DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Omdat ik lokaal een hyper backup heb en de backup heb ik weer met cloudsync bij stack staan. Zo heb ik altijd on en off site een backup. En dat werkt prima
Ah ja op die fiets. Maar dan heb je ook niet echt versioning offsite, dus een cryptoaanval legt je na de 1e sync plat.caspertje19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:00:
[...]
Omdat ik lokaal een hyper backup heb en de backup heb ik weer met cloudsync bij stack staan. Zo heb ik altijd on en off site een backup. En dat werkt prima
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Aangezien m'n Amazon Cloud Drive abo binnenkort afloopt, ik vrij dicht bij hun nieuwe 1TB limiet zit en de prijs van 70 naar 100EUR is gestegen, ben ik aan het rondkijken naar iets anders.
(Vrij vervelend, aangezien ik ACD nog maar een jaar heb...)
Synology C2 lijkt me wel ok, 72.6EUR voor 1TB. Maar kan je dit makkelijk uitbreiden? 2TB (=169.4EUR) heb ik niet direct nodig, maar ik zou het interessant vinden als ik bv het 100/300GB plan kan combineren met het 1TB plan...
Ik dacht gelezen te hebben dat Backblaze B2 iets minder is owv data in de US en dus trager, terwijl C2 ook in EU staat.
Wasabi ziet er ook nog interessant uit, maar ook daar staat de data in de VS.
STACK heb ik al, maar gaat niet met Hyperbackup en de workarounds zoals die hierboven ergens staan, vertrouw ik niet voldoende.
Nee je begrijpt het verkeerd.Arfman schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:04:
[...]
Ah ja op die fiets. Maar dan heb je ook niet echt versioning offsite, dus een cryptoaanval legt je na de 1e sync plat.
Ik heb 1 x per dag een hyper backup draaien lokaal op me eigen schijf. Hierna heb ik de gehele backup folder van deze hyper backup met cloudsync naar stack gesynchroniseerd. Ik kan dus gewoon alle versies van bestanden herstellen zoals deze de laatste keer gesynchroniseerd zijn. Enige nadeel: ik kan niet restoren rechtstreeks uit stack. Ik moet eerst de map van de sync downloaden van stack en deze dan lokaal op de nas weer zetten en dan vanuit hyper backup restoren .
Nadeel is dus dat je ruimte moet hebben voor een lokale backup
Dit beschermt tegen een crypto op je pc, maar als er een crypto draait (bijvoorbeeld op de Synology zelf) die ook toegang heeft tot de (lokale) Hyperbackup bestanden, dan gaat het alsnog verkeerd. De hyperbackup zelf wordt versleuteld en deze overschrijft de oude Hyperbackup. Het bestand kan niet meer worden geopend door Hyperbackup.caspertje19 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:43:
[...]
Nee je begrijpt het verkeerd.
Ik heb 1 x per dag een hyper backup draaien lokaal op me eigen schijf. Hierna heb ik de gehele backup folder van deze hyper backup met cloudsync naar stack gesynchroniseerd. Ik kan dus gewoon alle versies van bestanden herstellen zoals deze de laatste keer gesynchroniseerd zijn. Enige nadeel: ik kan niet restoren rechtstreeks uit stack. Ik moet eerst de map van de sync downloaden van stack en deze dan lokaal op de nas weer zetten en dan vanuit hyper backup restoren .
Nadeel is dus dat je ruimte moet hebben voor een lokale backup
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik heb nu twee backupscaspertje19 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:36:
[...]
Heb je ook lokaal een hyper backup van alles ?
// oud //
Twee lokale Hyperbackups + cloud Sync naar Stack. 240.99 + 18.52 = 259.51GB
// nieuw //
Één webdav Hyperbackup naar Stack. 232.16GB
Het verschil kan er heel goed in zitten dat in de oude backup meer historie zit, al vind ik 27GB wel aan de hoge kant (de stack sync draait nu ~ 1 jaar), maar heb mijn foto's ook wel eens opgeruimt (al is dat vooral dubbele verwijderen en zouden dubbele foto's door hashing geen dubbele ruimte in moeten nemen in de backup).
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Na wat googlen ging het tussen Synology C2 en Wasabi die een vrij betaalbare S3 oplossing bied. Voorlopig gaat mij voorkeur naar Wasabi en ik ben bezig met een 30 dagen free trial. Upload haalt de maximum snelheid van mijn VDSL thuis (16 Mb), ik kan aan mijn data via een S3 explorer in combinatie met Hyper Backup Explorer en qua pricing scoort Wasabi ook het best.
De keuze is vooral op Wasabi gevallen doordat ik 350 GB aan data heb en mijn data snel groeit waardoor het 300 GB aanbod op C2 niet voldeed. Ik duik en film regelmatig onder water en het dataverbruik van deze filmpjes loopt snel op. Het grootste nadeel bij Wasabi is het feit dat er ook een fee van 0,04 $ / GB is voor het downloaden van data dus een full restore kan de prijs wat doen oplopen. Maar natuurlijk valt het in het niets bij de waarde van al mijn vakantiefoto's en filmpjes.
Ook maak ik me wat zorgen over mogelijke veiligheid bij Synology. Het lijkt er op dat de data bij hen gedecrypteerd wordt wanneer je via jouw browser wil exploren tegenover de S3 backup met client-side encryption. Wat als er een security leak is bij Synology? Kunnen hackers dan aan de data?
Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Thnx !pietje63 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:28:
[...]
Dit beschermt tegen een crypto op je pc, maar als er een crypto draait (bijvoorbeeld op de Synology zelf) die ook toegang heeft tot de (lokale) Hyperbackup bestanden, dan gaat het alsnog verkeerd. De hyperbackup zelf wordt versleuteld en deze overschrijft de oude Hyperbackup. Het bestand kan niet meer worden geopend door Hyperbackup.
Ga ik me toch weer beraden om op een andere manier te backuppen, hoewel ik de kans klein schat dat er Crypto op me nas komt (alleen intern bereikbaar of via VPN, SSH staat uit)
Ik val midden in de discussie dus misschien herhaal ik wat doms maar zodra je een lokale back-up hebt op bijvoorbeeld een ander NAS of externe HDD, kan de crypto toch niet hierbij tenzij je hij connect tijdens de besmetting?Pimmeh schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:47:
Kijk ook naar welke gebruikers van je NAS er rechten hebben op je backup-locatie. Als een crypto er op komt maar die heeft geen admin-rechten, dan kan hij ook minder snel bij je lokale back-up.
Dat klopt. Maar dan moet je en zeker weten dat je een crypto hebt (misschien is hij slapende) en zeker weten dat als je NAS gemount is via een netwerkshare dat hij zich niet ook via die manier gaat verspreiden. Bij mij is mijn backupprogramma (Duplicati) t enige programma wat weet waar mijn backups op de NAS staan (inclusief password) en ook alleen via FTP benaderbaar. Dus dan moet een virus specifiek daarop gericht zijn maar dat verwacht ik dus niet.CollisionNL schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:58:
[...]
Ik val midden in de discussie dus misschien herhaal ik wat doms maar zodra je een lokale back-up hebt op bijvoorbeeld een ander NAS of externe HDD, kan de crypto toch niet hierbij tenzij je hij connect tijdens de besmetting?
(mocht dit al niet genoemd zijn..)
Duidelijk! Heb je toevallig ergens in de voorgaande pagina's je volledige backup strategie vermeld waar ik naar kan terugzoeken?Pimmeh schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:53:
[...]
Dat klopt. Maar dan moet je en zeker weten dat je een crypto hebt (misschien is hij slapende) en zeker weten dat als je NAS gemount is via een netwerkshare dat hij zich niet ook via die manier gaat verspreiden. Bij mij is mijn backupprogramma (Duplicati) t enige programma wat weet waar mijn backups op de NAS staan (inclusief password) en ook alleen via FTP benaderbaar. Dus dan moet een virus specifiek daarop gericht zijn maar dat verwacht ik dus niet.
Ik neem aan dat je duplicati dan gebruikt voor de backups naar je Syno NAS (van oa desktop etc)? of echt voor het backupen van de data op de NAS naar een NAS?
Klopt, ik gebruik mijn NAS vooral als backuplocatie. Er staan wel wat films e.d. op maar dat is zo groot en niet echt relevant als het verloren gaat, dat ik die niet backup.CollisionNL schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:35:
[...]
Duidelijk! Heb je toevallig ergens in de voorgaande pagina's je volledige backup strategie vermeld waar ik naar kan terugzoeken?
Ik neem aan dat je duplicati dan gebruikt voor de backups naar je Syno NAS (van oa desktop etc)? of echt voor het backupen van de data op de NAS naar een NAS?
Onderstaande plaatje is ietsjes verouderd. Ondertussen is het van mijn PC's een wekelijkse incrementele backup naar mijn NAS met Duplicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Pimmeh op 14-02-2018 14:07 ]
Super netjes. Ga ik ook maar eens maken.Pimmeh schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:06:
[...]
Klopt, ik gebruik mijn NAS vooral als backuplocatie. Er staan wel wat films e.d. op maar dat is zo groot en niet echt relevant als het verloren gaat, dat ik die niet backup.
Onderstaande plaatje is ietsjes verouderd. Ondertussen is het van mijn PC's een wekelijkse incrementele backup naar mijn NAS met Duplicatie.
[afbeelding]
Ben jij bekent met Synology's eigen backup: Hyperbackup? Naar bijv een externe HDD? Werkt dit goed?
ik heb namelijk een backup gemaakt van de gehele NAS naar een externe hdd, echter is de backup veel kleiner dan de data op mijn NAS...
De WebDav taak naar Stack heeft hetzelfde probleem.
Vinkje bij "Geen bestanden in de doelmap verwijderen wanneer ze al zijn verwijderd in de bron map" is afwezig.
Nog steeds ongeveer 60 euro per TB toch?Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:24:
Aangezien m'n Amazon Cloud Drive abo binnenkort afloopt, ik vrij dicht bij hun nieuwe 1TB limiet zit en de prijs van 70 naar 100EUR is gestegen
Ik heb wat bestanden die ik wel gebackupt wil hebben, maar het liefst zo goedkoop mogelijk met in mijn achterhoofd dat ik die backup alleen in nood gebruik. Iemand tips? Ik zit aan Glacier te denken, maar misschien zijn er goedkopere opties.
[ Voor 29% gewijzigd door pven op 26-02-2018 21:11 ]
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Interessant:

Dat komt van Amazon.com. Wat een verschil!

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Dan volgt nu de vraag: kan ik m'n data van .fr naar .com overzetten of moet alles opnieuw geupload worden, en kan ik de Amazon Drive van .com combineren met een Prime abo op .fr ... ?
Vraag het aan Amazon via de chat, daar reageren ze (bij mij dan) vrij snel op.Buzz_Fuzz schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:36:
Dafuq
Dan volgt nu de vraag: kan ik m'n data van .fr naar .com overzetten of moet alles opnieuw geupload worden, en kan ik de Amazon Drive van .com combineren met een Prime abo op .fr ... ?
dit kon normaal wel met hyper backup, maar heb een 2e externe hdd erbij gehangen en kreen de taak niet omgezet naar die 2e hdd, dus een nieuwe aangemaakt, maar nu maakt hij er een soort database van?
Edit: nvm, gevonden, het zit onder Local folder & USB (single-version)
[ Voor 11% gewijzigd door Mickroz op 03-03-2018 16:22 ]
Dat kan ook met rsyncMickroz schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:54:
kan iemand mij vertellen hoe ik gewoon een map 1 op 1 kan backuppen op een externe hdd?
dit kon normaal wel met hyper backup, maar heb een 2e externe hdd erbij gehangen en kreen de taak niet omgezet naar die 2e hdd, dus een nieuwe aangemaakt, maar nu maakt hij er een soort database van?
Edit: nvm, gevonden, het zit onder Local folder & USB (single-version)
'T is super krachtig, maar je moet wel weten wat je doet. Verstandig om eerst met testmappen en -bestanden te werken. Hier staat de basis goed uitgelegd: http://www.haykranen.nl/2008/05/05/rsync/Mickroz schreef op zondag 4 maart 2018 @ 10:49:
Top, thanks, zal daar ook eens naar kijken dan.
Ik krijg het ook niet voor elkaar, het kopieren van de map lukt met uitzondering van die ene file, de backup is ook online maar als ik een backup start dan failed hij met een onbekende reden. Hoe kan ik achterhalen wat deze reden is en wat gaat er mis. Ik heb exact de tut (https://gijs.io/2018/02/0...per-backup-transip-stack/) gevolgd.pietje63 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:27:
[...]
Mooi gevonden, werkt bij mij helaas niet
* bij stap 3 krijg ik een foutmelding voor de folders control en config; het blijkt ook dat niet alle bestanden gekopieerd zijn
* na stap 4 kan ik wel de backup verkennen, maar bij een nieuwe backup krijg ik een foutmelding
* opnieuw beginnen en de missende bestanden uit control en config kopieëren werkt niet
Meer mensen met dezelfde foutmelding bij stap 3? Hoe kopiëren jullie de bestanden (via Synology verkennen, andere optie?)
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Het is inmiddels gelukt. Probleem was, ik kopieerde de files via syno explorer, nu gedaan via Finder op mijn Mac door de webdav folder te mounten. Dit was de oplossing, hij kopieerde zelfs het ene bestandje dat niet gekopieerd kon worden. Backup loopt nu. Tnks voor het mee denken.pietje63 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:55:
@gielie heb je mijn latere reactie pietje63 in "[Synology] Backup strategieën en tools" al gezien, daarmee lukte het me wel
Even een vraag, mijn backup staat nu lekker 500GB weg te stampen maar daardoor loopt mijn internet verkeer aardig vol, door de hoge upload stokt mijn download ook. Kan ik ergens aangeven dat ik een max upload wil hebben?
[ Voor 17% gewijzigd door gielie op 13-03-2018 14:38 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
S3 lijkt het goedkoopst maar ik vind het hele model nogal ondoorzichtig. Ik neig dan ook naar Amazon Drive of Synology C2.
Iemand eventueel nog een andere (goedkopere) oplossing dan Amazon Drive van 1 TB?
DaDup? www.dadup.euRobbie T schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:42:
Ik ben ook aan het kijken voor een cloud backup icm Hyper Backup.
S3 lijkt het goedkoopst maar ik vind het hele model nogal ondoorzichtig. Ik neig dan ook naar Amazon Drive of Synology C2.
Iemand eventueel nog een andere (goedkopere) oplossing dan Amazon Drive van 1 TB?
6euro voor 500GB p/m data staat uitsluitend in NL
Pay as you grow dus je betaald niet ineens voor 1TB
[ Voor 5% gewijzigd door Kavaa op 26-03-2018 17:17 ]
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Hmm, maakt een € 72,- excl. BTW. Waarbij de website mij nou niet een bepaald vertrouwd gevoel geeft ;-). Dan toch de voorkeur aan Drive van AmazonKavaa schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:16:
[...]
DaDup? www.dadup.eu
6euro voor 500GB p/m data staat uitsluitend in NL
Pay as you grow dus je betaald niet ineens voor 1TB
Heb 3-4 klanten die er gebruik van maken met een Synology en werkt perfect volgens hun.Robbie T schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:12:
[...]
Hmm, maakt een € 72,- excl. BTW. Waarbij de website mij nou niet een bepaald vertrouwd gevoel geeft ;-). Dan toch de voorkeur aan Drive van Amazon
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
1 DS212+
1 8TB disk
1 Shared folder (niet encrypted) breikbaar via alle devices in huis
2 Externe USB disks
1 Losse 8 TB Interne disk
1 Account voor LastPass (waar mijn vrouw ook toegang tot heeft)
1x in de maand maak ik backup naar een externe USB disk met Hyper Backup van de meest belangrijke folders in de shared folder (documenten, filmpjes en foto's).
Deze disk gaat dan naar mijn schoonouders en wordt omgeruild met de 2de USB disk.
Ik heb een 1 op 1 kopie van de complete shared folder met FreeFileSync naar de losse Interne disk gemaakt, die is encrypt met VeraCrypt. Op de schijf staat een losse exe file die VeraCrypt opstart, zodat de disk met een password decrypt wordt. Dit doe ik via de PC. Dit wil ik om de zoveel maanden gaan doen.
Ik heb de losse Interne disk er bij gedaan, omdat ik alles wilde gaan encrypten voor het geval een van de disks wordt gestolen of kwijt raakt. En ik wilde een disk die ik ook direct via een pc kan uitlezen.
Wat ik wil:
- Shared folders op NAS encrypted
- USB disks en losse interne disks encrypted, files te lezen direct via PC en makkelijk te decrypten met password door vrouw/familie mocht ik de pijp uit gaan.
Wat ik niet wil:
- Online backup
Punten waar ik op vast loop:
- Als ik de shared folder encrypt, kan ik niet meer een aantal folders backuppen. Alleen de gehele folder.
Is hier nog een oplossing voor (in het ergste geval maak ik aparte shared folders)?
- Eigenlijk wil ik dat de files op de USB schijven ook gewoon uitleesbaar zijn met een PC. Dus gewoon een 1 op 1 kopie. Alleen zijn het NTFS schijven en de nas is supertraag met kopiëren naar NTFS. Dus nu heb ik gewoon een Synology backup structuur.
- Ook wil ik de USB schijven encrypten. Maar als ik dat doe, dan kan de NAS ze niet meer uitlezen.
- Ik wil de backup naar mijn losse interne schijf direct via mijn NAS doen (dus niet via mijn PC). Mijn Synology kan ook de schijf niet lezen, omdat het encrypted is (zie vorige punt). Is hier een oplossing voor?
- Ik wil mijn losse interne schijf opslaan in de schuur. Heb hem nu in een plastic waterdichte case. Is dit voldoende of gaan vocht (condens) en kou problemen geven?
- Als ik een aparte Synology koop en ik zet hem bij mijn schoonouders. Ik stop er twee schijven in. Eentje voor DSM installatie en hun data. De ander compleet voor mijn backup. Alles encrypted.
Heb ik dan de meeste punten opgelost? Behalve de losse, encrypted schijf dan. Daar wil ik minimaal 1 van.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Wil dat nu zeggen dat indien ik Plan 1 neem, Hyper Backup maar dagelijks een backup zal kunnen maken en maximaal 11 versies tot max 30 dagen ver? Maw, "Smart Recycle" settings worden dan zinloos tenzij je Plan 2 neemt?Plan I
Plan I offers daily backup with regular retention to protect your data with 11 backup versions for the past 30 days. Regardless of the number of backup versions, only the source data size on your Synology NAS will be calculated into your storage usage on C2 cloud.
Plan II
Plan II offers flexible backup schedules and customizable retention policies. Data size of all backup versions will be calculated into your storage usage on C2 cloud. However, the Plan II-exclusive deduplication can help you reduce duplicated data across different backup versions, thus optimizing the storage usage.
En doet Hyper Backup dan nog lokaal deduplicatie als je Plan 1 neemt?
(Heb nu Amazon Drive.)
[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 29-03-2018 11:51 ]
2e Synology kopen lijkt me de beste oplossing in jou geval. Kunt hun data ook naar jou backuppen.Xyphoid schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:03:
*lang verhaal*
- Als ik een aparte Synology koop en ik zet hem bij mijn schoonouders. Ik stop er twee schijven in. Eentje voor DSM installatie en hun data. De ander compleet voor mijn backup. Alles encrypted.
Heb ik dan de meeste punten opgelost? Behalve de losse, encrypted schijf dan. Daar wil ik minimaal 1 van.
Heb geen ervaring met encryptie op USB hdd's in combinatie met Synology. Weet dat hij bitlocker USB hdd's niet accepteert iig
Als je een goed werkende off-site backup hebt, neemt de behoefte voor USB hdd's ook af neem ik aan?.
[XBO/PSN: BroedersKolk]
2e Synology is wel het handigst, denk ik.Tortelli schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:58:
[...]
2e Synology kopen lijkt me de beste oplossing in jou geval. Kunt hun data ook naar jou backuppen.
Heb geen ervaring met encryptie op USB hdd's in combinatie met Synology. Weet dat hij bitlocker USB hdd's niet accepteert iig.
Als je een goed werkende off-site backup hebt, neemt de behoefte voor USB hdd's ook af neem ik aan?.
Maar wil toch nog een losse USB disk met encryptie die niet aan het internet hangt. En op een derde locatie is opgeborgen.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Je kunt gewoon data erop zetten in een "Hyperbackup" contrainer die encryted is denk ik?. Een encryptie zoals Bitlocker ondersteund Synology niet volgens mij?.Xyphoid schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:46:
[...]
2e Synology is wel het handigst, denk ik.
Maar wil toch nog een losse USB disk met encryptie die niet aan het internet hangt. En op een derde locatie is opgeborgen.
Zijn die files dan te bekijken op een pc, als ik de disk er op aansluit? Of alleen via de NAS?Tortelli schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:53:
[...]
Je kunt gewoon data erop zetten in een "Hyperbackup" contrainer die encryted is denk ik?. Een encryptie zoals Bitlocker ondersteund Synology niet volgens mij?.
Jammer. De losse disk komt.op een derde locatie te liggen. En ik heb liever dat die disk zonder enige software leesbaar is in Windows en Linux.Tortelli schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:25:
Je kunt ze dan niet zonder software op de PC bekijken, Synology bied software aan om die containers te bekijken. Maar feitelijk heb je dat nooit nodig natuurlijk.
Voorlopig sync ik de files dan wel met FreefileSync (of een ander programma) en encrypt ik de disk wel met VeraCrypt.
Bedankt voor de info iedereen!
Zeg maar een Acronis True Image full-backup en dan over internet naar een synology weg te schrijven?
Dit omdat er op de locatie waar de laptop gebruikt wordt geen Synology voor handen is.
Via Ds backup en Cloud station?TerrorSource schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:49:
Is er een "goede" manier om een full-backup te maken van een laptop en die over het internet op de Syno te zetten?
Zeg maar een Acronis True Image full-backup en dan over internet naar een synology weg te schrijven?
Dit omdat er op de locatie waar de laptop gebruikt wordt geen Synology voor handen is.
https://www.synology.com/...C_Mac_using_Cloud_Station
Ik zou zelf kiezen voor een VPN om dit over te doen, maar met quickconnect kan ook.
Ik heb op een oude laptop xpenology geïnstalleerd, werkt allemaal goed.
Nu heb ik een 3TB USB disk eraan gekoppeld zitten waar ik alle bestanden op ga zetten.
Tevens heb ik 1TB beschikbaar van TransIP, benaderbaar via WebDav.
De ene keer wil ik kunnen werken vanuit de Synology, de andere keer vanuit WebDav. Deze 2 moeten dus in sync zijn.
Nu kan ik met Cloud Sync wel synchroniseren met WebDav, maar niet vanaf een USB schijf welke gekoppeld zit aan de Synology. Ik kan alleen de interne schijf van de laptop backuppen, maar dat wil ik dus niet.
You cannot sync remote mounted shared folders is de melding als ik de USB schijf aanklik in Cloud Sync.
Enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken, welke tools ik hiervoor het beste kan gebruiken/
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik back-up van de ene nas naar een andere via de LAN.
Werkt prima, kan er ook bij.
Nu, als ik een extra user aanmaak, geef hem rechten op hyper back-up vault
Geef rechten op de map en de back-up, zodat de user een back-up bestand kan terug zetten.
Als ik nu inlog met die user, kan ik in back-up bestand. Maar daar staan alleen de config files etc...
Niet zoals met de admin, als ik daarmee inlog en dubbel klik op het back-up bestand krijg ik een pop-up waarbij ik het wachtwoord moet invoeren en vervolgens bij alle bestanden kan.
Welke rechten en/of instellingen moet ik hiervoor aanpassen?
Edit: Met admin rechten wil wel, maar ik wil de user geen admin rechten geven.
[ Voor 6% gewijzigd door Zaratrass op 09-04-2018 09:28 ]
Je moet even onder de user kijken en dan bij toepassingen dan de user toegang geven tot hyper backup dan zou het als het goed is moeten werken.manii schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:17:
Ik heb een vraag betreft Hyper back-up vault.
Ik back-up van de ene nas naar een andere via de LAN.
Werkt prima, kan er ook bij.
Nu, als ik een extra user aanmaak, geef hem rechten op hyper back-up vault
Geef rechten op de map en de back-up, zodat de user een back-up bestand kan terug zetten.
Als ik nu inlog met die user, kan ik in back-up bestand. Maar daar staan alleen de config files etc...
Niet zoals met de admin, als ik daarmee inlog en dubbel klik op het back-up bestand krijg ik een pop-up waarbij ik het wachtwoord moet invoeren en vervolgens bij alle bestanden kan.
Welke rechten en/of instellingen moet ik hiervoor aanpassen?
Edit: Met admin rechten wil wel, maar ik wil de user geen admin rechten geven.
Daar hebben ze recht opKavaa schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:53:
[...]
Je moet even onder de user kijken en dan bij toepassingen dan de user toegang geven tot hyper backup dan zou het als het goed is moeten werken.
Nas ook al herstart
Momenteel staan mijn raid instellingen (5discs) in Synology Hybrid RAID met gegevensbeveiliging van 1 schijf fouttolerantie) hoe kan ik dit aanpassen naar SHR-2? Alle schijven zitten al in een volume en is de optie om raid te wijzigen uit gegrijsd.
Als tweede vraag zijn backups van hyperbackup ook terug in te lezen in een andere synology nas?
[ Voor 4% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-04-2018 21:20 ]
Be fast .... Be furious....
Nu begint er meer en meer data op te komen die wat relevant beginnen te worden.
Daarom begint ook de nood van een goede backup strategië.
Echter loop ik maar rondjes en zou ik wat advies kunnen gebruiken.
Ik heb bij mijn grootouders, ouders ook een synology NAS staan die ik beheer en waar ruimte vrij is.
Echter ben ik nog niet helemaal overtuigd om al mijn data naar deze NAS te backuppen.
Ik zou dit liever doen naar de cloud oplossing zoals Hubic etc...
Echter lees ik daar niet veel positieve verhalen van.
Trage snelheden etc...
Het zou vooral gaan om foto's en documenten.
Ik ben een beetje bezorgd over privacy maar ook niet over the top.
Wat gebruiken jullie zoal of wat raden jullie aan van online backup locaties.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Probleem is dat de ouders eens stroom problemen hebben.Pimmeh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:32:
In principe is de NAS bij je ouders ook een 'cloud'. Als je daar naartoe backupt en die backup laat je automatisch encrypten, wat is dan je punt om hem niet als off-site-backuplocatie te gebruiken?
En mijn vriendin/toekomstige het niet zo leuk idee vindt dat onze data bij de shoonouders staat.
Je kan dan hetzelfde zeggen over derde partijen.
Je kan misschien zeggen de NAS op een UPS te plaatsen, maar krijg ik helaas niet verkocht.
Wil gewoon alle alternatieven eens bekijken.
Om hoeveel data (GB) gaat het? Wat vind je belangrijk (je noemde snelheid, maar bij relatief kleine hoeveelheden wijzigende data hoeft dat niet zo'n issue te zijn).
De meeste cloudoplossingen kosten geld en zijn daarmee op langere termijn duurder dan een NAS en UPS. Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid data die je dan kwijt kan.scifoflux schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:38:
[...]
Probleem is dat de ouders eens stroom problemen hebben.
En mijn vriendin/toekomstige het niet zo leuk idee vindt dat onze data bij de shoonouders staat.
Je kan dan hetzelfde zeggen over derde partijen.
Je kan misschien zeggen de NAS op een UPS te plaatsen, maar krijg ik helaas niet verkocht.
Wil gewoon alle alternatieven eens bekijken.
Voor +- 100 euro heb je een voldoende goede UPS waarmee de NAS in ieder geval veilig kan afsluiten. Mijn Synology NAS (en de back-up NAS elders) krijgen een signaal van de UPS en sluiten af als de accu onder een bepaald niveau komt, gebruik deze UPS: pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial
Persoonlijk wil ik mijn backups in eigen beheer hebben en als je de backup op de NAS bij je ouders onder een eigen account zet dan komen je schoonouders echt niet bij je eigen data.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Natuurlijk is het wel een back-up wanneer je een kopie van de data wegschrijft naar een externe HDD. De vraag alleen is welke risico's gedekt moeten worden. Je doet nu alsof 1) blikseminslag ervoor zorgt dat alles kapot gaat 2) een huis compleet afbrand, 3) het complete huis wordt leeggeroofd.Tortelli schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:16:
Je kunt dit alleen geen backup noemen; bij bliksem inslag, brand, diefstal etc ben je alsnog alles kwijt. Kun je beter een 2e Synology (2e hands) kopen en die bij familie of vrienden neerzetten als offsite backup.
De kans op zo'n scenario is dermate klein. Het is aannemelijker dat de Synology of de HDD's kapot gaan. En voor zo'n scenario voldoet een externe HDD prima. Is energie zuinig en kosten efficiënt. Off-site back-uppen, mits je gegevens veilig zijn, dekt andere risico's.
< dit stukje webruimte is te huur >
Je hebt een punt om een eigen account te maken en die volledig dicht te schroeven tot enkel mijn backups.fmb schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:23:
[...]
De meeste cloudoplossingen kosten geld en zijn daarmee op langere termijn duurder dan een NAS en UPS. Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid data die je dan kwijt kan.
Voor +- 100 euro heb je een voldoende goede UPS waarmee de NAS in ieder geval veilig kan afsluiten. Mijn Synology NAS (en de back-up NAS elders) krijgen een signaal van de UPS en sluiten af als de accu onder een bepaald niveau komt, gebruik deze UPS: pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial
Persoonlijk wil ik mijn backups in eigen beheer hebben en als je de backup op de NAS bij je ouders onder een eigen account zet dan komen je schoonouders echt niet bij je eigen data.
Mijn ouders gebruiken maar 1/10 van de NAS zelf. Namelijk DS Cam. De rest draait hij idle en als ik zelf niet hun foto's backup dan blijven ze braaf op hun PC staan. Zelfs na herhaaldelijke uitleg om dit op de NAS te plaatsen.
De grote van opslag zou iets zijn van 500GB of iets meer.
Het is vooral statisch. Bedoel ik voeg niet iedere dag foto's toe.
Nu gebruik ik zelf wel surveillance station. Kan ik de beelden ook backuppen?
Zoja hoe snel kan dit gebeuren?
Stel inbreker komt binnen en ziet mijn synology nas staan en vernietigt deze of neemt deze mee.
Als ik de beelden dan backup naar de NAS van mijn ouders dan heb ik de beelden nog.
Er zit in Windows 10 een backup feature (incl versioning) ingebakken, hierbij kun je de te backuppen locaties (user map met mijn documenten etc) is meestal de belangrijkste.scifoflux schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:27:
[...]
Je hebt een punt om een eigen account te maken en die volledig dicht te schroeven tot enkel mijn backups.
Mijn ouders gebruiken maar 1/10 van de NAS zelf. Namelijk DS Cam. De rest draait hij idle en als ik zelf niet hun foto's backup dan blijven ze braaf op hun PC staan. Zelfs na herhaaldelijke uitleg om dit op de NAS te plaatsen.
Als je HyperBackup gebruik, in combinatie met password kunnen ze überhaupt niet bij de bestanden bij. Eventueel speciale share maken (/backup bijvoorbeeld) waar jij die hyperbackup data op hun NAS plaats, en ze daar geen toegang tot geven en klaar ben je.scifoflux schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:27:
[...]
Je hebt een punt om een eigen account te maken en die volledig dicht te schroeven tot enkel mijn backups.
Voor de eerste backup zet je de NAS even bij jou thuis neer (500GB over LAN is een kwestie van een paar uurtjes).
[ Voor 40% gewijzigd door Tortelli op 02-05-2018 09:03 ]
• Back-ups (pc's in huis hebben dit als doel voor bestandsgeschiedenis in Windows)
• Documents
• Downloads (Download Station/qBitTorrent)
• Music
• Photo
• Video (weer onderverdeeld in films/series etc.)
De 1TB maakt een back-up van de mappen Back-ups, Documents, Music en Photo. De 4TB doet hetzelfde, maar dan met Video erbij. Downloads wordt niet gebackupt omdat de data daarop uiteindelijk weer naar een van de andere mappen gaat.
Naast dit alles maak ik ook maandelijks een back-up van de mappen Documents en Photo op een externe HDD die apart wordt bewaard.
Nu kom ik wat ruimte tekort, en ik voel er weinig voor om gelijk weer een WD Red 4TB erbij te prikken.. En om eerlijk te zijn geef ik weinig om de map Video (alles is toch weer te vinden als het moet). Nu overweeg ik om te stoppen met de back-up naar de externe 4TB en de map Video naar die HDD te schuiven zodat ik weer wat ademruimte heb op de NAS. Lijkt mij geen verkeerd idee, of zie ik iets over het hoofd? Enige nadeel is dat ik nu twee ipv drie back-ups zal hebben.
Hoevaak backup je met die apart bewaarde HDD? Ben je niet bang dat de gewoonte hier versloft?S_Chief schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:58:
Zit over iets na te denken.. Momenteel draait mijn Synology (DS215j, 1x 4TB) elke avond een back-up naar twee externe HDD's die zijn aangesloten (1TB en 4TB). Mappenstructuur is als volgt:
• Back-ups (pc's in huis hebben dit als doel voor bestandsgeschiedenis in Windows)
• Documents
• Downloads (Download Station/qBitTorrent)
• Music
• Photo
• Video (weer onderverdeeld in films/series etc.)
De 1TB maakt een back-up van de mappen Back-ups, Documents, Music en Photo. De 4TB doet hetzelfde, maar dan met Video erbij. Downloads wordt niet gebackupt omdat de data daarop uiteindelijk weer naar een van de andere mappen gaat.
Naast dit alles maak ik ook maandelijks een back-up van de mappen Documents en Photo op een externe HDD die apart wordt bewaard.
Nu kom ik wat ruimte tekort, en ik voel er weinig voor om gelijk weer een WD Red 4TB erbij te prikken.. En om eerlijk te zijn geef ik weinig om de map Video (alles is toch weer te vinden als het moet). Nu overweeg ik om te stoppen met de back-up naar de externe 4TB en de map Video naar die HDD te schuiven zodat ik weer wat ademruimte heb op de NAS. Lijkt mij geen verkeerd idee, of zie ik iets over het hoofd? Enige nadeel is dat ik nu twee ipv drie back-ups zal hebben.
Heb je hyperbackup via een externe synology overwogen?
Ik backup mijn video collectie niet om de genoemde redenen (hoe vaak kijk je dit werkelijk, meeste is wel weer op te snorren), heb alleen een actieve HyperBackup naar mijn ouders voor de foto/video/eigen data en dat van mijn broer. Dat is al >1TB aan data. Daarnaast sync ik de muziek naar mijn vader (FLAC) zodat hij een recente collectie heeft op zijn streamer.S_Chief schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:58:
Zit over iets na te denken.. Momenteel draait mijn Synology (DS215j, 1x 4TB) elke avond een back-up naar twee externe HDD's die zijn aangesloten (1TB en 4TB).
*knip*
Moet wel zeggen dat ik een raid 6 volume heb, dus het risico wat ik wat kwijt raak is relatief klein.
[ Voor 41% gewijzigd door Tortelli op 04-05-2018 09:59 ]
1x per maand en dat is al een tijd een gewoonte.Gecko123 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:51:
[...]
Hoevaak backup je met die apart bewaarde HDD? Ben je niet bang dat de gewoonte hier versloft?
Heb je hyperbackup via een externe synology overwogen?
Tweede Synology kopen ga ik niet doen, dan neem ik eerder een clouddienst af en ga ik alles daarheen backuppen (encrypted).
Ik ben ook nog nooit iets kwijtgeraakt. Als de Synology ermee kapt dan verlies ik alleen films/series. Belangrijke data staat dan nog op minstens twee andere plaatsen. Hele belangrijke documenten bewaar ik in OneDrive: lokale pc, laptop, OneDrive, Synology, 2x aangesloten externe HDD, losse externe HDD. Veilig zat.Tortelli schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:56:
[...]
Ik backup mijn video collectie niet om de genoemde redenen (hoe vaak kijk je dit werkelijk, meeste is wel weer op te snorren), heb alleen een actieve HyperBackup naar mijn ouders voor de foto/video/eigen data en dat van mijn broer. Dat is al >1TB aan data. Daarnaast sync ik de muziek naar mijn vader (FLAC) zodat hij een recente collectie heeft op zijn streamer.
Moet wel zeggen dat ik een raid 6 volume heb, dus het risico wat ik wat kwijt raak is relatief klein.
Een betaalde clouddienst kan natuurlijk ook hoewel ik niet weet hoe omslachtig dit is in te stellen of wat de prijzen zijn als dit tientallen GB's zijn.S_Chief schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:25:
[...]
1x per maand en dat is al een tijd een gewoonte.
Tweede Synology kopen ga ik niet doen, dan neem ik eerder een clouddienst af en ga ik alles daarheen backuppen (encrypted).
*knip
Zelf heb ik met hyperbackup een 'gratis' oplossing met een familielid elders. Beide stellen we zo 320gb of wat wenselijk is naar elkaar beschikbaar. Werkt eigenlijk best goed. Met herstellen heb ik nog geen ervaring, is gelukkig nog niet nodig geweest
[ Voor 6% gewijzigd door JT op 05-05-2018 11:38 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
[ Voor 3% gewijzigd door dxta op 05-05-2018 14:17 ]
Omelette du fromage!
Voor een client? Ik ken dat alleen voor servers, hoe werkt dat dan voor een client?dxta schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:16:
Waarom gebruik je geen DynDNS?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Gewoon Synology's eigen dynamic dns service gebruiken?JT schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:44:
[...]
Voor een client? Ik ken dat alleen voor servers, hoe werkt dat dan voor een client?
Je bedoelt de doel NAS met vast IP bereikbaar maken via die dienst? Ik heb liever niet dat een ander apparaat in mijn netwerk gaat prutsen zonder dat ik er vanaf weet. Daarnaast wil ik op ip filteren.Arfman schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:21:
[...]
Gewoon Synology's eigen dynamic dns service gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 06-05-2018 13:31 ]
Ecodan warmtepomp
Nee, dynamic dns. Dus dat je b.v. jtnas.synology.me koppelt aan je thuis IP. Zodra dat verandert krijgt die DNS dienst een seintje en ben je weer bereikbaar onder dezelfde naam. Ik heb het ook op mijn router ingesteld.JT schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:29:
[...]
Je bedoelt de doel NAS met vast IP bereikbaar maken via die dienst? Ik heb liever niet dat een ander apparaat in mijn netwerk gaat prutsen zonder dat ik er vanaf weet. Daarnaast wil ik op ip filteren.
Ja maar de bereikbaarheid op zich is geen probleem; met de firewall uit bereik ik de NAS gewoon. Het zit hem op de een of andere manier in de firewall. En QuickConnect wil ik dus niet gebruiken.Arfman schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:41:
[...]
Nee, dynamic dns. Dus dat je b.v. jtnas.synology.me koppelt aan je thuis IP. Zodra dat verandert krijgt die DNS dienst een seintje en ben je weer bereikbaar onder dezelfde naam. Ik heb het ook op mijn router ingesteld.
Bij m'n ouders staat een Experiabox en daarnaast snap ik nog niet helemaal hoe dit het probleem oplost? Als ik dan de NAS bij m'n ouders benader dan ziet de firewall een domein ipv een ip en moet ik dat domein dan toevoegen aan de firewallduvekot schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:02:
"gewoon" op beide routers werken met een Dynamisch DNS provider, en dan in de firewalls een rule maken op dns naam. Meestal ondersteund de router dat wel. En natuurlijk een poort forwarden naar de ontvangende Synology. (Maar die had je al waarschijnlijk)
Ecodan warmtepomp

Anyway, de firewall vind ik gek. Je zou denken dat je het goed hebt ingesteld.
Enige waar DynDNS zou kunnen helpen is dat je de firewall op die naam instelt IPV IP adressen maar dat gaat je huidige probleem niet oplossen. Weet je 100 procent zeker dat je de juiste IP range en subnet instelt op de firewall?
Heb nu een DS216+II met ongeveer 6TB aan data en zat te kijken naar de pricewatch: Synology DiskStation DS115j voor slechts 89,- Iemand nog een reden om niet voor dit exemplaar te gaan?
[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 12-05-2018 23:13 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
De DS115j zal voldoet voor het maken van offsite backups. Twee redenen waarom ik persoonlijk voor bijvoorbeeld een pricewatch: Synology DiskStation DS216se van 135,- zou kiezen is dat de firmware support voor een 2016 model wat langer zal doorlopen en de support voor een 2015 model eerder zal komen te vervallen. Belangrijk voor security fixes en dergelijke. Een ander voordeel is dat je met een twee bay unit een robuuste RAID 1 mirrorset kunt bouwen. Dit is een extra stukje verzekering tegen dataverlies waardoor er een hogere kans is dat je in het geval van een calamiteit ook daadwerkelijk je data terug kunt halen. Dan is er ook nog de pricewatch: Synology DiskStation DS116j voor 160,- met iets krachtigere hardware.Unidentified schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:12:
Ik overweeg om een tweede NAS aan te schaffen als offsite backup.
Heb nu een DS216+II met ongeveer 6TB aan data en zat te kijken naar de pricewatch: Synology DiskStation DS115j voor slechts 89,- Iemand nog een reden om niet voor dit exemplaar te gaan?
[ Voor 7% gewijzigd door FrankHe op 13-05-2018 12:50 ]
Voor alsnog draai ik Duplicati welke naar mijn Stack zijn backups stuurt. Gaat prima hoor.
Echter zou ik toch graag de native app (HyperBackup) gebruiken hiervoor.
nope nog niet, ik verwacht persoonlijk ook niet dat dit snel gaat gebeuren...Marcel_EA schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:39:
Is het inmiddels al mogelijk om (native) te backuppen naar Stack middels HyperBackup?
Voor alsnog draai ik Duplicati welke naar mijn Stack zijn backups stuurt. Gaat prima hoor.
Echter zou ik toch graag de native app (HyperBackup) gebruiken hiervoor.
*Niet officieel ondersteund, maar de afgelopen weken/maanden door genoeg mensen als werkend bevonden.
(bron)Synology Hyper Backup geeft je de mogelijkheid om een back-up naar WebDAV servers te maken. Hyper Backup maakt hierbij echter sparse bestanden aan, wat niet met STACK te gebruiken is.
Er bestaat wel een mogelijkheid om alsnog van Synology Hyper Backup gebruik te maken. In deze blogpost van gijs.io wordt een workaround gegeven waarmee je Synology Hyper Backup alsnog met STACK kunt gebruiken.
Let wel dat deze blogpost door één van de gebruikers van STACK is geschreven. Wij leveren hier dan ook geen directe ondersteuning op. Mocht je vragen hebben over het gebruik van Synology Hyper Backup met STACK, reageer dan op de blogpost.
[ Voor 69% gewijzigd door SmiGueL op 19-05-2018 00:55 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Sinds gister middag een 170GB overgepompt naar Stack middels Hyper Backup (webdav).

@SmiGueL
Dank voor pointing me in the right direction.
ik raad het af..
De sparse files die aangemaakt wordt bij een Hyper Backup job die kan stack zelf niet "verwerken".
Daardoor moet je eerst een initiële backup job maken naar een andere webdav server, dit mag gewoon de Synology webdav server zijn. Vervolgens kopiër je handmatig de spare files (folder) naar je stack.
Daarna kan je de aangemaakte backup job (naar de andere webdav server) aanpassen met je stack gegevens en voila de backup werkt.
Inmiddels draait hij nu een aantal dagen zonder problemen.
Ook het terug halen van bestanden heb ik getest en gaat goed.
Zou je sowieso altijd moeten doen, eens in de zoveel tijd, checken of je backup set nog correct is.
Mijn 'hoofdNAS' is een DS214+ en staat thuis met een Internet ontsluiting van 300Mb up/down
Mijn 'backupNAS' is een DS115j en staat bij mijn schoonzus met een Internet ontsluiting van 150Mb up/down
Beiden zijn op het Internet aangesloten via een Ubiquiti USG-3
Mijn clients draaien of Lokaal via LAN/WLAN, Internet of (Lokaal via een) PPTP Inbel VPN
Alle mobile devices maken gebruik van hun native synchronisatie naar commerciële Clouddiensten.
Alle PC's/Laptop's maken gebruik van CloudStation Drive (en dus niet van de Clouddienst clients)
Mijn hoofdNAS repliceert met de Clouddiensten via CloudSync:
Google Drive : Persoonlijke Data
Google Foto's : Foto's en Video's
Dropbox : Gedeelde mappen van/met anderen.
OneDrive : Voor bepaalde Microsoft tooltjes
Stack : Backup van mijn ISO's
Iedere nacht wordt er vanaf mijn hoofdNAS een 'Smart Recycle' Backup gemaakt van al mijn data (excl. ISO's) naar de backupNAS via de IPsec VPN.
Schematisch ziet het er zo uit:

Hierdoor heb ik altijd een offsite backup van mijn belangrijkste data.
Mijn mobile devices synchroniseren naar de Cloud en daarna naar mijn NAS en worden dus ook in de backup meegenomen.
Mijn ISO verzameling staat alleen op mijn hoofdNAS en wordt d.m.v. Cloudsync met mijn Stack gesynchroniseerd.
Bijkomend voordeel is dat ik op mijn PC's alleen CloudStation Drive hoef te installeren en geen native clients en toch al mijn Cloud Data kan benaderen.
[ Voor 0% gewijzigd door Luppie op 23-05-2018 11:16 . Reden: Typo ]
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
En PPTP zou ik niet meer gebruiken, die is niet veilig meer. Het is beter om daar ook IPsec voor te gebruiken, of bijv. OpenVPN (wat eenvoudig is op te zetten).
Hoe bevalt dat CloudStation Drive trouwens? Ik gebruik Veeam Endpoint Free om Windows clients (via SMB over LAN) te backuppen. Maar een client die ook over internet werkt zou wel handig zijn voor familieleden op kamers
Doe je ook nog iets met encryptie? Ik heb de data die naar Stack gaat (via HyperBackup) versleuteld.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2018 11:17 ]
Dank je wel voor de tip, eerst ondersteunde mijn USG alleen PPTP, maar zie nu ook dat L2TP een optie is, vanavond dus maar weer aan de sleutel. Ga dat niet remote doen
Cloudstation Drive bevalt me prima, ik sync alle Clouddiensten in de homedir van de gebruikers en werkt al sinds ik het geconfigureerd heb zonder problemen. Hierdoor zou Cloudstation eigenlijk overbodig zijn voor mij (kan er immers ook via mijn homedir bij), echter werkt dit dus altijd en een homedir zou ik dan offline beschikbaar moeten maken en/of altijd als ik buiten de deur ben een VPN moeten opzetten. Dit is dus nu niet nodig.
Voor Stack via Cloudsync geen data encryptie, wel transport encryptie via SSL
Backup naar mijn backupNAS zowel data- als transport encryptie.
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
ok, maar hoe zit het dan als je een nieuwe back-up reeks begint met hyperbackup, moet je dan weer handmatig de sparse bestanden van de nieuwe back-up reeks kopiëren naar stack ?Marcel_EA schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:00:
Experimenteel wil ik niet zeggen, iettewat omslachtig dat wel.![]()
De sparse files die aangemaakt wordt bij een Hyper Backup job die kan stack zelf niet "verwerken".
Daardoor moet je eerst een initiële backup job maken naar een andere webdav server, dit mag gewoon de Synology webdav server zijn. Vervolgens kopiër je handmatig de spare files (folder) naar je stack.
Daarna kan je de aangemaakte backup job (naar de andere webdav server) aanpassen met je stack gegevens en voila de backup werkt.
Inmiddels draait hij nu een aantal dagen zonder problemen.
Ook het terug halen van bestanden heb ik getest en gaat goed.
Zou je sowieso altijd moeten doen, eens in de zoveel tijd, checken of je backup set nog correct is.
Ik bedoel volgens mij na elke nieuwe back-up reeks. (versie beheer), worden er lijkt me nieuwe sparse bestanden gemaakt.. ?
Het is eenmalig wat je moet doen.
Daarna draait de backup gewoon door.
Het is dus 1x even "moeilijk doen" en dan heb je een gratis 1TB backup locatie voor Hyper Backup.
Echter niet ondersteund door TransIP (Stack) zelf, dus zonder support.
Maar goed we blijven Tweakers.
Ik zou zeggen probeer het gewoon eens!
Maak een kleine backup job (paar GB) en doe wat testen.
Ik was in het begin ook wat sceptisch maar nu zeker net meer!
Natuurlijk is alles op eigen risico. Ik deel alleen mijn (positieve) ervaring.
Backup (minimaal) middels de 3-2-1 methode.
3: Maak 3 copies van je data.
2: Sla de data op 2 verschillende media.
1: Sla 1 backup offsite op.
[ Voor 13% gewijzigd door WRT54G op 23-05-2018 16:05 ]
Zou ik het als mijn enige backup willen hebben? Nee, daarvoor is de data mij te waardevol (eerste voetstapjes van mijn dochter e.d.) maar als secundaire backup is het absoluut werkbaar.
231483
€ 0,005 eurocent per GB. Ik kan melden dat backuppen en restoren perfect gaan.
Voor restoren rekenen ze wel weer euries maar ik denk dat als je dit inzet als Last Resort, je maar al te graag hiervoor (extra) betaald als het zo ver is.
https://www.synology.com/...CloudStation/cloudstation
Cloud Station is een service voor bestandsdeling waarmee u bestanden kunt synchroniseren tussen een gecentraliseerde Synology NAS en meerdere clientcomputers, mobiele en Synology NAS-apparaten.
Gebruik het zelf niet maar volgens mij moet dit doen wat jij wilt.
mijn ervaring met de ds115j is dat hij te traag is om lekker rap backups op te maken, ik irriteer me er iig aan. Vooral als je backup encryption en vpn wilt gebruiken. Ook bijv de eerste full backup in het lokale netwerk gaat erg traag. Nu gebruik ik een ds116.Unidentified schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:12:
Ik overweeg om een tweede NAS aan te schaffen als offsite backup.
Anoniem: 1083933
Van de belangrijkste data wordt elke nacht een backup gemaakt naar de Synology Cloud C2 server in Frankfurt, van de backup worden 8 versies bewaard. Elke week wordt er een backup gemaakt van alle gedeelde mappen, configuratie files en applicaties naar een external HDD van de backup worden 11 versies bewaard. De external HDD wordt offsite bewaard. Vanaf de backups kan een specifieke map worden terug gezet maar ook een complete recovery vanaf scratch worden gedaan.
Anoniem: 175233
Dit is (voorlopig) puur voor backup gedacht. Ik heb een Desktop met ~ 3TB aan schijven, en twee Notebooks, die veel meer gebruikt worden, met 256 en 512 GB SSD's, en die wil ik op de NAS backup-en. Wat ik wil hebben is een volledig automatisch backup, met versioning, en ook (een deel) offsite. Ik heb Office 365 home, dus de optie voor 5x 1 TB Onedrive, waarvan ik nu maar weinig gebruik, dus daar kan ik wel een extra backup gebruiker voor aanmaken.
Het idee is dus backup van computer naar NAS voor normale backup voor als er iets met de computer gebeurd. Dan een gedeelte naar Onedrive voor offsite, voor brand ofzo. En de rest eventueel naar een 3TB externe USB harddisk. (Wat tot nu toe de backup solution was)
Onedrive zal waarschijnlijk alleen een sync zijn. Maar dat is okay, want versioning tegen cryptoware en andere problemen wordt al door de NAS gedaan. De kans op brand én cryptoware tegelijk neem ik voor lief. :-)
Nu vraag ik me af wat de beste methode is voor de backup... De Notebooks zijn niet altijd thuis. File History van Windows is mooi omdat het goed geintegreerd is, en niet noodzakelijk dat de backup drive altijd beschikbaar is. Maar ik heb niet het gevoel dat de versioning erg intelligent is... En omdat de versies gewoon hernoemde files op een netwerk share zijn, beschermd dit niet tegen cryptoware aanvallen.
Synology heeft Cloud Station Backup, maar zover ik dat kan zien, lijkt dat niet wezenlijk anders of beter dan File History, met dezelfde gevoeligheid voor cryptoware.
Volgens mij ben ik dan wel verplicht een versioning backup lokaal op de NAS op uit te voeren, om tegen cryptoware beschermd te zijn. De Hyper Backup heeft prachtige versioning, met de optie voor dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijkse increments. Dat is natuurlijk zoals het hoort… Maar hoe dat te combineren? Als ik FileHistory met HyperBackup kopieer, krijg ik dan niet verschrikkelijk veel dubbele data op de NAS? Dan heb ik de FileHistory Backup, met daarover heen nog eens de Hyperbackup, met beiden versioning... dan is die 8 TB waarschijnlijk zo vol...
Graag suggesties hoe ik dit het meest efficient aanpak. Mis ik een optie van Synology? De documentatie is niet heel erg uitvoerig of duidelijk…
Het grote voordeel van Drive als opvolger van CloudStation is dat je gebruik kunt maken van de "Teammap". In het verleden moest je daarvoor lastige dingen uithalen maar voortaan kun je gemakkelijker gedeelde mappen synchroniseren.
Anoniem: 175233
Met zelf testen nu uitgevonden dat de Synology Backup (voor zover ik dat kan zien) niet vatbaar is voor cryptoware op de PC. Alleen de huidige bestanden zijn zichtbaar voor de PC, en kunnen dan encrypted worden. Maar de oude versies zijn beschikbaar via de NAS versie database die niet extern toegankelijk is. In principe dus precies wat ik zoek.
Nadeel is dat Cloud Backup nogal traag is... seconde per bestand, en ongeveer 30 MB/s doorvoer.. Verder is er geen preview van de oude versie als je iets terug wil halen.
Windows File History is heel erg snel. Geen probleem om de 100MB/s te halen bij grote bestanden, en ook snel bij kleine bestanden. Helpt natuurlijk dat hij geen versioning doet... Je kunt echter op Drive ook versioning instellen op de share waarop je Windows File History wegschrijft. De doorvoer snelheid is dan ongeveer 50MB/s, en geen extra wachttijd bij kleine bestanden.
Die combinatie van File History op een Versioning share van de NAS ga ik eens uitproberen. Zorgt voor de snelheid en gemak van File History, terwijl ik in het geval van cryptoware op de PC toch een extra interne versie op de NAS krijgt. En geen dubbele storage nodig daarvoor.
File History heeft natuurlijk het nadeel dat alle wijzigingen een complete copy van de bestanden veroorzaken.. Dat maakt het makkelijk om een preview van een vorige versie te maken, en levert geen extra performance nadeel op bij het maken van de backup.
Voor mijn gebruik, hetgeen hoofdzakelijk backup van min of meer statische data is, zal ik denk ik File History op een versioning share gaan gebruiken. Voor data die heel veel veranderd is Cloud Backup waarschijnlijk beter.
Offsite backup van kritische data kan dan gewoon via mijn bestaande Onedrive en USB disk.
edit:
Weer wat nieuws uitgevonden… De versioning on de Synology NAS vergt dubbele opslagruimte. Eenmaal op het ext4 bestands systeem, en eenmaal in de database. Heb je echter een NAS die Btrfs ondersteunt, dan heb je dat probleem niet! ( https://www.synology.com/en-us/dsm/Btrfs )
Dus de NAS versioning van FileHistory is niet zinvol. Dan is het waarschijnlijk beter gewoon een extra HyperBackup van de FileHistory te maken. (lokaal of extern)
Wie Synology versioning grootscheeps wil gebruiken kan dus beter niet de 218j kopen, maar die extra 70 euro uitgeven voor de 218 versie, en Btrfs gebruiken. De meerprijs betaal zich onmiddellijk terug in vermindere HDD kosten. Jammer dat je dat soort dingen past uitvindt wanneer je daadwerkelijk met zo'n apparaat zit te spelen…
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 03-07-2018 12:28 ]