Waarom zou dat moeten? Persoonlijk heb ik helemaal NIETS met dat soort groepsgevoel. Sportelftallen, grote groepen, samenzijn met de schoolklas: ik voel(de) me er totaal ongemakkelijk bij en het heeft op mij een negatieve invloed. En fysieke ontwikkeling: sporten is gezond voor je lijf maar verder zie ik daar echt geen uitdaging in. Ik word ook doodmoe van types die zich altijd zo nodig moeten bewijzen of ergens een "kick" uit willen halen. Ieder zijn ding maar dus niet het mijne.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:30:
[...]
Je gaat je verbonden voelen met een groep, met een groter geheel. Je leert het groepsbelang boven je eigen belang te stellen en je leert dat de groep belangeloos voor jou opkomt, en je leert dat je veel meer kunt dan je zelf voor mogelijk had gehouden (fysiek en mentaal). En of ik het eens ben met uitzendingen naar Afghanistan, Irak, etc, gaat het me niet om, maar puur het maatschappelijk effect van een dienstplicht.
En wat heeft de maatschappij er aan? De suggestie wordt gewekt dat we allemaal betere en sociale, minder individualistische mensen worden maar dat lijkt me echt de grootste onzin hoor. Ik ben een heel sociaal mens, geef om anderen en help andere mensen graag. Maar ik heb een bloedhekel aan leven in een groep. Volgens mij leer je in zo'n groep ook vooral het opkomen voor een ander binnen diezelfde groep, terwijl ik in de huidige maatschappij juist mededogen mis voor mensen in een andere groep, de "vijand" zo je wilt
Ja serieus. Ik snap dat een leger nodig kan zijn in de huidige wereld maar ik heb zelf niks met wapens. Ik moet er niet aan denken ook maar eentje aan te raken. Ik vind niet dat een overheid iemand kan verplichten iets te doen waar hij zo niet achter staat. De overheid mag dingen van mij eisen omdat ik van voorzieningen gebruik maak. Maar de overheid mag niet mijn gedachten beïnvloeden, dingen laten doen waar ik totaal niet achter sta.En dat "de wapenen oppakken" en "totalitair"... serieus?