Hallo folks
Ik heb een paar weken terug een nieuwe pc in elkaar geknutseld (zie sig) en heb meteen maar de knuppel in het hoenderhok gegooid en Windows 10 technical preview erop gezet na een eerste positieve indruk onder VMware workstation 10.
Tot zover gaat het goed en ben ik behoorlijk tevreden

.. dus ik ben begonnen om alle disks over te zetten vanaf mijn huidige Windows 7 rig naar mijn nieuwe rig.
De eerste 4 disks RAID 5 zitten achter een Areca controller dus dat was redelijk rechttoe rechtaan plug-and-play .. gewoon disks en controller overhangen.
De volgende 3 disks RAID 5 zitten echter op de on-board ICH7R chip en moeten dus over naar mijn Z97 chipset. Volgens
CptChaos moet dat gewoon lukken, want de Z97 zou op de ICH10R gebaseerd zijn. Gisteren een backup gedraait dus kan ik hier vanavond mee aan de slag.
[update 21-1-2015] gelukt!
Maar nu komt het volgende ...
ReFS
Ik heb dus 4 disks achter mijn Areca hangen en had reeds een test met 4 andere disks gedaan on-board en Windows Storage spaces. Op zich een prachtig principe, maar gezien de reviews en mijn eigen ervaring nu alleen toepasbaar als "RAID 1" of "RAID 0" modus. 't Is niet een exacte 1 op 1 raid functionaliteit natuurlijk, maar als ik parity selecteer ben je minimaal 3 disks nodig dus vergelijkbaar met raid 5 .. maar kakt de performance in. Als ik via de Areca ca. 150 MB/s doe (3 disks!), dan is het via de Windows Storage Spaces nog maar 20 MB/s (4 disks!) ... dus dat gaan we niet doen. Jammer, want daar kon ik moeiteloos ReFS selecteren!
Nu wil ik dus mijn bestaande array achter de Areca van NTFS over zien te krijgen op ReFS. Dit omdat ik 4x 3 TB disks heb, dus potentieel 9 TB storage (met 3 TB pariteit).

Dit heb ik met NTFS nog niet gedurfd vanwege de zogeheten
bit rot. Hierom gebruik ik nu nog steeds 3 disks, dus 6 TB (en 3 TB pariteit en 3 TB spare). ReFS moet dit kunnen voorkomen, dus ik ben een groot liefhebber van deze nieuwe mogelijkheid. Echter, onder computerbeheer -> schijfmanagement is er met geen mogelijkheid ReFS te vinden!!!
Nu heb ik getracht
de Windows 8(.1) ReFS fix te implementeren door een extra regeltje in het register op te nemen, maar dat heeft het tot nog toe niet geactiveerd. Ik zal vanavond hier nog eens naar kijken ..
http://www.firstever.eu/en/refs-vs-ntfs-benchmark/
wellicht dat ik er hiermee uit kom.
[update 21-1-2015] nope, useless
Zijn hier al mensen die met ReFS werken??