Israel valt Palestijnse burgers om hun doelstelling te bereiken, Hamas is een dankbaar excuus om de gewone Palestijnen te onderdrukken en om instant justice toe te passen -- license to kill -- de meeste slachtoffers van IDF zijn normale burgers, vrouwen en kinderen; door nu te stellen dat is helaas 'collateral damage' is ironisch omdat IDF pretendeert het beste en meest geinformeerde leger te zijn;rik86 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Ik kan vanaf afstand natuurlijk lastig beoordelen in hoeverre 't waar is, maar volgens mij valt Israël primair Hamas aan en zijn eventuele burgerdoden daarbij een gevalletje 'pech' vanuit Israël gezien, terwijl Hamas iedereen die in Israël is als gerechtvaardigd doelwit lijkt te zien.
Daarnaast denk ik dat we hier in 't Westen een naïef beeld van oorlogsvoering hebben/ onszelf moreel verheven voelen, want wat is de laatste oorlog geweest die 'we' als Westen hebben gewonnen en (zo goed als) geen burgerslachtoffers hebben gemaakt?
In de 2e wereldoorlog waren er ontzettend veel waarbij ze bewust doelwit waren. In de Vietnamoorlog minimaal honderdduizenden. Irak? Honderdduizenden.
Een nette oorlog bestaat niet, de enige manier om ze te voorkomen is het conflict oplossen.
Een nette oorlog is er niet, maar als je de ene bezetter een aai over de bol geeft en de andere bezetter sancties oplegt en internationaal tot paria maakt dan is er wel verschil ...