Skull_One schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:03:
[...]
Bedankt voor je toelichting Zeef.
Ik denk dat de kern van het probleem is dat Tweakers.net B.V. / De Persgroep wellicht teveel het businessmodel van advertising aanhangen. Advertising zou in principe niet een enorm probleem hoeven te zijn, ware het niet dat advertentienetwerken omstreden zijn wat betreft veiligheid en privacy.
Is dat nou echt zo, of is dat een self fullfilling prophecy geworden. Natuurlijk, het gaat wel eens mis, maar is dat een structureel iets of zijn het incidenten? Daar zitten jij en ik anders in, vermoed ik.
Het komt op de gigantische berg traffic inderdaad wel eens voor dat er iets mis gaat. Een verkeerde banner glipt door alle mechanismen heen, een server wordt gehacked, er is misschien een zero day in het spel. Kan allemaal. Maar op het totale volume van het verkeer is het zo’n ontzettende fractie, dat je je moet afvragen hoe reeel de angst is. Ik wil niets bagatelliseren, maar met een up to date systeem en een beetje nadenken waar je klikt, ben je in grote mate veilig.
Zie de discussie over de Synolocker. Mensen die in jaren hun DSM niet hebben geupdate zijn vatbaar voor een aanval. Tweakers die netjes updaten: niks aan de hand. Nogmaals, dat is geen ‘nothing to see here, move along’ verhaal, er is echt wel iets aan de hand. Uiteraard ligt er óók een verantwoordelijkheid bij de advertentie platforms en bij de sites zoals Tweakers. Wij moeten er alles dat redelijkerwijs binnen onze mogelijkheden aan doen om ellende te voorkomen.
Maar de vraag is of er ook niet een verantwoordelijkheid bij de internetgebruiker zelf is voor de veiligheid van zijn of haar systeem. Daar wordt nu wel heel simpel overheen gestapt met het blokkeren van alles. Natuurlijk, dat is een keuze. Het effect van die keuze is wel dat de platforms die afhankelijk zijn van die keuze daadoor in de problemen (dreigen te) komen …. Die discussie, daar gaan we nog heel lang over praten. Er is geen 100% ja of 100% nee antwoord op. Dat even in het algemeen.
Dan zijn er potentieel drie basisopties:
-Optie A- Sanctioneer adblockers en sluit dus een belangrijk deel van je gebruikers uit (die 30-50% die dat niet willen) waarbij je hoopt dat er in ieder geval een deel zijn adblocker laat varen (is daar onderzoek naar gedaan?). Daarbij hoop je dan dat je voldoende business overhoudt om je businessmodel winstgevend te houden. De 'paywall-optie' zal onder deze optie vallen.
Liever niet. Een paywall is

naar 70-80% van je bezoek. Zeker in een land als Nederland, waar betalen voor content nog als heel vreemd wordt gezien. Misschien over een paar jaar.
-Optie B- Doe niets en accepteer dat je aan een aanzienlijk deel van je gebruikers niet 'direct' wat verdient middels advertenties. M.a.w. de huidige situatie. De advertentie-inkomsten zullen iets lager zijn dan optie A, maar je behoudt je volledige user-base en de voordelen daarvan. Deze optie zal aangevuld moeten worden met inkomsten uit de dienstverlening van Tweakers.net, zoals de vacatureplaatsingen en de pricewatch. Wellicht zijn er nog andere opties te verzinnen. Bijvoorbeeld een webshop met Tweakers-producten of andere services waar nog niet aan gedacht is. Doe leuke dingen met memberships etc.
Heb je het artikel over ons verdienmodel eigenlijk wel gelezen? Want daarin kun je lezen dat we dat al jaren zo doen. Vacatures, Pricewatch en advertising. Alleen is niks doen geen optie meer. Tweakersproducten hebben we al twee keer geprobeerd, een maand of 3 geleden hebben we de laatste onverkochte resten weggegooid. Het is allemaal klein bier. Advertising is de belangrijkste inkomstenbron van deze gratis te gebruiken site. Dat is gewoonweg niet te compenseren. Kijk naar de kranten, bijna allemaal met een betaalmodel en nog staan ze ook nog vol reclame.
-Optie C- Een vooruitstrevende optie is om advertenties niet via een advertentienetwerk te plaatsen. Dit is gezien de advertentiemarkt wel wat vervelender, maar in principe werkte het in het papieren tijdperk ook vaak zo. De vraag is echter of dit rendabel te maken is omdat je hiervoor eigen acquisitie moet doen en dat kost dus personeel (=kosten). Van de andere kant, dit wordt toch best vaak gedaan en Tweakers.net heeft een groot klantenbestand van webshops in de Pricewatch/Shopsurvey zitten. Verdient in ieder geval een onderzoekje.
Absoluut niet rendabel te krijgen. Hoef ik niet eens te onderzoeken. Lees de post van Longbeard (Hoi Haitse)
Longbeard in "Adblockers & Tweakers" maar. Adverteerders willen zelf het beheer houden over advertenties. In kranten en op TV kunnen ze meten via oplagecijfers of kijkcijfers. Online willen ze het gewoon bijhouden omdat anders alle sites waar de advertenties komen te staan vrolijk zeggen dat alle inventory is uitgeserveerd.

Uiteraard zou het ook mogelijk moeten zijn Optie B en C te combineren.
Dat doen we wel een beetje in de vorm van gesponsorde content. Dan moet je denken aan alles wat hier staat:
http://tweakers.net/acties/. Helaas is de advertentiemarkt online nog steeds niet in meerderheid in deze formats geïnteresseerd. Reclamebureaus, winkels, producenten, allemaal willen ze display advertenties. De aloude banners in nieuwe vormen. Dan kunnen we wel heel hard roepen dat wij dat niet willen en dan zeggen ze: ”prima joh, voor jou 10 anderen”. En dat is ook zo.
Overigens denk ik dat het een belangrijke factor in deze discussie zal blijken te zijn of er genoeg geld in het laatje moet komen om Tweakers.net (inclusief degelijke redactie) te kunnen 'draaien', of dat er gewoon plat gezegd genoeg aan de strijkstok moet blijven hangen om de aandeelhouders tevreden te stellen. Wanneer die grote eisen stellen zal de uitkomst al snel zijn 'grote stappen snel thuis' ben ik bang. Het belangenspectrum is heel breed en dat zal een groot struikelblok kunnen blijken te zijn, omdat de aandeelhouders vaak aan het langste eind zullen trekken. Daarnaast is De Persgroep qua businessmodel advertising-driven, dus ik vrees met grote vrezen... Hopelijk krijg ik daarin ongelijk. We zullen het gaan zien.
Met alle respect: Tweakers is altijd al een commercieel bedrijf geweest. Misschien niet in de eerste hobbymaanden, maar het idee is vanaf het eerste begin geweest dat de kosten betaald zouden worden door de advertenties. We zijn flink gegroeid door de jaren heen, van 1 man naar een goeie 50 nu. Die dag in dag uit werken aan Tweakers.
Overigens kan ik je qua aandeelhouders geruststellen, de persgroep heeft geen aandeelhouders, maar is een familiebedrijf. Dat wil zeggen dat er niet hijgerig wordt gestuurd op snel geld, maar dat er ruimte is voor de lange termijn. Als we van het snelle geld waren, dan was er elke dag een takeover, dan waren er banners over gokken, seks etc. etc. Dat hebben we allemaal niet, juist dankzij de rust en visie van de Persgroep. Dat mag ook wel eens gezegd worden.