Kunnen de huidige Eurocopter Cougars dat niet? Een redelijk product vervangen door een waardeloos product lijkt me in ieder geval niet slim. NH90 wordt mogelijk een Fyra achtig debacle.
Jiffy schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:02:
@el_Jay: Ik zie niet helemaal hoe je punt 1 ('genie opheffen') in overeenstemming wilt brengen met punt 5 ('genie op orde brengen').
En ik begrijp dat je de marine wilt decimeren? Karel Doormanklasse elimineren zonder vervanging, Alkmaarklasse opheffen (er liggen nog 1000-en mijnen in de Noordzee, daar ben je je van bewust, right?)
Op de rest valt ook wel het eea aan te merken, eigenlijk. Klinkt niet evenwichtig.
daar had m.u.v. moeten staan, dus genie, spec-ops, support handhaven en van beter materieel voorzien.
Van die mijnen was ik me niet bewust, maar aangezien er blijkbaar nog duizenden liggen in dat kleine stukje noordzee, worden de huidige mijnenvegers daar dus niet voor gebruikt. (of inefficient en kunnen we met minder materieel toe dat beter wordt ingezet)
Marine en landmacht inderdaad decimeren en voor defensie (niet offensie

) inzetten. Slagkracht komt van de F35's (bij voorkeur ook voorzien van drone support) en een eventueel Europese of Duits/Nederlandse collaboratie. Nadeel is wel dat je voor de inzet van F35's in verre oorden altijd afhankelijk bent van bondgenoten, maar een vliegdekschip zit er toch echt niet in

Want ondanks de 2 tankvliegtuigen die we hebben, halen we volgens mij dan nog niet eens de grens van rusland bij wijze van spreken. (en in europa zijn er volgens mij maar weinig tankvliegtuigen compatibel met amerikaanse makelij die wij vleigen).
I.m.o moet de slagkracht van de Nederlandse marine bestaan uit ABM en ASM capaciteiten. Daar zou de VLS van de 7P afdoende voor moeten zijn.
M.b.t. Doormanklasse, is de bewapening en functie van de zeven provincien dan zo anders? Als ik zo de specs bekijk lijkt de zeven provincien een upgrade/vervangen t.o.v. de Doormanklasse. (Goalkeepers, boordkanon, lanceerders (al heeft de 7P standaard SM2's), helikopterplatform).
Dat Doorman support vessel zou ik wel actief houden.
Ow ja de belangrijkste ben ik vergeten, Sub-sahara africa als verloren continent beschouwen en daar geen missie meer doen. Noord africa kan nog wel ooit slagen, maar de rest van afrika is de komende 100 jaar nog gedoemd tot mislukking. (oke libie is ook goed ver weg, maar marokko, egypte komen er uiteindelijk wel en ook voor tunesie en algerie heb ik de hoop dat ooit nog iets wordt).
Die andere cesspool van een middenoosten lijkt me ook weggegooid geld, want hoewel ik liever vandaag dan morgen zie dat ISIS verslagen wordt, is dat religieuze hell-hole een recept voor disaster.
[
Voor 17% gewijzigd door
eL_Jay op 28-08-2015 11:41
]