HEY_DUDE schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Het is wat te hoog gegrepen voor mij om de beste oplossing voor het conflict te poneren.
Echter volg ik bijvoorbeeld de logica van het plaatsen van nederzettingen geheel niet. Doe dat gewoon niet, zou ik zeggen. Daarmee verleng je het conflict alleen maar. Naar mijn mening hebben deze alleen als doel de ander te irriteren. Niet echt zinvol lijkt mij. En grijp een beetje meer proportioneel militair in. Feit is dat sinds de tweede intifada een veelvoud aan schade en slachtoffers is gemaakt aan de Palestijnse zijde. Toevoer van goederen en brandstof wordt moedwillig beperkt etc. Buiten militaire middelen lijkt het vooral vaak wat treiteren in mijn ogen.
Israel verklaart de oorlog, nou dat is te begrijpen. Maar is het dan te veel gevraagd om ze wat meer aan de Geneefse conventie te houden.
Kijk, in woon niet meer in Nederland voor meer dan 12 jaar. Ik zie hier ook veel van terug in het Cyprus problem. Turkije is hier ook gewoon binnen gevallen in 74 en heeft 1/3 geannexeerd. Er zijn hier wat kleine oplossingen geweest, de grens is open. We kunnen er naar toe rijden en er eventueel werken. Ook vanuit het bezette gedeelte hier komen veel Turks Cyprioten hier werken.
Echter een oplossing is enorm moeilijk, dat zie ik hier ook. Het is al zolang gaande hier, maar iedere oplossing is teveel voor de Turken of teveel voor de Cyprioten.
Stel ze vinden een oplossing, gaat door als 2 staten. Hoe gaat het dan met de huizen welke nieuw zijn, wie wordt daar de nieuwe eigenaar van? Blijven die van de Israelis of worden die weggegeven aan de Palesteinen?
Hetzelfde als het hier op Cyprus is, iedereen in het noorden zijn/haar huis kwijt. En die hebben nu wel weer een huis gekregen op de RoC, maar hun oude huizen worden nu gewoon bewoond door settlers.
En zo zijn er heel veel dingen waar ze tegenaan lopen. Voor mij, wat is de oplossing? Dat weet ik ook niet. Ook niet voor Cyprus waar ik meer dan 12 jaar woon.