Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Ok thx, ik zie het.
Ik had al een Amazon Premium account op amazon.fr en dus 5GB storage in Cloud Drive inbegrepen; nu wat aan het experimenteren met Hyper Backup.
Een backup "opruimen" is dan wss enkel mogelijk door een nieuwe backuptaak te maken met een nieuwe full backup, en dan de oude set te verwijderen.

Helaas wel een probleem met Hyper Backup Explorer op Windows. In DSM zie ik m'n files, maar op Windows kan ik de set niet openen na het ingeven van m'n wachtwoord. (Set staat automatisch gesynced in m'n Amazon Drive map (wat niet de bedoeling is natuurlijk, maar dit is bij wijze van test.)
Openen van de .bkpi geeft "geen toegang tot backup-bestemming"... Set is compressed/encrypted.

code:
1
2
3
4
5
6
2017-01-17 22:43:58 sequence_id_mapping_generator.cpp:908 Error: failed to find seq_id for [E:/diskstation_hyperbackup/test/Config/version_info.db]
2017-01-17 22:43:58 [7972]target.cpp:296 Error: repository E:/diskstation_hyperbackup.test is unloadable
2017-01-17 22:43:58 [7972]image_vm_browse_local.cpp:80 Error: load target [E:/diskstation_hyperbackup:test] failed
2017-01-17 22:43:58 [7972]image_vm_local.cpp:197 Error: loading target test failed
2017-01-17 22:43:58 backuptargetimpl.cpp:197 VM list version failed
2017-01-17 22:43:58 backuptarget.cpp:34 list version failed

EDIT: hm, nm?
backup set openen vanuit de Amazon Drive synced folder werkt niet. Echter als je de set via de Amazon Drive App downloadt naar een aparte locatie, kan je die wel openen.

[ Voor 9% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 17-01-2017 22:56 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56
Waarom lees ik hier eigenlijk niets over Office 365? Daarmee krijg je voor circa 75 euro per jaar vijf accounts die ieder 1TB in de cloud kunnen opslaan. Het wordt ondersteund door DSM 6.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Omdat je voor 60 dollar (ex) onbeperkt ruimte op Amazon cloud heb?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Aziona schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:40:
Waarom lees ik hier eigenlijk niets over Office 365? Daarmee krijg je voor circa 75 euro per jaar vijf accounts die ieder 1TB in de cloud kunnen opslaan. Het wordt ondersteund door DSM 6.
Het wordt ondersteund voor cloudsync, maar niet voor backup tools zoals Hyperbackup, volgens mij?

Sync kan voor bepaalde toepassingen handig zijn, maar is lang niet altijd ideaal voor backups.

Kan je bijvoorbeeld tegenwoordig al een set van meerdere shared folders syncen met een clouddienst? De laatste keer dat ik naar die optie gekeken had in elk geval nog niet. En dat maakt het dus direct ongeschikt als backup mechanisme. Of je moet lokaal backups maken naar één centrale backup folder en die dan syncen met onedrive. Maar dat kost dan dus weer dubbele opslag lokaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Orion84 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:57:
[...]
Kan je bijvoorbeeld tegenwoordig al een set van meerdere shared folders syncen met een clouddienst? De laatste keer dat ik naar die optie gekeken had in elk geval nog niet. En dat maakt het dus direct ongeschikt als backup mechanisme. Of je moet lokaal backups maken naar één centrale backup folder en die dan syncen met onedrive. Maar dat kost dan dus weer dubbele opslag lokaal.
Je kunt toch meerdere taken (dus: folders) laten syncen met een clouddienst, mits je als remote folder niet de root folder gebruikt en/of als lokale folder een submap gebruikt voor een al bestaande taak? Werkt hier prima, namelijk.

Edit: op gDrive, trouwens. OneDrive zou ik even moeten testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastiaan op 18-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Ik meen me ook te herinneren dat er wat verbeterd was aan cloudsync op dat vlak. Vandaar mijn vraag of dat tegenwoordig wel mogelijk was.

Voorheen kon je namelijk alleen een map aanwijzen die dan gesyncd werd met de root van je cloud dienst.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 11:12
Even een vraag over de Hyper Backup tool van Synology.
We draaien thuis 1 Synology met daarop de Hyper Backup die via rsync de backups maakt naar een andere NAS. Daarnaast worden (binnenkort) op een ext.USB een deel van de data (alleen extreem belangrijke data) weggeschreven voor off-site backup.

Nu wil ik graag weten of met de versie roulatie de backups wel (compleet) genoeg zijn. Omdat de Hyper Backup alleen maar incrementals doet. Is er geen mogelijkheid voor een full backup? Je kan wel een versie vergrendelen, maar dat is dan alleen een incremental van een bepaald tijdstip. Of zie ik dingen verkeerd?

Graag een hulp hierbij. (Cloud-oplossing in de buitenwereld is géén optie)

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Wat ik mis bij Hyper Backup:
- Elke backup taak maakt een backup van de systeemconfiguratie. Bij een restore kan je dan kiezen of je de systeemconfiguratie ook terugzet (nieuwe NAS bv), of niet. Maar ik zie nergens een optie om ènkel een backup van de systeemconfiguratie te maken...

- Bandwidth throttling en schema's. Ik wil instellen dat m'n NAS overdag niet of trager upload en na middernacht terug resumed.

- Er wordt een versie gemaakt per run, ook al zijn er geen wijzigingen. 1 run/dag met versies op max 30 geeft max 1 maand terug. Als een file quasi nooit wijzigt, zou ik het logischer vinden enkel een versie te maken bij een wijziging; zo kan je potentieel, ik zeg maar, een jaar terug gaan met hetzelfde aantal versies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:21
Mijn backups naar Amazon falen opeens met de volgende melding. Iemand anders hetzelfde probleem?

[Amazon Cloud Drive][Amazon Drive photos] Failed to access the backup destination. (The backup destination is not ready.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
EricEric752 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:58:
[Amazon Cloud Drive][Amazon Drive photos] Failed to access the backup destination. (The backup destination is not ready.)
Zag ik ook, HyperBackup opnieuw opstarten en 't verbond weer met Amazon. Geen idee waarom de verbinding verloren was. Nu loop de backup al weer twee dagen zonder problemen.

Meteen maar een integriteitstest uitgevoerd, en alles lijkt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Laatst online: 11-09 23:21
DAzN schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:23:
[...]
Zag ik ook, HyperBackup opnieuw opstarten en 't verbond weer met Amazon. Geen idee waarom de verbinding verloren was. Nu loop de backup al weer twee dagen zonder problemen.

Meteen maar een integriteitstest uitgevoerd, en alles lijkt in orde.
Dank je wel. Dat was hier ook de oplossing. De eerste backup loopt hier nu weer goed.

Wel erg slordig. Ik ontdekte het probleem pas na een paar dagen. Gelukkig heb ik de backup niet nodig gehad, maar je moet er natuurlijk wel op kunnen rekenen dat een backup die goed loopt dat ook blijft doen. Ik schedule nu voor de zekerheid maar een stop en start van de Hyper Backup server, vlak voor de backups normaal beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
EricEric752 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:50:
[...]

Wel erg slordig. Ik ontdekte het probleem pas na een paar dagen. Gelukkig heb ik de backup niet nodig gehad, maar je moet er natuurlijk wel op kunnen rekenen dat een backup die goed loopt dat ook blijft doen. Ik schedule nu voor de zekerheid maar een stop en start van de Hyper Backup server, vlak voor de backups normaal beginnen.
Ik laat een notificatie sturen naar Gmail die ik iedere dag bekijk. Heb aan scripten gedacht zodat je alleen een notificatie krijgt als de backup mislukt, maar heb daar maar van afgezien, omdat je dan nog niet weet of de backup wel lukt.

Iedere dag een kleine moeite om een emailtje weg te gooien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:32
Op aanraden van een aantal in dit draadje heb ik vorige week een APC Back-UPS ES 550VA DIN besteld. Eerst een dikke 16 uur aan het stroom gehangen om hem volledig op te laden en vandaag mijn DS415+ erop aangesloten. Tevens staat er een 8 ports switchje op aangesloten.

DSM gaf aan dat hij 2550 seconden (42,5 minuut) op een accu lading zou moeten door kunnen werken.
Vanochtend om 8.52 uur een test begonnen door het stroom eraf te halen.
Precies een uur later (op de seconde!) dus om 9.52 uur ging de Syno in safe mode en sloot zichzelf netjes af.
Toen ik het stroom daarna weer aan had gesloten ging de Syno weer aan en een paar minuten later was alles weer operationeel.

Al met al ben ik erg blij met deze aankoop! Wat mij betreft een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dromer1967
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 16:04
Dat Amazon Drive ziet er wel aantrekkelijk uit als backup voor de NAS.

Weet iemand hoe je encryptie kunt toepassen op de data voordat het naar Amazon toegaat?

Ik weet dat Hyper Backup een encryptiemogelijkheid heeft, maar ik heb ook gelezen dat Synology altijd een sleutel heeft om de data te lezen.

Ik wil mijn data graag écht privé houden 8) Maar graag ook het gemak behouden van een automatische backup zoals Hyper Backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
dromer1967 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:34:
Ik weet dat Hyper Backup een encryptiemogelijkheid heeft, maar ik heb ook gelezen dat Synology altijd een sleutel heeft om de data te lezen.
Waar heb je dat gelezen?

Wat ik nu heb: HyperBackup met encryptie backup ik met diverse tasks data van /volume1 naar /volume2/backup map met encryptie. Dan sync ik "local to destination" naar TransIP Stack over WebDAV zonder encryptie. Ik kan dan de backups altijd van Stack halen en direct in de standalone HyperBackup tool hangen die Synology aanbiedt.

Ohja, en sommige mappen met bestanden backup ik ook naar Amazon S3 waar versioning aan staat op de bucket. Dit gaat los van HyperBackup.

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 12-02-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Buzz_Fuzz schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:17:
Wat ik mis bij Hyper Backup:
- Elke backup taak maakt een backup van de systeemconfiguratie. Bij een restore kan je dan kiezen of je de systeemconfiguratie ook terugzet (nieuwe NAS bv), of niet. Maar ik zie nergens een optie om ènkel een backup van de systeemconfiguratie te maken...
Via Configuratiescherm -> Bijwerken en herstellen kun je een kopie van je systeemconfiguratie en downloaden. Zo heb je een losse file die je ook weer kunt importeren op een andere Syno.

Vervolgens kun je er ook voor kiezen om die file weer naar een map op je Syno up te loaden, zodat hij in ieder geval ook als losse file meedraait in je reguliere Hyper Backup.

Er komt wat handwerk bij kijken, maar als het goed is veranderd je config ook niet erg vaak als je de boel eenmaal hebt draaien. De mijne niet tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaBart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-03 17:49
Beste Tweakers,

Ik heb diverse topics en ook deze aandachtig bestudeerd, maar het volgende is mij nog niet duidelijk:

Ik lees wel terug dat ik op diverse manieren "Point in Time" backups kan maken van (mappen) op een Windows PC op de Synology producten, en dat ik dan terug in de tijd kan bladeren om weggegooide bestanden te restoren. Maar ik wil nu juist het volgende doen:

Ik werk voornamelijk met bestanden op een Synology NAS. Deze (dus de bestanden op de NAS, NIET die op de PC) wil ik gaan backuppen op een andere Synology NAS op een andere locatie. Is het op een of andere manier dan ook mogelijk om "terug te bladeren" (Point in Time dus) in bestanden om zo bijvoorbeeld een bestand te restoren dat drie maanden geleden per ongeluk is verwijderd?

Zo ja: Mooi, welke methode kan ik dan het beste gebruiken? Hoe lang kan ik dan terugbladeren in de backups? (lees: Is dat instelbaar?) Ik heb even een duwtje in de juiste richting nodig en kom er dan zelf wel uit..

Mijn dank is groot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ja. Dat kan en is in te stellen. Gewoon de datumrange opgeven van waaruit je wilt restoren.
https://www.synology.com/.../help/HyperBackup/restore

Om Synology naar Synology te doen met versioning kan je het beste hyperbackup gebruiken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Marcel_EA schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:56:
Op aanraden van een aantal in dit draadje heb ik vorige week een APC Back-UPS ES 550VA DIN besteld. Eerst een dikke 16 uur aan het stroom gehangen om hem volledig op te laden en vandaag mijn DS415+ erop aangesloten. Tevens staat er een 8 ports switchje op aangesloten.

DSM gaf aan dat hij 2550 seconden (42,5 minuut) op een accu lading zou moeten door kunnen werken.
Vanochtend om 8.52 uur een test begonnen door het stroom eraf te halen.
Precies een uur later (op de seconde!) dus om 9.52 uur ging de Syno in safe mode en sloot zichzelf netjes af.
Toen ik het stroom daarna weer aan had gesloten ging de Syno weer aan en een paar minuten later was alles weer operationeel.

Al met al ben ik erg blij met deze aankoop! Wat mij betreft een aanrader!
Ik heb de APC UPS BE700G-GR 700VAk en heb daar ook wel goede ervaringen mee.
Die van mij was vorig jaar na een jaartje gewerkt te hebben ineens kapot gegaan (batterij wel vol) en voordat ik contact op ging nemen met de webwinkel om garantie aan te vragen maar eerst eens rechtstreeks contact opgenomen met APC zelf met de vraag of ik een reset kon uitvoeren. Alles leek namelijk wel te werken alleen als de stroom er daadwerkelijk af ging, dan ging toch alles uit.
Ik vroeg mij af of ik iets met die zekering kon en wilde eerst effe de mening weten van APC zelf (als het niet te lang ging duren) voordat ik garantie ging aanvragen.

Ik kreeg een mailtje terug met de vraag "waar woont u? (adres)" dus ik maar mijn adres teruggestuurd en kreeg toen effe later een mailtje "er is een nieuwe onderweg" :>
Van zulke service houd ik heel erg!

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Dat is top om te horen zeg! Super service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Goede service maar de mijne is ook al na 1 jaar kapot gegaan dus dat vind ik weer wat minder.
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om synchronisatie, encryptie en backup als geheel werkend te krijgen. Ik heb de afgelopen jaren veel geexperimenteerd met verschillende software. Toch krijg ik het niet lekker voor elkaar. Wat ik wil:
- automatische (liefst synchronisatie) backup naar een Synology NAS
- de backup/synchronisatie dient versleuteld te zijn per bestand
- eens per dag dient een backup gemaakt te worden op de nas zelf
- de bestanden dienen los terug te halen te zijn uit de backup
- een drietal nassen is aan elkaar verbonden. De backups dienen dezelfde data (backups) te krijgen.

Reeds geprobeerd:
- Syncthing => kan de grote hoeveelheid data niet aan
- Nas mounten op pc en externe software gebruiken om geencrypte backup te maken => af en toe wil NAS niet mounten, waardoor backup niet slaagt. Daarnaast regelmatig problemen met rotatieschema's.
- Cloudstation, Cloudstation Client. Dit werkt wel, maar helaas zonder encryptie.
- Encryptie op NAS gebruiken. Dit blijkt echter geen zin te hebben, aangezien de gedeelde map niet gebruikt kan worden voor automatische backups.
- Resilio Sync. Dit werkt nog het best. De encryptie-functie voldoet echter niet: wanneer ik op de drie NAS'en encrypte mappen draai, dan zorgt dit ervoor dat bij het wegvallen van de master (dus pc waar data oorspronkelijk op staat) de data niet meer decrypt kan worden. Daarnaast kan je geen interval backups maken, aangezien de data simpelweg niet los te decrypten is.
- Duplicati: te experimenteel. Backups lijken niet altijd volledig te zijn.

Heeft iemand nog een suggestie?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 23:26
MediaBart schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:51:
Beste Tweakers,

Ik heb diverse topics en ook deze aandachtig bestudeerd, maar het volgende is mij nog niet duidelijk:

Ik lees wel terug dat ik op diverse manieren "Point in Time" backups kan maken van (mappen) op een Windows PC op de Synology producten, en dat ik dan terug in de tijd kan bladeren om weggegooide bestanden te restoren. Maar ik wil nu juist het volgende doen:

Ik werk voornamelijk met bestanden op een Synology NAS. Deze (dus de bestanden op de NAS, NIET die op de PC) wil ik gaan backuppen op een andere Synology NAS op een andere locatie. Is het op een of andere manier dan ook mogelijk om "terug te bladeren" (Point in Time dus) in bestanden om zo bijvoorbeeld een bestand te restoren dat drie maanden geleden per ongeluk is verwijderd?

Zo ja: Mooi, welke methode kan ik dan het beste gebruiken? Hoe lang kan ik dan terugbladeren in de backups? (lees: Is dat instelbaar?) Ik heb even een duwtje in de juiste richting nodig en kom er dan zelf wel uit..

Mijn dank is groot!
Wat dacht je van cloud station server op je nas ?

Met hyperbackup kan het ook maar dan moet je bijv elke uur backuppen.. Met cloud station server is het realtime... Eventueel kan je erbij ook nog cloud station share sync overwegen. Dan sync je zeg maar je cloudstation server direct met een 2e nas en zijn beide hetzelfde. Dan doe je hyperbackup als je dagelijkse backup.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bram.
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-09 12:10
wcduck schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:27:
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om synchronisatie, encryptie en backup als geheel werkend te krijgen. Ik heb de afgelopen jaren veel geexperimenteerd met verschillende software. Toch krijg ik het niet lekker voor elkaar. Wat ik wil:
- automatische (liefst synchronisatie) backup naar een Synology NAS
- de backup/synchronisatie dient versleuteld te zijn per bestand
- eens per dag dient een backup gemaakt te worden op de nas zelf
- de bestanden dienen los terug te halen te zijn uit de backup
- een drietal nassen is aan elkaar verbonden. De backups dienen dezelfde data (backups) te krijgen.

Reeds geprobeerd:
- Syncthing => kan de grote hoeveelheid data niet aan
- Nas mounten op pc en externe software gebruiken om geencrypte backup te maken => af en toe wil NAS niet mounten, waardoor backup niet slaagt. Daarnaast regelmatig problemen met rotatieschema's.
- Cloudstation, Cloudstation Client. Dit werkt wel, maar helaas zonder encryptie.
- Encryptie op NAS gebruiken. Dit blijkt echter geen zin te hebben, aangezien de gedeelde map niet gebruikt kan worden voor automatische backups.
- Resilio Sync. Dit werkt nog het best. De encryptie-functie voldoet echter niet: wanneer ik op de drie NAS'en encrypte mappen draai, dan zorgt dit ervoor dat bij het wegvallen van de master (dus pc waar data oorspronkelijk op staat) de data niet meer decrypt kan worden. Daarnaast kan je geen interval backups maken, aangezien de data simpelweg niet los te decrypten is.
- Duplicati: te experimenteel. Backups lijken niet altijd volledig te zijn.

Heeft iemand nog een suggestie?
Ik doe het zo:
  1. Mac: backup om het uur naar map op lokale NAS (via Arq, SFTP). Arq encrypteert en doet versiebeheer.
  2. Lokale NAS: backup elke nacht van bovenstaande map naar externe NAS (via Shared Folder Sync, rsync over internet dus). Geen encryptie hier want dat deed Arq reeds.
Als de Mac stuk gaat, kan ik met een andere pc via SFTP en Arq weer aan de backup op de Mac.
Als de lokale NAS stuk gaat, kan ik met dezelfde Mac via SFTP en Arq aan de backup op de externe NAS.

Er hangt trouwens ook nog een USB-schijf aan mijn Mac met TimeMachine (ook backup en versiebeheer) voor snelle recovery's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:17
Door de tips van hier heb ik me ook aangemeld bij Amazon Drive. Ziet er duidelijk uit, al is het wel een erg minimale site met info.

Betreft de betaal problemen hier, is het wel als Nederlander gewoon toegestaan? Met andere woorden als ik nu backups daarop maak, kan ik ervan uitgaan dat ik niet geblokkeerd word en er nooit meer bij kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Marcel_EA schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:56:
Op aanraden van een aantal in dit draadje heb ik vorige week een APC Back-UPS ES 550VA DIN besteld.
Waarom heb je überhaupt een UPS aangeschaft? Bij mij thuis is er misschien hooguit 1 keer per jaar iets met de stroom aan de hand; is dit enorm schadelijk voor een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:17:
[...]

Waarom heb je überhaupt een UPS aangeschaft? Bij mij thuis is er misschien hooguit 1 keer per jaar iets met de stroom aan de hand; is dit enorm schadelijk voor een NAS?
Ik heb dezelfde UPS aangeschaft 2 jaar terug mij nadat er in 2 keer in 1 maand de stroom uitviel hier. Het plots uitvallen van de stroom is niet zo goed voor een HDD gewoon en voor dat bedrag wilde ik wat meer zekerheid. Je krijgt netjes een mail van de Syno als de UPS ingeschakeld werd (en dus de stroom uitviel) en dan heb ik sindsdien 2 keer gehad dus ben er erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

upje schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:17:
[...]

Als je je nas voor backups gebruikt is een ups wel zo verstandig

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Laat ik mijn vraag iets concreter maken: als mijn nas 1 keer per jaar onverwacht afsluit door een stroomstoring, wat is dan de kans dat de nas of 1 van de schijven kapot gaat? Is dit een kans van 1 op 10, 1 op 1000?

Ik vermoed dat de kans heel klein is dat er iets kapot gaat, en ik weet vrij zeker dat de kans op stroomstoringen in NL erg klein is, dat gecombineerd kom ik er op uit dat de toegevoegde waarde vrij klein is.
Daar denken jullie kennelijk anders over, waarom?

[ Voor 6% gewijzigd door upje op 11-03-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Omdat je geen enkele verstoring wilt? In mijn geval zit router, modem, nas (virtual en docker), domotica, backup alles op de ups zodat het gewoon blijft doordraaien. Mocht het te lang duren dan wordt alles netjes afgesloten. Zodat er niets kapot gaat of software verkeerd wordt afgesloten etc. Ik zie duidelijk toegevoegde waarde.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
De antwoorden zijn idd al gegeven.
Voor de een wellicht overdreven. Voor de ander een extra "zekerheid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

HDD kan er wel redelijk goed tegen maar een RAID config een stuk minder. Het gebeurt relatief vaak dat een RAID corrupt raakt na een power outage

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25

Arfman

Drome!

upje schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:57:
Laat ik mijn vraag iets concreter maken: als mijn nas 1 keer per jaar onverwacht afsluit door een stroomstoring, wat is dan de kans dat de nas of 1 van de schijven kapot gaat? Is dit een kans van 1 op 10, 1 op 1000?

Ik vermoed dat de kans heel klein is dat er iets kapot gaat, en ik weet vrij zeker dat de kans op stroomstoringen in NL erg klein is, dat gecombineerd kom ik er op uit dat de toegevoegde waarde vrij klein is.
Ik had een tijdje een stroomstoring in de tuin die lastig op te sporen was. Gemiddeld 1 x per maand klapte de stroom eruit, en bij 1 van die keren was mijn volume corrupt (die was 16 zettabyte groot volgens DSM). Gevolg: ik moest alles backuppen, NAS resetten, alles weer instellen zoals het stond en data terugkopieren. Financiele schade: 200 euro voor een 5TB Seagate HDD voor backups, kopieren van het corrupte volume duurde een week, alles instellen duurde een halve zaterdag en terugkopieren ook nog eens een dag. En dan had ik nog geluk dat ik nog bij de data kon, voor hetzelfde geld was ik alles kwijt geweest.

Dan is een UPS van 80 euro niet zo'n gekke investering, net zoals een backup a la Amazon Drive (60 euro p/jaar). Die data is me meer waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Arfman op 11-03-2017 21:35 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 11-09 22:28
Ik zit nog bij HiDrive 250GB en loop daar tegen grenzen aan, en de nieuwe pakketten zijn nu fors duurder.

Unlimited by amazon lijkt me wel iets en ga ik testen. Ik heb het volgende idee, gezien backuppen aardig wat tijd kost graag jullie feedback als ik iets over het hoofd zie. Eigenlijk wil ik 1 amazondrive gebruiken voor 2/3 dingen

1-hyperbackup met versioning van mijn kritische documenten, dit is 50GB
2-een of twee extra hyperbackup tasks met mijn media. Fijn om te backuppen maar niet kritisch en hier heb ik geen versioning nodig - wis ik een film dan hoeft hij niet in de backup te blijven
3-andere map met een cloudsync van een aantal mappen, zodat ik daar overal bij kan

Als ik alles lees dan zou dit allemaal moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gisteren een Qnap TS-112 gekregen van mijn buurman. Die had 'm al een jaar uit elkaar liggen omdat die het apparaat niet meer in kon en niks voor elkaar kreeg na een firmware update. In een uurtje tijd was die NAS weer up-and-running. Helaas heb ik alleen maar laptopschijfjes om wat te testen...

Zojuist heb ik een Rsync voor elkaar gekregen vanaf mijn Synology DS-211j, even als test slechts 1 map gedaan. Op zich werkt het prima. Ik moet alleen nog uitzoeken of ik een back-up ook kan doorzoeken of dat Synology z'n eigen manier van mappen maken aanhoudt waar ik als gebruiker niks mee kan.

Iemand een idee voor de beste bang/buck schijf van 3TB? In mijn Synology zitten 2 stuks WD20EARS (Green) die niet meer in de handel zijn volgens mij. Omdat ik graag mijn hele NAS wil kunnen back-uppen én omdat moederlief ook nog wat bestandjes op de Qnap kwijt moeten kunnen zoek ik daarvoor een 3TB schijf.

Eindelijk kan ik dan ook beginnen met het maken van een offsite back-up, en moederlief ook naar mijn NAS toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46

Hoe lang werkt je nas of je harde schijven.
Alles gaat en kan direct defect gaan, nieuw of oud maakt niks uit.
Oplossing maak een goede backup.
Alles wat je extra doet om dit tegen te gaan bijv UPS, is alleen maar goed,
maar belangrijkste is een backup, dan ben je niet afhankelijk van je nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@jaspov Dat is inderdaad allemaal mogelijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Laatst online: 11-09 22:28
kraades schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:45:
@jaspov Dat is inderdaad allemaal mogelijk.
Thanks. Inmiddels aan het spelen met de trial. Folders aangemaakt in de amazon root om hyperbackup(s) en cloudsyncs netjes apart te zetten. So far so good.

Voor cloudsync encryptie gekozen. Kom er net achter dat als je dan de files vanaf een andere plek benadert (chrome browser of ios app) je helemaal niets kan met die files. Op zich fijn (het werkt) maar had gehoopt dat ik daar al en decrypt optie zou hebben. Nu lijkt het enkel mogelijk via chrome te downloaden en dan met een losse decryptietool krijg ik de file weer terug

-extern wil ik eea encrypted (pio 1) maar lokaal simpel decrypten zou handig zijn. Nu is het enkel een volledige laatste backup zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 21:17

In mijn geval afgelopen week kapotte HDD door stroomstoring ;). Ook gewoon in NL. 2x in 1 nacht viel het uit, daarna de melding gekregen. Wist ik die tip maar eerder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Sinds een paar dagen faalt m'n Hyper Backup van m'n Lightroom database naar Amazon Cloud Drive keer op keer :/
Integriteitscontrole geeft succes aan...

Ding draait nog geen maand. Die DB is maar 3GB ofzo, maar mag er niet aan denken dat er een andere taak van 200GB "zomaar" gaat falen...

[ Voor 5% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 13-03-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Buzz_Fuzz schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:30:
Sinds een paar dagen faalt m'n Hyper Backup van m'n Lightroom database naar Amazon Cloud Drive keer op keer :/
Integriteitscontrole geeft succes aan...

Ding draait nog geen maand. Die DB is maar 3GB ofzo, maar mag er niet aan denken dat er een andere taak van 200GB "zomaar" gaat falen...
Na 1,5 week gefaalde backups naar Amazon doet die van mij het vanochtend/vannacht in ene wel weer. Heb gister wel 'm Syno een harde reboot moeten geven omdat ie niet meer reageerde. Wellicht dat die reboot even nodig was.. maar kon ook geen foutmelding anders vinden dan 'failed'.

Is er een manier om meer logging te krijgen of te zien? Ik bedoel.. hij zegt niet 'failed' omdat het zo supergoed ging..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Je kan wel via ssh inloggen en daar in /var/log/messages logging van hyperbackup zien. Zal daar vanavond eens de bewuste lijnen uit citeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 19:12
Is het trouwens iemand gelukt om een backup te maken van de systeem partities van een Synology NAS en deze succesvol weer terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Dit zijn de log messages van de falende Lightroom Hyper Backup (die voorheen wel gewoon werkte).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
2017-03-16T01:00:03+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1731 Cloud Backup Task has been started: task_ID: 1
2017-03-16T01:00:06+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1274 Action: [local backup], Repo Path: [/volume1/@img_bkp_cache/amazon_cloud_drive_hyperbackup_.NTc8oW], LinkKey: [DiskStation_00113222B17D_1], Cloud backup: [1], Target ID: [lightroom], task ID: [1]
2017-03-16T01:00:06+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1277 app Path: [/volume1/@tmp/BKP_APP_l32iL8]
2017-03-16T01:00:06+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1277 data Path: [/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom]
2017-03-16T01:00:18+01:00 DiskStation img_backup: (25582) rollback.cpp:656 --------[Rollback check (@writer)]--------
2017-03-16T01:00:18+01:00 DiskStation img_backup: (25582) rollback.cpp:657 isSync: [1]
2017-03-16T01:00:18+01:00 DiskStation img_backup: (25582) rollback.cpp:658 local info: [result[rollback],status[backup],stage[chunking],tmpSeqID[30],versionID[33]]
2017-03-16T01:00:18+01:00 DiskStation img_backup: (25582) rollback.cpp:659 cloud info: [result[rollback],status[backup],stage[chunking],tmpSeqID[30]]
2017-03-16T01:00:19+01:00 DiskStation img_backup: (25582) rollback_backup.cpp:51 [Rollback] temp sequence map exist, remove file by seq_id [30] in the cloud
2017-03-16T01:00:19+01:00 DiskStation synoimgbkptool: [25588]target_roll_back.cpp:1272 [INFO] start moving buckets
2017-03-16T01:00:19+01:00 DiskStation synoimgbkptool: [25588]target_roll_back.cpp:1290 [INFO] finish moving buckets
2017-03-16T01:00:20+01:00 DiskStation synoimgbkptool: [25588]file_pool.cpp:262 [INFO] start moving files in file_pool
2017-03-16T01:00:20+01:00 DiskStation synoimgbkptool: [25588]file_pool.cpp:318 [INFO] finish moving files in file_pool
2017-03-16T01:00:23+01:00 DiskStation synoimgbkptool: [25588]target_roll_back.cpp:766 /volume1/@img_bkp_cache/amazon_cloud_drive_hyperbackup_.NTc8oW:lightroom roll-back done!!(err: 0)
2017-03-16T01:00:23+01:00 DiskStation img_backup: (25582) rollback_backup.cpp:130 [Rollback] rollback on version [33], can version be delete after rollback: [0] ?
2017-03-16T01:00:36+01:00 DiskStation img_backup: [25601]cand_chunks.cpp:526 Error: impossible case: cands: [1048576]
2017-03-16T01:00:36+01:00 DiskStation img_backup: [25601]cdc.cpp:94 Error: real-time candidate index insertion failed (chunkPos=0, candIndex size=1048576)
2017-03-16T01:00:36+01:00 DiskStation img_backup: [25601]cdc.cpp:330 Error: adding entry failed
2017-03-16T01:00:36+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_helper.cpp:488 (25601)Error: processing ImgBlockSigGet failed
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:922 (25601)failed to chunking file [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1014 (25601)failed!! stop backup: [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1065 (25601)failed to continue backup chunk
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:232 (25601)failed to start chunking file: [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:133 (25601)failed to trigger next event [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:209 (25601)failed to add version for file [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) local_client_worker.cpp:233 (25601)failed to trigger backup event
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:723 (25601)failed to get candidate list of [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1337 (25601)failed to start backup for [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1357 (25601)blRetor occurred: stop backup: [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:662 (25601)[CWorker] failed to start next file/dir: [/volume1/backup/stijndes/bvckup/photos/lightroom/Lightroom Catalog.lrcat]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1544 (25601)[CWorker] error occurs, stop the worker
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1563 (25601)[CWorker] error occurs to handle controller packet
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1524 (25601)failed to handle controller request
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25601) client_worker.cpp:1431 (25601)failed to do before end, notify error to controller: [2]
2017-03-16T01:00:37+01:00 DiskStation img_backup: (25556) backup_controller.cpp:1793 (25556)Error: worker[25601] failed, result[ST_UNKNOWN]
2017-03-16T01:00:40+01:00 DiskStation img_backup: (25556) local_backup_controller.cpp:62 (25556)[BkpCtrl] Not to do version complete since error occurs: blRet[1], err(1)
2017-03-16T01:00:40+01:00 DiskStation img_backup: (25556) backup_controller.cpp:1908 (25556)failed to cloud uploader, result[ST_CANCEL] blserver[1]
2017-03-16T01:00:40+01:00 DiskStation img_backup: (25556) backup_controller.cpp:971 (25556)Error occurs ==>  errno: [1]
2017-03-16T01:00:40+01:00 DiskStation img_backup: (25556) backup_controller.cpp:1141 (25556)[BkpCtrl] failed to send end to cloud uploader
2017-03-16T01:00:41+01:00 DiskStation img_backup: (25556) service_wrapper.cpp:92 (25556)failed to start backup service
2017-03-16T01:00:41+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1341 Failed to start backup task errno:1
2017-03-16T01:00:41+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1759 failed to start task
2017-03-16T01:00:41+01:00 DiskStation img_backup: (25556) [err] backup_progress.cpp:414 Backup task [lightroom] completes with result [3]. Time spent: [38 sec].
2017-03-16T01:00:41+01:00 DiskStation img_backup: (25556) [err] backup_progress.cpp:429 Total Size(Bytes):[2726175824], Modified Size(Bytes):[2726175824], Total Directory:[0], Modified Directory:[0], Total File:[3], Modified File:[3],
2017-03-16T01:00:41+01:00 DiskStation img_backup: [25556]img_backup.cpp:1598 Storage Statistics: TargetSize:[4105189], LastTargetSize:[0], SourceSize:[0], TotalFile:[0], ModifyFile:[0], NewFile:[0], UnchangeFile:[0], RemoveFile:[0], RenameFile:[0], RenameLogicSize:[0], CopyFile:[0], CopyLogicSize:[0], CopyMissFile:[0], CopyMissFileLogicSize:[0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 29-08 20:29
wcduck schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:27:
Zolang je de read/write-keys (die beginnen met D...) van de Resilio-mappen ergens (op papier?) bewaart kun je, bij falen van je unencrypted peers, altijd gewoon een nieuwe peer toevoegen met die key. De data wordt dan gesynct vanaf de encrypted peer en gewoon gedecrypt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MisterData schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:47:
[...]

Zolang je de read/write-keys (die beginnen met D...) van de Resilio-mappen ergens (op papier?) bewaart kun je, bij falen van je unencrypted peers, altijd gewoon een nieuwe peer toevoegen met die key. De data wordt dan gesynct vanaf de encrypted peer en gewoon gedecrypt!
Bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk dat een peer decrypten mogelijk is. Helaas blijft het punt wel dat je geen interval-backups kan maken van een encrypted peer. Er is geen mogelijkheid om de interval-opname te decrypten. Hiermee is het doel om Resilio Sync mede te gebruiken voor backups dan ook teniet gedaan.

Ik vrees dat ik alsnog opzoek moet gaan naar losse software om een encrypted backup te maken naar de NAS. Vervolgens kan ik die bestanden met Sync overzetten naar de andere NAS'en. Heb jaren Cobian gebruikt, maar ik merk dat er regelmatig fouten in sluipen bij het bewaren en verwijderen van oude backup versies. Duplicatie werkt ook niet goed, aangezien de bestanden niet los worden encrypt, maar per container. Heeft iemand een suggestie voor betrouwbare, het liefst open source Windows software die encrypte backups kan maken?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 29-08 20:29
wcduck schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:29:
[...]

Bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk dat een peer decrypten mogelijk is. Helaas blijft het punt wel dat je geen interval-backups kan maken van een encrypted peer. Er is geen mogelijkheid om de interval-opname te decrypten. Hiermee is het doel om Resilio Sync mede te gebruiken voor backups dan ook teniet gedaan.
In theorie zou dat moeten kunnen door de encrypted mappen te snapshotten... Om te restoren moet je dan eerst alle write-peers uitschakelen. Vervolgens snapshot terugzetten en een nieuwe (read-write of read-only) peer toevoegen. Ben met je eens dat dat niet ideaal is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik kreeg net een mail aan dat Synology met een eigen cloud gaat komen.

Je kan je inschrijven voor het Bèta programma en hiermee krijg je dan (tijdelijk?) 1tb.

https://c2.synology.com/nl-nl

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
vanpeers schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:37:
Ik kreeg net een mail aan dat Synology met een eigen cloud gaat komen.

Je kan je inschrijven voor het Bèta programma en hiermee krijg je dan (tijdelijk?) 1tb.

https://c2.synology.com/nl-nl
[...]
Synology heeft zijn eerste datacentrum voor Synology C2 in Duitsland gevestigd.

"Synology C2 compenseert de tekortkomingen van algemene openbare cloud-services en biedt DSM-gebruikers een speciaal ontwikkelde console voor het beheer van NAS-back-ups met gedetailleerd herstel, een dashboardmonitor en een clientzijdige codering – een ongekende combinatie voor een NAS-server", zegt Jia-Yu Liu, Senior Manager bij Cloud & Backup Division.

Synology C2 Backup beta-programma

Synology biedt bij de beta-introductie van Synology C2 een gratis betaversie van zijn C2 Backup-service. Deze gratis service is alleen beschikbaar voor DSM-gebruikers in Europa en wordt verstrekt op basis van 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Deelnemers aan het betaprogramma krijgen gedurende een periode van 3 maanden een online cloudopslagruimte van 1 TB, inclusief versiebeheer voor 11 back-ups. Na de betaperiode wordt Synology C2 Backup een betaalde service met een officiële release.
Bron: https://www.synology.com/...ws/article/C2_Backup_Beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Iemand Duplicati in Docker werkend onder DSM?
Hij blijft bij mij maar staan op "bezig met opnieuw starten".

[UPDATE]
Ik was vergeten "-e DUPLICATI_PASS=duplicatiPass" toe te passen.
Hierna start hij wel gewoon.

[ Voor 33% gewijzigd door WRT54G op 30-03-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
M.b.t. Synology C2.
Ik zie dat ik geen rotatie kan gebruiken m.a.w. C2 is niet geschikt als bescherming tegen ransomware.
Deze uitspraak klopt toch?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

kraades schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:30:
M.b.t. Synology C2.
Ik zie dat ik geen rotatie kan gebruiken m.a.w. C2 is niet geschikt als bescherming tegen ransomware.
Deze uitspraak klopt toch?
Heb jij al toegang dan? Ik ben in de veronderstelling dat er automatisch een bestandsgeschiedenis wordt bijgehouden? Maar ik weet dan ook niet meer dan wat er op de site staat https://c2.synology.com/nl-nl/backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08 23:15
Toevallig net 3 dagen toegang tot Synology C2 en bij vorige versie zie ik netjes al 3 vorige versies staan. Ik heb ergens gelezen dat er standaard 11 versie bewaard blijven maar weet dit niet zeker en kan het aantal ook niet terug vinden op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
@kraades
Dit haal ik van de C2 website aan info:
Bestandsgeschiedenis behouden:
Meerdere herstelpunten van gegevens is een van de voordelen van de ondersteuning van meerdere versies in Synology C2 Backup. Via C2 Backup explorer kunt u gemakkelijk door de verschillende bestandsversies bladeren.

@kevin1000
Staat mij ook iets bij van 11 versies. Kan het alleen zo 1.2.3. niet meer terug vinden.
Gevonden! Het zijn idd 11 versies: Synology news site
Dit gaat wel over de beta. Dus wellicht kan je meer versies bewaren als het product/service uit beta is.

@ all
Ook ik heb me opgegeven voor de beta. Nog geen uitnodiging gehad.
Weet ook niet of ik het ga gebruiken zonder dat ik de kosten van te voren weet.
Straks 500GB overgebracht (wat dagen duurt met 1,5MB/s upload) en dan valt de prijs tegen...
:?

[ Voor 18% gewijzigd door WRT54G op 12-04-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ah, ok.
Ik kon geen rotatie instellen zoals bij bijvoorbeeld Amazon en trok toen onterecht de conclusie dat er geen meerdere versies werden opgeslagen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

De prijs moet inderdaad bescheiden zijn, want mocht het uiteindelijk €9,99 per maand worden voor 1TB dan koop ik liever een extra externe HDD (die kosten zijn er zo uit) zodat ik kan afwisselen met mijn huidige tegen randsomware, en dan gebruik ik STACK om mij te beschermen tegen brand en diefstal.

Ik hoop op iets van €2,99 p/mnd voor 500GB, €4,99 p/mnd voor 1TB, €9,99 p/mnd voor 3TB en €19,99 p/mnd voor 8TB ofzo :p Dan heb ik wel interesse in de eerste of tweede. En het is te hopen dat ze een aantal betaalmethoden ondersteunen (niet alleen CC).

Maargoed eerst de beta. Drie maandjes zijn lang om een beetje vertrouwd te raken. Zelfs met een lage uploadsnelheid ;) Ik ben ook wel benieuwd naar de webinterface.

Ik lees op het Synology forum ook nog een reactie van iemand over backup rotatie https://forum.synology.co...pic.php?t=129749&start=15
Some observations on C2:
- Backup rotation is missing in HyperBackup for C2
- Compression cannot be turned off in HyperBackup for C2
- If someone is using client side enryption, then when logging in on the website (https://eu.c2.synology.com/) and want to browse the backup it asks for the client side encryption password (or cert). This means that it sends the password (or cert) to Synology's servers which should never ever happen.
:/

Maar misschien gaat het automatisch omdat deze service geïntrigeerd is in DSM? Of er ontbreken nog functies die binnenkort worden toegevoegd? C2 Disaster Recovery is bijvoorbeeld ook nog niet beschikbaar. Al is dat meer een dienst dan een feature natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:46
Ik ben ook aan de slag gegaan met C2 en het ziet er veel belovend uit.
Ik heb alleen wel een maar, ik heb een 415play en als mijn C2 backup draait is de NAS bijna onbruikbaar traag zelfs streamen van video naar mijn mediaplayer lukt niet, terwijl andere backups in en extern zonder moeite doorlopen. Iemand hier ook last van?

Een ander punt wat ik mis is een speedlimit, dit heb ik nu in netwerk settings gezet door port 8443 te beperken maar eigenlijk wil een tijdschema, snachts volle snelheid, overdag gecapped.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 11:56
gielie schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:53:
Ik ben ook aan de slag gegaan met C2 en het ziet er veel belovend uit.
Ik heb alleen wel een maar, ik heb een 415play en als mijn C2 backup draait is de NAS bijna onbruikbaar traag zelfs streamen van video naar mijn mediaplayer lukt niet, terwijl andere backups in en extern zonder moeite doorlopen. Iemand hier ook last van?

Een ander punt wat ik mis is een speedlimit, dit heb ik nu in netwerk settings gezet door port 8443 te beperken maar eigenlijk wil een tijdschema, snachts volle snelheid, overdag gecapped.
Doet hij iets van encryptie toevallig? Dat kan de CPU behoorlijk opvreten.
En loopt het onder een dedicated user? Dan kan je de thresshold ook op de user zetten dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Mag sinds vandaag ook C2 gebruiken.

eerste bevindingen:

Snelheid zit er goed in, haal zelf tussen de 16 en 20MB.

Versiebeheer is zichtbaar als je inlogt, kan je helaas (nog) niet zelf instellen.

Ene keer is encryptie code nodig bij pasword. Dan weer niet? Daar gaat nog iets fout ja.

Als prijs juist is verlaat ik idrive voor Synology C2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben144
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-09 12:57
Kan een synology gemakkelijk backupen naar meerdere kleinere externe usb-drives ?
Ik vind hier namelijk niets over terug.

Situatie:
- Heb nog geen nas, overweeg wel eentje te kopen, 4 TB ofzo. (mag ook qnap zijn)
- Heb een stapel oude sata drives (320 GB tot 1,5 TB) en een USB 3.0 sata docking station.

Dus de backup software op de nas moet een melding geven als ik een andere harddisk in de usb-docking moet steken. Bestaat zoiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Op mijn Synology had ik al jaren een backup draaien mbv Time Backup.
Sinds een tijdje wordt dat niet meer ondersteund op de nieuwe DSM versies, dus nu probeer ik Hyperbackup te gebruiken.

Met Time Backup schreef ik dagelijks weg naar een aparte gedeelde map.
Nu vond ik een van de grote voordelen van de Time Backup dat je alle files gewoon kon zien in de verkenner.
Met Hyperbackup is dat helaas niet meer zo. Nu moet ik heel omslachtig met Vault gaan kijken naar mijn backup files.

Is er een manier om de bestanden gewoon zichtbaar te hebben in de verkenner?
Kan dat met Hyperbackup? Of kan ik daar een ander programma voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Paling1 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:46:
Op mijn Synology had ik al jaren een backup draaien mbv Time Backup.
Sinds een tijdje wordt dat niet meer ondersteund op de nieuwe DSM versies, dus nu probeer ik Hyperbackup te gebruiken.

Met Time Backup schreef ik dagelijks weg naar een aparte gedeelde map.
Nu vond ik een van de grote voordelen van de Time Backup dat je alle files gewoon kon zien in de verkenner.
Met Hyperbackup is dat helaas niet meer zo. Nu moet ik heel omslachtig met Vault gaan kijken naar mijn backup files.

Is er een manier om de bestanden gewoon zichtbaar te hebben in de verkenner?
Kan dat met Hyperbackup? Of kan ik daar een ander programma voor gebruiken.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Wilde juist kijken of Hyper Backup wat was om wellicht af te stappen van een zelfgemaakt rsync script. Aan de andere kant werkt dat script al jaren probleemloos, heel soms moest deze gewijzigd worden met een nieuwe DSM versie. Voordeel van de aanpak met een script is dat er elke dag een volledige back-up (wel met alleen de verschillen uiteraard) wordt gemaakt welke uitstekend via de verkenner door te kijken is.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ben momenteel afgestapt van Duplicati en heb met hyper backup stapsgewijs de backup set(s) geregeld. Dit om de initiële backup werkend te krijgen.

Duplicati crasht om de meest onduidelijke redenen en is niet zelfherstellend. Staat ie dan een week lang een vage foutmelding te geven. En als je de fout handmatig probeert te herstellen, lukt dat maar niet.

Hyperbackup daarentegen heeft ook een limiet wat ie aan kan. na 2.6TB aan files crashte die. Dus heb ik de backups nu verdeeld over meerdere backupsets. foto's, documenten, media per soort, etc.
Helaas geen mogelijkheid om externe HDD's te backuppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
Ik heb vandaag een oude Synology 207+ ingericht om te gaan gebruiken als backup NAS voor mijn 213j.
Aangezien de oude 207+ nas op DSM 3.1 draait zijn hier volgens mij geen backup packages voor beschikbaar.

Wat is nu de handigste manier om wekelijks de (gewijzigde) bestanden hierheen te backuppen?
Ik heb het op de 213j met Hyper Backup geprobeerd, maar dan krijg ik op mijn 207+ allemaal onleesbare bestanden te zien. Het is de bedoeling dat ik de bestanden op mijn 207+ ook gewoon kan inzien.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik denk rsync. Misschien dat er in hyper backup nog een legacy optie zit waarbij je nog wel de bestanden kunt lezen? Weet ik niet zeker...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
kraades schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:00:
Ik denk rsync. Misschien dat er in hyper backup nog een legacy optie zit waarbij je nog wel de bestanden kunt lezen? Weet ik niet zeker...
Bedoel je dan buiten Hyper Backup om?
Als ik nu Hyper Backup open op de ds213j krijg ik daar ook een optie om een rsync backup te maken. Deze vindt vervolgens dan gewoon de ds207+, vul ik de gegevens in en wordt er uiteindelijk een backup gemaakt naar de 207+.
De bestanden daar zijn echter niet 'normaal' te lezen.

Of moet ik op mijn ds213j op een andere manier een rsync backup maken naar de ds207+?
Als ik bij het Package Center kijk, kom ik daar geen andere apps tegen als ik zoek op 'rsync'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Kwandoerie
Staat daar onderaan niet meer een "legacy" optie bij? Die liet de bestanden gewoon leesbaar namelijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

In HyperBackup zit wel een optie 'Local Data Copy' en een optie 'Remote Data Copy'.
Helaas is het een single version backup. Maar er staat wel bij vermeld dat je de data met FileStation kan benaderen. Ik neem aan dat je de data dan ook in de verkenner van windows gewoon kan zien.
Ik ga het vanmiddag wel eens proberen.

@fmb ,
Dat rsync script, wil je dat misschien delen?

Ik gebruikte de TimeBackup vooral om elke dag en incremental backup te hebben. Als er dan per ongeluk door een gebruiker een file gewist werd, dan kon die snel via de verkenner terug gezet worden.
Nu moet ik dus mensen laten inloggen in DSM en de Vault laten gebruiken om hetzelfde te bewerkstelligen. Veel omslachtiger dan ik wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Paling1 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:21:
In HyperBackup zit wel een optie 'Local Data Copy' en een optie 'Remote Data Copy'.
Helaas is het een single version backup. Maar er staat wel bij vermeld dat je de data met FileStation kan benaderen. Ik neem aan dat je de data dan ook in de verkenner van windows gewoon kan zien.
Dat klopt. Ik vind versioning niet heel belangrijk dus ik heb op een externe harde schijf een local data copy staan. En wel met de reden dat ik die dan gewoon kan uitlezen in macOS Finder / Windows Verkenner. Gaat prima, al moet je dan wel door een handvol mappen navigeren voordat je bij je bestanden komt, omdat de backup een door Hyper Backup aangemaakte mappenstructuur bevat.

Vanmorgen een mail gekregen dat ik ben toegelaten tot de C2 beta. Ik heb nu een backuptaak aangemaakt, maar ik vraag mij alleen nog af of het nog nuttig/verstandig is om de optie codering aan clientzijde inschakelen met een wachtwoord te activeren. Aan de clientzijde vind ik dat namelijk niet zo belangrijk, omdat niemand in principe toegang heeft tot mijn NAS. En ik neem aan dat aan de serverzijde alles ook gecodeerd is opgeslagen zoals je dat ook ziet bij de backuptaak Lokale gedeelde map en externe opslag? Een backup uitgevoerd met deze optie op een externe harde schijf kan ik niet uitlezen in Filestation/Finder/Verkenner, waar de eerder besproken optie Lokale gegevens kopiëren dat wel is.

De Engelse en Nederlandse termen lopen door elkaar in dit verhaal, omdat ik DSM in het Nederlands heb staan, maar ik neem aan dat jullie dat op de juiste wijze vertalen en mijn vraag duidelijk is.

Edit: Pfff upload is nog steeds bezig. Nu 40GB gehad sinds mijn post vanmorgen. Zal wel horen bij Ziggo 150/15.

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 21-04-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 13:19
Sinds een paar dagen werkt Hyper Backup niet goed meer op mijn Synology.
De backup naar Amazon Drive faalt, als ik hyper backup stop en opnieuw start werkt hij wel weer.
Target staat netjes als Online maar toch faalt de job.

Iemand ervaring met het troubleshooten hiervan? Ik kan zeer weinig logging vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Motion2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:59:
Sinds een paar dagen werkt Hyper Backup niet goed meer op mijn Synology.
De backup naar Amazon Drive faalt, als ik hyper backup stop en opnieuw start werkt hij wel weer.
Target staat netjes als Online maar toch faalt de job.

Iemand ervaring met het troubleshooten hiervan? Ik kan zeer weinig logging vinden..
Geduld. Bij mij faalt ie doorgaans eens per week zonder duidelijke reden. Ook loopt ie soms 5-7 uur en andere keer bijna een etmaal. Een reboot kan helpen, hyperbackup icm Amazon is niet zo hyper.
Heb inmiddels > 8Tb erin zitten, dus wellicht is het bijwerken van de backup catalogus inmiddels ook een uitdaging aan het worden voor m'n DS713+. Zou de retentieschema's wat kunnen verkorten en/of minder data in de set kunnen steken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Motion2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:59:
Vanmorgen een melding dat de backup is mislukt. De vorige keer was inderdaad een herstart nodig, om vervolgens geen fouten meer te geven. Een integriteitstest wees ook niet op problemen.

Heb op dit moment geen toegang tot mijn 713+, maar zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden. Maar aangezien ik niet de enige lijk te zijn, is er misschien iets veranderd aan de Amazon-zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
DAzN schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:15:
[...]

Vanmorgen een melding dat de backup is mislukt. De vorige keer was inderdaad een herstart nodig, om vervolgens geen fouten meer te geven. Een integriteitstest wees ook niet op problemen.

Heb op dit moment geen toegang tot mijn 713+, maar zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden. Maar aangezien ik niet de enige lijk te zijn, is er misschien iets veranderd aan de Amazon-zijde?
Typisch dat we vaak met meerdere mensen tegelijk dezelfde mislukking krijgen.

Wiens Amazon backup is vannacht (20-21 april) nog meer mislukt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris818
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik ben bezig met mijn file handling strategie uit te dokteren, ik ben fotograaf en shoot jaarlijks een grote hoeveel foto's.
Na een shoot komende de raw files op mijn laptop, ik verwerk ze met lightroom en er komen enkele mapjes met JPEG's als afgewerkt product.

In 2016 heb ik een DS216+ gekocht en ingesteld zodat Cloudstation de "backup" voor zich neemt.
Elk jaar moet ik de lokale HDD van mijn laptop leegmaken omdat er niet meer genoeg storage over is.
Tot mijn grote frustratie heb ik gemerkt dat de cloudstation enkel een two way sync kan doen !!!
Bij het leegmaken van mijn lokale HDD is de nas dus ook leeg gelopen. Ik heb de files nog op een externe HDD dus er is niets verloren, maar ik wil nu dus wel een one way sync opstellen.

De bedoeling is dus dat alle files die op mijn lokale HDD komen automatisch naar de nas gaan, maar vooral daar blijven als de lokale HDD leeg gemaakt wordt.
De nas is dus eigenlijk geen backup maar eerder een archief (waarvan ik manueel een backup maak).

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik lees hier over rsync?

Ik zou daarna ook nog eens alles willen uploaden naar een cloud om daar veilig te stellen. Ik heb al een Amazon account maar heb hier nog geen gebruik van gemaakt omdat ik eerst wil onderzoeken welke partij prijs/kwaliteit het meest interessant is. Terughalen van data is daar normaalgezien nooit nodig (tenzij ik dus echt alle lokale data kwijt zou geraken).
Wat zouden jullie daar kiezen?
Ik schat dat ik jaarlijks een kleine 2TB aan data verzamel.

Edit: ik lees net dat Rsync voor Linux is. Ik ben Windows gebruiker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Joris818

Wat je wilt is dat je eigenlijk je cloudstation data verplaatst direct op je nas.. Van cloudstation naar archief folder. Dat is een simpele move en triggert dat je laptop leeg gemaakt wordt. Je sync folder is nl leeg... Echter zit je dan met lightroom, want die weet niet dat je data weg is. Je kunt het ook via lightroom doen, echter is dat een belasting omdat ie dan files gaat kopieren via het netwerk van je lokale pc naar nieuwe folder op je nas.
2) Ik weet niet wat belangrijker voor je is. de raw files of raw files + bewerking? Je zou ook een kopie actie kunnen doen bij importeren. Dan kopieer je de raw files gelijk naar je nas.
3) Je zou ook cloudstation backup kunnen gebruiken.. dan maak je backups naar je nas.. dat is dus geen sync/realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:20:
[...]

Elke backup sinds 15-4 is bij mij gefaald helaas :'( ....

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
[...]

Ook die van mij faalde vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
kraades schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 07:06:
@Kwandoerie
Staat daar onderaan niet meer een "legacy" optie bij? Die liet de bestanden gewoon leesbaar namelijk.
Helaas niet nee, een optie zoals in deze afbeelding staat er bij mij niet bij.
Bedankt! Dit lijkt (nu) inderdaad te doen wat ik wil dat het doet.
Ik meen dit gister ook geprobeerd te hebben, maar toen op een foutmelding te zijn gestuit bij deze optie.

Ik ga hier eens even verder mee spelen vanavond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 02:23

aex351

I am the one

Binnenkort ga ik Hyper Backup gebruiken met Amazon Drive. Als tip: Amazon Drive €59,99 CAD (Canada) = 41 euro per jaar. Dit is goedkoper dan de Amerikaanse variant dat momenteel $59,99 = 56 euro per jaar kost. Verder kan ik niet terug vinden waar de bestanden die je op de Amazon Drive plaatst precies gehost worden. Dus in welke land, mocht dat nog wat uitmaken qua performance, privacy en/of eventuele beperkende wetgeving mocht dat nog wat uitmaken.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
[...]

't Is eigenaardig inderdaad. Ik heb 1 gefaalde backup die ik gisteren handmatig heb gestart. De backup van vannacht verliep zonder problemen. Ik vind het wel frappant dat de check eerder zo'n 3 minuten duurde, en sinds een aantal dagen meer dan 15 minuten, zonder dat er veel data is bijgekomen. De mislukte backup duurde zo'n 41 minuten.

Voor de zekerheid ben ik nu een rsync aan het uitvoeren naar mijn DS409, zodat ik on-site ook nog een backup heb, maar Amazon lijkt weer in orde nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Vannacht is mijn Amazon weer goed gegaan btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 21:38
[...]

Hier mislukte de backup in de nacht van 17 -18 en 18 -19 april. Bij een andere nas mislukte de backup ook op de nacht van 18 -19 april. 8)7
Maar sinds 20-21 april werkt alles weer. *O*

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

...

@fmb ,
Dat rsync script, wil je dat misschien delen?

...
Geen probleem, dit script gebruik ik voor een rsync op de NAS zelf van volume 1 naar volume 2. Deze draait elke nacht met crontab, zodat er elke nacht een backup wordt gemaakt. Het is een incrementele backup (dus alleen gewijzigde bestanden worden gekopieerd), maar elke back-up bevat wel alle bestanden middels koppelingen.

Ik heb ook nog een ander soortgelijk script welke een backup maakt via internet naar een andere NAS. Omdat je dit automatisch wil doen, maar wel veilig, moet dat middels SSH sleutels zodat je zonder wachtwoord kan inloggen. Dat maakt het iets complexer.

Voordelen: je kan gewoon door de back-ups browsen en bestanden direct openen/kopieren :)

Hier het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
#!/bin/sh
###########################################################################
# rrotate.sh
#
# script om bestaande back-up to roteren, laatste versie blijft /current
# 
# gebaseerd op http://blog.interlinked.org/tutorials/rsync_time_machine.html
#
# uitvoeren met /volume1/Volume_1/Scripts/rrotate.sh
###########################################################################

# paths and such 
RSYNC=rsync

# logfile, keep an eye on the space of it over time.
# logfile with date and time:
# %Y year
# %m month (01..12)
# %d day of month (e.g, 01)
# %H hour (00..23)
# %M minute (00..59)
# %S second (00..60)
DATE=`date`
NOW=$(date +"%Y-%m-%d_%H.%M.%S")
LOG="/volume1/Volume_1/Logs/rrotate - $NOW.log"

# de vorige back-up
PREVIOUSBACKUP=/volume2/Volume_2/backups/current

# directories om incrementele back-up van te maken
SOURCE=/volume1/Volume_1/Backup

# naar welke directorie
CURRENTBACKUP=/volume2/Volume_2/backups/$NOW
# dir met datum/tijd maken
mkdir /volume2/Volume_2/backups/$NOW

# excludes file - Contains wildcard patterns of files to exclude.
# i.e., *~, *.bak, etc.  One "pattern" per line.
# You must create this file.
# kunnen ook in een bestand gezet worden (zie verderop in script)
EXCLUDES=""

# rsync options, for testing
# -v Verbose -vv More verbose. -vvv Even more verbose.
# -a Archive. Mainly propogate file permissions, ownership, timestamp, etc.
# -n Don't do any copying, but display what rsync *would* copy. For testing.
# --delete and --delete-excluded this tells rsync to remove files from my backups either if they are gone on my local machine, or if I decided to exclude them from my backup.
# NOTE: never use -z option, don't want to compress locally 

#-van gebruiken om te testen, er wordt dan niks gekopieerd maar rsync geeft wel aan in het logbestand wat er zou gebeuren. Zorg wel dat roteren ook achterwege blijft (zie verder)
#OPTS="-van --delete"
OPTS="-va --delete --exclude-from /volume1/Volume_1/Scripts/exclude.txt"

echo "" >> $LOG
echo "[$DATE]" >> $LOG
echo "Starting rsync of source directory $SOURCE, changed from $PREVIOUSBACKUP, to $CURRENTBACKUP ..." >> $LOG

$RSYNC $OPTS --link-dest=$PREVIOUSBACKUP $SOURCE $CURRENTBACKUP >> $LOG 

STARTROTATE=$(date +"%Y-%m-%d_%H.%M.%S")
echo "" >> $LOG
echo "[rsync ended and started rotating: $STARTROTATE]" >> $LOG
#roteren (niet uitvoeren bij "dry-run" -n rsync)
rm -Rf /volume2/Volume_2/backups/current
ln -s $NOW /volume2/Volume_2/backups/current

END=$(date +"%Y-%m-%d_%H.%M.%S")
echo "" >> $LOG
echo "[procedure ended: $END]" >> $LOG

[ Voor 9% gewijzigd door fmb op 23-04-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@fmb ,
Super! Ik ga hier van de week eens mee klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Laatst online: 11-09 18:32
Iemand misschien een idee of het mogelijk is om bestanden automatisch van de ene Nas naar de andere Nas te laten verplaatsen? (weg halen bij de ene nas en op de andere Nas zetten)
Dus wanneer er op NAS 1 wat wordt geplaatst dit automatisch word verplaatst naar NAS 2 of eventueel met een tijdschema of iets ik heb namelijk even geen idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Clumsy Smurf op 02-05-2017 20:12 . Reden: Verduidelijking in wat ik bedoel met verplaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@ALvHelvoort CloudStation ShareSync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Cloud station inderdaad, je kunt een 1 way backup maken (vanaf NAS 1 > NAS 2). Enige issue welke je wel hebt is dat bij eventuele crypto virussen je ook de verkeerde data op NAS 2 hebt staan.

2e nadeel (als je grote bestanden backup) is dat Cloudstation instant begint te backuppen, ik heb daarom een task draaien welke hem 2x in de week de cloud station snachts start en stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Laatst online: 11-09 18:32
@Quakie & @Tortelli Dank jullie voor jullie reactie, wanneer ik terug kom van mijn vakantie zal ik hier eens goed naar kijken. Al dacht ik eigenlijk dat het meer een synchronisatie programma was ipv dat het ook echt bestanden kan verplaatsen, dus van de ene NAS knippen en plakken op de andere NAS.

Ik laat jullie wel weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@ALvHelvoort aha, sorry verkeerd gelezen.. nee dat kan niet met cloudstation sharesync. Zoals naam al zegt zorgt het ervoor dat twee synology's in Sync zijn..
Waarschijnlijk moet je dus met zelfgeschreven scripts aan de gang.. kan me niet zo 1,2,3 een standaard oplossing bedenken..

Iemand al crashes meegemaakt met C2? Ik deed een integriteitscheck en nu geeft ie crash als melding. Ik kan niks doen? Hyperbackup stoppen via package center heeft geen nut gehad.. Zelfde melding. Ik weet helaas even mijn inlog gevens niet, maar ik verwacht niet veel te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

ALvHelvoort schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:35:
Iemand misschien een idee of het mogelijk is om bestanden automatisch van de ene Nas naar de andere Nas te laten verplaatsen? (weg halen bij de ene nas en op de andere Nas zetten)
Dus wanneer er op NAS 1 wat wordt geplaatst dit automatisch word verplaatst naar NAS 2 of eventueel met een tijdschema of iets ik heb namelijk even geen idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen.
2 Posts boven die van jou staat een script en de opmerking dat die ook tussen verschillende nassen kan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 11:26
fmb schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:39:
[...]

2 Posts boven die van jou staat een script en de opmerking dat die ook tussen verschillende nassen kan 😉
Nee....

Hij vraagt om de bestanden te verplaatsen. Dus op NAS 1 knippen, en op NAS 2 plakken. En dus is NAS 1 leeg, en staat het enkel op NAS 2.

Bij File Station, staat onder Tools: Remote connection. Daaronder vallen ook FTP/sFTP en Webdav. Misschien kun je daar iets mee? Misschien een stap in de juiste richting voor je. Ook kan je via NFS/CIFS een remote folder linken. Dus als beide NAS-sen in hetzelfde netwerk zitten kun je ze misschien connecten via NFS/CIFS en dan een script draaien dat elk bestand dat in Map X op nas 1 staat, wordt verplaatst naar Map Y op NAS 2.

Maar als we het gebruiksscenario hebben kunnen we misschien gerichter meedenken :>

Ben zelf ook druk bezig met de backup nu weer goed instellen. Mijn idee:
  • Hyper Backup naar 1TB schijf met de allerbelangrijkste kritieke data die ik direct weer beschikbaar wil hebben.
  • Cloud Sync naar Amazon Drive van foto's en video's zodat ik deze overal beschikbaar heb.
  • Cloud sync van Amazon Drive voor foto's van de telefoons die automatisch syncen naar Amazon Drive
Het enige wat nog mist is een Hyper Backup naar Amazon Drive en Stack. Nu weet ik alleen niet of het nu handiger is om het als geheel een backup te maken (dus alle data van 2 verschillende drives, 3 en 6 TB), Per drive een Hyper Backup te maken, of per Shared Folder een aparte Hyper Backup te maken.

Wat zouden jullie aanraden?

[ Voor 52% gewijzigd door Waah op 05-05-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Waah schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:20:
[...]

Hij vraagt om de bestanden te verplaatsen. Dus op NAS 1 knippen, en op NAS 2 plakken. En dus is NAS 1 leeg, en staat het enkel op NAS 2.
Je hebt gelijk, niet goed gelezen.
Dat kan ook door het script wat aan te passen en rsync te veranderen in mv (move)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterijn
  • Laatst online: 04-09 10:19
Bij deze mijn backup strategie:

Om gegevens op onze NAS (een backuplocatie op zichzelf) veilig te stellen, werk ik met 2 externe usb-disks geformatteerd met het BTRFS bestandsysteem. Deze roteer ik naar wens, waarbij de offline locatie onze auto aan de straat is. (Voor als er brand mocht uitbreken.) Dit gaat via een wandel verbinding van 2TiB per minuut. :)

Privacy gevoelige data zijn geencrypt en worden in die vorm door gekopieerd. Het backuppen gaat met Hyperbackup, de legacy wijze, dus een eenvoudige folder/file kopie. Het backup-doel is een BTRFS subvolume, waarvan ik na iedere backup een readonly snapshot neem. Dit beschermd de backup data tegen Cryptoware en geeft me de mogelijkheid eerdere versies van een bestand terug te vinden.

Wat handig is, is dat deze backups ook zonder een Synology (met bijv. Ubuntu) te lezen/herstellen zijn. Tevens levert het BTRFS mogelijkheden bitrot vroegtijdig te achterhalen. Daarnaast zijn de versies (subvolumes) naar keuze te verwijderen indien extra ruimte nodig is.
Verder zie ik het als een luxe om de backupversies als normale bestanden te kunnen benaderen, maakt het toch eenvoudiger om ze even uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Weet iemand ook een goede manier om een laptop die buitenshuis (familielid op kamers) staat te backuppen naar een Synology NAS?

Voor intern gebruik werkt Veeam Endpoint Backup FREE uitstekend. Helaas kan die alleen maar met een SMB-share verbinden en niet over internet via SFTP o.i.d. :-(

Documentjes e.d. worden wel op Dropbox gezet, maar voor de bulk aan foto's e.d. zoek ik nog iets.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 11-09 21:20
weet iemand als je via Hyper Backup naar een unix Rsync server een backup maakt of dat incrementeel is.
Heb afgelopen dagen gedaan om een x aantal 100GB over te zetten. Nu weer een paar mappen "extra" aangevinkt en het lijkt wel of hij helemaal over nieuw begint. Dat kan niet goed zijn naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

ThinkPadd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:22:
Weet iemand ook een goede manier om een laptop die buitenshuis (familielid op kamers) staat te backuppen naar een Synology NAS?

Voor intern gebruik werkt Veeam Endpoint Backup FREE uitstekend. Helaas kan die alleen maar met een SMB-share verbinden en niet over internet via SFTP o.i.d. :-(

Documentjes e.d. worden wel op Dropbox gezet, maar voor de bulk aan foto's e.d. zoek ik nog iets.
Als je tevreden bent over Veeam, waarom dan niet gewoon een vpn opzetten tijdens de backup? OpenVpn is supermakkelijk via de command line te starten en stoppen. Zelfs met automatisch inloggen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
ZaZ schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:02:
[...]

Als je tevreden bent over Veeam, waarom dan niet gewoon een vpn opzetten tijdens de backup? OpenVpn is supermakkelijk via de command line te starten en stoppen. Zelfs met automatisch inloggen.
Is een idee, maar voegt toch weer een extra SPOF toe. Zijn ook wat extra stappen aan de OpenVPN kant voor nodig, ik weet niet of ik dat op de Synology voor elkaar krijg op zo'n manier dat het DSM-updates ook nog overleeft.

Al met al dus niet helemaal de oplossing die ik zoek :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:18
Best een technisch topic merk ik en wellicht moet ik me nog beter inlezen, maar wil toch de vraag hier neerleggen:

Mijn DS110J is gecrasht van de week. HD stuk. Had wel een backup op externe HD staan dus geen punt. Nu kan ik een 2 bay NAS aanschaffen om gegevensverlies te voorkomen maar ik denk eerder aan een DS116 i.c.m. een Cloud-dienst. Hooguit 1TB aan foto's en documenten die belangrijk zijn, rest is minder belangrijk. Zoveel ruimte in de cloud dus ook niet nodig. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Waah schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:20:
[...]
Het enige wat nog mist is een Hyper Backup naar Amazon Drive en Stack. Nu weet ik alleen niet of het nu handiger is om het als geheel een backup te maken (dus alle data van 2 verschillende drives, 3 en 6 TB), Per drive een Hyper Backup te maken, of per Shared Folder een aparte Hyper Backup te maken.

Wat zouden jullie aanraden?
Ik zou kijken naar je data. Data die redelijk statisch is, maar wel regelmatig gebackupt moet worden zou je in een HB task kunnen zetten voor 1x per dag. Data die erg dynamisch is zou in een taak kunnen die elk uur draait. En data die fijn is om te hebben, maar ook relatief makkelijk is om te vervangen zou je in een task kunnen zetten van 1x in de week.

Zo heb ik het gedaan. Ik heb verschillende taken afhankelijk van hoe belangrijk de data is en hoe dynamisch deze is. En afhankelijk van die afweging zit in zo'n taak 1 of meerdere shared folders.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 11:26
afterburn schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:06:
[...]

Ik zou kijken naar je data. Data die redelijk statisch is, maar wel regelmatig gebackupt moet worden zou je in een HB task kunnen zetten voor 1x per dag. Data die erg dynamisch is zou in een taak kunnen die elk uur draait. En data die fijn is om te hebben, maar ook relatief makkelijk is om te vervangen zou je in een task kunnen zetten van 1x in de week.

Zo heb ik het gedaan. Ik heb verschillende taken afhankelijk van hoe belangrijk de data is en hoe dynamisch deze is. En afhankelijk van die afweging zit in zo'n taak 1 of meerdere shared folders.
Dat was mijn idee eigenlijk ook wel. Wist alleen niet of dat met terugzetten ook goed ging maar blijkbaar wel dus.Top!

Civic09 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:53:
Best een technisch topic merk ik en wellicht moet ik me nog beter inlezen, maar wil toch de vraag hier neerleggen:

Mijn DS110J is gecrasht van de week. HD stuk. Had wel een backup op externe HD staan dus geen punt. Nu kan ik een 2 bay NAS aanschaffen om gegevensverlies te voorkomen maar ik denk eerder aan een DS116 i.c.m. een Cloud-dienst. Hooguit 1TB aan foto's en documenten die belangrijk zijn, rest is minder belangrijk. Zoveel ruimte in de cloud dus ook niet nodig. Hebben jullie nog tips?
Amazon Drive kan ik aanraden (via de canadese Amazon kost dat ~40 euro per jaar).
  • Onbeperkt data opslaan. Als je via Cloud Sync werkt kun je ook overal ter wereld je foto's en videos bekijken (al hebben video's een beperking van 20 minuten om te bekijken via de browser. File-size maakt niet uit voor backup)
  • Werkt direct vanuit Cloud Sync/Hyper Backup. Gebruikersnaam en wachtwoord invullen en gaan. Dus geen gedoe met Webdav instellingen etc.
  • Gratis 3 maanden proberen
Kwa single-bay of dual bay nas... Wil je de data snel weer terug hebben? of kan je ook een paar dagen zonder? want dat is eigenlijk het grote verschil. RAID doe je puur zodat je er (naast het kopen van een nieuwe drive) niks van merkt dat je schijf is gecrashed. Maar dat kost je dus wel een extra schijf.

Zelf heb ik Dual-bay zonder raid. Ik kan wel wachten met het terugkrijgen van mijn data. Downloaden duurt even maar dat zie ik niet als probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 12-05-2017 11:23 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste