Ben ik de enige die gelooft dat er veel oorlogen gestart worden puur vanwege economisch gewin? En dat door maar lang genoeg te roepen (in de media) dat er meer geld bij moet, dat de wereld gevaarlijk is, dat we enge vijanden hebben overal, etc. etc. er draagvlak gecreëerd wordt om te investeren in wapens/defensie, in de breedste zin van het woord.
De grote landen zoals de US, Rusland, Engeland, Frankrijk en Duitsland verdienen werkelijk waar miljarden met de gehele wapenindustrie. Ook Nederland speelt hierin een belangrijke rol, als groot export en doorvoerland. Ook ontwikkelen we natuurlijk veel op het gebied van defensie (marine, IT, wapens, etc.). Om wapens of wapensystemen te verkopen zullen ze zo nu en dan ook gebruikt moeten worden natuurlijk. Het komt dan ook voor heel veel bedrijven en mensen goed uit dat er altijd wel ergens valt te vechten.
Een enorm krachtige lobby imho, waar helaas ook veel mensen de dupe van zijn. Is angst aanwakkeren ook niet een eeuwenoude strategie om zaken voor elkaar te krijgen (draagvlak)? Overigens lijdt het vaak ook af van binnenlandse politiek, dus komt het soms ook goed uit een gezamenlijke vijand te hebben bijvoorbeeld.
Maar volgens mij dwaal ik af..
p.s. Ik ben dus op zich niet tegen een gezamenlijke krijgsmacht (navo), maar ik denk dat de kosten voor defensie met name voortkomen uit bemoeienis/oorlogsvoering die wordt gestart door het Westen om de industrie maar op gang te houden. De US met dat agressieve buitenlandbeleid, dat kost natuurlijk knaken ja. En daar betalen we allemaal aan mee. Het is vaak niet defensief, maar onder het mom van 'bad guys aanpakken waar het ons goed uitkomt' vallen we die landen, in met name het Midden-Oosten, maar aan. En daar worden locals weer boos om die zich weer aansluiten bij een of ander terroristen netwerk, en zo is de cirkel weer rond.