Ik ben niet anti-Isreal, ik ben niet pro-Palestijnen... ik ben de mening toegedaan dat ieder mens recht heeft op zijn stukje Aarde.
Als ik mijn geschiedenislessen goed heb onthouden, is Israel als staat het resultaat van beloften van onder meer Engeland en de VN. Daar waren de buurlanden het niet helemaal mee eens, en de hele gang van zaken heeft nooit echt een schoonheidsprijs verdient, maar goed... Het resultaat is daar: een land dat zich door Joden wereldwijd een thuis laat noemen.
Tussen dat moment en nu hebben de buren een aantal keer de wapens opgepakt en er is geknokt. En Israel heeft zich over de loop der jaren ontwilkkeld van een David naar een Goliath.

Als ik naar bovenstaand plaatje kijk, zie ik dat het gebied dat over is voor de mensen die tot 1947 woonden in wat nu Israel is, beduidend kleiner zijn dan wat initieel was aangegeven.
Natuurlijk zijn de buren onaardig. Natuurlijk hebben de Arabische landen NIET de vluchtelingen danwel ontheemden opgevangen, terwijl dat wel was verwacht... en zo nog
tig redenen waarom het niet aan Israel zou liggen...
Punt blijft dat twee, drie generaties terug al het groen op het linkerplaatje Palestijns was. Dat wij (de westerse wereld, samen met de VN) een situatie als plaatje 2 en 3 okay vonden is (mijns inziens) al wat apart (zie het Oud Alblas verhaal hierboven), maar dat er vervolgens mensen zijn die plaatje 4 willen goedpraten met "dat komt vanwege rotjongens" gaat er bij mij niet in.
Ik snap heel goed dat een situatie als dit gaat wringen, als je met steeds meer mensen op steeds minder gebied moet leven, waarbij ook nog eens allerhande voorzieningen steeds minder worden. En dat je dan van je af gaat slaan.
Ik snap ook best dat het niet heel prettig is als je buren met doe-het-zelf raketten op je gaan schieten en dat je (uiteindelijk) terugslaat. Maar de manier waarop vindt ik absoluut niet correct.
En ik helemaal niet hoe iemand dat recht durft te praten. Of waarom men een uitspraak die regelrecht uit de zwartste periode van het Joodse volk lijkt te komen durft te bagataliseren als zijnde "niet representatief".
Nogmaals... Ik snap heel goed dat als je lang genoeg getreiterd wordt dat je uiteindelijk niet meer kan buigen en dus barst of breekt. Maar geef dat toe, en lul het niet recht... over de lijken heen van (onschuldige) slachtoffers.
By the way: Heeft Gaza (of de Westbank... de Palestijnse gebieden in het algemeen...) eigenlijk wel een leger?