Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:35
Heftige ontwikkeling.
Zeer benieuwd naar de reactie van Israël en alle mogelijke gevolgen.

Heb dit nooit eerder echt gevolgd of in verdiept.

Maar, is de Gazastrook niet "makkelijk" over te nemen (of volledig aan te vallen), als ik het zo op de kaart bekijk.
Of heb je dan nog de extra dreiging vanuit de Westoever?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42

Lordy79

Vastberaden

NeutraleTeun schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:46:

Maar, is de Gazastrook niet "makkelijk" over te nemen (of volledig aan te vallen), als ik het zo op de kaart bekijk.
Een bevolking van 2 miljoen mensen overnemen is niet makkelijk. Het is zeer dichtbevolkt en in elk gebouw kan een terrorist zitten. Als Israël grondtroepen naar binnen stuurt dan gaat dat nog veel meer levens kosten aan beide kanten.

Verder zit je met een hoop gijzelaars die ongetwijfeld als ruilmiddel gebruikt gaan worden (geeft Hamas ook gewoon toe) of als menselijk schild worden gebruikt.

En inderdaad, sowieso is er nog een risico op flinke escalatie in de westoever en vanuit het noorden (Hesbollah)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Heftige ontwikkeling.

ja, ik gok de Hezbollah. Die staan geloof ik te trappelen om van bijv Tel Aviv 1 grote parkeerplaats te maken. Die hebben een aanrdig wapenarsenaal en zeer goed getrainde strijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:12
Heftige ontwikkeling.

De Gazastrook is 1 groot stuk stedelijk gebied waar overal militanten kunnen zitten. Denk de slagen om Fallujah maar dan met 2.5 miljoen mensen.

Uiteraard heb je de dreiging vanaf de westoever. Maar ook uit het noorden waar Hezbollah als andere Iran proxy ook al aan het schieten is.

En dan nog andere Arabische landen. Egypte zou zich er bijvoorbeeld ook mee kunnen bemoeien.

Het heeft er alle schijn van dat Iran hier met een groter plan bezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-06 23:17
HaterFrame schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Een ieder die doelbewust huizen binnen gaat, straten op loopt met het enige oogmerk zoveel mogelijk civiele doden te maken.

En ik weet precies welke kant je op wil, dat gaan we dus niet doen. Ik heb de IDF/politie bovenstaande namelijk nog niet zien doen.
Dat is het dagelijkse werk van IDF in de bezette gebieden; dus het label 'terrorist' kunnen wij makkelijk ook op hun plakken -- IDF heeft een license to kill voor alles wat leeft in de bezette gebieden, zonder tussenkomst van een jury/rechter, trigger-happy en radicaal ... dan ben je geen haar beter.

Journalist die niet bevalt? Dan schiet je die toch neer.
https://www.ohchr.org/en/...-one-year-anniversary-her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:41
Heftige ontwikkeling.

Er wonen 1.7 miljoen Palestijnen. Zeker niet allen barbaren als in hun zittende regering in de vorm van Hamas, maar laten zich natuurlijk niet zomaar annexeren.

Ook internationaal gezien, zijn eerdere kleinschaligere annexaties van Palesteins grondgebied internationaal, terecht, al meermaals afgekeurd. Laat staan als Israël de gehele Gaza strook inneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Kist schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:53:
[...]
Het heeft er alle schijn van dat Iran Rusland hier met een groter plan bezig is.
Fixed that for you. Rotzooi in het Midden Oosten = refugees en politieke instabiliteit Westen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Kist schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

De Gazastrook is 1 groot stuk stedelijk gebied waar overal militanten kunnen zitten. Denk de slagen om Fallujah maar dan met 2.5 miljoen mensen.

Uiteraard heb je de dreiging vanaf de westoever. Maar ook uit het noorden waar Hezbollah als andere Iran proxy ook al aan het schieten is.

En dan nog andere Arabische landen. Egypte zou zich er bijvoorbeeld ook mee kunnen bemoeien.

Het heeft er alle schijn van dat Iran hier met een groter plan bezig is.
ja, dat van Iran zou wel eens kunnen kloppen. Die zijn not amused dat Israel de laatste maanden banden met SA weer aan het aanhalen (genormaliseerd) zijn.
Iran voelt wellicht wat hete adem in de nek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:26

-tom-562

Oliesjeik

R3M1 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Dat is het dagelijkse werk van IDF in de bezette gebieden; dus het label 'terrorist' kunnen wij makkelijk ook op hun plakken -- IDF heeft een license to kill voor alles wat leeft in de bezette gebieden, zonder tussenkomst van een jury/rechter, trigger-happy en radicaal ... dan ben je geen haar beter.

Journalist die niet bevalt? Dan schiet je die toch neer.
https://www.ohchr.org/en/...-one-year-anniversary-her
IDF executeert kinderen voor de ogen van hun ouders en broertjes/zusjes? IDF gebruikt gevangen genomen vrouwen als sex slaaf of paradeert er mee door de straten? Snijdt de kelen door van burgers? Jaagt de bezoekers van een festival over de kling ??? 7(8)7 Koekoek

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 08-10-2023 18:58 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
-tom-562 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

IDF executeert kinderen voor de ogen van hun ouders en broertjes/zusjes? IDF gebruikt gevangen genomen vrouwen als sex slaaf of paradeert er mee door de straten? 7(8)7 Koekoek
*knip* s.v.p. geen n=1 voorbeelden, dit vraagt om bredere onderbouwing.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 21:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
dat je dit nu na 24 uur de hoogste vorm van terreur en barbaarsheid van de zijde van Hamas kan typen, vind ik persoonlijk 'redelijk' stuitend.

En dat je werkelijk vindt dat IDF 'erger' doet dan Hamas, wow...

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 21:13 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Johan Bogle
Alhoewel alle geweld tegen burgers verschrikkelijk is lijkt me het verschil in gradatie hier wel zo extreem dat je blind moet zijn om de barbaarse wreedheid van de hamas aanval hiermee te vergelijken. Honderden kinderen, vrouwen en ouderen bewust executeren en met de lijken door je stad paraderen, vrouwen achter auto’s door de straten slepen.

Dit is een conpleet andere schaal van wreedheid en kan onmogelijk door welk mens met ook maar enig moreel kompas goedgepraat worden.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
_Bailey_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

dat je dit nu na 24 uur de hoogste vorm van terreur en barbaarsheid van de zijde van Hamas kan typen, vind ik persoonlijk 'redelijk' stuitend.

En dat je werkelijk vindt dat IDF 'erger' doet dan Hamas, wow...
Je kan zelf googlen hoe IDF al tientallen jaren Palestijnen vermoord zonder enige vorm van proces -- kinderen en volwassen -- moord blijft moord, of je nu door Hamas of IDF wordt vermoord.

Ja, wow ... tenzij je beweert dat een Isralier vermoord door Hamas erger is dan een Palestijn vermoord door IDF

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-07 19:10
psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

Hamas is "gewoon" de regerende partij binnen Gaza. Daar kunnen we het allen denk ik unaniem over eens zijn dat dit suboptimaal is. Maar de facto betekent dit dus dat deze groep lokaal gezien gewoon het leger is.

En laat maar ook al te goed zien dat er in oorlog weinig regels zijn.

We kunnen natuurlijk doen alsof, spreken over oorlogsmisdaden, etc. Maar verantwoording volgt hierop vrijwel nooit.

Dit zorgt er natuurlijk mede voor dat dit soort partijen überhaupt dit soort posities aan kunnen wenden. Lastige is ook dat dit niet snel zal veranderen.
Hamas wordt internationaal ook gezien als terroristische organisatie.
En terecht ook, als je de beelden ziet. Heeft niks met 'vechten tegen een leger' te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Johan Bogle schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:11:
[...]
Alhoewel alle geweld tegen burgers verschrikkelijk is lijkt me het verschil in gradatie hier wel zo extreem dat je blind moet zijn om de barbaarse wreedheid van de hamas aanval hiermee te vergelijken. Honderden kinderen, vrouwen en ouderen bewust executeren en met de lijken door je stad paraderen, vrouwen achter auto’s door de straten slepen.

Dit is een conpleet andere schaal van wreedheid en kan onmogelijk door welk mens met ook maar enig moreel kompas goedgepraat worden.
Als er van die barbaren in Nederland de straat opgaan om moord en doodslag door Palestijnen te vieren dan is de kans nul dat er op Tweakers geen figuren rondhangen met hetzelfde gedachten'goed'.

Het is alleen wat lastiger te herkennen, omdat ronduit zeggen dat dat je de acties van Hamas goedkeurt tegen de voorwaarden van Tweakers in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

En terecht ook, als je de beelden ziet. Heeft niks met 'vechten tegen een leger' te maken.
Een beschrijving van Hamas

https://www.cfr.org/backgrounder/what-hamas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
Ja, precies wat ik al zei. Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Ja, precies wat ik al zei. Wat is je punt?
Dubbel post -- zelfde link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07 16:24

Saven

Administrator

fsfikke schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

Er gaan inderdaad een paar vertaling rond. Beetje weinig om dan fake-News te gaan roepen ;)

@Saven Website A vertaalt het anders dan website B is geen bewijs dat een van beide bewuste stemmingmakerij is ;)
Waar heb je mij zien zeggen dat het fake news is? _O-

De gemiddelde NOS redacteur zal meer dan eens een foutje maken bij het interpreteren (en vertalen) van Engelse tekst. Gebeurt hier op de Tweakers frontpage ook vaak zat. Dan wordt dat ook gecorrigeerd door een overijverige user :) Reuters lijkt me een nauwkeurige(re) dienst en de BBC citeert hen (wel) letterlijk. Daar haalt de NOS uiteindelijk ook grotendeels zijn internationale nieuws vandaan.

Het probleem is gewoon dat door een klein gebrek aan nuance, heel de lading van zo'n quote verandert. Dat is stemmingmakerij. Of het nou expres is of niet. En daar moeten we voor waken ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• superbassie
R3M1 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Dubbel post -- zelfde link
Hamas is een terroristische organisatie. Geef mij bewijs dat de IDF of überhaupt iemand uit Israël mensen uitspuugt en achterop een truck legt, iemand halfdood slaat en kidnapt. Onschuldigen mensen die lekker aan het dansen zijn overhoop schiet. Of een dochter, in de ogen van haar familie, doodschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
_Bailey_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

ja, dat van Iran zou wel eens kunnen kloppen. Die zijn not amused dat Israel de laatste maanden banden met SA weer aan het aanhalen (genormaliseerd) zijn.
Iran voelt wellicht wat hete adem in de nek.
De banden tussen Israël en Saoedi Arabië zijn nog verre van genormaliseerd. Dit gaat wat Saoedi Arabië betreft ook niet gebeuren alvorens er een respectabele oplossing komt vanuit Israël jegens de Palestijnse populatie.

Iran is in zekere zin een soort status aparte binnen de regio. Het kent de grootste Shia stroming binnen de moslim gemeenschap. Politiek en religie is hierin veel meer verweven. Ik vermoed dat dit dan ook meer de grondslag is voor hun aversie tegen Israël. Bijvoorbeeld Saoedi Arabië heeft hier veel minder mee van doen.
Johan Bogle schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:11:

Alhoewel alle geweld tegen burgers verschrikkelijk is lijkt me het verschil on gradatie hier wel zo extreem dat je wel blind moet zijn om de barbaarse wreedheid van de hamas aanval hiermee te vergelijken. Honderden kinderen, vrouwen en ouderen bewust executeren en met de lijken door je stad paraderen, vrouwen achter auto’s door de straten slepen.

Moeten hierin als westerse wereld wel waakzaam blijven op hetgeen Israël doet. Dat het één slechter is, betekend niet automatisch dat de acties van de andere partij per definitie goed zijn.

Israël is niet zonder reden reeds meermaals door partijen als de VS en Human Rights Watch 'op de vingers getikt' voor gruwelijkheden uitgevoerd vanuit de Israëlische kant.
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Is allemaal prima. Maar feit is en blijft natuurlijk gewoon dat het de zittende regerende partij is. Zo zijn er wereldwijd natuurlijk wel meer (e.g., Taliban en Afghanistan). En idem dito worden meer westerse landen op soortgelijke wijze natuurlijk ook bestempeld. Zo hebben we in oost Europa kennelijk een nazistisch land conform de opvattingen van een select gezelschap.

Onder de streep, aan welke kant je ook staat. Palestijn is door een meerderheid van de VN erkent als soevereine staat, de zittende regering binnen de Gaza strook is de Hamas. En diens militaire tak heeft deze daden van gisteren uitgevoerd. Oftewel, gewoon het leger. Dat iedere vorm van normen en waarden hen vreemd is, dat moge duidelijk zijn. Dat zij zich niet aan de internationale spelregels omtrent oorlogvoering houden, idem dito. Dat er een select club aan landen is welk ze bestempelen als terroristische organisatie, prima. Maar is en blijft het leger (en zittende regering) binnen de Gaza strook binnen de huidige staat van Palestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
Dit wordt ook door andere kranten gemeld. Ik was juist positief verrast, normaliter vind ik dit onderwerp juist een struikelblok om linkser te stemmen ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:12
Bananenplant schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Dit wordt ook door andere kranten gemeld. Ik was juist positief verrast, normaliter vind ik dit onderwerp juist een struikelblok om linkser te stemmen ;) .
GroenLinks leden hebben het weer onmogelijk gemaakt om op te stemmen inderdaad. Jammer zou graag links stemmen maar wat een idioten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

R3M1 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

Ja, wow ... tenzij je beweert dat een Isralier vermoord door Hamas erger is dan een Palestijn vermoord door IDF
Ik vind deze wel heel stemmingmakend, iemand zou hier heel flauw op kunnen antwoorden dat de moorden an sich tegen elkaar weggestreept kunnen worden en je moet kijken naar intrinsieke motivatie: waar de IDF een apparaat is wat stabiliteit tracht te forceren ten behoeve van de Israëlische bevolking, is Hamas het tegenovergestelde. Als je kijkt naar de organisatie van beide: de IDF beweegt en opereert als een krijgsmacht (en legt verantwoording af aan de staat), Hamas doet het tegenovergestelde (paradeert met lichamen).

Als we die verschillen niet gaan erkennen dan houdt het topic al snel op. Een regering die het beter voor zou hebben met de Palestijnen zou namelijk nog steeds de Iron Dome moeten bevoorraden en grensposten bemannen. Andersom is dat echt niet zo, want motivatie en organisatie.

Hetzelfde zie je in Oekraïne (democratie en niet-expeditionaire krijgsmacht) tegen Rusland (maffiastaat en expeditionaire 'bendes'). We steunen Oekraïne niet omdat ze foutloos zijn maar omdat ze een zuiver doel hebben en gerechtigheid willen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbassie
psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:36:
Is allemaal prima. Maar feit is en blijft natuurlijk gewoon dat het de zittende regerende partij is. Zo zijn er wereldwijd natuurlijk wel meer (e.g., Taliban en Afghanistan). En idem dito worden meer westerse landen op soortgelijke wijze natuurlijk ook bestempeld. Zo hebben we in oost Europa kennelijk een nazistisch land conform de opvattingen van een select gezelschap.

Onder de streep, aan welke kant je ook staat. Palestijn is door een meerderheid van de VN erkent als soevereine staat, de zittende regering binnen de Gaza strook is de Hamas. En diens militaire tak heeft deze daden van gisteren uitgevoerd. Oftewel, gewoon het leger. Dat iedere vorm van normen en waarden hen vreemd is, dat moge duidelijk zijn. Dat zij zich niet aan de internationale spelregels omtrent oorlogvoering houden, idem dito. Dat er een select club aan landen is welk ze bestempelen als terroristische organisatie, prima. Maar is en blijft het leger (en zittende regering) binnen de Gaza strook binnen de huidige staat van Palestijn.
En wat is je punt? Dat we dit maar normaal moeten vinden? Tja, moslims zijn nou eenmaal gewelddadig, zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Onder de streep, aan welke kant je ook staat. Palestijn is door een meerderheid van de VN erkent als soevereine staat, de zittende regering binnen de Gaza strook is de Hamas.
Wat wil je eigenlijk zeggen? Overigens zouden er op de Westover als op de Gazastrook al (lang) verkiezingen gehouden moeten worden. Dus als je Palestina als staat ziet, is er is een dictatuur net als in Noord Korea of zoals je zelf aangeeft Afghanistan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-07 11:44
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het niveau van discussiëren nu niet heel zinvol is.

Ik lees voornamelijk: "Partij A is erg bezig". "Ja, maar partij B is ook erg, al dan niet erger bezig"

Het moge duidelijk zijn dat zowel Hamas als de IDF niet onschuldig zijn in dit voortslepende conflict. Vragen naar bewijs is ook wel redelijk laks. Zoek gewoon via de zoekmachine en je hebt in een mum van tijd een tal van betrouwbare bronnen. Het feit dat dat soort vragen wordt gesteld geeft al blijk van het feit dat een deel van de posters hier zich al dan niet beperkt hebben ingelezen in dit onderwerp.

Een discussie van redelijk niveau vergt dat men zich inleest in het conflict. Laat dat nou juist hetgeen zijn wat erg lastig is in dit conflict.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Hamas is een terroristische organisatie. Geef mij bewijs dat de IDF of überhaupt iemand uit Israël mensen uitspuugt en achterop een truck legt, iemand halfdood slaat en kidnapt. Onschuldigen mensen die lekker aan het dansen zijn overhoop schiet. Of een dochter, in de ogen van haar familie, doodschiet.
Slechts een voorbeeld van vele
Geneva – The Israeli forces has killed and maimed many Palestinians in deliberate targeting of unprotected homes with families inside in inhumane military operations, Euro-Mediterranean Human Rights Monitor said.

Since the beginning of the current Israeli bombing blitz, the Israeli forces targeted 27 families: sixteen homes of families were bombed and destroyed with families being inside; two civil gatherings of family members were targeted; a man and his wife were stuck inside their car; and a man and his son were targeted in an agricultural land.

So far, the reported incidents have left 78 Palestinians killed, including 30 children and 22 women.
https://reliefweb.int/rep...ring-military-attack-gaza

GIYF … voor de rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-07 12:42
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Mwah, je je huis uit zet, je boomgaard vergiftigt en verbrandt. En als je er tegen ingaat moet je nog oppassen dat jij of je gezinsleden niet doodgeschoten worden voor elkanders ogen.

Wat ik niet begrijp is dat je je hier kwaad maakt om barbarisme 5000km verderop, maar dan onderscheid maakt in dat barbarisme om de ene partij vrij te pleiten ten opzichte van de andere.

Groei een ruggengraat en zeg gewoon waar het op staat ipv je te verbergen achter verbolgenheid over selectief gelabeld barbarisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Lordy79 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Wat wil je eigenlijk zeggen? Overigens zouden er op de Westover als op de Gazastrook al (lang) verkiezingen gehouden moeten worden. Dus als je Palestina als staat ziet, is er is een dictatuur net als in Noord Korea of zoals je zelf aangeeft Afghanistan.
Er is altijd een back story …

On 14 March 2021, a Palestinian Authority official said Arab residents of Jerusalem will participate in the Palestinian general elections; however, a senior Israeli government official said that no decision had yet been taken. Abbas and other Palestinian officials have said there would be no elections without the participation of Arab residents of Jerusalem.[9][10] Blaming Israel for not agreeing to permit Palestinians resident in Jerusalem to vote, Abbas postponed the election on 29 April[11] but did not set a new date.[12] The postponement has been strongly criticised

https://en.wikipedia.org/...ian_presidential_election

Trouwens, is de democratie in Israël ook niet in crisis?
https://www.journalofdemo...aels-democracy-in-crisis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
FlowSnake schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Mwah, je je huis uit zet, je boomgaard vergiftigt en verbrandt. En als je er tegen ingaat moet je nog oppassen dat jij of je gezinsleden niet doodgeschoten worden voor elkanders ogen.

Wat ik niet begrijp is dat je je hier kwaad maakt om barbarisme 5000km verderop, maar dan onderscheid maakt in dat barbarisme om de ene partij vrij te pleiten ten opzichte van de andere.

Groei een ruggengraat en zeg gewoon waar het op staat ipv je te verbergen achter verbolgenheid over selectief gelabeld barbarisme.
Barbarisme 5000km verder?? Nee, die barbarisme komt steeds dichterbij.
Mij ergens achter verbergen? Nee hoor, wat de huidige situatie betreft, sta ik achter Israël. Waarom? Omdat er daar nog enige vorm van vrijheid is. Neem dat rave festival, is er een ander land in die streek waar zoiets mogelijk is?
R3M1 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:02:
[...]
Trouwens, is de democratie in Israël ook niet in crisis?
https://www.journalofdemo...aels-democracy-in-crisis/
Oh dat ontken ik zeker niet! Wat Netanyahu wil is ook zeker niet ok.

[ Voor 15% gewijzigd door superbassie op 08-10-2023 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3M1
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Mij ergens achter verbergen? Nee hoor, wat de huidige situatie betreft, sta ik achter Israël. Waarom? Omdat er daar nog enige vorm van vrijheid is. Neem dat rave festival, is er een ander land in die streek waar zoiets mogelijk is?
Ja hoor, in Libanon, UAE, etc kun je lekker raven … jammer joh.

https://ra.co/clubs/100073

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Kan er een topic komen waarin de gebeurtenissen en ontwikkelingen over de oorlog worden gepost?

Dan is er een topic voor gezeur (dit topic) en een topic zodat je op de hoogte gehouden kan worden zonder gezeur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:15
BlazeMuis schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:07:
Kan er een topic komen waarin de gebeurtenissen en ontwikkelingen over de oorlog worden gepost?

Dan is er een topic voor gezeur (dit topic) en een topic zodat je op de hoogte gehouden kan worden zonder gezeur.
^ Herhaling van dit omdat een duim omhoog niet genoeg is. Van mij part mag er een topic a la Oekraine komen waar de afgelopen 10 paginas weggemod worden en de kern ligt op de huidige gebeurtenissen zonder geschiedenis en verwijten waar we toch niet uit gaan komen. Dat komen ze daar ook niet, dus laten we dat hier niet proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

@R3M1 post al sinds 2021 in dit topic met een gekleurde bril:
R3M1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:11:
Israel heeft een lange historie van het onderdrukken van arabieren, palestijnen en joden die niet 'passen' in hun wereldbeeld (afrikaanse joden). Tijdens Corona weigerde Israel de palestijnen te vaccineren in hoop dat Corona hun "palestijnen probleem" zou oplossen.

Wat recente links:
https://www.timesofisrael...navirus-vaccines-to-gaza/
https://www.msf.org/stark...ween-israel-and-palestine
https://unwatch.org/un-ex...coronavirus-vaccinations/

Het steriliseren van Afrikaanse joden zonder toestemming:
https://www.forbes.com/si...-control/?sh=5137732967b8

Het stelselmatig onderdrukken van palestijnen in bezette gebieden noem ik dan niet eens -- veel joden zijn het beleid van Israel meer dan beu.

Etc.
De onderliggende reden daarvoor weet ik niet maar dat boeit me ook niet zoveel.

Ik gok wel dat poging tot dialoog zijn standpunten niet zullen gaan veranderen en waarschijnlijk zal iedere discussie daardoor uitmonden in wederzijdse frustratie.

Sowieso is dit conflict erg emotioneel beladen en zullen Moslims natuurlijk niet snel sympathie met het Israëlische bewind ervaren of uitten.

Daarvoor zit alles veel te diep en is er al teveel gebeurd. Hier spelen generaties waar geweld en leed niets vreemds is een rol, een getraumatiseerde geschiedenis die een leidraad vormt in identiteit.

Ik denk dat de onrust hier pas stopt wanneer 1 van beide partijen is weggevaagd van deze aarde.

En dan is er altijd wel het volgende conflict, want de mens is een oorlogzuchtig wezen die vanuit zijn evolutie altijd heeft moeten strijden voor zijn bestaansrecht en dat ook altijd zal blijven doen.

Sinds we de dominante levensvorm zijn op aarde roeien we elkaar uit, dat zal alleen maar erger gaan worden gezien de uitdagingen die ons te wachten staan in de toekomst (klimaat, voedselvoorziening, drinkwater).

Tis een treurige en galzwarte bende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:07:
Persoonlijk haal ik informatie over de gebeurtenissen nauwelijks tot niet van Tweakers, maar elders. Het liefst media die de échte werkelijkheid laat zien, en niet met een zacht dekentje er overheen (nu en nos)

Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

Verder vind ik het wel interessant wat een ieders visie vervolgens is op deze gebeurtenissen en ontwikkelingen, welke je bespreekt in een forum.

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 08-10-2023 20:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Zenomyscus schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

^ Herhaling van dit omdat een duim omhoog niet genoeg is. Van mij part mag er een topic a la Oekraine komen waar de afgelopen 10 paginas weggemod worden en de kern ligt op de huidige gebeurtenissen zonder geschiedenis en verwijten waar we toch niet uit gaan komen. Dat komen ze daar ook niet, dus laten we dat hier niet proberen.
Ik sluit me hier bij aan. Wil graag op de hoogte blijven ala het Oekraine sub forum, maar deze eindeloze discussies over en weer zijn zeer vermoeiend om te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Pyr0_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Wil graag op de hoogte blijven
is Tweakers dan echt het juiste medium om dit te bewerkstelligen? serieuze vraag hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:26

-tom-562

Oliesjeik

_Bailey_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

is Tweakers dan echt het juiste medium om dit te bewerkstelligen? serieuze vraag hoor.
Heb je een alternatief dan? Hooguit reddit, maar daar komt ook een hele hoop shit voorbij

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 13:02
Het is op basis van verschillende elementen zoals culturele elementen en steun vanuit andere landen (ook aangewakkerd door schuldgevoelens nav shoah) een hele scheve David tegen Goliath geworden.

Aan de kant van Palestijnen is de boel zo toxic geworden qua bestuur/leefbaarheid et cetera waardoor er ruimte is voor dit barbaarse gedrag. En je kunt blijkbaar nog zoveel doen om de Palestijnen in hun kooi te houden, maar soms vergeet je toch ff de kooi goed af te sluiten. Ondertussen hebben de Israëliërs opportunistisch oorlogsbuit na oorlogsbuit opgeëist....en stiekeme oorlogsbuit in de vorm van nederzettingen sinds ze de Palestijnen in de tang hebben. Dat blijft ook de gematigdere elementen voeden met haat. En is er geen enkele realistische oplossing in beeld, dus houden we het maar zoals het nu is.

Israël heeft de macht, alleen geen idee wat ze met een paar miljoen Palestijnen moeten, behalve ze in het kooitje proberen te houden. De bevolkingsdichtheid in Gaza is nu al 6.507 inwoners per km2. Dat gaat in 2035 naar verwachting naar 10.684 inwoners per km2 en je kunt geen kant op, dat lijkt mij vreselijk benauwend. Het is 2x Amsterdam qua oppervlakte maar dan dubbel zo druk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Mijn ervaring met de Oekraine topics is dat ik daar veel informatie vindt die ik normaal niet zou zien op normale mediums. Ik ben dan ook vrij lui en hou niet uitgebreid reddit of twitter in de gaten.

Daarnaast worden de gebeurtenissen gelijk besproken op doorgaans, redelijke manier. En wordt er vaak duiding gegeven, gecorrigeerd of uitgeweid door mensen. Dat bied voor mij de meerwaarde van dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@PLAE er is ook een grens tussen Egypte en de Gazastrook he? Die wordt net zo dicht gehouden dus als je Israël beschuldigt van het hebben van "de macht" geldt dat net zo sterk voor Egypte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Heb je een alternatief dan? Hooguit reddit, maar daar komt ook een hele hoop shit voorbij
ik kom hier voor discussies over gebeurtenissen en ontwikkelingen, maar de échte nieuwsgaring elders.
Wellicht ook omdat zeer veel zaken hier niet besproken of gedeeld (video's/foto's) mogen worden.
Is ook prima, de crew van tweakers bepalen natuurlijk zelf de regels en daar heb je je aan te houden.

Op Reddit mag over het algemeen meer itt hier op Tweakers, maar dat is verder ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
[...]

[...]

Moeten hierin als westerse wereld wel waakzaam blijven op hetgeen Israël doet. Dat het één slechter is, betekend niet automatisch dat de acties van de andere partij per definitie goed zijn.

Israël is niet zonder reden reeds meermaals door partijen als de VS en Human Rights Watch 'op de vingers getikt' voor gruwelijkheden uitgevoerd vanuit de Israëlische kant.

[...]
Helemaal mee eens hoor. Zie mijzelf eerder als pro-palestina dan pro-israel in het conflict, maar uiteraard niet bij deze actie. Dit is gewoon zieke terreur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:15
_Bailey_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Ja dat denk ik wel. In veel gevallen is gebleken dat Tweakers een hoop kwalitatieve bronnen bij elkaar kan brengen. Vele van ons hebben niet de tijd om tig bronnen te volgen en alles bij te houden. Dit forum is daar vaker een centraal punt in geweest. Met behulp van moderators blijven die topics vrij 'schoon' en zijn de berichten actueel, niet eerder gepost en van een goede bron. Afhankelijk van het soort topic kan er gekozen worden om speculatie wel / niet toe te staan, persoonlijk hoeft dat van mij niet. Omdat hier geen gruwelijke beelden zijn toegestaan word je ook niet direct geconfronteerd en kun je zelf kiezen of je bepaalde beelden wilt zien. Bij andere platforms kom je daar sneller mee in aanraking. Uiteraard hebben Tweakers ook een mening en zijn wij gekleurd, maar desondanks blijven berichten naar mijn mening redelijk neutraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

En wat is je punt? Dat we dit maar normaal moeten vinden? Tja, moslims zijn nou eenmaal gewelddadig, zoiets?
Zeg ik werkelijk waar nergens.
Lordy79 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Het punt waar ik op reageerde was een eerdere post waarin gesteld werd dat dit niet het actie van het leger was. Hetgeen dus gewoonweg feitelijk onjuist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Kist schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

GroenLinks leden hebben het weer onmogelijk gemaakt om op te stemmen inderdaad. Jammer zou graag links stemmen maar wat een idioten.
*knip* s.v.p. niet generaliseren over groepen en in het algemeen.

Ik wil politieke oriëntatie er verder graag buiten laten. Dus laten we ook niet discussiëren over welke partijen wel of niet (nu of verleden) mensen hier naartoe halen. Maar als je alleen naar deze kwestie kijkt vraag ik me af of bepaalde idealen het waard zijn om als Nederland (en Europa) überhaupt zodanig georiënteerd te stemmen en zo je -op termijn- ondergang te tekenen. Dat is geen doemdenken maar feitelijk hoe de realiteit zich de laatste decennia heeft ontwikkeld.

Ik kan begrip hebben voor ieders idealen die binnen onze normen en waarden vallen. Maar ik vind het moeilijk te begrijpen als je wéét wat consequenties gaan zijn. Gelijkgestemde groepen zullen dat uiteraard sowieso wel verwelkomen, bizar ook hoe BIJ1 reageerde. Maar de gemiddelde Nederlander hopelijk toch niet.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Lordy79 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:27:
@PLAE er is ook een grens tussen Egypte en de Gazastrook he? Die wordt net zo dicht gehouden dus als je Israël beschuldigt van het hebben van "de macht" geldt dat net zo sterk voor Egypte.
Dichter in vergelijking tot 20 jaar terug ja. Maar nog steeds/opnieuw tunnels zat toch? Die zouden er niet zijn als de Egyptenaren dat echt niet zouden willen. Maar eens dat niet iedere Palestijn zo even in Egypte gaat werken of op vakantie oid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
In addition to the 5 Ships of Carrier Strike Group 12 it now also appears that the USS Carney (DDG-64) and the USS Roosevelt (DDG-80) both Arleigh Burke-Class Guided-Missile Destroyers in the Western Mediterranean are also being Deployed in the direction of Israel.

bron: OSINTdefender https://twitter.com/sentd.../1711082068464025618?s=20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 03-07 23:34
_Bailey_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:41:
In addition to the 5 Ships of Carrier Strike Group 12 it now also appears that the USS Carney (DDG-64) and the USS Roosevelt (DDG-80) both Arleigh Burke-Class Guided-Missile Destroyers in the Western Mediterranean are also being Deployed in the direction of Israel.

bron: OSINTdefender https://twitter.com/sentd.../1711082068464025618?s=20
Deze voorbereidingen zijn logisch, Amerika wil solidair zijn en laten zien we staan achter je, en ze weten er een kans is Israël gerust Hezbollah in Lebanon aanvalt.
Helemaal als je ziet wat voor materiaal die kant van de grens heen rijdt.

Voor Israël is er oorlog en dat is dus niet een SMO, alles is voor Israël mogelijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:05
tiswat schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:19:
[...]
Denk dat veel mensen die beelden niet zien en vooral denken “ik schop liever tegen de gevestigde orde, want dan hoor ik ergens bij.”
Blijft natuurlijk wel staan dat het handig is om na te gaan wie je daar staat toe te juichen. Het uitgangspunt 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend' is meestal geen goede raadgever.

Daarnaast; als ik bijvoorbeeld de antecedenten van een sollicitant controleer en daarbij komt naar boven dat zo iemand bij zo'n demonstratie aanwezig is dan verhoogd dat de kansen van hem of haar niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]Maar is en blijft het leger (en zittende regering) binnen de Gaza strook binnen de huidige staat van Palestijn.
Nee, een leger bestaat (niet *) uit een stel terroristen dat hoofdzakelijk mensenrechtenschendingen begaat. Een echt leger vecht tegen andere legers en laat burgers zoveel mogelijk met rust. Dat doet Hamas niet, die ziet burgers als een legitiem doelwit.

Ze zouden naar Den Haag moeten worden gesleept.

*) was het woord 'niet' vergeten, later toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 08-10-2023 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:31
alexbl69 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:09:
Een echt leger vecht tegen andere legers en laat burgers zoveel mogelijk met rust. Dat doet Hamas niet, die ziet burgers als een legitiem doelwit.
Niet alleen als legitiem doelwit, ze zien burgers ook als legitiem schild om achter te schuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-07 11:44
[...]

Een echt leger vecht tegen andere legers en laat burgers zoveel mogelijk met rust.
Een mooi ideaal noem ik het. Ik ben benieuwd welk leger overblijft die nu al dan niet in het recente/verre verleden burgers zoveel mogelijk met rust heeft gelaten. Oorlog brengt inherent collateral damage op burgers met zich mee, vaker bewust dan onbewust.

Maargoed, we verwikkelen ons weer in een strijd waarbij we een wedstrijdje 'wie is de grootste boeman' spelen. Agree to disagree.

Het hebben over de actualiteiten is een stuk interessanter.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Deze voorbereidingen zijn logisch, Amerika wil solidair zijn en laten zien we staan achter je, en ze weten er een kans is Israël gerust Hezbollah in Lebanon aanvalt.
Helemaal als je ziet wat voor materiaal die kant van de grens heen rijdt.

Voor Israël is er oorlog en dat is dus niet een SMO, alles is voor Israël mogelijk.
Ik denk dat dit nog niet eens aan Israel is gericht, maar meer aan Iran en Rusland. Zeker het Iran vs VS hoofdstuk word steeds langer en lijkt steeds meer op een echt conflict te lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:58

Amphiebietje

In de blubber

alexbl69 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:03:
[...]
Daarnaast; als ik bijvoorbeeld de antecedenten van een sollicitant controleer en daarbij komt naar boven dat zo iemand bij zo'n demonstratie aanwezig is dan verhoogd dat de kansen van hem of haar niet.
Geldt hetzelfde voor iemand met extreem-rechtse voorkeuren? Zo ja, mooi!

Zo nee, dan is het gewoon selectie op basis van politieke voorkeuren, wat waarschijnlijk een gevalletje commissie gelijke behandeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Amphiebietje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Geldt hetzelfde voor iemand met extreem-rechtse voorkeuren? Zo ja, mooi!
Yep. Heb geen behoefte aan extremisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Nee, een leger bestaat uit een stel terroristen dat hoofdzakelijk mensenrechtenschendingen begaat. Een echt leger vecht tegen andere legers en laat burgers zoveel mogelijk met rust. Dat doet Hamas niet, die ziet burgers als een legitiem doelwit.

Ze zouden naar Den Haag moeten worden gesleept.
Dat laatste ben ik het zeker mee eens. Maar als in een eerdere post aangegeven, de gehele 'wetgeving' rondom oorlogvoering werkt hierin gewoon niet. Dit soort partijen komen hier eindeloos mee weg. Er is niemand die ze naar Den Haag gaat slepen.
TheBrut3 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Niet alleen als legitiem doelwit, ze zien burgers ook als legitiem schild om achter te schuilen.
Maar hierin is ook de gebruikelijke reactie van Israël slecht goed te praten. Israël weet al vele jaren dat dit is hoe Hamas opereert. Desalniettemin blijft Israël er voor kiezen om ondanks deze kennis hun tegen offensief niet te verplaatsen richting een in belangrijke mate grond offensief, maar blijvend in grote getalen raketten af te sturen op delen van de Gaza strook. Met als gevolg vele burgerslachtoffers, indien kinderen. Zoals ook op dit moment. Waar de huidige teller na 1 dag op weer meer dan 50 kinderen staat. En 2 ziekenhuizen mede geraakt.
Het zorgpersoneel heeft daarnaast een extra zorg: het ontbreken van een veilige manier om gewonde patiënten in het ziekenhuis te krijgen. Volgens Artsen zonder Grenzen kunnen ambulances nu helemaal niet worden gebruikt omdat ze kunnen worden geraakt door de luchtaanvallen vanuit Israël.

Bij die aanvallen werden zondag twee ziekenhuizen en een ambulance geraakt. Daarbij kwamen een verpleegkundige en een ambulancechauffeur om het leven. Ook vielen er een onbekend aantal gewonden.
https://www.nu.nl/buitenl...mbulances-onder-vuur.html
Meer dan 1100 doden in Israël en Gaza
De Palestijnse autoriteiten melden 413 doden, onder wie 78 kinderen en 41 vrouwen. Ook zijn volgen het ministerie van Volksgezondheid bijna 2300 mensen gewond geraakt door de Israëlische luchtaanvallen op Gaza.
https://nos.nl/collectie/...bij-muziekfestival-israel

Israël schiet zichzelf hierin qua reactie ook wel weer redelijk in de voet natuurlijk.

Binnen het midden oosten bestaat er toch wel een redelijke afkeur tegen het laten landen van raketten op ziekenhuizen of doden van kinderen. En de lopende gesprekken t.a.v. de normalisatie van de relatie tussen Israël en Saoedi Arabië gaan hier zonder enige twijfel weer ernstig door geschaad zijn. Met iedere dag dat dit voortsleept, des te meer burgerslachtoffers er vallen aan de kant van de Palestijnen, des te meer Israël zichzelf schaadt in deze onderhandelingen.

En je moet je goed realiseren dat het daarin voor Saoedi Arabië echt niet gaat uitmaken wie de eerste steen geworpen heeft. Hun streven is stabilisatie binnen de regio, geen all-out warfare.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

in grote getalen raketten af te sturen op delen van de Gaza strook. Met als gevolg vele burgerslachtoffers, indien kinderen. Zoals ook op dit moment. Waar de huidige teller na 1 dag op weer meer dan 50 kinderen staat. En 2 ziekenhuizen mede geraakt.
Nee, Israël hoeft niet haar militairen op te offeren omdat de andere partij menselijke schilden gebruikt. Israël 'mikt' niet op kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Bij de aanvallen lijken zaken te zijn gebruikt die zijn gesmokkeld door tunnels. Buitenboordmotoren, paragliders. Anti-tank wapens. Het lijkt mij logisch als Israël een strookje gaat bezetten tussen Gaza en Egypte.

Edit: als ik op maps kijk, lijkt alles aan bebouwing vlakbij de grens aan de Egyptische zijde al platgegooid.

Jaren terug al zelfs: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-34317654

[ Voor 30% gewijzigd door PLAE op 08-10-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:58
Lordy79 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Nee, Israël hoeft niet haar militairen op te offeren omdat de andere partij menselijke schilden gebruikt. Israël 'mikt' niet op kinderen.
Israël was volledig verrast door de aanval. De intel was uitermate beroerd. Hoe weten ze überhaupt waar ze moeten mikken? Ik geloof er geen drol van dat ze de afgelopen 24 uur ineens alle vijandige schuilplaatsen in kaart hebben en volledig gericht schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
[...]

Ahmad Abdulnaser Adnan Rabi, 12, was shot with live ammunition by Israeli forces around 7 p.m. on October 7 near the Israeli-controlled Eyal crossing near the occupied Palestinian city of Qalqilya, according to documentation collected by Defense for Children International - Palestine. Ahmad marched with other Palestinian youth to the crossing and confronted Israeli forces. An Israeli soldier shot Ahmad in the waist from a distance of 50-100 meters (165-330 feet). He was transported by ambulance to the Darwish Nazzal Governmental Hospital located in Qalqilya and was taken directly to the operating room. After an hour, doctors pronounced Ahmad dead.
https://www.dci-palestine...lestinian_boy_in_qalqilya

*knip* als je dit soort terminologie gebruikt, dan zal je ook de intentie moeten onderbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:24
PLAE schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:44:
Bij de aanvallen lijken zaken te zijn gebruikt die zijn gesmokkeld door tunnels. Buitenboordmotoren, paragliders. Anti-tank wapens. Het lijkt mij logisch als Israël een strookje gaat bezetten tussen Gaza en Egypte.
Dan ga je er van uit dat er nog een Gaza gaat zijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

RazorMaron schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Een mooi ideaal noem ik het. Ik ben benieuwd welk leger overblijft die nu al dan niet in het recente/verre verleden burgers zoveel mogelijk met rust heeft gelaten. Oorlog brengt inherent collateral damage op burgers met zich mee, vaker bewust dan onbewust.

Maargoed, we verwikkelen ons weer in een strijd waarbij we een wedstrijdje 'wie is de grootste boeman' spelen. Agree to disagree.

Het hebben over de actualiteiten is een stuk interessanter.
Collateral damage is wat anders dan huizen langs gaan en families één voor één afslachten, met als doel niks anders dan zo veel mogelijk burgerslachtoffers maken en daarbij als het even kan vrouwen en meisjes te verkrachten en ontvoeren. Dat is wel next level achterlijk hoor, gewoon een Bataclan maar dan x 10000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Fijn dat rtl4 inmiddels, al dan niet bij Renze, het beestje bij naam noemt en ellende laat zien. Ben benieuwd wat de D66 tafelgast gaat zeggen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:30:
Israël schiet zichzelf hierin qua reactie ook wel weer redelijk in de voet natuurlijk.

Binnen het midden oosten bestaat er toch wel een redelijke afkeur tegen het laten landen van raketten op ziekenhuizen of doden van kinderen.
Ja, afkeur binnen het midden oosten, dat zijn toevallig net degenen die Israël willen vernietigen. De rest van de wereld snapt gelukkig al jaren dat de lafaards van hamas ziekenhuizen en dergelijken inzet als schild. Om vervolgens te huilen over zogenaamde burgerdoden. Dus Israël schiet zichzelf helemaal niet in hun voet, dat doet hamas letterlijk en figuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Het mag het sentiment mogelijk zijn onder een deel van de mensen hier dat het leven van een Israëlische soldaat meer waard is dan dat van een burger of kind uit Palestina.

Maar zo ziet de Arabische wereld het niet. In hun ogen doet Israël weinig anders dan hetgeen wij vinden dat Rusland ten dele doet in Oekraïne.

En laat het nu net de Arabische wereld zijn waar Israël mee tot een goede vestandshouding moet komen, niet Europa of Nederland. Maakt dan ook allemaal weinig uit hoe wij het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

Het mag het sentiment mogelijk zijn onder een deel van de mensen hier dat het leven van een Israëlische soldaat meer waard is dan dat van een burger of kind uit Palestina.
Nee, dat is een valse vergelijking want het heeft niks te maken met welk leven meer waard is.

Het punt is dat als partij X een menselijk schild gebruikt, partij X natuurlijk niet 'beloond' moet worden met een tactisch voordeel ten opzichte van partij Y, en partij Y dwingen zich kwetsbaarder op te stellen / partij Y gedwongen is om voor krijgsmethode A te kiezen omdat B niet 'mag'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Saven schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Ja, afkeur binnen het midden oosten, dat zijn toevallig net degenen die Israël willen vernietigen. De rest van de wereld snapt gelukkig al jaren dat de lafaards van hamas ziekenhuizen en dergelijken inzet als schild. Om vervolgens te huilen over zogenaamde burgerdoden. Dus Israël schiet zichzelf helemaal niet in hun voet, dat doet hamas letterlijk en figuurlijk.
Oh, houd toch op. Lang niet het gehele midden oosten wil Israël vernietigen. Diverse belangrijke spelers binnen de regio zijn al lang de gesprekken aangegaan met Israël. Maar zij zoeken stabiliteit. Vergelijkbaar als dat wij Oekraïne in staat van oorlog ook niet formeel binnen onze clubjes opnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
Saven schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Om vervolgens te huilen over zogenaamde burgerdoden.
Het zijn geen zogenaamde burgerdoden. Het zijn burgerdoden.
Net zoals je nu online ineens een zogenaamd onderscheid ziet tussen kolonisten en burgers. Ook kolonisten die niet in het leger dienen zijn gewoon burgerdoden, ook al doen ze dingen die fout zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Lordy79 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Nee, dat is een valse vergelijking want het heeft niks te maken met welk leven meer waard is.

Het punt is dat als partij X een menselijk schild gebruikt, partij X natuurlijk niet 'beloond' moet worden met een tactisch voordeel ten opzichte van partij Y, en partij Y dwingen zich kwetsbaarder op te stellen / partij Y gedwongen is om voor krijgsmethode A te kiezen omdat B niet 'mag'.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk. Zonder ook maar enige relatie tot deze burgerslachtoffers. Maar zo ziet men het in deze regionen dus gewoon echt niet. Dit hebben we de afgelopen decennia meermaals kunnen zien, in een diversiteit aan landen, als gevolg van bombardementen door een diversiteit aan landen.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Hij woont in Israël. (Heeft hij Overigens ook al meerdere keren benoemd)

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 22:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04

dr.lowtune

Deugt niet

Maar wat stellen jullie dan voor? Mag
Israel niet op doelen schieten omdat er burgers als schild worden gebruikt? En andersom is het dan fair game? Of moet Israel dan ook burgers als schild gebruiken? Ik ben benieuwd hoe jullie dat voor je zien.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik werk op mijn laptop in Israël, waar ik al ruim 8 jaar woon...

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-07 12:42
superbassie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Hoezo dichterbij komt? Ik durf te wedden dat het extremistisch voorbeeld dat Israël en Palestina al 75 jaar voorstellen, als een katalysator de globale polarisatie tussen moslims en joden voedt.

Een land dat barbarisme en extremisme handig laat voor wat het is vrij pleiten omdat het raves en festivals organiseert. En ook weer hier, 'enige vorm van vrijheid', je gradeert weer je zogenaamde principes om tussen twee kwaden een 'goede' te kiezen.

Alsof Qatar nu opeens het baken van het Midden Oosten is omdat het er het WK heeft georganiseerd. Moeten we alleen nog handjeklap doen of vrouwenrechten meer of minder waard zijn dan eigendomsrechten van je eigen huis en land.

Tevens ook ironisch omdat de vrijheid van de tegenpartij o.a. bepaald wordt door het beleid dat Israël voert, maar goed, kan ik inkomen met Hamas aan het roer, echter zoals ik eerder al zei, dit is een vicieuze cirkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vlaamse dj draaide op muziekfestival in Israël waar Hamas binnenviel: "Iedereen die vluchtte, werd neergemaaid"

Ah kijk eens aan het muziekfestival betrof een goa/psytrance feest. Daar was ik al bang voor :/

De geïnterviewde betreft de welbekende DJ Anoebis (Joske Franken), mede-eigenaar en medeoprichter van Suntrip Records: https://www.discogs.com/artist/553109-Anoebis

Ik ken Joske al meer dan 20 jaar. Niet dat we dagelijks contact hebben (hij leidt een druk leven primair als leraar en z'n hobby muziek is een bijbaantje voor erbij, maar ik ga allang niet meer uit heb een gezin enz). We hebben dezelfde voorliefde voor een bepaald specifiek muziekgenre, en dat is een klein wereldje. Ik ken hem goed genoeg om te zeggen: die doet geen vlieg kwaad. De mensen aldaar waarschijnlijk idem. Dat zijn een zooitje hippies en wereldburgers. Dat juist die slachtoffer zijn geworden in dit conflict vind ik enorm zuur.

Gelukkig was hij op tijd weg... maar... ik vraag me nu af wat de line-up was, zou graag willen weten of/welke Israëlische artiesten en bekenden uit de scene waar ik vroeger deel uit van maakte aldaar waren. Mocht iemand hier meer informatie over hebben dan zou ik dat graag horen. Soms blijven artiesten ook gewoon hangen op zo'n feestje. En het gebruik van drank en drugs lijkt me ook een afschuwelijke combinatie in deze context. Wat een nachtmerrie.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 22:27
dr.lowtune schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:15:
Israel niet op doelen schieten omdat er burgers als schild worden gebruikt? En andersom is het dan fair game? Of moet Israel dan ook burgers als schild gebruiken? Ik ben benieuwd hoe jullie dat voor je zien.
Nou ja het lang lopende conflict is allen op te lossen als iemand de spiraal van geweld durft te doorbreken. Kijk in Gaza is waarschijnlijk voor veel mensen mede door de tijd dat hamas het daar voor het zeggen heeft de israeli sowieso de vijand die hen kwaad wilt doen, maakt niet uit of je nou burger of militair bent.
Maar dit wordt op zijn beurt ook weer gevoed door alle vrijheid beperkende maatregelen die er zijn voor Palestijnen. En dit slaat misschien niet allen op Gaza. Maar er worden muren gebouwd er zijn checkpunten waar Palestijnen strenger worden gecontroleerd dan Israëlische mensen. Er zijn wegen waar alleen Israëlische mensen over mogen. Ik zag in reizen Waes dat in Hebron hele buurten zijn waar jij niet in mag zonder een vergunning als je Palestijn bent. En dat is niet eens een stad in de Palestijnse gebieden. Die dus als het ware is “ingepikt”.
Maar goed Hamas moet wel worden uitgeroeid. Maar de huidige manier van lukraak bombarderen lost dat ook niet op. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
dr.lowtune schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:15:
De gouden oplossing gaat daarin natuurlijk niet makkelijk zijn.

Andersom is natuurlijk sowieso vrij zinloos. Hamas zal het tenslotte worst wezen.

Maar de huidige reactie, voorspelbaar, is weinig ideaal. En Hamas snapt dit zelf natuurlijk ook maar al te goed. Ze lokken Israël erg makkelijk uit de kast, en Israël bijt als gewoonlijk.

Maar ergens, wil je de eindeloze spiraal doorbreken, zul je deze standaard actie reactie moeten doorbreken. Te denken aan veel meer gerichte neutralisatie van Hamas leden, ook al kost dit mogelijk meer tijd dan simpelweg afvuren van grote aantallen raketten. En zorgen dat Hamas veroordeeld wordt als aggressor door Saoedi Arabië.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 63072

psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Maar de huidige reactie, voorspelbaar, is weinig ideaal. En Hamas snapt dit zelf natuurlijk ook maar al te goed. Ze lokken Israël erg makkelijk uit de kast, en Israël bijt als gewoonlijk.
Nee, Israel bijt niet, degene die zich in de zeik laten nemen en bijten zijn de mensen die denken dat Israel de schuldige is wanneer die burgers omkomen. De enige die daar aan schuldig is, is Hamas. Israel de schuld geven komt neer op Hamas zijn werk doen en hun propaganda verspreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vrietje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

....
Maar goed Hamas moet wel worden uitgeroeid. Maar de huidige manier van lukraak bombarderen lost dat ook niet op. Helaas.
Daarom waarschijnlijk dit:

Maar hoe en of je dat succesvol kan doen in een zeer dichtbevolkt gebied met ruim 2 miljoen merendeel vijandige inwoners..... Die strook bezetten lijkt me ook een drama.

Ze kunnen ongetwijfeld vele Hamas strijders ombrengen (en zelf ook zeer veel mensen verliezen) maar er staan meteen weer nieuwe Hamassers op.

Ben heel benieuwd hoe Israel naast een grondoorlog dit denkt aan te gaan pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 08-10-2023 22:54 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

De gouden oplossing gaat daarin natuurlijk niet makkelijk zijn.

Andersom is natuurlijk sowieso vrij zinloos. Hamas zal het tenslotte worst wezen.

Maar ergens, wil je de eindeloze spiraal doorbreken, zul je deze standaard actie reactie moeten doorbreken. Te denken aan veel meer gerichte neutralisatie van Hamas leden, ook al kost dit mogelijk meer tijd dan simpelweg afvuren van grote aantallen raketten. En zorgen dat Hamas veroordeeld wordt als aggressor door Saoedi Arabië.
De spiraal doorbreken doe je als je wint, niet als je vrede sluit.
Dan laaien de gemoederen altijd later weer op.

Andere oplossing heb ik niet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Mektheb schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Deze tactiek is al zo'n 75 jaar zonder succes geweest, waarom zou het nu anders zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Daarom waarschijnlijk dit: [Twitter]

Maar hoe en of je dat succesvol kan doen in een zeer dichtbevolkt gebied met ruim 2 miljoen merendeel vijandige inwoners..... Die strook bezetten lijkt me ook een drama.

Ze kunnen ongetwijfeld vele Hamas strijders ombrengen (en zelf ook zeer veel mensen verliezen) maar er staan meteen weer nieuwe Hamassers op.

Ben heel benieuwd hoe Israel naast een grondoorlog dit denkt aan te gaan pakken.
De regering krijgt waarschijnlijk maandag speciale bevoegdheden, benieuwd met wat voor plan ze dan komen.
Israël heeft een nieuwe stap gezet richting het formeel uitroepen van een staat van oorlog. Het Veiligheidskabinet, dat over het buitenland- en defensiebeleid gaat, heeft zijn goedkeuring uitgesproken. Maandag moet de Commissie Buitenland en Defensie van de Knesset, het Israëlische parlement, het besluit nog goedkeuren, meldt de krant Haaretz. Dan krijgt de regering speciale militaire bevoegdheden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01

OMX2000

By any means necessary...

(jarig!)
Mektheb schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Hamas en rechtse Israëlische partijen willen geen vrede. Geweldescalaties is bijna een doel voor hun.

Vrede stichten zou een taak van de VN moeten zijn. Zoals dat het stichten van de staat dat was. Dus een oplossing is op papier simpel, maar de internationale gemeenschap wil er niet aan beginnen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Deze tactiek is al zo'n 75 jaar zonder succes geweest, waarom zou het nu anders zijn?
Hebben ze gewonnen dan?, Hamas en alles bestaan nog dus nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
[...]

Je doet dat door de hele strook schoon te vegen. Dus iedereen eruit. Of ze zover durven gaan betwijfel ik, maar aan de andere kant. Iedereen heeft een breekpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
Zit nu een beetje langs alle actualiteiten programma's te zappen op de NL tv. Mij valt op dat erg vanuit het Israëlische oogpunt gekeken /gepraat /gediscussieerd wordt. Gelukkig zat er bij Nieuwsuur een voormalige Palestijnse presidentskandidaat om het perspectief van de andere kant te duiden.

Mijn persoonlijke mening hierin: het is beestachtig hoe Hamas tekeer is gegaan en valt net geen pen te beschrijven, maar dit is wat decennia lange onderdrukking, vernedering en ga zo maar door met een volk doet. Moet je niet raar opkijken dat een dag de hele boel op een dramatische manier escaleert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 21:55
DutchOwnage schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:10:
Zit nu een beetje langs alle actualiteiten programma's te zappen op de NL tv. Mij valt op dat erg vanuit het Israëlische oogpunt gekeken /gepraat /gediscussieerd wordt. Gelukkig zat er bij Nieuwsuur een voormalige Palestijnse presidentskandidaat om het perspectief van de andere kant te duiden.

Mijn persoonlijke mening hierin: het is beestachtig hoe Hamas tekeer is gegaan en valt net geen pen te beschrijven, maar dit is wat decennia lange onderdrukking, vernedering en ga zo maar door met een volk doet. Moet je niet raar opkijken dat een dag de hele boel op een dramatische manier escaleert.
Ja want als je voor vrijheid strijdt dan richt je een bloedbad op en festival… ipv dat je je beperkt tot militaire doelen, de doelen die verantwoordelijk zijn voor je onderdrukking…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Waarmee dus iedere vorm van toenadering richting Saoedi-Arabië volledig teniet gedaan zal zijn. Staat namelijk in sterk contrast tot de oproep vanuit Saoedi-Arabië tot deëscalatie en belang van komen tot een 2 staten systeem.
Caelorum schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:07:
[...]

Je doet dat door de hele strook schoon te vegen. Dus iedereen eruit. Of ze zover durven gaan betwijfel ik, maar aan de andere kant. Iedereen heeft een breekpunt.
Stel je nu voor dat Israël bijna 2 miljoen mensen gaat deporteren? Waarnaartoe? De west bank? Buurlanden zaten er eerder al niet echt op te wachten. Uit historisch oogpunt doet dit, hopelijk, vermoedelijk ook wel wat wenkbrauwen fronsen in het westen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
badbadpresident schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Ja want als je voor vrijheid strijdt dan richt je een bloedbad op en festival… ipv dat je je beperkt tot militaire doelen, de doelen die verantwoordelijk zijn voor je onderdrukking…
Jij moest eens weten hoe Israël, alleen al dit jaar, tekeer is gegaan in Gaza en op de Westbank.

240 doden, waaronder 40 kinderen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchOwnage op 08-10-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:32

HaterFrame

Well... Poo came out!

Caelorum schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:07:
[...]

Hamas uitroeien gaat je niet lukken, probleem is dat Iran dit conflict blijft voeden en daar genoeg kopstukken staan om die taak over te nemen. Dan hebben we Hezbollah nog die graag een duit in het zakje doet. De de fundamentalistische islamitische wereld en het westen zullen uiteindelijk samen moeten komen en consessies moeten doen, al zie ik die eerste partij dat zo 123 niet doen hence fundamentalisme.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Waarmee dus iedere vorm van toenadering richting Saoedi-Arabië volledig teniet gedaan zal zijn. Staat namelijk in sterk contrast tot de oproep vanuit Saoedi-Arabië tot deëscalatie en belang van komen tot een 2 staten systeem.

[...]

Stel je nu voor dat Israël bijna 2 miljoen mensen gaat deporteren? Waarnaartoe? De west bank? Buurlanden zaten er eerder al niet echt op te wachten. Uit historisch oogpunt doet dit, hopelijk, vermoedelijk ook wel wat wenkbrauwen fronsen in het westen.
Dat laatste sounds like a buurland problem en niet die van Israël, zijn toch mede gelovigen die helpen ze toch wel?, en ik denk Iran er best wat met open armen wil ontvangen.
Als Mastermind behind it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

psychodude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Stel je nu voor dat Israël bijna 2 miljoen mensen gaat deporteren? Waarnaartoe?
*knip* zie topic warning: Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen..

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 23:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Genocide? Een Endlösung? Dat beschouw jij als de gewenste uitkomst?

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:48

Dit ja. Al die onschuldige doden is echt verschrikkelijk.

Aan de andere kant, wat er dan onder de huidige regering allemaal gebeurd is imho nog meer een katalysator voor deze shitshow.

“Laten we de Palestijnen nog wat meer in het nauw duwen door meer gebieden te gaan bezetten/koloniseren, zodat ze nog meer boos op ons worden en we vervolgens nog harder terug kunnen slaan.”

Ik wil absoluut niet goed praten wat Hamas momenteel doet, ik ben echter wel van mening dat de huidige regering en de richting die zij gekozen hebben hier debet aan is. Zij spelen met vuur en gebruiken de burgerlevens als inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

downtime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Genocide? Een Endlösung? Dat beschouw jij als de gewenste uitkomst?
*knip* bij dit soort beweringen verlangen we een onderbouwing met betrouwbare bronnen.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 08-10-2023 23:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:55

Onderdrukking zorgt er voor dat je onschuldige burgers gaat verkrachten, martelen, ontvoeren en vermoorden ? Het is elke keer hetzelfde. " Ik praat niet goed wat Hamas nu doet, nee het is echt verschrikkelijk, maar...dit is wat je krijgt"

Dit is pure terreur, niets anders dan ISIS. En het antwoord daarop is verafschuwen, nooit, maar dan ook nooit goed gaan proberen te praten en totale vernietiging. Niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
badbadpresident schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:12:
[...]
Hamas is een terroristische organisatie — het hoeft geen confrontatie te zoeken met het leger — hun doel is de samenleving ontwrichten; Israël vecht gesteund door het westen een asymmetrische oorlog tegen de Palestijnen.
Asymmetric warfare (or asymmetric engagement) is a type of war between belligerents whose relative military power, strategy, or tactics differ significantly. This type of warfare often, but not necessarily, involves insurgents or resistance movement militias who may have the status of unlawful combatants against a standing army. [1]

Asymmetrical warfare can also describe a conflict in which belligerents' resources are uneven, and consequently, they both may attempt to exploit each other's relative weaknesses. Such struggles often involve unconventional warfare, with the weaker side attempting to use strategy to offset deficiencies in the quantity or quality of their forces and equipment.[2] Such strategies may not necessarily be militarized.[3] This is in contrast to symmetrical warfare, where two powers have comparable military power, resources, and rely on similar tactics.
Bron: Wiki

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
Skybullet schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Onderdrukking zorgt er voor dat je onschuldige burgers gaat verkrachten, martelen, ontvoeren en vermoorden ? Het is elke keer hetzelfde. " Ik praat niet goed wat Hamas nu doet, nee het is echt verschrikkelijk, maar...dit is wat je krijgt"

Dit is pure terreur, niets anders dan ISIS. En het antwoord daarop is verafschuwen, nooit, maar dan ook nooit goed gaan proberen te praten en totale vernietiging. Niks minder.
Maar terreur door wie. Israël terroriseert de Palestijnen al 80 jaar. Dit is dan wat je krijgt. Is niet goed te praten, maar doe nu niet alsof de Israëliërs heilige boontjes zijn.
Pagina: 1 ... 27 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We begrijpen dat een situatie als dit de nodige emoties oproept. Maar willen we willen de discussie hier graag inhoudelijk en constructief houden.

Reageer a.u.b. beheerst en terughoudend.

Dit topic is niet bedoelt als emotionele uitlaatklep, neem a.u.b. even pauze of ga iets anders doen als je geraakt wordt door dit conflict.

Daarnaast:
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Specifiek: Geen vergelijkingen met het apartheidsregime in het verleden van Zuid-Afrika.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Beschouw de discussie niet als een soort strijdveld dat gewonnen moet worden, de discussie hier in Nederland is van geen enkele invloed op het conflict zelf.
• Geen discussie over kernwapens zonder concrete (!) aanleiding en onderbouwing.
• Geen schokkende beelden posten.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.