arnoudwokke schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:26:
Heb nu een tijdje gezocht, maar elke leak van 10.3.1 voor de Passport lijkt issues te hebben. Ik wil graag 10.3.1 op het reviewexemplaar vanwege de verbeteringen ten opzichte van 10.3, maar hij moet natuurlijk wel goed werken
Hij draait op 10.3.0.908 trouwens
Weet iemand toevallig of er een stabiele, vlekkeloos werkende leak is van 10.3.1 voor de Passport, die dus echt bruikbaar is voor de review?
Hallo Arnoud,
Op dit moment zijn alle gelekte 10.3.1 builds echt nog beta software. Ik heb zelf 10.3.1.1016 draaien en daar zitten ook nog tools in die BlackBerry intern gebruikt voor het ontwikkelen en monitoren van het OS.
Perfect werkende softwarebuilds van 10.3.1 zijn er dus nog niet. Ik denk echter wel dat je 10.3.1 kunt gebruiken om de verbeteringen te laten zien. Ik zit nu nog in det trein eenmaal thuis aangekomen zal ik een en ander toelichten.
Update
Ik ben inmiddels in staat op wat uitgebreider te reageren, maar voordat ik dat doe wil ik eerst even de gelegenheid te baat nemen om nog enkele punten waarvan ik (i.v.m. de te schrijven review) denk dat het belangrijk is dat je ervan op de hoogte bent:
- De Passport biedt de mogelijkheid om de draaivergendeling aan en uit te zetten.
De reden dat de Passport deze mogelijkheid biedt, is zodat je wanneer je een App gemaximaliseerd hebt je de passport kunt draaien zodat het toesenbord verticaal staat. Op deze wijze kun je de volledige breedte van het toetsenbord / touchpad in de hoogte gebruiken om op ergonomische wijze door grote documenten of e-books heen te scrollen. Zoals in
deze video (00:18) te zien is.
- Hoewel BlackBerry geen tekens meer weergeeft op fysieke toetsen en de niet meer d.m.v. alt-toets te typen zijn kun je toch
gewoon de fysieke toetsen gebruiken voor het typen van symbolen en cijfers.
Door als je aan het typen bent verticaal, van boven naar beneden te swypen krijg je dehttps://imagizer.imageshack.us/v2/687x687q90/661/Xy4RNP.png cijfers en symbolen te zien inclusief de fysieke toets die je in kunt drukken om hem te typen (
screenshot).
Swype je vervolgens nogmaals naar beneden dan krijg je de overige symbolen te zien met de bijbehorende fysieke toets (
screenshot)
Nadat je een symbool hebt 'ingetypt' minimaliseert het scherm zich en kun je gewoon verder typen. Indien je symbolen wil blijven typen moet je de toets blauwe toets helemaal rechts onderin even ingedrukt houden dat is de symbol lock.
Je hoeft dus in principe géén gebruik te maken van het onscreen toetsenbord voor het typen van symbolen, dit kan gewoon met de fysieke toetsen.
Een stabiele, vlekkeloos werkende 'leak' van OS 10.3.1.
Zoals ik eerder al meldde zijn alle gelekte softwareversies van OS 10.3.1 beta's en hebben ze allemaal zo hun problemen.
Ik gebruik zelf nu op m'n Passport 10.3.1.1016 (softwareversie 10.3.1.652) en als je daarbij van boven de batterij naar onder veegt komt er linksonder een overlay tevoorschijn (
zie deze foto) waarin CPU en geheugengebruik worden weergegeven, alsmede het aantal frames per seconde, het aantal API-calls (denk ik), het aantal draw calls, het aantal gerenderde triangels en het aantal gerenderde vertices. Nog een keer van de batterij naar beneden swypen laat een grafiek zien die volgens mij wat te maken heeft met het vloeiend renderen van het OS .
BB10 OS-versie 10.3.1.1016 is geen perfect OS het is en blijft een Beta maar het is denk ik wel redelijk geschikt om een deel van de reeds in 10.3.1. verwerkte verbeteringen te laten zien:
- Het OS start sneller op en naast het BlackBerry Logo en de ring wordt nu ook tekst en uitleg getoond tijdens het booten.
- Android Apps kunnen nu in drie verschillende modi weergegen worden: Full Size, Zoomed out en Rectangular "Suitable for Games" (
screenshot)
- HET OS bevat nu een energiebesparingsmodus dat je kunt inschakelen maar je kunt het ook bij een bepaald
accupercentage automatisch laten inschakelen
- Je kunt nu kiezen voor een witte of zwarte versie van een het on screen keyboard.
- Door op de "U-toets" te drukken kun je in standby de schermverlichting activeren, druk je snel op U-toets en vervolgens op de "Enter-toets" dan kun je het apparaat ontgrendelen
- De bruikbaarheid van de panorama-modus van de camera zou sterk verbeterd zijn
- De webbrowser is meer HTML-compatibel in eerdere versies scoorde de browser 497 punten in de HTML 5 Test nu in 500 en in desktop modus zelfs 503
- Je kunt nu voor notificaties van verschilldende Apps een verschillende kleur voor de notificatie-LED instellen
- Je kunt nu zelf sneltoetsen aan het toetsenbord toewijzen ook
- Je kunt creditcard details toevoegen via NFC door de creditcard tegen de achterkant van de Passport te houden
- Je kunt nu via exchange (ActiveSync) notities maken
- Je kunt nu handmatig de USB-verbinding beheren - bijvoorbeeld Charge Only Mode -
- Er is een nieuwe toegankelijkheidsmodus waarbij je het contrast in het OS kunt omkeren, vooral handig voor mensen met bepaalde visuele beperkingen.
-De antivirusbescherming "BlackBerry Guardian" die je beschermt tegen virussen en Malware o.a. bij het sideloaden van apps. kun je nu uitschakelen (hoewel ik me afvraag in hoeverre dat een verbetering is...)
- De afbeeldingen app (viewer) bevat een kaartweergave modus waarop alle foto,s met GEO-tag naar locatie kunnen worden weergegeven.
- Afbeeldingen en video's kunnen verborgen worden zodat ze niet zomaar voor iedereen zichtbaar zijn.
- De 3DMark for Android Score in de unlimited test is gestegen naar ruim 15.000 punten (
screenshot) t.o.v. van zoń 13.000 punten in OS. 10.3.0
En nog veel meer verbeteringen en vernieuwingen.. maar het blijft een BETA-OS. De problemen die voor kunnen komen:
- het scherm flikkert heel erg snel heb dit 1x gehad met de NOS-app (epilepsie modus...) app afsluiten loste het op
- Apps lopen heel soms spontaan vast.
- Je kunt hub berichten in de unified inbox niet verwijderen dat kan geloof ik dan in de desbetreffende categorie, bijvoobeeld: de categorie Meldingen of SMS-berichten.
- Sommige games (bijvoobeeld Minion Rush) starten niet omdat de BlackBerry Social Gaming HUB niet geinstalleerd is / niet start (hiervoor is een work-around beschikbaar mocht je die willlen implementeren laat het dan even weten alsdan volgt uitleg)
- De touchpadfunctionaliteit werkt niet goed in Doc To Go
- Flash is uit de browser gesloopt
- Je kunt nu in appmachtigingen ervoor kiezen om Apps te pauzeren als de app geminimaliseerd is (stomme is dat bij de beschrijving in het Nederlands de werking precies op de verkeerde wijze wordt beschreven)
- In de HUB wordt soms de settingsbalk aan de rechterzijde niet goed weergegeven (je ziet dan alleen zwart, geen witte tekst)
- Er zijn klachten over het bereik van de Wifi en de cellular radio, hoewel ik die zelf nog niet ervaren heb.
- Wanneer de camera gebruikt wordt wil het scherm nog wel eens groen gaan flikkeren (camera app herstarten lost dit op)
- En nog andere hier niet genoemde bugs
Ik denk dat je 10.3.1.1016 wel kunt gebruiken om de verbeteringen te bekijken / deze te benoemen, maar dan moet je wel in je achterhoofd houden dat het hier gaat om een Beta-versie van het OS.
Het OS is geen verschrikking om mee te werken, je zult niet constant met bugs en glitches geconfronteerd worden maar met enige regelmaat zul je wat problemen tegen kunnen komen.
[
Voor 78% gewijzigd door
Rubén89 op 04-11-2014 13:29
]
Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro