor kan simuleren. Stappenmotors zijn er wel, maar die zitten ingebouwd.
Wat is in jouw optiek een "dedicated chip"? Een ASIC? Een microcontroller met zelf ontworpen PCB?
Simulatie van een stappenmotor kan wel met een LED maar ik neem aan dat hij ook snel moet kunnen draaien en je dat ook wil testen. Dan kan je de uitgangen beter opvangen en weer terug vertalen in stapjes of op ebay een goedkope stappenmotor kopen.
Alleen de firmware en software, die is op dit moment ingewikkeld, want in principe zou ik met een Arduino Micro en het toevoegen van een paar LED's en knopjes, met wat knutselen dit in een dag of twee kunnen nabootsen, echter krijg ik dan niet de feedback in de vorm die ik wil hebben.
Met dedicated chip doel ik meer op een microcontroller die speciaal voor deze taak is ontworpen, op het gebied van specs. Niet eens een ASIC, want het moet nog aanpasbaar zijn, maar bijvoorbeeld een microcontroller waar 7 PWM outputs op zitten, terwijl die toch maar 16 bit is. An sich is een PCB tekenen voor de taak niet eens de grootste moeite, maar imho maakt het daarbij niet zoveel uit of je die als shield bouwt voor een RPi of Arduino of dat je de controllers er ook op bouwt. Des noods soldeer je de header van bijv. de RPi gewoon door op het andere boardje, alhoewel ik verwacht dat 2 headers met een stukje flatcable ertussen ook gewoon voldoen. Zo zitten immers veel machines in elkaar, ook industriële robots van KUKA en ABB ASEA. Daar zit alleen alles in goede afdichting.
De hoge snelheid van die stappenmotor vind ik in de simulatie niet zo van belang, ik vind het belangrijker dat hij "gewoon" draait. En dat wil ik kunnen zien in die LEDs. Die snelheid pas ik later wel aan.
Dan kan je toch prima een arduino pakken en deze met bijvoorbeeld een PWM, ADC, stappenmotor bordje uitbreiden die met elkaar babbelen via bijvoorbeeld I2C of SPI?
Meerdere devices op een controller is geen probleem. Of meerdere Arduino die elk hun taak krijgen en met elkaar via UART babbelen. Mooi een arduino met USB of ESP8266 kiezen en je hebt een leuke interface.
Als dat al genoeg is zou ik niet ingewikkeld zoeken en vergelijkingen maken tussen krachtpatsers. Al die kracht en complexiteit zit toch weer in de weg.
Of denk ik nu weer te simpel?
Nouja, snelheidsprobleem. Het huidige systeem draait op een 80 MHz boardje (PIC32 op een CHIPKIT) dat niet stand alone kan draaien. Het feitelijke rekenwerk wordt gedaan door een computer, het boardje dient enkel als doorgeefluik en wordt realtime aangestuurd door een applicatie die mij nog het meest deed denken aan labview/matlab. Ik wil eigenlijk van het element computer af, dus kijk daarom naar een wat krachtiger systeem. Mijn idee is dat het hele systeem stand alone wordt. Stekker in het stopcontact en draaien maar, zonder de noodzaak om 100.000 drivers en softwarepakketten met plugins op je computer te installeren.
Dus ja, ik verwacht ergens wel meer rekenkracht nodig te hebben. Zoals je terecht opmerkt, is dan weer kracht te besparen door drivers te gebruiken en kleine chips te gebruiken voor tussenstappen die gezellig met elkaar babbelen met bijv. I2C of UART. Wat men niet kent, kan men leren.
Maargoed, gezellige kroegpraat, maar zijn er nog platforms, kant en klaar, die ik absoluut moet meenemen in mijn vergelijking?

Ik weet dat het voor jou lastig is maar als je zó vaag bent(ja een pic kit op 80MHz is niet standalone want een computer doet het rekenwerk.. maaaar ik ga niet zeggen wat die computer moet berekenen) dan kunnen wij daar ook niets mee.
Heb je een supercomputer nodig voor die berekeningen, moeten we komen aanzeilen met FPGA boards of is een 4MHz 8085 genoeg voor al het rekenwerk dat je moet doen.
Op deze manier kunnen we je een lijst geven van letterlijk hon-der-den boards...
Je komt zelf al aan met halve tot volledige computers/linux boxen. Wil je dat dan?
SCADA of Siemens is eenvoudig. Zowel voor de gebruiker als programmeur.
Of toch dit?
http://nl.mouser.com/new/arbor/arbor-ares-5300/
Voor mijn gevoel ben je op zoek naar een embedded controller met een paar i/o of simpelweg een mini-computer met insteekkaarten die je direct kan aanspreken en het geheel met (embedded)linux kan programmeren. Overigens is er niets mis met een mini-pc die je in je machine stopt.. Op verschillende productielocaties bij ons draaien er mini-pc's met windows en een kleine applicatie die de aansturing doet. Je haalt die pc nooit weg en je update niet dus geen onzin met drivers.
Spul dat je opnoemt is natuurlijk niets anders dan linux pc's.
Maar ik zal er over ophouden.. Wie weet kan een ander je betere tips geven.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 23-09-2015 22:59 ]
Ik zou geen kleine compute farm aan Arduino's gaan neerzetten, dan moet je gewoon een krachtigere MCU kopen imo. Als je echt meerdere wil, NXP heeft dual core ARM MCUsLED-Maniak schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:01:
OK, als ik het begrijp zit je dus niet aan een snelheidsprobleem.
Dan kan je toch prima een arduino pakken en deze met bijvoorbeeld een PWM, ADC, stappenmotor bordje uitbreiden die met elkaar babbelen via bijvoorbeeld I2C of SPI?![]()
Meerdere devices op een controller is geen probleem. Of meerdere Arduino die elk hun taak krijgen en met elkaar via UART babbelen. Mooi een arduino met USB of ESP8266 kiezen en je hebt een leuke interface.
Als dat al genoeg is zou ik niet ingewikkeld zoeken en vergelijkingen maken tussen krachtpatsers. Al die kracht en complexiteit zit toch weer in de weg.
Of denk ik nu weer te simpel?
Tja zo'n dedicated chip is sowieso enkel realistisch als je er een paar miljoen minstens gaat afnemen. Anders kan je beter gewoon een wat sterkere nemen. Sowieso is 7 PWM outputs nou niet echt bijzonder. Nee een 8-bit Arduino heeft dat (net) niet (helemaal niet als je ook nog timers voor andere zaken nodig hebt), maar genoeg grotere MCUs hebben dat wel liggen.Pizza_Boom schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:54:
Met dedicated chip doel ik meer op een microcontroller die speciaal voor deze taak is ontworpen, op het gebied van specs. Niet eens een ASIC, want het moet nog aanpasbaar zijn, maar bijvoorbeeld een microcontroller waar 7 PWM outputs op zitten, terwijl die toch maar 16 bit is.
Anyway, wil niet vervelend zijn maar hier kunnen we heel weinig mee. Jij wil niet vertellen wat het moet gaan doen, dan kunnen wij geen advies geven. Dat je zowel een Arduino als een Raspberry in één zin noemt als mogelijkheden doet mij sowieso vermoeden dat ook jij eigenlijk niet weet wat hij nou moet gaan doen. Want dat zijn toch wel compleet verschillende zaken.
Mee eens hoor. Ging er mij eerder om dat als er peripherals niet op de arduino zitten die hij wel wilt aansturen, dan pak je net zo goed een stepper driver als DVR8825 voor de stepper of een 74HC595 voor wat LED's of een multiplexer zodat je wat meer ADC poorten hebt.Sissors schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:02:
[...]
Ik zou geen kleine compute farm aan Arduino's gaan neerzetten, dan moet je gewoon een krachtigere MCU kopen imo. Als je echt meerdere wil, NXP heeft dual core ARM MCUs. (M4 voor de number crunching met een M0 parallel als primair een groot uitgevallen DMA, oftewel om IO af te handelen).
Naar de buitenwereld heb je die dingen toch nodig dus of je dan een grotere ARM pakt of een arduino.. Die chips/bescherming moet er toch in.
PLC's kunnen prima alles wat vast en lost zit registreren. Afhankelijk wat je precies wilt registreren, hoe snel, hoe veel en op wat voor manier zijn er verschillende methodes voor. Uiteraard moet je wel in de PLC programmeren wat die moet registreren, maar dat moet je ook op andere platformen. Betere vraag is hoe je die gegevens weer wilt uitlezen, dat kan soms wat lastiger zijn afhankelijk weer van het eisen pakket. Is een scherm aan de PLC hangen al voldoende of moet er real-time data worden verstuurd.Pizza_Boom schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:14:
....
De machine doet een aantal stappen van een proces, maar dat moet ook geregistreerd worden. Derhalve had ik al bedacht dat een PLC zou afvallen, volgens mij kan een PLC niet zomaar automatisch registreren.
....
Maar hoe geheim de machine ook is met gegevens als:
I/O lijst (Hoeveel ingangan/Uitgangen/Analoog/PWM/etc)
Maximale response tijd per I/O (Hoe lang mag de CPU bezig zijn op een antwoord)
Aantal besturingsknoppen/instelwaardes (Veel variabelen/Alleen een start knop)
Benodigde real-time data voor operator (Wat moet de operator kunnen zien aan data)
Benodigde hoeveelheid registratie-data per sessie (bits)
Maximale piek gegenereerde registratie-data (bits/sec)
Kunnen we een beter antwoord geven
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
De machine handelt een bepaald gedeelte in het proces af. Dat gedeelte van het proces wordt geregistreerd en die registratie is erg belangrijk. Van ieder product dat de machine passeert, wordt dus zo'n registratie bijgehouden. Ik kwam op internet al een voorbeeld tegen van een RPi die een mySQL server is en daarop automatisch excelfiles genereerde en op en netwerkschijf neerzette. Dat zou een optie kunnen zijn. Bij Sparkfun kwam een een thermische printer tegen die met 2 I/O's te bedienen is. Een professionele versie daarvan (die meer dan 50 meter printen mee kan gaan) zou ook een optie kunnen zijn. Beide hebben hun voors en tegens.
Voor het feitelijke proces zijn maar 4 tot 6 I/O's nodig. Deze moeten wel redelijk snel uitgelezen en verwerkt kunnen worden, want de input van de een is direct van invloed op de output van de ander. Maar dat is, als het programma druk is, ook op te lossen met een PCI ISR op desbetreffende input.
Het aantal inputs van de operator ligt nog niet geheel vast. In de meest ideale situatie zou de operator enkel het product plaatsen en op start drukken, waarna de machine alles zelf doet. Aangezien dat wel heel erg optimistisch is, ga ik er vanuit dat de machine dus wel een interface nodig heeft. Een scherm dat terugkoppeling geeft aan de operator over wat hij doet. Tevens wordt gevraagd om de actuele data van de sensoren real time terug te koppelen.
In principe doorloopt ieder geplaatst product hetzelfde traject, waarbij de stappen en de waardes min of meer gelijk aan elkaar zijn. Daar hoeft de operator dus niets mee te doen.
Ik zal eens kijken of ik met de sample rate van de huidige installatie wat kan om achter de hoeveelheid data te komen, maar ik verwacht dat die redelijk vrij te pakken is. De data van de sensoren komt nu analoog binnen, dus in theorie zou ik bij 80 MHz een gigantische berg data kunnen creëren, de vraag is echter of dat wenselijk is. 1x per seconde sampelen zou niet wenselijk zijn, maar 10 of 100x per seconde verloopt al aardig vloeiend. Mocht natuurlijk blijken dat het beter is de sensoren digitaal hun data over te laten zetten, dan zou dat ook nog zomaar een optie kunnen zijn.
Mijn eerste gedachte ging uit naar een RPi of een grote Arduino met network of USB shield en ik verwacht eigenlijk ook wel dat in die richting het defnitieve platform zal liggen, maar dat moet ik wel goed kunnen onderbouwen richting directie.
[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 24-09-2015 00:14 ]
(zonder trigger moet je heeel veel meer metingen doen)
Verder vraag ik me af over hoeveel data je het hebt en waar je die wilt registreren: in een flash geheugen(/kaart) kan je wel data opslaan, maar flash slijt wel...
4-6 I/O's? wat voor IO's, analoog, digitaal, spanning / stroom/ digitale sensor/ industrieel current loop/ etc?
100x per seconde enkele eenvoudige IO's kan je met groot gemak met de simpelste microcontroller draaiend op <1MHz samplen en opslaan.
Een GUI is een heel ander verhaal: gaat het hier om een paar tekstregels + LED's of om een grafisch LCD scherm (resolutie)? Vergelijk een 100 x 400 pixel z/w lcd met 100x400 = 40000 bits wat betreft aansturen, veel microcontrollers (iets boven arduino nivo) hebben hiervoor tegenwoordig een ingebouwde LCD controller, een raspberry gaat echter door voor 1920x1080p full colour HDMI inclusief decompression (en gelicenceerd compression).
Ik zie eigenlijk alleen maar vragen en zeer weinig concrete info, dus ik ben bang dat niemand hier veel zinnigs mee kan, als je hulp wilt kan je misschien beter specifiekere info delen, mocht je dit niet publiek willen doen dan raad ik aan om iemand (wellicht hier) te zoeken die je persoonlijk/zakelijk wilt helpen
En eigenlijk hè, zocht ik vooral alternatieven voor het RPi platform, juist omdat de meeste alternatieven die je vindt, zich richten op de TV markt en niet, zoals ik nodig heb, op de markt met GPIO headers. Niet dat ik jullie hulp niet waardeer, in tegendeel, maar ik denk dat ik dit toch zelf moet gaan oplossen, simpelweg omdat ik niet teveel kwijt kan over het apparaat of het proces. En dat maakt het voor een buitenstaander dan heel lastig.
Toch bedankt voor de poging tot hulp.

Je zou kunnen overwegen om een PLC te gebruiken voor de aansturing van de essentiële processen en de verwerking van de inputs. en die data te laten sturen naar een Rpi die het weergeeft en evt op een server zet.