Ramon schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:16:
Overigens is het driver model met Windows Vista grondig onder handen genomen. In opvolgende versies zijn er nog kleine wijzigingen geweest, zoals het verplaatsen van meer drivers naar de userspace, zodat het systeem minder snel crashed als een driver crashed.
Ingrijpende wijzigingen zoals die van Vista doe je natuurlijk niet ieder jaar, en ook niet voor de lol.
Dat is ook mijn heel punt over NT 6.x, dat het weldegelijk een belangrijke en grote revolutie was voor Windows ipv. een evolutie zoals 8 -> 10. Dus zoals je nu zelf aantoont zit er toch een logica in die nummering.
Windows 10 staat in het teken van touch en muis samen te trekken en Windows 7 gebruikers en de enterprise mee te krijgen.
[...]
Dat klopt en dat is omdat deze release gericht is op enterprise, om te laten zien dat MS naar hun luistert en iets kan bieden wat later volgend jaar gekocht kan worden. In de loop van komend jaar zullen er nieuwe previews uitkomen met meer wijzigingen en nieuwe features.
Prachtig in theorie maar 95% van de professionele wereld staat nu nog niet te wachten om touch te integreren. Het heeft toekomst maar het is niet de grootste vraag komende van de bedrijfswereld. Zij willen lagere kosten door makkelijker beheer (deels gelukt met Server 2012) en lagere licenties, niet Metro en nog meer licenties.
Of Microsoft er ook effectief in slaagt om een goede oplossing te vinden voor het touch / mouse verhaal wacht ik nog af, als er toch nog veel updates verwacht worden het komende half jaar.
Dan moet je de maker van die applicatie maar eens op de hoogte brengen zou ik zeggen.
Rechtsklikken op het bureaublad is een Windows functie die je op dat moment gebruikt, dus MS is daarvoor verantwoordelijk.
En dat is juist het probleem wat MS hier oplost. Zelfde kernel op ieder apparaat, andere interface op ieder apparaat. Zelfde app op ieder apparaat, andere layout per apparaat. Door de interface zoveel mogelijk los te halen van de kernel kan je beide los van elkaar laten groeien en is het straks makkelijk om nieuwe apparaten te "ontsluiten", zowel voor MS als voor developers van apps, die hoeven dan alleen maar een nieuwe layout toe te voegen.
Nu maak je het wel heel erg makkelijk, een app zal echt niet zomaar werken op een telefoon met een heel andere hardware configuratie door de layout te veranderen. Misschien een calculator app wel maar ik zie de meestgebruikte apps meer nodig hebben dan enkel wat layout tweaks.
Sowieso heb je het niet over hoe een app werkt, hoe je het kunt gebruiken. De interface die men voorgeschoteld krijgt is meer dan gewoon afbeeldingen en verhoudingen. Denk maar eens kritisch over bijvoorbeeld Microsoft Word, hoe het omgaat met naar een volgende pagina te gaan of om je een ander lettertype te laten instellen. Er is meer aan de hand dan een statische opsomming van woorden en cijfers. En dat doe je niet met simpelweg een andere layout, dat is het verschil tussen touch en hardware input waar veel fabrikanten en ontwikkelaars de meeste moeite mee hebben: hoe doe je het goed aanvoelen ? Zoals FPS shooters op tablets, dat werkt voor geen meter tov. een toetsenbord en een muis.
Ik denk toch dat je hier vooral een roze bril op hebt 
MS heeft met Windows 8 een systeem neergezet wat a)
perfect op touch werkt en b)
iets minder met muis en toetsenbord.
[...]
Met Windows 10 maakt MS een systeem wat zowel
met touch als met muis en toetsenbord perfect zal gaan werken. Daarnaast zullen app developers,
waar nu modern apps op de desktop nog nauwelijk gebruikt worden, straks er een nieuwe afzetmarkt bij hebben. Als het MS lukt om Windows 7 gebruikers over te laten stappen, dan is dat echt een huge afzetmarkt.
Seriously, ik een roze bril ? Dus ik ben te optimistisch en jij zegt Windows 8 is perfect met touch en Windows 10 wordt nog perfecter voordat het uberhaupt RTM is ?
Terwijl Apple de afgelopen tijd heeft laten zien dat het graag twee apparaten wilt verkopen en het daarom toch los houdt van elkaar.
Eigenlijk had ik veel eerder verwacht dat Apple OS X en iOS zou samenvoegen, doordat ze met stevige 64-bit CPU's bezig waren op hun mobile devices en de efficientie van OS X verhoogde op de PC lijn, maar ze zijn hiermee nog steeds niet doorgegaan. Er is nu wel Continuity, wat toelaat bepaalde functies rechtstreeks over te nemen van iOS device naar OS X device, zoals met berichten/mails sturen, telefoongesprekken, etc. Maar dat is off-topic.
Windows 8 Modern UI was gewoon innovatie. Sorry als jij dat niet zo ziet, maar het is wel zo. Dat het niet geaccepteert werd door een groot deel van gebruikers en enterprises is wat anders.
Ieder zijn mening maar innovatie is meer dan "nieuwe features" of "wilde ideëen". Innovatie is iets brengen dat goed ontwikkeld is zodat het gebruiksvriendelijk en behulpzaam is. Windows 8's Modern UI was nog geen half verhaal waar er enkel rekening gehouden werd met kleine apparaten. Een stap in de goede richting, maar ga voor de grap dan eens kijken hoeveel beter Apple dit met twee verschillende OS'en voor elkaar heeft. Daar zit een veel duidelijkere gouden draad doorheen het systeem terwijl MS Windows, Windows Phone OS en Xbox OS drie totaal verschillende zaken zijn. Microsoft streeft naar die integratie van ze alledrie en het gaat ze misschien ook nog lukken, maar er is meer nodig dan het zien van Live Tiles op alle drie de toestellen om de mensen te overtuigen.