Praten over vrede. Niet dat ik het ooit zie gebeuren, maar als de wapens voor Israël echt opdrogen is de situatie wat gelijkwaardiger en dan zal je misschien over meer redelijke oplossingen moeten gaan denken. Palestijnen worden op alle mogelijke manieren afgeknepen, ze hebben nauwelijks beton om hun aan stukken geschoten huizen weer overeind te zetten en over wapens hoeven ze al helemaal niet na te denken. Dan is paniek omdat Israël misschien op termijn over minder wapens zou kunnen beschikken ietwat misplaatst.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:38:
Wat moeten we doen!?
maar wel ongelimiteerd om tunnels van te maken.. Hamas heeft andere prioriteitenVerwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:45:
[...]
ze hebben nauwelijks beton om hun aan stukken geschoten huizen weer overeind te zetten
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Onzin. Amnesty International roept dat, maar denk je nu werkelijk, na tientallen jaren van onvoorwaardelijke steun van de VS aan Israël dat ze gaan stoppen wapens te leveren? HINT: gisteren nog veroordeelde de VS dat ze de acties van Israël veroordelen, maar ondertussen wordt de IDF gewoon goed bevoorraad door het Pentagon, letterlijk hun eigen woorden. Dus Israël zit totaal niet in het nauw, daar zorgen de onvoorwaardelijke steun van de VS (moge inmiddels wel bewezen zijn) en de manipulatie van de wereldwijde opinie door de Israëlische of Joodse lobby (zie bv de CIDI in NL, die zowat jaagt op BN'ers op twitter die kritiek hebben op Israël) wel voor. De ironie is nu juist dat de Palestijnen in het nauw zitten. Tunnels worden verwoest, dus Hamas kan steeds minder terugslaan. Desondanks weten ze toch iedere dag weer een paar IDF soldaten uit te schakelen. Ook wordt kritiek op Israël vaak niet getolereerd, of men wordt uitgemaakt voor antisemiet, waardoor mensen bang zijn kritiek te uiten op Israël.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:38:
[...]
Beiden hebben schuld in het niet erkennen van elkaar...
Maar goed, nu schiet Belgie heel veel raketten per dag af op Nederland.
Wij hebben een fancy systeem dat heel duur is en de raketten wel uit de lucht kan schieten.
MAAR:
- Het kost heel veel raketten
- Die raketten zijn heel duur
- De wereld praat over een wapen embargo tegen Nederland https://www.amnesty.nl/ac...op-bewapening-Isra%C3%ABl
Aangezien de wapens opraken in Nederland, zitten we een beetje in het nauw, denk je niet???
Daarnaast kost iedere dag ons heel veel geld en verzwakt onze positie.
Als onze wapens echt op raken, heb je kans dat Duitsland en Frankrijk ook nog binnen gaan vallen...
Wat moeten we doen!?
Verwijderd
Je zult een heel ondergronds wegennetwerk aan kunnen leggen van de bouwmaterialen die je nodig hebt om de kapotgeschoten boel weer te herstellen, dus dat zal het probleem niet zijncbr600f4i schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:48:
maar wel ongelimiteerd om tunnels van te maken.. Hamas heeft andere prioriteiten
Wat een ontzettend stomme vergelijking. Je vergeet hierbij zoveel facetten en doet alsof Belgie dezelfde vrijheden heeft als Gaza.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:38:
Maar goed, nu schiet Belgie heel veel raketten per dag af op Nederland.
Als Nederland de schelde dichtgooit en ook gelijk de Belgische Franse grens, daarnaast nog eens 3 kilometer bufferzone (op Belgisch gebied) en daarnaast weer een muur van 6 meter hoog. Als de Belgen gek worden van de herrie van Nederlandse drones die om de 3 maanden alle deelnemers van het Vlaamse deelparlement afknallen. Als Nederlanders op doorreis naar Frankrijk hun eigen snelweg dwars door Belgie heeft en af en toe mensen bij de vluchtstrook stoppen om voor de lol een Belg af te knallen.... Als het leger eens per 2 jaar met 2000 tanks Antwerpen binnenrolt en 'per ongeluk' alle ziekenhuizen en scholen platschieten met precissiebommen die vaak toch 100den meters ernaast vallen. Dat is de situatie nu. Maar als een Belg dan af en toe z'n oude vuurpijlen van nieuwjaar afsteekt (of gewoon agressief wordt voor z'n uitzichtloze tweederangsbehandeling) dan is het nog goed ook wat Nederland doet?
Wat een onzin en wat een slechte vergelijkingen weer
Laat Israel maar eerst de noodzaak voor de andere goederen dan wapens weghalen die door die tunnels moeten gaan.cbr600f4i schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:48:
[...]
maar wel ongelimiteerd om tunnels van te maken.. Hamas heeft andere prioriteiten
Zolang er medicijnen en levensmiddelen ook via die tunnels gaan zijn die tunnels nodig om een leefbaar gaza te houden. Dat snapt Hamas heel goed en daarom kunnen ze ook al die bouwmaterialen inzetten voor die tunnels.
De bevolking zal niet volmondig de wapens door de tunnels steunen, maar alle andere goederen die door die tunnels gaan die worden wel 100% gesteund.
Haal de noodzaak voor de andere goederen weg en je haalt de steun voor de tunnels weg.
Dit is nogal extreem, niet? Je gooit in ieder geval Gaza en de Westelijke Jordaanoever op één hoop, en waar haal je "eens per 2 jaar met 2000 tanks" vandaan, of " 'per ongeluk' alle ziekenhuizen en scholen platschieten"? Je overdrijft en bekijkt de boel aardig eenzijdig wat mij betreft. Israël mag dan zat fout doen in zowel Gaza als de Westelijke Jordaanoever, maar de Hamas zijn ook geen lieverdjes.Delerium schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:51:
[...]
Wat een ontzettend stomme vergelijking. Je vergeet hierbij zoveel facetten en doet alsof Belgie dezelfde vrijheden heeft als Gaza.
Als Nederland de schelde dichtgooit en ook gelijk de Belgische Franse grens, daarnaast nog eens 3 kilometer bufferzone (op Belgisch gebied) en daarnaast weer een muur van 6 meter hoog. Als de Belgen gek worden van de herrie van Nederlandse drones die om de 3 maanden alle deelnemers van het Vlaamse deelparlement afknallen. Als Nederlanders op doorreis naar Frankrijk hun eigen snelweg dwars door Belgie heeft en af en toe mensen bij de vluchtstrook stoppen om voor de lol een Belg af te knallen.... Als het leger eens per 2 jaar met 2000 tanks Antwerpen binnenrolt en 'per ongeluk' alle ziekenhuizen en scholen platschieten met precissiebommen die vaak toch 100den meters ernaast vallen. Dat is de situatie nu. Maar als een Belg dan af en toe z'n oude vuurpijlen van nieuwjaar afsteekt (of gewoon agressief wordt voor z'n uitzichtloze tweederangsbehandeling) dan is het nog goed ook wat Nederland doet?
Wat een onzin en wat een slechte vergelijkingen weer
Heb je hier ook voorbeelden van?Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:48:
[...]zie bv de CIDI in NL, die zowat jaagt op BN'ers op twitter die kritiek hebben op Israël) wel voor.
Nee, nu stel je een voorwaarde...Gomez12 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:41:
Dus Israel heeft 100 maatregelen tegen Gaza ingezet en moet er 1 opgeven en Gaza heeft maar 1 maatregel tegen Israel en moet die opgeven.
Geen voorwaarden kan ook betekenen dat Israel niet als voorwaarde moet hanteren dat de muur / zeeblokkade moet blijven bestaan.
Alles blijft zoals het nu is, dat zijn geen voorwaardes. Gewoon nu stoppen met vuren, heel simpel.
Ze zeeblokkade is inderdaad belachelijk, maar de muur boeit toch niet.
Bij Gaza staat hij namelijk gewoon op de in 1950 afgesproken grens.
Ik zie niet in waarom Israel die moet weghalen.
Kijk eens naar de grens tussen USA en Mexico, geen Mexicaan zonder visum komt Amerika in hoor...
En reken maar dat Mexicanen die niet zomaar krijgen.
Sinds wanneer is het een recht, een grans over te mogen steken!?
Maar we gaan weer door op de voorwaarden, kost tijd en kost levens.
Geen voorwaarden en een staakt het vuren...
Waarom?Waarom alleen een VN macht in Gaza? Waarom niet ook een VN macht die heel Israel overneemt?
Omdat er heel veel doden in Gaza vallen.
Omdat je wil dat Israel stopt met het vuren van raketten.
Omdat je hulp wil kunnen bieden aan het volk in Gaza, dat zal lastig gaan vanuit Israel.
Omdat je met Israel harde afspraken kunt maken.
Vergelijk Hamas met de separasisten in Ukraine. Lastig om daar echt afspraken mee te maken.
Met Ukraine is dat ook lastig gebleken, maar makkelijker dan met de separasisten...
Wat heeft een macht in Israel voor nut?Daar gaat niemand mee akkoord omdat het een compleet eenzijdig voorstel is. Plaats dan de VN macht in beide landen en geef dan het mandaat mee dat Israel en Gaza menselijk moeten handelen.
Wat moet die daar doen? Hulp bieden aan die 20 gewonden die er gevallen zijn?
VN/NAVO macht in Gaza, zou voldoende gewicht moeten geven om Israel te laten stoppen met vergeldingen. Dus ook als Hamas ondanks de aanwezigheid van de VN/NAVO toch nog een aantal raketten weet af te schieten.
Je weet dat Gaza al heel lang niet echt wapens heeft...FTFY
Zelf gemaakte raketten zijn niet echt handige wapens in een oorlog... Grondtroepen hebben ze niet...
Daarnaast zit Iran en Syrie niet echt in de nek van Gaza.
Dus Gaza zat al heel lang zonder wapens en zit het nu nog steeds.
Toch is Israel pas begonnen met het offensief, sinds de velen raketten vanuit Gaza.
Denk je werkelijk dat het andersom ook zo zou zijn?
Ik vind je redelijk naief als je denkt dat Hamas, Israel laat voor wat het is, als Israel geen wapens zou hebben, en Iran, en Syrie, en Irak, en Saudi Arabie...
Eigenlijk zijn er maar twee landen ind e regio die in vrede met Israel kunnen samenleven: Jordanie en Egypte..
Overdrijf je wel, de media is gewoon hard tegen wat israel op het moment doet. Die joodse lobby heeft dus weinig effect hier.Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:48:
[...]
Onzin. Amnesty International roept dat, maar denk je nu werkelijk, na tientallen jaren van onvoorwaardelijke steun van de VS aan Israël dat ze gaan stoppen wapens te leveren? HINT: gisteren nog veroordeelde de VS dat ze de acties van Israël veroordelen, maar ondertussen wordt de IDF gewoon goed bevoorraad door het Pentagon, letterlijk hun eigen woorden. Dus Israël zit totaal niet in het nauw, daar zorgen de onvoorwaardelijke steun van de VS (moge inmiddels wel bewezen zijn) en de manipulatie van de wereldwijde opinie door de Israëlische of Joodse lobby (zie bv de CIDI in NL, die zowat jaagt op BN'ers op twitter die kritiek hebben op Israël) wel voor.
De VS heeft gewoon contracten met israel dat kan je niet eventjes gaan verbreken.
Daarbij maakt het weinig uit, israel heeft een groot genoege industrie om gelijk wat te vervangen. Zal waarschijnlijk duurder zijn maar op de korte en middelange termijn geen probleem.
Het is erg jammer dat de meeste mensen hier voorstanders zijn van 1 van de 2 partijen.
Deze manier heeft een discussie geen zin en zou ik zeggen slotje op dit topic.
Beide partijen doen op dit moment niets goed en wapens vergelijken met vuurwerk of tandenstokers is onzin, want krijg je hem op je neus ben je nog steeds dood.
Jullie laten nu allemaal precies zien hoe het daar ook gaat. Beide partijen kunnen niet met elkaar praten zonder te wijzen.
Dus stop met het haat verspreid en kom met een normale discussie.
Deze manier heeft een discussie geen zin en zou ik zeggen slotje op dit topic.
Beide partijen doen op dit moment niets goed en wapens vergelijken met vuurwerk of tandenstokers is onzin, want krijg je hem op je neus ben je nog steeds dood.
Jullie laten nu allemaal precies zien hoe het daar ook gaat. Beide partijen kunnen niet met elkaar praten zonder te wijzen.
Dus stop met het haat verspreid en kom met een normale discussie.
Je vergeet hierbij andere partijen in het midden oosten...Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:45:
Praten over vrede. Niet dat ik het ooit zie gebeuren, maar als de wapens voor Israël echt opdrogen is de situatie wat gelijkwaardiger en dan zal je misschien over meer redelijke oplossingen moeten gaan denken. Palestijnen worden op alle mogelijke manieren afgeknepen, ze hebben nauwelijks beton om hun aan stukken geschoten huizen weer overeind te zetten en over wapens hoeven ze al helemaal niet na te denken. Dan is paniek omdat Israël misschien op termijn over minder wapens zou kunnen beschikken ietwat misplaatst.
Daar is niets gelijkwaardigs bij op dat moment...
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik best een beetje van de discussie hier geschrokken ben. Als dat hier al zo ontzettend slecht lukt houd ik mijn hart vast voor de rest van Nederland en de wereld.stomley schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:07:
Het is erg jammer dat de meeste mensen hier voorstanders zijn van 1 van de 2 partijen.
Ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoelt.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:08:
Je vergeet hierbij andere partijen in het midden oosten...
Daar is niets gelijkwaardigs bij op dat moment...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 11:11 ]
Hij staat op een denkbeeldige grens bedacht door Israel.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:05:
[...]
Bij Gaza staat hij namelijk gewoon op de in 1950 afgesproken grens.
Ik zie niet in waarom Israel die moet weghalen.
Wow, dat heeft welgeteld 4 uur geduurd vanuit Israelische zijde...Maar we gaan weer door op de voorwaarden, kost tijd en kost levens.
Geen voorwaarden en een staakt het vuren...
Niet waar het over de gaza strook gaat, daar worden alle afspraken aan allebei de kanten simpel gebroken.[...]
Omdat je met Israel harde afspraken kunt maken.
Oftewel zet de VN ook in Israel zodat die ook kan controleren of de Israeliers niets fout doen / humanitaire hulp geven aan "alle" Israelische slachtoffers.
Als je dit soort maatregelen eenzijdig gaat doen dan kies je partij.
Er was iets met 3 jongeren eerst. Maarja, ondertussen zal het IDF-verhaaltje vast wel gedraaid zijn naar rakettten vanuit Gaza want die 3 jongeren viel toch niet helemaal hard te maken.[...]
Toch is Israel pas begonnen met het offensief, sinds de velen raketten vanuit Gaza.
Ik zeg dat niet, alleen de praktijk is dat Israel ook Gaza niet laat voor wat het is.Ik vind je redelijk naief als je denkt dat Hamas, Israel laat voor wat het is, als Israel geen wapens zou hebben, en Iran, en Syrie, en Irak, en Saudi Arabie...
Idd dat is al eeuwig het probleem, men is meer bezig over wie nu precies het ergste is wie begonnen is wie meer rechten heeft ,... En men laat het zoeken naar een oplossing compleet aan zich voorbij gaan.Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:11:
[...]
Ik moet zeggen dat ik best een beetje van de discussie hier geschrokken ben. Als dat hier al zo ontzettend slecht lukt houd ik mijn hart vast voor de rest van Nederland en de wereld.
Maar natuurlijk, bekijk de historie van de twitteraccount van Esther Voet (directrice CIDI), hoewel het kan zijn dat ze een hoop aanvallen en beschuldigingen jegens BN'ers heeft verwijderd. Voor haar moet je echt uitkijken dat je niet per direct wordt uitgemaakt voor anti-semiet.
Desondanks is het kwaad al geschied, en heeft ze toegegeven dat ze te emotioneel (of eigenlijk blind) handelde. Gelukkig staan hier en daar nog artikelen, zoals bij de grote kranten (minus de telegraaf) en hier een analyse: http://abu-pessoptimist.b...n-demonstreren-tegen.html
Hier nog even het spinwerk: https://twitter.com/GerBaron/status/488298754433642496
Dit artikel is best interessant over de werkwijze van het CIDI, met een schat aan bronnen (Volkskrant, Amnesty, VN, enz.): http://www.stopdebezettin...-het-cidi-ontmaskerd.html
Staakt-het-vuren is ook weer voorbij, helaas: http://www.bbc.com/news/world-middle-east-28603599
[ Voor 5% gewijzigd door Trishul op 01-08-2014 12:52 ]
Dat is niet waar, met dit soort leugens kom je geen steek verder.Gomez12 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:21:
Hij staat op een denkbeeldige grens bedacht door Israel.
Sterker nog hij staat om Gaza vaker op Israelisch grondgebied dan op Palestijns grondgebied...
En dan hebben we het over de 1950 Armistice agreement line
Kijk maar:
https://www.google.nl/map...542767:0x7ff98dc913046392
Best kansloos inderdaad...Wow, dat heeft welgeteld 4 uur geduurd vanuit Israelische zijde...
Beetje zonde van de manschappen, die controle is namelijk ook prima te doen door andere partijen dan een VN/Navo macht...Niet waar het over de gaza strook gaat, daar worden alle afspraken aan allebei de kanten simpel gebroken.
Oftewel zet de VN ook in Israel zodat die ook kan controleren of de Israeliers niets fout doen / humanitaire hulp geven aan "alle" Israelische slachtoffers.
Mijn punt, de VN/Navo kan prima in Israel gaan controleren, maar een troepenmacht in Israel en nergens voor nodig...
Klopt en dat keur ik ik niet goed, zeg ik al meermalen.Ik zeg dat niet, alleen de praktijk is dat Israel ook Gaza niet laat voor wat het is.
Verwijderd
Toch doen ze het nog best goed met het bespelen van de media, als je zelfs als burgemeester geen Duitsers mag herdenken bij het herdenken van de Tweede Wereldoorlog. Dan heb je als onderdeel van een groep die zo het slachtoffer is geweest toch echt niet begrepen wat er nou zo erg was aan het hele gebeuren.Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:49:
Dit artikel is best interessant over de werkwijze van het CIDI, met een schat aan bronnen (Volkskrant, Amnesty, VN, enz.): http://www.stopdebezettin...-het-cidi-ontmaskerd.html
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 13:00 ]
Beide partijen zijn fout en dat moet de wereld ook zien, maar jij bent precies iemand die in 1 van de 2 partijen zit. Juist doordat meerdere een soort gelijke denkbeeld hebben komt er nooit vrede.Gomez12 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:21:
[...]
Hij staat op een denkbeeldige grens bedacht door Israel.
[...]
Wow, dat heeft welgeteld 4 uur geduurd vanuit Israelische zijde...
[...]
Niet waar het over de gaza strook gaat, daar worden alle afspraken aan allebei de kanten simpel gebroken.
[...]
Er was iets met 3 jongeren eerst. Maarja, ondertussen zal het IDF-verhaaltje vast wel gedraaid zijn naar rakettten vanuit Gaza want die 3 jongeren viel toch niet helemaal hard te maken.
[...]
Ik zeg dat niet, alleen de praktijk is dat Israel ook Gaza niet laat voor wat het is.
mensen zoals jij zitten in beide kampen en hebben grote invloed en dat zal ons nooit verder helpen.
Als ik het goed heb is ook dit weer geschonden door Hamas. Ze zullen in Israel wel voor de lol een luchtalarm laten afgaan.Gomez12 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:21:
Wow, dat heeft welgeteld 4 uur geduurd vanuit Israelische zijde...
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Tegenstrijdige berichten hierover; enige bron die zegt dat het Hamas was is, niet verassend, de IDF. De Palestijnse autoriteiten en journalisten van de BBC etc. bevestigden uren geleden al (zo rond 10:00) dat de IDF bezig was met een operatie met tanks, waarbij wederom tientallen Palestijnen gedood zijn.cbr600f4i schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:16:
[...]
Als ik het goed heb is ook dit weer geschonden door Hamas. Ze zullen in Israel wel voor de lol een luchtalarm laten afgaan.
Wat waar is, weten we dus niet, feit is wel dat de IDF al vroeg in de ochtend, twee uur na de overeenkomst, bezig was met een tankoperatie en dat daar Palestijnse doden vielen.
[ Voor 14% gewijzigd door Trishul op 01-08-2014 13:25 ]
Vanwege het feit dat er een Israelische soldaat is gekidnapped door Hamas tijdens de beschietingen. Die zijn ze terug aan het halen.Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:23:
[...]
Tegenstrijdige berichten hierover; enige bron die zegt dat het Hamas was is, niet verassend, de IDF. De Palestijnse autoriteiten en journalisten van de BBC etc. bevestigden uren geleden al (zo rond 10:00) dat de IDF bezig was met een operatie met tanks, waarbij wederom tientallen Palestijnen gedood zijn.
Wat waar is, weten we dus niet, feit is wel dat de IDF al vroeg in de ochtend, twee uur na de overeenkomst, bezig was met een tankoperatie en dat daar Palestijnse doden vielen.
http://www.theguardian.co...efire-begins-live-updates
[ Voor 7% gewijzigd door cbr600f4i op 01-08-2014 13:27 ]
En daarbij heel wat extra doden veroorzakend, way to go IDF!
Het valt mij wel op hoe panisch Israël reageert als een soldaat ontvoerd wordt [krijsgevangen wordt genomen?] dat is bijna het beste wapen van Hamas als je zo kijkt naar de reacties.
Het valt mij wel op hoe panisch Israël reageert als een soldaat ontvoerd wordt [krijsgevangen wordt genomen?] dat is bijna het beste wapen van Hamas als je zo kijkt naar de reacties.
People as things, that’s where it starts.
Interessante column van Afshin Elian in Elsevier:
http://www.elsevier.nl/Bu...r.com&utm_campaign=buffer
Eigenlijk heeft Hamas dus al die kinderen vermoord en niet de Israëlische bommen?Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:30:
Man man man wat een artikel.
Iets zegt me dat je alleen de headline hebt gelezenRussel88 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:36:
[...]
Eigenlijk heeft Hamas dus al die kinderen vermoord en niet de Israëlische bommen?
Verwijderd
Het is natuurlijk ook een psychologisch wapen van jewelste - en bovendien tekenend hoe gedemoniseerd beide kanten voor elkaar zijn.VasZaitsev schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:29:
Op zich niet heel vreemd, dit doet Hamas met hun eigen volk dat naar een oplossing met Israel wil zoeken:VasZaitsev schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:29:
En daarbij heel wat extra doden veroorzakend, way to go IDF!

Als ze dit hun eigen volk al aandoen, wat doen ze dan wel niet met een Israelische soldaat!?
Denk maar niet dat ze die gevangen nemen en hem "bewaren" lol
Jij leest ook alleen maar wat je wil lezen he...Russel88 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:36:
[...]
Eigenlijk heeft Hamas dus al die kinderen vermoord en niet de Israëlische bommen?
De inzet van burgers (kinderen of niet) door Hamas moet aan de kaak gesteld worden. Daarbij moet van twee kanten bezien worden wat er gedaan wordt om burgers van beide partijen te beschermen.
Laat ik de situatie even toelichten met iets uit eigen ervaring:
In 2006 liep ik met mijn eenheid tijdens een patrouille in een hinderlaag in de Deh Rashan (Afghanistan). Tijdens het vuurgevecht zag ik dat er bij de vijand jongens van 12 jaar actief meevochten en dat nog jongere kinderen werden ingezet om munitie en berichten tussen posten uit te wisselen. De vraag is: wat doe je dan? Een jochie van 8 die met een briefje tussen strijders heen en weer loopt kan je nog over het hoofd zien, maar iemand die met een AK-47 op me schiet? We hebben destijds bewust deze kinderen ontzien, maar ik kan niet beloven dat er geen kinderen omgekomen zijn in dit treffen.
Terug naar de huidige situatie: Ik kan me niet voorstellen dat er op grote schaal bewust op kinderen wordt geschoten. Uiteraard zullen er situaties zijn waarbij Israelische militairen dat wel hebben gedaan en zij verdienen hiervoor gestraft te worden. Maar wat doe je aan de partij die bewust kindeen inzet? Moet je dat dan maar negeren?
Nee.cbr600f4i schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:39:
[...]
Iets zegt me dat je alleen de headline hebt gelezen
Ik las Hamas dit, Hamas dat. Nergens een kritische noot over wat de Israelische acties.
Er staat duidelijk in het stuk dat de daden van zowel Israel als Hamas moeten worden onderzocht. Zoals ik al zei: jij leest alleen wat je wil lezen.
Verwijderd
Heb je het nieuws de afgelopen jaren een beetje gevolgd?dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:42:
Denk maar niet dat ze die gevangen nemen en hem "bewaren" lol
Ik las ook een behoorlijk eenzijdig artikel, ik ben meer gewend van Elsevier.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:47:
Er staat duidelijk in het stuk dat de daden van zowel Israel als Hamas moeten worden onderzocht. Zoals ik al zei: jij leest alleen wat je wil lezen.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 13:48 ]
Sowieso vind ik het vreemd dat hij kindsoldaten noemt, als ik eventjes snel zoek naar betrouwbare bronnen, kan ik alleen vinden dat http://www.child-soldier.org/palestine vooral zegt dat veel kinderen trauma's hebben door wat ze in het dagelijks leven meemaken, niet zozeer dat er kindsoldaten zijn.
http://millaproject.org/child-soldiers-israel-and-palestine/ als ik die even snel doorlees, komt daar ook niet echt naar voren dat er kinderen strijden in de frontlinie, maar vooral dat ze gebruikt worden als informant, of soms om te kijken of er boobytraps zijn.
Wikipedia spreekt alleen over kinderen met bomgordels, en niet in dit conflict, maar een slordige 10 jaar geleden.
De enige bronnen die ik kan vinden die zeggen dat Hamas tienduizenden kinderen traint, zijn op z'n best shady.
http://www.thetower.org/h...usands-of-child-soldiers/ is bijvoorbeeld behoorlijk anti-palestina als ik zo even snel wat koppen lees.
http://blogs.jpost.com/content/child-soldiers-palestine is een Israëlische krant
Hamas zal wel redelijk zuinig zijn op hun buit, als ze die soldaat een marteldood geven, dan blijft er niks van Gaza over, zo idioot is Hamas nou ook weer niet.
http://millaproject.org/child-soldiers-israel-and-palestine/ als ik die even snel doorlees, komt daar ook niet echt naar voren dat er kinderen strijden in de frontlinie, maar vooral dat ze gebruikt worden als informant, of soms om te kijken of er boobytraps zijn.
Wikipedia spreekt alleen over kinderen met bomgordels, en niet in dit conflict, maar een slordige 10 jaar geleden.
De enige bronnen die ik kan vinden die zeggen dat Hamas tienduizenden kinderen traint, zijn op z'n best shady.
http://www.thetower.org/h...usands-of-child-soldiers/ is bijvoorbeeld behoorlijk anti-palestina als ik zo even snel wat koppen lees.
http://blogs.jpost.com/content/child-soldiers-palestine is een Israëlische krant
Hamas zal wel redelijk zuinig zijn op hun buit, als ze die soldaat een marteldood geven, dan blijft er niks van Gaza over, zo idioot is Hamas nou ook weer niet.
[ Voor 19% gewijzigd door RobinHood op 01-08-2014 13:49 ]
Hele woonwijken worden platgegooid.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:44:
[...]
Jij leest ook alleen maar wat je wil lezen he...
Terug naar de huidige situatie: Ik kan me niet voorstellen dat er op grote schaal bewust op kinderen wordt geschoten. Uiteraard zullen er situaties zijn waarbij Israelische militairen dat wel hebben gedaan en zij verdienen hiervoor gestraft te worden. Maar wat doe je aan de partij die bewust kindeen inzet? Moet je dat dan maar negeren?
Een drukbezochte markt werd gebombardeerd.
Nee ze schieten idd niet bewust op een kind. Ze bombarderen gewoon hele gebieden plat ongeacht wie zich daar bevind.
Wat er nu gebeurt heeft niks met kindsoldaten te maken. Als vergelding wordt een gebied gewoon letterlijk platgegooid. Allerlei excuses erbij zoeken slaat gewoon nergens op. Wat er nu gebeurt kan je gewoon niet goed praten.
Leuk zo'n artikel over het feit dat Hamas niet koosjer is en geen steun krijgt van mede Arabieren, maar dat verandert niets aan de wreedheden die Israel nu aan het begaan is.
En jouw standpunt is schijnbaar dat zoland Israel zich misdraagt, we niets over de misdragingen van Hamas mogen zeggen?
Heftig!Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:44:
Jij leest ook alleen maar wat je wil lezen he...
De inzet van burgers (kinderen of niet) door Hamas moet aan de kaak gesteld worden. Daarbij moet van twee kanten bezien worden wat er gedaan wordt om burgers van beide partijen te beschermen.
Laat ik de situatie even toelichten met iets uit eigen ervaring:
In 2006 liep ik met mijn eenheid tijdens een patrouille in een hinderlaag in de Deh Rashan (Afghanistan). Tijdens het vuurgevecht zag ik dat er bij de vijand jongens van 12 jaar actief meevochten en dat nog jongere kinderen werden ingezet om munitie en berichten tussen posten uit te wisselen. De vraag is: wat doe je dan? Een jochie van 8 die met een briefje tussen strijders heen en weer loopt kan je nog over het hoofd zien, maar iemand die met een AK-47 op me schiet? We hebben destijds bewust deze kinderen ontzien, maar ik kan niet beloven dat er geen kinderen omgekomen zijn in dit treffen.
Veilig van achter mijn toetsenbord, zou ik zeggen terugschieten, maar in een dergelijke situatie zelf denk ik dat je zoals jij stelt eerder terughoudend bent...
Bizar...
Maar who is to blame?
Jij of de mensen die de kinderen meesturen?
Ik vind het erg knap om in een dergelijk moment (direct gevaar voor je leven) kinderen te ontzien als doel stelt! Ik kan het wel proberen, maar dat heeft geen zin, dus ik kan me niet voorstellen hoe dat is om dat mee te maken....
Ik zou vooral woest zijn op de mensen die het toelaten dat die kinderen meevechten!
Dit zie je continu terug in dit topic.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:47:
Ik heb ook kritische notes bij Israel, maar daar wordt overheen gelezen en het enige goede volgens die mensen is is dat je Israel helemaal de grond in boort.
Nou ik heb begrip voor Israel en geef aan wat ik vind dat er moet gebeuren. (o.a terugtrekken van kolonisten) gezegd, dat gebeurt toch niet, dus je bent pro-israel...
Tja, lekkere redenatie!

Verwijderd
Volgens mij zegt niemand dat.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:55:
En jouw standpunt is schijnbaar dat zoland Israel zich misdraagt, we niets over de misdragingen van Hamas mogen zeggen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 13:59 ]
Nee.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:55:
Mijn insziens heeft dat hele kindsoldaat gewoon niks met de huidige situatie te maken.
Als ik het kort samenvat:
- 3 Joden gedood door Palestijnen
- Israel pakt een hele rits Palestijnen op
- Palestijn vermoord door waarschijnlijk een kolonist
- Hamas eist dat de Palestijnen vrijgelaten wordt en dat de dader van de moordpartij gestrafd wordt
- Hamas schiet raketten
- Israel bombardeert
Nergens maar ook nergens spelen de kindsoldaten in deze situatie een rol. Dat artikel is in mijn ogen gewoon een poging om maar de focus ergens anders op te leggen.
Niemand heeft gezegd dat Hamas een liefdadigheids instelling is. Sterker nog, bijna overal staan ze te boek als een terreursgroep. Waarom dan zo'n column over kindsoldaten schrijven?
Kleine noot, wat geen enkel bombardement goedpraat:Russel88 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:02:
Nee.
Mijn insziens heeft dat hele kindsoldaat gewoon niks met de huidige situatie te maken.
- Hamas eist dat de Palestijnen vrijgelaten wordt en dat de dader van de moordpartij gestrafd wordt
- Hamas schiet raketten
- Israel bombardeert
Nergens maar ook nergens spelen de kindsoldaten in deze situatie een rol. Dat artikel is in mijn ogen gewoon een poging om maar de focus ergens anders op te leggen.
Niemand heeft gezegd dat Hamas een liefdadigheids instelling is. Sterker nog, bijna overal staan ze te boek als een terreursgroep. Waarom dan zo'n column over kindsoldaten schrijven?
http://nieuws.thepostonli...rd-palestijnse-tiener-op/
6 verdachten Israeliers zitten/zaten vast!
Dat zie ik andersom niet zo snel gebeuren, denk je wel?
Ah, maar dit verhaal is juist wel van belang. Net als het verhaal over de vele burgerdoden.Russel88 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:02:
[...]
Nee.
- Hamas schiet raketten
- Israel bombardeert
Veel mensen zijn - terecht! - boos om de hoeveelheid civiele slachtoffers die er vallen. Als dat dan ook nog om kinderen gaat is de woede helemaal groot. Hoe wreed het ook klinkt, dit laat natuurlijk wel de PR balans doorslaan aan de kant van Hamas. Laten we voorop stellen dat Hamas geen enkele kans heeft om dit conflict militair te winnen. De winst zit hem straks in PR. Is de internationale wereld (en met name de Arabische wereld) straks op de hand van Hamas, dan hebben ze gewonnen. Hamas strijdt als een echte guerilla-beweging te midden van de burgers. Daarmee maken ze zichzelf ongrijpbaar en de kans op collateral groter. Dubbele winst. Daarbij komt nog dat Hamas strijders zonder uniform aan de gevechten deelnemen. Sterft er eentje, dan pak je zijn wapens af en claim je dat het een burgerdode is.
Voor Israel is er maar 1 manier om dit conflict te winnen: Hamas moet met wortel en tak uitgeroeid worden. Als aan het einde van deze operatie Hamas in staat is weer op te krabbelen, hebben ze verloren.
Er staan nogal wat stukjes in die niet kloppen maar soit.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:30:
Het probleem dat Elain heeft is dat hij geen grote lijnen of verbanden wil zien en dat is dus mijn probleem met deze conflicten. Elain betoogt dat wij (ik) palestijnenvriendje ben en mij alleen over dat conflict druk maak, niet over de bomaanslagen elders (Syrie, Iraq, Afghanstan) en hij kan nauwelijks fouter zijn. Het enige waarom ik mij bijzonder druk maak over Israel als dader en niet over overige dader is dat Israel een westers land is dat zogenaamd westerse waarden uitdraagt, terwijl hun politieke leiding alleen maar bloed wilt zien.
Grote lijn van mijn betoog: uiteindelijk wil iedereen (de burger) gewoon met rust gelaten worden maar extremisten gaan met de feiten aan de haal voor hun eigen politieke agenda. In de Gaza is het Hamas als extremist maar het wordt ze wel makkelijk gemaakt (of gematigde moslims moeilijk) door Israel. Israel kan als de eerste de beste loopjongen huizen platgooien dus de gematigde moslim in Gaza kan op een dag een vuurpijlmannetje voor z'n deur verwachten en z'n huis is dankzij de IDF weg. Als gematigde moslim kan je geen kant op en dus ook geen tegenwicht beiden aan Hamas, je hebt immers 2 vijanden (Hamas en Israel). En als de burger geen keuze heeft in Gaza, dan maar de lesser-evil.
In Israel idem-dito, de gewone burger wil rust, geen raketten. En toch weet de regering met treiteracties (Nederzettingenbouw, open gevangenis) reacties uit te lokken waarna deze burgers de keuze heeft tussen raketten ondergaan of hun regering die met harde hand ingrijpen; gematigde politieke krachten in Israel maken allang geen schijn van kans meer.
In overige landen waar dus Elein over schijft dat ons (mij) dat niet boeit begaat hij de fout dat daar ook burgers zijn en gematigde moslims. Die moslims worden in (bv Afghanistan) ook gegijzeld door de extremisten, moeten ze de kant van de Taliban kiezen (die de bus richting bruiloft) opblazen of die van .... 'ons' het westen? Wij als westen weten anders diezelfde bruiloftbus op te blazen dankzij het drone-programma van Obama. Westerse waarden en gelijkheid propageren wij en dat zou iedere gematigde moslim wel willen hebben, maar de praktijk zijn drones, deals met lokale warlords of installatie van corrupte regeringen (Karzai) of gewoon een dictatuur die met harde hand de orde bewaart (Egypte, Saudie Arabie). Er is geen enkele gematigde moslim die zijn eigen waarden en ideaalbeeld kan verkopen omdat de extremisten (SISI of de VS) een vijandbeeld verkopen over de ander en daar toch bepaalde handelingen bij verkopen.
Zolang er geen ruimte is voor gematigde krachten, zolang het westerse ideaal (gelijkheid, mensenrechten) gewoon een schaamlap blijft (Zie Israel met z'n waslijst VN_resoluties over grenzen en illegale nederzettingen) kan er nergens goede vrede uitbreken. Maar voor Israel is dus de aanwezigheid van z'n eigen extremisten (Amir, de moordenaar van Rabin of Lieberman, nu minister) de ideale voedingsbodem voor vijandelijke extremisten en krijgt de burger dus niet de rust.
En stel je voor, de gematigde moslim slaagt er wel in op eigen voorwaarden een stabiel land te creëren zonder de lokale extremistische moslim of destabliserende politiek van de CIA (drones of dictatuur), dan sta je op het lijstje kutlanden en ben je een vijand van de wereld (zie Iran en alle santies, oorlogsdreiging of Somalie dat na 20 jaarburgeroorlog met islamitische rechtbanken iets van bestuur leek te krijgen en direct via Ethiopië wordt aangevallen.
Is er ook maar 1% kans dat Israel met z'n politieke krachtenveld dan de overige Palestijnen geeft waar ze recht op hebben? Gaan de muren en Nederzettingen dan weg? Na Hamas gaat gewoon de volgende meute verder (al dan niet groot gemaakt door de Mossad om palestijnse tweedracht te bevorderen).Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:14:
Voor Israel is er maar 1 manier om dit conflict te winnen: Hamas moet met wortel en tak uitgeroeid worden. Als aan het einde van deze operatie Hamas in staat is weer op te krabbelen, hebben ze verloren.
[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 01-08-2014 14:18 ]
Ach, het vermoorden van een Palestijns meisje kostte een soldaat maar een paar maanden in de bak, ik moet dus eerlijk toegeven dat ik weinig vertrouwen heb in de Israelische rechtstaat als het om dit soort dingen gaat.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:13:
[...]
Kleine noot, wat geen enkel bombardement goedpraat:
http://nieuws.thepostonli...rd-palestijnse-tiener-op/
6 verdachten Israeliers zitten/zaten vast!
Dat zie ik andersom niet zo snel gebeuren, denk je wel?
Al heb je waarschijnlijk wel gelijk, als een groep Palestijnen een Israëliër zou vermoorden, dan zou Palestina wss weinig zelf doen, eerder de personen verborgen houden voor Israël.
Heeft Palestina overigens überhaupt wel iets wat lijkt op politie en een rechtbank?
Excuses als ik misschien te voorbarig en eenzijdig reageerde op je gelinkte artikel.
Dacht dat het een post was om de acties van Israël te bagatelliseren door naar de fouten van andere te wijzen, iets wat in mijn ogen veel te vaak gebeurt in het huidige conflict.
Werd een beetje boos toen ik het artikel las, wat ik nog steeds een flutartikel vind btw.
Een kolonist vermoord een Palestijn - Israel pakt 6 verdachten op (ik mag hopen dat ze ook daadwerkelijk berecht worden)
Een Paletijn vermoord een Israelier en de Palestijn wordt als held gezien...
Dit lijkt me ook niet echt een goede ontwikkeling voor Hamas:
http://www.powned.tv/nieu..._hamas_tegen_barbaas.html
ISIS is geen goede ontwikkeling voor vrede. Waar Christenen en Islam prima samen gingen in Irak, gaat dat nu, door ISIS, niet meer. Of mag ik ook ISIS niet de schuld geven? Maar ligt het aan die Christenen zelf?
http://nos.nl/video/68042...k-vluchten-voor-isis.html
Tip: Kijk het filmpje eens in die laatste link...
ISIS = HAAT
ISIS is geen goede ontwikkeling voor vrede. Waar Christenen en Islam prima samen gingen in Irak, gaat dat nu, door ISIS, niet meer. Of mag ik ook ISIS niet de schuld geven? Maar ligt het aan die Christenen zelf?
ISIS = HAAT
Incorrect. Israel kan zich ook voor het eerst in haar bestaan op vrede richten en gaan onderhandelen. De steun voor Hamas is er grotendeels omdat Hamas de enige is die zich inzet voor de Palestijnen (even los van de manier waarop). Israel zou niets liever hebben dat er niets gebeurd in het Midden-Oosten, want dan kan het ongehinderd doorgaan met het koloniseren van de bezette gebieden, het omleiden van waterbronnen voor de kolonisten, het verjoodsen van Oost-Jeruzalem, enzovoort. Voor Hamas en de Palestijnen is het doorzetten van het conflict de enige manier om druk op Israel te houden.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:14:
De enige manier voorwaarts is om te proberen de polarisatie te verminderen. Maar ja, dan moet je andere politici hebben, niet de types als Netanyahu en andere Likud-politici. Je moet mensen hebben die durven om compromissen te sluiten, om de eigen fundamentalisten en extremisten uit te schakelen, enzovoort.
En als Israel Hamas uitroeit, wat dan? Dan zijn alle Palestijnen uitgeroeid?
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 01-08-2014 14:24 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Je kunt zo'n organisatie nooit met wortel en tak uitroeien. Naast de problemen die je aangeeft dat het lastig te herkennen is wie waarbij hoort, creëer je met iedere dode en ieder pand dat je opblaast nieuwe strijders.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:14:
Het doet sterk denken aan hoe Amerika van een kleine terreurbeweging een breed gedragen gedachtegoed en stroming heeft gemaakt door zo ontzettend lomp te werk te gaan.
Hier kan ik me nog redelijk in vinden, maar Hamas wil ook geen vrede hoor...gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:23:
Incorrect. Israel kan zich ook voor het eerst in haar bestaan op vrede richten en gaan onderhandelen. De steun voor Hamas is er grotendeels omdat Hamas de enige is die zich inzet voor de Palestijnen (even los van de manier waarop). Israel zou niets liever hebben dat er niets gebeurd in het Midden-Oosten, want dan kan het ongehinderd doorgaan met het koloniseren van de bezette gebieden, het omleiden van waterbronnen voor de kolonisten, het verjoodsen van Oost-Jeruzalem, enzovoort. Voor Hamas en de Palestijnen is het doorzetten van het conflict de enige manier om druk op Israel te houden.
De enige manier voorwaarts is om te proberen de polarisatie te verminderen. Maar ja, dan moet je andere politici hebben, niet de types als Netanyahu en andere Likud-politici. Je moet mensen hebben die durven om compromissen te sluiten, om de eigen fundamentalisten en extremisten uit te schakelen, enzovoort.
En als Israel Hamas uitroeit, wat dan? Dan zijn alle Palestijnen uitgeroeid?
Dat ISIS eraan komt zetten, verbaast mij weinig. Die wrijven in hun handjes nu, de "haat" tegen Israël is lange tijd niet zo groot geweest, dit betekend veel extra zieltjes voor hun, en door hun vele wapens, kunnen ze de IDF het ook veel lastiger maken dan Hamas nu doet.
Hij geeft toch ook aan dat het door de Joden (en dus het raakvlak met de westerse moraal) komt dat dat conflict extra aandacht krijgt? Daarbij wordt al het andere nieuws naar achteren gedrukt. Zelfs in de TK wordt het debat over IS(IS) vrolijk naar september geschoven. Terwijl de massale moordpartijen die zij als propaganda naar buiten brengen alle verbeelding te boven gaan,Delerium schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:16:
[...]
Er staan nogal wat stukjes in die niet kloppen maar soit.
Het probleem dat Elain heeft is dat hij geen grote lijnen of verbanden wil zien en dat is dus mijn probleem met deze conflicten. Elain betoogt dat wij (ik) palestijnenvriendje ben en mij alleen over dat conflict druk maak, niet over de bomaanslagen elders (Syrie, Iraq, Afghanstan) en hij kan nauwelijks fouter zijn. Het enige waarom ik mij bijzonder druk maak over Israel als dader en niet over overige dader is dat Israel een westers land is dat zogenaamd westerse waarden uitdraagt, terwijl hun politieke leiding alleen maar bloed wilt zien.
Natuurlijk wil de gemidelde mens gewoon met rust gelaten worden. De vraag is dan alleen: waarom laat de gemiddelde mens (in Gaza en in Israel!) dan toch toe dat de politiek door dit soort havikken bepaald wordt?Grote lijn van mijn betoog: uiteindelijk wil iedereen (de burger) gewoon met rust gelaten worden maar extremisten gaan met de feiten aan de haal voor hun eigen politieke agenda. In de Gaza is het Hamas als extremist maar het wordt ze wel makkelijk gemaakt (of gematigde moslims moeilijk) door Israel. Israel kan als de eerste de beste loopjongen huizen platgooien dus de gematigde moslim in Gaza kan op een dag een vuurpijlmannetje voor z'n deur verwachten en z'n huis is dankzij de IDF weg. Als gematigde moslim kan je geen kant op en dus ook geen tegenwicht beiden aan Hamas, je hebt immers 2 vijanden (Hamas en Israel). En als de burger geen keuze heeft in Gaza, dan maar de lesser-evil.
In Israel idem-dito, de gewone burger wil rust, geen raketten. En toch weet de regering met treiteracties (Nederzettingenbouw, open gevangenis) reacties uit te lokken waarna deze burgers de keuze heeft tussen raketten ondergaan of hun regering die met harde hand ingrijpen; gematigde politieke krachten in Israel maken allang geen schijn van kans meer.
Deze snap ik even niet. Geef je nou Iran aan als gematigd moslimland? Dat hoop ik toch niet...[...]
En stel je voor, de gematigde moslim slaagt er wel in op eigen voorwaarden een stabiel land te creëren zonder de lokale extremistische moslim of destabliserende politiek van de CIA (drones of dictatuur), dan sta je op het lijstje kutlanden en ben je een vijand van de wereld (zie Iran en alle santies, oorlogsdreiging of Somalie dat na 20 jaarburgeroorlog met islamitische rechtbanken iets van bestuur leek te krijgen en direct via Ethiopië wordt aangevallen.
Reken maar dat ISIS veel groter denkt dan enkel het midden oosten.VasZaitsev schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:26:
Dat ISIS eraan komt zetten, verbaast mij weinig. Die wrijven in hun handjes nu, de "haat" tegen Israël is lange tijd niet zo groot geweest, dit betekend veel extra zieltjes voor hun, en door hun vele wapens, kunnen ze de IDF het ook veel lastiger maken dan Hamas nu doet.
Er is een kansje aanwezig dat wij in europa daar ook nogb serieus last van gaan krijgen...
Misschien wordt dat uiteindelijk wel een manier om de band met Europa-Rusland-VS weer te herstellen.
Al denk ik niet dat ISIS zo veel kan aanrichten... Voor nu zeker niet...
Over ISIS gesproken, er duiken wel erg veel berichten op dat hun leider een opleiding heeft genoten bij de Mossad, en dat dit onthuld zou zijn door documenten van Snowden. Ik heb het nog niet voorbij zien komen in mainstream media, dus 100% kunnen we er niet zeker van zijn, maar het zou me niet verbazen; ISIS is uit op vernietiging van de Sjieten in de eerste plaats, en laten nou net in Iran en Syrie de meeste van hun wonen. Niet geheel toevallig landen waar de VS, VK en Israel al langer proberen destabiliteit te veroorzaken.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:21:
Een kolonist vermoord een Palestijn - Israel pakt 6 verdachten op (ik mag hopen dat ze ook daadwerkelijk berecht worden)
ISIS = HAAT
Dit gaat mijn aluhoedje ver te boven...Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:30:
Over ISIS gesproken, er duiken wel erg veel berichten op dat hun leider een opleiding heeft genoten bij de Mossad, en dat dit onthuld zou zijn door documenten van Snowden. Ik heb het nog niet voorbij zien komen in mainstream media, dus 100% kunnen we er niet zeker van zijn, maar het zou me niet verbazen; ISIS is uit op vernietiging van de Sjieten in de eerste plaats, en laten nou net in Iran en Syrie de meeste van hun wonen. Niet geheel toevallig landen waar de VS, VK en Israel al langer proberen destabiliteit te veroorzaken.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een plannetje van de CIA, of iets in die richting, die kant opgaat, en wellicht ook totaal verkeerd afloopt.
Echter, het is wel een beetje far-fetched, dat wel.
Da's nou juist de pest, vaak stabiliseert een toestand zich op een bepaalde manier. Voor Israel is de economische impact dermate hoog dat hun haviken normaal gesproken onmogelijk deze oorlogssituatie zou hun beloop kunnen laten gaan. Alleen heeft Israel een enorme geldstroom vanuit de VS die verhinderen dat de boel een keer stabiliseert (vanwege de kosten). De haviken kunnen zou hun politieke programma uitrollen terwijl niemand zicht heeft op welke belangen de VS hierbij heeft (interne religieuze belangen? Destabilisatie in het Midden-Oosten? Oprechte bezorgdheid?Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:27:
Natuurlijk wil de gemidelde mens gewoon met rust gelaten worden. De vraag is dan alleen: waarom laat de gemiddelde mens (in Gaza en in Israel!) dan toch toe dat de politiek door dit soort havikken bepaald wordt?
Voor mij zijn zowel Hamas als Likud tuig van de richel maar ik zie zo dat de ene op een terreurlijst staat en de andere de miljarden voor het oprapen heeft. En niet alleen ik zie dat er meerdere maten bebruikt worden, de ca 6 miljard niet-westerse mensen zien dat ook en maken daar handig gebruik van.
De Israelische politici willen het ook niet. Wat zij vrede noemen is het legitimiseren van alles wat Israel wil en niets aan de Palestijnen geven.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:26:
Hier kan ik me nog redelijk in vinden, maar Hamas wil ook geen vrede hoor...
Wat je moet doen is dergelijke types de wind uit de zeilen nemen en er voor zorgen dat ze geen steun meer hebben in de bevolking. Als je er voor zorgt dat er vrede is, dat het economisch beter gaat, dat er geen doden meer vallen, dan krijgen de Hamas en Likud/erger figuren geen macht meer.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je kunt prima iemand opleiden, maar niet zo pragrammeren dat hij na 10 jaar een bepaalde stroming met uitgekozen "ingestelde" mate van fanatisme na gaat streven.VasZaitsev schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:32:
Het zou niet de eerste keer zijn dat een plannetje van de CIA, of iets in die richting, die kant opgaat, en wellicht ook totaal verkeerd afloopt.
Dat geloof ik niet...
Ik zeg toch "ook"???gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:34:
De Israelische politici willen het ook niet. Wat zij vrede noemen is het legitimiseren van alles wat Israel wil en niets aan de Palestijnen geven.
Wat je moet doen is dergelijke types de wind uit de zeilen nemen en er voor zorgen dat ze geen steun meer hebben in de bevolking. Als je er voor zorgt dat er vrede is, dat het economisch beter gaat, dat er geen doden meer vallen, dan krijgen de Hamas en Likud/erger figuren geen macht meer.
Ook impliceert dat naast dat Hamas geen vrede wil, de Israelische politiek ook niet. Ze doen er in ieder geval zwaar onvoldoende hun best voor, getuige vanochtend.
Als was het zo dat Hamas weer begint met het kidnappen van een soldaat tijdens staakt het vuren, dan nog laat je de wereld zien dat je welwillend bent en in ieder geval één dag stopt met vuren.
Dat je je man terug wil halen, kan ik me wel iets bij voorstellen, dus dan doe je alleen dat en voor de rest geen enkele luchtaanval what so ever...
Helaas heeft Israel op dit moment die beheersing niet...
Nou bega je zelf de generaliserende fout waar je anderen zo vaak van hebt beticht. Alsof Israel nog nooit heeft willen onderhandelen...gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:23:
[...]
Incorrect. Israel kan zich ook voor het eerst in haar bestaan op vrede richten en gaan onderhandelen.
Hoe dan ook, onderhandelen had wellicht plaats kunnen vinden in de perioden 2008-2012, na de tijdelijke wapenstilstand. Onderhandelen zonder militaire overwinning is voor Israel nu niet meer mogelijk zonder als verliezer uit de bus te komen.
Dan vergeet je toch even hoe Hamas aan de macht is gekomen. Het westen heeft Hamas actief de verkiezingen in gepusht in 2005(?). Hamas heeft zich toen geprofileerd als de verjager van Israel na de terugtrekking van Israel uit Gaza en vervolgens hebben ze Fatah letterlijk onthoofd.De steun voor Hamas is er grotendeels omdat Hamas de enige is die zich inzet voor de Palestijnen (even los van de manier waarop).
Deze club is opgebouwd rond geweld en wordt zelfs als terroristisch beschouwd. Hoe moet je daarmee onderhandelen?
Polarisatie verminderen: eens. Maar de oplossing daarvoor ligt in beide kampen. Niet alleen bij Netanyahu en Likud.De enige manier voorwaarts is om te proberen de polarisatie te verminderen. Maar ja, dan moet je andere politici hebben, niet de types als Netanyahu en andere Likud-politici. Je moet mensen hebben die durven om compromissen te sluiten, om de eigen fundamentalisten en extremisten uit te schakelen, enzovoort.
Wat een rare vergelijking...En als Israel Hamas uitroeit, wat dan? Dan zijn alle Palestijnen uitgeroeid?
True, alleen het probleem is dat dat niet zo gauw gaat gebeuren, want de gematigde Joden wonen over het algmeen juist niet in Israël, maar in Europa, VS, Azië en zelfs Zuid-Amerika. Zie ook de onderzoekjes van vorige week waar uit kwam dat Israëliërs het beleid prima vinden. Eigenlijk is die bevolking ook gewoon vergiftigd door de Likud/Zionistische propaganda. Want elders over de wereld zijn het gewoon vredelievende mensen over het algemeen, uitzonderingen (van die verschrikkelijke denktanks en centra) daargelaten natuurlijk. Ik ken bv. veel Joden hier in NL die zo min mogelijk geassocieerd willen worden met Israël.gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:34:
[...]
De Israelische politici willen het ook niet. Wat zij vrede noemen is het legitimiseren van alles wat Israel wil en niets aan de Palestijnen geven.
En laten we vooral niet vergeten dat Israel binne 1 dag nadat de Engelsen er vertrokken waren van alle kanten werd aangevallen. En dat die dreiging eigenlijk pas recent wat is afgenomen. Dat doet wat met je mentaliteit.Trishul schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:40:
[...]
Eigenlijk is die bevolking ook gewoon vergiftigd door de Likud/Zionistische propaganda.
Het heeft de onderhandelingen heel lang tegengehouden, en zelfs de onderhandelingen die plaatsvonden waren nou niet echt als voorwaarts gericht te zien.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:40:
Nou bega je zelf de generaliserende fout waar je anderen zo vaak van hebt beticht. Alsof Israel nog nooit heeft willen onderhandelen...
Verliezer? Is het verkrijgen van vrede hetzelfde als verliezen? Hoogstens zijn er wat politici die populariteitsverlies lijden.Hoe dan ook, onderhandelen had wellicht plaats kunnen vinden in de perioden 2008-2012, na de tijdelijke wapenstilstand. Onderhandelen zonder militaire overwinning is voor Israel nu niet meer mogelijk zonder als verliezer uit de bus te komen.
Het oordeel dat het een terroristische organisatie is, is er eentje die niet uit een neutrale bron komt. Het zijn geen lieve jongetjes, maar ze zijn aan de macht gekomen doordat Fatah nooit voet aan de grond kreeg. Deels door eigen incompetentie en corruptie, deels doordat Israel nooit echt heeft onderhandeld met ze, waardoor ze niets bereikten. En dan gaan mensen naar de extremisten toe.Dan vergeet je toch even hoe Hamas aan de macht is gekomen. Het westen heeft Hamas actief de verkiezingen in gepusht in 2005(?). Hamas heeft zich toen geprofileerd als de verjager van Israel na de terugtrekking van Israel uit Gaza en vervolgens hebben ze Fatah letterlijk onthoofd.
Deze club is opgebouwd rond geweld en wordt zelfs als terroristisch beschouwd. Hoe moet je daarmee onderhandelen?
Daarom is vrede alleen te halen als de havikken aan beide kanten de wind uit de zeilen wordt genomen, doordat gematigde stromingen compromissen gaan sluiten, zonder de dreiging van wapengeweld.
Je blijft de asymmetrische situatie vergeten. Israel heeft nu alles wat het wil, en wil het niet opgeven. Dat is de eerste stap die genomen zal moeten worden, en die verantwoordelijkheid ligt bij Israel. De Palestijnen kunnen eigenlijk niets meer verliezen, dus wat moeten zij nog opgeven?Polarisatie verminderen: eens. Maar de oplossing daarvoor ligt in beide kampen. Niet alleen bij Netanyahu en Likud.
De raketten richten bijna geen schade aan, maar is de enige manier waarop men het conflict in het nieuws kan houden en daarmee druk op Israel. Het westen zou niets liever zien dan de status quo handhaven (die Israel eenzijdig alles geeft wat het wil), dan kan me weer rustig slapen en het geweten sussen.
Met elke militaire actie waarbij het IDF burgerslachtoffers zal maken, maken ze Hamas (en erger) sterker. Om Hamas uit te roeien zullen ze waarschijnlijk alle Palestijnen uit moeten roeien. Daarom is een militaire oplossing onhaalbaar.Wat een rare vergelijking...
Yep. Het was ook het allerdomste wat men kon doen: het westerse schuldgevoel afkopen door het "probleem" naar elders te verplaatsen. Er zijn gelukkig nog wel mensen die nog niet helemaal geestelijk vergiftigd zijn met haat voor de ander, maar ze worden steeds zeldzamer zolang de havikken aan beide kanten aan de macht zijn.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:52:
En laten we vooral niet vergeten dat Israel binne 1 dag nadat de Engelsen er vertrokken waren van alle kanten werd aangevallen. En dat die dreiging eigenlijk pas recent wat is afgenomen. Dat doet wat met je mentaliteit.
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 01-08-2014 14:56 ]
Kom op draai er niet om heen, het is gewoon een terreurbeweging...gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:52:
Het oordeel dat het een terroristische organisatie is, is er eentje die niet uit een neutrale bron komt. Het zijn geen lieve jongetjes, maar ze zijn aan de macht gekomen doordat Fatah nooit voet aan de grond kreeg. Deels door eigen incompetentie en corruptie, deels doordat Israel nooit echt heeft onderhandeld met ze, waardoor ze niets bereikten. En dan gaan mensen naar de extremisten toe.
Als de samenwerking met ISIS van de grond komt zegt dat toch meer dan genoeg!?
Ik dacht dat het de goede kant op ging sinds de onderhandlingen met Fatah zijn hervat...
EensDaarom is vrede alleen te halen als de havikken aan beide kanten de wind uit de zeilen wordt genomen, doordat gematigde stromingen compromissen gaan sluiten, zonder de dreiging van wapengeweld.
Dat is niet waar...Je blijft de asymmetrische situatie vergeten. Israel heeft nu alles wat het wil, en wil het niet opgeven. Dat is de eerste stap die genomen zal moeten worden, en die verantwoordelijkheid ligt bij Israel. De Palestijnen kunnen eigenlijk niets meer verliezen, dus wat moeten zij nog opgeven?
Israel heeft met de bouw van de muur in ieder geval aangegeven dat er dus land voor de Palestijnen moet blijven bestaan.
Over de plek van de muur bij de westbank is nog discussie mogelijk, maar je zet er geen muur en grensposten neer als je het niet als grens ziet...
Hamas geeft nog steeds aan dat ze het stuk tussen de jordaan en de zee willen hebben (heel Israel dus).
Met die insteek gaat er niets gebeuren...
Ik vind het nog steeds een flauw argument...De raketten richten bijna geen schade aan, maar is de enige manier waarop men het conflict in het nieuws kan houden en daarmee druk op Israel. Het westen zou niets liever zien dan de status quo handhaven (die Israel eenzijdig alles geeft wat het wil), dan kan me weer rustig slapen en het geweten sussen.
Omdat de raketten geen schade doen, mag Israel niets terug doen. Het doet grote financiele schade...
Per Iron dome post : 5 miljoen
Per afgevuurde interceptie missile: 40k
Stel jouw buren gooien iedere dag stenen om jouw ruit in te gooien, maar jij onderschept die stenen door een fancy systeem dat je hebt gebouwd dan stenen tegenhoudt met glazen platen die je iedere gooi 100 euro kosten...
Dus jij bent doordat je buren iedere dag stenen gooien, duizenden euro's kwijt om die stenen tegen te houden.
Dan mag jij niets terugdoen, want ze raken je raam niet en je houdt ze toch tegen!?
Ik vind het echt vreemd...
Ja het is overdreven om vervolgens met een sloopkogel zijn huis plat te walsen, maar ik zou zeker harder dan met een steentje terugslaan...
Dat klopt dan weer wel...Met elke militaire actie waarbij het IDF burgerslachtoffers zal maken, maken ze Hamas (en erger) sterker. Om Hamas uit te roeien zullen ze waarschijnlijk alle Palestijnen uit moeten roeien. Daarom is een militaire oplossing onhaalbaar.
Het is tweeledig...
Ik hoop dat je met "probleem" niet refereert naar de Joden, maar die zaten daar natuurlijk al heel lang, alleen vooral geconcentreerd in Jeruzalem en daarbuiten veelal onderdrukt.Yep. Het was ook het allerdomste wat men kon doen: het westerse schuldgevoel afkopen door het "probleem" naar elders te verplaatsen. Er zijn gelukkig nog wel mensen die nog niet helemaal geestelijk vergiftigd zijn met haat voor de ander, maar ze worden steeds zeldzamer zolang de havikken aan beide kanten aan de macht zijn.
Volledig mee eens, helaas graaft met elke bom en palestijnse dode in de Gaza strook op dit moment die wortel dieper en wordt een oplossing steeds onbereikbaarder.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:14:
Ik vind de hele situatie om te huilen. Beweren dat je alleen Hamas wil uitschakelen en absoluut geen burgerslachtoffers wil maken.. Als je zo met luchtaanvallen en tanks tekeer gaat in zo'n dichtbevolkt gebied, waarvan de burgers ook op geen enkele manier kunnen vluchten (is dat op zich niet een schending van het internationaal recht? Burgers moeten toch altijd de mogelijkheid hebben om conflictgebieden te ontvluchten?) en gewoon als ratten in de val zitten doe je echt wel iets anders. Duitse soldaten gingen in 1944 op Ohama beach toch ook niet beweren dat ze gewoon de overpopulatie krabben voor hun bunkers met mitrailleurs te lijf gingen omdat die naar hun tenen grepen als ze gingen zwemmen?
Hamas moet uitgeschakeld worden, daar is denk ik niemand het mee oneens maar de gewone palestijn in de Gaza strook heeft _niemand_ anders meer he, Hamas is de laatste groep mensen ter wereld die de situatie in Gaza bestrijd (op een afgrijselijke en volstrekt verwerpelijke manier) maar zo krijg je natuurlijk een 'vijand van mijn vijand is mijn vriend' situatie. Heel die situatie radicaliseert nu alleen maar nog meer aan beide kanten aan een tempo dat niet meer bij te houden valt, ik heb eerlijk geen idee waar je nu nog moet beginnen zoeken naar een oplossing. Een wapenstilstand is al compleet onmogelijk zo lang iedereen schreeuwt dat de andere eerst moet stoppen

Eigenlijk zou je Hamas moeten kunnen isoleren. Niemand wil die malloten steunen, helaas denk ik dat Israel dan een aantal consessies aan de doorsnee palestijn moet doen (geen blokkades en van die toestanden, geen kolonies meer, mooi electriciteit en water geven) zodat die mensen ook gewoon kunnen leven. Ik zie alleen Israel die dingen gewoon niet doen. Enerzijds omdat dat hun veiligheid wel wat zal aantasten, anderzijds omdat er een groep bestaat in Israel die dat gewoon niet wil volgens mij.
Ik was een uitgebreid betoog aan het schrijven, maar moet ook nog 'gewoon' werken. Ik vind het bijzonder dat iemand die beweert zo redelijk en open-minded is, onder water vol op handen van de Palestijnen is. Dat Israel al sinds dag 1 onder vuur ligt is de fout van het westen en dat Israel beschoten wordt door Hamas is de fout van Israel. De Palestijnen doe nu eenmaal alles omdat ze geen andere keus hebben. Nergens wordt de Palestijnen ook maar iets verweten in je betoog, gambieter. En dat is minstens opvallend. Er ligt een grote verantwoordelijkheid aan hun kant om zich via politieke wegen te roeren en niet te kiezen voor herbewapening van terroristische organisaties.
Tja, als je niet goed wilt lezen en die conclusie wilt trekken, dan houd het inderdaad op. Ik vind alleen dat de sterkste partij in een asymmetrisch conflict een veel grotere verantwoordelijkheid heeft om zich in te houden. Een professioneel bokser wordt ook geacht zich beter te kunnen controleren dan een gewoon lid van het publiek.
Als je dat wilt interpreteren als pro-Palestijns of anti-Israel, so be it. Dat is het niet, maar meningen staan vrij.
Als je dat wilt interpreteren als pro-Palestijns of anti-Israel, so be it. Dat is het niet, maar meningen staan vrij.
Verwijderd
Denk je niet dat een partij met een sterke cohesie automatische meer verplichtingen heeft om zoiets te doen dan een partij die een veel losvaster verband kent? Meer macht gaat nu eenmaal met meer verantwoordelijkheid gepaard.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:25:
Er ligt een grote verantwoordelijkheid aan hun kant om zich via politieke wegen te roeren en niet te kiezen voor herbewapening van terroristische organisaties.
Zou jij je posts misschien compact kunnen houden? Nu zijn het steeds enorme lappen tekst, niet iedere posts vereist een reactie
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 15:37 ]
Tja ik mag op Tweakers niet op losse posts reageren, sorry, Tweakers beleidVerwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:31:
Zou jij je posts misschien compact kunnen houden? Nu zijn het steeds enorme lappen tekst, niet iedere posts vereist een reactie
Verwijderd
Je hoeft dan ook niet op ieder bericht te antwoorden.dfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:34:
Tja ik mag op Tweakers niet op losse posts reageren, sorry, Tweakers beleid
Ik hoef niets te interpreteren. Als ik ergens over je kritiek op de Palestijnen of Hamas heen lees, dan laat ik me graag naar de betreffende posts leiden. Tot nu toe zie ik je die kritiek echter nergens uiten.gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:29:
Tja, als je niet goed wilt lezen en die conclusie wilt trekken, dan houd het inderdaad op. Ik vind alleen dat de sterkste partij in een asymmetrisch conflict een veel grotere verantwoordelijkheid heeft om zich in te houden. Een professioneel bokser wordt ook geacht zich beter te kunnen controleren dan een gewoon lid van het publiek.
Van een land in Europa zou ik dat mogen verwachten, ja. Van Israle kan ik me de reactie voorstellen, gezien de geschiedenis die het land kent. Dat spreekt ze overigens niet vrij van de verplichting.Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:31:
[...]
Denk je niet dat een partij met een sterke cohesie automatische meer verplichtingen heeft om zoiets te doen dan een partij die een veel losvaster verband kent? Meer macht gaat nu eenmaal met meer verantwoordelijkheid gepaard.
Ik vind het huidige optreden in Gaza ook niet de juiste manier om de problematiek te tackelen, maar mijn (persoonlijke en dus gekleurde) afschuw van terreurdaden en het misbruik van burgers door Hamas kan ik op geen manier linken aan 'werken aan een oplossing'.
[ Voor 34% gewijzigd door Edmin op 01-08-2014 15:49 ]
Je kunt je afvragen of de geschiedenis nog als argumentatie gebruikt kan worden in dit conflict. Beide kanten hebben inmiddels al zoveel slecht gedaan en ontvangen dat alles en niets geoorloofd is. Feit is - en dat ben ik zeker met gambieter eens - dat door verdere escalatie het extremisme wordt gevoed aan beide kanten. En dit extremisme leidt alleen maar weer tot meer geweld.
Hamas kan ook alleen maar vanuit binnen uit ontmanteld worden. Als mensen geen nut meer zien voor wapens valt Hamas vanzelf uit elkaar. Vallen er dagelijks bommen om je heen dan is het maar een kwestie van tijd voordat een familielid wordt vermoord en je zelf de wapens oppakt.
Voor Israel geldt hetzelfde, zolang de dreiging in de lucht hangt zal het volk het goedkeuren dat er geld en mensen worden ingezet voor het conflict. Haal je de die basis weg, verschuiven de prioriteiten van het volk en veranderen de politici mee.
Dit brengt echter wel een complicatie met zich mee want aan beide kanten weten de machthebbers dat de basis van hun macht ligt in het conflict. Ze zullen er dus ook veel aan doen om dit in stand te houden.
Hamas kan ook alleen maar vanuit binnen uit ontmanteld worden. Als mensen geen nut meer zien voor wapens valt Hamas vanzelf uit elkaar. Vallen er dagelijks bommen om je heen dan is het maar een kwestie van tijd voordat een familielid wordt vermoord en je zelf de wapens oppakt.
Voor Israel geldt hetzelfde, zolang de dreiging in de lucht hangt zal het volk het goedkeuren dat er geld en mensen worden ingezet voor het conflict. Haal je de die basis weg, verschuiven de prioriteiten van het volk en veranderen de politici mee.
Dit brengt echter wel een complicatie met zich mee want aan beide kanten weten de machthebbers dat de basis van hun macht ligt in het conflict. Ze zullen er dus ook veel aan doen om dit in stand te houden.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Volgens mij blijft er van Hamas en de Palestijnen niet veel meer over als ISIS het roer over gaat nemen of zich ermee gaat bemoeien. De Palestijnen hadden tot recent nog een aardig leven, als ISIS haar intrede daar gaat doen dan zou ik als Palestijn het eerste beste vluchtelingenkamp opzoeken.VasZaitsev schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:26:
Verwijderd
Beide kanten maken zich schuldig aan terreurdaden, in morele en strafrechtelijke zin, en aanvallen op burgers zijn ook aan beide kanten gebruikelijk. Nog even los van de structurele Vernichtung die Israël toepast op de Palestijnen, want dat is een misdaad op zich.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:45:
Ik vind het huidige optreden in Gaza ook niet de juiste manier om de problematiek te tackelen, maar mijn (persoonlijke en dus gekleurde) afschuw van terreurdaden en het misbruik van burgers door Hamas kan ik op geen manier linken aan 'werken aan een oplossing'.
Wat dat betreft is je afschuw dus even toepasbaar op Israël als op Hamas, en terecht.
Bijna volledig mee eens.MrFl0ppY schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:03:
Je kunt je afvragen of de geschiedenis nog als argumentatie gebruikt kan worden in dit conflict. Beide kanten hebben inmiddels al zoveel slecht gedaan en ontvangen dat alles en niets geoorloofd is. Feit is - en dat ben ik zeker met gambieter eens - dat door verdere escalatie het extremisme wordt gevoed aan beide kanten. En dit extremisme leidt alleen maar weer tot meer geweld.
Alleen Israel heeft de dreiging al grotendeels geneutraliseerd juist door het Iron Dome, Israel heeft de financiele en technische overhand, dus imho zou Israel de verstandigste moeten zijn.
Hamas/Gaza/Palestijnen handelen echt vanuit pure wanhoop, voor hun is er echt niets anders.
Israel heeft een veel minder wanhopig probleem (die hebben het al op een andere manier deels opgelost).
Oftewel de uitgangspunten zijn volgens mij anders.
"Hamas streeft naar een islamitische staat in Palestina tussen de Middellandse Zee en de Jordaan"cbr600f4i schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:13:
Volgens mij blijft er van Hamas en de Palestijnen niet veel meer over als ISIS het roer over gaat nemen of zich ermee gaat bemoeien. De Palestijnen hadden tot recent nog een aardig leven, als ISIS haar intrede daar gaat doen dan zou ik als Palestijn het eerste beste vluchtelingenkamp opzoeken.
Hoe streng deze is, geen idee...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas
Hoe vaak moet ik eigenlijk nog zeggen dat beide kanten in het conflict fout en schuldig zijn? Er is geen goed of kwaad. Alleen is het een asymmetrisch conflict en dat komt met asymmetrische verantwoordelijkheden om uit de vicieuze cirkel te breken.Edmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:45:
Ik hoef niets te interpreteren. Als ik ergens over je kritiek op de Palestijnen of Hamas heen lees, dan laat ik me graag naar de betreffende posts leiden. Tot nu toe zie ik je die kritiek echter nergens uiten.
Het probleem voor Hamas/Palestijnen is dat als ze niets doen, dan kan iedereen het conflict negeren en verandert er niets voor de Palestijnen. Ze krijgen de bezette gebieden niet terug, de kolonies worden uitgebreid, er zullen Hamas topstukken worden aangevallen, enzovoort. Dat is geen excuus voor hun handelen en ook geen goedkeuren, maar een verklaring, voortvloeiend uit een rationele analyse van de situatie. Diezelfde ratio vertelt je ook dat al het geweld van Israel alleen maar zorgt dat Hamas sterker wordt, of dat de opvolger van Hamas nog erger worden. Dus a) het geweld wordt er niet minder door b) het conflict wordt alleen verlengd en c) de kans is groot dat het conflict verergerd wordt. Allemaal redenen om het dan niet te doen. Militair optreden moet positief bedoeld zijn, dwz oplossingsgericht, en dat is het niet.
En zo kom je nooit uit het conflict. Naar anderen wijzen en claimen dat die een van de partijen steunen, dat helpt de discussie ook niet.
En deze tekst suggereert dat je alleen Israel steunt, want het Israelische geweld is "niet de juiste manier" (zeg maar foei!) en hamas doet aan misbruik van burgers. Dat is een zeer gekleurde, eenzijdige analyse. Zo, dat evenwicht is hersteld, en nu weer proberen positief te discussierenEdmin schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:45:
Noch Israel, noch Hamas werkt aan een oplossing. Op geen enkele manier. En dragen beide de volledige verantwoordelijkheid voor de eigen daden.
[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 01-08-2014 16:30 ]
Ik had juist het gevoel dat een aantal reageerders, waaronder jij, mij heel erg in de pro-Israel hoek wilden duwen, ondanks mijn "stappenplan" wat helemaal niet zo pro-Israel was... Maar goed, ik kan het mis hebben...gambieter schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:22:
En zo kom je nooit uit het conflict. Naar anderen wijzen en claimen dat die een van de partijen steunen, dat helpt de discussie ook niet.
Het is heel simpel, we zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde.
Ze zijn beide fout, maar de één ziet Israel als agressor en de ander Hamas...
Niemand keurt het doden van kinderen goed, maar de actie die daartoe leidt wordt anders geinterpreteerd. En de schuld voor de actie leggen we bij een ander neer...
Met posts als deze: dfrenner in "Situatie Israël en Gaza" die je net daarvoor plaatst en het continue "maar Hamas", "Hamas is een terreurorganisatie" etc wek je die indruk weldfrenner schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:34:
Ik had juist het gevoel dat een aantal reageerders, waaronder jij, mij heel erg in de pro-Israel hoek wilden duwen
Nee. Dan mis je nog steeds het concept van de vicieuze cirkel, daar is geen simpele lineaire verantwoordelijkheid aan te wijzen. Beide partijen doen geen moeite om uit de cirkel te raken.Ze zijn beide fout, maar de één ziet Israel als agressor en de ander Hamas...
[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 01-08-2014 16:38 ]
Waarschijnlijk kunnen we een VN rapport, vergelijkbaar met het Goldstone rapport van 2009 (vorige Gaza oorlog) verwachten in het najaar. Wel jammer dat als je dat rapport van vijf jaar geleden leest, je erg vergelijkbare dingen herkent op basis van wat er nu allemaal gebeurd. M.a.w. beide partijen hebben er weer niet van geleerd, zoals Hamas die burgers target en IDF soldaten die een hele reeks aan belachelijke oorlogsmisdaden begaan.
Leesvoer: Wikipedia: United Nations Fact Finding Mission on the Gaza Conflict
Leesvoer: Wikipedia: United Nations Fact Finding Mission on the Gaza Conflict
Svp on-topic discussieren en niet op de man gaan spelen. Ik heb een setje onvriendelijk wordende posts (aanleiding + reacties) verwijderd.
Geheel ontopic:
israel zegt het 72-uur-durende bestand al na 4 uur op.
Hamas ontkent de aantijgingen.
Verder wil ik nog een filmpje delen, wat de gedachtegang van een groot deel zionisten goed in kaart brengt:
Zo schiet het niet op daar, er zijn een aantal joodse gemeenschappen die tegen zulke pro-bezetters zijn, in israël zelf kunnen die zelfs rekenen op een stevig pak slaag als ze van zich laten horen. Met de gedachte dat 'alles van hun is', komt er m.i. iig geen schot in de zaak.
israel zegt het 72-uur-durende bestand al na 4 uur op.
Hamas ontkent de aantijgingen.
Verder wil ik nog een filmpje delen, wat de gedachtegang van een groot deel zionisten goed in kaart brengt:
Zo schiet het niet op daar, er zijn een aantal joodse gemeenschappen die tegen zulke pro-bezetters zijn, in israël zelf kunnen die zelfs rekenen op een stevig pak slaag als ze van zich laten horen. Met de gedachte dat 'alles van hun is', komt er m.i. iig geen schot in de zaak.
[ Voor 41% gewijzigd door GS88 op 02-08-2014 00:50 ]
Rotterdam
Verwijderd
Aangezien Hamas en soortgelijke groepen nooit vrede mogen en zullen sluiten, is het zaak om ze zo veel mogelijk schade toe te brengen, zodat zij zo veel mogelijk tijd aan opbouwen en hergroeperen moeten besteden. In die tijd is het dan rustig. Ook is het zaak om het volk een afkeer van oorlog te leren. Helaas is dat nodig, want nog altijd worden jonge Palestijnen als jihadisten opgevoed, en om de dood meer lief te hebben dan de Joden van het leven houden.
Er IS een alternatief, een derde weg. Maar dat mag niet besproken worden, aangezien dat om de islam gaat.
Er IS een alternatief, een derde weg. Maar dat mag niet besproken worden, aangezien dat om de islam gaat.
Verwijderd
vertel nou maar?Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:30:
Dat ze Hamas 'schade toe willen brengen' is slechts een laf excuus om hun moorden te rechtvaardigen.Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:30:
Aangezien Hamas en soortgelijke groepen nooit vrede mogen en zullen sluiten, is het zaak om ze zo veel mogelijk schade toe te brengen, zodat zij zo veel mogelijk tijd aan opbouwen en hergroeperen moeten besteden. In die tijd is het dan rustig. Ook is het zaak om het volk een afkeer van oorlog te leren. Helaas is dat nodig, want nog altijd worden jonge Palestijnen als jihadisten opgevoed, en om de dood meer lief te hebben dan de Joden van het leven houden.

Beter dan bovenstaande kan ik het zelf niet verwoorden nee.
En het volk een afkeer van oorlog te leren?
Welk volk precies bedoel je?
Rotterdam
Misschien een idee om het Israëlische volk een afkeer van oorlog en bombardementen te leren ipv zionistische en extremistische propaganda. Zoals verstandige Joden het zelf zeggen; Israël zit op koers van zelfmoord. Overigens heeft Hamas lange tijd de wapens neergelegd in 2008, omdat ze toen echt geloofden in vrede. De Mossad legde toen een Hamas kopstuk om, en toen begon het riedeltje opnieuw. Actie-reactie zoals gepland heet dat...Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:30:
Verwijderd
Aan wat Chomsky in zijn leven allemaal heeft beweert wordt echter door het gros van de Joodse gemeenschap niet meer zo veel belang gehecht. Heeft Chomsky het zelf ook wel naar gemaakt.GS88 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 13:26:
[...]
Dat ze Hamas 'schade toe willen brengen' is slechts een laf excuus om hun moorden te rechtvaardigen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Beter dan bovenstaande kan ik het zelf niet verwoorden nee.
En het volk een afkeer van oorlog te leren?
[video]
Welk volk precies bedoel je?
Relevanter is wat bijvoorbeeld op deze site voor standpunten worden ingenomen: http://www.chabad.org/
Waarom zouden jonge Palestijnen toch Jihadistisch worden?
Zou het te maken hebben dat er nu alweer een slordige 1500 burgerdoden zijn, waar heel veel broers, zussen, moeders, vaders, opa's, oma's en andere familieleden tussen zitten, en dat kleine Abdul wraak wilt nemen voor de, in zijn ogen, moord op zijn [insert familielid], gepleegd door een Israëliër? Vast niet, het is de schuld van Hamas!
Hamas hoeft momenteel geen moeite te doen om mensen te overtuigen dat Israël Satan himself is, dat kan Israël namelijk zelf al heel goed.
Zou het te maken hebben dat er nu alweer een slordige 1500 burgerdoden zijn, waar heel veel broers, zussen, moeders, vaders, opa's, oma's en andere familieleden tussen zitten, en dat kleine Abdul wraak wilt nemen voor de, in zijn ogen, moord op zijn [insert familielid], gepleegd door een Israëliër? Vast niet, het is de schuld van Hamas!
Hamas hoeft momenteel geen moeite te doen om mensen te overtuigen dat Israël Satan himself is, dat kan Israël namelijk zelf al heel goed.
Dat maakt het nog niet minder waar. In plaats van Chomsky kan je namelijk ook een andere beter nadenkende Jood opnoemen, zoals Finkelstein. Het zijn getergde, verstandige Joden die de ultrazionisten, kolonisten en Likud niet accepteren. Heb wel respect voor ze dat ze altijd inhoudelijk de pijnpunten durven aan te stippen, hoewel ze vervolgens wel voor verraders worden uitgemaakt. Ze vervolgens wegzetten zonder inhoudelijke argumentatie getuigt ook niet echt van enige objectiviteit.Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:50:
[...]
Aan wat Chomsky in zijn leven allemaal heeft beweert wordt echter door het gros van de Joodse gemeenschap niet meer zo veel belang gehecht. Heeft Chomsky het zelf ook wel naar gemaakt.
Relevanter is wat bijvoorbeeld op deze site voor standpunten worden ingenomen: http://www.chabad.org/
De bron die je trouwens aanhaalt, wat moeten we daarmee? Dat is namelijk propaganda. Draagt niet bij aan de discussie.
Dit inderdaad. Geldt niet voor iedereen trouwens, maar ik vind het best begrijpelijk dat men daar tot (wat wij) extremisme (noemen) keert. Opgroeien in een achtergesteld gebied met geen kans op een goed leven, en dat allemaal door Israel. Natuurlijk is het niet gek dat Israel de boel goed controleert als er een terroristische beweging die het te gronde richten van hun staat als doel heeft aan de macht is, maar van wat ik opmaak uit de berichtgeving ziet een groot deel van de inwoners Hamas ook liever vertrekken.VasZaitsev schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:50:
Er is een VN-medewerker omgekomen. Ik zou graag zien dat dit een trigger is voor de rest van de wereld om er iets aan te doen, maarja.. vetorechten. Je zou bijna hopen dat het een Amerikaan is, kijken wat de Amerikaanse media en politiek dan zouden doen. Maar uiteraard is iedere dode er één teveel, helemaal als het een non-combatant betreft.
[ Voor 39% gewijzigd door Bundin op 02-08-2014 19:55 ]
Verwijderd
Kan je daar een concrete invulling aan geven?Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:50:
Aan wat Chomsky in zijn leven allemaal heeft beweert wordt echter door het gros van de Joodse gemeenschap niet meer zo veel belang gehecht. Heeft Chomsky het zelf ook wel naar gemaakt.
Wederom is er een VN gebouw aangevallen, ik begin me er nu toch behoorlijk aan te ergeren. Waarom noemen we het niet target practice gebouwen voor Israël? Het enige wat de wereld op het moment tegen Israël zegt is: "Foei!"
Ik begin steeds beter te begrijpen waarom niet Westerse landen steeds meer een afkeer krijgen van het westen. Wij veroordelen zeer snel niet Westerse landen met sancties, maar Israël lijkt onbeperkt een waarschuwing te krijgen. Ik durf te wedden als er bij Rusland drie soldaten zouden worden ontvoerd en Rusland valt bij een willekeurig land duizenden burgers aan in de hoop dat er ook een terrorist bij zit, dat we Rusland al lang sancties hadden opgelegd. Dit zou ik terecht vinden, maar Israël lijkt er maar weg mee te komen.
Israël lijkt bewoners te waarschuwen met briefjes, maar wat moeten de bewoners daarmee? Vluchten naar een VN gebouw? Moet je je voorstellen, die mensen zijn daardoor alles gelijk kwijt, hun huis, hun bezittingen, alles en ze kunnen geen kant op. Want die mensen komen echt niet een vluchtelingenkamp in Israël terecht
Kortom Israël moet een betere manier verzinnen tegen hun war on terror, want op mij komt het over als één Israëliër is duizend Palestijnen waard. Mensen zijn mensen, voor hen zijn het blijkbaar dieren...
Ondanks dat ik het nu sterk oneens ben met Israël moet je niet denken dat ik nu pro-Hamas ben, want beide partijen zitten fout, maar wat Israël momenteel doet is buitenproportioneel.
Ik begin steeds beter te begrijpen waarom niet Westerse landen steeds meer een afkeer krijgen van het westen. Wij veroordelen zeer snel niet Westerse landen met sancties, maar Israël lijkt onbeperkt een waarschuwing te krijgen. Ik durf te wedden als er bij Rusland drie soldaten zouden worden ontvoerd en Rusland valt bij een willekeurig land duizenden burgers aan in de hoop dat er ook een terrorist bij zit, dat we Rusland al lang sancties hadden opgelegd. Dit zou ik terecht vinden, maar Israël lijkt er maar weg mee te komen.
Israël lijkt bewoners te waarschuwen met briefjes, maar wat moeten de bewoners daarmee? Vluchten naar een VN gebouw? Moet je je voorstellen, die mensen zijn daardoor alles gelijk kwijt, hun huis, hun bezittingen, alles en ze kunnen geen kant op. Want die mensen komen echt niet een vluchtelingenkamp in Israël terecht
Kortom Israël moet een betere manier verzinnen tegen hun war on terror, want op mij komt het over als één Israëliër is duizend Palestijnen waard. Mensen zijn mensen, voor hen zijn het blijkbaar dieren...
Ondanks dat ik het nu sterk oneens ben met Israël moet je niet denken dat ik nu pro-Hamas ben, want beide partijen zitten fout, maar wat Israël momenteel doet is buitenproportioneel.
Nou deze laatste actie heeft Israel wel weer wat credit gekost. De VS was laatst ook al kritisch over het optreden van Israel, dat zijn ze lang niet geweest. Ik vermoed toch dat er nu wel wat druk komt vanuit het westen. Natuurlijk voor de Palestijnen te laat en te weinig maar er zit wel degelijk een verschuiving op politiek vlak.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Het blad/site 'The New Yorker' heeft een fraai stuk over de Israelische schrijver Amos Oz; An Honest Voice in Israel. link
.Jammer dat dit geluid niet vaker uit Israel te horen is.Although Netanyahu has said that he accepts the two-state idea, he has doggedly resisted efforts to realize it, and his resistance has carried a terrible price for both Israelis and Palestinians.
Oz argues cogently that such an agreement, followed by heavy Israeli investment in the success of the West Bank, would do more to destroy Hamas’s hold over Gaza than all of Israel’s wars there have managed.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Behalve dat de VS natuurlijk de wapenleverancier is van zowel Israël als hamas (via Qatar). De VS is ontzettend boos hoor, en doen hun uiterste best om het diplomatiek op te lossen, maar op het moment dat Israël een cease fire aankondigt (geheel toevallig net wanneer ze "low on ammo" zijn), is de VS er als de kippen bij om te resupplyen.MrFl0ppY schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:20:
Nou deze laatste actie heeft Israel wel weer wat credit gekost. De VS was laatst ook al kritisch over het optreden van Israel, dat zijn ze lang niet geweest. Ik vermoed toch dat er nu wel wat druk komt vanuit het westen. Natuurlijk voor de Palestijnen te laat en te weinig maar er zit wel degelijk een verschuiving op politiek vlak.
BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:50:

Zoals met elke oorlog: Het eerste wat vermoord wordt is de waarheid. En de Israëlische politiek met al die haviken zijn daar erg goed in.
*knip*
Offtopic.
Offtopic.
[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2014 21:29 ]
*knip*
Plaats liever een TR voor offtopic zaken.
Plaats liever een TR voor offtopic zaken.
[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2014 21:30 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Netanyahu stelt nu dat de oorlog met het vernietigen van de tunnels niet ophoudt, maar pas als iedere jood/Israëliër veilig is en er geen dreiging meer uitgaat van Hamas en de Palestijnen. Betekent dat niet impliciet en bijna expliciet een intentieverklaring voor het uitroeien van het volledige Palestijnse volk? De enige meetbare factor in deze oorlog is overboord gezet en volledige veiligheid is nooit te garanderen, nog los van het gegeven dat deze oorlog ongetwijfeld meer nieuwe strijders heeft opgeleverd dan dat er gedood zijn en dat bij ieder vervolgconflict niet anders gaat zijn.
Desalniettemin is het verder weinig nieuws, want wat hardliner Netanyahu in de zin heeft is natuurlijk erg duidelijk. Je kunt slechts hopen dat er andere mensen aan de kant van Israël zijn die een wat terughoudender houding hebben en die daar ook beleidsmatig uitvoering aan kunnen geven.
Desalniettemin is het verder weinig nieuws, want wat hardliner Netanyahu in de zin heeft is natuurlijk erg duidelijk. Je kunt slechts hopen dat er andere mensen aan de kant van Israël zijn die een wat terughoudender houding hebben en die daar ook beleidsmatig uitvoering aan kunnen geven.
Een klassieke no true ScotsmanVerwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:13:
Juist ja. Want het adagium is eigenlijk heel simpel: Als je kritisch bent en een tegengeluid laat horen wat haaks staat op het huidige Israelisch beleid dan kan je nooit een "echte"Jood/Israëliër zijn.

Verwijderd
Waarom zouden jonge Israeli's het leger ingaan?VasZaitsev schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:50:
Laten we de dienstplicht even negeren omdat dat mij niet uitkomt, en stellen dat ze inderdaad door Hamas geradicaliseerd zijn. Dan moet Hamas zich gaan gedragen, en dan komt het allemaal goed. Zo zorg je dat jonge Israeli's niet meer radicaliseren en het leger in gaan.
De slachtofferrol kun je op iedereen projecteren.
Dat lijkt me niet. Ik meen begrepen te hebben dat hij alle tunnels wil slopen en de capaciteit om raketten af te schieten drastisch wil verkleinen.Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:00:
Netanyahu stelt nu dat de oorlog met het vernietigen van de tunnels niet ophoudt, maar pas als iedere jood/Israëliër veilig is en er geen dreiging meer uitgaat van Hamas en de Palestijnen. Betekent dat niet impliciet en bijna expliciet een intentieverklaring voor het uitroeien van het volledige Palestijnse volk?
Ik hoop dat de partijen weer gaan praten. Het mooiste zou zijn als er een echt staakt het vuren komt waar beide partijen zich aan houden. Als er dan over en weer niet geschoten wordt kun je stapjes voorwaarts maken.Je kunt slechts hopen dat er andere mensen aan de kant van Israël zijn die een wat terughoudender houding hebben en die daar ook beleidsmatig uitvoering aan kunnen geven.
Nou, er zijn in Frankrijk een flink aantal mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld om te vechten bij het IDF. Wat ik me wel afvraag is wat de Franse overheid er van vindt dat haar staatsburgers in het leger van een andere staat gaan vechten.Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:03:
Waarom zouden jonge Israeli's het leger ingaan?
Laten we de dienstplicht even negeren omdat dat mij niet uitkomt, en stellen dat ze inderdaad door Hamas geradicaliseerd zijn.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Wat?Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 19:03:
Waarom zouden jonge Israeli's het leger ingaan?
Laten we de dienstplicht even negeren omdat dat mij niet uitkomt
Het mag opvallend heten dat de organisatie die als terreurgroep te boek staat slechts drie burgerdoden gemaakt heeft, terwijl dat aan de andere kant procentueel en absoluut een veelvoud is - zelfs als je iedereen die ook maar naar Hamas ruikt als strijder of soldaat rekent.
Misschien is dat wat wrang gesteld als de daadwerkelijke slachtoffers zo onevenredig aan één kant vallen, momenteel 1831 tegenover 67. Dan wordt het toch twijfelachtig of het gaat over een slachtofferrol en niet gewoon over een slachtoffer. Over de gewonden en schade aan infrastructuur heb ik het dan nog niet, die cijfers trekken de balans zo mogelijk nog verder onderuit.De slachtofferrol kun je op iedereen projecteren.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.
Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.
Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.
Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.
Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.
Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.
Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.