Ik denk dat je mijn punt gewoon niet goed hebt begrepen.
Er gaat een verschuiving plaatsvinden weg van vredesmissies waar een F16 al behoorlijke overkill is. We gaan gewoon weer terug naar het hoogste geweldspectrum met Rusland wederom als land om af te schrikken. Zelfs in die hoedanigheid vind ik de keuze voor de F35 twijfelachtig.
Edmin schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:47:
[...]
OK, tot dusver kan ik je volgen, Daniel, maar ik moet hier toch echt een aantal zaken ontkrachten
Laat ik eerst even het operationele plaatje schetsen:
[
afbeelding]
Bovenstaande plaat is een voorstelling van het traditionele gevechtsveld, oftewel een lineair conflict tussen twee strijdmachten. De twee horizontale lijnen bakenen het operatievak van de eigen troepen op de grond af. Noord en zuid van dit vak bevinden zich onbenoemde neveneenheden.
De linker verticale lijn is de FLOT: Forward Line Own Troops. Deze lijn geeft aan waar de voorste linie zich bevind, maar nog verder voor die linie kunnen eigen troepen opereren, zoals verkenners.
De rechter verticale lijn is de FSCL: Fire Support Co-ordination Line. Voorbij deze lijn mag op eigen inzicht doelen bestreden worden, zonder met grondtroepen te coördineren. Het luchtoptreden dat hierbij hoort is Air Interdichtion (AI).
Tussen de FSCL en de FLOT is er sprake van Close Air Support (CAS), waarbij er altijd 'live' afstemming tussen vlieger en grondtroepen moet zijn. Dit gebeurt o.h.a. via een Forward Air Controller (FAC) of Joint Tactical Attack Controller (JTAC).
Dan heb je nog Battefield Air Interdiction (BAI), wat een beetje het midden houdt tussen CAS en AI. Er moet wel gecoordineerd worden, maar dat kan globaal en zonder real-time contact. Bijvoorbeeld: Alles Oost van de rivier is vrij.
Dit weet en begrijp ik echt allemaal. Geloof me, ik weet hier echt meer van dan de gemiddelde persoon.

Of moet ik je gaan verklaren dat het meeste hiervan bedacht en verbeterd is door "Ze Germans". Ik pikte echt niet voor niks de Luftwaffe eruit als voorbeeld. Veel komt wederom uit de fundamentele ontwikkelingen in tactische inzet uit de Reichwehr en implementatie door de Wehrmacht. Daar waren ze eigenlijk meer bezig met inzet van de luchtmacht, dat met tanks. 1940 was eigenlijk een experimentje of het wel zou werken, die tankformaties die door de Ardennen braken en de Fransen zo zwaar vernederde dat ze er nog steeds belachelijk om worden gemaakt.
Werkt vrij aardig ja hoewel de Duitsers vrijwel meteen daarna al hun pantserdivisies op de schop namen en dat bleven toen tot ze op de 1 panzerregiment, 2 panzergrenadier regimenten en een artillerieregiment uitkwamen. In de praktijk opereerde deze meer als brigades gecombineerde wapenen dan als aparte regimenten. Zal vast ook wel bekent voorkomen.
Het was nog wel iets ruwer dan nu maar de basis voor moderne manoeuvreoorlog ligt in met name wat de Duitsers in Oekraine in 1941-1944 hebben geleerd. Uiteraard hebben de Russen hier ook het nodige geleerd hoewel tactische kennis bij Russische legers snel lijkt te verdwijnen na het beëindigen van een conflict. Er zijn wel wat Russische voorbeelden te geven hoe je vooral tanks niet moet inzetten.[...]
Air Interdiction (AI) is nooit de topprioriteit geweest. Dat lag bij Air Superiority/Air Dominance. Om vrijelijk op te kunnen treden (en grondtroepen te vrijwaren van luchtdreiging) moet vooral de vijandelijke jager uitgeschakeld worden. AI is vervolgens vooral iets voor zwaardere bommenwerpers (ja, de Starfighter met tactische nuke daargelaten). CAS is levensgevaarlijk, want Shilka's en MANPADS zijn erg effektief. Bovendien kan de landmacht prima in haar eigen vuursteun voorzien met howitzers en mortieren.
De traditie van de KLu is sterk gericht op de jachtvlieger. Het was zelfs een voorwaarde om hogerop te komen. Eindbaas KLu worden? Alleen als je ooit jachtvlieger was.
Zie hier de werkelijkheid van de jaren '80 en '90. En toen viel de muur en werden conflicten asymmetrisch.
En dit is dus oud denken. De hoofdtaak van de KLu anno nu is verschoven naar CAS. De reden: in de huidige conflicten (Mali, Afghanistan, etc.) kan er maar slecht vuursteun gegeven worden door een mortier of howitzer. Deze indirecte middelen zijn namelijk zeer onnauwkeurig (by design) en niet smart. Het zijn ongeleide wapens die vanwege het risico op collateral damage vaak niet ingezet kunnen of mogen (ROE) worden. Zelfs de geleide munitie die Nederland niet heeft maar wel onderzoekt, is veel minder flexibel dan een vliegend platform. Luchtgevechten of AI horen niet bij de opdracht van de huidige KLu en alles wordt op CAS gegooid. Dat is nieuw voor de KLu. Toen ik als FAC begon waren de Nederlandse vliegers slechter opgeleid in CAS dan bijvoorbeeld de Belgische. Ik moest naar Engeland en Canada om mijn Low level kwalificatie te halen (en ik was een tijd lang de enige Low level night gekwalificeerde FAC), omdat de NEderlanders het niet konden. Het besef dat de KLu zich hier beter op moest voorbereiden kwam echter al snel.
Interdictie zou wel de topprioriteit moeten zijn omdat je zo luchtoverwicht maximaliseert. Je zegt zelf al dat CAS eigenlijk gekkenwerk is bij hoog geweldspectrum. Daar kan ik het moeilijk mee oneens zijn. Binnen de 6km ben je gewoon een doel voor de Russische luchtafweersystemen. Daarbuiten kan je met moeite opereren als er een systeem zoals de inmiddels beruchte Buk opgesteld staat. Buk kan je uitschakelen met een wild weasel eskader en voor die rol kent de F35 eigenlijk geen gelijke.
Naast wild weasel missies is de F35 niet zo geweldig op het vlak van prijs/kwaliteit. Ja, je kan alles maar met grote compromissen. Je hebt niet de snelheid of de wendbaarheid van een lichter toestel zoals de F16 en in stealth modes kan je ook nog eens veel minder munitie dragen. Zeker omdat je zelf al zegt dat er ook een nadruk was op luchtoverwicht wat de basisvoorwaarde voor zowel CAS als interdictie is.
Verder is interdictie niet alleen gebaseerd op daadwerkelijk de bewegingsvrijheid van een vijand te ontnemen. Dat hoeft in principe ook niet. Stel jij reed rond met je Leopard en luchtoverwicht viel weg en jij werd aangevallen vanuit de lucht. Maakt het je dan echt wat uit of het een Su-25 of iets anders is? Verder, je overleeft de aanval maar je halve eskadron is opgeblazen. Durf je nog wel door te gaan of zoek je liever dekking? Vermijd je wegen? Ruk je langzamer op? Wacht je op vriendelijke gevechtstoestellen voor luchtdekking?
Dat is de essentie van interdictie. Het is ook psychologisch. De angst om vanuit de lucht aangevallen te worden kan alle bewegingen al stoppen. Je hoeft geen bom af te werpen als de vijand denkt dat manoeuvreren hun dood betekent. Dat hoef je alleen maar even te demonstreren met fysieke aanwezigheid.
CAS heeft denk ik nog een probleem, een die je niet hebt aangesneden. Er zit nogal een gat in capaciteit tussen een 155mm granaat en een 500 ponder bom. Die bom is al snel pure overkill voor elke strijdgroep of leger met enig capabel leiderschap waar ze begrijpen dat je beter kan verspreiden. Uiteraard zullen ze behoorlijk hebben gewerkt tegen de Taliban door een combinatie van de geografie van kleine dorpjes en lege gebieden en onkunde.
Overgens heeft de KL tegenwoordig wel 155mm geleide granaten, M982 Excalibur is ingevoerd. Dat het waarschijnlijk 5 granaten zijn omdat het budget toen opwas, tja...
120mm mortieren, dat zal een kwestie van tijd zijn. Het geleidingsmechanisme moet kleiner. Aan de andere kant zorgt de beduidend lagere mondingssnelheid er ook voor dat je met minder robuuste, en dus goedkopere onderdelen kan werken.
Wat wij nodig hebben is een toestel dat in staat is de opdracht van de KLu uit te voeren. En daar zit hem ook het probleem. De politiek durft het niet aan om een goed omschreven taakstelling voor de krijgsmacht op te schrijven, omdat men ook wel weet dat de taken die de krijgsmacht zou moeten hebben niet uitvoerbaar zijn met de huidige budgetten. En dus kiest de KLu voor een toestel waarmee ze alle taken optimaal uit kunnen voeren.
En daar zit dus een probleem in de redenatie. Zou de KLu echt kiezen voor een toestel waar ze alle taken optimaal mee kunnen uitvoeren dan is dat niet de F35. Aantallen, kosten en inzetbaarheid horen ook een rol te spelen in dit soort besluiten. Met het aantal toestellen dat er nu besteld is kan je nauwelijks alle taken meer dekken door een simpel tekort aan toestellen. Komt bij dat de F35 geen nieuwe F16 is die eigenlijk alles heel goed kon,
voor een zacht prijsje. Dat laatste was in de jaren 1970 al belangrijk, nu nog meer. Capaciteiten vervullen gaat over het algemeen makkelijker als je de middelen hebt om deze uit te voeren. Een dure jager die nauwelijks kan vliegen helpt niet.
Overigens ben ik van mening dat we voor CAS gewoon een paar eenvoudige toestellen met veel payload en een lange TOT moeten hebben. Het is toch allemaal low threat, high level CAS met GBU-12. Dat kan je net zo goed vanuit een luchtballon doen.
Fair enough bij de zoveelste vredesmissie maar dat zal niet lang meer de focus zijn. De combinatie van Russische profilering en Amerikaanse terugtrekken gaat dingen veranderen. Het zal niet meer op de schaal van de Koude Oorlog zijn omdat de economische en demografische zo extreem in ons voordeel is dat een conventionele gelijkwaardige sterkte voor Rusland onmogelijk is als alle Europese landen een beetje hun best doen. Het enige dat je eigenlijk hoeft te legeren langs de NAVO grenzen zijn afdoende troepen om in combinatie met de reguliere legers een aanval een aantal weken kan vertragen. Eigenlijk gewoon operationele reserves die in staat zijn om in te grijpen op het allerhoogste geweldspectrum. In principe zou je met een aantal gemechaniseerde brigades al genoeg hebben ter afschrikking en ter ondersteuning.
Je kan niet zomaar een verrassingsaanval uitvoeren zonder dat dit niet gedetecteerd wordt. Dat is voor een agressor natuurlijk wel het ideaal maar het lukt tegenwoordig niet meer. Je moet je troepen voorbereiden, voorraden opbouwen, trainen op de lokale geografie etc. Doe je dit niet en gooi je gewoon wat eenheden tegen een doel aan dan krijg je de Winteroorlog van 1939-1940. Troepen uit Oekraïne opeens per trein naar Finland gestuurd. De aanval ging verspreid over vele doelen en de troepen geen idee hadden waarom ze er waren of erop getraind waren en afgeslacht werden. Werkelijk een briljant voorbeeld hoe je vooral niet moet opereren, van het leger dat het operationele niveau had uitgevonden.
Dat geld nu nog steeds. Je kan niet zomaar even een paar typische (dus kleiner dan westerse tegenhangers) Russische legerkorpsen de grens over sturen om even landjepik uit te voeren zonder motivatie voor je troepen. Dat zorgt voor laag moreel en dat zien we ook in Oekraine waar de inzet enorm is maar de resultaten zeer middelmatig. Je moet een casus belli hebben om je troepen te motiveren en die moet niet meteen uiteenvallen zodra je de grens over gaat, zoals ook gebeurde in Oekraine.
In conclusie begin ik steeds meer te denken dat de enige realistische vervanger van de F16, de F16 is. De Grippen gaat simpelweg niet gebeuren. Daar zijn zowel voorkeursredenen van de KLu als politieke redenen voor. Een keuze voor de Grippen zou vergelijkbaar zijn als de KL die de Leopard 2 dumpt, de AMX Leclerc aanschaft en samen met Duitsland pantserbrigades gaat vormen.
De F35 blijft, de nadruk van de KLu om samen met de Amerikanen op te kunnen treden ook. De F35 is voor de Amerikanen niet eens betaalbaar als vervanger van de F16 en gaat dat voor Nederland al helemaal niet zijn. Wat wel kan is de huidige F16 vloot strippen voor de weinige bruikbare onderdelen die er nog zijn, de rest naar de schroothoop en de F16V aanschaffen. Dat is een F16 met bijna alle F35 features. Het belangrijkste is een AESA radar en die heeft een F16V ook. Stealth is allemaal leuk en aardig maar het echt bijzondere van de F35 is AESA radar. Dat is alleen niet F35 exclusief. Toestellen zoals de Grippen of Eurofighter hebben het ook al en dat is simpelweg belangrijker dan stealth. Het gaat allemaal om de elektronica tegenwoordig. Combineer dat met een uitzonderlijk succesvol toestel en je hebt een winnaar. De F16's die we nu hebben zullen het al snel winnen van menig MiG 29 of Su-27. Een F16V met AESA is de modernste MiG's of SU's de baas.
Zo los je meteen ook heel wat omschakelingsproblemen op. Een piloot hoef je zo alleen maar te trainen op een andere F16 variant.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.