1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow
Wat voor schermen heb je? Bij bijvoorbeeld twee full HD schermen is het verbruik maar zo'n 1 à 2W meer.Zorian schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:34:
Ik heb EVGA gemailed waarom de GPU zo heet werd.
Hun antwoord: Omdat je meer dan 1 monitor eraan hebt hangen.
Blijkbaar gaat dan de GPU altijd op maximale clockspeed werken.
Hun oplossing: http://forums.evga.com/98...fix-m2247670.aspx#2247768
Dit werkt!
[afbeelding]
Dit lijkt mij sowieso ook niet normaal.Zorian schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:49:
In games tikt ie soms de 85c-90c aan, maar dan kicken de fans ook echt hard in naar 70% en lijkt het net alsof de PC opstijgt.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Een 24" gaming monitor van 144Hz, een 24" monitor van 60Hz en een TV van 47" met 60Hz. Allemaal 1080p.-The_Mask- schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:03:
[...]
Wat voor schermen heb je? Bij bijvoorbeeld twee full HD schermen is het verbruik maar zo'n 1 à 2W meer.
[...]
Dit lijkt mij sowieso ook niet normaal.
De TV staat niet altijd aan, maar die loopt dus met HDMI over de receiver om het geluid van de PC eruit te filteren. De TV zelf gaat dan erbij aan als er een filmpje op gaat ofzo.
Volgens EVGA zit er ergens een 'bug' in de driver/firmware van nVidia die dus voor dit gedrag zorgt. Schijnt al heel lang te bestaan maar wordt niet echt opgelost.
Maar gelukkig 'override' dat programma dus die instelling. Enige kleine nadeel is nu dat de hoofdmonitor (die van 144Hz) heel af en toe een kleine artifact heeft zolang het programma aan staat. Dat heb ik ook even teruggekoppeld aan EVGA, wacht nu hun antwoord af.
Dat verklaart het dan idd, dat lijkt mij idd niet mogelijk met zulke lage kloksnelheden.Zorian schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:08:
[...]
Een 24" gaming monitor van 144Hz, een 24" monitor van 60Hz en een TV van 47" met 60Hz. Allemaal 1080p.
Dat lijkt mij ook normaal, je forceert nu een lagere kloksnelheid dan minimaal nodig is, daardoor krijg je artifacts. Dat is eigenlijk gewoon normaal, zul je ook zien bij andere videokaarten van zowel nVidia als ook AMD. Daarom is de idle kloksnelheid ook hoger als je bijvoorbeeld drie schermen aansluit waarvan één ook nog eens 144Hz is.Enige kleine nadeel is nu dat de hoofdmonitor (die van 144Hz) heel af en toe een kleine artifact heeft zolang het programma aan staat. Dat heb ik ook even teruggekoppeld aan EVGA, wacht nu hun antwoord af.
AMD Nieuwsdiscussie
De oorzaak is gevonden. Zodra hij switched van powerstate flikkert hij dus eventjes.-The_Mask- schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:17:
[...]
Dat verklaart het dan idd, dat lijkt mij idd niet mogelijk met zulke lage kloksnelheden.
[...]
Dat lijkt mij ook normaal, je forceert nu een lagere kloksnelheid dan minimaal nodig is, daardoor krijg je artifacts. Dat is eigenlijk gewoon normaal, zul je ook zien bij andere videokaarten van zowel nVidia als ook AMD. Daarom is de idle kloksnelheid ook hoger als je bijvoorbeeld drie schermen aansluit waarvan één ook nog eens 144Hz is.
In onderstaande screenshot kan je zien welke powerstates hij heeft. Doorgaans switched hij tussen P8 (idle) en P0 (performance).

Als ik de app uitschakel draait hij permanent op P0 met bijna volledige clockspeed, alsof er een spel openstaat. Dat verklaart de temperatuur dan ook.
[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 19-03-2015 15:34 ]
En dat speelde heerlijk, 32 bots, DSR (één standje onder 4K) en het liep echt super smooth, kaart bleef ook lekker stil. Uiteraard op Ultra, en dan ook nog wat custom maps gedaan (die sowieso al 2 keer zoveel vragen als de normale maps van je computer)
MSI GTX 980 heeft mij los van de installatie nog niet teleurgesteld
[ Voor 23% gewijzigd door MetalSonic op 20-03-2015 12:59 ]
Bij uitpakken bleek één fan af en toe heel licht te tikken. Bleek aan te lopen tegen gesleeved kabeltje voor stroomtoevoer van de fan. Kabeltje weggeduwd, tik was weg, ingebouwd, prima. Furmark op standaard 1080p benchmark laten lopen, geen probleem, nauwelijks boven de 65 graden. Fans deden minimaal werk.
Na een paar uur toch weer gaan tikken --> kabeltje teruggezakt. Nu weggetrokken met een kleine tie-wrap, zou moeten blijven zitten. Vond het 'hangen' van de gehele kaart toch wel spannend, dus met een klittenbandje aan wat andere dingen gehangen zodat hij rechter in de case hing.
Furmark schiet nu direct naar ~85 graden en de fans beginnen te loeien. Na wat puzzelen het klittenbandje losgehaald en hij werkt weer als gewoon. Nu heb ik nog wat getest met een lopende furmark, en als ik tijdens het lopen de gpu lichtjes omhoog duw (dus rechter/horizontaler) dan schiet de temp direct omhoog. Loslaten en hij schiet weer naar beneden.
Wat gebeurt hier? Ik wil 'm best laten 'hangen' als dat kan, maar ik vermoed iets met de temperatuursensor? Wat zijn nou de correcte gegevens: Keihard naar +80 knallen of rustig naar 65 stijgen en daar blijven? Hulp is zeer welkom, wil ook best een aparte thread maken als dat beter uitkomt.
Dank!
Kaarten zonder backplates hangen altijd wat door, heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
Prima. Is m'n eerste zelfbouw PC, dus was misschien wat overvoorzichtig. ("Wie weet wordt hij door het hangen wel zwakker over tijd en komen er problemen" etc etcunfor schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:39:
Als de kaart geen problemen geeft als hij hangt, dan laat je dat toch zo?
Deze heeft een backplateunfor schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:39:
Kaarten zonder backplates hangen altijd wat door, heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
Prima, laat ik hem hangen, bedankt. Maar ben wel nog benieuwd over waarom de temperatuur zo omhoog schiet als ik hem omhoog duw. (Of waarom de temperatuur lager lijkt als hij hangt
Oftewel lang verhaal kort: laat maar lekker hangen
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Valt mij toch op dat Starcraft 2 ook in 2015 nog erg hard is tegen een high end computer. Framerate ging bij drukke gevechten toch wel naar een minium van 36 FPS (!)...
Starcraft 2 speel ik op 1080P, meeste dingen op ultra behalve shadows & shaders die staan op medium.
CPU geclockt op 4.2 gigahez, dit dus icm een gtx 980 gaming van MSI.
Edit: en blijkbaar is Diablo 3 makkelijker voor de GPU/ CPU ? want dat draait én op 4K en met een hogere framerate
[ Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 21-03-2015 22:10 ]
Bij mij met Dying light, zakt de fps soms tot de 50. Mijn GPU wordt dan maar tot 70% belast, op dat moment. Maar één thread staat tegen het dak (100%) te stampen. De overige 7 threads staan dan op ongeveer 20 tot 40% gebruik.
Mijn CPU frequentie is 4.4 GHz.
Klaarblijkelijk is het voor software developers nog steeds lastig om de load goed te verdelen over de 8 threads.
Ik hoop met DX12 dat daar verandering in komt.
Ik weet van een jaar geleden ofzo toen de framerate mij ook opviel dat het kwam omdat Starcraft 2 maximaal dual core ondersteund. Heel slecht voor een spel dat zoveel berekeningen moet uitvoeren en dat er dan dus 2 cores niks aan het doen zijn. Mja toen speelde ik op een 7970 ghz ik dacht dat de gtx 980 wel veel beter zou doen. Nouja doet ook wel iets beter qua performance (en veel stiller)...Dannyyy schreef op zondag 22 maart 2015 @ 09:45:
Zou het misschien zo kunnen zijn dat Starcraft 2 tegen een CPU (1 thread) bottleneck aanloopt?
Bij mij met Dying light, zakt de fps soms tot de 50. Mijn GPU wordt dan maar tot 70% belast, op dat moment. Maar één thread staat tegen het dak (100%) te stampen. De overige 7 threads staan dan op ongeveer 20 tot 40% gebruik.
Mijn CPU frequentie is 4.4 GHz.
Klaarblijkelijk is het voor software developers nog steeds lastig om de load goed te verdelen over de 8 threads.
Ik hoop met DX12 dat daar verandering in komt.
Achja Starcraft 2 online betekent dan maar gewoon even iets terug met een paar grafische opties, so be it
Nais, veel plezier alvast ermeeglambert schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:09:
Voila asus gtx titan x besteld, 4k gaming en vr here i come!
Je mag je overclockresultaten posten zodra je hem hebtglambert schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:09:
Voila asus gtx titan x besteld, 4k gaming en vr here i come!
Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)
Via bureaublad ==> rechter muisknop ==> schermresolutie?Las Vegas schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:41:
Even een (dom) vraagje, maar als ik op alle 4 de poorten van m'n GTX970 een scherm aansluit, dan kunnen er slechts 3 aangestuurd worden right?
Hoe bepaalt de videokaart dan welk scherm geen beeld geeft? Ik overweeg een derde scherm te kopen, maar heb m'n tv ook aangesloten op m'n videokaart. Die heb ik eigenlijk standaard uit staan (via Windows op non-actief gezet), en die gaat alleen aan als ik een film wil zien. Kan ik dan gewoon alle 3 de monitoren gebruiken als de tv uit staat, en zodra ik m'n tv wil gebruiken 1 monitor uitzetten en dan m'n tv aan?
Heb het niet echt gevolgd, maar ben wel even nieuwsgierig.
[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 29-04-2015 16:55 ]
Google....Ferio schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:54:
Is er overigens iets uitgekomen met de 970 serie? Dat hele gedoe kwa geheugen, specs e.d. waar nvidia over loog of iets?
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Kort samengevat: Helemaal niks aan de hand met de 970, het geheugen werkt gewoon zoals het moet worken. Je hebt gewoon 4GB die je kunt gebruiken. Het was een "hop aboard the hate train" en "we don't know what we are talking about but we'll assume this is real!" fabeltje. Niks aan het handje, de 970 is gewoon prima.Ferio schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:54:
Is er overigens iets uitgekomen met de 970 serie? Dat hele gedoe kwa geheugen, specs e.d. waar nvidia over loog of iets?
Hmmm, die laatste 512 mb werkt anders toch echt een stukje trager als de rest.Phntm schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:39:
[...]
Kort samengevat: Helemaal niks aan de hand met de 970, het geheugen werkt gewoon zoals het moet worken. Je hebt gewoon 4GB die je kunt gebruiken. Het was een "hop aboard the hate train" en "we don't know what we are talking about but we'll assume this is real!" fabeltje. Niks aan het handje, de 970 is gewoon prima.
Of je die ook daadwerkelijk gebruikt dat is de vraag. En dat is tot op heden in normale situaties nog niet voorgekomen.
Het wordt gewoon gebruikt, en het is traag in termen als tegenover de aanwezige 3,5gb, maar voor de rest blijft het nog steeds snel genoeg. Je merkt er niks van. Kijk maar naar alle video's en de gehele discussie een aantal posts terug. Zegt al genoeg.Zeara schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:50:
[...]
Hmmm, die laatste 512 mb werkt anders toch echt een stukje trager als de rest.
Of je die ook daadwerkelijk gebruikt dat is de vraag. En dat is tot op heden in normale situaties nog niet voorgekomen.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Het is zeker met 2gb voldoende om goed te gamen op 1080p. Maar als je bijvoorbeeld betere textures wilt laden in games als skyrim(mods) dan is 4gb handig of natuurlijk andere games met goeie textured . De 960 heeft een 4gb editie. Die kun je ook vinden tussen de varianten van een 960 model die je kiest hier op pricewatch. Het is wel wat duurder. Ook aan te raden als SLI kit trouwens.Darks schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:55:
Ik ben op zoek naar een nieuwe GPU om enkele jaren verder te kunnen op 1080p. Op dit moment heb ik een HD 6870 met 1 GB geheugen. Ik dacht aan een 960 GTX 2 GB als vervanger. Is het geheugen van de kaart echter niet wat weinig voor de toekomst? Of is dit voor 1080p resolutie (net een nieuwe monitor gekocht) voldoende?
[ Voor 3% gewijzigd door Phntm op 30-04-2015 11:01 ]
De 4GB is oninteressant aangezien die bijna even duur als een 290 is ( moar Ram iz bettah -> noobtrap ).
Als je toch liever rond de 200/250 wilt zitten...
AMD is gewoon koning <€300,-
No contest.
[ Voor 43% gewijzigd door Thomg op 30-04-2015 11:17 ]
Als jij echt jaren met een kaart wilt gaan doen moet je iets meer investeren en een kaart met 4gb halen.Darks schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:55:
Ik ben op zoek naar een nieuwe GPU om enkele jaren verder te kunnen op 1080p. Op dit moment heb ik een HD 6870 met 1 GB geheugen. Ik dacht aan een 960 GTX 2 GB als vervanger. Is het geheugen van de kaart echter niet wat weinig voor de toekomst? Of is dit voor 1080p resolutie (net een nieuwe monitor gekocht) voldoende?
Er zijn al genoeg games nu die aan 2gb niet meer genoeg hebben tenzij je, zeker binnen een jaar, low settings accepteert.
Verwijderd
Ligt aan het budget. En kijk vooral naar AMD kaarten want die zijn namelijk erg goedkoop in verhouding tot Nvidia.kaarten omdat Nvidia beter verkoopt de laatste tijd.Darks schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:55:
De 290(x) is op dit moment een goede keuze vanwege 4gb wat goed van pas komt op 1080p.
En wil je speciaal Nvidia betaal je meer voor de zelfde prestaties en dan is de GTX 970 een goede keuze en heb je meer uit te geven een GTX 980.
Let op dat je bij de aankoop van een nieuwe GPU ook moet nagaan of je voeding wel voldoende power heeft.Darks schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:55:
Dan kan de keuze tussen AMD en Nvidia 960/970/980 wellicht anders worden.
How are you doing?
Voor 4K gaming zou ik toch net even wat meer uitgeven dan de 970 en een 980 halen.stftweaker schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:29:
Ik zelf zit toch heel erg te twijfelen. Heb nu een i7 4770k 16 GB Ram SSD. Maar het begint nu toch heel erg te kriebelen. Ik heb nu ook een playseat en stuur dus ik wil gewoon weer lekker gamen. En dat vooral lekker graphic whore. Maar wat is nu wijsheid? Een gtx 970 of 980. Het liefst wil ik gewoon lekker op 4k gamen. Dat is uiteindelijk wel waar ik naar toe wil. Dat next "level"is het haalbaar voor een normale prijs? Kan ik beter wachten op de volgende generatie kaarten? Of is het van sli gtx ... of begin met 1 en kan altijd 1 bij?
Ik ben overigens wel benieuwd naar DX12 en de feature dat het geheugen kan stacken voor SLI.
Indien dat goed ondersteund word, dan is de 970 SLI ook nog een leuke optie.
Het issue met 3.5/0.5 GB geheugen op de 970 is een non-issue op het moment, maar voor 4K en de toekomst durf ik geen garanties te geven.
[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 30-04-2015 16:34 ]
Voluit op 4K gamen kan.... Met Titan X sli... Dus 2400 euro.stftweaker schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:29:
Ik zelf zit toch heel erg te twijfelen. Heb nu een i7 4770k 16 GB Ram SSD. Maar het begint nu toch heel erg te kriebelen. Ik heb nu ook een playseat en stuur dus ik wil gewoon weer lekker gamen. En dat vooral lekker graphic whore. Maar wat is nu wijsheid? Een gtx 970 of 980. Het liefst wil ik gewoon lekker op 4k gamen. Dat is uiteindelijk wel waar ik naar toe wil. Dat next "level"is het haalbaar voor een normale prijs? Kan ik beter wachten op de volgende generatie kaarten? Of is het van sli gtx ... of begin met 1 en kan altijd 1 bij?
Pascal die volgend jaar uit gaat komen zal er beter voor geschikt zijn en waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper.
4K op een 970/980 kan ook maar dan moeten de settings wel op een laag niveau staan
[ Voor 4% gewijzigd door calsonic op 30-04-2015 16:35 ]
Verwijderd
Op een 4k tv speel ik zelf met 1 gtx980 ook een aantal games met ultra settings alleen zijn dat wat lichtere games van nu, zoals COD doet netjes 70-100 fps met ultra instellingen en Diablo 3 doet ook wel max instellingen met 120fps. En zo zijn er veel meer lichtere games die prima met 1 gtx 980 ultra settings draait.
Het probleem waar je met de 980 tegenaan loopt is de 4gb ram die eigenlijk gewoon te weinig is.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:00:
Op 4k kan een gtx980 sli mooi meekomen met ultra setting in de meeste games zit je dan avg op 60 fps en dat is goed te doen met de zwaardere games.
Op een 4k tv speel ik zelf met 1 gtx980 ook een aantal games met ultra settings alleen zijn dat wat lichtere games van nu, zoals COD doet netjes 70-100 fps met ultra instellingen en Diablo 3 doet ook wel max instellingen met 120fps. En zo zijn er veel meer lichtere games die prima met 1 gtx 980 ultra settings draait.
Gelukkig krijgen we zeer binnenkort de 980Ti met 6gb die dat probleem oplost
Ik zit zelf ook te kijken naar een build met 970 SLI, maar met het oog op de toekomst (als ik 700+ euro aan videokaarten uitgeef verwacht ik wel dat het 3 jaar goed meekomt) en de Vram "problemen" twijfel ik echt enorm. DX12 met memory stacking zou DE oplossing zijn. Het blijft gewoon zo dat een 970 SLI enorm veel Bang for buck is. Daarnaast heb je nog het feit dat als je een vergelijkbare CF opstelling neemt, dat deze toch vaker tegen problemen aanloopt/ minder optimized is.unfor schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:32:
[...]
Voor 4K gaming zou ik toch net even wat meer uitgeven dan de 970 en een 980 halen.
Ik ben overigens wel benieuwd naar DX12 en de feature dat het geheugen kan stacken voor SLI.
Indien dat goed ondersteund word, dan is de 970 SLI ook nog een leuke optie.
Het issue met 3.5/0.5 GB geheugen op de 970 is een non-issue op het moment, maar voor 4K en de toekomst durf ik geen garanties te geven.
Twijfel, Twijfel, Twijfel.
Wachten op de volgende generatie videokaarten of de 980 ti en dan maar een singlekaart draaien is ook nog een optie...
Is er iemand hier die een 970 SLI opstelling heeft en zou die persoon zijn ervaringen met mij willen delen?
EDIT: nieuws: Gerucht: GeForce GTX 980 Ti beschikt niet over dezelfde gpu als GTX Titan X Toch nog maar even wachten, hopen dat de "paar weken" kloppen en dan kijken of het een beetje kaart is.
[ Voor 16% gewijzigd door garriej op 01-05-2015 11:41 ]
En of hij ook idd 1,5x zo krachtig is als de 980....dan mag hij best 800 kosten want dan heb je daar een hele goede videokaart aangarriej schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:24:
[...]
Ik zit zelf ook te kijken naar een build met 970 SLI, maar met het oog op de toekomst (als ik 700+ euro aan videokaarten uitgeef verwacht ik wel dat het 3 jaar goed meekomt) en de Vram "problemen" twijfel ik echt enorm. DX12 met memory stacking zou DE oplossing zijn. Het blijft gewoon zo dat een 970 SLI enorm veel Bang for buck is. Daarnaast heb je nog het feit dat als je een vergelijkbare CF opstelling neemt, dat deze toch vaker tegen problemen aanloopt/ minder optimized is.
Twijfel, Twijfel, Twijfel.
Wachten op de volgende generatie videokaarten of de 980 ti en dan maar een singlekaart draaien is ook nog een optie...
Is er iemand hier die een 970 SLI opstelling heeft en zou die persoon zijn ervaringen met mij willen delen?
EDIT: nieuws: Gerucht: GeForce GTX 980 Ti beschikt niet over dezelfde gpu als GTX Titan X Toch nog maar even wachten, hopen dat de "paar weken" kloppen en dan kijken of het een beetje kaart is.
Alleen AA zet ik nog steeds laag of uit. Op de een of andere manier stoor ik me niet aan jaggies. Screen Tearing daarentegen....misschien nu maar eens op zoek naar een goede 1080p gsync monitor. 4k hoeft van mij voorlopig nog niet.
Wat ook al aanzienlijk vloeiender gamed is een 120hz panel.Cens schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:00:
Gisteren mijn Asus 660ti vervangen door een EVGA gtx 970. Wat een verschil. Mijn oude GPU kon nog best redelijk meekomen (meeste games op high settings, 1080p zonder AA, 45+ fps), maar het is toch wel fijn om alle settings weer op ultra te kunnen zetten
Alleen AA zet ik nog steeds laag of uit. Op de een of andere manier stoor ik me niet aan jaggies. Screen Tearing daarentegen....misschien nu maar eens op zoek naar een goede 1080p gsync monitor. 4k hoeft van mij voorlopig nog niet.
Zijn toch net iets goedkoper als gsync.
Gsync is leuk bij een 4K monitor waar je die 60hz bij lange na niet haalt.
Bij 1080 of 1440p met 120hz heb je het echt niet nodig.
Ik betwijfel dat ten zeerste, want ook op mijn 120Hz 1080p scherm zie ik toch nog echt regelmatig tearing.. De refreshrate en framerate lopen gewoon niet altijd synchroon met v-sync uit, dus ook op 120-144Hz is G-sync echt wel een toegevoegde waarde volgens mij..calsonic schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:07:
[...]
Wat ook al aanzienlijk vloeiender gamed is een 120hz panel.
Zijn toch net iets goedkoper als gsync.
Gsync is leuk bij een 4K monitor waar je die 60hz bij lange na niet haalt.
Bij 1080 of 1440p met 120hz heb je het echt niet nodig.
Gewoon vsync + tripple buffering aan zetten en no tearing meer maar supersmooth gameplay.Inflatable schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:45:
[...]
Ik betwijfel dat ten zeerste, want ook op mijn 120Hz 1080p scherm zie ik toch nog echt regelmatig tearing.. De refreshrate en framerate lopen gewoon niet altijd synchroon met v-sync uit, dus ook op 120-144Hz is G-sync echt wel een toegevoegde waarde volgens mij..
[ Voor 4% gewijzigd door calsonic op 01-05-2015 17:17 ]
Krijg je dan geen gigantische mouselag bij bepaalde games? Bij BF4 in ieder geval wel. Daar werkt het bij mij het best als ik de FPS cap op 60 zet en vsync aan.calsonic schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:16:
[...]
Gewoon vsync + tripple buffering aan zetten en no tearing meer maar supersmooth gameplay.
Dat lijkt mij meer het probleem van je muis dan van de monitorRubenDJ schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:21:
[...]
Krijg je dan geen gigantische mouselag bij bepaalde games? Bij BF4 in ieder geval wel. Daar werkt het bij mij het best als ik de FPS cap op 60 zet en vsync aan.
Vsync gaat bij mij echt niet aan om de (bij jou kennelijk onbekende) redenen..calsonic schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:16:
[...]
Gewoon vsync + tripple buffering aan zetten en no tearing meer maar supersmooth gameplay.
Maar die input lag is er wel degelijk daarom dacht ik aan gsync. Het schijnt heel goed te werken en de monitoren worden steeds 'goedkoper': http://www.amazon.co.uk/g...00LBSZHAI?tag=blurbust-21
http://nl.hardware.info/r...-g-sync-monitor-conclusieCens schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:57:
Ik gebruik Vsync + triple buffering wel; omdat ik screen tearing erger vind dan de input lag. Ik heb ook gemerkt dat het helpt om een framelimiter op 58 fps te zetten. Dat scheelt aanzienlijk qua input lag bij veel spelletjes.
Maar die input lag is er wel degelijk daarom dacht ik aan gsync. Het schijnt heel goed te werken en de monitoren worden steeds 'goedkoper': http://www.amazon.co.uk/g...00LBSZHAI?tag=blurbust-21
Vind hem voor een 24 inch toch behoorlijk prijzig hoor
[ Voor 15% gewijzigd door calsonic op 01-05-2015 21:32 ]
Maar als je je fps capt op 58 fps en je zet Vsync aan, dan zou hij toch naar 30 fps moeten gaan? hij "haalt" immers de 60 fps * niet dus hij gaat een stapje lager. Of doe je nu 1 van de 2 opties?Cens schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:57:
Ik gebruik Vsync + triple buffering wel; omdat ik screen tearing erger vind dan de input lag. Ik heb ook gemerkt dat het helpt om een framelimiter op 58 fps te zetten. Dat scheelt aanzienlijk qua input lag bij veel spelletjes.
[...]
Ik gebruik eigenlijk altijd adaptive Vsync, werkt goed maar ik heb wel eens gemerkt dat er soms toch een beetje stutter kan zijn als de fps onder de limiet uitkomt.
* overigens zie ik dat met Vsync aan de fps vaak iets als 58,9 is, zou mijn monitor (iiyama prolite B2209HDS) dan echt die frequentie weergeven of is dat een afwijking ergens in de software?
1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik had goedkoper al tussen aanhalingstekens, maar ik wacht ook nog even.calsonic schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:27:
[...]
http://nl.hardware.info/r...-g-sync-monitor-conclusie
Vind hem voor een 24 inch toch behoorlijk prijzig hoor
Triple Buffering zorgt ervoor dat de framerate bij het gebruik van vsync niet halveert. In veel spellen is die optie al standaard onderdeel van vsync, het staat er alleen niet meer bij. Soms staat het er wel bij en anders kan je het meestal forceren via de driver. Alleen zorgt vsync+triple buffering voor input lag. Vsync zelf overigens ook, dus meestal is het een verstandig idee om triple buffering aan te zetten als je vsync gebruikt.Gmount schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:35:
[...]
Maar als je je fps capt op 58 fps en je zet Vsync aan, dan zou hij toch naar 30 fps moeten gaan? hij "haalt" immers de 60 fps * niet dus hij gaat een stapje lager. Of doe je nu 1 van de 2 opties?
Ik gebruik eigenlijk altijd adaptive Vsync, werkt goed maar ik heb wel eens gemerkt dat er soms toch een beetje stutter kan zijn als de fps onder de limiet uitkomt.
* overigens zie ik dat met Vsync aan de fps vaak iets als 58,9 is, zou mijn monitor (iiyama prolite B2209HDS) dan echt die frequentie weergeven of is dat een afwijking ergens in de software?
Verwijderd
Nee hoor is niet te weinig ben er net achter, vooral niet als ram bij elkaar opgeteld kan worden dankzij dx12_1 dus ik zit wel goed voor 4K nu.calsonic schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 06:22:
[...]
Het probleem waar je met de 980 tegenaan loopt is de 4gb ram die eigenlijk gewoon te weinig is.
Gelukkig krijgen we zeer binnenkort de 980Ti met 6gb die dat probleem oplost
reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergelekenCMSTRR schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:04:
MSI Gaming 970 of de Strix 970? Welke en waarom?
en anders heb je ook nog man's best friend; google.
op een backplate na zijn de verschillen nihil.
[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 16-05-2015 17:18 ]
[ Voor 98% gewijzigd door CMSTRR op 16-05-2015 18:15 ]
De Asus komt in die test wel systematisch laatste. Op basis van RMA zou ik zelf voor de MSI gaan.unfor schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:17:
[...]
reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken
en anders heb je ook nog man's best friend; google.
op een backplate na zijn de verschillen nihil.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik weet dat de 970 the sweet spot is. Gelijk aan de r9 290x maar minder verbruik en wat sneller in algemeen. Weinig verschil met de 980 die 230 euro duurder is.
Enkel..de 3.5 gb
Wat nou als de nieuwe spellen zoals witcher 3 automatisch het ram opvullen.. heb je dan geen probleem? Ik weet dat als hij over de 3.5gb gaat je een probleem hebt. Hoe zit dit?
Ik heb nog geen problemen ondervonden en speel regelmatig die over de 3.5 GB gaan.CMSTRR schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:37:
Even een goed deskundig advies gevraagd.
Ik weet dat de 970 the sweet spot is. Gelijk aan de r9 290x maar minder verbruik en wat sneller in algemeen. Weinig verschil met de 980 die 230 euro duurder is.
Enkel..de 3.5 gb
Wat nou als de nieuwe spellen zoals witcher 3 automatisch het ram opvullen.. heb je dan geen probleem? Ik weet dat als hij over de 3.5gb gaat je een probleem hebt. Hoe zit dit?
Al met al was het een storm in een glas water en hoor je er niemand meer over omdat er niemand echt last van heeft.
voorbeeldje: YouTube: Titanfall on Geforce 970 - Is going over 3.5 GB really an issue?
[ Voor 46% gewijzigd door unfor op 18-05-2015 12:45 ]
De theorie achter de 3.5GB issues vindt niet plaats. Het was immers een gedachte dat performance impact in games een "thing" zou worden. Het geheugen is wat trager, maar voor de rest krijg je een werkende 4GB kaart en die doet het 100% goed.
Als voorbeeld: Ik run GTA V met 3.8GB vram in gebruik. Ik heb geen haperingen.... Wat men dus ziet als probleem is geen probleem, maar gewoon een fodder. Mensen willen gewoon klagen. Dus alsjeblieft mensen, laten we het voortaan achter ons houden. Er is gelukkig en godzijdank niks mis met onze kaarten.
En over de gebruiker wiens FPS van 80 naar 30 dropte: Je videokaart is niet de enige stuk hardware in een systeem. Genoeg filmpjes waar je kunt zien 1440p max settings icm een 970 die vlot draait boven de 3.5gb VRAM. Misschien had de gebruiker wel een bottleneck ergens? Wie weet.
Mijn beeldscherm ondersteund het en de rest van mijn pc ook makkelijk, weet iemand hoe het komt?
Wat krijg je dan niet in 64 bit?
Bla Bla Bla
Haal je nu niet de kleuren door de war met je besturingssysteem?Bartas schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:44:
Ik heb net mijn PC leeggehaald en schone windows installatie op gezet. Windows 8.1 64 bit samen met gtx970 MSI. Alle drivers geinstalleerd maar krijg met geen mogelijkheid mijn systeem op 64 bit. Hiervoor draaide ik windows 7 die dat wel vloeiend draaide maar kan mijn videokaart niet op 64 bit zetten maar alleen op 32.
Mijn beeldscherm ondersteund het en de rest van mijn pc ook makkelijk, weet iemand hoe het komt?
32 bit kleuren (8 bits rood, 8 bits groen, 8 bits blauw en 8 bits alfa) is wat anders dan 32 bit besturingssysteem
Dit klopt, mijn beeldschermresolutie is 1920 x 1080P, en draait op hoogste kleuren 32 bit..MarchelHoek schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:49:
Je geeft aan dat je windows 8.1 64 bit hebt geïnstalleerd.
Wat krijg je dan niet in 64 bit?
Ik zie op mijn beeldscherm een waas en de pictogrammen rechtsonderin ( steam en Nvidia expercience ) zijn kartelig en niet in volle scherpte. Ik krijg dit niet scherper, ik merk het oog met gaming dat alles wel werkt maar toch een waas eroverheen krijg, heb het idee dat hij niet de maximale kleuren pakt.
Beste Bart. Een 64bit OS betekent ook niet een 64bit kleurweergave. Om het wazigheidsprobleem op te lossen kun je het volgende doen:Bartas schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:15:
[...]
Dit klopt, mijn beeldschermresolutie is 1920 x 1080P, en draait op hoogste kleuren 32 bit..
Ik zie op mijn beeldscherm een waas en de pictogrammen rechtsonderin ( steam en Nvidia expercience ) zijn kartelig en niet in volle scherpte. Ik krijg dit niet scherper, ik merk het oog met gaming dat alles wel werkt maar toch een waas eroverheen krijg, heb het idee dat hij niet de maximale kleuren pakt.
Ga naar control panel
Appearance and personalization
Display
En zet de size op 100%, je moet even uitloggen uit je account en dan voila! Het is allemaal lekker scherp weer. Als je ook niet weet hoe je in control panel komt :
Rechtsklik op het Windows icoon en kies control panel. Dit is in het engels omdat ik zelf Engels heb als taal op mijn systeem. In het Nederlands weet ik even niet meer goed wat de namen zijn.
Bartas schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:39:
Thnx, kan het alleen niet vinden maar dat heeft meer te maken met mijn onkunde met computers

Dit is een stuk duidelijker, was eerder niet achter mijn computer maar op mijn telefoon.
Bedankt is gefixed nu, topperPhntm schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:16:
[...]
[afbeelding]
Dit is een stuk duidelijker, was eerder niet achter mijn computer maar op mijn telefoon.
Ding paste echt nog net aan in m'n behuizing, was even bang dat ie niet zou passen
Er zit maar een PEG connector van 8 pins op die kaart. Toch zitten er twee status LED's op.
Bij mij brand LED 1 wit en LED 2 is uit.. Hoe kan dit..
Ow Ik heb een ASUS STRIX GTX970-DC2OC-4GD5 .
PS alle games draaien perfect. Ik geloof toch als je te weinig power hebt dat je driver dat zelf aan gaat geven toch... BV Witcher 3 draaid als een trein.
Ik dacht dat de LEDs aangaven welke bios geactiveerd was, niet waar? Of heb ik dit gewoon mis.Stronkie schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:35:
Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook een 970, maar 1 vraag heb ik nog
Er zit maar een molex van 8 pins op die kaart. Toch zitten er twee status LED's op.
Bij mij brand LED 1 wit en LED 2 is uit.. Hoe kan dit..
Ow Ik heb een ASUS STRIX GTX970-DC2OC-4GD5 .
PS alle games draaien perfect. Ik geloof toch als je te weinig power hebt dat je driver dat zelf aan gaat geven toch... BV Witcher 3 draaid als een trein.
Van de asus website :
"Two bright indicator LEDs glow red as a reminder to attach the power cables and then shin a brilliant white to indicate success"
Maar goed in het voorbeeld zijn er twee PEG connectors ingestoken , een 6 pin en een 8 pin. met dus twee witte LED's
Maar mijn kaart heeft twee LED's ,maar 1 8 pins aansluiting.. Dus gezond verstand zegt dan.. 1 Witte LED om aan te geven dat de power aangesloten is. Die andere LED die er nog op zit is uit.. Niet rood , gewoon uit.. Wat ik denk dat deze LED dus geen functie heeft op mijn kaart
Hoe dan ook , word er niet duidelijker op.
Waarom zou je dat doen, dan gaat alle stroom door één dun draadje, zo'n draadje kan prima smelten hierdoor.Stronkie schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:35:
Er zit maar een molex van 8 pins op die kaart. Toch zitten er twee status LED's op.
AMD Nieuwsdiscussie
ehh , je begrijpt me niet.-The_Mask- schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:35:
[...]
Waarom zou je dat doen, dan gaat alle stroom door één dun draadje, zo'n draadje kan prima smelten hierdoor.
Op mijn GTX980 zit 1 PEG connector 8pins aansluiting

Daarbij heb ik een PCIe 6+2 PEG kabel aangesloten
deze:

Maar op de achterkant van de kaart zitten twee ledjes , waarvan er maar dus 1 wit brand
[ Voor 13% gewijzigd door Stronkie op 20-05-2015 20:55 ]
Zie hier.
http://www.tomshardware.c...tx-reference,3061-12.html
Dit is een molex connector.
https://upload.wikimedia....olex_female_connector.jpg
Niet meer, niet minder.* Door het een molex te noemen verwar je het gros van de tweakers ( inclusief mij ) tot je wat meer "duidelijkheid" probeert te geven adhv foto's.
Als er maar 1 ledje brandt maar je goede performance hebt betekent het zeer waarschijnlijk dat de kaart een 6pins detecteert. Ergens gaat er dus wat mis met de sense pinnen.
* = Met uitzonderingen, niet relevant hier.
[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 20-05-2015 20:56 ]
de PEG 6+2 connector die ik gebruik is dus zo:

Wat volgens mij moet kloppen
[ Voor 64% gewijzigd door Stronkie op 20-05-2015 20:58 ]
Misschien dat de bios de tdp verlaagt voor overklokken, maar je klinkt als iemand die daar niet aan begint.
Als je er nog steeds niet uit bent kan je asus mailen / iemand anders proberen te vinden met dezelfde 980.
Misschien de ROG fora.
[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 20-05-2015 21:02 ]
Kan ik bv de kaart testen door die +2 gedeelte los te maken en dan de pc op te starten , kijken of hij den nog steeds werkt , of raad je me dat af.
En dan hebt je die lui nog EPS12V in hun videokaart rammen, maar dat is andere koek.
[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 20-05-2015 21:06 ]

Dit is mijn aansluiting , net een foto gemaakt en tevens een support ticket gemaakt naar Asus
Dus:
LED 1 = White
LED 3 = Off
[ Voor 10% gewijzigd door Stronkie op 20-05-2015 21:18 ]
Maakt niets uit. Of ik ze nou wel of niet erbij heb gestoken
Dus ik denk dat ik niet goed zit nu
[ Voor 54% gewijzigd door Stronkie op 20-05-2015 21:29 ]
Mweh.
[ Voor 43% gewijzigd door Stronkie op 20-05-2015 21:32 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ja één draad in de 8 pins PEG connector is sense, sommige kaarten kijken dan of die is aangesloten (op ground), maar jouw kaart doet daar niks mee.Stronkie schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:31:
Maar klopt het eigenlijk dat de "sense" lijnen niets anders zijn dan zwarte GND draden?
AMD Nieuwsdiscussie
Edit : stomme rund dat ik er ben... Ik denk het volgende
LED 1 brand wit > power goed aangesloten
LED 3 brand rood > power niet goed aangesloten..
Ik ging er van uit de de LED's op het bord multikleur waren.. Maar het is dus alleen Wit of Rood...
Toch?
[ Voor 44% gewijzigd door Stronkie op 20-05-2015 21:40 ]
Edit: Ja, je hebt 'm.
[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 20-05-2015 21:41 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Voel me af en toe net een computer N00B .. Thanks The Mask en Thomg
Als iemand een in depth performance guide heeft van The Witcher 3 in combinatie met een GTX 980 hoor ik het graag! 'Met welke settings ziet de game er het beste uit en behoud je een 60 fps minimum in de meeste situaties?', is de hamvraag wat mij betreft.Matthias87 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:32:
Ervaringen van mensen met GTX 980 bij de Witcher 3? Bij mij draait het tussen de 50 en 80 fps. Ben benieuwd of dat normaal is..
Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant
Alles gewoon omhoog rammen behalve foliage distance en grass density.Arrahant schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:26:
[...]
Als iemand een in depth performance guide heeft van The Witcher 3 in combinatie met een GTX 980 hoor ik het graag! 'Met welke settings ziet de game er het beste uit en behoud je een 60 fps minimum in de meeste situaties?', is de hamvraag wat mij betreft.
Foliage distance heeft gewoon een te grote performance imapct voor die 3 bomen in de verte. Voor de rest kan alles gewoon op ultra. Aangezien je geen resolutie opgeeft, is dit voor 1080p.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Verwijderd
Ik vind dat prima speelbaar.
Dit is zonder de 1.03 patch met stabiliteit fixes.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2015 11:55 ]
Verwijderd
Ik heb een probleem met mijn ASUS STRIX GTX 960 2GB. Ik heb hierbij een i5-4460 3.2GHz. Tijdens het spelen van de meeste games zit de GPU usage rond de 60% - 80% terwijl dit 95%+ zou moeten zijn. In Nvidia control panel heb ik al Vsync uitstaan, power management mode op "Prefer maximum performance" en maximum-prerendered frames op 4. In-game settings zijn of op max behalve anti-aliasing.
Ik heb al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren maar niks helpt. Heeft iemand anders met een GTX 900 kaart dezelfde problemen en hoe is dit op te lossen? Alvast bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2015 18:48 ]
Verwijderd
Ik weet zeker dat het niet aan de in-game instellingen ligt. Ik heb ze namelijk allemaal behalve anti-aliasing op max staan. Het rare is dat wanneer ik naar de grond of boven kijk de GPU usage toeneemt naar 95%+ en waneer ik naar drukke plekken zoals een grasveld met veel objecten kijk de GPU usage opeens daalt naar 60% - 80%.CMSTRR schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:49:
Ligt aan je instellingen. Wanneer je hogere hebt zal hij harder werke
Hier zijn screenshots:
Lage GPU usage (drukke gebieden) 59% GPU usage:

Normale GPU usage (wanneer ik naar de grond of lucht kijk) 99% GPU usage:

Terwijl mijn GPU usage rond de 95%+ moet zijn zoals in deze video:
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2015 19:38 ]
Voor levertijden en beschikbaarheid van de 980ti, zie [nVidia GeForce GTX 980Ti] Levertijden & beschikbaarheid.